Hmmmm, dat is helemaal niet nodig hier. De stroom die je opwekt gaat toch enkel via je meter naar het net? Of gebruiken jullie die stroom zelf?
auto accu of eigenlijk vrachtwagen zeker gebruiken. Voordeel van schaal.
Auto accu's zijn iets van maximaal 150Ah en dat bij "12V" geeft 2kW wat je maar voor 30% mag gebruiken wil je je accu niet meteen kapot maken.
lood Accu voor noodstroom en verder niet.
Auto accu's zijn iets van maximaal 150Ah en dat bij "12V" geeft 2kW wat je maar voor 30% mag gebruiken wil je je accu niet meteen kapot maken.
lood Accu voor noodstroom en verder niet.
Een auto-accu heeft een energie-inhoud van 40Ah @ 12V ofwel 480Wh. Als je er een beetje levensduur uit wil persen moet je niet verder dan 50% gaan ontladen, je hebt dus 240Wh effectief opslagcapaciteit.migjes schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 12:18:
denk meer aan een relatief kleine accu kleiner als een auto accu om gewoon het dubbele aan panelen te kunnen plaatsen.
Als je een 1000Wp-systeem hebt - en verliezen even negeert - zit je accu dus met een kwartier volle zonneschijn vol.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
In Nederland zitten vrijwel alle zonnestroominstallaties op huishoudens gewoon ophet huisnet aangesloten. De stroom uit de omvormers stroom dus ook naar de gebruikers in huis.Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 12:22:
Hmmmm, dat is helemaal niet nodig hier. De stroom die je opwekt gaat toch enkel via je meter naar het net? Of gebruiken jullie die stroom zelf?
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Ik heb wel eens een documentaire gezien over een off-grid eengezinswoning in Nederland, waar een flinke hoeveelheid loodaccu's werd ingezet i.c.m. zonnepanelen, maar ik kan me even niet meer herinneren waar. Iemand?
Verwijderd
Oh, dat verklaart veel. Hier is dat niet mogelijk, teveel capaciteit. Ik heb gewoon panelen, die aangesloten zijn op de omvormer die op zijn beurt via de dubbele meter naar het net gaat en niet naar de verdeelkast. De mensen die ik ken die ook panelen hebben werken op dezelfde manier.JeroenH schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 12:24:
[...]
In Nederland zitten vrijwel alle zonnestroominstallaties op huishoudens gewoon ophet huisnet aangesloten. De stroom uit de omvormers stroom dus ook naar de gebruikers in huis.
M.a.w. je gebruikt je 'eigen' stroom niet rechtstreeks. Als ik dit zou willen moet ik een hele hoop stroomgroepen bijzetten, wat veel geld kost. De helft van mijn stroomgroepen zijn trouwens drijfkracht...
Loodaccu's =! duurzaam....Cruise Control schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 12:26:
Ik heb wel eens een documentaire gezien over een off-grid eengezinswoning in Nederland, waar een flinke hoeveelheid loodaccu's werd ingezet i.c.m. zonnepanelen, maar ik kan me even niet meer herinneren waar. Iemand?
Ik wil geen lekkende loodaccu's in of om mijn woning hebben staan eerlijk gezegd. Ik mag er niet aan denken dat ik in de zomer mijn wortelen ga uitdoen en dat ze opeens zwaar aanvoelen....
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2012 12:29 ]
sorrie maar realistisch blijven gaat me niet lukken.JeroenH schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 12:11:
[...]
Reken maar eens uit wat het inzetten van accu's met je kWh-prijs doen - en wel realistisch zijn met de laad/ontlaadcycli he. Een groepje naar zolder doortrekken hoeft toch niet zo veel te kosten? Als je het niet zelf kunt zet je op werkspot, klaar.
daar heb ik de kennis niet voor.
ik denk eigenlijk meer aan het systeem wat in sommige elektrische auto's al word gebruikt.
regeneratief remmen.
soms doen ze dat met condensatoren.
eigenlijk is het allen maar het uitvlakken van de pieken voor de mppt.
als dat maar max een kwartier is dat erg weinig geen idee hoever je zou kunnen gaan.
we zouden dat misschien wel een steca 750 kunnen noemen?
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
In Duitsland mag het inderdaad niet.
Maar is dat ook zo in België?
"Extra" aanleg tov extra aanleg van een hele aparte stroom teruglever punt aan het net heb je lijkt mij niet ... minder zelfs
p.s. die wortel opmerking begrijp ik even niet.
p.s. paneel - omvormer - energiemeter met lever en afneem telwerk ?
p.s. kennis om met orde grote's te werken moet toch wel lukken, tevens is het opzoeken van levensduur van accu's ook niet zo moeilijk.
in januari zijn er hier installaties die 3kWh/kWp hebben geleverd dus voor een 250W paneel 750Wh daar heb je dan een 30% 12V accu voor nodig .. (750/.3)/12 = 200Ah en dat is een vrij grote accu. Ok de helft want je levert overdag al een gedeelte terug. Gevolg per paneel ben je een €100 extra kwijt aan een accu en de huidige omvormers hebben de optie niet om een accu op te laden al zouden ze daar met een kleine uitbreiding best toe in staat zijn. En die accu kun je elke 5 jaar vervangen. In de zomer is het nog veel erger
Maar is dat ook zo in België?
"Extra" aanleg tov extra aanleg van een hele aparte stroom teruglever punt aan het net heb je lijkt mij niet ... minder zelfs
p.s. die wortel opmerking begrijp ik even niet.
p.s. paneel - omvormer - energiemeter met lever en afneem telwerk ?
p.s. kennis om met orde grote's te werken moet toch wel lukken, tevens is het opzoeken van levensduur van accu's ook niet zo moeilijk.
in januari zijn er hier installaties die 3kWh/kWp hebben geleverd dus voor een 250W paneel 750Wh daar heb je dan een 30% 12V accu voor nodig .. (750/.3)/12 = 200Ah en dat is een vrij grote accu. Ok de helft want je levert overdag al een gedeelte terug. Gevolg per paneel ben je een €100 extra kwijt aan een accu en de huidige omvormers hebben de optie niet om een accu op te laden al zouden ze daar met een kleine uitbreiding best toe in staat zijn. En die accu kun je elke 5 jaar vervangen. In de zomer is het nog veel erger
[ Voor 74% gewijzigd door Mafketel op 19-01-2012 12:46 ]
En na een kwartier is je accu vol en ga je stroom weggooienmigjes schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 12:30:
eigenlijk is het allen maar het uitvlakken van de pieken voor de mppt.
als dat maar max een kwartier is dat erg weinig geen idee hoever je zou kunnen gaan.
we zouden dat misschien wel een steca 750 kunnen noemen?

Een voetganger rij je met een motor van 200kg ook dood, dus dat is geen argument.JeroenH schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 10:46:
[...]
Testosteron-monster. Heeft niet zoveel met duurzaamheid te maken in mijn ogen. 1700 kg staal & lithium -> voetganger = splut. Mooi stuk techniek hoor, en ik hoop er nog eens een rondje in te maken, maar ik zie het niet als een puzzelstukje in de duurzaamheidspuzzel.
Maar goed, de auto zal het ongetwijfeld prima doen in de meer-meer-meer wereld waarin we nog altijd leven.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
jep.JeroenH schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 12:23:
[...]
Een auto-accu heeft een energie-inhoud van 40Ah @ 12V ofwel 480Wh. Als je er een beetje levensduur uit wil persen moet je niet verder dan 50% gaan ontladen, je hebt dus 240Wh effectief opslagcapaciteit.
Als je een 1000Wp-systeem hebt - en verliezen even negeert - zit je accu dus met een kwartier volle zonneschijn vol.
maar 500Wp gaat het stroomnet op via de steca.
en de andere 500Wp gaar naar de "accu" dan is het al een half uur.
misschien is 750Wp beter. aardig discussie puntje.
dan duur het een uur voordat i vol is.
hij is natuurlijk in een kwartier weer leeg.
maar als ik naar de opbrengsten kijk die de meeste loggers doen.
zie je eigenlijk dat de opbrengst langzaam naar beneden loopt en daar kan de accu natuurlijk het restantje bij doen zo dat de mppt optimaal blijft lopen.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Da's zeker wel een argument, of hij klopt of niet kunnen we het over hebbenSunshineCompany schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 12:35:
Een voetganger rij je met een motor van 200kg ook dood, dus dat is geen argument.
Grote, zware auto's geven een (vals) gevoel van veiligheid aan de bestuurder, waardoor die geneigd is meer risico's te nemen dan in een kleine, lichte auto. Dat is een feit wat al vele malen onderzocht en bewezen is. Er is zelfs een ingewikkeld woord voor: risicohomeostase.
Fietsers en voetgangers zijn slachtoffer van dit meer risicovolle rijgedrag. Kleine en lichte auto's trouwens ook, en ziedaar de basis voor de wapenwedloop op de weg.
Als je dan ook nog een CV met Micro-wkk aanschaft kan je volgens mij relatief eenvoudig off-grid.Cruise Control schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 12:26:
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Heb het geprobeerd ... ten minste een voetganger heeft het geprobeerd met mij .... niet gelukt hij hinkelde alleen maar er na.SunshineCompany schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 12:35:
[...]
Een voetganger rij je met een motor van 200kg ook dood, dus dat is geen argument.
Evert Sjoerdsma in Zonnehuis Castricum (Noord Holland). Heeft geen elektra aansluiting, wel bijkeuken vol accu's van telefooncentrale:Cruise Control schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 12:26:
http://www.hetkanwel.net/...ctor-van-evert-sjoerdsma/
http://www.new-energy.tv/...even_zonder_220_volt.html
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Alleen als je huis niet goed isoleert. In een goed geïsoleerd huis (à la passiefhuis) draait de CV-ketel, als die er al is, zelden tot nooit en zou je hem dus puur voor de stroomopwek moeten laten draaien.revolution-nl schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 12:41:
Als je dan ook nog een CV met Micro-wkk aanschaft kan je volgens mij relatief eenvoudig off-grid.
En dan nog kun je 's zomers je overschotten niet kwijt...
Netkoppeling rules!
-Edit-
Evert is cool! Ik spreek hem af en toe wel eens en hij zo iemand op wie ik gek ben. iedereen (waaronder ik
[ Voor 20% gewijzigd door JeroenH op 19-01-2012 12:53 ]
@JeroenH; Jij noemt het een wapenwedloop, dat is jou mening. Ik zie het niet als een wapenwedloop; of noem je een groot huis kopen ook een wapenwedloop? Of naar de AH gaan in plaats van naar de Lidl? Een fles wijn van 7,50 drinken in plaats van 1 van 2,99? Als ik als directeur van een groot bedrijf (stel, ben ik niet) een 5-serie wil rijden omdat ik het mooi vind, daarnaast geeft het mij veiligheid en comfort plus een zakelijke uitstraling.. Dan heeft dat niets met een wapenwedloop te maken. Daarnaast zijn auto's praktisch, enorm praktisch. Je zit droog, schoon, betrouwbaar en goedkoop. Oh, ik vergeet snel. Ik heb vanochtend al 3 afspraken gehad.
Kortom; wellicht moet je eens wat meer open-minded kijken naar hoe andere mensen (wensen te) leven, en niet alles betrekken op je eigen situatie. En wat minder veroordelen..! Laat mij lekker een elektrische Tesla S rijden van 1700kg!
Kortom; wellicht moet je eens wat meer open-minded kijken naar hoe andere mensen (wensen te) leven, en niet alles betrekken op je eigen situatie. En wat minder veroordelen..! Laat mij lekker een elektrische Tesla S rijden van 1700kg!
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Verwijderd
Als je met een 5-serie diesel aan 130 over de autosnelweg scheurt, dan hoor je niet thuis in het groepje van 'duurzaammissionarissen'.... als je toch met de wagen moet gaan, is een kleine, lichte, zuinige wagen het minst slechte kan doen. Trouwens, het zijn altijd de mensen met SUV's, BMW's of dergelijke waar ik mij aan stoor tijdens het pendelen. Rechts inhalen, een hele wachtende rij voorbijrijden en er dan tussenvlammen, op de linkerrijstrook achter je rijden en maar toeteren of met de lichten spelen om aan te geven dat hij er voorbij wil.... ergerlijk, om niet te zeggen zeer gevaarlijk...SunshineCompany schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 12:52:
@JeroenH; Jij noemt het een wapenwedloop, dat is jou mening. Ik zie het niet als een wapenwedloop; of noem je een groot huis kopen ook een wapenwedloop? Of naar de AH gaan in plaats van naar de Lidl? Een fles wijn van 7,50 drinken in plaats van 1 van 2,99? Als ik als directeur van een groot bedrijf (stel, ben ik niet) een 5-serie wil rijden omdat ik het mooi vind, daarnaast geeft het mij veiligheid en comfort plus een zakelijke uitstraling.. Dan heeft dat niets met een wapenwedloop te maken. Daarnaast zijn auto's praktisch, enorm praktisch. Je zit droog, schoon, betrouwbaar en goedkoop. Oh, ik vergeet snel. Ik heb vanochtend al 3 afspraken gehad.
Moet iedereen een duurzaammissionaris zijn dan? En als ik het in een Tesla S doe, waarbij ik de stroom opwek dmv zonne-energie, dan kan ik toch lekker > 130 gaan rijden?
Het zijn trouwens altijd de mensen in kleine frut-autootjes die hele rijen mensen ophouden door met 100km/h in te halen, te lang links blijven rijden en daardoor ontzettend onduurzaam bezig zijn. Een moderne 5-serie is trouwens duurzamer dan de gemiddelde frutauto. Energielabel A, CO2-uitstoot: 130 g/km, praktijkverbruik 1 op 20,4. Dat doet een of andere 'greendiesel' ook. Ik begrijp nog steeds jullie frustratie niet.
Hoe vind je het als 2 mensen stil gaan staan op een roltrap die verder leeg is, zodat jij niet door kan lopen? Ga je daar ook rustig achter staan?
Het zijn trouwens altijd de mensen in kleine frut-autootjes die hele rijen mensen ophouden door met 100km/h in te halen, te lang links blijven rijden en daardoor ontzettend onduurzaam bezig zijn. Een moderne 5-serie is trouwens duurzamer dan de gemiddelde frutauto. Energielabel A, CO2-uitstoot: 130 g/km, praktijkverbruik 1 op 20,4. Dat doet een of andere 'greendiesel' ook. Ik begrijp nog steeds jullie frustratie niet.
Hoe vind je het als 2 mensen stil gaan staan op een roltrap die verder leeg is, zodat jij niet door kan lopen? Ga je daar ook rustig achter staan?
[ Voor 15% gewijzigd door SunshineCompany op 19-01-2012 13:05 ]
En als je die mensen in een kleine auto steekt, worden het plots lammetjes?
Nog nooit een felkleurige Polo of een overjaarse Yaris voorbij zien scheuren?
Ach...
Ik zit tijdelijk op een ander project en kan daar enkel met de auto geraken. Ik merk dat het verkeer rustiger is geworden dan vroeger. Als ik 3 jaar geleden naar Brussel moest rijden (E19 Antwerpen > Brussel), dan was dat ronduit gevaarlijk. Ik heb de indruk dat er nu veel minder van vak wordt veranderd in file of heel traag verkeer.
Ik zie meer heil in goed openbaar vervoer. Als je ziet dat Brussel maar 4 (eigenlijk 2) metrolijnen heeft. Hoe zielig is dat niet? Als uw werk niet op wandelafstand is van een station, kan je beter met de auto komen. Dat soort van afwegingen moeten duidelijker overhellen in het voordeel van openbaar vervoer. De dienstverlening in België is ook zo slecht, dat je daar mensen niet mee overtuigt
.
Nog nooit een felkleurige Polo of een overjaarse Yaris voorbij zien scheuren?
Ach...
Ik zit tijdelijk op een ander project en kan daar enkel met de auto geraken. Ik merk dat het verkeer rustiger is geworden dan vroeger. Als ik 3 jaar geleden naar Brussel moest rijden (E19 Antwerpen > Brussel), dan was dat ronduit gevaarlijk. Ik heb de indruk dat er nu veel minder van vak wordt veranderd in file of heel traag verkeer.
Ik zie meer heil in goed openbaar vervoer. Als je ziet dat Brussel maar 4 (eigenlijk 2) metrolijnen heeft. Hoe zielig is dat niet? Als uw werk niet op wandelafstand is van een station, kan je beter met de auto komen. Dat soort van afwegingen moeten duidelijker overhellen in het voordeel van openbaar vervoer. De dienstverlening in België is ook zo slecht, dat je daar mensen niet mee overtuigt
Dat klopt. Maar ik ben niet de enige (wat het niet automatisch juist maakt).SunshineCompany schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 12:52:
@JeroenH; Jij noemt het een wapenwedloop, dat is jou mening.
Niet te vergelijken. Met je huis kun je mij op mijn vouwfietsje niet platrijden en met een fles wijn ook niet. (OK, wel als je hem opdrinkt en dan gaat rijden)Ik zie het niet als een wapenwedloop; of noem je een groot huis kopen ook een wapenwedloop? Of naar de AH gaan in plaats van naar de Lidl? Een fles wijn van 7,50 drinken in plaats van 1 van 2,99?
Voor hem- of haarzelf niet nee, maar wel voor iedereen om hem heen met minder staal om zich heen dan hij of zij.Als ik als directeur van een groot bedrijf (stel, ben ik niet) een 5-serie wil rijden omdat ik het mooi vind, daarnaast geeft het mij veiligheid en comfort plus een zakelijke uitstraling.. Dan heeft dat niets met een wapenwedloop te maken.
Da's vreemd. Als ik mijn Facebook en Twitter-tijdlijnen van vandaag bekijk lees ik dingen als (letterlijke copy/pastes): "drie kwartier en nog Almere niet uit", "Half uur en nog geen twee kilometer opgeschoten!" en "Damn, weer te laat vandaag. Kutfiles :-(((((((((". Dat klinkt niet echt snel, en niet echt praktisch.Daarnaast zijn auto's praktisch, enorm praktisch. Je zit droog, schoon, betrouwbaar en goedkoop. Oh, ik vergeet snel. Ik heb vanochtend al 3 afspraken gehad.
(En ja, ik weet hoe het zit. Afhankelijk van bestemming etc. Kortom alle argumenten die ook voor OV gelden.)
Ga jij absoluut een S rijden, iedereen moet doen wat hij of zij wil. Maar, er is ook nog zoiets als het begrip dat mijn vrijheid stopt waar die van jou begint. Zijn voorbeelden zat te verzinnen, ga ik nu niet doen.Kortom; wellicht moet je eens wat meer open-minded kijken naar hoe andere mensen (wensen te) leven, en niet alles betrekken op je eigen situatie. En wat minder veroordelen..! Laat mij lekker een elektrische Tesla S rijden van 1700kg!
En meer open-minded? Hmmmm, da's grappig. Ik ben onderdeel van een minderheid (de 'bewust autolozen' noem ik het maar) en toon elke dag aan dat het prima werkt, zelfs in het op autobezit ingerichte Nederland en dan ben ik niet open-minded genoeg? Kan hoor, ik krijg wel vaker voor de voeten geworpen dat ik de zaken niet helemaal scherp zie. Gaat bijna altijd over auto's, heel gek
Als iedereen zou gaan Twitteren hoe snel, droog en comfortabel men weer over is gekomen, dan zou je het niet bij kunnen houden. 5% van de mensen heeft last van het verkeerd, en die hoor je. De andere 95% die niet zo stom zijn om aan te sluiten in de file, die hoor je niet. Ik sta nooit in de file. Nooit. Lange leve Twente.
Oh, en mijn eigen broertje is 14 jaar geleden omgekomen in het verkeer, als fietser. Dat was Civicje nota bene. Wel een Civic die 56km/h te hard reed, dat dan weer wel. Kortom; je argument over veiligheid voor de rest van het verkeer slaat als een lul op een drumstel. En veilige auto's zijn er ook in klein formaat. Ik laat mijn toekomstige kinderen echt niet in het verkeer deelnemen in een Polo uit '86 zonder airbags.
Oh, en mijn eigen broertje is 14 jaar geleden omgekomen in het verkeer, als fietser. Dat was Civicje nota bene. Wel een Civic die 56km/h te hard reed, dat dan weer wel. Kortom; je argument over veiligheid voor de rest van het verkeer slaat als een lul op een drumstel. En veilige auto's zijn er ook in klein formaat. Ik laat mijn toekomstige kinderen echt niet in het verkeer deelnemen in een Polo uit '86 zonder airbags.
[ Voor 39% gewijzigd door SunshineCompany op 19-01-2012 13:10 ]
Ben blij dat ik nooit op de Autobahn kom. Spaart weer een hoop Ärger... (ook niet duurzaam, zo'n hoge bloeddruk).
Althans, die ene keer dat ik eens (tegen betaling) meerijdt met Floris (goddank niet in de spits) doe ik ook regelmatig dit...
Althans, die ene keer dat ik eens (tegen betaling) meerijdt met Floris (goddank niet in de spits) doe ik ook regelmatig dit...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Wees gerust, ik bouw dc/dc converters voor elektrische auto's, voedingen en inverters voor m'n werk en m'n bedrijf. Ik denk dat ik wel weet wat ik doeJeroenH schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 11:56:
Wacht even... dus je gaat je eigen netgekoppelde omvormer maken? En die denk je goedgekeurd te krijgen hoe precies....?
Ik hoop dat je niet dichtbij mij woont
Yep, is ook precies de reden. Ik wil reflectiviteit vs. absorptiviteit weten.Mafketel schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 11:57:
Die extra sensor voor licht heb je alleen nodig als je het aandeel verstrooit licht versus directe zon wil weten.
Ja, een lokaal eiland zou erg efficiënt zijn. Maar toevallig weet ik dat dat nou weer niet origineel is en commercieel (goedkoper dan ik het zelf kan maken) heel goed beschikbaar is (o.a. steca, een aantal OEMs).Zo ingewikkeld is een inverter nu ook weer niet en als je ziet wat voor troep hier soms op de markt(niet die kraampjes maar overal) komt.... Als je de kennis hebt waarom niet.
Eiland modus met een gelijkstroom 400V netwerk lijkt me ook wel wat.
Zoals hierboven gezegd: accu's zijn eigenlijk niet geschikt om hele dagopbrengsten in proberen op te slaan. Om te doen wat jij wil, moet je je accu's op ongeveer een halve dagopbrengst dimensioneren, dus ongeveer 450-500Wh/kWp. Dat is niet alleen duur (~€0.60/Wh) maar ook vrij belastend op andere manieren: je ontlaadt de accu's namelijk vrijwel elke dag, dus na 3 jaar zijn de accu's op.migjes schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 12:03:
ha die mux.
ik loop al een tijdje met dit idee maar heb er niet de kennis voor.
toch denk ik dat het goed zou zijn als er iemand met meer kennis als ik der eens naar kijkt.
probleem:
in oude huizen kan het vaak lastig zijn/onwenselijk om een stroom groep vrij te maken of naar zolder te krijgen.
die mensen hebben eigenlijk met pv maar een paar kleine oplossingen.
een steca 500 of een soladin 600 met ongeveer 500Wp aan panelen.
(je mag niet meer als ongeveer 2A in voeren op een groep die ook gebruikt word door andere apparaten. nem normen)
oplossing:
zou het niet mogelijk zijn om een steca 500 (mijn voorkeur) uit terusten met een accu om zo 24 uur per dag die 2A te kunnen leveren.
dan zou je ongeveer 1000Wp kunnen aansluiten op een bestaande groep.
ik zie vooral voordelen voor woning bouw huizen.
wat denk jij?
Elektrisch gezien is het trouwens wel heel slim. Het is veel efficiënter om continu stroom af te geven aan het net dan om het gepiekt te doen; je kunt besparen op je inverter en het stroomnet wordt minder zwaar belast. De bezwaren komen vooral vanuit het feit dat je zo veel accu's nodig hebt.
Zelf wil ik, als ik met accu's aan de slag ga, vooral gerecyclede lithium-ion accu's gaan inzetten, en ze dan alsnog dimensioneren op minder dan 0.1kWh/kWp. Met een aantal optimalisatietechnieken kun je op die manier meer dan 10% extra opbrengst uit je panelen trekken en is iedereen blij.
Nu we het toch over normen hebben, zelfs hobbyprojectjes maak ik tegenwoordig volgens toepasselijke normen. In mijn sig kun je mijn blogs vinden, daarin laat ik ook eens zien hoe elektronica eruit ziet die het niet zo nauw neemt met de normen (een adapter van $4). In mijn nieuwe huis heb ik ook een hoop gedaan aan het naleven van normen; het is een jaren '60-woning waar bijna overal de elektriciteit gebeund was. Alles wat ik onder handen heb kunnen nemen is volgens nu geldende normen aangelegd, en in de loop van de tijd zal ik ook de rest van de installatie onder handen nemen (bijvoorbeeld: ongeaarde stopcontacten ombouwen naar geaard, niet-brandvertragende materialen vervangen, etc.). Met andere woorden: zelfs als ik vlakbij je woon, hoef je niet meer dan drie explosies per jaar te verwachtenJeroenH schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 12:07:
Omdat die omvormers ten minste nog aan enige standaarden moeten voldoen, en die van een knutselaar niet. Je speelt met meer dan je eigen leven he, een paar gevalletjes van knutselaars die het verkloten en zonnestroom heeft een slechte naam.
Normen zijn wel degelijk belangrijk, trouwens. Ze zijn er niet voor niets en op het gebied van installatieveiligheid zijn de normen in Nederland echt heel goed geformuleerd.
Eco-karretjes... afgelopen maandag in mijn 206 1.4HDI eco (eco voor 2003-begrippen) naar de randstad geweest, overal netjes aan de snelheid gehouden, maar je wilt niet weten hoeveel ecohokken mij vies te hard voorbij scheurden. Je gaat mij niet vertellen dat een C1 op benzine met 150 minder milieubelastend is dan een 206 op diesel met 120, ondanks dat diegene in de C1 geen wegenbelasting hoeft te betalen omdat hij "groen" rijdt.
als ik naar deze dag kijk bij antonboonstramux schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 13:09:
Zoals hierboven gezegd: accu's zijn eigenlijk niet geschikt om hele dagopbrengsten in proberen op te slaan. Om te doen wat jij wil, moet je je accu's op ongeveer een halve dagopbrengst dimensioneren, dus ongeveer 450-500Wh/kWp. Dat is niet alleen duur (~€0.60/Wh) maar ook vrij belastend op andere manieren: je ontlaadt de accu's namelijk vrijwel elke dag, dus na 3 jaar zijn de accu's op.
Elektrisch gezien is het trouwens wel heel slim. Het is veel efficiënter om continu stroom af te geven aan het net dan om het gepiekt te doen; je kunt besparen op je inverter en het stroomnet wordt minder zwaar belast. De bezwaren komen vooral vanuit het feit dat je zo veel accu's nodig hebt.
Zelf wil ik, als ik met accu's aan de slag ga, vooral gerecyclede lithium-ion accu's gaan inzetten, en ze dan alsnog dimensioneren op minder dan 0.1kWh/kWp. Met een aantal optimalisatietechnieken kun je op die manier meer dan 10% extra opbrengst uit je panelen trekken en is iedereen blij.
http://antonboonstra.nl/energie/?dag=2011-06-09
dan denk ik toch zeker dat er iets te doen is met het idee.
niet alle dagen zijn zo.
en mischien vertelde ik het wel wat te overdreven.
het is een idee en goede cijfers kan ik er ook niet aan koppelen.
als je zin hebt om er eens naar te kijken.
kan ik wel kijken of ik je daar mee kan helpen.
Verwijderd
Neen, niet iedereen moet een duurzaammissionaris zijn, anders is er weinig missionaris meer aan.SunshineCompany schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 13:04:
Moet iedereen een duurzaammissionaris zijn dan? En als ik het in een Tesla S doe, waarbij ik de stroom opwek dmv zonne-energie, dan kan ik toch lekker > 130 gaan rijden?
Ten eerste is een Tesla S helemaal niet duurzaam, het zit propvol batterijen en andere zooi.
Ten tweede bewijs je door deze stelling dat duurzaamheid helemaal niet je doel is, misschien het rijk worden door zonnepanelen te verkopen wel, waar niets mis mee is, het lijkt enkel hypocriet als je het zo bot stelt.
Ik weet totaal niets af van het verkeer in NL, maar ik vertrek om 5u30 naar het werk, om 6u kom ik voorbij Aarschot en daar begint mijn file, om 6u smorgens. Deze volg ik dan nog anderhalf uur lang, dan kom ik Brussel aan. 105km op gemiddeld 2uur tijd. Wat je zegt dat maar 5% in de file staat klopt al helemaal niet hier, want dan zou er helemaal geen sprake van files zijn...., op een leuke morgen staat hier in BE op het hoogtepunt een 160km file, gemiddeld 3 baansvakken, neem 10m per wagen, dan heb je al (160000*3/10=48000) 48000 wagens staan. Dan moet je nog denken dat er altijd mensen uit de file gaan en er de hele tijd bekomen. Typisch staat er vanaf 6u file tot en met 10u, dus je mag die 48000 wel rustig maal 3 of zelfs maal 4 doen. Natuurlijk zijn hier bitter weinig studenten bij en al helemaal geen kinderen, dus mag je wel de beroepsbevolking tellen. Ik kan mij niet inbeelden dat 200000 wagens minder dan 5%van de beroepsbevolking uitmaakt....
Ik neem heel vaak de wagen want ik woon op 5km van het dichtsbijzijnde bereikbare dorp af, en daar zijn dan nog geen winkels. Als ik een brief wil posten moet ik al 5km gaan. Daarom neem ik de wagen naar zowat alles, enkel mijn ouders bezoeken doe ik met de fiets en naar het voetbal gaan. Daarom zou het hypocriet zijn van mij om iemand met de vinger te wijzen omdat hij met de wagen rijd. Maar ik durf gerust wel een hele arm te wijzen naar de mongolen die mij smorgens aan 140 voorbijscheuren met hun SUV om daarna net voor me een afrit op te duiken. Het is misschien jaloezie, maar mijn ergernisdrempel voor grote wagens die zo een dingen doen is veel lager dan zou een aftandse trabant dit doen!
Ja, bedankt, dat is 'm!zonnigtype schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 12:51:
[...]
Evert Sjoerdsma in Zonnehuis Castricum (Noord Holland). Heeft geen elektra aansluiting, wel bijkeuken vol accu's van telefooncentrale:
http://www.hetkanwel.net/...ctor-van-evert-sjoerdsma/
http://www.new-energy.tv/...even_zonder_220_volt.html
@migjes: bekijk de link op new-energy.tv eens, als je die nog niet kent. Er is wel wat overlap met jouw voorstel.
@SunshineCompany; Let's agree to disagree then, voordat het uit de hand loopt. Zodra we gaan schermen met familieleden die iets ernstigs is overkomen vind ik het niet leuk meer. Ik zou je ook kunnen vertellen over een dodelijk ongeval in de eerste familiegraad, een ongeval wat zeker mede mijn beeld op het autoverkeer bepaalde.
Verwijderd
De benzine verbruikt meer en stoot meer CO2 uit, maar is daarom niet meer vervuilend. Een dieselwagen stoot enorm veel 'fijn stof' uit, wat vooral bestaat uit ammoniakverbindingen en andere dergelijke zooi, dit wil je echt niet diep in je longen krijgen._JGC_ schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 13:13:
Eco-karretjes... afgelopen maandag in mijn 206 1.4HDI eco (eco voor 2003-begrippen) naar de randstad geweest, overal netjes aan de snelheid gehouden, maar je wilt niet weten hoeveel ecohokken mij vies te hard voorbij scheurden. Je gaat mij niet vertellen dat een C1 op benzine met 150 minder milieubelastend is dan een 206 op diesel met 120, ondanks dat diegene in de C1 geen wegenbelasting hoeft te betalen omdat hij "groen" rijdt.
Vervuiling is niet enkel CO2, het is niet omdat er een hype is rond de CO2 uitstoot dat het verlagen ervan heilig is. Het moet gebeuren zonder op andere vlakken meer schade toe te brengen, daarom ja, liever benzine met iets meer CO2 dan een zware wagen met veel vermogen die rijd op diesel.
Daarbij moet ik nog stellen dat bv. een 5-serie met een zware motor op lage snelheden wel zuinig is maar ook een minder goede verbranding van de diesel heeft, met veel roet en fijn stof tot gevolg. Veel meer dan een 1.2 diesel die aan 90 aan het scheuren is.
Volgens mij wordt in de berekening van de totale fileafstand al rekening gehouden met het aantal baanvakken. 1 km file op een 3baansweg (E19 bv) resulteert in 3km geraporteerde file. 1 km file op een 2baansweg (E314) resulteert in 2km geraporteerde file.Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 13:19:
[...]
Ik weet totaal niets af van het verkeer in NL, maar ik vertrek om 5u30 naar het werk, om 6u kom ik voorbij Aarschot en daar begint mijn file, om 6u smorgens. Deze volg ik dan nog anderhalf uur lang, dan kom ik Brussel aan. 105km op gemiddeld 2uur tijd. Wat je zegt dat maar 5% in de file staat klopt al helemaal niet hier, want dan zou er helemaal geen sprake van files zijn...., op een leuke morgen staat hier in BE op het hoogtepunt een 160km file, gemiddeld 3 baansvakken, neem 10m per wagen, dan heb je al (160000*3/10=48000) 48000 wagens staan. Dan moet je nog denken dat er altijd mensen uit de file gaan en er de hele tijd bekomen. Typisch staat er vanaf 6u file tot en met 10u, dus je mag die 48000 wel rustig maal 3 of zelfs maal 4 doen. Natuurlijk zijn hier bitter weinig studenten bij en al helemaal geen kinderen, dus mag je wel de beroepsbevolking tellen. Ik kan mij niet inbeelden dat 200000 wagens minder dan 5%van de beroepsbevolking uitmaakt....
Los van uw berekening, kan je uzelf de vraag stellen waarom je niet met de trein naar Brussel rijdt.
Uw berekening zelf dan.
- Als een week 168 uren telt, zal er gemiddeld maar 15% van de tijd file te rapporteren zijn
- Ik zit gemiddeld 1u per dag in mijn auto (de afstand van mijn woonplaats tot een groot station) en daarvan spendeer ik echt maar luttele %'en in een file.
@JeroenH: Schermen nog wel.. ik gebruik praktijkvoorbeelden waaruit blijkt dat je visie niet klopt. Kom ik daar mee aan verschuil jij je achter 'schermen met familieleden'. Lekker simpel.
En Divine, als je dingen zo benadert is geen enkele auto duurzaam, en mag je helemaal niets rijden. Oftewel; alles. Een elektrische auto is niet goed omdat er accu's in zitten, een Mercedes uit 1973 is niet goed vanwege de uitstoot, een BMW5 serie met laag verbruik / uitstoot is niet goed omdat hij te groot is, en een frutauto is niet goed omdat hij niet duurzaam is. Wat is er dan nog wel goed in jullie ogen? Wees blij met auto's, dankzij transport zijn we gezegend met een enorme rijkdom. En dat ik dingen 'bot' stel klopt, zwart-wit, dat discussieert makkelijker.
En ik ben geen groen-type, ik ben me echter wel zeer bewust van mijn verbruik, voet-afdruk, uitstoot, etc. En met bewustwording komt de rest vanzelf. En ik doe het niet omdat het zo groen is, maar omdat het leuk is. Omdat het kan. Maar ik ga echt niet op verpakkingen etc. letten. En als je rijk wilt worden met je geen PV gaan verkopen.
Ik vind het prima dat jullie wel groentypes zijn, maar het moet niet doorslaan. Tegen alles! Tegen groot, tegen electrisch, tegen snel, etc. Duurzaam is niet alleen groen, duurzaam is ook een gezonde economische maatschappij, waarin ruimte is voor duurzaam.
En Divine, als je dingen zo benadert is geen enkele auto duurzaam, en mag je helemaal niets rijden. Oftewel; alles. Een elektrische auto is niet goed omdat er accu's in zitten, een Mercedes uit 1973 is niet goed vanwege de uitstoot, een BMW5 serie met laag verbruik / uitstoot is niet goed omdat hij te groot is, en een frutauto is niet goed omdat hij niet duurzaam is. Wat is er dan nog wel goed in jullie ogen? Wees blij met auto's, dankzij transport zijn we gezegend met een enorme rijkdom. En dat ik dingen 'bot' stel klopt, zwart-wit, dat discussieert makkelijker.
En ik ben geen groen-type, ik ben me echter wel zeer bewust van mijn verbruik, voet-afdruk, uitstoot, etc. En met bewustwording komt de rest vanzelf. En ik doe het niet omdat het zo groen is, maar omdat het leuk is. Omdat het kan. Maar ik ga echt niet op verpakkingen etc. letten. En als je rijk wilt worden met je geen PV gaan verkopen.
Ik vind het prima dat jullie wel groentypes zijn, maar het moet niet doorslaan. Tegen alles! Tegen groot, tegen electrisch, tegen snel, etc. Duurzaam is niet alleen groen, duurzaam is ook een gezonde economische maatschappij, waarin ruimte is voor duurzaam.
En zo komen we aan een van de meest heikele aspecten van het meest uitgeholde begrip van allemaal, "wat is duurzaam"...SunshineCompany schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 13:34:
(gebeurt al sinds eind negentiger jaren)
Dit forum wordt steeds groter qua scope, Peak Oil ging ook al die kant op (kom ik al tijden niet meer).
jep ik heb ik gezien.Cruise Control schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 13:21:
bekijk de link op new-energy.tv eens, als je die nog niet kent. Er is wel wat overlap met jouw voorstel.
maar dat is niet wat ik bedoel.
deze dag b.v. van antonboonstra.

dat moet vrij veel verlies opleveren voor de omvormer.
als je nu een buffer zou hebben dan kun je misschien wel de rode lijn er uit krijgen.
of nog beter: iets meer wp op de omvormer om hem een mooiere eind lijn te geven.
maar dat is erg afhankelijk welke techniek. accus/condensatoren je gebruikt.
Als ik per jaar voor 20000kWh verstook met een dikke elektrische bak van 1700kg (droog, schoon, comfortabel, betrouwbaar, snel, veilig), waarmee ik altijd > 130 rij, terwijl ik die 20000kWh met zonne-energie opwek.. vind ik het duurzaam.
En of je een voetganger met 60km/h aanrijdt met een auto van 1100kg of van 1700kg, dat maakt echt niets uit.
En of je een voetganger met 60km/h aanrijdt met een auto van 1100kg of van 1700kg, dat maakt echt niets uit.
Verwijderd
Ik heb er geen idee van of er al rekening wordt gehouden met de baansvakken in de berekening, ik ging/ga er vanuit van niet.Cafe Del Mar schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 13:28:
[...]
Volgens mij wordt in de berekening van de totale fileafstand al rekening gehouden met het aantal baanvakken. 1 km file op een 3baansweg (E19 bv) resulteert in 3km geraporteerde file. 1 km file op een 2baansweg (E314) resulteert in 2km geraporteerde file.
Los van uw berekening, kan je uzelf de vraag stellen waarom je niet met de trein naar Brussel rijdt.
Uw berekening zelf dan.
- Als een week 168 uren telt, zal er gemiddeld maar 15% van de tijd file te rapporteren zijn
- Ik zit gemiddeld 1u per dag in mijn auto (de afstand van mijn woonplaats tot een groot station) en daarvan spendeer ik echt maar luttele %'en in een file.
De reden waarom ik niet met de trein rij is heel eenvoudig, ik moet niet in het centrum zijn maar in een van de randgemeenten (Watermael-Bosvoorde, tegen het zonienwoud). De plaats waar ik woon heeft geen station, het dichtsbijzijnde station is dit van een zijlijn en ligt op 40min rijden. Vanaf dit station moet ik 24min naar een volgend waar ik moet overstappen op een trein die er 1u18min over doet. Tussen dit alles is er een wachttijd tussen treinen van 33minuten (als de treinen al op tijd zijn). Daarna moet ik van Brussel Zuid de metro nemen naar Watermael, die tegelijk vertrekt wanneer de trein aankomt, en aangezien de NMBS zelden op tijd rijd mis ik die altijd. Dan maar de volgende nemen (30min wachten), deze rit duurt volgens mij een 15min waarna de tram nog moet genomen worden, die gelukkig wel om de 5min voorbij komt. Dit alles zou mij veel langer kosten dan een rit in de file.
Ook werk ik niet van 9 tot 5 in een kantoor, maar met enorm flexibele uren in een onderzoeksfaciliteit; Ik weet niet of je weet hoe research in zijn werk gaat, maar het enthousiasme om een mini-doorbraak of gewoon om iets af te krijgen haalt het telkens weer van het 'ik moet weg want de tram vertrekt'. Ook is het al gebeurd dat ik om 5u thuis vertrek en pas om 12u savonds aankom, en ik wil niet gewoon de laatste trein missen om dan in een park op een bank te gaan slapen. Ook wordt het openbaar vervoer niet terugbetaald, enkel een km vergoeding. Een treinabo, een metroabo, een tramabo en een wagen kosten mij jaarlijks meer dan enkel een wagen. Via de km vergoeding (33 eurocent) haal ik de meeste kosten uit mijn wagen, die gedeeld wordt met andere huisbewoners die hem in het weekend gebruiken. Daarom ga ik met de wagen en niet met de trein.....
Ik moet je gelijk geven, zwart-witstelling maken het discussiëren gemakkelijker. Ik ben wel een groen type, dus ik 'overdrijf' ook met duurzaamheid net zoals jij 'overdrijft' met je stellingen.SunshineCompany schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 13:34:
@JeroenH: Schermen nog wel.. ik gebruik praktijkvoorbeelden waaruit blijkt dat je visie niet klopt. Kom ik daar mee aan verschuil jij je achter 'schermen met familieleden'. Lekker simpel.
Wat betreft 'het rijk worden met PV te verkopen', dit was niet bedoeld om op de man te spelen, maar wel om duidelijk te maken dat je hier soms wel precies zit om meer te kunnen verkopen (wat waarschijnlijk niet zo is, het lijkt enkel zo). Wat versta je trouwens onder 'rijk' worden? Ik vind dat als je door je beroep een huis kunt kopen, kinderen kan krijgen en je dak vol PV leggen, je al vrij rijk bent. Neem daarbij de betrekkelijk stabiliteit en veiligheid in NL en je hebt het helemaal verkorven.
Ik ben helemaal niet tegen elektrisch (sinds de nieuwe nieuwe spelling in 1995 (dacht ik) is elektrisch met een K trouwens), maar als elektrisch minder duurzaam is dan een verbrandingsmotor dan ben ik er wel tegen. Een voertuig van bijna 2 ton, met 2 zitplaatsen dat elektrisch wilt rijden aan 130 per uur is niet duurzaam, dan kan je beter een kleine wagen kopen met een zuinige benzinemotor. Ik ben ook niet tegen vervoer, maar ik ben voor een efficiënt vervoer, wat in contrast staat met het huidige systeem.
Wat je zegt over een economisch systeem heeft helemaal niets met duurzame energie te maken, maar ik kan er wel een heel topic solo mee vol vlammen. Ik ben tegen het huidige systeem van streven naar ongreremde economische groei, de meeste mensen zijn er voor omdat het hun 'rijker' maakt op materieel gebied. Ik ben voor intellectuele en ecologische rijkdom in balans met materiele rijkdom, waar we nog enorm ver van af zitten. En ja, ik vind persoonlijk mensen met dure grote wagens idioten, maar daar zit misschien wel een klein stuk afgunst in. De enige grote wagen die ik heb is een Nissan GTR voor op trackdays, dit is een hobby van mij en 2 vrienden, een dure wagen, waar na 6 maanden nog maar 220km op de teller staat....
Volgens de fysica toch echt wel.......SunshineCompany schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 13:46:
Als ik per jaar voor 20000kWh verstook met een dikke elektrische bak van 1700kg (droog, schoon, comfortabel, betrouwbaar, snel, veilig), waarmee ik altijd > 130 rij, terwijl ik die 20000kWh met zonne-energie opwek.. vind ik het duurzaam.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2012 13:48 ]
Tjonge, tjonge het gaat weer lekker hard vandaag. Wie heeft het diploma besparingsmissionaris? Met welke auto ben je een hork?
Misschien is zelfs iemand met een X5 die besluit om zijn voetafdruk te verkleinen met 2kWp op zijn dak wel TOCH goed bezig.
Misschien iemand die vandaag kipfilet eet met een driesterren keurmerk van de dierenbescherming TOCH goed bezig.
Misschien is iemand die een AUTO heeft OOK wel goed bezig met andere dingen....
Misschien gaan we af en toe wat (te )hard op dit forum
Maar houdt het wel spannend en de discussie levendig
Misschien is zelfs iemand met een X5 die besluit om zijn voetafdruk te verkleinen met 2kWp op zijn dak wel TOCH goed bezig.
Misschien iemand die vandaag kipfilet eet met een driesterren keurmerk van de dierenbescherming TOCH goed bezig.
Misschien is iemand die een AUTO heeft OOK wel goed bezig met andere dingen....
Misschien gaan we af en toe wat (te )hard op dit forum
Maar houdt het wel spannend en de discussie levendig
[ Voor 5% gewijzigd door Schinnen-groen op 19-01-2012 13:51 ]
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Dat sowieso.
Verwijderd
Als je 'goed bezig' vervangt door 'een goed begin(ejte)' dan kan ik er mee akkoord gaanSchinnen-groen schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 13:48:
Tjonge, tjonge het gaat weer lekker hard vandaag. Wie heeft het diploma besparingsmissionaris? Met welke auto ben je een hork?
Misschien is imand die een AUTO heeft OOK wel goed bezig met andere dingen....
Misschien gaan we af en toe wat (te hard) op dit forum
2kWp op je dak leggen en dan met je X5 gaan rondscheuren en jezelf een 'groene jongen' noemen is hypocriet. 2kWp op je dak leggen en erover nadenken of je volgende wagen wel zo een groot monster moet zijn is een goed begin.
Maar als je een 'sustainable future' voor de volgende generaties wilt, dan is zelfs met een kleine wagen rijden en 2kWp op je dak leggen niet genoeg. Maar misschien wel het enige dat je zelf kan doen, veel hangt ook af van overheden/bedrijven.
70% van posts hier gaat over PV en 20% over CVketels en isolatie. Duurzame energie is niet enkel PV en CVketels. Isolatie heeft zelfs niets direct met duurzame energie te maken, meer met besparen van energie (wat nog meer duurzaam is dan duurzame energie). Wil je enkel een topic over PV, noem het dan PV installaties ofzo? En maak een apart topic voor verwarming, dan is het meteen duidelijker....
Ik zou het trouwens niet over mijn hart krijgen om niet 'te hard' te gaan. Dat jullie dit niet leuk vinden doet me minder pijn dan zou ik iemand niet overtuigd krijgen om tenminste eens na te denken over zijn impact op het klimaat/milieu.
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2012 13:55 ]
Elke eindsnelheid begint met een snelheid, nagenoeg nul...
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Verwijderd
Als een neutrino met 300000km/s door je vliegt heb je geen pijn, maar als een wagen van 2ton aan 30km/h tegen je knalt wil ik je wel eens horen kermen....Schinnen-groen schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 13:53:
Elke eindsnelheid begint met een snelheid, nagenoeg nul...
Het gewicht maakt duidelijk wel iets uit bij ongevallen, basis natuurkunde. Dat een botsing aan 50km/h met een wagen van 1500 of 2000kg veel verschil uitmaakt is moeilijk te zeggen, maar de impact van het 2ton voertuig is wel veel groter. Newtoniaanse mechanic, een voorwerp met eenparig rechtlijnige beweging zal altijd exact deze eenparig rechtlijnige beweging verderzetten, tenzij er een kracht van buitenaf deze beweging veranderd. M.a.w. voor het tot stilstand (v=0) krijgen van een voorwerp heb je energie nodig, dit zit o.a. in de wrijving en de remmen. Maar bij een botsing met een kind zal de energie die de wagen verliest door het kind te raken minder effect hebben op een wagen van 2000kg dan een van 1500kg.
Dus bij een auto van 2000kg ben je heel erg dood, bij een auto van 1500kg ben je gewoon dood, en bij een auto van 1000kg ben je een beetje dood? Top.
Dit is inderdaad precies een van de technieken om met een hele kleine accu een serieuze deuk te slaan in de inefficiëntie van je omvormer. Precies mijn plan.migjes schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 13:43:
[...]
jep ik heb ik gezien.
maar dat is niet wat ik bedoel.
[afbeelding]
als je nu een buffer zou hebben dan kun je misschien wel de rode lijn er uit krijgen.
of nog beter: iets meer wp op de omvormer om hem een mooiere eind lijn te geven.
maar dat is erg afhankelijk welke techniek. accus/condensatoren je gebruikt.
En @duurzaamheid: er is een verschil, net als in de wereld van geloof en religie, tussen enthousiast en leuk vertellen wat je allemaal doet (al sla je daarin door, ik bedoel, het is een hobby en we steken er per definitie meer energie en geld in dan strikt noodzakelijk) en andere mensen afkraken/vertellen wat ze wel en niet moeten doen. Het hoeft allemaal niet helemaal blijkheid en vrijblijvend te blijven natuurlijk, als iemand iets zegt dat verkeerd is mag daar best over gediscussieerd worden, maar het topic is een stuk leuker als we allemaal de positieve insteek houden.
Als er nu op die groep alleen maar een apparaat van 1kW hangt, kan je er toch rustig 2,5kW aan PV bijhangen? Er gaat dan toch nooit meer dan 16 ampère over het lijntje? Ik vind die 600W zo rigide....
Het is niet 600 Watt (DC, kan beslist meer zijn bij Soladin600). Het is 2,25 Ampère AC afgifte/invoeding op een verbruiksgroep (dus omvormer knijpt af bij plm. 500 Watt AC, meeste Soladins zijn iets scherper (veiliger) afgesteld (498-499 Watt).hansdegit schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 14:06:
[...]
Als er nu op die groep alleen maar een apparaat van 1kW hangt, kan je er toch rustig 2,5kW aan PV bijhangen? Er gaat dan toch nooit meer dan 16 ampère over het lijntje? Ik vind die 600W zo rigide....
En die norm is er niet voor niets. Alles wat je daar zelf bij doet is eigen verantwoordelijkheid. Niet klagen als er problemen van komen. Discussie is al vaker langs gekomen (heeft eric-pvt je niet alle ins and outs laten zien, inmiddels?
Ik geef toe, het was misschien te moeilijk voor je, maar mijn opmerking was eigenlijk een beeldspraak gericht op mensen die veel impact hebben op ons milieu. Geef hen ook een beetje de tijd om te veranderen. Elke verandering in de goede richting is er nl. één. Natuurlijk willen we, gezien de toekomst, zo snel en zo omvattend mogelijk veranderingen in de goede richting leiden.Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 14:01:
[...]
Als een neutrino met 300000km/s door je vliegt heb je geen pijn, maar als een wagen van 2ton aan 30km/h tegen je knalt wil ik je wel eens horen kermen....
Het gewicht maakt duidelijk wel iets uit bij ongevallen, basis natuurkunde. Dat een botsing aan 50km/h met een wagen van 1500 of 2000kg veel verschil uitmaakt is moeilijk te zeggen, maar de impact van het 2ton voertuig is wel veel groter. Newtoniaanse mechanic, een voorwerp met eenparig rechtlijnige beweging zal altijd exact deze eenparig rechtlijnige beweging verderzetten, tenzij er een kracht van buitenaf deze beweging veranderd. M.a.w. voor het tot stilstand (v=0) krijgen van een voorwerp heb je energie nodig, dit zit o.a. in de wrijving en de remmen. Maar bij een botsing met een kind zal de energie die de wagen verliest door het kind te raken minder effect hebben op een wagen van 2000kg dan een van 1500kg.
Helaas is de dagelijkse praktijk een andere.
Ook daar moet je mee willen omgaan.
Stel dat het apparaat kortsluiting maakt met niet nul ohm, maar precies de juiste weerstand dat het apparaat 4500W wil gaan trekken. Onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk. Een 16A zekering zal dan doorslaan en er is niets aan de hand.hansdegit schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 14:06:
Stel nu dat er op diezelfde groep een zonnestroominstallatie 1000W staat te produceren. Het apparaat gaat dan 4500W trekken, waarvan 1000W uit de zonnestroominstallatie komt en de resterende 3500W uit het net, door de zekering heen. Door het stuk draad tussen de omvormer en de verbruiker loopt dan 4500W (bijna 20A) en dat mag niet. Slecht aangelegde draden kunnen dan warm worden e.d.
Iemand heeft bepaald dat er bij maximaal 600Wp (eigenlijk: 500W omvormer-vermogen) voldoende marge is om ongelukken te voorkomen.
Ik laat de andere discussie even rusten, voordat er teveel gewicht aan gehangen wordt...
Nee, ik moet nog steeds bij Eric langs.zonnigtype schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 14:10:
[...]
Het is niet 600 Watt (DC, kan beslist meer zijn bij Soladin600). Het is 2,25 Ampère AC afgifte/invoeding op een verbruiksgroep (dus omvormer knijpt af bij plm. 500 Watt AC, meeste Soladins zijn iets scherper (veiliger) afgesteld (498-499 Watt).
En die norm is er niet voor niets. Alles wat je daar zelf bij doet is eigen verantwoordelijkheid. Niet klagen als er problemen van komen. Discussie is al vaker langs gekomen (heeft eric-pvt je niet alle ins and outs laten zien, inmiddels?).
Misschien is mijn verwoording niet zo handig. Maar ik snap het gewoon niet zo goed. Als een apparaat slechts 4 amp pakt, kan ik toch een apparaat bijplaatsen dat max 12 amp doet? Dan blijft de maximale belasting toch binnen de perken?
Als er NU 4A wordt gebruikt en je hangt er 1 kWp PV aan dan zal je het wel overleven.
De volgende koper/huurder hangt aan die groep straks echter een kacheltje en een zijn complete TV hoek, plus een paar lampen.
Dan gaat het mis.
die voorschriften hebben imho wel zin.
De volgende koper/huurder hangt aan die groep straks echter een kacheltje en een zijn complete TV hoek, plus een paar lampen.
Dan gaat het mis.
die voorschriften hebben imho wel zin.
Punt is dat door toevoeging van PV de zekering niet meer afschakelt bij 16A, maar bij 16A + je PV-vermogen op dat moment. Waar je zonder PV dus met moeite een wasmachine en droger tegelijk kunt laten draaien, kan je met PV gewoon op 18.25A gaan zitten voordat de zekering van die groep eruitvliegt. Ga je nog meer dan de toegestane 500W invoeden, dan heb je ineens 20A op zo'n groep ter beschikking, terwijl bedrading en WCDs gebouwd zijn voor 16A belasting.hansdegit schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 14:06:
[...]
Het is niet alleen verbruik (afname stromen waar de zekering op is gemaximeerd). De invoeding komt er bij en dat "ziet de zekering niet" omdat er verbruik is/kan zijn op die groep, want de gegenereerde stromen BINNEN die verbruiksgroep gaan optellen. En dan kan het mis gaan. Of het gebeurt is een tweede. Of de verzekering uitkeert ALS het misgaat is zo goed als zeker niet, als ontdekt wordt dat de norm is genegeerd. Want die hanteert de NEN norm. Aan jou de bewijslast dat je niets fout hebt gedaan.hansdegit schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 14:13:
[...]
Nee, ik moet nog steeds bij Eric langs.
Misschien is mijn verwoording niet zo handig. Maar ik snap het gewoon niet zo goed. Als een apparaat slechts 4 amp pakt, kan ik toch een apparaat bijplaatsen dat max 12 amp doet? Dan blijft de maximale belasting toch binnen de perken?
* edit *
Dank aan de voorgangers voor duidelijke uitleg. Forum gaat retehard...
[ Voor 4% gewijzigd door zonnigtype op 19-01-2012 14:23 ]
Duidelijk. Je legt de veiligheid dus in handen van een handmatige procedure/gebruiksaanwijzing ipv een technische beveiliging. Immers, je moet er zélf zorg voor dragen dat er nooit meer dan 16 amp gaat lopen.
Ik zal eens gaan zoeken op "dubbel afgezekerd".
Ik zal eens gaan zoeken op "dubbel afgezekerd".
Gedachte-experiment (staat niet in de normen dus mag niet):
- Bedrading, WCD's 16A uitvoeren
- Groep 8A afzekeren in de meterkast
Er kan nu veilig 1800W (VA) ingevoed EN gebruikt worden.
1800W is nog steeds een bruikbare hoeveelheid waar een wasmachine of stofzuiger op kan draaien: ideaal voor een zolder. Ook 1800W aan PV is een riante hoeveelheid waar een flinke deuk in je gebruik geslagen wordt.
- Bedrading, WCD's 16A uitvoeren
- Groep 8A afzekeren in de meterkast
Er kan nu veilig 1800W (VA) ingevoed EN gebruikt worden.
1800W is nog steeds een bruikbare hoeveelheid waar een wasmachine of stofzuiger op kan draaien: ideaal voor een zolder. Ook 1800W aan PV is een riante hoeveelheid waar een flinke deuk in je gebruik geslagen wordt.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Waarom toch die drang tot experimenten met zulke risico's? Leg voor een grote installatie gewoon een extra groep aan, zo moeilijk is het toch niet? Houd je aan de regels, dan gaat het zeker goed. De regels zijn er niet voor niets.
Als je naast de rokende resten van je huis staat en van de verzekeringsmaatschappij te horen krijgt dat ze niet uitkeren ben je echt niet blij...
Als je naast de rokende resten van je huis staat en van de verzekeringsmaatschappij te horen krijgt dat ze niet uitkeren ben je echt niet blij...
het is wel dat niet alle dagen zo zijn.mux schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 14:05:
Dit is inderdaad precies een van de technieken om met een hele kleine accu een serieuze deuk te slaan in de inefficiëntie van je omvormer. Precies mijn plan.
uitgaande van een steca 500:
voltages zitten wel tussen de 90 en 170.
met 5 ampere.
dat kan nog wel eens lastig worden om dat te bufferen.
waarschijnlijk moet de mppt herbouwd worden om dat voor elkaar te krijgen.
zelf zit ik nog te wachten op mijn omvormer.
power one pvi-3.0
panelen moet ik nog bestellen.
we kunnen wel effen kijken of we wat panelen kunnen uitlenen of sponsoren etc...
ik wil zelf ook nog wat gaan experimenteren deze zomer.
maar dat weet ik ook nog niet helemaal hoe en wat.
(studie gaat voor he.)
Ik snap je punt en ik ben het met je eens (vandaar de disclaimer).
Het was een tweakers-gedachte-experiment voor een betere norm.
Volgens mij levert het een veiligere situatie op (en dus een kleinere kans op een rokende puinhoop) dan wat de verzekering wel OK vindt.
Nogmaals, wanneer ik voor PV ga, komt er een aparte groep en dat zou ik iedereen aanraden.
Volgens mij levert het een veiligere situatie op (en dus een kleinere kans op een rokende puinhoop) dan wat de verzekering wel OK vindt.
Nogmaals, wanneer ik voor PV ga, komt er een aparte groep en dat zou ik iedereen aanraden.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
ben het wel met jeroenh eens hoor.Proton_ schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 14:34:
Ik snap je punt en ik ben het met je eens (vandaar de disclaimer).
effe een snelle blik levert mij op dat je:
6A of 10A zou kunnen af zekeren.
wat 10A of 6A over blijft voor de omvormer.
ik weet effe snel geen omvormers te vinden die daar onder zitten.
een sb1200 gaat net over de 10A.
maar 4 steca500 dat zou dan wel gaan.
lijkt mij dan een beetje zinloos.
Dat er op de norm wel wat af te dingen valt staat vast 
Zo mag een HRe-ketel die 1kW op kan wekken wel gewoon op een bestaande groep geplaatst worden
Zo mag een HRe-ketel die 1kW op kan wekken wel gewoon op een bestaande groep geplaatst worden
En net die 1kW zou zo fijn zijn. In mijn kennissenkring kan ik zo enkele mensen noemen die twee 500W setjes op het dak hebben liggen en nu in twee kamers met verschillende groepen ieder een Soladin600/Steca500 hebben liggen.JeroenH schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 14:46:
Dat heet zonnestroom marktje pesten Gasunie style...JeroenH schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 14:46:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektriciteitsleiding
Zekering van 20A plaatsen, kan je ineens 4600 Wp op een groep zetten, dan is mijn "probleem" uit de wereld.
Let wel: ik ga niet hobbyen, hoor. 'k Laat het aan een échte installateur over.
Zekering van 20A plaatsen, kan je ineens 4600 Wp op een groep zetten, dan is mijn "probleem" uit de wereld.
heel theoretisch zou je de wasmachine groep kunnen afzekeren op 10A.catchingfire schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 14:56:
[...]
En net die 1kW zou zo fijn zijn. In mijn kennissenkring kan ik zo enkele mensen noemen die twee 500W setjes op het dak hebben liggen en nu in twee kamers met verschillende groepen ieder een Soladin600/Steca500 hebben liggen.
dan kun je 3x een steca er op kwijt en blijf je binnen alle marges.
maar ik denk niet dat het mag.
en er is een goede kans dat de wasmachine een net iets te hoge piekspanning heeft waardoor het niet werkt.
ik zeg:"niet doen".
als je 11A zou kunnen afzekeren zou het wel mogelijk moeten zijn.
3/4 buis met 3x 2,5mm2 erin. Ik denk van wel, wiki ook, maar ik laat het eindoordeel graag aan de installateur.Cruise Control schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 15:13:
Is je bedrading bestand tegen 20A?
voor 20A wil ik in mijn huis wel 4mm2 kabel gebruiken.hansdegit schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 15:05:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektriciteitsleiding
en die moet door een 19mm buis niet een 16mm.
ik zou niet anders willen.
slaapt lekkerder uit op een zon-dag
Fossil fuel subsidies: a tour of the data
Fossil fuels are subsidised in much of the world, causing billions of tonnes of addition CO2 emissions
http://www.guardian.co.uk...an/18/fossil-fuel-subsidy
Erg interessant stukje wat ik per direct naar iedere 'windmolens en zonnepanelen draaien op subsidie-idioot' ga sturen vanaf nu!
Fossil fuels are subsidised in much of the world, causing billions of tonnes of addition CO2 emissions
Erg interessant stukje wat ik per direct naar iedere 'windmolens en zonnepanelen draaien op subsidie-idioot' ga sturen vanaf nu!
“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers
Dan kan je dus wel stellen dat het veilig is om 1kwh op een bestaande groep te prikken. Niemand die dit ooit zal controleren.JeroenH schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 14:46:
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
2,5mm2 gaat toch prima tot 27A (zie wiki hierboven)? Waarom dan die extra dikte? (of is dat voorschrift?)migjes schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 15:19:
[...]
voor 20A wil ik in mijn huis wel 4mm2 kabel gebruiken.
en die moet door een 19mm buis niet een 16mm.
ik zou niet anders willen.
slaapt lekkerder uit op een zon-dag
Ik heb niet de kennis en de elektrotechnische achtergrond om dat te kunnen stellen. Jij wel?revolution-nl schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 15:28:
Dan kan je dus wel stellen dat het veilig is om 1kwh op een bestaande groep te prikken.
De verzekeringsinspecteur, op zoek naar een excuus om niet uit te hoeven betelan, terwijl hij door de rokende puinhopen van je huis grasduint....Niemand die dit ooit zal controleren.
Kleine kans? Ja. Maar niet onmogelijk.
[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 19-01-2012 15:32 ]
Dat is het inderdaad. In principe zal men grove nalatigheid moeten bewijzen (wat dit m.i. niet bij voorbaat is), maar je heeft potentieel een mogelijkheid voor een slepende zaak terwijl je failliet gaat terwijl die loopt (geen uitkering van opstal betekent niet de bank de hypotheek niet per ommegaande opeistJeroenH schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 15:31:
De verzekeringsinspecteur, op zoek naar een excuus om niet uit te hoeven betelan, terwijl hij door de rokende puinhopen van je huis grasduint....
Kleine kans? Ja. Maar niet onmogelijk.
Verwijderd
Ja maar als je dat met een driewielertje doet met circa 6 km/h loopt het wel goed af!SunshineCompany schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 13:46:
Hmm, heb je ook dat OECD rapport gelezen waarop de Guardian zich voor de helft baseert?Yilar schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 15:24:
Ik pik er een paar uit (voor NL):
- energy tax rebate for religious institutions
- energy tax rebate for non-governmental organisations
En, oh ironie, een energy tax rebate voor de tuinders om hen te stimuleren om energie-efficiente maatregelen te nemen.
Als je de bronnen voor dat OECD rapport bekijkt, wordt zelfs subdisie aan de windmolenindustrie en openbaar vervoer als fossiele subsidie aangemerkt. Dan kom ik ook op heul veul subdidie.
En wat is er op tegen dat een regering goedkope energie voor haar inwoners faciliteert? Als dat hen helpt om een comfortabeler bestaan op te bouwen...
Ik vind dat Guardian artikel dus niet heel erg "balanced".
Verwijderd
Ik vind het niet zoveel zeggen eerlijk gezegd. Die subsidies worden vooral betaald door olierijke en/of arme landen om hun bevolking tevreden te houden. Het zegt niets over subsidies hier in NL voor fossiel. Daar staat vast wel iets over in het rapport, maar daar moet je dik voor betalen.Yilar schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 15:24:
http://www.oecd.org/dataoecd/40/35/48805150.pdfVerwijderd schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 15:44:
[...]
Ik vind het niet zoveel zeggen eerlijk gezegd. Die subsidies worden vooral betaald door olierijke en/of arme landen om hun bevolking tevreden te houden. Het zegt niets over subsidies hier in NL voor fossiel. Daar staat vast wel iets over in het rapport, maar daar moet je dik voor betalen.
jep dat klopt.hansdegit schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 15:29:
[...]
2,5mm2 gaat toch prima tot 27A (zie wiki hierboven)? Waarom dan die extra dikte? (of is dat voorschrift?)
wiki =! nen norm
maar nu het addertje onder het gras.
er komt 16A van uit de stopenkast en 16A van de zonnepanelen en dat maakt 32A mogenlijk op de kabel.
eigenlijk al te veel maar het mag wel.
met 20A is het nog veel erger.
maar goed ik had niet het idee dat jij een 16A vol ging maken met je dak.
kan er naast zitten hoor.
Nou....Eigenlijk had ik 4kWp in gedachten...
Ik heb dus reeds een separate groep. Daar gaat echt niets anders op dan PV. Mijn idee was nu juist om die met 20A af te zekeren om zo 4600W naar de groepenkast te duwen.
Maar jij zegt dus dat de norm daarvoor 4mm2 is? Dan ga ik even andere draadjes trekken.
Ik heb dus reeds een separate groep. Daar gaat echt niets anders op dan PV. Mijn idee was nu juist om die met 20A af te zekeren om zo 4600W naar de groepenkast te duwen.
Maar jij zegt dus dat de norm daarvoor 4mm2 is? Dan ga ik even andere draadjes trekken.
dan moet dat ook een dikke buis zijn. 19mm.hansdegit schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 15:49:
Nou....Eigenlijk had ik 4kWp in gedachten...
maar 4000Wp?
ik dacht dat dat nooit zou passen op je dak.
dat is een flinke oppervlakte.
dat zijn bijvoorbeeld 20 suntek pluto 200's van 1,6 x 0,8 m.
uit de losse pols is dat 25m2
Yep. Huidig plan is 20x 195 Wp. Maar volgens Eric-pvt kan het in de kop van NH nog wel eens flink meer zijn (zeewindje=> koeler en zuivere lucht=> instraling). Dus in april/mei kan het -denk ik- gaan spoken, qua output.
Zoals gezegd, er ligt al een 3/4 pijp. Ik ga daar even 4mm2 inleggen.
Preliminary version al lang weer door de tand des tijds achterhaald:
Ja, doewie, Essent en NUON zijn al lang verpatst voor goud geld naar het buitenland waar de provincies en gemeentes nu peperduur overgesubsidieerde zonnepaneeltjes van uitdelen die de markt kapotmaken...Four supply companies – Essent, Eneco, Nuon and Delta, which are
mainly owned by provincial and municipal governments – dominate the retail market.
Is gewoon RWE resp. Vattenfall wat hier de dienst uit maakt, niks "eigendom van provincial and municipal governments"...
(ook al verstopt RWE zich inmiddels, heel laf en slinks, onder een nieuw misleidend bruin hoedje genaamd "Essent" na de eigen leveringsvergunningen voor elektra en gas bij NMa te hebben laten intrekken...)
The Guardian verlaat zich dus op achterhaalde bronnen. Lekkere krant.zonnigtype schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 16:04:
[...]
Preliminary version al lang weer door de tand des tijds achterhaald:
[...]
o ik dacht dat je daar niet genoeg ruimte voor zou hebben.hansdegit schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 16:03:
Yep. Huidig plan is 20x 195 Wp. Maar volgens Eric-pvt kan het in de kop van NH nog wel eens flink meer zijn (zeewindje=> koeler en zuivere lucht=> instraling). Dus in april/mei kan het -denk ik- gaan spoken, qua output.
maar de fototjes en google vertellen mij natuurlijk niet alles.
die kabel kun je het best trekken als je alles binnen hebt en past en zo.
heeft geen zin om dat nu al te doen.
misschien moet er toch nog wat aangepast worden en is het on zinnig om het te doen.
ja je zit in de buurt van de zee dat zou moeten helpen.
Welke krant niet?hansdegit schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 16:07:
[...]
The Guardian verlaat zich dus op achterhaalde bronnen. Lekkere krant.
(ik heb verder niets met the Guardian)
Verwijderd
Vrij offtopic, maar bji 50km/h is er een overlevingskans, deze is bij een auto van 2ton lager dan deze bij 1ton. Had je gezegd aan 120km/h... dan had er weinig verschil geweest.SunshineCompany schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 14:03:
Dus bij een auto van 2000kg ben je heel erg dood, bij een auto van 1500kg ben je gewoon dood, en bij een auto van 1000kg ben je een beetje dood? Top.
Ook is het niet enkel wagen vs voetganger, maar ook wagen vs wagen. Bij 2 wagens van 1ton is het risico vrij verdeeld, maar als jij met je 2ton wagen tegen mijn 600kg trabantje aanrijd hebt jij hoogstens wat last van hoofdpijn van je airbag, terwijl ik in een wrak lig te sterven.
Zijn er ook mensen met ervaring die 2 inverter's op 1 paneel gezet hebben ?
Ik heb namelijk nog 2 Soladin 120's liggen die ik evt op 1 paneel van 230 Wp wil plaatsen
Ik heb namelijk nog 2 Soladin 120's liggen die ik evt op 1 paneel van 230 Wp wil plaatsen
Verwijderd
een soladin die zwaarder word belast dan met 160Watt(>4A) DC ploft in een mooie vlam,
omdat de DC printbaan onmiddelijk klapt.
(ervaringsdeskundige en ezel die 2x zo een soladin 120 opblies)
omdat de DC printbaan onmiddelijk klapt.
(ervaringsdeskundige en ezel die 2x zo een soladin 120 opblies)
Ja Floris Wouterlood heeft dit wel eens gedaan, mischien kun je het vinden op zijn site. De omvormers gingen 'vechten' om de energie en bleven jojo-en. Geen aanrader.kloas_wokkel schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 16:14:
Dat wordt knudde. Volgens mij heeft collega Wouterlood zoiets wel eens met OK4tjes geprobeerd, die gaan elkaar lekker in de weg zitten met MPP tracking en dat wordt een knoeiboel.kloas_wokkel schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 16:14:
Hoe wil je dat doen dan? Paneel openknippen en helft van de busbars aansluiten op de een en helft op de andere???
Ik neem tenminste aan dat je ze niet in serie gaat zetten...
Nou, het idee is/was om ze gewoon parallel op het paneel aan te sluiten. Maar als ik dit zo lees is dit niet zo heel handig (Jammer kwam op een terugverdientijd van 5.2 jaar)
Heel veel.hansdegit schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 15:43:
[...]
En wat is er op tegen dat een regering goedkope energie voor haar inwoners faciliteert? Als dat hen helpt om een comfortabeler bestaan op te bouwen...
Ten eerste; het zorgt niet voor een level playing field.
Ten tweede; het is een sigaar uit eigen doos. Iedereen betaald immers belasting, waar de fossiel-subsidie mee wordt betaald.
Ten derde; De voor de maatschappij als geheel betere oplossing, duurzame energie, wordt automatisch minder rendabel als zijn tegenhanger kunstmatig goedkoper wordt gehouden.
Ten vierde; Mensen zien niet de werkelijke kosten van energie (die ze zonder fossiel-subsidie zelfs niet zouden zien door niet geinternaliseerde externalities), en gaan dito meer verbruiken. Het loont minder om in energie-efficiëntie te investeren.
[ Voor 4% gewijzigd door Bartjuh op 19-01-2012 16:22 ]
20*195 = 3900. Lijkt me sterk dat je daarmee 4600 watt wisselspanning gaat halen. Welke omvormer heb je in gedachte? Het is gebruikelijk om de omvormer iets onder te dimensioneren ten opzichte van de panelen, dan zit je dus zeker onder de 3900 Watt. Maar goed, 4 mm2 geeft sowieso wat minder kabelverlies, dus ik ga je niet tegenhouden.hansdegit schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 16:03:
Gut, je bent soms net een gewoon mens...Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 13:47:
[...]
Ook werk ik niet van 9 tot 5 in een kantoor, maar met enorm flexibele uren in een onderzoeksfaciliteit; Ik weet niet of je weet hoe research in zijn werk gaat, maar het enthousiasme om een mini-doorbraak of gewoon om iets af te krijgen haalt het telkens weer van het 'ik moet weg want de tram vertrekt'. Ook is het al gebeurd dat ik om 5u thuis vertrek en pas om 12u savonds aankom, en ik wil niet gewoon de laatste trein missen om dan in een park op een bank te gaan slapen.
[...]
[ Voor 30% gewijzigd door Joba op 19-01-2012 16:26 ]
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
@twee omvormers op één paneel: zie hier, en scroll naar 15 april 2007. Scroll daarna ook omhoog voor wat reacties op het experiment.
Verwijderd
@joba
hans woont in de eric-pvt regio en MOET minstens 25% overdimensioneren.
hij woont aan de kop van noord hollandse kust, en krijgt veel zonuren en veel instraling kado.
en dan dit :
en eenmaal weg klachtenvrij waren.
den haag vergast zichzelf dus.
http://www.energieenwater...en-enecogen-centrale.html
hij woont aan de kop van noord hollandse kust, en krijgt veel zonuren en veel instraling kado.
en dan dit :
lekker hoor, nadat ik ook al op ned2 zag dat mensen met astma het niet meer uithouden in zuid holland,De uitstoot van de centrale is dus bijna een opfrissertje voor de omgeving. De lucht in de stinkende Europoort is zo vies dat Enecogen de lucht die het inneemt voor de verbranding van het gas eerst moet zuiveren.
Verwijderd
Een hele korte piek hoef je je niet mee bezig te houden lijkt me (niet relevant voor de opbrengst). Als de zon echt even schijnt loopt de temperatuur van je cellen gewoon op.hansdegit schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 16:03:
Omstandigheid: overgang geen zon -> volle zon geeft een hoge output, echter vrij snel warmen de cellen op en loopt dat weg
En de meeste omvormers eten ook nog eens uit je opbrengst 3900 x 95% = 3705. Waarom moeilijk doen?
Met je dak en de schaduwen enzo, wat ga je hangen als wisselrichter?
En meer panelen met schaduw geeft minder opbrengst dan minder panelen zonder schaduw.
Bedankt! Aan de reactie op 6 mei 2007 te lezen, zou het dus wel mogelijk zijn.JeroenH schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 16:24:
@twee omvormers op één paneel: zie hier, en scroll naar 15 april 2007. Scroll daarna ook omhoog voor wat reacties op het experiment.
Toch nog maar even over nadenken dus...
@Joba: 
Monteur is nog niet eens weg bij de klant, of ik heb de foto al in de inbox, leuk.
9x Yingli 240Wp op SB2000HF + Sunny Beam, in Weert.

Monteur is nog niet eens weg bij de klant, of ik heb de foto al in de inbox, leuk.
9x Yingli 240Wp op SB2000HF + Sunny Beam, in Weert.

Perfect.
Bewust iets naar links laten leggen (maar daardoor niet in lijn) om schaduw van de opstaande dakrand van de buren te vermijden.
Moet? Dat klinkt aardig dwingend. Gaat de omvormer anders stuk ofzo? Als ik even op sonnenertrag zoek, dan zie ik in Frankrijk gewoon een systeem van 2750Wp op een SB2500 die al 3 jaar op 1400 kWh/kWp zit. Het lijkt mij dat ze in Frankrijk toch wel iets meer zonuren en instraling hebben dan in Noord Holland...Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 16:26:
@joba
Leuk dat je mijn systeem als voorbeeld neemtmigjes schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 13:43:
[...]
[afbeelding]
Maar waarom moet dit veel verlies opleveren voor de omvormer? Dit was gewoon een zonnige dag met blijkbaar veel schapenwolkjes, waardoor logischerwijs de opbrengst de ene keer hoog is en een paar minuten later een stuk lager. Voor elk stralingsniveau zoekt de omvormer weer een nieuw optimaal MPT op. De buffer zou zelf meer verliezen opleveren dan dat het verlies zou besparen bij de omvormer.
[ Voor 38% gewijzigd door antonboonstra op 19-01-2012 16:47 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Verwijderd
http://twitpic.com/894d8oVerwijderd schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 16:26:
lekker hoor, nadat ik ook al op ned2 zag dat mensen met astma het niet meer uithouden in zuid holland,

Zal daarmee te maken hebben?
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2012 16:44 ]
Hebben we door dat er sinds 02 januari (einde dag) 1800 posts gedaan zijn in dit topic? Bijna 100 posts per dag. Meer dan een dag of twee niet lezen en je haalt het niet meer in.
Verwijderd
Apart PV topic misschienJeroenH schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 16:46:
Hebben we door dat er sinds 02 januari (einde dag) 1800 posts gedaan zijn in dit topic? Bijna 100 posts per dag. Meer dan een dag of twee niet lezen en je haalt het niet meer in.
Nee, meer mensen raken geïnteresseerd + een paar hitsige discussies...
Inderdaad, dan gaat het auto-matischVerwijderd schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 16:48:
+ een paar hitsige discussies...
Dit topic is gesloten.