Hoe lang zit het glas er al in? Mij is eens verteld dat het gas tussen de glasplaten na een aantal jaar vervlogen kan zijn. Dit kan dus ook bijdragen bij het verschil in temp.ericplan schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 16:34:
Vandaag een beetje lopen meten met m'n nieuwe speeltje, een Fluke 62 mini IR-thermometer. Eerst maar eens het glas. Als voorbereiding vanochtend vroeg een paar binnendeuren opengezet en de verwarming aan, zodat de temperatuur in de ruimtes waar gemeten werd gelijk was. Van verstoring door zoninstraling is vandaag geen sprake. Een stuk zwart tape op diverse ramen geplakt en een half uur gewacht. En toen gemeten.
De buitentemperatuur was 4 graden
oud isolatieglas spouw 9 mm 13,8 oud isolatieglas spouw 12 mm 14,4 HR++ glas spouw 9 mm Argon 17,5 HR++ glas Velux 15 mm ?? 18,8 HR++ glas spouw 18 mm Krypton 19,6
Het resultaat bevestigt het gevoel. Het nieuwe HR++ glas voelt niet alleen warmer, het is warmer. In twee slaapkamers, waar weinig gestookt wordt, zit nu nog het oude glas. Dat laten we maar zo, ook omdat dit de zonkant is.
Die brief had ik het vorige meetseizoen ook gekregen, afgelopen meetseizoen vertrouwden ze hun medewerker blijkbaar wel... Alleen klopte de jaarafrekening (weer) niet, ze waren "vergeten" (Electrabel) om de teruggeleverde energie op te tellen bij de beginstand.ericplan schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 14:21:
Ze vertrouwen nu zelfs hun eigen werknemers niet meer. Op 16 november 2011 is de meteropnemer langs geweest en nu een brief. Prutsers.
[afbeelding]
Liander by ericplan, on Flickr
Het blijft altijd opletten...
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Ik zie net inderdaad dat de Toon ook Z-Wave ondersteuning heeftcounter12 schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 16:35:
Ik ben sinds een aantal weken op zoek naar de oorzaak van mijn hoge verbruik. Ik heb inmiddels PV besteld, maar wil toch ook wat doen aan dat idiote verbuik. Ik kom er alleen nog niet achter wat de oorzaak is. Inmiddels wel een storing met de meter geconstateerd en door Stedin laten verhelpen. De dubbele meter ging niet over naar het goedkope tarief. Hiermee is nog altijd niet het totale verbruik verklaard. Ik heb inmiddels via Z-Wave schakelaars een deel van mijn sluip-verbuik gereduceerd. Wie heeft nog tips!
Energie verbruik:
normaal: 4903
laag : 5157
Totaal : 10060
Gas : 831
Water: 166
vier volwassenen
Ik heb trouwens net ook van eneco het aanbod van een nieuwe thermostaat ontvangen met Z-Wave. Ziet er erg mooi uit. Maar waarom weer een maandelijks bedrag voor update van gegevens? Ik wil helemaal niets updaten.
http://thuis.eneco.nl/energie-besparen/toon-thermostaat
Het oude glas is van 1988. Dat is gewoon isolatieglas, zonder gas of coating en met een relatief kleine spouw. Het nieuwe glas is afgelopen december geplaatst.Stfnlln schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 16:50:
[...]
Hoe lang zit het glas er al in? Mij is eens verteld dat het gas tussen de glasplaten na een aantal jaar vervlogen kan zijn. Dit kan dus ook bijdragen bij het verschil in temp.
A'dam PVOutput
mmm he.ericplan schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 16:34:
Vandaag een beetje lopen meten met m'n nieuwe speeltje, een Fluke 62 mini IR-thermometer. Eerst maar eens het glas. Als voorbereiding vanochtend vroeg een paar binnendeuren opengezet en de verwarming aan, zodat de temperatuur in de ruimtes waar gemeten werd gelijk was. Van verstoring door zoninstraling is vandaag geen sprake. Een stuk zwart tape op diverse ramen geplakt en een half uur gewacht. En toen gemeten.
oud isolatieglas spouw 9 mm 13,8 oud isolatieglas spouw 12 mm 14,4 HR++ glas spouw 9 mm Argon 17,5 HR++ glas Velux 15 mm ?? 18,8 HR++ glas spouw 18 mm Krypton 19,6
Het resultaat bevestigt het gevoel. Het nieuwe HR++ glas voelt niet alleen warmer, het is warmer. In twee slaapkamers, waar weinig gestookt wordt, zit nu nog het oude glas. Dat laten we maar zo, ook omdat dit de zonkant is.
dat velux raam zo hoog?
kan me niet voorstellen dat daar super glas in zit.
staat schuin vangt meer warmte?
of andere ideeën er over?
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Als je wil levert Velux zelfs trippelglas: http://www.velux.nl/parti...en/dakramen/glaselementen
Ik heb 5 veluxramen in m'n kamer en nu op drie gemeten, steeds met dezelfde waarde. Er is er één die veel hoger zit, maar daar zit een verwarming in de buurt. Het glas heeft een redelijke spouw en wordt als HR++ verkocht. Als ik de metingen zo bekijk heb ik geen reden om daaraan te twijfelen.migjes schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 17:05:
[...]
mmm he.
dat velux raam zo hoog?
kan me niet voorstellen dat daar super glas in zit.
staat schuin vangt meer warmte?
of andere ideeën er over?
A'dam PVOutput
velux heeft allerlei ramen, hun best isoleerende model op dit moment is wansmakelijk duur, maar heeft vierdubbel glas:
energy and comfort Uw 1.4 - dubbel glas
energy star Uw 1.1 - triple glas
energy optimum Uw 0.77 - triple glas met voorzetruit
energy and comfort Uw 1.4 - dubbel glas
energy star Uw 1.1 - triple glas
energy optimum Uw 0.77 - triple glas met voorzetruit
hij staat misschien schuin?ericplan schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 17:18:
[...]
Ik heb 5 veluxramen in m'n kamer en nu op drie gemeten, steeds met dezelfde waarde. Er is er één die veel hoger zit, maar daar zit een verwarming in de buurt. Het glas heeft een redelijke spouw en wordt als HR++ verkocht. Als ik de metingen zo bekijk heb ik geen reden om daaraan te twijfelen.
stroomt misschien meer warmte langs?
misschien ook wel leuk om eens te meten wat de buitenkant temperatuur is.
nu het zo koud is.
(het zijn wel waardes die ik ook meet. met minder goede meet methode)
[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 18-01-2012 17:32 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Als je nu de kleine boodschap deponeert in het reservoir dan kun je daar de grote boodschap mee doorspoelen.mux schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 11:59:
Omdat - helaas - in 9 van de 10 wc's de vlotter niet af te stellen is... Of beter gezegd: in 14 van de 14 wc's die ik persoonlijk ken met een bereikbaar reservoir
Zijn er ook geen bakstenen meer nodig.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
enmkleinman schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 11:40:
Ok, toegegeven, de bodemfolie is erg concreet en gaat binnenkort de kruipruimte in. Maar het uitwerken van de CV/Zonneboiler combinatie wil maar niet vlotten
Hier hetzelfde en ben bezig na te denken (dat brainstormen bezorgt me overigens peinzende slapeloze nachten) over zelf een zonneboiler te bouwen.Ik was laatst ergens op bezoek en de ruimte tussen de binnenruit van het vaste deel en de buitenruit van het beweegbare gedeelte was echt heet. Dit zal de balans geen goed doen en misschien dat voor schuiframen/deuren het idd geen nut heeft om er een ander gas te gebruiken dan het lucht mengsel.
Heb hier genoeg voorbeelden voor en het "koperen radiator" idee lijkt me wel wat, kan het zelf in elkaar hardsolderen dus daar geen problemen.
De vraag:
Is het mogelijk om als bovenafdichting dubbelglas te gaan gebruiken om bij winterse omstandigheden en goede zon ook een knappe opbrengst te houden?
Glas zou thermisch kunnen breken door de hoge temperaturen maar lijkt mij dat dat hiervoor berekend kan worden. Het enige nadeel is (denk ik) het gewicht maar dan hoef je ook minder ballast te gebruik.
Wacht even.. .. ..Speksteenkachel schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 18:17:
[...]
Als je nu de kleine boodschap deponeert in het reservoir dan kun je daar de grote boodschap mee doorspoelen.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Als ik de collector van mijn Nefit zonneboiler bekijk zit daar enkel glas. Misschien zit aan de binnenzijde een coating, zodat de ingevangen warmte in de collector blijft, maar dat kan ik niet zien. In de collectorbak zit een lange koperen buis die simpel 180 graden gebogen is. In de collector zelf zitten geen verbindingen, alleen buiten de collector. De bak zelf is van een soort polyester/glasvezelachtig spul.flippo765 schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 18:17:
Hier hetzelfde en ben bezig na te denken (dat brainstormen bezorgt me overigens peinzende slapeloze nachten) over zelf een zonneboiler te bouwen.
Heb hier genoeg voorbeelden voor en het "koperen radiator" idee lijkt me wel wat, kan het zelf in elkaar hardsolderen dus daar geen problemen.
De vraag:
Is het mogelijk om als bovenafdichting dubbelglas te gaan gebruiken om bij winterse omstandigheden en goede zon ook een knappe opbrengst te houden?
Glas zou thermisch kunnen breken door de hoge temperaturen maar lijkt mij dat dat hiervoor berekend kan worden. Het enige nadeel is (denk ik) het gewicht maar dan hoef je ook minder ballast te gebruik.
Ik verwacht niet dat je veel profijt zal hebben van dubbel glas, zelfs met enkel glas wordt er in de winter best wel iets opgewekt. Het water in m'n zonneboiler was gistermiddag rond de 35 graden. Toch een delta T van 18 graden
A'dam PVOutput
Helemaal goed begrepen, leuk voor de WAFSunshineCompany schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 18:29:
Wacht even.. .. ..Lees ik het goed?
Je wilt dat we met z'n allen de spoelbak volzeiken (sorry voor m'n taalgebruik, maargoed, even voor de beeldvorming..)?
Inclusief plastuit voor de dames?
Als je haar de keuze laat tussen bovenstaande en uitbreiding van het aantal PV panelen weet ik zeker dat ik als antwoord krijg "Ga die panelen maar snel bestellen"
ps,
Ik zal je maar niet vertellen wat Andre Kuipers met z'n urine doet
[ Voor 20% gewijzigd door SpeksteenWP op 18-01-2012 19:18 ]
heb jij ook zo'n dorst 
dubbel glas voor warmte paneel.....
Niet nodig. Er is enkel glas op de markt die een warmte reflecterende coating heeft. De ruimte waar de warmte opvanger in hangt kun je met argon vullen. Flesjes argon zijn nu ook weer niet zo duur.
wat betreft het wc reservoir.
van de plieger site 3de en 4de punt .... staat toch duidelijk verdraai wat schroefjes
http://www.plieger.nl/pagina_1125.html
plastic verbuigen is geen probleem als je het met beleid doet en eerst genoeg verwarmd ..... al zal ik het zelf waarschijnlijk niet zo snel doen in oude reservoirs.

dubbel glas voor warmte paneel.....
Niet nodig. Er is enkel glas op de markt die een warmte reflecterende coating heeft. De ruimte waar de warmte opvanger in hangt kun je met argon vullen. Flesjes argon zijn nu ook weer niet zo duur.
wat betreft het wc reservoir.
van de plieger site 3de en 4de punt .... staat toch duidelijk verdraai wat schroefjes
http://www.plieger.nl/pagina_1125.html
plastic verbuigen is geen probleem als je het met beleid doet en eerst genoeg verwarmd ..... al zal ik het zelf waarschijnlijk niet zo snel doen in oude reservoirs.
[ Voor 91% gewijzigd door Mafketel op 18-01-2012 19:15 . Reden: moest nog wat meer info bij maar topic gaat so znel.... ]
Dat is niet zo gek als het misschien klinkt, deze wc gebruikt het water wat gebruikt wordt om de handen te wassen om de stortbak te vullen. Slim.Speksteenkachel schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 18:17:
Als je nu de kleine boodschap deponeert in het reservoir dan kun je daar de grote boodschap mee doorspoelen.
http://www.welke.nl/photo...-milieuvriendelijk-toilet
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Dat ziet er inderdaad strak uit, zou eigenlijk standaard in badkamers toegepast moeten worden.
Als het water niet meer wegloopt uit de wasbak, gewoon een keer extra doortrekken.
Als het water niet meer wegloopt uit de wasbak, gewoon een keer extra doortrekken.
[ Voor 31% gewijzigd door SpeksteenWP op 18-01-2012 19:51 ]
Shell gaat ook weer lekker van bil met de levering van 150 MW aan PV voor een Amerikaans projekt.
Verwijderd
2 Jaar geleden ben ik tijdens de Solar Days bij iemand op bezoek geweest die zelf de afvoer van zijn wastafel naar de spoelbak van de wc had geleid. Het was toen echter heel erg druk, dus ik heb niet gezien welke constructie hij daarvoor had gemaakt. Maar het is dus wel mogelijk met een bestaande wc en wastafel.JeroenH schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 19:31:
Dat is niet zo gek als het misschien klinkt, deze wc gebruikt het water wat gebruikt wordt om de handen te wassen om de stortbak te vullen. Slim.
http://www.welke.nl/photo...-milieuvriendelijk-toilet
It's a beautiful day!
1. Eerst kwam mijn omvormer binnen, dit keer zonder schade.
2. Daarna kwam mijn Logitech Squeezebox Touch binnen, waarmee ik rechtstreeks vanaf een externe harde schijf mijn muziek in Flac-bestanden kan gaan afspelen. Verbruikt in totaal als het goed is evenveel als mijn cd-speler, maar het bespaart de elektriciteit die nodig is om cd's en cdhoesjes te maken (en transport uiteraard ook)!
3. Later zag ik dat mijn jaarrekening bij GreenChoice in mijn dossier staat. We krijgen 345,62 Euro terug!

Een maand geleden eindelijk Plugwise in gebruik genomen. Daarmee nog wat sluipverbruikers opgespoord, waardoor we op jaarbasis zo'n 44kWh kunnen besparen (boosdoeners: deurbel, cd-speler, magnetron, hd-ontvanger, onnodige aanuitschakelaar in meterkast). Meevaller was dat de zonneboilerpomp geen sluipverbruik heeft en de vaatwasser ook nagenoeg niet. Waar ik achter kwam dankzij Plugwise, is dat de pompschakelaar nagenoeg geen nut meer heeft nu we een zonneboiler hebben met cv-ondersteuning. Het boilervat komt vrijwel nooit onder de 30C, dus de aanvoer komt niet onder het punt waarop de pompschakelaar de vloerverwarmingspomp uitschakelt. Zonder Plugwise had ik me dit nog niet gerealiseerd!
Vorige week hebben we 4 uur geen stroom gehad. Helaas heeft Plugwise de uren daarna niet geregistreerd. Om 13 uur hadden we weer stroom, maar 1 plug geeft pas na 15 uur resultaten, een ander na 17 uur en nog een ander pas om 18 uur. De plug van de zonneboiler heeft een paar dagen daarna opnieuw een paar uur gemist. Jammer. Ik heb de pluggen nog niet proberen te resetten. Ik heb de laatste versie van Source, maar de firmware op de pluggen is van 2009-09-08. Zouden dit soort problemen minder snel optreden met de nieuwe firmware van de pluggen? Ik heb begrepen dat ik alle meetresultaten tot nu toe kwijt raak als ik de firmware op de pluggen vernieuw, dus daar heb ik niet zo'n zin in (afgezien van het privacy-vinkje wat ik dan aan zou moeten zetten, waar ik ook niet zo blij mee ben).
ik loop ook nog dagelijks te spelen met mijn ir-thermometer, echt schikbarend koud is mijn voordeur en dakkapel en de grootste koudebrug is een gesloten ventilatierooster <9 gradenericplan schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 16:34:
Kun jij ook metingen doen bij je ventilatierooster?
Die uitbreiding gaat hier niet meer lukken..Speksteenkachel schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 19:09:
[...]
Als je haar de keuze laat tussen bovenstaande en uitbreiding van het aantal PV panelen weet ik zeker dat ik als antwoord krijg "Ga die panelen maar snel bestellen"![]()
ps,
Ik zal je maar niet vertellen wat Andre Kuipers met z'n urine doet
42x Yingli 240Wp op Kostal Piko 10.1 (inclusief nieuw display, wat nog steeds niet SMA-sexy is.. vol op 't zuiden, geen boomje ervoor, geen pijpje op 't dak.. Kortom; dat systeem gaat gigantische opbrengsten halen. 2 gezinnen op 1 meter.
We hebben een hamer, een sleutel, een schroevendraaier, een omvormer en een duimstok!
Terugverdientijd +/- 9 jaar.
Maareh, wat doet Andre Kuiper met z'n urine? Hij spaart het op zodat hij er thuis de stortbak weer mee kan vullen?
[ Voor 3% gewijzigd door SunshineCompany op 18-01-2012 20:28 ]
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
In de ramen met HR++glas zit geen ventilatierooster. In het oude glas zit er wel één. Verschil is 3 graden.marz01 schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 20:14:
[...]
ik loop ook nog dagelijks te spelen met mijn ir-thermometer, echt schikbarend koud is mijn voordeur en dakkapel en de grootste koudebrug is een gesloten ventilatierooster <9 graden
Kun jij ook metingen doen bij je ventilatierooster?
A'dam PVOutput
Mooie installatie Sunshine en het dak zit relatief dicht bij de grond.
Staat daar nu een hobbelpaard bij de achterdeur
Wat Andre Kuipers betreft, onderstaande maar eens doorlezen
http://www.astroblogs.nl/...n-glaasje-urine-eh-water/
Staat daar nu een hobbelpaard bij de achterdeur
Wat Andre Kuipers betreft, onderstaande maar eens doorlezen
http://www.astroblogs.nl/...n-glaasje-urine-eh-water/
[ Voor 63% gewijzigd door SpeksteenWP op 18-01-2012 20:55 ]
Donemkleinman schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 11:06:
Bestaat er ook zoiets als duurzaamheids-o-besitas?
Ik merk aan mezelf dat ik met gigantisch veel ideeen in m'n hoofd rondloop
- Aanpassen CV systeem voor de zonneboiler
Done- lucht/lucht warmtepomp om kWh overschot in te stoppen en te besparen op gas
Done- Extra isolatie onder de vloer
- Extra muur isolatie- leggen bodemfolie
- vloerverwarming
- 2 extra, op maat, zonnepanelen
AARGH!
Herkenbaar voor iemand? Of ben ik de enige?
Done
- Vervangen dubbel glas en houten kozijnen
Beste "experts". Ik heb gezocht maar kom er niet helemaal uit. Dit topic gaat wel erg snel. Deel 19 inmiddels bij pagina 65. Kunnen jullie me een beetje op weg helpen?
Ik heb nu 1 set met 3 panelen: Suntech 205W (Voc 33,5) met een Soladin 600.
Ik wil uitbreiden met 2 setjes van 3 panelen Canadian Solar 230P (Voc 36,8) met twee keer Soladin 600.
Panelen komen op plat dak naar zuid (schaduw) vrij te liggen.
Nu kan ik 3 keer soladin laten draaien, maar kan dit eenvoudiger/efficiënter met 1 omvormer die draadloos kan registreren op computer?
Wat ik er van begrijp is dat alle 9 panelen (waarvan 6 dezelfde) in serie zetten niet handig is. De set van 3 parallel schakelen aan de set van 6 kan volgens mij niet omdat het voltage niet gelijk is. De meeste omvormers hebben 1 input. Ik zag een betaalbare Stecagrid2010+ met 2 inputs, maar max 1075W per input. Maar 6x230(de gelijke panelen) komt al op 1380. Dus denk ik dat dat niet kan.
Kortom, ik probeer me te verdiepen, ben een eind, maar heb een richting nodig. Moet ik ze gewoon alle drie los laten draaien en bijvoorbeeld een plugwise eraan zetten? Of is er een betaalbare omvormer voor alle 9 panelen?
Ik wil uitbreiden met 2 setjes van 3 panelen Canadian Solar 230P (Voc 36,8) met twee keer Soladin 600.
Nu kan ik 3 keer soladin laten draaien, maar kan dit eenvoudiger/efficiënter met 1 omvormer die draadloos kan registreren op computer?
Wat ik er van begrijp is dat alle 9 panelen (waarvan 6 dezelfde) in serie zetten niet handig is. De set van 3 parallel schakelen aan de set van 6 kan volgens mij niet omdat het voltage niet gelijk is. De meeste omvormers hebben 1 input. Ik zag een betaalbare Stecagrid2010+ met 2 inputs, maar max 1075W per input. Maar 6x230(de gelijke panelen) komt al op 1380. Dus denk ik dat dat niet kan.
Kortom, ik probeer me te verdiepen, ben een eind, maar heb een richting nodig. Moet ik ze gewoon alle drie los laten draaien en bijvoorbeeld een plugwise eraan zetten? Of is er een betaalbare omvormer voor alle 9 panelen?
@li who: power one 3.0?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Z'n 3 suntechs halen daar niet genoeg om de MPPT te laten werken. opstartspanning is minimaal 120V.BarryH schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 21:04:
@li who: power one 3.0?
Ik denk gewoon de huidige set z'n ding laten doen en een nieuwe set aanschaffen met een daarvoor geschikte omvormer. Kan 2x een kleine omvormer zijn, maar als je toch dezelfde panelen hebt ook 1 iets grotere.
Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb
Speksteenkachel schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 18:17:
[...]

verklaring naar de vrouw toe: het bespaart €5.50 per jaar
Zeg, nog even over die zelfbouwpanelen: Hoe kan het dat een volledige installatie ~5€/Wp kost, terwijl de losse cellen €1/Wp zijn? Ik ben best handig, heb geen enkel probleem met zelf panelen in elkaar zetten. Sterker nog, ik kan zelfs prima mijn eigen MPPT, inverter en eventueel accu-opslag bouwen als ik dat wil. Daar is een studie elektrotechniek goed voor. Zit er echt zoveel geld in het handwerk en de bijkomende elektronica van zonnepanelen?
@BaryH @WouterB Wow, dat is snel! Alvast bedankt!
Wouter, heb je dan ook een suggestie inclusief het registreren?
Wouter, heb je dan ook een suggestie inclusief het registreren?
[ Voor 40% gewijzigd door Li Who op 18-01-2012 21:12 ]
Verwijderd
Als je al wat op je formidabele dak legt kun je net zo goed 6 x panda 260 aan een sma 1600tl doenLi Who schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 21:02:
Beste "experts". Ik heb gezocht maar kom er niet helemaal uit. Dit topic gaat wel erg snel. Deel 19 inmiddels bij pagina 65. Kunnen jullie me een beetje op weg helpen?
lijkt me. Ik vind het anders zonde van de ruimte. Soladin is qua prestaties geen uitblinker.
Wat dat betreft, die steca verbrand ook je opbrengsten.
Omvormer, inderdaad de power-one 3.0 kan, maar ook de effecta is nog een mogelijkheid (er zijn 2 versies met 2 trackers), maar als het kan is 6 panelen op een omvormer/ 1 tracker net zo goed.
Hangt er vanaf wat je doet met je panelen
[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2012 21:16 . Reden: typo ]
Huh? €5 /Wp?mux schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 21:07:
[...]
Zeg, nog even over die zelfbouwpanelen: Hoe kan het dat een volledige installatie ~5€/Wp kost, terwijl de losse cellen €1/Wp zijn? Ik ben best handig, heb geen enkel probleem met zelf panelen in elkaar zetten. Sterker nog, ik kan zelfs prima mijn eigen MPPT, inverter en eventueel accu-opslag bouwen als ik dat wil. Daar is een studie elektrotechniek goed voor. Zit er echt zoveel geld in het handwerk en de bijkomende elektronica van zonnepanelen?
Ik heb complete kristallijn panelen al vanaf 0,88€/Wp gezien. Amorf zelfs 0,72€/Wp.
Bovendien losse cellen vergelijken met totaalprijs is natuurlijk niet echt fair, want inverter e.d. moet je bij losse cellen ook meerekenen... als je goed shopped, zelf plaatst, geen last hebt van schaduw (en daardoor meerde mppt nodig hebt e.d.), en voor een paar kW in een string gaat, kan je al klaar zijn voor €1,40 denk ik. Incl. click-fit en inverter.
http://www.ebay.nl/itm/6x...dgets&hash=item415f808ed2mux schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 21:07:
[...]
60 cent / Wp
Ik heb het gedaan maar weet niet of ik het nog een keer ga doen.
zonnepaneel kopen is denk ik economisch veel beter.
Maar het is wel leerzaam en toch wel mooi om te doen
*pardon* ik bedoelde €2.50/Wp te zeggen, die 5 was iets anders. Maar grote strings kunnen dus zelfs nog goedkoper... Wow, waarom heeft niet iedereen zonnepanelen op zn dak liggen?Bartjuh schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 21:12:
[...]
Huh? €5 /Wp?
Ik heb complete kristallijn panelen al vanaf 0,88€/Wp gezien. Amorf zelfs 0,72€/Wp.
Bovendien losse cellen vergelijken met totaalprijs is natuurlijk niet echt fair, want inverter e.d. moet je bij losse cellen ook meerekenen... als je goed shopped, zelf plaatst, geen last hebt van schaduw (en daardoor meerde mppt nodig hebt e.d.), en voor een paar kW in een string gaat, kan je al klaar zijn voor €1,40 denk ik. Incl. click-fit en inverter.
* mux niet begrijpt, zonnepanelen zijn echt *fucking* goedkoop geworden in de afgelopen 2 jaar
Jeroen van der Veer z'n Japanse vrienden laten de nagelneue Solar Frontier 900 MW Miyazaki plant vet draaien tegenwoordig. Speciale samenwerking met de hernieuwbare glitterboys van 's werelds grootste atoom exploitant E.D.F., neer te zetten in the Sunshine State of the U.S. of A. Eerste 26 MW al afgeleverd in laatste kwartaal van 2011, voor het Catalina Solar Project. 2013 finale oplevering...Speksteenkachel schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 20:05:
Shell gaat ook weer lekker van bil met de levering van 150 MW aan PV voor een Amerikaans projekt.
http://www.solar-frontier.com/news/171
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Nee, er zit wat geld in goed glas en zeer goede sealings zodat het 30+ jaar op het dak kan liggen zonder onderhoud. Mijn mening is simpel, bouw het zelf als je er lol in hebt maar reken er niet op je op de lange termijn geld bespaart. Met de huidige prijzen is het niet zinvol, no way. Altijd verder kijken dan de aanschafprijs alleen, het credo van duurzaamheid.mux schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 21:07:
Zit er echt zoveel geld in het handwerk en de bijkomende elektronica van zonnepanelen?
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Ik heb lang getwijfeld om een extra warmtewisselaar te plaatsen tussen de collector en de retour van de CV. Dus puur met de collector de retour op te warmen.PcDealer schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 11:45:
[...]
Je hebt nog een paar maanden. Kunnen wij helpen?
Het nadeel is dat ik op die manier 100% van mijn bufferfunctie verlies.
Ik zit er nu aan te denken aan een setup met een 2e pomp, mengventiel en een driewegklep. Door middel van een 2e thermostaat zet ik de klep om en laat ik de 2e pomp warmte circuleren in huis.
Ik heb de logica voor de software al op papier staan. Die post ik morgen ff
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Omdat de meeste mensen niet genoeg kennis hebben om het zelf te plaatsen, het niet interesseren, niet weten, niet genoeg geld hebben, etc.mux schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 21:19:
[...]
*pardon* ik bedoelde €2.50/Wp te zeggen, die 5 was iets anders. Maar grote strings kunnen dus zelfs nog goedkoper... Wow, waarom heeft niet iedereen zonnepanelen op zn dak liggen?
* mux niet begrijpt, zonnepanelen zijn echt *fucking* goedkoop geworden in de afgelopen 2 jaar
Laten installeren zit je vaak toch al snel aan €2/Wp volgens mij. Nog steeds aardig rendabel met een goed dak, daar niet van.
De prijzen zijn inderdaad als een dolle gegaan; http://www.solarserver.co...dex-solar-pv-modules.html
Hoe bedoel je?Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 21:12:
[...]Hangt er vanaf wat je doet met je panelen
Wat ik zoek is een goed rendement. Dus gering verlies door omvormer, en bij voorkeur 1 omvormer die ook kan registreren. Als ik 2 of drie losse omvormers neem, dan is meten en meekijken best lastig. Maar ik wil wel weten wat de panelen doen. De Sunny Beam van SMA lijkt me mooi en handig.
Verwijderd
Hallo,
Ik heb een boiler vraag. Het plan is om in de toekomst een zonne-boiler aan te schaffen. In dit huis heb ik een lucht-CV en een boiler voor warm water (douchen, warm tapwater voor de afwas).
Voor dat laatste ben ik benieuwd of mijn boiler wel geschikt is om in serie een zonne-boiler er op aan te sluiten. Als dat niet zo is, welke boiler (op gas) zou er dan wel geschikt voor kunnen zijn?
Voor de eerste vraag (is de huidige boiler geschikt voor in serie met een zonne-boiler) heb ik een paar foto's gemaakt. Ik woon in Zeeland en hopenlijk weten de zeeuwen hier ook een antwoord op. Van anderen lees ik het ook graag.
Foto 1 :

Foto 2 :

Alvast bedankt voor een reactie.
Ik heb een boiler vraag. Het plan is om in de toekomst een zonne-boiler aan te schaffen. In dit huis heb ik een lucht-CV en een boiler voor warm water (douchen, warm tapwater voor de afwas).
Voor dat laatste ben ik benieuwd of mijn boiler wel geschikt is om in serie een zonne-boiler er op aan te sluiten. Als dat niet zo is, welke boiler (op gas) zou er dan wel geschikt voor kunnen zijn?
Voor de eerste vraag (is de huidige boiler geschikt voor in serie met een zonne-boiler) heb ik een paar foto's gemaakt. Ik woon in Zeeland en hopenlijk weten de zeeuwen hier ook een antwoord op. Van anderen lees ik het ook graag.
Foto 1 :
Foto 2 :
Energeia today
Drieduizend inzendingen op de eerste MER voor Borssele II, III, IV en V.
Ik heb de postbus gezien. Het was de grootste die ze hadden. Bomvol, en my guess is dat er heel wat Duitse inzenders tussen hebben gezeten.
EL&I ambtenaren hebben vier weken de tijd om de zooi door te spitten. Alles moet worden geopenbaard...
Ze zullen het wel druk krijgen...
Drieduizend inzendingen op de eerste MER voor Borssele II, III, IV en V.
Ik heb de postbus gezien. Het was de grootste die ze hadden. Bomvol, en my guess is dat er heel wat Duitse inzenders tussen hebben gezeten.
EL&I ambtenaren hebben vier weken de tijd om de zooi door te spitten. Alles moet worden geopenbaard...
Ze zullen het wel druk krijgen...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Verwijderd
Hoe meer protest, hoe beter.. van mij hoeft geen tweede of meerdere kerncentrales te komen.
edit : type foutje.
edit : type foutje.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2012 22:47 ]
Lijkt meer op een gasgeiser. Een geiser is een doorstroomtoestel. Een boiler is een voorraadtoestel.Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 22:27:
Hallo,
Foto 1 :
[afbeelding]
Foto 2 :
[afbeelding]
A'dam PVOutput
Verwijderd
@ericplan : Kan zo'n gasgeiser om met feit, dat het warmwater als aanvoer krijgt en dan nog niet aanslaat, totdat er "koud" water er door heen komt/gaat?
Verwijderd
Wat voor configuratie je kiest.Li Who schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 22:25:
[...]
Hoe bedoel je?
Wat ik zoek is een goed rendement. Dus gering verlies door omvormer, en bij voorkeur 1 omvormer die ook kan registreren. Als ik 2 of drie losse omvormers neem, dan is meten en meekijken best lastig. Maar ik wil wel weten wat de panelen doen. De Sunny Beam van SMA lijkt me mooi en handig.
Omvormers kunnen wel registreren, maar enige exemplaren hebben pinokkio-achtige trekjes.
Volgens mij zul je altijd apart moeten registreren.
Ik weet niet van welke serie die 205 suntechs zijn. Los daarvan zou ik je dus aanraden voor 1 omvormer te gaan er er 6 x een 205 suntech bij te kopen. Dan heb je 9 x 205 suntech en dat kan op een SMA 1600 tl (92% onderdimensionering). Gaat perfect.
Je kunt ook naar 10 stuks gaan en een SMA 2100 eraan hangen. Die omvormer kost je 900 euro ofzo.
Ook mogelijk is een Delta Solivia 2.5, daar kunnen er nog meer aan.
Koop je makkelijk hier
Voor 450 euro is dat een koopje, verzenden kost wel wat erbij nog.
En die Sunny Beam is prachtig, maar niet noodzakelijk om te weten of het goed gaat met je systeem.
Verwijderd
Afhankelijk van het type geiser, dus welk type heb je?Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 22:48:
@ericplan : Kan zo'n gasgeiser om met feit, dat het warmwater als aanvoer krijgt en dan nog niet aanslaat, totdat er "koud" water er door heen komt/gaat?
Het word argon en enkelglas met coating, op deze manier ga ik het beste halen denk ik.ericplan schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 18:51:
[...]
Als ik de collector van mijn Nefit zonneboiler bekijk zit daar enkel glas. Misschien zit aan de binnenzijde een coating, zodat de ingevangen warmte in de collector blijft, maar dat kan ik niet zien. In de collectorbak zit een lange koperen buis die simpel 180 graden gebogen is. In de collector zelf zitten geen verbindingen, alleen buiten de collector. De bak zelf is van een soort polyester/glasvezelachtig spul.
Ik verwacht niet dat je veel profijt zal hebben van dubbel glas, zelfs met enkel glas wordt er in de winter best wel iets opgewekt. Het water in m'n zonneboiler was gistermiddag rond de 35 graden. Toch een delta T van 18 graden
Bedankt voor het meedenken allemaal.
@Energiebewust
Het kan waarschijnlijk wel, een boiler kan ook in de zomer presteren.
Ik denk dat het meer de vraag is of de boiler de aanvoertemperatuur meet en a.d.h. hiervan regelt.
[ Voor 9% gewijzigd door flippo765 op 18-01-2012 23:07 ]
Leuk, de isolatie calculator, doe er je voordeel mee. Voor (bijna)
alle berekeningen.
http://www.dicks-website.eu/isolatie/calculator.html
http://www.dicks-website.eu/isolatie/calculator.html
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Verwijderd
Er zijn geiser die prima als naverwarmer kunnen worden toegepast. Maar niet elk type kan dat. Als je het type niet weet (nergens een typeplaatje?) moet je even dat nummer bellen op die sticker. Zij kunnen je het vast vertellen.Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 22:55:
Als ik je dat kon vertellen, dan had ik dat meteen al gezegd.
Niet duurzaam natuurlijk, maar wel erg leuk; ik mocht vandaag spelen met Opel Ampera:

Superdeluxe apparaat, erg zwaar uiteraard, mooi stuk techniek. Maar je mag hopen dat je nooit achterin hoeft te zitten.

Superdeluxe apparaat, erg zwaar uiteraard, mooi stuk techniek. Maar je mag hopen dat je nooit achterin hoeft te zitten.
[ Voor 17% gewijzigd door JeroenH op 18-01-2012 23:31 ]
Tjonge wat een knoppen en knopjes. Wordt er een cursus bijgeleverd?
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
In mijn ervaring gaan thermopane ruiten wel lek, en inderdaad, wat er aan gas in zit zal dan langzaam vervangen worden door lucht. Maar erger: ook door water! Zo kan je een "lekke" ruit herkennen aan condensvorming aan de binnenkant, en ik heb al heel wat ruiten om die reden vervangen zien worden. Ik ben trouwens benieuwd of daar bij de berekening van de terugverdientijd/milieuwinst ook rekening mee wordt gehouden...Stfnlln schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 16:50:
[...]
Mij is eens verteld dat het gas tussen de glasplaten na een aantal jaar vervlogen kan zijn. Dit kan dus ook bijdragen bij het verschil in temp.
Als ie echt lek is (dus condensvorming) is dat weer meestal een garantiegeval.RemcoDelft schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 08:48:
[...]
In mijn ervaring gaan thermopane ruiten wel lek, en inderdaad, wat er aan gas in zit zal dan langzaam vervangen worden door lucht. Maar erger: ook door water! Zo kan je een "lekke" ruit herkennen aan condensvorming aan de binnenkant, en ik heb al heel wat ruiten om die reden vervangen zien worden. Ik ben trouwens benieuwd of daar bij de berekening van de terugverdientijd/milieuwinst ook rekening mee wordt gehouden...
Lelijk groot en grof ding.
Groot mag wel, natuurlijk.

Dat ding doet me echt wat. Beetje wat zonnigtype met zonnestroom-appeltaart heeft, dat heb ik met dit gebakje.
Dat ding doet me echt wat. Beetje wat zonnigtype met zonnestroom-appeltaart heeft, dat heb ik met dit gebakje.
Hier in Enschede rijdt een zwarte rond.SunshineCompany schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 09:29:
www.mijnzon.info
Een Tesla Model S?
WAUW!
WAUW!
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ik had laatst ook op de universiteit Twente (Enschede dus) een Nissan Leaf zien rijden
Ook eens een Spyker C8 spyder zien staan op een parkeerplaats op de UT. Andere orde auto natuurlijk, maar erg speciale auto moet ik zeggen. Heel veel mooie details. Dan lijkt elke andere willekeurige (sport)wagen al niet zo bijzonder meer.
Oke ik heb even hulp nodig bij het volgende: sinds kort woon ik samen in een 4 kamer appartement van zo'n 90m². Om de energiekosten te beperken ben ik al met het volgende bezig geweest:
Ik wil onder andere nog kijken voor van die radiatorfolie en (we hebben nog een ouderwetse stortbak zonder bespaarknop) iets om te voorkomen dat bij iedere toiletbeurt de volledige 9 liter water weggespoeld kan worden.
Nu heb ik me al ingelezen in het verbruik van verwarming en cv-ketel. Het is een Radson Multicom 28 (handleiding: http://www.askanowner.nl/_upload/1_2/attachments/multicom%2028_0.pdf).. een oudje, maar er valt wel e.e.a. in te stellen!
Zou iemand zo kunnen zeggen of ik met de instellingen van de CV ketel nog meer 'winst' kan behalen qua stroom/gas verbruik?
- Alle lampen vervangen voor spaar/led lampen
- Verwarming 's nachts naar 17, overdag/'s avonds max 20 graden
- Verwarming uit in kamers waar we haast nooit komen
- Master/slave stekkerblok in woonkamer (had continue +/- 22watt sluipverbruik van apparaten die onnodig stand-by stonden)
- Temperatuur vriezer van -20 naar -18 graden
Ik wil onder andere nog kijken voor van die radiatorfolie en (we hebben nog een ouderwetse stortbak zonder bespaarknop) iets om te voorkomen dat bij iedere toiletbeurt de volledige 9 liter water weggespoeld kan worden.
Nu heb ik me al ingelezen in het verbruik van verwarming en cv-ketel. Het is een Radson Multicom 28 (handleiding: http://www.askanowner.nl/_upload/1_2/attachments/multicom%2028_0.pdf).. een oudje, maar er valt wel e.e.a. in te stellen!
Oud | Nieuw |
CV aanvoertemp. 90 graden | CV aanvoertemp. 60 graden |
Tapwater temp. 60 graden | Tapwater temp. 55 graden |
CV vermogen 23kW | CV vermogen 17kW |
Zou iemand zo kunnen zeggen of ik met de instellingen van de CV ketel nog meer 'winst' kan behalen qua stroom/gas verbruik?
Verwijderd
Leuk dat je er al in hebt mogen rijden! Het concept - volledig elektrisch en een generator voor als je het echt niet haalt - spreekt me veel meer aan dan de hybride Prius technologie. Wat ik me alleen afvraag, is met welk omzettingsverlies je moet rekenen bij de generator. Deze levert stroom om de elektromotor te voeden, maar hoeveel rendement verlies je doordat er nog een dynamo en (vervolgens ook nog een elektromotor) tussenzit?JeroenH schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 23:27:
Niet duurzaam natuurlijk, maar wel erg leuk; ik mocht vandaag spelen met Opel Ampera:
(plaatjes)
(Voor mij persoonlijk zal deze auto nooit iets worden, heb de centjes niet en het gezin past er niet in, verder zal de auto ongeveer tot 3-persoons worden gereduceerd als ik met mijn 2,05 meter de stoel in de achterste stand en wat achterover zet...).
Tap water gewoon op 60 graden houden ivb met legionellaBlizzarD schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 10:19:
Oke ik heb even hulp nodig bij het volgende: sinds kort woon ik samen in een 4 kamer appartement van zo'n 90m². Om de energiekosten te beperken ben ik al met het volgende bezig geweest:Het is helaas een huurhuis, anders had ik nog wel gekeken naar zaken als isolatie en/of zonnepanelen, maar dat gaat in dit huis niet gebeuren
- Master/slave stekkerblok in woonkamer (had continue +/- 22watt sluipverbruik van apparaten die onnodig stand-by stonden)
Oud Nieuw CV aanvoertemp. 90 graden CV aanvoertemp. 60 graden Tapwater temp. 60 graden Tapwater temp. 55 graden CV vermogen 23kW CV vermogen 17kW
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
ik zou tap water ook op 60 houden.BlizzarD schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 10:19:
Oke ik heb even hulp nodig bij het volgende: sinds kort woon ik samen in een 4 kamer appartement van zo'n 90m². Om de energiekosten te beperken ben ik al met het volgende bezig geweest:Het is helaas een huurhuis, anders had ik nog wel gekeken naar zaken als isolatie en/of zonnepanelen, maar dat gaat in dit huis niet gebeuren
Oud Nieuw CV aanvoertemp. 90 graden CV aanvoertemp. 60 graden Tapwater temp. 60 graden Tapwater temp. 55 graden CV vermogen 23kW CV vermogen 17kW
de besparing in gas is erg laag met een klein risico.
kun je de pomp snelheid nog om laag zetten?
(denk het wel maar de handleiding verteld er niet veel over)
en leg gewoon een paar stenen in de spoelbak.
Verwijderd
Als bestuurder van een amateur-voetbalclub, weet ik dat de overheid hier de verplichting oplegt om het warm water dat gebruikt wordt in de douches op een minimum van 80 graden te hebben staan i.v.m. legionella. Als dit niet het geval is bij een (on)aangekondigde controle, dan verlies je je keuringscertificaat.Speedfightserv schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 10:30:
[...]
Tap water gewoon op 60 graden houden ivb met legionella
80?Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 10:37:
[...]
Als bestuurder van een amateur-voetbalclub, weet ik dat de overheid hier de verplichting oplegt om het warm water dat gebruikt wordt in de douches op een minimum van 80 graden te hebben staan i.v.m. legionella. Als dit niet het geval is bij een (on)aangekondigde controle, dan verlies je je keuringscertificaat.
dat is wel heel hoog.
65 is meer dan voldoende.
en daar bij na de meng kraan wil je het niet zo warm hebben anders verbrand je onder de douche.
edit:
het zou kunnen kloppen wat je zegt.
maar dat geld niet voor een doorstroom systemen, ik weet niet hoe het zit met boilers in publieke ruimtes.
[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 19-01-2012 10:44 ]
Het instructieboekje is een lijvig document jaSchinnen-groen schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 08:42:
Tjonge wat een knoppen en knopjes. Wordt er een cursus bijgeleverd?
Groot? Zeker.SunshineCompany schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 09:29:
Grof? Amerikaans ontwerp, wat wil je.
Lelijk? Ik zou geen mooie auto weten.
Zeker niet. Liever klein en licht, en dus duurzamerGroot mag wel, natuurlijk.
Testosteron-monster. Heeft niet zoveel met duurzaamheid te maken in mijn ogen. 1700 kg staal & lithium -> voetganger = splut. Mooi stuk techniek hoor, en ik hoop er nog eens een rondje in te maken, maar ik zie het niet als een puzzelstukje in de duurzaamheidspuzzel.
Maar goed, de auto zal het ongetwijfeld prima doen in de meer-meer-meer wereld waarin we nog altijd leven.
Verwijderd
De temperatuur in de boilers wordt gemeten. Onze club heeft, door een fusie 10 jaar geleden, 2 verschillende accomodaties op 2 verschillende plaatsen. Eentje is zowat in mijn achtertuin en de club huurt ook hun 4de en 5de oefenveld van mij, voor 1 euro per maand, dat terzijde. Maar op deze plaats trainen al de jeugdspelers van 5 tot 15 jaar, het zijn er een 400-tal. 18 kleedkamers en op woensdag traint zowat elk elftal, daarom staan er 8 boilers die constant op 80 graden moeten zijn.migjes schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 10:39:
[...]
80?
dat is wel heel hoog.
65 is meer dan voldoende.
en daar bij na de meng kraan wil je het niet zo warm hebben anders verbrand je onder de douche.
edit:
het zou kunnen kloppen wat je zegt.
maar dat geld niet voor een doorstroom systemen, ik weet niet hoe het zit met boilers in publieke ruimtes.
De temperatuur in de ketel of in de leidingen is van geen belang, ze kijken enkel naar de boilertemperatuur. Wat wat gek is omdat legionella volgens mij ook lekker in een lichtjes verwarmede leiding kan overleven.
Ja, maar dit geval kun je niet eten.SunshineCompany schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 09:29:
Kun je alleen maar verslijten. En op niet gesaldeerde kolenstroom gebakken als je op verkeerde moment of op het verkeerde punt laadt...

Verwijderd
Het verbruik van de auto ligt bij generatorbedrijf op circa 7 liter op 100km.Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 10:21:
maar hoeveel rendement verlies je doordat er nog een dynamo en (vervolgens ook nog een elektromotor) tussenzit?
Verre van zuinig in dat geval.
Niet dat je daar vaak mee te maken zou moeten hebben natuurlijk.
Das een goeie ja, helemaal niet meer aan gedacht! Die gaat dus idd mooi terug naar 60 graden. De pompsnelheid heb ik ook over gelezen dat je daar redelijk wat op kan besparen, maar heb geen idee of ik deze zelf kan instellen. Hij zit verwerkt 'in' de ketel, hier moet ik dus nog even naar kijken.migjes schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 10:35:
[...]
ik zou tap water ook op 60 houden.
de besparing in gas is erg laag met een klein risico.
kun je de pomp snelheid nog om laag zetten?
(denk het wel maar de handleiding verteld er niet veel over)
en leg gewoon een paar stenen in de spoelbak.
Volgens mij was het ook beter om een plastic fles dan stenen in de spoelbak te leggen i.v.m. aangroei bacteriën.
Warmwater staat bij mij op 52 graden.. Warm genoeg.
Mijn Ketel (Calenta met Isense) heeft een mooie anti-legionelle programma.
1 maal per periode ( dacht maand) verwarmt de ketel tot 65 graden..
Mijn Ketel (Calenta met Isense) heeft een mooie anti-legionelle programma.
1 maal per periode ( dacht maand) verwarmt de ketel tot 65 graden..
Verwijderd
Een rode baksteen kleurt misschien ook je water en nadien je pot rood, dan lijkt het wel een bloedbad! Sowieso lijkt een baksteen in het reservoir me maar niets, mijn reservoir zit trouwens in de muur verborgen.BlizzarD schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 10:56:
[...]
Das een goeie ja, helemaal niet meer aan gedacht! Die gaat dus idd mooi terug naar 60 graden. De pompsnelheid heb ik ook over gelezen dat je daar redelijk wat op kan besparen, maar heb geen idee of ik deze zelf kan instellen. Hij zit verwerkt 'in' de ketel, hier moet ik dus nog even naar kijken.
Volgens mij was het ook beter om een plastic fles dan stenen in de spoelbak te leggen i.v.m. aangroei bacteriën.
Hmmm, vraag: hoeveel kWh zou er uit een liter benzine komen als je het door de generator in deze auto op zou wekken?Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 10:55:
Het verbruik van de auto ligt bij generatorbedrijf op circa 7 liter op 100km.
Verre van zuinig in dat geval.
Niet dat je daar vaak mee te maken zou moeten hebben natuurlijk.
Thermische energie-inhoud benzine: 10 kWh/l
Rendement motorblok: 30%
Rendement generator: 90%
Rendement vermogenselektronica: 90%
Komt op: 2,43 kWh per liter verstookte benzine. Dure kWh's!
Verwijderd
Temperaturen waarbij Legionella kan voorkomen
70 tot 80 °C: totale doding van Legionella
66 °C: Legionella sterft binnen 2 minuten
60 °C: Legionella sterft binnen 32 minuten
55 °C: Legionella sterft binnen 5 tot 6 uur
50 °C: Legionella kan overleven maar vermenigvuldigt zich niet
35 tot 46°C: Ideale temperatuur voor Legionella om zich te vermenigvuldigen
20 tot 50°C: Legionella is in staat om te groeien
Tussen de 20°C en de 25°C is langzame vermeerdering aangetoond.
Bron: ergens op wikipedia...
Maar dit geld ook voor leidingen, als je dus een leiding hebt die weinig gebruikt wordt, dan zal hier gewoon legionella in groeien, daarom eerst even heet water door laten stromen voor je hem weer gaat gebruiken. Zo heb ik bv. in de gastenkamer een wasplaats, daar komt maanden niemand, dus nu weet ik dat als ik gasten heb ik eerst het warmwater eens moet laten stromen
70 tot 80 °C: totale doding van Legionella
66 °C: Legionella sterft binnen 2 minuten
60 °C: Legionella sterft binnen 32 minuten
55 °C: Legionella sterft binnen 5 tot 6 uur
50 °C: Legionella kan overleven maar vermenigvuldigt zich niet
35 tot 46°C: Ideale temperatuur voor Legionella om zich te vermenigvuldigen
20 tot 50°C: Legionella is in staat om te groeien
Tussen de 20°C en de 25°C is langzame vermeerdering aangetoond.
Bron: ergens op wikipedia...
Maar dit geld ook voor leidingen, als je dus een leiding hebt die weinig gebruikt wordt, dan zal hier gewoon legionella in groeien, daarom eerst even heet water door laten stromen voor je hem weer gaat gebruiken. Zo heb ik bv. in de gastenkamer een wasplaats, daar komt maanden niemand, dus nu weet ik dat als ik gasten heb ik eerst het warmwater eens moet laten stromen
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2012 11:03 ]
De meeste inbouw gerberit reservoirs zijn 3 en 6 liter spoelingen.
Minder is ook niet echt aan te raden omdat de grote proppen wc-papier door het riool moet.
Met te weinig "water"
kan hij gaan verstoppen.
Minder is ook niet echt aan te raden omdat de grote proppen wc-papier door het riool moet.
Met te weinig "water"

[ Voor 2% gewijzigd door Dweeper op 19-01-2012 11:10 . Reden: typperdetypfout ]
dat van de leiding dat klopt.Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 10:52:
[...]
De temperatuur in de boilers wordt gemeten. Onze club heeft, door een fusie 10 jaar geleden, 2 verschillende accomodaties op 2 verschillende plaatsen. Eentje is zowat in mijn achtertuin en de club huurt ook hun 4de en 5de oefenveld van mij, voor 1 euro per maand, dat terzijde. Maar op deze plaats trainen al de jeugdspelers van 5 tot 15 jaar, het zijn er een 400-tal. 18 kleedkamers en op woensdag traint zowat elk elftal, daarom staan er 8 boilers die constant op 80 graden moeten zijn.
De temperatuur in de ketel of in de leidingen is van geen belang, ze kijken enkel naar de boilertemperatuur. Wat wat gek is omdat legionella volgens mij ook lekker in een lichtjes verwarmede leiding kan overleven.
als het goed is lopen de leidingen van dik naar dun en zijn ze niet geisoleert.
wat betekend dat de temperatuur daar snel genoeg zakt naar temperaturen waar legionella geen kans meer heeft.
boiler op 80 graden is niet nodig, maar in gebruik mag hij niet zakken onder de 65.
dan kan die 80 graden dus goed kloppen.
(jaja ik kan niet zo snel typen
@BlizzarD
ik bedoelde met steen bazalt of graniet.
baksteen/kalkzand lijkt mij geen oplossing.
kleine plastic flesjes lijken mij ook een goede oplossing.
Goed bezig!BlizzarD schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 10:19:
Oke ik heb even hulp nodig bij het volgende: sinds kort woon ik samen in een 4 kamer appartement van zo'n 90m². Om de energiekosten te beperken ben ik al met het volgende bezig geweest:
[...]
Let op: dit is een VR ketel. Verlagen van de aanvoertemperatuur levert geen extra rendement op en is waarschijnlijk schadelijk voor de ketel. Bij HR-ketels is condensatie van rookgas wenselijk (daaruit haal je immers het extra rendement), bij VR ketels absoluut niet!Nu heb ik me al ingelezen in het verbruik van verwarming en cv-ketel. Het is een Radson Multicom 28 (handleiding: http://www.askanowner.nl/_upload/1_2/attachments/multicom%2028_0.pdf).. een oudje, maar er valt wel e.e.a. in te stellen!
Oeps, even de WC onder opengemaakt. Er zit een niveau indicator plaatje binnenin. Hierop staat "9 Liter".Dweeper schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 11:02:
De meeste inbouw gerberit reservoirs zijn 3 en 6 liter spoelingen.
Met te weinig papier kan hij gaan verstoppen.
Ik heb er nu 4 flesjes van 0,5 l, gevuld met water, ingelegd.
Meer past er niet in, want dan krijg ik problemen met de vlotter.
Die WC is volgens mij uit de jaren '60 - '70 lijkt me.
Er moet gewoon een nieuwe pot komen, maar daar hangt ook weer een verbouwing aan vast (rioleren, tegelvloer, betonnen ondergrond, etc).
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
nee.Cruise Control schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 11:05:
[...]
Goed bezig!
[...]
Let op: dit is een VR ketel. Verlagen van de aanvoertemperatuur levert geen extra rendement op en is waarschijnlijk schadelijk voor de ketel. Bij HR-ketels is condensatie van rookgas wenselijk (daaruit haal je immers het extra rendement), bij VR ketels absoluut niet!
de ketel is een tussenvorm ergens tussen vr en hr in.
geen openterm enz.
maar hij moduleert wel dus besparing is wel mogelijk.
Op stand 23kW moduleert hij tussen de 7.5kW en 23kWmigjes schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 11:09:
[...]
nee.
geen openterm enz.
Op stand 17kW moduleert hij tussen de 7.5kW en 17kW
Op stand 7.5kW moduleert hij niet volgens de handleiding.
7.5kW stand lijkt me dus niet wenselijk vanwege de afwezigheid van moduleren. Had zelf ook een keer (grof) uitgerekend dat ik rond de 8.5 a 9 kW vermogen nodig heb om te verwarmen.
Ah oke das duidelijkmigjes schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 11:04:
[...]
dat van de leiding dat klopt.
als het goed is lopen de leidingen van dik naar dun en zijn ze niet geisoleert.
wat betekend dat de temperatuur daar snel genoeg zakt naar temperaturen waar legionella geen kans meer heeft.
boiler op 80 graden is niet nodig, maar in gebruik mag hij niet zakken onder de 65.
dan kan die 80 graden dus goed kloppen.
(jaja ik kan niet zo snel typen)
@BlizzarD
ik bedoelde met steen bazalt of graniet.
baksteen/kalkzand lijkt mij geen oplossing.
kleine plastic flesjes lijken mij ook een goede oplossing.
Volgens de handleiding is het een modulerende VR-ketel. De ketel heeft ook geen condensafvoer. Condenseren van rookgas is dus mogelijk een probleem.migjes schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 11:09:
[...]
nee.
geen openterm enz.
Na het linkje in dit topic heb ik met veel interesse wat onderzoek gedaan. Het concept van zelf zonnepanelen kunnen maken, tegen een lagere prijs dan fabriekspanelen is erg aantrekkelijkmux schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 21:07:
Het maken van een geschikte behuizing lijkt me verreweg het grootste obstakel. De goedkoopste constructie die enigszins kans kan maken is de cellen sandwichen tussen twee glasplaten en zorgen dat het geheel zeer goed dichtgekit is. Echter heb ik ergens in een youtube video'tje opgevangen dat de cellen niet mogen blootgesteld blijven aan lucht/zuurstof omdat ze dan stuk gaan. Indien dit correct is kan deze methode nooit 20+ jaar meegaan.
Een andere manier is het gebruik maken van 'speciale' siliconen zoals het populaire 'sylgard'. De cellen op een glasplaat en dan in de sylgard gieten. Dit lijkt me relatief duurzaam, alleen geeft het enkele praktische moeilijkheden. Het is niet erg simpel om het goed te krijgen, zonder luchtbubbels en het is geen goedkoop spul. Ik heb persoonlijk mijn twijfels over het feit dat je een glaslaag hebt, dan sylgard laag en dan pas de cellen (wat voor invloed de sylgard heeft op het doorlaten van het nodige straling?).
Ook een groot probleem bij zelfbouw is het barsten van de cellen door temperatuur(verschillen) icm de verschillende materialen en het niet afdoende kwijtraken van de hitte in de volle zon (op warme dagen), ten koste van de efficiëntie.
Al bij al heeft het zeker mijn interesse om mee te experimenteren, er zijn duurdere hobby's dan de prijs van een zelfbouw paneeltje
Goed, ik heb kristallijn voor 0,88/Wp gezien. De cellen op Ebay zijn 0,60/Wp.DeadLock schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 11:20:
[...]
Na het linkje in dit topic heb ik met veel interesse wat onderzoek gedaan. Het concept van zelf zonnepanelen kunnen maken, tegen een lagere prijs dan fabriekspanelen is erg aantrekkelijk. Het grootste probleem is om te zorgen dat je onder de fabrieksprijs kan blijven zonder in duurzaamheid te verliezen.
Stel; 200Wp paneel. Dat is 200*(0,88-0,60) = 56 euro. Voor 56 euro gaan solderen, junction box kopen/maken, sealen, frame maken, etc.... uiteindelijk bespaar je misschien 1-2 tientjes. Ofwel; voor het geld zou ik het niet doen.
Dat de ketel bij 7.5kW niet moduleert is geen probleem, dat is het laagste vermogen waarop de ketel werkt. Je zit alleen wel in de kou als blijkt dat 7.5kW niet genoeg is.BlizzarD schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 11:15:
[...]
Op stand 23kW moduleert hij tussen de 7.5kW en 23kW
7.5kW stand lijkt me dus niet wenselijk vanwege de afwezigheid van moduleren. Had zelf ook een keer (grof) uitgerekend dat ik rond de 8.5 a 9 kW vermogen nodig heb om te verwarmen.
Wat de retourtemperatuur en condenseren betreft, een VR ketel voert dat niet langs de rookgasafvoer, dus een lage retourtemperatuur mag geen probleem zijn voor condensatie in de rookgasafvoer. Als een VR-ketel daar serieus problemen mee heeft is het maar de vraag waarom je die temperaturen kunt instellen op de brandercomputer.
De ketel zal gewoon minder vermogen in het verwarmen stoppen omdat de temperatuur lager is ingesteld, en als ie onder de grens van 7.5kW komt gaat ie of pendelen omdat ie de warmte niet kwijt kan, of stookt ie de temperatuur gewoon hoger op om toch die 7.5kW ergens in te kunnen stoppen.
als je hem op 7,5 zet dan moduleert hij nog steeds hoor.BlizzarD schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 11:15:
Op stand 23kW moduleert hij tussen de 7.5kW en 23kW
(is meer een definitie kwestie.)
alleen dan altijd in de laagste stand.
je zou het best kunnen proberen of je het er mee red nu je een aantal kamers niet verwarmt.
(het is ook maar een huur keteltje. dus waarom niet proberen.
omlaag schroeven van de ketel is veel minder gevaarlijk als omhoog.
en als hij er mee stopt dan bel je toch de verhuurder, met een stemmetje dat je ook niet weet hoe hij werkt
end dan krijg je waarschijnlijk een hr ketel.)
dat klopt.Cruise Control schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 11:20:
[...]
Volgens de handleiding is het een modulerende VR-ketel. De ketel heeft ook geen condensafvoer. Condenseren van rookgas is dus mogelijk een probleem.
dus dan haal je niet de leuke besparing van een hr ketel.
de ketel gaat ook niet lager als 7,5kW terwijl een hr ketel vaak tot de 5kW gaat.(soms nog lager.)
dat is het stukje verschil tussen hr en vr.
helaas geen condensatie maar besparing wel mogenlijk.
Hmm wat adviseren jullie om te doen? Ik heb momenteel een energiemeter aan de ketel hangen, welke dus op 17kW ingesteld staat. De verwarming staat in 2 kamers uit, in de badkamer en gang op minimaal open, in de woonkamer en computerkamer vol open.
Een HR ketel heeft een condensor waarin de rookgassen langs het retourwater worden geleid. Als de temperatuur van het retourwater lager dan 58 graden is, condenseren daar de rookgassen. De warmte die daarbij vrij komt wordt afgegeven aan het retourwater. Daaruit haalt een HR ketel zijn extra rendement.migjes schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 11:32:
[...]
dat klopt.
dus dan haal je niet de leuke besparing van een hr ketel.
de ketel gaat ook niet lager als 7,5kW terwijl een hr ketel vaak tot de 5kW gaat.(soms nog lager.)
dat is het stukje verschil tussen hr en vr.
helaas geen condensatie maar besparing wel mogenlijk.
Een VR ketel heeft zo'n voorziening niet. Verlagen van de temperatuur levert dus geen extra rendement op. Het zou kunnen dat je de warmte verliezen in de ketel en de leidingen wat vermindert, maar veel zal dat niet zijn.
[ Voor 27% gewijzigd door Cruise Control op 19-01-2012 11:41 . Reden: Quote toegevoegd ]
hoeveelheid water in het wc reservoir heeft weinig met een verbouwing te maken dunkt mij.
Geen aanpasbare vlotterkraan koop een andere .... eerste google resultaat (€20) er zijn vast nog goedkopere

Heb je een ouderwetse met metalen draad verbuig de draad.

De hoeveelheid water in het reservoir is echt alleen van de instelling van de vlotterkraan afhankelijk. En zoals eerder gezegd ik heb nog nooit een niet instelbare vlotterkraan gezien.
Ben er van overtuigt dat die van jou niet instelbaar is kun je dan een foto plaatsen? er zijn namelijk meer verschillende stortbakken dan vlotterkranen. Gevolg is dat ze instelbaar moeten zijn.
Even voor mijn duidelijkheid. Want ik begrijp dit niet helemaal meer.
Die laatste ebay link van zonnecellen was een 3,5W cel 72 maal voor €150 inc verzending > €1,68/W ik wil hier geen Wp neerzetten daar het nog geen paneel is
Hier komt nog aluminium glas folie en een plakkerig goedje of vacuümpomp en iets om de folie te verhitten bij.
In diverse eerder posts is naar voren gekomen dat GEHELE installaties voor minder dan €2/Wp over de toonbank gaan.
Waarom zou je het inhemelsnaam zelf het paneel maken, buiten een zeer afwijkende maat(zonne energie auto
).
Een van de lastigste dingen van het zelf panelen maken is het goed tegen de elementen beschermen voor meer dan 5 jaar.
Geen aanpasbare vlotterkraan koop een andere .... eerste google resultaat (€20) er zijn vast nog goedkopere

Heb je een ouderwetse met metalen draad verbuig de draad.

De hoeveelheid water in het reservoir is echt alleen van de instelling van de vlotterkraan afhankelijk. En zoals eerder gezegd ik heb nog nooit een niet instelbare vlotterkraan gezien.
Ben er van overtuigt dat die van jou niet instelbaar is kun je dan een foto plaatsen? er zijn namelijk meer verschillende stortbakken dan vlotterkranen. Gevolg is dat ze instelbaar moeten zijn.
Even voor mijn duidelijkheid. Want ik begrijp dit niet helemaal meer.
Die laatste ebay link van zonnecellen was een 3,5W cel 72 maal voor €150 inc verzending > €1,68/W ik wil hier geen Wp neerzetten daar het nog geen paneel is
Hier komt nog aluminium glas folie en een plakkerig goedje of vacuümpomp en iets om de folie te verhitten bij.
In diverse eerder posts is naar voren gekomen dat GEHELE installaties voor minder dan €2/Wp over de toonbank gaan.
Waarom zou je het inhemelsnaam zelf het paneel maken, buiten een zeer afwijkende maat(zonne energie auto
Een van de lastigste dingen van het zelf panelen maken is het goed tegen de elementen beschermen voor meer dan 5 jaar.
@deadlock. Tja, net als met m'n 100 andere projecten heb ik er waarschijnlijk (uiteindelijk) niet genoeg tijd voor. Dat is eigenlijk de enige reden waarom ik níet zelf panelen zou proberen te maken. Op dezelfde ebay-link als eerder staat een set van 1kWp 3x6" cellen voor ongeveer 400 euro - 40 cent per Wp! Uiteraard bak ik er mijn eigen elektronica achter, wat nog eens 2 à 300 euro gaat kosten, maar dan zit ik alsnog ver onder de €1/Wp totaal. Het is bijna ongelooflijk, maar dan heb je je installatie er in 4 jaar uit...
Ik begrijp dat mensen in dit topic niet heel happig zijn op zelfbouwpanelen, omdat zelfbouwen toch vooral wordt geassocieerd met beunen (en niet zonder reden), maar als ik zo'n project aanneem ga ik natuurlijk niet over de gebaande paden. Het wordt dan natuurlijk een ultrapanelenproject met veel te veel matlab-simulaties en wiskunde erachter.
Ik lees al sinds 2007 mee in dit topic en, hoewel ik me de laatste 2 jaar helemaal niet heb geïnteresseerd in zonnepanelen en dus nu totaal verbijsterd zie hoe de (bruto) prijs meer dan gehalveerd is, weet ik wel prima wat de beperkende factoren achter zonnepanelen zijn, en waar de winst te halen valt. Naast het kostenaspect, wat leuk maar inmiddels niet meer zo heel relevant is, is een hele grote motivatie dus om eens als individu te proberen een paar van die beperkende factoren op te lossen:
1. De glasplaat op zonnepanelen moet mechanisch sterk zijn. Het is gelukkig glas en zodanig iets met nagenoeg dezelfde uitzettingscoëfficient als zonnecellen. Je kunt het glas dus perfect lijmen aan de cellen, maar hierbij wordt vaak spul gebruikt met een andere brekingsindex. Je krijgt dus zowel op het oppervlak als op twee vlakken eronder (achterkant glasplaat en het silicium zelf) een overgang in brekingsindex en extra reflecties, wat de opbrengst vermindert. Antireflectieve coatings om dit te verhelpen worden uiteraard wel her en der gebruikt, maar hier blijven problemen mee.
Wat ik hieraan zou willen doen is het risico nemen met een paar panelen en er ofwel een hele dunne plaat glas (puur voor gasafsluiting, geen fysieke bescherming) op te doen, of om het te bonden in bijvoorbeeld mylar. Dit is uiteraard geen nieuw idee, maar de vraag is: kan een hobbyist dit doen?
2. Zonnepanelen zijn grote dingen die veel ondersteuning en ballast nodig hebben om op het dak te blijven liggen in een storm. De stijfheid van de ondersteuning schaalt met (ongeveer) de derde macht van de (lineaire) grootte van het paneel, oftewel, als je een paneel 2 keer zo lange zijden geeft, moet je 8 keer zoveel materiaal gebruiken om hem even stijf te ondersteunen. De hoeveelheid wind die hij vangt is lastiger te modelleren. Wat ik dus heel graag wil proberen, is om individuele cellen (6x6") te verpakken en als paneel te gebruiken. In plaats van een dak vol 1.5x1.5m panelen, heb ik dan dus een dak met heel veel ieniemieniepaneeltjes. Een belangrijk voordeel hiervan in de industrie is dat het packagen van panelen op deze manier in goedkopere machines kan gebeuren.
3. Ik wil (net als deadlock hierboven) experimenteren met het potten van panelen (ingieten in hars). Dit is best heel riskant en iets dat waarschijnlijk tot een paar cellen beperkt blijft.
4. Veruit de meeste panelen leveren alleen stroom, maar ik wil eigenlijk ook weten hoeveel zon er op elk paneel valt, en onder welke hoek. Ik zou dus graag narrow-angle lichtsensoren (silicium LDRs) in elk paneel willen bouwen en uitlezen met mijn eigen custom elektronica.
5. Gezien ik mijn eigen elektronica maak (dat staat in ieder geval vast, ook als ik niet mijn eigen panelen maak), kan ik helemaal los gaan met het aantal kanalen en de configuratie van strings. Op zijn minst elk paneel krijgt zijn eigen omvormer, misschien zelfs substrings. Ook gaat er intermediate opslag in li-ion cellen komen voor momenten waarop de inverter niet aangaat omdat de productie te laag is (<5% van nominaal vermogen inverter).
6. Misschien met de zon meedraaiende panelen, maar ook dat is eigenlijk veel te risicovol en op z'n best een zij-hobby-projectje dat nooit afkomt.
Maargoed, ik moet eerst maar eens afstuderen en dan kijken hoe de prijzen zich verder ontwikkelen. Als ik aan het einde van dit jaar een hele installatie, misschien ex. inverter, kan krijgen voor €1/Wp ga ik waarschijnlijk eerst gewoon een professionele installatie neerzetten en daarna met mijn eigen projectjes klooien. Blijven de prijzen hoger, dan begin ik misschien met zelfbouw. Het moet ook ergens voor dienen, en de meeste dingen die ik wil proberen zijn meer van esoterische aard dan werkelijk iets dat het waard is om zoveel uren in te stoppen.
Ik begrijp dat mensen in dit topic niet heel happig zijn op zelfbouwpanelen, omdat zelfbouwen toch vooral wordt geassocieerd met beunen (en niet zonder reden), maar als ik zo'n project aanneem ga ik natuurlijk niet over de gebaande paden. Het wordt dan natuurlijk een ultrapanelenproject met veel te veel matlab-simulaties en wiskunde erachter.
Ik lees al sinds 2007 mee in dit topic en, hoewel ik me de laatste 2 jaar helemaal niet heb geïnteresseerd in zonnepanelen en dus nu totaal verbijsterd zie hoe de (bruto) prijs meer dan gehalveerd is, weet ik wel prima wat de beperkende factoren achter zonnepanelen zijn, en waar de winst te halen valt. Naast het kostenaspect, wat leuk maar inmiddels niet meer zo heel relevant is, is een hele grote motivatie dus om eens als individu te proberen een paar van die beperkende factoren op te lossen:
1. De glasplaat op zonnepanelen moet mechanisch sterk zijn. Het is gelukkig glas en zodanig iets met nagenoeg dezelfde uitzettingscoëfficient als zonnecellen. Je kunt het glas dus perfect lijmen aan de cellen, maar hierbij wordt vaak spul gebruikt met een andere brekingsindex. Je krijgt dus zowel op het oppervlak als op twee vlakken eronder (achterkant glasplaat en het silicium zelf) een overgang in brekingsindex en extra reflecties, wat de opbrengst vermindert. Antireflectieve coatings om dit te verhelpen worden uiteraard wel her en der gebruikt, maar hier blijven problemen mee.
Wat ik hieraan zou willen doen is het risico nemen met een paar panelen en er ofwel een hele dunne plaat glas (puur voor gasafsluiting, geen fysieke bescherming) op te doen, of om het te bonden in bijvoorbeeld mylar. Dit is uiteraard geen nieuw idee, maar de vraag is: kan een hobbyist dit doen?
2. Zonnepanelen zijn grote dingen die veel ondersteuning en ballast nodig hebben om op het dak te blijven liggen in een storm. De stijfheid van de ondersteuning schaalt met (ongeveer) de derde macht van de (lineaire) grootte van het paneel, oftewel, als je een paneel 2 keer zo lange zijden geeft, moet je 8 keer zoveel materiaal gebruiken om hem even stijf te ondersteunen. De hoeveelheid wind die hij vangt is lastiger te modelleren. Wat ik dus heel graag wil proberen, is om individuele cellen (6x6") te verpakken en als paneel te gebruiken. In plaats van een dak vol 1.5x1.5m panelen, heb ik dan dus een dak met heel veel ieniemieniepaneeltjes. Een belangrijk voordeel hiervan in de industrie is dat het packagen van panelen op deze manier in goedkopere machines kan gebeuren.
3. Ik wil (net als deadlock hierboven) experimenteren met het potten van panelen (ingieten in hars). Dit is best heel riskant en iets dat waarschijnlijk tot een paar cellen beperkt blijft.
4. Veruit de meeste panelen leveren alleen stroom, maar ik wil eigenlijk ook weten hoeveel zon er op elk paneel valt, en onder welke hoek. Ik zou dus graag narrow-angle lichtsensoren (silicium LDRs) in elk paneel willen bouwen en uitlezen met mijn eigen custom elektronica.
5. Gezien ik mijn eigen elektronica maak (dat staat in ieder geval vast, ook als ik niet mijn eigen panelen maak), kan ik helemaal los gaan met het aantal kanalen en de configuratie van strings. Op zijn minst elk paneel krijgt zijn eigen omvormer, misschien zelfs substrings. Ook gaat er intermediate opslag in li-ion cellen komen voor momenten waarop de inverter niet aangaat omdat de productie te laag is (<5% van nominaal vermogen inverter).
6. Misschien met de zon meedraaiende panelen, maar ook dat is eigenlijk veel te risicovol en op z'n best een zij-hobby-projectje dat nooit afkomt.
Maargoed, ik moet eerst maar eens afstuderen en dan kijken hoe de prijzen zich verder ontwikkelen. Als ik aan het einde van dit jaar een hele installatie, misschien ex. inverter, kan krijgen voor €1/Wp ga ik waarschijnlijk eerst gewoon een professionele installatie neerzetten en daarna met mijn eigen projectjes klooien. Blijven de prijzen hoger, dan begin ik misschien met zelfbouw. Het moet ook ergens voor dienen, en de meeste dingen die ik wil proberen zijn meer van esoterische aard dan werkelijk iets dat het waard is om zoveel uren in te stoppen.
Wacht even... dus je gaat je eigen netgekoppelde omvormer maken? En die denk je goedgekeurd te krijgen hoe precies....?mux schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 11:49:
Ik hoop dat je niet dichtbij mij woont

true en ik verwacht ook niet minder van je ....
Ik liet al doorschemeren met vacuumpomp en folie verhitter dat het ook best wel te doen is.
Idd zijn die grote panelen mij ook een beetje een doorn in het oog.
Dunne glasplaat cel dunne folie eventueel zelfs alleen folie rondom cellen en een geëxtrudeerd alu koelblok(niet zo groot maar genoeg om stijfheid te creëren) alwaar je dan de rest van de constructie aan vast maakt.
Die extra sensor voor licht heb je alleen nodig als je het aandeel verstrooit licht versus directe zon wil weten.
Zo ingewikkeld is een inverter nu ook weer niet en als je ziet wat voor troep hier soms op de markt(niet die kraampjes maar overal) komt.... Als je de kennis hebt waarom niet.
Eiland modus met een gelijkstroom 400V netwerk lijkt me ook wel wat.
Ik liet al doorschemeren met vacuumpomp en folie verhitter dat het ook best wel te doen is.
Idd zijn die grote panelen mij ook een beetje een doorn in het oog.
Dunne glasplaat cel dunne folie eventueel zelfs alleen folie rondom cellen en een geëxtrudeerd alu koelblok(niet zo groot maar genoeg om stijfheid te creëren) alwaar je dan de rest van de constructie aan vast maakt.
Die extra sensor voor licht heb je alleen nodig als je het aandeel verstrooit licht versus directe zon wil weten.
Zo ingewikkeld is een inverter nu ook weer niet en als je ziet wat voor troep hier soms op de markt(niet die kraampjes maar overal) komt.... Als je de kennis hebt waarom niet.
Eiland modus met een gelijkstroom 400V netwerk lijkt me ook wel wat.
[ Voor 42% gewijzigd door Mafketel op 19-01-2012 12:07 ]
ha die mux.
ik loop al een tijdje met dit idee maar heb er niet de kennis voor.
toch denk ik dat het goed zou zijn als er iemand met meer kennis als ik der eens naar kijkt.
probleem:
in oude huizen kan het vaak lastig zijn/onwenselijk om een stroom groep vrij te maken of naar zolder te krijgen.
die mensen hebben eigenlijk met pv maar een paar kleine oplossingen.
een steca 500 of een soladin 600 met ongeveer 500Wp aan panelen.
(je mag niet meer als ongeveer 2A in voeren op een groep die ook gebruikt word door andere apparaten. nem normen)
oplossing:
zou het niet mogelijk zijn om een steca 500 (mijn voorkeur) uit terusten met een accu om zo 24 uur per dag die 2A te kunnen leveren.
dan zou je ongeveer 1000Wp kunnen aansluiten op een bestaande groep.
ik zie vooral voordelen voor woning bouw huizen.
wat denk jij?
ik loop al een tijdje met dit idee maar heb er niet de kennis voor.
toch denk ik dat het goed zou zijn als er iemand met meer kennis als ik der eens naar kijkt.
probleem:
in oude huizen kan het vaak lastig zijn/onwenselijk om een stroom groep vrij te maken of naar zolder te krijgen.
die mensen hebben eigenlijk met pv maar een paar kleine oplossingen.
een steca 500 of een soladin 600 met ongeveer 500Wp aan panelen.
(je mag niet meer als ongeveer 2A in voeren op een groep die ook gebruikt word door andere apparaten. nem normen)
oplossing:
zou het niet mogelijk zijn om een steca 500 (mijn voorkeur) uit terusten met een accu om zo 24 uur per dag die 2A te kunnen leveren.
dan zou je ongeveer 1000Wp kunnen aansluiten op een bestaande groep.
ik zie vooral voordelen voor woning bouw huizen.
wat denk jij?
Accu's zijn een slechte oplossing. wel lekker alternatief denkend...
Overigens wat is lastig. Het is meestal meer dat er een "groot" kostenplaatje aan hangt omdat als je eenmaal gaat wroeten in de installatie dat je direct de boel wat veiliger wilt/moet maken. En ja aardlekschakelaars zijn helaas nu eenmaal duur(waarom eigenlijk?), al kun je nu een nette kleine groepenkast kopen met 3 aardlek en drie automaten per aardlek voor minder dan €400 dus zo dramatisch is het ook weer niet.
Overigens wat is lastig. Het is meestal meer dat er een "groot" kostenplaatje aan hangt omdat als je eenmaal gaat wroeten in de installatie dat je direct de boel wat veiliger wilt/moet maken. En ja aardlekschakelaars zijn helaas nu eenmaal duur(waarom eigenlijk?), al kun je nu een nette kleine groepenkast kopen met 3 aardlek en drie automaten per aardlek voor minder dan €400 dus zo dramatisch is het ook weer niet.
[ Voor 108% gewijzigd door Mafketel op 19-01-2012 12:11 ]
Amen.Mafketel schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 12:06:
Accu's zijn een slechte oplossing.
In mijn huis was een vrije groep ook een probleem. Ik heb gewoon een groep 'vrijgemaakt'.
Omdat die omvormers ten minste nog aan enige standaarden moeten voldoen, en die van een knutselaar niet. Je speelt met meer dan je eigen leven he, een paar gevalletjes van knutselaars die het verkloten en zonnestroom heeft een slechte naam.Mafketel schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 11:57:
[ Voor 51% gewijzigd door JeroenH op 19-01-2012 12:10 ]
klopt.Mafketel schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 12:06:
Accu's zijn een slechte oplossing. wel lekker alternatief denkend...
dat zijn ze zeker.
maar de zomer peiken opslaan om s'nachts te leveren.
en in de winter omdat er veelste veel panelen aan de omvormer hangen ook nog wat opbrengst te hebben.
zie ik toch wel wat voordelen in.
Reken maar eens uit wat het inzetten van accu's met je kWh-prijs doen - en wel realistisch zijn met de laad/ontlaadcycli he. Een groepje naar zolder doortrekken hoeft toch niet zo veel te kosten? Als je het niet zelf kunt zet je op werkspot, klaar.migjes schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 12:09:
[...]
klopt.
dat zijn ze zeker.
maar de zomer peiken opslaan om s'nachts te leveren.
en in de winter omdat er veelste veel panelen aan de omvormer hangen ook nog wat opbrengst te hebben.
zie ik toch wel wat voordelen in.
1. kennis .... en anders een gevalletje jmmer maar helaas....(iets wat Darwin omschreven heeft)JeroenH schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 12:07:
[...]
Omdat die omvormers ten minste nog aan enige standaarden moeten voldoen, en die van een knutselaar niet. Je speelt met meer dan je eigen leven he, een paar gevalletjes van knutselaars die het verkloten en zonnestroom heeft een slechte naam.
2. Ik heb niet zoveel op met die standaarden. Bedrijven sturen een net gebouwd apparaat op en krijgen goedkeur en zetten daarna troep in mekaar omdat het degelijk opleiden van personeel te duur is. En dat is de aardige omschrijving.
Ohja er zijn ook bedrijven die daadwerkelijk goed spul leveren.
Je bedenkingen bij zelfbouw apparatuur deel ik overigens wel op een ander vlak maar dat heeft meer te maken met dat implicaties soms moeilijk te overzien zijn.
Verwijderd
Suggestie voor de openings post/startpagina (hoe het ook heet)
Twee linkjes voor meer informatie over windenergie die echt niet mogen ontbreken:
www.windenergie.nl (van de overheid)
www.nwea.nl (van de branchevereniging)
Twee linkjes voor meer informatie over windenergie die echt niet mogen ontbreken:
www.windenergie.nl (van de overheid)
www.nwea.nl (van de branchevereniging)
ik snap je aversie tegen de accus.JeroenH schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 12:07:
[...]
Amen.
In mijn huis was een vrije groep ook een probleem. Ik heb gewoon een groep 'vrijgemaakt'.
ook vind ik niet dat je al je stroom moet opslaan om zelf te gebruiken.
energie bedrijf blijft de hoofd accu.
denk meer aan een relatief kleine accu kleiner als een auto accu om gewoon het dubbele aan panelen te kunnen plaatsen.
met 2x zoveel panelen op een steca doet die in de slechtere periodes teminste ook nog wat.
en in de zomer werkt i ook s'nachts.
het kan goed zijn dat de mppt dan een stuk stabieler en beter werkt.
dat zou voor woningbouw verenigingen een grote oplossing zijn.
Verwijderd
Ik snap eigenlijk niet waarom je een vrije groep moet hebben? Bij de installatie hier thuis heeft er nooit iemand naar gevraagd....
Hierom.Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 12:19:
Ik snap eigenlijk niet waarom je een vrije groep moet hebben? Bij de installatie hier thuis heeft er nooit iemand naar gevraagd....
Dit topic is gesloten.