Duurzame Energie deel 19 (2012) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 16 ... 28 Laatste
Acties:
  • 132.158 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-09 23:37
mux schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 15:40:
[...]

Dat is geniaal weinig verbruik. Ik woon in eenzelfde soort woning (ok, 1961 :P) en hoop precies op dat verbruik met ruwweg die indeling uit te komen. Het kan dus!
Blijkbaar wel, maar water mag mijn inziens minder, is een uitdaging voor dit jaar.
Woning heeft: Kelder, 1e verdieping, 2e verdieping, zolder, in 2002 zijn de kozijnen vernieuwd en is dubbele beglazing geplaatst. In de spouw hebben ze die piepschuimachtige bolletjes gespoten. (woning was ooit van de woningvereniging maar als de huurder nu de woning verlaat wordt deze verkocht)
We stoken selectief, dus woonkamer, 1x slaapkamer en 1x badkamer, keuken soms.
Geen pc, wel laptop, een xbox360 en mediaplayer. Hele huis standbykillers.

We hebben nog overwogen om HR++ glas te laten plaatsen, maar het gas vervliegt na +- 7 jaar en heb je dus "gewoon" dubbelglas. (Schoonouders hebben glasfabriek gehad, en een andere fabriek, tevens een klant van mijn werkgever heeft dit bevestigd)

[ Voor 8% gewijzigd door pielle007 op 17-01-2012 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

SunshineCompany schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 15:47:
Nu al de derde kapotte SMA omvormer in korte tijd. 2x een Tripower, 1x een SB5000. Nu lost SMA het keurig op (volgende dag een nieuwe!), maar irritant is het wel. De Kostal's draaien tot nu toe allemaal nog prima. Maar daar hangen er dan ook veel minder van. Morgen weer een Kostal Piko 10.1 erbij op 't Nederlandse net, dat dan weer wel.
Was jij niet diegene die vorig jaar alleen maar SMA aanraadde omdat ze de grootste omvormer producent waren en andere merken afwees?

Ik vind de Kostal Piko's mooi voor de 3 fase klanten (vooral de 5.5 variant met 3 mppt's) maar verder valt het rendement wat tegen vergeleken met andere merken. Een euro eff. van 95% op de 10K variant vind ik wat magertjes vergeleken met de Tripowers en de Power Ones.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• counter12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:18
Ik ben sinds een aantal weken op zoek naar de oorzaak van mijn hoge verbruik. Ik heb inmiddels PV besteld, maar wil toch ook wat doen aan dat idiote verbuik. Ik kom er alleen nog niet achter wat de oorzaak is. Inmiddels wel een storing met de meter geconstateerd en door Stedin laten verhelpen. De dubbele meter ging niet over naar het goedkope tarief. Hiermee is nog altijd niet het totale verbruik verklaard. Ik heb inmiddels via Z-Wave schakelaars een deel van mijn sluip-verbuik gereduceerd. Wie heeft nog tips!
Energie verbruik:
normaal: 4903
laag : 5157
Totaal : 10060

Gas : 831
Water: 166
vier volwassenen

Ik heb trouwens net ook van eneco het aanbod van een nieuwe thermostaat ontvangen met Z-Wave. Ziet er erg mooi uit. Maar waarom weer een maandelijks bedrag voor update van gegevens? Ik wil helemaal niets updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:05
counter12 schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 16:35:
Ik ben sinds een aantal weken op zoek naar de oorzaak van mijn hoge verbruik. Ik heb inmiddels PV besteld, maar wil toch ook wat doen aan dat idiote verbuik. Ik kom er alleen nog niet achter wat de oorzaak is. Inmiddels wel een storing met de meter geconstateerd en door Stedin laten verhelpen. De dubbele meter ging niet over naar het goedkope tarief. Hiermee is nog altijd niet het totale verbruik verklaard. Ik heb inmiddels via Z-Wave schakelaars een deel van mijn sluip-verbuik gereduceerd. Wie heeft nog tips!
Energie verbruik:
normaal: 4903
laag : 5157
Totaal : 10060

Gas : 831
Water: 166
vier volwassenen

Ik heb trouwens net ook van eneco het aanbod van een nieuwe thermostaat ontvangen met Z-Wave. Ziet er erg mooi uit. Maar waarom weer een maandelijks bedrag voor update van gegevens? Ik wil helemaal niets updaten.
hou je meter in de gaten. en gooi alle groepen uit (doe overdag of met een zaklamp) schakel 1 voor 1 de groepen weer in. je voel op dat moment zelf wel aan welke groep er ineens heel veel stroom gaat vragen.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:12
Speedfightserv schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 16:43:
hou je meter in de gaten. en gooi alle groepen uit (doe overdag of met een zaklamp) schakel 1 voor 1 de groepen weer in. je voel op dat moment zelf wel aan welke groep er ineens heel veel stroom gaat vragen.
Getriggerd door een post van iemand hier heb ik in de kerstvakantie een Wattcher op marktplaats gescoord. Erg leuk apparaatje wat het totale momentane verbruik in je huis laat zien. Als je dan voor je gevoel alles uit hebt staan en er wordt nog 1000W verbruikt (ik zeg maar iets), dan weet je dat er toch ergens iets niet pluis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-09 15:43

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

Ik ben me aan het orienteren op pv en vroeg me het volgende af:

Ik heb een platdak van 6meter breed, en 7.7 meter lang, in de lengte georienteerd op zzo. Hoeveel pv panelen kan ik hier ongeveer op kwijt?

Are you following me, Are you following me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:22
catchingfire schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 16:51:
Getriggerd door een post van iemand hier heb ik in de kerstvakantie een Wattcher op marktplaats gescoord. Erg leuk apparaatje wat het totale momentane verbruik in je huis laat zien. Als je dan voor je gevoel alles uit hebt staan en er wordt nog 1000W verbruikt (ik zeg maar iets), dan weet je dat er toch ergens iets niet pluis is.
Juist, ik heb er ook één, ook van marktplaats en ik leen hem continu uit (en vraag mensen dan een stukje te schrijven voor mijn website). Ik krijg er leuke reacties op! Mensen in mijn omgeving beginnen me nu zelfs actief te vragen of ze hem mogen lenen. Dat is leuk :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Laatst online: 17:12
JeroenH schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 16:56:
Juist, ik heb er ook één, ook van marktplaats en ik leen hem continu uit (en vraag mensen dan een stukje te schrijven voor mijn website). Ik krijg er leuke reacties op! Mensen in mijn omgeving beginnen me nu zelfs actief te vragen of ze hem mogen lenen. Dat is leuk :)
Volgens mij was jij mijn trigger :). Jij hebt dus een rol van die 3M duallock "klitteband", anders wordt dat uitlenen wat vervelend lijkt me.

Maar het is een erg leuk apparaatje, iedereen die langskomt vraagt ernaar. De verkoopprijs van 100 euro vind ik wat fors, maar op Marktplaats kun je 'm voor de helft ook scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
catchingfire schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 17:07:
Volgens mij was jij mijn trigger :). Jij hebt dus een rol van die 3M duallock "klitteband", anders wordt dat uitlenen wat vervelend lijkt me.
Omdat ik nogal wat bekendheid aan gaf via mijn website was Wattcher zo goed mij een paar van die plakkertjes op te sturen. Je kunt ze ook gewoon bij ze kopen tegen een laag bedrag.

Als je de meter even schoonmaakt voor het plakken kunnen ze wel een paar keer mee.
Maar het is een erg leuk apparaatje, iedereen die langskomt vraagt ernaar. De verkoopprijs van 100 euro vind ik wat fors, maar op Marktplaats kun je 'm voor de helft ook scoren.
Precies mijn mening. De € 35 die ik betaalde voor een splinternieuwe vond ik erg schappelijk :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 07:28
djlinsen schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 16:51:

Ik heb een platdak van 6meter breed, en 7.7 meter lang, in de lengte georienteerd op zzo. Hoeveel pv panelen kan ik hier ongeveer op kwijt?
Ik wilde erg ironisch en sarcastisch gaan doen maar daar zijn andere mensen een stuk beter in. Ja er past vast en zeker zonnepanelen op je dak, maar ik heb te weinig informatie om een zinnig antwoord te kunnen teruggeven, vandaar wat wedervraagjes.

vraag 1: Heb je een vrije stroomgroep beschikbaar in je huis ?
vraag 2: is je aansluiting op het net geschikt? (type meter, zekering etc etc)
vraag 3: hoeveel gewicht kan je platdak hebben?
vraag 4: heb je voorkeur voor een bepaalde hoek van de panelen?
vraag 5: hoeveel geld wil je er aan besteden?
vraag 6: heb je al een leverancier op het oog?
vraag 7: wat is je huidige verbruik in kwh per jaar en waarom wil je zonnepanelen?

hoe meer van bovenstaande je kunt beantwoorden hoe beter de experts hier je kunnen adviseren. (dat ben ik dus niet) Als je een vraag niet kunt beantwoorden is dat dus de eerste vervolg vraag van jou aan dit forum lijkt me, hulp is er zat tenslotte en een fototoestel is gewillig

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

pielle007 schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 15:58:
[...]

Blijkbaar wel, maar water mag mijn inziens minder, is een uitdaging voor dit jaar.
Woning heeft: Kelder, 1e verdieping, 2e verdieping, zolder, in 2002 zijn de kozijnen vernieuwd en is dubbele beglazing geplaatst. In de spouw hebben ze die piepschuimachtige bolletjes gespoten. (woning was ooit van de woningvereniging maar als de huurder nu de woning verlaat wordt deze verkocht)
We stoken selectief, dus woonkamer, 1x slaapkamer en 1x badkamer, keuken soms.
Geen pc, wel laptop, een xbox360 en mediaplayer. Hele huis standbykillers.

We hebben nog overwogen om HR++ glas te laten plaatsen, maar het gas vervliegt na +- 7 jaar en heb je dus "gewoon" dubbelglas. (Schoonouders hebben glasfabriek gehad, en een andere fabriek, tevens een klant van mijn werkgever heeft dit bevestigd)
Ik denk dat een kind wel veel extra (onnodig) waterverbruik veroorzaakt. Met z'n tweeën zitten we hier op ca. 25m3 per jaar. Dat is met een baksteen in het wc-reservoir (ja, dat helpt), niet onnodig doortrekken en 3-minuten-douchen.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:28
mux schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 17:42:
[...]

Ik denk dat een kind wel veel extra (onnodig) waterverbruik veroorzaakt. Met z'n tweeën zitten we hier op ca. 25m3 per jaar. Dat is met een baksteen in het wc-reservoir (ja, dat helpt), niet onnodig doortrekken en 3-minuten-douchen.
niet onnodig doortrekken vind ik altijd zo raar....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
trekker22 schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 17:52:
[...]

Op zondagavond wordt de WC gespoeld :+

Hier drinken we zo'n 180 kuub per jaar met z'n tweeen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Topicstarter
Tweet van de week op Energeia:
Een nieuw jaar; tijd om het werkterrein te verleggen. Ik laat milieu in goede handen van @SjoeraDikkers en stort me op asiel en migratie.
Was getekend ..... Diederik Samsom (PvdA).

... al volgde rap de Tweet op zijn pagina:
Op energie blijf ik voorlopig nog actief.
Zo te zien lijkt ze geen energie achtergrond te hebben... Zeker geen Ir. titel.

Op haar Twitter pagina:
Zo, vanaf vandaag inwerken in nieuwe portefuille. Duurzaamheid, milieu, klimaat en energie.
Alleen Paulus (Jansen, SP) dus straks nog over op dit "nogal essentiële" gebied. Als ingenieur die weet waar hij het over heeft (i.t.t. de rest).

De afbraak is bijna compleet...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
RemcoDelft schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 17:53:
[...]

Op zondagavond wordt de WC gespoeld :+

Hier drinken we zo'n 180 kuub per jaar met z'n tweeen :X
bij 115m3 met zijn 2 en zijn niet zuinig met douche/bad; tuin sproeien middels put.

dit jaar wat waterbespaarders in kraan gedaan, maar onder de douche wil ik echt geen waterbespaarder is me te miezerig douchen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

trekker22 schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 17:52:
[...]

WC doortrekken was vóór mijn besparingsslagen verantwoordelijk voor 80% van het waterverbruik. Nogal duidelijk dat daar het meeste te winnen was. In de toekomst ga ik misschien over op hemelwater voor de wc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:10
TOON van eneco ziet er uit als iets dat ik zou willen hebben.
de aanschaf stap je over heen, maar die updates ???
3,50 per maand is veel als het juist een besparing moet opleveren. het kost ook nog een 50 kWh/j

maar het is wel draadloos, en kan makkelijk worden ingesteld, en de "updates" gaan iets verder dan alleen de meterstanden naar eneco sturen neem ik aan, maar toch..

een verkapte slimme meter, die als enige nadeel heeft voor eneco, dat stroom of gas niet kunnen worden afgesloten. eigenlijk zou eneco mij moeten betalen voor de "updates" van mijn verbruik......

en is dit apparaat een beetje "PV vriendelijk "?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Erg afhankelijk van welke hellingshoek je wilt toepassen, afstand tussen panelen, type panelen, maat panelen, dure of goedkope panelen, dakbelasting, enige obstakels op platdak enz.
Hoeveel kWh wil je graag opwekken met je dak en hoeveel geld heb je ervoor over?

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vorige maand hebben we trouwens nog een mooie 160 zonnepanelen systeem op 2 x Tripower 15K mogen leveren aan de nederlandse marinebasis in Curacao. Stelt nog heel weinig voor vergeleken met de hoeveelheid stroom die zo'n basis opzuipt aan al die airco's, maar het begin is er.
Afhankelijk van waar deze geplaatst worden blijven "mijn" routers dus langer aan....?
De stroomvoorziening is wat belabberd daar....
Airco's draaien er inderdaad op volle toeren, en als je daar dan naar buiten stapt vanuit een koele (server) ruimte krijg je echt een klap!!!

(2 jaar geleden 2,5 weken voor de baas gewerkt, helaas wat weinig vrije tijd gehad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Nounounou, een positieve blik is veel leuker. Nieuw bloed! En geen achtergrond in energie is misschien op sommige punten geen nadeel, als in, out-of-the-box denken, en geen banden met de fossiele industrie en meer van dat soort dingen.

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 17-01-2012 18:58 . Reden: geen! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
JeroenH schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 18:48:
[...]

Nounounou, een positieve blik is veel leuker. Nieuw bloed! En geen achtergrond in energie is misschien op sommige punten geen nadeel, als in, out-of-the-box denken, en geen banden met de fossiele industrie en meer van dat soort dingen.
Ja Jeroen.

Zonder ingenieurs gaat het vrees ik niks worden, maar ze krijgt van mij een vrijbrief om de tent uit te roken natuurlijk. Zal moeilijk genoeg worden, ik ken mijn pappenheimers inmiddels (de nodige jaartjes ervaring opgebouwd met ranzige TK dossiers).

Ik krijg in dezen natuurlijk ook graag ongelijk, maar heb al te vaak voorzien wat er stond te geschieden (niet details, wel grote lijnen).

Diederik was nou ook niet echt een "jongen met al te nauwe banden met de fossiele industrie". Hij heeft Echte Energie mede opgericht en mij als klant verwelkomd ondanks het feit dat ik aangaf dat ze niks aan me zouden verdienen, back in 2003...

(maar EE werd later door Eneco opgevroten, zo gaat dat dan...)

Wil je een screendump van dat kattebelletje van Der Diederik? Je weet m'n mail adres...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Diederik was de positieve uitzondering op de regel, dat is absoluut waar. Kernfysicus als achtergrond en toch een visie op dat gebied waar ik me in kon vinden.

We zullen zien hoe het uitpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

JeroenH schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 19:09:
Diederik was de positieve uitzondering op de regel, dat is absoluut waar. Kernfysicus als achtergrond en toch een visie op dat gebied waar ik me in kon vinden.

We zullen zien hoe het uitpakt.
Het zal je misschien verbazen, maar ik heb eens een symposium bijgewoond over kernenergie. Een prof, PhD student, en iemand van Urenco. Niemand zag kernenergie als de heilige graal, onderkende de problemen (al vonden ze het afval niet zo'n groot probleem, maar wel de veiligheid). Interessant om ook hun visie over Fukushima eens te horen. Inherent veilige reactoren (als de koeling compleet wegvalt nog steeds geen meltdown kunnen veroorzaken) zijn gewoon te bouwen, echter, deze zijn te klein om economisch rendabel te zijn (en dus moet je veel meer kleine reactoren bouwen voor dezelfde output). De echte reden dat er dus rampen gebeuren is niet zozeer een technische, maar een economische.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

http://www.rtl.nl/%28/act...t-inzicht-in-verbruik.xml
[...]

Ik denk het niet. Een kind kost bijna niets extra. Bij ons gaan de kinderen op zondag in bad, met een enkele douche na i.v.m. in bed geplast of zo.

Wij komen met zijn vieren op 183m3 vermoedelijk voor 2011/2012. Wij douchen beiden te lang. Ik moet een douchewekker hebben. Maar ik snap nog niet hoe je aan 25 per jaar komt: 2,083m3 per maand, 0,484m3 per week, 0,0692m3 per dag, ofwel 69,2 liter.

Misschien kan het wel. Hoe doen jullie de (af)was?

[ Voor 8% gewijzigd door PcDealer op 17-01-2012 20:10 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de slimme meter geeft inzicht in het verbruik.

ik heb wat vragen :
is het chinese bagger ?
wat is de tvt ?
waarom betaal ik voor iets wat ik al weet ?
waarom word mijn gezin bestraald terwijl ik ook betaal ?
waarom 3 euro per maand, de afrekening word toch geschat ?
is deze oplossing wel bankable ? whatever that might be
kan ik ook zien hoeveel mijnwerkers worden geslagen per kWh ?
zit bij de co2 getallen ook de varende kolenbulk tanker inbegrepen ?
kan ik op de display ook iets terugzeggen tegen de directie van het energiebedrijf ?
kan ik mijn footprint (lebensraum) zien van mijn energieverbruik in voetbalvelden ?
waar is de gesaldeerde energiebalans per dag ?

als ik daarop druk krijg ik kernel panic ?! segmentation fault, en een draaiende bloed kool te zien ...(een soort mac bommetje)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2012 20:22 . Reden: ja we zijn slim bezig ! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 20:19:
de slimme meter geeft inzicht in het verbruik.
riddle
Kan je eens wat minder in raadsels praten en duidelijke vragen/verhalen vertellen?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
PcDealer schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 20:09:
http://www.rtl.nl/%28/act...t-inzicht-in-verbruik.xml

[...]

Ik denk het niet. Een kind kost bijna niets extra. Bij ons gaan de kinderen op zondag in bad, met een enkele douche na i.v.m. in bed geplast of zo.

Wij komen met zijn vieren op 183m3 vermoedelijk voor 2011/2012. Wij douchen beiden te lang. Ik moet een douchewekker hebben. Maar ik snap nog niet hoe je aan 25 per jaar komt: 2,083m3 per maand, 0,484m3 per week, 0,0692m3 per dag, ofwel 69,2 liter.

Wij zitten al vele jaren rond de 2,5 kuub per maand gemiddeld met twee mensen, waarvan er eentje thuis werkt.

http://www.polderpv.nl/totaaloverzichten_MWC.htm#MWC

Per jaar iets van 28 kuub. Daarbij zit regenwater verbruik inbegrepen:

http://www.polderpv.nl/totaaloverzichten_YWC.htm#YWC

Gewoon weinig douchen, 3x in de week max. is zat. En dan sta ik er niet echt kort onder. Uiteraard al van meet af aan spaarkop in nieuwe appartement (die hoefden we op onze vorige flat niet te hebben, keukengeisertje en zeikstraaltje, ging ook).

Afwas eens in paar dagen, 2 teiltjes en klaar is kees. Wasmachine - als het 2x in de week gemiddeld is is het veel (klein volume trommel). Niks byzonders. We drinken genoeg. Eten biologisch. Groenten en fruit "wassen" niet nodig. Wel prei met van die lekkere biologische modder ff uitspoelen, anders klaagt dinnetje en gaat ze tandenknarsen... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

PcDealer schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 20:09:
In mijn beleving (de kinderen van mijn broer en zussen, heb zelf nog geen kinderen) komt er gigantisch veel extra verbruik bij. Zelf proberen we de was te minimaliseren, gebruiken we altijd een bodempje warm water voor schoonmaakwerkzaamheden ipv een hele emmer, etc. Met kinderen erbij zit je - zeker als ze klein zijn - zowat dagelijks te wassen en schoonmaken. Dan loopt het waterverbruik flink op. Zodra ik zelf aan kinderen begin zal dat uiteraard ook allemaal geoptimaliseerd worden, maar ik kan me voorstellen dat andere mensen flink wat water- en energiegebruik erbij krijgen samen met de kids.

Afwas gaat allemaal op de hand, en ongeveer eens per twee dagen. Een sopje kost 10 liter. Verder wordt er in principe alleen doorgetrokken na een grote boodschap en na de schoonmaak, behalve als er gasten zijn. Douchen gaat samen ( O+ ) en kort, ca. 3-5 minuten, eens per 2 dagen. Dat komt neer op zo'n 25 liter. De WC heeft zoals gezegd een baksteen erin, waardoor hij effectief ~8 liter doorspoelt. Wassen eens per week, 11 liter. Gemiddeld trekken we 3 à 5 keer door op een dag. Overig watergebruik is misschien iets van 10 liter per week aan schoonmaken.

Met dit regime verwacht ik in het allerbeste geval dus ongeveer 47.5 liter per dag te verbruiken, max. 63.5. Daar zitten we nog boven, en bovendien zijn we niet 100% van de tijd in dit huis geweest, dus ik heb nog niet maximaal bespaard. Maar hiervandaan komt mijn uitspraak dat het akelig moeilijk is om onder de 20 kuub per jaar te duiken; douchen en schoonmaken/afwassen is gewoon absolute noodzaak en kan weinig zuiniger, en je zult toch echt minstens een paar keer per dag moeten doortrekken.

En afgezien van de vraag of er nog wel te besparen valt (hemelwaterspoeling) is er ook nog de vraag hoeveel zin het heeft: in mijn geval zou het 10 à 15 kuub per jaar schelen à €1.30/m3, bijna de moeite niet waard. Een nieuw waterbesparend toilet van welk type dan ook kost al meer dan 200 euro. En daarbij betaal ik veel meer aan vastrecht dan verbruik zelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 18:02:
TOON van eneco ziet er uit als iets dat ik zou willen hebben.
de aanschaf stap je over heen, maar die updates ???
3,50 per maand is veel als het juist een besparing moet opleveren. het kost ook nog een 50 kWh/j

maar het is wel draadloos, en kan makkelijk worden ingesteld, en de "updates" gaan iets verder dan alleen de meterstanden naar eneco sturen neem ik aan, maar toch..

een verkapte slimme meter, die als enige nadeel heeft voor eneco, dat stroom of gas niet kunnen worden afgesloten. eigenlijk zou eneco mij moeten betalen voor de "updates" van mijn verbruik......

en is dit apparaat een beetje "PV vriendelijk "?
3,5 euro per maand voor updates + 1 euro energiekosten vind ik best veel. Da`s 5% van m`n energierekening. Daarnaast moet ik dan klant worden bij Eneco en zit ik vast aan ze 'vast'. Verder wel een mooi ding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
mux schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 20:48:
[...]

Afwas gaat allemaal op de hand, en ongeveer eens per twee dagen. Een sopje kost 10 liter. Verder wordt er in principe alleen doorgetrokken na een grote boodschap en na de schoonmaak, behalve als er gasten zijn. Douchen gaat samen ( O+ ) en kort, ca. 3-5 minuten, eens per 2 dagen. Dat komt neer op zo'n 25 liter. De
bijt dan niet je hele pot uit van de amoniak??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:45
c70070540 schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 20:40:
[...]

Kan je eens wat minder in raadsels praten en duidelijke vragen/verhalen vertellen?
eric-pvt zet wel vaker zijn gedachten ongenuanceerd op het web. Het vereist een zekere mate van inlevingsvermogen om de gehele inhoud te snappen. :) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

@trekker22: Integendeel. De belangrijkste reden waarom je WC-pot 'vies' wordt is kalk, en urinezuur lost dat effectief op. Urine is bovendien een licht antisepticum, het doodt bacteriën die je WC-pot 'vies' laten ruiken (hoewel hier wat op af te dingen valt als je veel urea-afbrekende bacteriën in je piemeltje hebt zitten, die maken namelijk ammoniak). En zelfs als urine je wc-pot niet helpt schoon te houden, heeft het alsnog in het geheel geen negatieve invloed.

Het is in Nederland misschien niet zo cultureel geaccepteerd om je kleine boodschap niet door te trekken, maar objectief gezien is er helemaal niks op tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
mux schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 21:27:
@trekker22: Integendeel. De belangrijkste reden waarom je WC-pot 'vies' wordt is kalk, en urinezuur lost dat effectief op. Urine is bovendien een licht antisepticum, het doodt bacteriën die je WC-pot 'vies' laten ruiken (hoewel hier wat op af te dingen valt als je veel urea-afbrekende bacteriën in je piemeltje hebt zitten, die maken namelijk ammoniak). En zelfs als urine je wc-pot niet helpt schoon te houden, heeft het alsnog in het geheel geen negatieve invloed.

Het is in Nederland misschien niet zo cultureel geaccepteerd om je kleine boodschap niet door te trekken, maar objectief gezien is er helemaal niks op tegen.
och ieder zijn ding :) Heb in vroegere potten wel eens van die uitgebeten kringen gezien en leek me toch echt van de urine...

Wat anders: mijn gehele tvmeubel setup (logitech harmony/versterker/tv/humax/wii/asrock) trekt toch wel een goeie 40-50 watt in standby tijd. Ik wil niet gaan klooien achter tv meubel met de stekkerdozen (wel eenmalig) en zat te denken aan iets wat ik langs de Logitech afstandsbediening kan leggen en ook met 1 simpele druk alles activeert en ook stroom bespaard en zich terug verdiend.

Moet ik aan Klik aan Klik uit gaan denken, of zijn hier nog andere oplossingen voor met een leuke tvt? Stroom kosten zijn iets van 50-75 euro voor standby gedeelte en ik wil er dus niet elke avond voor moeten zitten klooien. Moet een simpele handeling icm Logitech Harmony..

EDIT zeker als het ook mooi te combineren is met meer gemak in lampen aanmaken/uitmaken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
mux schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 21:27:

Nu we toch zo heerlijk bezig zijn (ik spoel zelf "de kleine boodschap" door met half emmertje regenwater), voor die hier nog unspeakable "grote" variant: leg WC papiertje in de walmpot als je die hebt [NB: uit der aard "voor het grote boodschappen"], dan spoelt het "ding" ook makkelijker weg. En ja, ook dat gaat hier vaak met regenwater (als ik de veroorzaker ben). Dinnetje doet dat niet, maar zoals gezegd: ieder zijn meug... We willen nog wel eens op elkaars "kleine" wachten (vooral 's ochtends), de laatste spoelt dan door... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

trekker22 schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 21:34:
zeker als het ook mooi te combineren is met meer gemak in lampen aanmaken/uitmaken!
Ik ben zeer te spreken over mijn "strips" met voetbediening.

http://www.bespaarbazaar....oetschakelaar-p-1424.html

Ik hoef niet te melden dat het niet voor deze prijs en van dit merkt hoeft te zijn ....lijkt me.
Het irritante blauwe ledje voorkomt dat je "the sneak-usage.... BASTARDS" zou vergeten.

Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.com/xl/6000_6999/6200/6200/6203/620350_AB_01_FB.EPS.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2012 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eric-pvt zet wel vaker zijn gedachten ongenuanceerd op het web. Het vereist een zekere mate van inlevingsvermogen om de gehele inhoud te snappen
ach misschien maakt dit het duidelijk :
http://www.netwerk.tv/uit...oedkolen-moet-transparant

""uw verbruik is vandaag 4 kWh, het is 21:45u, vandaag niemand vermoord voor uw energie,
uw teruglevering is niet bekend, u moet hier apart voor betalen, uw vrouw zit bij de buurman""
oh dat lukt wel hoor, hans de git is bijvoorbeeld in een hernieuwbare razernij uitgebarsten,
hopelijk houd hij ons op de hoogte. 8)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2012 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mux schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 17:58:
[...]
WC doortrekken was vóór mijn besparingsslagen verantwoordelijk voor 80% van het waterverbruik. Nogal duidelijk dat daar het meeste te winnen was. In de toekomst ga ik misschien over op hemelwater voor de wc.
Hier zitten we al jaren op ca 55 m3 per jaar. Dit voor 2 volwassen, 2 kinderen + kantoor met gemiddeld 10 man door de week. Ik schat 3 wasmachine beurten en 6 a 10 keer een vaatwasbeurt per week.
Moet ik wel vermelden dat WC's en tuin worden voorzien middels een eigen pomp.
Deze pomp is gelijktijdig ook de (open)bron voor onze warmtepomp.
Dat WC's een zeer groot aandeel in het geheel hebben wil ik wel geloven. Hoevvel kuub spoelt Nederland aan schoon water door het toilet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

1,7 biljoen :o , daar kan heel wat duurzame energie voor neergezet worden.
Ik zou ook niet weten hoe ze dat anders willen gaan doen, kolen lijkt me ook geen optie.
http://www.nu.nl/economie...rgie-kost-17-biljoen.html

[ Voor 42% gewijzigd door SpeksteenWP op 17-01-2012 22:46 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 15:35:
[...]

Tja.... dat scheelt nogal natuurlijk. Mijn kruipruimte is wel redelijk nat (soms laagje water). Huis is uit 1983, betonvloer met broodjes volgens mij. Belangrijkste is toch dat het 1 plaat wordt of niet? Pur laten spuiten is natuurlijk wel veel makkelijker. Hoeveel cm adviseren jullie?
is het een nat gebied waar je woont?
polder of veen gebied?
het kan ook gewoon instromend regenwater zijn.
zijn het beton broodjes of eps broodjes?
(de ronde varant of de hoekige)

aantal cm pur, simpel zoveel mogelijk.
maar de techniek heeft wat problemen bij hele grote dikten.
dat is niet zo erg want pur isoleert goed.
hoe dikker hoe duurder meestal.

met eps heb je ongeveer 10cm nodig om het zelfde te halen.
zonder veel extra kosten maak je er makkelijk 15cm van.
kijk eens bij http://www.familie-kleinman.nl/energie/?page_id=702
voor wat ideeën.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:29

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 10:35:

Nee, ikke nie happy, want je blijft op dit moment gegevens presenteren die nergens op slaan:
De terugverdientijd is : 56.845,32 dagen (€ 5.301,45 / € 0,09(per dag) )
De terugverdientijd is : 155 jaar, 7 maanden en 22 dagen.
8)7

Dan kun je wel gaan uitleggen hoe je deze onzinnige conclusie trekt (doe geen moeite, ik snap de berekening), maar wat wil je hier nu mee zeggen?? Wacht gewoon tot je een voldoende lange periode hebt gemeten, dan wordt jouw berekening langzamerhand steeds nauwkeuriger.
@ EnergiebewustZL : Ik ben eigenlijk zeer benieuwd naar jouw reactie op deze post :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-09 07:44

flippo765

4170 Wp subsidieloos

[sarcastische mode]
Uiteraard, wat is tegenwoordig niet in china (na)gemaakt. Uiteraard gemerkt met het CE-keurmerk (Chinese Electronics)
wat is de tvt ?
Voor de energieleverancier vrij kort (je zit er immers aan vast), voor de consument: onbetaalbaar!
waarom betaal ik voor iets wat ik al weet ?
Dit is bedoeld voor mensen die veel willen betalen en er zo min mogelijk vanaf willen weten.
waarom word mijn gezin bestraald terwijl ik ook betaal ?
Sorry, deze is te cryptisch (voor mij) om te begrijpen.
waarom 3 euro per maand, de afrekening word toch geschat ?
U krijgt van ons een apparaat dat langzaam afsterft, om dit in leven te houden zijn update's benodigd en voor het luttele bedrag van ongeveer 13kWh per maand doen wij dit voor u. (ofzo)
kan ik ook zien hoeveel mijnwerkers worden geslagen per kWh ?
Dit zal waarschijnlijk mogelijk worden gemaakt bij de 248e update.
zit bij de co2 getallen ook de varende kolenbulk tanker inbegrepen ?
He? Wij zijn een energiebedrijf, geen reder.
kan ik op de display ook iets terugzeggen tegen de directie van het energiebedrijf ?
De directie is bezig zich te verrijken aan uw afhankelijkheid en dus niet tot antwoorden verplicht.
kan ik mijn footprint (lebensraum) zien van mijn energieverbruik in voetbalvelden ?
Misschien dat Johan derksen van de NL E Maatschappij verder kan helpen.
waar is de gesaldeerde energiebalans per dag ?
Ik vind het nogal lastige vragen die uw stelt.
[sarcast uit]
@Neandertaler
Ik gebruik op dit moment een logitech harmony met een light mananger pro en KAKU om me verlichting,rolluiken, modem en afzuigventilatoren te schakelen.
Omdat de de light manager geen radio signalen kan ontvangen en infrarood versturen (stofzuiger) heb ik de nodo-arduino besteld en hoop hiermee met 1 afstandsbediening en een web-interface alles te kunnen bedienen om hiermee al het sluipverbruik te eliminineren (ook CV).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-09 15:33
pielle007 schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 15:58:
[...]

Kan je dit ook verder onderbouwen? zijn hier onderzoeken naar gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
flippo765 schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 00:21:
@Neandertaler
Ik gebruik op dit moment een logitech harmony met een light mananger pro en KAKU om me verlichting,rolluiken, modem en afzuigventilatoren te schakelen.
Omdat de de light manager geen radio signalen kan ontvangen en infrarood versturen (stofzuiger) heb ik de nodo-arduino besteld en hoop hiermee met 1 afstandsbediening en een web-interface alles te kunnen bedienen om hiermee al het sluipverbruik te eliminineren (ook CV).
heb logitech 895 met die radio toevoeging op basis van z-wave, maar moet zeggen dat al die z-wave spullen (stekker dozen, wandstekkers etc) dubbel zo duur zijn als de KAKU van klikaanklikuit.nl

dus eens goed over nadenken of ik het wel via Harmony wil doe en er gewoon een KAKU afstandsbediening er bij die ik langs de Harmony leg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

van mijn gss saint gobains climaplus ultra N ruiten (u-hr++)
◦Argongas verbetert aanzienlijk de thermische prestaties van dubbel glas in vergelijking met lucht in de glasspouw, zeker bij lage-emissiviteitsbeglazing. Enkel de markering op de tussenkader van het dubbel glas laat toe het gebruik van argon vast te stellen. Metingen tonen aan dat tien jaar na de glasplaatsing het argonverlies lager is dan 1%. Algemeen wordt aangenomen dat beglazing minder dan 5% gas verliest over een gebruiksperiode van 25 jaar.
bron : http://www.belgie.sggs.co...teuning/FAQ/Thermisch.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:27

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

flippo765 schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 00:21:

[sarcastische mode]
[...]
[sarcast uit]
_O-
[...]
Met z'n tweeën zitten we hier op ca. 25m3 per jaar. Dat is met een baksteen in het wc-reservoir (ja, dat helpt), niet onnodig doortrekken en 3-minuten-douchen.
Bijna voor het eerst dat ik lees dat iemand zo'n laag waterverbruik heeft. Ik zit zelf al een aantal jaren op 16,5 m3 / jaar. Moet ook wel zeggen dat dit voor een 1-persoonshuishouden is en dat ik 40 uur per week werk, dus veel 'boodschapjes' op het werk worden gedaan.

Ik heb twee keer een douchebeurt gemeten qua water en gasverbruik. Een korte douchebeurt kostte 0,08 m3 gas en 17,1 liter water. Een 'normale' douchebeurt 0,095 m3 gas en 22,2 liter water. Viel mij reuze mee. Vind het dan ook onzin om (zelfs met een waterbesparende douchekop) de kraan volledig open te draaien.

[ Voor 20% gewijzigd door antonboonstra op 18-01-2012 09:02 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:49

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Weet iemand waar ik goedkoop een solar paneel vandaan zou kunnen krijgen? Zat aan een import uit HK (nee niet de huiskamer) te denken.

Ben naar aanleiding van een ander topic aan het kijken of het loont om een 12v circuit aan te leggen. Of eventueel een 24v circuit en dan bij elk apparaat deze dan down te scalen naar 12v. Moet eerst nog zien hoeveel verlies ik door de kabel heb.

Dan nog de vraag hoeveel wp heb ik nodig? Zelf denk ik dat 200 wp wel voldoende zou moeten zijn. Het moet dus een accu (waarschijnlijk gewoon een auto accu) laden waar dan diverse apparaten aanhangen zoals modem, sat-ontvanger, PC speakers, verlichting en nog meer apparatuur die op 5, 9 of 12v draait. Totaal kom ik op zo'n 500 - 800 watt per dag.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Roman schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 09:00:
Weet iemand waar ik goedkoop een solar paneel vandaan zou kunnen krijgen? Zat aan een import uit HK (nee niet de huiskamer) te denken.

Ben naar aanleiding van een ander topic aan het kijken of het loont om een 12v circuit aan te leggen. Of eventueel een 24v circuit en dan bij elk apparaat deze dan down te scalen naar 12v. Moet eerst nog zien hoeveel verlies ik door de kabel heb.

Dan nog de vraag hoeveel wp heb ik nodig? Zelf denk ik dat 200 wp wel voldoende zou moeten zijn. Het moet dus een accu (waarschijnlijk gewoon een auto accu) laden waar dan diverse apparaten aanhangen zoals modem, sat-ontvanger, PC speakers, verlichting en nog meer apparatuur die op 5, 9 of 12v draait. Totaal kom ik op zo'n 500 - 800 watt per dag.
ik ken maar 2 mensen die een 12 volt hebben in hun woonhuis.
1 heeft een omgebouwde vrachtwagen de andere heeft een woonwagen.
in zoon situatie is dat natuurlijk makkelijk te doen.
in een gewoon huis lijkt mij dat nog vrij lastig.

je kunt naar caravan setjes kijken, maar ik vind dat eigenlijk erg duur.

je kunt natuurlijk ook gewoon de energie maatschappij als accu gebruiken.
die heeft geen slijtage kosten wat accu's wel hebben.
als je 1kWh per dag gebruikt kun je met een steca 500 en 3x 200Wp het hele jaar stroom hebben voor je project.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:44

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Roman schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 09:00:
Mij lijkt Marktplaats of Ebay meer voor de hand liggen, vooral in verband met transportkosten en breukrisico.
Idee is niet nieuw, lees er hier over:
http://zonstraal.forumup....p?t=5449&mforum=zonstraal of
http://meuris7qprojekt.blogspot.com/
Ik denk dat je op bovenstaande links wel voldoende info kan halen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
mux schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 20:48:
...
En afgezien van de vraag of er nog wel te besparen valt (hemelwaterspoeling) is er ook nog de vraag hoeveel zin het heeft: in mijn geval zou het 10 à 15 kuub per jaar schelen à €1.30/m3, bijna de moeite niet waard. Een nieuw waterbesparend toilet van welk type dan ook kost al meer dan 200 euro. En daarbij betaal ik veel meer aan vastrecht dan verbruik zelf...
Ik ben op dit moment het toilet beneden aan het verbouwen. Zowel die WC als degene die op de 1ste verdieping staat, takken hun wateraansluiting af van een leiding die straks niet meer bereikbaar is na het aftimmeren.

Om 'future proof' te zijn, zit ik er toch aan te denken om de aansluiting iets aan te passen zodat de WC water aansluiting pas in het kruipkeldertje op het bestaande net aangesloten worden. Mocht het dan in de 'future' interessant worden om met regenwater te spoelen, dan is het makkelijk aan te sluiten.

Overigens geeft de regenton nu ook al vrijheid. Vanwege de verbouwing was het water er een paar keer afgesloten. Met de regenton konden we gewoon handen wassen en in geval van nood de WC boven heel wat keertjes doorspoelen.

Best lekker al die 'back-up' systemen in/rondom huis: Zonneboiler, houtkachel, regenton, groentetuin. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JakeNL schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 10:24:
[...]

Ik ben op dit moment het toilet beneden aan het verbouwen. Zowel die WC als degene die op de 1ste verdieping staat, takken hun wateraansluiting af van een leiding die straks niet meer bereikbaar is na het aftimmeren.

Om 'future proof' te zijn, zit ik er toch aan te denken om de aansluiting iets aan te passen zodat de WC water aansluiting pas in het kruipkeldertje op het bestaande net aangesloten worden. Mocht het dan in de 'future' interessant worden om met regenwater te spoelen, dan is het makkelijk aan te sluiten.

Overigens geeft de regenton nu ook al vrijheid. Vanwege de verbouwing was het water er een paar keer afgesloten. Met de regenton konden we gewoon handen wassen en in geval van nood de WC boven heel wat keertjes doorspoelen.

Best lekker al die 'back-up' systemen in/rondom huis: Zonneboiler, houtkachel, regenton, groentetuin. :)
Ik doe daar nog bij:
-Bombshelter
-Houtschuur (vol)
-Home-waterzuivering
-Wagen met mechanische ontsteking (in case of EMP)
-Enorm bos langs het huis
-8 weilanden van elk 0,8 hectare voor groenteteelt
-Een stookolieton van 12000 liter
-Zonnepanelen
-Windmolens
-Regentonnen aan de schuren
-Een vrouw die kookt....

Nuja, iets in het belachelijke getrokken, maar anything short of een chemische of nucleaire aanval overleven we hier nog wel :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:05
wat vinden jullie hiervan? :)

kwam het zo eens tegen..

YouTube: Maak zelf goedkoop je eigen zonnepanelen!

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Maar waar haal je de individuele cellen dan goedkoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlinsen

djlinsen

Lardman schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 17:23:
[...]

Ik wilde erg ironisch en sarcastisch gaan doen maar daar zijn andere mensen een stuk beter in. Ja er past vast en zeker zonnepanelen op je dak, maar ik heb te weinig informatie om een zinnig antwoord te kunnen teruggeven, vandaar wat wedervraagjes.

vraag 1: Heb je een vrije stroomgroep beschikbaar in je huis ?
vraag 2: is je aansluiting op het net geschikt? (type meter, zekering etc etc)
vraag 3: hoeveel gewicht kan je platdak hebben?
vraag 4: heb je voorkeur voor een bepaalde hoek van de panelen?
vraag 5: hoeveel geld wil je er aan besteden?
vraag 6: heb je al een leverancier op het oog?
vraag 7: wat is je huidige verbruik in kwh per jaar en waarom wil je zonnepanelen?

hoe meer van bovenstaande je kunt beantwoorden hoe beter de experts hier je kunnen adviseren. (dat ben ik dus niet) Als je een vraag niet kunt beantwoorden is dat dus de eerste vervolg vraag van jou aan dit forum lijkt me, hulp is er zat tenslotte en een fototoestel is gewillig
De antwoorden op je vraag:
1 Ja er is een vrije stroomgroep
2 Geen idee, nieuwbouw, ik weet nog niet wat er precies in de meterkast komt te zitten.
3 Het zijn prefab betonplaten, dezelfde als op de overige verdiepingen, dus ik denk dat er behoorlijk wat op kan. Exacte getallen weet ik zo niet, indien dat van belang is kan ik daar wel achteraan gaan.
4 Ik heb zelf geen voorkeur voor hoek.
5 Initieel is het budget is 5000 eur,
6 Nee
7 huidige verbruik is 3600kwh, Ik wil zonnepanelen omdat we 2 teraria hebben met warmte/UV lampen van 150watt per stuk die een uur of 8 per dag (overdag) aan staan. Aangezien daar geen stroom op te besparen is wil ik dit compenseren en daarna eventueel ook het overige verbruik.

Het idee achter mijn vraag is om een globaal beeld te krijgen van de fysieke mogelijkheden die het dak biedt, nog even ongeacht de kosten. Vanuit dat punt wil ik een investeringsplan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
mux schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 10:45:
Maar waar haal je de individuele cellen dan goedkoop?
ff doorklikken naar de link in het filmpje en je wordt doorverwezen naar : http://zelfzonnepanelenmaken.nl/diy-solar/solar-cells.html

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 08:38

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Bestaat er ook zoiets als duurzaamheids-o-besitas?

Ik merk aan mezelf dat ik met gigantisch veel ideeen in m'n hoofd rondloop

- Aanpassen CV systeem voor de zonneboiler
- lucht/lucht warmtepomp om kWh overschot in te stoppen en te besparen op gas
- Extra isolatie onder de vloer
- leggen bodemfolie
- vloerverwarming
- 2 extra, op maat, zonnepanelen

AARGH! :)

Herkenbaar voor iemand? Of ben ik de enige?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

mkleinman schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 11:06:

- Aanpassen CV systeem voor de zonneboiler
- lucht/lucht warmtepomp om kWh overschot in te stoppen en te besparen op gas
- Extra isolatie onder de vloer
- leggen bodemfolie
- vloerverwarming
- 2 extra, op maat, zonnepanelen

Ja... maar totaal nul komma nul tijd door werk en studie. Helaas dus.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Ik zou dat eerder anorexia noemen. Je hebt immers steeds behoefte aan minder verbruik.

maar leg eens uit, wat is toegevoegde waarde van bodemfolie als je vloer al dik geisoleerd is?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
hansdegit schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 11:12:
[...]

Ik zou dat eerder anorexia noemen. Je hebt immers steeds behoefte aan minder.

maar leg eens uit, wat is toegevoegde waarde van bodemfolie als je vloer al dik geisoleerd is?
Ik heb op dit moment last van condensdruppels onderaan de isolatie. En een vochtige ondergrond ( niet nat met plassen, maar vochtig ). Met bodemfolie hoop ik die condensdruppels kwijt te raken en een drogere kruipruimte te krijgen.

Ventilatie in de kruipruimte is overigens erg goed, het waait er letterlijk.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon303
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-03 09:10

Leon303

1060 Wp

Mij toedoelist is ook wel langs. Tochtstrip hier en glaswol daar. Veel plannen, van de zomer maar minder op het strand vertoeven. (uiteraard ga ik daar met de fiets naar toe!)

1060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:07
Ik herken het volledig, maar ben in de praktijk beperkt tot een enkele vakantie en weekend om wat aan te pakken.

Tevens zit in bepaalde dingen een logische volgorde. dakisolatie na nieuwe CV, CV na nieuwe kozijnen/glas, etc.
mkleinman schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 11:14:
Tijd voor de eerste windmolen in een kruipruimte! :D

[ Voor 31% gewijzigd door Rukapul op 18-01-2012 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
mkleinman schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 11:14:
[...]

Ik heb op dit moment last van condensdruppels onderaan de isolatie. En een vochtige ondergrond ( niet nat met plassen, maar vochtig ). Met bodemfolie hoop ik die condensdruppels kwijt te raken en een drogere kruipruimte te krijgen.

wil het niet lastig voor je maken.
maar.
als water over gaat naar damp is daar warmte voor nodig.
als het condenseert geeft het warmte af.
dus eigenlijk zijn die druppels aan de onderkant van je isolatie gratis verwarming. >:)
(snap wel dat je de folie zou willen gebruiken, maar kon het niet laten je dit te vertellen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
migjes schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 11:22:
[...]

wil het niet lastig voor je maken.
maar.
als water over gaat naar damp is daar warmte voor nodig.
als het condenseert geeft het warmte af.
dus eigenlijk zijn die druppels aan de onderkant van je isolatie gratis verwarming. >:)
(snap wel dat je de folie zou willen gebruiken, maar kon het niet laten je dit te vertellen.)
anderzijds kost het ook weer warmte om dat water te laten verdampen onderaan de isolatie ;) door de goede ventilatie in de kruipruimte. Maw er wordt ook weer warmte onttrokken aan m'n vloer ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
mkleinman schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 11:23:
[...]

anderzijds kost het ook weer warmte om dat water te laten verdampen onderaan de isolatie ;) door de goede ventilatie in de kruipruimte. Maw er wordt ook weer warmte onttrokken aan m'n vloer ;) :P
nee want als het goed is vallen die druppels weer naar beneden. (heatpipe effect.)
(gewoon niet luisteren naar mij hoor., ik zit maar een beetje te pesten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_O- Zeeeeer herkenbaar ;)

Net is onze omvormer binnen gekomen. 3 Keer is scheepsrecht, want in tegenstelling tot de vorige 2 keren lijkt deze zonder schade gearriveerd te zijn! Het is ook een wereld van verschil tussen hoe deze Power One 3.0 verpakt is (op een mini-pallet en in schuim geschoven in de doos d:)b ) en hoe de Sunways NT2500 was verpakt (zo in een doos zonder schuim of enige andere bescherming :N ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
migjes schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 11:25:
[...]

nee want als het goed is vallen die druppels weer naar beneden. (heatpipe effect.)
(gewoon niet luisteren naar mij hoor., ik zit maar een beetje te pesten.)
:+. Klopt.

Ander groot voordeel van de bodemfolie is ook dat ik zonder onwijs smerig te worden straks in m'n kruipruimte kan werken. Ik moet van het voorjaar electra gaan aanleggen voor in de tuin ( tuinverlichting / stopkontakt )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
djlinsen schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 10:46:
[...]

1 Ja er is een vrije stroomgroep
2 Geen idee, nieuwbouw, ik weet nog niet wat er precies in de meterkast komt te zitten.
3 Het zijn prefab betonplaten, dezelfde als op de overige verdiepingen, dus ik denk dat er behoorlijk wat op kan. Exacte getallen weet ik zo niet, indien dat van belang is kan ik daar wel achteraan gaan.
4 Ik heb zelf geen voorkeur voor hoek.
5 Initieel is het budget is 5000 eur,
6 Nee
7 huidige verbruik is 3600kwh, Ik wil zonnepanelen omdat we 2 teraria hebben met warmte/UV lampen van 150watt per stuk die een uur of 8 per dag (overdag) aan staan. Aangezien daar geen stroom op te besparen is wil ik dit compenseren en daarna eventueel ook het overige verbruik.

Het idee achter mijn vraag is om een globaal beeld te krijgen van de fysieke mogelijkheden die het dak biedt, nog even ongeacht de kosten. Vanuit dat punt wil ik een investeringsplan maken.
1: Mooi, geen problemen daar dus
2: Als hij nog nieuw gaat worden opgeleverd is dit het moment om je er tegenaan te bemoeien. Zie ook de discussies in topic 18 over 3 x25 ampère of toch zwaarder. Ik denk dat je wel goed zult zitten, maar knowledge is power.
3: Mooi, dat is wel sterk genoeg, ook geen probleem.
4: Dan kun je daar lekker gaan puzzelen. ergens tussen 18 en 50 graden lijkt me ideaal. bij hoge hellingshoek spoelen je panelen mooi schoon door de regen en brengen ze veel op in de winter. Bij een lage hellingshoek werpen ze minder schaduw, hebben ze in de zomer meer opbrengst (en absoluut levert dat dus meer kwh op, je kunt discussieren over de relatieve waarde van een zomer of een winter kwh, maar dat is ff offtopic) en liggen ze veiliger bij storm (afhankelijk van de ballast).
Waar je voor gaat ligt aan je persoonlijke voorkeur.
5: Mooi, daar kun je prima iets moois van kopen
6: Ze zijn er in alle soorten en smaken, van prijsstunter tot top of the bill en de vraag is wat vind je belangrijk. Voor mij was gevoel en afstand tot leverancier belangrijk, maar er zijn er hier zat die alles zo goed en goedkoop mogelijk bij elkaar "tweaken". Heerlijk h`e al die keuzes.

7: die terraria zijn dus 700kwh per jaar zo uit de losse pols. Dan kun je met een gerust hart in mijn optiek iets van 3000 wp neerleggen. 4 * 4 * 190watt in landscape plat dak zou net moeten passen geloof ik. Kan voor zo rond de 5000 euro. Ik zeg DOEN *O*

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

djlinsen schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 10:46:
[...]

Ik heb ook een terrarium gehad met een boa c.c. en een python regius. Volgens mij had ik toen een 50W gloeilamp een 100W uv-lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 11:28:
[...]

Net is onze omvormer binnen gekomen. 3 Keer is scheepsrecht, want in tegenstelling tot de vorige 2 keren lijkt deze zonder schade gearriveerd te zijn! Het is ook een wereld van verschil tussen hoe deze Power One 3.0 verpakt is (op een mini-pallet en in schuim geschoven in de doos d:)b ) en hoe de Sunways NT2500 was verpakt (zo in een doos zonder schuim of enige andere bescherming :N ).
*pfew* ik ben niet de enige.

Wat ik zelf wel vervelend vind is dat ik overal tijd aan wil besteden en er voorlopig dus niets van de grond lijkt te komen.

Ok, toegegeven, de bodemfolie is erg concreet en gaat binnenkort de kruipruimte in. Maar het uitwerken van de CV/Zonneboiler combinatie wil maar niet vlotten :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gefeliciteerd !! ..... a long and winding road.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

mkleinman schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 11:40:
[...]

Maar het uitwerken van de CV/Zonneboiler combinatie wil maar niet vlotten :/
Je hebt nog een paar maanden. Kunnen wij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Laatst online: 17-10-2023
Waarom "gooien" mensen bakstenen in hun wc water reservoir? Is het niet makkelijk om gewoon de vlotter af te stellen ;)
marz01 schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 06:41:
[...]
Er is al eerder op gereageerd. Maar ik wilde toch even melden dat ik vorig jaar uitgebreid heb gegoogled en wat universiteit bibliotheken online heb doorzocht HEEL erg weinig info heb gevonden.
Ik heb de bronnen niet bewaard maar ik heb uiteindelijk een paar enigszins onderbouwde meningen gevonden.
Mijn conclusie was dat verhaal van het ontsnappen van gas in de wereld is gekomen door de in eerste instantie slechte afdichting tussen de ruiten. Hetzij verkeerde materialen gebruikt bij ontwerp, slechte instructie van diegene die het in elkaar plakte slechte montage in het kozijn. Hoe lang is het geleden dat je dubbelglas hebt gezien met condens in de luchtspouw?
Inmiddels heeft men de techniek goed onder de knie een maandagochtend exemplaar zal er altijd tussen kunnen zitten.

Overigens heb je maar een heel klein drukverschil tussen de argon/lucht spouw in het binnenblad en de buitenlucht. En hangt dit vooral van het temperatuurverschil af.

zonwerend en warmte reflecterend glas bij voorkeur niet achter elkaar plaatsen zoals bij een schuifdeur. Ik was laatst ergens op bezoek en de ruimte tussen de binnenruit van het vaste deel en de buitenruit van het beweegbare gedeelte was echt heet. Dit zal de balans geen goed doen en misschien dat voor schuiframen/deuren het idd geen nut heeft om er een ander gas te gebruiken dan het lucht mengsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlinsen

djlinsen

1: Mooi, geen problemen daar dus
2: Als hij nog nieuw gaat worden opgeleverd is dit het moment om je er tegenaan te bemoeien. Zie ook de discussies in topic 18 over 3 x25 ampère of toch zwaarder. Ik denk dat je wel goed zult zitten, maar knowledge is power.
3: Mooi, dat is wel sterk genoeg, ook geen probleem.
4: Dan kun je daar lekker gaan puzzelen. ergens tussen 18 en 50 graden lijkt me ideaal. bij hoge hellingshoek spoelen je panelen mooi schoon door de regen en brengen ze veel op in de winter. Bij een lage hellingshoek werpen ze minder schaduw, hebben ze in de zomer meer opbrengst (en absoluut levert dat dus meer kwh op, je kunt discussieren over de relatieve waarde van een zomer of een winter kwh, maar dat is ff offtopic) en liggen ze veiliger bij storm (afhankelijk van de ballast).
Waar je voor gaat ligt aan je persoonlijke voorkeur.
5: Mooi, daar kun je prima iets moois van kopen
6: Ze zijn er in alle soorten en smaken, van prijsstunter tot top of the bill en de vraag is wat vind je belangrijk. Voor mij was gevoel en afstand tot leverancier belangrijk, maar er zijn er hier zat die alles zo goed en goedkoop mogelijk bij elkaar "tweaken". Heerlijk h`e al die keuzes.

7: die terraria zijn dus 700kwh per jaar zo uit de losse pols. Dan kun je met een gerust hart in mijn optiek iets van 3000 wp neerleggen. 4 * 4 * 190watt in landscape plat dak zou net moeten passen geloof ik. Kan voor zo rond de 5000 euro. Ik zeg DOEN
Thanks, ik heb inmiddels ook al gevonden dat je op een platdak ongeveer 2,5m2 per paneel aan ruimte inneemt. dit betekend dat in mijn geval ik in een ideale situatie ongeveer 18 panelen kwijt kan. Dus jou 16 is misschien realistischer. 3000wp levert ongeveer 2500kwh per jaar op toch? Meteen een mooi doelverbruik om naar toe te werken.
PcDealer schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 11:38:
[...]

Ik heb ook een terrarium gehad met een boa c.c. en een python regius. Volgens mij had ik toen een 50W gloeilamp een 100W uv-lamp.
We hebben 2 griekse landschildpadden, deze hebben een elk een uv warmte lamp van 150W en een spaarlampje hangen. De bedoeling is dat ze straks in de zomer een maand of 3a4 naar buiten gaan, dat levert natuurlijk al een gigantische besparing op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
[...]

a hij is al binnen.
ik wacht nog. vorige week besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Mafketel schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 11:53:
Waarom "gooien" mensen bakstenen in hun wc water reservoir? Is het niet makkelijk om gewoon de vlotter af te stellen ;)
Omdat - helaas - in 9 van de 10 wc's de vlotter niet af te stellen is... Of beter gezegd: in 14 van de 14 wc's die ik persoonlijk ken met een bereikbaar reservoir :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
djlinsen schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 11:58:
We hebben 2 griekse landschildpadden, deze hebben een elk een uv warmte lamp van 150W en een spaarlampje hangen. De bedoeling is dat ze straks in de zomer een maand of 3a4 naar buiten gaan, dat levert natuurlijk al een gigantische besparing op.
(150*2)/1000*256*24=1840 kWh per jaar (en dat is nog zonder de spaarlamp)

(256 = 256 dagen per jaar)

Die 3½ maand naar buiten levert je een besparing op bijna ter grootte van ons volledige e-verbruik :X

Moet je kijken wat voor een besparing een pan schildpadsoep je oplevert ;) (grapje!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
[...]

Thanks, ik heb inmiddels ook al gevonden dat je op een platdak ongeveer 2,5m2 per paneel aan ruimte inneemt. dit betekend dat in mijn geval ik in een ideale situatie ongeveer 18 panelen kwijt kan. Dus jou 16 is misschien realistischer. 3000wp levert ongeveer 2500kwh per jaar op toch? Meteen een mooi doelverbruik om naar toe te werken.
Dat is nog een voorzichtige schatting hoor. Afhankelijk van waar je woont, de beschaduwing en de kwaliteit van je omvormer, bekabeling en panelen is tussen de 2750 en 3000 kwh per jaar een realistische schatting voor een 3040 Wp installatie. En dat is inderdaad een mooi streefverbruik. Let er wel op dat de stroommeter die ze voor je installeren een telwerk voor terugleveren heeft. suc6 ermee en hou iedereen hier op de hoogte aub (pics or it didnt happen) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
JeroenH schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 12:27:
[...]

Die 3½ maand naar buiten levert je een besparing op bijna ter grootte van ons volledige e-verbruik :X

Moet je kijken wat voor een besparing een pan schildpadsoep je oplevert ;) (grapje!)
Mooie wiskunde, maar volgens mij vergeet je de informatie dat ze 8 uur per dag aanstaan, geen 24. Scheelt een factor 3. Schildpadjes zijn lief! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlinsen

djlinsen

JeroenH schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 12:27:
[...]

Vandaar dat PV in beeld is gekomen, overigens branden de lampen 8 uur en geen 24 uur!
3600 - ((150*2)/1000*365*8) = 3600-876 = 2724 kwh per jaar zonder schildpadden. Daarbij hebben we nog een oude koelvriescombie ,oude wasmachine en oude droger die straks vervangen gaan worden. Ik wil proberen om zonder de schildpadden onder de 2000kwh te komen in het nieuwe huis.

En een schildpad is verder een heel duurzaam huisdier, met goede verzorging gaat zo'n beestje 50 tot 60 jaar mee, kan je van de meeste honden,katten en konijnen niet zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

djlinsen schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 12:39:
[...]

En een schildpad is verder een heel duurzaam huisdier, met goede verzorging gaat zo'n beestje 50 tot 60 jaar mee, kan je van de meeste honden,katten en konijnen niet zeggen ;)
En kun je als groente afvalbak gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Laatst online: 17-10-2023
Meen je dat echt.
Ik heb er namelijk nog geen een gezien die niet in te stellen was.
vlotter aan metalen draad -> draad verbuigen
piepschuimen dingen zitten meestal met een grote plastic schroef vast.
andere versies nog niet tegengekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beetje erg globaal als je niet relateert aan het paneel en de afmetingen daarvan.

Ik denk dat je zonder moeite 12 stuks 1.65 x 1 panelen kunt plaatsen. Ook wel 16 als je nog vlakker zou gaan. Met 12 stuks 260 kom je op 3120wp. Afhankelijk van waar je woont kan dit flink wat opleveren.

Vanuit de bouw een loze leiding naar je omvormer plekje, met de rest zijn ze te duur over het algemeen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2012 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Mafketel schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 12:56:
Meen je dat echt.
Allemaal plastic varianten hier. Plastic verbuigen is... een riskante en onsuccesvolle bezigheid :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Mafketel schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 12:56:
Meen je dat echt.
der zijn tegenwoordig genoeg modellen te vinden waarbij dat kan.
heb boven een gerberit geplaatst standaard:
6 liter per spoelbeurt en 12 liter per spoelbeurt.

geen idee hoeveel ze nu doen.
maar staan ingesteld op minimaal verbruik.
het scheelt ook welke pot je gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Wie heeft er hier ervaring met een Sunny webbox? Ik heb logfiles ontvangen om ook dit formaat te supporten in jSunnyreports.

Waar ik echter mee zit is dat ik, in de voorbeelden die ik heb, twee kolommen vind met daarin de PAc. De vraag is nu: Zijn dit twee inverters die ik los moet loggen? Of zijn dit twee Mpp trackers waarvan ik de waarde bij elkaar moet optellen?

Beide hebben een apart serienummer, dus ik vermoed dat het twee losse inverters zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 08:47
Zo, het is weer gedaan met het mooie weer ;).
Sta er toch weer van te kijken hoeveel het paneel nog produceert in januari. Hoe het er nu uitziet gaat de opgewekte energie nu weer toenemen.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/2766132/Meetresultaten/December/image017.gif

De windmolen draait inmiddels ook alweer. Nu met wat meer versteviging, nu mag deze toch echt niet meer omvallen. Er moeten nog wel wat extra profielen toegevoegd worden om te zorgen dat de tegels vast liggen. Nu kunnen ze nog eraf trillen.
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/Photo17-01-12143920.jpg
Weer nieuwe wieken, gelijk ook alle lagers vervangen en alle afdichtingen behandeld.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Ik weet zeker dat Anton Boonstra je daar antwoord op kan geven Martin Kleinman..

Verder moet je voor platte daken rekenen met 4m2 per paneel. Stuk realistischer.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Ze vertrouwen nu zelfs hun eigen werknemers niet meer. Op 16 november 2011 is de meteropnemer langs geweest en nu een brief. Prutsers.
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7028/6719940915_4a045d7fa2_z.jpg
Liander by ericplan, on Flickr

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
mux schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 13:01:
[...]

Allemaal plastic varianten hier. Plastic verbuigen is... een riskante en onsuccesvolle bezigheid :D
Ik zit er nu midden in :) en ik kan bevestigen dat er geen piepschuim bij mijn Plieger inbouwreservoir wordt gebruikt. in plaats daarvan wordt een hol stuk plastic gebruikt waarin bij stijgend waterniveau lucht opgesloten wordt. Eigenlijk een omgekeerd koffiebekertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-09 19:05

misschien kan deze PDF je wat helpen. Is een offerte voor mijn PV installatie, ik heb gekozen voor de 1e opzet maar dan maar 6 panelen (de meest linkse 6) en de 1350Wp PV installatie werkt super. Maten komen niet precies overeen maar je kan zelf e.e.a. passen en meten
PDF met tekening PV installatie platdak

[ Voor 3% gewijzigd door Petje72 op 18-01-2012 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

mkleinman schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 13:53:
Wie heeft er hier ervaring met een Sunny webbox? Ik heb logfiles ontvangen om ook dit formaat te supporten in jSunnyreports.

Waar ik echter mee zit is dat ik, in de voorbeelden die ik heb, twee kolommen vind met daarin de PAc. De vraag is nu: Zijn dit twee inverters die ik los moet loggen? Of zijn dit twee Mpp trackers waarvan ik de waarde bij elkaar moet optellen?

Beide hebben een apart serienummer, dus ik vermoed dat het twee losse inverters zijn.
Ik heb inderdaad ervaring met zowel de WebBox RS485 als de WebBox bluetooth, welke beide hele andere log-files genereren. Ik neem aan dat je de Bluetooth versie hebt, waarbij in de tweede kolom de kWh stand staat van alle aangesloten omvormers opgeteld. In verdere kolommen komen vervolgens ook meterstanden voor, welke van de omvormers apart zijn. Hier staat inderdaad ook het serienummer per omvormer bij.

Er gebeuren echter vreemde dingen als de WebBox geen connectie meer heeft met een van de omvormers. Hierdoor neemt de kWh stand van alle aangesloten omvormers ook ineens af waardoor je soms rare grafieken krijgt.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
ericplan schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 14:21:
Ze vertrouwen nu zelfs hun eigen werknemers niet meer. Op 16 november 2011 is de meteropnemer langs geweest en nu een brief. Prutsers.
[afbeelding]
Liander by ericplan, on Flickr
Brief ondertekend door Nancy Kabalt.....Was vroeger een mooie meid. Komt uit Alkmaar en kon wel aardig tennissen. Jammer dat ze nu niet zo wil meewerken.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
antonboonstra schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 14:30:
[...]

Ik heb inderdaad ervaring met zowel de WebBox RS485 als de WebBox bluetooth, welke beide hele andere log-files genereren. Ik neem aan dat je de Bluetooth versie hebt, waarbij in de tweede kolom de kWh stand staat van alle aangesloten omvormers opgeteld. In verdere kolommen komen vervolgens ook meterstanden voor, welke van de omvormers apart zijn. Hier staat inderdaad ook het serienummer per omvormer bij.

Er gebeuren echter vreemde dingen als de WebBox geen connectie meer heeft met een van de omvormers. Hierdoor neemt de kWh stand van alle aangesloten omvormers ook ineens af waardoor je soms rare grafieken krijgt.
Thanks, ook interessant om te weten dat er verschil zit tussen bluetooth en RS485. Dit lijken inderdaad de bluetooth files te zijn:
hh:mm;kWh
7:15;57.76
Ik moet dus inderdaad meerdere omvormers gaan ondersteunen vanuit hetzelfde bestand.

Heb jij toevallig logfiles van het andere type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlinsen

djlinsen

Petje72 schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 14:27:
[...]

misschien kan deze PDF je wat helpen. Is een offerte voor mijn PV installatie, ik heb gekozen voor de 1e opzet maar dan maar 6 panelen (de meest linkse 6) en de 1350Wp PV installatie werkt super. Maten komen niet precies overeen maar je kan zelf e.e.a. passen en meten
Thanks, hier kan ik wel verder mee rekenen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

mkleinman schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 14:43:
[...]
Thanks, ook interessant om te weten dat er verschil zit tussen bluetooth en RS485. Dit lijken inderdaad de bluetooth files te zijn:
[...]
Ik moet dus inderdaad meerdere omvormers gaan ondersteunen vanuit hetzelfde bestand. Heb jij toevallig logfiles van het andere type?
Die heb ik wel ja, alleen deze zijn iets minder makkelijk. De RS485 versie spuwt zip-files, waarin vervolgens weer per 5 minuten files in zitten die ook per stuk(!) zijn gezipt. Daar heb ik heel wat php-script aan moeten schrijven om daar de kWh standen uit te destilleren. Dit zijn trouwens xml- en geen csv-files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Petje72 schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 14:27:
Ik snap niet waarom die jongens tegenwoordig nog werken met 30 hh op een platdak.

Ik kan ze niet volgen. 20 hh heeft, buiten de verdeling over het jaar (minder gelijkmatig), alleen maar voordelen.
Meer totaal opbrengst, minder ruimtebeslag, minder ballast noodzakelijk.

Ik zal wel gek zijn.

Ze zetten de schaduwfactor op 3,27 :?
Leidraad zonnepanelen geeft hier als waarde 2,7 aan. Met andere woorden zuinig met ruimte zijn ze zeker niet! Gelukkig heeft Petje de ruimte niet nodig.
Vuistregel ondergrens is 2 (mij iets te weinig overigens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 15:24:
[...]

Ik snap niet waarom die jongens tegenwoordig nog werken met 30 hh op een platdak.

Ik kan ze niet volgen. 20 hh heeft, buiten de verdeling over het jaar (minder gelijkmatig), alleen maar voordelen.
Meer totaal opbrengst, minder ruimtebeslag, minder ballast noodzakelijk.

Ik zal wel gek zijn.

Ze zetten de schaduwfactor op 3,27 :?
Leidraad zonnepanelen geeft hier als waarde 2,7 aan. Met andere woorden zuinig met ruimte zijn ze zeker niet! Gelukkig heeft Petje de ruimte niet nodig.
Vuistregel ondergrens is 2 (mij iets te weinig overigens)
Vorig jaar was ik 100% PV-Leek en heb aangenomen wat de leverancier me heeft geadviseerd en volgens mij is dat allemaal wel netjes. Op 20 januari heb ik de panelen precies 1 jaar. Ik ben nu al tevreden over de opbrengst. Toch zal ik eens het dak op gaan van het weekend om te kijken of ik de HH kan aanpassen naar 20. Los van het feit dat zonuren wat kunnen verschillen t.o.v. 2011 lijkt het me interessant wat het opbrengstverschil zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Petje72 schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 15:50:
Vorig jaar was ik 100% PV-Leek en heb aangenomen wat de leverancier me heeft geadviseerd en volgens mij is dat allemaal wel netjes. Op 20 januari heb ik de panelen precies 1 jaar. Ik ben nu al tevreden over de opbrengst. Toch zal ik eens het dak op gaan van het weekend om te kijken of ik de HH kan aanpassen naar 20. Los van het feit dat zonuren wat kunnen verschillen t.o.v. 2011 lijkt het me interessant wat het opbrengstverschil zal zijn.
Omdat je ruimte zat hebt is ruimer opstellen geen probleem en zal dat positief uitwerken op je opbrengsten.
Alleen het plan (tekening) was gericht op het vol leggen van het dak (was mijn indruk).

De meeste systemen kun je niet aanpassen in hellingshoek, wie weet heb je geluk en kan het bij jou wel.
Ik ben evengoed semi-leek, maar de uitgangspunten die werden gehanteerd sloten wat mij betreft niet goed aan op het dak van 6 bij 7,7 meter. That's all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Vandaag een beetje lopen meten met m'n nieuwe speeltje, een Fluke 62 mini IR-thermometer. Eerst maar eens het glas. Als voorbereiding vanochtend vroeg een paar binnendeuren opengezet en de verwarming aan, zodat de temperatuur in de ruimtes waar gemeten werd gelijk was. Van verstoring door zoninstraling is vandaag geen sprake. Een stuk zwart tape op diverse ramen geplakt en een half uur gewacht. En toen gemeten.
De buitentemperatuur was 4 graden
oud isolatieglas spouw 9 mm13,8
oud isolatieglas spouw 12 mm14,4
HR++ glas spouw 9 mm Argon17,5
HR++ glas Velux 15 mm ??18,8
HR++ glas spouw 18 mm Krypton19,6

Het resultaat bevestigt het gevoel. Het nieuwe HR++ glas voelt niet alleen warmer, het is warmer. In twee slaapkamers, waar weinig gestookt wordt, zit nu nog het oude glas. Dat laten we maar zo, ook omdat dit de zonkant is.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 16:08:
[...]

Omdat je ruimte zat hebt is ruimer opstellen geen probleem en zal dat positief uitwerken op je opbrengsten.
Alleen het plan (tekening) was gericht op het vol leggen van het dak (was mijn indruk).

De meeste systemen kun je niet aanpassen in hellingshoek, wie weet heb je geluk en kan het bij jou wel.
Ik ben evengoed semi-leek, maar de uitgangspunten die werden gehanteerd sloten wat mij betreft niet goed aan op het dak van 6 bij 7,7 meter. That's all.
Ik heb even gekeken op foto's en het frame is niet 1,2,3 aan te passen. Maar ik kan wel iets onder de voorkant leggen waardoor de hoek van 30 naar 20 gaat, tegels bv en het frame daar goed aan vast maken. Van het weekend ga ik eens op onderzoek uit. Heb wel zin in een experimentje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:29

JAN-B

525 Wp op mijn dak

antonboonstra schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 08:56:

Bijna voor het eerst dat ik lees dat iemand zo'n laag waterverbruik heeft. Ik zit zelf al een aantal jaren op 16,5 m3 / jaar. Moet ook wel zeggen dat dit voor een 1-persoonshuishouden is en dat ik 40 uur per week werk, dus veel 'boodschapjes' op het werk worden gedaan.
@Anton: WOW, knap hoor, 16,5 m3 / jaar. (volgens mij een record hier)
Ik heb het even opgezocht, hier 44 m3 / jaar, ook 1 persoon, part time werkend, ,s-avonds en weekend regelmatig bij vriendin, dus geen waterverbruik en 1x /week douche en 1x/week wasmachine.
Voor de rest: extreem zuunig - kom uit Zeeland he -
Ik zou trouwens echt niet weten hoe ik nog op mijn waterverbruik kan bezuinigen;
minder wassen, minder douchen, minder toiletbezoek :?
(ik neem aan dat Anton zich elke ochtend wast :9 )
Pagina: 1 ... 16 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.