Duurzame Energie deel 19 (2012) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 15 ... 28 Laatste
Acties:
  • 132.157 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Afval? Nee joh daar doen wij niet aan.

http://zerowastehome.blogspot.com/

Afbeeldingslocatie: http://4.bp.blogspot.com/-jSXtv8Zbaos/TwjEUJihqcI/AAAAAAAAAXY/wYRqIrBD8bY/s1600/2012-01-07+14.15.05.jpg

In de weckpot een jaar aan afval! Bizar wat een onwijze reductie zij gehaald hebben. Misschien wel een factor 500 minder afval! Zonnigtype kom d'r maar in!

(bij gebrek aan duurzame onderwerpen in dit topic dacht ik laat ik eens iets inbrengen)

[ Voor 16% gewijzigd door SpiceWorm op 17-01-2012 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Topicstarter
SpiceWorm schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 00:31:
Afval? Nee joh daar doen wij niet aan.

http://zerowastehome.blogspot.com/

[afbeelding]

In de weckpot een jaar aan afval! Bizar wat een onwijze reductie zij gehaald hebben. Misschien wel een factor 500 minder afval! Zonnigtype kom d'r maar in!

(bij gebrek aan duurzame onderwerpen in dit topic dacht ik laat ik eens iets inbrengen)
Leuk, wij halen wel wat meer restafval (deels van de straat geplukt, deels van de orgies borrels hier), maar dat is nooit meer dan een klein plastic zakkie (vaak van de straat geraapt, of het ding komt in je gezicht aanwaaien, so to speak) in enkele maanden.

Alu/plastic laminaten vertik ik om te kopen (dat beperkt het zondige chips arsenaal in de natuurvoedingswinkel aanzienlijk, de pest is dat de wereldwinkel alle koffie nu ook in die rotzooi heeft, en dat was beslist niet zo, vandaar nu met de koffietrommel naar Simon Levelt die - soms met wat aandrang - direct snelfiltermaling in de trommel verzorgt, bio en fair trade zonder verpakking onzin), alle (schone) afvalplastic tegenwoordig in de recycling, organisch afval in GFT bakken (eten altijd opeten), papier altijd al apart gehouden (wordt hier opgehaald), wit papier naar kringloop à 10 cent/kg, ditto metalen, etc. Uiteraard betalen we desondanks de volle mep aan "verontreinigingsheffing", zeg maar het "vastrecht-stalinisme-syndroom" in de afvalwereld.

Beter kan het vast altijd nog. Hangt van je pijngrenzen en van de rest van je activiteiten af hoe ver je wilt gaan... Ieder zijn meug... ;)

Full scale EEG War in Duitsland gecontinueerd. Vooral bij CDU komt het schuim op de mond er nu wel erg rood gekleurd uit te zien:
Nach einem Bericht von „Spiegel Online“ gibt es derweil ein internes Positionspapier des CDU-Wirtschaftsflügels, zu dem neben Fuchs mit Thomas Bareiß und Joachim Pfeiffer zwei bekennende Gegner der Photovoltaik gehören. Darin fordern die CDU-Politiker die Abschaffung des Einspeisevorrangs für Erneuerbare; sie wollen also die Netzbetreiber von der Pflicht befreien, Ökostrom zu jeder Zeit abnehmen zu müssen. Dies wäre fatal aus sich[t] der Erneuerbaren-Energien-Branche.
Het gaat een heet eerste kwartaal worden daar...

[ Voor 18% gewijzigd door zonnigtype op 17-01-2012 02:09 . Reden: Messen worden geslepen jenseits der Grüne Grenze ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 00:58:
[...]

Leuk, wij halen wel wat meer restafval (deels van de straat geplukt, deels van de orgies borrels hier), maar dat is nooit meer dan een klein plastic zakkie (vaak van de straat geraapt, of het ding komt in je gezicht aanwaaien, so to speak) in enkele maanden.

Alu/plastic laminaten vertik ik om te kopen (dat beperkt het zondige chips arsenaal in de natuurvoedingswinkel aanzienlijk, de pest is dat de wereldwinkel alle koffie nu ook in die rotzooi heeft, en dat was beslist niet zo, vandaar nu met de koffietrommel naar Simon Levelt die - soms met wat aandrang - direct snelfiltermaling in de trommel verzorgt, bio en fair trade zonder verpakking onzin), alle (schone) afvalplastic tegenwoordig in de recycling, organisch afval in GFT bakken (eten altijd opeten), papier altijd al apart gehouden (wordt hier opgehaald), wit papier naar kringloop à 10 cent/kg, ditto metalen, etc. Uiteraard betalen we desondanks de volle mep aan "verontreinigingsheffing", zeg maar het "vastrecht-stalinisme-syndroom" in de afvalwereld.

Beter kan het vast altijd nog. Hangt van je pijngrenzen en van de rest van je activiteiten af hoe ver je wilt gaan... Ieder zijn meug... ;)

Full scale EEG War in Duitsland gecontinueerd. Vooral bij CDU komt het schuim op de mond er nu wel erg rood gekleurd uit te zien:

[...]

Het gaat een heet eerste kwartaal worden daar...
Ik woon in the middle of nowhere, hier komen ze niets ophalen, dus hebben we ook geen afval..., nuja, we hebben wel papierafval, maar dit wordt opgeslagen en de plaatselijke chiro komt dit eenmaal per jaar ophalen. Je krijgt hier ook nul euro voor je oud papier. Ook plastic flessen recycleren zit er niet in, maar die hebben we zelden, enkel het merk van frituurolie dat we gebruiken heeft plastic flessen, die daarna hebruikt worden om vogelvoeding aan te bieden in de winter.

Het enige echte afval dat we hebben is houtafval, na bijna 4 jaar toch al een schuur van 800m³ vol liggen met hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 07:28
JeroenH schreef op maandag 16 januari 2012 @ 10:17:
natuurlijk :)

Overigens heb ik je DM gezien, antwoord volgt.
Top, ik hoor het wel.
zal me iets verder verdiepen in de zelfbouwsterlings om te kijken welk design in te zetten is als warmtepomp en hoeveel dat zou moeten kosten. Efficiency hoeft niet hoog te zijn, we willen gewoon warmte pompen en hij moet het lang kunnen doen. more when and if I get it

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 08:23:
[...]

Het enige echte afval dat we hebben is houtafval, na bijna 4 jaar toch al een schuur van 800m³ vol liggen met hout.
Ik voel een houtvergasser of grote speksteenkachel aankomen :)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lardman schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 08:49:
[...]

Ik voel een houtvergasser of grote speksteenkachel aankomen :)
Helemaal niet, ik heb zo een zelfgemaakte 'hot-tub' in de tuin, die met hout kan gestookt worden. Is in 3 jaar slechts eenmaal gebruikt op een warme zomernacht, ik denk 5 blokjes.

Ik zie het meer als 'sport' al dat hakken...., anyway, nu ligt er gewoon een paar ton koolstof opgeslagen die uit het systeem verdwenen is :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-09 14:54
(jarig!)
@ afval

Wij betalen €75 per jaar aan afval. Te weten: €3,9 op basis van gewicht en de rest vastrecht :'( .
Bij ons betaal je per kilo restafval €0,15 (vanaf 2012 wordt dat €0,20).
De mediaan voor onze gemeente is 130kg en onze gemeente heeft een prijs gekregen als gemeente die het minste restafval genereert.
26kg is puur restafval (kapotte paraplu, kapotte sloefen, kapotte kokosmat, as van de haard, ...) Ik zie mensen de asse van hun haard soms in de beek kieperen, maar dat vind ik niet zo'n goeie optie. Onze kippen lopen in de herfst en winter in heel onze tuin, dus ik kan de asse niet uitstrooien...
Wat doen jullie met as?

Wij recycleren al de rest:
- papier
- PMD
- isomo (is een aparte container bij ons op het containerpark)
- KGA (evident)
- ijzer (oa. nagels uit hout dat we opstoken)
- restafval plastiek
- keukenafval gaat integraal naar de kippen en/of de poezen
- Vet (frituur en pan), gaat ook naar het containerpark
- ...
En zo schiet er erg weinig over om écht weg te gooien. Ik ga die blog eens lezen en zien of het nog te verbeteren valt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:50

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Hier zamelen we ook een hoop gescheiden in.

- Papier ( elke maand 1 compleet volle container )
- Plastic ( leveren we in bij de supermarkt )
- GFT ( kliko )
- Klein chemisch afval ( naar de gemeente ) + kleine electrische apparaten.
- batterijen ( uiteraard apart ingezameld en ingeleverd )
- Glas ( glasbak :) )

Sinds de komst van de papierkliko en dat we los plastic kunnen inleveren is ons restafval in de grijze kliko drastisch afgenomen. Normaliter zat die 1x per 2 weken vol. Nu moet hij 1x per 6 tot 8 weken aan de straat.

Vooral de hoeveelheid plastic wat we inzamelen vind ik schrikbarend veel.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
(jarig!)
mkleinman schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 09:43:
True. Alles is ingepakt in plastic en dan mag je nog blij zijn dat het niet 2 of 3 keer ingepakt is...
De vraag is dan: wat is het alternatief? Papieren zakken die scheuren als ze nat zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kloas_wokkel
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-12-2022
Hier worden papier, plastic, glas, metaal, oude kleren en groenteafval apart opgehaald door de gemeente.
Onze container staat denk ik 1x in de 2 maand aan de weg en dan niet eens volledig vol.
De groene container komt helemaal nooit meer bij de weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 08:23:
[...]

Ik woon in the middle of nowhere, hier komen ze niets ophalen, dus hebben we ook geen afval..., nuja, we hebben wel papierafval, maar dit wordt opgeslagen en de plaatselijke chiro komt dit eenmaal per jaar ophalen. Je krijgt hier ook nul euro voor je oud papier. Ook plastic flessen recycleren zit er niet in, maar die hebben we zelden, enkel het merk van frituurolie dat we gebruiken heeft plastic flessen, die daarna hebruikt worden om vogelvoeding aan te bieden in de winter.

Klasse! d:)b
Helaas zijn de meesten hier urban junks (me too), en dan lijkt het afval je zo'n beetje aan te waaien. Wij hebben het zelf wel gemarginaliseerd, al vele, vele jaren. Het kan, gewoon ff nadenken.

* edit *
De batterijen die wij (helaas midden in centrum, gemeente komt niet meer langs...) inleveren zijn bijna allemaal van de straat geraapt. Je wil niet weten wat er voor chemisch afval rücksichtslos op straat wordt gefl*kkerd, ik erger me er kapot aan...
(de exemplaren die het nog doen hergebruiken we totdat ze op zijn, er staat hier een flinke bak...)

[ Voor 16% gewijzigd door zonnigtype op 17-01-2012 10:04 . Reden: oh die *** batterijen ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 10:00:
[...]

Klasse! d:)b
Helaas zijn de meesten hier urban junks (me too), en dan lijkt het afval je zo'n beetje aan te waaien. Wij hebben het zelf wel gemarginaliseerd, al vele, vele jaren. Het kan, gewoon ff nadenken.

* edit *
De batterijen die wij (helaas midden in centrum, gemeente komt niet meer langs...) inleveren zijn bijna allemaal van de straat geraapt. Je wil niet weten wat er voor chemisch afval rücksichtslos op straat wordt gefl*kkerd, ik erger me er kapot aan...
(de exemplaren die het nog doen hergebruiken we totdat ze op zijn, er staat hier een flinke bak...)
Voor batterijen hebben we in België 'Bebat', een soort organisatie die batterijen inzamelt. Hun containers staan in scholen enzo, als die een volle container hebben krijgen ze er dingen voor, wat weet ik niet juist. Dus iedereen geeft hun doosjes lege batterijen met kinderen mee naar school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie kan er wat zinnigs zeggen over het volgende:

Ik wil een rij panelen bijplaatsen. De ruimte is 4 meter bij 1,65 ongeveer.
Als ik verder zou bouwen met Panda 260 zou ik op de string van dat vlak
onder het mpp bereik uitkomen, die is van 140v tot 530v.

Het is wel mogelijk dus, maar wat is het effect in verlies hiervan?
Ik heb wel eens gelezen dat dit 20% kan zijn. In dit geval blijft de string altijd over de 140v, bij 60 celcius 108v.
Hoe zijn de ervaringen? Ik heb een power-one 3.0 het het gaat om Panda 260 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 10:10:
Wie kan er wat zinnigs zeggen over het volgende:

Ik wil een rij panelen bijplaatsen. De ruimte is 4 meter bij 1,65 ongeveer.
Als ik verder zou bouwen met Panda 260 zou ik op de string van dat vlak
onder het mpp bereik uitkomen, die is van 140v tot 530v.

Het is wel mogelijk dus, maar wat is het effect in verlies hiervan?
Ik heb wel eens gelezen dat dit 20% kan zijn. In dit geval blijft de string altijd over de 140v, bij 60 celcius 108v.
Hoe zijn de ervaringen? Ik heb eeb power-one 3.0 het het gaat om Panda 260 panelen.
Heeft de power-one twee MPP trackers? Anders is het sowieso al geen optie om dit te doen.
Wat is het totale Mpp bereik van de omvormer? Is dat 140v - 530v ? En wat is de minimale Mpp spanning die nodig is om het maximale terug te leveren?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:52

WouterB

3680 Wp

Ja, hij heeft 2 MPPT's. datasheet staat hier.

Heeft het dak waar je deze nieuwe panelen wil plaatsen een andere orientatie, zodat je hier een losse string/MPPT voor moet aansluiten?

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WouterB schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 10:32:
Ja, hij heeft 2 MPPT's. datasheet staat hier.

Heeft het dak waar je deze nieuwe panelen wil plaatsen een andere orientatie, zodat je hier een losse string/MPPT voor moet aansluiten?
Het dak heeft een andere orientatie, dus die 2 mmp's moet ik wel gebruiken.
Het mpp bereik is 140v -530v , maar ik zit dus met de ondergrens die 140v die ik nooit kan halen met 4 panda.
Vanaf 140v gaat die mmp ook werken dus dit zie ik in dat opzicht als het minimum voltage. Hij kan werken, in onbalans, tot een minimale spanning van 112v. Ik heb al een string met 2080Wp dus ik ga zeker in onbalans belasten wat verder geen effect heeft.

@Wouter: volgens mij is dit hem. Dit is een DE versie, die andere is een US versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 20:37
Mooi dagje gisteren met toch mooi een derde van de max PV opbrengst.

Ik stond alleen raar te kijken met de warmtepomp.
's morgens lekker douchen en de wasmachine aangezet.
Warmtepomp aan en hup naar het werk.

Kijk ik daar en zie ik dat het ding alweer uit staat.
Misschien uitgezet door de WAF dus ding weer aan en 30 min later wassie weer uit.

Ja duh de zonneboiler heeft zoveel opgebracht dat de WP niet meer nodig was.
Toch leuk zo half januari :)

Even over CV ketels, ik heb m'n Remeha Quinta 28 van 90 teruggezet naar 60 graden voor verwarming.
De goed geïsoleerde woonkamer is van 18 graden zo weer lekker warm als de CV aangaat.
Ik zo dus misschien zelfs nog 55 graden kunnen proberen.

Nou heb ik nog niets gedaan aan het vermogen van de ketel wat volgens mij heel ruim is.
Haal ik nog winst door het vermogen terug te schroeven op deze modulerende ketel ?

Nu wil ik wel voldoende vermogen houden om 1x per week het bad vol te gooien zonder dat dit extreem lang moet duren. Staat de instelling van CV vermogen los van warm water vermogen ?

De volgende ketel gaat een kleintje worden met een betere zonneboiler met een groter vat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-09 23:37
Woodski schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 11:08:
Even over CV ketels, ik heb m'n Remeha Quinta 28 van 90 teruggezet naar 60 graden voor verwarming.
De goed geïsoleerde woonkamer is van 18 graden zo weer lekker warm als de CV aangaat.
Ik zo dus misschien zelfs nog 55 graden kunnen proberen.

Nou heb ik nog niets gedaan aan het vermogen van de ketel wat volgens mij heel ruim is.
Haal ik nog winst door het vermogen terug te schroeven op deze modulerende ketel ?

Nu wil ik wel voldoende vermogen houden om 1x per week het bad vol te gooien zonder dat dit extreem lang moet duren. Staat de instelling van CV vermogen los van warm water vermogen ?

De volgende ketel gaat een kleintje worden met een betere zonneboiler met een groter vat :)
Heb ook de Remeha Quinta 28c. Maar mij is gezegd dat het niet nodig is om de tempraturen in te regelen icm een modulerende thermostaat Celcia 20.
"Bij het gebruik van een modulerende thermostaat (Celcia 20) is het niet nodig deze temperatuur te verlagen. De ketel zal terugregelen naar een lagere aanvoertemperatuur op basis van de communicatie met de thermostaat"

Neem aan dat je dus geen modulerende thermostaat hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 20:37
Ik heb gelukkig ook de Celcia 20, die werkt goed.
Door de max temp terug te regelen van 90 naar 60 graden voorkom ik dat de ketel even heel hard gaat stoken als er b.v. 's morgens weer een warmtevraag is. Dus van 18 weer terug naar 20 graden.

Tenminste, dat denk ik... vandaar de vraag hier of dat zo voldoende is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:03
pielle007 schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 11:25:
[...]

Heb ook de Remeha Quinta 28c. Maar mij is gezegd dat het niet nodig is om de tempraturen in te regelen icm een modulerende thermostaat Celcia 20.
"Bij het gebruik van een modulerende thermostaat (Celcia 20) is het niet nodig deze temperatuur te verlagen. De ketel zal terugregelen naar een lagere aanvoertemperatuur op basis van de communicatie met de thermostaat"

Neem aan dat je dus geen modulerende thermostaat hebt?
ik denk niet dat dat de eniste waarde is die je mee moet nemen.

in mijn huis is de cv ongeveer 2x over gedimensioneerd.
(voor mijn manier van stoken. allen de vloer verwarming en een radiator op de bad kamer.)

ook is mijn modulerende termostaat van een ouder openterm type.
het enigste wat het doet bij mij is:
als de ingestelde temperatuur < als 1 graad verschil met huiskamertemperatuur ga in laagste stand branden tot max temperatuur cv water.
als de ingestelde temperatuur > als 1 graad verschil met huiskamertemperatuur ga in hogere stand branden tot max temperatuur cv water.
(aller hoogste stand heb ik nog nooit gezien)

nu gebeurd het zelden dat de temperatuur meer als een graad verschild, maar soms wel en dan houd de max temperatuur cv water de ketel in laagste stand.

situaties kunnen veel verschillen van huis tot huis.
en persoon tot persoon.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Zojuist zag ik op MP de volgende advertentie van een warmtemeter. Interessant voor één van jullie?: link

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 13:35
mkleinman schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 09:43:
Hier zamelen we ook een hoop gescheiden in.

- GFT ( kliko )

Same here, plastic is schrikbarend veel waar ik pas achter kwam toen ik dat ging scheiden, het is nu een stuk minder omdat ik veel bewuster koop. Bye bye AH en nu alleen nog maar boodschappeb doen bij de Ekoplaza, dat scheelt veel verpakkingsrommel.

Kwam er alleen wel achter dat in Den Haag de GFT dus gewoon bij het normale afval wordt gekieperd omdat de gemeenteraad vindt dat het scheiden geen toegevoegde waarde heeft, was toevallig twee keer thuis aan het werk toen de vuilniswagen langs kwam en die kieperde mijn netjes gescheiden groen afval gewoon bij het rest afval. Navraag bij de vuilnisman;

Ik: Scheidt u het GFT afval niet van het restafval bij het ophalen?
Vuilnisman: Geeftee? Wattuh meneeoah?
Ik Die kleine groene vuilnisbakken met groen afval?
Vuilnisman: Ow die! Neeoah, alles wordt gewoan op de groate hoop gepleuaht (haags accent voor het nodige stukjs inleving) :) ;

http://www.vvddenhaag.nl/...cheiden-inzamelen-gft.htm

http://denhaag.partijvoor...ractie/raadsvragen/i/2167

Wat dat betreft woon ik in de meest dramatische stad qua duurzaamheid. Aanvraag gedaan voor plastic inzamelcontainer (dichtbijzijnde is 10 minuten fietsen, wat geen hond in de wijk gaat doen) - helaas geen geld/ruimte voor in de planning

Subsidies voor duurzaamheid bij de gemeente - nope (heel even groen dak subsidie en isolatie van daken)

Zucht...

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
(jarig!)
In Brussel, de hoofdstad van Europa, kieperen ze ook papier en restafval bij elkaar. Hallucinant.
Toen ik een jaar of 5 geleden op reis was in Corsica, moesten we daar zelfs glas (flessen wijn en bokalen) bij het restafval gooien. Dat was pas raar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cafe Del Mar schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 12:12:
In Brussel, de hoofdstad van Europa, kieperen ze ook papier en restafval bij elkaar. Hallucinant.
Toen ik een jaar of 5 geleden op reis was in Corsica, moesten we daar zelfs glas (flessen wijn en bokalen) bij het restafval gooien. Dat was pas raar...
In Brussel is er enkel gescheiden ophaling voor particulieren. Bedrijven verkopen hun papier aan chinezen en daarom scheiden ze het wel, maar enkel om geld te verdienen. Deze chinezen brengen het papier via de haven van antwerpen naar china om daar te dumpen of weet ik veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
Cafe Del Mar schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 12:12:
Misschien vond de lokale bevrijdingsbeweging het wel leuk glascontainers op te blazen, gewoon om hun ongenoegen over de "Franse bezettingspolitiek" te uiten...

... neen, grapje, we hebben in het binnenland gewandeld daar (en gefietst). Wat een onbeschrijfelijke bende, in de overgroeide paden vlak buiten de dorpjes (afval dumps)... In 2010 was tijdens het fietsen trouwens e.e.a. wel ten goede gekeerd, zag er al een stuk minder erg uit. Maar vergeet niet: the eye is in the beholder. NL is nog steeds/alweer een sterk vervuild land, de straten zijn een bende. We zijn net zo erg. Althans: de mensen die het doen. Ik zou niet durven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

De Sunny Beam geeft op dit moment als E-Total: 400,00 kWh d:)b

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 12:16:
Deze chinezen brengen het papier via de haven van antwerpen naar china om daar te dumpen of weet ik veel.
Om er nieuw verpakkingsmateriaal van te maken voor allerlei producten die weer hier naartoe gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Misschien wel Panda 260 panelen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Da's wel een goed idee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Mooi weertje vandaag. 42 paneeltjes op een particuliere woning aan het leggen. Gisteren bij iemand een afspraak gehad, 2 persoons huishouden.. 6400kWh / jaar.. :o Waarschijnlijk door een 30 jaar oude vloerverwarmingspomp die continue aan het draaien was. Auch.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
_O-
In the short-term, China is expected to be the largest recovered paper consumer in Asia. These increased China imports are a result of the modernization of China, which includes many new state-of-the-art paper mills. China is short on virgin fiber and will continue to be very dependent on imported recovered paper.
link
De Chinezen hebben weinig behoefte aan relatief dure producten uit Europa. Minder dan 1 procent van de totale Nederlandse industriële export gaat volgens cijfers van onderzoeksbureau EIM naar China. Wat de Chinezen wél kunnen gebruiken zijn grondstoffen. Daarmee kunnen ze de producten maken waar het Westen om vraagt. Nederland heeft weinig grondstoffen te bieden. Wat wel in overvloed beschikbaar is, zijn recyclebare restmaterialen, zoals oud papier, schroot en plastic.

Vooral aan oud papier en karton bestaat in China een grote behoefte, omdat het land relatief weinig oud papier inzamelt en nauwelijks ‘productiebossen’ bezit. Het oud papier kunnen de Chinezen gebruiken als grondstof voor het maken van verpakkingsmateriaal. Daar kunnen de goederen in verpakt worden die later weer naar Rotterdam gaan.
link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
SunshineCompany schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 13:02:
Mooi weertje vandaag. 42 paneeltjes op een particuliere woning aan het leggen. Gisteren bij iemand een afspraak gehad, 2 persoons huishouden.. 6400kWh / jaar.. :o Waarschijnlijk door een 30 jaar oude vloerverwarmingspomp die continue aan het draaien was. Auch.
Ik snap dat niet. Als je 2x het gemiddelde elektriciteitsverbruik hebt dan zou je toch denken dat men een keer met een energiemeter door het huis loopt om een en ander te achterhalen :'(

* Rukapul is geen zuinigheidsfetisjist, maar heeft met een enkel rondje een paar jaar geleden en met slechts een paar maatregelen 20% van het stroomverbruik afgehaald. (Eigenlijk weer eens tijd voor een rondje.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Maar zelfs bij 6400kWh/jaar kost al die elektriciteit je maar ongeveer 100 euro per maand. Het valt niet op dat er 'veel' wordt verbruikt als het goedkoop is, dus doet men er niks aan.

De gemiddelde nederlander heeft geen idee hoeveel kWh 'normaal' is. Het bewustzijn hierover is maar heel beperkt.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
mux schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 13:15:
Maar zelfs bij 6400kWh/jaar kost al die elektriciteit je maar ongeveer 100 euro per maand. Het valt niet op dat er 'veel' wordt verbruikt als het goedkoop is, dus doet men er niks aan.

De gemiddelde nederlander heeft geen idee hoeveel kWh 'normaal' is. Het bewustzijn hierover is maar heel beperkt.
De vraag is dan ook; wat is normaal? Ik denk dat je op die vraag enorm veel antwoorden krijgt, afhankelijk aan wie je de vraag stelt. Maar goed vanuit een duurzaam perspectief zal dat getal denk ik ver beneden het nu gemiddelde gebruik liggen.

Volgens mij (kan het ff niet vinden) is er een studie van de EU geweest die aangaf dat ongeveer 2500kWh per huishouden een aardig getal zou zijn. (thuisverbruik)

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yilar schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 13:18:
[...]

De vraag is dan ook; wat is normaal? Ik denk dat je op die vraag enorm veel antwoorden krijgt, afhankelijk aan wie je de vraag stelt. Maar goed vanuit een duurzaam perspectief zal dat getal denk ik ver beneden het nu gemiddelde gebruik liggen.

Volgens mij (kan het ff niet vinden) is er een studie van de EU geweest die aangaf dat ongeveer 2500kWh per huishouden een aardig getal zou zijn. (thuisverbruik)
In NL hebben jullie vooral aardgas, maar in BE is dit pas een 15-tal jaar op grote schaal beschikbaar. Ik ken verschillende mensen die enkel elektrisch verwarmen. Dan is een verbruik van 2500kWh niet haalbaar, zelfs 6400kWh is dan niet abnormaal. Misschien moet je in dit geval niet rekenen in kWh of in m² maar een meer overschrijdende eenheid zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Niet online
@Divine:

GigaJoule (GJ) ??? ;)

Groot voordeel: geen last van devaluatie of tekorten op de (Rijks)begroting...

[ Voor 55% gewijzigd door Kets_One op 17-01-2012 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Een nieuwe eenheid, wat een goed idee! Ik heb een idee. We noemen de nieuwe eenheid EURO. Als in Europees, saamhorigheid, etc. En dan maken we zo'n tekentje, een half rondje met 2 streepjes erdoorheen..

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
SunshineCompany schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 13:26:
Een nieuwe eenheid, wat een goed idee! Ik heb een idee. We noemen de nieuwe eenheid EURO. Als in Europees, saamhorigheid, etc. En dan maken we zo'n tekentje, een half rondje met 2 streepjes erdoorheen..
Maar wat als 1 van de landen moet devalueren? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Daar is al iets op gevonden de "Neuro"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Overigens lijkt GJ me de meest aannemelijke.

Een gemiddeld gezien verbruikt 1500m3 gas per jaar. ( 1500 * 31MJ ) / 1000 = 46.5GJ.

6400kWh = ( 6400 * 3.6 ) / 1000 = 23GJ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
mux schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 13:15:

Afaik staat het gemiddelde verbruik tegenwoordig op de jaarafrekening :)

Maar inderdaad. Ik gebruik een bovengemiddelde hoeveelheid energie, maar ligt daar financieel absoluut niet wakker van. Uit m'n hoofd een maandelijks voorschotbedrag van 165 euro voor 3500kWh en 2400m3 gas. Besparen doe ik dus omdat ik dat wil en niet uit financiele motieven. (Afgelopen weekend een gelijkstroom mechanische afzuiging geinstalleerd.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 13:22:
[...]

In NL hebben jullie vooral aardgas, maar in BE is dit pas een 15-tal jaar op grote schaal beschikbaar. Ik ken verschillende mensen die enkel elektrisch verwarmen. Dan is een verbruik van 2500kWh niet haalbaar, zelfs 6400kWh is dan niet abnormaal. Misschien moet je in dit geval niet rekenen in kWh of in m² maar een meer overschrijdende eenheid zoeken.
In Duitsland wordt in hernieuwbare energie studies als ze het over (Russisch) gas hebben gewoon in kWh gas-energie eenheden gerekend... Ze zijn daar nogal elektrisch ingesteld. Vind je het gek, met 24,8 Gigawatt opgesteld PV vermogen, tegen de 30 GW aan windvermogen, veel biomassa (vergisters) vermogen, ...., en gisteren een piek van 8 Gigawatt AC vermogen wat tussen de middag alleen al door de zonnepaneelkes op het net werd gepleurd...

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Duitsland/Graphs_Germany_2012/Duitsland_16jan2012_PV_power.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 16:49
Yilar schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 13:18:
Dat is toch niet reeel. Ik zou niet weten hoe ik zonder PV-hulp met mijn gezien (2volv, 3 kids) onder de 5000 zou moet komen. Als ik alleen al aan vraagstuk "was" denk...

Afgelopen jaren (2-kapper uit begin '70, geen elektr. vloerverw., A++ wasmachine, A++ warmtepompdroger):
jaar dal piek totaal
2008 3.528 1.948 5.476
2009 3.964 2.105 6.069
2010 3.390 2.052 5.442 (hier begonnen met vervangen van oud witgoed naar A+(+)(+))
2011 2.952 1.698 4.651 (halverwege jaar klein PV-setje geinstalleerd wat 280kWh heeft geleverd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Niet online
zonnigtype schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 13:30:
[...]
In Duitsland wordt in hernieuwbare energie studies als ze het over (Russisch) gas hebben gewoon in kWh gas-energie eenheden gerekend...
Dit is ook 'common practice' in het Verenigd Koninkrijk en volgens mij ook behoorlijk gewoon in België.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
(jarig!)
1 persoon: 2000kWh
2 personen: 2500kWh
etc
per persoon extra in het huishouden 500kWh erbij

dat is zowat de "duurzame" en haalbare norm

Wij hebben onze boiler op elektriciteit, dus wij halen dat niet.
Als we geen rekening houden met de boiler, halen wij met 2 een verbruik van +/- 2300kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
TenneT kreeg in Duitsland rond tien uur alweer anderhalve Gigawatt aan PV power voor de kiezen...

http://www.transparency.e...olar%20power%20generation

(wordt live bijgehouden, uurwaarden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Omdat we een vrij lastig dak hebben qua schaduw (ZO-richting, schaduw dakrand buurman, en shoorsteen buurman), ben ik toch ook eens gaan kijken naar amorph panelen. Ik heb ze gezien voor 72 cent/Wp, erg gunstige prijs. Deze zijn gemakkelijk parallel aan te sluiten had ik begrepen (mede door hoog voltage), en daardoor invloed schaduw op geheel niet echt aanwezig, geen gezeur met strings, gewoon 1 transformer-omvormer. Bovendien kunnen ze op paneel-niveau beter met schaduw omgaan en valt het vermogen met de oppervlakte waar schaduw valt, i.t.t. mono- en poly kristallijn.

Ook presteren ze relatief beter in diffuus licht (waar we na half 4 s'middag's last van hebben).

Bij mono- en poly heb ik toch echt meerdere strings nodig van ca 500W per stuk. De omvormer moet ook geplaatst worden in het hok met de droger (= hoge luchtvochtigheid), dus dan vallen de steca 500, soladin ook al af (geen IP65 of ander IP dat beschermd tegen hoge luchtvochtigheid). Andere keuze zouden micro-inverters zoals de Involar (gezien voor iets meer dan €100 voor 250W) of de dure Enecsys. Omvormer kosten zijn dus veel hoger ook dan bij amorph.

Click-fit kosten zijn dus wel hoger per Wp voor Amorph, en het systeem heeft dus in totaal minder vermogen. Echter, is wel een stuk goedkoper per Wp, en brengt meer op per Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 15:02
en dan komt nu de vraag : (?)

maar eeh, hoeveel duurder is clickfit voor amorf? heb je er een kostprijs berekening op los gelaten?

[ Voor 30% gewijzigd door engelbertus op 17-01-2012 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Bartjuh schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 13:38:
Bij mono- en poly heb ik toch echt meerdere strings nodig van ca 500W per stuk. De omvormer moet ook geplaatst worden in het hok met de droger (= hoge luchtvochtigheid), dus dan vallen de steca 500, soladin ook al af (geen IP65 of ander IP dat beschermd tegen hoge luchtvochtigheid).
Gebruik je je droger ook overdag als je omvormer aan het werk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

engelbertus schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 13:41:
en dan komt nu de vraag : (?)

maar eeh, hoeveel duurder is clickfit voor amorf? heb je er een kostprijs berekening op los gelaten?
2x zo duur per Wp door ruwweg halve rendement. Ja, kost ongeveer 180 euro voor 6 meter aan panelen (breedte) in portrait formaat. Ruwweg dus 6x1,5m. 2 rijen maakt 360 euro. In het totaalplaatje aan kosten maakt die 180 euro niet zo heel veel uit.
catchingfire schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 13:42:
[...]
Gebruik je je droger ook overdag als je omvormer aan het werk is?
Jups. Kan daar ook wel warm worden, ook al staat deur altijd open. Dus er moet sowieso iets van temperature derating/temperatuurbeveiliging in de omvormer zitten.

[ Voor 49% gewijzigd door Bartjuh op 17-01-2012 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 15:02
ik dacht dat amorf een lager rendement had, maar slechts beter kon omgaan met difuus licht. ik vraag me dan ook af of ze wel de voordelen hebben met betrekking tot echte schaduw ?

uiteindelijk gaat het toch om de beschikbare m2 om te kunnen kijken wat het uiteindelijk opbrengt?

[ Voor 22% gewijzigd door engelbertus op 17-01-2012 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
Omdat we een vrij lastig dak hebben qua schaduw (ZO-richting, schaduw dakrand buurman, en shoorsteen buurman), ben ik toch ook eens gaan kijken naar amorph panelen.

snip
Interessant leesvoer waarbij iets als google translate of een goede beheersing van Duits een aanrader is:

http://www.photovoltaik.e...-dmmerung-_100005258/332/

Dat artikel is de reden dat ik er van afgezien heb. succes met overwegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
Omdat we een vrij lastig dak hebben qua schaduw (ZO-richting, schaduw dakrand buurman, en shoorsteen buurman), ben ik toch ook eens gaan kijken naar amorph panelen. Ik heb ze gezien voor 72 cent/Wp, erg gunstige prijs.
Er zijn wel brakke merken geweest met amorf. Ga je avonturieren? In Duitsland staan een paar MWp parken met structurele minderopbrengsten met Chinese amorfjes, wordt nog een leuke affaire (Photon artikel). Reclameringsverzoeken zijn tot nog toe afgewezen met vertragingstactieken.

Let ook op dat aarding nogal gevoelig punt schijnt te zijn bij dit soort dunnelaag spul. Goed informeren dus. Bij Sunergy in Rijswijk kon je de gaten in de dunnelaag amorf Si Japanners zien na enkele jaren... (er kwam nog steeds prik uit, maar vraag niet hoeveel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jckw
  • Laatst online: 11-09 09:15
Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 12:16:
[...]

In Brussel is er enkel gescheiden ophaling voor particulieren. Bedrijven verkopen hun papier aan chinezen en daarom scheiden ze het wel, maar enkel om geld te verdienen. Deze chinezen brengen het papier via de haven van antwerpen naar china om daar te dumpen of weet ik veel.
Wordt allemaal netjes hergebruikt, een van de rijkste chinezen heeft haar fortuin (lees miljarden) verdient met een beetje handelen in oud papier... :P

There are two types of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Om eerlijk te zijn zou ik niet gaan werken met Amorf. Waarom? Geen idee, gevoelsmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jckw schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 13:51:
[...]

Wordt allemaal netjes hergebruikt, een van de rijkste chinezen heeft haar fortuin (lees miljarden) verdient met een beetje handelen in oud papier... :P
Ja ik zeg het, ik heb (had) geen idee wat er mee gebeurde nadat het in china aankomt. Maar mij lijkt het ook maar verspilling om het helemaal naar daar te vervoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
catchingfire schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 13:32:
[...]

Dat is toch niet reeel. Ik zou niet weten hoe ik zonder PV-hulp met mijn gezien (2volv, 3 kids) onder de 5000 zou moet komen. Als ik alleen al aan vraagstuk "was" denk...

Afgelopen jaren (2-kapper uit begin '70, geen elektr. vloerverw., A++ wasmachine, A++ warmtepompdroger):
jaar dal piek totaal
2008 3.528 1.948 5.476
2009 3.964 2.105 6.069
2010 3.390 2.052 5.442 (hier begonnen met vervangen van oud witgoed naar A+(+)(+))
2011 2.952 1.698 4.651 (halverwege jaar klein PV-setje geinstalleerd wat 280kWh heeft geleverd)
Hier, 2 volwassenen, 2 kinderen 1700 KWh. Geen wasdroger, maar wel elektrisch koken (keramisch). Dus wel degelijk mogelijk. Na aftrek opbrengst PV: -200

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Lezen bij kaarslicht, niets mis mee.

Ik ben niet extreem zuinig, ik wek het wel gewoon op. Die 2100kWh met 2 personen, vind 't wel prima. Gas is een groter probleem, vorige maand 300m3. Maargoed, over 2 jaar ben ik hier weg, en alles is al geisoleerd, er is zelfs radiatorfolie aangebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 13:53:
[...]

Ja ik zeg het, ik heb (had) geen idee wat er mee gebeurde nadat het in china aankomt. Maar mij lijkt het ook maar verspilling om het helemaal naar daar te vervoeren.
Er gaan tig lege oceaanreuzen terug naar China, met nogal wat verbruik van de meest gore transportbrandstoffen die je maar kunt voorstellen. Dat ze dan nog "iets" mee terugnemen zoals laadruim vol oud papier of containers daarmee gevuld lijkt me prima zaak. Anders moet je die boten hier in R'dam aan de ketting leggen (die hun welvaartsproducten naar hier hebben vervoerd, en die we met z'n allen "consumeren tot einde levensduur").

Amorf Si discussie. Ook eerlijk wezen: de tot nu toe best presterende twee panelen in de Photon veld testen op het Duitse deel van Avantis ("gebied met veel indirect zonlicht") gaven als eerste drie tot en met oktober 2011, in deze volgorde:
- een multikristallijn module van REC Solar gemaakt in Zweden
- een amorf/micromorf Si dunnelaag module van Taiwanese producent Nexpower
- wederom een multikristallijn beest van de Spaanse producent Siliken.

(NB: eerste dertig stuks in die test over de 1.000 kWh/kWp, maar wel DC zijdig gemeten - in werkelijkheid gaan daar de inverter- en kabel verliezen nog van af)

Puur amorf Si modules zitten (nog steeds) niet in die testen, hebben ook veel te laag module rendement om interessant te zijn (6-7%) tenzij je toch een megastal hebt staan en je geen raad weet met het gigantische dak bij een vette zak geld op de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Joba schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 14:01:
Hier, 2 volwassenen, 2 kinderen 1700 KWh. Geen wasdroger, maar wel elektrisch koken (keramisch). Dus wel degelijk mogelijk. Na aftrek opbrengst PV: -200
Jemig... 1700kWh/jaar = 4,7kWh/dag
Jullie wassen niet elke dag? Lezen heel veel boeken onder een LED-spot of kaars en kijken geen tv, laat staan xboxen/ps3'en/wii-en (hebben wij alledrie niet in huis overigens)? Geen vriezer (ons kleine vrieskastje doet al 0,85kWh per etmaal)? Modem/router/laptopcharger/andere sluipverbruikers op een kaku?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
catchingfire schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 14:09:
[...]

Jullie wassen niet elke dag? Lezen heel veel boeken onder een LED-spot of kaars en kijken geen tv, laat staan xboxen/ps3'en/wii-en (hebben wij alledrie niet in huis overigens)? Geen vriezer (ons kleine vrieskastje doet al 0,85kWh per etmaal)? Modem/router/laptopcharger/andere sluipverbruikers op een kaku?
Misschien wel gezond onvervalst 'ollands calvinisme? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Of Hotfill invoeding in de wasmachine :)

Jaarverbruik bij ons 3050 kWh, inclusief elektrisch koken op de keramische plaat.
Gezin bestaat uit 4 personen.
Met 3 panelen erbij gaan we richting de nul :P

[ Voor 67% gewijzigd door SpeksteenWP op 17-01-2012 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier 2 volwassen, 3 kinderen
van 17-1-2011 t/m 16-1-2012:
Energie Hoog 2773
Energie Laag 1948
Energie Totaal 4721
Gas 1036

Geen PV, wel enigszins opletten met verbruik, electrisch (inductie) koken, Wasmachine en daarnaast nog een serverparkje draaien (NAS + HP microserver, switch, Fritzbox 7390 en UPC modem welke bij elkaar goed zijn voor +/- 153 W (24h/dag)

Dit jaar wil ik een paar PV panelen op een dak leggen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Mijn gevoelsmatige voorkeur gaat ook uit naar kristallijn, maar die verrekte schoorsteen van de buurman gooit wel roet in het eten. Anders was de oplossing iets gemakkelijker; gewoon omvormer met 2 strings van elk ca 1200W. Of 2 omvormers van ca 1200W.

Naja, vooralsnog lijkt me de micro-inverters van Involar nog het gunstigste... Naja, ik wacht sowieso nog een tweetal maandjes waarschijnlijk, kijken hoe het er dan voor staat in de omvormer-wereld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Een paar? Zou minimaal 10, liever meer leggen. Dat 'paar' is tegenwoordig naar mijn mening zonde van je geld, en gerommel in de marge. Dan liever nog even doorsparen voor een serieuze installatie, daar heb je naar mijn mening veel meer plezier van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
SunshineCompany schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 14:13:
Een paar? Zou minimaal 10, liever meer leggen. Dat 'paar' is tegenwoordig naar mijn mening zonde van je geld, en gerommel in de marge. Dan liever nog even doorsparen voor een serieuze installatie, daar heb je naar mijn mening veel meer plezier van..
Volgens mij zijn er hier inmiddels al een oneindig aantal "pakketjes-plaatsers" cq. uitbreiders die de lol van hun leven hebben.

Uitbreiden is ook een prima psychologisch moment, en ach, dan telt dat beetje geld extra al helemaal niet meer.

Jammer voor jouw business-case, dat is wel waar ja... ;)

(maar je hebt volgens mij genoeg te doen, en je kunt toch niet het hele land bestrijken...)

(gaat dit voorjaar waarschijnlijk ook weer scoren, maar da's niet eerlijk, ik heb nog steeds die sjieke antieke okavier omvormertjes per paneel inplugbaar... :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een paar is meer vanwege het feit dat wil ik (zeg) x panelen kwijt kan ik verdeelt ben over 4 plekken:
1) Boven op dakkapel (plat): 3 a 4
2) Onder dakkapel op de pannen. 2 a 3
3) Op bijkeuken pannendak. 2
4) Op schuurdak (plat). 4 a 6

Welke allemaal onder een andere hoek staan, dus andere opbrengst.

Een optie zou zijn om wel bv 10 PV panelen te plaatsen, maar dan meerdere inverters te plaatsen.

Ik schaam me er niet voor om te melden dat de financien niet toereikend zijn om bovenstaande in 1 maal te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Geloof me, ik heb liever iemand die 3x een pakketje bij me koopt, dan 1 keer een serieus systeem. En 'uitbreiders' van hier zijn geen doorsnee mensen op het gebied van PV, laten we eerlijk zijn. Hier zitten de hobby'ers, niet de gemaksmensen (die mijn doelgroep zijn).

En qua drukte; zeker. Alles wat te ver weg is zeg ik meteen al af.. dat deed ik eerder niet.

[ Voor 15% gewijzigd door SunshineCompany op 17-01-2012 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Niet online
Hier jaren 90 twee onder een kap huis.
2 volwassenenen, twee kinderen.
Elektra: 1500 kWh/jaar
Gas: 1180 kWh/jaar
Kosten: 80 euro/maand (gas+licht)

Uitleg elektra: Een inbouwkoelkast zonder vriezer A+, één extra koelkast met vriezer A++.
Geen wasdroger, geen spelcomputers (alleen een laptop), overal spaarlampen, op een plek LED. G4 halogeen in keuken moet ik nog door LED vervangen.

Uitleg gas: geen bijzondere maatregelen, watertemp. 65 graden, nadraaitijd 10 minuten, vermogen ketel op 60%. Radiatoren waterzijdig ingeregeld. Radiatorfolie.

Plannen 2012:
- Radiatoren in woonverblijf vervangen door Jaga oversized radiatoren
- Kruipruimte afpurren en EPS repareren
- PV installeren

Ik zit nog een beetje met die PV. Wellicht dat ik over 3 jaar ga verhuizen. Hoe gaat het verhuizen van die panelen in zijn werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:23
Hoewel ik zelf zo'n uitbreider ben (hopelijk komend weekend weer eentje!) adviseer ik mensen nu indien mogelijk groot te plaatsen. Goedkoper en mooier, en je bent in één keer klaar.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Towap
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 22:59
In tegenstelling tot velen voorlopig hier geen kans om pv te leggen. Verbruik omlaag wel behoorlijk goed blijkbaar.

Situatie: 2 volwassenen, slecht geïsoleerd appartement (hoogste, dus alle muren zijn buitenmuren), koken en warmwater keuken: elektrisch. Verwarming gas (maar wel op een erg laag pitje).
Gas: 2400 kwh (+/- 20m³ per maand sanitair water en een thermostaat op 10° :-))
Elektrisch Dag : 900 kwh
Elektrisch Nacht:450 kwh

De verwarming is onrealistisch gebleken (en veel commentaar van het dinnetje), maar elektrisch eigenlijk geen toegevingen gedaan: verlichting met leds en spaarlampen van 500 watt naar 120 watt gebracht. Warm waterboilertje aan een schakelklok gehangen zodat er enkel 's avonds en in het weekend warm water in de keuken was. Router en modem op geschakeld stopcontact, wasmachine 1,2 keer per week gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
SunshineCompany schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 14:13:
Het probleem wat ik heb met "een dak vol" panelen is dat ik dan nu mijn ~40 jaar oude betonpannendak vol moet gaan leggen met panelen, wat een sloot geld kost aan hardware maar ook aan arbeid. Door al dat gehannes met de pannen is de kans wellicht aanwezig dat er wat sneuvelen... en met 40jr op de teller zal dit dak z'n langste tijd wel gehad hebben vrees ik. Dus dan moet ik over x jaar als het dak aan vervanging toe is nog eens een flinke som neerleggen voor het netjes verwijderen van de panelen en weer terugplaatsen.

Vandaar dat ik nu wat "hobby" met kleine AC500W setjes op een tuinhuis, op een platdakje, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:23
Kets_One schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 14:21:
Hoe gaat het verhuizen van die panelen in zijn werk?
Uh, nou, je haalt ze van het dak van de oude woning, je transporteert ze naar de nieuwe woning en zet ze daar op het dak. Ik heb het ook gedaan en moeilijker is het niet. Wellicht moet je een monteur huren als je het zelf niet kunt/wilt/durft (zoals ik), maar dat maakt verder niet uit.

Uiteraard in de nieuwe woning vooraf de metersituatie bekijken. Draaischijfmeter? Perfect, niets meer aan doen, beschermen met je leven. Digitale meter? Goed kijken of er teruglevertelwerken inzitten. Na verhuizing netbeheerder schriftelijk laten bevestigen dat de teruglevertelwerken meegenomen worden - ene hetzelfde geldt voor de leverancier.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

JeroenH schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 14:21:
Hoewel ik zelf zo'n uitbreider ben (hopelijk komend weekend weer eentje!) adviseer ik mensen nu indien mogelijk groot te plaatsen. Goedkoper en mooier, en je bent in één keer klaar.
En (heel belangrijk!); een fatsoenlijke omvormer. Laten we eerlijk zijn.. een Soladinnetje of een gloednieuwe SMA SB2000HF-30. Daar zit nogal wat verschil in, in degelijkheid, gebruiksgemak en opbrengst!
JeroenH schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 14:23:
[...]

Uh, nou, je haalt ze van het dak van de oude woning, je transporteert ze naar de nieuwe woning en zet ze daar op het dak. Ik heb het ook gedaan en moeilijker is het niet. Wellicht moet je een monteur huren als je het zelf niet kunt/wilt/durft (zoals ik), maar dat maakt verder niet uit.

Uiteraard in de nieuwe woning vooraf de metersituatie bekijken. Draaischijfmeter? Perfect, niets meer aan doen, beschermen met je leven. Digitale meter? Goed kijken of er teruglevertelwerken inzitten. Na verhuizing netbeheerder schriftelijk laten bevestigen dat de teruglevertelwerken meegenomen worden - ene hetzelfde geldt voor de leverancier.
Dat laatste klopt niet meer Jeroen.. mensen met een dubbele draaimeter, die 100% gaan opwekken, hebben toch echt een digitale nodig, omdat ze anders met negatieve standen komen te zitten.
catchingfire schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 14:22:
[...]

Het probleem wat ik heb met "een dak vol" panelen is dat ik dan nu mijn ~40 jaar oude betonpannendak vol moet gaan leggen met panelen, wat een sloot geld kost aan hardware maar ook aan arbeid. Door al dat gehannes met de pannen is de kans wellicht aanwezig dat er wat sneuvelen... en met 40jr op de teller zal dit dak z'n langste tijd wel gehad hebben vrees ik. Dus dan moet ik over x jaar als het dak aan vervanging toe is nog eens een flinke som neerleggen voor het netjes verwijderen van de panelen en weer terugplaatsen.

Vandaar dat ik nu wat "hobby" met kleine AC500W setjes op een tuinhuis, op een platdakje, ...
Die pannen zijn nog goed verkrijgbaar, dus dan koop je op MP 10 pannen voor 20 EUR, en je bent klaar. Je kan ook eerst een nieuw dak leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
[...]

Ik heb een maandje terug een dakwerker op m'n dak gehad voor een nieuwe dakdoorvoer. Mijn pannen zijn ook 40 jaar oud en afgezien van wat lichte mos en verwering zijn ze prima. Toevallig dat hij een kapotte (gebroken) pan zag welke hij vervangen heeft met de pan van de plek van de beoogde dakdoorvoer (blij toe, want m'n reserve pannen liggen op een bijkans onbereikbare plaats).

Rest van zijn commentaar: prima dak, niks aan doen. Ook in Eigen Huis afgelopen maand stond dat een degelijk pannendak met gemak 60 jaar of langer meegaat.

De echte sukkels zijn degenen die denken dat hun dak met wat lichte mos en verwering slecht is en het laten coaten (zoals een flink aantal buren). Die mensen creeren een potentiele vochttijdbom van hun huis. Als je wat doet dan is het beter het hele dak te doen met nieuwe panlatten en pannen, en eventueel zelfs isolatie.

Mijn probleem met PV lijkt deels nu de W van WAF te zijn die niet wil ik de boel eventueel zelf op het dak installeer. Ook niet met een steigertje op het balkon. Werk aan de winkel dus *O* (Plus natuurlijk uitwerken van het plan; schiet nog steeds regelmatig een foto van de schaduw.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
SunshineCompany schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 14:26:
Die pannen zijn nog goed verkrijgbaar, dus dan koop je op MP 10 pannen voor 20 EUR, en je bent klaar. Je kan ook eerst een nieuw dak leggen.
Tsja... nieuw dak. We hebben zoiets van if it aint broke... (en onze geldboom is wat kaal). De buren waar wij met onze 2kapper het dak mee delen hebben het vorig jaar laten "coaten" door een vaag Duits bedrijfje wat dit als amazing discovery ook aan ons probeerde te slijten. We zagen het nut er niet echt van in en hebben er maar van af gezien met een insteek van we doen 't goed of niet: dus als het dacht echt aan vervaging toe is fatsoenlijk isoleren en opnieuw bepannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
catchingfire schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 14:09:
[...]

We hebben een wasmachine, draait ongeveer elke dag (hotfil op de boiler). We hebben spaarlampen, geen leds. Ik lees bijna niet, werk elke avond achter mijn laptop of anders kijk ik / kijken we tv (gewoon 40"). Grote koelkast (330 liter koel en 95 liter vries capaciteit). WII. Modem. NAS, laptopchargers, smartphone chargers, maar alles inderdaad achter kaku. Geen comfort verlies what so ever. Ik mis er echt niets aan, en ik stink ook niet, net nog even aan mijn collega gevraagd ;)

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
SunshineCompany schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 14:20:
Geloof me, ik heb liever iemand die 3x een pakketje bij me koopt, dan 1 keer een serieus systeem. En 'uitbreiders' van hier zijn geen doorsnee mensen op het gebied van PV, laten we eerlijk zijn. Hier zitten de hobby'ers, niet de gemaksmensen (die mijn doelgroep zijn).
No problem, je weet dat ik van plagen houd. Trouwens, "het" worden er hier steeds meer, dus of dat nog als "uitzondering" gezien moet worden waag ik te betwijfelen. Dit forum trekt als een magneet aan wannabees en PV newbees in spé, heerlijk.
En qua drukte; zeker. Alles wat te ver weg is zeg ik meteen al af.. dat deed ik eerder niet.
Verstandig en duurzaam (minder transport in solide dikke BMW's of whatever). En herkenbaar. De installateurs die ik het laatste jaar heb gesproken hebben een leuke business inmiddels, gaat de goeie kant op (dit jaar uiteraard nog erger)! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
[...]

betonen pannen gaan makkelijk 60 jaar mee.
er is nog niet veel ervaring of ze daarna nog langer mee gaan.
de verwachting is dat 80 jaar ook geen probleem zal zijn.
van gebakken pannen weten we dat ze makkelijk 150 jaar mee gaan.
zou ik geen enkele zorgen over maken kans is groter dat de pv panelen minder lang mee gaan.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NashNL69
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-09 12:21
Ook ik ben nu serieus aan het denken om zonnepannelen te laten plaatsen. Ik heb een dak op het zuiden, tikkeltje naar het westen, dus dat is ideaal. Ons stroomgebruik was in 2011 2.660 kWh met een 2 volwassenen en een baby.
Ik zat nu te kijken bij Metdezon voor een 3040 Wp-pakketje, inclusief plaatsen (hoogtevrees, noway dat ik het dak op ga). Als je lid wordt van De Windvogel voor eenmalig 50 euro, krijg je bovendien 15% korting. Geen idee wat voor vereniging het precies is, maar als je het voordeel mee kan pakken...
Voor minder dan 5700 euro ben je dan klaar, waardoor de TVT bij gelijkblijvende stroomprijs (wat zeer onwaarschijnlijk is) zo'n 9 jaar is. Lijkt enorm mooi, alleen Metdezon heeft het over A-merken zonder daarbij ook daadwerkelijk een naam te noemen. Is dit goedkope Chinese rotzooi,of heeft iemand goede ervaringen bij Metdezon?

Verdere actiepunten voor dit jaar:
EPS in kruipruimte plaatsen
Achterpui vervangen met nieuw glas. Eén ruit is op dit moment zelfs nog enkel glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In het kader van, ik wil ook wel besparen en comfortabeler wonen denken wij aan het isoleren van onze kruipruimte. Onze buren hebben dit ook gedaan en hebben een hele laag van die chips erin laten blazen. Maar ik hoor ook veel over een laag pur-schuim of piepschuim platen tegen de onderkant van je vloer aanbrengen.
Heeft iemand alleen enig idee wat beter isoleert?

Vorige winter hebben wij het enkel glas op de eerste verdieping laten vervangen, dus dit is eigenlijk het enige wat we nu nog kunnen doen naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Wederom ietsje off-topic. Ik zie de laatste paar dagen enorm veel nieuwe mensen in het topic.

WELKOM ALLEMAAL! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

NashNL69 schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 14:41:
Ook ik ben nu serieus aan het denken om zonnepannelen te laten plaatsen. Ik heb een dak op het zuiden, tikkeltje naar het westen, dus dat is ideaal. Ons stroomgebruik was in 2011 2.660 kWh met een 2 volwassenen en een baby.
Ik zat nu te kijken bij Metdezon voor een 3040 Wp-pakketje, inclusief plaatsen (hoogtevrees, noway dat ik het dak op ga). Als je lid wordt van De Windvogel voor eenmalig 50 euro, krijg je bovendien 15% korting. Geen idee wat voor vereniging het precies is, maar als je het voordeel mee kan pakken...
Voor minder dan 5700 euro ben je dan klaar, waardoor de TVT bij gelijkblijvende stroomprijs (wat zeer onwaarschijnlijk is) zo'n 9 jaar is. Lijkt enorm mooi, alleen Metdezon heeft het over A-merken zonder daarbij ook daadwerkelijk een naam te noemen. Is dit goedkope Chinese rotzooi,of heeft iemand goede ervaringen bij Metdezon?

Verdere actiepunten voor dit jaar:
EPS in kruipruimte plaatsen
Achterpui vervangen met nieuw glas. Eén ruit is op dit moment zelfs nog enkel glas.
Als ze goedkoop 'A-merken' aanbieden, waarom hebben ze dan als optie Canadian Solar, die duurder zijn dan de 'A-merken'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 14:42:
In het kader van, ik wil ook wel besparen en comfortabeler wonen denken wij aan het isoleren van onze kruipruimte. Onze buren hebben dit ook gedaan en hebben een hele laag van die chips erin laten blazen. Maar ik hoor ook veel over een laag pur-schuim of piepschuim platen tegen de onderkant van je vloer aanbrengen.
Heel eenvoudig: hoe dichter tegen de vloer en hoe dikker hoe beter :)

Dus:
• dikke laag piepschuim -> best
• standaard laag PUR -> gemiddeld
• dunne laag piepschuim -> waarom zou je dat doen? :P
• schelpen -> slechtst

Bovenstaande onder voorwaarde dat je een betonvloer hebt!

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 17-01-2012 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 14:42:

Vorige winter hebben wij het enkel glas op de eerste verdieping laten vervangen, dus dit is eigenlijk het enige wat we nu nog kunnen doen naar mijn mening.
pur of piepschuim isoleert op de plaats waar het echt moet.
met chips heb je altijd een kier over waar het echt belangrijk is.

zelf doen: met eps kan voor 500 euro.
pur laten spuiten ongeveer 1200 euro.

allemaal wel afhankelijk van de staat en soort kruipruimte/vloer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

SunshineCompany schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 14:26:
Dat laatste klopt niet meer Jeroen.. mensen met een dubbele draaimeter, die 100% gaan opwekken, hebben toch echt een digitale nodig, omdat ze anders met negatieve standen komen te zitten.
Greenchoice verrekend dat nog steeds met elkaar.
Anders wasmachine, droger, elektrische kookplaat zoveel mogelijk door de week overdag aanzetten.
Maandag wasdag 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:07

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Krijg net een mailje van Eneco over "Toon" Inzicht in Uw energieverbruik.
Lijkt wel leuk, draadloos, gas en E meting, ziet er ook wel leuk uit. Nog eens goed doorlezen denk ik.

http://thuis.eneco.nl/energie-besparen/toon-thermostaat

[ Voor 28% gewijzigd door Gasschuif op 17-01-2012 14:55 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Lardman schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 13:49:
[...]
Interessant leesvoer waarbij iets als google translate of een goede beheersing van Duits een aanrader is:

http://www.photovoltaik.e...-dmmerung-_100005258/332/

Dat artikel is de reden dat ik er van afgezien heb. succes met overwegen :)
Mijn Duits is slecht... maar ik heb een handige add-in bij firefox: google translator. Eén druk op de knop in het (enigszins brakke, doch leesbare) Nederlands.

Ja, ik zie daar toch maar vanaf denk ik :P
zonnigtype schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 13:50:
[...]
Er zijn wel brakke merken geweest met amorf. Ga je avonturieren? In Duitsland staan een paar MWp parken met structurele minderopbrengsten met Chinese amorfjes, wordt nog een leuke affaire (Photon artikel). Reclameringsverzoeken zijn tot nog toe afgewezen met vertragingstactieken.

Let ook op dat aarding nogal gevoelig punt schijnt te zijn bij dit soort dunnelaag spul. Goed informeren dus. Bij Sunergy in Rijswijk kon je de gaten in de dunnelaag amorf Si Japanners zien na enkele jaren... (er kwam nog steeds prik uit, maar vraag niet hoeveel).
:S

Hmm, dat klinkt niet best. Maar ik ben al van het idee af, waarschijnlijk worden het gewoon micro-inverters + kristallijn. Dan maar een paar cent duurder... heb ik het ook buiten en IP65, en niet in het washok ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Bartjuh op 17-01-2012 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NashNL69
SunshineCompany schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 14:46:
[...]

Als ze goedkoop 'A-merken' aanbieden, waarom hebben ze dan als optie Canadian Solar, die duurder zijn dan de 'A-merken'?
En Canadian Solar kan je wel onder de A-merken schalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NashNL69
mkleinman schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 14:45:
Wederom ietsje off-topic. Ik zie de laatste paar dagen enorm veel nieuwe mensen in het topic.

WELKOM ALLEMAAL! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Dankjewel buurman (OK, 2 minuten lopen, maar wel dezelfde straatnaam).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
NashNL69 schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 14:41:
Ook ik ben nu serieus aan het denken om zonnepannelen te laten plaatsen.
Hoera, de volgende "patiënt" (overdrachtelijk gesproken)
Lijkt enorm mooi, alleen Metdezon heeft het over A-merken zonder daarbij ook daadwerkelijk een naam te noemen. Is dit goedkope Chinese rotzooi,of heeft iemand goede ervaringen bij Metdezon?
Vragen kan geen kwaad. Bij de aanbieder natuurlijk. Onderstaande opmerkingen gelden uiteraard voor ALLE aanbieders.

Eis op: naam cellen producent, naam module producent, IEC certificaat, controleer dat bij de keurende instantie met de bijbehorende code (geen onleesbare spullen accepteren), harde garanties, originele datasheets (geen gekopieerde), garantievoorwaarden, in welk LAND garantie afwikkeling zal worden geregeld bij problemen (mag alleen maar Nederland zijn, anders ben je de sjakie), onder welke jurisdictie de voorwaarden vallen, etc.

Indien tot koop wordt besloten, eis de flashdata van de modules op en controleer bij de primaire producent (die bekend moet zijn!) of die data - en dus de geclaimde panelen - inderdaad van hen afkomstig zijn.

"A-module" is, net als "bankable", GEEN beschermde term, en zegt helemaal niks.

Er wordt door genoemde partij trouwens volgens eigen zeggen gehandeld in zowel "merk" modules als in "OEM" panelen waarvan inderdaad niet duidelijk is waar die dan wel worden gemaakt. Maar dat geldt voor talloze aanbieders.

Ergo: je zult er zelf achterheen moeten gaan. Zoals iedereen dat zou moeten doen. Alleen al om meer zekerheden te krijgen zou dat normaal gedrag moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Laatst online: 13-09 23:37
Jaar verbruik Hoekwoning 1960, geheel onderkelderd. 2 volwassenen 1 kind.
Kwh Nacht: 1296
Kwh dag: 785
gas m³: 737
water m³: 104

(23 energie besparende lampen in huis, 2x led tv's, vaatwasser aanschaf 2010 loopt 1x per dag, droger aanschaf 2010 loopt 2x per week, wasmachine uit 2010 3x per week, koelkast A+. Dakisollatie met pirplaten, geheel dubbelglas, bad + douche, modulerende ketel en thermostaat uit 2010).

Overweeg nu PV installatie 1440WP met 6x micro inverters om ongeveer de helft van de gebruikte stroom op te wekken middels zonne-energie, wacht nog op offerte voor 't installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
Solland dumpt nog eens 100 mensen (had ik al verwacht, krijg net mail binnen) en Vattenfall kiest een bizarre vluchtroute via een openbare (uit)verkoop van Helianthos...

... blijft niet veel over op het niveau van primaire productie hier.

... met dank aan EZ/EL&I en een ruggengraatloos parlement wat weigerde de macht van eerstgenoemden te breken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Als ik uit m'n zolderraam kijk zie ik de grens.
Ondanks alle perikelen daar staat er eind 2012 gewoon 30 GWp opgesteld 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:21

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

mkleinman schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 13:26:
[...]
Maar wat als 1 van de landen moet devalueren? ;)
Ook Tegenlicht gekeken gisteravond zeker ;)

[ Voor 15% gewijzigd door antonboonstra op 17-01-2012 15:29 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 14:48:
[...]

pur of piepschuim isoleert op de plaats waar het echt moet.
met chips heb je altijd een kier over waar het echt belangrijk is.

zelf doen: met eps kan voor 500 euro.
pur laten spuiten ongeveer 1200 euro.

allemaal wel afhankelijk van de staat en soort kruipruimte/vloer
Tja.... dat scheelt nogal natuurlijk. Mijn kruipruimte is wel redelijk nat (soms laagje water). Huis is uit 1983, betonvloer met broodjes volgens mij. Belangrijkste is toch dat het 1 plaat wordt of niet? Pur laten spuiten is natuurlijk wel veel makkelijker. Hoeveel cm adviseren jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

pielle007 schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 15:07:

(23 energie besparende lampen in huis, 2x led tv's, vaatwasser aanschaf 2010 loopt 1x per dag, droger aanschaf 2010 loopt 2x per week, wasmachine uit 2010 3x per week, koelkast A+. Dakisollatie met pirplaten, geheel dubbelglas, bad + douche, modulerende ketel en thermostaat uit 2010).

Overweeg nu PV installatie 1440WP met 6x micro inverters om ongeveer de helft van de gebruikte stroom op te wekken middels zonne-energie, wacht nog op offerte voor 't installeren.
Dat is geniaal weinig verbruik. Ik woon in eenzelfde soort woning (ok, 1961 :P) en hoop precies op dat verbruik met ruwweg die indeling uit te komen. Het kan dus!

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

SunshineCompany schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 14:20:

Ik krijg toch heel wat uitbreiders in mijn postvak die vorig jaar een leuk zwaar gesubsidieerd systeempje kochten om eens te kijken en nu meer willen. (vooral in Limburg..gouden provincie voor me)

Vorige maand hebben we trouwens nog een mooie 160 zonnepanelen systeem op 2 x Tripower 15K mogen leveren aan de nederlandse marinebasis in Curacao. Stelt nog heel weinig voor vergeleken met de hoeveelheid stroom die zo'n basis opzuipt aan al die airco's, maar het begin is er.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Nu al de derde kapotte SMA omvormer in korte tijd. 2x een Tripower, 1x een SB5000. Nu lost SMA het keurig op (volgende dag een nieuwe!), maar irritant is het wel. De Kostal's draaien tot nu toe allemaal nog prima. Maar daar hangen er dan ook veel minder van. Morgen weer een Kostal Piko 10.1 erbij op 't Nederlandse net, dat dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
pielle007 schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 15:07:
Nice, je gas verbruik is vooral heel netjes!

Hier tussenwoning uit 1906 (dus geen spouwisolatie mogelijk :( )
Gas: 1226m3
Electriciteit verbruikt: 2600 kWh
PV Opgewekt: 3037 kWh

Neggie dus :P

2 volwassenen, 1 kind, 4 dagen per week iemand thuis doordeweeks (2 dagen thuiswerken, twee mamadagen)

Overal HR+ Glas

Cijfers van het afgelopen jaar inclusief geboorte van dochtertje, dus dat waren een paar stook en electramaanden waar je niet blij van werd -O- Maar de dochter maakte dat weer goed *O*

Edit: damn wat gaan die posts hard in het topic vandaag.. niet bij te benen bijna!

[ Voor 7% gewijzigd door Yilar op 17-01-2012 15:53 . Reden: berichten vloed ]

Pagina: 1 ... 15 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.