Duurzame Energie deel 19 (2012) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 14 ... 28 Laatste
Acties:
  • 132.156 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 21:02
Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2012 @ 22:07:
Een vraag over elektrisc koken....

Bestaat er ook zo iets als een "4 pit" toestel? Ik bedoel iets, wat je ook ziet bij standaard gasformuizen.

Waar kan ik zo al zo'n elektrisch 4 pit of 2 pit kopen?
Is Goes heb je diverse keukentoko's die dat hebben. Kookwereld in Goes had een aantal jaar geleden wel leuk geprijsde artikelen.

Edit:
Er zijn ook inductiekookplaten die je met de 4 pitten op 1 fase kunt aansluiten. Dan regelt hij zelf het vermogen terug als je teveel vraagt. Niet ideaal lijkt me..

[ Voor 16% gewijzigd door mightym op 15-01-2012 22:12 ]

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zondag 15 januari 2012 @ 22:03:
[...]

Dat is helemaal niet zo'n gek idee, maar we hebben een prachtig Smeg fornuis met grote oven (zat bij het huis toen we het kochten), het zou zo zonde zijn die weg te doen.

Ik heb een paar opties om nuttige dingen met het overschot te doen:
  • Affakkelen met e-kachel. Heb ik een tijdje gedaan, voelt niet goed en ik heb niet het idee dat een 2kW kacheltje een echte deuk in ons aardgasverbruik voor woningverwarming kan maken. Ik gebruik hem op koude nachten wel regelmatig om even gauw de temperatuur in de slaapkamer een paar graden omhoog te brengen zonder dat we daar de hele avond voor niets stoken. Dat lijkt me nog best effectief, maar veel stroom verbruikt het niet.
  • Warmtepomp. Ons aardgasverbruik is erg laag, ik kan die uitgave gewoon niet verantwoorden. Een simpele split-unit (lucht/lucht) die onze woonkamer direct verwarmt zou nog een optie zijn maar ik ook niet goedkoop en ik ben bang voor geluidsoverlast voor de buren (en onszelf). Ouders van vrienden van me wonen naast mensen met een airco, en kijken elk jaar weer met angst en beven naar de thermometer - als het warm wordt staat de hele nacht en compressor naast hun slaapkamerraam te rammelen.
  • Elektrisch koken. We hebben een prachtig fornuis...
  • Elektrische auto. Kan ik nu niet betalen en we hebben natuurlijk geen auto nodig. Daarnaast vermijd ik het hebben van een auto vanwege onduurzame aspecten die elke auto, onafhankelijk van de energiebron, heeft.
  • Elektrische scooter. Is een reële optie maar de kwaliteitsklasse waar ik mijn zinnen op heb gezet is nu nog te duur. Daarnaast zou het apparaat voornamelijk fietskilometers vervangen en dat is weer niet goed voor mij.
  • Elektrische fiets. Zou ik op elk moment kunnen kopen. Ik weet alleen niet of het echt een deuk in ons overschot gaat maken met 2-3 kWh/100km.
  • Wietkwekerij. Dat zou ons jaarlijks overschot waarschijnlijk in een maand opmaken, maar is op velerlei manierenonduurzaam.
En ik zou natuurlijk allemaal onduurzame dingen kunnen doen als apparatuur op standby laten, verlichting onnodig laten branden, de TV 24/7 als bewegend behang aanhebben, de computer 24/7 laten draaien voor downloads, een wasdroger kopen, maar dat voelt allemaal niet duurzaam...

Dus zolang de verrekening van ons overschot nog goed geregeld is laat ik maar zo.
Mijn 1200 kWh overschot gaat gewoon naar electrabel, zodat ze meer winst hebben, dit dankzij de Belgische Overheid. Toch ben ik niet van zin dit af te fakkelen.

On a lighter note: http://www.cellaenergy.com/ hoax or not? Vloeibare waterstof onder atmosferische druk..... hoe verzinnen ze het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is Goes heb je diverse keukentoko's die dat hebben. Kookwereld in Goes had een aantal jaar geleden wel leuk geprijsde artikelen.

Edit:
Er zijn ook inductiekookplaten die je met de 4 pitten op 1 fase kunt aansluiten. Dan regelt hij zelf het vermogen terug als je teveel vraagt. Niet ideaal lijkt me..
Dank je wel..

Ik kom net wat informatie tegen over elektrisch koken. Als je een 2-pit pakt, dan kook je al snel met 2500 Watt (1500W op pit 1, 1000W op pit 2). Stel dat ik nog een derde los er bij zou dan, dan mag die maximaal maar 1000W afnemen. Totaal 3500W.

Het blijkt, dat een stroomgroep maximaal 16A en 230V levert. Dat betekent : 16A x 230V = 3680 W.

Het advies wat ik er bij lees, is dat je de koelkast dan op een andere groep aansluit. Omdat die dan misschien "gaat vliegen".. Klinkt als, dat die het dan niet meer leuk zal vinden. etc.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2012 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2012 @ 22:14:
Mijn 1200 kWh overschot gaat gewoon naar electrabel, zodat ze meer winst hebben, dit dankzij de Belgische Overheid. Toch ben ik niet van zin dit af te fakkelen.
1200kWh jaarlijks overschot? Dat is meer dan een klein beetje... heb je je installatie verkeerd begroot? Of wist je niet vooraf dat je gen@@id zou worden met de verrekening een overschot?
On a lighter note: http://www.cellaenergy.com/ hoax or not? Vloeibare waterstof onder atmosferische druk..... hoe verzinnen ze het?
Het principe is geen hoax, waterstof opslaan in metaalroosters wordt al heel lang over gesproken. De twee vragen zijn: is het (op dit moment) praktisch en is het (op dit moment) betaalbaar? Ik blijf er bij dat netkoppeling het beste en meest efficiëntste is, maar ja, dan moet de verrekening wel eerlijk redelijk geregeld worden.

[ Voor 0% gewijzigd door JeroenH op 15-01-2012 22:20 . Reden: Rare spelfout opgelost ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kloas_wokkel
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-12-2022
Vraagje, moet je je installatie ook registreren op http://www.energieleveren.nl/ als de installatie erg klein is (<200 Wp)? En moet ik Essent ook informeren? Of zal dat allemaal wel loslopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
kloas_wokkel schreef op zondag 15 januari 2012 @ 22:45:
Vraagje, moet je je installatie ook registreren op http://www.energieleveren.nl/ als de installatie erg klein is (<200 Wp)? En moet ik Essent ook informeren? Of zal dat allemaal wel loslopen.
Voorzover ik weet "moet" je je installatie helemaal nergens registreren. Helemaal als je een draaischijfmeter hebt zou ik me nergens registreren, maar dat is mijn mening...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kloas_wokkel
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-12-2022
Ok we hebben inderdaad nog een draaischijfmeter en die wil ook wel terugdraaien.
Dan registreer ik me gewoon niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
kloas_wokkel schreef op zondag 15 januari 2012 @ 22:53:
Ok we hebben inderdaad nog een draaischijfmeter en die wil ook wel terugdraaien.
Dan registreer ik me gewoon niet
Echt nergens voor nodig, helemaal met zo'n kleine installatie niet. Je hebt alleen maar kans dat je je voor niets administratieve moeilijkheden op de hals haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was eerst ook een beetje "bang geworden" of "bang gemaakt" door de energie-netwerk-leverancier, die ik mijn installatie moest aanmelden. Maar na het lezen er van, had ik zo iets van : Daar heb ik geen zin in. Daar wil ik niet aan meedoen.

Sindsdien ben ik helemaal geen problemen tegen gekomen. Dus ik zou mijn installatie nog steeds niet registreren. Het is wel goed zo. Ze zoeken het maar uit. :P

mijn advies : Niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-08 20:30

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2012 @ 22:14:

Je kan toch met simpele hardware er voor zorgen dat zodra je energie begint terug te leveren dat je dan het extra vermogen gebruikt om elektrisch water te verwarmen. Is welliswaar voor normaal gebruik duur, maar omdat het toch om 'gratis' stroom gaat 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zondag 15 januari 2012 @ 22:19:
[...]

1200kWh jaarlijks overschot? Dat is meer dan een klein beetje... heb je je installatie verkeerd begroot? Of wist je niet vooraf dat je gen@@id zou worden met de verrekening een overschot?

[...]

Het principe is geen hoax, waterstof opslaan in metaalroosters wordt al heel lang over gesproken. De twee vragen zijn: is het (op dit moment) praktisch en is het (op dit moment) betaalbaar? Ik blijf er bij dat netkoppeling het beste en meest efficiëntste is, maar ja, dan moet de verrekening wel eerlijk redelijk geregeld worden.
Inderdaad, ik hoorde bij de zgn. early adopters. Er werd ons door de overheid voorgespiegeld dat we de overproductie gewoon konden doorverkopen aan de netbeheerder/leverancier aan een lagere prijs, maar wel belastingsvrij. Toen is er een bepaalde partij in de Vlaamse regering gekomen en zij waren ertegen....

Als nanotechnoloog mag ik toch verondersteld zijn enige voorkennis te hebben, en het opslaan van waterstof als metaalhydriden kan, maar is zeer duur en enorm energie-intensief. Ik kan met de beste wil ter wereld, geen methode indenken hoe men erin zou geslaagd zijn om dit proces zo goedkoop te maken dat het maar een 30 cent per liter zou kosten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
hansdegit schreef op zondag 15 januari 2012 @ 21:15:
edit: Ik heb nu even gekeken, maar kan nou niet direct zien of die Zubadan ook in staat is om het water in de CV leidingen te verhitten. En da's natuurlijk wel handig om gas te besparen.
hee grappenmaker, het is goed dat je skeptisch bent over dingen, maar zorg er nu eens voor dat je je eens fatsoenlijk verdiept voordat je weer vanalles roept!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Topicstarter
mightym schreef op zondag 15 januari 2012 @ 20:38:
[...]

Prachtige site! Lijkt me waanzinnig leuk om dit ook voor NL te doen.. Als ik het goed heb begrepen zou het mogelijk moeten zijn om met PVoutput.org een team aan te maken en de resultaten van dit team te presenteren, maar dat heeft wel wat beperkingen..
Moet je wel het vermogen weten in NL, en retegoeie prognose software hebben. Dat hebben "we" niet. Dus blijft het zwemmen. Niemand weet het, en dat blijft zo omdat er zo verschrikkelijk weinig is aangemeld. Wat een logische oorzaak heeft: geen feed-in tarief, dus waarom zou je?

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
OMG bij hoeveel instanties 'moet' ik mijn installatie tegenwoordig wel niet aanmelden? Hoe meer er verschijnen, hoe minder ik geneigd ben er allemaal aan mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

• Warmtepomp. Ons aardgasverbruik is erg laag, ik kan die uitgave gewoon niet verantwoorden. Een simpele split-unit (lucht/lucht) die onze woonkamer direct verwarmt zou nog een optie zijn maar die zijn ook niet goedkoop en ik ben bang voor geluidsoverlast voor de buren (en onszelf). Ouders van vrienden van me wonen naast mensen met een airco, en kijken elk jaar weer met angst en beven naar de thermometer - als het warm wordt staat de hele nacht en compressor naast hun slaapkamerraam te rammelen.

Dus zolang de verrekening van ons overschot nog goed geregeld is laat ik maar zo.
Je zegt hier een ding wat helemaal klopt. Met een laag verbruik is een grote uitgave voor een potentieel kleine restbesparing niet te verantwoorden. Dat zou alleen maat kunnen als ''het gas'' de deur uitgaat.
Echter gas heeft als voordeel erg goed te (blijven) functioneren als het buiten koud is, waar de luchtwarmtepomp het juist laat afweten (in COP).

En dat het geen geringe investering is kun je hier lezen. Dit systeem is relatief op de markt gekomen. Het zou goed zijn als de prestaties wat verder verbeteren zouden. Nu is het SV voor mij, met mijn verbruik 28GJ (circa 800 kuub gas) nog veruit goedkoper dan deze oplossing.
http://www.loebbeshop.de/...l-200-s-paket-z010485.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
SpiceWorm schreef op zondag 15 januari 2012 @ 23:54:
[...]

hee grappenmaker, het is goed dat je skeptisch bent over dingen, maar zorg er nu eens voor dat je je eens fatsoenlijk verdiept voordat je weer vanalles roept!
Jahaa. Ik had het reeds gezien (even verder lezen, collega):
hansdegit schreef op zondag 15 januari 2012 @ 22:03:
[...]

Yep, dat lijkt te kunnen. Nu nog zien of -ie zich laat regelen met een aan/uit thermostaat. Dat is voor ons belangrijk, want alle thermostaten komen samen in een regelunit die de uiteindelijke regie over de thermische kleppen en de CV heeft. En helaas, die kan alleen maar aan/uit regelen.

[ Voor 37% gewijzigd door hansdegit op 16-01-2012 08:23 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:32

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2012 @ 08:05:
[...]

Je zegt hier een ding wat helemaal klopt. Met een laag verbruik is een grote uitgave voor een potentieel kleine restbesparing niet te verantwoorden. Dat zou alleen maat kunnen als ''het gas'' de deur uitgaat.
Echter gas heeft als voordeel erg goed te (blijven) functioneren als het buiten koud is, waar de luchtwarmtepomp het juist laat afweten (in COP).

En dat het geen geringe investering is kun je hier lezen. Dit systeem is relatief op de markt gekomen. Het zou goed zijn als de prestaties wat verder verbeteren zouden. Nu is het SV voor mij, met mijn verbruik 28GJ (circa 800 kuub gas) nog veruit goedkoper dan deze oplossing.
http://www.loebbeshop.de/...l-200-s-paket-z010485.htm
Op zich zijn split-airco units niet zo heel duur meer, inclusief warmtepomp optie. Er was zelfs recentelijk nog een monoblock in de aanbieding. Kwestie van een doorvoer naar buiten en klaar ben je. Volgens mij kostte deze minder dan 1000 euro. Okay nog steeds niet goedkoop maar kan zeker een optie zijn.

Update: 799 euro that is!

http://www.aircoshop.nl/a...-airco-zonder-buitenunit/

Overlast voor buren is er (IMHO) niet omdat het een binnenunit betreft. en 40dB is volgens ( http://www.milieusite.be/?id=84 ) nu niet echt lawaaiig.

Ik zou er wel 1 willen monteren in de woonkamer. Mijn voornaamste probleem is dat ik er geen plek voor heb op hem te monteren in de woonkamer.

Update2:

http://www.aircoshop.nl/a...oelen-en-36-kw-verwarmen/

Die zijn ook erg interessant. Dit is een split-unit. Dat maakt het monteren wat lastiger maar de locatie kiezen voor de binnenunit weer wat makkelijker. 999 euro voor 3600W verwarmingsvermogen ( 870W opgenomen electrisch vermogen ) of 1199 euro voor een slag zwaarder: 4570W verwarmingsvermogen bij 1.26kW opgenomen electrisch vermogen.

Ik kijk dan puur even naar het verwarmingsvermogen, de koelunit/airco zou ik denk ik niet gebruiken in de woonkamer. Althans als het warm is buiten ( 25+ ) dan blijft het nog lang aangenaam met maximaal 22 of 23 graden in de woonkamer. En die temperatuur is 's avonds ook niet vervelend.

[ Voor 32% gewijzigd door mkleinman op 16-01-2012 08:57 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-09 14:54
(jarig!)
Zijn er hier mensen de E-Cat evolutie/revolutie/hoax van Rossi aan het volgen?
Update: $50 per kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 07:28
[...]

Ik heb een paar opties om nuttige dingen met het overschot te doen:
Je Kunt natuurlijk zelf een warmtepomp maken.
Het interwebs staat vol met beschrijvingen hoe je een redelijk werkende sterlingmotor kunt maken. Vervolgens is het een kwestie van een kleine electromotor op het vliegwiel zodat er warmte van buiten naar binnen gepompt kan worden ten koste van de arbeid door de stroom. Deze al dan niet met plugwise aansluiten op het stroomnet en je kunt mooi inprogrammeren wanneer ie het doet. Geweldig leuk hobbyproject natuurlijk en voor 100 euro en een hoop tijd heb je een redelijke zo voormekaar.

Helemaal mooi is natuurlijk zo'n ecostone van speksteen. Gewoon lekker overdag als je panelen stroom leveren deze zelf vastleggen in dat speksteen, vraag maar naar de gebruikerservaringen met speksteen, er woont hier een liefhebber ergens geloof ik. :)

Ben zeer benieuwd naar de foto's als je die sun250g hebt aangesloten.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cafe Del Mar schreef op maandag 16 januari 2012 @ 08:52:
Zijn er hier mensen de E-Cat evolutie/revolutie/hoax van Rossi aan het volgen?
Update: $50 per kW
Koude fusie is toch algemeen gemeengoed? Elk element lager dan ijzer heeft de neiging te fuseren, en elk element groter dan ijzer heeft de neiging te splitsen. In welke mate dit bruikbare energie opwekt is nog maar de vraag.

Koude fusie in dit verhaal is tot nog toe vrij hopeloos te noemen, en ik vrees dat het zo zal blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:21

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

[...]
En ik zou natuurlijk allemaal onduurzame dingen kunnen doen als ... de computer 24/7 laten draaien voor downloads ... maar dat voelt allemaal niet duurzaam...
Eerlijk gezegd vind ik een computer laten draaien voor downloads of laten meedoen aan een distributed computing project duurzamer dan een elektrische kachel. Uiteindelijk wordt alle elektrische energie van de computer ook in warmte omgezet, terwijl je ook nog nuttige arbeid verricht.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:18

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Sinds 21/12 HR++ glas in deel van het huis waar gestookt wordt, als vervanging van het gewone dubbelglas uit 1989. De ervaringen zijn zeer positief. Het voelt warmer aan en er is minder trek. De thermostaat staat 's avonds 1 graad lager en overdag 1,5 graad lager. Hoewel ik wekelijks gasstanden bijhoud is vergelijking met vorige jaren niet goed mogelijk ivm gewijzigde gezinssituatie. In ieder geval is het gasverbruik per graaddag flink gedaald.

[ Voor 6% gewijzigd door ericplan op 16-01-2012 10:31 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Speksteenkachel schreef op zondag 15 januari 2012 @ 21:41:
Die centrales krijgen dan de keuze of onder kostprijs blijven leveren of afschakelen.
Aangezien een kolencentrale gebruik maakt van een zeer traag proces komen ze voor een aardig dilemma te staan.
De prijs op de spotmarkt is soms zelfs negatief: als je op dat moment een paar MWh afneemt krijg je geld toe :) Simpelweg omdat het goedkoper is dan nog meer centrales naar beneden schakelen... Maar dit komt niet vaak voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
mkleinman schreef op maandag 16 januari 2012 @ 08:26:
Op zich zijn split-airco units niet zo heel duur meer, inclusief warmtepomp optie. Er was zelfs recentelijk nog een monoblock in de aanbieding.
Ja, maar hoe ver zakt de COP bij buitentemperaturen zoals we nu hebben? Mijn vrouw werkt vandaag thuis, dan staat zo'n ding dus de hele dag en avond te pruttelen. Dan maakt een zakken in COP van bv. drie naar twee echt veel uit.
Lardman schreef op maandag 16 januari 2012 @ 09:12:
Je Kunt natuurlijk zelf een warmtepomp maken.
Ja, dat kan. Maar zelf een stirlingmotor maken is niet makkelijk, je zult op een behoorlijk hoog niveau moeten kunnen draaien frezen om dat voor elkaar te krijgen. Omdat stirlingmotoren voor een goed rendement afhankelijk zijn van goede sealings bouw je zo'n ding niet even in je schuur met een ijzerzaag en een accuboormachine. Mijn broer is CNC-frezer en ik heb hem wel eens zo'n bouwtekening laten zijn. De prijsschatting die hij gaf was niet mis :X
en voor 100 euro en een hoop tijd heb je een redelijke zo voormekaar.
No way. Eerder het vijfvoudige, en als je het interessant wil maken met een slimme aansturing en als je bouwt zodat het betrouwbaar een lange tijd draait is het tienvoudige helemaal niet onwaarschijnlijk.
Ben zeer benieuwd naar de foto's als je die sun250g hebt aangesloten.
Natuurlijk :)

Overigens heb ik je DM gezien, antwoord volgt.
antonboonstra schreef op maandag 16 januari 2012 @ 09:51:
Eerlijk gezegd vind ik een computer laten draaien voor downloads of laten meedoen aan een distributed computing project duurzamer dan een elektrische kachel. Uiteindelijk wordt alle elektrische energie van de computer ook in warmte omgezet, terwijl je ook nog nuttige arbeid verricht.
Alleen om te downloaden? Echt niet. Distributed computing is nog discutabel, afhankelijk van het resultaat, maar dan nog zou ik verwachten dat een dedicated supercomputer dat efficiënter kan dan een paar duizend homecomputers - die ook nog het internet nodig hebben om de packets uit te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mkleinman schreef op maandag 16 januari 2012 @ 08:26:
Op zich zijn split-airco units niet zo heel duur meer, inclusief warmtepomp optie. Er was zelfs recentelijk nog een monoblock in de aanbieding. Kwestie van een doorvoer naar buiten en klaar ben je. Volgens mij kostte deze minder dan 1000 euro. Okay nog steeds niet goedkoop maar kan zeker een optie zijn.
Dat weet ik, echter daarmee kan ik mijn huidige gas of sv aansluiting niet de deur uitdoen.
Dus dat moet zich dan terugverdienen op het verschil in variable kosten tussen, in mijn geval, SV en de WP.

Met een COP van 3 en een E-prijs van 0,205 euro/kWh levert dit een voordeel marginaal op van 1,8 cent per kWh th. Een investering van 1000 euro verdient zich dan terug in 16,7 jaar en een van 500 in 8,4 jaar.
Zelfs nog zonder rekening te houden met rente. (als ik er 12 GJ th per jaar mee zou opwekken)

Het lijkt me daarom onhaalbaar. Ik heb liever een solide oplossing met een grondboring.
Dit is alleen onbeschrijflijk kostbaar in relatie tot een bescheiden verbruik.
Volgens mij alleen geschikt voor de "gazz-guzzlers" waar ik niet bij hoor.

edit: ik zal eens kijken naar je links, bedankt martin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
"Grappig", dat het systeem nu zo is ingericht dat zuinig gedrag op een gegeven moment verdere besparing tegenwerkt...
Ik heb liever een solide oplossing met een grondboring. Dit is alleen onbeschrijflijk kostbaar in relatie tot een bescheiden verbruik.
Je zou het met een heel huizenblok moeten doen. Maar ja, om dat LTV interessant te maken zou je ook dat hele huizenblok moeten isoleren e.d. Zie maar eens alle neuzen dezelfde kant op te krijgen (dat is mij zelfs voor zoiets kleins en goedkoops als spouwmuurisolatie niet gelukt...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op maandag 16 januari 2012 @ 10:35:
"Grappig", dat het systeem nu zo is ingericht dat zuinig gedrag op een gegeven moment verdere besparing tegenwerkt...
Wet van remmende voorsprong...
Je zou het met een heel huizenblok moeten doen. Maar ja, om dat LTV interessant te maken zou je ook dat hele huizenblok moeten isoleren e.d. Zie maar eens alle neuzen dezelfde kant op te krijgen (dat is mij zelfs voor zoiets kleins en goedkoops als spouwmuurisolatie niet gelukt...)
Wat ik meer in de hand heb is de ventilatie, maar de markt ontwikkeld zich en de producten op dit vlak worden ook wel beter. Hoe meer mensen het doen, des te meer standaard oplossingen er komen.
Bij zware investeringen ben ik niet graag het proefkonijn.
Ik denk dat in mijn huis een WTW redelijk kan werken gezien de isolatiegraad en afdichting.

Helaas moet ik me voorlopig op dat vlak richten op een nog betere brievenbusborstel e.d.
Minder spannend.... (gelukkig komt er nog wat extra PV in het voorjaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:32

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik zit me net te bedenken. Eigenlijk zou je voordat je een lucht/lucht warmtepomp neemt eerst moeten weten hoeveel kW aan warmte uitstraling je eigenlijk hebt bij "x" buitentemperatuur. Met andere woorden een gedetailleerde Rc berekening van het huis.

Daarnaast zou je dit ook kunnen vergelijken met de hoeveelheid aan kW aan radiatoren in die ruimte.
Ik heb zelf het idee dat 3.6kW aan verwarming meer dan genoeg moet zijn, zelfs met temperaturen van rond de 0 graden.

En gesteld je hebt 250-500kWh over dan zou je ervoor kunnen kiezen om alleen de warmtepomp te gebruiken wanneer het warmer is dan 10 graden buiten om zo de COP zo hoog als mogelijk te houden. Dus: relatief hoge buitentemperaturen en electrisch overschot --> warmtepomp.. Anders CV ketel.

500kWh met een COP van 3.5 = 6300MJ = 6.3GJ = ongeveer 180m3 gas. ( uitgaande van 35MJ/m3 ).

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Laatst online: 13-09 13:46
@www.energieleveren.nl website.
vraag ik me zomaar het volgende af.
Heeft iemand zich daar ooit al aangemeld? Krijg je dan een bevestiging? Heeft deze bevestiging enige (juridische) waarde?

Kortom heeft het uberhaupt wel zin?

....of gaan de netbeheerders een groene sier maken met onze installatie's?

[ Voor 1% gewijzigd door internet4me op 16-01-2012 11:25 . Reden: meervoud ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
JeroenH schreef op maandag 16 januari 2012 @ 10:35:
[...]

Tarieven stadswarmte Vattenfall/NUON bekend gemaakt. Schade valt (dit keer) voor ons mee, maar toch:

Variabele GJ prijs verlaagd (...) met 35 Eurocent/GJ tot 23,24 Euro/GJ incl. BTW (1,48% minder dan in 2011-II). Nota bene: eerste >> tweede jaarhelft 2011 fors verhoogd met EUR 2,97/GJ, een explosieve toename van 14,4%...
Vastrecht natuurlijk weer verhoogd met 15,96 Euro/jaar, plus 4,61%. (2011-I >> II 4,2% verlaagd...).
Echter ook de beruchte "kookgas vastrecht compensatie vanwege Niet Meer Dan Anders principe" (wat mogelijk uit de Warmtewet gegooid zou kunnen gaan worden) 2,52 Euro extra "ontvangen", 1,91% meer compensatie.
Totale kosten GJ verbruik + vastrecht minus kookgas vastrecht compensatie 2012-I: 506,88 Euro.

Alles bij elkaar ga ik voor 12 GJ op jaarbasis dan 9,24 Euro/jaar meer betalen dan in 2011-II, verhoging all-in 1,86%.

In 2011-I betaalden we voor 12 GJ op jaarbasis 462 Euro all-in. Verhoging t.o.v. die jaarhelft: 44,88 Euro, 9,7% all-in. Met marginaal verbruik, we zitten al die jaren al op een absoluut bodem verbruik, maar het levert weinig geld extra op, dat ge-bespaar...

Triest is natuurlijk weer dat de beïnvloedbare variabele kosten weer (weinig) omlaag zijn gegaan terwijl de altijd te betalen vastrechten alweer fors omhoog zijn geschroefd, meer dan ze vorig jaar omlaag zijn gegaan. Nederland zal het nooit leren om doortastend naar rato van energie zuinig gedrag te belonen, de vastrechten beginnen een ernstige vorm van woeker te vertonen.

Kan in tweede jaarhelft natuurlijk best erger uit gaan pakken (?), en de Warmtewet zou deze maand afgetikt moeten gaan worden (is al van 7 jaar geleden dat initiatief, wat de SV verbruiker "zou moeten beschermen", maar daar is tot nu toe nog helemaal niets van terecht gekomen).

@internet4me
Heeft iemand zich daar ooit al aangemeld? Krijg je dan een bevestiging? Heeft deze bevestiging enige (juridische) waarde?

....of gaan de netbeheerders een groene sier maken met mijn installatie?
Waarom zou je? Er staat niks over in de Wet, en je zou inmiddels de houding van netbeheerders t.o.v. al dat lastige salderingsvolk moeten hebben begrepen. Die zien potentieel goud, en extra heffingen in het verschiet voor al die zogenaamde "netbelasters" (wat rabiate crap is, maar ja, wie gaat dat Den Haag vertellen).

Dus neen, uiteraard niet aangemeld. Net zo min op basis van de Netcode, die de meeste netinvoeders geen enkel "voordeel" biedt. Dat ga ik pas doen als er een vaste Einspeise Vergütung, in Wet afgetikt, tegenover staat... Nooit dus, waarschijnlijk.

Er staan niet eens gebruiksvoorwaarden en juridisch protocol op die site. Heeft iemand op een vrijdagmiddagje zeker in elkaar zitten knutselen, "we zien wel wie er zo gek is...".
Wat gebeurt er met mijn gegevens?
De gegevens worden gebruikt door de netbeheerder om het elektriciteitsnet optimaal te beheren. De netbeheerder heeft een wettelijke publieke taak en gebruikt de gegevens niet voor commerciele doeleinden. Ze blijven dus strikt vertrouwelijk.
Ja, ja, op je mooie blauwe ogen. Waar is de "juridische overeenkomst" die ondertekend en wel "jouw rechten" keihard vastlegt? Bestaat helemaal niet, en er is (dus) ook geen enkele wettelijke basis voor...

Die drie "redenen" om te melden zijn bovendien bovenste beste netbeheerders-juristen-polderkolder...

[ Voor 28% gewijzigd door zonnigtype op 16-01-2012 11:32 . Reden: Waarom zou je? ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

JeroenH schreef op maandag 16 januari 2012 @ 10:17:
[...]
Alleen om te downloaden? Echt niet. Distributed computing is nog discutabel, afhankelijk van het resultaat, maar dan nog zou ik verwachten dat een dedicated supercomputer dat efficiënter kan dan een paar duizend homecomputers - die ook nog het internet nodig hebben om de packets uit te wisselen.
Het idee erachter is om i.p.v. een 200W elektrische kachel een computer 200W te laten verstoken. De COP bij beide apparaten is 1, maar de computer levert daarnaast ook nog nuttige arbeid. Een supercomputer levert alleen de nuttige arbeid, maar de geproduceerde warmte is nutteloos en moet vaak zelfs weer weg gekoeld worden.

[ Voor 10% gewijzigd door antonboonstra op 16-01-2012 11:34 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Even advocaat van de netbeheerder.....
Als je een digitale telwerk heb, dan moeten er jaarlijks 4 getallen worden doorgegeven aan je netbeheerder. (al dan niet door een meteropnemer)
De netbeheerder is verantwoordelijk voor het opnemen en controleren van de meter?

Dan moet de netbeheerder toch weten wat je hebt hangen cq gebruikt. Anders wordt er standaard om 2 getallen gevraagd cq genoteerd.

Natuurlijk met een echte slimmemeter.....Heb je hier geen last van. Helaas worden deze meters al een eewigheid niet meer uitgeleverd. :(

[ Voor 22% gewijzigd door internet4me op 16-01-2012 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
internet4me schreef op maandag 16 januari 2012 @ 11:43:
Even advocaat van de netbeheerder.....
Als je een digitale telwerk heb, dan moeten er jaarlijks 4 getallen worden doorgegeven aan je netbeheerder. (al dan niet door een meteropnemer)
De netbeheerder is verantwoordelijk voor het opnemen en controleren van de meter?
"Formeel" is dat de "meetgemachtigde", maar die wordt gewoon aangewezen door de netbeheerder. Is een beetje vaag gebied (zoals zo veel vaag wordt gehouden, anders kunnen "we" mogelijk in gaan grijpen).
Dan moet de netbeheerder toch weten wat je hebt hangen cq gebruikt. Anders wordt er standaard om 2 getallen gevraagd cq genoteerd.
Vergeet de Ferrarisklanten niet. Dat zijn de meesten, me included. En die willen ze op het hakblok krijgen, met behulp van wat zoetgevooisde woorden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:03

• Wietkwekerij. Dat zou ons jaarlijks overschot waarschijnlijk in een maand opmaken, maar is op velerlei manierenonduurzaam.
wiet kweken lijkt mij ook niet de oplossing, maar het systeem daar voor is wel heel boeiend.
ik denk eerder aan veldsla, touge, radijs etc (vanwege de korte groei tijd.)
s'winters lekker verse groente, dat is wel heel lux.

of anders een aquarium in de huis kamer.
dat is wel een hele leuke warmte buffer.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

JeroenH schreef op maandag 16 januari 2012 @ 10:17:
[...]
- die ook nog het internet nodig hebben om de packets uit te wisselen.
Niet continu. Je kunt althans die van d.net zo instellen dat die alleen verstuurd en verzend wanneer er een connectie is. Het kan ook per e-mail of via een lokale proxy.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op maandag 16 januari 2012 @ 12:05:
[...]

wiet kweken lijkt mij ook niet de oplossing, maar het systeem daar voor is wel heel boeiend.
ik denk eerder aan veldsla, touge, radijs etc (vanwege de korte groei tijd.)
s'winters lekker verse groente, dat is wel heel lux.

of anders een aquarium in de huis kamer.
dat is wel een hele leuke warmte buffer.
Inderdaad, veel Lux licht nodig voor een kwekerij :p

Ik denk niet dat het opgebruiken van je stroom voor wat groenten duurzaam is, aangezien deze buiten in de volle grond ook wel gaan groeien. Misschien is het in de zomer telen en daarna invriezen iets efficiënter? Maar ook niet echt 'groen'.

Ik zat aan iets anders te denken, ik heb thuis het probleem, dat mijn huisgenoten en ik er allemaal een ander ritme op nahouden. Ik ga meestal tussen 20 en 21u slapen en sta om 4u op, een andere persoon gaat rond 23u slapen en staat rond 7u op, mijn broer tenslotte, gaat om 2u slapen en staat om 9u op. Mijn vader gaat om 22u werken en komt om 6u thuis en gaat om 7u slapen. Nu is het niet echt efficiënt om een huis de hele tijd te verwarmen. Persoonlijk vind ik 17 graden wel okay, maar daar sta ik alleen in. Nu het vriest is het in bepaalde leefruimtes ook maar 12 graden om 4u smorgens.

Nu ben ik aan het kijken naar 'stenen' als warmteopslag, in plaats van radiatoren op te warmen, waarom geen indoor rotstuin opwarmen, deze stenen blijven nog uren warmte afgeven zonder dat er energie moet blijven toegevoegd worden. Nu kan ik er niets over vinden, ofwel zoek ik op de verkeerde termen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
@stenen opwarmen

Je huis is toch van steen, deze warm je toch op.
Ook worden de spullen in huis opgewarmt, dus dat doe je allang.

Ik zou gaan isoleren, want daarom wordt het koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2012 @ 12:23:
[...]

Ik denk niet dat het opgebruiken van je stroom voor wat groenten duurzaam is, aangezien deze buiten in de volle grond ook wel gaan groeien. Misschien is het in de zomer telen en daarna invriezen iets efficiënter? Maar ook niet echt 'groen'.

Ik zat aan iets anders te denken, ik heb thuis het probleem, dat mijn huisgenoten en ik er allemaal een ander ritme op nahouden. Ik ga meestal tussen 20 en 21u slapen en sta om 4u op, een andere persoon gaat rond 23u slapen en staat rond 7u op, mijn broer tenslotte, gaat om 2u slapen en staat om 9u op. Mijn vader gaat om 22u werken en komt om 6u thuis en gaat om 7u slapen. Nu is het niet echt efficiënt om een huis de hele tijd te verwarmen. Persoonlijk vind ik 17 graden wel okay, maar daar sta ik alleen in. Nu het vriest is het in bepaalde leefruimtes ook maar 12 graden om 4u smorgens.

Nu ben ik aan het kijken naar 'stenen' als warmteopslag, in plaats van radiatoren op te warmen, waarom geen indoor rotstuin opwarmen, deze stenen blijven nog uren warmte afgeven zonder dat er energie moet blijven toegevoegd worden. Nu kan ik er niets over vinden, ofwel zoek ik op de verkeerde termen...
a speksteen.
verkrijgbaar in de betere hobby zaak, of speciaal zaak.
http://www.bick.nl/
ze hebben best mooie kleuren.

de Braziliaanse variant kun je ook in platen krijgen of tegels.
bij Antwerpen zit de importeur.
de Braziliaanse verzie is iets harder.

ik ben ooit eens een radiator bedrijf tegen gekomen die stenen radiators maakt.
maar effe de link kwijt.

hoe denk je dat de groente die nu in de supermarkt licht gekweekt worden?
vooral de sla tomaten en komkommer paprika etc..
ik zie de lampen in de kassen in de buurt flink branden.

en in vriezen van sla? dat is niet echt lekker.
(zelf eet ik die groente nu niet. witlof en knolselderij staan nu meer op het menu.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2012 @ 12:23:
[...]

De temperatuur daalt omdat er warmte verloren gaat. De steen fungeert enkel als buffer. Netto zal er dus net zoveel energie verloren gaan. Of te wel er die energie moet ook weer gestoken worden in het opwarmen van de steen.

Als de temperatuur nu al zakt tot 12c dan kan je beter gaan isoleren. Vannochtend was het bij mij in hele huis niet kouder dan 16c. Dan verwarm ik alleen de woonkamer en de badkamer.

Gister heb ik om 22:00 de verwarming uitgezet bij 19c.

Je kan er ook nog voor zorgen dat je overcapaciteit op je radiatoren creert zodat je in een zeer korte periode de ruimtes kan warmstoken als je daarbij een klok thermostaat aanschaft kan je de boel best strak afregelen

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 16-01-2012 12:37 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

revolution-nl schreef op maandag 16 januari 2012 @ 12:35:
[...]

De temperatuur daalt omdat er warmte verloren gaat. De steen fungeert enkel als buffer. Netto zal er dus net zoveel energie verloren gaan. Of te wel er die energie moet ook weer gestoken worden in het opwarmen van de steen.

Als de temperatuur nu al zakt tot 12c dan kan je beter gaan isoleren. Vannochtend was het bij mij in hele huis niet kouder dan 16c. Dan verwarm ik alleen de woonkamer en de badkamer.

Je kan er ook nog voor zorgen dat je overcapaciteit op je radiatoren creert zodat je in een zeer korte periode de ruimtes kan warmstoken als je daarbij een klok thermostaat aanschaft kan je de boel best strak afregelen
Er is al maximaal geïsoleerd, ik woon in een vrijstaande woning waar niets rond staat, het eerstvolgende huis is 3km verder. Ook bomen staan pas op enkele tientallen meters. Ik heb de verwarming uitgezet om 21u, toen was het 17.5°C. Om 4u15 was het 12.5°C, normaal is het iets minder koud, maar omdat het een koude nacht met toch wel wat wind was, is het sneller afgekoeld. Er is ook 1 luik in reparatie, waardoor een stuk isolatie wegvalt.

Het is niet de bedoeling om netto minder te verbruiken, wat wel leuk zou zijn, maar om de warmte meer te verdelen. Omdat we geen aardgas hebben en elektrisch verwarmen nogal duur is, hebben wij nog steeds de stookolieinstallatie die er al staat sinds 1990. Gezien de omvang van de woning is het ook niet mogelijk om ze een 'beetje' te laten branden, ofwel staat ze aan, ofwel staat ze niet aan.

Ik ga mij nu eens informeren naar die 'speksteen' (bedankt! ;) ). Misschien zijn er ook andere systemen waar deze in verwerkt kunnen worden, ik denk bijvoorbeel aan het afvoeren en tijdelijk opslaan van restwarmte van andere toestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
revolution-nl schreef op maandag 16 januari 2012 @ 12:35:
[...]

het klopt helemaal wat je zegt.
maar toch zijn er wat voordeeltjes bij een flinke warmte buffer.
mijn vloerverwarming is +/- 1000 kilo beton die heb ik gisteren op gestookt tot 20 graden.
vanochtent was het 19 graden en net op gestookt naar 19,5 en nu weer uit gezet.
ik denk dat ik hem vanavond weer door stook naar 20 graden of iets meer.
en dat toch met maar een minimaal gas verbruik (minder als 600m3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
migjes schreef op maandag 16 januari 2012 @ 12:35:
en in vriezen van sla? dat is niet echt lekker.
(zelf eet ik die groente nu niet. witlof en knolselderij staan nu meer op het menu.)
... of winterpostelein, of veldsla (onverwarmde kassen, bio uiteraard).

Gaat weer lekker buiten met het zonneke. Dik een halve Watt vermogen uit een Wattpiekje oude PeeVau... (30 graden, plm. zuid-georiënteerd, op de niet tijdelijk beschaduwde moduultjes).

"Ein guter Start ist die halbe Arbeit". Of zoiets... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
zonnigtype schreef op maandag 16 januari 2012 @ 12:55:
[...]

... of winterpostelein, of veldsla (onverwarmde kassen, bio uiteraard).
ik heb nog flink wat prei en rode bieten ingekuild in de tuin.(niks vriezer nergens voor nodig, het blijft veel verser in de grond)
moeder's heeft een flinke moestuin. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op maandag 16 januari 2012 @ 12:55:
[...]

"Ein guter Start ist die halbe Arbeit". Of zoiets... :)
Goed begonnen is half gewonnen? :p
migjes schreef op maandag 16 januari 2012 @ 13:02:
[...]

ik heb nog flink wat prei en rode bieten ingekuild in de tuin.(niks vriezer nergens voor nodig, het blijft veel verser in de grond)
moeder's heeft een flinke moestuin. :)
Niet alles kan je zomaar in de grond laten zitten, en als het weer zoals vorig jaar -20 wordt heb je er ook niets aan.

Ik heb hier 12 rijen van 100m spruiten staan, genoeg voor deze en volgende winter, misschien in het weekend al eens uitdoen, groene stengelkool heb ik ook nog staan, maar hier maar 2 rijtjes van. Voor de rest wordt hier enkel in het voorjaar geplant. De 2 grote kassen worden begin maart gepoetst en daarna volgezet (geothermisch verwarmt tot min 4°C snacht's en 12°C overdag) met komkommer, watermeloen, galiameloen, tomaten, pepers en scheutjes voor de buitenkweek;

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2012 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2012 @ 12:50:
[...]
Ik ga mij nu eens informeren naar die 'speksteen' (bedankt! ;) ). Misschien zijn er ook andere systemen waar deze in verwerkt kunnen worden, ik denk bijvoorbeel aan het afvoeren en tijdelijk opslaan van restwarmte van andere toestellen?
speksteen is erg makkelijk te bewerken en dat is soms ook meteen het nadeel.
somige soorten kun je makkelijk krassen met je nagel en andere zijn weer zeer relatief hard.
maar als je het als warmte buffer wil gebruiken dan moet je wel in flink wat kilo's denken.
kijk ook eens naar speksteen hout kachels. die gaan ook al gouw over de 500 kilo.

zelf zit er aan te denken om een speksteen radiator te bouwen. (Braziliaanse steen)
allen die zal aan de achter kant van het huis moeten en daar zijn nog meer verbouwingen nodig dus dat kan nog wel een aantal jaren duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2012 @ 13:08:
Niet alles kan je zomaar in de grond laten zitten, en als het weer zoals vorig jaar -20 wordt heb je er ook niets aan.

Ik heb hier 12 rijen van 100m spruiten staan, genoeg voor deze en volgende winter, misschien in het weekend al eens uitdoen, groene stengelkool heb ik ook nog staan, maar hier maar 2 rijtjes van. Voor de rest wordt hier enkel in het voorjaar geplant. De 2 grote kassen worden begin maart gepoetst en daarna volgezet (geothermisch verwarmt tot min 4°C snacht's en 12°C overdag) met komkommer, watermeloen, galiameloen, tomaten, pepers en scheutjes voor de buitenkweek;
Hou op! Het water loopt me in de mond. Waar woon je? Kom ik ff buurten op de biohummerd... :Y

Over die spruiten. Laat je die planten in de vollegrond staan? Geen risico op de beruchte knolvoet??? Zeer ernstig probleem bij alle Brassicaceae / koolachtigen...

... of zit je soms in Noord Holland???
In gebieden in Noord-Holland, de zogenaamde koolstreek, kan zonder knolvoetproblemen elk jaar op dezelfde grond kool geteeld worden.
(wist ik nog niet, een mensch is nooit te oud om te leren... :) )

* edit *
Ik zie het al, je woont in België. Tja, die lopen op moestuin gebied ook al mijlen op ons voor (VELT etc.).
Ook met de zonnepaneelkes. Je weet niet wat je ziet als je de trein neemt van Gent richting Antwerpen (naar links kijken). Lijkt Duitsland wel... ;)

[ Voor 9% gewijzigd door zonnigtype op 16-01-2012 13:22 . Reden: Geen Noord Holland, zelfs geen NEEderland... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 13:35
Moet even mijn genot delen.. Dit jaar de hele beneden verdieping voorzien van dubbel glas, wat resulteert in een binnentemperatuur van 25 graden, zonder enig CV geweld, maar puur door het lekkere zonnetje wat de kamer al de hele ochtend aan het verwarmen is! Natuurlijk draait dan ook nog eens de meter achteruit en zag ik dat de zonneboiler alweer bijna 40 graden water leverde.. Wat een slechte zaak voor de overheid (hehehe) en wat een heerlijk gevoel om zo thuis te werken! :P

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
@Yilar
Gefeliciteerd man! Lijkt me een heel erg lekker gevoel idd. :9~

@Speksteen
Is het een idee om achter mijn radiatoren een Spekstenen plaat te monteren? De aan de achterkant uitgestraalde warmte wordt door de steen opgenomen en langzaam weer aan de omgeving afgestaan...

Voor wat betreft de discussie over groenten in de winter kan ik toevoegen dat dit enige tijd geleden ook al eens langskwam: zie WindowFarms. Voor mensen die geen (of een kleine) tuin hebben is het verticaal kweken van vooraf fruit en kruiden interessant. Erg leuk, maar kweken op zo'n kleine schaal kan niet substantieel bijdragen aan het voeden van mijn gezin...

[ Voor 5% gewijzigd door Kets_One op 16-01-2012 13:28 ]

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op maandag 16 januari 2012 @ 13:19:
[...]

Hou op! Het water loopt me in de mond. Waar woon je? Kom ik ff buurten op de biohummerd... :Y

Over die spruiten. Laat je die planten in de vollegrond staan? Geen risico op de beruchte knolvoet??? Zeer ernstig probleem bij alle Brassicaceae / koolachtigen...

... of zit je soms in Noord Holland???

[...]

(wist ik nog niet, een mensch is nooit te oud om te leren... :) )

* edit *
Ik zie het al, je woont in België. Tja, die lopen op moestuin gebied ook al mijlen op ons voor (VELT etc.).
Ook met de zonnepaneelkes. Je weet niet wat je ziet als je de trein neemt van Gent richting Antwerpen (naar links kijken). Lijkt Duitsland wel... ;)
Van die zonnepaneeltjes komt enkel door een scheefgetrokken subsidiebeleid waardoor er terugverdientijden van in sommige gevallen slechts enkele jaren zijn. Dit terwijl de subsidie tot wel 20 jaar gegarandeerd is.

Zo krijg je een groenestroomcertificaat twv 400 euro per opgewekte 1000kWh, of je dit nu zelf verbruikt of teruglevert. Ook krijg je een uitbreiding van je belastingsvrije som ter waarde van de aankoopwaarde van de panelen, wel met een maximum van denk ik 3600 euro, die verspreid dient te worden over enkele jaren. Maar dat is weer 3600 euro minder belasting die je betaalt. Ook krijg je van sommige provincies/gemeenten/netbeheerders ook nog een premie. Mijn installatie heeft in 2008 ongeveer 142000 euro gekost (heraanleg dak inbegrepen) en als het een zonnig jaar wordt hoop ik hem in oktober terugverdient te hebben.

Ik had trouwens nog nooit gehoord van knolvoet, dit moet iets lokaals bij jullie zijn? Mijn ouders, die op hetzelfde landgoed wonen, hebben 40 kippen, 2 koeien en een hoop struisvogels, ik gebruik hun mest om de voorraad voedingstoffen in de grond op pijl te houden. Omdat er zoveel land is maak ik ook gebruik van het drieslagstelsel, wat vrij ouderwets is, maar het werkt wel degelijk. Ook ben ik actief in het bestuur van de lokale voetbalclub, deze stort hun gras naast mijn veld, en af en toe gebruik ik dit ook wel als mest, zij het met mate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:24

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Vanochtend was onze triple dakbeglazing voor het eerst bevroren!
Niet helemaal, want de afstandhouders + onderhoudsvrije afsluiters aan de buitenkant zijn van aluminium, dus daar zit een kleine koudebrug waardoor de ruiten aan de zijkanten dus niet bevroren waren.

In deze toestand en met een kamertemperatuur van 17.5graden was het glas rond de 15.5-16 graden. Best netjes voor dakbeglazing die aan de buitenkant bevroren is :9~

Zodra de zon doorkwam werd dit al snel anders: ijs weg en een glastemperatuur tussen de 20-25 graden, oftewel een soort plafondverwarming, en dat bij een buitentemperatuur van 2 graden :D

Vergelijk ik de m3/graaddag met vorig jaar zelfde periode, dan zitten we nu 20% lager!

Ik merk nog wel een lichte koudeval bij de schuifdeuren (HR++ glas), maar heb geen idee of dit van de deuren komt, of dat het koudeval van de dakbeglazing is.

De koudeval is overigens niet waarneembaar zolang de CV brandt. Wat dat aangaat duidelijk gemerkt dat als ik de CV instel op 40graden aanvoer (daar krijg ik het huis niet goed/snel mee opgewarmd overigens), het veel behaaglijker is omdat de radiatoren natuurlijk warmte blijven afstralen: zelfs als het dan 'maar' 19 graden binnen is, is het behaaglijker dan bij een temp van 21 graden en een CV die niet brandt...

Ik zou me haast gaan afvragen of het haalbaar is om de CV aanvoertemp op 35graden te zetten, en de thermostaat continue op 20graden :? :? De pomp zal het flink druk krijgen, maar voor de rest geen idee hoe de CV hierop reageert, laat staan het warmtecomfort dat dit oplevert (of juist niet natuurlijk)...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2012 @ 13:08:
[...]

Goed begonnen is half gewonnen? :p

[...]

wij kuilen de prei en rode bieten altijd gewoon in de grond in.
het enige probleem is dat bij -20 je altijd eerst flink moet bikken op de grond om er weer bij te kunnen.
de vorst komt nooit veel dieper in nederland als een cm of 10.(als de grond droog is.)
als je er voor zorgt dat er een bergje grond licht op de plek waar de kuil is dan blijft de grond wat droger en is het makkelijker graven.
de boerenkool en spruiten zijn meestal al lang op voor de kerst. :'(
maar wel een nette tuin dat heb ik niet.(en die van mijn moeder is ook kleiner)

@yilar
lekker he. hoop ik volgend jaar ook te kunnen doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op maandag 16 januari 2012 @ 13:34:
[...]

wij kuilen de prei en rode bieten altijd gewoon in de grond in.
het enige probleem is dat bij -20 je altijd eerst flink moet bikken op de grond om er weer bij te kunnen.
de vorst komt nooit veel dieper in nederland als een cm of 10.(als de grond droog is.)
als je er voor zorgt dat er een bergje grond licht op de plek waar de kuil is dan blijft de grond wat droger en is het makkelijker graven.
de boerenkool en spruiten zijn meestal al lang op voor de kerst. :'(
maar wel een nette tuin dat heb ik niet.(en die van mijn moeder is ook kleiner)

@yilar
lekker he. hoop ik volgend jaar ook te kunnen doen. :)
Ik zou zeggen, je mag een deel gebruiken, maar het is nogal ver ;)

Het probleem is, ik zit vooral met onvruchtbare zandgrond, deze is nu wel vruchtbaar door verwerking, maar daaronder zit gewoon van dat witte zand. In de zomer is het hier snel heel warm en in de winter snel heel koud, en snachts koelt het enorm snel af. Ik heb langs mijn huis een soort put om het water aan te trekken, zodat het niet de kelders in wilt, maar wel de put (path of least resistance). Als het -10 vriest and ik doe de put open kan het wel tot 1.5m diep in de grond vriezen. Omdat ik vorig jaar de kelder geisoleerd heb, om van een gedeelte een soort 'gameroom' te maken met een pingpongtafel en allerhande, wordt het hier ook niet koud (12°C, zonder verwarming, of het nu vriest of 30°C is buiten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Kets_One schreef op maandag 16 januari 2012 @ 13:27:
@Speksteen
Is het een idee om achter mijn radiatoren een Spekstenen plaat te monteren? De aan de achterkant uitgestraalde warmte wordt door de steen opgenomen en langzaam weer aan de omgeving afgestaan...

Voor wat betreft de discussie over groenten in de winter kan ik toevoegen dat dit enige tijd geleden ook al eens langskwam: zie WindowFarms. Voor mensen die geen (of een kleine) tuin hebben is het verticaal kweken van vooraf fruit en kruiden interessant. Erg leuk, maar kweken op zo'n kleine schaal kan niet substantieel bijdragen aan het voeden van mijn gezin...
dat zou ik eigenlijk doodzonde vinden.
speksteen ziet er fantastisch mooi uit.
ik zit er meer aan te denken om een flinke isolatie laag tegen de muur te zetten daar over heen radiator buizen.
en dan een laag speksteen. (ik heb niet meer radiator nodig allen iets om de koude val van het raam een beetje tegen te gaan. ook betere ramen nodig, gewoon dubbel gas op het moment)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Mars Warrior schreef op maandag 16 januari 2012 @ 13:31:

Ik zou me haast gaan afvragen of het haalbaar is om de CV aanvoertemp op 35graden te zetten, en de thermostaat continue op 20graden :? :? De pomp zal het flink druk krijgen, maar voor de rest geen idee hoe de CV hierop reageert, laat staan het warmtecomfort dat dit oplevert (of juist niet natuurlijk)...
Dat ligt er natuurlijk aan of je genoeg radiator oppervlakt heb om het minimum vermogen van de CV ketel kwijt te kunnen.

Als je ketel met een minimale branderstand niet genoeg warmte afgifte heeft bij de radiatoren dan schakelt hij zichzelf uit omdat de interne temperatuur te hoog word.

Bij mijn is 55c echt de minimale temperatuur bij lange brandertijden. 60c is in mijn situatie ideaal. Bij deze temperaturen moet wel mijn zelfbouw DBE aanstaan anders begint hij te pendelen omdat hij zijn warmte niet kwijt kan.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 15:02
Mars Warrior schreef op maandag 16 januari 2012 @ 13:31:
Vanochtend was onze triple dakbeglazing voor het eerst bevroren!
Niet helemaal, want de afstandhouders + onderhoudsvrije afsluiters aan de buitenkant zijn van aluminium, dus daar zit een kleine koudebrug waardoor de ruiten aan de zijkanten dus niet bevroren waren.

In deze toestand en met een kamertemperatuur van 17.5graden was het glas rond de 15.5-16 graden. Best netjes voor dakbeglazing die aan de buitenkant bevroren is :9~

Zodra de zon doorkwam werd dit al snel anders: ijs weg en een glastemperatuur tussen de 20-25 graden, oftewel een soort plafondverwarming, en dat bij een buitentemperatuur van 2 graden :D

Vergelijk ik de m3/graaddag met vorig jaar zelfde periode, dan zitten we nu 20% lager!

Ik merk nog wel een lichte koudeval bij de schuifdeuren (HR++ glas), maar heb geen idee of dit van de deuren komt, of dat het koudeval van de dakbeglazing is.

De koudeval is overigens niet waarneembaar zolang de CV brandt. Wat dat aangaat duidelijk gemerkt dat als ik de CV instel op 40graden aanvoer (daar krijg ik het huis niet goed/snel mee opgewarmd overigens), het veel behaaglijker is omdat de radiatoren natuurlijk warmte blijven afstralen: zelfs als het dan 'maar' 19 graden binnen is, is het behaaglijker dan bij een temp van 21 graden en een CV die niet brandt...

gata je ketel dan niet pendelen? zover kan mijn ketel iig niet terugregelen volgens mij.

7 kW is het laagste dat die kan leveren, en dat is al snel "teveel"

edit: spuit 13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2012 @ 13:38:
[...]

Ik zou zeggen, je mag een deel gebruiken, maar het is nogal ver ;)

Het probleem is, ik zit vooral met onvruchtbare zandgrond, deze is nu wel vruchtbaar door verwerking, maar daaronder zit gewoon van dat witte zand. In de zomer is het hier snel heel warm en in de winter snel heel koud, en snachts koelt het enorm snel af. Ik heb langs mijn huis een soort put om het water aan te trekken, zodat het niet de kelders in wilt, maar wel de put (path of least resistance). Als het -10 vriest and ik doe de put open kan het wel tot 1.5m diep in de grond vriezen. Omdat ik vorig jaar de kelder geisoleerd heb, om van een gedeelte een soort 'gameroom' te maken met een pingpongtafel en allerhande, wordt het hier ook niet koud (12°C, zonder verwarming, of het nu vriest of 30°C is buiten).
een laagje zand isoleert best goed. met 30 cm diepte heb je daar geen las meer van.

bij ons is het ook onvruchtbare zand grond.
gelukkig zit er een hobbie paarden houder naast de tuin. maakt een hoop goed.
verder hebben we gewoon een flinke kar met mergel gehaald in maastricht.
een paar van die blokken in de regenton en al je planten doen het weer goed.
de kalk van de mergel houd de zuurgraad wat lager in de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2012 @ 13:30:
Van die zonnepaneeltjes komt enkel door een scheefgetrokken subsidiebeleid waardoor er terugverdientijden van in sommige gevallen slechts enkele jaren zijn. Dit terwijl de subsidie tot wel 20 jaar gegarandeerd is.
Weet ik, ik ben de enige in Nederland die in extreem detail over jullie markt publiceert op basis van de VREG cijfers. Ben op Intersolution gevraagd voor weer een artikel, en een analist van een groot, bekend bureau uit de States was weer hevig geïnteresseerd in mijn grafieken (hij zat behoorlijk te laag met zijn schatting voor 2011...). En ja, ik weet dat jullie markt (absurd) overgestimuleerd is. Wordt aan "gewerkt".
Zo krijg je een groenestroomcertificaat twv 400 euro per opgewekte 1000kWh, of je dit nu zelf verbruikt of teruglevert.
Per 1 januari 2012 (nieuwe installaties, oude houden hun "rechten", net als in Duitsland) nog maar 25 Eurocent/kWh.

http://www.polderpv.nl/ni..._getallen_Vlaanderen_2010
Ook krijg je een uitbreiding van je belastingsvrije som ter waarde van de aankoopwaarde van de panelen, wel met een maximum van denk ik 3600 euro, die verspreid dient te worden over enkele jaren. Maar dat is weer 3600 euro minder belasting die je betaalt.
Die (inmiddels absurde) extra belastingvoordelen worden geschrapt. (zijn geschrapt, ik weet niet of ze allemaal zijn geëlimineerd):

http://www.ode.be/images/...indering_pv_111130_v1.pdf
Ook krijg je van sommige provincies/gemeenten/netbeheerders ook nog een premie. Mijn installatie heeft in 2008 ongeveer 142000 euro gekost (heraanleg dak inbegrepen) en als het een zonnig jaar wordt hoop ik hem in oktober terugverdient te hebben.
Fijn voor jou, maar het is een gestoord gekkenhuis van subsidie stapelingen wat er om VRAAGT de nek omgedraaid te worden. And quite rightly so (zoals het in alle overgestimuleerde markten is geschied, te beginnen bij het idiote Spanje na de boom in 2008).
Ik had trouwens nog nooit gehoord van knolvoet, dit moet iets lokaals bij jullie zijn?
Ben ik me niet bewust van, dat het "lokaal" zou zijn. Er wordt in de betere bronnen al talloze jaren voor gewaarschuwd.

Wordt ook genoemd bij jullie actieve ecologische VELT organisatie (deze link), verder daar geen info, wel in hun handboeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op maandag 16 januari 2012 @ 14:00:

[...]

Die (inmiddels absurde) extra belastingvoordelen worden geschrapt. (zijn geschrapt, ik weet niet of ze allemaal zijn geëlimineerd):

http://www.ode.be/images/...indering_pv_111130_v1.pdf

[...]

Fijn voor jou, maar het is een gestoord gekkenhuis van subsidie stapelingen wat er om VRAAGT de nek omgedraaid te worden. And quite rightly so (zoals het in alle overgestimuleerde markten is geschied, te beginnen bij het idiote Spanje na de boom in 2008).
Wat meteen de reden is voor mijn groeiende tegenstand t.o.v. PV, het vergroot de ongelijkheid tussen de mensen. Ben je rijk genoeg om PV te leggen = kassa kassa
Heb je geen geld, of geen plaats e.d. = de kassa kassa van de anderen vullen...

Maar, daar kunnen de bezitters natuurlijk niets aan doen. Ik heb zowel van het maximale groenestroomtarief als de belastingsvermindering kunnen genieten. Zo heb ik vorig jaar 11600 euro netjes teruggehad van de belastingen, dit door de laatste schijf van de PV, een deel door een braakligsubsidie, 400 euro voor een deel bomen te planten, en een 6000 euro van het gewest voor het isoleren onder het dak (terwijl de zoldering al geisoleerd was).

Nu heb ik zo een vijver gebouwd met riet om water te zuiveren en een pre-zuiveringsinstallatie, krijg ik netjes het investeringsbedrag /2 als belastingsaftrek. Aangezien mijn buurman de aannemer is die de werken (zogezegd) uitgevoerd heeft, een factuurbedrag van 28000 euro, terwijl het mij maar 16000 gekost heeft omdat ik een deel zelf gedaan heb, krijg ik 14000 euro terug. Lekker een volledige waterzuivering voor maar 2000 euro.

In ruil mag de buurman gebruik maken van de verste schuur om wat stro in te bewaren.

Ik ben trouwens aan het berekenen wat mijn totale CO2 uitstoot is, maar het is een vrij complexe berekening, ik vrees dat ik iets foutdoe want ik kom op 1300 ton uit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

internet4me schreef op maandag 16 januari 2012 @ 11:20:

....of gaan de netbeheerders een groene sier maken met onze installatie's?
Heeft geen waarde ofzo. Ik heb me wel aangemeld. Momenteel is dat nog niet zo nodig, maar op den duur zal het aandeel PV in diverse wijken geconcentreerd flink toenemen verwacht ik.
In het relatief kleine stukje wijk waar ik woon (iets van 200 woningen ofzo staan nu 6 installaties en er zijn 3 mensen die wel willen plaatsen.) Bij een toekomstig groot wijkvermogen zal men daar rekening mee willen houden. Daarom heb ik me wel aangemeld.

Je krijgt een keurig briefje thuis met de gegevens van de melding, verder gebeurd er niets.
Feitelijke gegevens van de productie hebben ze niet via die weg, maar krijgen ze wel via de 4-telsmeter (standen).

Zal eens vragen of ze statistieken hebben van het aangemelde vermogen. Lijkt me wel leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
thnx Neanderthaler71
Nog een klein vraagje, krijg de je terugkoppeling van de website of van je netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
Something very different, het gitzwartgrijze Nederland in vol ornaat. Productie site van de zes grootste energieboeren alhier weer on-line met uurlijkse productie data. Capaciteitsplaatje waar we ons voor kapot moeten schamen, zelfs al weet je dat het alleen hun centrales betreft (en niet de duurzame installaties):

Afbeeldingslocatie: http://www.productiondata.nl/images/graph.php?page=21

Toepasselijke "kleur"stelling daar.

NB: Borssele wordt in de kolencijfers gepropt (net als "de enige biomassacentrale") om te voorkomen dat men kan "lezen" wat dat ding elk uur produceert. Jaarverslag van EPZ geeft al jaren aan dat er 4 TWh max. per jaar uit komt (zeg, gemiddeld op normale continue bedrijfsvoering max. 457 MWh per uur gemiddeld), dus wat we met dit nieuwe "transparency" beleid aan moeten moet u zelf maar proberen uit te vissen....

http://www.productiondata.nl

Ze roepen ook op tot meer participatie:
We invite all other stakeholders in the region (TSOs, exchanges, brokers) to also comply to this list in order to improve market functioning. We also invite other generators in the Netherlands to join this initiative.
Zullen we, met Anton's mooie PeeVau lijstje van de twiekerts (GoT inschrijvers momenteel 283 kWp) die zich daar op hebben ingeschreven? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Samengeknepen billen hier... mijn website wordt gemigreerd naar aan ander platform (vanwege noodzaak nieuwere PHP/MySQL). Alles goed voorbereid, het zou goed moeten gaan, maar toch...

Ik hoop maar dat alles goed gaat :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
JeroenH schreef op maandag 16 januari 2012 @ 14:27:
Samengeknepen billen hier... mijn website wordt gemigreerd naar aan ander platform (vanwege noodzaak nieuwere PHP/MySQL). Alles goed voorbereid, het zou goed moeten gaan, maar toch...

Ik hoop maar dat alles goed gaat :/
Succes!

Wat andere "migratie" Solarnomaden misschien?

http://www.photovoltaik.e...-solarfrderung_100006961/

In Duitsland vindt de Verbraucherbund het welletjes, en wil zo spoedig mogelijk einspeise Tarife voor zonnestroom van 15 Eurocent/kWh voor dakinstallaties en 10 Eurocent/kWh voor vrijeveld systemen. Dat laatste is al in de buurt van wind op land aan het komen.

Pikant:
Ansonsten sehe ich, dass Offshore-Windenergie überfördert wird. Wenn Sie das beispielsweise mit dem vergleichen, was in Dänemark gezahlt wird, sind die Vergütungen um etwa 30 Prozent zu hoch angesetzt.
De discussie wordt daar nog steeds op zeer hoog niveau gevoerd (ondanks de schrikbarende 7,5 GWp bijbouw in 2011), ondanks een sfeer die je als oorlogstoneel kunt karakteriseren.

Zie ook verdere links onderaan dat artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

internet4me schreef op maandag 16 januari 2012 @ 14:19:
thnx Neanderthaler71
Nog een klein vraagje, krijg de je terugkoppeling van de website of van je netbeheerder.
Brief netbeheerder, in mijn geval van Stedin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:24

Mars Warrior

Earth, the final frontier

engelbertus schreef op maandag 16 januari 2012 @ 13:53:
[...]
gata je ketel dan niet pendelen? zover kan mijn ketel iig niet terugregelen volgens mij.

7 kW is het laagste dat die kan leveren, en dat is al snel "teveel"

edit: spuit 13
Volgens de documentatie van mijn ketel:
- Nominaal vermogen 80/60: 5,0 - 24,1 kW (rendement 100% op laaglast)
- Nominaal vermogen 50/30: 5,4 - 25,5 kW (rendement 108% op deellast, Gaskeur HR!!)

Dus hoe lager de aanvoertemp (en retour), hoe hoger het vermogen 8)
Lager dan 5,4kW gaat dus niet lukken met de 50/30 instelling.

Gasverbruik is voor G20 en G25 een minimum van 0,50m3/h. Als dat de continue afname zou zijn en je stookt 12u / dag op die stand dan zit je op 6m3/dag. En dat dan met 5,4kW!

De radiatoren kunnen denk ik die 5,4kW wel kwijt, ook bij die lagere temperaturen. En anders slaat de CV toch gewoon af?
Er zit verder een anti-pendel functie op, maar ik heb dus geen idee wat dat nu uiteindelijk betekent in het grote geheel. De ketel gaat zeker aan-uit-aan-uit etc. als-tie minder (continue) vermogen moet leveren dan de ketel eigenlijk kan??

Hmmm, ingewikkelder dan ik dacht :D

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Kun je de ketel niet van 100% vermogen niet terugschroeven naar 80 of 70%?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Ik dacht dat gisteren al een zonnige dag was, maar vandaag toch even 30% meer opbrengst (2,36 kWh/kWp). De beste dag van 2012 (tot nu toe hoop ik :p). Aan de realtime logging sites te zien in de startpost, geldt dit voor meer mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 15:02
anti pendel stand is een "beveiliging"tegen te veel aan en uit schakelen van de brander.
als de ketel merkt dat hij onnodig vaak aan en uit gaat, doordat hij steeds uit moet doordat de ketel te warm wordt, of dat hij mekrt dat de warmte niet wordt afgegeven, dan houdt dat feitelijk in dat de ketel meer vermogen levert dan er afgegeven kan worden. dan gaat de ketel een langere tijd uit alvorens weer te reageren op warmtevraag. per uur kan hij dat toch de gevraagde warmte leveren, zonder telkens uit te moeten slaan. de antipendelstand werkt met een antipendeltijd, die je vaak kunt instellen. stel dat die op 5 graden zet, dan koelt de ketel mooi af en het water ook, zodat er daarna weer "met frisse moed" energie in gepompt kan worden. uiteindelijk heb je dan bijvoorbeeld 5 branderstarts per uur, ipv veel meer. wat natuurlijk gunstiger is voor je apparaat, en wellicht ook zuiniger / constanter stookt.

bij mijn ketel kun je de antipendeltijd instellen, en de tijd die de pomp moet nadraaien. en of de pomp nog moet draaien als de aanvoertemperatuur nog wel hoog genoeg is tijdens pendelen en er is nog warmtevraag.

ik heb mijnketel voor verwarming idd vrij ver teruggeschroefd, maar met een modulerende ketel zou de ketel dat ook zelf moeten doen.

ik weet niet of een opentherm thermostaat ook iets doet met het feit dat een ketel gaat pendelen of zo, maar dat is ook bijna niet te achterhalen... ik zou zeggen dat de thermostaat met die informatie zelf zijn regeling beter kan afstemmen, maar of dat ook echt gebeurt heb ik geen idee van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

antonboonstra schreef op maandag 16 januari 2012 @ 16:09:
Ik dacht dat gisteren al een zonnige dag was, maar vandaag toch even 30% meer opbrengst (2,36 kWh/kWp). De beste dag van 2012 (tot nu toe hoop ik :p). Aan de realtime logging sites te zien in de startpost, geldt dit voor meer mensen.
Hier ook, voor het eerst sinds eind november weer boven de 3kWh = 3,24kWh. 1,72kWh/kWp.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
antonboonstra schreef op maandag 16 januari 2012 @ 16:09:
Ik zit hier momenteel, vlak voor het boodschappen doen, op zo'n 2,4 kWh/kWp.

Kalte Luft, Sonne, und ein bisschen Wind, dass ist was dieser schöne Blaue Engel brauchen... :P

Temperatuur gradiënt coëfficiënt :$ (terug van boodschappen - kijkt ondertussen schichtig om zich heen of er geen Einheiten Polizei rundmarschiert...) van mijn Shell Solar antiekjes is minus 0,4% per graad Celsius op het STC vermogen, dus t.o.v. celtemperatuur van 25 graden C - hoe kouder dan STC temperatuur, hoe beter.

(een collega heeft ze wel eens silicium flaporen genoemd, daar is hij volgens mij inmiddels van teruggekomen...)

Wow, maar liefst 4 Euricent minder te dokken voor duizend liter drinkwater.

http://www.dunea.nl/nieuw...cent-goedkoper-72218.html

Dat zet zoden aan den dyck...
... wat voor een huishouden met een gemiddeld verbruik een besparing oplevert van circa zeven euro per jaar.
Scheelt weer een biertje of drie, vier (in de horeca). Proost!

:') (drinkwater is veel te goedkoop).

[ Voor 26% gewijzigd door zonnigtype op 16-01-2012 17:55 . Reden: Oeps... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 12:04

The Wizard

Moderator Mobile
Vandaag op 1,7 kWh/kWp gekomen. Wel een mooie parabool, een paar dalletjes, waarschijnlijk door condensatiestrepen. Met een dakhoek van 20 graden (Zuid-West) valt me dit niet tegen...

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/25854502/16012012.jpg

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 21:02
zonnigtype schreef op maandag 16 januari 2012 @ 16:20:
[...]

Ik zit hier momenteel, vlak voor het boodschappen doen, op zo'n 2,4 kWh/kWp.

Kalte Luft, Sonne, und ein bisschen Wind, dass ist was dieser schöne Blaue Engel brauchen... :P
Haha, Zo krijgt Blue Monday( http://nl.wikipedia.org/wiki/Blue_Monday_(dag)) een heel andere betekenis! Hier ook boven de 3kWh/kWp! We zijn alweer een paar dagen netto leverancier ipv gebruiker en dat ondanks de warmtepompboiler 8)
(Helaas geen mooie parabooltjes hier.. het huis van de buurman komt nog dominant voorbij...)

[ Voor 7% gewijzigd door mightym op 16-01-2012 18:16 ]

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
ff self-kwootje, we waren nog niet klaar namelijk.
zonnigtype schreef op maandag 16 januari 2012 @ 16:20:
Wow, maar liefst 4 Euricent minder te dokken voor duizend liter drinkwater.

http://www.dunea.nl/nieuw...cent-goedkoper-72218.html

Dat zet zoden aan den dyck...

Scheelt weer een biertje of drie, vier (in de horeca). Proost!

:') (drinkwater is veel te goedkoop).
(2)
*** Oeps, oeps, oeps ***
"Gelukkig" hebben we de Staat der NEEderlanden nog om de boel te repareren.
Energiebelasting op drinkwater is gestegen van 0,158 naar 0,161 Euro ex BTW.
Da's 0,3 €ct/kuub stijging. Met 6% BTW (lage belasting tarief) d'r bovenop stijging van 0,32 €ct/kuub incl. BTW.
OK, die overleven we ook nog wel. :+

All-in drinkwaterprijs nu 1,291 Euro/kuub incl. 6% BTW.

(3)
AHA, daar komt den Aap uit Den Bekende Mouw.
Vastrecht Dunea constant gebleven *** KUCH *** ff 61,65 Euripegels op tafel leggen s'ils vous plaît.

AHAAAAA *** KUCHHHH *** Precario gemeente Leiden verhoogd van 26,80 naar 31,20 Euri ex BTW, verhoging van een leuke 16,4%.

All-in komt vastrecht last voor drinkwater nu al op 94,63 Euro incl. 6% BTW (was 89,97 Euro, verhoging all-in 5,2%). Met ons jaarverbruik (excl. niet te betalen regenwater) van 25 kuub (gemiddelde sinds 1997 met 2 personen) komt dat verbruik op jaarbasis op:

24 * 1,291 (variabel) + 94,63 (vastrecht incl. precario) = EURO 125,61 incl. BTW.

Gaat nog een korting van max. 4,24 Euro/jaar (incl. BTW) voor automatisch betalen (1x per kwartaal incasso) van af, houden we waarschijnlijk 125,61 - 4,24 = 121,37 Euro over voor verbruik van 25 kuub.

Vastrecht neemt daarin - uit der aard - wederom het leeuwendeel voor rekening. Bijna 78 procent...

... ik zeg: Proost! ;w

http://www.dunea.nl/c/doc...30f177355b4&groupId=10156

[ Voor 2% gewijzigd door zonnigtype op 16-01-2012 18:37 . Reden: Literatuur voor zelf-mutilanten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op maandag 16 januari 2012 @ 18:37:
... ik zeg: Proost! ;w
Proost zonnekoninkje.... laten we zeggen.. Jij kunt het hebben. (kapitalist in zonnepanelen)

Nie zo zeikuh....... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zondag 15 januari 2012 @ 21:45:
Dit weekend de elektrische installatie in onze schuur geplaatst. Alvast de omvormer geplaatst voor een 120Wp-paneeltje wat ik al een tijdje klaar heb staan:

[afbeelding]

Hopelijk kan ik het paneel volgend weekend plaatsen. Dat vergroot onze installatie van 2125Wp naar 2245Wp. Afhankelijk van de prestatie van de omvormer kon dit paneel wel eens het best presterende paneel onze 'lappendeken' worden want deze kijkt precies naar het zuiden.
Gezien de range qua voltage en het opschrift van de omvormer... kun je er niet wat parallel op aansluiten?
Ik zie die specs niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2012 @ 18:40:
[...]

Proost zonnekoninkje.... laten we zeggen.. Jij kunt het hebben. (kapitalist in zonnepanelen)

Nie zo zeikuh....... ;)
Huh? Wie is er in NL een "kapitalist in zonnepanelen"???

Ik zekers weten niet. Ik "moet" nog een paar paneeltjes voordat ik die dingen eindelijk heb afbetaald...

(niet dat ik dat erg vind, overigens)

Iets anders, RWE heeft leveringsvergunningen voor elektra en gas ingetrokken bij NMa en verstopt zich nu opeens achter het semi-schone valse label "Essent" (wat eigenlijk al lang opgedoekt had moeten geweest)...

http://forum.www.trosrada...ewtopic.php?f=51&t=110390

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beethere
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-07 20:58
zonnigtype schreef op maandag 16 januari 2012 @ 18:37:

[...]

t.

AHAAAAA *** KUCHHHH *** Precario gemeente Leiden verhoogd van 26,80 naar 31,20 Euri ex BTW, verhoging van een leuke 16,4%.

All-in komt vastrecht last voor drinkwater nu al op 94,63 Euro incl. 6% BTW (was 89,97 Euro, verhoging all-in 5,2%). Met ons jaarverbruik (excl. niet te betalen regenwater) van 25 kuub (gemiddelde sinds 1997 met 2 personen) komt dat verbruik op jaarbasis op:

http://www.dunea.nl/c/doc...30f177355b4&groupId=10156
1 mazeltje; precario wordt wettelijk verboden in de loop van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
Beethere schreef op maandag 16 januari 2012 @ 18:51:
[...]

1 mazeltje; precario wordt wettelijk verboden in de loop van het jaar.
Heb je daar een link van naar een parlementair document? Ben benieuwd.

(zal de WOZ waarde wel omhoog worden gekrikt als precario komt te vervallen... :X )

(ff zeikuh...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2012 @ 18:43:
Gezien de range qua voltage en het opschrift van de omvormer... kun je er niet wat parallel op aansluiten?

Ik zie die specs niet.
Ik had een laag-voltage 120Wp paneel staan, bedoeld om 12V-accu's mee te laden. Ik schat dat de nominale spanning zo rond de 16-17V ligt. Daarom zijn OK4's en Soladin 120's geen optie. Na overleg met een leverancier uit Tilburg bleek deze omvormer verkrijgbaar te zijn in een LV-versie. Buiten het feit dat hij dus ongeveer twee keer overgdimensioneerd is qua maximum vermogen is dat de reden dat deze omvormer daar hangt.

Als ik een identiek paneel, of in ieder geval een paneel die dezelfde spanning geeft, zou hebben zou die daar zeker parallel op kunnen, maar die heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

zeeg schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 15:01:
[...]

Klopt, voor en na gegevens zijn duidelijk.
Maar wat ik nu niet weet is of mijn nieuwe gegevens uberhaupt goed zijn. Ik snap dat je dat niet voor iedere woning kunt doen, maar wel een richtlijn voor gas/graaddag voor een standaard tussenwoning met vloerverwarming.

Mijn gegevens over december 2011:
117 m3 gas (incl. voor tapwater etc)
380 graaddagen (Schiphol, gewogen)
Dus 0,31m3/graaddag.

Huis is een tussenwoning, 135 m2
Vloerverwarming, bovenverdieping zelden de radiotoren aan.
Sowieso slaat de verwarming alleen 's ochtends aan, daarna is 'ie deze winter nog niet een tweede keer aangegaan (schuifpui op Zuidwesten, dus in de winter veel zon naar binnen).
Volgens mij zegt dit helemaal niks. Het is mijn opgevallen dat als ik op bezoek ben de radiatoren aldaar vaak helemaal koud zijn, als ik vraag wat hun verbruik is dan is dat altijd aanzienlijk hoger. Bij mij is de radiator eigenlijk altijd lauw/warm.

Ik zit nu in Januari op 0.15m3/graaddag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beethere
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-07 20:58
zonnigtype schreef op maandag 16 januari 2012 @ 18:54:
[...]

Heb je daar een link van naar een parlementair document? Ben benieuwd.

(zal de WOZ waarde wel omhoog worden gekrikt als precario komt te vervallen... :X )

(ff zeikuh...)
http://www.vng.nl/Documen...011_07_04_briefDonner.pdf

ze zijn ermee bezig en in onze gemeente gaan ze er voor 95% vanaf dat het voor het einde van dit jaar rond is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
Beethere schreef op maandag 16 januari 2012 @ 19:22:
[...]

http://www.vng.nl/Documen...011_07_04_briefDonner.pdf

ze zijn ermee bezig en in onze gemeente gaan ze er voor 95% vanaf dat het voor het einde van dit jaar rond is.
Hartelijk dank, wordt zeer gewaardeerd.

Kort zoektochtje in de Staatscourant onthult:

https://zoek.officielebek.../h-tk-20102011-31-16.html
Aan de orde zijn de stemmingen over moties, ingediend bij het debat over het onderdeel Binnenlands bestuur, Gemeente- en Provinciefonds van de begroting van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2011, te weten:

......

- de motie-Van der Burg over precariobelasting op netwerken van nutsbedrijven (32500 VII, nr. 9);
In stemming komt de motie-Van der Burg (32500-VII, nr. 9).

De voorzitter:

Ik constateer dat de aanwezige leden van de fracties van de SP, de VVD, de SGP, het CDA en de PVV voor deze motie hebben gestemd en de aanwezige leden van de overige fracties ertegen, zodat zij is aangenomen.
Dat wordt dus waarschijnlijk afscheid van de precario, tenzij er nog ergens een spaak in het wiel wordt gestoken. Aangenomen moties hoeven niet altijd daadwerkelijk tot het gewenste resultaat te leiden omdat ze "onuitvoerbaar" blijken te zijn, maar ik zie in dezen die "onuitvoerbaarheid" niet...

_/-\o_

(maar zoals gezegd, het zal via een ander kanaal wel weer "gehaald" gaan worden vrees ik...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

De film The Deal gezien? Gewoon doen..

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Schinnen-groen schreef op maandag 16 januari 2012 @ 20:16:
De film The Deal gezien? Gewoon doen..
Ik neem aan dat je niet deze maar deze bedoelt ;)

Ik ben overigens afgelopen week in The Quest van Daniel Yergin begonnen. Het zou het vervolg op The Prize zijn, wat een werkelijk fantastisch boek is. De reviews van The Quest zijn een beetje matig, maar ik ben toch benieuwd.

Heerlijk leesvoer in de psyche van de mens (hebzucht, intrige, macht), overgoten met en sausje van ruwe olie. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Januari wordt beter en beter!

Afbeeldingslocatie: https://p.twimg.com/AjTdVggCIAA3B3_.png

Laat het voorjaar maar komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:18

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
@zonnigtype
Nog iets leuks gezien in Gent?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Kets_One schreef op maandag 16 januari 2012 @ 13:27:
@Speksteen
Niet aan beginnen net zo min als aan speksteenradiatoren.
Als je voor warmte opslag wilt gaan kom je al gauw aan een 2000kg.
Zoveel massa heeft mijn kachel ook niet hoor, staat nog wel op ons lijstje.
Een mens moet nog iets te wensen hebben nietwaar :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@JeroenH :

Zo'n soort grafiek zie ik ook verschijnen... en inderdaad : Laat het voorjaar maar komen! :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Schitterende dag vandaag 8,5 kWh dat is 3,4 kWh/kWp net als gisteren.
Morgen komt er weer zo'n dag :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
ericplan schreef op maandag 16 januari 2012 @ 21:27:
@zonnigtype
Nog iets leuks gezien in Gent?
Veel paneeltjes, maar da's normaal. You name it, het is verkrijgbaar. (neen, nog niet met 25% module rendement, ff serieus graag)

Fantastisch schroefloos platdak opbouwsysteem met integratie mogelijk van SolarEdge power optimizer in junction box, gaat gewoon een frameloos laminaat op met hun high-yield (15,7% module rendement) panelen, laag gewicht, ideaal voor NW Europese platte daken met hoog risico op stormschade... 8)

... van een bekend Duits bedrijf wat faillissement heeft aangevraagd ... :/

Diverse NL bedrijven die goed boeren in het buitenland ...

... diverse power optimizers en micro-inverters (o.a. Enecsys, Tigo), veel Vlaamse daken zijn ook vrij klein en/of hebben irritante obstakels, invoedings condities nog steeds prima op orde, dus what the heck, kopen dat spullie ...

... zoals gebruikelijk vooral veel gel*ld, weinig gezien. De innovaties zie ik meestal toch al eerder in Photon.

... wand opstelling met "klikbare" Chinese zonnecellen daktegels die de NL importeur even zou demonstreren ... ** KLABAM! ** ... hele opstelling van de muur gesloopt ...

... dat soort gebruikelijke beursgrut ...

Biertje bij Oskomera werd uiteraard zeer op prijs gesteld... :P (ben maar een dag geweest, dinnetje wilde ook haar tijd, we hebben mooie wandelingen in Gent en Antwerpen gemaakt).

SMA stond er ook met hun SMA 240 micro inverter, maar nog niks van bekend. Nu levering aug./sep., maar ik denk eerst in lucratiefste markt U.S.A. Zie ook mijn opmerkingen op zonstraal forum.

Nu we het toch over SMA hebben:

http://www.solarbuzz.com/...ry-2011-financial-results
Preliminary estimates from the Managing Board of SMA Solar show sales of about €1.7 billion in 2011 and earnings before interest and taxes (EBIT) of more than €240 million. With this, SMA fully achieved both of its forecast targets as well as the second-best earnings in the company history.

According to SMA Managing Board estimates, the company maintained its global market share at last year's level – 35 percent – in a highly competitive environment.
Laatste jaar voordat ook zij flink moeten afslanken, of weten ze de magic trick nogmaals een jaar te herhalen???

Ook weer opmerkelijk nieuws, Sanyo (na Sunpower hoogstrenderende commercieel verkrijgbare modules ter wereld) gaat "rebranden":
SANYO Component Europe GmbH, a subsidiary of SANYO Electric Co., Ltd. (SANYO), today announced that as of April 1, 2012, the branding of its HIT®*1
solar modules, highly appraised in Europe for their high conversion efficiency and reliability, will change from “SANYO” to “Panasonic”.
The unification of the solar brand is part of a wider scheme of consolidation of brands of certain consumer products currently being carried out by the Panasonic Group in order to take advantage of
the strengths of each company within the group. Combining SANYO’s solar technical capabilities with Panasonic’s wide global network will allow further synergy to be generated within the group
and strengthen the solar business globally. Mr. Shigeki Komatsu, Director of the Solar Division of SANYO Component Europe GmbH,commented, “The brand change is part of the global strategy aimed at expanding the solar business of the Panasonic Group.”
“The current manufacturing operations and sales structure will continue under the Panasonic Group. The Group will continue to invest in the solar business, allowing us to offer a higher level of
service to our business partners and provide our customers with higher quality, more efficient modules,” Mr. Komatsu added.
SANYO, which is responsible for key areas in the energy sector of the Panasonic Group, is aiming to combine environmental contribution and business growth and create a company with significant growth potential, in order to realize Panasonic’s 100 year anniversary vision of becoming the “No. 1 Green Innovation Company in the Electronics Industry” by 2018.

Nu we toch bezig zijn. Laatste tarief advies stadswarmte van Energie-Nederland (voorheen EnergieNed) is ook uit, voor alle SV klanten relevant die zich een liesbreuk willen rekenen:

http://www.energie-nederl...kleinverbruikers-2012.pdf

[ Voor 29% gewijzigd door zonnigtype op 16-01-2012 22:12 . Reden: Marketing spielerei, SV ongein. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

opmerkelijke hoge pv cel temperatuur hier vandaag, 36,6c,
ik denk dat ik met mijn berekening goed zit, want ik heb op 36-48c gemiddeld gewerkt,
veel hoger dan al die commerciele software die altijd het eigen produkt als uitkomst geeft.
verder zijn kingsunnekes redelijk immuun voor temperatuur; dus het matched erg goed nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Kunnen we even een pauze inlassen? Ik krijg het topic niet meer bijgelezen. Thanks.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ok, een korte plaspauze dan maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

... en we gaan weer verder! :P :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
Duitsland kreeg op deze midwinterse dag alweer 7.925 Megawatt (AC) aan zonnestroom te verstouwen rond 12 uur. "Ons" in de schulden zittende TenneT moest dik slikken met 3.614 MW aan op hun hoogspanningsnet ingevoede zonnestroom rond dat tijdstip...

http://www.transparency.e...olar%20power%20generation

SMA loopt nog beetje achter met de ingevoerde capaciteit (20,68 GWp opgesteld nominaal STC vermogen, was eind 2011 waarschijnlijk al 24,8 GWp) en laat op hun simulatie "slechts" 6,6 GW (AC) vermogens-output zien overdag...

http://www.sma.de/en/news...-produced-in-germany.html

Gaat weer een leuk jaartje worden daar, vooral in de wat frissere voorjaarsmanden met genadeloos loodrecht op de meestal zuid gerichte veule zonnepaneelkes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op maandag 16 januari 2012 @ 20:21:
[...]

Ik neem aan dat je niet deze maar deze bedoelt ;)

Ik ben overigens afgelopen week in The Quest van Daniel Yergin begonnen. Het zou het vervolg op The Prize zijn, wat een werkelijk fantastisch boek is. De reviews van The Quest zijn een beetje matig, maar ik ben toch benieuwd.

Heerlijk leesvoer in de psyche van de mens (hebzucht, intrige, macht), overgoten met en sausje van ruwe olie. :9
Yes >:)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2012 @ 22:23:
opmerkelijke hoge pv cel temperatuur hier vandaag, 36,6c,
Mijn zonneboiler heeft vandaag ook een graad of 35 gehaald :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Tja, , wil toch even mijn gram halen: die van ons stond om 13.30 uur op 42 C. :*)
Dit ter compensatie van de hiervoor genoemde kWh/kWp's die we door schaduw van een aantal bomen helaas niet kunnen bijbenen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-09 07:44

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Schinnen-groen schreef op maandag 16 januari 2012 @ 23:54:
Tja, , wil toch even mijn gram halen: die van ons stond om 13.30 uur op 42 C. :*)
Dit ter compensatie van de hiervoor genoemde kWh/kWp's die we door schaduw van een aantal bomen helaas niet kunnen bijbenen :'(
Die iets lagere (panelen) opbrengst heb ik ook, maar dat komt denk ik door de lage hoek (17 graden).

Het gaat hier steeds meer kriebelen om gewoon een hoop koper te halen en een zonnecollector in elkaar te flansen.
Voor het kopen van een collector zou ik nog zeker een jaar moeten sparen en aangezien we dit jaar ook de badkamer op de korrel gaan nemen (uiteraard met zelfbouw douche-wtw) is zelfbouw denk ik een beter optie.

Ik denk dat ik eerst de boiler en pomp bij elkaar ga verzamelen om daarna een passende collector te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:07

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Schinnen-groen schreef op maandag 16 januari 2012 @ 23:54:
De hovenier is vanmorgen geweest om de toppen van een paar bomen in mijn tuin er uit te zagen. Op c.a. 10 meter hoogte. (dat is een vak appart!) Meer opbrengst dus. :P In de tuin van de buren ligt ook een enorme stapel, moet ik nog gaan kleinmaken. Hout voor de kachel dus, en meer kWh's op jaarbasis.
Afbeeldingslocatie: http://img12.imageshack.us/img12/7529/dsc04249ph.jpg.

[ Voor 11% gewijzigd door Gasschuif op 17-01-2012 10:30 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Pagina: 1 ... 14 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.