8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Je zou een regelingetje kunnen maken die bij lage temperaturen de CV ketel gebruikt en bij hogere temperaturen de Warmtepomp. Maar wellicht heeft die Elga dat al? Ik ben hier zelf iig ook mee bezig.hansdegit schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 23:01:
Het duurt niet lang meer, we gaan meer stroom opwekken dan we zelf verbruiken. Dan is het volgende doel natuurlijk om het gasverbruik naar 0 te krijgen. Ik heb in de vorige delen van dit topic gelezen dat dit apparaat op o.a. Eric-pvt's lijstje stond : http://www.techneco.nl/producten/Warmtepompen/Elga.
Nu hoorde ik eergisteren dat de COP van deze bij temperaturen onder 0 behoorlijk instort. Dat zou dan een beetje zonde zijn van de investering en uiteindelijk weinig gas besparen.
Wat zijn jullie ideeën over dit apparaat? Ik kan zo snel geen grafiekje vinden van COP uitgezet tegen de buitentemperatuur.
Tweede vraag: in de zomer is onze vloerverwarming gewoon -eh- koud. Immers, de CV doet helemaal niets in die maanden. Heeft iemand tips om die VV toch warm te krijgen in de zomer? Electrisch graag....
@SpiceWorm: heb je nog een update over de kostprijs van windenergie? Ben nog steeds benieuwd naar jullie berekening...Thx.
Ik moet nog ff proefondervindelijk vaststellen waar het kantelpunt ligt...
NB ik heb gevraagd naar het afsluiten van de gasaansluiting. Best een kostbare grap en ze draaien niet gewoon de kraan dicht, maar trekken de leidingen uit de grond en doppen ze af... dat gaat mij iets te ver....Ik compenseer het vastrecht wel met wat extra PV!
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
geen tape maar EPS schroeven.migjes schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 10:42:
[...]
3. tonzon folie op hangen.
zo dat de folie tegen de eps aan komt en lucht dicht afsluit.
eventueel dubbel zijdige tape op de eps plakken.
Toch staat er wel een leuke berekening tussen. Ik zou op de (lig)fiets ook zo'n 4 euro per uur "verdienen", en dat is dan ook nog belastingvrij.flippo765 schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 16:48:
We zitten weer op niveau:
http://frontpage.fok.nl/n...art-recordprijs-2011.html
Verwijderd
die heeft een domme begrensing, dus doorzoeken brengt je al snel weer hier :
http://www.luchtwarmte.nl/
Verwijderd
Stel je hierbij voor dat de salderingsregeling wordt afgeschaft. Je zonnestroom levert je nog maar 7 cent netto per kwh op, terwijl je voor verbruikte stroom het volle pond moet dokken, slordige 22 cent. Totale oorlog met Den Haag dus.
We gaan even vanuit dat je accu's minimaal milieubelastend zijn en dat je de accu's ook aanvult in de winter met een generator op duurzaam gas een veeboer uit de buurt. Waarmee je dan tevens ook een beetje warmte ontvangt. Je sluit zowel regulier gas en stroom af van de leverancier.
Misschien ook interessant om uit te rekenen hoe goedkoop zonnestroom moet worden voor dit uberhaupt te overwegen is. Accu;s en een generator zijn ook prijzig. Misschien beter allemaal op de fiets je eigen stroom opwekken haha?
Als dit thema al uitvoerig besproken is, graag een link
Thanks
Verwijderd
de accus in een eenvoudige scooter zijn dan multi purpose, rijden en opslag van overschot.
in mijn e scooter past 2.2 kWh.
helaas is avond teruglevering uit de accu verboden, om meer autonoom te zijn.
In principe kan de auto thuis staan als de de zon schijnt omdat ik dan de fiets kan nemen.
Gaat niet lukken. Autoaccu's zijn er niet voor gemaakt om dieper dan een paar procent ontladen te worden. Ze zijn ervoor gemaakt om kortstondig hoge stromen te leveren, de verbruikspieken van de elektrische verbruikers in de auto op te vangen en verder gewoon volgeladen te blijven.jwstolk schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 12:21:
Ik ga binnenkort eens rekenen of het uit kan om mijn auto accu thuis op te laden, i.p.v. onderweg met behulp van benzine.
M.a.w. elke laad-ontlaadcyclus, zelfs gedeeltelijke, zal je meer kosten in vervangingskosten van de accu dan het je oplevert aan energieverbruik.
Daarbij; als ik gok dat alle verbruikers in een auto (paar seconden starten, verlichting, elektronica, radio) samen op een rit van uur misschien een halve kWh (en dan schat ik hoog) pakken dan valt dat in het niet bij de 20-40kWh die de hele rit gekost heeft om de 1000+kg voort te bewegen die kennelijk nodig zijn om jouw 70-90kg voort te bewegen (en dan wordt gelijk duidelijk waar de echte besparing ligt). Eén keer extra de auto laten staan en je hebt dat er al uit - en dan zonder dat je accu een extra slijtageslag heeft gemaakt.
Hoe haal je die energie er uit dan? Heb jij een 48V of 60V omvormer? Die zijn niet goedkoop.Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 11:17:
slechts zonnepieken opvangen met een was timer (zoals de electrolux hot&cold wasmachine) en een elektrische scooter (car avoidance) brengen je al waar je wilt zijn hier en nu.
de accus in een eenvoudige scooter zijn dan multi purpose, rijden en opslag van overschot.
Wat kost een laad/ontlaadcyclus van je scooteraccu? Hoe drukt dat op de kWh-prijs? Hoe verhoudt zich dat met wat je aan vastrecht betaalt? Wat is precies de milieubelasting en het (fossiele) energieverbruik van het accurecyclingproces? Interessante maar uiterst complexe materie...in mijn e scooter past 2.2 kWh.
Maar wie houdt je tegenhelaas is avond teruglevering uit de accu verboden, om meer autonoom te zijn.
[ Voor 34% gewijzigd door JeroenH op 14-01-2012 12:31 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Verwijderd
Zonnestroom moet zowat 1 cent per kwh kosten om dit rendabel te maken of is dit overdreven?
http://www.luchtwarmte.nl/index.php/warmtepomp-algemeen.htmlVerwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 10:32:
@elga
die heeft een domme begrensing, dus doorzoeken brengt je al snel weer hier :
http://www.luchtwarmte.nl/
lijkt dat de COP pas op 4 zit bij 13 graden, maar dan heb je al nauwelijks verwarming nodig bij goed geisoleerde woning. Dus ligt rendement wel zo hoog als ze claimen?
Als je stelt dat overschakelen van netkoppeling op "autonoom"* flink duurder is, dan heb je gelijk ja. Ik heb er vroeger wel eens aan gerekend, maar ik kan het niet meer vinden. Volgens mij kwam ik er op uit dat stroom uit een autonome installatie tussen de twee en vijf keer duurder was dan uit een netgekoppelde installatie. Ik kan me niet meer herinneren of ik daarbij onduurzame truukjes als een generator had meegenomen om de winter door te komen.Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 12:30:
Mmm, wat is het rendement van zonnestroom van accu's (laden/ontladen, en verlies in 72 uur)
Zonnestroom moet zowat 1 cent per kwh kosten om dit rendabel te maken of is dit overdreven?
Netkoppeling is toch echt het allerbeste.
* Bewust tussen aanhalingstekens want autonoom bestaat niet.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Verwijderd
Wat gebruiken de PV bezitters hier? Ik zit te twijfelen tussen 3*1,5mm of 3*2,5mm. Volgens mij kon je op 1,5mm max 10A aansluiten (2300W).
Wegens een kleine verbouwing heb ik nu de ruimte om een extra groep naar zolder te brengen. De wasmachinegroep is vrijgekomen, nu ligt alles open en kan ik een leiding naar zolder leggen. In de toekomst wil ik namelijk PV op m`n dak. Als ik daar 3 x 2,5mm invoer, heb ik volgens mij wel voldoende toch?
De keuze gaat dus eerder tussen 2,5mm en 4mm. 3x2,5mm mag 16A hebben (ca 3500W).
Verwijderd
Je moet wel een onderscheid maken tussen de accu van een hybride wagen en deze van een volledig elektrische wagen.JeroenH schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 12:27:
[...]
Gaat niet lukken. Autoaccu's zijn er niet voor gemaakt om dieper dan een paar procent ontladen te worden. Ze zijn ervoor gemaakt om kortstondig hoge stromen te leveren, de verbruikspieken van de elektrische verbruikers in de auto op te vangen en verder gewoon volgeladen te blijven.
M.a.w. elke laad-ontlaadcyclus, zelfs gedeeltelijke, zal je meer kosten in vervangingskosten van de accu dan het je oplevert aan energieverbruik.
Verwijderd
Met 3 x 2,5 mm zit je goed.Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 12:47:
Wat gebruiken de PV bezitters hier? Ik zit te twijfelen tussen 3*1,5mm of 3*2,5mm. In de toekomst wil ik namelijk PV op m`n dak. Als ik daar 3 x 2,5mm invoer, heb ik volgens mij wel voldoende toch?
Ik heb hier 3 x 4 mm, maar dat is op 10m en met max 3000wp (toekomst hier) volslagen over de top.
Maar als het weinig meer kost kun je dat ook overwegen.
Verwijderd
Jeroen, het is ook meer een theoretische exercite. Hoe erg moet het worden met Verhagen/opvolgers en de maatschappij voor grote groepen autonoom willen gaan en wat voor prijs ze daarbij moeten en willen betalen.JeroenH schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 12:34:
[...]
Als je stelt dat overschakelen van netkoppeling op "autonoom"* flink duurder is, dan heb je gelijk ja. Ik heb er vroeger wel eens aan gerekend, maar ik kan het niet meer vinden. Volgens mij kwam ik er op uit dat stroom uit een autonome installatie tussen de twee en vijf keer duurder was dan uit een netgekoppelde installatie. Ik kan me niet meer herinneren of ik daarbij onduurzame truukjes als een generator had meegenomen om de winter door te komen.
Netkoppeling is toch echt het allerbeste.
* Bewust tussen aanhalingstekens want autonoom bestaat niet.
Beste manier om dit te voorkomen is wanneer mensen massaal aan de panelen gaan. Als een slordige 3 miljoen huishoudens panelen hebben, zijn dit een hoop kiezers die stampei maken als ze benadeeld worden.
Ik ben volledig met je eens dat netgekoppeld ver de voorkeur heeft, energieautonoom zou meer een vorm van protest zijn dan werkelijk energetisch/financieel rendabel.
Overigens hoeft een generator an sich niet onduurzaam te zijn, als de brandstof duurzaam verkregen is. Houtpellets, biogas etc. Uiteraard de productie van de generator even buiten beschouwing.
Er hoeft natuurlijk niet (alleen) een start accu in de auto te zitten. een gel of Li-ion accu kan ook.JeroenH schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 12:27:
[...]
Gaat niet lukken. Autoaccu's zijn er niet voor gemaakt om dieper dan een paar procent ontladen te worden.
Het kostenplaatje lijkt nog niet zo heel gek, ik kom op ongeveer de helft van stroom uit benzine:
stroom kosten uit benzine:
1 L = 9.2 kWh energetisch = 2,76 kWh mechanisch (30% rendement) = 1.38 kWh elektrisch. (50% rendement auto dynamo ?)
1,70 euro / 1.38 kWh = 1,23 euro / kWh
stroom kosten uit gel accu: (181 euro, 720 Wh tot 50% ontladen = 360 Wh, 1000 keer laden/ontladen)
--> 181/(0.36 kWh * 1000) = 0,50 euro / kWh (alleen vervanging accu, excl. kosten laadstroom)
Tel daar nog 125% zonnestroom a 12 cent/kWh bij op (voor laad verliezen) = 65 cent/kWh
Een hoger rendement op de auto dynamo is misschien makkelijker te realiseren. geen idee hoe goed/slecht die dingen zijn.
Verwijderd
Volgens mij was het:Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 13:17:
[...]
Met 3 x 2,5 mm zit je goed.
Ik heb hier 3 x 4 mm, maar dat is op 10m en met max 3000wp (toekomst hier) volslagen over de top.
Maar als het weinig meer kost kun je dat ook overwegen.
1,5mm2 afzekeren op 10A smeltveiligheid of 16A automaat
2,5mm2 afzekeren op 16A smeltveiligheid of 20A automaat
Voor het vermogen maakt het dus niet zoveel uit, zoveel past er nooit op m`n dak. Spanningsverlies is natuurlijk wel iets om rekening mee te houden. Ik zal er 2,5mm2 intrekken. Op zich ook wel de standaard maat voor leidingdraad geloof ik.
Daar is al eens eerder iets over geschreven in deel 18. Volgens wat ik begreep is dat tegen de wet. Ze mogen je niet als klant vasthouden door hoge kosten te verbinden aan het beëindigen van je contract en moeten je zonder (exorbitante) kosten laten gaan. Dat ze de hele leiding uit de straat willen rukken is hun keuze, niet de jouwe.mightym schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 08:25:
NB ik heb gevraagd naar het afsluiten van de gasaansluiting. Best een kostbare grap en ze draaien niet gewoon de kraan dicht, maar trekken de leidingen uit de grond en doppen ze af... dat gaat mij iets te ver....Ik compenseer het vastrecht wel met wat extra PV!
Misschien dat je onderstaande mensen uit Ootmarsum eens kunt mailen.
Zij hebben de gasaansluiting ook de deur uitgedaan en verwarmen hun huis net als jij met een warmtepomp.
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
leuke site om te lezen!Speksteenkachel schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 14:39:
@mightym
Zij hebben de gasaansluiting ook de deur uitgedaan en verwarmen hun huis net als jij met een warmtepomp.
zelf ga ik ook voor de zonnepanelen+LTV radiatoren in 2012. Warmtepomp lijkt me mooie investering al
- zou ik gas wel houden voor sfeerhaard en koken
- is me Nefit HR ketel "pas" 10 jaar, dat het opzich zonde is om te vervangen; misschien nog jaar of 5 wachten en kijken hoe dan de techniek is!
hoelang zou zo'n warmtepomp het moeten volhouden en hoe onderhoudsvriendelijk is het? Nooit geweten dat dan ook je gehele CV weg kan om dat er ook tapwater tot 52 graden mee te verwarmen is?!!
Verwijderd
als je je boodschappen eens op een andere plek doet dan bij dure albert, kom je ook eens in de lidl, en daar verkopen ze dc omvormer 10-150volt automatisch, 1300 watt voor 19,95Hoe haal je die energie er uit dan? Heb jij een 48V of 60V omvormer? Die zijn niet goedkoop.
merk tronic spannungwandler
eigenlijk bedoeld voor campers.
zelfs een zonnepaneel slikt ie, en gaat autonoom leveren.(getest met 2x185Wp 36v 5A)
als ik hem in de scooter stop kan ik tijdens het rijden mijn haar fohnen.
leuk speledingetje.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2012 15:55 ]
1x Sharp 245 Wp erbij op m'n bestaande set van 10x 245 Wp, dus 11x 245Wp op de SMA 2500 HF
2x Sharp 245 Wp op een nieuwe Soladin 600.
Moet volgens mij kunnen
Verwijderd
Prima oplossing, max stroom nu 245 is 8,04 A dus dat gaat zo goed als zonder verlies op een SoladinSpeksteenkachel schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 16:07:
Ik ben er uit denk ik voor wat betreft m'n uitbreiding.
1x Sharp 245 Wp erbij op m'n bestaande set van 10x 245 Wp, dus 11x 245Wp op de SMA 2500 HF
2x Sharp 245 Wp op een nieuwe Soladin 600.
Moet volgens mij kunnen
Lol, dat ding heb ik hier ook liggen. Die kan gewoon terugleveren? Heb je een beetje vertrouwen in die Tronic als hij aan het terugleveren is? Want ik vind hem al aardig warm worden bij zijn normale functie.Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 15:48:
[...]
merk tronic spannungwandler
zelfs een zonnepaneel slikt ie, en gaat autonoom leveren.(getest met 2x185Wp 36v 5A)
als ik hem in de scooter stop kan ik tijdens het rijden mijn haar fohnen.
leuk speledingetje.
Verwijderd
bij een netkoppeling moet er een stekker-stekker verbinding zijn, en die is absoluut totaal verboden.
anyways, kan ik met de scooter en de tronic mijn huis autonoom maken bij grid uitval,
maar dan wel door een verlengsnoer vanaf de tronic, buiten de huisinstallatie om.
ik heb wel vertrouwen in dat ding ja, hij is hilarisch leuk in het gebruik.
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2012 16:52 ]
Verwijderd
ik heb die grote genomen, en inderdaad draait het hele huis erop als het moet.
ik weet erdoor wat kan, en wat de overheid zeker niet wil, want het is gewoon TE LEUK
toch heeft bijvoorbeeld de japanse stad kyoto in elke meterklast een 1 kWh buffertje voor bij aardbevingen enzo.
het is gewoon te verstandig voor onze domme "slimme meter" netbeheerder.
voorbeeld: iemand met slechte longfuntie of thuis dyalyse, rolstoeler (e)
het grid is goed, maar die 0,1% risico wil je ook niet dan.
Zo'n buffer in de meterkast in een aardbevingsgebied kan ik me wel voorstellen, maar in Nederland is dat wat overdreven imho. Grootschalige uitval is hier zo goed als nooit aan de orde.Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 17:01:
ik heb niet die kleine ronde he, die had ik ook, maar die heb ik eruit geblazen bij testen wat mogelijk was,
ik heb die grote genomen, en inderdaad draait het hele huis erop als het moet.
ik weet erdoor wat kan, en wat de overheid zeker niet wil, want het is gewoon TE LEUK
toch heeft bijvoorbeeld de japanse stad kyoto in elke meterklast een 1 kWh buffertje voor bij aardbevingen enzo.
het is gewoon te verstandig voor onze domme "slimme meter" netbeheerder.
voorbeeld: iemand met slechte longfuntie of thuis dyalyse, rolstoeler (e)
het grid is goed, maar die 0,1% risico wil je ook niet dan.
Zulke apparaten hebben vaak intern al een accu waar ze het op uithouden. Maar me dunkt dat je in zo'n geval als de wiedeweerga richting ziekenhuis gaat.
Verwijderd

ik zag die bij kruidvat, 4 watt led gu10, 2700k 200 lumen (de linker)
dat was een mooie kleur ook, voor een gu10 led,
iemand deze al gekocht ? ze zijn beschikbaar tot 21 januari in de winkels
[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2012 17:18 . Reden: aardige prijskraker ]
Verwijderd
gewoon lucht/lucht/lucht blazen.
er blijkt alweer genoeg, waarom ben ik zo`n domme fossiele angsthaas aanhanger, en geloof ik betaalde praatjes, en betaalde folders en normen die gefingeerde meningen verspreiden....
de besparing in 2 weken is echt mega !
ik heb nu 21m3 gebruikt voor warmwater, en cv; de cv staat gewoon op 20c, 7 dagen in de week,
3 personen waarvan 1 baby
en als de warmtepomp het niet red, dan springt het gas bij.
<helemaal niet dus> in deze januari 2012.
het is heel duidelijk wat je met je zonne kWh moet doen.
ik leer snel.
de cop is trouwens vast ruk enzo, maar dat blijkt ook niet.
ik heb nu in 2 weken 121 kWh meer verbruikt dan vorig jaar januari,
maar wel 89m3 minder, en die meter wil nie achteruit nie, en saldeert ook nie
ik zeg ughe ughe.
eind januari wil mijn installateur hem weer terug, maar mmm grrr..mmmmmm knars...
/edit :
volgens mindergas.nl moet mijn verbruik gecorrigeerd naar graaddagen nu 108m3 zijn
het is dus 21m3 +121 kWh
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2012 17:50 . Reden: hij staat buiten en blaast naar binnen door het luikje ]
Wat voor apparaat is dat? Merk, type, wat doet -ie en hoe?Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 17:45:
ik heb in januari een verrijdbare airco/warmtepomp te leen
op de verpakking van die linker staat wel 130 lumen, net als op die andere lampen?Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 17:16:
[afbeelding]
ik heb gekeken voor goedkope led spiegelkoplampjes met E14 fitting, maar die zie je niet voor 5 euro... helaas..
2.99 per stuk bij de Action dat verdient zich snel terug
Verwijderd
Ik neem aan dat je hem in de kamer heb staan? wordt het boven (badkamer) nog wel warm genoeg?Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 17:45:
ik heb in januari een verrijdbare airco/warmtepomp te leen
er blijkt alweer genoeg, waarom ben ik zo`n domme fossiele angsthaas aanhanger, en geloof ik betaalde praatjes, en betaalde folders en normen die gefingeerde meningen verspreiden....
de besparing in 2 weken is echt mega !
ik heb nu 21m3 gebruikt voor warmwater, en cv; de cv staat gewoon op 20c, 7 dagen in de week,
3 personen waarvan 1 baby
en als de warmtepomp het niet red, dan springt het gas bij.
<helemaal niet dus> in deze januari 2012.
het is heel duidelijk wat je met je zonne kWh moet doen.
ik leer snel.
de cop is trouwens vast ruk enzo, maar dat blijkt ook niet.
ik heb nu in 2 weken 121 kWh meer verbruikt dan vorig jaar januari,
maar wel 89m3 minder, en die meter wil nie achteruit nie, en saldeert ook nie
ik zeg ughe ughe.
eind januari wil mijn installateur hem weer terug, maar mmm grrr..mmmmmm knars...
/edit :
volgens mindergas.nl moet mijn verbruik gecorrigeerd naar graaddagen nu 108m3 zijn
het is dus 21m3 +121 kWh
En, is 't wat? Van de Action hoef je volgens mij niet veel te verwachten, of wel?kloas_wokkel schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 18:44:
Vanmiddag 2*25 watt Halogeen voor 2*1.3 watt LED vervangen
2.99 per stuk bij de Action dat verdient zich snel terug
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Verwijderd
wel erg beperkend is zo`n ongefundeerde hopsakee wegzet mening, terwijl ze al 2 jaar best getest in licht prijs en levensduur zijn
http://www.geldenrecht.nl...11-11-30/test-spaarlampen
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2012 19:35 . Reden: * is de bankable a merk discussie niet vergeten * ]
Ze zitten er nog maar net in. Het verschil is grofweg 45 watt en dat 4 uur per dag (oftewel 0.18 kWh verschil 4 cent per dag ! )Dus al gaan ze maar een jaar mee dan kan het al uit, en tegen die tijd moet je de halogeen lamp ook wel vervangen.Raven schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 19:25:
[...]
En, is 't wat? Van de Action hoef je volgens mij niet veel te verwachten, of wel?
Ben ik ook wel benieuwd naar als neggie, vooral of de unit van eric-pvt een slurfje naar buiten nodig heeft.Pietje NL schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 19:37:
@eric-pvt Heb je wat meer specs van die WP?
Verwijderd
nee, het is zo`n kantoor barrel, die ik gewoon wat test om wat te snappen@eric-pvt Heb je wat meer specs van die WP?
waarschijnlijk door de temperatuur deze maand werkt ie nog vrij goed ook,
op het type plaatje staat GEE6 geen idee wat het verder is,
mijn loodgieter gebruikt hem in projecten om te drogen en te ontvochtigen
zo`n ding is het :

Daarom zei ik "volgens mij"Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 19:32:
jouw mening over de action, is weer hetzelfde als de algemene opinie over calex led en spaarlampen.
wel erg beperkend is zo`n ongefundeerde hopsakee wegzet mening, terwijl ze al 2 jaar best getest in licht prijs en levensduur zijn
http://www.geldenrecht.nl...11-11-30/test-spaarlampen
Okee. Maar wel een goede lichtopbrengst als je het vergelijkt met de voorgangers?kloas_wokkel schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 19:46:
[...]
Ze zitten er nog maar net in. Het verschil is grofweg 45 watt en dat 4 uur per dag (oftewel 0.18 kWh verschil 4 cent per dag ! )Dus al gaan ze maar een jaar mee dan kan het al uit, en tegen die tijd moet je de halogeen lamp ook wel vervangen.
[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 14-01-2012 20:02 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Let op, Philips maakt ook UG10 LED lampen waar witte leds in lijken te zitten, maar die verschillende kleuren in een willekeurige volgorde produceert, zonder dat dit heel duidelijk uit de verpakking blijkt. (gelukkig zag ik het thuis voordat ik de verpakking open gemaakt hadVerwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 17:16:
Geeft mooi warm wit licht, ik ben er zeer tevreden over.
Hiervoor heb ik een paar Calex ledlampen gehad, compleet waardeloos.
Twee van de drie aangeschafte Calex lampen waren binnen een jaar stuk
[ Voor 39% gewijzigd door SpeksteenWP op 15-01-2012 10:05 ]
Verwijderd
Ben ook even gaan kijken naar de schaduw situatie....
Mijn verbouwing is dringend nodig... zo voelt het, maar het is alleen maar voor de moeilijke maanden dat dit verschil gaat maken. Schaduw nu 1,5 cel breed om 15:00 uur op 6 van de 8 panelen.
Vandaag 0,65 kWh gewogen. Morgen misschien een piekrecord in de ochtend...?
Ja, is een leuke site, ik kende hem al! Voorlopig ga ik gewoon lekker door met experimenteren met de warmtepompen. Ik volg nu de volgende strategie:Speksteenkachel schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 14:39:
@mightym
De 200L warmtepompboiler is net te krap als er 5 personen willen douchen en er nog wat afgewassen wordt etc, dus de CV ketel hangt in serie met de boiler. De CV ketel gaat pas bijverwarmen als de boiler teveel is afgekoeld. Tot die tijd gaat hij niet aan. De warmtepompboiler draait 1x per dag tussen 11u en 14.30, als de PV gemiddeld genomen de hoogste opbrengst heeft. Ik gebruik nu ongeveer 1,8 kuub gas per dag minder en 3,5 kWh per dag meer elektriciteit. De warmtepompboiler draait dus ongeveer met een COP van 3. De verwachting is overigens dat de CV-ketel lekker uit kan als de zonneboiler warmte gaat leveren.
De Warmtepomp voor de verwarming wilde ik niet buiten zetten en heb ik in de garage opgehangen. De ruimte tussen de balken van het garagedak heb ik omgebouwd tot ventilatieducts. Voordeel, de unit staat droog en vorstvrij opgesteld, ook de CV leidingen. Bij de bouw van het huis heb ik op een aantal plaatsen voorbereidingen getroffen voor diverse warmte en koudebronnen. De warmtepomp kan heel eenvoudig op twee manieren werken. Of in serie met de CV ketel (dus de ketel als naverwarmer), of een bedrijfstoestand met alleen de warmtepomp of alleen de CV ketel. De warmtepomp is operationeel, ik moet nog wat elektronica aan elkaar prutsen (lees een Arduino die het hart van de regeling wordt). Ik kan dus nog niet vertellen hoeveel kWh deze warmtepomp nodig gaat hebben om ons huis warm te houden. Nu gebruiken we over de afgelopen weken net iets minder dan 2kuub gas per dag voor de verwarming van het huis, dus ik ben benieuwd....
Voorlopig hou ik het gas er nog even op, om de piekvraag te kunnen dekken. En om de wokbrander nog te kunnen gebruiken
Ik had voorheen L48HQ GU10 ledlampen in de keuken hangen. 2W warm wit 3000K volgens de specs, maar het was gewoon kil wit licht, en veel licht kwam er ook niet uit. Vorige week bij de Aldi hadden ze "Warm White" led spots in de schappen liggen, 2 stuks voor 10 euro. Heb er voor de gein eens een setje van meegenomen (niet wetende dat de kleurtemperatuur hetzelfde zou moeten zijn), de lampjes vervangen en de volgende dag de rest ook vervangen. Nu van 20 kil witte ledjes in een rondje naar 8 geel-witte SMD leds waar je niet tegenin wilt kijken. Licht is veel gezelliger en natuurlijker, en omdat ze pas vanaf een halve meter licht beginnen te geven heb ik wel de volle bak licht op het aanrecht en hoeft nu de TL van de afzuigkap niet meer aan als ik eten aan het voorbereiden ben. Theoretisch verbruik is ook gehalveerd: 1W ipv 2W.Speksteenkachel schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 20:37:
Zelf heb ik een aantal masterleds 3W GU10 2700K van Philips.
Geeft mooi warm wit licht, ik ben er zeer tevreden over.
Hiervoor heb ik een paar Calex ledlampen gehad, compleet waardeloos.
Eric, eigenlijk vindt ik het in het LED topic horen maar ik heb de rechter (3 stuks + 2 ouders) en daar ben ik tevreden over maar de ikea varianten vindt ik zelf beter. Bij 1 heb ik nu een mechanisch probleem wat ik eerst met het Kruidvat wil delen voor ik er over verder ga. Omdat ik weet dat je ook vader bent, indien je ze koopt zou ik ze niet 'vrij' plaatsen maar altijd ergens in. Zowel hier als bij mijn ouders zijn ze al wel 'terug verdient'.Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 17:16:
[afbeelding]
<edit>
Oh en over de Action, Calex is idd ook o.k. maar ze hebben ook andere no name led spots. Maar eigenlijk bijna alles met 5mm led's kun je beter laten liggen.
[ Voor 8% gewijzigd door xs2tom op 15-01-2012 00:53 ]
Op dit moment 10x Sharp NU-E245 J5 daar komt 1x Sharp ND-R245 A5 bij op
Deze panelen hebben net iets andere specs, zou dit een nadelig effect op de totale opbrengst kunnen hebben?
NU-E245 J5 ---------- ND-R245 A5
Voc 37,5V ---------- 37,3V
Isc 8,62A ---------- 8,73A
Vmpp 30,7V ---------- 30,5V
Impp 7,99A ---------- 8,04A
[ Voor 11% gewijzigd door SpeksteenWP op 15-01-2012 10:32 ]
Verwijderd
In dit geval niet. Ik neem aan dat de temperatuur coef's niet al teveel verschillen.Speksteenkachel schreef op zondag 15 januari 2012 @ 10:31:
Ik heb even een vraag voor wat betreft m'n toekomstige uitbreiding.
Op dit moment 10x Sharp NU-E245 J5 daar komt 1x Sharp ND-R245 A5 bij op
Deze panelen hebben net iets andere specs, zou dit een nadelig effect op de totale opbrengst kunnen hebben?
NU-E245 J5 ---------- ND-R245 A5
Voc 37,5V ---------- 37,3V
Isc 8,62A ---------- 8,73A
Vmpp 30,7V ---------- 30,5V
Impp 7,99A ---------- 8,04A
Dus nee. Het is een string dus hier is alleen de stroom van belang. Die van de nieuwe is hoger dus die stremt de string niet.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2012 12:35 . Reden: Aanvullinkje ]
Gaat trouwens lekker vandaag, op dit moment komt er 1,70 kW uit m'n installatie
Verwijderd
Maak me nog even jaloers ook...Speksteenkachel schreef op zondag 15 januari 2012 @ 13:28:
Dank voor de info.
Gaat trouwens lekker vandaag, op dit moment kom er 1,70 kW uit m'n installatie
Blitse opbrengst
De eerste stap van mijn goede voornemens voor dit jaar. is gemaakt.
Ben benieuwd wanneer ik antwoord krijg.
Ook leuk. Mijn werkgever, volgt mijn aanvraag op de voet. Hij vindt het zeer interessant en denkt er zelf ook over om hier wat mee te doen. niet zelf maar in een samenwerkingsverband.
[ Voor 0% gewijzigd door internet4me op 15-01-2012 14:19 . Reden: Natuurlijk aanvragen....Bij zo een bedrag. Vraag je het meer dan 1 keer aan. ]
Verwijderd
1,5 cel zei je, ik had vorig jaar 16 februari weer full power,Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2012 @ 13:55:
[...]
Maak me nog even jaloers ook...![]()
Blitse opbrengst, ik had een piek naar net over de 500W, vanaf maart doe ik weer een beetje mee.
onze hoek is gelijk, en ik heb nu ook 1,5 cel
@speksteen, pas op de IV curve van de panelen, en de noct
de omvormer moet wel de mpp vinden
Ik moet natuurlijk zien te voorkomen dat de hele string onderuit getrokken wordt.
Anders maar eens buurten bij SolarNRG of ze nog een verdwaalde NU-E245 J5 hebben liggen.
De 2 panelen voor de Soladin kunnen dan wel van het type ND-R245 A5 zijn.
Op de website van SolarNRG worden nog steeds de NU-E245-J5 panelen aangeboden. Mij lijkt het dus geen probleem om deze bij hen te krijgen. Ik dacht trouwens dat de nieuwe versie van deze panelen de NU-R245-J5 was. De ND-R245-A5 is een multicristallijn paneel; de NU-R245-J5 is een monocristallijn paneel.
3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)
Verwijderd
en de noct is een zekere temperatuur
je mpp zoekt dit punt op, het mag dus geen zoektocht worden,
mijn eisen zijn dat de mpp maximaal 2ms de tijd heeft het vermogen weg te zetten na een wolk, elke andere omvormer vind ik bagger, en dat is dus een soladin.
sharp valt onder de a merken, dus je zou gewoon hetzelfde paneel moeten kunnen krijgen,
want stel je voor dat er eentje stuk gaat in je bestaande string .....
dit was eerder nogal een argument in dit forum, dus dat zal wel dan zo zijn.<!>
Duidelijk verhaal.
@Ketsone
Ok dan is het "probleem" opgelost.
ik dacht dat de NU-R245-J5 was vervangen door de ND-R245-A5.
De Sunny Beam is vandaag uitgekomen op 8,13 kWh is 3,31 kWh/kWp.
En dan zitten we nog maar in Januari
Ik heb vandaag de ruimte tussen dakgoot en onderste rij panelen in de gaten gehouden en dit blijft ook compleet schaduw vrij, gaat dus helemaal goed komen met die uitbreiding.
De zon is inmiddels vertrokken, het wordt tijd om eens naar het houthok te gaan
[ Voor 78% gewijzigd door SpeksteenWP op 15-01-2012 16:48 ]
--- deze post had ik al getyped!
[ Voor 84% gewijzigd door SpiceWorm op 15-01-2012 19:07 ]
Als je de definitie van duurzaam hanteerd dat elke volgende generatie niet slechter af mag zijn dan de huidige dan is compleet niets duurzaam.Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 12:12:
Punt vd dag: Wees kritisch over PV, het is niet zo proper als je wil denken.
Wanneer je namelijk een drup olie verbruikt heeft de volgende generatie minder olie. Wanneer je een product maakt van ijzer gaat bij elke keer recyclen iets verloren. Dat kun je niet oneindig vaak doen dus.
Dat maakt dat nog maar weinig zaken duurzaam zijn; alle grondstoffen die eindig zijn en niet zichzelf kunnen vernieuwen mogen we dan dus niet gebruiken.
Oftewel: wonen in een grot en eten van de natuur. Dat kan alleen niet duurzaam met 7 miljard mensen. Oftwel: we moeten accepteren dat perfecte duurzaamheid niet bestaat.
Tot die tijd is het slim om te kijken hoe we zo vlot mogelijk kunnen verduurzamen, want hoognodig is het zeker.
Onze Electrolux hot-fill wasmachine gebruikt bij een 30gr was max 2kW (helaas, bij 30gr pakt -ie de koudwater aansluiting). De droger pakt 1400 W (AEG Warmtepomp dinges).
Stel je nu voor dat we op zolder (waar beide apparaten staan) een luchtwarmtepomp en een boiler gaan plaatsen, komen we niet uit met de groepen. Ik neig er dan naar om de wasmasjien en de droger op dezelfde groep te plaatsen. Gezien de max wattages moet dat toch gewoon kunnen?
Verwijderd
http://www.allekabels.nl/...ineDroger-Schakelaar.html
of een combinatie natuurlijk... zoals bij mij op zolder.
kortsluiting in de kabel van de toch redelijk degelijke stekkerdoos, de stekker ervan was een beetje gesmolten. deze zat in een circle. ik weet dus nog niet of de circle nog wel functioneert, maar in iedergeval is het plastic waar de pennetjes van de stekker er in gaan wel wat vervormd...
[ Voor 83% gewijzigd door engelbertus op 15-01-2012 18:46 ]
Kan je niet met een thermostaatkraan ervoor zorgen dat er altijd minimaal 20-25 graden water word aangeleverd?hansdegit schreef op zondag 15 januari 2012 @ 18:21:
Het hoort niet helemaal in dit forum thuis, maar is wel warmtepomp gerelateerd.
Onze Electrolux hot-fill wasmachine gebruikt bij een 30gr was max 2kW (helaas, bij 30gr pakt -ie de koudwater aansluiting). De droger pakt 1400 W (AEG Warmtepomp dinges).
Stel je nu voor dat we op zolder (waar beide apparaten staan) een luchtwarmtepomp en een boiler gaan plaatsen, komen we niet uit met de groepen. Ik neig er dan naar om de wasmasjien en de droger op dezelfde groep te plaatsen. Gezien de max wattages moet dat toch gewoon kunnen?
Op die manier gebruik je wel de zonneboilerwarmte en heb je bij spoelen ook niet te warm water.
Verwijderd
Niet dat ik jou jaloers wil maken hoor...Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2012 @ 13:55:
[...]
Maak me nog even jaloers ook...![]()
Blitse opbrengst, ik had een piek naar net over de 500W, vanaf maart doe ik weer een beetje mee.
Zoals men het eerder al aangaf : we zijn nog maar halverwege Januari. Ik ben benieuwd wat dan de volgende maanden gaan brengen.
Verwijderd
Technische gegevens :
WZW : 14x 240Wp zonne-panelen (zoals eerder over is gehad)
ONO : 8x 240Wp zonne-panelen (geen opbrengst hierover vermeld. Vandaag was het 0,79 kWp)
Genormeerd :
WZW : 1,01 kWh/kWp
ONO : 0,41 kWh/kWp
Dan heb je toch wel veel last van schaduw? Ik heb toch ook nog redelijk wat last van schaduw (je kan echt een deuk in de grafiek zien van half 11 tot half twee, wacht ik plak hem er even bij..) en kom aan 2,8kWh/kWp. Of was het bij jullie bewolkt vandaag?Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2012 @ 19:46:
Je hebt gelijk.
Technische gegevens :
WZW : 14x 240Wp zonne-panelen (zoals eerder over is gehad)
ONO : 8x 240Wp zonne-panelen (geen opbrengst hierover vermeld. Vandaag was het 0,79 kWp)
Genormeerd :
WZW : 1,01 kWh/kWp
ONO : 0,41 kWh/kWp

Verwijderd
Een voorbeeld van gisteren heb ik wel voor je. Dat is bijna hetzelfde :
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2012 20:02 ]
Toch vind ik het verschil vrij groot, wellicht interessant om een compleet heldere dag af te wachten en dan eens te vergelijken. Mijn installatie ligt ook enigszins wzw, dakhelling is wel 50 graden, dat kan in dit jaargetijde nog wat verschil maken. Heb jij last van schaduw? Dat kan namelijk het verschil verklaren. Als jij één grote string hebt en langere tijd wat schaduw op de panelen, dan verlies je vrij veel. Ik heb ook schaduw, maar mijn installatie bestaat uit 10 strings, dus het effect zal minder heftig zijn. Als jij geen schaduw hebt, dan heb ik toch het idee dat je ergens opbrengst mist.Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2012 @ 19:57:
Het was hier ook redelijk bewolkt af en toe. Ik heb nog geen goede sinus grafiek gehad dit jaar. Het is net zo schokkerig als de jouwe. Morgen zou je de grafiek van vandaag kunnen laten zien.
Zie nu je plaatje, de verticale as is die genormeerd of is dat gewoon het momentane vermogen?
[ Voor 5% gewijzigd door mightym op 15-01-2012 20:05 ]
Verwijderd
Beide zonne-panelen zijn allebei 1 string. Dus dan kan schaduw een probleem zijn.
Ja, maar ik kijk naar de genormeerde opbrengst. Per kWp dus. Dan kunnen we de installaties gewoon met elkaar vergelijken. Maar 1 string en veel schaduw kan veel verklaren.Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2012 @ 20:06:
Ik zou best wel last kunnen hebben van schaduw. Links en rechts heb ik wat hoge bomen staan en mijn zonne-panelen lijken eerder te reageren op bewolking denk ik. Jij hebt toch veel meer zonne-panelen in aantal in ieder geval?
Beide zonne-panelen zijn allebei 1 string. Dus dan kan schaduw een probleem zijn.
Verwijderd
Ik snap dat je blij bent, ik wil je vreugde ook niet verpesten! Het valt mij alleen op dat er een flink verschil zit tussen jouw opbrengst en die van mij. Veel meer verschil dan ik zou verwachten vanwege het feit dat we toch dicht bij elkaar zitten. Ik heb net van jouw site de opbrengst in januari vergeleken met mijn opbrengst in januari:Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2012 @ 20:11:
Dat kan zeker. Maar eerlijk gezegd ... Ik ben nu al heeel blij met de totale opbrengsten tot nu toe. Vanaf begin dit jaar tot nu heb ik al meer dan 25% zonne-energie opgewekt. Dat vind ik best wel veel voor de tijd van dit jaar.Dus ja, ik voel me blij. Klik anders maar op mijn huisje en dan kan je het ook zien.
jij :8 kWh/kWp
ik: 18,3kWh/kWp
Ik haal ruim twee keer zoveel over deze maand. Vandaar mijn opmerking, of je hebt last van schaduw--> ff checken!!! Of er is iets anders aan jouw installatie dat niet optimaal functioneert. Een voorbeeld: er zou een paneel stuk kunnen zijn waardoor hij de opbrengst van een hele string omlaag haalt. Eén slechte cel, of één slecht contact in één paneel kan voor de hele string roet in het eten gooien.
Kortom, wees kritisch!!
http://www.sma.de/de/news...stung-in-deutschland.html
Prachtige site! Lijkt me waanzinnig leuk om dit ook voor NL te doen.. Als ik het goed heb begrepen zou het mogelijk moeten zijn om met PVoutput.org een team aan te maken en de resultaten van dit team te presenteren, maar dat heeft wel wat beperkingen..Speksteenkachel schreef op zondag 15 januari 2012 @ 20:25:
In Duitsland begint het ondertussen ook weer ergens op te lijken, kon ik vandaag van meeprofiteren langs de Oost grens.
http://www.sma.de/de/news...stung-in-deutschland.html
Verwijderd
Jij hebt toch veel meer panelen dan mij? of heb ik dat verkeerd?mightym schreef op zondag 15 januari 2012 @ 20:22:
[...]
Ik snap dat je blij bent, ik wil je vreugde ook niet verpesten! Het valt mij alleen op dat er een flink verschil zit tussen jouw opbrengst en die van mij. Veel meer verschil dan ik zou verwachten vanwege het feit dat we toch dicht bij elkaar zitten. Ik heb net van jouw site de opbrengst in januari vergeleken met mijn opbrengst in januari:
jij :8 kWh/kWp
ik: 18,3kWh/kWp
Ik haal ruim twee keer zoveel over deze maand. Vandaar mijn opmerking, of je hebt last van schaduw--> ff checken!!! Of er is iets anders aan jouw installatie dat niet optimaal functioneert. Een voorbeeld: er zou een paneel stuk kunnen zijn waardoor hij de opbrengst van een hele string omlaag haalt. Eén slechte cel, of één slecht contact in één paneel kan voor de hele string roet in het eten gooien.
Kortom, wees kritisch!!
ps. laten we dit verder via DM doen.. Dat is wel zo prettig voor de andere mensen hier. De uitkomst kunnen we dan altijd nog delen hier in dit deel of het volgende deel.
edit : Ik lees in een oude DM van jou het volgende :
Dus ja, jij hebt meer panelen dan mij en dus kom jij ook met een hogere genormeerde opbrengst.Dus zal ik nooit jou kunnen overstijgen.... ik heb 5180Wp, 28 panelen van 185 watt
edit 2 : Ik heb hier : 14x 240Wp = 3360Wp. Even ter extra informatie
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2012 20:48 ]
Discussie verder via DM vind ik prima, er staat al een bericht! Genormeerde opbrengsten zijn per 1000 Wattpiek, dus per kWp. Anders ben je inderdaad appels met peren aan het vergelijken!Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2012 @ 20:42:
[...]
Jij hebt toch veel meer panelen dan mij? of heb ik dat verkeerd?
ps. laten we dit verder via DM doen.. Dat is wel zo prettig voor de andere mensen hier. De uitkomst kunnen we dan altijd nog delen hier in dit deel of het volgende deel.
edit : Ik lees in een oude DM van jou het volgende :
[...]
Dus ja, jij hebt meer panelen dan mij en dus kom jij ook met een hogere genormeerde opbrengst.Dus zal ik nooit jou kunnen overstijgen
edit 2 : Ik heb hier : 14x 240Wp = 3360Wp. Even ter extra informatie
Het duurt niet lang meer en het is gewoonweg niet meer te doen om dit topic bij te houden!!hansdegit schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 23:01:
Het duurt niet lang meer, we gaan meer stroom opwekken dan we zelf verbruiken.
Hans, mooi voornemen!
Al naar de zubadan gekeken?Dan is het volgende doel natuurlijk om het gasverbruik naar 0 te krijgen. Ik heb in de vorige delen van dit topic gelezen dat dit apparaat op o.a. Eric-pvt's lijstje stond : http://www.techneco.nl/producten/Warmtepompen/Elga.
Nu hoorde ik eergisteren dat de COP van deze bij temperaturen onder 0 behoorlijk instort. Dat zou dan een beetje zonde zijn van de investering en uiteindelijk weinig gas besparen.
We hebben niets berekend. Daar heb je andere clubs voor, zoals de windvogel, de NL overheid en de Duitse EEG regeling/wetgeving (zonnigtyp vergeef mij) die alledrie aangeven dat wind op land in deze regionen een kostprijs heeft van 7 cent / kWh. Mijn originele stelling: windenergie is goedkoper dan kolen en kernenergie en vergelijkbaar met stroom uit gas gaat nog steeds op.@SpiceWorm: heb je nog een update over de kostprijs van windenergie? Ben nog steeds benieuwd naar jullie berekening...Thx.
Blijft over de vraag hoe het kan dat bedrijven uberhaupt kolencentrales en zelfs kerncentrales willen bouwen, gezien de basisprijs elektriciteit (3-5 cent / KWh is) en die centrales voor het twee tot drievoudige boven deze prijs zit. Wie betaalt dat verschil?
Thx. En bedankt voor de tip, ga ik zeker doen.SpiceWorm schreef op zondag 15 januari 2012 @ 20:55:
[...]
Hans, mooi voornemen!
[...]
Al naar de zubadan gekeken?
[...]
Dan heb ik je verkeerd begrepen. Tjsa, hoe het dan met kolencentrales nog steeds "uit" kan... De investeerders zullen winst verwachten, anders doe je zoiets niet.[...]
We hebben niets berekend.
[...]
edit: Ik heb nu even gekeken, maar kan nou niet direct zien of die Zubadan ook in staat is om het water in de CV leidingen te verhitten. En da's natuurlijk wel handig om gas te besparen.
[ Voor 17% gewijzigd door hansdegit op 15-01-2012 21:20 ]
Misschien weet Anton raadmightym schreef op zondag 15 januari 2012 @ 20:38:
Prachtige site! Lijkt me waanzinnig leuk om dit ook voor NL te doen.. Als ik het goed heb begrepen zou het mogelijk moeten zijn om met PVoutput.org een team aan te maken en de resultaten van dit team te presenteren, maar dat heeft wel wat beperkingen..
Verwijderd
Ze kijken niet naar de E-prijs van nu, maar die van de toekomst.hansdegit schreef op zondag 15 januari 2012 @ 21:15:
[...]
Dan heb ik je verkeerd begrepen. Tjsa, hoe het dan met kolencentrales nog steeds "uit" kan... De investeerders zullen winst verwachten, anders doe je zoiets niet.
De grondstof voor deze centrales is zeer ruim voorradig, dit zorgt voor een stabiele outlook voor de kolenprijs.
In HET land waar ze minder ver vooruit kijken (de VS) bouwt men alleen gascentrales en (met subsidie) windkracht.
Als die grote bak met PV stroom gaat leveren zakt de stroomprijs in elkaar, daar kan geen kolencentrale tegen op.
Die centrales krijgen dan de keuze of onder kostprijs blijven leveren of afschakelen.
Aangezien een kolencentrale gebruik maakt van een zeer traag proces komen ze voor een aardig dilemma te staan.
Gascentrales in combinatie met zon/wind is veel beter op elkaar af te stemmen.

Hopelijk kan ik het paneel volgend weekend plaatsen. Dat vergroot onze installatie van 2125Wp naar 2245Wp. Afhankelijk van de prestatie van de omvormer kon dit paneel wel eens het best presterende paneel onze 'lappendeken' worden want deze kijkt precies naar het zuiden.
Netjes! Maar nu komen jullie nog meer in de min terecht?JeroenH schreef op zondag 15 januari 2012 @ 21:45:
Dit weekend de elektrische installatie in onze schuur geplaatst. Alvast de omvormer geplaatst voor een 120Wp-paneeltje wat ik al een tijdje klaar heb staan:
[afbeelding]
Hopelijk kan ik het paneel volgend weekend plaatsen. Dat vergroot onze installatie van 2125Wp naar 2245Wp. Afhankelijk van de prestatie van de omvormer kon dit paneel wel eens het best presterende paneel onze 'lappendeken' worden want deze kijkt precies naar het zuiden.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Yes, ons jaarlijkse overschot wordt vergroot met naar schatting 70-100kWh. Maar door mijn goede deal met GC is dat helemaal niet ergmkleinman schreef op zondag 15 januari 2012 @ 21:49:
Netjes! Maar nu komen jullie nog meer in de min terecht?
Aldi/Lidl heeft af en toe eenpitters in de aanbieding die je gewoon op een wcd kan aansluiten.Speksteenkachel schreef op zondag 15 januari 2012 @ 21:53:
Inductie kookplaat geen optie?
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Ik greep de laatste keer misSchinnen-groen schreef op zondag 15 januari 2012 @ 21:59:
En zelfs tweepitters. Er staat nog een gloednieuwe in de kelder....
Yep, dat lijkt te kunnen. Nu nog zien of -ie zich laat regelen met een aan/uit thermostaat. Dat is voor ons belangrijk, want alle thermostaten komen samen in een regelunit die de uiteindelijke regie over de thermische kleppen en de CV heeft. En helaas, die kan alleen maar aan/uit regelen.hansdegit schreef op zondag 15 januari 2012 @ 21:15:
edit: Ik heb nu even gekeken, maar kan nou niet direct zien of die Zubadan ook in staat is om het water in de CV leidingen te verhitten. En da's natuurlijk wel handig om gas te besparen.
Dat is helemaal niet zo'n gek idee, maar we hebben een prachtig Smeg fornuis met grote oven (zat bij het huis toen we het kochten), het zou zo zonde zijn die weg te doen.Speksteenkachel schreef op zondag 15 januari 2012 @ 21:53:
Inductie kookplaat geen optie?
Ik heb een paar opties om nuttige dingen met het overschot te doen:
- Affakkelen met e-kachel. Heb ik een tijdje gedaan, voelt niet goed en ik heb niet het idee dat een 2kW kacheltje een echte deuk in ons aardgasverbruik voor woningverwarming kan maken. Ik gebruik hem op koude nachten wel regelmatig om even gauw de temperatuur in de slaapkamer een paar graden omhoog te brengen zonder dat we daar de hele avond voor niets stoken. Dat lijkt me nog best effectief, maar veel stroom verbruikt het niet.
- Warmtepomp. Ons aardgasverbruik is erg laag, ik kan die uitgave gewoon niet verantwoorden. Een simpele split-unit (lucht/lucht) die onze woonkamer direct verwarmt zou nog een optie zijn maar die zijn ook niet goedkoop en ik ben bang voor geluidsoverlast voor de buren (en onszelf). Ouders van vrienden van me wonen naast mensen met een airco, en kijken elk jaar weer met angst en beven naar de thermometer - als het warm wordt staat de hele nacht en compressor naast hun slaapkamerraam te rammelen.
- Elektrisch koken. We hebben een prachtig fornuis...
- Elektrische auto. Kan ik nu niet betalen en we hebben natuurlijk geen auto nodig. Daarnaast vermijd ik het hebben van een auto vanwege onduurzame aspecten die elke auto, onafhankelijk van de energiebron, heeft.
- Elektrische scooter. Is een reële optie maar de kwaliteitsklasse waar ik mijn zinnen op heb gezet is nu nog te duur. Daarnaast zou het apparaat voornamelijk fietskilometers vervangen en dat is weer niet goed voor mij.
- Elektrische fiets. Zou ik op elk moment kunnen kopen. Ik weet alleen niet of het echt een deuk in ons overschot gaat maken met 2-3 kWh/100km.
- Wietkwekerij. Dat zou ons jaarlijks overschot waarschijnlijk in een maand opmaken, maar is op velerlei manierenonduurzaam.
Dus zolang de verrekening van ons overschot nog goed geregeld is laat ik maar zo.
[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 15-01-2012 22:14 ]
Verwijderd
Bestaat er ook zo iets als een "4 pit" toestel? Ik bedoel iets, wat je ook ziet bij standaard gasformuizen.
Waar kan ik zo al zo'n elektrisch 4 pit of 2 pit kopen?
Dan ga je volgens mij wel al gauw naar 3-fasen of in ieder geval een dubbele 16A groep (dat laatste hebben wij voor de oven).Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2012 @ 22:07:
Bestaat er ook zo iets als een "4 pit" toestel? Ik bedoel iets, wat je ook ziet bij standaard gasformuizen.
Verwijderd
in ieder geval bedankt.
Dit topic is gesloten.