Duurzame Energie deel 19 (2012) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 12 ... 28 Laatste
Acties:
  • 132.154 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:03
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 19:55:
De meest volledig, doch beknopte, bron voor RoHS en PV = www.ecn.nl%2Ffileadmin%2Fecn%2Funits%2Fzon%2Fdocs%2F8BP.2.5_deWild-Scholten__M.J.pdf
De link doet het niet, en ik krijg hem ook niet werkend geknutseld...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 20:02:
[...]

De link doet het niet, en ik krijg hem ook niet werkend geknutseld...
hmmm, probeer het zo dan eens?

http://www.pdfdownload.or..._deWild-Scholten__M.J.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verhip, je hebt gelijk, daar staat het, zwart op wit. Dat vind ik wel schokkend, eigenlijk. Ik ga daar links en rechts eens wat vragen over stellen.

[ Voor 23% gewijzigd door JeroenH op 12-01-2012 20:09 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 20:09:
Verhip, je hebt gelijk, daar staat het, zwart op wit. Dat vind ik wel schokkend, eigenlijk. Ik ga daar links en rechts eens wat vragen over stellen.
Er staat ook een kleine grafiek in met hoeveel er geschat in een PV module zit. Nu moet ik wel zeggen dat het niet bijster veel is en dus ook niet heel erg schadelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 20:15:
Er staat ook een kleine grafiek in met hoeveel er geschat in een PV module zit. Nu moet ik wel zeggen dat het niet bijster veel is en dus ook niet heel erg schadelijk is.
Ja, en er wordt sterk aangedrongen op recycling, dus de gevolgen voor het milieu zullen in de praktijk wel meevallen, maar ik vind het vreemd dat er zo'n brede uitzondering gemaakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Even wat anders in navolging op het nieuwsbericht op de site van PolderPV over energiemeters met terugloopbeveliging:

Onder deze link naar een document op de KEMA site staan veel meters genoemd, waaronder mijne, een ENERMET TY120E met metercode B6K1. Bij mijn meter staat geen vinkje in de kolom "Leveren / ontvangen".
Volgens de toelichting betekent een vinkje:

"Het is toegestaan met het betreffende type kWh-meter zowel de geleverde als de ontvangen energie te registeren."

Hoewel op de PPV pagina staat dat zonnigtype vrijwel nooit een meter aangetroffen heeft die beveiligd was tegen terugdraaien, vraag ik me toch af of het ontbreken van dit kruisje niet betekent dat mijn meter hiertegen beveiligd is. Mocht dit inderdaad niet het geval zijn, gaat mijn netbeheerder of energieleverancier dan niet moeilijk doen als ik via deze meter ga terugleveren?

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 15:02
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 11:52:
Je kan 1 kWh aan electronen niet meten, gezien de tijdscomponent.

De elektronen die gaan stromen, en daarna in een perfect gesloten omgeving ook 'gerecycled' worden, moeten eerst ergens van komen. Hier worden deze uit atomen gehaald die er inderdaad al zijn, maar dat wilt niet zeggen dat er geen massa > energie omzetting gebeurd is. Deze is initieel wel gebeurd om de beweging van elektronen op gang te krijgen.

Net zoals bij een hydraulisch systeem er eerst water moet zijn, moeten er bij een elektrisch systeem ook eerst elektronen zijn...?

Ik weet heus wel waar ik over spreek, ik doe en Ph.D in Nanophyiscs aan de KUL in samenwerking met CalTech en ik doe 3 maanden per jaar stage aan het OTEC center van Lockheed Martin in Sunnyvale. 3 maanden per jaar ben ik dus volledig bezig met hernieuwbare energie. Zonnepanelen maken hernieuwbare energie, maar geen duurzame energie. De definities die wij gebruiken, en door het IPCC erkend zijn, geven bij een omzetting van massa > energie een uitlsuiting tot het begrip 'duurzame energie'.

Een windturbine is een vorm van 'duurzame energie' hoewel het soms meer investering vraagt dan een PV installatie. Getijdenenergie is een ander voorbeeld.
volgens mij moet je je dan nu wel realiseren dat je nu zegt dat elke vorm van electriciteit niet duurzaam is, puu en alleen om de definitie van stroom.
denk daar maar over na.
en dat ook licht in warmte omzetten, en dan stroom produceren dus ook niet duurzaam is.
en dat waterstof ook geen oplossing is, ook waterkracht niet en ook een HRe ketel niet.

volgens mij moet je je ook afvragen wat er werkelijk bedoeld wordt met de zin, dat elke omzetting van massa naar energie, geen duurzame energie kan zijn.

volgens mij vergis je je daar namelijk in.

volgens mij moet je dat lezen als in dat een materiaal wordt omgezet als in hele atomen of moleculen, en niet als slechts de electronen. waarbij , op het moment dat je de stekker er uit trekt, er feitelijk niets is veranderd aan de massa, de samenstelling van de massa, maar ook niet de "lading" van een materiaal of zonnepaneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanJeen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:42

JanJeen

3315Wp

Op de website van ECN staat meer informatie over RoHS:
http://www.ecn.nl/nl/nieu...lkamer-voor-zonnepanelen/
De huidige zonnepanelen bevatten wel lood vanwege het solderen, maar de fabrikanten hebben hiervoor vrijstelling gekregen omdat er nog geen betrouwbaar alternatief beschikbaar was. “De verwachting is dat dit gedogen door de ROHS over circa twee jaar vervalt. Dan moeten zonnepanelen loodvrij zijn. MWT-panelen zijn loodvrij, maar ze moeten natuurlijk ook betrouwbaar zijn”, legt Eerenstein uit.
IMPLICATIONS OF EUROPEAN ENVIRONMENTAL LEGISLATION FOR PHOTOVOLTAIC SYSTEMS
"Monitoring and control equipment" is exempted, meaning that inverters at the moment are not included in the ROHS directive.
The risks from the use of toxic substances in PV modules are limited because of their encapsulation between glass and/or plastic. This implies that there is very little chance of the release of such toxic materials during normal operation of the PV system.
In de datasheet van mijn Steca 500 staat inderdaad niets over RoHS vermeld, dus dat wordt met beleid afdanken in de hopelijk verre toekomst. Kan dat bij de milieustraat bij de elektronica? Wellicht dat er daar over 25 jaar net zo'n 'afdeling' is, maar dan voor zonnepanelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

JeroenH schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 20:18:
[...]
Ja, en er wordt sterk aangedrongen op recycling, dus de gevolgen voor het milieu zullen in de praktijk wel meevallen, maar ik vind het vreemd dat er zo'n brede uitzondering gemaakt wordt.
Je kan het wellicht ook zo zien;

- Wel Pb toestaan (en dus RoHS exemption), en daardoor lange levensduur soldeerverbindingen (belangrijke failure mode?).
- Geen Pb toestaan (RoHS compliance), maar PV wellicht na 5 jaar afdanken...

Uiteindelijk lijkt mij optie 1 toch een stuk milieuvriendelijker, mits juist gerecycled. Zijn er eigenlijk goede alternatieven voor soldeerverbindingen? Want het schijnt bij de playstation ook niet altijd goed te gaan... werkt ineens niet meer. Oplossing die vaak werkt; met föhn de boel verhitten zodat het soldeer weer kan hechten 8)7 Direct gevolg van RoHS richtlijn me dunkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
wanneer is een stof gevaarlijk? als die vrij in de natuuur voorkomt, of wanneer we het in een apparaat stoppen?
volgens mij si het schadelijk als het nadat we het in een grotere "dosis" in een apparaat hebben gestopt, en dat apparaat of onderdeel komt weer terug in de vrije natuur. bijvoorbeeld in een sloot, of een stort, of wanneer het wordt verbrand.

de schadelijkheid zit hem dn niet in het maken of gebruiken, maar in het onachtzaam wegdoen van de apparaten.

waarschijnlijk is de uitzondering voor PV alleen omdat de positieve bijdrage van een PV paneel opweegt tegen het "eventuele" schadelijke effect dat KAN onstaan bij onjuiste verwerking na het einde van de levensduur.

hoe RoHS is een kerncentrle eigenlijk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:18

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
engelbertus schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 21:36:

hoe RoHS is een kerncentrale eigenlijk ?
_/-\o_

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Hier een interessant gevolg van het verbieden van lood in soldeerverbindingen: tin whiskers.

Voor mensen die geïnteresseerd zijn in de risico's van de "slimme" meter, hier een zeer interessante presentatie van twee Duitse studenten die ontdekten dat hun slimme meter zijn data compleet onversleuteld verstuurde. Daanaast konden ze met de gedetailleerde meetdata ontdekken wat iemand op de televisie aan het kijken was (!). Scary stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Hoezo.. heb je wat te verbergen?

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ja, zat :) Jij niet dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ja, heel veel. Straks zien mensen nog dat ik Onderweg naar Morgen kijk! :o

Trouwens vandaag opgeleverd; een systeem bij iemand van 76.. krantenartikel moet ik nog even scannen. Had de krant ingelicht, die vonden het een prachtig verhaal.

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-NGdcSxieMos/Tw9JljLw97I/AAAAAAAALyo/v-u4ThNOKb8/s800/P1090076%252520%252528Large%252529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-4XU1mQ-psQk/Tw9JlAlkNDI/AAAAAAAALyk/yS_iv3jXPWg/s640/P1090077%252520%252528Large%252529.JPG

[ Voor 75% gewijzigd door SunshineCompany op 12-01-2012 21:59 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stomme vraag wellicht : Heeft die meneer geen last van schaduw aan de linkerkant? Niet dat het nu veel uit zal maken voor dit jaar. Ik vroeg me dat zo af met de vraag erbij in welke windrichting de zonne-panelen liggen.

Het ziet er wel mooooii uit hoor. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2012 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
SunshineCompany schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 21:56:
Ja, heel veel. Straks zien mensen nog dat ik Onderweg naar Morgen kijk! :o
Ik zou dat stil houden ja... ;)
Trouwens vandaag opgeleverd; een systeem bij iemand van 76..
Prachtig! Duurzaamheid is niet leeftijdsgebonden. Die persoon kijkt kennelijk verder dan zijn eigen bestaan, da's duidelijk. Tenzij hij of zij 106 denkt te worden :+

Over schaduw: zie ik linksonder vier draden de omvormer in gaan? Dus twee strings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovaro
  • Laatst online: 08-09 18:04
JeroenH schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 21:41:
Voor mensen die geïnteresseerd zijn in de risico's van de "slimme" meter, hier een zeer interessante presentatie van twee Duitse studenten die ontdekten dat hun slimme meter zijn data compleet onversleuteld verstuurde. Daanaast konden ze met de gedetailleerde meetdata ontdekken wat iemand op de televisie aan het kijken was (!). Scary stuff.
Is dat hetzelfde onderzoek als in
nieuws: 'Slimme energiemeter kan kijkgedrag verraden' ?

In dat onderzoek is wel een speciale film gebruikt met afgewisseld zwarte en witte scenes. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat er veel informatie uit de meetgegevens te halen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Jovaro schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 22:14:
[...]

Is dat hetzelfde onderzoek als in
nieuws: 'Slimme energiemeter kan kijkgedrag verraden' ?

In dat onderzoek is wel een speciale film gebruikt met afgewisseld zwarte en witte scenes. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat er veel informatie uit de meetgegevens te halen zijn...
Nee, in dat onderzoek zie ik andere namen van de onderzoekers, een andere universiteit.

Ik weet niet wat voor film deze figuren gebruikt hebben (kijk maar vanaf 15m55s) maar zwartwit is het niet. Ze hebben voor verschillende televisies het stroomverbruik en het patroon in kaart gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ze hadden wellicht nog iets naar rechts gekund. Systeem ligt iets op 't oosten, dus het zal minimaal zijn, de horizon zal eerder schaduw leveren (midden in een dorp tenslotte) dan de kapel. Zijn inderdaad 2 strings, op 2 MPP's. Dus als er al schaduw is, zal dat max. 50% van het systeem beïnvloeden. Kortom; dit systeem gaat gewoon > 950 kWh / kWp halen.

Was pas bij een klant waar nu een jaar 48x235Wp Yingli's liggen, op OZO, dak van < 15 graden (redelijk plat dus), 980kWp/kWp (Veenendaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

In spaarlampen zit kwik, maar ze verbieden zou meer kwik in het milieu tot gevolg hebben. RoHS en PV: zelfde idee. Het kind met het badwater weggooien heet dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-09 00:01

MieJuul

3970Wp

Even een heel andere vraag:
(en ik weet dat het al eerder aan bod is gekomen, maar kan het zo snel niet meer terugvinden)

Ik zit erover te denken om de houten vloer van de woonkamer van onderen na te isoleren.
Wat kan ik hier nou het beste voor gebruiken?
Ik heb al eens wat zitten google-en en de meerderheid komt uit op glaswol/steenwol e.d.
Glaswol begin ik niet aan, krijg al jeuk als ik het woord lees.
Verder las ik ergens dat XPS of EPS afgeraden werd omdat dit niet damp-open zou zijn.
Zelf neig ik naar rockwool isolatieplaten (of isover) van ca 10 m dik.
Het materiaal moet wel enigzins flexibel zijn want ik moet door een greppel heen onder de vloer en die is niet al te ruim uitgegraven.

Wie kan mij kort de do's and don't vertellen, want ik zie door de bomen het bos haast niet meer.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:24
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 13:43:
[...]

Als je je nog oriënteert... het is nog niet zo makkelijk.
Durf het eens iemand anders te laten uitrekenen..... kom je zeker anders uit.

Wat voor ventilatie systeem heb je? Hoeveel kost het aanpassen van de verwarming op de verdieping?
Wat voor kosten dit veroorzaakt staat mogelijk nog niet in je schatting.

Het is altijd handig (ook) met een andere blik hiernaar te kijken.
Ventilatiesysteem en een mechanische ventilatie. Op de verdieping kan ik de standaard radiatoren vervangen voor LTV versies. Dat zal niet al te veel kosten lijkt mij? Sowieso is dat maar nodig voor twee slaapkamers waar de kinderen zitten. De rest stook ik nooit.

Als ik er aan begin dat zal ik zeker meerdere offertes naast elkaar gaan leggen. Het zal best een behoorlijke investering zijn schat ik zo. Ik hoef er niet veel beter van te worden maar het moet ook weer niet te veel kosten natuurlijk. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ik zat nog even verder te denken over de massa -> energie kwestie.

hoe kun je dan wel op een duurzame manier energie opwekken, om dat te kunnen gebruiken?
ik zat an stoom te denken, maar ook daar wordt er massa omgezet in energie, als het "motiveren van een elektron, om iets te doen, al wordt gezien als massa -> energie.

tenslotte moet er van water stoom gemaakt worden, en dan gebeurt er degelijk iets met de elektronen, en ergens zal er dan een mooment zijn dat een electron wel of niet meer bij het water of zuurstof atoom hoort.

om over het verbranden vana kolen ( of whatever) maar te zwijgen. en ook als je voor het verwarmen alleen maar fotonen zou gebruiken ( die overigens dan ook niet duurzaam zijn opgewekt)

een ik vind het daarom ook zeer discutabel om die stricte regel te hanteren voor de definitie van duurzaam.

ik bedoel.
lebeven zou ook niet duurzaam zijn, allen om de biologische werking van een levend mechanisme, en niet eens om de rare dingen die die levende mechanismen dan kunnen doen.

en wat betekent duurzaam feitelijk?
is dat iets dat bijvoorbeeld het voorstbestaan van de aarde bedreigt? het voortbestaan van de mens? het voortbestaan van de maatschappij? of is duurzaam dat er geen veranderingen in het klimaat of de samenstelling van de meterialen op aarde ( en of ver daar buiten) optreden?
geen van deze definities kan ooitgehaald worden.
het is nogal arrogant van de mens om dat te denken, of dat duurzaam iets ecologisch , biologisch goeds zou zijn voor het algemeen belang .. (van...?) ook als al het levende dat we als mensen ooit hebben ontdekt zou zijn uitgestorven, en de aarde overstroomt, uitdroogt, bevriest, of verbrand.. wat is er dan eigenlijk "verloren" gegaan aan de zogenaamde niet duurzaamheid?

of is duurzaam alleen dat we als mensen onder elkaar in een maatschappij kunnen leven waarin we niet hoeven in te leveren op ons comfirt en de gemakken waar we gebruik van maken?

misschein meten we dan niet meer kijken naar energie, maar de andere problemen. zoals geld, voedsel en gezondheid. het lijkt me dan bijvoorbeeld niet duurzaam dat we een iPhone kopen, die middels kinderarbeid in china is gemaakt door kinderen van een gezin dat dan nog nauwelijks rond kan komen, ( om maar iets vreselijks te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
als ik die laatte fotos bekijk met die panelenop het dak, dan zie ik dat je per rij panelen twee regels clickfit oid gebruikt.

is dat noodzakelijk? of gebruikelijk?
of past het anders niet?

je zou ook op de plek waar de bovenkant van de ene rij teen de onderkant van de rij daarboven komt, 1 regel kunnen gebruiken, en dan daarop zowel de bovenste als de onderste panelen kunnen bevestigen. desnoods tpv de hoekpunten. of zijn de bevestigingsmiddellen dan duurder dan de regels? of is het niet mogelijk om dat qua maarvoering van de dakpannen op elkaar af te stemmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TLer schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 00:00:
[...]

Ventilatiesysteem en een mechanische ventilatie. Op de verdieping kan ik de standaard radiatoren vervangen voor LTV versies. Dat zal niet al te veel kosten lijkt mij? Sowieso is dat maar nodig voor twee slaapkamers waar de kinderen zitten. De rest stook ik nooit.

Als ik er aan begin dat zal ik zeker meerdere offertes naast elkaar gaan leggen. Het zal best een behoorlijke investering zijn schat ik zo. Ik hoef er niet veel beter van te worden maar het moet ook weer niet te veel kosten natuurlijk. :P
Wat is je aanvoertemperatuur van je vloerverwarming momenteel? Persoonlijk vind ik een LTV systeem met C ventilaties (natuurlijke toevoer) niet kunnen. Je creëert tocht/koude klachten waardoor mensen minder gaan ventileren. Leuk voor je energierekening, maar niet gezond.

Als je de keuze maakt voor een warmtepomp zul je alles moeten vervangen voor LTV, dus niet alleen de slaapkamers van de kids. Je hebt dan namelijk geen HT meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

46 pagina`s in 10 dagen vind ik trouwens wel bizar! @duurzamenergietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
@frankium, waarom bizar?
of ben je zelf niet zo duurzaam?
je post is er immers ALWEER 1 die dit topic steeds dikker maakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

engelbertus schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 21:36:
hoe RoHS is een kerncentrle eigenlijk ?
Tja, als je er zo naar gaat kijken. TenneT heeft 12000 ton lood in de Noordzee gedumpt:
onderzeese hoogspanningskabel geopend. Zal ook wel een RoHS-uitzondering zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunshineCompany schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 22:22:
Ze hadden wellicht nog iets naar rechts gekund. Systeem ligt iets op 't oosten, dus het zal minimaal zijn, de horizon zal eerder schaduw leveren (midden in een dorp tenslotte) dan de kapel. Zijn inderdaad 2 strings, op 2 MPP's. Dus als er al schaduw is, zal dat max. 50% van het systeem beïnvloeden. Kortom; dit systeem gaat gewoon > 950 kWh / kWp halen.

Was pas bij een klant waar nu een jaar 48x235Wp Yingli's liggen, op OZO, dak van < 15 graden (redelijk plat dus), 980kWp/kWp (Veenendaal).
kWp/kWp???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 21:02
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 00:30:
[...]

Wat is je aanvoertemperatuur van je vloerverwarming momenteel? Persoonlijk vind ik een LTV systeem met C ventilaties (natuurlijke toevoer) niet kunnen. Je creëert tocht/koude klachten waardoor mensen minder gaan ventileren. Leuk voor je energierekening, maar niet gezond.
Dit kan ik toch niet helemaal onderschrijven. Wij hebben LTV icm systeem C en dat bevalt prima, NB ventilatie gaat volautomatisch, dus daar marchanderen we niet mee. Alleen als het hard waait, bovenop de roosters dan voel je dat als je dichtbij staat. Ik denk dat het heel belangrijk is dat je de indeling van de woning goed tegen het licht houdt als je deze combinatie wil toepassen, maar het helemaal uitsluiten gaat mij te ver.

Wat wel tegenvalt (vanuit het comfort oogpunt) is de gemiddelde temperatuur van de vloer (met vloerverwarming) bij een erg goed geisoleerde woning. Met name in het overgangsseizoen, ergens in november zeg maar, dan hoeft er zo weinig gestookt te worden dat de vloer niet 'lekker' warm aanvoelt. Dat heeft een veel grotere invloed op het ervaren van comfort, in mijn opinie.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 00:06:
ik zat nog even verder te denken over de massa -> energie kwestie.

hoe kun je dan wel op een duurzame manier energie opwekken, om dat te kunnen gebruiken?
ik zat an stoom te denken, maar ook daar wordt er massa omgezet in energie, als het "motiveren van een elektron, om iets te doen, al wordt gezien als massa -> energie.

tenslotte moet er van water stoom gemaakt worden, en dan gebeurt er degelijk iets met de elektronen, en ergens zal er dan een mooment zijn dat een electron wel of niet meer bij het water of zuurstof atoom hoort.

om over het verbranden vana kolen ( of whatever) maar te zwijgen. en ook als je voor het verwarmen alleen maar fotonen zou gebruiken ( die overigens dan ook niet duurzaam zijn opgewekt)

een ik vind het daarom ook zeer discutabel om die stricte regel te hanteren voor de definitie van duurzaam.

ik bedoel.
lebeven zou ook niet duurzaam zijn, allen om de biologische werking van een levend mechanisme, en niet eens om de rare dingen die die levende mechanismen dan kunnen doen.

en wat betekent duurzaam feitelijk?
is dat iets dat bijvoorbeeld het voorstbestaan van de aarde bedreigt? het voortbestaan van de mens? het voortbestaan van de maatschappij? of is duurzaam dat er geen veranderingen in het klimaat of de samenstelling van de meterialen op aarde ( en of ver daar buiten) optreden?
geen van deze definities kan ooitgehaald worden.
het is nogal arrogant van de mens om dat te denken, of dat duurzaam iets ecologisch , biologisch goeds zou zijn voor het algemeen belang .. (van...?) ook als al het levende dat we als mensen ooit hebben ontdekt zou zijn uitgestorven, en de aarde overstroomt, uitdroogt, bevriest, of verbrand.. wat is er dan eigenlijk "verloren" gegaan aan de zogenaamde niet duurzaamheid?

of is duurzaam alleen dat we als mensen onder elkaar in een maatschappij kunnen leven waarin we niet hoeven in te leveren op ons comfirt en de gemakken waar we gebruik van maken?

misschein meten we dan niet meer kijken naar energie, maar de andere problemen. zoals geld, voedsel en gezondheid. het lijkt me dan bijvoorbeeld niet duurzaam dat we een iPhone kopen, die middels kinderarbeid in china is gemaakt door kinderen van een gezin dat dan nog nauwelijks rond kan komen, ( om maar iets vreselijks te noemen.
Volgens mij is het enige echt 'duurzame' het in een grot gaan leven en 5 bessen per dag plukken en in een put kakken en die dan dichtgooien.... wat natuurlijk geen ideaal scenario is.

Wat ik voor mij persoonlijk als duurzaam ervaar is het verkleinen, maar ook in tijd verkorten, van mijn persoonlijke voetafdruk zodat deze kleiner is dan wat er voor mij persoonlijk gereserveerd is. Zodoende elke bewoner van deze aarde een gelijkaardig stuk voor zich heeft en comfortabel en in relatieve vrijheid zijn eigen ding kan doen. Helemaal geen officiële definitie, maar het is maar wat je er zelf van maakt.

Het ergste aan vervuiling en klimaatverandering allerhande vind ik toch de ongelijkheid tussen rijk en arm. Het zijn de veroorzakers die zich ertegen kunnen wapenen, en de arme sukkelaars die er mee moeten leven. Een close second vind ik toch wel de erfenis die we achterlaten, en eigenlijk vooral die de huidige 35+ generatie voor ons al heeft achtergelaten.

Misschien moeten we allemaal samen maar eens een definitie opstellen, want zover ik kan zien in dit topic gaat volgens velen de vergelijking, duurzame energie is enkel en alleen PV, op. Soms lijkt het meer een reclameboodschap.

Iets meer technisch, elke omzetting van energie is eigenlijk niet duurzaam, omdat er met onze huidige kennis voor zover ik weet geen enkele 1:1 omzetting te vinden is. Vooral dan voor elektriciteit. Ik zit hoopvol te wachten op iemand die beweert een omzettingsefficiëntie van meer dan 1:1 te hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 07:28
Zo, je leest 48 uur dit forum niet en je bent een half uur bezig, hulde @ all!

Een paar losse flodders:

@ Kernfusie: Als je een kernfusie reactor op aarde operationeel weet te krijgen zal deze ook een beetje radioactief worden. Niet zo erg als een splijtingsreactor, maar kernfusie is niet zo maar de heilige graal. In de zon gaat het prima bij enige miljoenen kelvin en een druk van tonnen per vierkante centimeter. Die druk kunnen we niet nadoen dus zitten we zelf te verzinnen hoe dan wel. Een geweldige uitdaging die ik met veel interesse volg, maar in 1960 riepen ze geef ons 40 jaar. Tegenwoordig nog 30 te gaan volgens de optimisten, ik moet het nog zien. Ik houd het voorlopig bij de grootste operationele fusiereactor van dit zonnestelsel :)

@hypotheken:

Bij 4.5 % rente maakt het erg weinig uit, maar hypotheekrente aftrek in huidige vorm is financieel niet houdbaar dus dat er in de komende 20 jaar aan gesleuteld gaat worden staat wel vast. Toen ik een klein urmpje was had ik 4% rente op mijn blauwe leeuwtjes spaarrekening en lagen de rentes een stuk hoger dan nu. Wat ik daarmee zeggen wil is dat aflossen van de hypotheek idd altijd zin heeft. Kijk je kaal naar rendement op je investering dan heeft eric-pvt zeker een punt met zijn 7% netto resultaat op groene investeringen en is er op dit moment niet iets dat beter rendeert, maar we hebben in het verleden hypotheekrentes van boven de 10% gehad, dat kan terugkomen......
Als ik dus zelf 1000 euro gespaard heb gaat de helft ervan in aflossen van hypotheek of DUO (ibg) lening, 25% gaat in het duurzaamheidspotje en 25% is ten behoeve van de "ojee er gaat iets kapot en het moet nu vervangen buffer".

conclusie: aflossen is altijd goed.

@PV en recyclen er van

Het wordt tijd dat we opzoek gaan naar goede bronnen in deze denk ik. Dat er in dunne film panelen troep zit is bekend, maar ik wil wel eens ergens vinden hoeveel troep er in normale silicium gebaseerde mono's en poly's zit en wat er de impact van is.

@d1v1n3:

Hoewel niet altijd 100% accuraat in je beweringen houd je het hier wel levendig en zet je mensen aan het denken, waarvoor dank! Bijna iedere stelling valt te bewijzen mits je de juiste premissen meeneemt en daar zeer selectief mee omgaat. (tijdschaal erg lang, erg kort, absolute of relatieve duurzaamheid, schoolboek chemie of quantum mechanica ). Respect voor je mini windmolentjes trouwens, had je al ergens foto's ?

@ all
Blijf isoleren, besparen, PV installeren, tweaken, discussiëren en what not. Heerlijk leesvoer dit :9 Dank jullie wel allemaal! *O*

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 14:15
@hypotheken:

Het ligt er ook puur aan wat voor hypotheek je heb.
ik heb een bankspaar hypotheek en los hiermee alles af in 30 jaar.

stel je heb een hypotheek met 5 % rente dan krijg je over de spaarrekening waarmee je naar 30 jaar je aflossing maak ook 5 % rente.

Dus als ik het geld zou hebben en € 10.000,- op die rekening zou storten krijg je daar 5 % rente over. Wat resulteert in een laste vermindering per maand. Daarnaast hou je (zolang het blijft natuurlijk) wel maximaal je hypotheek rente aftrek.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MieJuul schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 23:16:
[...]
Ik zit erover te denken om de houten vloer van de woonkamer van onderen na te isoleren.
Ik heb al eens wat zitten google-en en de meerderheid komt uit op glaswol/steenwol e.d.
Verder las ik ergens dat XPS of EPS afgeraden werd omdat dit niet damp-open zou zijn.
Het materiaal moet wel enigzins flexibel zijn want ik moet door een greppel heen onder de vloer en die is niet al te ruim uitgegraven.

Wie kan mij kort de do's and don't vertellen, want ik zie door de bomen het bos haast niet meer.
Ik heb uiteindelijk isovlas gebruik. Jeukt niet, is ook vriendelijk voor degene die het aanbrengt. Je kan ook hennep gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lardman schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 08:33:

@ Kernfusie: Als je een kernfusie reactor op aarde operationeel weet te krijgen zal deze ook een beetje radioactief worden. Niet zo erg als een splijtingsreactor, maar kernfusie is niet zo maar de heilige graal. In de zon gaat het prima bij enige miljoenen kelvin en een druk van tonnen per vierkante centimeter. Die druk kunnen we niet nadoen dus zitten we zelf te verzinnen hoe dan wel. Een geweldige uitdaging die ik met veel interesse volg, maar in 1960 riepen ze geef ons 40 jaar. Tegenwoordig nog 30 te gaan volgens de optimisten, ik moet het nog zien. Ik houd het voorlopig bij de grootste operationele fusiereactor van dit zonnestelsel :)

@d1v1n3:

Hoewel niet altijd 100% accuraat in je beweringen houd je het hier wel levendig en zet je mensen aan het denken, waarvoor dank! Bijna iedere stelling valt te bewijzen mits je de juiste premissen meeneemt en daar zeer selectief mee omgaat. (tijdschaal erg lang, erg kort, absolute of relatieve duurzaamheid, schoolboek chemie of quantum mechanica ). Respect voor je mini windmolentjes trouwens, had je al ergens foto's ?
Ik heb de fotos laten ontwikkelen (ja nog op de oude manier, ik had nog een oud fototoestel en 90 rolletjes, deze rolletjes zijn vervuilend, dus best ze te gebruiken). Ik zal ze als ik terug ben van de VS speciaal voor jullie inscannen en hier posten, een aantal dan toch.

Kernfusie op zich 'produceert' geen radioactief afval, het is enkel de encapsulement die radioactief wordt, zelfs vele male radioactiever dan bij kernsplitsing. Daar tegenover staat dat de halfwaardetijd van dit 'afval' veel kleiner is.

Kernfusie is ook niet de 'zaligmakende' oplossing die we zoeken, maar het is wel de enige die op grote schaal en zeer gecentraliseerd kan en per productieeenheid de minste ruimte inneemt. Ook brengt de ontwikkeling en verbetering van de nodige apparatuur ook technologische vooruitgang met zich, ook op andere vlakken.

Er is gewoon een mix van allerlei oplossingen nodig. Zonnepanelen bij mensen thuis, in combinatie met een smartgrid, want enkel dan wordt het potentieel bereikt. Windmolens op land en op zee, thermische zonnecentrales in woestijnen en andere goed uitgekozen plaatsen. Energiebesparing door het gebruik van betere materialen. Verminderde productie van consumptiegoederen, m.a.w. langere levensduur van allerlei producten. Herbruikbare verpakkingen i.p.v. wegwerpverpakkingen. Ook op het vlak van water en dergelijke zijn nog veel verbeterpunten.

Daarnaast zijn er ook nog de CCS-ontwikkelingen, maar ook natuurlijke CCS heeft nog een enorm potentieel (hier kan ik een heel topic over volspammen mocht er interesse zijn.)

Kortom, je kan niet naar 1 ding kijken, maar het moet een combinatie zijn, waar allerlei mensen/groepen aan bijdragen maar ook van profiteren. Zodat frustraties en jaloersheden zoals met de huidige PV farce vermeden worden, want dit werkt het 'duurzame' proces enkel tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:03
MieJuul schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 23:16:
Even een heel andere vraag:
(en ik weet dat het al eerder aan bod is gekomen, maar kan het zo snel niet meer terugvinden)

geen probleem.
houten vloeren zijn lastig te isoleren vanwege het kwetsbare materiaal waar de vloer mee op gebouwd is.
voor deel is wel dat hout zelf al erg goed isoleert.

vertel eens wat meer van het huis voor een beter advies.
hoe is de fundering op gebouwd.
bouwjaar.
wat ligt er nog meer op de vloer.
etc...

glaswol aan brengen is wel te doen. zet een afsluitende bril op en meteen douchen als je klaar bent.
dan valt het wel mee. (behalve op plaatsen waar je een schaaf wondje hebt op gelopen :) )

wol, isovlas, glaswol/steenwol.
en vergeet tonzon niet zeker niet met een houten vloer.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 07:40:
[...]

Volgens mij is het enige echt 'duurzame' het in een grot gaan leven en 5 bessen per dag plukken en in een put kakken en die dan dichtgooien.... wat natuurlijk geen ideaal scenario is.

Wat ik voor mij persoonlijk als duurzaam ervaar is het verkleinen, maar ook in tijd verkorten, van mijn persoonlijke voetafdruk zodat deze kleiner is dan wat er voor mij persoonlijk gereserveerd is. Zodoende elke bewoner van deze aarde een gelijkaardig stuk voor zich heeft en comfortabel en in relatieve vrijheid zijn eigen ding kan doen. Helemaal geen officiële definitie, maar het is maar wat je er zelf van maakt.

Het ergste aan vervuiling en klimaatverandering allerhande vind ik toch de ongelijkheid tussen rijk en arm. Het zijn de veroorzakers die zich ertegen kunnen wapenen, en de arme sukkelaars die er mee moeten leven. Een close second vind ik toch wel de erfenis die we achterlaten, en eigenlijk vooral die de huidige 35+ generatie voor ons al heeft achtergelaten.

Misschien moeten we allemaal samen maar eens een definitie opstellen, want zover ik kan zien in dit topic gaat volgens velen de vergelijking, duurzame energie is enkel en alleen PV, op. Soms lijkt het meer een reclameboodschap.

Iets meer technisch, elke omzetting van energie is eigenlijk niet duurzaam, omdat er met onze huidige kennis voor zover ik weet geen enkele 1:1 omzetting te vinden is. Vooral dan voor elektriciteit. Ik zit hoopvol te wachten op iemand die beweert een omzettingsefficiëntie van meer dan 1:1 te hebben ;)
ok, dus je persoonlijke definitie van duurzaamheid staat eigenlijk mijlen ver van de bewering dat PV massa omzet in energie, en daarom dus niet duurzaam is. want ik zie echt niet hoe die paar vrije elektronen nu die voetprint dusdanig vergroten dat mensen in de toekomst dar last van krijgen. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mightym schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 07:27:
[...]

Dit kan ik toch niet helemaal onderschrijven. Wij hebben LTV icm systeem C en dat bevalt prima, NB ventilatie gaat volautomatisch, dus daar marchanderen we niet mee. Alleen als het hard waait, bovenop de roosters dan voel je dat als je dichtbij staat. Ik denk dat het heel belangrijk is dat je de indeling van de woning goed tegen het licht houdt als je deze combinatie wil toepassen, maar het helemaal uitsluiten gaat mij te ver.

Wat wel tegenvalt (vanuit het comfort oogpunt) is de gemiddelde temperatuur van de vloer (met vloerverwarming) bij een erg goed geisoleerde woning. Met name in het overgangsseizoen, ergens in november zeg maar, dan hoeft er zo weinig gestookt te worden dat de vloer niet 'lekker' warm aanvoelt. Dat heeft een veel grotere invloed op het ervaren van comfort, in mijn opinie.
Er zijn op alle regels uitzonderingen, ook positieve ;). Toch blijf ik erbij dat je een risico op tochtklachten creëert. Zeker als je LTV met echt lage temperatuur (<35C) hebt, wat bij een warmtepomp toch wel een eis is wil je echt maximaal rendement uit dat apparaat halen.

Beredeneer het eens via de Trias Energetica. Eerst je verliezen beperken, de warmtevraag die over blijft zo zuinig mogelijk opwekken. Ik pleit er dus voor om eerst die ventilatie verliezen terug te dringen, middels balansventilatie. Bijkomend voordeel is dat er dan geen tochtklachten ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 08:59:
[...]

Ik heb de fotos laten ontwikkelen (ja nog op de oude manier, ik had nog een oud fototoestel en 90 rolletjes, deze rolletjes zijn vervuilend, dus best ze te gebruiken).
Denk daar nog eens verder over na, zou ik zeggen.

Optie 1: oude rolletjes gebruiken, milieubelasting:
- 90 rolletjes als afval
- Chemische stoffen voor ontwikkelen
- materiaal negatieven
- afdrukken

Optie 2: oude rolletjes niet gebruiken (weggooien), maar de digitale camera, milieubelasting:
- 90 rolletjes als afval
- afdrukken
- minimale hoeveelheid stroom

Hoe valt bij jou de balans uit?

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joba schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 09:54:
[...]

Denk daar nog eens verder over na, zou ik zeggen.

Optie 1: oude rolletjes gebruiken, milieubelasting:
- 90 rolletjes als afval
- Chemische stoffen voor ontwikkelen
- materiaal negatieven
- afdrukken

Optie 2: oude rolletjes niet gebruiken (weggooien), maar de digitale camera, milieubelasting:
- 90 rolletjes als afval
- afdrukken
- minimale hoeveelheid stroom

Hoe valt bij jou de balans uit?
Hmmm, good point.

Bij optie 2 kan toegevoegd worden dat ik helemaal geen digitale camera heb, noch een printer. Ik vermoed trouwens dat de rolletjes gerecycleerd worden nadien? De doosjes gaan gewoon naar de lokale kleuterschool om te knutselen, net als WC-rolletjes bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lardman schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 08:33:
conclusie: aflossen is altijd goed.
Het hangt af van je IB (inkomsten belasting) schaal.
Het hangt af van je eigen vermogen om te kunnen gaan met gespaard geld
Het hangt af van je toekomstplannen
Het hangt af van je levensfase
Het hangt af van je (gezins) situatie
Het hangt af van je pensioenopbouw
Het hangt af van de omvang van je schuld tov de woningwaarde
Het hangt af van de risico's die je zou willen nemen met spaargeld
Het hangt af van van de hoogte van de rente die je betaald op je lening en of het een aftrekbare lening is

Je kunt nooit, nooit, NOOIT zeggen dat aflossen ALTIJD goed is.
In mijn geval los ik later wel een keer af, ik verbras dat geld natuurlijk niet.

Een PV set wint het tegenwoordig ook supervet van aflossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-09 00:01

MieJuul

3970Wp

migjes schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 09:12:
[...]

geen probleem.
houten vloeren zijn lastig te isoleren vanwege het kwetsbare materiaal waar de vloer mee op gebouwd is.
voor deel is wel dat hout zelf al erg goed isoleert.

vertel eens wat meer van het huis voor een beter advies.
hoe is de fundering op gebouwd.
bouwjaar.
wat ligt er nog meer op de vloer.
etc...

glaswol aan brengen is wel te doen. zet een afsluitende bril op en meteen douchen als je klaar bent.
dan valt het wel mee. (behalve op plaatsen waar je een schaaf wondje hebt op gelopen :) )

wol, isovlas, glaswol/steenwol.
en vergeet tonzon niet zeker niet met een houten vloer.
Het betreft een hoekhuis uit 1965.
De begane grond is verdeeld in 2 delen zeg maar.
Daarmee bedoel ik: De hal en (in het verlengde) de keuken hebben een stenen vloer. (van die rode dwarsgestapelde broodjes)
De woonkamer heeft een houten vloer.
In de kruipruimte is dit gescheiden door een betonnen bint met muurtje erop.
Die bint ligt op de palen, en onder de bint door is in het verleden een geul doorgegraven om onder de houten vloer te kunnen komen.

Op de vloer ligt nu laminaat (alles doorgelegd, dus woonkamer, keuken en hal)
Tussen vloer en laminaat zit nog een laag met van die groene platen met daarop een (dampremmende, weet ik niet zeker) folie.

De kruipruimte bodem in zand/klei-achtig. Niet kurkdroog en niet kletsnat.
Aan de voor en achterkant ieders 3 ventilatieroosters.

De stenen vloer wil ik in een later stadium misschien ook nog isoleren, maar de prioriteit ligt eerst bij de woonkamer, daar we daar de meeste tijd doorbrengen en in de hal ook nauwelijks gestookt wordt.

Als er nog meer info gewenst is, dan hoor ik het wel.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
MieJuul schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 10:29:
[...]

Het betreft een hoekhuis uit 1965.
De begane grond is verdeeld in 2 delen zeg maar.
Daarmee bedoel ik: De hal en (in het verlengde) de keuken hebben een stenen vloer. (van die rode dwarsgestapelde broodjes)
De woonkamer heeft een houten vloer.
In de kruipruimte is dit gescheiden door een betonnen bint met muurtje erop.
Die bint ligt op de palen, en onder de bint door is in het verleden een geul doorgegraven om onder de houten vloer te kunnen komen.

Op de vloer ligt nu laminaat (alles doorgelegd, dus woonkamer, keuken en hal)
Tussen vloer en laminaat zit nog een laag met van die groene platen met daarop een (dampremmende, weet ik niet zeker) folie.

De kruipruimte bodem in zand/klei-achtig. Niet kurkdroog en niet kletsnat.
Aan de voor en achterkant ieders 3 ventilatieroosters.

De stenen vloer wil ik in een later stadium misschien ook nog isoleren, maar de prioriteit ligt eerst bij de woonkamer, daar we daar de meeste tijd doorbrengen en in de hal ook nauwelijks gestookt wordt.

Als er nog meer info gewenst is, dan hoor ik het wel.
oke.
zou je een fototje willen maken van die rode broodjes?
die ben ik in tilburg nog niet tegen gekomen.
(wel ooit eens van gehoord)
heb je al iets van muur isolatie?

bodem klei achtig met wat vocht.
mmmmmm.
oppassen.
ik zou zeggen om der tonzon folie tegen aan te zetten.
en eps tegen het tussen muurtje.

edit:
moest ook effe kijken wat nu het goedkoopst was.

1. tegen de fundering een laag eps plakken.
een paar cm van het hout af blijven.

2. tussen de balken een dun laagje vilt plakken of anders nieten (kan ook).
iets anders mag ook als het maar niet te dik is en damp open van +/- een cm.
de balken open laten.

3. tonzon folie op hangen.
zo dat de folie tegen de eps aan komt en lucht dicht afsluit.
eventueel dubbel zijdige tape op de eps plakken.

denk wel dat de ontluchtings-gaten goed open moeten blijven!
moeilijk schatten wat de isolatie waarde dan word maar zal meer zijn als nodig.

[ Voor 16% gewijzigd door migjes op 13-01-2012 11:05 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 13:35
SunshineCompany schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 22:22:

Yep, same here, 15 graden en ZZW, 996kWh/kWp wat dat betreft zijn de instralingsdiagrammen niet zaligmakend.
JeroenH schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 21:41:

Probleem is dat privacy nog steeds niet hoog op de agenda staat van de tweede kamer, vorige keer moest de eerste kamer er aan te pas komen incombinatie met een masale protest-brief actie. Daarbij is het enorme risico van rekeningen die niet kloppen door hack acties, afsluitingen van electra of gas, zelfs het platleggen van hele gebieden een realistisch scenario. Maar toch lijkt de politiek dit totaal niet in te zien? Je krijgt bekans het idee dat alles minimaal een keer vreselijk fout moet gaan voordat men de risico's serieus neemt. Wat dat betreft neemt het fact-free politics hand over hand toe of in elk geval het 'de markt regelt het wel' denken. Zal je artikel eens doorsturen naar wat politiek actieve sites, wie weet levert het toch wat op.

[ Voor 63% gewijzigd door Yilar op 13-01-2012 13:18 . Reden: Slimme meter ]

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
Ik heb een vrijstaande koelkast in de keuken op een tegelvloer, maar die tegelvloer heeft ook vloerverwarming. Heeft dit nu veel invloed op het verbruik? Er is wel meer dan voldoende ruimte om de koelkast heen.
Misschien een tip hoe je de koelkast wat meer kunt afschermen van de warmte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ov chipkaart gaat ook falikant mis, waarom zou de slimme meter , als die als basis gaat dienen voor je afrekening, dan wel goed gaan? ok. je hebt geen goedkope kaarjes die je kunt kopen en slopen, maar de slimme meter hoeft maar 1 klein "probleempje"t ehebben, zoals die mifare chips of zo, en je zit met de gebakken peren in je meterkast. eet smakelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exocet schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 13:44:
Ik heb een vrijstaande koelkast in de keuken op een tegelvloer, maar die tegelvloer heeft ook vloerverwarming. Heeft dit nu veel invloed op het verbruik? Er is wel meer dan voldoende ruimte om de koelkast heen.
Zitten er voetjes onder die koelkast? En kan er lucht onderdoor?

Lucht is een goede isolator en zal een groot deel van het rechtstreeks effect mitigeren. Ik heb geen idee wat je er zou kunnen tussen leggen om het effect nog kleiner te maken, maar het stralingseffect zal miniem zijn. Als je er iets tussenlegt moet het een betere isolator zijn als lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
vloerverwarming is gebaseerd op straling, dus ik kan me wel voorstellen dat dat iets negatief effect heeft op de onderkant van de koelkast.

de onderkant is misschien minder goed geisoleerd, of misschien zelfs beter, als de electronica onder de koelkast zit. een in iedergeval zou ik de koelkast niet zo op de vloer zetten dat er geen lucht onder door kan stromen. misschien kan er reflecterende (radiatorfolie) onder geplakt worden, of een laagje isolerende foam ( zoals bijvoorbeeld het soort dat je normaal onder laminaat zou leggen.

maar het kan natuurlijk ook drastisch, met een blok EPS van 10 cm met een plaatje hout er op, zodat de pootjes er niet in drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 14:04:
vloerverwarming is gebaseerd op straling, dus ik kan me wel voorstellen dat dat iets negatief effect heeft op de onderkant van de koelkast.

de onderkant is misschien minder goed geisoleerd, of misschien zelfs beter, als de electronica onder de koelkast zit. een in iedergeval zou ik de koelkast niet zo op de vloer zetten dat er geen lucht onder door kan stromen. misschien kan er reflecterende (radiatorfolie) onder geplakt worden, of een laagje isolerende foam ( zoals bijvoorbeeld het soort dat je normaal onder laminaat zou leggen.

maar het kan natuurlijk ook drastisch, met een blok EPS van 10 cm met een plaatje hout er op, zodat de pootjes er niet in drukken.
Gebaseerd op straling, you say? Natuurlijk 'straalt' de vloer warmte uit, maar het hoofdprincipe is toch dat de vloer de lage, koude lucht verwarmt en deze zal stijgen, hierdoor is de rate of convection veel hoger dan bij traditionele verwarming. Dat is ook een van de redenen dat er geen 'plafondverwarming' bestaat..

Maar, een koelkast is op zichzelf wel vrij goed geisoleerd, zolang je het deurtje niet te lang laat openstaan zal het effect van de vloerverwarming miniem zijn. Een koelkast op zich produceert ook netto-warmte en tegen deze warmte is het ook geisoleerd, dan zal een vloerverwarming niet zo heel veel effect hebben. Ofwel moet je koelkast een model zijn waar langs onder geen bescherming zit, dan gaat de stralingswarmte iets dieper erin door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dat klopt.
Dat is ook een van de redenen dat er geen 'plafondverwarming' bestaat..
Uh, plafondverwarming bestaat wel degelijk: Google.

[ Voor 30% gewijzigd door JeroenH op 13-01-2012 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Exocet schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 13:44:
ik heb een stuk vinyl wat ik over had van de boven verdieping onder de koelkast gelegd.
geen idee of het nodig is of helpt.
er ligt trouwens maar amper vloerverwarming onder mijn koelkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het verwarmingsprincipe is toch juist:
Vloerverwarming - straling
Radiatoren - convectie

Tegenwoordig wordt vloerverwarming ook aangelegd om te koelen. Als de koelbehoefte groter is dan de warmtebehoefte is het best slim om deze in het plafond te monteren. Laatst nog een mooi concept tegengekomen. Het gebeurd dus wel, maar zijn uitzonderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@ diepvries tuning:

In sept/okt ben ik aan het meten geslagen aan de diepvrieskist. De temperatuur staat nu optimaal ingesteld. Misschien op het eerste gezicht wat geneuzel over een paar graden koeling, maar nu heb ik de harde meetresultaten.

Allereerst zie ik met de Plugwise-meting dat het aantal schakelmomenten zeer sterk is afgenomen.
Hieronder het verbruik in de afgelopen maanden. Ik heb steeds een meetperiode genomen van 30 dagen, dus sept 1 t/m 30, okt 1 t/m 30, etc.

Sehe und Staune:

September 29,04 kWh
Oktober 23,99 kWh
November 17,71 kWh
December 15,35 kWh

Dat het wat zou uitmaken qua verbruik was me al duidelijk. Dat het echter zoveel uit zou maken is geeft me een echt waaaaw effect. >:)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:24
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 09:35:
[...]

Er zijn op alle regels uitzonderingen, ook positieve ;). Toch blijf ik erbij dat je een risico op tochtklachten creëert. Zeker als je LTV met echt lage temperatuur (<35C) hebt, wat bij een warmtepomp toch wel een eis is wil je echt maximaal rendement uit dat apparaat halen.

Beredeneer het eens via de Trias Energetica. Eerst je verliezen beperken, de warmtevraag die over blijft zo zuinig mogelijk opwekken. Ik pleit er dus voor om eerst die ventilatie verliezen terug te dringen, middels balansventilatie. Bijkomend voordeel is dat er dan geen tochtklachten ontstaan.
Het liefst had ik ook balansventilatie gehad. Helaas zat dat niet op deze woning (was al af toen ik hem kocht). Ik heb van de zomer nog even gekeken naar een Climarad maar dat is ook heel veel geld wat daar voor gevraagd werd (4000 euro voor een unit + een keuken radiator (deze staat er enkel nog als reserve mocht de vloerverwarming het niet meer doen)).

Mechanisch ventileren is inderdaad niet ideaal icm vloerverwarming. Ik denk dat de oriëntatie van je huis hier ook veel mee van doen heeft. Ik sta op pal zuid met de huiskamer. Als het waait dan komt de wind daar meestal vandaan (zuid tot zuid west) en hebben wij inderdaad soms last van tocht.

Mijn aanvoer staat op ongeveer 30 graden. Vorig jaar winter stond hij op max 38 graden maar toen was het ook wel erg koud buiten.

Wat betreft de radiatoren op de verdieping. Dat zijn er maximaal 6 (inclusief twee op zolder). Het leiding werk kan gewoon blijven liggen dus laten die dingen gemiddeld 250 euro kosten? Dan praat je over 1500 euro. Veel geld dat wel maar dat ik wel in te passen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 14:18:
[...]

Dat klopt.

[...]

Uh, plafondverwarming bestaat wel degelijk: Google.
"Het principe

Elk type van vloerverwarming brengt de warmte aan via buisjes in de vloer, die ofwel warm water (systeem op water) ofwel elektrische kabels (elektrisch systeem) transporteren. Het principe is in beide gevallen hetzelfde: de leidingen of kabels in de vloer of ondervloer stralen warmte uit die door de bovenliggende lagen wordt geabsorbeerd en vervolgens op een uniforme manier aan de hele kamer wordt afgegeven."

Bron: http://www.immoweb.be/nl/..._section=build&artid=2741

Het is dus stralingswarmte die aan de vloer wordt afgegeven, maar om de kamer te verwarmen is altijd convectie nodig, en deze is bij vloerverwarming juist hoger.

En radiatoren stralen even hard, het woord zegt het zelf. Mochten ze dit niet doen zou ook niemand het in zijn hoofd halen om er folie achter te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TLer schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 15:36:
Dan praat je over 1500 euro. Veel geld dat wel maar dat ik wel in te passen denk ik.
Maak een complete opstelling van de kosten ... en kijk eens door een andere bril.
Het gaat je gewoonweg geld kosten. Als het een hobby is ...dan is dat geen bezwaar.

Heb je overigens een kettingbeding in je transportakte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 15:48:
[...]

"Het principe

Elk type van vloerverwarming brengt de warmte aan via buisjes in de vloer, die ofwel warm water (systeem op water) ofwel elektrische kabels (elektrisch systeem) transporteren. Het principe is in beide gevallen hetzelfde: de leidingen of kabels in de vloer of ondervloer stralen warmte uit die door de bovenliggende lagen wordt geabsorbeerd en vervolgens op een uniforme manier aan de hele kamer wordt afgegeven."

Het is dus stralingswarmte die aan de vloer wordt afgegeven, maar om de kamer te verwarmen is altijd convectie nodig, en deze is bij vloerverwarming juist hoger.

En radiatoren stralen even hard, het woord zegt het zelf. Mochten ze dit niet doen zou ook niemand het in zijn hoofd halen om er folie achter te plaatsen.
Ik vind het wel knap dat je in staat bent om elke stelling die toch wel algemeen aangenomen is gewoonweg tegen te spreken. Kijk ook hier even, en pas die ajb dan gelijk even aan.
Wikipedia: Vloerverwarming

[ Voor 6% gewijzigd door Joba op 13-01-2012 16:01 . Reden: Wat lelijks weggehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik wou het niet zeggen...

@d1v1n3: Die witte dingen in de woonkamer heten in de volksmond radiatoren maar het zijn convectoren. Inderdaad, een klein gedeelte van de warmte wordt afgestaan als stralingswarmte (en dat is de reden dat radiatorfolie zin heeft), maar de hoofdfunctie van die dingen is convectie.

En over vloerverwarming... nergens in je link staat dat vloerverwarming convectie veroorzaakt. Ik verwacht vloerverwarming inderdaad enige convectie veroorzaakt, maar dat het overgrote deel d.m.v. stralingswarmte aan de woning wordt afgestaan.

-edit-

En inderdaad, uit het wikipedia-artikel uit de post hierboven:
Vloerverwarming verwarmt de vloer van een vertrek gelijkmatig door middel van warmtestraling of radiatie. Omdat de vloer met een lage temperatuur wordt verwarmd en een egaal oppervlak heeft, is er nauwelijks sprake van convectie.
Lijkt me aan duidelijkheid niets te wensen over te laten. Case closed.

-edit2-

Over de radiator convector:
Een convector is een andere en betere benaming voor het meer gebruikte, maar niet helemaal correcte radiator. Een radiator geeft warmte af door natuurlijke of gedwongen convectie en zo goed als niet door straling, dus radiatie. De laatste bewering volgt zonder meer uit de wet van Planck of meer bepaald uit de wet van Stefan-Boltzmann: de temperatuur van een convector of radiator ligt veel te laag om een noemenswaardig vermogen aan straling af te geven.

[ Voor 49% gewijzigd door JeroenH op 13-01-2012 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 15:48:
[...]

"Het principe

ik kan het alleen maar vertellen vanuit de situatie bij mij thuis,
maar als ik met alleen maar met mijn kamerjas aan door het huis loop voel ik echt de straling van beneden komen op een gevoelig stukje huid.
convectie is er ook maar die merk ik beter als de vloer al weer een beetje is afgekoeld.
(hoop dat ik het niet te visueel vertel. >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Och, zo moeilijk is het allemaal niet:

Als een voorwerp gematigd warm wordt gestookt dan zal de luchtstroming voor het grootste warmtetransport zorgen (ltv). Als je een voorwerp flink opstookt (bijvoorbeeld een electrische badkamer verwarming) dan zal de straling groter zijn (dan de convectie).

Het verschil in naamgeving is gebaseerd op de belangrijkste manier van warmte-afgifte.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

LAAT U NIETS WIJSMAKEN....
Iedere verkoper beweert dat zijn zonnepanelen de beste zijn...hoe kan men dit controleren als leek ? Als men dan vraagt welke zonnecellen zitten in uw paneel...de meeste verkopers kunnen hier niet op antwoorden. Wanneer een autoverkoper beweert dat zijn auto de beste is en men vraagt welke motor zit erin...wat zou U zeggen indien de verkoper hier geen antwoord op kan geven...?

Fabrikanten wereldwijd gaan ermee akkoord dat de zonnecellen van Q-cell de beste zonnecellen zijn ter wereld. Q-cellen hebben hun prijs en men heeft verschillende goedkopere zonnecellen. Wanneer Q-cell zonnecellen produceert per 100 geproduceerde zonnecellen zijn er ongeveer 5 top Grade A 3,4. Deze zonnecellen zijn duur maar dit betaald zich terug op langere termijn. Men heeft een test gedaan aan een Canadese universiteit tussen zonnepanelen met Q-cellen top Grade A 3,4 en top Grade A 5,7 en Chinese zonnepanelen. Na 1 jaar verkreeg men de volgende resultaten:

Q-cell top Grade A 3,4 efficientieverlies : 1%

Q-cell top Grade A 5,7 efficientieverlies: 2,5% gemiddeld

Chinese zonnepanelen : 12% efficientie verlies.

Er zijn gevallen bekend van 30% efficientieverlies na 6 jaar...

Dit is belangrijk voor Uw groenstroomcertificaten....kwaliteit zonnecellen betalen zich op korte termijn terug door de meeropbrengst van Uw groenstroomcertificaten. Ook in Belgie zijn er projecten met low Grade A's zonnecellen. Dit kost de investeerder op lange termijn tienduizenden euros.

Vulfactor of ff%: Deze factor geeft aan hoe snel het rendement van een zonnecel gaat afnemen. De vulfactor of maximaal vermogen = maximale spanning x maximale stroom. Hoe hoger de vulfactor is hoe minder snel het rendement van een zonnecel gaat afnemen. Ideaal is 1:1 maar dit bestaat niet in de praktijk. Goede zonnecellen hebben een vulfactor van ongeveer 0,77 ( ligt meestal tussen 0,5 en 0,82)

Meer technische uitleg over vulfactor: klik hier
Wat is jullie ervaring hiermee? En jullie mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
SunshineCompany schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 16:15:
[...]

Geloof er helemaal niets van. 12% efficientie verlies in een jaar voor een doorsnee chinese cel, zonder onderscheid tussen de Yingli's en de kleinere merken.... In mijn ogen lariekoek en nonsens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik zou vooral van deze opmerking:
Er zijn gevallen bekend van 30% efficientieverlies na 6 jaar...
...wel eens bronnen willen zien. Ook ben ik benieuwd hoe vaak dat nou echt voorkomt. Dat zal informatie zijn die lastig boven tafel te halen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:24

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Als ik een dakoppervlak van circa 180x200cm optimaal wil benutten voor PV dan kom ik voor de vuist weg uit op zo'n 2 panelen (165x80 of 165x99). Per paneel haal je een 250Wp, dus totaal een mooie 500W.
Dat past lekker op een groep zonder dat ik verder moeilijk hoef/mag/moet doen...

Ik kan er alleen niet even een goede inverter bij vinden, want deze panelen zitten als ik het goed zie vaak op een 8A aan stroom en een Steca gaat maar tot een 5A, toch?

Tips zijn dus welkom, want ik zie door het bos de bomen even niet meer...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
*Schopje*
Kets_One schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 20:36:
Even wat anders in navolging op het nieuwsbericht op de site van PolderPV over energiemeters met terugloopbeveliging:

Onder deze link naar een document op de KEMA site staan veel meters genoemd, waaronder mijne, een ENERMET TY120E met metercode B6K1. Bij mijn meter staat geen vinkje in de kolom "Leveren / ontvangen".
Volgens de toelichting betekent een vinkje:

"Het is toegestaan met het betreffende type kWh-meter zowel de geleverde als de ontvangen energie te registeren."

Hoewel op de PPV pagina staat dat zonnigtype vrijwel nooit een meter aangetroffen heeft die beveiligd was tegen terugdraaien, vraag ik me toch af of het ontbreken van dit kruisje niet betekent dat mijn meter hiertegen beveiligd is. Mocht dit inderdaad niet het geval zijn, gaat mijn netbeheerder of energieleverancier dan niet moeilijk doen als ik via deze meter ga terugleveren?

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Chinese zonnepanelen : 12% efficientie verlies.
Dat vind ik altijd zo dom. Alsof we alle producten van die 1,3 miljard chinezen even over 1 kam kunnen scheren. Westerse arrogantie vind ik het. 'Men heeft een test gedaan aan een Canadese universiteit' zegt tegenwoordig ook niet zoveel meer. Wie is men, welke uni, etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
Mars Warrior schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 16:23:
Als ik een dakoppervlak van circa 180x200cm optimaal wil benutten voor PV dan kom ik voor de vuist weg uit op zo'n 2 panelen (165x80 of 165x99). Per paneel haal je een 250Wp, dus totaal een mooie 500W.
Dat past lekker op een groep zonder dat ik verder moeilijk hoef/mag/moet doen...

Ik kan er alleen niet even een goede inverter bij vinden, want deze panelen zitten als ik het goed zie vaak op een 8A aan stroom en een Steca gaat maar tot een 5A, toch?

Steca 500 is idd tot 5 Ampere, Soladin 600 8 ampere.

Kent iemand overigens nog andere inverters voor dergelijk kleine systemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes

steca 500 tot 5A
Soladin 600 tot 8A.

met wat meer zoek werk lukt misschien een steca ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH

Dat klinkt alsof de Soladin 600 hier goed ingezet kan worden, die gaat tot 8A. Let op: actieve fan, dus hoorbaar bij hogere belastingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes

effe door zoeken en een steca lukt ook.
heb er al 1 gevonden maar weet niet of ik hem wel wil aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ja goede vraag.
gewoon aanleggen die pv.
had laatst nog enexis gebeld voor mijn schoonouders.
die meter draait zeker niet terug.
het was zelfs gratis om de meter te vervangen als er pv werd gelegd.
(expleciet vermeld dat ik geen sluwe meter wou.)
dus verwacht daar maar niet te veel problemen mee.
mischien wel netjes aanmelden dan kunnen ze je nog helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

En zeggen dat 'mijn' panelen de beste zijn.. ik zou graag willen dat ik dat kon zeggen. Het is en blijft een gok. Je Schottje van 1,50 / Wp kan eerder kapot zijn dan je Alibaba van 0,66 / Wp. Belangrijk is naast kwaliteit (en de kans op kwaliteit is naar mijn mening groter bij grote merken als Trina, Suntech, etc.) de continuïteit en solvabiliteit van een PV maker. Dat als er eens wat fout gaat, ze het kunnen hebben, en het oplossen.

@Mars; 2x Panda 260Wp van 1,65x0,99 op een Soladinnetje.. mooi voor zuiddaken.

[ Voor 8% gewijzigd door SunshineCompany op 13-01-2012 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-09 07:44

flippo765

4170 Wp subsidieloos

We zitten weer op niveau:
http://frontpage.fok.nl/n...art-recordprijs-2011.html

En dat terwijl de economie nog niet eens is hersteld.
Vind het mooi dat ik mezelf niet meer in de reacties kan vinden en ondertussen beter weet.

Het is een hot-item, en maar zeuren op de overheid.
Accijns niet verlaagd ondanks hoge benzineprijs:
http://frontpage.fok.nl/nieuws/49278

Het is een hot-item, en maar zeuren op de overheid.
Ik zeg niet dat ze het het goed besteden maar minder moet het zeker niet worden.

[ Voor 35% gewijzigd door flippo765 op 13-01-2012 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 14:15:
[...]

Gebaseerd op straling, you say? Natuurlijk 'straalt' de vloer warmte uit, maar het hoofdprincipe is toch dat de vloer de lage, koude lucht verwarmt en deze zal stijgen, hierdoor is de rate of convection veel hoger dan bij traditionele verwarming. Dat is ook een van de redenen dat er geen 'plafondverwarming' bestaat..

Maar, een koelkast is op zichzelf wel vrij goed geisoleerd, zolang je het deurtje niet te lang laat openstaan zal het effect van de vloerverwarming miniem zijn. Een koelkast op zich produceert ook netto-warmte en tegen deze warmte is het ook geisoleerd, dan zal een vloerverwarming niet zo heel veel effect hebben. Ofwel moet je koelkast een model zijn waar langs onder geen bescherming zit, dan gaat de stralingswarmte iets dieper erin door.
vloerverwarming verwarmt de lucht niet door stroming, en niet door convectie. hoe dan wel? er ontstaat wel een kleine luchtstroming, van warme lucht omhoog. juist doordat de vloer warmte uitstraalt en mensen en meubilair etc verwarmt, hoeft de luchttemperatuur niet zo hoog te zijn, om je er toch net zo prettig mee te voelen.
de vloer verwarmt dus wel dmv straling ( IR straling) net zoals een IR-lamp of stralingspaneel op stroom, juist doordat er weinig convectie optreed, en weinig luchtstroming, kan de vloer de warmte slecht op andere manieren afstaan. immers, lucht is een goeie isolator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunshineCompany schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 16:40:
En zeggen dat 'mijn' panelen de beste zijn.. ik zou graag willen dat ik dat kon zeggen. Het is en blijft een gok. Je Schottje van 1,50 / Wp kan eerder kapot zijn dan je Alibaba van 0,66 / Wp. Belangrijk is naast kwaliteit (en de kans op kwaliteit is naar mijn mening groter bij grote merken als Trina, Suntech, etc.) de continuïteit en solvabiliteit van een PV maker. Dat als er eens wat fout gaat, ze het kunnen hebben, en het oplossen.

@Mars; 2x Panda 260Wp van 1,65x0,99 op een Soladinnetje.. mooi voor zuiddaken.
Hmm waarom niet direct 265 of zelfs 270 panda...
Ze zijn er...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 14:41:
Het verwarmingsprincipe is toch juist:
Vloerverwarming - straling
Radiatoren - convectie

Tegenwoordig wordt vloerverwarming ook aangelegd om te koelen. Als de koelbehoefte groter is dan de warmtebehoefte is het best slim om deze in het plafond te monteren. Laatst nog een mooi concept tegengekomen. Het gebeurd dus wel, maar zijn uitzonderingen.
tegenwoordig wordt "veel" betonkernactivering toegepast. hierbij liggen de leidingen in de midden van de (constructieve) betonvloer. deze massa kun je dan een temperatuur geven door deze te verwarmen of te koelen. vanwege het feit dat warmte opstijgt kun je hiermee swinters de vloer "verwarmen"en zomers het plafond koelen. en omdat warmte opstijgt komt dat goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Schinnen-groen schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 15:29:
@ diepvries tuning:

In sept/okt ben ik aan het meten geslagen aan de diepvrieskist. De temperatuur staat nu optimaal ingesteld. Misschien op het eerste gezicht wat geneuzel over een paar graden koeling, maar nu heb ik de harde meetresultaten.

Allereerst zie ik met de Plugwise-meting dat het aantal schakelmomenten zeer sterk is afgenomen.
Hieronder het verbruik in de afgelopen maanden. Ik heb steeds een meetperiode genomen van 30 dagen, dus sept 1 t/m 30, okt 1 t/m 30, etc.

Sehe und Staune:

September 29,04 kWh
Oktober 23,99 kWh
November 17,71 kWh
December 15,35 kWh

Dat het wat zou uitmaken qua verbruik was me al duidelijk. Dat het echter zoveel uit zou maken is geeft me een echt waaaaw effect. >:)
klopt inderdaa, bij goed geisoleerde woningen wordt het efect wel kleiner. omdat dan ook zomers de temperatuur niet tehoog oploopt, en meer in de buurt blijft van de ingestelde temperatuur, van bijvoorbeeld 20 graden. delta t = dan 13 graden. bij een luchttemperatuur van 25 graden is dat opeens al 18 graden. gecombineerd met ogere luchtvochtigheid in de zomer, kan de koelkast de warmte veel slechter kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-09 07:44

flippo765

4170 Wp subsidieloos

engelbertus schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 17:07:
[...]

vloerverwarming verwarmt de lucht niet door stroming, en niet door convectie. hoe dan wel? er ontstaat wel een kleine luchtstroming, van warme lucht omhoog. juist doordat de vloer warmte uitstraalt en mensen en meubilair etc verwarmt, hoeft de luchttemperatuur niet zo hoog te zijn, om je er toch net zo prettig mee te voelen.
de vloer verwarmt dus wel dmv straling ( IR straling) net zoals een IR-lamp of stralingspaneel op stroom, juist doordat er weinig convectie optreed, en weinig luchtstroming, kan de vloer de warmte slecht op andere manieren afstaan. immers, lucht is een goeie isolator.
Bijna alle soorten van warmteoverdracht gebeurd op alle 3 manieren:

1. Geleiding (conductie) Dit is warmteoverdracht binnen de desbetreffende stof, waarbij warmte stroomt van deeltjes met de hogere kinetische energie (temperatuur) naar minder energierijke (koudere) deeltjes.

2. Straling (radiatie) Dit is warmteoverdracht tussen twee lichamen, die niet met elkaar in aanraking zijn zonder gebruik te maken van een tussenstof. Het ene lichaam is warm en geeft daardoor veel elektromagnetische straling af en verliest zo warmte, en het andere lichaam absorbeert een deel van de binnenkomende straling en zet die om in warmte.

3. Stroming (convectie) Dit is warmteoverdracht door verplaatsing van een warme vloeistof of een warm gas, of van een koude vloeistof of een koud gas.

Hoe het precies in evenwicht is maakt me niet veel uit, bij vloerverwarming heb je gewoon een hele grote radiator waar je op loopt. dit is trager omdat de radiator in beton gegoten is en het is zuiniger omdat het oppervlak van warmteoverdracht groter is.

Gevoelstemperatuur is weer wat anders en persoonsgebonden (zag laatst iemand op tv in een ijsbad zitten en die had het lekker warm terwijl ik bij 15 graden toch aardig fris begin te worden,

Edit:
Bron: Wikipedia: Warmteoverdracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 21:07

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

engelbertus schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 17:07:
[...]
Vloerverwarming geeft nagenoeg al zijn warmte af door convectie. Straling is bij zulke lage temperaturen vrijwel te verwaarlozen (de overgedragen warmte is namelijk evenredig met het verschil van de vierdemachten van de temperaturen, maar de stefan-boltzman constantie is dermate klein dat pas vanaf hogere temperaturen redelijke hoeveelheden warmte wordt overgedragen)

De leidingen geven de warmte via gedwongen convectie in de leidingen af aan de buizen waarna vervolgens door conductie in de de leidingwand en vloer deze warmte door natuurlijke convectie aan de omgeving wordt afgegeven. De reden waarom vloerverwarming vaak als aangenamer wordt ervaren is omdat deze de warmte veel verspreider en gelijkmatiger afgeeft dan een radiator. De luchtstroming is beperkter net omdat de warmte van overal komt in plaats van lokaal vanaf een radiator waarna deze door stroming wordt verspreid in de kamer. Bovendien loop je ook meestal met je voeten op de vloer waardoor je de warmte altijd voelt.

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
de verschillende manieren van warmteoverdracht zijn altijd aanwezig. bij een lage temperatuur zal er weinig confectie zijn door de lage delta t, toch is er een warmteoverschot/energieoverschot, en zal de warmte een andere manier vinden om zicht te verplaatsen, zoals stroming of straling.

als we aannemen dat de gehele vloer vloerverwarming heeft, en dus nagenoeg dezelfde temperatuur heeft, blijft straling over.

vloerverwarming is idd een hele grote "radiator", en heeft een veeel groter oppervlak nodig dan een gewone "radiator" hetgeen wel aangeeft dat er blijkbaar bij vloerverwarming veel minder convectie optreed. theoretisch is een luchtdeeltje dat circuleert maar op 1 moment in contact met de vloer om net een beetje warmer te worden, en weer op te stijgen ( waarbij hij meteen wer begint af te koelen.) de circulatie vindt dan dus ook niet plaats van radiator via de wand naar het plafond en dan de ruimte in, en vervolgens naar beneden. bij vloerverwarming koelt de lucht voor zon grote zirculatie veel t esnel af. wat dus het voordeel geeft dat bij vloerverwarming de lucht onderin warmer is dan bovenin, zoals bij normale convectoren het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 17:07:
[...]

Hmm waarom niet direct 265 of zelfs 270 panda...
Ze zijn er...
Of een 320, of 333..
Ze zijn er...

Prijs / vermogen moet beetje fatsoenlijk liggen. De 260 is goed verkrijgbaar, relatief veel in omloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Vulfactor of ff%: Deze factor geeft aan hoe snel het rendement van een zonnecel gaat afnemen. De vulfactor of maximaal vermogen = maximale spanning x maximale stroom. Hoe hoger de vulfactor is hoe minder snel het rendement van een zonnecel gaat afnemen. Ideaal is 1:1 maar dit bestaat niet in de praktijk. Goede zonnecellen hebben een vulfactor van ongeveer 0,77 ( ligt meestal tussen 0,5 en 0,82)
Onzin, de Vulfactor zegt strict genomen niets over toekomstige rendements afname.
Wel is het een maat voor het rendement bij de gekozen techologie/materialen. Het geeft aan hoe de spanning terugloopt bij hogere stroomafname, dus is belangrijk voor het MPP (werkpunt waarop de meeste energie binnengeharkt kan worden).
Naarmate de ff hoger is, (lees betere/duurdere panelen) zal het bij gedeeltelijke schaduw, al gaat het maar om een klein reepje, het moeilijker worden voor veel omzetters het optimale werkpunt te vinden, dus drastische opbrengst val.
Kies je voor panelen met een hoge ff, let dan dubbel en dwars op eventuele (onbenullig lijkende) schaduwen, of kies een omzetter die hier extra op is voorbereid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Probeer eens een Soladin 600 of SB700 op de kop te tikken. (let op niet de US versie)

Ik zelf zit nog te speuren naar een omvormer voor 750Wp, misschien een SB1200.
Nu komt er uit een Sharp 250Wp paneel de volgende spanning bij max. vermogen Vpm (V) = 31V
3x zo'n paneel geeft dan 93V, mmh gaat volgens mij ook niet passen op een SB1200.

[ Voor 11% gewijzigd door SpeksteenWP op 13-01-2012 18:24 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 21:07

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Je hebt gelijk dat er steeds op alle manieren warmte wordt overgedragen, maar daarom niet in de verdeling die jij noemt. Dat groter benodigd oppervlak aanhalen als argument om te zeggen dat er geen convectie optreedt is fout. Je werkt gewoon met een lagere delta T en daarbij ga je met elk warmteoverdrachtsmechanisme minder warmte over dragen.

Het feit dat er convectie optreedt hoeft niet in te houden dat er grote luchtstromingen ontstaan in de ruimte. De verwarmde lucht gaat minder snel stijgen omdat ze gewoonweg minder warm is dan het geval is bij een radiator. (densiteit verhaaltje...) Een delta T van 10 graden is voldoende om warmte af te geven door middel van convectie. Wat wel speelt is dat jij als persoon geen of veel minder warmte gaat afstralen naar de vloer omdat deze op een veel hogere temperatuur staat. Trouwens lucht opwarmen door straling is vrij moeilijk want behalve waterdamp laat lucht de straling voor het grootste deel door. (kijk gewoon al naar het feit dat de zon de aarde kan opwarmen via straling, moest de lucht 97% N2 en O2 straling absorberen zou er niet veel warmte het oppervlak bereiken ;) )

Een groot deel van de warmte gaat dus via vrije convectie. Een ander deel kan via straling overgedragen worden naar andere wanden, of naar personen, op voorwaarde dat hun oppervlaktetemperatuur lager is dan deze van het stralend lichaam.

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Gevoelstemperatuur heeft alles te maken met de hoeveelheid vocht in de lucht en de mate van verdamping op het huidoppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 18:06:
Probeer eens een Soladin 600 of SB700 op de kop te tikken. (let op niet de US versie)

Ik zelf zit nog te speuren naar een omvormer voor 750Wp, misschien een SB1200.
Nu komt er uit een Sharp 250Wp paneel de volgende spanning bij max. vermogen Vpm (V) = 31V
3x zo'n paneel geeft dan 93V, mmh gaat volgens mij ook niet passen op een SB1200.
Ik dacht dat je die net niet kwijt kon, die 250 en dat je een 185 - 190 paneel ging plaatsen.
Zijn je plannen gewijzigd?
(je hebt nu 10 x 245 wp Sharp NU?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 21:02
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 09:35:
[...]

Ik vraag mij alleen af hoeveel ik nog zou kunnen terugwinnen met balansventilatie. Ik kom nu nog niet 400 kuub gas per jaar voor de verwarming, ik heb mijn vloerverwarming nog nooit warmer gehad dan 25 graden, dus watertemp aanvoer is vaak maar 30gr.

Ik ben helemaal niet zo'n grote fan van balansventilatie, maar ik geef toe dat dat vooroordeel wellicht is gebaseerd op achterhaalde informatie. Bij de bouw van mijn woning was er heel veel te doen over gezondheidsklachten van dat ventilatietype en daar wilde ik dus niet aan. Het is hier vraaggestuurde ventilatie geworden. Ik heb zo'n CO2 sensor hangen en dat werkt echt heel erg prettig. De luchtkwaliteit is hier wat mij betreft dus bewezen goed. (ook het vochtpercentage is oke).

Ook met niet-LTV verwarming, een heel goed geisoleerd huis en ventilatie type C kun je met de genoemde problematiek te maken hebben. De verwarming draait immers nogal weinig. Bij ons eigenlijk alleen maar 's morgens vroeg. Meestal is de normale huiselijke activiteit voldoende om het hier warm te krijgen.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stralingswarmte is ook maar enkel effectief 'warmte' als het ergens tegenaan kan stralen.

Om een simpele conclusie te maken, vloerverwarming:

-Geleid warmte: naar dingen die de vloer raken, zoals je voeten
-Convectie warmte: geleid de warmte naar de aangrenzende luchtdeeltjes die daarop convectie veroorzaken en zo de lucht in de kamer opwarmen
-Stralingswarmte: de vloer straalt warmte af op bv personen die dit als warmte ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Met 2 Jinko's en een steca 500 zou dat moeten lukken, zie link voor de stroom en spanning van deze serie
panelen, andere merken hebben deze type's ook wel in hun program ( 5amp. bij 50 a 60 volt )

http://ir.jinkosolar.com/zhen/upload/201011160219037547.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 19:03:
Ik dacht dat je die net niet kwijt kon, die 250 en dat je een 185 - 190 paneel ging plaatsen.
Zijn je plannen gewijzigd?
(je hebt nu 10 x 245 wp Sharp NU?)
Dat klopt, 185-190Wp panelen gaan in portrait net niet passen.
Ik heb inderdaad 10x Sharp NU 245Wp in portrait op het dak liggen.
Totale breedte 5 meter, daar passen in landscape precies 3x Sharp 245Wp of 250Wp onder (ook 5 meter breed).
Afstand onderkant huidige panelen tot dakgoot is maar 1,20m dus het moet wel iets in landscape worden.
In eerste instantie dacht ik dat er meer ruimte was maar meten is weten :)
Maar om bij 750Wp een passende omvormer te vinden is lastig, minder vermogen kan natuurlijk ook in combinatie met een Soladin 600. Qua kleur van de panelen borduur ik het liefst verder op het huidige type.

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/2e2qlaf.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door SpeksteenWP op 13-01-2012 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je het over optimaal hebt..... zou ik denken...
Aan 2 x Suntech 290 in de maat 99 cm x 196 cm in portrait hellingshoek 25 graden.
Want cos 25 x 1,96 (grootste lengte paneel) = 1,78 cm

Dat is pas optimaal. En dan kom je uit op 580.
580 x 0,9 = 522... max I is 7,99. Zo goed als nihil verlies dus. _/-\o_ (op een soladin 600)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 20:14:
Dat klopt, 185-190Wp panelen gaan in portrait net niet passen.
Ik heb inderdaad 10x Sharp NU 245Wp in portrait op het dak liggen.
Totale breedte 5 meter, daar passen in landscape precies 3x Sharp 245Wp of 250Wp onder (ook 5 meter breed).
Afstand onderkant huidige panelen tot dakgoot is maar 1,20m dus het moet wel iets in landscape worden.
In eerste instantie dacht ik dat er meer ruimte was maar meten is weten :)
Maar om bij 750Wp een passende omvormer te vinden is lastig, minder vermogen kan natuurlijk ook in combinatie met een Soladin 600. Qua kleur van de panelen borduur ik het liefst verder op het huidige type.

[afbeelding]
Dwars is 4 rijen van 3 past dus wel, dan heb je er 2 extra op.

Volgens Sunny Design mag je dat nog hebben op je HUIDIGE SB 2500 HF.
Lijkt me de betere oplossing dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 07:28
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 10:22:
[...]

Je kunt nooit, nooit, NOOIT zeggen dat aflossen ALTIJD goed is.
In mijn geval los ik later wel een keer af, ik verbras dat geld natuurlijk niet.

Een PV set wint het tegenwoordig ook supervet van aflossen.
Ik blijf bij mijn standpunt, aflossen is ALTIJD goed.
Het is echter zeker mogelijk dat er een betere optie beschikbaar is en ieder geval is uiteraard uniek en standaard oplossingen dienen voorzichtig en met een gezonde dosis verstand bekeken te worden maar aflossen is altijd een goede optie mits er geld over is.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:24

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 20:47:
[...]
Als je het over optimaal hebt..... zou ik denken...
Aan 2 x Suntech 290 in de maat 99 cm x 196 cm in portrait hellingshoek 25 graden.
Want cos 25 x 1,96 (grootste lengte paneel) = 1,78 cm

Dat is pas optimaal. En dan kom je uit op 580.
580 x 0,9 = 522... max I is 7,99. Zo goed als nihil verlies dus. _/-\o_ (op een soladin 600)
Pfffffffffffffffffffff, heb ik net alle andere posts zitten lezen en zit ik alle tips ff op te zoeken, komt spuit elf nog eens langs met zijn millimeter werk _/-\o_

Dit betekent dat ik toch exacter moet weten wat nu het werkelijke dakoppervlak is wil zoiets passen 8)

Orientatie is overigens Z-ZZW, behoorlijk optimaal dus!

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars Warrior schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 21:15:
[...]

Pfffffffffffffffffffff, heb ik net alle andere posts zitten lezen en zit ik alle tips ff op te zoeken, komt spuit elf nog eens langs met zijn millimeter werk _/-\o_

Dit betekent dat ik toch exacter moet weten wat nu het werkelijke dakoppervlak is wil zoiets passen 8)

Orientatie is overigens Z-ZZW, behoorlijk optimaal dus!
Ik heb inmiddels een moduul databank in mijn hoofd en ook alle mogelijke hoeken cosinussen....
5 graden west is beter dan strak zuid, dus het klinkt heeeeeerlijk optimaal :9~ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 20:57:
Dwars is 4 rijen van 3 past dus wel, dan heb je er 2 extra op.

Volgens Sunny Design mag je dat nog hebben op je HUIDIGE SB 2500 HF.
Lijkt me de betere oplossing dan.
Dan zit ik met 2950Wp op mn SMA + extra werk om alles weer landscape te leggen.
Ik kan nu op 3200Wp komen met 3 extra panelen, maar ja die omvormer voor 750Wp hé.
Even verder puzzelen nog maar.

mompelde mompelde mompel of m'n 2500HF vervangen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 22:05:
Dan zit ik met 2950Wp op mn SMA + extra werk om alles weer landscape te leggen.
Ik kan nu op 3200Wp komen met 3 extra panelen, maar ja die omvormer voor 750Wp hé.
Even verder puzzelen nog maar.

mompelde mompelde mompel of m'n 2500HF vervangen :X
Het niet vervangen van je omvormer is het makkelijkst. 2 panelen extra is een beetje het randje zou ik zeggen (maar wie ben ik..) voor de 2500 HF. 13 gaat echt niet.

Op Alibaba staat een SB 700 in Indonesie, dat is natuurlijk ook een gokje.
Heb de specs niet afgestemd overigens...

Beslissen voor het seizoen begint zou ik zeggen, succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kloas_wokkel
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-12-2022
3 kleine omvormers van 250 Wp geen optie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Het duurt niet lang meer, we gaan meer stroom opwekken dan we zelf verbruiken. Dan is het volgende doel natuurlijk om het gasverbruik naar 0 te krijgen. Ik heb in de vorige delen van dit topic gelezen dat dit apparaat op o.a. Eric-pvt's lijstje stond : http://www.techneco.nl/producten/Warmtepompen/Elga.

Nu hoorde ik eergisteren dat de COP van deze bij temperaturen onder 0 behoorlijk instort. Dat zou dan een beetje zonde zijn van de investering en uiteindelijk weinig gas besparen.

Wat zijn jullie ideeën over dit apparaat? Ik kan zo snel geen grafiekje vinden van COP uitgezet tegen de buitentemperatuur.

Tweede vraag: in de zomer is onze vloerverwarming gewoon -eh- koud. Immers, de CV doet helemaal niets in die maanden. Heeft iemand tips om die VV toch warm te krijgen in de zomer? Electrisch graag....

@SpiceWorm: heb je nog een update over de kostprijs van windenergie? Ben nog steeds benieuwd naar jullie berekening...Thx.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Pagina: 1 ... 12 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.