Duurzame Energie deel 19 (2012) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 11 ... 28 Laatste
Acties:
  • 132.153 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan 1 kWh aan electronen niet meten, gezien de tijdscomponent.

De elektronen die gaan stromen, en daarna in een perfect gesloten omgeving ook 'gerecycled' worden, moeten eerst ergens van komen. Hier worden deze uit atomen gehaald die er inderdaad al zijn, maar dat wilt niet zeggen dat er geen massa > energie omzetting gebeurd is. Deze is initieel wel gebeurd om de beweging van elektronen op gang te krijgen.

Net zoals bij een hydraulisch systeem er eerst water moet zijn, moeten er bij een elektrisch systeem ook eerst elektronen zijn...?

Ik weet heus wel waar ik over spreek, ik doe en Ph.D in Nanophyiscs aan de KUL in samenwerking met CalTech en ik doe 3 maanden per jaar stage aan het OTEC center van Lockheed Martin in Sunnyvale. 3 maanden per jaar ben ik dus volledig bezig met hernieuwbare energie. Zonnepanelen maken hernieuwbare energie, maar geen duurzame energie. De definities die wij gebruiken, en door het IPCC erkend zijn, geven bij een omzetting van massa > energie een uitlsuiting tot het begrip 'duurzame energie'.

Een windturbine is een vorm van 'duurzame energie' hoewel het soms meer investering vraagt dan een PV installatie. Getijdenenergie is een ander voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:03
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 11:52:
Je kan 1 kWh aan electronen niet meten, gezien de tijdscomponent.
Fout! Je kunt het gewicht van één kWh aan elektronen niet meten vanwege het onbekend zijn van het potentiaalverschil. De tijdscomponent zit in de 'h' van kWh, zie mijn berekening hierboven.

En natuurlijk gaat het gewicht van een elektron ook nog moeilijk doen zodra hij beweegt, maar laten we het niet te moeilijk maken ;)
De elektronen die gaan stromen, en daarna in een perfect gesloten omgeving ook 'gerecycled' worden, moeten eerst ergens van komen. Hier worden deze uit atomen gehaald die er inderdaad al zijn, maar dat wilt niet zeggen dat er geen massa > energie omzetting gebeurd is. Deze is initieel wel gebeurd om de beweging van elektronen op gang te krijgen.

Net zoals bij een hydraulisch systeem er eerst water moet zijn, moeten er bij een elektrisch systeem ook eerst elektronen zijn...?
Die cirkelen bij afwezigheid zijn van licht gewoon tevreden hun rondjes om de atomen van het halfgeleidermateriaal. Zodra de fotonen arriveren worden ze met zachte dwang een bepaalde richting opgeduwd, en dat noemen we 'stroom' - als er een gesloten circuit is.
Ik weet heus wel waar ik over spreek, ik doe en Ph.D in Nanophyiscs aan de KUL in samenwerking met CalTech en ik doe 3 maanden per jaar stage aan het OTEC center van Lockheed Martin in Sunnyvale. 3 maanden per jaar ben ik dus volledig bezig met hernieuwbare energie. Zonnepanelen maken hernieuwbare energie, maar geen duurzame energie. De definities die wij gebruiken, en door het IPCC erkend zijn, geven bij een omzetting van massa > energie een uitlsuiting tot het begrip 'duurzame energie'.
Heb je onafhankelijke en voor een relatieve leek te begrijpen bronnen over "omzetting van massa > energie" in een zonnestroompaneel? Ik geloof er nl. nog steeds niks van.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 12-01-2012 12:00 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
SunshineCompany schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 21:54:
Trouwens, iemand met wie ik fiets gaat nieuwbouwen. Allemaal super geïsoleerd, en hij neemt een grondwarmtepomp. Laten we uitgaan van een basisverbruik (inc. elec. koken) van 3000kWh (jong gezin). Hoeveel gaat zo'n grondwarmtepomp dan nog verbruiken? 3000kWh? Of meer? Jonge kindjes, dus 't zal overal lekker warm zijn in huis.. Wat is reeel? Groot, vrijstaand huis. Zonder PV, want 'dat staat nog in de kinderschoenen, is nog te duur en is lelijk..'.
Als hij daadwerkelijk super gaat isoleren (lees: passiefhuis standaard) dan komt hij er erg snel achter dat een grondbrond rete-duur is en onnodig.
Een passiefhuis gaat uit van 15 kWh/ jaar /m2 voor ruimteverwarming. Bij een groot huis, zeg 200 m2, is dat dus 3000 kWh thermisch. Oftewel: grofweg 330 m3 gas of 750 kWh elektrisch in een warmtepomp met COP 4. De warmtepomp haalt een erg hoge COP aangezien de vloerverwarming / luchtverwarming met een opvoertemperatuur van 22c werkt.

750 kWh el. / jaarlijks wek je op voor 2000 euro, voor 30 jaar. Een grondbron kost je zomaar 10k + een warmtepomp die daar op werkt kost je zomaar 5k (excl. installatie!).
Een lucht-lucht warmtepomp heb je geïnstalleerd voor minder dan 5k.

Gevalletje: duurzaam opwekken is goedkoper dan verder besparen (dmv grondbron en hoge COP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:03
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 11:52:
ehhh als er geen elektronen zijn?
welk elementen heb je dan?
heb je een nieuw elementen gevonden wat nog voor waterstof hoort in het periodiek systeem

dat vind ik heel knap.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 11:59:
[...]

Fout! Je kunt het gewicht van één kWh aan elektronen niet meten vanwege het onbekend zijn van het potentiaalverschil. De tijdscomponent zit in de 'h' van kWh, zie mijn berekening hierboven.

En natuurlijk gaat het gewicht van een elektron ook nog moeilijk doen zodra hij beweegt, maar laten we het niet te moeilijk maken ;)

[...]

Die cirkelen bij afwezigheid zijn van licht gewoon tevreden hun rondjes om de atomen van het halfgeleidermateriaal. Zodra de fotonen arriveren worden ze met zachte dwang een bepaalde richting opgeduwd, en dat noemen we 'stroom' - als er een gesloten circuit is.

[...]

Heb je onafhankelijke en voor een relatieve leek te begrijpen bronnen over "omzetting van massa > energie" in een zonnestroompaneel? Ik geloof er nl. nog steeds niks van.
Cirkelen elektronen rondjes rond atomen? :( weer een illusie armer!

Punt vd dag: Wees kritisch over PV, het is niet zo proper als je wil denken.

Andere investeringen die ook geld opbrengen (voor de niet-leek):
Finavera Wind Energy (FNVRF.PK)
Western Wind Energy Corp (WNDEF.PK)
Veolia Environnement SA (VE)
Honeywell (HON)
Waterfurance Renewable Energy (WFIFF.PK, WFI.TO)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 12:09:
[...]

ehhh als er geen elektronen zijn?
welk materiaal heb je dan?
heb je een nieuw materiaal gevonden wat nog voor waterstof hoort in het periodiek systeem

dat vind ik heel knap.
Materialen komen helemaal niet voor in het periodiek systeem, enkel elementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 12:12:
Cirkelen elektronen rondjes rond atomen? :( weer een illusie armer!
OK, OK, atoomkernen natuurlijk. Vergeef een simpele ICT'er deze fout ;)
Punt vd dag: Wees kritisch over PV, het is niet zo proper als je wil denken.
Als je bedoelt: het zijn halfgeleiders met hier en daar wat zware metalen erin, akkoord. Dat is te ondervangen met recycling. Maar de rest van je verhaal (over massa -> energie) kan ik zonder verdere onderbouwing nog steeds niet accepteren.

Maar let's agree to disagree then :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 12:14:
[...]

Materialen komen helemaal niet voor in het periodiek systeem, enkel elementen.
jep heb gelijk is aangepast. sorrie.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:16

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
JeroenH schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 12:16:
[...]

OK, OK, atoomkernen natuurlijk. Vergeef een simpele ICT'er deze fout ;)

[...]

Als je bedoelt: het zijn halfgeleiders met hier en daar wat zware metalen erin, akkoord. Dat is te ondervangen met recycling. Maar de rest van je verhaal (over massa -> energie) kan ik zonder verdere onderbouwing nog steeds niet accepteren.

Maar let's agree to disagree then :)
Uit m'n hoofd:

En volgens mij cirkelen ze niet eens rondom de atoomkern, ze zijn aanwezig, en bewegen, op een bepaalde afstand vanaf de kern in een electronenschil.

En wat ik me kan herinneren van het onzekerheidsprincipe van Heisenberg weten we op moment X wel waar ze zijn maar de richting niet, en als we de richting weten dan weten we de snelheid niet.

* mkleinman hoopt dat hij dat laatste correct heeft en niet de plank misslaat :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
hee dat is een nieuwe.
die ken ik nog niet.
kun je daar meer over vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Waar blijft nu dat verdomde Higgs-deeltje.......

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil helemaal niet moeilijk doen, maar er wordt wel degelijk een massa - energie omzetting gedaan in PV panelen. Spijtig genoeg kan ik geen bron vinden, enkel nota's die ik zelf gemaakt heb tijdens een lezing over PV door Prof. Wenham van de university of new south wales (australië). Ik vind/vond zijn uitleg aannemelijk en wat ik weet over het onderwerp (wat toch heel wat is) moet ik hem gelijk geven.

Ik zal een van zijn assistenten een mail sturen om wat meer uitleg. Als dit foute info blijkt te zijn zal ik mij verontschuldigen, maar zover is het zeker nog niet.

Wat ik bedoelde met mijn opmerking over je elektronen die rond atomen cirkelen had ik het niet enkel over je klein spelfout. Maar vooral over het fout dat het misvatting is dat elektronen rond een kern 'cirkelen', dit is wordt vooral gebruikt in de chemie om een eenvoudigere voorstelling van de werkelijkheid te maken. Maar dit weet je niet zonder achtergrond.

Wat betreft de opmerking over een element zonder electronen, dit bestaat, we noemen dit vrije nuclei. Bijvoorbeeld de waterstofionen die de zuurtegraad van een oplossing bepalen zijn 'elektronloos'.
mkleinman schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 12:26:
[...]

Uit m'n hoofd:

En volgens mij cirkelen ze niet eens rondom de atoomkern, ze zijn aanwezig, en bewegen, op een bepaalde afstand vanaf de kern in een electronenschil.

En wat ik me kan herinneren van het onzekerheidsprincipe van Heisenberg weten we op moment X wel waar ze zijn maar de richting niet, en als we de richting weten dan weten we de snelheid niet.

* mkleinman hoopt dat hij dat laatste correct heeft en niet de plank misslaat :)
Was ik net bezig met typen toen je dit antwoordde. Je bent zeker niet fout.

Elektronen zitten in de 'elektronenwolk', deze wordt samengehouden door de 'potential well'. In deze elektronenwolk vormt elk elektron een drie-dimensionale staande golf die wij zien als deeltje. T.o.v. de nucleus beweegt deze golf niet. In de wiskunde wordt dit gedefinieerd door een orbitaal (whttp://nl.wikipedia.org/wiki/Orbitaal). Zo kan je de kans voorspellen wanneer en waar een elektron zich 'bevind'. Je kan verschillende orbitalen hebben, en zo komen we uiteindelijk bij het 'Schillenverhaal'.

Ik vond vooral je opmerking van de plank misslaan toepasselijk, zeker had je het met ck geschreven ;) ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2012 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Waren dat niet H3O+ - deeltjes?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

H3O+ bestaat uit H+ en 3O, het is de H die geioniseerd is.

Een ander voorbeeld van een een vrije nucleus is bijvoorbeeld:

-Alfa straling (4/3He 2+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Hier haak ik even af:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 23:44
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 12:42:
[...]

Een ander voorbeeld van een een vrije nucleus is bijvoorbeeld:

-Alfa straling (4/3He 2+)
H3O+ bestaat toch uit 3 H's en 1 O?? En doordat H positief is krijgt de samenstelling een positieve lading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

H3O+ is de protonatie van water, ook wel hydronium genoemd met de reactie:

2 H2O => OH- + H2O+

Terwijl ik dit type zie ik meteen je vraag, het is dus niet H+ maar H- en O+, mijn fout. Om het verhaal af te maken, bij ph 7 is de hoeveelheid hydroxide en hydronium gelijk, als er meer hydronium in zit dan hydroxide is het zuurder. Daarin heb je gelijk.

H+ daarentegen wordt ook wel een 'Hydron' genoemd. Wikipedia: Hydron (chemistry)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:11
Het gaat mij te ver de diepte in. Wat ik wel weet is dat mijn panelen NIET lichter worden, de niet ineens positief geladen zijn en dat een paneel meer dan 30 jaar meegaat. En dat de grondstof onuitputtelijk is (zand).
Dus voor mij zijn zonnepanelen duurzaam, dat jij een een of andere studie hebt gelezen dat massa wordt opgezet in energie is mooi, maar ik geloof het niet.

btw: de zon zelf is ook niet duurzaam, de waterstof atomen raken ooit op.

[ Voor 9% gewijzigd door wmeester op 12-01-2012 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 12:28:
Was ik net bezig met typen toen je dit antwoordde. Je bent zeker niet fout.

Elektronen zitten in de 'elektronenwolk', deze wordt samengehouden door de 'potential well'. In deze elektronenwolk vormt elk elektron een drie-dimensionale staande golf die wij zien als deeltje. T.o.v. de nucleus beweegt deze golf niet. In de wiskunde wordt dit gedefinieerd door een orbitaal (whttp://nl.wikipedia.org/wiki/Orbitaal). Zo kan je de kans voorspellen wanneer en waar een elektron zich 'bevind'. Je kan verschillende orbitalen hebben, en zo komen we uiteindelijk bij het 'Schillenverhaal'.

Ik vond vooral je opmerking van de plank misslaan toepasselijk, zeker had je het met ck geschreven ;) ;)
Lol :), ik vind dit erg interessante materie in elk geval :) keep the information coming!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:02

Punkrocker

Mostly harmless

Schinnen-groen schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 12:27:
Waar blijft nu dat verdomde Higgs-deeltje.......
Ergens in Zwitserland hebben ze er misschien wel een paar gezien...

Voor wie in de buurt is: Henk kan er boeiend over vertellen.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 12:52:
H3O+ is de protonatie van water, ook wel hydronium genoemd met de reactie:

2 H2O => OH- + H2O+

Terwijl ik dit type zie ik meteen je vraag, het is dus niet H+ maar H- en O+, mijn fout. Om het verhaal af te maken, bij ph 7 is de hoeveelheid hydroxide en hydronium gelijk, als er meer hydronium in zit dan hydroxide is het zuurder. Daarin heb je gelijk.

H+ daarentegen wordt ook wel een 'Hydron' genoemd. Wikipedia: Hydron (chemistry)
..en zelfs deze reactievergelijking is niet kloppend...
ik stop ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wmeester schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 12:52:
Het gaat mij te ver de diepte in. Wat ik wel weet is dat mijn panelen NIET lichter worden, de niet ineens positief geladen zijn en dat een paneel meer dan 30 jaar meegaat. En dat de grondstof onuitputtelijk is (zand).
Dus voor mij zijn zonnepanelen duurzaam, dat jij een een of andere studie hebt gelezen dat massa wordt opgezet in energie is mooi, maar ik geloof het niet.
Je paneel gaat misschien wel 30jaar mee, maar vanaf wanneer is er sprake van een verlaagde efficiëntie? Sowieso gaat je omvormer geen 30 jaar mee, die zijn daar niet op gebouwd. Deze dient dus al zeker vervangen te worden.

Daarom stel ik:

vervangen =! duurzaam
niet gebruiken = duurzaam

Vooral als reactie op mensen die meer energie gaan verbruiken gewoon omdat ze een PV installatie hebben. Wat eigenlijk mijn frustratie t.o.v. het huidige PV-klimaat (vooral in BE/US) verklaart.
Schinnen-groen schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 12:54:
[...]

..en zelfs deze reactievergelijking is niet kloppend...
ik stop ermee.
Wat is er mis met deze reactievergelijking? Het is gewoon de reactievergelijking om het equilibrium tussen zuur en base in water te bepalen (ph-waarde)?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2012 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpiceWorm schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 12:02:
[...]
750 kWh el. / jaarlijks wek je op voor 2000 euro, voor 30 jaar. Een grondbron kost je zomaar 10k + een warmtepomp die daar op werkt kost je zomaar 5k (excl. installatie!).
Een lucht-lucht warmtepomp heb je geïnstalleerd voor minder dan 5k.

Gevalletje: duurzaam opwekken is goedkoper dan verder besparen (dmv grondbron en hoge COP)
Zo`n kleine warmtepomp kan prima met een gesloten bron <100m. Die wordt tegenwoordig aangelegd voor minder dan e2500,- incl binnenbrengen etc.. Gas aanleggen kost zo`n e1250,- + jaarlijks vastrecht.

Het idee dat grondbronnen vreselijk duur zijn is achterhaalt. Gasinfra aanleggen terwijl gas onbetaalbaar wordt, daar kun je beter je vraagtekens bij zetten. '

Luchtwarmtepomp kan in deze natuurlijk ook een goede oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 12:55:
[...]

Daarom stel ik:

vervangen =! duurzaam
niet gebruiken = duurzaam

Vooral als reactie op mensen die meer energie gaan verbruiken gewoon omdat ze een PV installatie hebben. Wat eigenlijk mijn frustratie t.o.v. het huidige PV-klimaat (vooral in BE/US) verklaart.
Dan kom je terug op de klassieke trias energetica. Energie die je niet verbruikt hoef je niet op te wekken, volkomen met je eens :)

Daarom is het ook de sport om eerst zoveel als mogelijk in huis te besparen aan energie, en daarna pas het overgebleven deel duurzaam opwekken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:02
Ik ben aan het kijken naar de mogelijkheid om een warmtepomp aan te laten leggen. Ik heb al vloerverwarming en mijn huis is van 2008 dus de isolatie is ook wel in order. Ik ben momenteel aangesloten op Stadsverwarming waarbij de prijzen gerust met 14% omhoog gaan per jaar. Tijd voor wat meer onafhankelijkheid zou ik zeggen (stadsverwarming is al duurzaam al heb ik mijn vraagtekens daarbij). Verbruik vorig jaar was 45Gj inlcusief warmwater. Dit jaar kom ik wel onder de 40 uit zoals de winter er nu bijstaat. Huis is ongeveer 620m3. Twee onder een kap.

Nu ben ik een beetje aan het orienteren wat betreft aanbieders. zou ben ik Geo-energie tegen gekomen en hier lokaal venticon.

Heeft iemand reeds ervaring met het aanleggen van een warmtepomp in een bestaande woning en met welke leveranciers? Ik ben echt een beetje op zoek naar gebruikservaringen.

[ Voor 10% gewijzigd door TLer op 12-01-2012 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad, maar door het huidige systeem wordt je aangemoedigd om op een nulverbruik te komen (productie - verbruik = 0) en niet tot een overschot.

Zo zie ik het ook bij vrienden die hun dak hebben vol liggen, kom ik op het toilet, waar het vroeger gewoon koud was, staat daar een elektrische kachel. Deurtje open, dan wordt de hele hal en de bovenverdieping er ook door verwarmt. Lekker 2kW kacheltje blaast de hele dag. Vraag je aan hun of het niet wat duur is, krijg je doodleuk het antwoord. Nee hoor, gratis, we hebben toch PV en we kunnen niets voor ons overschot krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
@d1v1n3: Hoho, daar ben ik het allemaal mee eens maar dat is niet wat je zei, en heeft ook niet zoveel te maken met energie/massa e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Klopt, eens. Ik doe het ook mocht ik in die situatie komen, wanneer ik een overschot dreig te houden dan fakkel ik het af. Puur omdat ik geen zin in administratieve rompslomp met leveranciers en netbeheerders.

Overigens. We zijn in 10 dagen tijd al over de 1000 postings heen! Vroegah hadden we nu al een nieuw topic geopend :)

[ Voor 22% gewijzigd door mkleinman op 12-01-2012 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 12:58:
[...]

Zo`n kleine warmtepomp kan prima met een gesloten bron <100m. Die wordt tegenwoordig aangelegd voor minder dan e2500,- incl binnenbrengen etc.. Gas aanleggen kost zo`n e1250,- + jaarlijks vastrecht.

Het idee dat grondbronnen vreselijk duur zijn is achterhaalt. Gasinfra aanleggen terwijl gas onbetaalbaar wordt, daar kun je beter je vraagtekens bij zetten. '

Luchtwarmtepomp kan in deze natuurlijk ook een goede oplossing zijn.
Ik zou met een 99m gesloten bron uitkomen, waar kost dat 2500 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 13:17:
[...]

heeft je gemeente al een kwo-potentiekaart?

voor tilburg:
http://www.tilburg.nl/sta...peId=1001&pageTypeId=8544

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Politieke situatie NL aangaande transitie naar duurzaamheid

: er is geen probleem (PVV)
: er is een probleem, maar lost dat zichzelf wel op (VVD)
: er is een probleem, het gaat niet vanzelf weg, maar we willen het niet oplossen (CDA)
: er is een probleem, we willen het eigenlijk oplossen maar we durven niet (PVDA)
: er is een probleem, we kunnen het oplossen, maar er is geen consensus (D66)
: er is een probleem, we willen het oplossen, maar we worden niet serieus genomen(PVdD, SP)
: er is een probleem dat we willen het oplossen, maar we kunnen het niet alleen (GL)

Note voor degene met een graad in psychologie : misschien herken je hier door elkaar wel enige fases waar verslaafden doorheen gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TLer schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 13:03:
Ik ben aan het kijken naar de mogelijkheid om een warmtepomp aan te laten leggen. Ik heb al vloerverwarming en mijn huis is van 2008 dus de isolatie is ook wel in order. Ik ben momenteel aangesloten op Stadsverwarming waarbij de prijzen gerust met 14% omhoog gaan per jaar. Tijd voor wat meer onafhankelijkheid zou ik zeggen (stadsverwarming is al duurzaam al heb ik mijn vraagtekens daarbij). Verbruik vorig jaar was 45Gj inlcusief warmwater. Dit jaar kom ik wel onder de 40 uit zoals de winter er nu bijstaat. Huis is ongeveer 620m3. Twee onder een kap.

Nu ben ik een beetje aan het orienteren wat betreft aanbieders. zou ben ik Geo-energie tegen gekomen en hier lokaal venticon.

Heeft iemand reeds ervaring met het aanleggen van een warmtepomp in een bestaande woning en met welke leveranciers? Ik ben echt een beetje op zoek naar gebruikservaringen.
Als je je nog orienteert... het is nog niet zo makkelijk.
Durf het eens iemand anders te laten uitrekenen..... kom je zeker anders uit.

Wat voor ventilatie systeem heb je? Hoeveel kost het aanpassen van de verwarming op de verdieping?
Wat voor kosten dit veroorzaakt staat mogelijk nog niet in je schatting.

Het is altijd handig (ook) met een andere blik hiernaar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 13:34:
Die is goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 13:17:
[...]

Installateur had laatst meerdere offertes liggen. Ging wel om een tiental woningen en dus 10 bronnen. Prijs vanaf e2200,- Je hebt tegenwoordig tientallen bronboorders, dus concurrentie op die markt is groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 13:49:
[...]

Installateur had laatst meerdere offertes liggen. Ging wel om een tiental woningen en dus 10 bronnen. Prijs vanaf e2200,- Je hebt tegenwoordig tientallen bronboorders, dus concurrentie op die markt is groter.
Geef maar een naam dan vraag ik een offerte aan. Komt zeker een ander bedrag uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt00kirk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:03
Hoi allemaal,

Sinds 1 januari 2012 hou ik mij gas, water en electra bij in een excel bestand. We maken gebruik van een ferraris meter met 2 telwerken voor dag en nacht stroom. Op het moment wisselt deze niet meer en staat hij op telwerk I ( denk dagstand ). Nu heb ik enexis gebeld en deze willen binnenkort een afspraak maken voor een controle en indien nodig een nieuwe electra en gas meter ( slimme meter ) plaatsen.

Dit wil ik eigenlijk niet aangezien er dit jaar zonnepanelen gaan komen. Wat te doen?

- De afspraak al laten weigeren en gewoon de meter laten zitten?
- Is het mogelijk om deze meter te laten repareren? of door een erkend installateur een ferraris meter laten plaatsen? ( als dit nog mag / mogelijk is )
- monteur laten komen en bij melding vervanging de deur uit schoppen?
- overgaan naar enkeltarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 12:27:
[...]

hee dat is een nieuwe.
die ken ik nog niet.
kun je daar meer over vertellen?
Honeywell is een Fortune 100 bedrijf dat zich vooral richt op systemen voor gebouwen. Zoals het opslaan van warmte in beton enzo. Vooral voor grote gebouwen zoals kantoorgebouwen. Ze doen eigenlijk alles wat met energiebesparing en duurzame energie te maken heeft, maar dan voor bedrijven/overheden, gefocused op constructie.

Wat speciaal is aan dit bedrijf is dat het een stevige cashflow heeft, weinig schulden en een vrij hoge dividend (2.7% vorig jaar). Op die manier kan je ook investeren in duurzaamheid en er iets aan verdienen, net zoals aan een PV installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

[...]

Wat is er mis met deze reactievergelijking? Het is gewoon de reactievergelijking om het equilibrium tussen zuur en base in water te bepalen (ph-waarde)?
Hij is niet in evenwicht (tel de H's).

Verder heb je het over een foton....volgens mij verricht deze de arbeid om een electron "los" te maken zodat deze kan "stromen". De hoeveelheid electronen neemt niet af van het paneel. Het enige wat ik kan verzinnen is dat het foton (deeltje) wordt geëmitteerd door een niet duurzame reactie in onze ster. Aangezien over ongeveer 5 miljard jaar de reactie "onhoudbaar" zal zijn voor de zon en volgens de huidige inzichten zou deze opzwellen tot rode reus en de aarde verzwelgen.

Dus ja....je hebt ongetwijfeld gelijk.....Maar jij weet ook dat de (wanneer je lid bent van de "Big freeze" club) totale hoeveelheid energie in het heelal statisch is en dat door het "expanderen" van het heelal en het omzetten van energie naar materie....alles eindigt.

Je kunt alles wel "wegredeneren". Een zonnepaneel slijt en zal niet oneindig op 100% capaciteit energie produceren. Het slijten kan ontstaan door een "stroom" van electronen, net als weersinvloeden, overige straling, bijtende vogelpoep. Met mijn beperkte fysische verstand kan ik er niet aan dat er materie in een PV paneel wordt omgezet in energie doordat er een foton "inknalt". Ik wacht geduldig op je bronnen (Net als Jeroen).

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
@ migjes en petje72

Wat ik even zo snel adhv het voorpagina artikel en de website van raspbery pi heb gezien is een een erg leuke minipc die juist nog niet android draait. de arm core is ook al wat langer op de markt dan dat android is.
Ze zeggen dat er zonder problemen meerdere distributies op draaien en dat geloof ik graag, nml zodra een kernel is geport naar een platform is de rest een stuk simpeler. Deze soc is ook al wat langer op de markt.
Hoeveel gpio er naar buiten wordt geleid weet ik niet precies maar in ieder geval genoeg zag ik voor water gas elektra meter en nog wel wat meer. de gpio's zijn releatief simpel te bereiken door vdev's, oftewel je kunt een waarde in een virtuele file wegschrijven om aan of uit te zetten en voor het uitlezen lees je een virtuele file uit.

Dus photodiode op je knipperende lampjes en zorgen dat je een interupt krijgt en je bent een heel end op weg.

Die raspbery pi(€35) is waarschijnlijk een leukere oplossing dan de lpcexpresso(€25) 1769(chip only €10) oplossing waar ik aan zit te denken zeker voor de prijs.

@d1v1n3 een dergelijke stelling deponeren op deze manier is niet het meest handige.
Teksten als "Het wordt toch eens tijd dat jullie wakker worden hoor" zijn juist manieren om mensen op hun tenen te trappen en niet om iets uit te leggen of duidelijk te maken.
Begrijp me niet verkeerd ik juich het toe om dingen vanuit een ander perspectief te bekijken, ik doe het ook dagelijks en kom dan ook vaak iets tegen waarvan ik denk dat is niet helemaal juist.

Om inhoudelijk in te gaan op pv is niet duurzaam want je verplaatst elektronen.
Wat doet een magneet als je deze langs een spoel beweegt zoals dit gebeurt in een generator in bijvoorbeeld een windmolen of de generator van de stoomturbine die de in warmte omgezette ingeslagen fotonen van de volgens jou wel duurzame thermische zonneenergie?
Een pv paneel is volgens mij een eenrichtings klep waarbij aangeslagen elektronen maar een kant op kunnen etc.

Beide zijn volgens mij een elektronen pomp direct of indirect aangedreven door de fotonen die vanaf de zon onze kant opkomen. En zonder zon is er volgens mij geen weer dus ook geen wind.

De levensduur van pv panelen hing had ik het idee meer af van oxidatie ten gevolgen van afnemende bescherming door o.a. uv degradatie van de beschermfolie.
Cpt00kirk schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 14:08:
Laatste twee O-) onderbouwing zie rest van het topic betreffende feraris meter en saldering

[ Voor 6% gewijzigd door Mafketel op 12-01-2012 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 13:35
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 13:34:
Fantastisch!

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ietsje offtopic:

Door de energiebesparingen hebben we wat centen overgehouden die niet naar de energiemaatschappij zijn gegaan. Die wil ik nu eigenlijk gaan gebruiken om de hypotheek versneld af te lossen.

Hoe denken jullie over het versneld / extra aflossen van de hypotheek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Hoi allemaal,

Sinds 1 januari 2012 hou ik mij gas, water en electra bij in een excel bestand. We maken gebruik van een ferraris meter met 2 telwerken voor dag en nacht stroom. Op het moment wisselt deze niet meer en staat hij op telwerk I ( denk dagstand ). Nu heb ik enexis gebeld en deze willen binnenkort een afspraak maken voor een controle en indien nodig een nieuwe electra en gas meter ( slimme meter ) plaatsen.

Dit wil ik eigenlijk niet aangezien er dit jaar zonnepanelen gaan komen. Wat te doen?

- De afspraak al laten weigeren en gewoon de meter laten zitten?
- Is het mogelijk om deze meter te laten repareren? of door een erkend installateur een ferraris meter laten plaatsen? ( als dit nog mag / mogelijk is )
Gewoon een nieuwe meter laten plaatsen.. je dubbele Ferraris zal in 't hoge tarief negatief komen te staan, helemaal niet nuttig. Gewoon nieuwe meter, aldanniet slim.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovaro
  • Laatst online: 08-09 18:04
[...]

2 H2O => OH- + H2O+

Doe maar eens even tellen.

Verder loop je behoorlijk onzin uit te kramen, weet je wel zeker dat je een Master in natuurkunde hebt?
Positronen vernietigen aanwezige elektronen waarbij 2 gamma-straal fotonen vrijkomen. Dit is wat op je zonnepaneel inslaat.
Dat is helemaal niet wat op je zonnepaneel inslaat, fotonen met zulke hoge energieen komen niet eens door de atmosfeer.
Hier worden deze uit atomen gehaald die er inderdaad al zijn, maar dat wilt niet zeggen dat er geen massa > energie omzetting gebeurd is. Deze is initieel wel gebeurd om de beweging van elektronen op gang te krijgen.
De enige massa-energie omzetting die gebeurd is om de elektronen op gang te krijgen vond plaats in de zon. De zon zend deze energie uit in de vorm van straling ("zichtbaar licht") en deze straling/energie wordt door een PV-paneel omgezet in elektriciteit.

Waar haal je al die onzin toch vandaan? En dat een massa naar energie omzetting per definitie niet duurzaam is? Heb je een link naar "jullie" definities misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Discussies op een niveau waarop ik ze niet meer wil / kan volgen. 't Gebeurt niet vaak..

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 21:02
mkleinman schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 14:41:
Ietsje offtopic:

Door de energiebesparingen hebben we wat centen overgehouden die niet naar de energiemaatschappij zijn gegaan. Die wil ik nu eigenlijk gaan gebruiken om de hypotheek versneld af te lossen.

Ik zou tot de drempel van de vermogensheffing lekker sparen en dan pas gaan aflossen. (als je hypotheekrente iig niet hoger is dan een procent of 5)
Ennnnn investeren in duurzame zaken niet vergeten natuurlijk!

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:11
Ietsje offtopic:

Er is een financiel voordeel en misschien voel je je zelf ook pretting bij de gedachte minder schuld bij de bank te hebben.
Het grootste probleem is dat geld ontrekken aan de woning nauwelijks mogelijk is. (of je moet je huis verkopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

SunshineCompany schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 14:43:
Discussies op een niveau waarop ik ze niet meer wil / kan volgen. 't Gebeurt niet vaak..
Ik was ook verrast. :) Blijkbaar tweaken we hier ook de "Laws of Physics". Scotty zou jaloers op ons zijn :D.

Terug naar duurzaamheid? De versie die we begrijpen? Met die kWp's en kWh'en? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
mightym schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 14:45:
[...]

Ik zou tot de drempel van de vermogensheffing lekker sparen en dan pas gaan aflossen. (als je hypotheekrente iig niet hoger is dan een procent of 5)
5,3% staat die van ons op, en hij staat nog vast tot 2017 uit m'n hoofd.

Zoveel geld heb ik niet op mijn spaarrekening staan ( tot vermogensrendementsheffing ) maar wel voldoende om een deel daarvan te gebruiken voor het aflossen van de hypotheek zonder dat we dat merken of ons er druk over hoeven maken.

EN tja investeren in duurzame energie in huis. Veel meer op dit moment kunnen we niet doen ben ik bang. Zonnepanelen vervangen terwijl we hoogstwaarschijnlijk dit jaar al neggie uitkomen, alles is inmiddels geisoleerd ( vloer / glas / dak ).

Dus tja, grote investeringen zie ik zo even niet vandaar dat we nu naar het kijken zijn naar de grootste kostenpost, de hypotheek.
wmeester schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 14:45:
[...]

Er is een financiel voordeel en misschien voel je je zelf ook pretting bij de gedachte minder schuld bij de bank te hebben.
Het grootste probleem is dat geld ontrekken aan de woning nauwelijks mogelijk is. (of je moet je huis verkopen)
Je slaat de spijker op z'n kop. Het feit dat we een schuld hebben bij de bank vind ik niet prettig. Helemaal omdat ik weet dat we een deel aflossingsvrij hebben in de hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ietsje offtopic:

Wat wil je daarmee bereiken?

Het hangt af van je situatie en daarom is het voor de een zinvol en voor de andere niet raadzaam.
Een normale buffer moet je eerst hebben en die is (Nibud) zo 10.000 euro.
Het hangt af van je alternatieven en of je VRH betaald of niet. Maar dan houdt het nog niet op.
Er speelt hiet heel veel bij.

Kan je wel wat vertellen, maar niet hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Zoiets ja.. ;-) Meters maken! De beste prijs / kwaliteit verhouding. Meer over warmtepompen (lucht / grond) aub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Mafketel schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 14:25:
@ migjes en petje72

Wat ik even zo snel adhv het voorpagina artikel en de website van raspbery pi heb gezien is een een erg leuke minipc die juist nog niet android draait. de arm core is ook al wat langer op de markt dan dat android is.
Ze zeggen dat er zonder problemen meerdere distributies op draaien en dat geloof ik graag, nml zodra een kernel is geport naar een platform is de rest een stuk simpeler. Deze soc is ook al wat langer op de markt.
Hoeveel gpio er naar buiten wordt geleid weet ik niet precies maar in ieder geval genoeg zag ik voor water gas elektra meter en nog wel wat meer. de gpio's zijn releatief simpel te bereiken door vdev's, oftewel je kunt een waarde in een virtuele file wegschrijven om aan of uit te zetten en voor het uitlezen lees je een virtuele file uit.

Dus photodiode op je knipperende lampjes en zorgen dat je een interupt krijgt en je bent een heel end op weg.

Die raspbery pi(€35) is waarschijnlijk een leukere oplossing dan de lpcexpresso(€25) 1769(chip only €10) oplossing waar ik aan zit te denken zeker voor de prijs.
ik heb petje72 net geprobeerd een mailtje te sturen.
heb nog wel wat voor hem liggen voor als i wil experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 14:49:
[...]

Wat wil je daarmee bereiken?

Het hangt af van je situatie en daarom is het voor de een zinvol en voor de andere niet raadzaam.
Een normale buffer moet je eerst hebben en die is (Nibud) zo 10.000 euro.
Het hangt af van je alternatieven en of je VRH betaald of niet. Maar dan houdt het nog niet op.
Er speelt hiet heel veel bij.

Kan je wel wat vertellen, maar niet hier ;)
Die normale buffer waar het Nibud het over heeft wil ik ook sowieso laten staan. VRH limiet kom ik nog niet aan. Kom wel in de buurt overigens....... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mkleinman schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 14:52:
Die normale buffer waar het Nibud het over heeft wil ik ook sowieso laten staan. VRH limiet kom ik nog niet aan. Kom wel in de buurt overigens....... 8)7
Dat aflossingsvrije deel.... wat is dat waard per nu bij een gematigde inflatie?

Scenario's 1 aflossen en 2 niet aflossen
En dan alle componenten meenemen.

Verder zijn je plannen voor de toekomst belangrijk, wil je gaan freelancen op een bepaald moment, het zou kunnen. Dan is het niet fijn als je geld in je huis zit. Wil je minder gaan werken....hoe zie je je toekomst.
Ook de relatie met je pensioen is belangrijk....

Het is veel te omvattend om zo iets op te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Wat is VRH?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Vermogens Rendement Heffing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Jeroen is arm.. :D

Ik wist 't ook niet.. ;)

[ Voor 52% gewijzigd door SunshineCompany op 12-01-2012 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunshineCompany schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 15:03:
Jeroen is arm.. :D

Ik wist 't ook niet.. ;)
Weet jij hoeveel panelen hij heeft? Vet rijk ! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Hij's zo rijk, hij maakt er zelfs afdakjes van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 15:04:
Weet jij hoeveel panelen hij heeft? Vet rijk ! ;)
Nou, je maakt er een grapje over, maar mijn vrouw maakte vorig jaar een praatje met iemand verderop in de straat, en toen het gesprek kwam op waar zij dan woonde ("het huis met de zonnestroompanelen") was de reactie "oooooh, jullie zijn die rijke mensen!".

Nu klopt dat op zich, we zijn allebei gezond, hebben een dak boven ons hoofd (zelfs met zonnestroompanelen er op ;)), goede baan, vrienden, familie, voldoende geld om ons er geen zorgen over te hoeven maken, dus in vergelijking met de rest van wereldbevolking zijn we schathemeltjereijk - maar wat bijzonder dat dat kennelijk te zien is aan wat blauw glas op het dak.

Gelukkig is mijn vrouw nogal ad rem en reageerde met "Nou dat valt wel mee hoor, we hebben niet eens een auto...". Ik ben bang dat ze die arme buurvrouw in complete verwarring heeft achtergelaten :)
SunshineCompany schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 15:05:
Hij's zo rijk, hij maakt er zelfs afdakjes van!
Ik heb nog twee van dat soort paneeltjes + omvormers staan.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:12

WouterB

3680 Wp

JeroenH schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 15:23:
[...]

Gelukkig is mijn vrouw nogal ad rem en reageerde met "Nou dat valt wel mee hoor, we hebben niet eens een auto...". Ik ben bang dat ze die arme buurvrouw in complete verwarring heeft achtergelaten :)
Volgens mij ben je meer rijk juist omdat je geen auto hebt. Ik denk dat het niet hoeven te onderhouden van een auto je meer scheelt dan dat je zonnepanelen opleveren. :)

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
WouterB schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 15:32:
Volgens mij ben je meer rijk juist omdat je geen auto hebt. Ik denk dat het niet hoeven te onderhouden van een auto je meer scheelt dan dat je zonnepanelen opleveren. :)
Oh, dat weet ik wel zeker. Maar niet iedereen snapt dat... En ook lang niet iedereen begrijpt dat 'rijk' niet alleen maar een bepaald cijfertje op de bankrekening is...

[ Voor 13% gewijzigd door JeroenH op 12-01-2012 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Mijn auto kost me een paar duiten ja.. afschrijving (1000 EUR / jaar), onderhoud + banden (600 - 1000 EUR / jaar), verzekering + wegenbelasting (1100 EUR / jaar), en dan nog brandstof (5000 EUR / jaar). Dat is 8000 EUR / jaar. Auch. Maarja, je komt zo rottig bij je klanten op de fiets / OV.. Natuurlijk gedeeltelijk zakelijk, maar uiteindelijk betaal je dat ook zelf. Gedeeltelijk.

Maargoed, moet je eens kijken wat voor afschrijving je hebt op een nieuwe elektrische auto (die veeeeeeeeeeel sneller verouderd / waarde verliest dan een moderne diesel). En je verzekering. En alsnog 'brandstof'. Beetje fiscaal voordeel moet je dan wel hebben..

Mobiel zijn is van groot belang, maar het kost wel wat.

[ Voor 29% gewijzigd door SunshineCompany op 12-01-2012 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik zit mij nu nog iets anders te bedenken....
Een led is min of meer een omgekeerde pv cel. Zou deze dan energie in massa omzetten volgens d1v1n3? en die professor?

Om over de kosten van een niet gesubsidieerd accupakket na 5 jaar niet te spreken. Voor een elektrische auto.

[ Voor 25% gewijzigd door Mafketel op 12-01-2012 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunshineCompany schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 15:38:
Mijn auto kost me een paar duiten ja.. afschrijving (1000 EUR / jaar), onderhoud + banden (600 - 1000 EUR / jaar), verzekering + wegenbelasting (1100 EUR / jaar), en dan nog brandstof (5000 EUR / jaar). Dat is 8000 EUR / jaar. Auch. Maarja, je komt zo rottig bij je klanten op de fiets / OV.. Natuurlijk gedeeltelijk zakelijk, maar uiteindelijk betaal je dat ook zelf. Gedeeltelijk.

Maargoed, moet je eens kijken wat voor afschrijving je hebt op een nieuwe elektrische auto (die veeeeeeeeeeel sneller verouderd / waarde verliest dan een moderne diesel). En je verzekering. En alsnog 'brandstof'. Beetje fiscaal voordeel moet je dan wel hebben..

Mobiel zijn is van groot belang, maar het kost wel wat.
Pas maar op, straks worden er weer 10 pagina`s vol getypt over De Auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mafketel schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 15:42:
Ik zit mij nu nog iets anders te bedenken....
Een led is min of meer een omgekeerde pv cel.
Dat klopt, en er zijn ook toepassingen die daar gebruik van maken.
Zou deze dan energie in massa omzetten volgens d1v1n3? en die professor?
Ik zeg niets... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Van tevoren aangeven dat je geen nieuwe (slimme) meter wilt. En die bevestiging printen voor wanneer monteur komt om de standen op te nemen.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
Misschien leuk voor de 'affakkelaars' onder ons, een verwarmings element op electriciteit, overschilderbaar en kind-veilig.. Ze claimen het meest effeciente verwarmingssysteem te zijn.. Mja..

http://econo-heat.com/nl/products/eheater/

In elk geval wel een leuk product.

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Yilar schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 16:35:
Misschien leuk voor de 'affakkelaars' onder ons, een verwarmings element op electriciteit, overschilderbaar en kind-veilig.. Ze claimen het meest effeciente verwarmingssysteem te zijn.. Mja..
Sites die capslock moeten gebruiken en dezelfde tekst dubbel vermelden geloof ik niet zo.

[ Voor 9% gewijzigd door PcDealer op 12-01-2012 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
PcDealer schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 16:37:
[...]

Sites die capslock moeten gebruiken en dezelfde tekst dubbel vermelden geloof ik niet zo.
Via een retail bedrijf dat door Triodos wordt gefinancierd gevonden.. Ik heb het product zelf niet in huis overigens, maar vind het qua design in elk geval beter dan de meeste electrische kachels.

Edit: Hier dus: http://www.ecotrend.nl/sh...29&sName=Econoheat-paneel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik vind het ook erg optimistisch... ze stellen dat een 400W-model twaalf vierkante meter kan verwarmen. Dat betekent dat ik voor onze bewoonde benedenverdieping drie van die apparaten nodig heb. Maar daarmee ga ik het echt niet warm (warm als in 19 graden) krijgen als de buitentemperatuur onder vijf graden komt. Ik heb begin 2010 met mijn 2kW elektrische kacheltje geëxperimenteerd, en die kreeg het niet warm hoor.

Vreemd product. Ik zou wel eens een onafhankelijke test willen zien.

Maar, zeker nu ik een goede deal met Greenchoice heb geloof ik het affakkelen wel. Ik gebruik het e-kacheltje alleen nog maar voor kort lokaal verwarmen, bv. soms even de slaapkamer een paar graden opwarmen voordat we naar bed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Yilar schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 16:44:
[...]

Via een retail bedrijf dat door Triodos wordt gefinancierd gevonden.. Ik heb het product zelf niet in huis overigens, maar vind het qua design in elk geval beter dan de meeste electrische kachels.

Edit: Hier dus: http://www.ecotrend.nl/sh...29&sName=Econoheat-paneel
ik vond dit systeem wel aardig.
http://www.heatnet.nl/irpanelen/irpanelenoverzicht-lt.html
maar echt duurzaam?
dat wil ik het niet noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jovaro schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 14:42:
[...]

Doe maar eens even tellen.

Verder loop je behoorlijk onzin uit te kramen, weet je wel zeker dat je een Master in natuurkunde hebt?

[...]

Dat is helemaal niet wat op je zonnepaneel inslaat, fotonen met zulke hoge energieen komen niet eens door de atmosfeer.

[...]

De enige massa-energie omzetting die gebeurd is om de elektronen op gang te krijgen vond plaats in de zon. De zon zend deze energie uit in de vorm van straling ("zichtbaar licht") en deze straling/energie wordt door een PV-paneel omgezet in elektriciteit.

Waar haal je al die onzin toch vandaan? En dat een massa naar energie omzetting per definitie niet duurzaam is? Heb je een link naar "jullie" definities misschien?
Je hebt gelijk, wat ik bedoelde:

2H20 <=> OH- +H3O+

Er stonden zelfs 2 fouten in, ook een pijltje vergeten.

Zoals gezegd, ik kan geen bron vinden, maar ik heb dit genoteerd tijdens de guestlecture van Professor Wenham aan de CSU in Chico op 14 oktober 2008. Ik heb dit zonder andere bronnen te raadplegen overgenomen.

Wat ik wel met bronnen kan bewijzen is dat de zon niet enkel 'zichtbaar licht' uitzend ;)
mightym schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 14:45:
[...]

In België wordt sparen pas vanaf een opbrengst van 55000BEF belast, in euro denk ik dat ze het op 1250 gezet hebben, maar hier ben ik niet zeker van. Daarna betaal je een roerende voorheffing. Ik denk dat je zoiets bedoeld?

Maar hier krijgen we voor de hypotheekaflossing een belastingsafrek, ik weet niet hoe dat bij jullie is, maar het hebben van een hypotheek kost hier nog altijd geld, maar de belastingafrek maar toch een heel stuk goed. Daarom worden hier zelden hypotheken versneld afgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovaro
  • Laatst online: 08-09 18:04
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 16:57:
Wat ik wel met bronnen kan bewijzen is dat de zon niet enkel 'zichtbaar licht' uitzend ;)
De zon zendt vanalles uit maar die gamma-straling waar je het over had komt in ieder geval niet aan op zonnepanelen op aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Jovaro schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 17:09:
[...]

De zon zendt vanalles uit maar die gamma-straling waar je het over had komt in ieder geval niet aan op zonnepanelen op aarde.
... YouTube: Suntech CTO discussing the future of solar energy technology

Vanaf 6:08. They last forever.... :)

Herkenbare meneer voor de "electronenschieter" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

[...]
Je hebt gelijk, wat ik bedoelde:

2H20 <=> OH- +H3O+

Er stonden zelfs 2 fouten in, ook een pijltje vergeten.

Zoals gezegd, ik kan geen bron vinden, maar ik heb dit genoteerd tijdens de guestlecture van Professor Wenham aan de CSU in Chico op 14 oktober 2008. Ik heb dit zonder andere bronnen te raadplegen overgenomen.

[...]
Je hebt je master in de natuurkunde of chemie al afgerond?

Ik vind het nog steeds raar... je hebt wel kennis van bepaalde zaken, maar toch zit je er bij bepaalde fundamentele zaken compleet naast. Je volgt misschien nog je bachelor?

Ik heb het mastervak solar energy gevolgd op de UT een jaar geleden, dit gaat dus 3EC puur en alleen fundamenteel over PV. Er wordt niets geen "massa omgezet in energie" of iets van die strekking. Je hebt wellicht iets degradatie, zoals elk systeem in het universum de neiging heeft naar een meer chaotische toestand te gaan op puur statistische gronden, wat je degradatie zou kunnen noemen (entropie). Maar dit is meer een fact of life dan iets anders. Bovendien gaat hier netto 0 massa verloren.

Daarnaast, de energie die vrij kwam bij atoombommen op Nagasaki en Hiroshima samen kwamen overeen met het massaverlies van 1,3gram. Dan weet je iig over welke orde van grootte je praat bij de conversie massa naar energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cheese_man schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 17:19:
[...]

... YouTube: Suntech CTO discussing the future of solar energy technology

Vanaf 6:08. They last forever.... :)

Herkenbare meneer voor de "electronenschieter" ;)
Als men affectie kon uitdrukken met bijnamen zou ik bijna een gelukkig man zijn ;) Vrij interessante persoon, maar zoals je merkt soms moeilijker verstaanbaar door het accent.

Heeft 34 views nu, benieuwd hoeveel ervan vanaf hier doorverwezen zijn :p
Hier heeft hij het er nauwelijks over gehad, maar zijn bedrijf maakt ook de zgn. cellen van de toekomst. http://am.suntech-power.com/technology/pluto.html

Op het abonneegedeelte van nature staat hier ergens een artikel over, vrij interessant, maar nog vrij duur.
Bartjuh schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 17:50:
[...]

Je hebt je master in de natuurkunde of chemie al afgerond?

Ik vind het nog steeds raar... je hebt wel kennis van bepaalde zaken, maar toch zit je er bij bepaalde fundamentele zaken compleet naast. Je volgt misschien nog je bachelor?

Ik heb het mastervak solar energy gevolgd op de UT een jaar geleden, dit gaat dus 3EC puur en alleen fundamenteel over PV. Er wordt niets geen "massa omgezet in energie" of iets van die strekking. Je hebt wellicht iets degradatie, zoals elk systeem in het universum de neiging heeft naar een meer chaotische toestand te gaan op puur statistische gronden, wat je degradatie zou kunnen noemen (entropie). Maar dit is meer een fact of life dan iets anders. Bovendien gaat hier netto 0 massa verloren.

Daarnaast, de energie die vrij kwam bij atoombommen op Nagasaki en Hiroshima samen kwamen overeen met het massaverlies van 1,3gram. Dan weet je iig over welke orde van grootte je praat bij de conversie massa naar energie.
Ik heb mijn kandidatuur in 2006 afgerond, wat toch al vrij lang geleden is. Nu, hoer meer ik erover nadenk, hoe minder aannemelijk het klinkt, maar ik kan met totaal niet herinneren waarom ik anders zo zou opgeschreven hebben. Ik had niet gedronken en er zaten, zoals zo vaak op dit soort evenementen, geen vrouwen die mijn aandacht getrokken zouden hebben in de zaal ;)

Over entropie kan ik uren praten, hierover heb ik een paper geschreven (Entropie en zijn invloed op de toekomst van heelal). Dat er door entropie massa 'verloren' gaat is vrij logisch (Alle mogelijke toestanden waarin iets zich kan bevinden zullen ook bereikt worden), maar dit lijkt mij niet echt van toepassing.

Bij het OTEC project, waar ik stage loop, wordt PV gezien als 'hernieuwbaar' en niet als 'duurzaam', ik heb daarom het voorbije jaar wel eens een paar keer wat gevraagd waarom ze dit zo bekijken. Ik heb hier nooit 1 duidelijk antwoord gekregen, maar wat wel doorsloeg was dat voor ons project PV gewoon niet bruikbaar is. Verder heb ik vernomen dat een PV installatie (van de oude generatie) zeer vervuilend is om op te ruime en weinig recycleerbaar is. Recycleren kost trouwens ook energie. Daarna ben ik erachter gekomen dat PV installaties, als een van de weinige, vrijgesteld zijn van de RoHS wetgeving en dus allerlei troep mogen bevatten, wat op zich al iets is wat PV-missionarissen mogen weten. Door dit alles, en wat ik van Prof. Wenham zijn lezing herinnerde/opgeschreven had, was het misschien een te vlugge en misschien wel foutieve overname van mij.

Mag het duidelijk zijn, ik ben niet TEGEN PV, maar ik ben wel kritisch en ik ben absoluut tegen de manier waarop PV verheiligd wordt alsof het een godsdienst is. Ook ben ik nog kritischer t.o.v. de huidige subsidieregeling en het effect hiervan op de ongelijkheid tussen arm en rijk, dit vooral in BE en in de US. De enige info van de werking in NL heb ik van dit forum, wat niet echt objectief is omdat iedereen hier een fervent supporter is ;)

Persoonlijk heb ik het meer op kernfusie (ja dat is er al!), windenergie, geteidenenergie, thermische zonneenergie, energiebesparing en nucleaire afwerkingscentrales.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2012 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ietsje offtopic:

Drie dagen geleden weer eens 10% naar de hypoverstrekker overgemaakt.
Eenmalige kosten zijn niet zo'n probleem (als je gespaard hebt), periodieke kosten "is a bitch".
( Het vervelende is wel dat daat de hele economie op is gebaseerd ).
We hebben een afl. vrije hypo en ik wil naar max. € 350,- per maand aan lasten. Tot die tijd: sparen en aflossen.
Zolang het kan wordt de maandelijkse winst (ook die van gas/water/electr) op een spaarrekening gezet. Totdat dit niet meer kan natuurlijk. Dan leef je er lekker van.

bevalt uitstekend ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Schinnen-groen op 12-01-2012 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 17:54:
[...]

Drie dagen geleden weer eens 10% naar de hypoverstrekker overgemaakt.
Eenmalige kosten zijn niet zo'n probleem (als je gespaard hebt), periodieke kosten "is a bitch".
( Het vervelende is wel dat daat de hele economie op is gebaseerd ).
We hebben een afl. vrije hypo en ik wil naar max. € 350,- per maand aan lasten. Tot die tijd: sparen en aflossen.
Zolang het kan wordt de maandelijkse winst (ook die van gas/water/electr) op een spaarrekening gezet. Totdat dit niet meer kan natuurlijk. Dan leef je er lekker van.

bevalt uitstekend ;)
Maar de rente op sparen ligt toch lager dan de inflatie? Dan verlies je toch geld, of vind je dat niet erg? Ik heb een hypotheeklast van € 990 per maand, maar ik krijg er ook een belastingsaftrek van bijna € 700 voor terug per jaar.

De rest van mijn geld investeer ik in bedrijven die in de groene/tech sector zitten, als je je goed informeert verdien je hier meer aan dan aan je spaarboekje. Zelfs in deze onzekere tijden. Sommige aandelen staan trouwens vrij laag en zijn gedoemd (?) om terug te stijgen.

Ook investeren in extra energiebesparende maatregelen is leuk, zelfs als ze geen harde cash opbrengen. Ik ben meer een persoon van principes dan van luxe/comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Beste d1v1n3, ik zou hierop kunnen reageren door een berekening te plaatsen die het tegendeel laat zien, maar dat wordt een zwaar off topic gebeuren.
Doen we dus maar niet.

Is er hier trouwens al heftig financieel geïnvesteerd in energiebesparende maatregelen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 17:50:
[...]
Ik heb mijn kandidatuur in 2006 afgerond, wat toch al vrij lang geleden is. Nu, hoer meer ik erover nadenk, hoe minder aannemelijk het klinkt, maar ik kan met totaal niet herinneren waarom ik anders zo zou opgeschreven hebben. Ik had niet gedronken en er zaten, zoals zo vaak op dit soort evenementen, geen vrouwen die mijn aandacht getrokken zouden hebben in de zaal ;)

Over entropie kan ik uren praten, hierover heb ik een paper geschreven (Entropie en zijn invloed op de toekomst van heelal). Dat er door entropie massa 'verloren' gaat is vrij logisch (Alle mogelijke toestanden waarin iets zich kan bevinden zullen ook bereikt worden), maar dit lijkt mij niet echt van toepassing.

Bij het OTEC project, waar ik stage loop, wordt PV gezien als 'hernieuwbaar' en niet als 'duurzaam', ik heb daarom het voorbije jaar wel eens een paar keer wat gevraagd waarom ze dit zo bekijken. Ik heb hier nooit 1 duidelijk antwoord gekregen, maar wat wel doorsloeg was dat voor ons project PV gewoon niet bruikbaar is. Verder heb ik vernomen dat een PV installatie (van de oude generatie) zeer vervuilend is om op te ruime en weinig recycleerbaar is. Recycleren kost trouwens ook energie. Daarna ben ik erachter gekomen dat PV installaties, als een van de weinige, vrijgesteld zijn van de RoHS wetgeving en dus allerlei troep mogen bevatten, wat op zich al iets is wat PV-missionarissen mogen weten. Door dit alles, en wat ik van Prof. Wenham zijn lezing herinnerde/opgeschreven had, was het misschien een te vlugge en misschien wel foutieve overname van mij.

Mag het duidelijk zijn, ik ben niet TEGEN PV, maar ik ben wel kritisch en ik ben absoluut tegen de manier waarop PV verheiligd wordt alsof het een godsdienst is. Ook ben ik nog kritischer t.o.v. de huidige subsidieregeling en het effect hiervan op de ongelijkheid tussen arm en rijk, dit vooral in BE en in de US. De enige info van de werking in NL heb ik van dit forum, wat niet echt objectief is omdat iedereen hier een fervent supporter is ;)

Persoonlijk heb ik het meer op kernfusie (ja dat is er al!), windenergie, geteidenenergie, thermische zonneenergie, energiebesparing en nucleaire afwerkingscentrales.
Dat er uiteindelijk massa verloren zal gaan omdat materie zelf uit elkaar wordt getrokken is natuurlijk meer een einde van het universum verhaal a la big rip/chill etc :P

Maar bedoel je met massa verlies dat het gewicht van de module met een (bijna onmeetbaar?) kleine massa afneemt omdat het aan de omgeving wordt afgestaan, of dat er daadwerkelijk massa verloren gaat aan energie? Dat zijn toch 2 fundamenteel verschillende dingen.

Ja, je moet er zeker ook kritisch naar kijken. Echter, zo voor mijn gevoel is een lichte cel die voornamelijk bestaat uit silicium + minieme hoeveelheid schadelijk spul, met een levensduur van >25 jaar (als het niet veel meer is) en in die tijd enorm veel energie heeft opgeleverd, niet zo'n enorme ramp voor het milieu. Als ik eens kijk wat er gestopt wordt aan zooi in pc's, tv's, auto's, mobieltjes (die om de 2 jaar worden vervangen), etc, met ook nog eens een aardig gewicht en het niets opbrengt qua energie, dan is dat een veel grotere schadepost...

Maar goed, dat is mijn gevoel.

Het ontbreken van een RoHS richtlijn voor PV is inderdaad jammer. Wellicht zouden ze er een soort label voor moeten uitbrengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 18:12:
[...]

Maar de rente op sparen ligt toch lager dan de inflatie? Dan verlies je toch geld, of vind je dat niet erg? Ik heb een hypotheeklast van € 990 per maand, maar ik krijg er ook een belastingsaftrek van bijna € 700 voor terug per jaar.

De rest van mijn geld investeer ik in bedrijven die in de groene/tech sector zitten, als je je goed informeert verdien je hier meer aan dan aan je spaarboekje. Zelfs in deze onzekere tijden. Sommige aandelen staan trouwens vrij laag en zijn gedoemd (?) om terug te stijgen.

Ook investeren in extra energiebesparende maatregelen is leuk, zelfs als ze geen harde cash opbrengen. Ik ben meer een persoon van principes dan van luxe/comfort.
hy, nano boy ?

Hier een Baleno van '97 voor de deur, geen afschrijving meer, ( apk kosten dit jaar 125 euro ) hypotheeklast 108 pleuro p/m, teruggaaf belasting, nihil, 40 vierkantemeter platdak oppervlak, 33 vierkantemeter aan zonnepanelen ( 3 stuks staan nog onder het dak ) , buurvrouw zei eens, Hans, ga je groen?, nee lief, voor m,n pensioen, OH?????, duurt even voor het kwartje valt, m.a.w. duurzaam of niet ik geniet er elke dag in volle teugen van, van die volgens U niet zo duurzame zonnepanelen. :z ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
[...]

In België wordt sparen pas vanaf een opbrengst van 55000BEF belast, in euro denk ik dat ze het op 1250 gezet hebben, maar hier ben ik niet zeker van. Daarna betaal je een roerende voorheffing. Ik denk dat je zoiets bedoeld?

Maar hier krijgen we voor de hypotheekaflossing een belastingsafrek, ik weet niet hoe dat bij jullie is, maar het hebben van een hypotheek kost hier nog altijd geld, maar de belastingafrek maar toch een heel stuk goed. Daarom worden hier zelden hypotheken versneld afgelost.
In NEEderland wordt gekeken naar de hoeveelheid spaargeld, voor een gezin mag je ongeveer 40mille belastingvrij sparen, daarboven wordt gerekend met een rendement van 3 procent, die moet je dan bij je belastbare inkomen optellen. Hier kennen we ook hypotheekrente aftrek. Je mag de rente die je kwijt bent aan je hypotheek aftrekken van je belastbare inkomen. Als je een hypotheek hebt met 4% rente, dan kost deze in werkelijkheid maar iets van 2,5 a 3 procent door de renteaftrek. Tot de 40mille maakt het dus weinig uit of je zelf spaart of hypotheek aflost. Vandaar mijn voorkeur voor een spaarrekening tot 40mille.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:41
Bartjuh schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 18:37:
[...]
Maar goed, dat is mijn gevoel.

Het ontbreken van een RoHS richtlijn voor PV is inderdaad jammer. Wellicht zouden ze er een soort label voor moeten uitbrengen?
Persoonlijk vind ik RoHS dikke kolder. Stel ik heb een voorraad onderdelen liggen die niet aan RoHS voldoen. Vervolgens moet ik een produkt gaan leveren waar ik die dingen in wil gaan gebruiken. Mag niet, want ik moet aan RoHS voldoen, die onderdelen die ik heb liggen mag ik vervolgens weggooien. Hoe dat gebeurt? Geen idee, misschien lozen in Afrika ofzo.
Je ziet het ook terug in de duurzaamheid van produkten: al die consumentenelektronica die voortijdig gestorven is de laatste jaren omdat de loodvrije soldeerverbindingen niet voldeden aan de kwaliteitseisen. Hoeveel laptops zijn er wel niet voortijdig bij het grofvuil gegooid omdat ze na 2 jaar een falende GPU hadden en de fabrikant alle garantie afwijst? Hoeveel XBoxen zijn er wel niet overleden aan een RROD?
Persoonlijk heb ik liever een stuk elektronica dat is gesoldeerd met loodsoldeer en het over 10 jaar nog doet, dan een stuk elektronica dat ik na een jaar weg kan flikkeren. Zolang dat produkt na 10 jaar fatsoenlijk gesloopt en gerecycled wordt that is, we willen natuurlijk geen loodsoldeer in de verbrandingsoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Kleine correctie:
Er wordt vanuit gegaan dat je een rendement behaalt van 4% op je spaartegoed boven ca. €43.000,- (2 personen)
Hierover betaal je 30% belasting.
Ergo, boven dat bedrag van ca. €43.000,- betaal je 1,2% belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
@d1v1n3: Nog even over jouw opmerkingen dat zonnestroompanelen niet onder de RoHS-regelgeving zouden vallen. Ik vond het al onwaarschijnlijk maar had vanmiddag geen tijd om er wat over te googelen. Die tijd heb ik nu wel genomen.

Ik kan nergens een bron vinden die onomwonden stelt "zonnestroominstallaties zijn vrijgesteld van de RoHS-regelgeving". Wat ik wel vond zijn bronnen die melden dat CdTe zonnestroompanelen (die cadmium bevatten) toegestaan zijn in de EU, op strikte recyclingvoorwaarden. Een bedrijf wat op redelijk grote schaal panelen op basis van CdTe verkoopt heeft een 'pre-funded' recyclingprogramma moeten starten, dus op welke manier is dit precies niet duurzaam?*

Over omvormers en RoHS kan ik helemaal niets vinden, behalve dat in de specs van bijna alle omvormers die ik tegenkwam iets staat als "RoHS compliant".

Dat vind ik nogal wat anders klinken dan jouw stellingen. Wat zeg je daarvan? Heb ik niet goed gegoogled? Heb je een bron die je opmerking ondersteunt?

* Als je stelt dat dit proces (wellicht fossiele) energie kost heb je gelijk, maar het zal minder energie kosten dan fabricage van panelen uit ruwe materialen - en daarbij was jouw argument de vervuiling, RoHS, etc.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 12-01-2012 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 18:57:
@d1v1n3: Nog even over jouw opmerkingen dat zonnestroompanelen niet onder de RoHS-regelgeving zouden vallen. Ik vond het al onwaarschijnlijk maar had vanmiddag geen tijd om er wat over te googelen. Die tijd heb ik nu wel genomen.

Ik kan nergens een bron vinden die onomwonden stelt "zonnestroominstallaties zijn vrijgesteld van de RoHS-regelgeving". Wat ik wel vond zijn bronnen die melden dat CdTe zonnestroompanelen (die cadmium bevatten) toegestaan zijn in de EU, op strikte recyclingvoorwaarden. Een bedrijf wat op redelijk grote schaal panelen op basis van CdTe verkoopt heeft een 'pre-funded' recyclingprogramma moeten starten, dus op welke manier is dit precies niet duurzaam?*

Over omvormers en RoHS kan ik helemaal niets vinden, behalve dat in de specs van bijna alle omvormers die ik tegenkwam iets staat als "RoHS compliant".

Dat vind ik nogal wat anders klinken dan jouw stellingen. Wat zeg je daarvan? Heb ik niet goed gegoogled? Heb je een bron die je opmerking ondersteunt?

* Als je stelt dat dit proces (wellicht fossiele) energie kost heb je gelijk, maar het zal minder energie kosten dan fabricage van panelen uit ruwe materialen - en daarbij was jouw argument de vervuiling, RoHS, etc.
Bron: http://www.solarserver.co...r-pv-modules-in-rohs.html

Hier staat inderdaad niets in van de omvormer. Maar je weet als PV bezitter vast dat de levensduur van de omvormer korter is dan deze van je PV installatie. Ik heb bij de aanschaf van mijn installatie bedongen dat ik een eerste keer een gratis vervanging van de omvormer krijg, deze staat geschat na 10 jaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2012 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 18:12:

Als je je goed informeert...... ;) .... ik kan je verklappen dat de hoogste IB schaal op 52% ligt... is dat een nieuwtje voor je...? :+

Aandelen die gedoemd zijn om terug te stijgen? Dat is wel UBER kolder. Dat impliceert dat de winstverwachting van een bedrijf gerelateerd zou zijn aan de verwachting van de winst in het verleden.
Laat DAT nou even net NIET het geval zijn......*proest*.

Er is een sterker verband tussen het einde van een onderneming en een implosie van een beurskoers dan het verband wat jij voorspiegeld. ;) ..... KPNQwest, Solon om maar wat te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ja, over die site was ik ook gestruikeld, sterker nog hij staat hier nog open, en ik heb op het punt gestaan hem in mijn stukje te linken.
On May 27th, 2011, the Council of the European Union revised and clarified its Restriction on Hazardous Substances (RoHS), maintaining an exception for solar photovoltaic (PV) modules.
This ruling means that cadmium telluride PV modules, such as those produced by First Solar Inc. (Tempe, Arizona, U.S.), can continue to be sold in the European Union.

Concerns about cadmium telluride disposal prompt recycling programs
The law was first adopted in 2003, and bans six hazardous substances in electrical and electronic equipment, including lead, mercury and cadmium.
Cadmium is a moderately toxic element, one of two components in cadmium telluride (CdTe) thin-film PV modules. Concerns about disposal of CdTe modules have led PV module manufacturers including First Solar to implement module recycling programs.
The European Commission states that the May 27th 2011 ruling extends the scope of the ban to more products, as well as harmonizing its application across the EU.
The Council states that the law as adopted also obliges the European Commission to regularly review and adapt the list of restricted substances, meaning that other substances in electronic and electrical equipment may be banned in the future.
(bold is van mij)

Ik haal hier nog steeds niet uit "zonnestroompanelen zijn uitgesloten van de RoHS-regelgeving". Ik haal hier uit "zonnestroompanelen met cadmium zijn uitgesloten van de RoHS-regelgeving maar moeten gerecycled worden, en de EU houdt de mogelijkheid open het te verbieden als dat nodig wordt geacht".

Ik zie het punt wat je eerder maakte nog steeds niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-09 07:44

flippo765

4170 Wp subsidieloos

@ aflossen hypotheek
Visie
HRA: Belasting die je hebt betaald, waar je door het hebben van een hypotheek wat van terugkrijgt en direct doorsluist naar de bank om andere mensen te verrijken.
VRH: Een heffing waar je naar veel sparen iets rente terugbetaald aan de overheid dat je van de bank hebt gehad.

Mijn idee is om de komende jaren (heb het de eerste 6 jaar van me hypotheek door slecht advies iets anders gedaan) een hypotheek te nemen waarbij je gewoon aflost en daarbij vrij kunt aflossen wanneer een ruimte is.
Het geld wat je in je hypotheek pompt zie je (volgens mij) direct terug in de maandlasten en de overheid hoeft ook minder bij te springen en zal de HRA vanzelf kunnen verdwijnen.
Het idee om financieel slaaf te zijn van olie/energiemaatschapijen of andere dingen(bank/HRA) is iets wat ik in de komende jaren wil gaan uitroeien voor zover mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 19:20:
[...]

Als je je goed informeert...... ;) .... ik kan je verklappen dat de hoogste IB schaal op 52% ligt... is dat een nieuwtje voor je...? :+

Aandelen die gedoemd zijn om terug te stijgen? Dat is wel UBER kolder. Dat impliceert dat de winstverwachting van een bedrijf gerelateerd zou zijn aan de verwachting van de winst in het verleden.
Laat DAT nou even net NIET het geval zijn......*proest*.

Er is een sterker verband tussen het einde van een onderneming en een implosie van een beurskoers dan het verband wat jij voorspiegeld. ;) ..... KPNQwest, Solon om maar wat te noemen.
Wat bedoel je met IB schaal? Ik ben niet zo bekend met de Nederlandse begrippen i.v.m. financiën.

Misschien heb je het vraagteken tussen haakjes niet gemerkt? De aandelen die ik heb zijn aandelen van bedrijven met een degelijke tot goede cashflow, met weinig schulden en in een sector die over het algemeen als groeisector bekend staat (zgn 'Groene economie'). De kans dat deze aandelen stijgen, tot tegenstelling van een bedrijf met veel schuld, een lage cashflow en een hooggenoteerd aandeel is toch aanzienlijk groter. Let zeker op kans, want er zijn altijd addertjes die onder het gras liggen te sluimeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
@hypotheken:
de geldgever is de de hypotheeknemer.

Ergo: de hypotheekverstrekker is degene die zijn huis in hypotheek gegeven heeft en da's in de regel niet de bank.

Maar in de dikke van daalen worden wel meer fouten "geimporteerd".

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 19:25:
[...]

Ja, over die site was ik ook gestruikeld, sterker nog hij staat hier nog open, en ik heb op het punt gestaan hem in mijn stukje te linken.

[...]

(bold is van mij)

Ik haal hier nog steeds niet uit "zonnestroompanelen zijn uitgesloten van de RoHS-regelgeving". Ik haal hier uit "zonnestroompanelen met cadmium zijn uitgesloten van de RoHS-regelgeving maar moeten gerecycled worden, en de EU houdt de mogelijkheid open het te verbieden als dat nodig wordt geacht".

Ik zie het punt wat je eerder maakte nog steeds niet.
On May 27th, 2011, the Council of the European Union revised and clarified its Restriction on Hazardous Substances (RoHS), maintaining an exception for solar photovoltaic (PV) modules.

Hier staat duidelijk dat er een uitzondering is voor PV modules van de RoHS regel. Dat daarna CTd's worden gespecifieerd maakt niet uit, het geld voor alle PV modules. 'Maintaining an exception for ....PV modules' is toch duidelijk?

Dat Ctd modules zonder de RoHS uitzondering niet mogen ingevoerd/verkocht worden is vrij duidelijk, maar het punt dat ik maak is dat als er voor iets uitzonderingen gemaakt worden, dit niet zonder reden is. Ergo, er zitten waarschijnlijk meer schadelijke elementen in bepaalde PV modules dan in andere elektronica zou toegelaten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
flippo765 schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 19:25:
@ aflossen hypotheek
Visie
HRA: Belasting die je hebt betaald, waar je door het hebben van een hypotheek wat van terugkrijgt en direct doorsluist naar de bank om andere mensen te verrijken.
VRH: Een heffing waar je naar veel sparen iets rente terugbetaald aan de overheid dat je van de bank hebt gehad.

Mijn idee is om de komende jaren (heb het de eerste 6 jaar van me hypotheek door slecht advies iets anders gedaan) een hypotheek te nemen waarbij je gewoon aflost en daarbij vrij kunt aflossen wanneer een ruimte is.
Het geld wat je in je hypotheek pompt zie je (volgens mij) direct terug in de maandlasten en de overheid hoeft ook minder bij te springen en zal de HRA vanzelf kunnen verdwijnen.
Het idee om financieel slaaf te zijn van olie/energiemaatschapijen of andere dingen(bank/HRA) is iets wat ik in de komende jaren wil gaan uitroeien voor zover mogelijk.
Mee eens, alleen doe ik dat alleen met de toppen van mijn spaargeld. Het achter de hand hebben van wat financiele middelen helpt ook om je minder slaaf te voelen. Bovendien is mijn overtuiging dat investeringen in zaken die er voor zorgen dat de uitgaven die je met je netto loon moet doen interessanter zijn dan het aflossen van je hypotheek. De hypotheek betaal je immers (grotendeels) van je bruto loon en de energierekening niet!

Maargoed hoeveel heeft dit nog met duurzame energie te maken? Ok in het meest gunstige geval lezen buitenstaanders dit en komen ze op een idee om een duurzame investering te doen..

@schinnen-groen, je hebt helemaal gelijk! Ik moet ook altijd weer ff kijken hoe onze 'vrinden' van de belastingdienst het nu weer makkelijker hebben gemaakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Vuistregel:

Van schulden betalen word je niet armer _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 19:30:

Hier staat duidelijk dat er een uitzondering is voor PV modules van de RoHS regel. Dat daarna CTd's worden gespecifieerd maakt niet uit, het geld voor alle PV modules. 'Maintaining an exception for ....PV modules' is toch duidelijk?
Hmmm... dat staat open voor interpretatie. Ik interpreteer het als "er is een (als in "één") uitzondering, en die uitzondering is cadmium"
Dat Ctd modules zonder de RoHS uitzondering niet mogen ingevoerd/verkocht worden is vrij duidelijk, maar het punt dat ik maak is dat als er voor iets uitzonderingen gemaakt worden, dit niet zonder reden is. Ergo, er zitten waarschijnlijk meer schadelijke elementen in bepaalde PV modules dan in andere elektronica zou toegelaten zijn.
En toch kan ik dat nergens vinden, ik kan alleen vinden dat cadmium in de CdTe-panelen is toegelaten noder voorwaarde van recycling - en niets anders. Ik ben nog niet overtuigd ben ik bang. Kun je misschien nog meer bronnen vinden die duidelijk zeggen "zonnestroompanelen over de hele linie zijn uitgezonderd van de RoHS-regelgeving"? En natuurlijk ook omvormers? Want je noemde "installaties" vanmiddag, en daar horen omvormers ook bij.

(Begrijp overigens goed dat ik je niet zit te pushen omdat ik naar wil doen of wat dan ook, integendeel. Ik wist hier niets van en als het waar zou zijn dat zonnestroompanelen als geheel vrijgesteld zouden zijn van de RoHS-regelgeving ik dat wel nieuwswaardig zou vinden. Daarom wil ik het naadje van de kous weten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 17:50:
windenergie=helaas tuin is te klein met te weinig wind.(lid windvogel)
getijdenenergie=helaas mijn tuin is te klein om een zee aan te leggen.
thermische zonne-energie=zonneboiler staat op de planning maar pv valt me een stuk goedkoper dus dat eerst.
energiebesparing= niks nieuws hier.
kernfusie/nucleaire afwerkingscentrales=dan ben ik bang dat de amerikanen mijn tuin binnen vallen en zo.

wat moet ik dan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Schinnen-groen schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 19:35:
Vuistregel:

Van schulden betalen word je niet armer _/-\o_
Klopt, _/-\o_ grinnik, enzv.... boeren IQ :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 19:36:
[...]

Hmmm... dat staat open voor interpretatie. Ik interpreteer het als "er is een (als in "één") uitzondering, en die uitzondering is cadmium"

[...]

En toch kan ik dat nergens vinden, ik kan alleen vinden dat cadmium in de CdTe-panelen is toegelaten noder voorwaarde van recycling - en niets anders. Ik ben nog niet overtuigd ben ik bang. Kun je misschien nog meer bronnen vinden die duidelijk zeggen "zonnestroompanelen over de hele linie zijn uitgezonderd van de RoHS-regelgeving"? En natuurlijk ook omvormers? Want je noemde "installaties" vanmiddag, en daar horen omvormers ook bij.

(Begrijp overigens goed dat ik je niet zit te pushen omdat ik naar wil doen of wat dan ook, integendeel. Ik wist hier niets van en als het waar zou zijn dat zonnestroompanelen als geheel vrijgesteld zouden zijn van de RoHS-regelgeving ik dat wel nieuwswaardig zou vinden. Daarom wil ik het naadje van de kous weten.)
De meest volledig, doch beknopte, bron voor RoHS en PV = www.ecn.nl%2Ffileadmin%2Fecn%2Funits%2Fzon%2Fdocs%2F8BP.2.5_deWild-Scholten__M.J.pdf

het is een slideshow in PDF formaat, ik weet niet hoe goed je engels is maar het woord exemption slaat op 'vrijstelling'.

Een korte samenvatting:
-PV is vrijgesteld
-Vrijstellingen worden herbekeken om de zoveel tijd (7 jaar, een FP van de EU beslaat telkens 7 jaar)
-Er dienen enkele voorwaardes voldaan te worden voor de volgende herziening:
-Recyclage
-Take-backs
-Voor omvormers is er nog geen informatie (maar de slideshow is van 2005)
migjes schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 19:40:
[...]

windenergie=helaas tuin is te klein met te weinig wind.(lid windvogel)
getijdenenergie=helaas mijn tuin is te klein om een zee aan te leggen.
thermische zonne-energie=zonneboiler staat op de planning maar pv valt me een stuk goedkoper dus dat eerst.
energiebesparing= niks nieuws hier.
kernfusie/nucleaire afwerkingscentrales=dan ben ik bang dat de amerikanen mijn tuin binnen vallen en zo.

wat moet ik dan doen?
Uiteraard kan je thuis maar 3 dingen doen:
-PV
-Smartgrid i.s.m. elektrische wagen als opslag
-Besparen

Maar we leven in een maatschappij voor een reden, omdat sommige dingen samen wel kunnen. Een tokamak bouwen en operationeel houden zou de energieprijs bv. initieel laten stijgen, maar dat moet je er maar voor over hebben vind ik. Als we zo een betere planeet aan de volgende generatie(s) kunnen geven?

Een duurzamere wereld begint bij jezelf, maar er is maar zoveel dat je alleen kan doen, de rest doen we samen wel (hopelijk) en dan komen we er wel?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2012 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-09 07:44

flippo765

4170 Wp subsidieloos

mightym schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 19:33:
[...]

Mee eens, alleen doe ik dat alleen met de toppen van mijn spaargeld. Het achter de hand hebben van wat financiele middelen helpt ook om je minder slaaf te voelen.
Was even vergeten dat je uiteraard een buffer die groot genoeg is over moet houden voor onvoorziene zaken.
Maargoed hoeveel heeft dit nog met duurzame energie te maken? Ok in het meest gunstige geval lezen buitenstaanders dit en komen ze op een idee om een duurzame investering te doen..
Niet veel met duurzame energie, meer met de duurzame gedachte heb ik het idee (gemoedsrust is ook duurzaam).

Alhoewel:
Met geld word duurzame energie gefinancieerd.
Met de uitgespaarde rente en HRA zou er natuurlijk meer geinvesteerd kunnen worden in duurzame energie dus als je geldbesparing om kan zetten in duurzame energie heeft dit er wel weer mee te maken.
Teruggevorderde belastinggelden kan je ook investeren in duurzame energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

PcDealer schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 22:32:
Zo: weer twee maanden ingevuld @ http://manager.energiemanageronline.nl
Duurt wel lang zo :(
Jammer dat ik niet kan vergelijken met bewoners in de omgeving, terwijl een postcode wel ingevuld kan worden.
Mijn EnergieprestatieRapportage Aardgas (grafiek)

Meer hier:
gallery: PcDealer

Pagina: 1 ... 11 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.