Duurzame Energie deel 19 (2012) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 19 ... 28 Laatste
Acties:
  • 132.161 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
http://nl.wikipedia.org/wiki/Astma
En nu dus weer aan het dalen. stabiliseren.
Suggestieve tweet van meneer De Geus.Ik geloof nou niet direct dat NOx een trigger voor die ziekte zou zijn; voor mij persoonlijk: katten en stoffige omgevingen.

edit: neemt niet weg dat ik goed kan voorstellen dat mensen verhuizen uit een industriële omgeving. Ik word zelf ook nooit zo vrolijk van de binnenstad van Amsterdam (uitlaatgassen e.d.) . Luchtwegtechnisch gesproken.

[ Voor 13% gewijzigd door hansdegit op 19-01-2012 21:31 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Topicstarter
JeroenH schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 16:24:
@twee omvormers op één paneel: zie hier, en scroll naar 15 april 2007. Scroll daarna ook omhoog voor wat reacties op het experiment.
Hmmmm.

Nou ja, experimenteren kan geen kwaad. Zuukzes, eigen risico.

Ik lees daar trouwens weer:
Meer doet hij gewoon niet want OK4E's zijn afgeknepen op 90W. Zonde.
Heb Floris regelmatig duidelijk gemaakt dat hier zeer regelmatig AC vermogens boven de 90 Watt worden afgetikt door het logging programma, en dat ik zelfs af en toe 94 Watt AC (zeer momentaan natuurlijk, hoogstens paar seconden, tijden de bekende wolkenreflecties in voorjaar, toen omvormers nog onder de panelen hingen, natuurlijk goed geventileerd) heb gezien.

Op 20 augustus 2004 hebben 10 OK4 omvormers bij elkaar (waarvan 4 op 93 Wp modules, de rest op 108 Wp modules) zelfs gemiddeld een AC vermogen van 91,1 Watt afgegeven, midden in de zomer (screendump: totaal 911 Watt, toen een record).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

hansdegit schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 16:53:
[...]
En nu dus weer aan het dalen. Suggestieve tweet van meneer de Geus. Ik geloof nou niet direct dat NOx een trigger voor die ziekte zou zijn; voor mij persoonlijk: katten en stoffige omgevingen.
Qua luchtkwaliteit is het zelfs voor de niet-astma mensen niet moeilijk waar te nemen.

Althans, voor mij niet. Ben in Zweden, Noorwegen, en zelfs Spitsbergen geweest, en daar is de lucht echt duidelijk merkbaar schoner.

Maarja, het kan altijd slechter, zoals in veel Aziatische steden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 16:57
JeroenH schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 16:46:
Hebben we door dat er sinds 02 januari (einde dag) 1800 posts gedaan zijn in dit topic? Bijna 100 posts per dag. Meer dan een dag of twee niet lezen en je haalt het niet meer in.
Zie het op "mijn eigen" forum ook, bezoekersaantallen rijzen de pan uit. Datalimiet is al bijna weer vol (gebeurt dan gelukkig niets...).

Update over mijn hout-cv:

Deze draait, leiding naar huis functioneert prima (30 meter), bovenkant van de zonneboiler komt prima op temperatuur, radiatoren worden lekker warm en nageschakelde vloerverwarming haalt de laatste graadjes van het warme water af. Retourleiding is lekker koel dus rendement lijkt prima! Helaas is de regeling nog niet af, voorlopig handbediening dus.

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

En nu dus weer aan het dalen. Suggestieve tweet van meneer de Geus. Ik geloof nou niet direct dat NOx een trigger voor die ziekte zou zijn; voor mij persoonlijk: katten en stoffige omgevingen.

edit: neemt niet weg dat ik goed kan voorstellen dat mensen verhuizen uit een industriële omgeving. Ik word zelf ook nooit zo vrolijk van de binnenstad van Amsterdam (uitlaatgassen e.d.) . Luchtwegtechnisch gesproken.
Volgens deze meneer zou er een verband bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Sorry, mijn post is dubbelzinnig op te vatten.

Ik vind de tweet van De Geus suggestief omdat hij 1970 als baseyear neemt. Volgens Wikipedia is het nu alweer aan het dalen. Dat vermeldt -ie voor het gemak even niet.

De wetenschap achter astma ken ik niet, ik ken alleen mijn eigen luchtwegproblemen. Daarom was ik ook zo blij met het rookverbod in de kroeg.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
[...]

NOx sec is al erg genoeg, onafhankelijk van zeer moeilijk bewijsbare link met asthma (waarvan ik ook meer directe omgevingsfactoren vermoed als hoofdoorzaak). Wat NO2 betreft vooral in de grote havengebieden en langs alle snelwegen, zie:

http://geodata.rivm.nl/gcn/

(kaart en jaar selecteren en inzoomen, 2010 is beschikbaar)

Fijnstof kills. Althans, als je de European Environment Agency op hun mooie blauwe ogen vertrouwt (mogelijk wel linkse rakkers daar)...

http://www.eea.europa.eu/...ns-to-pm2-5-2000-and-2020

(NB: link loopt niet altijd lekker, evt. later nog eens proberen, misschien overbelaste server)

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Download/PM2,5_loss_of_statistical_life_expectancy.gif
Links situatie 2000 (gezoomd rechts), rechter frame verwachting 2020 waarvan we mogen hopen dat het uit zal komen, maar dat moet nog blijken en we doen het dan nog steeds byzonder slecht in het ultrabeschaafde NW Europa...

Wikipedia over fijnstof:
Primair fijnstof ontstaat door verbranding, wrijving, of verdamping. Voorbeelden zijn de verbranding van fossiele brandstoffen (aardolie, aardgas en steenkool) en het malen van stoffen in de industrie (zoals de mengvoeder-, metaal- of chemiebedrijven). Fijnstof ontstaat niet alleen door menselijke activiteiten; het kan het ook natuurlijk ontstaan: door de wind (die deeltjes van gebouwen of rotsen afschuurt) en de verdamping van zeewaterdruppels;
en
Uitstoot door het verkeer, bijvoorbeeld roet uit dieselmotoren. Daarbij tellen ook dieselmotoren in (zee)schepen en locomotieven mee. Daarnaast ontstaat fijnstof door wrijving van remmen, afschuren van rubber banden en het wegdek;
Uitstoot door de industrie, bijvoorbeeld de metaalindustrie. Ook bij het storten en overslaan van bulkgoederen komt stof vrij;
Uitstoot door veebedrijven, door stro en gedroogde mest in stallen;
Uitstoot door elektriciteitscentrales;
Uitstoot uit woningen, bijvoorbeeld door een open haard, een houtkachel, een allesbrander, de barbecue alsmede door sigarettenrook;
Afkomstig van natuurlijke bronnen, bijvoorbeeld zeezout, of stof vanuit de bodem.
(waarom dan vooral in NL en aanpalend België (zeehaven gebied Antwerpen!) extreme concentratie van "Loss of statistical life expectancy attributed to anthropogenic contributions to PM2.5", en niet in het overige wind- en zoute zeewind-verdamping rijke enorme kustgebied van heel NW Europa?)

Bovendien volgens diezelfde Wikipedia link:
Secundair fijnstof; ontstaat als moleculen van verzurende stoffen als stikstofoxiden (NOx), zwaveldioxide, (SO2), ammoniak (NH3), vluchtige organische stoffen en ozon (O3) zich verbinden tot vaste deeltjes. Deze kunnen zich ook aan primaire deeltjes hechten.
Dus hoge NOx concentraties maken het ook alleen nog maar erger.

En:
Het fijnstof in de lucht boven Nederland komt voor ongeveer tweederde uit naburige landen. Nederland produceert evenwel meer fijnstof dan dat het uit andere landen ontvangt. Circa 15% is afkomstig van menselijke activiteiten in Nederland, vooral door de sectoren verkeer, energie en industrie.
Van een collega die zich diep heeft ingegraven, sommigen van u zullen vaker mail van hem hebben gekregen:
In Nederland komt de grootste bijdrage aan de uitstoot van NOx met 65% van het verkeer...
Ten eerste spelen stikstofoxiden een centrale rol bij de vorming van smog. Met name op zonnige dagen in de zomer zijn alle ingredienten in de atmosfeer aanwezig om een giftig mengsel te brouwen dat ‘smog’ (smoke and fog) genoemd wordt: hoge niveau’s van zonnestraling, hoge concentraties van stikstofoxiden, en stilstaande luchtlagen die de verdunning van verontreinigende stoffen onmogelijk maken. In dit soort situaties reageren stikstofoxiden onder invloed van zonlicht tot ozon. Ozon in de onderste laag van de atmosfeer wordt in tegenstelling tot de ozon tussen 15 en 50 km hoogte die ons beschermt tegen UV-straling ook wel ‘slecht’ ozon genoemd. Slecht, omdat ozon een sterk oxiderend gas is dat bij inademing door mensen en dieren tot prikkeling van de luchtwegen leidt. Kinderen en mensen met luchtwegaandoeningen zoals astma zijn bijvoorbeeld erg vatbaar voor de nadelige effecten van ozon zoals beschadiging van longweefsel. Overigens zij n stikstofoxiden zelf ook schadelijk voor onder andere de luchtwegen bij mens en dier. Maar ook planten zijn erg kwetsbaar zijn voor ozon. Zelfs bij lage concentraties neemt de opbrengst van gewassen al drastisch af. Stikstofoxiden produceren dus ozon en hebben daarmee een direct, sterk lokaal effect op de volksgezondheid.

Ten tweede zorgen stikstofoxiden voor verzuring en eutroficatie (bemesting) van het grondoppervlak. Dat zit zo: in combinatie met zwaveldioxide, vormen stikstofoxiden giftige zuren, die op aarde terechtkomen door regen, mist, sneeuw of als droge deeltjes en waarvan sommige biologische mutaties veroorzaken. Zo leiden hoge concentraties NOx in de lucht tot een toename van stikstofverbindingen in het water. Met name in de kustgebieden verstoren deze de chemische balans van voedingsstoffen voor waterplanten en dieren, en leiden ze tot een versnelling van de eutroficatie (overbemesting) wat aanleiding geeft tot zuurstofafname en de vermindering van het aantal vissen en schelpdieren. Stikstofoxiden leiden dus indirect tot een verslechtering van de leefomgeving

Ten derde zijn stikstofoxiden belangrijk voor klimaatverandering. Ruwweg geldt: hoe meer stikstofoxiden, hoe meer ozon. Aangezien ozon vooral op grote hoogte (10-15 km) de warmtestraling goed kan vasthouden, zal het broeikaseffect versterken. Tegelijkertijd echter genereren stikstofoxiden, samen met waterdamp, zonlicht, en ozon, het hydroxyl (OH) molecuul. Deze stof wordt ook wel het schoonmaakmiddel van de atmosfeer genoemd omdat het zo verschrikkelijk reactief is. Een toename van gemiddelde OH-concentraties betekent dat nr. 2 en 3 van de meest vervuilende broeikasgassen (top 3: 1. Koolstofdioxide (CO2), 2. Methaan (CH4), 3. Ozon (O3)) sneller vernietigd worden, en daarmee dat het broeikaseffect verzwakt wordt. Hoe de balans precies uitslaat is op dit moment niet zeker vanwege het ingewikkelde karakter van atmosferische scheikunde met haar vele terugkoppelingen. Zo is bijvoorbeeld ozon nodig om hydroxyl te produceren dat op zijn beurt ozon weer afbreekt. Stikstofoxiden spelen hoe dan ook een belangrijke rol in het wereldwijde proces van klimaatverandering en luchtkwaliteit.
Ik zou me er maar niet te makkelijk van afmaken, van de complexe fijnstof en NOx (etcetera) problematiek. We stikken volgens de statistici (dat is de pest: het is niet makkelijk "te zien") in toenemende mate in onze "economische motoren" die ons zoveel "welvaart" brengen (en het "welzijn" dan???).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fijn stof is gevaarlijk omdat het zo klein is en diep in de longen kan doordringen zonder in al de slijmen vast te komen zitten. Het wordt pas echt gevaarlijk als het fijn stof zich bind met andere producten. Vooral de ammonianitraten zijn gevaarlijk (NH3 en aanverwanten).

Van NOx ben ik persoonlijk niet zo op de hoogte.

Bij de verbranding van diesel komt veel NOx vrij, maar ook veel SOx (zwaveloxiden). En volgens wikipedia:

"Het is gevaarlijk om de alfa-vorm boven zijn smeltpunt te verwarmen, omdat daarbij de netwerkstructuur weer uiteenvalt naar de moleculaire structuur. De gamma-fase heeft echter boven 62°C een dampdruk van een paar atmosfeer en dat kan tot ontploffingen leiden.

Bovendien is de damp van SO3 bijzonder hygroscopisch en met een molecule water vormt het zwavelzuur. Bij inademing wordt er dus zwavelzuur in de longen gevormd en dat kan ernstige consequenties met zich meedragen.

Oplossingen van zwaveltrioxide in zwavelzuur worden ook wel oleum of rokend zwavelzuur genoemd. Zij moeten met grote omzichtigheid behandeld worden omdat zij bijzonder corrosief zijn. De rook die zij afgeven maakt het probleem des te erger. Deze rook is in feite een aerosol van kleine zwavelzuurdruppeltjes."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Mike70 schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 09:53:
[...]

Hier in Enschede rijdt een zwarte rond. 8)
Niet verder vertellen, die is van mij ;)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
wow. +1. In ieder geval iets om over na te denken.

Over die link tussen ozon en klimaatverandering: juist de zon heeft met haar cyclus via de productie van ozon invloed op de straalstroom uit het noorden onze kant op. Die link met 'warmte vasthouden' was mij niet bekend. Bron?

[ Voor 50% gewijzigd door hansdegit op 19-01-2012 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 18:46:
Fijn stof is gevaarlijk omdat het zo klein is en diep in de longen kan doordringen zonder in al de slijmen vast te komen zitten.
Daarom zijn diesels die niet zichtbaar roken potentieel gevaarlijker voor de gezondheid van mens en dier dan de diesels die zwart walmen. (De zwarte wolk die soms uitgestoten wordt zijn ' grote' fijnstof deeltjes. Deze kunnen vanwege de grote niet in de bloedbaan terechtkomen. En worden weer uitgehoest of via slijm afgevoerd.)
Bij de verbranding van diesel komt veel NOx vrij, maar ook veel SOx (zwaveloxiden). En volgens wikipedia:
Als het goed is (ik heb het niet getest maar er zijn weinig gegevens bekend van katalysatoren die vol zitten met zwavel), is de zwavel uit de diesel brandstof gehaald. Dat is gestart rond de eeuw wisseling. Met name omdat de katalysatoren er niet tegen kunnen.

[ Voor 13% gewijzigd door Derby op 19-01-2012 19:27 . Reden: Specifiek gemaakt. ]

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

resumerend,
-aan de kust koelen je cellen niet af na een wolk, zeker niet met zeewind
het effect duurt tot half juni voort, ik heb dat getoond in het forum.
cellen zijn dan koud en blijven koud.

-als je mpp op de max gaat bij sma, verhoogd hij de Uac ook,
een sma doet dit slecht, hij laat de mpp los en verhoogd de dc spanning,
hierdoor gaat een 75% dimensie omvormer in een mode die je niet wilt,
namelijk Bfr-srr hij verhoogd de netspanning van 230 naar 248 en vind dat de impedantie te hoog word in te korte tijd en slaat af. sma heeft mij dit bevestigd na overlegging van meetgegevens.

dit zijn forse verliezen in maart-juni, tot wel 160kWh gemeten op mijn adres, na langdurige uitval van alle sma omvormers op zuid en zuidwest.(voornamelijk tijdens piekopbrengst)
na het plaatsen van een 2100TL op de 1850Wp op zuid, stopte het nog niet, deze is nu vervangen door een tenesol 2500, en het effect weten we binnen 3 maanden.

hans woont precies ook in dit gebied, sla de knmi kaartjes er maar op na.
een gemiddeld systeem in nederland laat zich dan ook niet vergelijken hiermee.
ook frankrijk niet, vanwege de koude noordzee in de topmaanden.
verder moet hans dus zijn dc spanning precies in het nominale gebied van de omvormer hebben,
daar waar de hoogste efficiency gehaald word, zonder dat hij uit de mpp loopt.
het aantal keuzes is dan beperkt, en zeker niet standaard.
gelukkig is hij in kontakt met een installateur die zelf aan de kust woont

verder is het aantal zonuren aan de kust mega veel meer dan elders,
een 75% omvormer gaat dan lekker over de 45 graden heen, en derating verschijnt op het display,
nee, dat wil je niet, maar dat werd in dit forum wel even gezegd.
ja ik ben stellig, hans moet wat, omdat ik hem ellende wil beparen

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2012 19:42 . Reden: de stecaatjes 500 hebben het hier altijd perfect gedaan ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Na dit gelezen te hebben zit ik te twijfelen.
Nu 2450Wp op m'n SMA2500 HF, toekomst 2695 Wp.
Lijkt me dan niet verstandig om te doen, zit wel niet in omgeving Den Helder maar wel pal Zuid met m'n installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:17
Derby schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 19:23:
[...]
Daarom zijn diesels die niet zichtbaar roken potentieel gevaarlijker voor de gezondheid van mens en dier dan de diesels die zwart walmen. (De zwarte wolk die soms uitgestoten wordt zijn ' grote' fijnstof deeltjes. Deze kunnen vanwege de grote niet in de bloedbaan terechtkomen. En worden weer uitgehoest of via slijm afgevoerd.)
De zwarte wolk die uitgestoten wordt is gewoon roet. Om de NOx uitstoot te verkleinen heeft nagenoeg elke diesel een EGR-klep waarmee uitlaatgassen teruggestuurd worden naar het inlaattraject. Die uitlaatgassen moeten de verbranding beperken, omdat je anders een te hoge verbrandingstemperatuur krijgt, wat resulteert in bakken met schadelijke NOx uitstoot. Nadeel van een lagere verbrandingstemperatuur is dat de verbranding niet altijd volledig is, waardoor je dus extra roet krijgt. Als je een turbodiesel volgas trekt wordt alle roetafzetting die ook maar een beetje los wil komen in een stoot uit de uitlaat geperst, dat is die grote zwarte pluim die je ziet.
Als het goed is (ik heb het niet getest maar er zijn weinig gegevens bekend van katalysatoren die vol zitten met zwavel), is de zwavel uit de diesel brandstof gehaald. Dat is gestart rond de eeuw wisseling. Met name omdat de katalysatoren er niet tegen kunnen.
Er zijn normen voor maximaal zwavelgehalte in brandstoffen, en de een voldoet daar ruimer aan dan de ander. Helemaal zwavelvrij zijn diesels nooit, want het idee is dat zwavel de brandstofpomp moet smeren, en als je alles eruit haalt gaan oude diesels er kapot aan. Tenminste, dat was de redenatie... net kwam ik nog een document tegen waarin werd gesteld dat uit testen blijkt dat zwavelarme diesel juist beter is qua smering.

Probleem met normen voor zwavel is dat het alleen geldt voor het wegverkeer. Schepen die de haven van Rotterdam binnenvaren stoken alles wat maar wil branden, het boeit voor de scheepvaart niet hoeveel zwavel erin zit en wat de kwaliteit van de brandstof is. Vanwege de lage toerentallen maakt het niet uit of iets traag ontbrandt. Aan het zwavelgehalte voor de scheepvaart is geen norm gesteld, dus waarom zou je het eruithalen als dat proces de brandstof duurder maakt...
Dat is dus de voornaamste reden waarom het in de europoort zo'n vieze gore bende is qua luchtkwaliteit dat zelfs energiecentrales de lucht eerst moeten filteren voordat ze het kunnen gebruiken bij verbranding van gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na dit gelezen te hebben zit ik te twijfelen.
Nu 2450Wp op m'n SMA2500 HF, toekomst 2695 Wp.
dat kan je gewoon doen hoor, als je dc spanning maar wel netjes in de mpp valt,
het liefst de op de omvormer vermelde nominale spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
_JGC_ schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 20:10:
[...]De zwarte wolk die uitgestoten wordt is gewoon roet. Als je een turbodiesel volgas trekt wordt alle roetafzetting die ook maar een beetje los wil komen in een stoot uit de uitlaat geperst, dat is die grote zwarte pluim die je ziet.
Niet helemaal, bij stevig acceleren is het de lucht-brandstof verhouding niet optimaal is die zorgt voor de pluim. Daarom dat er ook een smoke limiter in de inspuit computer opgenomen is die de maximale hoeveelheid brandstof beperkt
[...]Er zijn normen voor maximaal zwavelgehalte in brandstoffen, en de een voldoet daar ruimer aan dan de ander. Helemaal zwavelvrij zijn diesels nooit, want het idee is dat zwavel de brandstofpomp moet smeren, en als je alles eruit haalt gaan oude diesels er kapot aan. Tenminste, dat was de redenatie... net kwam ik nog een document tegen waarin werd gesteld dat uit testen blijkt dat zwavelarme diesel juist beter is qua smering.
Ik was ook altijd in de veronderstelling dat zwavel een smerende werking had, maar het schijnt in motoren als schuur papier te werken. Door de extra slag die gemaakt moet worden om zwavel uit brandstof te halen, werden ook de extra smerende eigenschappen van de brandstof te niet gedaan. Daarom dat in het tijdperk van zwavel arme (let op arme) diesel er zoveel diesel pompen kapot gingen.

http://www.cdxetextbook.c.../types/sulfurcontent.html
The refining process used to reduce the sulfur level can reduce the natural lubricating properties of the diesel fuel, which is essential for the lubrication and operation of fuel system components such as fuel pumps and injectors.
[...]Probleem met normen voor zwavel is dat het alleen geldt voor het wegverkeer. Schepen die de haven van Rotterdam binnenvaren stoken alles wat maar wil branden, het boeit voor de scheepvaart niet hoeveel zwavel erin zit en wat de kwaliteit van de brandstof is. Vanwege de lage toerentallen maakt het niet uit of iets traag ontbrandt. Aan het zwavelgehalte voor de scheepvaart is geen norm gesteld, dus waarom zou je het eruithalen als dat proces de brandstof duurder maakt...
Dat is dus de voornaamste reden waarom het in de europoort zo'n vieze gore bende is qua luchtkwaliteit dat zelfs energiecentrales de lucht eerst moeten filteren voordat ze het kunnen gebruiken bij verbranding van gas.
Er zijn eisen aan het zwavel gehalte van scheeps diesels. MDO is bijvoorbeeld een brandstof soort voor de scheepvaart, die weliswaar niet zo puur is als weg verkeer diesel, maar nog altijd beter als de teer die zee stomers verstoken. Overigens mogen die grote schepen alleen buiten de 12 mijls zone alles opstoken wat god verboden heeft. Binnen 12 mijl zijn ze verplicht ' schone' diesel te gebruiken. Maar goed regelgeving en daadwerkelijke actie...
https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Fuel_oil

[ Voor 6% gewijzigd door Derby op 19-01-2012 20:31 ]

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
hansdegit schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 19:02:
[...]

wow. +1. In ieder geval iets om over na te denken.

Over die link tussen ozon en klimaatverandering: juist de zon heeft met haar cyclus via de productie van ozon invloed op de straalstroom uit het noorden onze kant op. Die link met 'warmte vasthouden' was mij niet bekend. Bron?
Ik kan je zijn mail adres doorgeven, hij is een expert in dat soort zaken. Is mij veel te ingewikkeld, atmosferische chemie, interacties, feedback mechanismen etc. zijn extreem complex. Ga ik geen leken uitspraken over doen.

Een van die bizarre feedback mechanismen waar je weinig over hoort is het global dimming effect. BBC heeft daar een goed stuk over geschreven. Is al paar jaar oud. Wikipedia heeft er ook een pagina aan gewijd.

Eindresultaat van dat alles? Juist ja, dikke mist... Voer voor specialisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
zonnigtype schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 20:30:
[...]
Is mij veel te ingewikkeld, atmosferische chemie, interacties, feedback mechanismen etc. zijn extreem complex. Ga ik geen leken uitspraken over doen.
Ik ga eens verstandig doen; ik doe met je mee en ga dit lekker aan de wetenschappers overlaten. Met mijn HEAO BI ga ik dat toch nooit snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hansdegit schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 20:58:
[...]

Ik ga eens verstandig doen; ik doe met je mee en ga dit lekker aan de wetenschappers overlaten. Met mijn HEAO BI ga ik dat toch nooit snappen.
En ik snap dan weer niet wat een HEAO BI is, lijkt me een of andere geslachtsziekte voor biseksuelen als ik het zo lees?

Maar, kortom kan je er toch van uitgaan dat elk oxidatieproces schadelijke stoffen voor de mens afgeeft. Op 10km van mijn huis is ook een industriegebied, hier staat vooral petrochemische industrie, hier is ook de oprit van de autosnelweg (E313) die ik elke morgen neem, als ik hier voorbij rijd proef ik gewoon de slechte lucht. Dat is nog een stapje erger dan ruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 21:11:
[...]
En ik snap dan weer niet wat een HEAO BI is, lijkt me een of andere geslachtsziekte voor biseksuelen als ik het zo lees?
Even vergeten dat sommige zuiderburen ook meelezen. HEAO staat voor Hoger Economisch en Administratief Onderwijs. BI = Bedrijfskundige Informatica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-09 07:44

flippo765

4170 Wp subsidieloos

[...]

Even een quote uit je link
Feiten en cijfers

In ontwikkelde landen krijgt astma snel meer aandacht, omdat het aantal mensen met astma vanaf 1950 sterk is toegenomen. Inmiddels is deze toename gestabiliseerd en lijkt er een trend tot daling ingezet te zijn. Toch is het nu zo, dat in de grote steden één op de zes kinderen astma heeft.

Astma is één van de meest voorkomende chronische ziekten. Het aantal mensen met astma is tussen 1984 en 1997 sterk gestegen, vooral onder kinderenDe periode erna is het aantal ongeveer gelijk gebleven. Volgens het Nationaal Kompas van het RIVM zijn er in Nederland 519.800 mensen met astma. Het aantal kinderen met astma is 115.000 (de laatst bekende cijfers zijn uit 2003).
Op basis hiervan concludeer je dat het nu weer aan het dalen is?
Hmm ik heb geen betere verklaring voor Hans de Geus z'n tweet maar ik vind jou conclusie ook behoorlijk suggestief.

Ik schrik zeer zeker van deze feiten, wist dat we niet vooraan stonden met duurzame energie maar zo'n groot verschil met duitsland/frankrijk had ik niet verwacht.

Ik heb zelf ook sinds kort (jaar) een longaandoening, maar wist niet dat er zoveel mensen waren en het ergste vind ik nog dat het niet erkend word (na het zien van bovenstaand filmpje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
flippo765 schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 21:18:
[...]

[...]

Ik loop wat op de zaken vooruit. Ik zal mijn post aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hansdegit schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 21:16:
[...]

Even vergeten dat sommige zuiderburen ook meelezen. HEAO staat voor Hoger Economisch en Administratief Onderwijs. BI = Bedrijfskundige Informatica.
Oh, lijkt me wel een serieuze studie! Ik ken dan wel veel van wetenschap (nuja!), maar totaal niets van bedrijfskunde..
[...]

[...]

Hmm ik heb geen betere verklaring voor Hans de Geus z'n tweet maar ik vind jou conclusie ook behoorlijk suggestief.

Ik schrik zeer zeker van deze feiten, wist dat we niet vooraan stonden met duurzame energie maar zo'n groot verschil met duitsland/frankrijk had ik niet verwacht.

Ik heb zelf ook sinds kort (jaar) een longaandoening, maar wist niet dat er zoveel mensen waren en het ergste vind ik nog dat het niet erkend word (na het zien van bovenstaand filmpje).
Ik heb het gevoel dat de laatste jaren (sinds 1990 ofzo) er veel meer mensen met longaandoeningen zijn. Ik kan natuurlijk niets bewijzen ofzo, maar het zou me niet verbazen dat er een verband is tussen het aantal longaandoeningen en de uitstoot van bepaalde stoffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 21:30:
[...]
Oh, lijkt me wel een serieuze studie! Ik ken dan wel veel van wetenschap (nuja!), maar totaal niets van bedrijfskunde..
[...]
Stelt niet veel voor. Ik heb er vijf jaar over gedaan, maar had het in drie jaar gekund. Erg veel motivatieproblemen gehad voor vakken die ik niet relevant achtte voor mijn loopbaan en veel gewerkt in die periode. Dan schiet de studie er heel makkelijk bij in.

http://www.nujij.nl/gezon...41362.lynkx#axzz1jwFdAnz5
"Luchtwegaandoeningen en allergie
Drie Nederlandse studies besteedden aandacht aan het vóórkomen van luchtwegaandoeningen bij personen die nabij drukke verkeerswegen wonen. In Haarlem werden op basis van berekende NO2

concentraties straten geselecteerd met veel of weinig verkeer. In de drukke straten bleken méér kinderen met (door de ouders gerapporteerde) luchtwegklachten te wonen dan in de rustige straten52.
Omdat de ouders zich veelal bewust zullen zijn van de verkeersdrukte in de straat, is het in dergelijk onderzoek moeilijk uit te sluiten dat het gevonden verband geheel of gedeeltelijk berust op zogenaamde ‘over-rapportage’ van klachten door de ouders. In enkele buitenlandse studies is niet alleen de informatie over luchtwegklachten, maar ook die over verkeersdrukte en –samenstelling aan de respondenten gevraagd53-55. De kans op vertekening is dan nog wat groter.
In de tweede Nederlandse studie is aan deze methodologische bezwaren tegemoet gekomen door niet alleen te kijken naar gerapporteerde klachten maar ook naar objectief gemeten longfunctie van schoolkinderen. Ook is de blootstelling aan verkeersgerelateerde luchtverontreiniging daadwerkelijk
gemeten bij deelnemende scholen. Verder lag de nadruk in dat onderzoek niet zozeer op het al dan niet wonen nabij een drukke weg, maar op de automatisch getelde verkeerssamenstelling (zwaar en licht verkeer), die bij omwonenden niet of nauwelijks bekend verondersteld mag worden. Dit onderzoek liet een verband tussen met name ‘zwaar’ verkeer en respectievelijk de longfunctie en het vóórkomen van luchtwegsymptomen bij schoolkinderen zien56-58. In figuur 4.3 staat het verband tussen de één seconde waarde (FEV1) en het dagelijks aantal vrachtwagens dat passeert op de snelweg nabij de deelnemende school. De FEV1 is de hoeveelheid lucht die iemand na maximale inademing in één seconde kan uitademen, het is een veel gebruikte maat voor luchtwegvernauwing zoals deze bij astma en andere luchtwegaandoeningen kan voorkomen.

Het hiervoor beschreven ‘snelweg onderzoek’ heeft aanleiding gegeven tot een omvangrijker vervolgstudie waarin 24 scholen werden betrokken die alle op minder dan 400 meter van een snelweg in Nederland lagen. In dit onderzoek werd een uitgebreid meetprogramma naar luchtverontreiniging uitgevoerd29.
Bij de deelnemende kinderen werden niet alleen luchtwegsymptomen en longfunctie gemeten, maar ook de prikkelbaarheid van de luchtwegen (die bij astmapatiënten is verhoogd).
Daarnaast werden allergietesten uitgevoerd. Het tweede onderzoek liet opnieuw een verband zien tussen de intensiteit van het vrachtverkeer en luchtwegklachten. Er was wederom geen verband met de intensiteit van het personenverkeer. Er werd dit keer geen verband gevonden met de longfunctie. Ook bleek de prikkelbaarheid van de luchtwegen niet verhoogd bij kinderen die nabij snelwegen met veel vrachtverkeer wonen. Er waren meer kinderen tegen pollen gesensitiseerd naarmate de blootstelling aan vrachtverkeer en daarvan afkomstige luchtverontreiniging groter was. Ook bleek dat kinderen met een verhoogde prikkelbaarheid van de luchtwegen méér luchtwegklachten hadden als zij bij snelwegen met veel vrachtverkeer woonden. Ook kinderen met een positieve allergietest hadden meer klachten naarmate de blootstelling aan luchtverontreiniging afkomstig van vrachtverkeer was verhoogd.

Lees meer: http://www.nujij.nl/gezon...41362.lynkx#ixzz1jwG64nOw

[ Voor 78% gewijzigd door hansdegit op 19-01-2012 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
_JGC_ schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 20:10:
[...]
Probleem met normen voor zwavel is dat het alleen geldt voor het wegverkeer. Schepen die de haven van Rotterdam binnenvaren stoken alles wat maar wil branden, het boeit voor de scheepvaart niet hoeveel zwavel erin zit en wat de kwaliteit van de brandstof is. Vanwege de lage toerentallen maakt het niet uit of iets traag ontbrandt. Aan het zwavelgehalte voor de scheepvaart is geen norm gesteld, dus waarom zou je het eruithalen als dat proces de brandstof duurder maakt...
Hierin is al e.e.a. verbeterd: Er is voor de Noordzee en Baltische Zee een Sulphur Control Area afgesproken waarin met ingang van 2006 (voor passagierschepen) en 2007 (voor transportschepen) moet voldaan worden aan een max. zwavelpercentage (by mass) van 1,5%. Zie link.
Afbeeldingslocatie: http://www.shipagency.se/CMImageLibrary/100_380_500_51.gif

Over NOx en verkeer:
- Belangrijke NOx reductie wordt naast uitlaatgasrecirculatie ookwel bereikt door het inzetten van SCR (Selectieve Katalytische Reductie)
- Uit een studie van TNO blijkt, dat de uitstoot van NOx door vrachtwagens in de praktijk veelal stelselmatig hoger ligt dan de emissielimieten waaraan zij moeten voldoen. Belangrijke oorzaak hiervoor is het belastingsprofiel dat vaak anders is dan de Europese testcyclus. Gevolg: veel hogere NOx (en PM) emissies. Zie Milieudossier, Oktober 2011 link pagina 52.
- Over NOx en PM als indicatoren voor de luchtkwaliteit zijn sinds kort twijfels ontstaan. Artikel Hoewel verbeteringen in de luchtkwaliteit is geboekt, zijn de gezondheidseffecten nog niet zichtbaar.
NO2 is van meet af aan beschouwd als een indicator voorverbrandingsemissies van verkeer, maar in de huidige lage concentraties is bestrijding van NO2-moleculen uit gezondheidsoogpunt weinig zinvol. Fijn stof is een complex en heterogeen mengsel van deeltjes waarvan inmiddels het besef groeit dat niet elke fractie gezondheidskundig even belangrijk is. Maatregelen zouden vooral moeten aangrijpen op gezondheidsrelevante componenten.
Uit een meta-analyse van epidemiologische gegevens door het RIVM en het Institute for Risk Assessment Sciences (IRAS) toont aan dat roet een sterkere en betere indicator is dan fijn stof om gezondheidseffecten van deeltjesvormige luchtverontreiniging in te schatten. Omdat roet ook waardevol is voor klimaatbeleid - veel roetdeeltjes in de lucht versterken de opwarming van de aarde - is zelfs synergie te bereiken tussen lucht- en klimaatbeleid. De studie pleit voor het overwegen van een norm voor roet.

[ Voor 7% gewijzigd door Kets_One op 19-01-2012 21:41 ]

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
Kets_One schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 21:39:

Uit een meta-analyse van epidemiologische gegevens door het RIVM en het Institute for Risk Assessment Sciences (IRAS) toont aan dat roet een sterkere en betere indicator is dan fijn stof om gezondheidseffecten van deeltjesvormige luchtverontreiniging in te schatten. Omdat roet ook waardevol is voor klimaatbeleid - veel roetdeeltjes in de lucht versterken de opwarming van de aarde - is zelfs synergie te bereiken tussen lucht- en klimaatbeleid. De studie pleit voor het overwegen van een norm voor roet.
Hmmm. Roetdeeltjes >>> alleen versterking opwarming?

Waarom niet ook de feedback route mogelijk: kleine roetdeeltjes >>> meer condensatiekernen >>> meer wolkvorming >>> meer reflectie >>> meer afkoeling atmosfeer >>> minder opwarming? (het door mij al aangehaalde vergeten??? global dimming effect)

Zijn roetdeeltjes geen condensatiekernen dan? Indien beide (veronderstelde) effecten optreden: welk is het sterkst/dominant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Isolerende koppeling gezocht. Wel eens gezien, maar nu kan ik ze niet meer vinden. Ik zoek een koppeling om de warmtegeleiding via een koperen buis te onderbreken 1/2" of 3/4".

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:48
@ericplan: perfix buis? staat ergens op olino in een artikel.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 19:26:
resumerend,
-aan de kust koelen je cellen niet af na een wolk, zeker niet met zeewind
het effect duurt tot half juni voort, ik heb dat getoond in het forum.
cellen zijn dan koud en blijven koud.

-als je mpp op de max gaat bij sma, verhoogd hij de Uac ook,
een sma doet dit slecht, hij laat de mpp los en verhoogd de dc spanning,
hierdoor gaat een 75% dimensie omvormer in een mode die je niet wilt,
namelijk Bfr-srr hij verhoogd de netspanning van 230 naar 248 en vind dat de impedantie te hoog word in te korte tijd en slaat af. sma heeft mij dit bevestigd na overlegging van meetgegevens.

dit zijn forse verliezen in maart-juni, tot wel 160kWh gemeten op mijn adres, na langdurige uitval van alle sma omvormers op zuid en zuidwest.(voornamelijk tijdens piekopbrengst)
na het plaatsen van een 2100TL op de 1850Wp op zuid, stopte het nog niet, deze is nu vervangen door een tenesol 2500, en het effect weten we binnen 3 maanden.

hans woont precies ook in dit gebied, sla de knmi kaartjes er maar op na.
een gemiddeld systeem in nederland laat zich dan ook niet vergelijken hiermee.
ook frankrijk niet, vanwege de koude noordzee in de topmaanden.
verder moet hans dus zijn dc spanning precies in het nominale gebied van de omvormer hebben,
daar waar de hoogste efficiency gehaald word, zonder dat hij uit de mpp loopt.
het aantal keuzes is dan beperkt, en zeker niet standaard.
gelukkig is hij in kontakt met een installateur die zelf aan de kust woont

verder is het aantal zonuren aan de kust mega veel meer dan elders,
een 75% omvormer gaat dan lekker over de 45 graden heen, en derating verschijnt op het display,
nee, dat wil je niet, maar dat werd in dit forum wel even gezegd.
ja ik ben stellig, hans moet wat, omdat ik hem ellende wil beparen
Heel verhaal .... onder de streep adviseer je 25% overdimensionering terwijl
bij jou sma 2100 niet aan 10 x 185 (125cellen) paneel gaat.

Bij een beetje omvormer is die band erg breed en heeft het binnen het bereik een beperkt effect of je iets hoger of iets lager zit. De mate waarin wordt ook door Photon op gelet bij testen, hangt af van de omvormer in kwestie.
Als voorbeeld, die 10 x 195wp panelen zouden zonder problemen aan 1 string van mijn power-one kunnen en dan blijft hij bij vorst nog onder de 400v en dus in het brede bereik van de mmp.
Echter zit ik dan helemaal niet op 25% overdimensionering.
Zelfs op een dikke onderdimensionering. (gerekend met 2 strings van 10 x 195wp).

Het punt met het aansluiten van panelen met kleine cellen is dat de spanningen hoog kunnen oplopen als de string wat langer wordt. Ik zou zeggen let erop en kies dan 156 cels panelen.
Qua stroom kan dat makkelijk met een SMA 2100.

Een paar posts geleden meldde je nog dat je moduultemperatuur 36 graden was..........(zucht) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15-09 13:36
Voor wie zin heeft te gaan knutselen met oude OK4E-tjes
Kan me niet voorstellen dat je er veel voor hoeft te (en zou willen) bieden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
NielsOo schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 22:26:
Werking onbekend.
_O- _O- _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 21:30:
[...]
Ik heb het gevoel dat de laatste jaren (sinds 1990 ofzo) er veel meer mensen met longaandoeningen zijn. Ik kan natuurlijk niets bewijzen ofzo, maar het zou me niet verbazen dat er een verband is tussen het aantal longaandoeningen en de uitstoot van bepaalde stoffen.
Op Bali is doodsoorzaak #1 longaandoeningen. Als je wel eens in Denpasar (hoofdstad Bali) bent geweest, op motortje tussen rest verkeer, dan begrijp je direct waarom. Ik was met een uur weg, niet uit te houden daar. Ik hoofdpijn, vriendin hoofdpijn. Roetwalmen uit vrachtwagens zo groot als je ze nog nooit hebt gezien. Honderden brommertjes, motortjes in langzaam rijdend verkeer overal om je heen.

Dan begrijp je direct waarom de uitstootnormen voor auto's hier zo streng zijn.

Nu is dat natuurlijk wel een stuk slechter dan hier, maar echt schoon is het hier ook niet in vergelijking met sommige afgelegen dunbevolkte gebieden op de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:45
NielsOo schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 22:26:
Als je één nodig hebt, laat het weten. Ik heb er nog een stuk of acht liggen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 20:15:
[...]

dat kan je gewoon doen hoor, als je dc spanning maar wel netjes in de mpp valt,
het liefst de op de omvormer vermelde nominale spanning.
Dat gaat wel lukken, ik zit nu om en nabij de 300V daar kan dus op de 2500HF nog wel een paneeltje bij.

Onderstaande nog een stukje over een recent opgeleverde NEM ketel waar wij nogal druk mee zijn geweest.
Let wel waar de uiteindelijke eindklant de ketel mee stookt bepalen wij niet ;)
http://www.energieenwater...en-enecogen-centrale.html

Beste Jurgen de afkorting NEM blijft gewoon bestaan hoor.

[ Voor 33% gewijzigd door SpeksteenWP op 19-01-2012 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-09 07:44

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Laatst online: 23-07 14:10
zonnigtype schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 00:58:
Leuk, wij halen wel wat meer restafval (deels van de straat geplukt, deels van de orgies borrels hier), maar dat is nooit meer dan een klein plastic zakkie (vaak van de straat geraapt, of het ding komt in je gezicht aanwaaien, so to speak) in enkele maanden.
Maar hoe doe je dat met:
- shampoo / tandpasta / tandenborstels / flosdraad verpakkingen etc.
- kwark / yoghurt / melk
- spullen die simpelweg kapot gaan
- gebrande cd's / dvd's / pennen
- wasmiddel / schoonmaakmiddelen
- pasta zit in plastic
- aardappelen zitten ook in een net (oké met de eigen eigen tas naar de groenteboer, maar dan haalt de groenteboer de aardappels uit het net...)

De foto die ik poste van het gezin met de weckpot was al het plastic afval van een jaar. Dus niet zoals wij, tientallen kilo's plastic afval wat enkel (gesubsidieerd) verbrand of gestort kan worden, met beide de nodige externe kosten, nee die weckpot is al het plastic afval wat ze maken in een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
SpiceWorm schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 23:48:
[...]

Maar hoe doe je dat met:
- shampoo / tandpasta / tandenborstels / flosdraad verpakkingen etc.
Tubes (paradontax) spoel ik schoon (afwas water restant) en gaat bij plastic afval;
tandenborstels hebben we afneembare koppen op (maar vraag is hoe lang die nog verkrijjgbaar zijn);
doosje tandenstokers bij plastic afval (niet de tandenstokers zelf natuurlijk, die verdwijnen gebroken en wel in de GFT bak, is splinterhout).
- kwark / yoghurt / melk
Zuivel eten we nog zeer matig, uitsluitend in statiegeld, maar ook dat wordt zeer moeilijk in natuurvoedingswinkel. Gaat uiteraard schoongespoeld retour winkel. Melk is nauwelijks meer in statiegeld te krijgen. Ik haat wegwerp verpakkingen (maken ze groene stroom van tegenwoordig, zeggen ze. Ja, doewie, die fictieve "49% biomassa aandeel in de vuilverbranding" zeker, schei toch uit mensen...)
- spullen die simpelweg kapot gaan
- gebrande cd's / dvd's / pennen
CDs hergebruiken we op de moestuin als spiegeltjes "tegen de vogels die onze zaailingen komen snaaien". Als ze op zijn gaan ze bij het restafval.
DVDs gebruik ik (nog) niet, althans, ik brand ze niet. Pennen gaan bij restafval. Metalen puntje en evt. metalen houdertje bij metaal schroot (alle kleintjes helpen, en het is een kleine moeite...). Meeste pennen die ik gebruik zijn trouwens van de straat geraapt, kan me niet meer herinneren wanneer ik er een heb gekocht...
- wasmiddel / schoonmaakmiddelen
:? Je bedoelt de verpakkingen? Ik haal bij speciale winkel (die mogelijk dit jaar gaat sluiten :( ) al jaren in 5 liter jerrycan allesreiniger en afwasmiddel. Vloeibaar (Ecover). Lege flessen gaan bij plastic afval (schoongespoeld, restanten gewoon gebruikt uiteraard).
Al vele jaren halen we met een al eeuwenoud glazen potje bij drogist (oude stempel) azijnzuur. Gebruiken we verdund als schoonmaakazijn in aparte fles (ook al "antiek").
- pasta zit in plastic
Ja, und? Is schoon, en gaat bij plastic afval (ik scheid trouwens in verpakkingsplastic resp. andersoortig spul, doe het in aparte zakken. Laminaten haat ik en vertik ik om te kopen, mogen dan ook niet bij plastic afval).
- aardappelen zitten ook in een net (oké met de eigen eigen tas naar de groenteboer, maar dan haalt de groenteboer de aardappels uit het net...)
Kweken we zelf, als ze op zijn koop ik op de biologische groentenmarkt, waar ze gewoon los in de kist zitten (krijg al jaren 10% korting op aankopen, heb jaren als vrijwilliger voor het voorganger-bedrijf gewerkt... ;) )
De foto die ik poste van het gezin met de weckpot was al het plastic afval van een jaar. Dus niet zoals wij, tientallen kilo's plastic afval wat enkel (gesubsidieerd) verbrand of gestort kan worden, met beide de nodige externe kosten, nee die weckpot is al het plastic afval wat ze maken in een jaar.
Knap. Redden we niet. Maar we doen ons best. Onze "bijdrage aan het restafval" is marginaal. En blijft dat tot in den doedt...

... maar we blijven de "hoofdprijs" aan de verontreinigingsheffing betalen ...

(je weet wel, het vastrecht fascisme waar dit land de goedwillende burger kapot aan gaat)

Ik heb trouwens niet gekeken naar video van dat gezin. Iets bekend over de rest van hun fantastische gedrag? Auwto? Verder geen probleem hoor, ook zij hebben een pluim verdiend. Misschien wel een hele grote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Laatst online: 23-07 14:10
Ik geef het op, ik krijg het niet meer bijgelezen.
Ik weet wel dat er linkjes zijn gelegd tussen NL astma patiënten en het slechte binnenmilieu van de jaren 70-80-90 in NL. Wegens het verkeerde isoleren, maar niet ventileren beleid. Ik kan mij voorstellen dat de aantallen weer dalen met de toenemende aandacht voor ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.wallstreet-onl...taet-projekt-niederlanden

Grappig om dat eens te lezen op die plek, (iets voor Peter denk ik..)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2012 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

20 januari. In 20 dagen bijna 2000 posts... Nog steeds niet opsplitsen? Het hele topic gaat zijn doel volledig voorbij in mijn beleving. Ik kan de tijd niet vinden alles bij te lezen.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:45
c70070540 schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 10:43:
20 januari. In 20 dagen bijna 2000 posts... Nog steeds niet opsplitsen? Het hele topic gaat zijn doel volledig voorbij in mijn beleving. Ik kan de tijd niet vinden alles bij te lezen.
Datzelfde probleem heb ik met het internet als geheel. Mijn oplossing: niet alles willen lezen :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:21
c70070540 schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 10:43:
Ben ik ook mee eens. Dit topic gaat z'n doel echt voorbij. Je komt hier om iets te lezen over duurzame energie en om daar informatie over te krijgen. Energiebesparing is eigenlijk al iets heel anders maar goed zou je nog erbij kunnen zetten. Met alle respect maar ik geloof dat 50% van de posts hier alleen gaan over ik heb vandaag/gisteren/dit jaar/(vul iets in) zoveel bespaard.

Ik zou toch graag zien dat dit een topic wordt (of een aparte topic) waar met name de technische informatie, prijs/kwaliteit, terugverdientijden etc worden besproken. Zodat je gewoon kunt lezen over wat een investering kost, wat je ervan kan verwachten en wat je terugverdientijd zou zijn. En dat je daar gewoon technische vragen of tips kan vragen. Daar zou je hetzelfde aspect voor energiebesparing dan mee kunnen nemen (dus voor isolatietechnieken etc etc). Misschien daarnaast dan een milieu/recycle/slow chat topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dangerpaki schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 10:54:
[...]

Ben ik ook mee eens. Dit topic gaat z'n doel echt voorbij. Je komt hier om iets te lezen over duurzame energie en om daar informatie over te krijgen. Energiebesparing is eigenlijk al iets heel anders maar goed zou je nog erbij kunnen zetten. Met alle respect maar ik geloof dat 50% van de posts hier alleen gaan over ik heb vandaag/gisteren/dit jaar/(vul iets in) zoveel bespaard.

Ik zou toch graag zien dat dit een topic wordt (of een aparte topic) waar met name de technische informatie, prijs/kwaliteit, terugverdientijden etc worden besproken. Zodat je gewoon kunt lezen over wat een investering kost, wat je ervan kan verwachten en wat je terugverdientijd zou zijn. En dat je daar gewoon technische vragen of tips kan vragen. Daar zou je hetzelfde aspect voor energiebesparing dan mee kunnen nemen (dus voor isolatietechnieken etc etc). Misschien daarnaast dan een milieu/recycle/slow chat topic.
Terugverdientijden heb dan, in se, niets te maken met duurzame energie..., net als de prijs/kwaliteit. Toen ik de eerste maal de topictitel zag, dacht ik dat het ging over ideologische discussies i.v.m. energie, ik had ganse monologen voor en tegen kernenergie, nieuwe ontwikkelingen in de kernfusie, windmolens enzo verwacht. Groot was mijn teleurstelling toen ik merkte dat het voor 75% over PV ging en hoe je er rijk door kan worden....

Ik 'werk' in de duurzame energie (nujaaaa) en daarom leek het mij interessant, ik zoek helemaal niet rijk te worden, en nog extra PV op mijn dak boeit me niet, ik ga niet Electrabel nog rijker maken.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2012 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 07:31:
http://www.wallstreet-onl...taet-projekt-niederlanden

Grappig om dat eens te lezen op die plek, (iets voor Peter denk ik..)
Dank voor link. Die hebben het ver geschopt...

[/slowtalk modus]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Hier sluit ik me bij aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
Probleem is (wordt niet over gesproken): wie gaat modereren? Die heeft er een full-time baan bij...

... en neen, dit is geen open sollicitatie, ik ben al xx uur per dag aan PV bezig... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Niet online
Ik heb vandaag eens even de specs van de nieuwe omvormer van Steca bekeken (Stecagrid 3000/3600) en het valt mij op dat het minimum input voltage 350 V is. Klopt het dat dit aan de hoge kant is voor een omvormer die met 3060 W DC-zijdig en 3000 VA AC-zijdig aan zijn max zit? Max. input voltage is trouwens 845V DC.

Uitgaande van de gangbare praktijk dat je niet meer dan 75% van het Max. input power van de inverter aan panelen installeert kom je uit op: 2295Wp. Dit betekent 9-10 panelen.

Wanneer ik even de Sharp NU-E245-J5 erbij pak:
Voc: 37.5V
Vpm 30.5V
Wp: 245W

Uitgaande van die 9-10 panelen betekent dit een Voc van (9 x 37.5) 337V. Lager dus dan de minimum input voltage?
Zelfs met 10 panelen zit je er maar net boven? Mis je niet heel veel opbrengst op minder zonnige dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 14:27

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Met alle respect maar ik geloof dat 50% van de posts hier alleen gaan over ik heb vandaag/gisteren/dit jaar/(vul iets in) zoveel bespaard.
Hier kan ik mij zeker niet in vinden. Er wordt in dit topic (terecht) gewezen op de trias energetica. Het begint met besparen en daarna komt pas duurzame opwekking. Ook is de 50% enorm overdreven als ik dit topic doorlees.

Technische vragen zijn hier altijd te stellen en wil je informatie over een bepaald onderwerp, dan is de zoekfunctie zeer effectief om de juiste berichten en discussies eruit te filteren. Als het te snel gaat, dan ga ik ook meer vluchtig lezen en zie je snel genoeg wat interessant is of niet. Even zoeken op je eigen nick is af en toe handig om te controleren of iemand jou een vraag stelt. Ik vind het persoonlijk heerlijk om alles in één topic terug te kunnen vinden.
Kets_One schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 12:08:
Ik heb vandaag eens even de specs van de nieuwe omvormer van Steca bekeken (Stecagrid 3000/3600) en het valt mij op dat het minimum input voltage 350 V is. Klopt het dat dit aan de hoge kant is voor een omvormer die met 3060 W DC-zijdig en 3000 VA AC-zijdig aan zijn max zit? Max. input voltage is trouwens 845V DC.

Uitgaande van de gangbare praktijk dat je niet meer dan 75% van het Max. input power van de inverter aan panelen installeert kom je uit op: 2295Wp. Dit betekent 9-10 panelen.

Vpm 30.5V

Uitgaande van die 9-10 panelen betekent dit een Voc van (9 x 37.5) 337V. Lager dus dan de minimum input voltage?
Zelfs met 10 panelen zit je er maar net boven? Mis je niet heel veel opbrengst op minder zonnige dagen?
Niet blindstaren op 75% van het maximum vermogen. Probeer juist iets te onderdimensioneren (bijv. 110%). Ga alleen lager als je over de maximale MPP spanning gaat. Bij deze inverter is de MPP range 350-700V, met een maximum van 845V. Als je de maximale MPP spanning (700V) deelt door de Voc (37,5V hoger komt de spanning nooit, ook niet aan de zeekust) dan kom je op bijna 19 panelen en zit je al over de 4,5 kWp op een 3kWp omvormer. Bij deze omvormer en panelen, hoeft de omvormer dus niet worden ondergedimensioneerd. Liever niet zelfs, omdat je dan snel onder de minimale input voltage komt.

[ Voor 40% gewijzigd door antonboonstra op 20-01-2012 12:28 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Niet online
[b]antonboonstra schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 12:09:
Niet blindstaren op 75% van het maximum vermogen. Probeer juist iets te onderdimensioneren (bijv. 110%). Ga alleen lager als je over de maximale MPP spanning gaat. Bij deze inverter is de MPP range 350-700V, met een maximum van 845V. Als je de maximale MPP spanning (700V) deelt door de Voc (37,5V hoger komt de spanning nooit, ook niet aan de zeekust) dan kom je op bijna 19 panelen en zit je al over de 4,5 kWp op een 3kWp omvormer. Bij deze omvormer en panelen, hoeft de omvormer dus niet worden ondergedimensioneerd. Liever niet zelfs, omdat je dan snel onder de minimale input voltage komt.
Precies mijn punt... Als je 4,5 kWp op een 3 kWp omvormer plaatst dan is het voltage wel OK, maar heb je dan geen enorm opbrengstverlies bij hoge instraling. Maw derating bij overschrijving van max. DC input power (is immers 3,06 kWp?? 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Kets_One schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 12:51:
[...]
Precies mijn punt... Als je 4,5 kWp op een 3 kWp omvormer plaatst dan is het voltage wel OK, maar heb je dan geen enorm opbrengstverlies bij hoge instraling. Maw derating bij overschrijving van max. DC input power (is immers 3,06 kWp?? 8)7 .
Daarom de 110%, dus zo'n 3300Wp (14x 245Wp) op deze omvormer. Hiermee zit je mooi in de MPP range zonder (veel) derating te krijgen bij hoge instraling.

Disclaimer: Ik heb wel elektrotechniek gestudeerd, maar zou mijzelf geen PV expert willen noemen, dus als ik verkeerde dingen roep, dan hoor ik dat graag.

[ Voor 14% gewijzigd door antonboonstra op 20-01-2012 13:16 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
JeroenH schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 10:52:
[...]

Datzelfde probleem heb ik met het internet als geheel. Mijn oplossing: niet alles willen lezen :)
Even downloaden, kun je offline lezen

Afbeeldingslocatie: http://jimbarr.net/idownload/downloadwww.gif

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kets_One schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 12:51:
Het is niet voor niets dat deze omvormer op het duitse forum redelijk is neergesabeld.
Hij is onvoldoende flexibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 13:22:
[...]

Het is niet voor niets dat deze omvormer op het duitse forum redelijk is neergesabeld.
Je kunt immers niet alles hebben bij een technologisch hoogstandje (ik doel op de net door Photon geteste Steca 3600) door een - Duits - bedrijf wat niet hoog scoorde met hun 9000 3 fase bak in de Photon inverter testen. En nu pardoes op numero één staat met een Photon Gesamtwirkungsgrad (aanpassingseff. x omzettingseff.) van 97,7% bij middelmatige (Europese) instraling. Althans, op 1 zo lang als de nog beter geteste nieuwe SMA bak (een hoog-efficiënte, "uitgeklede" Tripower van 20,3 kW, pre-productie model) nog niet in commerciële productie is...
Photon label Stecagrid 3600: "sehr gut"
http://www.polderpv.nl/ni...2012_Duitse_top_omvormers

In ruil voor - vermeende - afwezigheid van flexibiliteit zijn er vast veel Duitsers die max. efficiëntie willen. Als de prijs dan ook nog goed is, gaat dat wel lukken denk ik. Desnoods gooi je niet passende modules op een aparte omvormer, "voor erbij"... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 13:22:
[...]
Kan het niet zijn dat deze omvormer geschikter is voor 72 cell panelen? Als ik naar een JYM190 paneel kijk
Voc 44,2
Vmp 35,6
Imp 5,34

Als je hiervan 16 panelen op een Stecagrid 3000 gooit kom je op 3040 Wp en een Vmp van 570V, mooi tussen de 350...700V MPP range.

Edit: Hmm, ik zie hetzelfde bij JYM250 panelen (96 cell). Blijkbaar hebben deze panelen gewoon een hogere spanning en lagere stroom dan de Sharp panelen...

[ Voor 18% gewijzigd door antonboonstra op 20-01-2012 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

antonboonstra schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 13:38:
[...]
Kan het niet zijn dat deze omvormer geschikter is voor 72 cell panelen? Als ik naar een JYM190 paneel kijk
De wat grotere installaties worden (zo goed als) altijd gebouwd met de 156 cellen.
Waarom? Dat werkt makkelijker, minder werk. Vraag maar aan SSC.
Verder kan hij ook geen 2 strings 125 cellen op die ene mmp verwerken door de stroombegrenzing op 10A.
Een sma 3000tl-21 kan veel meer.

@zonnig + photon: ja ik ken die test wel. Niet voor niets was er die kritiek. Een waarde x in een surrealistische configuratie heeft natuurlijk weinig betekenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 13:34:
In ruil voor - vermeende - afwezigheid van flexibiliteit zijn er vast veel Duitsers die max. efficiëntie willen. Als de prijs dan ook nog goed is, gaat dat wel lukken denk ik. Desnoods gooi je niet passende modules op een aparte omvormer, "voor erbij"... >:)
Welnee men kijkt naar de hoogste ''rendite'' die sticker zal ze ''wurst'' zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 14:23:
[...]

Welnee men kijkt naar de hoogste ''rendite'' die sticker zal ze ''wurst'' zijn.
Tuurlijk zijn er in Duitsland ook prijskopers (ja, veel, dus). Maar er zijn er beslist ook - i.t.t. wat je suggereert - veel die voor de top of the bill gaan. En/of, ook gevoelig punt daar: voor spul uit Duitsland zelf. En dan kijken ze niet op een Euro meer.

loc. cit. Photon:
Der MPP-Spannungsbereich ist normal weit und hat nur Einschränkungen im oberen Teil bezüglich der Verwendung von Dünnschichtmodulen. Der Abstand zwischen maximaler DC-Spannung und maximaler MPP-Spannung ist angenehm weit.
Mocht je het maar niks vinden dat juweeltje, staan er nog 5.661 andere omvormers klaar in de Photon inverter database om uit te kiezen...

* edit *

Voor de geïnteresseerden m.b.t. de discussie die (terecht) door veel installateurs wordt gevoerd over het apparaat zie Photovoltaikforum, waar trouwens ook Steca zelf reageert:

http://www.photovoltaikfo...er-wirkungsgr-t72366.html

[ Voor 13% gewijzigd door zonnigtype op 20-01-2012 14:48 . Reden: Bijdragen op grootste PV forum ter wereld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-09 15:36
In TheEconomist van deze week wordt verwezen naar een studie die een link vond tussen CO2 uitstoot en leeftijd.
Die piek ligt iets voorbij de 60. Het gevaar is, wordt daar gesteld, dat de uitstoot dus nog serieus gaat toenemen wanneer de demografische evolutie in Europa in de nabije toekomst (babyboomers) veel mensen van die leeftijd gaat tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cafe Del Mar schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 14:51:
In TheEconomist van deze week wordt verwezen naar een studie die een link vond tussen CO2 uitstoot en leeftijd.
Die piek ligt iets voorbij de 60. Het gevaar is, wordt daar gesteld, dat de uitstoot dus nog serieus gaat toenemen wanneer de demografische evolutie in Europa in de nabije toekomst (babyboomers) veel mensen van die leeftijd gaat tellen.
Logisch, je ziet ook enkel maar gepensioneerden met een SUV rondhossen en vliegreizen/cruises maken dat het niet mooi meer is.....?

Er is misschien een statistisch verband, en dat zal zeker wel zijn verklaringen hebben. Maar ik denk niet dat je mag stellen dat de huidige 50'ers allemaal zo onwetend zijn als de huidige generatie bejaarden. Misschien neemt het egoïsme wel toe met de leeftijd? We gaan toch sterven voor het echt naar de pakistanen is, dus laten we maar lekker profiteren?

Waarmee ik dus niet oordeel, enkel bemerk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Zijn er meer mensen waar het bereik van de plugwise setjes zo beroerd zijn?
Je moet bijna wel veel cirle's hebben, want zodra het iets verder weg is, doet hij het al niet meer.

Afstanden
Circle+ <> stick (50cm) doet het goed
Circle+ <> plug 1 (2 meter + 1 betonvloer) <- werkt
Circle+ <> plug 2 (4 meter + 1 betonvloer) werkt niet.
Circle+ <> plug 3 (6 meter + 1 betonvloer) werkt niet (deze plug zit 3 meter van plug 2)

Pas als ik een plug op 3 meter van de circle plus (of stick) zet plus 1 verdiepvloer, werkt hij.. Maar ja, zoveel pluggen heb ik niet.

Kan ik dit nog verbeteren? Of moet ik gewoon meer pluggen kopen?
Rara is dat toen ik alleen de circle+ had en de stick, deze wel zat op de plaats van plug 3 en het wel wel werkte.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beethere
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-07 20:58
toch een nieuwe kernreactor......
Deze keer niet in Borsele, maar in Petten.
http://www.rijksoverheid....rzoeksreactor-petten.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beethere schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 15:59:
toch een nieuwe kernreactor......
Deze keer niet in Borsele, maar in Petten.
http://www.rijksoverheid....rzoeksreactor-petten.html
Een onderzoeksreactor is iets anders dan een kernreactor bedoeld voor de opwekking van energie. In Mol, redelijk dichtbij mijn woonplaats, hebben we er ook zo eentje staan. Deze is niet de volle 365 dagen in bedrijf en de gebruikte brandstof is miniem.

Een onderzoeksreactor is heel nuttig, omdat er hierdoor vooruitgang op wetenschappelijk gebied wordt geboekt. We kunnen er alleen maar beter van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Laatst online: 21:18
Cyberpope schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 15:57:
Je moet bijna wel veel cirle's hebben, want zodra het iets verder weg is, doet hij het al niet meer.

Afstanden
Circle+ <> plug 3 (6 meter + 1 betonvloer) werkt niet (deze plug zit 3 meter van plug 2)

Pas als ik een plug op 3 meter van de circle plus (of stick) zet plus 1 verdiepvloer, werkt hij.. Maar ja, zoveel pluggen heb ik niet.

Rara is dat toen ik alleen de circle+ had en de stick, deze wel zat op de plaats van plug 3 en het wel wel werkte.
Ik heb de circle + in de stenen vrijstaande schuur zitten, 6 meter van het huis. 3 cicles op de begane grond en 3 op de tweede verdieping. Huis heeft betonnen vloeren en baksteen / kalkzandsteen muren.

De minimale afstand tussen circle+ en plug is 7 meter

Dit werkt allemaal feilloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

wmeester schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 16:02:
[...]

Ik heb de circle + in de stenen vrijstaande schuur zitten, 6 meter van het huis. 3 cicles op de begane grond en 3 op de tweede verdieping. Huis heeft betonnen vloeren en baksteen / kalkzandsteen muren.

De minimale afstand tussen circle+ en plug is 7 meter

Dit werkt allemaal feilloos.
mmm...

Volgens plugwise is het het beste om de circle plus zo dicht mogelijk bij de stick te hebben, maar dat kan dus beter andersom??

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Cyberpope schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 15:57:

Afstanden

Ik had met de eerste levering hetzelfde probleem. Later heb ik nog een aantal bijgekocht om het mesh-netwerk nog wat "mesher" te maken. 8)

Nu werkt alles naar behoren. Was wel een dure grap.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 16:02:
[...]
We kunnen er alleen maar beter van worden.
voor de rest ben ik het er wel mee eens.
alleen deze zin niet.

er is altijd een kans dat het fout gaat.
hoe klein dan ook.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Een vraag aan de omvormer-experts:

Wat is het berschil tussen een SMA 3000TL-20 en een SMA 3000TL-21?

Ik kan het zo snel niet vinden op het web.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Schinnen-groen schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 16:06:
Een vraag aan de omvormer-experts:

Wat is het berschil tussen een SMA 3000TL-20 en een SMA 3000TL-21?

Ik kan het zo snel niet vinden op het web.
ben geen expert, maar
de 1 heeft 1mppt en de andere heeft er 2.

ben je er 1 tegen gekomen?

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 20-01-2012 16:09 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik zag het net genoemd in een van de posts vandaag.
Momenteel het ik een 3000TL-20 hangen met panelen die in de winter veel schaduw hebben.
Dit jaar wil ik uitbreiden op het dak van het woonhuis en daar is no shadow.

Misschien kan ik dan de nieuwe omvormer op de oude panelen hangen en de oude omvormer op de nieuwe.
Met twee mppt's verhelp je toch wat schaduweffecten heb ik tot nu toe op dit forum geleerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Schinnen-groen schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 16:15:
Ik zag het net genoemd in een van de posts vandaag.
Momenteel het ik een 3000TL-20 hangen met panelen die in de winter veel schaduw hebben.
Dit jaar wil ik uitbreiden op het dak van het woonhuis en daar is no shadow.

Misschien kan ik dan de nieuwe omvormer op de oude panelen hangen en de oude omvormer op de nieuwe.
Met twee mppt's verhelp je toch wat schaduweffecten heb ik tot nu toe op dit forum geleerd...
http://www.sma-benelux.co...active-power-control.html
o ja ook nog iets wat ze reactive power noemen.
geen idee wat dat inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Schinnen-groen schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 16:03:
[...]

Ik had met de eerste levering hetzelfde probleem. Later heb ik nog een aantal bijgekocht om het mesh-netwerk nog wat "mesher" te maken. 8)

Nu werkt alles naar behoren. Was wel een dure grap.
Ik heb sinds enkele dagen hetzelfde probleem. Afstand tussen de Circle+ en stick is niet meer dan 4 meter, maar toch af en toe geen ontvangst van deze en andere Circle's. Het ene moment wel, het andere moment niet.

Het gaat me echter veel te ver om voor een betere ontvangst weer honderd euro uit te geven en die dan te plaatsen waar ik het niet nodig heb om alleen maar betere ontvangst te hebben...

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Het kan toeval zijn bij die circles, maar als bij een aantal ervan vermogen wordt geleverd (bijvoorbeeld door een friturepan die aanstaat), dan kan het tot ruim 1 uur duren voordat de data binnenkomt.
Soms geeft de stick ook aan dat er geen verbinding is met de circle+.

Alles al een keer meegemaakt (en soms vaker).
Meestal geeft een reboot van het notebook de oplossing. Waarom? Geheim!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Laatst online: 21:18
Schinnen-groen schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 16:25:
Het kan toeval zijn bij die circles, maar als bij een aantal ervan vermogen wordt geleverd (bijvoorbeeld door een friturepan die aanstaat), dan kan het tot ruim 1 uur duren voordat de data binnenkomt.
Soms geeft de stick ook aan dat er geen verbinding is met de circle+.

Alles al een keer meegemaakt (en soms vaker).
Hmmm, dit kan ik wel bevestigen, ik heb er 1 aan de close-in boiler zitten, die duurt meestal het langst voordat de data binnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Schinnen-groen schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 16:25:
Stick zit in mijn 2008 server. Waarop ook andere voorzieningen hangen. Zie weinig heil om die regelmatig te rebooten.

Deed ik eerste wel elke nacht (uitzetten), maar nu niet meer omdat hij niet mee goed opstart na 1 nacht uitgestaan te hebben (en ik geen tijd heb om dat te fixen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

migjes schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 16:04:
[...]
voor de rest ben ik het er wel mee eens.
alleen deze zin niet.

er is altijd een kans dat het fout gaat.
hoe klein dan ook.
Die reactoren zijn waarschijnlijk zo klein dat ze inherent veilig zijn. Als de koeling compleet wegvalt, de reactor droog komt te staan, dan nog zal er geen meltdown komen.

Risico is nihil (zowel kans als gevolgen zullen klein zijn), i.t.t. gewone reactoren voor stroomopwekking. Die moeten wel veel vermogen hebben anders zijn ze niet rendabel.
migjes schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 16:18:
[...]
http://www.sma-benelux.co...active-power-control.html
o ja ook nog iets wat ze reactive power noemen.
geen idee wat dat inhoud.
Misschien corrigeert het apparaat wel voor de reactieve component op het net, en stuurt dit weg als reëel vermogen? En kan zo zelfs geld verdienen als de zon niet schijnt? (condensatoren gebruiken om phi weer de goede kant op te drukken?) Ik weet dat er windmolens worden gebruikt om power factor te verbeteren, en zo extra geld in het laatje te brengen. Of de aloude capacitor-banks.

[ Voor 37% gewijzigd door Bartjuh op 20-01-2012 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Dat ding in petten is vooral om radioactieve materialen te generen die weer ergens aders voor onderzoek worden gebruikt. Bijvoorbeeld in ziekenhuizen

nu blijkbaar 2 reactoren eentje 30kW en een 45MW(dit van wiki)

en echt veilig wil ik het niet noemen niet al te lang geleden heeft dat ding best lang stil gelegen vanwege de onveiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Bartjuh schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 16:32:
[...]

Die reactoren zijn waarschijnlijk zo klein dat ze inherent veilig zijn. Als de koeling compleet wegvalt, de reactor droog komt te staan, dan nog zal er geen meltdown komen.

Risico is nihil (zowel kans als gevolgen zullen klein zijn), i.t.t. gewone reactoren voor stroomopwekking. Die moeten wel veel vermogen hebben anders zijn ze niet rendabel.
ja dat klopt.
ik was het allen niet eens met die zin.
der komt nog steeds gevaarlijk spul uit.
en die zijn we de komende jaren niet in eens kwijt.
dus der kan best iemand in de komende duizende jaren dat spul tegen komen en er wel last van hebben.
(ben niet super tegen deze centrale. maar het blijft altijd gevaarlijk spul)
[...]

Misschien corrigeert het apparaat wel voor de reactieve component op het net, en stuurt dit weg als reëel vermogen? En kan zo zelfs geld verdienen als de zon niet schijnt? (condensatoren gebruiken om phi weer de goede kant op te drukken?) Ik weet dat er windmolens worden gebruikt om power factor te verbeteren, en zo extra geld in het laatje te brengen. Of de aloude capacitor-banks.
klinkt ook leuk.
ik kan er allen niet zoveel over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Mafketel schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 17:36:
Dat ding in petten is vooral om radioactieve materialen te generen die weer ergens aders voor onderzoek worden gebruikt. Bijvoorbeeld in ziekenhuizen

nu blijkbaar 2 reactoren eentje 30kW en een 45MW(dit van wiki)

en echt veilig wil ik het niet noemen niet al te lang geleden heeft dat ding best lang stil gelegen vanwege de onveiligheid.
"de onveiligheid"?

Verklaar je nader.
edit: is wel belangrijk, want 12km bij mij vandaan....

[ Voor 5% gewijzigd door hansdegit op 20-01-2012 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
hansdegit schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 18:03:
[...]

"de onveiligheid"?

Verklaar je nader.
edit: is wel belangrijk, want 12km bij mij vandaan....
als het echt veilig was dan hadden we allemaal zoon ding in de achtertuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
migjes schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 15:19:
[...]

voor 20A wil ik in mijn huis wel 4mm2 kabel gebruiken.
en die moet door een 19mm buis niet een 16mm.

ik zou niet anders willen.
slaapt lekkerder uit op een zon-dag ;)
Nou, zojuist bij een wandelende NEN encyclopedie langsgeweest. Ik heb nu 2x2,5mm2 bruin, 2x2,5mm2 blauw en 1x2,5mm2 aarde in een 3/4 buis liggen. Kabellengte zal straks een 20-25m bedragen.
Geeft idd een beter gevoel.

Vraagjes aan PV bezitters:
- heeft iedereen een DC schakelaar vóór de inverters? (dus tussen de panelen en de inverter)?
- heeft iedereen een schakelaar tussen de inverter en de zekeringskast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:48
hansdegit schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 18:11:
[...]

- heeft iedereen een DC schakelaar vóór de inverters? (dus tussen de panelen en de inverter)?
- nee
- ja ("werkschakelaar" in de meterkast tussen de hoofdschakelaar en de automaat voor de groep)

[ Voor 9% gewijzigd door BarryH op 20-01-2012 18:14 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
[...]

Nou, zojuist bij een wandelende NEN encyclopedie langsgeweest. Ik heb nu 2x2,5mm2 bruin, 2x2,5mm2 blauw en 1x2,5mm2 aarde in een 3/4 buis liggen. Kabellengte zal straks een 20-25m bedragen.
goed bezig.
maar is dat geen kook groep aansluiting?
ik ben geen typende nen encyclopedie :)
geen idee of dat goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
Neen, en Ja, per groep van 4 of 6 omvormertjes.

Je mag zelf komen kijken hoe het energiebedrijf ons (destijds bij hen gekochte) systeem met 10 parallel geschakelde 100 Watt omvormertjes verdeeld over twee verbruiksgroepen na twee renovaties heeft op laten leveren...

Dat is niet iets wat nu nog geaccepteerd zou worden (weet ik niet zeker), maar ja, allemaal "achter de meter", dus prutsen mag blijkbaar...

(functioneert al zo sinds mei 2005, gezien de toestanden rond de renovaties verder geen problemen meer mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Kets_One schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 12:08:

Vpm 30.5V

Ik heb deze panelen ook maar moet je niet uitgaan van de Vpm ipv de Voc?
De input op mijn omvormer schommelt een beetje om de 300V, dat klopt precies bij de 10 panelen die er nu geinstalleerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Veruit de meeste omvormers hebben een in de omvormer geintegreerde DC schakelaar.
Ik ook (power-one 3.0 OUTD-s)
Schakelaar tussen de omvormer en de meterkast lijkt me niet zo nodig. De groep kan uit en de omvormer kan uit via de DC schakelaar. Wat wil je nog meer.. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
Ach, het is Der Spiegel maar.

De netten moeten vooral uitgebouwd worden voor de dreigende stortvloed van wind off-shore, TenneT moet daar goud geld aan gaan uitgeven. Off-shore is vooral het pakkie an van de ECHTE grote jongens. Lees: de energie holdings, die jarenlang het EEG uitkotsten en er zelfs tot aan het Europese Hof tegen hebben geprocedeerd. Nu ze hebben ingezien dat het een vruchteloze strijd was, willen ze er nu zelf goud geld aan verdienen. Daar waar geen burger een vinger in de lucratieve pap kan brokkelen...

Dus niet/nauwelijks van die 1 miljoen huishoudens met wat zonnepaneeltjes op hun dak (wordt vrijwel allemaal in de urbane omgevingen direct geconsumeerd, ander verhaal in landelijk gebied bij grote boerderijschuren en grote PV parken). Als de degressies "op de normale wijze" zouden doorzetten, komt de feed-in voor nieuwe PV installaties op gronden met bouwvergunningen al ver onder de feed-in voor off-shore te liggen. In het "ergste" degressie scenario (huidige structuur) zou het per 1 jan. 2013 al op 11,59 cent komen te liggen voor PV "groot" op land (wind off-shore: 15 cent/kWh). Er zijn alweer plannen om nog heftiger in te grijpen in de degressie methodiek, door in een "nieuw EEG" per kwartaal te gaan afbouwen om de "schokgolven" in te dammen (en natuurlijk, om nog harder omlaag te gaan met het kostenplaatje bij PeeVau).

http://www.polderpv.nl/ni...jan2012_BRD_2011_7507_MWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

De SMA SB-TL21 omvormers zijn voor NL nog niet goedgekeurd volgens SMA.

Sprak vandaag collega die zelf ook veel importeert (zet 1-2 containers / week weg), die voorziet een prijsstijging rond maart, omdat hij verwacht dat de Duitse terugleververgoeding er volledig afgaat, met als gevolg dat er rond maart een enorme vraag naar panelen / omvormers gaat komen.. ben benieuwd.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo.

Nu heb ik nog 2 offertes lopen, en allebei zeggen met goede kwaliteit. Er zit alleen 550 euro verschil tussen. Grootte van het systeem is 2640 om 2695. Ene is van MDZ andere is van Solarnrg. Kan iemand hier nog onderscheid aangeven, tussen de 2 systemen?
MDZ: omvormer Mastervolt XS 3200
Panelen: 11 stuks A-merk 240 Wp monocrystalline zonnepanelen

SolarNRG: 11 x Sharp 245 Wp
Inverters 1 x SMA SB 2500

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
SunshineCompany schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 19:21:
De SMA SB-TL21 omvormers zijn voor NL nog niet goedgekeurd volgens SMA.

Sprak vandaag collega die zelf ook veel importeert (zet 1-2 containers / week weg), die voorziet een prijsstijging rond maart, omdat hij verwacht dat de Duitse terugleververgoeding er volledig afgaat, met als gevolg dat er rond maart een enorme vraag naar panelen / omvormers gaat komen.. ben benieuwd.
Geloof er niks van dat ze de Einspeise Vergütung (het is geen "terug" leververgoeding, ze salderen niet, ze voeden gewoon op het net in, dat heet "productie") rücksichtslos het hoofd gaan afhakken. Dat gaat ze duizenden banen kosten. Maar ik geef toe: ik wed nergens op, het is full scale war daar.

@Christian B

Wat versta jij onder "een A-merk"???

Klinkt nogal vaag. Wat weet je van die modules? De ander kun je zo opzoeken, datasheets en zo, direct bij de bron van het spul.

[ Voor 10% gewijzigd door zonnigtype op 20-01-2012 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beethere
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-07 20:58
Die grote vraag zou toch alleen tijdelijk zijn hoor; als die vergoeding eraf gaat is dat voor nieuwe installaties, en dan gooien ze hem er wss ineens af voor alle installaties die vanaf die datum worden aanbesteed; net zoals ze hier ook weleens subsidies in een weekend hebben afgeschaft, juist uit angst nog een extra investeringsgolf te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
Beethere schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 19:38:
Die grote vraag zou toch alleen tijdelijk zijn hoor; als die vergoeding eraf gaat is dat voor nieuwe installaties, en dan gooien ze hem er wss ineens af voor alle installaties die vanaf die datum worden aanbesteed; net zoals ze hier ook weleens subsidies in een weekend hebben afgeschaft, juist uit angst nog een extra investeringsgolf te krijgen.
Duitsers zijn geen Nederlanders als het om wijzigingen in incentive systemen gaat.
"Betrouwbaarheid" van bestuur staat daar door de bank genomen hoger aangeschreven.

Niet dat daar geen gekke dingen kunnen gebeuren, maar ze hebben meestal hun zaakjes goed voor elkaar. En Wet is Wet. Die verander je daar niet "zomaar eventjes". Onze wetten zijn sowieso inhoudsloos, dus kan de ambtenarij hier gewoon haar gang gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-09 22:05
[...]

Ik ben geen wandelende NEN 1010 maar als ik jou goed begrijp wil je dan de 2 bruine draden en de 2 blauwe draden parallel op je omvormer gaan aansluiten, zodat het dan als dikkere bekabeling werkt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook is bezien of aardbevingen bij Bergermeer effect kunnen hebben op installaties zoals de kernreactor bij Petten. De conclusie is echter ....
[bron agentschap-nl]
maak zelf af...*de conclusie staat altijd haaks op de mening van de burger, een kernwaarde van dit kabinet*
petten heeft nu niet bepaald een schoon blazoen als het gaat om fouten en lekken.
verder maken ziekenhuizen tegenwoordig hun isotopen zelf, zoals bijvoorbeeld alkmaar.
weer een speeltje erbij dus, bovenop de gasopslag die geen aardbeving gaat maken.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2012 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-09 22:05
Ik had een tijdje geleden aangegeven dat Essent niet door de nul heen wilde salderen.
Ik heb toen eerst een mailtje gestuurd en het hun uitgelegd maar dit gaf geen verbetering.

Daarna de stoute schoenen aangetrokken en op TrosRadar mijn klacht gezet.
Ik had een dag later al een reaktie van de Essentmedewerker. Deze gaf toen een email adres waarbij ik alles op moest zetten.

Gisteren werd ik gebeld door de netbeheerder Enexis dat er bij hun niet bekend was dat ik terug leverde en dat ze dit wel moeten weten om een negatieve factuur te kunnen maken.

Toen stelde ze ook nog voor om eventueel onze meter te vervangen door een andere meter die wel de teruglevering kon registeren. Dit zou dan kosteloos gebeuren.
Ik heb ze vriendelijk bedankt hiervoor.

Vandaag eindelijk de creditnota ontvangen en de -152kWh kreeg ik netjes terug betaald voor een bedrag van 33,66 euro.
Dus het motto ga je door de nul dan ben je de ***, gaat kennelijk toch niet altijd op.

Nu heb ik hier op het forum ook wel eens gelezen dat het bij andere energie leveranciers tot -1000 kWh volledig terug betaald wordt.
Nou Essent kan zijn eigen dan waarschijnlijk tot dit rijtje gaan voegen.

Ik ben in ieder geval wel blij.
smaakt naar meer terug leveren :9 :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MalleEppie71
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 22:11
zonnigtype schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 19:17:
[...]

Ach, het is Der Spiegel maar.

De netten moeten vooral uitgebouwd worden voor de dreigende stortvloed van wind off-shore, TenneT moet daar goud geld aan gaan uitgeven. Off-shore is vooral het pakkie an van de ECHTE grote jongens. Lees: de energie holdings, die jarenlang het EEG uitkotsten en er zelfs tot aan het Europese Hof tegen hebben geprocedeerd. Nu ze hebben ingezien dat het een vruchteloze strijd was, willen ze er nu zelf goud geld aan verdienen. Daar waar geen burger een vinger in de lucratieve pap kan brokkelen...

Dus niet/nauwelijks van die 1 miljoen huishoudens met wat zonnepaneeltjes op hun dak (wordt vrijwel allemaal in de urbane omgevingen direct geconsumeerd, ander verhaal in landelijk gebied bij grote boerderijschuren en grote PV parken). Als de degressies "op de normale wijze" zouden doorzetten, komt de feed-in voor nieuwe PV installaties op gronden met bouwvergunningen al ver onder de feed-in voor off-shore te liggen. In het "ergste" degressie scenario (huidige structuur) zou het per 1 jan. 2013 al op 11,59 cent komen te liggen voor PV "groot" op land (wind off-shore: 15 cent/kWh). Er zijn alweer plannen om nog heftiger in te grijpen in de degressie methodiek, door in een "nieuw EEG" per kwartaal te gaan afbouwen om de "schokgolven" in te dammen (en natuurlijk, om nog harder omlaag te gaan met het kostenplaatje bij PeeVau).

http://www.polderpv.nl/ni...jan2012_BRD_2011_7507_MWp
Dat is inderdaad 'eine Warheit'. Jij vergelijkt met nog te realiseren dure windparken op zee. Hoe ziet het er uit als je 'zon' vergelijkt met 'wind op land', zowel in huidige elektriciteitsproductie als kostprijs per MWh? Voor zover ik weet is het grootste deel van de opgewekte windenergie 'onshore'. Kijk er vervolgens ook eens naar als oplossing voor een maatschappelijk vraagstuk in plaats van burger vs. grote onderneming. Ik zie dan een ganz andere Warheit ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 19:09:
Veruit de meeste omvormers hebben een in de omvormer geintegreerde DC schakelaar.
Schakelaar tussen de omvormer en de meterkast lijkt me niet zo nodig. De groep kan uit en de omvormer kan uit via de DC schakelaar. Wat wil je nog meer.. >:)
Klopt inderdaad, de stekker van de omvormer kan bovendien ook nog uit het stopcontact, heb je ook geen werkschakelaar nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 19:29:
Hallo.

Nu heb ik nog 2 offertes lopen, en allebei zeggen met goede kwaliteit. Er zit alleen 550 euro verschil tussen. Grootte van het systeem is 2640 om 2695. Ene is van MDZ andere is van Solarnrg. Kan iemand hier nog onderscheid aangeven, tussen de 2 systemen?
MDZ: omvormer Mastervolt XS 3200
Panelen: 11 stuks A-merk 240 Wp monocrystalline zonnepanelen

SolarNRG: 11 x Sharp 245 Wp
Inverters 1 x SMA SB 2500

Alvast bedankt.
O ja, het merk "A-kwaliteit" dat is toch overtuigend, niet?
Sharp goed spul, alleen die SB 2500 is echt een oud gebakje. Dat is ook van toepassing op de XS3200 overigens.

Verder hangt het erg van de prijs af. Heb je een erg mooi dak? :)
Ook is het een "kleine" installatie, dan zou ik kiezen voor wat meer vermogende panelen. Kom je bijna aan de 3 kWp.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2012 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Ach, ik weet 't ook allemaal niet. Het enige wat ik op dit moment hele dagen doe is particulieren vertellen over kwaliteit, opbrengsten en terugleveren. Dit jaar is het jaar van de particuliere installaties, al dan niet via inkoop-acties. De rest volgt vanzelf.

@Christian; Click voor de gein de Canadian's eens aan op de MDZ website, dan heb je een 'echt' A-merk, en kun je ook beter vergelijken.

Verder; kijk ook eens naar Kostal Piko omvormers. Goede ervaringen mee hier. Of anders een SMA SB2500HF-30.

Overigens vandaag bij een klant een XS4300 opgehangen, met 16x260Wp Panda's.

Afbeeldingslocatie: http://static.flickr.com/54/139092366_ce5b410228_o.jpg
Het is weekend!

[ Voor 48% gewijzigd door SunshineCompany op 20-01-2012 20:43 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 20:00:
[...]
[bron agentschap-nl]
maak zelf af...*de conclusie staat altijd haaks op de mening van de burger, een kernwaarde van dit kabinet*
petten heeft nu niet bepaald een schoon blazoen als het gaat om fouten en lekken.
verder maken ziekenhuizen tegenwoordig hun isotopen zelf, zoals bijvoorbeeld alkmaar.
weer een speeltje erbij dus, bovenop de gasopslag die geen aardbeving gaat maken.
Jij doelt op een cyclotron, toch? Niet alle medisch benodigde isotopen kan je in een cyclotron produceren, je zult dus altijd ergens een HFR nodig hebben.
Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 19:09:
[...]
Dat wist ik niet. Dat spaart weer wat centen voor DC schakelaars.
Dat lijkt me geen veliig idee. Immers, een "leek" weet ws. niet dat je PV op je dak hebt liggen en denkt dan "mooi, alle groepen afgeschakeld, nu kunnen we klussen". Niet wetende dat er nog een spanningsbron van boven komt. Ik ga aandringen op zo'n werkschakelaar. En een dikke stikker met uitleg erop: "let op: zonnepanelen boven!"

@weekend SSC: ik kan ook een relatie aangeven tussen het aantal ooievaars en het geboortecijfer in Hongarije...Correlatie ≠ causaliteit.

[ Voor 4% gewijzigd door hansdegit op 20-01-2012 20:47 ]

Pagina: 1 ... 19 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.