Tubes (paradontax) spoel ik schoon (afwas water restant) en gaat bij plastic afval;
tandenborstels hebben we afneembare koppen op (maar vraag is hoe lang die nog verkrijjgbaar zijn);
doosje tandenstokers bij plastic afval (niet de tandenstokers zelf natuurlijk, die verdwijnen gebroken en wel in de GFT bak, is splinterhout).
- kwark / yoghurt / melk
Zuivel eten we nog zeer matig, uitsluitend in statiegeld, maar ook dat wordt zeer moeilijk in natuurvoedingswinkel. Gaat uiteraard schoongespoeld retour winkel. Melk is nauwelijks meer in statiegeld te krijgen. Ik haat wegwerp verpakkingen (maken ze groene stroom van tegenwoordig, zeggen ze. Ja, doewie, die fictieve "49% biomassa aandeel in de vuilverbranding" zeker, schei toch uit mensen...)
- spullen die simpelweg kapot gaan
- gebrande cd's / dvd's / pennen
CDs hergebruiken we op de moestuin als spiegeltjes "tegen de vogels die onze zaailingen komen snaaien". Als ze op zijn gaan ze bij het restafval.
DVDs gebruik ik (nog) niet, althans, ik brand ze niet. Pennen gaan bij restafval. Metalen puntje en evt. metalen houdertje bij metaal schroot (alle kleintjes helpen, en het is een kleine moeite...). Meeste pennen die ik gebruik zijn trouwens van de straat geraapt, kan me niet meer herinneren wanneer ik er een heb gekocht...
- wasmiddel / schoonmaakmiddelen

Je bedoelt de verpakkingen? Ik haal bij speciale winkel (die mogelijk dit jaar gaat sluiten

) al jaren in 5 liter jerrycan allesreiniger en afwasmiddel. Vloeibaar (Ecover). Lege flessen gaan bij plastic afval (schoongespoeld, restanten gewoon gebruikt uiteraard).
Al vele jaren halen we met een al eeuwenoud glazen potje bij drogist (oude stempel) azijnzuur. Gebruiken we verdund als schoonmaakazijn in aparte fles (ook al "antiek").
- pasta zit in plastic
Ja, und? Is schoon, en gaat bij plastic afval (ik scheid trouwens in verpakkingsplastic resp. andersoortig spul, doe het in aparte zakken. Laminaten haat ik en vertik ik om te kopen, mogen dan ook niet bij plastic afval).
- aardappelen zitten ook in een net (oké met de eigen eigen tas naar de groenteboer, maar dan haalt de groenteboer de aardappels uit het net...)
Kweken we zelf, als ze op zijn koop ik op de biologische groentenmarkt, waar ze gewoon los in de kist zitten (krijg al jaren 10% korting op aankopen, heb jaren als vrijwilliger voor het voorganger-bedrijf gewerkt...

)
De foto die ik poste van het gezin met de weckpot was al het plastic afval van een jaar. Dus niet zoals wij, tientallen kilo's plastic afval wat enkel (gesubsidieerd) verbrand of gestort kan worden, met beide de nodige externe kosten, nee die weckpot is al het plastic afval wat ze maken in een jaar.
Knap. Redden we niet. Maar we doen ons best. Onze "bijdrage aan het restafval" is marginaal. En blijft dat tot in den doedt...
... maar we blijven de "hoofdprijs" aan de verontreinigingsheffing betalen ...
(je weet wel, het vastrecht fascisme waar
dit land de goedwillende burger kapot aan gaat)
Ik heb trouwens niet gekeken naar video van dat gezin. Iets bekend over de rest van hun fantastische gedrag? Auwto? Verder geen probleem hoor, ook zij hebben een pluim verdiend. Misschien wel een hele grote.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)