Duurzame Energie deel 19 (2012) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 20 ... 28 Laatste
Acties:
  • 132.162 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
hansdegit schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 20:44:
Dat lijkt me geen veliig idee. Immers, een "leek" weet ws. niet dat je PV op je dak hebt liggen en denkt dan "mooi, alle groepen afgeschakeld, nu kunnen we klussen". Niet wetende dat er nog een spanningsbron van boven komt. Ik ga aandringen op zo'n werkschakelaar. En een dikke stikker met uitleg erop: "let op: zonnepanelen boven!"
zit een beveiliging op de omvormer die zorg dat i uit gaat op het moment dat de stroom er af gaat.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hansdegit schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 20:44:
Dat wist ik niet. Dat spaart weer wat centen voor DC schakelaars.
Of het zo is staat altijd in de specs.
Dat lijkt me geen veliig idee. Immers, een "leek" weet ws. niet dat je PV op je dak hebt liggen en denkt dan "mooi, alle groepen afgeschakeld, nu kunnen we klussen". Niet wetende dat er nog een spanningsbron van boven komt. Ik ga aandringen op zo'n werkschakelaar. En een dikke stikker met uitleg erop: "let op: zonnepanelen boven!"
Zonder spanning uit de meterkast gaat de omvormer zowiezo uit. Daar haalt hij ook zijn netfrequentie uit.
Zonder net is de omvormer direct uit. Dus niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Geen netspanning, en de omvormer schakelt direct uit, binnen een fractie van een seconde.

:P

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
lol op hoevel manieren kunnen we dit vertellen. :P

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 20:47:
[...]
Of het zo is staat altijd in de specs.

[...]

Zonder spanning uit de meterkast gaat de omvormer zowiezo uit. Daar haalt hij ook zijn netfrequentie uit.
Zonder net is de omvormer direct uit. Dus niet nodig.
Dat zijn goede berichten. Thx.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Als de wechselrichter geen prik proeft, schiet hij in de stress, en doettie niets meer!

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Netzüberwachung ......jaja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 19:29:
SolarNRG: 11 x Sharp 245 Wp
Inverters 1 x SMA SB 2500

Alvast bedankt.
Je kunt beter de SB2500 HF-30 nemen i.p.v. de SB2500.
Zelf heb ik sinds 2 oktober een installatie liggen van 10x Sharp 245Wp op een SMA 2500HF-30, ook via SolarNRG.
Tot nu toe ben ik er zeer tevreden over, met de Sunny Beam in de woonkamer kun je de opbrengsten zien.
Binnenkort ga ik deze ook met 1 paneel uitbreiden.

[ Voor 5% gewijzigd door SpeksteenWP op 20-01-2012 21:10 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 20:53:
[...]

Zelf heb ik sinds 2 oktober een installatie liggen van 10x Sharp 245Wp op een SMA 2500HF-30, ook via SolarNRG.
Tot nu toe ben ik er zeer tevreden over, met de Sunny Beam in de woonkamer kun je de opbrengsten zien.
Binnenkort ga ik deze ook met 1 paneel uitbreiden.
Leg je die zelf?....tis toch zo leuk!
Als je die 3 nieuwe panelen erbij koopt kun je direct sorteren op stroom. Sehr toll!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2012 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Op een plat dak zou ik het zelf wel doen.
In mijn geval een schuindak, ik laat het doen, samen met nog 2 panelen op een Soladin.
Over een plat dak gesproken, ik heb nog ruimte op de carport/berging >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Topicstarter
MalleEppie71 schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 20:17:
[...]

Dat is inderdaad 'eine Warheit'. Jij vergelijkt met nog te realiseren dure windparken op zee. Hoe ziet het er uit als je 'zon' vergelijkt met 'wind op land', zowel in huidige elektriciteitsproductie als kostprijs per MWh? Voor zover ik weet is het grootste deel van de opgewekte windenergie 'onshore'. Kijk er vervolgens ook eens naar als oplossing voor een maatschappelijk vraagstuk in plaats van burger vs. grote onderneming. Ik zie dan een ganz andere Warheit ;-)
Klopt, maar het verschil bij die 11 en een halve Eurocent (als 'tie uit gaat komen, kan ook erger uitpakken) met de 9,2 cent Anfangsvergütung (nog excl. systeembonus) waar ze bij wind op land op zitten is ook niet zo groot meer. Feit is dat de kostenreductie bij zonnestroom vanwege de implementatie van het EEG een voorbeeld is geweest voor alle andere opties die nooit zo'n extreem scherpe leercurve hebben doorlopen, noch zo hard zijn gegroeid over zo lange tijd. Je kunt een zonnepaneeltje immers moeilijk vergelijken met een windturbine, al wordt dat natuurlijk overal gedaan.

Auch wieder eine Wahrheit...

Van mij mogen ze beiden groeien als kool.

Voor de harde cijfers welke optie nu wat heeft geproduceerd vorig jaar (voorlopige data) zie hier. Grafisch overzicht 2010 zie hier. Daar zul je zien dat de invoeding van zonnestroom in dat jaar al bijna op een derde deel van de invoeding van wind lag (waaronder nog nauwelijks wind off-shore).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Speksteenkachel schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 21:06:
Ben je niet bang dat die gestolen worden?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 21:06:
Op een plat dak zou ik het zelf wel doen.
In mijn geval een schuindak, ik laat het doen, samen met nog 2 panelen op een Soladin.
Wat dacht je van 6 x Suntech STP 250s...

6 x 260,70 = 1564,20
transport = 72
montagegestel 6 stuks = 216
omvormer SMA 1600tl = 800 (via kortinsactie MDZ)
2650 totaal voor 1500Wp -> circa 1,77 euro / Wp

Lijkt me een winnaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-09 07:44

flippo765

4170 Wp subsidieloos

hansdegit schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 21:15:
[...]

Je zou ze vast kunnen zetten met een ketting, heb ik hier ook niet en me buurman (politie) heeft er nog nooit een Proces Verbaal over voorbij zien gaan.

Had deze week de verzekeringsagent over de vloer en we kregen het over zonnepanelen.
Voor 3 euro per jaar kunnen die gewoon bij de opstalverzekering meeverzekerd worden (er komt een notitie bij).
Hij is btw gelijk enthousiast geworden dus binnenkort ligt er ook een Nieuwe Niedorp's dak vol!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

hansdegit schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 21:15:
Ik woon niet in de Randstad (grapje)
Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 21:17:
Wat dacht je van 6 x Suntech STP 250s...

6 x 260,70 = 1564,20
transport = 72
montagegestel 6 stuks = 216
omvormer SMA 1600tl = 800 (via kortinsactie MDZ)
2650 totaal voor 1500Wp -> circa 1,77 euro / Wp

Lijkt me een winnaar!
Ziet er zeker goed uit.
Carport/berging heeft echter andere schaduwcondities dan m'n schaduwvrije schuine dak.
Bij 3x Suntech 250 op de carport zit ik weer met 750Wp waar ik boven ook al mee zit, d'r is helaas geen omvormer voor.

[ Voor 68% gewijzigd door SpeksteenWP op 20-01-2012 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 21:27:
[...]
Ik woon niet in de Randstad (grapje)
Ik wou een klein bordje ophangen bij de panelen:

Afbeeldingslocatie: http://www.informatiebord.nl/imgsrc/600/600/user/shop/img/basis-levgev.png

Daarna ga ik taalles geven ..... ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2012 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Achter in de tuin op het schuurtje is ook nog ruimte :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 21:33:
Achter in de tuin op het schuurtje is ook nog ruimte :o
Drie pluto?

Beetje over de top, maar ik er wat anderen willen die gezamelijk bestellen. Wellicht zelfs daar!
(kun je aanhaken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
****** knip ********

[ Voor 104% gewijzigd door hansdegit op 20-01-2012 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 21:29:
[...]

Ik wou een klein bordje ophangen bij de panelen:

[afbeelding]

Daarna ga ik taalles geven ..... ;)
:? Bij jou bovenop het dak???

Hoeveel mensen komen daar zo gemiddeld op een doordeweekse dag???

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 21:39:
[...]

:? Bij jou bovenop het dak???

Hoeveel mensen komen daar zo gemiddeld op een doordeweekse dag???
Dat was het begin...maar niet het einde!

Overigens 130 mensen.. (met mijn naam)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2012 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 21:41:
[...]

Dat was het begin...maar niet het einde!
Ik voel een updeet aan m'n water...
Overigens 130 mensen.. (met mijn naam)
Ja, maak dat de kat maar wijs... >:) >:)

[ Voor 30% gewijzigd door zonnigtype op 20-01-2012 21:45 . Reden: Min een ... en ff een linkje dazu ... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 21:42:
[...]
Ik voel een updeet aan m'n water...
Ik wil voor maart wat extra plaatsen. Schuindak Oost/zuidoost (90 oost + 20 graden zuid)
De laatste tijd denk ik echter ook aan het platte dak van mijn dakkapel...
Dan liggen ze platter en zullen ze minder schaduw van de nok pakken (en een klein pijpje)

Ga d'r nog een nachtje over slapen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 21:45:
[...]

Ik wil voor maart wat extra plaatsen. Schuindak Oost/zuidoost (90 oost + 20 graden zuid)
Dan liggen ze platter en zullen ze minder schaduw van de nok pakken (en een klein pijpje)

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 20:32:
[...]

O ja, het merk "A-kwaliteit" dat is toch overtuigend, niet?
Sharp goed spul, alleen die SB 2500 is echt een oud gebakje. Dat is ook van toepassing op de XS3200 overigens.

Verder hangt het erg van de prijs af. Heb je een erg mooi dak? :)
Ook is het een "kleine" installatie, dan zou ik kiezen voor wat meer vermogende panelen. Kom je bijna aan de 3 kWp.
Dak ligt op ZZW, in Zeeland. Blijft moeilijk om offertes te vergelijken. Ik heb ruimte voor 11 panelen van dit formaat, en panelen met meer vermogen zijn ook weer stuk duurder. Dit is mooi en betaalbaar formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Erg jammer dat ze de externe kosten van bijvoorbeeld kolen-energie niet meenemen.

http://www.skepticalscience.com/true-cost-of-coal-power.html
As you can see, the externalities are sufficient to triple the cost of coal power, if they were reflected in its price. If we include the coal externalities, it increases the levalized costs to approximately 28 cents per kWh, which is more than hydroelectric, wind (onshore and offshore), geothermal, biomass, nuclear, natural gas, solar photovoltaic, and on par with solar thermal (whose costs are falling rapidly). Suddenly coal doesn't look like such a good deal.
Bizar hoe het plaatje dan zou veranderen.
Een Harvard studie komt uit van op z'n best 9.36 cent / kWh, mediaan 17.84 cent/kWh en op z'n slechtst 26.89 cent / kWh.

Komt bij de 10 cent / kWh prijs van een nieuwe centrale. Waanzin dat er nieuwe kolencentrales worden gebouwd.

Voor een complete verhandeling:
http://www.sourcewatch.or...le=External_costs_of_coal

We weten uit dit topic al een tijdje dat een kilowattuur uit een PV paneel zo richting de 16 cent kan gaan, en dan reken je nog niet eens alle opbrengst gedurende de gehele levensduur. Opeens is zonne-energie goedkoop en kolen waanzinnig duur. Waarom komt de Spiegel hier niet mee?

Edit: 1,60 eur/ wp, gefinancierd tegen 4% rente, geen enkele subsidie / belastingvoordeel regeling kom ik bij 30 jaar afschrijving uit op een prijs van minder dan 9 cent / kWh...

Een nieuwe PV centrale maakt goedkoper stroom dan een nieuwe kolencentrale, externe kosten niet eens meegerekend!

Wat the fuck dát is nieuws!

[ Voor 9% gewijzigd door SpiceWorm op 20-01-2012 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:26

MieJuul

3970Wp

Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 21:45:
[...]

Is het niet zo dat hoe platter de panelen liggen, hoe langer de schaduw wordt?!

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 21:02
Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 21:50:
[...]

Dak ligt op ZZW, in Zeeland. Blijft moeilijk om offertes te vergelijken. Ik heb ruimte voor 11 panelen van dit formaat, en panelen met meer vermogen zijn ook weer stuk duurder. Dit is mooi en betaalbaar formaat.
Hey nog een Zeeuw (WELKOM!), waar in Zeeland zit je ergens?

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MieJuul schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 21:50:
[...]

Is het niet zo dat hoe platter de panelen liggen, hoe langer de schaduw wordt?!
De vloerafdruk wordt wel iets langer, maar de hoogte aan de achterkant van het paneel wordt lager waardoor de schaduwlengte fors afneemt. Overigens is het daar maar 1 rij dus daar is er in dit geval helemaal geen schaduw van een voorliggende rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mightym schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 21:53:
[...]

Hey nog een Zeeuw (WELKOM!), waar in Zeeland zit je ergens?
Vlissingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 21:02
In Vlissingen wordt traditioneel ook goed geboerd met PV installaties, lekker veel zonuren!

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Die stijgende kWh prijs door die opslag in Duitsland heeft ook een voordeel.
Stroom uit PV is straks goedkoper (ook zonder vergoeding) dan stroom die aangeboden wordt door het net.
Moet je wel een Feraris meter hebben voor het automatisch salderen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:10

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Durft er hier nog iemand iets zinnigs te zeggen over de volgende mogelijkheden:
- 2 panelen 165x81 in landscape, hellingshoek 10graden, en redelijk dicht op elkaar (nog geen 2x de hoogte)
- 2 panelen 165x81 in portrait, hellingshoek 5 graden (om op dezelfde hoogte als in landscape uit te komen)

met de volgende orientatie / omgeving:
- zzw
- op dakkapel van oost/west dak, dus schaduw van daknok in de middag (bypass diodes??)

Als het gaat om de opbrengsten??

De 5 graden lijkt wat weinig (is vanwege windvang en zichtbaarheid), maar lijkt mij alsnog beter dan 10graden met een deel van het jaar schaduw van het voorste paneel door lage zonnestand.
Ook dacht ik dat bypass diodes vaak in portrait werken, dus dan zou dit beter zijn (ivm schaduw van nok) om de panelen zo te zetten dat ze één voor één in de schaduw komen ipv dat beide panelen geleidelijk schaduw krijgen van de nok...

PS.
Eerder had Neanderthaler al 280Wp paneeltjes uitgerekend (195x99cm), maar die passen dus niet, de panelen komen te ver boven en buiten de dakrand uit (windvang, zichtbaarheid)...
Dus vandaar nu op zoek naar alternatieven. Zak dan wel naar de 200-240Wp panelen :'(

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
SpiceWorm schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 21:50:

We weten uit dit topic al een tijdje dat een kilowattuur uit een PV paneel zo richting de 16 cent kan gaan, en dan reken je nog niet eens alle opbrengst gedurende de gehele levensduur. Opeens is zonne-energie goedkoop en kolen waanzinnig duur. Waarom komt de Spiegel hier niet mee?
Misschien omdat nog steeds Sehr Geehrter Dr. Rolf Pohlig Vorstand is van de Gesellschaft der Freunde und Förderer des RWI. Zeg maar, de Friends and Sponsors club die dat "belangrijke wetenschappelijke onafhankelijke instituut", waar Der Heilige Spiegel zo fijn uit citeert, al jaren ondersteunt in immateriële en materiële zin.

Pohl is tegelijkertijd, hé, toevallig, nog steeds Chief Financial Officer van de grootste bruinkolen, poederkolen en atoomboer van Duitsland, jawohl, RWE, heeft bij nog eens vier RWE dochters commissariaten lopen, en weet hij vast zijn degelijke Duitse integriteit te bewaren als belangenbehartiger van "objectieve" studies die impliciet RWE's bestaan zo lang mogelijk moeten rekken, en de zonnestroom groei zo effectief mogelijk de kop moeten doen afhakken door extreem eenzijdige, honderd procent op "kosten" aspecten uitgelegde en dus zeer ranzige "analyses".

Zijn "echte" baas, de uit de staalindustrie afkomstige "van dik hout zaagt men planken", "niet lullen, maar kolenzakken vullen", Jürgen Großmann, die ook voor de British American Tobacco GmbH heeft gewerkt, en die bij de uitverkoop van Essent aan zijn bedrijf RWE zeer lucratief door ons betaalde (MEP) windturbines aan de Groningse kust als gratis bruidsschat mee kreeg, haalde zijn bekende RWE riedeltje "zonnestroom in Duitsland is als ananas kweken in Alaska" weer eens uit zijn zeer aftandse boeren klerenkast. En haalde gemakzuchtig weer ff flink uit om die "dure" zonnestroomboys in eigen land de poten onder de stoel vandaan te (laten) zagen, recently (bericht Handelsblatt, zie Photovoltaik.eu).

En die keurige meneer Pohl blijkt ook nog een commissariaatje bij dat merkwaardige bedrijf "Essent N.V." te hebben. De feitelijk verdwenen leverancier wier in NL nog als enigszins "groen" bekende naam het moederbedrijf RWE nu misbruikt om stiekem de (onder eigen naam ingetrokken) "leveringsvergunnning" van kolenelektra en gas in NEEderland van een mislukt vaalgroen verfje te voorzien...

... dus ik zet een grote pot zout naast alle RWI publicaties, hoe slim ze ook in elkaar zijn gestoken.

... en de berichtgeving "namens het RWI" in der Spiegel dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:41

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Bweuh ik ben echt verslaafd. Ik moet naar een afkickkliniek.

* mkleinman wil nog meer PV...

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars Warrior schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 22:17:
Durft er hier nog iemand iets zinnigs te zeggen over de volgende mogelijkheden:
- 2 panelen 165x81 in landscape, hellingshoek 10graden, en redelijk dicht op elkaar (nog geen 2x de hoogte)
- 2 panelen 165x81 in portrait, hellingshoek 5 graden (om op dezelfde hoogte als in landscape uit te komen)

met de volgende orientatie / omgeving:
- zzw
- op dakkapel van oost/west dak, dus schaduw van daknok in de middag (bypass diodes??)

Als het gaat om de opbrengsten??

De 5 graden lijkt wat weinig (is vanwege windvang en zichtbaarheid), maar lijkt mij alsnog beter dan 10graden met een deel van het jaar schaduw van het voorste paneel door lage zonnestand.
Ook dacht ik dat bypass diodes vaak in portrait werken, dus dan zou dit beter zijn (ivm schaduw van nok) om de panelen zo te zetten dat ze één voor één in de schaduw komen ipv dat beide panelen geleidelijk schaduw krijgen van de nok...

PS.
Eerder had Neanderthaler al 280Wp paneeltjes uitgerekend (195x99cm), maar die passen dus niet, de panelen komen te ver boven en buiten de dakrand uit (windvang, zichtbaarheid)...
Dus vandaar nu op zoek naar alternatieven. Zak dan wel naar de 200-240Wp panelen :'(
Ben even kwijt hoe de situatie was.
Bij een kleine hh (die 10 graden) maakt het flink uit als je de achterste rij verhoogd met 5 cm (1 dikke tegel)
De ballast onder de steun en met een bout en plug aan het montage gestel vastmaken.
Reken dat eens door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
SpiceWorm schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 21:50:
[...]

Erg jammer dat ze de externe kosten van bijvoorbeeld kolen-energie niet meenemen.

http://www.skepticalscience.com/true-cost-of-coal-power.html

[...]

Bizar hoe het plaatje dan zou veranderen.
Een Harvard studie komt uit van op z'n best 9.36 cent / kWh, mediaan 17.84 cent/kWh en op z'n slechtst 26.89 cent / kWh.

Komt bij de 10 cent / kWh prijs van een nieuwe centrale. Waanzin dat er nieuwe kolencentrales worden gebouwd.

Voor een complete verhandeling:
http://www.sourcewatch.or...le=External_costs_of_coal

Edit: 1,60 eur/ wp, gefinancierd tegen 4% rente, geen enkele subsidie / belastingvoordeel regeling kom ik bij 30 jaar afschrijving uit op een prijs van minder dan 9 cent / kWh...

Een nieuwe PV centrale maakt goedkoper stroom dan een nieuwe kolencentrale, externe kosten niet eens meegerekend!

Wat the fuck dát is nieuws!
Zojuist even snel dat stuk van meneer Epstein doorgebladerd, maar het staat bol van de aannames. Het meest stuitend is de schatting van de kosten van "extreme weather events" die tgv Climate Change zouden gaan plaatsvinden.

Ook de kosten van de "loss of biodiversity" zijn gebaseerd op schattingen en aannames. En hoe definieer je biodiversiteit?

Kolenenergie heeft enorme nadelen en behoorlijke impact op milieu, mensenrechten etc. Da's dus niet cool.
Maar om op basis van -vind ik- boterzachte wetenschap 27ct (zullen wel $ centen zijn) te veronderstellen gaat mij te ver.
quote: Epstein et al.
While we have based this analysis on the best avaiable data that are used by a wide range of organiations, this review is limited by the omission of many environmental, community, mental health,and economic impacts that are not easily quantifiable. Another limitation is the placing of numbers on impacts that are difficult to quantify or monetize, including the VS L, a crude estimate of the benefits of reducing the number of deaths used by economists, and the social cost of carbon, based on the evolving impacts of climate change. We have included ranges, reflecting the numerous sets of data and studies in this field (all of which have their ownuncertainties), varying assumptions in data sets and studies, and u ncer tainties a bout future impacts and the costs to society.
En dan toch een factor 3 neerpennen. Tsja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ooit een carrière in de onderzoeksjournalistiek overwogen? Goed verhaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
hansdegit schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 22:43:
[...]

Ooit een carrière in de onderzoeksjournalistiek overwogen? Goed verhaal!
Ben al sinds 2004 bezig met Polder PV, dus die "carrière" was al ingezet... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

SSC al wezen buurten in Dalfsen?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:10

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 22:37:
[...]
Ben even kwijt hoe de situatie was.
Bij een kleine hh (die 10 graden) maakt het flink uit als je de achterste rij verhoogd met 5 cm (1 dikke tegel)
De ballast onder de steun en met een bout en plug aan het montage gestel vastmaken.
Reken dat eens door.
Het gaat om een plat dak van een (kleine) dakkapel, oppervlak circa 180x200cm (hoogte x breedte vanuit zuid bekeken). Op zich zijn de steunen denk ik best met bouten door het dak vast te zetten.

Met een hh van 10 en een paneel van 81cm in landscape is het nog geen 15cm hoog, dus kan die verhoging van 5cm van het achterste paneel kan wel eens heel goed uitkomen, had ik nog niet aan gedacht.
Maar of dat opweegt tegen simpel 2 panelen in portrait met dus een nog lagere hh van 5graden?

Bestaande dak (zink, 50jr oud, lekt) gaat eraf, dus vandaar ben ik nu aan het kijken of ze tegelijk met het vervangen daarvan niet simpelweg ff 2 paneeltjes erop kunnen gooien. Het is mij nl. veels te hoog, en op het schuine deel van het dak heb ik veel last van schoorstenen, pijpjes en dakkapellen, dus die weg wil ik niet inslaan...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
De door Overijssel aan de verkoop van Essent verdiende opcenten worden er in een rap tempo doorheen gejast tegenwoordig.

Wikipedia: Essent

2 Euro per Wp op die schaal (een halve MWp), daar gaan wat bedrijven leuke marges kunnen scoren...

... ik heb al voorspeld: het wordt een groot gekkenhuis in dit land ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:28

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Zijn die Suntech,s echt zo goedkoop tegenwoordig :?
Ik zie dat een Suntech 190Wp daar zo,n 220 euro kost, ik betaalde voor een Suntech 175Wp 2 jaar geleden nog zo,n 500 euro :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 23:08:
[...]

De door Overijssel aan de verkoop van Essent verdiende opcenten worden er in een rap tempo doorheen gejast tegenwoordig.

Wikipedia: Essent

2 Euro per Wp op die schaal (een halve MWp), daar gaan wat bedrijven leuke marges kunnen scoren...

... ik heb al voorspeld: het wordt een groot gekkenhuis in dit land ...
Aan al die nieuw installatie bezitters, wel even aanmelden bij Anton :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars Warrior schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 23:05:
[...]

Het gaat om een plat dak van een (kleine) dakkapel, oppervlak circa 180x200cm (hoogte x breedte vanuit zuid bekeken). Op zich zijn de steunen denk ik best met bouten door het dak vast te zetten.

Met een hh van 10 en een paneel van 81cm in landscape is het nog geen 15cm hoog, dus kan die verhoging van 5cm van het achterste paneel kan wel eens heel goed uitkomen, had ik nog niet aan gedacht.
Maar of dat opweegt tegen simpel 2 panelen in portrait met dus een nog lagere hh van 5graden?

Bestaande dak (zink, 50jr oud, lekt) gaat eraf, dus vandaar ben ik nu aan het kijken of ze tegelijk met het vervangen daarvan niet simpelweg ff 2 paneeltjes erop kunnen gooien. Het is mij nl. veels te hoog, en op het schuine deel van het dak heb ik veel last van schoorstenen, pijpjes en dakkapellen, dus die weg wil ik niet inslaan...
Een hellingshoek onder de 8 graden spoelt niet goed schoon, dat heb ik niet uit eigen ervaring hoor....
Ik bedoelde een plug in de ballasttegel en de bout door het montagegestel in de tegel draaien.
Dan kan het zonder doorboring van het dak (altijd een voordeel).
Dan heb je een klein stapje ad 5 cm en dat scheelt relatief veel. En zonder extra ballast.
Minimale afstand (schaduwfactor) is 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
JAN-B schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 23:13:
[...]

Ik zie dat een Suntech 190Wp daar zo,n 220 euro kost, ik betaalde voor een Suntech 175Wp 2 jaar geleden nog zo,n 500 euro :(
... en wat een plezier heb je inmiddels al aan die mooie Chineesjes gehad ...

... kostprijs reductie van meer dan 50% is inderdaad wat er internationaal is geschied. Een prestatie van formaat, jammer dat het een shake-out moest opleveren waar we nog lang het einde niet van hebben gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JAN-B schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 23:13:
[...]

Ja, lekker toch. Niet alleen Suntech overigens.

Sopray panelen 190/195Wp staan op marktplaats voor 88 cent incl btw.
Met google vindt je dan alleen wat problemen op het gebied van delaminatie en verkleuringen.
Dat durf ik dan weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 19:29:

Nu heb ik nog 2 offertes lopen, en allebei zeggen met goede kwaliteit. Er zit alleen 550 euro verschil tussen. Grootte van het systeem is 2640 om 2695. Ene is van MDZ andere is van Solarnrg. Kan iemand hier nog onderscheid aangeven, tussen de 2 systemen?
MDZ: omvormer Mastervolt XS 3200
Panelen: 11 stuks A-merk 240 Wp monocrystalline zonnepanelen

SolarNRG: 11 x Sharp 245 Wp
Inverters 1 x SMA SB 2500

Alvast bedankt.
@Christian: (ik wil geen reclame maken) maar ik kan je Solarnrg + Sharp aanbevelen; heb zelf zo,n 3 jaar geleden een setje bij hun gekocht en ben redelijk tevreden, hier in Middelburg (lekker dichtbij)
Veel sucses om de juiste keuze te maken >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

zonnigtype schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 23:23:

... en wat een plezier heb je inmiddels al aan die mooie Chineesjes gehad ...
@Heeel veeel plezier :9
Kleine schrijffout!! Chineesjes moet ENKELvoud zijn, heb maar 1 Suntech + 2x Sharp!!
(Sharp komt toch niet uit China, ander maak ik een blunder )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
JAN-B schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 23:29:
[...]

@Heeel veeel plezier :9
Kleine schrijffout!! Chineesjes moet ENKELvoud zijn, heb maar 1 Suntech + 2x Sharp!!
(Sharp komt toch niet uit China, ander maak ik een blunder )
D'r zitten, mag ik hopen, toch wel 72 Chinese cellen in, dat moduultje? >:)

Sharp zit al dik 50 jaar tot over de oren in de PV-business en is very Japanese...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 23:18:
Ik bedoelde een plug in de ballasttegel en de bout door het montagegestel in de tegel draaien.
Dan kan het zonder doorboring van het dak (altijd een voordeel).
Dan heb je een klein stapje ad 5 cm en dat scheelt relatief veel. En zonder extra ballast.
Minimale afstand (schaduwfactor) is 2.
dat kan ook.
ik had een malletje gemaakt.
beton er in gegoten.
metalen strip met 2 bouten (voor dat het beton hard is.)
en daar boven op een clickfit rekje of zo iets.

dan kun je er ook voor kiezen om voor 10cm verhoging tegaan of zo iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 16:04
kloas_wokkel schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 16:14:
Zijn er ook mensen met ervaring die 2 inverter's op 1 paneel gezet hebben ?
Ik heb namelijk nog 2 Soladin 120's liggen die ik evt op 1 paneel van 230 Wp wil plaatsen
Solon doet dit:
Afbeeldingslocatie: http://img.bit-byters.net/IMAG0164.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.bit-byters.net/IMAG0170.jpg
Op hun toch wel innovatieve tracker (in dit geval boven in Gerlos (AT) langs de piste) met naast de hierboven getoonde power-optimizers (je vraagt je af waarom, boven op een heuvel zonder enige begroeiing) ook gigantisch frameloze panelen:
Afbeeldingslocatie: http://img.bit-byters.net/IMAG0167.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.bit-byters.net/IMAG0168.jpg
Van 625Wp:
Afbeeldingslocatie: http://img.bit-byters.net/IMAG0171.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
pcmadman schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 00:24:
[...]

Solon doet dit:
[afbeelding]
[afbeelding]
Op hun toch wel innovatieve tracker (in dit geval boven in Gerlos (AT) langs de piste) met naast de hierboven getoonde power-optimizers (je vraagt je af waarom, boven op een heuvel zonder enige begroeiing) ook gigantisch frameloze panelen:
[afbeelding]
[afbeelding]
Ja, leuk die vette Solon Movers...
Van 625Wp:
[afbeelding]
625 Wp slechts? Ach...

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Bayern_Radtour_2011/DSCF4480.jpg

Dat zijn proefexemplaren van Sunpower op dezelfde trackers.

Daar zaten zelfs 4 junctionboxen op de panelen, maar 2 hadden er DC bekabeling. Systeemspanning 750 volt max., korstsluitstroom 11,7 Ampère. Zie ook verdere toelichting en foto's in mijn reportage van afgelopen jaar:

http://www.polderpv.nl/Muenchen_Roermond.htm

Dat moet straks allemaal worden doorverkocht, die parken en trackers, het bedrijf heeft immers voor het grootste deel faillissement aangevraagd...

... het eerder al over de tong gaande Microsol uit een Arabisch emiraat schijnt nu echt de meest serieuze overname kandidaat te zijn. Arme Duitsers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:52

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
mkleinman schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 22:31:
Bweuh ik ben echt verslaafd. Ik moet naar een afkickkliniek.

* mkleinman wil nog meer PV...
Ik wil ook wel, maar ik durf geen vergunning meer aan te vragen. Ik weet het antwoord van de gemeente al.

Trouwens ook m'n isolerende dubbelnippel gevonden, van PVDF.
Afbeeldingslocatie: https://shop.landefeld.de/media/media/produkte/dnpp.jpg
Dat moet de warmtegeleiding door koper onderbreken, zodat de koudwaterleiding koel blijft.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-09 23:37
Heeft iemand een oplossing voor het volgende:
Binnen enkele weken gaan we een PV installatie aanschaffen, mij is aanbevolen om 6x Enecsys micro inverters aan te schaffen icm een gateway dan 20 jaar garantie, uiteraard wil ik kunnen loggen wat ik genereer als ik NIET thuis ben, omdat we dan alle stroom uitzetten. (behalve koelkast en ketel :))
Blijkbaar kun je dus alleen continu loggen wanneer je 24/7 365 dagen per jaar je Internet (router + gateway) aanlaat staan. Daarnaast dient de internetverbinding stabiel te zijn want als het signaal wegvalt heb je ook geen data

Zijn er andere nog mogelijkheden om te loggen icm dit systeem?
(installatie wordt aangesloten op een aparte groep in de meterkast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
pielle007 schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 11:05:
Binnen enkele weken gaan we een PV installatie aanschaffen, mij is aanbevolen om 6x Enecsys micro inverters aan te schaffen icm een gateway dan 20 jaar garantie, uiteraard wil ik kunnen loggen wat ik genereer als ik NIET thuis ben, omdat we dan alle stroom uitzetten. (behalve koelkast en ketel :))
Blijkbaar kun je dus alleen continu loggen wanneer je 24/7 365 dagen per jaar je Internet (router + gateway) aanlaat staan. Daarnaast dient de internetverbinding stabiel te zijn want als het signaal wegvalt heb je ook geen data

Ik ben niet bekend met het systeem, ken het alleen van Internet. De vraag die je moet stellen is wat er gebeurt als je niet bent aangesloten. Van de Solarlog weet ik dat het fout gaat wanneer de Solarlog twee dagen offline is. Daarna kan je handmatig csv-files gaan editen om het weer fatsoenlijk te krijgen. Ik heb één keer door een storing ruim twee weken zonder ADSL gezeten en ben twee avonden bezig geweest om ontbrekende data in te voeren. Je moet dus weten wat de Enecsys doet als er geen internet ter beschikking is. Slaat hij de data op? Hoe lang? Op het belgische Zonstraal forum zijn enkele Enecsys-bezitters. Misschien dat je daar je vraag zou kunnen stellen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Leuke tips voor de duurzame gedachte:

http://mevrouw-minder.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
pielle007 schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 11:05:

de helle logging moet dan thuis worden op geslagen.
als je alleen je kWh wil weten kun je hier mee een aardig eind komen.
http://www.eprotech.nl/shop/kWh-meters-c-16.html
andere oplossingen worden al gouw lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 10:43:
[...]

Ik wil ook wel, maar ik durf geen vergunning meer aan te vragen. Ik weet het antwoord van de gemeente al.
Ik ken jouw situatie niet. Maar voor op het dak hoef je geen vergunning aan te vragen?
of gaat de gemeente anders een lantaarnpaal voor jouw panelen neerzetten? (zo'n foto heb ik eerder voorbij zien komen op dit forum geloof ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 12:16:
[...]

Ik ken jouw situatie niet. Maar voor op het dak hoef je geen vergunning aan te vragen?
of gaat de gemeente anders een lantaarnpaal voor jouw panelen neerzetten? (zo'n foto heb ik eerder voorbij zien komen op dit forum geloof ik)
als je een lantaarn paal voor je deur krijgt.
dan kun je deze panelen gebruiken.
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=110487
de tvt is niet al te best maar stroom is stroom. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 12:16:
[...]

Wel als je in een beschermd dorps- of stadsgezicht woont, zoals ik.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 14:27

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

JAN-B schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 16:49:
[...]
@Anton: WOW, knap hoor, 16,5 m3 / jaar. (volgens mij een record hier)
Ik heb het even opgezocht, hier 44 m3 / jaar, ook 1 persoon, part time werkend, ,s-avonds en weekend regelmatig bij vriendin, dus geen waterverbruik en 1x /week douche en 1x/week wasmachine.
Voor de rest: extreem zuunig - kom uit Zeeland he -
Ik zou trouwens echt niet weten hoe ik nog op mijn waterverbruik kan bezuinigen;
minder wassen, minder douchen, minder toiletbezoek :?
(ik neem aan dat Anton zich elke ochtend wast :9 )
Mijn tips:
  • Hou eens bij hoeveel water (en gas) een douchebeurt kost. Ik heb genoeg aan zo'n 20 liter water, door 'functioneel' te douchen. Ik sta eronder om schoon te worden, niet om eindeloos van het warme water te genieten. Daarnaast gaat bij mij de kraan nooit volledig open. Ik werk op kantoor, dus zweet erg weinig. Met gebruik van deo vind ik 2 à 3 keer douchen per week voldoende.
  • Ik heb geen spaarknop op de WC, maar bij een kleine boodschap druk ik de knop half in waardoor de stortbak sluit zodra ik de knop los laat. Ik spoel wel altijd door en heb geen stenen in m'n stortbak. Een volledige stortbak ik bij mij zo'n 7,5 liter (afgelezen op de watermeter)
  • 'Oud' water uit de waterkoker gooi ik niet weg, maar in de gieter waarmee ik mijn planten in huis water geef. Het bespaart (qua geld) geen zak, maar ik vind het gewoon zonde om weg te gooien
  • Ik heb een redelijke tuin, maar geef deze nauwelijks water. Vooral gras en de weinige planten zijn vrij sterk. Mocht er wel een lange droge periode zijn, dan geef ik zo laat mogelijk in de avond pas water, om verdamping te voorkomen.
  • Sinds ik een nieuwe auto heb, gaat deze niet meer door de wasstraat, maar maak ik deze thuis schoon. Voorspoelen met de tuinslang, dan een emmertje sop en weer naspoelen met de tuinslang (de kraan gaat natuurlijk nooit volledig open).
  • Waarom mensen de kraan laten doorlopen tijdens het tandenpoetsen heb ik nooit begrepen, maar ik gebruik geen beker o.i.d.
  • De wasmachine draait alleen met volle trommel (meestal 1, soms 2 keer per week) en afwassen gaat met de hand als er genoeg vaat staat.
  • Ik kook vaak aardappelen en gebruik hiervoor slechts een klein laagje water. Door de deksel er goed op te houden en het vuur laag, verdampt er weinig en stomen de aardappelen gaar. Bij pasta kun je ook véél minder water gebruiken dan wordt geadviseerd op de verpakking.
Volgens mij heb ik zo alle waterverbruikende activiteiten wel gehad...

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:17

grimson

domeingrommer

antonboonstra schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 12:41:
Mijn tips:
• Sinds ik een nieuwe auto heb, gaat deze niet meer door de wasstraat, maar maak ik deze thuis schoon. Voorspoelen met de tuinslang, dan een emmertje sop en weer naspoelen met de tuinslang (de kraan gaat natuurlijk nooit volledig open).
Zover ik heb begrepen is het water uit de kraan kalkhoudend wat op je auto kan neerslaan ofzoiets. Het water uit de wasstraat zal dit waarschijnlijk niet zijn. En je mag misschien niet overal je auto wassen op straat ivm gescheiden riool en regenwater afvoer en vervuiling hiervan.

Maar verder een prima duurzame gedachte :)

[ Voor 3% gewijzigd door grimson op 21-01-2012 12:56 ]

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Cybje

First Post!

Een goede wasstraat doet aan filtering en recycling van het gebruikte water. Daardoor trekken ze veel minder water uit de waterleidingen. Daarnaast zit een vieze auto vol met milieuonvriendelijke rotzooi, waaronder olie. Dat zijn dingen die je eerst gefilterd wilt hebben en niet direct de grond in wilt gooien.

Vanuit het oogpunt van duurzaamheid is een goede autowasstraat beter. Qua kosten is het natuurlijk goedkoper om zelf te wassen.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

De aanvraag is ingediend op basis van mijn offerte.. :) Gaat moeilijk worden trouwens, zal via aanbesteding gaan lopen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:00
grimson schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 12:53:
[...]

Zover ik heb begrepen is het water uit de kraan kalkhoudend wat op je auto kan neerslaan ofzoiets. Het water uit de wasstraat zal dit waarschijnlijk niet zijn.
Zouden ze water bij de wasstraat daadwerkelijk ontharden? Ik kan het me nauwelijks voorstellen. Evt op te lossen door een droge doek er overheen te halen ipv laten opdrogen :)
En je mag misschien niet overal je auto wassen op straat ivm gescheiden riool en regenwater afvoer en vervuiling hiervan.
Klopt. Enigszins bizar, want op het geheel bezien lijkt de hoeveelheid zeep die hiermee met het regenwaterafvoer meegaat marginaal. Kan me niet voorstellen dat het voor een significante vervuiling zorgt in de praktijk die groter is dan andere vorming van vervuiling van datzelfde water.
Cybje schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 12:58:
Een goede wasstraat doet aan filtering en recycling van het gebruikte water. Daardoor trekken ze veel minder water uit de waterleidingen. Daarnaast zit een vieze auto vol met milieuonvriendelijke rotzooi, waaronder olie. Dat zijn dingen die je eerst gefilterd wilt hebben en niet direct de grond in wilt gooien.
Mij ontgaat even waar de olie vandaan zou moeten komen bij het wassen van een auto. En zelfs als het zou kunnen, zou die olie door een flinke regenbui net zo goed van het voertuig afspoelen.

[ Voor 25% gewijzigd door Rukapul op 21-01-2012 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Mijn waterverbruik is gehalveerd afgelopen jaar! Simpelweg door te verhuizen.. ;) 't Meeste gaat naar 't douchen overigens. Maarja, dat heb je als je beiden (heel) veel sport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kop vandaag in de telegraaf

Nachtstroom duurder dan dagstroom

wat zullen ze hier bedoelen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
door de manier waarop een wasstraat werkt is het van belang dat de laatste stap onthard water is.

Er zijn genoeg wasstraten die hun water hergebruiken en sowieso is een vuil en olie/vetafvanger verplicht dus per saldo is het beter voor het milieu om naar de wasstraat te gaan. olie in water is gewoon erg slecht.

Even zoeken naar een milieu vriendelijk wasstraat is dan wel handig en als je 10km moet omrijden wordt het alweer moeilijk om te zeggen hoe de balans uitslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rukapul schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 12:59:

[...]

Mij ontgaat even waar de olie vandaan zou moeten komen bij het wassen van een auto. En zelfs als het zou kunnen, zou die olie door een flinke regenbui net zo goed van het voertuig afspoelen.
Verharde olie gaat er enkel af met zeep of met warmer water. Die olie is ook de reden dat al die vuile roetresten blijven plakken aan je auto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:29
Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 13:09:
kop vandaag in de telegraaf

Nachtstroom duurder dan dagstroom

wat zullen ze hier bedoelen???
Telegraaf artikel
Het prijsverschil schijnt amper een cent te verschillen per kWh en aangezien de meeste mensen tijdens de 'dure uren' meer verbruiken betaal je netto meer dan wanneer je enkel-tarief doet.

Voor de zonnestroom leveranciers hier is het voordeel van het hogere tarief overdag dus ook minder geworden.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Waarom was je eigenlijk je auto?

Heb ik nooit begrepen.

Een regenbuitje en hij is weer redelijk schoon.
Staat hier altijd buiten.

[ Voor 40% gewijzigd door Schinnen-groen op 21-01-2012 13:47 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Gezin met 3 kinderen, 134m3, qua water

[ Voor 18% gewijzigd door hansdegit op 21-01-2012 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Cybje

First Post!

Schinnen-groen schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 13:46:

Heb ik nooit begrepen.

Sommige mensen vinden het fijn als de auto mooi glimt, maar aan de andere kant heb je mensen die het geen bal interesseert, dus daar ga ik geen discussie over houden.

Wel is het zo dat het beter is voor je lak om 'm regelmatig te wassen en bijv. ook van wax te voorzien. Hoe de auto eruit ziet, bepaalt ook voor een deel de waarde. Als je een beetje auto hebt, dus geen brik van 500 euro, maar bijv. een nieuwe van 30.000 euro, kan het maar zomaar zijn dat je uiteindelijk meer geld overhoudt als je 'm met enige regelmaat wast.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 14-09 22:29
Schinnen-groen schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 13:46:

Heb ik nooit begrepen.

Als je de auto niet met enige regelmaat wast, dan is 'ie zo smerig dat je de ruiten ook vrijwel niet meer schoon krijgt en dan heb je ook sneller smerige strepen op je kleding.
Maar goed, kan zijn dat een auto in andere delen van 't land wat minder snel smerig wordt.
* TD-er gaat toch wel een keer of 4 a 5 per jaar door de wasstraat.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Laatst online: 14-09 12:55
Vandaag lag de nota van greenchoice in de bus.
Ze hebben netjes voor de aller laatste keer bij uitzondering mijn standen (-950) uitbetaalt tegen het volledige tarief.
Va nu heb ik dus een digitale meter en zullen ze volgens hun margeregel uitkeren.

Totaal is het toch wel lkkr ik heb 0 euro betaalt aan stroom, gas en transportkosten door zonnepanelen op mijn dak te leggen. Deze brengen genoeg op om alles mee te verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

TD-er schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 14:04:
[...]

Als je de auto niet met enige regelmaat wast, dan is 'ie zo smerig dat je de ruiten ook vrijwel niet meer schoon krijgt en dan heb je ook sneller smerige strepen op je kleding.
Maar goed, kan zijn dat een auto in andere delen van 't land wat minder snel smerig wordt.
* TD-er gaat toch wel een keer of 4 a 5 per jaar door de wasstraat.
De ramen worden wel regelmatig schoongemaakt (en ook de ruiterwissers worden op tijd vervangen).
Wel zo veilig.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:45
Zo. Vanaf vandaag is onze zonnestroominstallatie uitgebreid met een 120Wp paneeltje. Zojuist was het moment van 'first light' en toen mijn vrouw ceremonieel de stekker van de omvormer in het stopkontakt plaatste begon het geheel wel 1W te leveren ;)

Foto's e.d. volgen uiteraard. En niet vergeten mijn onderschrift aan te passen. 2125+120=2245Wp!

-edit-

Herstel: Er wordt nu 2W geproduceerd! Nu is het ten minste meer dan het verbruik van de plugwise plug ;)

[ Voor 14% gewijzigd door JeroenH op 21-01-2012 14:36 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Laatst online: 15-09 17:58

The Wizard

Moderator Mobile
Gefeliciteerd met de geboorte van je nieuwe paneeltje ;).

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TD-er schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 13:29:
[...]

Telegraaf artikel
Het prijsverschil schijnt amper een cent te verschillen per kWh en aangezien de meeste mensen tijdens de 'dure uren' meer verbruiken betaal je netto meer dan wanneer je enkel-tarief doet.

Voor de zonnestroom leveranciers hier is het voordeel van het hogere tarief overdag dus ook minder geworden.
Mijn tarieven voor electra:
Hoog € 0,04324 Energiebelasting € 0,11400   BTW(19%) € 0,02988 Totaal € 0,18712    
Laag € 0,02878 Energiebelasting € 0,11400   BTW(19%) € 0,02713 Totaal € 0,16991

Verschil Hoog-Laag = 0,01721 euro (1,721 cent)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

grimson schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 12:53:
[...]
Zover ik heb begrepen is het water uit de kraan kalkhoudend wat op je auto kan neerslaan ofzoiets. Het water uit de wasstraat zal dit waarschijnlijk niet zijn. En je mag misschien niet overal je auto wassen op straat ivm gescheiden riool en regenwater afvoer en vervuiling hiervan.

Maar verder een prima duurzame gedachte :)
Had 'm onder tips staan, maar was niet echt als besparende/duurzame tip bedoeld. Een wasstraat gebruikt, zoals al gezegd, al snel minder water dan je zelf zou doen. Echter door het weinige gebruik van water in de wasstraat zal het vuil eerder op de borstels van de wasstraat blijven, wat de kans op (fijne) krasjes in de lak verhoogd. Vandaar dat ik m'n Audi O+ thuis was.

Nog wel een tip vergeten te noemen. Bij het afwassen, spoel ik de afwas voor, door de warme kraan zachtjes open te zetten. Tegen de tijd dat het water warm is (mijn ketel staat op zolder) ben ik klaar met voorspoelen en kan de wasbak gelijk gevuld worden met heet water.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:26

MieJuul

3970Wp

Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 14:45:
[...]

Mijn tarieven voor electra:
Hoog € 0,04324 Energiebelasting € 0,11400   BTW(19%) € 0,02988 Totaal € 0,18712    
Laag € 0,02878 Energiebelasting € 0,11400   BTW(19%) € 0,02713 Totaal € 0,16991

Verschil Hoog-Laag = 0,01721 euro (1,721 cent)
Dat zijn fraaie prijzen.
Bij welke maatschappij is dat als ik vragen mag?

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:45
MieJuul schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 16:04:
Dat zijn fraaie prijzen.
Tip: vraag ook vooral naar de vastrechtprijzen van de betreffende maatschappij. Die zijn in een energiezuinig huidhouden van veel groter belang dan de variabele kosten.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 16:02
[b]KarelPrior schreef op donderdag 08 december 2011 @ 19:36:
[...]
Op het dak van ons kantoorgebouw is in september 30,08 KWp neergelegd, en vanmorgen lagen er vier panelen niet meer op hun plek. De Noordwest 9 was nog wel te doen, maar vermoedelijk zijn de windstoten de panelen fataal geworden. NW is recht van achteren, en de panelen steken 15cm uit tov het frame. het alu is gewoon gescheurd en ik heb vier panelen kunnen wegdragen. Twee gaten in de dakbedekking en een 5e paneel met een ster.
Meteen gemeld bij SolarTotal, en die stuurde direct twee man en nog twee van Esdec langs voor damage-control en om de boel te stabiliseren voor komende nacht. Gelukkig is de wind nu ZW, en beukt dus niet tegen de botte achterkant
[...]
Afgelopen week hebben SolarTotal, Esdec en ZonneEnergie Noord-Nederland onze panelen voorzien van een andere bevestiging. De 'overstek' van de panelen van ~15 cm, die genoeg aangrijping voor rukwinden gaf zodat de boel kon scheuren/kapottrillen, is er nu niet meer.

Afbeeldingslocatie: http://94.211.229.92/PV/KP_PV_dak_flatfix_nieuw_1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://94.211.229.92/PV/KP_PV_dak_flatfix_nieuw_2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://94.211.229.92/PV/KP_PV_dak_flatfix_nieuw_3.jpg

Dat slaapt een stuk geruster bij storm en ontij... Professioneel werk van de mannen, ze kwamen met hun eigen klimuitrusting en die was ook wel nodig daar op 17 meter hoogte. Vlagerige winden duwen je zo van het dak af als je niet uitkijkt.
Helaas heeft de inverter al die tijd blootgestaan aan rare stromen, want die is kaduuk. Volgende week waarschijnlijk een nieuwe.
De andere helft van het systeem draait rustig door: http://www.sunnyportal.co...4ee760432c2c&splang=nl-NL, en binnenkort weer op volle kracht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 12:28
tijd bij gehouden hoe met waterdruk CV zat:

02-01-12 bijgevuld van 1,1 bar naar 2,0 bar temp 39 graden
06-01-12 2,0 bar temp 49 graden
16-01-12 1,4 bar temp 62 graden
16-01-12 1,4 bar temp 49 graden
21-01-12 1,4 bar bijgevuld tot 2 bar temp 68 graden (bijvullen op 40 graden gedaan!)

lijkt me toch niet heel goed of we? Maar weer aangevuld en verder in de gaten houden...

Verder nog na leiding isolatie zitten kijken.
- isolatie van warmwater gedeelte cv is maar een metertje boven op zolder, heeft dat nut?

- aanvoer warmwater voor radiatoren/vloerverwarming. Op zolder kan ik een meter isoleren; echter onder in verdeelunit gaan de buizen in een koof naar boven. Is er isolatie materiaal wat er omheen kan schuiven en dan omhoog? Want ik kan het in de koof zelf niet bevestigen, te smal!

laatste heb ik hier nog naar gekeken:
http://www.bespaarbazaar....oerverwarming-p-1293.html

1. pomp draait alleen indien nodig
2. als water in vloer zakt qua temperatuur, dan pompt die niet onnodig juist koud water rond? levert dat wat op?
3. in de zomer hoef ik er niet weer een tijdklok tussen te zetten.

Nuttige investering lijkt me?

Voor de zomer gekeken naar regenton, ook leuk om te plaatsen tussen de afvoer dakgoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Karelprior schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 16:09:
[...]
De andere helft van het systeem draait rustig door: http://www.sunnyportal.co...4ee760432c2c&splang=nl-NL, en binnenkort weer op volle kracht!
Dat ziet er stevig uit. Heb je ook nog foto's van de vorige situatie?

Leuk zo'n WebBox, maar leuker is natuurlijk mooie (live) grafieken op de site van het bedrijf zelf te plaatsen, zoals bij SSC. Dat kan prima met zo'n WebBox en wat scripts van ondergetekende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
trekker22 schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 16:16:
- isolatie van warmwater gedeelte cv is maar een metertje boven op zolder, heeft dat nut?

- aanvoer warmwater voor radiatoren/vloerverwarming. Op zolder kan ik een meter isoleren; echter onder in verdeelunit gaan de buizen in een koof naar boven. Is er isolatie materiaal wat er omheen kan schuiven en dan omhoog? Want ik kan het in de koof zelf niet bevestigen, te smal!
oja moet je eigenlijk aanvoer EN retour isoleren neem ik aan?

zag in de koof dat er nu om de koperen buizen iets van een geribbeld plastic omheen is geschoven. Moet ik dit al zien als provisorische isolatie en deze gewoon verwijderen en dit er om plaatsen:

http://www.bespaarbazaar....solatie-meter-p-1530.html

En dit ook zoveel mogelijk rond de verdeel unit aanbrengen (moet ik stukken gaan knippen, want overal bochtwerk waar het er niet oppast etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 16:02
antonboonstra schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 16:22:
[...]

Dat ziet er stevig uit. Heb je ook nog foto's van de vorige situatie?
Massa's. Heb een stukje voor Zonnigtype's newbee-pagina op stapel staan, maar tijd tijd tijd tekort niet gemaakt om eea in te sturen. 'k Zal de foto's volgende week wel op een site zetten, dan kan dat iig bekeken worden.
Leuk zo'n WebBox, maar leuker is natuurlijk mooie (live) grafieken op de site van het bedrijf zelf te plaatsen, zoals bij SSC. Dat kan prima met zo'n WebBox en wat scripts van ondergetekende.
Mee eensch! SunnyPortal heb ik ingericht zodat er iig iets is om naar te kijken, maar als jij iets met livescripts kunt doen.... ff contact via DM volgende week?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MieJuul schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 16:04:
[...]

Dat zijn fraaie prijzen.
Energiedirect
Via vereniging eigen huis
Onderstaande de vaste kosten:

Vaste kosten per maand
Vastrecht leverancier € 1,50
BTW(19%) € 0,28
Totaal € 1,78

Vaste kosten per jaar
Vastrecht netbeheerder € 175,31
Heffingskorting - € 318,62
Meterhuur € 26,32
BTW(19%) - € 22,23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
trekker22 schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 16:16:
tijd bij gehouden hoe met waterdruk CV zat:

02-01-12 bijgevuld van 1,1 bar naar 2,0 bar temp 39 graden
06-01-12 2,0 bar temp 49 graden
16-01-12 1,4 bar temp 62 graden
16-01-12 1,4 bar temp 49 graden
21-01-12 1,4 bar bijgevuld tot 2 bar temp 68 graden (bijvullen op 40 graden gedaan!)
niet al te gek, maar hou het effe in de gaten
lijkt me toch niet heel goed of we? Maar weer aangevuld en verder in de gaten houden...

zelfs een meter isoleren heeft nut.
is goedkoop om te doen bespaart niet veel.

als je er voor zorgt dat de koof van boven goed dicht is dan is de hele koof gewoon isolatie.
laatste heb ik hier nog naar gekeken:
http://www.bespaarbazaar....oerverwarming-p-1293.html

1. pomp draait alleen indien nodig
2. als water in vloer zakt qua temperatuur, dan pompt die niet onnodig juist koud water rond? levert dat wat op?
3. in de zomer hoef ik er niet weer een tijdklok tussen te zetten.

Nuttige investering lijkt me?
dat je der nog niet 1 hebt. foei stoute trekker22.
ik vind dat geen mooie als ik eerlijk mag zijn. der zijn veel mooiere te vinden.
is jouw vloerverwarmings pomp minder als 100W?
Voor de zomer gekeken naar regenton, ook leuk om te plaatsen tussen de afvoer dakgoot!
doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 12:41:
[...]

Wel als je in een beschermd dorps- of stadsgezicht woont, zoals ik.
Ok, dat is duidelijk. Wel jammer.

Succes verder! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
migjes schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 17:27:
[...]

niet al te gek, maar hou het effe in de gaten

[...]

zelfs een meter isoleren heeft nut.
is goedkoop om te doen bespaart niet veel.

dat je der nog niet 1 hebt. foei stoute trekker22.
ik vind dat geen mooie als ik eerlijk mag zijn. der zijn veel mooiere te vinden.
is jouw vloerverwarmings pomp minder als 100W?

[...]
60 watt stand 3

Hoe bedoel je mooi? Je ziet hem niet zitten.

Of bedoel je prijs/functies? Heb je betere suggesties?
doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
trekker22 schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 18:02:
[...]

60 watt stand 3

Hoe bedoel je mooi? Je ziet hem niet zitten.

Of bedoel je prijs/functies? Heb je betere suggesties?
doen.
hoe i der uit ziet interesseert mij ook niet.
kijk een bij heatnet
die vind ik al wat leuker en heeft wat meer afstel functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
migjes schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 18:07:
[...]

hoe i der uit ziet interesseert mij ook niet.
kijk een bij heatnet
die vind ik al wat leuker en heeft wat meer afstel functies.
http://www.bespaarbazaar....ompschakelaar-p-1916.html

en nog goedkoper ook, dus bestel ik die wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
dat had ik niet gezien.

als je een regenton aan legt in de tuin.
mijn ervaring is dat ze eigenlijk altijd te klein zijn.
ga voor zo groot mogelijk en niet zoon kleintje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
TD-er schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 13:29:
[...]

Telegraaf artikel

Was al lang bekend. Alles is richting het "continu tarief" gesleept, stapsgewijs.

Grafiek update die ik eind vorig jaar al op m'n site heb geplaatst, prijsontwikkeling tariefstellingen bij Vattenfall/NUON:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Financien/All-in_NUON_2012_voorspelling.gif

Overzicht (nog bijwerken met nieuwste tarief dit jaar) hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

zonnigtype schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 18:54:
[...]

Was al lang bekend. Alles is richting het "continu tarief" gesleept, stapsgewijs.

Grafiek update die ik eind vorig jaar al op m'n site heb geplaatst, prijsontwikkeling tariefstellingen bij Vattenfall/NUON:

[afbeelding]

Overzicht (nog bijwerken met nieuwste tarief dit jaar) hier.
Je grafiek laat ook zien dat de prijs precies hetzelfde is als 2008-II.
En dat er nog maar 3 tarieven hoger liggen dan de huidige.

Zullen we dezelfde trend aanhouden(omhoog, waarbij het gunstig is en blijft om groen te investeren) of zal het blijven balanceren rond de 21-22ct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
flippo765 schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 19:05:
[...]

Je grafiek laat ook zien dat de prijs precies hetzelfde is als 2008-II.
En dat er nog maar 3 tarieven hoger liggen dan de huidige.

Zullen we dezelfde trend aanhouden(omhoog, waarbij het gunstig is en blijft om groen te investeren) of zal het blijven balanceren rond de 21-22ct.
Ja, ik heb regelmatig ruzie met figuren die maar blind blijven beweren dat de kWh prijs "al jaren 7 procent per jaar stijgt", zonder bewijzen te leveren. Ik lever ze wel, maar soms wordt zelfs dat niet geloofd. Staat gewoon op de Vattenfall site, z.s.m. de zooi downloaden na elke halfjaar wisseling. Ben bezig met weer fors overzicht van alle nieuwe tariefstellingen, met wat nieuwe grafieken. Wel hoop werk. En goed opletten, je maakt zo een fout.

Vergeet niet dat er een paar kolenmonsters bij komen (die worden gewoon afgebouwd, believe it or not), we gaan naar overschot elektra productie toe. Ik geloof niet in retehard stijgende kWh prijzen. En als Staatje saldeerders wil gaan pesten kan ze best wat aan de grootste component gaan doen, de energiebelasting (bijv. deels inruilen voor een vaste component die onsaldeerbaar is...). Ik zie ze er toe in staat...

* edit *
Natuurlijk staat niet alles erbij (zeker niet de "vaste" tarieven, "budget" troep en dat soort onzin, daar ga ik me niet mee bezig houden). Dit zijn gewoon de basistarieven waar de meeste klanten mee te maken zullen hebben, en die gebruik ik om de prijstrend weer te geven van wat "gangbaar" is. Als extra heb ik de continu tarief component van Natuurstroom toegevoegd, wat gewoon een vast bedrag hoger is dan continu tarief grijs en daar dus "mee loopt". Natuurstroom wordt niet meer (als product waaruit nieuwe klanten zouden kunnen kiezen, of bestaande naar toe zouden kunnen switchen) "geleverd", oude/bestaande klanten behouden de oude "rechten". In de plaats daarvan is (voor nieuwe "groen" zoekers bij Vattenfall) "CO2 OK" stroom gekomen, wat er echter grijzer uit ziet. Maar dat is allemaal marketing, niet interessant voor mijn doelstelling met deze grafiek.

[ Voor 25% gewijzigd door zonnigtype op 21-01-2012 19:23 . Reden: toelichting ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik denk dat het zo langzamerhand niet meer verstandig is dat je dat post zonnigtype,
mind my words.
En als Staatje saldeerders wil gaan pesten
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/de/thumb/e/ed/Feind_hoert_mit.jpg/220px-Feind_hoert_mit.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2012 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 19:23:
ik denk dat het zo langzamerhand niet meer verstandig is dat je dat post zonnigtype,
mind my words.

[afbeelding]
:?

Ik post wat ik noodzakelijk acht ter informatie van de geïnteresseerde NL burgers...

Ben benieuwd wie er straks bij mijn deur staat. Moet ik alvast op continutarief appeltaart gaan bakken? Of op GC "natuurstroom"?. Ik vind alles CO2 OK... >:)

* edit *

Ik veeg mijn jeweetwel af met de staatsboys and girls, ze kunnen me wat.

[ Voor 6% gewijzigd door zonnigtype op 21-01-2012 19:27 ]

Pagina: 1 ... 20 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.