breng ze niet op gemakkelijke ideeen wat ik je brom.
Als jullie me missen (als kiespijn), ik ben marktonderzoek aan het doen naar de hoeveelheid zon-instraling in landen rond de evenaar.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Belangrijke zakelijke informatie is ook de zeewatertemperatuur aldaar en de prijzen van drankjes. Veel succes!
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet
Toch wel met een vliegtuig op biodiesel he....
Vandaag 120Wp paneeltje geïnstalleerd:

Meer info. Ik ben benieuwd wat hij op gaat leveren! In ieder geval meer dan in de schuur.

Meer info. Ik ben benieuwd wat hij op gaat leveren! In ieder geval meer dan in de schuur.
Leuk! Heb je uitbreiding inmiddels off-line al toegevoegd aan de eerste PV-Newbee bijdrage op PPV...JeroenH schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 22:46:
Vandaag 120Wp paneeltje geïnstalleerd:
[afbeelding]
[afbeelding]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Whoa jij bent snel! Iedereen slaap lekker.zonnigtype schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 23:08:
Leuk! Heb je uitbreiding inmiddels off-line al toegevoegd aan de eerste PV-Newbee bijdrage op PPV...
Anoniem: 329780
Ik wil je nog even kennis laten maken met mijn quick-and-dirty oplossing. Buiten woedt er op het moment dat de foto genomen is een krachtige wind. Ik denk dat de TVT ongeveer 10 minuten is geweest. De ducttape dekt de gaten af die door slordige zondagkrantenbezorgers zijn veroorzaakt. De zak hangt er inmiddels al 3 maanden.Anoniem: 334569 schreef op maandag 16 januari 2012 @ 10:58:
[...]
Helaas moet ik me voorlopig op dat vlak richten op een nog betere brievenbusborstel e.d.
WAF ? Verbazingwekkend hoog !
Volgende project: dubbelwandige zak maken.

Hoe kan zo'n vuilniszak een hoge WAF hebben?
Je vangt op die manier toch ook vocht op en dan is de post allemaal klam/vochtig.
Je vangt op die manier toch ook vocht op en dan is de post allemaal klam/vochtig.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Vraag aan SMA bezitters:
Ik zag gisteren dat er een firmware update is voor mijn SMA3000TL-20. (huidige versie is 3.01, de nieuwe versie is 3.20). Ik begrijp uit de bijgevoegde instructie van SMA dat dit met een geheugenkaartje moet gebeuren. Hiervoor moet de omvormer gedeeltelijk worden gedemonteerd.
Nu heb ik niet al te goede ervaringen met firmware updates: soms gaat dit goed fout en dan werkt er niets meer.
Zijn er mensen op dit forum die al eens firmware updates op SMA's hebben uitgevoerd?
Zijn jullie hierbij tegen problemen aangelopen?
Ik zag gisteren dat er een firmware update is voor mijn SMA3000TL-20. (huidige versie is 3.01, de nieuwe versie is 3.20). Ik begrijp uit de bijgevoegde instructie van SMA dat dit met een geheugenkaartje moet gebeuren. Hiervoor moet de omvormer gedeeltelijk worden gedemonteerd.
Nu heb ik niet al te goede ervaringen met firmware updates: soms gaat dit goed fout en dan werkt er niets meer.
Zijn er mensen op dit forum die al eens firmware updates op SMA's hebben uitgevoerd?
Zijn jullie hierbij tegen problemen aangelopen?
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Voor alle firmware updates geldt altijd "is het noodzakelijk?"
Oftewel zijn er dingen veranderd die de moeite waard zijn?
Soms is er alleen maar support voor iets nieuws wat voor jouw toepassing totaal niet van toepassing is.
Oftewel zijn er dingen veranderd die de moeite waard zijn?
Soms is er alleen maar support voor iets nieuws wat voor jouw toepassing totaal niet van toepassing is.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Anoniem: 439631
Er is een verschil in stijging voor de prijs van kale elektriciteit + energiebelasting + btw en wat men in totaal kwijt is gedeeld door het aantal gebruikte kWh'tjes.zonnigtype schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 19:13:
[...]
Ja, ik heb regelmatig ruzie met figuren die maar blind blijven beweren dat de kWh prijs "al jaren 7 procent per jaar stijgt",
Gebruikte je 10 jaar geleden 3500kWh/jaar en nu ook nog dan ben je daar nu ongeveer het dubbele voor kwijt. Dat betekend een prijsstijging van 7%/jaar.
Voor iemand die geen zonnepanelen heeft of op een ander manier zelf elektriciteit opwekt is dat de realiteit. Dus wel degelijk een prijsstijging van 7%/jaar gemiddeld de afgelopen 10-12 jaar.
De nieuwe firmware belooft o.a. een verbeterde communicatie met een Sunny Beam.
Die heb ik 24/7 in gebruik.
Die heb ik 24/7 in gebruik.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Anoniem: 357189
Effe tussendoor: nagelvast plaatsen ivm de fiscus, is dat moeilijk en duurder bij een plat dak?
Dom vraagje wellicht, ik heb hier een paar poly panelen, echter, de cellen hebben het uiterlijk van mono. Zelfs als je er echt met je neus opstaat kan ik nog steeds geen "kristallieten" onderscheiden.
Vroeger zag je zoiets;

Nu heb ik het idee dat je vaker dit ziet;

Hebben ze tegenwoordig het casting proces zo goed onder controle dat je niet/nauwelijks meer de afzonderlijke kristallieten krijgt? (dan is het toch praktisch mono qua efficiëntie...) Of zie je het tegenwoordig niet meer door een 'diffuserende coating' of zoiets?
Vroeger zag je zoiets;

Hebben ze tegenwoordig het casting proces zo goed onder controle dat je niet/nauwelijks meer de afzonderlijke kristallieten krijgt? (dan is het toch praktisch mono qua efficiëntie...) Of zie je het tegenwoordig niet meer door een 'diffuserende coating' of zoiets?
Vandaag de aanschaf van een setje panelen weer voorzichtig onder de aandacht gebracht bij de vrouw.
Ik ben bang dat ik toch nog even moet door zeuren
Ik zit er eigenlijk aan te denken om ergens een oud paneeltje voor weinig op de kop te tikken met een goedkope omvormer zodat het hier toch wat meer gaat leven.
Ik zit er eigenlijk aan te denken om ergens een oud paneeltje voor weinig op de kop te tikken met een goedkope omvormer zodat het hier toch wat meer gaat leven.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Wat je ook kunt doen is 2 panelen kopen, en een (relatief dure) Enecsys duo 360/480W omvormer kopen (niet veel duurder dan steca 500). Heb je echt hele gave weergave van de prestatie en opbrengsten, overal via internet en via apps op je mobiel. Dan gaat het wel meer leven. Bovendien heb je de omvormer buiten staan onder de panelen, dus niets in huis dat lawaai maakt of in de weg staat... http://www.enecsys.com/revolution-nl schreef op zondag 22 januari 2012 @ 12:33:
Vandaag de aanschaf van een setje panelen weer voorzichtig onder de aandacht gebracht bij de vrouw.
Dat is inderdaad een hele mooie optie! Met een 480 omvormer zou ik dan mooi 2x 215WPkunnen ontsluiten.Bartjuh schreef op zondag 22 januari 2012 @ 12:37:
[...]
Wat je ook kunt doen is 2 panelen kopen, en een (relatief dure) Enecsys duo 360/480W omvormer kopen (niet veel duurder dan steca 500). Heb je echt hele gave weergave van de prestatie en opbrengsten, overal via internet en via apps op je mobiel. Dan gaat het wel meer leven. Bovendien heb je de omvormer buiten staan onder de panelen, dus niets in huis dat lawaai maakt of in de weg staat... http://www.enecsys.com/
De monitoring opties zien er inderdaad erg gaaf uit!
[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 22-01-2012 13:01 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
duurder zal wel mee vallen.Anoniem: 357189 schreef op zondag 22 januari 2012 @ 12:28:
Effe tussendoor: nagelvast plaatsen ivm de fiscus, is dat moeilijk en duurder bij een plat dak?
moeilijker wel.
waar zou je hem aan vast willen maken?
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Anoniem: 439631
Nee, er moet nog een gateway tussen die niet draadloos is maar op een LAN moet worden aangesloten om de gegevens door te sturen naar Enecsys server(s). Deze staat via Zigbee in verbinding mnet de omvormers. Maakt het voor kleine systemen duur. Krijg je wel 20 jaar garantie.revolution-nl schreef op zondag 22 januari 2012 @ 12:47:
[...]
Dat is inderdaad een hele mooie optie! Met een 480 omvormer zou ik dan mooi 2x 215WPkunnen ontsluiten.
Maakt de omvormer direct verbinding met WiFi?
Als iemand het Zigbee + protocol kan onderscheppen dan kan je zelf iets bouwen. Iemand al mee bezig? Plugwise werkt ook met Zigbee.
Wat dacht je van de + en de - kabel aan de binnen geplaatste omvormer en de 230V AC kabel die via en lasdoos met je elektrische installatie is verbonden?migjes schreef op zondag 22 januari 2012 @ 12:48:
[...]
duurder zal wel mee vallen.
moeilijker wel.
waar zou je hem aan vast willen maken?
[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 439631 op 22-01-2012 13:07 ]
sorry maar dit komt er bij mij thuis echt niet in, ik heb hier een brievenbus met binnen en buitenklep en binnenin tochwering welke zo strak gespannen staat dat de krantenbezorger het meestal voor de deur plaatst.Anoniem: 329780 schreef op zondag 22 januari 2012 @ 01:02:
[...]
Ik wil je nog even kennis laten maken met mijn quick-and-dirty oplossing. Buiten woedt er op het moment dat de foto genomen is een krachtige wind. Ik denk dat de TVT ongeveer 10 minuten is geweest. De ducttape dekt de gaten af die door slordige zondagkrantenbezorgers zijn veroorzaakt. De zak hangt er inmiddels al 3 maanden.
WAF ? Verbazingwekkend hoog !
Volgende project: dubbelwandige zak maken.
[afbeelding]
Maar desondanks geeft de ir thermometer aan dat dit een flinke koudebrug is.
Volgende oplossing is een passiefhuisdeur met een brievenbus aan de buitengevel
Nou, dat wilde ik net zeggen. Ons huis heeft geen brievenbus in de voordeur, alleen een brievenbus aan de gevel naast de voordeur. Geen enkel probleem. Lijkt me ook iets wat je makkelijk zelf achteraf kunt maken.marz01 schreef op zondag 22 januari 2012 @ 13:17:
Volgende oplossing is een passiefhuisdeur met een brievenbus aan de buitengevel
Overigens krijgt het nieuwe 120Wp-paneeltje vandaag gelijk goed op zijn donder met de storm die nu buiten woedt. Kennelijk voldoende ballast gebruikt
Nou, hier in Z.Limburg heb ik het licht al de hele dag aan in de woonkamer. De Sunny Beam heeft een verlofdag zo te zien...
Maar hoeveel koude komt er binnen als je 2x per dag naar buiten moet om de post en kant etc te halen.
Ik wil nog steeds een dik gordijn bij de voordeur hangen.
Onze 12 jaar oude tochtstrip van de naar binnen draaiende voordeur is overigens niet meer zo goed.
Hoe pak ik dat aan ?
1. Wegslopen, nieuwe plaatsen
Daar zal het koijn vast niet mooier op worden
2. Rubber eruit peuteren en nieuwe plaatsen
Lijkt me moeilijk, ik weet uit ervaring dat dit lastiger is dank je zou denken
3. Extra tochtstrip erachter plakken
Kan dat ?
Er zit nu zoiets
Onze 12 jaar oude tochtstrip van de naar binnen draaiende voordeur is overigens niet meer zo goed.
Hoe pak ik dat aan ?
Kan dat ?
Er zit nu zoiets

Anoniem: 423695
Dat is wel jammer. Want hier in Zeeland gaat het aardig te keer. Zojuist even een fotootje gemaakt van m'n SunnyBeam :Schinnen-groen schreef op zondag 22 januari 2012 @ 13:43:
Nou, hier in Z.Limburg heb ik het licht al de hele dag aan in de woonkamer. De Sunny Beam heeft een verlofdag zo te zien...
Daar word ik ook meteen vrolijk van. Sorry mensen uit Limburg.
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 423695 op 22-01-2012 13:49 ]
@Woodski:
Gewoon vervangen, van de zomer nog gedaan bij een vriend van me. Niks geen beschadigingen in het kozijn. Enige nadeel was dat z'n voordeur er helemaal uit de schanieren moest omdat ie er anders niet bij kon. Het is opzich prima te doen hoor.
Gewoon vervangen, van de zomer nog gedaan bij een vriend van me. Niks geen beschadigingen in het kozijn. Enige nadeel was dat z'n voordeur er helemaal uit de schanieren moest omdat ie er anders niet bij kon. Het is opzich prima te doen hoor.
Ey!! Macarena \o/
Hier gebeurt ook niet veel:Schinnen-groen schreef op zondag 22 januari 2012 @ 13:43:

In de brandgang achter ons huis heb ik al twee keer de automatische verlichting in zien schakelen (die werken op een lichtsensor).
Voorkom koude voeten
Koude lucht die onder deuren uw warme huiskamer in waait, kan zorgen voor onaangename koude voeten.Vloerisolatie en vloerverwarming kunnen in dit geval uitkomst bieden.
Liever geen tochtstrips
De meest goedkope manier om koude voeten tegen te gaan zijn natuurlijk lekker warme sokken en/of sloffen.
Wat een raar advies van raakenergie
Koude lucht die onder deuren uw warme huiskamer in waait, kan zorgen voor onaangename koude voeten.Vloerisolatie en vloerverwarming kunnen in dit geval uitkomst bieden.
Liever geen tochtstrips
De meest goedkope manier om koude voeten tegen te gaan zijn natuurlijk lekker warme sokken en/of sloffen.
Zelfs de pomp van de zonneboiler is nog niet eens in beweging gekomen...JeroenH schreef op zondag 22 januari 2012 @ 13:55:
[...]
Hier gebeurt ook niet veel:
[afbeelding]
In de brandgang achter ons huis heb ik al twee keer de automatische verlichting in zien schakelen (die werken op een lichtsensor).
Dat heb ik nog niet vaak meegemaakt.
Nr 1 is natuurlijk het netst. Nr 3 lijkt me een praktisch alternatief.Woodski schreef op zondag 22 januari 2012 @ 13:46:toon volledige bericht
Maar hoeveel koude komt er binnen als je 2x per dag naar buiten moet om de post en kant etc te halen.
Hoe pak ik dat aan ?
Kan dat ?
Er zit nu zoiets
[afbeelding]
Vraag me trouwens af of het echt de rubbers zijn die slecht zijn geworden. Zo snel slijt dat toch niet? Is je deur niet gewoon enigszins krom getrokken?
Aangezien mijn deur zo krom is als een hoepel heb ik alle maten tochstrips gekocht en deze op de bestaande geplakt een paar jaar geleden. Lijkt nog vrij redelijk te werken.
Zojuist een enorme energiebesparing en comforttoename bereikt met welgeteld een investering van een paar eurocent

Bij mijn (ver)oude(rde) aluminium kozijnen zijn op vrijwel alle plaatsen de rubbers die voor de tochafsluiting met de muren moeten zorgen in de loop van de jaren weggesneden. Deze zij vervangen door profieltjes van allerhande soort. Bij het voorraam was dat aan een kant echter vrij brak gedaan en de vorige bewoner had er ook nog eens kabels achter weggewekt zodat dat een grote tochtspleet naar de spouwmuur was

Superhoge WAF van deze ingreep! Na 3 jaar is het ineens voelbaar warmer voor het raam

Je moet natuurlijk niet met een breekijzer en een hamer alles proberen te slopen maar idd het is prima te doen.RaZ schreef op zondag 22 januari 2012 @ 13:51:
@Woodski:
Voorzichtig geleidelijk lospeuteren met een schroevendraaier en daarna lostrekken met de hand.
Oude spijkers/kit/schroeven verwijderen
Ik heb de nieuwe daarna met kleine schroefjes vastgemaakt omdat ik alleen was en het dan met spijkertjes behoorlijk lastig is.
Als laatste controleren of alles nu wel goed afsluit (bij mij heb ik de hele voordeur moeten verhangen).
Op wat oudere ramen en deuren zit vaak een gespijkerde tochtwering, bestaande uit alu-profiel met een stukje rubber in het midden. Die is nog overal verkrijgbaar. Ik heb die in het vorige huis al eens vervangen op alle ramen en buitendeuren. Wel voorzichtig zijn met verwijderen want je beschadigt snel het hout.Woodski schreef op zondag 22 januari 2012 @ 13:46:toon volledige bericht
Hoe pak ik dat aan ?
Kan dat ?
Er zit nu zoiets
[afbeelding]
Heb je een kelderdeur? Daar komt meestal een behoorlijke hoeveelheid toch door. Zeker als je een raampje open hebt staan voor het vocht.
Flinke borstel tegen de onderkant van de deur en tochtband plaatsen.
De beide kamerdeuren waren ook bij de aankoop van dit huis flinke tochproducenten. Die zijn als eerste onder handen genomen. Scheelde een hoop "voeten comfort" .
Als je kunststof kozijnen/ramen en deuren hebt, dan is het vervangen van het afdichtrubber ook niet veel werk. Ik had ontdekt dat bij een bestaand raam dit rubber op 2 plaatsen stuk was.
Stukje eruit gehaald en naar een kunststof kozijnenboer gereden. Vijf meter rubber gekocht en na 10 minuten was het probleem opgelost. Prijs weet ik niet meer.
Die rubber is gemakkelijk in en uit te schuiven, althans bij mijn kozijnen...
aantal zaken besteld:
tonzon radiator folie
pompschakelaar vvw
10 mtr leiding isolatie
waterbespaarders
eco vaatwastabletten en reiniger; kijken of dat bevalt!
voltcraft IR meter om cv+radiatoren in te regelen
hygrometer eens kijken of we wel genoeg luchten in huis.
als dan radiatoren+zonnepanelen zijn geplaatst heb ik meeste gehad wat te doen is zonder te breken/leiding (over 5 jaar kijken wat de cv doet en hoe dan warmtepompen er voor staan)
waar ik wel nog over gedacht heb hotfill voor vaatwasser (wasmachine is geen warmwater aansluiting bij vaatwasser wel)
http://www.technea.nl/home/prod=26/ of
http://www.groene-energie...ll+systemen/36012000.html
mrkleinman jij hebt toch zo'm MS1002 van Technea? Wat was toen de prijs daar van? en bevalt het ook?
TVT schat ik op jaar of 8 bij 3-4 wasbeuren per week.
- is de mechaniek stevig genoeg dat het ook makkelijk 15-20 meegaat zonder problemen. Als dat ding het na 10 jaar begeeft heb je nog niks verdiend.
- vind een prijs van 250 euro nog behoorlijk voor een simpel schakelsysteem??
Vaatwasser zelf is 11 jaar oud en altijd op eco-programma 55 graden...
tonzon radiator folie
pompschakelaar vvw
10 mtr leiding isolatie
waterbespaarders
eco vaatwastabletten en reiniger; kijken of dat bevalt!
voltcraft IR meter om cv+radiatoren in te regelen
hygrometer eens kijken of we wel genoeg luchten in huis.
als dan radiatoren+zonnepanelen zijn geplaatst heb ik meeste gehad wat te doen is zonder te breken/leiding (over 5 jaar kijken wat de cv doet en hoe dan warmtepompen er voor staan)
waar ik wel nog over gedacht heb hotfill voor vaatwasser (wasmachine is geen warmwater aansluiting bij vaatwasser wel)
mrkleinman jij hebt toch zo'm MS1002 van Technea? Wat was toen de prijs daar van? en bevalt het ook?
- is de mechaniek stevig genoeg dat het ook makkelijk 15-20 meegaat zonder problemen. Als dat ding het na 10 jaar begeeft heb je nog niks verdiend.
Anoniem: 329780
Dat vocht valt erg mee. De hoge WAF komt door de merkbaar hogere temperatuur in de gang. Het was even passen en meten met het budget maar we gaan eerst voor triple glas in de woonkamer, dat wordt half maart geplaatst.TD-er schreef op zondag 22 januari 2012 @ 09:43:
Hoe kan zo'n vuilniszak een hoge WAF hebben?
Vervolgens de vloer isoleren en voor de volgende winter een nieuwe voordeur en dan zonder klep.
De zak is dus maar een tijdelijke oplossing. Ze ziet de humor er wel van in, topwijf namelijk.
Je hebt gelijk als het "daar" over gaat. Waar het "hier" altijd over gaat (het is niet voor niets een forum duurzame energie) wat de relevantie is voor decentrale opwekkers van zonnestroom. En dan mag je uitsluitend de variabele kWh kosten meenemen als je het over de marktwaarde van je zonnestroom hebt, dan telt uitsluitend het variabele, "door gedrag" (besparen en/of zelf opwekken) te beïnvloeden gedeelte.Anoniem: 439631 schreef op zondag 22 januari 2012 @ 11:39:
[...]
Er is een verschil in stijging voor de prijs van kale elektriciteit + energiebelasting + btw en wat men in totaal kwijt is gedeeld door het aantal gebruikte kWh'tjes.
Gebruikte je 10 jaar geleden 3500kWh/jaar en nu ook nog dan ben je daar nu ongeveer het dubbele voor kwijt. Dat betekend een prijsstijging van 7%/jaar.
Voor iemand die geen zonnepanelen heeft of op een ander manier zelf elektriciteit opwekt is dat de realiteit. Dus wel degelijk een prijsstijging van 7%/jaar gemiddeld de afgelopen 10-12 jaar.
De PBL grafiek in het "Compendium voor de Leefomgeving" liegt zelfs met jouw claim ("alle kosten meenemen"). Er wordt daar namelijk WEL de vastrecht load in gepropt. Maar weer NIET de teruggavepost energiebelasting, die echter voor het "totaalplaatje voor niet zonnestroom opwekkers" absoluut ook WEL relevant is. Tja, zo kan ik ook kunstmatige "kilowattuur prijzen" voor de blinde lezers tevoorschijn toveren...
http://www.compendiumvoor...reldolieprijs.html?i=6-40
(selecteer "elektriciteit")
Let op de extreme, bijna vertikale knik in die grafiek: veroorzaakt door introductie van het capaciteitstarief per 1-1-2009, een gigantische nieuwe vastrechtpost binnen te harken door de netbeheerder. De extreme verhoging van de teruggavepost energiebelasting die tegelijkertijd werd ingevoerd, en die die kunstmatige "knik" had gladgestreken, is hier dus ook onterecht NIET zichtbaar. Tovenarij van onze "Leefomgeving" ambtenarij...
PBL baseert zich op gegevens van CBS. Die vind je op StatLine, HIER.
Uit de toelichting daar, mijn vetdruk:
Tot slot: die "teruggavepost energiebelasting" is bedoeld om hoge kosten voor elektra EN gas te compenseren door Min. Fin. Het laat onverlet dat die post onder "elektra" wordt geboekt op de energie nota's, omdat er steeds meer mensen zijn die geen gasaansluiting hebben, maar die toch de volle mep, het hele bedrag "terug krijgen". Dus ook voor die mensen geldt hetzelfde.Elektriciteit
Tarief is opgebouwd uit de kostencomponenten netwerkkosten, levering, en transport.
Tarief is exclusief Btw en exclusief teruggave energiebelasting maar inclusief energiebelasting.
PBL zwijgt op die pagina in alle talen over die zeer fundamentele omissie van het niet in de grafiek opnemen relevante teruggave post. Ze zouden een aparte, uitsluitend variabele kosten tonende grafiek dienen te maken, maar ja, dan moet je van al die piraten op de markt alle tarieven "gewogen gemiddeld naar het aantal gebruik makende klanten" moeten gaan bepalen. Die cijfers krijgen ze nooit.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Die laatste snap ik wel. In veel oudere huizen hoort er lucht onder de deuren door te kunnen om goed te kunnen ventilleren. Ik heb echter uit comfortoverwegingen ook borstels onder de deuren aan de gang gemaakt. Ventilleren moet maar op andere wijzeWoodski schreef op zondag 22 januari 2012 @ 14:01:
Voorkom koude voeten
Liever geen tochtstrips
@Rukapul:
Volkomen gelijk. Die openingen waren vanwege ventillatie. Bij de badkamerdeur zit er zelfs een "gat" van 2 cm hoog.
Als je over gaat op dubbel glas etc. kunnen al die "spleten" dicht, indien je wel zorgt dat de ramen op een aantal plaatsen een dauerluftung hebben, een ventilatierooster dat open en dicht kan.
Er treedt weliswaar wat warmteverlies op, maar je binnenklimaat is veel belangrijker (gezondheid).
Volkomen gelijk. Die openingen waren vanwege ventillatie. Bij de badkamerdeur zit er zelfs een "gat" van 2 cm hoog.
Als je over gaat op dubbel glas etc. kunnen al die "spleten" dicht, indien je wel zorgt dat de ramen op een aantal plaatsen een dauerluftung hebben, een ventilatierooster dat open en dicht kan.
Er treedt weliswaar wat warmteverlies op, maar je binnenklimaat is veel belangrijker (gezondheid).
Niet aan beginnen. Vaatwassers pakken steeds kleine beetjes water waardoor je veel verlies hebt op de leiding. Vaak staat deze ook ver van de CV af.trekker22 schreef op zondag 22 januari 2012 @ 14:13:
Een wasmachine gooit zichzelf min of meer in een keer vol en heeft wel zin.
Mijn MS1002 werkt probleemloos. Even de CV uit, wasmachine starten en na 10 minuten kan de verwarming weer aan (plugwise web)
Hier staat de vaatwasser gewoon direct op de warmwaterleiding.Woodski schreef op zondag 22 januari 2012 @ 14:24:
[...]
Niet aan beginnen. Vaatwassers pakken steeds kleine beetjes water waardoor je veel verlies hebt op de leiding. Vaak staat deze ook ver van de CV af.
Een wasmachine gooit zichzelf min of meer in een keer vol en heeft wel zin.
Mijn MS1002 werkt probleemloos. Even de CV uit, wasmachine starten en na 10 minuten kan de verwarming weer aan (plugwise web)
Voordat hij warmwater krijgt is er 4 liter doorheen en dit is precies het begin-spoelprogramma.
Warmtapwater staat afgesteld (CV) op 60 graden.
Of dit veel bespaart weet ik niet, heb het al een aantal jaar en door meerdere maatregelen heb ik dit niet kunnen meten. Hoe oud de vaatwasser is weet ik ook niet.
Wat ik wel weet is dat de vaat sneller schoon en schoner is.(waarschijnlijk door het halfwarm/lauw spoelen)
Kosten: ongeveer 10 euro voor een kraan, stukje leiding(vanaf de wasbak) en koppelingen.
[ Voor 5% gewijzigd door flippo765 op 22-01-2012 14:49 ]
Bij ongeveer iedereen die ik ken zitten die dingen standaard dicht vanwege de koudeval/tocht die ze opleveren.Schinnen-groen schreef op zondag 22 januari 2012 @ 14:23:
@Rukapul:
Ken aan de andere kant wel mensen die actieve ventilatie achter/naast de radiatoren hebben laten monteren (dus laag), en die hebben dus nergens last van: wel ventileren, maar geen koude trek...
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Waarschijnlijk zit ik dan in de groep vrijwel niet-iedereen
In drie van de vijf nieuw geplaatste dubbelglas ramen heb ik die laten plaatsen.
Je moet er een beetje mee spelen, kijken welke open en dicht moeten en misschien moet er wel eentje op halve stand.
Tot nu toe werkt e.e.a. prima.
Ik heb een ITHO CO2-meter in de bestelling (die maar niet geleverd kan worden
). Hiermee wil ik eens wat nauwkeuriger meten m.b.t. CO2-gehalte van de binnenlucht. Ik kan hier ook een ventilator mee aansturen voor luchtverversing.
Meten is weten...
In drie van de vijf nieuw geplaatste dubbelglas ramen heb ik die laten plaatsen.
Je moet er een beetje mee spelen, kijken welke open en dicht moeten en misschien moet er wel eentje op halve stand.
Tot nu toe werkt e.e.a. prima.
Ik heb een ITHO CO2-meter in de bestelling (die maar niet geleverd kan worden
Meten is weten...
Ik heb van die tochtspleten in mijn kozijnen zitten.
Bij de voordeur heb ik die echter laatst toch dichtgekit, omdat het de laatste tijd best wel stevig waait en regent en dan is de deurmat zeiknat.
Maar ik begrijp dat ik de andere kozijnen beter zo kan laten?
Het binnenklimaat in dit huis is momenteel heel prettig. Veel fijner dan ons vorige (huur)huis.
Dus ik ben een beetje huiverig om zomaar zaken te veranderen.
Het enige wat ik nog wel overweeg is om de kruipruimte te laten isoleren met bijvoorbeeld Tonzon folie.
Bij de voordeur heb ik die echter laatst toch dichtgekit, omdat het de laatste tijd best wel stevig waait en regent en dan is de deurmat zeiknat.
Het binnenklimaat in dit huis is momenteel heel prettig. Veel fijner dan ons vorige (huur)huis.
Het enige wat ik nog wel overweeg is om de kruipruimte te laten isoleren met bijvoorbeeld Tonzon folie.
Ik ben van plan om WTW ventilatie te plaatsen in een bestaand huis. Nu heb ik echter geen idee hoe de aan/afvoer ventilatie roosters op de beneden verdieping moeten. Hoe is zo iets eigenlijk een een nieuw huis afgewerkt? Zit er dan ergens een houten koof onder de betonvloer, waar de roosters in zitten?
Ik denk dat ik hier en daar door de kanaalplaat vloer moet (laten) boren om benden te komen.
Als mogelijke oplossing zou ik een rooster in de deur tussen de gang en woonkamer kunnen maken, en dan verse lucht in de bovenverdieping inblazen, die dan via de trap naar de woonkamer gaat, en dan beneden alleen in de (open) keuken afzuigen.
Verder ben ik van plan om de verse lucht na de WTW wisselaar nog extra te verwarmen met het retour water van de CV. Ik zoek dus een radiator (met een behoorlijk oppervlak) die in een ventilatie kanaal te plaatsen is, en waar ook nog een behoorlijke hoeveelheid CV water doorheen kan. Weet iemand of er zoiets bestaat?
Ik denk dat ik hier en daar door de kanaalplaat vloer moet (laten) boren om benden te komen.
Als mogelijke oplossing zou ik een rooster in de deur tussen de gang en woonkamer kunnen maken, en dan verse lucht in de bovenverdieping inblazen, die dan via de trap naar de woonkamer gaat, en dan beneden alleen in de (open) keuken afzuigen.
Verder ben ik van plan om de verse lucht na de WTW wisselaar nog extra te verwarmen met het retour water van de CV. Ik zoek dus een radiator (met een behoorlijk oppervlak) die in een ventilatie kanaal te plaatsen is, en waar ook nog een behoorlijke hoeveelheid CV water doorheen kan. Weet iemand of er zoiets bestaat?
Aan de ene kant: never change a winning team. Aan de andere kant: een beetje experimenteren is ook niet verkeerd.TD-er schreef op zondag 22 januari 2012 @ 15:44:
Ik heb van die tochtspleten in mijn kozijnen zitten.
Eigenlijk is het streven: een minimale energie en een maximale wanorde, zeg maar de bekende thermodynamica wetten.
Die minimale energie is de gemakkelijke kant: stop alles dicht en isoleer bij het leven.
Die maximale wanorde geeft eigenlijk aan dat geen enkele woonsituatie met een andere is te vergelijken. Er is geen "beste" oplossing. Dus dat totaal-isoleren en dichtstoppen is het niet.
Om die minimale energie te bereiken is in elk huis een passende oplossing nodig. Dit is een kwestie van uitvogelen. De enige hulp die je hebt is een aantal zeer globale vuistregels zoals: tochtwering, ventilatie, isolatie, vochtregulering, etc.
Maar er zijn ook een paar zeer concrete: met PV neemt je kWh-consumptie dramatisch af, met een zonneboiler neemt het gasverbruik voor warm water (soms) dramatisch af, gebruikt je spaarlampen/ledlampen dan heeft dit invloed op je kWh-verbruik, heb je een WTW-douche dan levert dit minder m3 aan gas op, een WP droger heeft minder energie nodig dan een gewone droger, heb je een hotfill wasmachine dan kost dat minder aan kWh, etc., etc.
Als er geen strakke richtlijnen zijn, is dit ook een richtlijn.
Om met de woorden van wijlen Wim Bosboom te spreken: "dat moesten we even kwijt".
Uiteraard kan alles, maar WTW ventilatie aanbrengen in een bestaand huis is zo lastig, dat dit geen verstandige investering is. De toevoerkanalen in een nieuw huis worden vaak gelijk meegestort in de kanaalplaatvloeren, waar de inblaasroosters rechtstreeks op zijn aangesloten. Dit is dus niet meer te doen bij een bestaand huis, waardoor je met een koof zal moeten werken. Ook lijkt het mij dat je de kanaalplaten verzwakt als je grote sparingen voor luchtkanalen gaat boren.jwstolk schreef op zondag 22 januari 2012 @ 15:55:
Ik ben van plan om WTW ventilatie te plaatsen in een bestaand huis. Nu heb ik echter geen idee hoe de aan/afvoer ventilatie roosters op de beneden verdieping moeten. Hoe is zo iets eigenlijk een een nieuw huis afgewerkt? Zit er dan ergens een houten koof onder de betonvloer, waar de roosters in zitten?
Als je graag de retourwatertemperatuur van je CV omlaag wilt krijgen, dan kun je veel beter laag-temperatuur-radiatoren aanschaffen. Echter de allereerste investering die je moet doen, is isoleren (trias energetica).
December was al een top-maand qua wind, maar waarschijnlijk wordt januari ook niet slecht als ik alle windmolens in Windpark Kubbeweg nu weer 2MW zie leveren.
[ Voor 7% gewijzigd door antonboonstra op 22-01-2012 17:29 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Dat is "acid texturized surface with blue silicon nitride AR coating" bij een multikristallijne "klassieke" cel van Neo Solar Power...Bartjuh schreef op zondag 22 januari 2012 @ 12:33:
Dom vraagje wellicht, ik heb hier een paar poly panelen, echter, de cellen hebben het uiterlijk van mono. Zelfs als je er echt met je neus opstaat kan ik nog steeds geen "kristallieten" onderscheiden.
Vroeger zag je zoiets;
[afbeelding]
[afbeelding]
http://www.neosolarpower....lor_4&rid=50949&id=290048
Sowieso is de "structuur" van multikristallijn nogal verschillend tussen de producenten. Mijn tweede set Shell Solar paneeltjes had ook nauwelijks zichtbare kristal structuur, de eerste vier panelen zeer duidelijk:

Rechts eerste multikristallijne ACN2000E Shell Solar module met duidelijk de kristalstructuur zichtbaar.
Links exemplaar uit een vervolg set van multikristallijne ACN5000E Shell Solar modules met vrijwel geen kristalstructuur te zien, maar het is gewoon multi spul. NB: foto van gescande dia.
De tweede serie heeft waarschijnlijk cellen van een andere cellenboer gekregen die al bezig was met coating om reflecties te helpen verminderen. Ik vermoed omdat Shell Solar toen de productie niet bij konden houden vanwege de sterk toegenomen vraag...
(let ook op het zeer verschillende bedradingspatroon - en uitvoering - van de busbars, en, in het rechter model, de "gekantelde rand cellen" die zo typisch zijn voor de oude Shell modules...)
De conclusie is dus waarschijnlijk de coating... of wellicht dat ze een bepaalde (ruwere -> meer diffusie) oppervlaktestructuur naderhand aanbrengen om meer straling transmissie te krijgen en minder reflectie... (zeker onder een hoek handig..).zonnigtype schreef op zondag 22 januari 2012 @ 17:36:toon volledige bericht
[...]
Dat is "acid texturized surface with blue silicon nitride AR coating" bij een multikristallijne "klassieke" cel van Neo Solar Power...
Sowieso is de "structuur" van multikristallijn nogal verschillend tussen de producenten. Mijn tweede set Shell Solar paneeltjes had ook nauwelijks zichtbare kristal structuur, de eerste vier panelen zeer duidelijk:
[afbeelding]
Rechts eerste multikristallijne ACN2000E Shell Solar module met duidelijk de kristalstructuur zichtbaar.
Links exemplaar uit een vervolg set van multikristallijne ACN5000E Shell Solar modules met vrijwel geen kristalstructuur te zien, maar het is gewoon multi spul. NB: foto van gescande dia.
De tweede serie heeft waarschijnlijk cellen van een andere cellenboer gekregen die al bezig was met coating om reflecties te helpen verminderen. Ik vermoed omdat Shell Solar toen de productie niet bij konden houden vanwege de sterk toegenomen vraag...
(let ook op het zeer verschillende bedradingspatroon - en uitvoering - van de busbars, en, in het rechter model, de "gekantelde rand cellen" die zo typisch zijn voor de oude Shell modules...)
Busbars zijn idd tegenwoordig ook relatief dunner dan vroeger.
Ik heb nog ergens een smal reepje platdak van ongeveer 2m50x1m op het ZZW (de lange kant op 't zuiden).
Ik kom niet verder dan een 300Wp paneel, landscape dmv Flatfix op een Steca300. Zinloos mbt TVT?
Omvormer zou overigens onder een carport moeten hangen, qua temperatuursbereik zou de Steca daar wel tegen kunnen, maar in de datasheet staat dat ie alleen voor indoor gebruik geschikt is?
Ik kom niet verder dan een 300Wp paneel, landscape dmv Flatfix op een Steca300. Zinloos mbt TVT?
Omvormer zou overigens onder een carport moeten hangen, qua temperatuursbereik zou de Steca daar wel tegen kunnen, maar in de datasheet staat dat ie alleen voor indoor gebruik geschikt is?
Anoniem: 238103
zo de warmtepomp is weg, terug naar mijn installateur.
resultaat is extreem, ook dankzij het weer en geen vorst.
de bedoeling was een deuk in mijn gasverbruik te slaan
dat is gelukt, 68,2% minder gasvebruik
om wat stroom op te maken is niet gelukt,
dat ding heeft heel efficient gewerkt, zal wel cop 3 of meer zijn geweest,
het heeft me 351 kWh extra gekost, dat schiet dus niet op.
plof zei de tvt.
een steca is volledig open, en zegt plof in de mist, die erdoor drupt.maar in de datasheet staat dat ie alleen voor indoor gebruik geschikt is?
plof zei de tvt.
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 22-01-2012 19:54 . Reden: ** minder dan 100m3 sinds de laatste afrekening, nu zal mijn gasmeter wel weer stuk zijn ** ]
Koop je een micro-omvormer die wel voor buiten geschikt is, zoals de Involar mac 250, enecsys 240, of Enphase...catchingfire schreef op zondag 22 januari 2012 @ 19:50:
Ik heb nog ergens een smal reepje platdak van ongeveer 2m50x1m op het ZZW (de lange kant op 't zuiden).
De badkamer is bij mij juist punt van studie. Bij een verbouwing door de vorige bewoners is de vloer verhoogd waardoor er nu effectief geen kier meer is omdat de deur als het ware tegen de vloer sluit. Behalve minieme restkiertjes rondom de deur is er dus geen aanzuiging meer van lucht uit het huis waarschijnlijk wat de mechanische afzuiging waarschijnlijk beperkt in zijn werking. Op dit moment zetten we het kiepraampje wel eens op een spleetje na het douchen, maar dat is niet ideaal door de locatie en door de kou die meekomt.Schinnen-groen schreef op zondag 22 januari 2012 @ 14:23:
@Rukapul:
Hoe zou ik overtuigend kunnen vaststellen dat een roostertje in de deur beter is dan de huidige aanpak?
Verwijderd
De deur open zetten tijdens het douchen?Rukapul schreef op zondag 22 januari 2012 @ 20:15:
[...]
Hoe zou ik overtuigend kunnen vaststellen dat een roostertje in de deur beter is dan de huidige aanpak?
jwstolk schreef op zondag 22 januari 2012 @ 15:55:
Het inblazen in het trapgat is iets wat mij ook eens is geadviseerd door een energiebesparings adviseur. Het scheelt een boel forse buizen, want eigenlijk wordt je trapgat/hal daarmee je toevoer leiding.Ik ben van plan om WTW ventilatie te plaatsen in een bestaand huis. Nu heb ik echter geen idee hoe de aan/afvoer ventilatie roosters op de beneden verdieping moeten.
Het huis is van 1996 en ik verwacht redelijk geïsoleerd, de uitbouw van 2005 (RC=2.5)antonboonstra schreef op zondag 22 januari 2012 @ 17:14:
[...]
Uiteraard kan alles, maar WTW ventilatie aanbrengen in een bestaand huis is zo lastig, dat dit geen verstandige investering is.
[...]
Echter de allereerste investering die je moet doen, is isoleren (trias energetica).
Er zit steen/glaswol in de spouw, en +/- 10 cm piepschuim onder de betonvloer (geen vloerverwarming).
De aangebouwde garage (onder de uitbouw) is niet gesoleerd, dit staat al wel in de planning.
Er zit echter geen centrale afzuiging in, alleen een plafond ventilatortje in de badkamer. Er zitten wel ventilatie roosters boven veel ramen, WTW wordt dus extra ventilatie, een kleiner type zou ook kunnen.
Op de boven verdieping/zolder zijn wel mogelijkheden om ventilatie netjes aan te brengen.
Het is inderdaad een flinke investering, maar 2e hands WTW units zijn ook wel te vinden, vers uit een nieuwbouw woning gesloopt...
http://link.marktplaats.nl/1001490040jwstolk schreef op zondag 22 januari 2012 @ 21:33:
[...]
Het huis is van 1996 en ik verwacht redelijk geïsoleerd, de uitbouw van 2005 (RC=2.5)
Er zit steen/glaswol in de spouw, en +/- 10 cm piepschuim onder de betonvloer (geen vloerverwarming).
De aangebouwde garage (onder de uitbouw) is niet gesoleerd, dit staat al wel in de planning.
Er zit echter geen centrale afzuiging in, alleen een plafond ventilatortje in de badkamer. Er zitten wel ventilatie roosters boven veel ramen, WTW wordt dus extra ventilatie, een kleiner type zou ook kunnen.
Op de boven verdieping/zolder zijn wel mogelijkheden om ventilatie netjes aan te brengen.
Het is inderdaad een flinke investering, maar 2e hands WTW units zijn ook wel te vinden, vers uit een nieuwbouw woning gesloopt...
Alstublieft, 200 euro. Afhalen in bladel (het is dat ik er niet in de buurt woon en voorlopig geen tijd voor heb).
Wel natuurlijk even controleren of hij geschikt is voor je situatie.
[ Voor 3% gewijzigd door flippo765 op 22-01-2012 21:47 ]
En als je dan toch op marktplaats bent; hier voor € 60 een 100Wp-paneeltje, zo te zien inclusief (OK4) omvormer. Leuk voor een afdakje!
Ik ben al met iets meer dan een afdakje bezig.JeroenH schreef op zondag 22 januari 2012 @ 21:46:
100Wp-paneeltje, zo te zien inclusief (OK4) omvormer. Leuk voor een afdakje!
bladel: >200km, en dan moet ik nog terug
Die had ik zelf al bedachtVerwijderd schreef op zondag 22 januari 2012 @ 20:17:
[...]
De deur open zetten tijdens het douchen?
[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 22-01-2012 22:06 ]
Mooi!jwstolk schreef op zondag 22 januari 2012 @ 21:56:
Ik ben al met iets meer dan een afdakje bezig.
Ja, dat is altijd het hangijzer met tweedehands kopen. Maar wellicht woont er een tweaker dichterbij voor wie dit interessant kan zijn.bladel: >200km, en dan moet ik nog terug
Anoniem: 334569
Inderdaad stevige pieken voorbij zien komen... werkt flink op de smile-spieren.Anoniem: 238103 schreef op zondag 22 januari 2012 @ 13:40:
wakeup call voor de omvormers vandaag,
nice nice..meteen vrolijk ook !
Leuk bericht over de prijzen.
[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 334569 op 22-01-2012 23:41 ]
Waarom doe je de WP weer weg als hij je gasverbruik met 68% verminderd? Ga je voor de 100%?Anoniem: 238103 schreef op zondag 22 januari 2012 @ 19:52:
En 351 kWh gedurende welke periode?
Jij moet gewoon van je gas-aansluiting af!
De cijfers die kneiterhard bekend zijn tellen samen op tot een ruime 9 dollarcent. Dan kun je de 27 cent gaan bashen, maar de 9 dollarcent is goed te berekenen. Als de eigenaar van de kolencentrale dus 1 miljoen euro aan inkomsten heeft (3,5 eurocent / kWh, inkomsten, let op, niet verdiend!), heeft hij de maatschappij voor 2 miljoen euro met kosten opgezadeld (7 cent / kWh). Of voor 2 miljoen euro vervuild. Dat is waanzin!hansdegit schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 22:37:
Zojuist even snel dat stuk van meneer Epstein doorgebladerd, maar het staat bol van de aannames. Het meest stuitend is de schatting van de kosten van "extreme weather events" die tgv Climate Change zouden gaan plaatsvinden.
Daar had je het al eerder over. Biodiversiteit is erg goed gedefinieerd:Ook de kosten van de "loss of biodiversity" zijn gebaseerd op schattingen en aannames. En hoe definieer je biodiversiteit?
Biodiversiteit of biologische diversiteit is een begrip voor de graad van verscheidenheid aan levensvormen (soorten, genen,...) binnen een gegeven ecosysteem, bioom of een gehele planeet.
Eens, het is wat lastig voor te stellen, maar de biodiversiteit tussen twee gebieden is duidelijk te vergelijken. Niet alleen is vaak de graad maar ook de samenstelling compleet anders. Ook duidelijk is dat hoe groter de biodiversiteit is hoe groter de biomassa productie is. Deze productie kan de mens weer (duurzaam) oogsten. Hoe lager de biodiversiteit hoe lager de productie.
Onafhankelijk van de gebruikers (oogst of direct nuttige) waarde van biodiversiteit heeft deze ook een intrinsieke waarde. We gaan massaal op safari in Afrika om olifanten en jachtluipaarden te zien. Dichterbij gaan we een middag in het bos lopen en dan is het erg leuk en bijzonder als je een ree of wild zwijn hebt gezien. En het lijkt mij leuk dat mijn kinderen nog een keer paling kunnen eten... Of kabeljauw.
Daarnaast geldt: hoe diverser een systeem hoe stabieler. Je ziet vaak dat meerdere soorten van elkaar afhankelijk zijn; vang, schiet of oogst er één weg en het systeem loopt uit de hand. Reeën bijvoorbeeld moeten nu kunstmatig in toom gehouden worden door de jacht; zonder regulering zou er geen boom meer opgroeien. De jonge scheuten worden allemaal opgegeten vanwege een exploderende ree-stand, om zo even een voorbeeldje uit de losse mouw te schudden.
Los daarvan zie ik in het rapport geen kostenspecificatie voor het biodiversiteitsverlies; dat zit nog niet eens in de prijs dus! Het gaat concreet over de vervuiling van lucht, water en grond, die op hun beurt mensen ziek maken, en de kosten om die mensen weer op te knappen. Wat an sich al bizar is; die mensen zijn echt ziek, net zoals jij astma hebt.
Ik kan uit de grond van mijn hart zeggen dat een goede gezondheid onbetaalbaar is.
Prima, daarom geven ze ook 3 cijfers; op z'n meest gunstig richting kolen gerekend komen ze op 9 cent / kWh uit. De 17 cent is volgens hun het meest kloppende cijfer. Daar kunnen we dan, om jou te gemoed te komen, de kosten van de ongezonde werkzaamheden van de mijnwerkers uit halen (we hebben in NL geen kolenmijnen meer [...]) en de geschatte kosten van klimaatsverandering afhalen. Komen we nog steeds op een ruime 10 dollarcent.Kolenenergie heeft enorme nadelen en behoorlijke impact op milieu, mensenrechten etc. Da's dus niet cool.
Maar om op basis van -vind ik- boterzachte wetenschap 27ct (zullen wel $ centen zijn) te veronderstellen gaat mij te ver.
Nu jij weer
[ Voor 6% gewijzigd door SpiceWorm op 23-01-2012 00:30 ]
Van dubbel glas naar driedubbel glas is financieel niet de best rendabele investering (je huis wordt wel meer waard, je bespaart uiteraard ook op je energierekening maar het duurt wel lang voordat je de investering weer op je rekening hebt staan). Vloerisolatie scoort wat dat betreft een stuk beter. De volgorde omdraaien is in de meeste gevallen goed voor je portemonnee.Anoniem: 329780 schreef op zondag 22 januari 2012 @ 14:15:
Het was even passen en meten met het budget maar we gaan eerst voor triple glas in de woonkamer, dat wordt half maart geplaatst.
Vervolgens de vloer isoleren en voor de volgende winter een nieuwe voordeur en dan zonder klep.
Anoniem: 396927
Als je geen condens wilt hebben moet je juist je kiepraampje niet open zetten. Door dat kiepraampje te openen wordt het enkel kouder in de badkamer en zal er juist meer condens optreden.Rukapul schreef op zondag 22 januari 2012 @ 20:15:
[...]Op dit moment zetten we het kiepraampje wel eens op een spleetje na het douchen, maar dat is niet ideaal door de locatie en door de kou die meekomt.
Het beste is om alles dicht te houden tijdens het douchen (deur, raampjes) en een goede ventilatieopening te maken onder de deur. Daardoor creëer je een goede, snelle luchtstroom door je badkamer.
Wellicht klinkt het niet logisch, maar probeer het maar eens.
Weet je ook hoe die adviseur de slaapkamers wou gaan ventileren?JanJeen schreef op zondag 22 januari 2012 @ 21:24:
jwstolk schreef op zondag 22 januari 2012 @ 15:55:
[...]
Het inblazen in het trapgat is iets wat mij ook eens is geadviseerd door een energiebesparings adviseur. Het scheelt een boel forse buizen, want eigenlijk wordt je trapgat/hal daarmee je toevoer leiding.
[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 396927 op 23-01-2012 08:17 ]
Hoeveel gas heb je verbruikt? 351kWh met een COP van 3 is 1053kWh thermisch, dat staat gelijk aan ongeveer 120m3 gas.Anoniem: 238103 schreef op zondag 22 januari 2012 @ 19:52:
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Op mijn WZW dak heb ik nu 1880Wp liggen, en er kan daar eventueel nog wel wat bij, maar niet meer dan twee panelen. Hoeveel zin heeft het om na die twee panelen uit te breiden naar mijn ONO dakzijde? Heeft dat zin? Qua TVT snap ik dat het door minder opbrengst een stuk langer zal duren, maar hoeveel? Heeft er iemand vergelijkbare systemen op zowl WZW als ONO liggen en kan daar wat over roepen?
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
De enige kamer die je op de BG moet bedienen is de woonkamer. Mijn idee is dan een koof te maken in de hoek van je trap (zo'n driehoekje zeg maar) dan via de trapkast de lucht (zo mogelijk gericht) in de woonkamer te blazen. Op de eerste verdieping kun je alles via de zolder bedienen zou ik zeggen (knieschotten). Verder zijn er al speciale platte ventilatiebuizen die het wellicht ook makkelijker maken het e.e.a. in te bouwen.jwstolk schreef op zondag 22 januari 2012 @ 21:33:
[...]
Het huis is van 1996 en ik verwacht redelijk geïsoleerd, de uitbouw van 2005 (RC=2.5)
Dat hangt af van hoeveel N in de ONO zit ... in graden.c70070540 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 09:11:
Op mijn WZW dak heb ik nu 1880Wp liggen, en er kan daar eventueel nog wel wat bij, maar niet meer dan twee panelen. Hoeveel zin heeft het om na die twee panelen uit te breiden naar mijn ONO dakzijde? Heeft dat zin? Qua TVT snap ik dat het door minder opbrengst een stuk langer zal duren, maar hoeveel? Heeft er iemand vergelijkbare systemen op zowl WZW als ONO liggen en kan daar wat over roepen?
Verder kun je het ook financieel uitrekenen. Als je set WZW 3 euro heeft gekost en deze set je 1,50 gaat kosten moet hij tenminste de helft opleveren voor een gelijk rendement. (zal wel meer zijn als je op de instralingskaart kijk, hangt af van de N)
Voordelen die je nu hebt: Je hoeft niet meer een extra groep aan te leggen. Wellicht kun je je omvormer vervangen door een andere die bijna vlakken kan bedienen. De meerprijs voor die omvormer is minder per wp dan je oorspronkelijke omvormer (waarschijnlijk).
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 334569 op 23-01-2012 09:18 ]
Kneiterhard? Nogmaals: boterzacht. Epstein et al. deed een literatuurstudie (deels gesponsord door Greenpeace, de man is afkomstig van een instituut "Center for Health and the Global Environment at the Harvard Medical School".) Kijk voor de grap even wie er co-auteur is en vraag jezelf dan af of ze wellicht voor eigen parochie preken. Ik weet niet of het literatuuronderzoek volledig c.q. unbiased is. Jij wel? Is die studie peer-reviewed? Door wie? Ik kan het niet vinden.SpiceWorm schreef op maandag 23 januari 2012 @ 00:25:
[...]
De cijfers die kneiterhard bekend zijn tellen samen op tot een ruime 9 dollarcent.
Nou, niet dus. Epstein baseert zich op de Statistical Value of Life (welke versie van die berekening?)Dan kun je de 27 cent gaan bashen, maar de 9 dollarcent is goed te berekenen.
Om mezelf -van het etiket "gitzwarte Hansje" te bevrijden:One thing we should be clear about: VSL is not about the actual worth of a life or about the monetary cost if that person dies (such as lost wages); it’s only about the (statistical) money that risk of death is worth to humans who take on those risks in exchange for wages. Its calculation is fraught with cultural bias and perception of risk as much as anything factual about the risk itself. It only pretends to put a number on our value as human beings."
Meneer Epstein heeft valide punten om iets aan de huidige vorm van kolenenergie te doen, maar qua hidden costs doet hij -met alle respect- een slag in de lucht. En ik vind dat als je de hidden costs kwantificeert je niet voorbij kunt gaan aan de hidden profits (hoewel die voor mountaintop removal waarschijnlijk niet zo gunstig uitpakken). Daar gaat Epstein in ieder geval aan voorbij. Maar de man is overleden, dus hij kan zich niet meer verdedigen.
Anti-kolen, akkoord. Maar waarmee wil je die vervangen? 100% sustainable is nog even een utopie.
Beetje off topic:Biodiversiteit is erg goed gedefinieerd:
Biodiversiteit of biologische diversiteit is een begrip voor de graad van verscheidenheid aan levensvormen (soorten, genen,...) binnen een gegeven ecosysteem, bioom of een gehele planeet.
[..]
Hoe lager de biodiversiteit hoe lager de productie.
[...]
Daarnaast geldt: hoe diverser een systeem hoe stabieler. Je ziet vaak dat meerdere soorten van elkaar afhankelijk zijn; vang, schiet of oogst er één weg en het systeem loopt uit de hand. Reeën bijvoorbeeld moeten nu kunstmatig in toom gehouden worden door de jacht; zonder regulering zou er geen boom meer opgroeien. De jonge scheuten worden allemaal opgegeten vanwege een exploderende ree-stand, om zo even een voorbeeldje uit de losse mouw te schudden.
Volgens mij is de grootste winst van de medische wetenschap nu juist dat de biodiversiteit (volgens jouw definitie iig) drastisch is ingeperkt ten gunste van de arbeidsproductiviteit. Malaria is maar één voorbeeld.
Die definitie zal je dus iets scherper moeten stellen.
Mag ik me nu weer focussen op de paneeltjes?
Ik ga er niet diep op in, geen tijd, maar toch even twee dingen;hansdegit schreef op maandag 23 januari 2012 @ 10:39:
...
Anti-kolen, akkoord. Maar waarmee wil je die vervangen? 100% sustainable is nog even een utopie.
1 - Dergelijke effecten kwantificeren is een erg lastige zaak. Een index (in dit geval uitgedrukt in geld) bestaat uit indicatoren, en daarin heb je altijd te maken met wegingsfactoren die altijd een subjectieve kant hebben, evenals het feit dat in de toekomst kijken lastig is. Hoeveel is één mensenleven waard? Hoeveel is één astmapatiëntje waard in geld of een andere eenheid uitgedrukt? Wat blijft er nog over van die waarde als het een Afrikaantje is i.p.v. een Nederlander? Wat is überhaupt de kans, en met hoeveel statistische zekerheid? Daarom zullen er door lobbyisten van de olie/kolen industrie ALTIJD wel zaken te vinden zijn die ze kunnen gebruiken om zogenaamd vragen bij te stellen.
2 - Nee, 100% is nu een utopie. Echter, kolen accepteren en de gevolgen bagatelliseren vanwege de ad consequentiam op de economie/kosten van energie helpt ons helemaal niet vooruit. We kunnen beter gewoon erkennen dat het smerig is, en zodoende prioriteit zetten op duurzaam. Helaas hebben we het nodig voorlopig, maar laten we vooral niet de capaciteit uitbreiden.
[ Voor 29% gewijzigd door Bartjuh op 23-01-2012 11:06 ]
Gedenkwaardige dag, vandaag worden de laatste drie 'enkelglas' (zelfs oorlogsglas) uit mijn huis vervangen door kunststof kozijnen met houtnerf
en HR++ glas!! Lijkt alleen wel alsof het hele huis gedemonteerd wordt momenteel.. Tril hier bijna weg op mijn laptop..
“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers
Anoniem: 426307
Heeft kunststof dan een hogere isolatiewaarde dan hout?Yilar schreef op maandag 23 januari 2012 @ 11:16:
Gedenkwaardige dag, vandaag worden de laatste drie 'enkelglas' (zelfs oorlogsglas) uit mijn huis vervangen door kunststof kozijnen met houtnerfen HR++ glas!! Lijkt alleen wel alsof het hele huis gedemonteerd wordt momenteel.. Tril hier bijna weg op mijn laptop..
1- Deze effecten kwantificeren is niet echt lastig, maar veleer omslachtig en kostelijk. Trouwens vind ik dat de 'gevoelswaarde' van deze effecten voor zich spreken en niet gekwantificeerd moeten worden. Ik vind ook niet dat duurzaamheid de enige keuze is, dat zou regelrecht tegen de definitie van keuze indruisen. Ieder maakt zijn eigen keuzes, en de keuze van deze lobbyisten is duidelijk egocentrisch gebaseerd, daarenboven is het hun job om meer mensen te overtuigen eenzelfde keuze te maken. Waarom doen deze lobbyisten dat? Omdat ze ervoor betaald worden, nu is de vraag, door wie worden ze betaald? Juist ja, door de aandeelhouders van grote bedrijven, veelal in de kolen/olie/tabaksector (wapens laten we voor wat ze zijn). Als puntje bij paaltje komt gaat het allemaal om hebzucht, hebzucht van diegenen die al veel hebben. Misschien ligt daar de oplossing?Bartjuh schreef op maandag 23 januari 2012 @ 11:06:
[...]
Ik ga er niet diep op in, geen tijd, maar toch even twee dingen;
1 - Dergelijke effecten kwantificeren is een erg lastige zaak. Een index (in dit geval uitgedrukt in geld) bestaat uit indicatoren, en daarin heb je altijd te maken met wegingsfactoren die altijd een subjectieve kant hebben, evenals het feit dat in de toekomst kijken lastig is. Hoeveel is één mensenleven waard? Hoeveel is één astmapatiëntje waard in geld of een andere eenheid uitgedrukt? Wat blijft er nog over van die waarde als het een Afrikaantje is i.p.v. een Nederlander? Wat is überhaupt de kans, en met hoeveel statistische zekerheid? Daarom zullen er door lobbyisten van de olie/kolen industrie ALTIJD wel zaken te vinden zijn die ze kunnen gebruiken om zogenaamd vragen bij te stellen.
2 - Nee, 100% is nu een utopie. Echter, kolen accepteren en de gevolgen bagatelliseren vanwege de ad consequentiam op de economie/kosten van energie helpt ons helemaal niet vooruit. We kunnen beter gewoon erkennen dat het smerig is, en zodoende prioriteit zetten op duurzaam. Helaas hebben we het nodig voorlopig, maar laten we vooral niet de capaciteit uitbreiden.
2- 100% sustainable zal altijd een utopie blijven, je hebt altijd verliezen. Ik ben er van overtuigd dat op dit moment, qua energieproductie, 75% hernieuwbaar mogelijk is, mits voldoende investeringen en in 2020 100% mogelijk moet zijn. Maar landbouw, mobiliteit, goederenvervoer en overbevolking duurzaam maken is veel moeilijker, zeker als je het huidige niveau van welvaart wilt aanhouden.
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 426307 op 23-01-2012 11:19 ]
Materiaal maakt niet uit, bouw van kozijn wel. Er zijn zowel houten als kunststof kozijnen verkrijgbaar die goed isoleren. Meestal wordt hout vervangen door kunststof wegens het onderhoudsplaatje, niet omdat kunststof per definitie beter isoleert.Anoniem: 426307 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 11:18:
[...]
Heeft kunststof dan een hogere isolatiewaarde dan hout?
Wij hebben wederom een besparing gevonden.
We gaan het kattenluik verhuizen van de bijkeuken naar de schuur. Het kattenluik is een mega koudebrug. Het waait bijna letterlijk door het kattenluik heen en hij sluit vaak ook niet goed. Dit ondanks het feit dat het een isolerend kattenluik zou moeten zijn volgens de folder.
Het kattenluik gaat nu naar de schuur ( in de muur ) en er komt een binnenluik in de deur van de bijkeuken naar de schuur te zitten. Hopelijk zijn we dan de koude tocht over de vloer kwijt.
We gaan het kattenluik verhuizen van de bijkeuken naar de schuur. Het kattenluik is een mega koudebrug. Het waait bijna letterlijk door het kattenluik heen en hij sluit vaak ook niet goed. Dit ondanks het feit dat het een isolerend kattenluik zou moeten zijn volgens de folder.
Het kattenluik gaat nu naar de schuur ( in de muur ) en er komt een binnenluik in de deur van de bijkeuken naar de schuur te zitten. Hopelijk zijn we dan de koude tocht over de vloer kwijt.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Sterker nog, ik geloof dat hout zelfs beter isoleert dan kunststof, zie ook het nul-huis in het oosten van het land, drie dubbele beglazing maar wel (hard)hout om dat het beter isoleert. Maar qua onderhoud is het wel veel makkelijker, zeker omdat dit op de tweede verdieping is, ben ik best blij van het schilderen af te zijnAnoniem: 396927 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 11:23:
[...]
Materiaal maakt niet uit, bouw van kozijn wel. Er zijn zowel houten als kunststof kozijnen verkrijgbaar die goed isoleren. Meestal wordt hout vervangen door kunststof wegens het onderhoudsplaatje, niet omdat kunststof per definitie beter isoleert.
“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers
Oh zo, ik heb nog van die eikenhouten massieve kozijnen die ik elke 2 jaar weer moet insappen. Als je bedenkt dat ik misschien wel 50 ramen heb..... groot huis, heeft meer nadelen dan je denktYilar schreef op maandag 23 januari 2012 @ 11:29:
[...]
Sterker nog, ik geloof dat hout zelfs beter isoleert dan kunststof, zie ook het nul-huis in het oosten van het land, drie dubbele beglazing maar wel (hard)hout om dat het beter isoleert. Maar qua onderhoud is het wel veel makkelijker, zeker omdat dit op de tweede verdieping is, ben ik best blij van het schilderen af te zijn
Ik heb nog 'gewoon' dubbel glas, de vorige eigenaar, mijn ouders, die het eind jaren 80 gebouwd hebben, hadden niet de mogelijkheid fancy stuff te kopen. Ik heb er trouwens geen idee van of er iets beters te vinden was zelfs in die tijd.
Ik ben nog 1 besparing van plan, namelijk het vervangen van het plat dak boven de garages. Hier wil ik zo een natuurdak van maken vol met planten. Omdat de garages 5 jaar geleden pas bijgeplaatst zijn en de mogelijkheid voorzien was om er bovenop bij te bouwen is de structuur op zoiets voorzien. Misschien kan ik er wel iets op telen.....
Beter glas is niet echt gepland, misschien als er volgende winter weer ruimte in het budget is.
Oh, dan vind ik het op zich wel interessant om te weten hoeveel (noem maar iets) 3 jaar levensvermindering door longgerelateerde aandoeningen waard is in geld uitgedrukt per persoon. Dit incl. de gemiddeld genomen verminderde kwaliteit van het leven in de laatste levensjaren.Anoniem: 426307 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 11:18:
[...]
1- Deze effecten kwantificeren is niet echt lastig, maar veleer omslachtig en kostelijk.
Ook vind ik het wel interessant om te weten hoeveel het opslaan van kernafval gaat kosten over zijn gehele levensduur. Incl. alle gevolgen op menselijk vlak, rampen, en potentiële innovaties op de verwerking van kernafval meegerekend.
Kortom, dat gaat je niet lukken, tenzij jij de toekomst kan voorspellen, en een objectieve waarde kan geven aan (en de kwaliteit van) een mensenleven.
Duurzaamheid is, als je graag wil dat de komende weet ik hoeveel generaties het goed zullen hebben, de enige keuze.Trouwens vind ik dat de 'gevoelswaarde' van deze effecten voor zich spreken en niet gekwantificeerd moeten worden. Ik vind ook niet dat duurzaamheid de enige keuze is, dat zou regelrecht tegen de definitie van keuze indruisen. Ieder maakt zijn eigen keuzes, en de keuze van deze lobbyisten is duidelijk egocentrisch gebaseerd, daarenboven is het hun job om meer mensen te overtuigen eenzelfde keuze te maken. Waarom doen deze lobbyisten dat? Omdat ze ervoor betaald worden, nu is de vraag, door wie worden ze betaald? Juist ja, door de aandeelhouders van grote bedrijven, veelal in de kolen/olie/tabaksector (wapens laten we voor wat ze zijn). Als puntje bij paaltje komt gaat het allemaal om hebzucht, hebzucht van diegenen die al veel hebben. Misschien ligt daar de oplossing?
Je hebt eerder nu de keuze, straks, als alles gemijnd is, de grondstoffen en goedkope energie (en daarmee goedkoop voedsel door kunstmest uit haber bosch) raken op, dan is er geen keuze meer.
En ja, hebzucht is inderdaad een groot probleem, maarja, wat doe je eraan? Behalve niet op de vvd stemmen dan.
Ben ik het niet mee eens. Waarschijnlijk zal ik het niet meer meemaken, maar uiteindelijk wordt het vanzelf wel gecorrigeerd. Niet goedschiks, dan kwaadschiks door pandemieën, hongersnood, oorlogen om grondstoffen, etc etc. Persoonlijk heb ik liever de manier van geboortebeperking en duurzame energie, recycling, etc.2- 100% sustainable zal altijd een utopie blijven, je hebt altijd verliezen. Ik ben er van overtuigd dat op dit moment, qua energieproductie, 75% hernieuwbaar mogelijk is, mits voldoende investeringen en in 2020 100% mogelijk moet zijn. Maar landbouw, mobiliteit, goederenvervoer en overbevolking duurzaam maken is veel moeilijker, zeker als je het huidige niveau van welvaart wilt aanhouden.
Uiteindelijk wordt het vanzelf sustainable.
Hout of kunstof kozijnen ontlopen elkander nauwelijks qua isolatiewaardes tegenwoordig, hardhout passiefhuis kozijnen zijn nog wel zeldzaam.
Echter zie ik meer toekomst op lange termijn in hout qua aanpassingen en herstelwerkzaamheden dan in kunstof.
Een stuk kunstof vervangen lijkt me lastiger dan een stuk hout vervangen, zelfs een extra tochtstrip, extra slot, andere brievenbus is een hele uitdaging bij het kunstof kozijn.
Meest belangrijke lijkt mij nog de kwaliteit van afwerking bij het inhangen van het kozijn aangezien er veel beunhaas firma's hem er wel voor je in willen purren maar nog nooit van koudebruggen of warmtebeeld camera's hebben gehoord
Echter zie ik meer toekomst op lange termijn in hout qua aanpassingen en herstelwerkzaamheden dan in kunstof.
Een stuk kunstof vervangen lijkt me lastiger dan een stuk hout vervangen, zelfs een extra tochtstrip, extra slot, andere brievenbus is een hele uitdaging bij het kunstof kozijn.
Meest belangrijke lijkt mij nog de kwaliteit van afwerking bij het inhangen van het kozijn aangezien er veel beunhaas firma's hem er wel voor je in willen purren maar nog nooit van koudebruggen of warmtebeeld camera's hebben gehoord
@kolen
Is een nieuwe kolen(vergas)centrale niet beter dan een oude eind jaren 60 kolenbraker? Ik weet dat in een ideale wereld geen nieuwe kolen units nodig hebben maar de oude zijn veel vervuilender en moeten erg hard met pensioen imho
Is een nieuwe kolen(vergas)centrale niet beter dan een oude eind jaren 60 kolenbraker? Ik weet dat in een ideale wereld geen nieuwe kolen units nodig hebben maar de oude zijn veel vervuilender en moeten erg hard met pensioen imho
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Een oude kolencentrale krijg je nauwelijks gesloten omdat de elektriciteit uit zo'n ding tegen absolute bodemprijzen verkocht kan worden. Alles is al afgeschreven.Lardman schreef op maandag 23 januari 2012 @ 12:13:
@kolen
Als je een nieuw kozijn koopt met hoge isolatiewaardes wil je geen bewerkingen uitvoeren aan je kozijn. Kans op creëren van koudebruggen is groot.marz01 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 11:43:
Hoeft niet, als je de stroom die daaruit komt voldoende belast vanwege de vervuiling, dan is dat voor de energieleveranciers een stimulans om te vernieuwen...JeroenH schreef op maandag 23 januari 2012 @ 12:33:
[...]
Een oude kolencentrale krijg je nauwelijks gesloten omdat de elektriciteit uit zo'n ding tegen absolute bodemprijzen verkocht kan worden. Alles is al afgeschreven.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Je kan de toekomst niet voorspellen, maar wel een model ervan maken. Een waarde geven aan een mensenleven kan zeker, dit wordt door verzekeringsmaatschappijen al jaren gedaan. Het enige moeilijke is alle criteria bijeen krijgen omdat er onnoemelijk veel zijn. Geef me 200 experts en binnen 10 jaar heb je hetBartjuh schreef op maandag 23 januari 2012 @ 11:40:
[...]
Oh, dan vind ik het op zich wel interessant om te weten hoeveel (noem maar iets) 3 jaar levensvermindering door longgerelateerde aandoeningen waard is in geld uitgedrukt per persoon. Dit incl. de gemiddeld genomen verminderde kwaliteit van het leven in de laatste levensjaren.
Ook vind ik het wel interessant om te weten hoeveel het opslaan van kernafval gaat kosten over zijn gehele levensduur. Incl. alle gevolgen op menselijk vlak, rampen, en potentiële innovaties op de verwerking van kernafval meegerekend.
Kortom, dat gaat je niet lukken, tenzij jij de toekomst kan voorspellen, en een objectieve waarde kan geven aan (en de kwaliteit van) een mensenleven.
Nu spreek je jezelf tegen, je stelt een voorwaarde aan de keuze en dan noem je maar 1 'keuze'mogelijkheid... wat natuurlijk tegen the very nature of het begrip 'keuze' indruist.Bartjuh schreef op maandag 23 januari 2012 @ 11:40:
[...]
Duurzaamheid is, als je graag wil dat de komende weet ik hoeveel generaties het goed zullen hebben, de enige keuze.
Je hebt eerder nu de keuze, straks, als alles gemijnd is, de grondstoffen en goedkope energie (en daarmee goedkoop voedsel door kunstmest uit haber bosch) raken op, dan is er geen keuze meer.
En ja, hebzucht is inderdaad een groot probleem, maarja, wat doe je eraan? Behalve niet op de vvd stemmen dan.
Wil ik dat de komende ik weet niet hoeveel generaties het goed hebben? Of wil ik het nu goed hebben en zo rijk mogelijk leven en liefst beter dan al de rest omdat ik 'lichtjes' egoïst ben? =Keuze 1
Wil ik ervoor zorgen dat de komende ik weet niet hoeveel generaties het goed hebben door duurza(a)m(er) te gaan leven? Of doe ik het door te investeren in voorbereidingen op de effecten van de opwarming van de aarde en door 'opruimen' van schadelijkheden? =Keuze 2
Persoonlijk kies ik ervoor om zo duurzaam mogelijk te leven, met een gemiddeld verlies van comfort. Maar ik moet toegeven dat t.o.v. mijn leeftijdsgenoten, ik veel minder luxe en materieel bezit heb door deze keuze. Pas als het omgekeerde waar zou zijn, zou de levensstijl waarvoor ik, en misschien jij (jullie) ook wel, kies, de overheersende worden.
My point? It's all about the choices we make...
Ik ken trouwens niets van NL politiek, maar ik vermoed dat de vvd een soort liberale partij is? Dan zou ik er ook niet op stemmen, ik heb een hele andere overtuiging (die ik actief verspreid trouwens
100% duurzaam kan gewoon niet, toch niet als je onder duurzaam cradle to cradle verstaat, of dust to dust whatever. Energieopwekking kan 100% hernieuwbaar, maar voor andere dingen is het veel moeilijker. Hoe ga je bv. ruimtevaart ooit 100% duurzaam maken?Bartjuh schreef op maandag 23 januari 2012 @ 11:40:
[...]
Ben ik het niet mee eens. Waarschijnlijk zal ik het niet meer meemaken, maar uiteindelijk wordt het vanzelf wel gecorrigeerd. Niet goedschiks, dan kwaadschiks door pandemieën, hongersnood, oorlogen om grondstoffen, etc etc. Persoonlijk heb ik liever de manier van geboortebeperking en duurzame energie, recycling, etc.
Uiteindelijk wordt het vanzelf sustainable.
Tenzij je een eerlijke regulator hebt, zal de leverancier deze tax gewoon doorrekenen aan zijn klanten. Electrabel zal dit in België niet erg vinden, ze betalen toch geen belastingen, net als alle andere multinationals, heil Notionele intrestaftrek!c70070540 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 12:35:
[...]
Hoeft niet, als je de stroom die daaruit komt voldoende belast vanwege de vervuiling, dan is dat voor de energieleveranciers een stimulans om te vernieuwen...
Je kan beter die oude kolencentrale openlaten en de winsten afromen door een gemiddelde heffing te innen en deze gebruiken om hernieuwbare alternatieven klaar te stomen zodat die vuile kolencentrale binnen 5 jaar wel kostenloos dicht kan.
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 426307 op 23-01-2012 12:41 ]
Helemaal niet erg als dat doorberekend wordt naar de klant. Als de klant grijze stroom afneemt (dus niet duurzaam opgewekt) dan zal deze uiteindelijk duurder zijn dan groene stroom, en dus wordt het niet interessant om grijze stroom af te blijven nemen. Uiteindelijk wil niemand die dure stroom meer hebben en is het dus zaak deze centrale zo snel mogelijk te sluiten...Anoniem: 426307 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 12:35:
[...]
Tenzij je een eerlijke regulator hebt, zal de leverancier deze tax gewoon doorrekenen aan zijn klanten. Electrabel zal dit in België niet erg vinden, ze betalen toch geen belastingen, net als alle andere multinationals, heil Notionele intrestaftrek!
Je kan beter die oude kolencentrale openlaten en de winsten afromen door een gemiddelde heffing te innen en deze gebruiken om hernieuwbare alternatieven klaar te stomen zodat die vuile kolencentrale binnen 5 jaar wel kostenloos dicht kan.
Gaat goed!
http://www.nu.nl/binnenla...centrale-in-borssele.html
Van uitstel komt afstel toch?
Dan nog een andere vraag over een WTW installatie. Nu hebben we een afzuiginstallatie die uit de keuken, toilet en badkamer lucht wegzuigt. Is een WTW installatie hier ook te realiseren, of moeten er structurele veranderingen gedaan worden zoals extra lucht kokers naar de diverse ruimten, want dat wordt veel breekwerk, en daar heb ik niet zoveel behoefte aan.
[ Voor 20% gewijzigd door Gé Brander op 23-01-2012 13:35 ]
In alle ruimten waar je nu roosters hebt zul je verse lucht moeten gaan laten instromen.c70070540 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 12:57:
Dan nog een andere vraag over een WTW installatie. Nu hebben we een afzuiginstallatie die uit de keuken, toilet en badkamer lucht wegzuigt. Is een WTW installatie hier ook te realiseren, of moeten er structurele veranderingen gedaan worden zoals extra lucht kokers naar de diverse ruimten, want dat wordt veel breekwerk, en daar heb ik niet zoveel behoefte aan.
Meestal 1 x woonkamer en op de eerste verdieping 3 x slaapkamer..
Ongeveer zoiets.
In een ideale wereld zou het zo werken, maar de portefieulle van electrable voor particulieren bevat 48% 'groene stroom'-pakketten, dus mensen die groene stroom kopen van electrabel. Maar, electrabel 'produceert' maar 3% groene stroom. Dus die 45% overige 'groene stroom' maken ze ofwel niet zelf, ofwel is het nucleaire stroom die ze onder het mom 'groene' stroom verkopen.c70070540 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 12:57:
[...]
Helemaal niet erg als dat doorberekend wordt naar de klant. Als de klant grijze stroom afneemt (dus niet duurzaam opgewekt) dan zal deze uiteindelijk duurder zijn dan groene stroom, en dus wordt het niet interessant om grijze stroom af te blijven nemen. Uiteindelijk wil niemand die dure stroom meer hebben en is het dus zaak deze centrale zo snel mogelijk te sluiten...
Gaat goed!
http://www.nu.nl/binnenla...centrale-in-borssele.html
Van uitstel komt afstel toch?
Ik koop zelf 'groene' stroom van Essent, maar buiten het feit dat hij duurder is heb je geen enkele garantie dat er tegenover jouw 'groenestroom' abonnement effectief een productiecapaciteit aan groene stroom tegenover staat.
Lekker de kolencentrale verder belasten = prijs voor iedereen omhoog, ook voor de 'groene' stroom pakketten.
Anoniem: 421902
Dag beste mensen,
Ook ik ben van plan om zonnepanelen aan te schaffen en heb al een paar weekenden en avonden vele uren gespendeerd o.a. op dit topic. Ik stond op het punt om pakket C (16 panelen) van WWZ aan te schaffen maar zag daar uiteindelijk toch van af. Ben iemand die niet over 1 nacht ijs gaat en wil zeker weten of het allemaal kan, wat de beste keuze is etc.
Vandaar dat ik hierbij mijn situatie schets en mee ga doen in de leerzame discussies !
Omdat een plaat meer zegt dan vele woorden zal ik eerst de foto en afmetingen posten:

Ik zit in eerste instantie te denken aan 9 monokristallijne zonnepanelen in portrait modus onder een hoek van zo'n 20 graden tegen de gevel aan over de volle 9.80 m.
Omdat er ontzettend veel wind staat (weiland, westenwind, tochtgat tussen 2 rijen huizen -> windmolenproject zal er ook vast komen!!) moet ik ze goed vast zetten met ballast maar ook op een paar punten met frame aan de muur vastzetten. Vanaf de muur gezien kijk je naar WZW. Vanwege de wind en schaduw wil ik de panelen dus niet 90 graden gedraaid hebben staan (ZOZ): de wind zou precies onder de panelen komen.
Slagschaduw van andere huizen is wel een probleem in de winter; vanaf maart echter blijft de voorziene plek goed beschenen en een maand later ligt het hele dak vol in de zon.
Andere optie is het zolderdak: geen schaduw maar daar ligt al een zonneboiler (met de bouw meegekomen) maar die ligt niet efficient: die zou opgeschoven moeten worden en het ontluchtingskanaal zou ik ook naar de andere kant moeten brengen om een beetje oppervlak te hebben ...Ik wacht daar nog wel even mee.
Ik verneem graag jullie reacties op deze situatie!
Ook ik ben van plan om zonnepanelen aan te schaffen en heb al een paar weekenden en avonden vele uren gespendeerd o.a. op dit topic. Ik stond op het punt om pakket C (16 panelen) van WWZ aan te schaffen maar zag daar uiteindelijk toch van af. Ben iemand die niet over 1 nacht ijs gaat en wil zeker weten of het allemaal kan, wat de beste keuze is etc.
Vandaar dat ik hierbij mijn situatie schets en mee ga doen in de leerzame discussies !
Omdat een plaat meer zegt dan vele woorden zal ik eerst de foto en afmetingen posten:

Ik zit in eerste instantie te denken aan 9 monokristallijne zonnepanelen in portrait modus onder een hoek van zo'n 20 graden tegen de gevel aan over de volle 9.80 m.
Omdat er ontzettend veel wind staat (weiland, westenwind, tochtgat tussen 2 rijen huizen -> windmolenproject zal er ook vast komen!!) moet ik ze goed vast zetten met ballast maar ook op een paar punten met frame aan de muur vastzetten. Vanaf de muur gezien kijk je naar WZW. Vanwege de wind en schaduw wil ik de panelen dus niet 90 graden gedraaid hebben staan (ZOZ): de wind zou precies onder de panelen komen.
Slagschaduw van andere huizen is wel een probleem in de winter; vanaf maart echter blijft de voorziene plek goed beschenen en een maand later ligt het hele dak vol in de zon.
Andere optie is het zolderdak: geen schaduw maar daar ligt al een zonneboiler (met de bouw meegekomen) maar die ligt niet efficient: die zou opgeschoven moeten worden en het ontluchtingskanaal zou ik ook naar de andere kant moeten brengen om een beetje oppervlak te hebben ...Ik wacht daar nog wel even mee.
@WWSMP Kan je iets meer zeggen over de positie (afstand, richting, hoogte huis) van je buren ten opzichte van je huis? Wellicht plaatje uit google-maps, oid? Dat is wel belangrijk om de slagschaduw goed in te kunnen schatten.
[ Voor 34% gewijzigd door Joba op 23-01-2012 15:36 ]
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
Anoniem: 421902
@Joba
http://maps.google.nl/?ll...H5fQ&cbp=12,22.58,,0,1.96
als je een poppetje sleept op het einde van dudenpark dan heb je het beste overzicht op de situatie.
tussen ons huis en de schaduwveroorzakers zit een sloot van ong. 6 meter breed maar de huizen zijn vrij hoog, plm. 12 m.
als je een poppetje sleept op het einde van dudenpark dan heb je het beste overzicht op de situatie.
tussen ons huis en de schaduwveroorzakers zit een sloot van ong. 6 meter breed maar de huizen zijn vrij hoog, plm. 12 m.
Anoniem: 309539
Het is het best daar, waar je het meeste "afval"lucht produceert, dus met veel vocht en/of CO2, dat weg te zuigen en af te voeren. Als de binnendeuren in je huis niet tocht dicht zijn, bijvoorbeeld met een kier aan de onderkant van 2-4 cm, of vaak openstaan, kun je de frisse maar opgewarmde lucht van buiten vanuit de WTW prima in de hal laten terugstromen. Dan ventileer je het hele huis.c70070540 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 12:57:
Ik zeg wel ALS. Ben je nog zuiniger en heb je alle tussendeuren meestal dicht en tochtvrij gemaakt, dan werkt het niet en zul je retour-buizen naar dezelfde ruimtes moeten maken als waar je de lucht wegpompt.
zelfs met wat schaduw erbij kan het nog steeds uit, je wekt iets minder op, maar zolang de zomer maar goed is imhoAnoniem: 421902 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 16:30:
Der zit een zonnepanelen prijsvechter niet ver van je vandaan. google op zonnepanelen af magazijn wormerveer.
kan handig zijn ivbm zeer lage bezorgkosten
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Niet helemaal mee eens. Slaapkamers krijgen zo onvoldoende schone lucht.Anoniem: 309539 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 16:33:
Het is het best daar, waar je het meeste "afval"lucht produceert, dus met veel vocht en/of CO2, dat weg te zuigen en af te voeren. Als de binnendeuren in je huis niet tocht dicht zijn, bijvoorbeeld met een kier aan de onderkant van 2-4 cm, of vaak openstaan, kun je de frisse maar opgewarmde lucht van buiten vanuit de WTW prima in de hal laten terugstromen. Dan ventileer je het hele huis.
Ik zeg wel ALS. Ben je nog zuiniger en heb je alle tussendeuren meestal dicht en tochtvrij gemaakt, dan werkt het niet en zul je retour-buizen naar dezelfde ruimtes moeten maken als waar je de lucht wegpompt.
Aangezien daar wel eens mensen slapen zou je zeker op dat moment daar verse luct willen hebben.
Dat lukt onvoldoende bij verse lucht injectie in het trapgat, hal o.i.d.
Het systeem is afzuigen in natte ruimtes+ keuken en inpompen in verblijfsruimten, verplaatsing lucht dmv "onder de deur door".
Exact. Eigenlijk heel simpel, in elk vertrek waar je nu roosters hebt moet je gaan toevoeren. WTW is niks meer dan je natuurlijke toevoer vervangen door mechanische toevoer. Doordat je die toevoerlucht netjes in een kanaal hebt zitten, kun je het over een warmtewisselaar laten lopen.Anoniem: 334569 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 16:47:
[...]Het systeem is afzuigen in natte ruimtes+ keuken en inpompen in verblijfsruimten, verplaatsing lucht dmv "onder de deur door".
Als je max zo`n 75m3/h wilt afzuigen moet je 2cm kier aanhouden bij een dagmaat deur van 90cm.
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 396927 op 23-01-2012 16:58 ]
ff kort: economisch is het beste om de vervuilende oude centrale per direct dicht te gooien. De kosten overstijgen de opbrengsten.Anoniem: 426307 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 12:35:
Dus nu, het liefst 20 jaar geleden al, en niet pas over 5 jaar.
100% duurzaam is inderdaad een utopie. Je kan een windmolen niet voor 100% recyclen. Maar 95% duurzaam is goed mogelijk.
goed plan.Anoniem: 421902 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 14:55:toon volledige bericht
Dag beste mensen,
[afbeelding]
[afbeelding]
als je het handig aanpakt lukt dat wel.
ik denk dat je het vlak van de garage gewoon 1 schuin vlak moet maken.
(denk dat je het net gaat reden, check dit document)
dan kun je 6 x 3 panelen kwijt van 160x80 op een power-one pvi3.0 (of 3.6)
die omvormer heeft 2 mppt's en daar kun je wat schaduw problemen mee oplossen.(niet allemaal maar wel een stukje meer)
dat moet goed zijn voor 3000kWh's per jaar.
dan kun je ook nog iets boven op je dak doen.
van ongeveer 2000kWh's.
in de garage kun je dan een water-water warmtepomp hangen.
waarmee je de warmte van de sloot je huis in pompt.
dan heb je geen gas meer nodig.
het zou je moeten lukken om je energie rekening op 0 te kunnen krijgen met wat planning
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Naar aanleiding van de discussie een paar dagen terug over maximaal 600Wp op een bestaande groep, en de moeite/kosten van het doortrekken van een aparte groep beacht ik me dat ik deze vraag wel eens vaker gesteld heb gekregen.
Ik heb de vraag (en het antwoord) op mijn website gezet: http://www.solarwebsite.n...op-een-elektrische-groep/
Zitten er geen grote fouten in?
Ik heb de vraag (en het antwoord) op mijn website gezet: http://www.solarwebsite.n...op-een-elektrische-groep/
Een sloot als bron lijkt me wel wat optimistisch, voor een betrouwbare levering van warmte uit oppervlaktewater heb je een hele flinke diepte nodig om de invloed van de omgevingstemperatuur te minimaliseren.migjes schreef op maandag 23 januari 2012 @ 19:09:
in de garage kun je dan een water-water warmtepomp hangen.
waarmee je de warmte van de sloot je huis in pompt.
dan heb je geen gas meer nodig.
het zou je moeten lukken om je energie rekening op 0 te kunnen krijgen met wat planning
Ik heb zo gauw geen vreemde dingen gezien (op de kleine letter w in de vraag van de 'briefschrijver' na natuurlijkJeroenH schreef op maandag 23 januari 2012 @ 20:12:
Naar aanleiding van de discussie een paar dagen terug over maximaal 600Wp op een bestaande groep, en de moeite/kosten van het doortrekken van een aparte groep beacht ik me dat ik deze vraag wel eens vaker gesteld heb gekregen.
Dit topic is gesloten.