Het grote Canonmount-objectieven-topic v2012 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 43 Laatste
Acties:
  • 277.607 views

Verwijderd

Ik zie het voordeel van een pancake niet t.o.v. bijvoorbeeld een 35mm f/2 die 200 gram weegt, of de 50mm f/1.8 van 130 gram. Heeft die pancake een negatief gewicht ofzo?

En met een pancake kun je de camera niet meer bij de lens vasthouden... Dat maakt het bij een DSLR alleen maar lastiger i.p.v. plezieriger.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:48

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verwijderd schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 17:19:
Ik zie het voordeel van een pancake niet t.o.v. bijvoorbeeld een 35mm f/2 die 200 gram weegt, of de 50mm f/1.8 van 130 gram. Heeft die pancake een negatief gewicht ofzo?

En met een pancake kun je de camera niet meer bij de lens vasthouden... Dat maakt het bij een DSLR alleen maar lastiger i.p.v. plezieriger.
Waarom moet het nog een voordeel hebben boven de 35/2 en 50 1.8 qua formaat, die 2 die je noemt vind ik ook mooi klein. Alleen 50mm vind ik teveel tele en de 35/2 maakt lawaai zoals ik eerder noemde.

Zodoende is de 40 2.8 best een optie :)
Hoewel ik hem liever f/2 had gezien, nu is die niet echt lekker lichtsterk voor een prime.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-10 15:14
Moet je voor het lens ontwerp bij een pancake geen nadelige compromissen sluiten tov een normale lens?

Bv dat ie minder lichtsterk is, of dat ie mindere beeldkwaliteit heeft?
Dan zou ik liever een nieuwe 35/2 hebben die niet zoveel lawaai maakt...

• treative
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:43
Of een 28mm f2.8 IS :X

Sig

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

mjtdevries schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 17:31:
Moet je voor het lens ontwerp bij een pancake geen nadelige compromissen sluiten tov een normale lens?

Geheel mee eens, een 35 1.8 (FF, niet crop), met USM voor 550 euro ofzo, ik zou hem zeker kopen. Mits lekker scherp zoals de meeste nieuwe lenzen die uit komen :)

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Al dat gezeur over gewicht... als ik iets lichts mee wil nemen dan pak ik mijn LX3 erbij of mijn GoPro :P

Voor de rest lekker de 7D met een van de telelenzen of de 15-85 incl. de 580EXII erbij O+
Niks voor mij al die rare kleine lensjes met 58 mm. diameter : Veel te klein !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-09 12:45
Ik ben vooral benieuwt naar de nieuwe autofocus, zowel qua snelheid als lawaai. Die 40mm is misschien een leuk lensje voor erbij, 50mm is vaak net iets te krap op APS-H dus dan zou dit de een lichtgewicht uitkomst zijn voor stedentrips i.p.v. mijn 24-70L waar ik nu normaal voor kies.

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

nero355 schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 17:48:
Al dat gezeur over gewicht... als ik iets lichts mee wil nemen dan pak ik mijn LX3 erbij of mijn GoPro :P

Voor de rest lekker de 7D met een van de telelenzen of de 15-85 incl. de 580EXII erbij O+
Niks voor mij al die rare kleine lensjes met 58 mm. diameter : Veel te klein !!
Als je dagelijks voor je werk fotografeert, dan is een 5d2+grip+24-70+580ex anders wel 3 kilo schoon aan de haak en om dat de hele dag aan je hand vast te maken vind mijn pols niet altijd prettig.
Dus ik vind het gewicht best belangrijk. De 5d3 die ik nu heb is weer wat zwaarder dan de 5d2 en merkbaar ook. Ik had hem liever 100 gram lichter ipv zwaarder gehad.
Twijfel nu zelfs of ik de grip wel wil van de 5d3, vind hem al zwaar zat. En voor de mensen die mij kennen, ik ben geen iel mannetje :)

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Er is kennelijk ook wat meer info over de nieuwe 18-135, die ook een STM motortje zou krijgen.

Onder andere:
- STM (Stepping Motor) AF operation of the motor is equipped with dramatically reduced noise and smooth movement of the AF drive control is possible.
- CMOS AF camera equipped with a hybrid approach when using *, quiet and tender while shooting video movies implement Servo AF.
Vooral het stukje over de video AF suggereert dat dit een stil motortje zou moeten worden.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 21:43
Als ik een 35/2 of 50/1.8 zou hebben, dan zou het geen verbetering qua gewicht zijn, maar iemand met een FF heeft vaak al wel de lichtsterkere 35mm en/of 50mm lenzen en dan is zo'n 40mm een mooie aanvulling voor als je niet die f/1.4 of f/1.2 nodig hebt. Een 35/2 of 50/1.8 zou je dan ook kunnen nemen, maar waarom het niet meteen helemaal goed doen en voor de ultieme gewichtsvermindering gaan (als je geen geld wil uitgeven aan een MILC-setup).
Ik houd mijn lens alleen volledig vast bij de flink langere lenzen (70-200, 200/2.8, enz) en niet bij de kortere (20, 50, 100mm). Bij de kortere lenzen heb ik de camera in de rechterhand en op de muis van mijn linkerhand. Met mijn linkervingers stel ik scherp of ondersteun alleen de lens. Dus voor mij is een pancake echt niet lastiger vasthouden. Jij bent voornamelijk AF-lenzen gewend en dan is het misschien anders vasthouden.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2024

G-Tus

Doe gewoon jij

mjtdevries schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 17:31:

Valt wel mee, de Voigtländer Ultron 40/2 is ook een pancake en is met f/2 redelijk lichtsterk. Performance is wide-open in de extreme hoeken zelfs goed te noemen: http://farm6.static.flick...80000747_ddde66c672_o.jpg Beter dan de Zeiss Planar 50/1.4 en die is al een stop dichter. Hij kan alleen wat rare flare genereren.

Flickr | Instagram

Verwijderd

Het is een klassieke Double-Gauss met 6 elementen, zonder specifieke focus elementen. Wat dat betreft heel erg vergelijkbaar met de 50mm f/1.8 Ik verwacht vergelijkbare beeldkwaliteit.

NB: De 50mm f/1.8 ziet er groter uit dan hij eigenlijk is. Het voorste kwart kun je er af snijden. Daar zit helemaal geen glas. Hadden ze 'm platter gemaakt, dan zou je het ook een pan-cake noemen. Alleen was er toen geen pancake hype...

• Universal Creations
Verwijderd schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 19:19:
Het is een klassieke Double-Gauss met 6 elementen, zonder specifieke focus elementen. Wat dat betreft heel erg vergelijkbaar met de 50mm f/1.8 Ik verwacht vergelijkbare beeldkwaliteit.

NB: De 50mm f/1.8 ziet er groter uit dan hij eigenlijk is. Het voorste kwart kun je er af snijden. Daar zit helemaal geen glas. Hadden ze 'm platter gemaakt, dan zou je het ook een pan-cake noemen. Alleen was er toen geen pancake hype...
Je vergeet even de nodige Zuiko pancakes (en nog wat andere merken die het ook deden) uit het OM-tijdperk.

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Toch vind ik het er maar raar uitzien zo'n pancake op een eos body.

Dit is op de eos 30D welke nog eens kleiner is dan de 5D's... (pentax 40/2.8 btw)

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7217/7349035962_ced283d962_b.jpg

Leica MM + Sony A9

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:00
Zojuist de 15-85 IS USM opgehaald (van de MM actie enkele weken terug). Heerlijke lens op mijn 550D; wel een beetj zwaar maar daar moet ik nog aan wennen. Mijn kitlens kan stof gaan happen :)
Ook nog voor een leuke prijs trouwens; met cashback zit ik op 475 euro; de goedkoopste pricewatch is 619 euro (en zonder cashback; want dat zijn kitlens versies van de 7D).

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
RobertJRB schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 21:05:
Toch vind ik het er maar raar uitzien zo'n pancake op een eos body.
Ziet er niet uit man, loop je daar mee rond? :9 Maar ach, in een tas of in je jas/broekzak ziet ie er dan wel weer heel goed uit :+ En de plaatjes die het schiet he, gezien ze met F2.8 niet teveel hooi op hun vork hebben genomen, zou die nog best wel eens lekker kunnen presteren wide-open op FF.

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

Viccers schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 22:10:
Zojuist de 15-85 IS USM opgehaald (van de MM actie enkele weken terug). Heerlijke lens op mijn 550D; wel een beetj zwaar maar daar moet ik nog aan wennen. Mijn kitlens kan stof gaan happen :)
Ook nog voor een leuke prijs trouwens; met cashback zit ik op 475 euro; de goedkoopste pricewatch is 619 euro (en zonder cashback; want dat zijn kitlens versies van de 7D).
Hm, voor dat geld had ik 'm ook wel willen hebben.. Nouja, hopen dat Fotomania deze maand nog komt, het lijkt mij ook een prima vervanger voor de kitlens.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Viccers schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 22:10:
Dus die "goedkope" varianten hebben geen cashback omdat ze uit een 7D kit gehaald zijn?

specs

• jesper86
  • Niet online
maratropa schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 23:29:
[...]
Dus die "goedkope" varianten hebben geen cashback omdat ze uit een 7D kit gehaald zijn?
Hij komt dan in een bulk blanco doos, en voor de cashback heb je de originele 'canon' streepjescode nodig.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:36

sapphire

Die-hard pruts0r

Of de winkel plakt er gewoon een streepjes code in.

Heb ik namelijk al een aantal keer gehad, lens in een witte bulk doos uit een kit met een streepjescode aan de binnenkant van de deksel geplakt voor cashbacks. werkte gewoon.

Gabriël AM5

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
jesper86 schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 22:15:
[...]

Ziet er niet uit man, loop je daar mee rond? :9 Maar ach, in een tas of in je jas/broekzak ziet ie er dan wel weer heel goed uit :+ En de plaatjes die het schiet he, gezien ze met F2.8 niet teveel hooi op hun vork hebben genomen, zou die nog best wel eens lekker kunnen presteren wide-open op FF.
Nee loop er niet mee rond. Zoals je kunt zien zit er nogal wat stof op de canon :)
In je broekzak zou ik hem niet snel stoppen, lijke me niet echt fijn....

Leica MM + Sony A9

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Jullie kennen de broekzakken van Ventieldopje schijnbaar niet O-)

Gabriël AM5

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
jesper86 schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 23:32:
[...]

Hij komt dan in een bulk blanco doos, en voor de cashback heb je de originele 'canon' streepjescode nodig.
ah ik zie nu dat dat wel meer voorkomt. Zo zie ik bij een shop een 24-105 bulk voor 899 en een retail voor 999, maar wel met 100 cashback... Wel allebij "in een witte doos"?
Maar dan heb je met die bulk versie iig niet die hele toestand om die 100 euro terug te krijgen..

[ Voor 10% gewijzigd door maratropa op 07-06-2012 23:50 ]

specs

• jesper86
  • Niet online
RobertJRB schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 23:41:
[...]
Nee loop er niet mee rond. Zoals je kunt zien zit er nogal wat stof op de canon :)
In je broekzak zou ik hem niet snel stoppen, lijke me niet echt fijn....
Alleen de lens dan he mafkees. Stel er zou een lichtgewicht FF body uitkomen zoals Nikon met de D600 en een F3.5-4.5 kit lens erbij, dan zou ik graag zo'n pancake in mn zak hebben voor als ik honger.. ik bedoel, even de zoom niet nodig heb.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:58
sapphire schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 23:46:
Jullie kennen de broekzakken van Ventieldopje schijnbaar niet O-)
Haha :+ Wie heeft er vpeciale vesten nodig om je body aan te hangen, ik kan er gewoon 2 (met pancake bijv.) kwijt in mn broek (loopt niet fijn hoor). En dan nog een in mn handen en de rest om mn nek!

Ok dan voel ik me wel meer like ...

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/SvGZUTjKVHyi8FOA3ERaya0O/full.jpg

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
Ben ik 't wel mee eens.
Ik denk niet dat ik 'm koop maar begrijp ook niet helemaal wie dan wel. In combinatie met een 600d ofzo is dit formaat perfect, maar het brandpunt wat lang. Vooral omdat er (nog) geen groothoek prime tegenover staat. Een kleine en betaalbare 15mm, 21mm of iets dergelijks er naast zou een logische zet zijn.

Op full frame is 't imo wel een fijn brandpunt, maar het voordeel van de pancake valt een beetje weg op zo'n grote camera. Het verschil in formaat en gewicht met de 35 f/2 is inderdaad niet zo groot, terwijl die wel een (welkome) stop sneller is. Dan blijft de stille autofocus over, dat is zeker een voordeel maar wat dat betreft had ik liever een 35mm F/2 met moderne autofocusmotor gezien. :)

Het lijkt alsof canon even wil laten zien dat ze ook pancakes kunnen maken om ons zoet te houden en daarom maar de simpelste en goedkoopste hebben geproduceerd.

Afgezien daarvan ben ik wel erg blij met 't initiatief, ook met de 24/2.8IS en 28/2.8IS (die 24 wil ik eigenlijk wel).

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• Viccers
sapphire schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 23:36:
Of de winkel plakt er gewoon een streepjes code in.

Heb ik namelijk al een aantal keer gehad, lens in een witte bulk doos uit een kit met een streepjescode aan de binnenkant van de deksel geplakt voor cashbacks. werkte gewoon.
Dat is inderdaad ook een optie. De huidige pricewatch prijzen voor de 15-85 zijn allemaal van webshops die ook benadrukken op hun site dat het een witte bulk doos is en daarom de cashback niet van toepassing is. Al emt al ben ik zeer tevreden met de prijs die ik heb betaald; ik hoop dat andere mensen tijdens de Fotomania ook blij gemaakt kunnen worden :)

Tijdens het spelen met de 15-85 viel me op dat mijn exemplaar geen last van zoom creep heeft in alle gevallen; iets wat toch vaak ondervonden werd tijdens reviews. Ik ben een blij man :)

• Goodfellas
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 12:39
Ik sluit me aan bij de overtuiging dat f/2.8 niet lichtsterk genoeg is om een dergelijke prijs (van de IS primes) te rechtvaardigen. De pancake lens vind ik ook bij f/2.8 een misser, wie wil deze nu op zijn fullframe camera hebben? Op crop lijkt het formaat misschien een winnaar, maar dan is ie echt niet wijd genoeg en niet snel genoeg.

Net als iedereen wacht ik (tevergeefs?) op een nieuwe 30/35mm f/1.8/2.0, bij voorkeur met fatsoenlijke autofocus. Sigma en Nikon kunnen het ook, waarom Canon dan niet?

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:25
Viccers schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 09:56:
[...]

Dat is inderdaad ook een optie. De huidige pricewatch prijzen voor de 15-85 zijn allemaal van webshops die ook benadrukken op hun site dat het een witte bulk doos is en daarom de cashback niet van toepassing is. Al emt al ben ik zeer tevreden met de prijs die ik heb betaald; ik hoop dat andere mensen tijdens de Fotomania ook blij gemaakt kunnen worden :)

Tijdens het spelen met de 15-85 viel me op dat mijn exemplaar geen last van zoom creep heeft in alle gevallen; iets wat toch vaak ondervonden werd tijdens reviews. Ik ben een blij man :)
Ook niet als je de lens boven de 30mm zet en richting de grond richt?

• rockhopper
  • Laatst online: 16:47

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Viccers schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 09:56:
[...]
Juich niet te vroeg, bij mijn 17-85 (ja ja ander model) had ik de eerste week ook nog geen last, maar inmiddels heb ik dus wel zoom creep. Kennelijk is het strak bij shipment, maar door gebruik raakt het losser zodat de creep ontstaat. Hoewel ik natuurlijk voor je hoop dat het niet gebeurt

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• Viccers
Volgende maand ben ik van plan om hem uitgebreid te gaan gebruiken tijdens een stedentrip naar Kopenhagen dus dan merk ik het vanzelf wel. Zolang de lens goed locked op 15 of 85 mm zonder creep ben ik tevreden.

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:25
Viccers schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 11:30:
Volgende maand ben ik van plan om hem uitgebreid te gaan gebruiken tijdens een stedentrip naar Kopenhagen dus dan merk ik het vanzelf wel. Zolang de lens goed locked op 15 of 85 mm zonder creep ben ik tevreden.
Dat doet die van mij (ong 2-3jr oud) prima :) Hij creept alleen tussen grofweg 30mm en 50mm bij volledig naar beneden richten.

[ Voor 9% gewijzigd door Nachtapotheker op 08-06-2012 11:38 ]

• jesper86
  • Niet online
abrakadaver schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 09:49:
[...]
Ben ik 't wel mee eens.
Ik denk niet dat ik 'm koop maar begrijp ook niet helemaal wie dan wel. In combinatie met een 600d ofzo is dit formaat perfect, maar het brandpunt wat lang. Vooral omdat er (nog) geen groothoek prime tegenover staat. Een kleine en betaalbare 15mm, 21mm of iets dergelijks er naast zou een logische zet zijn.
't hoeft niet eens groothoek 'equivalent' te zijn, gewoon een degelijke 24 of zelfs 28mm (voor 35-40mm equivalent) zou al gewenst zijn, een AF-S versie dan dus, voor maximaal €299. Voor CROP is 40mm echt niet veelzijdig genoeg om het pancake concept waar te maken imo. :F

[ Voor 3% gewijzigd door jesper86 op 08-06-2012 12:37 ]

• mjtdevries
Wat is het "pancake concept" dan?

Ik dacht dat het gewoon een platte lens was... Maar er hangt een levenswijze aan vast of zo?
;)

• Ventieldopje
mjtdevries schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 12:39:
Wat is het "pancake concept" dan?

Ik dacht dat het gewoon een platte lens was... Maar er hangt een levenswijze aan vast of zo?
;)
* Ventieldopje mompelt iets over compensatiegedrag waar vrouwen vaak grapjes over maken over mensen met tele lenzen.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:21

Fiber

Beaches are for storming.

Blijkbaar zijn ze er dus nu officieel:
http://www.dpreview.com/n...6-IS-STM-EF-40mm-F2-8-STM

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Ventieldopje
Jup, vind het nu wel érg vreemd dat de IS primes geen STM motor hebben (zover ik weet), zal mij ook benieuwen of die STM motor zo veel beter en stiller is als een USM motor.

www.maartendeboer.net

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:36
Zelf heb ik het idee dat ze de STM juist tussen de 'normale' AF-motor en de USM plaatsen.

Ticking away, the moments that make up a dull day

• mjtdevries
Als die STM echt bijzonder is, dan zou ik verwachten dat er heel duidelijk op de lens ergens STM vermeld staat.
Of dat er een nieuw gekleurd ringetje op de lens komt. (zoals die ultrasonic ring)

Maar ik zie op beide lenzen aan de buitenkant geen enkele indicatie daarvan.

• Wormaap
  • Laatst online: 21:36
mjtdevries schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 13:20:
Als die STM echt bijzonder is, dan zou ik verwachten dat er heel duidelijk op de lens ergens STM vermeld staat.
Of dat er een nieuw gekleurd ringetje op de lens komt. (zoals die ultrasonic ring)

Maar ik zie op beide lenzen aan de buitenkant geen enkele indicatie daarvan.
Het staat op de voorkant.

Afbeeldingslocatie: http://cdn.cnet.com.au/story_media/339339045/650D40mm.jpg

Ticking away, the moments that make up a dull day

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ventieldopje schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 13:17:
Jup, vind het nu wel érg vreemd dat de IS primes geen STM motor hebben (zover ik weet), zal mij ook benieuwen of die STM motor zo veel beter en stiller is als een USM motor.
Een prime wordt juist meer gebruikt met de nadruk op fotografie, de STM is duidelijk ontworpen met een andere doelgroep in het achterhoofd, namelijk de filmer op dSLR die daarnaast foto's maakt. Nu heeft iedere filmer natuurlijk zijn eigen stijl, maar filmen met primes heeft toch een behoorlijk nadeel met het niet kunnen zoomen. Of ze beter zijn, mja techniek staat niet stil, dat ze stiller zijn is natuurlijk wel handig bij het filmen. De microfoon (built in) zit toch erg dicht bij het lensmechaniek en is in stille ruimtes dus daardoor vaak (goed) hoorbaar.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• Ventieldopje
rockhopper schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 13:22:
[...]

Een prime wordt juist meer gebruikt met de nadruk op fotografie, de STM is duidelijk ontworpen met een andere doelgroep in het achterhoofd, namelijk de filmer op dSLR die daarnaast foto's maakt. Nu heeft iedere filmer natuurlijk zijn eigen stijl, maar filmen met primes heeft toch een behoorlijk nadeel met het niet kunnen zoomen. Of ze beter zijn, mja techniek staat niet stil, dat ze stiller zijn is natuurlijk wel handig bij het filmen. De microfoon (built in) zit toch erg dicht bij het lensmechaniek en is in stille ruimtes dus daardoor vaak (goed) hoorbaar.
Ja maar die primes zijn dus gemaakt om mee te filmen volgens veel mensen, waarom hebben ze dan geen STM motor? ;)

www.maartendeboer.net

• treative
Ventieldopje schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 13:17:
Ik ging er vanuit dat STM alleen ervoor zorgt dat de motor op verschillende snelheden (stappen) kan draaien om wat fijner te focussen tijdens het filmen. Beter en stiller als een USM motor verwacht ik niet gelijk, hiervoor moeten we wachten op een USTM-motor :*)

Sig

• mjtdevries
een stappenmotor is gewoon een motor waarbij je erg nauwkeurige draaingen kunt doen. En dat is uiteraard erg nuttig bij lenzen.
Wikipedia: Stappenmotor

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ik denk dat canon marketing technisch goed bezig is, ze rollen gewoon hun huidige lenzen line up opnieuw uit maar dan met STM motor. Ik verwacht dat de high end modellen ook wel zoiets gaan krijgen. Nogmaals zie ik de STM motor toch echt als een focus product op de groep videografen, nadruk op bewegende objecten en tijdens film. Ook sport en actie / natuur fotografie zal hier een voordeel van hebben, maar voor het fotograferen van statische onderwerpen / studiofotografie zie ik er geen voordeel in en blijft de USM gewoon koning.

• MPeek
rockhopper schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 13:35:
Ik denk dat canon marketing technisch goed bezig is, ze rollen gewoon hun huidige lenzen line up opnieuw uit maar dan met STM motor. Ik verwacht dat de high end modellen ook wel zoiets gaan krijgen. Nogmaals zie ik de STM motor toch echt als een focus product op de groep videografen, nadruk op bewegende objecten en tijdens film. Ook sport en actie / natuur fotografie zal hier een voordeel van hebben, maar voor het fotograferen van statische onderwerpen / studiofotografie zie ik er geen voordeel in en blijft de USM gewoon koning.
Voor de echte videografen zal het niks uitmaken wat voor AF motor in de lenzen zit, die focussen namelijk vrijwel altijd handmatig... Anders hadden ze (denk ik) de 5D MkIII wel uitgerust met Hybrid AF.

• henkie196
  • Niet online
mjtdevries schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 13:33:
een stappenmotor is gewoon een motor waarbij je erg nauwkeurige draaingen kunt doen. En dat is uiteraard erg nuttig bij lenzen.
Wikipedia: Stappenmotor
Maar heeft de 50 f1.8 niet ook een stappenmotor dan? De klacht die mij in ieder geval bekend is van de 50 f1.8 is dat de AF af en toe te grote stappen maakt waardoor je in sommige gevallen niet scherp kunt stellen op een bepaalde afstand. Dit zijn volgens mij ook typische eigenschappen van stappenmotoren.

• Ventieldopje
De 50mm f/1.8 heeft een hele luidruchtige AF motor, totaal niet geschikt voor AF tijdens video, bovendien is die motor inderdaad vrij onprecies (maar wat wil je voor pak weg 100 euro).

Stappenmotoren over het algemeen zijn juist heel precies en worden onder andere in de auto industrie voor robots gebruikt omdat ze de zelfde bewegingen heel precies (tot op een millimeter of minder ofzo) telkens weer kunnen doen.

www.maartendeboer.net

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

MPeek schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 13:38:
Voor de echte videografen zal het niks uitmaken wat voor AF motor in de lenzen zit, die focussen namelijk vrijwel altijd handmatig... Anders hadden ze (denk ik) de 5D MkIII wel uitgerust met Hybrid AF.
Mogelijk was het voor de 5D mk3 al te laat om te implementeren en is de nieuwe 650 dus de eerste 'test run'. Je kan jezelf natuurlijk afvragen waarom ze zelf handmatig focussen, het geeft natuurlijk veel meer controle over je onderwerp, van de andere kant was het met de vorige generatie AF gewoon behelpen met het filmen. Dit ligt aan een aantal dingen, de camera zelf, de lenzen, en dat dSLR fotografie natuurlijk niet ontworpen is voor filmen maar nu pas langzaam (of eigenlijk vrij rap) geïmplementeerd wordt.
Anderzijds is het gewoon fijn te zien dat er goed geluisterd en ingespeeld wordt op een nieuwe markt, en hopelijk profiteren zowel de fotografen als de videografen hiervan. Ik denk dat beide velden voordeel hebben van een nauwkeurige 'stappen focus motor'
Ik zie zelf een lens wel zitten die net zoals je bij IS 2 modi hebt (full en pan) je bij de motoren ook een USM en STM mode gaat krijgen. Zeg maar snel versus verfijnd. En dat je daar dan snel tussen kan wisselen met een schakelaar / knop.

[ Voor 13% gewijzigd door rockhopper op 08-06-2012 13:49 . Reden: quote toegevoegd omdat men vandaag veel en snel schrijft ;) ]

• henkie196
  • Niet online
Ventieldopje schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 13:48:
Stappenmotoren over het algemeen zijn juist heel precies en worden onder andere in de auto industrie voor robots gebruikt omdat ze de zelfde bewegingen heel precies (tot op een millimeter of minder ofzo) telkens weer kunnen doen.
Een stappenmotor kan natuurlijk heel precies zijn, maar als de stap tussen de ene positie en de volgende groot is, kan het dus gebeuren dat je een positie wil hebben die precies tussen twee stappen in ligt en die je dus niet kunt bereiken. En bij lenzen heb je dan een onscherpe foto (omdat je waarschijnlijk niet door je zoeker kunt zien dat de scherpte er net naast ligt).

• treative
henkie196 schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 13:43:
[...]

Maar heeft de 50 f1.8 niet ook een stappenmotor dan? De klacht die mij in ieder geval bekend is van de 50 f1.8 is dat de AF af en toe te grote stappen maakt waardoor je in sommige gevallen niet scherp kunt stellen op een bepaalde afstand. Dit zijn volgens mij ook typische eigenschappen van stappenmotoren.
Nee, de motor van de 50f1.8 draait op 1 snelheid. De stappen waar jij het over hebt worden veroorzaakt door het tandwielwerk wat te zwaar is. (daarom hoeft de motor ook niet veel te draaien om van het begin to einde te focussen.

Wanneer je aan het filmen bent en je wilt focussen op iets wat verder naar achteren of naar voren is, dan doet de 50mm het op volle snelheid. Met STM kan het geleidelijk naar je volgende focus punt gaan.
henkie196 schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 13:55:
[...]

Een stappenmotor kan natuurlijk heel precies zijn, maar als de stap tussen de ene positie en de volgende groot is, kan het dus gebeuren dat je een positie wil hebben die precies tussen twee stappen in ligt en die je dus niet kunt bereiken. En bij lenzen heb je dan een onscherpe foto (omdat je waarschijnlijk niet door je zoeker kunt zien dat de scherpte er net naast ligt).
De stappen zijn de snelheid van de motor en niet een positie van de motor. Bij fotograferen gebruik je sowieso de snelste stap om je focus te krijgen en merk je ook niks van STM.

[ Voor 28% gewijzigd door treative op 08-06-2012 13:58 ]

Sig

• MPeek
treative schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 13:55:
[...]
Wanneer je aan het filmen bent en je wilt focussen op iets wat verder naar achteren of naar voren is, dan doet de 50mm het op volle snelheid. Met STM kan het geleidelijk naar je volgende focus punt gaan.
Maar wat is dan (als het er al is) het voordeel van USM t.o.v. STM? Het lijkt me dat STM niet beter wordt dan USM, anders hadden ze de 24 IS en 28 IS wel uitgerust met STM.

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

MPeek schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 14:00:
[...]
Maar wat is dan (als het er al is) het voordeel van USM t.o.v. STM? Het lijkt me dat STM niet beter wordt dan USM, anders hadden ze de 24 IS en 28 IS wel uitgerust met STM.
Snelheid, als je te snel focust in een filmopname krijg je niet die mooie dromerige overgang waarbij dingen langzaam in focus komen. Bij een foto heb je niks aan deze overgang daar wil je gewoon je plaat meteen strak hebben, immers er zijn geen beelden die elkaar opvolgen in 1 foto. Het is dus functioneel esthetisch voordeel van STM op USM dat het geleidelijker kan gaan, maar USM is rapper.

• treative
MPeek schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 14:00:
[...]

USM is stiller en sneller (goed voor fotograferen), STM is voor (amateur)filmmakers die niet manual willen/kunnen focussen. :)

Sig

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
ik begrijp ook niet zo goed waarom Canon nu met deze lens komt. In de tijd dat Olympus en Pentax compacte kleinbeeld camera's had, viel er genoeg te zeggen voor zo'n compacte lens, maar met die grote 5D's en 1Ds/x's voegt dat weinig toe.

Enige wat wel echt pleit voor deze lens (voor fullframe) is zijn beeldhoek, die vind ik persoonlijk fijner dan een 35 of 50 mm. Maar maak hem dan wat lichtsterker of het moet optisch een uitzonderlijk goede lens zijn, maar dat verwacht ik eigenlijk ook niet.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Geniaal deze reactie's :)

Zo'n beetje iedereen begrijpt het nut/doel niet van een 40mm F/2.8 pancake, kortom een echte Canon zet weer van de afgelopen tijd :+

Gabriël AM5

• treative
Ik lees net dat STM ook gebruik maken van focus by wire en dus ook full time manual focus hebben. Dat zou betekenen dat STM gewoon een variant van USM is maar dan met stappenmotor.

Sig

• henkie196
  • Niet online
treative schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 13:55:
Nee, de motor van de 50f1.8 draait op 1 snelheid. De stappen waar jij het over hebt worden veroorzaakt door het tandwielwerk wat te zwaar is. (daarom hoeft de motor ook niet veel te draaien om van het begin to einde te focussen.
Ah, dat was dan wat anders dan ik gedacht had.
De stappen zijn de snelheid van de motor en niet een positie van de motor. Bij fotograferen gebruik je sowieso de snelste stap om je focus te krijgen en merk je ook niks van STM.
De stappen zijn wel de positie van de motor, voor zover ik dat begrijp. Van de eerder gelinkte Wikipedia site:
Een stappenmotor is een borstelloze, synchrone elektromotor, waarvan de hoekverdraaiing nauwkeurig te beheersen is, bijvoorbeeld in stappen van 1,8 graden. De rotor bevat permanente magneten; de stator is opgebouwd uit elektromagneten.
Snelheid wordt bepaald door de kracht van de motor en de massa(traagheid) van het systeem. En eventueel je controllers, afhankelijk van hoe je dit instelt.
Wij hebben hier bijvoorbeeld ook een systeem dat heel nauwkeurig met stappen van een half procent kan regelen, maar je hebt wel net pech als je een stap van 0.25 procent wilt, want dan kan het systeem gaan oscileren van de ene stap en dan weer terug naar de andere stap, en moet je uiteindelijk dus genoegen nemen met iets dat net 0.25% af ligt van wat je graag zou willen hebben.

• treative
Ik denk dat het in dit geval niet om de positie gaat, zou niet logisch zijn voor een lens of er moeten voldoende "stappen" zijn om elke positie te kunnen dekken.

STM is ook een vereiste om hybrid AF te kunnen gebruiken waar de motor op verschillende snelheden moet kunnen draaien.

Ik denk dat de snelheid gewoon op de chip van de lens bepaald worden dmv verschillende voltages ipv een echte stappenmotor. Een stappenmotor neemt gelijk meer ruimte in beslag en dat zou je aan die 40mm moeten zien toch?

Sig

• mjtdevries
Volgens dpreview is STM geen vereiste om hybrid AF te kunnen gebruiken.

Maar in de video AF mode krijg je wel het beste resultaat met zowel hybrid AF en STM. Dat klinkt ook wat logischer omdat het AF systeem in principe geen zier te maken heeft met de AF motor.

• G-Tus

G-Tus

Doe gewoon jij

treative schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 14:28:
Ik lees net dat STM ook gebruik maken van focus by wire en dus ook full time manual focus hebben. Dat zou betekenen dat STM gewoon een variant van USM is maar dan met stappenmotor.
Focus by wire lenzen hebben juist geen FTM.

Flickr | Instagram

Verwijderd

Ik zou niet weten waarom hybrid AF perse een speciale AF motor nodig zou hebben.... De huidige camera's hebben fase en contrast AF, en die werken met alle voorhandezijnde motoren.

Hooguit kan ik me voorstellen dat voor video het handig is als je meer vloeiend kan focussen, en dat STM dit beter kan in combinatie met hybrid AF... Maar bij foto's is hybride AF ook handig, en daar zie ik geen reden om een bepaalde focus motor te vereisen.

• MPeek
G-Tus schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 15:13:
[...]

Focus by wire lenzen hebben juist geen FTM.
De 85L heeft toch zowel focus bij wire als FTM? Waarom zou een focus by wire lens geen FTM kunnen hebben? Focus by wire lijkt me overigens juist een nadeel voor video lenzen, aangezien je altijd een bepaalde lag hebt en dat zou nadeling kunnen zijn met handmatig focussen.

Maar kan USM ook niet op verschillende snelheden werken? Als ik mijn 24-70 op 24mm heb in bepaalde gevallen gaat de focus sneller als op 70mm.

[ Voor 41% gewijzigd door MPeek op 08-06-2012 15:23 ]

• jesper86
  • Niet online
Hybrid AF moet inderdaad (volgens dpreview) met alle lenzen werken, een STM lens zal er enkel beter voor geoptimaliseerd zijn, àls het uberhaupt met Hybrid AF te maken heeft, want grote kans dat STM simpelweg op elke body 'vloeiender' kan focussen.

• nero355

nero355

sapphire schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 14:10:

Zo'n beetje iedereen begrijpt het nut/doel niet van een 40mm F/2.8 pancake, kortom een echte Canon zet weer van de afgelopen tijd :+
Ik snap het doel wel, maar ik mis de camera die erbij hoort : Een nieuwe 400D body met een 650D sensor erin !!

400D is voor mij de ultieme compact camera : MET GRIP :Y) :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• jesper86
  • Niet online
De 400D is toch niet merkbaar kleiner ?

• treative
mjtdevries schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 15:13:
Volgens dpreview is STM geen vereiste om hybrid AF te kunnen gebruiken.

Maar in de video AF mode krijg je wel het beste resultaat met zowel hybrid AF en STM. Dat klinkt ook wat logischer omdat het AF systeem in principe geen zier te maken heeft met de AF motor.
Ik haalde het uit het nieuwsartikel op de frontpage. "Deze is niet alleen stil en snel, maar is ook een voorwaarde voor de nieuwe Hybrid AF-technologie. Lenzen die deze scherpstelmotor niet hebben, vallen terug op contrastdetectie-af bij live view en video."
Niet al te betrouwbaar dus.

Maar hybrid AF en STM vullen elkaar inderdaad goed aan, de motor kan tijdens fasedetectie sneller draaien en daarna tijdens contrastdetectie wat langzamer voor een vloeiend effect.

Sig

• nero355

nero355

jesper86 schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 15:31:
De 400D is toch niet merkbaar kleiner ?
400D is flink kleiner dan een 450D al laat staan de 5xx of 6xx modellen :)

[ Voor 50% gewijzigd door nero355 op 08-06-2012 15:56 ]

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-11 20:49
De 400D is 5% minder breed, 6% minder hoog en 18% minder diep dan de 650D. Dat is nou niet bepaald een wereld van verschil.

• Ventieldopje
PowerUp schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 16:09:
De 400D is 5% minder breed, 6% minder hoog en 18% minder diep dan de 650D. Dat is nou niet bepaald een wereld van verschil.
Sterker nog ... de 400D is klein ... de 450D is klein ... en de 650D is óók klein ... gewoon allemaal kleine body's!

www.maartendeboer.net

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Niet zo miepen, vroehâh toen ik nog een xxxD body had....toen waren ze groot. Alles wat daarna kwam is klein.
nero355 schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 15:25:
[...]

Ik snap het doel wel, maar ik mis de camera die erbij hoort : Een nieuwe 400D body met een 650D sensor erin !!

400D is voor mij de ultieme compact camera : MET GRIP :Y) :+
Dat bedoel ik, echt logisch en naar vraag van de community is het niet, precies zoals Canon dat doet :+

Gabriël AM5

• djunicron
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Ventieldopje schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 16:17:
[...]

Sterker nog ... de 400D is klein ... de 450D is klein ... en de 650D is óók klein ... gewoon allemaal kleine body's!
Toch voelen ze niet zo klein als Nikon bodies naar mijn idee. Een 3100 / 5000 / 5100 voelt toch t.a.t. kleiner dan de 400D. Nu moet ik wel zeggen dat met iedere zoom lens in de klasse die je verwacht op de (1)xx0 series ik eigenlijk het gevoel heb dat de body te klein is. M'n vingers passen gewoon niet stabiel genoeg om de grip om em met één hand vast te houden, wat met de grip meteen weg is. Juist het gebrek aan breedte van de xx0D series is wat mij een onprettig gevoel geeft met een zware lens eraan.

• Ventieldopje
djunicron schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 16:20:
[...]

Toch voelen ze niet zo klein als Nikon bodies naar mijn idee. Een 3100 / 5000 / 5100 voelt toch t.a.t. kleiner dan de 400D. Nu moet ik wel zeggen dat met iedere zoom lens in de klasse die je verwacht op de (1)xx0 series ik eigenlijk het gevoel heb dat de body te klein is. M'n vingers passen gewoon niet stabiel genoeg om de grip om em met één hand vast te houden, wat met de grip meteen weg is. Juist het gebrek aan breedte van de xx0D series is wat mij een onprettig gevoel geeft met een zware lens eraan.
Klopt, de 3100 vind ik toch wel echt mini te noemen. De algemene feel vind ik wel een stuk beter geworden steeds van 450D -> 550D -> 600 en 650D, net zoals de 5DII -> 5DIII. Een meer afgeronde robustere look ;)

www.maartendeboer.net

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Ventieldopje schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 16:21:
[...]

Klopt, de 3100 vind ik toch wel echt mini te noemen. De algemene feel vind ik wel een stuk beter geworden steeds van 450D -> 550D -> 600 en 650D, net zoals de 5DII -> 5DIII. Een meer afgeronde robustere look ;)
Inderdaad, het rondere is wel prettiger in gebruik. Niet dat het oude niet goed was, maar de ergonomie van de recentere modellen is gewoon een goede vooruitgang te noemen.

persoonlijk zou ik bij een kleine DSLR graag zien dat er niets meer uitsteekt aan de linkerkant voorbij de zoeker, je houd linksom toch je lens vast. Daarnaast mag de grip wel iets doorgetrokken naar onder, (dus niet meer rechthoekig), waar vervolgens de mode dail prima kan komen te zitten. Zo heb je meer grip, alle knopjes onder je duim en wijsvinger, je neus lang de linkerkant van de body en je linkerhand onder de lens / body. De accu kan van onder naar boven in de grip zoals nu bij de x0 series en hoger (op de 1D na) en kan dus iets groter.

Het zal er ongebalanseerd uitzien, maar potentieel wel kleiner kunnen uitpakken de 400D en ik denk dat je met zo'n "pistoolgrip" met een lange telelens nog steeds heerlijk overweg kan.

[ Voor 8% gewijzigd door djunicron op 08-06-2012 16:31 ]

• Universal Creations
Ik kon het zo niet vinden in de reacties, maar zou het niet zo kunnen zijn dat die STM straks speciaal aangestuurd kan worden vanuit de body om bepaalde focusafstanden vast te leggen en later weer gebruiken.
Oftewel: je maakt focus-cue's in de camera en kunt met een simpele druk op de knop (of op het touchscreen) geleidelijk focussen van de ene naar de andere focus-cue. Ik ben geen film man, maar mij lijkt dat erg handig ipv een focus-puller.

* Universal Creations gaat alvast kijken of daar niet al een patent op zit....

[ Voor 7% gewijzigd door Universal Creations op 08-06-2012 16:51 ]

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Universal Creations schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 16:47:
Ik kon het zo niet vinden in de reacties, maar zou het niet zo kunnen zijn dat die STM straks speciaal aangestuurd kan worden vanuit de body om bepaalde focusafstanden vast te leggen en later weer gebruiken.
Oftewel: je maakt focus-cue's in de camera en kunt met een simpele druk op de knop (of op het touchscreen) geleidelijk focussen van de ene naar de andere focus-cue. Ik ben geen film man, maar mij lijkt dat erg handig ipv een focus-puller.
Als ze dat invoeren (wat inderdaad handig zou zijn) zouden ze eigenlijk tegelijkertijd een soort van snelheids regelaar erbij moeten invoeren, want dat is voor het effect (bijna) net zo belangrijk. Je zegt het zelf eigenlijk al "geleidelijk" ;) Ik ben benieuwd hoe dit zichzelf verder gaat ontwikkelen, zeer interessant allemaal.

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:27
rockhopper schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 16:52:
[...]

Als ze dat invoeren (wat inderdaad handig zou zijn) zouden ze eigenlijk tegelijkertijd een soort van snelheids regelaar erbij moeten invoeren, want dat is voor het effect (bijna) net zo belangrijk. Je zegt het zelf eigenlijk al "geleidelijk" ;) Ik ben benieuwd hoe dit zichzelf verder gaat ontwikkelen, zeer interessant allemaal.
Rack Focus noemen ze dat.

Het is 1 van de vele features die de 'Magic Lantern' alternatieve besturingssoftware beschikbaar maakt op (onder andere) je Canon DSLR.
Manual: http://magiclantern.wikia...Lantern_0.1.6_User_Manual
zoek naar 'focus menu'

* Jammer UC, prior art. :P

• Ventieldopje
Universal Creations schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 16:47:

* Ventieldopje gaat alvast kijken of daar niet al een patent op zit....
Is dat met USM niet ook al mogelijk? De body krijgt sowieso informatie van welke focus afstand je gebruikt hebt, dan zou ik zeggen dat het ook mogelijk moet zijn (dmv. de Magic Lantern software bijv) om focus-cue's te maken ;)

* Ventieldopje neemt maar een slok koffie, iemand was me voor

[ Voor 3% gewijzigd door Ventieldopje op 08-06-2012 17:10 ]

www.maartendeboer.net

• Universal Creations
Ik wist dus niet dat het ook al in ML zat (heb het weleens op mijn camera gehad, maar was het niet tegengekomen). Maar met een stappenmotor lijkt mij dat nauwkeuriger gaan dan met USM (koffiedik modus...).

Edit: de zoveelste keer dat ik een "geniaal" idee heb wat al bestaat.

[ Voor 15% gewijzigd door Universal Creations op 08-06-2012 17:15 ]

• G-Tus

G-Tus

Doe gewoon jij

MPeek schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 15:19:
[...]

De 85L heeft toch zowel focus bij wire als FTM? Waarom zou een focus by wire lens geen FTM kunnen hebben? Focus by wire lijkt me overigens juist een nadeel voor video lenzen, aangezien je altijd een bepaalde lag hebt en dat zou nadeling kunnen zijn met handmatig focussen.
De 85L is focus by wire en heeft geen FTM. De focusring van een 85L, 50/1.0L, 28-80L en praktisch alle non-IS supertele lenzen doet gewoon bijna nooit iets als ze op de AF stand staat. In AI Servo werkt die ring nooit en alleen nadat er in One Shot focus confirmed is kan je een manual override toepassen.

Niet bepaald full time manual.

Er is een workaround om enigzins meer manual focus te krijgen en dat is werken met Autofocus op de AF-ON knop en dus alleen metering op standaard ontspanknop. De focusring werkt dan altijd, zelfs als de camera in sleepmode staat. Dan zou je kunnen zeggen dat het FTM is, maar het is dus afhankelijk van hoe de camera is ingesteld.

[ Voor 18% gewijzigd door G-Tus op 08-06-2012 17:27 ]

Flickr | Instagram

• Ventieldopje
G-Tus schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 17:18:
[...]

De 85L is focus by wire en heeft geen FTM. De focusring van een 85L, 50/1.0L, 28-80L en praktisch alle non-IS supertele lenzen doet gewoon bijna nooit iets als ze op de AF stand staat. In AI Servo werkt die ring nooit en alleen nadat er in One Shot focus confirmed is kan je een manual override toepassen.

Niet bepaald full time manual.

Er is een workaround om enigzins meer manual focus te krijgen en dat is werken met Autofocus op de AF-ON knop en dus alleen metering op standaard ontspanknop. De focusring werkt dan altijd, zelfs als de camera in sleepmode staat. Dan zou je kunnen zeggen dat het FTM is, maar het is dus afhankelijk van hoe de camera is ingesteld.
Nóg een reden om de AF-ON knop te gebruiken dus, super uitvinding 8)

www.maartendeboer.net

• wavemaster100
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-10 22:04

wavemaster100

Very ZEISS

sapphire schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 14:10:

Ik snap nog meer van deze lens dan die 8-15 fisheye L zoom lens.
Doodzonde dat ze daar R&D tijd en geld in hebben gestopt terwijl er nog genoeg lensjes liggen die een upgrade nodig hebben of vernieuwd moeten worden.

Canon 5D2 | Fuji X100 | Fuji X100F | Sony RX100 III | Ricoh GRD IV | Yashica T5 | Contax T2

• Ventieldopje
wavemaster100 schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 18:59:
[...]

Ik snap nog meer van deze lens dan die 8-15 fisheye L zoom lens.
Doodzonde dat ze daar R&D tijd en geld in hebben gestopt terwijl er nog genoeg lensjes liggen die een upgrade nodig hebben of vernieuwd moeten worden.
Hoezo zonde? Ik vind het een geniale lens zowel op FF als op crop!

www.maartendeboer.net

• Universal Creations
Geniaal? Op crop is ie alleen leuk op 8mm en op FF alleen op 15mm. Dus als je beide camera's hebt, heb je voor beide een fish-eye. Heb je 1 van de twee, dan had je net zo goed een prime kunnen nemen....

Daarnaast is fish-eye voor velen een gimmick en leuk voor zo nu en dan (er zijn ook partyfotografen die er bij zweren, maar dat is een selecte groep) en daar ga je geen 1200+ euro aan uit geven.

Zo'n 40mm pancake voor $200 is een heel ander verhaal en als ie goed scherp is, komt ie dit jaar nog in mijn collectie.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik kan die zet dan nog meer begrijpen, met 1 lens zowel crop als FF met een fish bedienen. dat ding is ook gewoon een 2-standen prime hoor. Vervangt de 15mm fish voor FF en voegt nog wat extra toe door dat je hem circulair kunt gebruiken. En je maakt een fish die op crop werkt (het 8mm gedeelte). Tja hij is duur, niks nieuws bij Canon :+

En er zijn wel meer mogelijkheden voor een fish hoor, zoals 360 graden fotografie.

En er zijn voor wel meer lenzen slechts een selecte groep gebruikers, denk aan tilt-shift lenzen, extreem macro, ect.

[ Voor 29% gewijzigd door sapphire op 08-06-2012 20:21 ]

Gabriël AM5

• Leevmeister
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-11 18:33

Leevmeister

Analoge fotografie gek

Volgens berichten (http://www.digifotopro.nl...-ef-40mm-f-28-stm-pancake) gaat de pannekoek in duitsland 240 euro kosten. Plus dus dat de adviesprijs 279 euro is...
Toch best wel enorm verschil in verhouding met de USA vind ik.

[ Voor 9% gewijzigd door Leevmeister op 08-06-2012 20:23 ]

• Universal Creations
Leevmeister schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 20:22:
Volgens berichten (http://www.digifotopro.nl...-ef-40mm-f-28-stm-pancake) gaat de pannekoek in duitsland 240 euro kosten. Plus dus dat de adviesprijs 279 euro is...
Toch best wel enorm verschil in verhouding met de USA vind ik.
$200 is meestal €200 en dat is vaak al twijfelachtig, maar dit is absurd.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Kan iemand mij uitleggen hoe FTM mechanisch werkt?
Als de camera staat te autofocussen, wordt er dan een tandwiel (oid) richting focusring ingetrokken zodat deze niet meedraait, of hoe doet canon dat eigenlijk?

Als in: hoe kan het zo gemaakt zijn bij FTM dat je altijd kunt MF'en zonder dat de focus-ring meedraait?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• MPeek
Boudewijn schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 19:18:
Kan iemand mij uitleggen hoe FTM mechanisch werkt?
Als de camera staat te autofocussen, wordt er dan een tandwiel (oid) richting focusring ingetrokken zodat deze niet meedraait, of hoe doet canon dat eigenlijk?

Als in: hoe kan het zo gemaakt zijn bij FTM dat je altijd kunt MF'en zonder dat de focus-ring meedraait?
[Volgens mij werkt het zo, weet het niet zeker]
De buitenste focusring (de rubberenring zeg maar) zit magnetisch gekoppeld aan de echte focus ring. De buitenste ring draait niet mee als de binnenste draait omdat de buitenste gedempt is (en dus stroef), omgekeerd wordt de binnenste ring wel meegenomen als je de buitenste ring draait vanwege de magnetische koppeling.

[ Voor 4% gewijzigd door MPeek op 09-06-2012 21:53 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Maar bij een 70-200 gaat de focus niet stroef oid? Daar zou ik dan dus echt speling verwachten oid?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• MPeek
Boudewijn schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 22:38:
Maar bij een 70-200 gaat de focus niet stroef oid? Daar zou ik dan dus echt speling verwachten oid?
Niet heel erg stroef, maar stroef genoeg om niet mee te gaan als de binnenste ring draait.

@G-tus: Dacht het zo ergens gelezen te hebben, maar zal dus wel anders werken.

[ Voor 11% gewijzigd door MPeek op 10-06-2012 10:45 ]

• G-Tus

G-Tus

Doe gewoon jij

Pagina 183 van de EF Lens Works: http://software.canon-eur...F_Lens_Work_Book_9_EN.pdf staat uitgelegd hoe FTM in elkaar zit. Zelf vind ik het niet bepaald duidelijk, wordt niets gezegd over magnetische koppling.

Flickr | Instagram

Verwijderd

Universal Creations schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 20:29:
[...]

$200 is meestal €200 en dat is vaak al twijfelachtig, maar dit is absurd.
Long live ebay!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Dat is misschien wel zo, maar als je pech hebt krijg je wel een flinke boete bij import wat al het voordeel wegneemt.

Die uitleg van EF Lens Works begrijp ik ook niet veel van. Wie koopt er effe een lensje om 'm te demonteren voor tweakers? >:)

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Zoals ik dat document lees, is het een conditioneel koppelingssysteem.

Er zitten 3 ringen in, waarvan de binnenste de focus regelt. Hoe deze dat doet wordt mij uit het diagram totaal niet duidelijk alleen. Dan heb je de buitenste ring, welke je kunt draaien voor de aanpassing, welke dichter bij het werkelijke focussysteem ligt, met een geleidende ring en daarna (verder naar voren in de lens) de AF ring.

De AF ring heeft het langste pad naar de koppeling en wordt uitgeschakeld zodra je handmatige zoomring beweegt, omdat de interne focusring dan enkele koppelt aan de geleidende ring. Deze blijft dus wel "eventjes" doorgaan, maar hij is dan gewoon ontkoppeld. Het moment dat je los laat, moet de camera zelf nieuwe instructie geven opnieuw te focussen (veelal een ander focus punt) en pakt de AF de output plaat weer over. Eigenlijk een best eenvoudig en doeltreffend systeem.

• Viccers
rockhopper schreef op zondag 10 juni 2012 @ 11:13:
[...]

Dat is misschien wel zo, maar als je pech hebt krijg je wel een flinke boete bij import wat al het voordeel wegneemt.

Die uitleg van EF Lens Works begrijp ik ook niet veel van. Wie koopt er effe een lensje om 'm te demonteren voor tweakers? >:)
En dan ook nog te spreken over de huidige koers van de Euro, die importeren vanuit de US niet echt aantrekkelijk meer maakt...

• Qli-max
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-02-2023
Heb mijn 15-85 vandaag kunnen ophalen (stond in bestelling sinds de mm actie), mooi lensje maar moet hem nog even goed uittesten. Heb er nog geen zonnekap of filter voor. Heeft iemand van jullie deze lens en wat gebruiken jullie erop?

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:27
Qli-max schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 21:48:
Heb mijn 15-85 vandaag kunnen ophalen (stond in bestelling sinds de mm actie), mooi lensje maar moet hem nog even goed uittesten. Heb er nog geen zonnekap of filter voor. Heeft iemand van jullie deze lens en wat gebruiken jullie erop?
Ik heb 'm niet, maar zou kijken op ebay voor de bijbehorende ew-78e kap.
Nog net niet gratis. Daar kun je geen miskoop aan doen. Denk ik.

Mocht de binnenrand te veel glimmen kun je altijd nog een schuurpapiertje er over halen ofzo.

• Sh0ckTr00per
  • Nu online
Ik heb ook zojuist mijn 18-55 in de wilgen gehangen en er een foto van gemaakt met mijn nieuwe 15-85. Ik had niet gedacht dat die paar mm wide zoveel verschil zouden maken. Ik zie alleen nu dat ik mezelf weer tekort gedaan heb door mijn zonnekap voor 4 euro bij DealExtreme te kopen :)

Ik heb daar ook voor een euro of 8 een UV-(stoot)filter gekocht. Even kijken als die er is of het een verschil in fotokwaliteit betekent t.o.v. een standaard uv-filter wat je hier krijgt voor 30 euro

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:35
Sh0ckTr00per schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 07:41:
Ik heb ook zojuist mijn 18-55 in de wilgen gehangen en er een foto van gemaakt met mijn nieuwe 15-85. Ik had niet gedacht dat die paar mm wide zoveel verschil zouden maken. Ik zie alleen nu dat ik mezelf weer tekort gedaan heb door mijn zonnekap voor 4 euro bij DealExtreme te kopen :)

Ik heb daar ook voor een euro of 8 een UV-(stoot)filter gekocht. Even kijken als die er is of het een verschil in fotokwaliteit betekent t.o.v. een standaard uv-filter wat je hier krijgt voor 30 euro
Haha en ik heb ook weer veel te veel betaald met deze: http://www.ebay.co.uk/itm...ageName=ADME:L:OC:NL:3160
Die heb ik van de week binnengekregen en is prima in orde (met vilt in de binnenkant). Op het doosje staat zelfs een origineel canon logo ;).

Overigens heb ik niet heel veel verstand van filters, maar een filter van 8 euro lijkt me wel heel erg wishfull thinking wat image quality betreft ( http://www.lensrentals.co...od-times-with-bad-filters ).
Pagina: 1 ... 20 ... 43 Laatste

Dit topic is gesloten.