ik dacht dat de de hd7950 altijd eenzelfde chip is als een 797 die om een of andere reden minder presteert? dan is het toch logisch dat van eenzelfde soort, maar minder goed werkende chip de performance/watt lager ligt?Toettoetdaan schreef op zondag 22 januari 2012 @ 14:39:
[...]
Als die 225watt klopt dan is dat in der daad maar 10% minder terwijl de vermeende performance 15% minder is, dus dan kan ik er wel inkomen dat je dat vind ja.
Jup, meestal zijn het afgekeurde HDxx70's, maar dan schakkelen ze gewoon een slechter werkend stukje van de chip uit, doen er iets minder clock op en vola een HDxx50 is geborenbertp1 schreef op zondag 22 januari 2012 @ 14:56:
[...]
ik dacht dat de de hd7950 altijd eenzelfde chip is als een 797 die om een of andere reden minder presteert? dan is het toch logisch dat van eenzelfde soort, maar minder goed werkende chip de performance/watt lager ligt?
Dan is in der daad de perf/watt meestal lager.
(HD4850 is een uitzondering volgens mij, maar dat kwam omdat een nieuwe manager op het laatste moment vond dat die hoger geclocked moest worden.)
Of tenminste dat zou het meest efficiënt zijn, maar bij grote vraag of teveel geschikt HDxx70 chips willen ze die ook wel verkopen als HDxx50 chips.
Helaas niet..Olaf van der Spek schreef op zondag 22 januari 2012 @ 14:41:
[...]
Damn, is het verschil tussen TDP en verbruik nog steeds niet bekend?
De 69xx was toch een top voorbeeld van dit fenomeenToettoetdaan schreef op zondag 22 januari 2012 @ 15:04:
[...]
Jup, meestal zijn het afgekeurde HDxx70's, maar dan schakkelen ze gewoon een slechter werkend stukje van de chip uit, doen er iets minder clock op en vola een HDxx50 is geboren
(HD4850 is een uitzondering volgens mij, maar dat kwam omdat een nieuwe manager op het laatste moment vond dat die hoger geclocked moest worden.)
Of tenminste dat zou het meest efficiënt zijn, maar bij grote vraag of teveel geschikt HDxx70 chips willen ze die ook wel verkopen als HDxx50 chips.
Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III
Verwijderd
Jep, anders waren er niet zoveel HD6950 te unlocken... Waren allemaal chips die potentieel goed waren voor een HD6970. Impliceerde dat het met de yield van de Cayman gpu's wel goed zat.yzx schreef op zondag 22 januari 2012 @ 16:03:
[...]
De 69xx was toch een top voorbeeld van dit fenomeen
HD4850 en HD4870 waren alleen verschillend in hun klokfrequentie maar hadden wel alles geünlockt.
@MW1F
De yields van de HD69xx waren volgens mij niet helemaal geweldig. Volgens mij konden ze gewoon niet genoeg HD6970 verkopen en hadden ze een tekort aan chips om te voldoen aan de HD6950 vraag. Dus gingen er HD6970 chips naar de HD6950 met als gevolg dat die te unlocken waren naar een HD6970 waardoor de HD6950 vraag alleen maar toenam en de HD6970 bijna niet meer verkocht werd. Of het was natuurlijk AMD's plan dat het zo zou gaan i.v.m. de BIOS switch. Dat er een HD6930 uit is gekomen laat mij i.i.g. denken dat de yields niet geweldig waren of dat er gewoon enorm veel Cayman chips zijn geproduceerd.
@MW1F
De yields van de HD69xx waren volgens mij niet helemaal geweldig. Volgens mij konden ze gewoon niet genoeg HD6970 verkopen en hadden ze een tekort aan chips om te voldoen aan de HD6950 vraag. Dus gingen er HD6970 chips naar de HD6950 met als gevolg dat die te unlocken waren naar een HD6970 waardoor de HD6950 vraag alleen maar toenam en de HD6970 bijna niet meer verkocht werd. Of het was natuurlijk AMD's plan dat het zo zou gaan i.v.m. de BIOS switch. Dat er een HD6930 uit is gekomen laat mij i.i.g. denken dat de yields niet geweldig waren of dat er gewoon enorm veel Cayman chips zijn geproduceerd.
Gewoon lekker een Hollands Club 3D kaartje halen.., die doen totaal niet moeilijk over after-market koelers, & geven 2 jaar garantie.JPtjee007 schreef op zondag 22 januari 2012 @ 12:31:
Maar, laat het erge sporen achter dan, als je die koeler verwisseld?
Of zit er weer zo'n "If you remove this, warranty void" sticker op?
Kepi_nl
Haha thanks for advice! Denk dat ik 'm ga doen. 4Launch heeft er al 2 dagen 4 op voorraad, maar nog geen één verkocht?!rabor schreef op zondag 22 januari 2012 @ 17:26:
[...]
Gewoon lekker een Hollands Club 3D kaartje halen.., die doen totaal niet moeilijk over after-market koelers, & geven 2 jaar garantie.
En hoe maak je hieruit op dat de yields slecht waren?madmaxnl schreef op zondag 22 januari 2012 @ 16:42:
HD6930 ? Met als kanttekening dat deze er wellicht ook is gekomen doordat ze gewoon heel erg veel Cayman chips hebben gemaakt/verkocht.3XPER7 schreef op zondag 22 januari 2012 @ 17:45:
[...]
En hoe maak je hieruit op dat de yields slecht waren?
[ Voor 24% gewijzigd door madmaxnl op 22-01-2012 17:55 ]
Kapotte chips?madmaxnl schreef op zondag 22 januari 2012 @ 17:54:
[...]
HD6930 ? Met als kanttekening dat deze er wellicht ook is gekomen doordat ze gewoon heel erg veel Cayman chips hebben gemaakt/verkocht.

Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III
Ik denk dat de meesten die het kaartje direct moest hebben ondertussen al binnen heeft, & dat de rest nog even wacht op de beter gekoelde kaarten, of tot de prijzen wat zakken.. Ook in Duitsland zijn zowat alle 7970's goed te verkrijgen; http://geizhals.eu/?cat=gra16_512&xf=1440_HD+7970JPtjee007 schreef op zondag 22 januari 2012 @ 17:34:
[...]
Haha thanks for advice! Denk dat ik 'm ga doen. 4Launch heeft er al 2 dagen 4 op voorraad, maar nog geen één verkocht?!
Incl. de eerste pre-order adressen voor de DirectCU II TOP: http://geizhals.eu/729055
Kepi_nl
Je wilt iets gaan zeggen over de yields en vervolgens lees ik een verhaal waarin je het alleen maar over vraag & aanbod hebt.. Die HD6930 is 'stilletjes' geintroduceerd en werd maar in kleine hoeveelheden aangeboden. Als dat iets zou moeten zeggen over de yields, dan is het imho eerder dat de yields hoog genoeg waren om een dergelijke kaart nog niet eerder 'nodig' te maken..madmaxnl schreef op zondag 22 januari 2012 @ 17:54:
[...]
HD6930 ? Met als kanttekening dat deze er wellicht ook is gekomen doordat ze gewoon heel erg veel Cayman chips hebben gemaakt/verkocht.
Wat maakt dat uit? TDP geld voor zowel de 7970 als 7950, en daar gelden dus dezelfde "regels".Olaf van der Spek schreef op zondag 22 januari 2012 @ 14:41:
Damn, is het verschil tussen TDP en verbruik nog steeds niet bekend?
Is er trouwens al iets bekend over release date van 78xx?
Nope, TDP = Thermal Design Power, wat een maat is voor de hoeveelheid warmte die een koeler moet kunnen wegwerken.spNk schreef op zondag 22 januari 2012 @ 20:23:
[...]
Wat maakt dat uit? TDP geld voor zowel de 7970 als 7950, en daar gelden dus dezelfde "regels".
Het zegt niet al teveel over het werkelijke verbruik, zeker in het geval van de HD7950 zou ik er over twijfelen, als de opgegeven TDP 225watt is en het theoretisch maximale vermogen van de vermeende 2x6 PCI-e power connector's ook 225watt is zou dat nog wel eens gewoon uit de lucht gegrepen kunnen zijn.
AMD heeft er meestal wel een marge in van 20% om OC'ers de ruimte te geven en vergeet ook 'powertune' niet
Dat kan ook gesteld worden, het is niet zo dat er maar één ding gesteld kan worden uit de dingen die we weten.3XPER7 schreef op zondag 22 januari 2012 @ 18:00:
[...]
Je wilt iets gaan zeggen over de yields en vervolgens lees ik een verhaal waarin je het alleen maar over vraag & aanbod hebt.. Die HD6930 is 'stilletjes' geintroduceerd en werd maar in kleine hoeveelheden aangeboden. Als dat iets zou moeten zeggen over de yields, dan is het imho eerder dat de yields hoog genoeg waren om een dergelijke kaart nog niet eerder 'nodig' te maken..
Kapot is in deze relatief.
Voor een HD6970 zijn het kapotte chips, voor een HD6930 doen ze het nog.
[ Voor 16% gewijzigd door madmaxnl op 22-01-2012 21:36 ]
Olaf van der Spek schreef op zondag 22 januari 2012 @ 14:41:
Zijn internal exhaust / non-reference kaarten niet sowieso een slecht idee voor CF? Grote kans dat de ene kaart de warme lucht van de andere binnen krijgt.
Uitgaande van deze Guru3D review is dat niet zo. En eigenlijk is het nog niet zo heel onlogisch. De lucht die de bovenste kaart krijgt zal zeker wel warmer zijn dan die wat de onderste krijgt, maar hoeveel warmer zal ie echt zijn?
De lucht die door het koelblok is gegaan van de onderste, zal niet echt worden opgezogen door de bovenste. Die krijgt zo te zien echt de lucht die tussen de pcb van de onderste en de koeler van de bovenste zit. Ik had nog willen zeggen dat het best kan dat de PCB/componenten in dit geval behoorlijk koel blijven, echter verging die hoop al snel toen ik ging zoeken voor infrarood plaatjes van een DirectCU II koeler. Uiteindelijk 1 gevonden van de Asus GTX 560 DirectCU II TOP.
Idle ziet er hardstikke leuk uit, load "iets" minder,De GTX 560 Ti DirectCU II TOP videokaart is standaard overklokt, namelijk van 822 naar 900 MHz voor de core. Ook het 1 GB grote GDDR5 geheugen werkt iets sneller met een effectieve snelheid van 4200 MHz. De DirectCU II koeling houdt de videokaart lekker koel, ASUS claimt tot 20% lagere temperaturen dan met de referentiekoeling. Net als elke andere GTX 560 Ti heeft ook dit model 384 shader units, twee DVI uitgangen, mini-HDMI en een SLI connector.
De rest van de pc is wisselvallig (reference vs non-reference):
Oftewel ik kan zelf geen conclusie trekken en heb geen flauw benul waarom ik niet mijn post in z'n geheel had afgemaakt vanaf het begin i.p.v. aanpassen met nieuwe bevindingen iedere keer, want nu weten we nog niets.
Ziet er weliswaar niet geweldig uit denk ik, maar dat neemt men maar voor lief.
[ Voor 21% gewijzigd door Paprika op 22-01-2012 22:18 ]
Laatste drie plaatjes zijn volledig wit. Bij jou wellicht niet i.v.m. cache.
Niet meer, lol
Oh oke
Niet meer, lol
Oh oke
[ Voor 53% gewijzigd door madmaxnl op 22-01-2012 22:18 ]
Op mijn werk heb ik een tijd terug een PC gemaakt voor een klant met 2x 580GTX, met die Asus triple slots koeling. Uiteindelijk is het 1x een 580GTX geworden. Tijdens testen was het niet stabiel te krijgen omdat de bovenste kaart te heet werd. Beide kaarten zaten ook tegen elkaar aan door de moederbord layout.
Dus toch @ Paprika in "CJ's Radeon Info & Nieuwsdiscussie - Deel 123".
offtopic:
@ pc voor een "klant", hoeveel vraag je ervoor om een x voor te komen doen hoe je een volledige waterkoeling setup inbouwt?
@ pc voor een "klant", hoeveel vraag je ervoor om een x voor te komen doen hoe je een volledige waterkoeling setup inbouwt?
offtopic:
Waar jij woont is voor mij nogal een heel eind rijden.
Waar jij woont is voor mij nogal een heel eind rijden.
Klopt dat was volgens mij Dave Bauman. En daarmee heeft hij de HD4850 gered en tot een van de meest succesvolle VGA kaarten gemaakt. Met lagere clocks en uitgeschakelde shaders had deze niet op gekund tegen de 8800 GTX 512.Toettoetdaan schreef op zondag 22 januari 2012 @ 15:04:
[...]
Jup, meestal zijn het afgekeurde HDxx70's, maar dan schakkelen ze gewoon een slechter werkend stukje van de chip uit, doen er iets minder clock op en vola een HDxx50 is geboren
De 4850 had GDDR3 waar de 4870 GDDR5 had. Verschil tussen die kaarten was toch iets van 25%. Een behoorlijk verschil. 4850 was echt memory bandwith limited.
De 4870 had weer last van geheugen grote want de 1024 mb was vanaf 1280x1024 al een 15-25% sneller dan de 512 MB.
Bij de HD4850 zag je dit effect niet voor komen. Die was 1-3% sneller of langzamer zodra je 1024mb had.
Mooi design. Ik vraag me af of die fan wel heel stil is. Ik denk dat die aardig hard moet draaien om 225 watt we te krijgen. Misschien was een dubbele fan dan beter geweest. Ik vraag me ook af of oems dit refferenced ontwerp wel gaan gebruiken. Ik denk dat de meeste gewoon eigen coolers zullen gebruiken. (goedkoper).TomasH schreef op zondag 22 januari 2012 @ 14:20:Officiële productfoto's AMD Radeon HD 7950
[afbeelding]
[afbeelding]
[ Voor 24% gewijzigd door Astennu op 23-01-2012 11:01 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Om hier even op terug te komen. Zojuist kwam ik langs dit artikel, wat (waarschijnlijk) de verklaring is voor wat hier opmerkte.Paprika schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 15:14:
nVidia aan de andere kant heeft de laatste tijd percentueel gezien een slechtere scaling, echter ligt daar ook weer vaak de min-FPS korter bij de avg, waardoor dipjes minder opvallen en zijn de frametijden ook beter. Alsof ze eigenlijk de FPS zelf iets lager cappen om zo dipjes te voorkomen.
bron: http://techreport.com/articles.x/21516/11Petersen defined several terms to describe the key issues. "Stutter" is variation between the game's internal timing for a frame (t_game) and the time at which the frame is displayed onscreen (t_display). "Lag" is a long delay between the game time and frame time, and "slide show" is a large total time for each frame, where the basic illusion of motion is threatened. These definitions are generally helpful, I think. You'll notice that we've been talking quite a bit about stutter (or jitter) and the slide-show problem (or long frame times) already.
Stutter is, in Petersen's view, "by far the most significant" of these three effects that people perceive in games.
In fact, in a bit of a shocking revelation, Petersen told us Nvidia has "lots of hardware" in its GPUs aimed at trying to fix multi-GPU stuttering. The basic technology, known as frame metering, dynamically tracks the average interval between frames. Those frames that show up "early" are delayed slightly—in other words, the GPU doesn't flip to a new buffer immediately—in order to ensure a more even pace of frames presented for display. The lengths of those delays are adapted depending on the frame rate at any particular time. Petersen told us this frame-metering capability has been present in Nvidia's GPUs since at least the G80 generation, if not earlier. (He offered to find out exactly when it was added, but we haven't heard back yet.)
Poof. Mind blown.
Now, take note of the implications here. Because the metering delay is presumably inserted between T_render and T_display, Fraps would miss it entirely. That means all of our SLI data on the preceding pages might not track with how frames are presented to the user. Rather than perceive an alternating series of long and short frame times, the user would see a more even flow of frames at an average latency between the two.
Frame metering sounds like a pretty cool technology, but there is a trade-off involved. To cushion jitter, Nvidia is increasing the amount of lag in the graphics subsystem as it inserts that delay between the completion of the rendered frame and its exposure to the display. In most cases, we're talking about tens of milliseconds or less; that sort of contribution to lag probably isn't perceptible. Still, this is an interesting and previously hidden trade-off in SLI systems that gamers will want to consider.
Pssst:
Als je tijd hebt, lees het hele artikel.
Leuk he, die hitte plaatjes. Die wil ik ook gaan maken 
Die officiële product plaatjes van de HD 7950, toch vreemd dat het een ander ontwerp is dan van de HD 7970?
Die officiële product plaatjes van de HD 7950, toch vreemd dat het een ander ontwerp is dan van de HD 7970?
Ja ik sta van het ontwerp ook te kijken maar vind het er wel goed uit zien kwa design, maar ook ik denk dat het nogal een lawaaierige fan gaat zijn om de kaart goed te koelen.
En goed idee om ook dit soort plaatjes te gaan maken !
[ Voor 14% gewijzigd door pino85 op 23-01-2012 11:28 ]
Liefhebber van Tweakers
Marc Rademaker schreef op maandag 23 januari 2012 @ 11:17:
Leuk he, die hitte plaatjes. Die wil ik ook gaan maken

Zeg maar, ik zie die plaatjes nergens online staan, alhoewel het toch nieuwswaardig is lijkt me. Hoe zou dat toch komen?pino85 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 11:18:
Ja ik sta van het ontwerp ook te kijken maar vind het er wel goed uit zien kwa design, maar ook ik denk dat het nogal een lawaaierige fan gaat zijn om de kaart goed te koelen.
Van die HD7950?
Nog niet langs gekomen hoop ik?

Google Translate:
Nog niet langs gekomen hoop ik?
Google Translate:
bron: http://www.donanimhaber.c...ucu-ve-GPUZ-goruntusu.htmJan. 9, offered to the market with the introduction of next-generation graphics cards, the Radeon HD 7970, AMD began to offer the industry front, the second stop will be the Radeon HD 7950. Official presentation on Jan. 31, the HD 7970 to HD 7950'nin top model compared to the $ 150 will be cheaper by up and evaluated in this regard will reach more users. 28nm manufacturing technology developed Tahiti Pro graphics chip is powered by the DirectX 11.1 compatible graphics card, comes with support for 384-bit memory bus.
3GB GDDR5 memory version, in addition to the 1.5 GB of GDDR5 memory will be alternative versions of HD 7950 is not expected to enter the market for the reference design card. Video card manufacturers working on custom-designed models based on the Radeon HD 7950'de operating frequencies up to 800MHz for the GPU and 5000MHz for memory percent, the custom-designed cards come factory overclocked, and as fast as the Radeon HD 7970 is expected to be operated.
Details that make a difference in the basic unit of parallel processing of the Radeon HD 2048 Radeon HD 7970'deki 7950'de say were shot down in 1792, been reduced, and clock speeds. Next, code-named all the innovations of the Core Graphics architecture incorporates a new GPU Radeon HD 7950'nin, Nvidia's GeForce GTX 580 is currently the fastest solution will perform in the face wondering how ediledursun 880MHz GPU clocked HD 7950'nin the first test result as follows;
[ Voor 98% gewijzigd door Paprika op 23-01-2012 13:53 ]
Hm. Ze moesten eens een woorden boek bij dat Google Translate geven...Paprika schreef op maandag 23 januari 2012 @ 12:21:
Google Translate:
[...Official presentation on Jan. 31, the HD 7970 to HD 7950'nin top model compared to the $ 150 will be cheaper by up and evaluated in this regard will reach more users...]
bron: http://www.donanimhaber.c...ucu-ve-GPUZ-goruntusu.htm
Maak ik nou snel even op dat het prijsverschil tussen de HD 7970 en HD 7950 $ 150 zou zijn? Dat zou de zaak wel aantrekkelijk maken
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Iets anders dan dat is er nauwelijks uit die zin te bakken, dus ja, het lijkt er wel op. De vraag is dan uiteraard wel of dat prijsverschil voor de 1.5 of 3GB versie is, laat ik wel vermoeden dat het eerder het 1.5GB model betreft en dat het 3GB model ergens ertussen terecht gaat komen.
Waar blijft die lucht dan? Die warme lucht verdwijnt toch niet zomaar?Paprika schreef op zondag 22 januari 2012 @ 22:08:
De lucht die door het koelblok is gegaan van de onderste, zal niet echt worden opgezogen door de bovenste. Die krijgt zo te zien echt de lucht die tussen de pcb van de onderste en de koeler van de bovenste zit.
De lucht zal nooit echt warm worden. Ik zie het probleem niet...
[ Voor 53% gewijzigd door Paprika op 23-01-2012 22:51 ]
Niet warm? Hoe denk je dat de heatsink gekoeld wordt dan? Waar blijft die energie/warmte?Paprika schreef op maandag 23 januari 2012 @ 22:48:
De lucht zal nooit echt warm worden. Ik zie het probleem niet...
Als de lucht koud blijft draait je fan toch onnodig hard?
Deze al voorbij gekomen? http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18366789
Unigine Heaven op een 7950, standaard en overgeklokt
Unigine Heaven op een 7950, standaard en overgeklokt
Hi there
Right some odd Heaven results here:-
7950 @ 925MHz / 5500MHz = 1504 points
7950 on 7970 BIOS @ 925MHz / 5500MHz = 1545 points
7970 @ Stock (925/5500) = 1584 points
So even though according to GPU-Z the shaders are not unlocking, flashing to the Asus 7970 BIOS is definetely giving a performance boost, though its not quite at genuine 7970 performance levels, kind of like half way from the results.
So either some shaders are unlocking or the 7970 BIOS is making other improvements, maybe memory timings etc. which is giving the boost.
Still flashing the BIOS is so easy anyway and it would appear the 7970 BIOS is giving some performance enhancement even when clock speeds are identical.
[ Voor 72% gewijzigd door NitroX infinity op 23-01-2012 23:59 ]
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
En die lucht kan dan even zomaar door die PCB (en backplate...) heen gaan alsof het een gaasje is? Nee, die lucht zou daar eigenlijk nooit kunnen komen.Olaf van der Spek schreef op maandag 23 januari 2012 @ 23:54:
[...]
Niet warm? Hoe denk je dat de heatsink gekoeld wordt dan? Waar blijft die energie/warmte?
Als de lucht koud blijft draait je fan toch onnodig hard?
Daarom mijn vraag, waar blijft die lucht dan wel? Niet alles gaat naar buiten, zoals bij de reference koelers.Paprika schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 00:16:
[...]
En die lucht kan dan even zomaar door die PCB (en backplate...) heen gaan alsof het een gaasje is? Nee, die lucht zou daar eigenlijk nooit kunnen komen.
k heb geen idee eigenlijk hoeveel er precies wordt afgegeven, maar die zal toch de temperatuur toch al snel door de kast, en vooral om de kaart heen verspreiden?
Als we deze plaatjes er nog eens bijnemen:

Vooral de CPU heeft dus last van die koelers, dan zal die lucht dus langs de gaten aan de zijkanten vrij komen.

Al blijft die PCB wel erg heet in dat plaatje (26.7C is overigens wel een warmte ruimte).
Vooral de CPU heeft dus last van die koelers, dan zal die lucht dus langs de gaten aan de zijkanten vrij komen.

Al blijft die PCB wel erg heet in dat plaatje (26.7C is overigens wel een warmte ruimte).
[ Voor 16% gewijzigd door Paprika op 24-01-2012 00:28 ]
Tussen de 250 en 300 W totaal, toch?Paprika schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 00:27:
k heb geen idee eigenlijk hoeveel er precies wordt afgegeven,
CPU en geheugen gaan toch ook van idle naar load? Die produceren dus ook meer warmte. De kleurverandering is dus niet per se van de GPU.maar die zal toch de temperatuur toch al snel door de kast, en vooral om de kaart heen verspreiden?
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
maar die cpu koeler daar die blaast alle warme luchten in een cirkel de kast in, ook niet echt optimaal
Ik had het over precieze graden (in C). Je zult immers niet 100% alle hitte afgeven lijkt me.Olaf van der Spek schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 00:36:
Tussen de 250 en 300 W totaal, toch?

Furmark load is maar 100MB geheugen & 1 CPU core, dus dat zal meevallen.Olaf van der Spek schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 00:36:
CPU en geheugen gaan toch ook van idle naar load? Die produceren dus ook meer warmte. De kleurverandering is dus niet per se van de GPU.
Daarbij ben ik echt de foute persoon voor dit soort discussies, maar dat mocht ook wel 2 jaar terug al duidelijk zijn.
Voor Heaven-benchmarks moeten jullie maar even de URL volgen, want anders wordt deze post onnodig lang.
http://forums.overclocker...hp?p=21101871&postcount=1Hi there
First things first, this is all the benchmarks you are getting, so be grateful for this. I've done this to simply see how they clock and how the Heaven scores compete to the NVIDIA GTX 580 3GB and ATI 7970 3GB.
First of all the card tested is a stock version from one of the AIB's, the cooler is rather cut down and not that powerful, as the same AIB also has OC editions which come with a much better cooler. However even still with this stock average performing cooler the card managed the following:-
1. Using ATI OverDrive it maxed out - 1025MHz Core & 6300MHz memory.
2. Using Asus 7970 BIOS it managed - 1180MHz Core & 7200MHz memory.
Flashing the card was the same as flashing a 7970, very easy, unfortunately it DID NOT unlock any additional shaders, the card had the stock 1792 shaders still, though these cards do have a FULL 32 ROPS.
First of all here is the results of this card:-
<resultaten hier>
Conclusion
A very impressive card indeed, with a price point in the region £350 Inc. VAT that matches GTX 580 1.5GB pricing and this card matches one for performance but has two bonuses. More memory which makes it more future proof and better for high-res gaming, but even more importantly just like the 7970 these cards are hugely overclockable.
Clocking the 7950 at 1030MHz core and 5600MHz memory which they all do with ease (with the Asus BIOS), you have a stock 7970 performing card for considerably less money. Unfortunately it does seem like its not possible to unlock the shaders and as we've seen the 7970 is a true overclocking demond.
So in essence the maximum stable overclock I achieved was 1180MHz Core and 7200MHz memory using the Asus BIOS. Using that same BIOS on a 7970 were talking around 1225-1255MHz Core and 7500-7800Mhz memory. Though remember the 7970 has the full 2048 shaders which gives a decent performance boost.
All in all the 7950 is approx 30% cheaper than the 7970 but when flashed and overclocked its only about 10-15% slower. The 7970 is faster and definetely has a better cooler without doubt, plus a more quieter cooler too, that really helps to keep the case temperatures down, wheras 7950 coolers just heat your case up. So it still stands if you want the best buy the 7970.
Overall the 7950 is great value for money, against an overclocked GTX 580 3GB the 7950 when overclocked is faster in benchmarks and its overclocked game performance should be at least on par with an overclocked GTX 580 3GB gaming performance, so as the card cost less than a 580 3GB, the 7950 is good value.
We have stock now and for launch on January 31st we shall have approx 500 cards.
we shall have approx 500 cards
we shall have approx 500 cards
etc.we shall have approx 500 cards
Verder:
Hi there
Right some odd Heaven results here:-
7950 @ 925MHz / 5500MHz = 1504 points
7950 on 7970 BIOS @ 925MHz / 5500MHz = 1545 points
7970 @ Stock (925/5500) = 1584 points
So even though according to GPU-Z the shaders are not unlocking, flashing to the Asus 7970 BIOS is definetely giving a performance boost, though its not quite at genuine 7970 performance levels, kind of like half way from the results.
So either some shaders are unlocking or the 7970 BIOS is making other improvements, maybe memory timings etc. which is giving the boost.
Still flashing the BIOS is so easy anyway and it would appear the 7970 BIOS is giving some performance enhancement even when clock speeds are identical.
Oh en:Hi there
They are no longer reference cards, all 7950's shall be built by AIB's. The card is 1/2 inch shorter and in general have inferior coolers.
The OC models have better coolers which may get even better results as I've just tested an entry level stock model card. So the results are good considering the cheap cooler.
http://www.excaliberpc.co...3gb.html#TabSpecification
Mocht die url morgen niet meer werken:
http://puu.sh/eoJV
[ Voor 92% gewijzigd door Paprika op 24-01-2012 04:43 ]
Hier verwachten ze dat de 7950 met 1,5 GB $400,- gaat kosten en dat hij niet unlockbaar is...
http://techiser.com/amd-r...w-benchmarked-147348.html
http://techiser.com/amd-r...w-benchmarked-147348.html
Spannend nog een paar dagen voor de launch van de 7950. Worden de 1.5GB en 3GB tegelijk gelaunched?Zelf neig ik naar de 1.5GB.
Ben benieuwd naar de verschillende luchtkoelers.
[ Voor 8% gewijzigd door Bullus op 24-01-2012 08:20 ]
|2600k|Asus 290|
Hangt ook een beetje van de spellen af. Met mijn 7970 in BF3 kom ik aan 1.7GB RAM gebruik. Dit met de meeste settings op high en een aantal op ultra.Bullus schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 08:19:
Spannend nog een paar dagen voor de launch van de 7950. Worden de 1.5GB en 3GB tegelijk gelaunched?Zelf neig ik naar de 1.5GB.
Jawel, net zoals bij een constante snelheid in een auto (hier gaan we weer met de analogieën met auto's) de energie-input gelijk is aan de weerstand, dat is logisch gezien ook het enige criterium voor een balans.Paprika schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 00:39:
Ik had het over precieze graden (in C). Je zult immers niet 100% alle hitte afgeven lijkt me.
Als de temperatuur gelijk blijft, dan wilt dat zeggen dat er evenveel warmte wordt afgevoerd als er wordt bijgegeven. Je kan dan zeggen: hoe komt het dat een koeler dan warmer kan worden als de ventilator minder snel draait? Wel, dat komt omdat bij een groter temperatuurverschil de warmte sneller vanzelf van het warme object naar de koude omgeving zal afstralen, en dat is wat er gebeurt als je onvoldoende airflow voorziet. Niet vergeten, in de thermodynamica neigt een systeem naar een algemene en gelijke energiedichtheid binnen dat volledige systeem, en hoe groter de verschillen, des te groter dan de spontane neiging om terug te gaan naar een equilibrium zal zijn. Daarom dat iets heet (absoluut gezien) initieel sneller afkoelt (meer energie verliest per tijdseenheid) dan iets lauw-warm.
Natuurlijk wel. Anders zou de bron warmer en warmer worden. Warmteafgifte meet je niet in graden. De temperatuur hangt natuurlijk sterk af van hoe goed er gekoeld wordt.Paprika schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 00:39:
Ik had het over precieze graden (in C). Je zult immers niet 100% alle hitte afgeven lijkt me.
Ah, right.Furmark load is maar 100MB geheugen & 1 CPU core, dus dat zal meevallen.
Daarbij ben ik echt de foute persoon voor dit soort discussies, maar dat mocht ook wel 2 jaar terug al duidelijk zijn.
In het tabelletje gaat de CPU onder load van 73°C bij de referentiekoeler naar 78°C bij het gebruik van de DCU II TOP koeler. In beide situaties is de load dus gelijk (of zou moeten zijn), het verschil is louter te wijten aan het feit dat de referentiekoeler zijn warmte naar buiten blaast. Of ik moest fout zitten en dan sla ik hier even een mal figuur.Olaf van der Spek schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 00:36:
CPU en geheugen gaan toch ook van idle naar load? Die produceren dus ook meer warmte. De kleurverandering is dus niet per se van de GPU.
Kijk nog altijd uit naar de officiële aankondiging van de HD 7870 en HD 7850, wat hun winkelprijzen zullen zijn, en met welke nVidia kaarten ze gaan concurreren. Las ergens dat de HD 7870 met de nVidia GTX 560Ti zou moeten concurreren, maar die kun je al voor €200 - €240 in diverse uitvoeringen krijgen. Ben erg benieuwd of de HD 7870 dan een vergelijkbaar prijsniveau gaat krijgen, en hoe ze tegen elkaar benchmarken!
Ik denk niet dat de 7870 met de 560Ti moet concurreren, eerder met de 570. Dit omdat het erop lijkt dat de 7950 al sneller is dan een 580.
Verwijderd
Het ging toch de ronde dat het er een beetje als volgt uit ging zien; HD7850 = HD6950 en HD7870 = HD6970 en dus ook = GTX570... Wellicht een fractie sneller door wat hogere clocks, maar zo moet het plaatje er denk ik wel uit komen te zien. Is ook wel enigsinds logisch aangezien de HD7950 dan weer even snel / 5% sneller is dan de GTX580.
Maar dat was toen iedereen dacht dat de 7870 gewoon een verbeterde 6970 zou worden.
Nu de 7800 serie ook GCN wordt kan het heel anders lopen.
Kwa prijs denk ik dat de 7870 rond de €300 zal komen en de 6970 zakt dan naar €250.
7850 zal dan wel rond de €250 zitten en als het goed is niet veel onderdoen aan de 6970.
Stoppen ze eigenlijk met de 6900 productie wanneer de 7800 uitkomt?
Kwa prijs denk ik dat de 7870 rond de €300 zal komen en de 6970 zakt dan naar €250.
7850 zal dan wel rond de €250 zitten en als het goed is niet veel onderdoen aan de 6970.
Stoppen ze eigenlijk met de 6900 productie wanneer de 7800 uitkomt?
Prijzen moeten we maar afwachten, er staat sowieso aardig wat te gebeuren dit kwartaal en de maandjes erna.mitsumark schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 18:23:
Maar dat was toen iedereen dacht dat de 7870 gewoon een verbeterde 6970 zou worden.
Hangt af van de Q&A en die hangt weer af van de launchprijs van Pitcairn. Het is echter wel een leuk punt voor discussieStoppen ze eigenlijk met de 6900 productie wanneer de 7800 uitkomt?
Verwijderd
Nou, het lijkt mij dat het niet 'heel' anders kan lopen, want een HD7870 die 15% sneller is dan een HD6970 komt veel te dicht in de buurt van de HD7950 lijkt me. Hetzelfde met de HD7850, als die volgens jou op HD6970 niveau komt, dan weet ik niet waar ze de HD7870 moeten plaatsen aangezien de HD7950 een paar procent boven de GTX580 komt te liggen. De HD7950 zal zodoende 15-20% sneller worden dan de HD6970 (aangezien de GTX580 ~15% boven de HD6970 zit). Hier tussen nog een HD7870 moffelen is best lastig, denk dus dat de HD7870 iets sneller is dan de HD6970 en dat de HD7850 iets sneller zal zijn dan de HD6950, maar heel veel kan dit dus niet zijn.mitsumark schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 18:23:
Hoe kom je bij die 15%? Ik denk ook dat de 7870 net iets sneller zal zijn dan de 6970 (misschien wel gelijkwaardig).
Maar nu het geen 'verbeterde' 6970 wordt is de range waarin hij kan liggen dus opeens een stuk groter (-10 tot +10% ofzo).
Maar nu het geen 'verbeterde' 6970 wordt is de range waarin hij kan liggen dus opeens een stuk groter (-10 tot +10% ofzo).
Niemand had het toch over 15% meer performance..?Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 20:00:
[...]
Nou, het lijkt mij dat het niet 'heel' anders kan lopen, want een HD7870 die 15% sneller is dan een HD6970 komt veel te dicht in de buurt van de HD7950 lijkt me.
Zijn er in december wel AMD WHQL drivers geweest?
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
AMD Radeon HD7XXX P&LJPtjee007 schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 20:19:
Zojuist de laatste Club3D 7970 van 4Launch besteld!
Morgen in huis!
|2600k|Asus 290|
Laatste WHQL Catalyst is van 13 december vorig jaar.Format-C schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 20:34:
Zijn er in december wel AMD WHQL drivers geweest?
Ah, ok. Thanks. Die kunnen niet gebruikt worden voor de 7970 dus.
Edit; De nieuwe zullen er wel snel zijn denk ik he?
Ze komen zowieso elke maand met WHQL's toch?
Edit; De nieuwe zullen er wel snel zijn denk ik he?
Ze komen zowieso elke maand met WHQL's toch?
[ Voor 44% gewijzigd door Format-C op 24-01-2012 20:41 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Nou, de T.net review van de HD7970 is ook gedaan op Cat. 11.12, ik zie dus niet in waarom dat niet zou kunnen?Format-C schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 20:37:
Ah, ok. Thanks. Die kunnen niet gebruikt worden voor de 7970 dus.
Mmm. Misschien morgen nog maar ff proberen voor de gein in een paar games dan.
Ik denk dat de 7870 trager gaat worden dan de 6970..
De reden is simpel, in AMD/Ati's geschiedenis, hebben ze nooit een performance kaart uitgebracht die sneller was dan z'n eigen snelste kaart uit de vorige generatie.
X700Pro < 9800 XT
X1600XT < X800XT
HD2600XT < X1900XT
HD3650 < HD2900XT
HD4670 < HD3870
HD5770 < HD4870
HD6870 < HD5870
Ik denk niet dat ze die traditie gaat verbreken, daarom nu ook:
HD7870 < HD6970
De reden is simpel, in AMD/Ati's geschiedenis, hebben ze nooit een performance kaart uitgebracht die sneller was dan z'n eigen snelste kaart uit de vorige generatie.
X700Pro < 9800 XT
X1600XT < X800XT
HD2600XT < X1900XT
HD3650 < HD2900XT
HD4670 < HD3870
HD5770 < HD4870
HD6870 < HD5870
HD7870 < HD6970
[ Voor 6% gewijzigd door bladerash op 24-01-2012 20:43 ]
Zeker doen! Post je de resultaten even in het Ervaringendraadje?Format-C schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 20:41:
Mmm. Misschien morgen nog maar ff proberen voor de gein in een paar games dan.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomstbladerash schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 20:42:
Ik denk dat de 7870 trager gaat worden dan de 6970..
X700Pro < 9800 XT
X1600XT < X800XT
HD2600XT < X1900XT
HD3650 < HD2900XT
HD4670 < HD3870
HD5770 < HD4870
HD6870 < HD5870
HD7870 < HD6970
[ Voor 54% gewijzigd door Fid3lity op 24-01-2012 20:44 ]
Hoe zeker is het eigenlijk dat de HD7870 een GCN architectuur krijgt en welke sites beweren dat en of hebben hierover bericht ?
Volgens mij ging men daar vanuit door:

Alle berichten die er iets over melden gebruiken namelijk dat plaatje...

Alle berichten die er iets over melden gebruiken namelijk dat plaatje...
[ Voor 28% gewijzigd door Paprika op 24-01-2012 21:09 ]
Cayman@28nm=Pitcairn ??? Ze kunnen het slechts Cayman@28nm noemen, lol.
Ik vind het namelijk nogal raar dat AMD VLWI4 nu al overboord gooit. Het zal ze namelijk best wel wat geld hebben gekost om van VLWI5 naar VLWI4 te geraken.
Ik vind het namelijk nogal raar dat AMD VLWI4 nu al overboord gooit. Het zal ze namelijk best wel wat geld hebben gekost om van VLWI5 naar VLWI4 te geraken.
[ Voor 90% gewijzigd door madmaxnl op 24-01-2012 21:16 ]
Daar heb je gelijk in, in de meeste gevallen is dat zo. Maar dit is niet één van die gevallen.3XPER7 schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 20:43:
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst
En nu dan, hoe je het wendt of keert, De HD7800 series staat toch echt lager dan de HD6900:

@Vipeax.. eigenlijk zegt dat plaatje helemaal niks. Maar goed.. we zullen zien.
[ Voor 8% gewijzigd door bladerash op 24-01-2012 21:18 ]
Reactie vanuit de concurrent als reactie op de 7900 serie:
Weet niet of deze al gepost was.
http://www.nordichardware...n-hd-7900q-exclusive.html
Wat denken we hier van deze reactie vanuit NVIDIA( en pls non fanboyism
)
Vond het toch iets wat ook in dit topic kan worden gepost, zo niet haal ik het weg.
Wat denken we hier van deze reactie vanuit NVIDIA( en pls non fanboyism
Vond het toch iets wat ook in dit topic kan worden gepost, zo niet haal ik het weg.
[ Voor 36% gewijzigd door pino85 op 24-01-2012 21:27 ]
Liefhebber van Tweakers
Truebladerash schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 21:16:
[...]
Daar heb je gelijk in, in de meeste gevallen is dat zo. Maar dit is niet één van die gevallen.
En nu dan, hoe je het wendt of keert, De HD7800 series staat toch echt lager dan de HD6900:
[afbeelding]

Laten we het hopen... Meer FPS.pino85 schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 21:21:
Wat denken we hier van deze reactie vanuit NVIDIA( en pls non fanboyism)
Interessant. Dit zijn we wel van nVidia gewend, lekker arrogant. Enfin, bijna iedereen had de HD7970 toch wel sneller verwacht gezien de die size en het aantal transistors van het ding, maar wat nu als Tahiti meer in petto heeft ?pino85 schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 21:21:
Reactie vanuit de concurrent als reactie op de 7900 serie:
Wat denken we hier van deze reactie vanuit NVIDIA( en pls non fanboyism)
Dat kan ik alleen maar beamen, ik zou er van staan te kijken als men niet met een lineup kan komen die zeker beter gaat zijn op elk segment vlak kwa prestaties, men heeft immers 3-6 maanden extra de tijd om er mee te komen.
Het komt inderdaad wel wat arrogant over wellicht, maar enerzijds snap ik wel waarom ze aan geven dat het ze toch iets heeft tegen gevallen, er zijn wel meer mensen die (terecht imo) aan geven dat ze net iets meer hadden verwacht.madmaxnl schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 21:28:
[...]
Interessant. Dit zijn we wel van nVidia gewend, lekker arrogant. Enfin, bijna iedereen had de HD7970 toch wel sneller verwacht gezien de die size en het aantal transistors van het ding, maar wat nu als Tahiti meer in petto heeft ?
Maar toch is van de zijlijn roepen als je zelf niets hebt wel makkelijk, laten we hopen dat ze echt met producten komen die en sneller zijn en ook op prijs/prestatie vlak goed zijn en als het even kan energieverbruik/geluidsproductie ook redelijk tot goed, al kan je ook wellicht niet alles hebben maar goed.
Als het echt Q2 zou worden eer men met een kaart komt dan hebben ze maar (natte vingerwerk) paar maanden tot AMD weer met een refresh komt en dan loopt men weer achter de feiten aan of de nieuwe lineup moet zo impressive zijn dat ze de achterstand in 1 klap weg vagen, en dat hoop ik als consument eigenlijk wel, zou weer eens goed zijn als de rollen weer wat meer omgekeerd raken.
[ Voor 7% gewijzigd door pino85 op 24-01-2012 21:39 ]
Liefhebber van Tweakers
Dan mag AMD dat maar snel gaan laten zienmadmaxnl schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 21:28:
[...]
Interessant. Ik ben dit wel van nVidia gewend, lekker arrogant. Enfin, bijna iedereen had de HD7970 toch wel sneller verwacht gezien de die size en het aantal transistors van het ding, maar wat nu als Tahiti meer in petto heeft ?
De belangrijkste vraag op dit moment is hoe betrouwbaar die GTX660Ti-geruchten zijn. GTX580 performance voor 300 euro is niet niks..
3XPER7 schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 21:32:
GTX580 performance, met laag/lager verbruik, voor 300 euro is niet niks....
Ze zijn van 2,64 miljard transistors naar 4,31 miljard transistors gegaan, dat is een toenamen van meer dan 60% terwijl de prestatie bijlange na niet in verhouding is met toenamen van de transistors. Hadden ze beter twee Cayman chips aan elkaar kunnen plakken, DX11.1 toevoegen en op 28nm bakken.3XPER7 schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 21:32:
[...]
Dan mag AMD dat maar snel gaan laten zien
De belangrijkste vraag op dit moment is hoe betrouwbaar die GTX660Ti-geruchten zijn. GTX580 performance voor 300 euro is niet niks..
Enfin, het ziet er naar uit dat ze een flink pak slaag gaan krijgen. Charlie zegt dat AMD pak slaag krijgt en nVidia zegt dat AMD een pak slaag krijgt. Instant pak slaag
[ Voor 12% gewijzigd door madmaxnl op 24-01-2012 21:52 ]
Je vergeet alleen dat ze er nu dus ook voor hebben gekozen om wat meer transistors te besteden aan het GPGPU gedeelte van de chip.madmaxnl schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 21:46:
[...]
Ze zijn van 2,64 miljard transistors naar 4,31 miljard transistors gegaan, dat is een toenamen van meer dan 60% terwijl de prestatie bijlange na niet in verhouding is met toenamen van de transistors. Hadden ze beter twee Cayman chips aan elkaar kunnen plakken, DX11.1 toevoegen en op 28nm bakken.
Nvidia had al veel meer ruimte gereserveerd voor GPGPU dus het kan best zijn dat ze daarom meer op game performance kunnen focussen terwijl AMD nog wat in te halen had.
Zie Paprika in "AMD Radeon HD7XXX Ervaringen - Deel 1".Redblader schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 21:48:
Nvidia had al veel meer ruimte gereserveerd voor GPGPU dus het kan best zijn dat ze daarom meer op game performance kunnen focussen terwijl AMD nog wat in te halen had.
De GPGPU inslag heeft AMD beter weten te verwerken dan nVidia destijds met Fermi.
Om nog even terug te komen op dat artikel met de mening van nVidia over Tahiti:
In principe heeft AMD dit ook gehad met de GTX480 des tijds, gezien dat eigenlijk een GTX580 had moeten worden en ze zullen die specs stukken eerder hebben geweten dan wij als consument. Roept meteen weer het vraagstuk hoe alles eruit had gezien als de GTX480 vanaf het begin dan ook full-specs was geweest. Vanaf een HD5870 zul je bij een upgrade naar een GTX580 toch wel de 30 a 40% halen lijkt me?
[ Voor 36% gewijzigd door Paprika op 24-01-2012 21:55 ]
Nou inderdaad, als Nvidia dat flikt heeft AMD mooi het nakijken deze ronde. In dat geval kan Nvidia nu een grote stap maken in performance maar de vraag is of ze het doen.Redblader schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 21:48:
[...]
Je vergeet alleen dat ze er nu dus ook voor hebben gekozen om wat meer transistors te besteden aan het GPGPU gedeelte van de chip.
Helaas voor hun en uiteindelijk de consument is de grafische kaarten business een krimpende markt en GPU computing groeiend
Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say
Uh, laat maar... topic titel enzo.
@beneden,
#failput
@beneden,
#failput
[ Voor 121% gewijzigd door Paprika op 24-01-2012 22:08 ]
99,99999999999999999% de niet 100% is er voor als ze het nu nog gaan veranderen.madmaxnl schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 21:04:
Hoe zeker is het eigenlijk dat de HD7870 een GCN architectuur krijgt
VLIW4 is de logische tussenstap.madmaxnl schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 21:11:
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Hoe en waarom weet jij dit soort dingen altijd zo zeker.
Verwijderd
Mitsumark zei het volgende;3XPER7 schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 20:33:
[...]
Niemand had het toch over 15% meer performance..?
Kan het heel anders lopen impliceerde in mijn ogen dat ie verwacht dat de HD7870 wél echt wat sneller gaat zijn dan de HD6970. Voor het gemak maakte ik daar 15% van. Om vervolgens uit te leggen dat dit moeilijk te plaatsen zou zijn in het verloop van de serie van AMD. Mijn conclusie is dus dat ook al zit er GCN in de HD7870, dan nog kan ie niet echt veel sneller zijn dan de HD6970.Maar dat was toen iedereen dacht dat de 7870 gewoon een verbeterde 6970 zou worden.
Denken dat de HD 77xx en HD 78xx nu nog op VLIWx komen is raar. Ik heb al eens gezegd dat het zo is, en ja, ik heb er dat plaatje van de drie codenamen voor gebruikt. Maar dat is niet m'n bron
.
Wat is het nu VLIW4 of GCN voor de HD78xx kaarten ?TomasH schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 22:11:
Denken dat de HD 77xx en HD 78xx nu nog op VLIWx komen is raar. Ik heb al eens gezegd dat het zo is, en ja, ik heb er dat plaatje van de drie codenamen voor gebruikt. Maar dat is niet m'n bron.
[ Voor 7% gewijzigd door madmaxnl op 24-01-2012 22:16 ]
Verwijderd
'heel anders lopen' is niet 5%... (althans in mijn ogen...
Maargoed, dit gaat nergens over... In ieder geval zal de HD7870 zeer waarschijnlijk rond de performance van de HD6970 hangen...
Over de opmerking van Nvidia, tja, ik had ook iets meer verwacht. Maar verder mogen ze ook wel sneller zijn, ze hebben immers ook 3-6 maanden langer de tijd. Enfin, als ze bij het ontwikkelen er vanuit gingen dat de HD7970 sneller zou zijn, zal de marge die de GK110 straks heeft op de HD7970 weer wat groter zijn dan gehoopt bij Nvidia.
En kan het heel anders lopen is niet 'heel anders lopen'..Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 22:19:
[...]
Eigenlijk jammer dat AMD de kaart niet op 1075/1500 oid uitgebracht heeft. Het verschil wordt dan ineens flink groter. Als deden ze de core maar op 1GHz ipv 925.Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 22:19:
[...]
Maargoed, dit gaat nergens over... In ieder geval zal de HD7870 zeer waarschijnlijk rond de performance van de HD6970 hangen...
Over de opmerking van Nvidia, tja, ik had ook iets meer verwacht. Maar verder mogen ze ook wel sneller zijn, ze hebben immers ook 3-6 maanden langer de tijd. Enfin, als ze bij het ontwikkelen er vanuit gingen dat de HD7970 sneller zou zijn, zal de marge die de GK110 straks heeft op de HD7970 weer wat groter zijn dan gehoopt bij Nvidia.
Omdat het zo is natuurlijk.madmaxnl schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 22:03:
Hoe en waarom weet jij dit soort dingen altijd zo zeker.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Wie weet wordt de HD7990 helemaal geen dual GPU maar gewoon een Tahiti met 2304 shaders en een core clock van >1GHz.PilatuS schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 22:22:
[...]
Eigenlijk jammer dat AMD de kaart niet op 1075/1500 oid uitgebracht heeft. Het verschil wordt dan ineens flink groter. Als deden ze de core maar op 1GHz ipv 925.
Wie weet..madmaxnl schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 22:27:
[...]
Wie weet wordt de HD7990 helemaal geen dual GPU maar gewoon een Tahiti met 2304 shaders en een core clock van >1GHz.
GCN.madmaxnl schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 22:15:
[...]
Wat is het nu VLIW4 of GCN voor de HD78xx kaarten ?
Ik mag hopen van niet. Dat zou pas een teleurstelling zijn. Dat ding moet gewoon een dual-gpu wordenmadmaxnl schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 22:27:
[...]
Wie weet wordt de HD7990 helemaal geen dual GPU maar gewoon een Tahiti met 2304 shaders en een core clock van >1GHz.
Ik zou het, tbh, liever zien gebeuren dan dat de HD7990 'gewoon weer' de dual-GPU wordt, maar die discussie is al eens gevoerdPilatuS schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 22:41:
[...]
Ik mag hopen van niet. Dat zou pas een teleurstelling zijn. Dat ding moet gewoon een dual-gpu worden
Probleem is dat HD 7970 al veel sneller is dan HD 6970, namelijk zo'n 25-30%. Het zou volstrekt onlogisch zijn silicon te bouwen binnen een generatie met minder dan 30% performance verschil. Daar is het R&D traject veel te duur voor. HD 7870 kan met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid geen GCN èn sneller zijn dan de HD 6970.Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 22:09:
Kan het heel anders lopen impliceerde in mijn ogen dat ie verwacht dat de HD7870 wél echt wat sneller gaat zijn dan de HD6970. Voor het gemak maakte ik daar 15% van. Om vervolgens uit te leggen dat dit moeilijk te plaatsen zou zijn in het verloop van de serie van AMD. Mijn conclusie is dus dat ook al zit er GCN in de HD7870, dan nog kan ie niet echt veel sneller zijn dan de HD6970.
In dat licht verwacht ik iets minder dan HD 6970 performance, waarbij HD 7870 = 2/3 HD 7970.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Me2, en qua naamgeving geen enkel probleem. HD7950, HD7970, HD7990 en dan wellicht de dual GPU varianten alla HD7950x2, HD7970x2 of wellicht zelfs HD7990x2. Nu maar hopen dat Tahiti een wolf in schaapskleren is.3XPER7 schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 22:43:
[...]
Ik zou het, tbh, liever zien gebeuren dan dat de HD7990 'gewoon weer' de dual-GPU wordt, maar die discussie is al eens gevoerd
[ Voor 6% gewijzigd door madmaxnl op 24-01-2012 23:19 ]
Dit topic is gesloten.