Als je de pricewatch een beetje volgt dan, dan zie je dat die kaarten inderdaad maar weinig op voorraad zijn, en dat de verwachte levertijd fluctueert. Hieruit kan je twee conclusies trekken over de Sapphire HD7850 stock- en OC-versie:
1. De verkoop loopt bijzonder goed, want deze kaarten zijn constant uitverkocht;
2. De nederlandse leverancier van deze kaarten kan niet of slechts sporadisch leveren, en kan geen duidelijkheid geven over de te verwachten levertijd.
En wat een "fatsoenlijke prijs" is... ik heb nog niet van alle verschillende 7850-kaarten een test gezien, maar de HD7850 van Sapphire is wel veelvuldig getest en komt met goede scores. Als je bijvoorbeeld kijkt naar geluid en OC, scoort Sapphire beter dan XFX, terwijl dat bij andere modellen wel eens omgekeerd het geval is. Mijn conclusie: Sapphire levert nu de beste HD7850. Des te vreemder dat Sapphire tegelijk de goedkoopste kaart levert, een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld het reference-design van een goedkoop merk als Club3d. Je zou toch verwachten dat zo'n kaart zeker een tientje goedkoper is dan een variant met een (stuk betere) custom koeler... Er is dus wel iets vreemds aan de hand met de prijsstelling van de verschillende kaarten. Maar goed, Azerty geeft nu aan op hun website dat ze binnen drie dagen een levering krijgen en dat de kaart bij hun leverancier ruim voorradig is. Als dat straks ook het geval blijkt te zijn dan kan het haast niet anders of andere shops moeten de prijzen van hun kaarten ook laten zakken, anders verkopen ze helemaal niks. Aan de andere kant, Azerty biedt dus zowel die Sapphire als die stock club3d als goedkoopste shop aan...
Ik ben trouwens benieuwd of AMD's
"three for free" ook naar Nederland komt, en vooral
wanneer.