De vraag naar de Sapphire HD 7850 is blijkbaar hoog want de prijzen zijn aan het stijgen i.p.v. dalen! Waar Azerty vorige week nog 208 euro vroeg voor de niet-overgeklokte versie is dat nu 222 euro. Waar Zercom in de pricewatch nog 213 euro vraagt is dat nu inmiddels 215 euro. En bij Dynabyte, MyCom en Dixons is de kaart nu op status levertijd onbekend terwijl dat vorige week nog op binnenkort leverbaar lag.
Ik heb het vermoeden dat de leverancier van deze bedrijven die kaart helemaal niet kan leveren, en dat daardoor de levertijden nogal fluctueren. Dat de vraag naar die kaart groot is, is niet zo vreemd: Sapphire staat bekend als een goed merk, de kaart wordt in reviews beter beoordeeld dan de HD7850 van andere merken, en het is de goedkoopste uitvoering van de HD7850. Als de beste kaart de goedkoopste kaart is, dan is er wat vreemds aan de hand met de prijsstelling van deze kaart (of van die van de concurrenten!). Maar goed, weinig shops hebben een ruime voorraad van welk merk dan ook, en zo lang dat niet het geval is zullen de prijzen ook niet stabiliseren.
Daarnaast is er nog wat anders aan de hand: blijkbaar heeft Sapphire de productcodes van de HD7850 en de HD7870 niet goed gekoppeld. Er staan constant verkeerde prijzen in de pricewatch, en webshops geven de verkeerde omschrijving weer van het product. Er staan ook vaak genoeg HD7850's in de pricewatch die de prijs hebben van een HD7870 (maar dat krijgt alleen een stuk minder aandacht dan als het andersom het geval is).
Daarnaast is er nog wat anders aan de hand: blijkbaar heeft Sapphire de productcodes van de HD7850 en de HD7870 niet goed gekoppeld. Er staan constant verkeerde prijzen in de pricewatch, en webshops geven de verkeerde omschrijving weer van het product. Er staan ook vaak genoeg HD7850's in de pricewatch die de prijs hebben van een HD7870 (maar dat krijgt alleen een stuk minder aandacht dan als het andersom het geval is).
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
@Shabbaman: heb jij een linkje naar een review waarin de HD7850 van verschillende fabrikanten wordt vergeleken? Ben zelf namelijk nog niks tegen gekomen.
Kitguru heeft drie verschillende reviews.
Ik ben van plan om van mijn XFX4890 te upgraden naar een 7850. Ik heb alleen 2 vragen:
Denken jullie dat de 7850 juist in prijs zal stijgen of dalen? Mede dankzij het feit dat ik had gelezen dat er problemen waren met het produceren van 28nm chips en omdat ik ook had gehoord dat er binnenkort de middenmoot van de Kepler GPU zal uitkomen?
En als ik dan een 7850 ga kopen, welk merk zou dan de beste keuze zijn? Ik twijfel tussen de MSI Twin Frozr III OC en de Sapphire variant. Ik vraag me af welke stiller is (goede dingen gelezen over de Sapphire kaart) en welke beter te overklokken is? En of dat overklokken een merkbaar verschil geeft. Welke kaart geeft me dan meeste bang for your buck? de kaart van Sapphire kost op dit moment 217 incl. bij Dixons, en de MSI kost 229 incl. bij 4Launch.
En kan iemand mij een idee geven wat het performance verschil zal zijn tussen mijn 4890 en de 7850? Ik ben wel benieuwd
Denken jullie dat de 7850 juist in prijs zal stijgen of dalen? Mede dankzij het feit dat ik had gelezen dat er problemen waren met het produceren van 28nm chips en omdat ik ook had gehoord dat er binnenkort de middenmoot van de Kepler GPU zal uitkomen?
En als ik dan een 7850 ga kopen, welk merk zou dan de beste keuze zijn? Ik twijfel tussen de MSI Twin Frozr III OC en de Sapphire variant. Ik vraag me af welke stiller is (goede dingen gelezen over de Sapphire kaart) en welke beter te overklokken is? En of dat overklokken een merkbaar verschil geeft. Welke kaart geeft me dan meeste bang for your buck? de kaart van Sapphire kost op dit moment 217 incl. bij Dixons, en de MSI kost 229 incl. bij 4Launch.
En kan iemand mij een idee geven wat het performance verschil zal zijn tussen mijn 4890 en de 7850? Ik ben wel benieuwd

Kijk eens in de afgelopen "shortbreads" op www.techreport.com .michel3vb schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 16:46:
@Shabbaman: heb jij een linkje naar een review waarin de HD7850 van verschillende fabrikanten wordt vergeleken? Ben zelf namelijk nog niks tegen gekomen.
De Saphire is binnen (7850) lijkt wle stil in idle inderdaad pc maakt meer herrie. Snelheidswinst is behoorlijk 3.5 keer bij geen 4AA en 5x bij wel 4AA op een 3.5 jaar oude computer
BF3 alles max ging van slideshow naar speelbaar ik kan niet zien hoeveel fps.
Pc maakt wel veel meer herrie dan eerst heb ik het idee. Bijna stofzuiger, er komt maar weinig wind uit achterkant kaart alsof hij toch teveel warmte loost in pc waardoor die te hard moet werken om alles af te voeren.
Nu zit het behoorlijk opgekropt daar (mini pc een shuttle) was behoorlijk wat gepriel om het erin te krijgen.
In begin hoorde ik geluid omdat de kabels tegen fan aanzaten. Moeten wegduwen benieuwd of alle fans wel draaien maar dat kan ik niet zien. Is er een programma die kan laten zien hoe heet de chip is en hoeveel toeren elke fan maakt. De standaard software laat niet veel zien.
Pc maakt wel veel meer herrie dan eerst heb ik het idee. Bijna stofzuiger, er komt maar weinig wind uit achterkant kaart alsof hij toch teveel warmte loost in pc waardoor die te hard moet werken om alles af te voeren.
Nu zit het behoorlijk opgekropt daar (mini pc een shuttle) was behoorlijk wat gepriel om het erin te krijgen.
In begin hoorde ik geluid omdat de kabels tegen fan aanzaten. Moeten wegduwen benieuwd of alle fans wel draaien maar dat kan ik niet zien. Is er een programma die kan laten zien hoe heet de chip is en hoeveel toeren elke fan maakt. De standaard software laat niet veel zien.
"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant
Dat is niet zo raar, want dat type koeler blaast ook geen lucht uit de kast.ErikRo schreef op woensdag 11 april 2012 @ 15:07:
Bijna stofzuiger, er komt maar weinig wind uit achterkant kaart alsof hij toch teveel warmte loost in pc waardoor die te hard moet werken om alles af te voeren.
Weet je het zeker? Want hij is dubbelslots met een mooie uitlaat. Ben ik met al m'n onderzoek nog onderuit gegaan als je gelijk hebt.
Shabbaman schreef op woensdag 11 april 2012 @ 15:17:
[...]
Dat is niet zo raar, want dat type koeler blaast ook geen lucht uit de kast.
"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant
Die heeft inderdaad wel een mooi rooster aan de achterkant, maar de fans blazen de warme lucht gewoon nog voor het grootste deel de kast in. Er is niets dat de warme lucht tegenhoudt om dat te doen. (in tegenstelling tot bijvoorbeeld een reference design 7970, waar de meeste lucht door het rooster aan de achterzijde geduwd wordt omdat er niet veel lucht door de zijkanten weg kan door het plastic)
[Voor 33% gewijzigd door dcm360 op 11-04-2012 19:30]
Die uitgang zou je nog eventueel kunnen afplakken dan? Zodat de lucht alleen maar via het rooster weg kan en niet langs de spleet ernaast?dcm360 schreef op woensdag 11 april 2012 @ 19:29:
Die heeft inderdaad wel een mooi rooster aan de achterkant, maar de fans blazen de warme lucht gewoon nog voor het grootste deel de kast in. Er is niets dat de warme lucht tegenhoudt om dat te doen. (in tegenstelling tot bijvoorbeeld een reference design 7970, waar de meeste lucht door het rooster aan de achterzijde geduwd wordt omdat er niet veel lucht door de zijkanten weg kan door het plastic)
Over welke kaart heb je het precies, de 7970 die ik noem in mn uitleg of de 7850 waarop ik reageerde?
In het geval van de 7970 kan je best proberen wat af te plakken om meer lucht door het rooster aan de achterzijde te forceren (al weet ik niet of dat wat gaat doen met de temperaturen), al wordt standaard het grootste deel van de lucht daar al doorheen geduwd.
In het geval van de genoemde 7850 zou ik maar adviseren om niet aan afplakken te beginnen
In het geval van de 7970 kan je best proberen wat af te plakken om meer lucht door het rooster aan de achterzijde te forceren (al weet ik niet of dat wat gaat doen met de temperaturen), al wordt standaard het grootste deel van de lucht daar al doorheen geduwd.
In het geval van de genoemde 7850 zou ik maar adviseren om niet aan afplakken te beginnen

Ja, je hebt gelijk. Ik heb de Sapphire HD7850 nog eens bekeken (op foto's) en zie dat het inderdaad zinloos is om te gaan afplakken. De koeling is aan de onderkant aan alle kanten open en de warme lucht kan dus aan alle kanten de kast in stromen.dcm360 schreef op maandag 16 april 2012 @ 12:01:
Over welke kaart heb je het precies, de 7970 die ik noem in mn uitleg of de 7850 waarop ik reageerde?
Het rooster aan de achterkant zou je straffeloos kunnen afplakken bij die kaart, maar niet "de spleet ernaast". Daarmee zou je 95% van de airflow tegenhouden = meltdown!Haay schreef op maandag 16 april 2012 @ 11:22:
[...]
Die uitgang zou je nog eventueel kunnen afplakken dan? Zodat de lucht alleen maar via het rooster weg kan en niet langs de spleet ernaast?
In BF3 kan je de FPS zien door in de console (~) het volgende te typen.ErikRo schreef op woensdag 11 april 2012 @ 15:07:
"..."
"..."
Is er een programma die kan laten zien hoe heet de chip is en hoeveel toeren elke fan maakt. De standaard software laat niet veel zien.
code:
1
| Render.DrawFPS true |
Ik gebruik zelf MSI Afterburner om te zien wat de temperturen zijn, en de snelheden van de fan.
En anders kan je ook gewoon GPU-Z gebruiken. Dan hoef je niets te installeren.
[Voor 6% gewijzigd door LongBowNL op 16-04-2012 17:54]
render.drawfps 1 scheelt je wat type-werk 

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®
Even hier nog op inhaken uit de discussie in het IND-topic. Tussen de HD 7870 en de HD 7950 moeten straks (volgens de geruchten natuurlijk) nog een HD 7890 en een HD 7950 1.5GB komen. Kortom, de prijzen van Pitcairn zullen nog gaan veranderen. En aangezien een HD 7870 al aardig in de buurt van een HD 7950 kan komen, verwacht ik zelf niet echt dat er zowel een HD 7950 1.5GB als een HD 7890 zullen komen. Ik ben zelf sowieso zeker wel geinteresseerd in die HD 7890, kan mogelijk echt een mooi kaartje worden.Anoniem: 245699 schreef op woensdag 18 april 2012 @ 10:15:
[...]
Wat in NL dus het volgende betekend (vanaf);
Radeon HD 7970 ~ €400,-
Radeon HD 7950 ~ €350,-
Radeon HD 7870 ~ €300,-
Radeon HD 7850 ~ €200,-
Radeon HD 7770 ~ €115,-
Radeon HD 7750 ~ €95,-
Deze prijsverhoudingen zien er al een stuk beter uit. Misschien de HD7870 straks nog voor ~280,-, maar het is nu wat beter in balans. Prijsverschil tussen de HD7870 en HD7950 was eerder erg groot gezien het performance verschil.
Daarbij is de HD7970 voor 400,- nu weer een stuk interessanter! De GTX680 is nu algauw 20% duurder en daarbij ook nog eens niet echt leverbaar, en als die dat al wel is, kost ie ~500,-. Dan is de HD7970 in mijn ogen nu weer de betere koop. Ben benieuwd of Nvidia nog wat aan hun prijs gaat doen...
Hm ik zat te denken aan de HD 7850 maar nu de GTX680 van nvidia de HD7900 serie nu al outperformed in zowel prestaties als prijs zou de HD 7800 equivalent ook wel goedkoper kunnen worden.
Ik heb een 680 meneer, en ik kan u vertellen dat de kaarten elkaar niet outperformen. Het is een nek aan nek strijd en zo zal het ook blijven voor een tijdje. Doe je zelf een lol en hou wat geld in je zak over door gewoon voor een 7870 te gaan of wachten op een GTX670. Ik kocht mijn 680 alleen omdat ie toen net wat goedkoper was dan een 7970.Trokken schreef op donderdag 19 april 2012 @ 14:50:
Hm ik zat te denken aan de HD 7850 maar nu de GTX680 van nvidia de HD7900 serie nu al outperformed in zowel prestaties als prijs zou de HD 7800 equivalent ook wel goedkoper kunnen worden.
Kijk eens aan, de 7970 van Sapphire voor 388 euro bij 4launch én op voorraad, da's toch wel netjes.
http://www.4launch.nl/sho...gb-2xdvi-hdmi-dp/tweakers
What difference is it to me if a decision is forced upon me by a dictator or by half of my neighbors? Either way my right to free, peaceful action has been nullified. – Stephen H. Foerster
Kopen zou ik zeggen. Hoeveel kosten nu bij 4launch the 7970jes met aftermarket koeling erop?EvaluationCopy schreef op donderdag 19 april 2012 @ 15:24:
Kijk eens aan, de 7970 van Sapphire voor 388 euro bij 4launch én op voorraad, da's toch wel netjes.
Kun je toch zelf ook even naar kijken?Phntm schreef op donderdag 19 april 2012 @ 15:38:
[...]
Kopen zou ik zeggen. Hoeveel kosten nu bij 4launch the 7970jes met aftermarket koeling erop?
Maak er maar gewoon 430 euro van... (inclusief btw)EvaluationCopy schreef op donderdag 19 april 2012 @ 15:24:
[Voor 14% gewijzigd door Ruffzz op 19-04-2012 19:22]
Prijzen stijgen snel. Ik denk dat ze dat deden omdat plotseling de vraag ernaar steeg.Ruffzz schreef op donderdag 19 april 2012 @ 19:21:
[...]
Maak er maar gewoon 430 euro van... (inclusief btw)
Hij was idd 388 vanmiddag. Nog getwijfeld om hem te kopen maar wil geen reference design. Zit te azen op de dc2 van asus.
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Doe voor de grap eens 388 x 1,19 wijsneus. Hij was 388 incl BTW maar dat was wat aan de lage kant hadden ze ook al door, nu is hij weer 429.Ruffzz schreef op donderdag 19 april 2012 @ 19:21:
[...]
Maak er maar gewoon 430 euro van... (inclusief btw)
What difference is it to me if a decision is forced upon me by a dictator or by half of my neighbors? Either way my right to free, peaceful action has been nullified. – Stephen H. Foerster
De eerdergenoemde prijs van 388 was een aanbieding, er stond ook op=op boven. Nu vragen ze gewoon weer de normale prijs.
De HD7950 (Sapphire HD7950 3GB) is dus nu <350,00 Euro grens gepasseerd.
Hij is echter (nog) niet op voorraad voor de prijs bij: Mycom, Dynabyte en Dixons

Hij is echter (nog) niet op voorraad voor de prijs bij: Mycom, Dynabyte en Dixons
AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65
waarbij je nog 3% korting kung krijgen met 040f91
Heb een vraagje over de mijn voeding, weet dat dit niet het hele goede topic is, maar alsnog de vraag. Ik wil graag een HD6970, maar weet niet of mijn voeding dat red.
Systeem:
1 SSD, 1 HDD, 2600k@4ghz (met nu een HD6970)
Mijn voeding is deze:
Systeem:
Mijn voeding is deze:
Is een 600W voeding, als ik het goed zie. Een systeem met een 6970 doet niet meer dan 400W (check maar reviews). Moet lukken!-Bas schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 14:07:
Heb een vraagje over de mijn voeding, weet dat dit niet het hele goede topic is, maar alsnog de vraag. Ik wil graag een HD6970, maar weet niet of mijn voeding dat red.
EDIT: ik lees nu net pas dat je al een 6970 hebt in je systeem? Dan kan het misschien net gaan in CF, maar krapjes aan. Zou het niet doen, wanneer het inderdaad om CF gaat.
[Voor 47% gewijzigd door JL Koppelle op 21-04-2012 19:55]
Zou het uberhaupt niet doen wanneer het om deze voeding gaat, bedoel je?JL Koppelle schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 19:39:
[...]
Zou het niet doen, wanneer het inderdaad om CF gaat.
Als je PC je waard is, zou ik niet 2x HD6970 doen met deze voeding.
[YouTube: http://youtu.be/lgI2ZQVyrBo]
[Voor 6% gewijzigd door chim0 op 22-04-2012 10:43]
Hieronder een link naar een oude post van mij over stroomgebruik van een CF6950 setup. Geeft denk ik wel goed beeld voor je van het maximale gebruik.-Bas schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 14:07:
Systeem:
Mijn voeding is deze:
[afbeelding]
Let wel op dat je het verbruik nog moet corrigeren voor de efficiencyfactor. Dus als je aan het stopcontact 1000watt meet bij voedingefficiency van 85% dan levert je voeding effectief 850watt.
Het wattage wat op de voeding staat, 600watt in jouw geval, is het wattage dat je voeding effectief continue zou moeten kunnen leveren maar het is niet ideaal om hem continue vol te belasten.
Help!!!! in "[BBG aanschaf] Voedingen - Deel 27"
Ik denk dat 600watt wel kan voor CF6970 want zo zwaar als furmark zijn games in principe niet, maar het ligt ook aan de kwaliteit van de voeding. Van jouw voeding weet ik het niet maar OCZ staat iha niet hoog op mijn lijst van goede voedingen.
Check anders hier: Daar kun je goed advies van The_Mask krijgen.
[BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29
[Voor 10% gewijzigd door Help!!!! op 22-04-2012 12:22]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Het wattage wat op het stickertje staat zegt helemaal niks over hoeveel watt een voeding daadwerkelijk kan leveren en al helemaal niet over de kwaliteit van de voeding. Zo kan een 750W voeding nog geen 100W leveren voordat ie ontploft en een 450W, 600W leveren en nog stabiel blijft.Help!!!! schreef op zondag 22 april 2012 @ 12:17:
[...]
Het wattage wat op de voeding staat, 600watt in jouw geval, is het wattage dat je voeding effectief continue zou moeten kunnen leveren maar het is niet ideaal om hem continue vol te belasten.
Precies.Ik denk dat 600watt wel kan voor CF6970 want zo zwaar als furmark zijn games in principe niet, maar het ligt ook aan de kwaliteit van de voeding.
Ik zou hier iig geen twee HD6970's en een overgeklokte i7 aan hangen.Van jouw voeding weet ik het niet maar OCZ staat iha niet hoog op mijn lijst van goede voedingen.
1 kaart (7970) moet dus wel lukken in samenwerking met 2 overclock's op cpu&graka?!chim0 schreef op zondag 22 april 2012 @ 12:31:
[...]
Het wattage wat op het stickertje staat zegt helemaal niks over hoeveel watt een voeding daadwerkelijk kan leveren en al helemaal niet over de kwaliteit van de voeding. Zo kan een 750W voeding nog geen 100W leveren voordat ie ontploft en een 450W, 600W leveren en nog stabiel blijft.
[...]
Precies.
[...]
Ik zou hier iig geen twee HD6970's en een overgeklokte i7 aan hangen.

bedankt voor al het advies trouwens, was toch niet echt van plan om hem direct CF te zetten

Daarom zeg ik ook: "zou moeten" gevolgd door "dat het aan de kwaliteit ligt of dat vervolgens ook lukt".chim0 schreef op zondag 22 april 2012 @ 12:31:
[...]
Het wattage wat op het stickertje staat zegt helemaal niks over hoeveel watt een voeding daadwerkelijk kan leveren en al helemaal niet over de kwaliteit van de voeding. Zo kan een 750W voeding nog geen 100W leveren voordat ie ontploft en een 450W, 600W leveren en nog stabiel blijft.

Ik denk dat een goede 600w voeding zijn set incl 6970 CF wel aan kan maar dat het krap is. Zelf vind ik het prettig om wat ruimere speelruimte te hebben.
Om te weten of die OCZ goed is, moet de vragensteller gewoon wat reviews zoeken.
In V&A komen ook regelmatig goede voedingen voor relatief weinig voorbij, dus dat is ook nog een tip.
[Voor 6% gewijzigd door Help!!!! op 22-04-2012 13:33]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
En daarom zeg ik ook dat je deze voeding eigenlijk geen 600W voeding mag noemen.Help!!!! schreef op zondag 22 april 2012 @ 13:30:
[...]
Daarom zeg ik ook: "zou moeten" gevolgd door "dat het aan de kwaliteit ligt of dat vervolgens ook lukt".![]()
Een XFX 650W bijvoorbeeld zou het wel moeten kunnen (heeft ook genoeg aansluitingen), alleen meen ik ergens gelezen te hebben dat er wat problemen waren met de fan maar kan ook een ander model zijn geweest.Ik denk dat een goede 600w voeding zijn set incl 6970 CF wel aan kan maar dat het krap is. Zelf vind ik het prettig om wat ruimere speelruimte te hebben.
^
Ok maar dan is het van belang maar even de feiten te checken. (Zou -bas gewoon zelf moeten doen maar goed.)
Hier een vrij goede review site. Hun conclusie spreekt voor zich.
http://www.hardwaresecret...wer-Supply-Review/1058/10
Wat op zich wel handig is om te weten dat er maar 2 PCI-e connectoren zijn op dezelfde kabel. Eén 8 en één 6 pins dus daar ga je zeker geen 6970 CF op kunnen draaien
Ok maar dan is het van belang maar even de feiten te checken. (Zou -bas gewoon zelf moeten doen maar goed.)
Wat op zich wel handig is om te weten dat er maar 2 PCI-e connectoren zijn op dezelfde kabel. Eén 8 en één 6 pins dus daar ga je zeker geen 6970 CF op kunnen draaien

[Voor 23% gewijzigd door Help!!!! op 22-04-2012 13:59]
PC Specs
Ben ik dan in de war? Want OCZ voedingen worden hier eigenlijk nooit aangeraden.Help!!!! schreef op zondag 22 april 2012 @ 13:53:
Nou ik ben ook geen echte fan van OCZ en dat is op dezelfde perceptie gebaseerd. Soms zitten bij 'mindere' merken er natuurlijk ook wel goede voedingen bij. Daarom moet je toch altijd eerst reviews lezen. Je weet nooit of een merk ineens op een beter platform is overgegaan.chim0 schreef op zondag 22 april 2012 @ 14:02:
[...]
Ben ik dan in de war? Want OCZ voedingen worden hier eigenlijk nooit aangeraden.
Was dus ook wel verrast dat HS, wat geen slechte voeding review site is, eigenlijk vrij positief over deze voeding oordeelt.

Aan de andere kant, wat heb je aan een 600w die 700w kan leveren maar zulke beperkte aansluitmogelijkheden heeft.

[Voor 15% gewijzigd door Help!!!! op 22-04-2012 14:11]
PC Specs
Is de Sapphire 7850 OC nog ergens te krijgen voor een fatsoenlijke prijs?
Lijkt erop dat ze overal out of stock zijn

http://www.pixmania.nl/nl...l?srcid=556&CodePromo=ouiVolv schreef op woensdag 25 april 2012 @ 13:58:
Enige link die ik zo snel kon vinden, waar ze hem op voorraad hebben. Daar is hij 234,90, wel iets duurder dan de rest

zoo ik heb gister middag om 5 uur even een pricewatch: Powercolor PCS+ HD7870 2GB GDDR5 besteld, ondanks de weinige reviews en foto's die zijn gepost.
komt denk ik dus wel verandering in
komt denk ik dus wel verandering in

*Geschreven door een electronics engineer die soms iets teveel nadenkt. Speccies: 3700x, ASUS TUF 3080, Silverstone RL-08
Zag dat vanavond de Sapphire 7850 OC weer in stock was bij enkele shops, dus heb m meteen besteld bij Afuture. En meteen ook eindelijk de rest van mn systeem besteld. Nu maar wachten 

Als je de pricewatch een beetje volgt dan, dan zie je dat die kaarten inderdaad maar weinig op voorraad zijn, en dat de verwachte levertijd fluctueert. Hieruit kan je twee conclusies trekken over de Sapphire HD7850 stock- en OC-versie:Volv schreef op woensdag 25 april 2012 @ 13:58:
1. De verkoop loopt bijzonder goed, want deze kaarten zijn constant uitverkocht;
2. De nederlandse leverancier van deze kaarten kan niet of slechts sporadisch leveren, en kan geen duidelijkheid geven over de te verwachten levertijd.
En wat een "fatsoenlijke prijs" is... ik heb nog niet van alle verschillende 7850-kaarten een test gezien, maar de HD7850 van Sapphire is wel veelvuldig getest en komt met goede scores. Als je bijvoorbeeld kijkt naar geluid en OC, scoort Sapphire beter dan XFX, terwijl dat bij andere modellen wel eens omgekeerd het geval is. Mijn conclusie: Sapphire levert nu de beste HD7850. Des te vreemder dat Sapphire tegelijk de goedkoopste kaart levert, een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld het reference-design van een goedkoop merk als Club3d. Je zou toch verwachten dat zo'n kaart zeker een tientje goedkoper is dan een variant met een (stuk betere) custom koeler... Er is dus wel iets vreemds aan de hand met de prijsstelling van de verschillende kaarten. Maar goed, Azerty geeft nu aan op hun website dat ze binnen drie dagen een levering krijgen en dat de kaart bij hun leverancier ruim voorradig is. Als dat straks ook het geval blijkt te zijn dan kan het haast niet anders of andere shops moeten de prijzen van hun kaarten ook laten zakken, anders verkopen ze helemaal niks. Aan de andere kant, Azerty biedt dus zowel die Sapphire als die stock club3d als goedkoopste shop aan...

Ik ben trouwens benieuwd of AMD's "three for free" ook naar Nederland komt, en vooral wanneer.
ik gooi het hier maar neer
net zo makkelijk denk ik en handig
ik zit te denken om een 7970 te halen
maar welke? ik wil overgaan op watercooling dus dan zou een duure double fan onhandig zijn om te halen of niet
geld verpesten is dat of niet?
ik zat trouwens aan deze kaarte te denken
pricewatch: Asus Radeon HD7970-3GD5
en later een waterblock op?
net zo makkelijk denk ik en handig
ik zit te denken om een 7970 te halen
maar welke? ik wil overgaan op watercooling dus dan zou een duure double fan onhandig zijn om te halen of niet
geld verpesten is dat of niet?
ik zat trouwens aan deze kaarte te denken
pricewatch: Asus Radeon HD7970-3GD5
en later een waterblock op?
I7 3930k, Asus Gtx 680 DC2Top , Asus Rampage iv Formula, Antec HCP 1200 Watt
Kan je hier vragen:
[BBG aanschaf] Videokaarten
[BBG aanschaf] Videokaarten
Kaze Ni Nare
Ik ben van plan om een 7850 te kopen van ASUS (of MSI, hangt af van koeler) maar die kaart is werkelijk overal uitverkocht. Weet iemand hier hoe dat komt? Zijn ze zo populair of worden ze nu al uitgefaseerd?
Ik heb ook nog een vraagje.
Ik zit naar een AMD7950 te kijken maar ik vraag me af of er niet een kleine price drop staat te wachten voor die kaart omdat die net te duur lijkt ten opzichte van de GTX670. Is er toevallig iemand met een "glazen bol" die het een beetje kan inschatten of zal ik gewoon mijn slag slaan omdat niemand het weet of niet mag zeggen?
Het gaat trouwens om deze:
pricewatch: MSI R7950 Twin Frozr 3GD5/OC
Ik zit naar een AMD7950 te kijken maar ik vraag me af of er niet een kleine price drop staat te wachten voor die kaart omdat die net te duur lijkt ten opzichte van de GTX670. Is er toevallig iemand met een "glazen bol" die het een beetje kan inschatten of zal ik gewoon mijn slag slaan omdat niemand het weet of niet mag zeggen?
Het gaat trouwens om deze:

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik heb er zelf ook 1 gekocht en de reden is simpel. Goede bang/buck kaart met een DCII koeler. Die DCII is hetzelfde als die op een 7870 zit die warmer wordt. Dan eindig je met een kaart die erg stil is en koel. En goed genoeg om alle games volop te draaien in 1080p.tobitronics schreef op maandag 28 mei 2012 @ 16:20:
Ik ben van plan om een 7850 te kopen van ASUS (of MSI, hangt af van koeler) maar die kaart is werkelijk overal uitverkocht. Weet iemand hier hoe dat komt? Zijn ze zo populair of worden ze nu al uitgefaseerd?
Ze zijn wel te koop, alleen niet bij goedkope shops. MSI heeft ook alweer een nieuw model aangekondigd, dus het zou ook zomaar kunnen dat de DCII-versie niet meer vanuit de fabriek geleverd wordt.
kan elk moment wel komen maar ik verwacht niet dat de prijs opeens inzakt. gaat allemaal wat geleidelijk.DanielWW2 schreef op maandag 28 mei 2012 @ 16:28:
Het gaat trouwens om deze:![]()
*Geschreven door een electronics engineer die soms iets teveel nadenkt. Speccies: 3700x, ASUS TUF 3080, Silverstone RL-08
word er niet genoeg 2e hands aangeboden sinds de gtx670? kaarten zijn nog zo goed als nieuw nu natuurlijk. tenzij je dat niet wilt ivm garantie/evt overklokken van de vorige eigenaar...DanielWW2 schreef op maandag 28 mei 2012 @ 16:28:
Het gaat trouwens om deze:![]()
Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.
Dan ga ik er voor. Het is toch niet de eerste keer dat ik meer betaal dan nodig maar een kleine kostenreductie is altijd leuk. Voor mijn huidige 5850 heb ik €280 betaald en een week erna was die nog "maar" €250...
Zit verder nu midden in mijn laatste tentamenweek en aan het einde wil ik BF3 eens op Ultra zetten.
(lukt wel op 1440x900, ja echt ik moet eens een nieuwe monitor maar alles op ze tijd)
Als laatste ben ik geen van van tweedehands spullen. Ik betaal liever wat meer voor wat zekerheid.
In ieder geval bedankt voor de antwoorden, had dit al een beetje verwacht maar een mens mag hopen.
Zit verder nu midden in mijn laatste tentamenweek en aan het einde wil ik BF3 eens op Ultra zetten.

(lukt wel op 1440x900, ja echt ik moet eens een nieuwe monitor maar alles op ze tijd)
Als laatste ben ik geen van van tweedehands spullen. Ik betaal liever wat meer voor wat zekerheid.
In ieder geval bedankt voor de antwoorden, had dit al een beetje verwacht maar een mens mag hopen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ultra ga je never nooit redden met die kaart.. Pak dan een GTX 670...DanielWW2 schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 19:19:
Dan ga ik er voor. Het is toch niet de eerste keer dat ik meer betaal dan nodig maar een kleine kostenreductie is altijd leuk. Voor mijn huidige 5850 heb ik €280 betaald en een week erna was die nog "maar" €250...
Als je al ultra op 1080p redt met een 7850 moet een 7950 het toch wel reddenJovas schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 21:35:
[...]
Ultra ga je never nooit redden met die kaart.. Pak dan een GTX 670...

Ben van plan de 7970 te kopen, Maar beschik nog niet over een moederbord met pci e 3.0, uiteraard kan ik de videokaart gewoon op 'n 2.0 slot zetten, hoeveel minder zijn de prestaties dan? Is het 't waard om alles te vervangen. Heb nu een moederbord met 'n 1156 socket, Voor zover ik weet zijn er geen 1156 socket moederborden met pci e 3.0 sloten, dus dat word ook 'n nieuwe processor kopen.
Hoeveel minder zijn de prestaties als ik 'm in een 2.0 slot zet?
Edit :
i5 past ook op een 1155?
Edit :
i5 past ook op een 1155?
[Voor 3% gewijzigd door Keun1 op 30-05-2012 10:17]
BF3@Ultra Preset/4xMSAA wordt moeilijker, daarentegen zal BF3@Ultra settings/1xMSAA/FXAA High, prima draaien op een HD7950.Jovas schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 21:35:
[...]
Ikzelf draai met mijn HD7950 (momenteel op 1000MHz Core) op CaspianBorder een stabiele >45fps @Ultra settings/1xMSAA/FXAA High
AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65
ff zoeken en je kan het zelf misschien ook vinden?: alstublieftKeun1 schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 09:53:
Ben van plan de 7970 te kopen, Maar beschik nog niet over een moederbord met pci e 3.0, uiteraard kan ik de videokaart gewoon op 'n 2.0 slot zetten, hoeveel minder zijn de prestaties dan? Is het 't waard om alles te vervangen. Heb nu een moederbord met 'n 1156 socket, Voor zover ik weet zijn er geen 1156 socket moederborden met pci e 3.0 sloten, dus dat word ook 'n nieuwe processor kopen.
Edit :
i5 past ook op een 1155?
Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.
1440x900...Jovas schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 21:35:
[...]
En zelfs op 1920x1080 haal je nog ultra, dan moet je alleen AA uitzetten.
Ja, dat gaat wel lukken met room to spare in mijn geval met AA.
En ik speel niet alleen BF3 en dat de GTX670 nou veel beter presteert in BF3 is leuk maar in Total war is het andersom en dan kan je 7950's ook nog eens belachelijk ver OCen. AMD had de 7950 op 900MHz/5.5GHz moeten uitbrengen en de 7970 op 1GHz/6GHz maar de yields waren toen nog niet goed genoeg. Nu kan het met gemak.
Om toch nog even on topic te gaan.
Die MSI 7950 twin frozr is sinds vandaag €30 duurder geworden. Heb ik even geluk dat ik niet heb gewacht. Verder lijkt het erop dat de yields van NVIDIA nog steeds verschrikkelijk zijn anders waren de 7950's allang gedropped in prijs. In ieder geval krijg ik morgen mijn nieuwe beestje voor €375 ish.
Die MSI 7950 twin frozr is sinds vandaag €30 duurder geworden. Heb ik even geluk dat ik niet heb gewacht. Verder lijkt het erop dat de yields van NVIDIA nog steeds verschrikkelijk zijn anders waren de 7950's allang gedropped in prijs. In ieder geval krijg ik morgen mijn nieuwe beestje voor €375 ish.

Iemand die een mening heeft over de geluidsproductie van een reference 7870, please?
[Voor 14% gewijzigd door Majin Buu op 01-06-2012 22:57]
i7 13700KF / NZXT N5 Z690 / RTX 3070 Ti
Voor de mensen die nog op zoek zijn naar een mooie 7970: mijn Asus HD7970 DC2T staat te koop in vraag & aanbod voor een schappelijk prijsje 

Is het slim om nog even te wachten met het aanschaffen van de Gigabyte 7950, of gaat deze niet meer droppen in prijs? (bijv. vanwege de 660 Ti)?
http://www.kitguru.net/co...d-cards-to-tackle-nvidia/kthxbye schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 11:43:
Is het slim om nog even te wachten met het aanschaffen van de Gigabyte 7950, of gaat deze niet meer droppen in prijs? (bijv. vanwege de 660 Ti)?
Lek-ker dan! Alhoewel die Gigabyte nu ook al €320,- kost 

Iemand enig idee waarom de Sapphire HD9750 OC 3GB ineens zeer slecht verkrijgbaar is volgens de pricewatch?
Dit viel mij op omdat mijn wenslijst ineens met bijna 100 euro was toenomen...
pricewatch: Sapphire HD7950 3GB GDDR5 OC
Dit viel mij op omdat mijn wenslijst ineens met bijna 100 euro was toenomen...
pricewatch: Sapphire HD7950 3GB GDDR5 OC
Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 4070 Ti | Mijn livesets
Sapphire 7850 en 7950 zijn beiden nauwelijks beschikbaar volgens de PW. Geen idee waarom. Misschien is pricewatch: MSI R7950 Twin Frozr 3GD5/OC een optie?
Het zou te maken kunnen hebben met boost support voor de 7950 en dus nieuwe kaarten.
Het zou te maken kunnen hebben met boost support voor de 7950 en dus nieuwe kaarten.
[Voor 15% gewijzigd door Olaf van der Spek op 29-08-2012 11:46]
Waarschijnlijk omdat de sapphire 7950 oc wordt vervangen door de 950 MHz edition
http://tweakers.net/price...ddr5-950-mhz-edition.html
Die is wel gewoon 300 euro
http://tweakers.net/price...ddr5-950-mhz-edition.html
Die is wel gewoon 300 euro

Argh, die staat nog steeds niet in de AMD category.
Heb de Sapphire 7950 oc met 900mhz op de kop kunnen tikken voor 241 incl verzending. Prima deal dacht ik.
Waar? Anders hebben we weinig aan die info.
[Voor 79% gewijzigd door Olaf van der Spek op 29-08-2012 14:23]
Marktplaats afdeling van AlternateOlaf van der Spek schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 14:14:
Waar? Anders hebben we weinig aan die info.

Ah, tweedehands / 3 maanden garantie. Zeg dat dan.
Zal ik voortaan doen meneer, 12 maanden garantie dus niet slecht.Olaf van der Spek schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 15:50:
[...]
Ah, tweedehands / 3 maanden garantie. Zeg dat dan.
[Voor 9% gewijzigd door davey s. op 29-08-2012 16:02]
Sorry, was niet zo negatief bedoeld. 12 maanden is inderdaad nog wel redelijk.
Heb net de pricewatch: Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3 besteld, voor die prijs kon ik em niet laten liggen, toch?
Argh, nu zie ik die Sapphire 950 Mhz edition voor ongeveer dezelfde prijs. Gigabyte annuleren en voor die van Sapphire gaan?
Argh, nu zie ik die Sapphire 950 Mhz edition voor ongeveer dezelfde prijs. Gigabyte annuleren en voor die van Sapphire gaan?

Heb dezelfde van bij zercom gekocht staat nu " in bestelling "kthxbye schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 17:13:
Heb net de pricewatch: Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3 besteld, voor die prijs kon ik em niet laten liggen, toch?

ik ga hem zelf gewoon stabiel laten proberen draaien op 950mhz

Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III
Als je nog kan annuleren is het wel handig. Als de GPU out of the box al 950 haalt zit er waarschijnlijk nog wel meer in.kthxbye schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 17:13:

Kan je die stelling ook onderbouwen? Naar mijn idee verlaag je alleen de kans dat je een chip hebt die geen 950 haalt naar 0, maar weet je nooit of de chip die je toevallig krijgt beter overclockt. Verschil is alleen dat je met de 900MHz kaart de kans hebt dat die niet naar 950 kan.
Ja, maar ik kan die 50 Mhz (en ws. nog wel meer) als het goed is ook wel met die Gigabyte halen toch? Het scheelt 16 euro.
-edit- ik kan die Sapphire nu niet meer vinden
-edit- ik kan die Sapphire nu niet meer vinden

pricewatch: Sapphire HD 7950 OC 3GB GDDR5 950 MHz Edition
Zit niet in de AMD category. Of de Gigabyte of de Sapphire een hogere max overclock heeft is denk ik niet te zeggen.
Zit niet in de AMD category. Of de Gigabyte of de Sapphire een hogere max overclock heeft is denk ik niet te zeggen.
[Voor 18% gewijzigd door Olaf van der Spek op 29-08-2012 22:35]
Is ook niet helemaal goed gekoppeld. Bij de bovenste drie shops staat er op de sites van de shops zelf dat het om een 900 Mhz variant gaat. Nee, ik blijf lekker bij mijn Gigabyte! 

Ik gok dat een chip die 950 mhz haalt toch redelijk gecherrypicked moet zijn. Mijn MSI twin frorz gaat zonder voltageverhoging niet voorbij de 950 mhz. Als je er een koopt die standaard al 950 loopt dan zit er denk ik nog wel 1000 in zonder voltageverhoging.dcm360 schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 22:25:
Kan je die stelling ook onderbouwen? Naar mijn idee verlaag je alleen de kans dat je een chip hebt die geen 950 haalt naar 0, maar weet je nooit of de chip die je toevallig krijgt beter overclockt. Verschil is alleen dat je met de 900MHz kaart de kans hebt dat die niet naar 950 kan.

GB heeft nooit een OC gedaan omdat ze het budget vriendelijk wouden houdenDanielWW2 schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 00:58:
[...]
Ik gok dat een chip die 950 mhz haalt toch redelijk gecherrypicked moet zijn. Mijn MSI twin frorz gaat zonder voltageverhoging niet voorbij de 950 mhz. Als je er een koopt die standaard al 950 loopt dan zit er denk ik nog wel 1000 in zonder voltageverhoging.

Zo wat gelezen in wat benches tussen de regels en letterlijk
Ik begin nu toch wel heel erg te twijfelen. Die Sapphire is gebouwd op een 7970 pcb en werkt met een 8+6 pins stroomaansluiting. Dan lijkt het me dat die toch net ff wat meer ruimte biedt om te overklokken dan die Gigabyte?
http://www.overclock.net/...hread/11260#post_17357026
http://hardforum.com/showthread.php?t=1695577
Zie ook:Having said that the sapphire HD 7950 950 Mhz edition is really a HD 7950 chip on a HD 7970 PCB with the same 8pin + 6 pin power. very good overclocker with a 2nd BIOS which enables more aggressive overclocking.very good cooler. this card does 1100 Mhz at stock volts and 1200 Mhz with a bit of voltage tweaking. there is more posted about this card by user sonda5
I strongly recommend this card even if it was priced similar to GTX 670. as its cheaper its a no-brainer.
http://www.overclock.net/...hread/11260#post_17357026
http://hardforum.com/showthread.php?t=1695577
Maar even voor de lol, denk je dat je met 950mhz of hoe ver je wilt gaan 20fps gaat winnen?
Ik snap niet waar je op doelt. Ik wil gewoon het meeste bang for the buck krijgen, zeker gericht op overklokken (niet waterkoeling trouwens!)
Als ik snel ff naar benches kijk gaan ze ongeveer gelijk op in OC kapaciteit.
Waar ze de GB soms gewoon op max voltage gooien
Waar ze de GB soms gewoon op max voltage gooien
Het op mieren neuken af zal gaan en wat luttele mhz en je moet kiezen wat je mooiste vind?
Evt kijken naar de geluid productie en die dingen moest dat je interesseren
Evt kijken naar de geluid productie en die dingen moest dat je interesseren
Ik vind die Sapphire er een stuk mooier en steviger uit zien. Geluidsproductie van die Sapphire schijnt enorm laag te zijn. Morgen maar even mijn bestelling annuleren denkik zo 
-edit- oh en die Sapphire heeft misschien ook zelfs meer shaders (die niet allemaal geunlocked zijn). In China schijnt iemand met een vergelijkbare kaart em te hebben kunnen unlocken naar een 7970. Dat zou natuurlijk helemáál mooi zijn als dat zou kunnen in de toekomst

-edit- oh en die Sapphire heeft misschien ook zelfs meer shaders (die niet allemaal geunlocked zijn). In China schijnt iemand met een vergelijkbare kaart em te hebben kunnen unlocken naar een 7970. Dat zou natuurlijk helemáál mooi zijn als dat zou kunnen in de toekomst

[Voor 44% gewijzigd door honmashinsei op 30-08-2012 02:32]
Heb sinds 2 weken een Saphire 7850 oc en heb hem nu stabiel draaien op VDDC 1180
GPU 1150 mhz
Mem 1450
temp 66 graden
Haal 885 in Uniengine op high AA8x 1920x1080p.
file:///C:/Users/Jaap/Unigine_Heaven_Benchmark_4.0_20130810_1350.html
Dat is 100 punten meer als stock setting .
Zeer tevreden met dit kaartje
GPU 1150 mhz
Mem 1450
temp 66 graden
Haal 885 in Uniengine op high AA8x 1920x1080p.
file:///C:/Users/Jaap/Unigine_Heaven_Benchmark_4.0_20130810_1350.html
Dat is 100 punten meer als stock setting .
Zeer tevreden met dit kaartje

Ja? Maar die van mij throttled wel terug naar 850 onder furmark en unrealengine 4.0 (als ik heb op het 950 bios zet)kthxbye schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 02:29:
Ik vind die Sapphire er een stuk mooier en steviger uit zien. Geluidsproductie van die Sapphire schijnt enorm laag te zijn. Morgen maar even mijn bestelling annuleren denkik zo
in 3d mark scoor ik met deze oc 430 punten meer als stock .
http://www.3dmark.com/fs/748425
maar mijn cpu is de bottleneck . prima oc`tje dacht ik zo
http://www.3dmark.com/fs/748425
maar mijn cpu is de bottleneck . prima oc`tje dacht ik zo