Eerst het probleem, dan de oplossing
1) een volledige leek ben op het gebied van streaming
2) Net een LG 47LM760S gekocht heb
Heb ik twee vragen:
1) Kan iemand mij vertellen of mijn router DLNA compatible moet zijn als ik wil streamen (van wat voor bron dan ook)?
2) LG geeft aan dat je Plex moet draaien. Ik zou echter een NAS die DLNA compatible is willen gebruiken. Dat moet toch ook kunne volgens mij
Of mis ik nou iets?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
- Samsung smart TV UE46D8000, kan kiezen bekabeld of wifi
- UPC router thomson TWG870UG
- draadloze laptops
- Samsung smartphones, 2x
mijn wens;
1. wil van mijn upc kast af, omdat ik de upc kaart rechtstreeks in m'n TV kan steken, maar dan verlies ik de opname optie en ik wil wel programma's kunnen opnemen.
2. zou graag een server willen aansluiten op de router om al mijn data (administratie, foto's, muziek etc) te centraliseren
3. wil muziek kunnen afspelen zonder de TV aan te hebben.
4. sta op het punt een nieuw home theater aan te schaffen 3D/HD
5. vanaf een andere locatie toegang hebben tot de server
mijn vragen;
a. ik heb mij de MM servers (met eigen voeding) gezien die volgens de verkoper dit kunnen. Waarom zou ik voor een NAS server moeten kiezen?
b. als ik een (NAS)server aansluit op de router, hoe bedien ik die en zal de TV/laptop/smartphone deze zien? Nu zien de smarphones, laptop en TV elkaar via Samsungs 'AllShare'
c. als ik een nieuwe home theater aanschaf van Samsung, bestaat dan de mogelijkheid om de aanschaf van een Media speler te voorkomen?
Zoals je kunt lezen, ben ik nog een echte noob...
Heb ook een LG en een Synology en die lezen prima van elkaar afThe Eagle schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 10:19:
Aangezien ik
1) een volledige leek ben op het gebied van streaming
2) Net een LG 47LM760S gekocht heb
Heb ik twee vragen:
1) Kan iemand mij vertellen of mijn router DLNA compatible moet zijn als ik wil streamen (van wat voor bron dan ook)?
2) LG geeft aan dat je Plex moet draaien. Ik zou echter een NAS die DLNA compatible is willen gebruiken. Dat moet toch ook kunne volgens mij
Of mis ik nou iets?
Speelt zo'n tv nou veel formaten?Mektheb schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 10:30:
[...]
Heb ook een LG en een Synology en die lezen prima van elkaar af
Maar het meeste speelt ie wel af. MKV's gaan zonder problemen iig. Enige waarvan ik geconstateerd heb dat ie vooralsnog problemen heeft is ASF - maar dat kan ook aan de bron of aan mijn PC liggen.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Heb een vraagje,
Na meerdere mediaplayers versleten te hebben die allemaal op de een of andere manier niet voldeden,vandaag een dune max gekocht.
Deze zou zo ongeveer alles slikken,niet dus!
Als ik vanaf m'n nas probeer te streamen,pakt hij geen iso bestanden.
Krijg dan continu te zien fout:formaat wordt niet ondersteund???
Ongeveer de helft op m'n nas is in het iso formaat!!!
Iemand enig idee hoe dit eenvoudig te verhelpen is???
Alvast bedankt voor de moeite!
TV: Panasonic plasma
Receiver: Onkyo 576
NAS: daarvoor wil ik een Apple timecapsule gaan gebruiken
Mediaspeler: Nog geen
Overig: Ipad
Ik heb laatst goedkoop via markplaats een timecapsule overgenomen. Deze wil ik gaan gebruiken als NAS. Ik wil m.b.v. een mediaspeler DVD’s (Video_TS en ISO) streamen naar de TV en receiver. Ook wil ik muziek streamen naar de receiver, zonder tussenkomst van de TV en waarbij de iPad als afstandsbediening wordt gebruikt.
Volgens mij is bovenstaande te realiseren met een Apple TV 2 met JB en XBMC. Alleen zijn deze tweedehands niet in overvloed beschikbaar en nogal prijzig…
Ik vraag mij af of ik hetzelfde kan bereiken met een Apple TV 3 en een iPad met JB en XBMC. Is het mogelijk om via XBMC op de Ipad beeld en geluid vanaf de timecapsule te streamen naar de TV en receiver d.m.v. Airplay? Zo ja, is het dan ook mogelijk om alleen muziek te streamen naar de receiver, zonder tussenkomst van de TV?
Op Synology 212+ staat ergens de map VIDEO_TS die ik afspeel via WD Live. Ik heb alleen Mediaserver en Photostation draaien.
Op de WD heb ik al gewijzigd dat subtitles standaard aan moeten staan. Hij reageert niet op de subtitle-knop van de afstandbediening. via Bubble UPNP lukt het me ook niet
Als ik dezelfde map vanaf mijn PC afspeel met VLC heb ik direct ondertitels
/edit oke we zijn wat verder. Als ik mediaserver uitzet en de films vanuit WDTV benader als share doen zowel het DVD menu als de ondertiteling het. Het vervelende is, dat de film verschrikkelijk hapert over wifi (moet nog de kelder in om kabel te trekken) terwijl die vanuit mediaserver op de synology echt vloeiend streamt
Is dit nog op te lossen met een instelling of alleen door te bekabelen?
[ Voor 27% gewijzigd door Escrimador op 08-07-2012 19:13 ]
Only dead fish go with the flow
Ik heb de volgende opstelling in gedachte:
TV: Philips 42PFL6877H
NAS: Synology DS212
Media Player: IconBit XDS1003D
Al deze producten zijn DLNA certified, alleen mijn router niet deze ondersteund alleen UPnP.
Moet ik nu ook een DLNA certified router aanschaffen om de Nas met de media player te laten communiceren?
Maar DLNA op zich is niet zo'n mooi ding, dus niet teleurgesteld zijn als dat niet steeds vlot werkt...
Ik zie dat die IconBit ook gewoon SMB (Windows-shares) ondersteunt, ik denk dat je beter gewoon dat gebruikt.
NAS: Synology DS213+
Mediaspeler: HD Dune Smart D1
Op de NAS zitten 2 USB poorten en ik wil daar 2 externe harde schijven WD 3TB aanhangen met films/series. Is het ook mogelijk om van die harde schijven te streamen of kan het alleen van de harde schijven die IN de NAS zitten?
Ik heb een syn 213 NAS, een Samsung smart tv, een iconbit 1003 mediaspeler (full 3D) en een iPad.
Die combinatie werkt op zich wel om alles af te spelen alleen heb ik het nog niet voor elkaar om middels een mooie videowall zoals plex of xmbc met de iPad een mooie interface te bedienen en dat af te spelen met de smart tv of mediaplayer. Oftewel ik wil een mooie interface op mijn iPad waarmee ik door de videowall browse en hiermee de mediaspeler en/of de smart tv bedien.
Gescheiden Apps zijn er wel, zo ziet de plex client er prachtig uit op de iPad (wel wat traag) alleen kun je daarmee niet ervoor zorgen dat je tv gaat afspelen.
Is nou de beste oplossing een xmbc machine aanschaffen (Shuttle XS35GTA V3 interessant?). En dan de xmbc of plex server op de NAS draaien? Of kan ik beter voor een andere oplossing gaan?
Ik heb er op zich geen moeite mee dat het wat geld kost en de iconbit overbodig gaat worden maar ik wil wel graag voor een strakke interface en een snel eenvoudig systeem(bediening).
Full 3D bluray iso afspelen is een must, wat nu overigens wel werkt vanaf de NAS naar de iconbit alleen ziet die interface er niet uit en is iPad control niet goed mogelijk.
Iomega storcenter ix2
Deze komt inhetthuisnetwerkje te staan maar zal vooral dienen om te streamen naar een sony bravia.
Nu kwam mijn broer met de volgende goei vraag:
Hoe kan je zorgendat ook de ondertitels mee gestreamd worden
Is hiervoor extra software nodig op de nas of gaat dit vanzelf of moet ik de films eerst voorbereiden of...
WTF?!
Een Raspberry Pi met XBMC heeft hier zeker geen moeite mee, en is ook te bedienen met de remote van je TV.
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
Daar ik nu al gewoon films rechtstreeks kan streamen van pc maar tv zag ik nie echt het nut in van een mediaplayer...
WTF?!
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
NAS: Synology DS410j
Media Player: Boxee Box
Astaro Firewall (DNS/DHCP)
8-port Switch
Werkt geweldig
[ Voor 20% gewijzigd door exCite1 op 17-01-2013 17:21 ]
Foto afdrukken prijsvergelijk -> http://www.fotovergelijk.nl
Mijn HTPC (Asrock ION330 met XBMC) heb ik bedraad aangesloten op een ReadyNAS RNDU6000 waarop ik Plex, CouchPotato en SickBeard en de eigen DLNA server heb draaien. Plex gebruik ik voor het streamen over internet naar mijn mobiel. DLNA gebruik ik eigenlijk alleen maar voor het draadloos streamen van muziek naar mijn Onkyo TX-NR609. Aan de televisie in de slaapkamer heb ik een MK802 hangen waar ik draadloos films naar stream. Dit werkt op zich goed alleen 1080p gaat nog niet vlekkeloos.
"When you grow up your heart dies"
- NAS met plex media server
- Mac Mini met Plex
- gigabit switch
Works like a charm, pakt alles. De mini was eigenlijk tijdelijk bedoeld, wilde een ATV en dan jailbreaken en daar Plex op draaien: klein, stil en zuiniger. Maar ja..ging dus niet door (ATV2 met z'n 720p vind ik te weinig
Overigens draaide ik het eerst zonder de plex media server op de nas, maar via de plex media server op de mini, maar diens trage HDD maakte de boel wat traag met updaten van media.
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Volgens het KISS principe gebruiken we:
* Modem/Router van ISP, Gb netwerk (Zyxel, gratis)
* NAS: Zyxel NSA310 met 1 WD Red 2 TB schijf (69 + 103 €)
* Combinatie toestel: DVB-S2 satelliet receiver/Mediaplayer CIFS-Samba, FTP etc (Medialink Black Panther Challenger, 69€)
* Philips 7406 TV (prijs weet ik niet meer)
* Een afstandsbediening voor alles: One for All Smart Touch. (19,90 €)
En bovendien streamen naar:
1 Linux desktop (bekabeld), 1 iMac(bekabeld), 2 Notebooks, 2 tablets ...
Er is ook nog een oude BD Player van Samsung, die amper wordt gebruikt.
NAS wordt alleen als opslag en voor het delen binnen LAN van videos, series, films, ebooks, muziek, fotos etc gebruikt. Samba/CIFS server, ftp server. DLNA gebruiken we niet, want de clients spelen niet alle formaten af of/en geen ontertitles, etc.
Verwijderd
Eenvoudig te verhelpen? ISO's omzetten naar een gangbaar formaat. Ikzelf zou ze mounten met 7zip en encoden met Handbrake.Cult60 schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 22:18:
Hallo allemaal,
Heb een vraagje,
Na meerdere mediaplayers versleten te hebben die allemaal op de een of andere manier niet voldeden,vandaag een dune max gekocht.
Deze zou zo ongeveer alles slikken,niet dus!
Als ik vanaf m'n nas probeer te streamen,pakt hij geen iso bestanden.
Krijg dan continu te zien fout:formaat wordt niet ondersteund???
Ongeveer de helft op m'n nas is in het iso formaat!!!
Iemand enig idee hoe dit eenvoudig te verhelpen is???
Alvast bedankt voor de moeite!
Ik snap wel waarom je 't doet, maar ISO is een archiefformaat en geen werkformaat en daar komen beperkingen met zich mee.
Ik kom van:
- Samsung LE40B650
- Samsung Home Cinema (simpel setje)
- PS3
Gebruikte in eerste instantie mijn pc voor het streamen van media via PS3 Media Server. Echter is dit niet de meest ideale situatie. Dus setup aangepast met:
- QNAP Nas (type is mij even onbekend) met Plex, Airtunes etc.
- AC Ryan PlayonHD2 Mini
Dit werkte al een stuk beter, echter was ik er nog steeds niet helemaal gelukkig mee want de AC Ryan is toch behoorlijk sloom qua interface en zou het ook ideaal vinden om normaal even te kunnen browsen op de tv als ik dat wil en de browser van de PS3 is ook niet ideaal wat dat betreft.
Via familie bij Staples gebruik kunnen maken van de 20% korting actie op alles, dus heb van de week een Mac Mini gekocht welke ik nu gebruik, althans nog even aan het inrichten ben (weinig tijd).
Dus momenteel is het: Samsung TV & Home Cinema, QNAP Nas en Mac Mini. Echt een heerlijke combinatie als je het mij vraagt. Werkt super allemaal. Nog even de Logitech Harmony goed configureren dan werkt dat ook perfect met de Mac Mini.
Had ook nog een Horizon Box van UPC, heb ik het voor de gein eens mee geprobeerd om wat van de nas te streamen maar wat een drama ding en daarom ook weg en nu fijn een ci+ module. Was voorheen ook van het opnemen maargoed tegenwoordig is toch alles wel weer online te vinden. Mocht ik echt iets terug willen zien dan haal ik het daar wel vandaan en anders maar niet (hoeven we het schijnbaar ook niet te zien).
Overigens @ Hierboven: Die Dune Max zou gewoon iso's moeten afspelen idd. Hoe stream je vanaf je nas? Via een koppeling of een media server? Zou in principe niks uit moeten maken, kijk ook even je instellingen na op de dune mbt iso
Momenteel heb ik een PC en een Mediaspeler PlayonHD 1 van Acryan. M'n pc staat te vaak aan voor het delen van bestanden en het draaien van BT. Nu wil ik dit graag veranderen.
De vraag is nu of een NAS een goede keuze is of niet. Ik zou een Synology 2 bay kunnen nemen en er 2x 2TB ingooien, gewoon Raid 0, backup hoeft niet met films lijkt me. Muziek heb ik overigens niet veel.
(mirror schiet niet op met 2TB is erg weinig??).
Qua NAS twijfel ik tussen deze 2:
http://tweakers.net/price...ation-ds211j.htmlSynology Disk Station DS211J - deze kost 172 euro
http://tweakers.net/price...sharecenter-dns-320l.html D-Link ShareCenter DNS-320L - deze kost 76 euro
Andere optie zou zijn om de huidige, of een nieuwe, mediaspeler te misbruiken als NAS. Gaat toch hoofdzakelijk om media af te spelen, en BT te draaien. Weet alleen niet of ie dat laatste trekt icm het afpselen van een flim?
Eerst advies dat ik je zou willen geven is dat wanneer je overweegt een NAS te kopen je eigenlijk moet kiezen tussen Synology of Qnap. Dit gezegd hebbende kun je optie 2 direct doorstrepen. Maar ik zou optie 1 die je noemt ook direct doorstrepen. Dit is een oud model en voor hetzelfde geld kun je ook de 212j kopen.SpeciesXX schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 09:01:
...
Qua NAS twijfel ik tussen deze 2:
http://tweakers.net/price...ation-ds211j.htmlSynology Disk Station DS211J - deze kost 172 euro
http://tweakers.net/price...sharecenter-dns-320l.html D-Link ShareCenter DNS-320L - deze kost 76 euro
...
In het algemeen: Mooi topic en hierbij ook een bijdrage over mijn setup om te streamen.
Beeld:
Panasonic 42 inch GT30 plasma tv
Geluid:
Marantz SR6007 receiver, met speakers van Focal uit de 800W serie in een 5.0 opstelling
Bronnen:
Marantz UD5007 blu ray speler
Dune HD TV-101 mediaspeler
PS3
Xbox360
Wii
UPC HD mediabox
Bediening:
Té veel remotes…
HTC One X met apps voor de tv, mediaspeler en receiver
Opslag:
Synology DS212j NAS met 2x WD Red 3TB
Netwerk:
Linksys WRT610N, geflasht met dd-wrt en ingezet als bridge. Op deze manier zijn de receiver, blu ray speler, NAS en mediaspeler allen draadloos voorzien van internet maar kunnen deze onderling bedraad streamen. Draadloos streamen is wat mij betreft een no-go.
Mijn ervaringen met streamen is dat ik dit wat betreft het video aspect prima vind gaan. Films op de NAS zijn prima te kijken met de mediaspeler; om het geheel een gelikt uiterlijk te geven gebruik ik Yadis.
Het streamen van audio vind ik vooralsnog minder. Dit kan via de mediaspeler, blu ray speler en via de receiver maar dit is in alle gevallen naar mijn mening minder goed uitgewerkt. De DS audio app van synology is ook nog een optie maar ook deze vind ik niet geweldig.
Het streamen muziek kan dus nog wel een upgrade gebruiken. Heb onlangs eens gekeken naar een Logitech Squeezebox maar dit product is end-of-life; er is nog wel ondersteuning maar ze worden niet meer gemaakt. Momenteel lijkt een Sonos Connect de meest voor de hand liggende optie maar een prijs van € 349 houdt me nog tegen.
Verwijderd
Ik wil jullie advies graag even horen...
Huidige situatie:
De tv is een ietwat verouderde Philips 37PFL3007h (of iets in die richting) met bijbehorende soundbar. Verder (nóg) niets bijzonders eraan hangen (behalve een interactieve-tv-kastje van Ziggo).
Gewenste situatie:
De laptop niet meer hoeven op te starten en op de tv aan te sluiten voordat ik een film/serie kan kijken.
Eisen:
- Opslagcapaciteit aanwezig zodat ik niet hoef te streamen vanaf de laptop (hoeft niet zo groot, want films die ik heb gezien gooi ik toch weer weg). 500GB-1 TB is wel genoeg voor mij.
- Mogelijkheid tot draadloos streamen náár de laptop of iPad.
- 1080p films afspelen (maar dit lijkt me wel standaard tegenwoordig).
- Budget is €200,-
Verder heb ik eigenlijk niets te wensen (ben niet zo moeilijk, dat wordt ik wel als m'n budget wat groter is

Ik verwacht niet dat ik een fatsoenlijke NAS en mediaplayer ga vinden voor mijn budget, maar daar kunnen jullie beter over oordelen denk ik.
Draadloos streamen is in de meeste gevallen een no-go. Als je een 1080p stream inclusief DTS(-HD) gaat streamen is dit meestal vragen om problemen en onkijkbaar beeld. Ik zeg niet dat het helemaal niet kan maar het is geen gewenste situatie. Zelf heb ik ervoor gezorgd dat ik mijn NAS bedraad aan de mediaspeler hangt. (Die op zijn beurt weer via HDMI naar mijn receiver gaat) Ik stream wel eens iets naar de laptop maar dat is alleen maar om ff te kijken of de subs kloppen, meer niet.
Als je zonder NAS gaat werken, zou je eens een Dune HD TV-301 kunnen overwegen. Hierin kun je een harde schijf plaatsen. Als je met een NAS zou willen werken kun je de kleinere Dune HD TV-101 kunnen kopen. Dune levert prima mediaspelers.
Een budget van € 200 is wel te krap als je met een NAS aan de slag wil gaan dus in jou geval zou ik voor de 301 gaan. Inclusief een schijf zou je dan nog binnen het budget kunnen blijven.
Verwijderd
Met een mediaspeler met ingebouwde schijf heb je toch ook een centrale plek waar al je data staat? Hier zie ik het verschil tussen de twee niet. Ik weet dat een NAS bestanden kan downloaden, wat ik niet helemaal begrijp is hoe. Je hebt toch geen interface waar je een torrent oid aan kan zetten?S1NN3D schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 11:24:
Het voordeel van een losse NAS is dat deze 24/7 aan kan staan tegen een relatief laag energieverbruik en waarmee je op één centrale plek al je data hebt staan. De NAS kan ook het downloaden verzorgen. Voordeel dat je hiermee hebt, is dat je de download die je anders op je pc/laptop doet niet eerst hoeft te gaan kopieren naar je mediaspeler met ingebouwde harde schijf of een usb-stick. Verschillende mediaspelers hebben ook een downloadfunctie maar deze zijn toch eigenlijk altijd minder goed dan op een NAS.
Je hebt het alleen over Dune, waarbij je alsnog een losse harde schijf moet aanschaffen. Het liefst ben ik in één keer klaar, wat met de Western Digital WD TV Live Hub volgens mij wel zo is. Is de WD minder goed dan de Dune?S1NN3D schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 11:24:
Als je zonder NAS gaat werken, zou je eens een Dune HD TV-301 kunnen overwegen. Hierin kun je een harde schijf plaatsen. Als je met een NAS zou willen werken kun je de kleinere Dune HD TV-101 kunnen kopen. Dune levert prima mediaspelers.
Een NAS heeft wel degelijk een interface. Deze is webbased en hiermee kun je alles regelen: torrents downloaden, muziek afspelen, foto's, beveiligingscamera's, etc. Ze zijn ontzettend veelzijdig. Mits juist ingesteld kun je deze zaken ook buitenshuis op elke pc/smartphone/tablet aansturen. Synology is hier erg sterk in.Verwijderd schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 11:47:
Bedankt voor de goede raad, hier kan ik wat meeIk heb nog wel een paar vraagjes...
[...]
Met een mediaspeler met ingebouwde schijf heb je toch ook een centrale plek waar al je data staat? Hier zie ik het verschil tussen de twee niet. Ik weet dat een NAS bestanden kan downloaden, wat ik niet helemaal begrijp is hoe. Je hebt toch geen interface waar je een torrent oid aan kan zetten?
[...]
Je hebt het alleen over Dune, waarbij je alsnog een losse harde schijf moet aanschaffen. Het liefst ben ik in één keer klaar, wat met de Western Digital WD TV Live Hub volgens mij wel zo is. Is de WD minder goed dan de Dune?
Ben zelf van mening dat Dune bij de betere mediaspelers hoort. Heb er zelf ook één en ik sla dit merk zeker hoger aan dan WD, welke - naar mijn mening - minder goed zijn.
Ook ben ik voorzien van een ander device: [HTPC] Arctic Cooling MC001 series Barebone HTPC om XBMC op te draaien.
Binnenkort (kan binnen nu en een jaar zijn
Wat ik wel weet is dat het allemaal een stuk leuker (en makkelijker) is geworden.
Verwijderd
Denk dat je nu mijn vriendin boos hebt gemaakt, want nu wil ik een NAS die veel duurder isS1NN3D schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 12:11:
[...]
Een NAS heeft wel degelijk een interface. Deze is webbased en hiermee kun je alles regelen: torrents downloaden, muziek afspelen, foto's, beveiligingscamera's, etc. Ze zijn ontzettend veelzijdig. Mits juist ingesteld kun je deze zaken ook buitenshuis op elke pc/smartphone/tablet aansturen. Synology is hier erg sterk in.
Ben zelf van mening dat Dune bij de betere mediaspelers hoort. Heb er zelf ook één en ik sla dit merk zeker hoger aan dan WD, welke - naar mijn mening - minder goed zijn.
Wat jij zegt is dus dat je, als je maar een internetaansluiting hebt, overal ter wereld bij de bestanden op je NAS kunt? (Jaja, míts deze juist is ingesteld
Ik ga me dan toch nog maar eens goed verdiepen in het hele wereldje, want het wordt steeds interessanter... Kun je (of iemand anders die zich geroepen voelt) me een NAS aanraden die niet al te duur is, maar toch van voldoende kwaliteit? En hetzelfde voor de schijven die ik erbij moet hebben?
Das natuurlijk ook weer niet alleen aan de nas voorbehoudenVerwijderd schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 12:27:
[...]
Denk dat je nu mijn vriendin boos hebt gemaakt, want nu wil ik een NAS die veel duurder isMaar ff on-topic:
Wat jij zegt is dus dat je, als je maar een internetaansluiting hebt, overal ter wereld bij de bestanden op je NAS kunt? (Jaja, míts deze juist is ingesteld)
Ik gebruik mijn mediaspeler (pch-a110) ook gewoon om usenet films te downloaden, en als (van buitenaf benaderbare) ftp server
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Klopt inderdaad. Sommige mediaspelers hebben deze optie maar qua over-all mogelijkheden kunnen ze een NAS niet overtreffen. Veel terugkerende opmerking die je hoort rondom de PCH's is dat de gebruikers zich eeuwige beta-testers voelen en veelvuldig te maken hebben met gebrekkige firmware.heuveltje schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 12:33:
[...]
Das natuurlijk ook weer niet alleen aan de nas voorbehouden
Ik gebruik mijn mediaspeler (pch-a110) ook gewoon om usenet films te downloaden, en als (van buitenaf benaderbare) ftp server
Je zou een Synology 112j kunnen overwegen. Kan gewoon één schijf in. Als je wil gaan voor meer capaciteit dan wel de veiligheid van RAID kun je een 212j nemen. Er zijn nog veel meer optie binnen de product line-up; nog meer schijven, snellere hardware, etc. Maar de 112j en 212j zijn veel gebruikte en betaalbare modellen. Je zou natuurlijk ook naar de Qnaps kunnen kijken; dat is ook een goed merk.Verwijderd schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 12:27:
[...]
Ik ga me dan toch nog maar eens goed verdiepen in het hele wereldje, want het wordt steeds interessanter... Kun je (of iemand anders die zich geroepen voelt) me een NAS aanraden die niet al te duur is, maar toch van voldoende kwaliteit? En hetzelfde voor de schijven die ik erbij moet hebben?
Qua schijven kun je op de site van Synology zien welke volgens hen compatibel zijn. Zelf ben ik begonnen met Samsungs maar deze begonnen een paar weken terug errors te geven. Heb ze er nu uitgegooid en vervangen door WD Reds. De WD Greens zijn ook best populair volgens mij.
[ Voor 51% gewijzigd door S1NN3D op 01-03-2013 13:15 ]
Ik heb maar 1 echte eis: het transcoden van 1080p mkv's om deze dan door te sturen naar iPad, Android, tv of andere pc (desnoods buiten het netwerk). Ik vermoed dat deze eis zodaig hoog is dat de rest van mijn toepassingen er zonder problemen op zullen draaien.
Ik kom echter telkens uit bij de DS713+. De kans is dus groot dat ik deze zal nemen. Voor ik zo een duur apparaat koop, leek het me wel verstandig om eerst aan de mede-tweakers hier te vragen of de DS713+ wel voldoet aan mijn eis. Sommige fora lees ik van wel, andere lees ik van niet. Ik kan er dus niet goed aan uit.
Qwa harde schijven zat ik te denken 2x 3TB WD Red. Ik ben heel tevreden van WD op alle HDD's die ik ervan gekocht heb. Je kan me dus een trouwe klant van hen noemen.
Hopelijk kan ik eindelijk de knoop doorhakken. Moest je toch nog een oplossing vinden die wat goedkoper is, of die zijn extra geld meer dan waard is, dan mag je altijd iets laten weten.
BNet tag: whodares#1162
Je wilt op een NAS zelfs je films (die niet met de juiste codecs en/of in de goede containers zitten) transcoderen = re-encoden/overzetten?
Ik heb een heel goedkope NAS en een heel goedkope media player, en al mijn 1800p mkv bestanden worden gewoon goed afgespeeld, via CIFS/samba. Ik hoef niets opnieuw te transcoden.
Als dat moet met een aantal oude films, doe ik het op mijn PC. Maar de meeste video bestanden zijn al goed.
Volgens mijn nOOb kennis doet mijn NAS helemaal niets behalve de film-bestanden doorgeven. Het decoderen doet de media speler.
Ik kan het ook helemaal verkeerd hebben
Mijn pc ga ik daar niet voor gebruiken. Als ik mijn pc zou gebruiken, dan is het eerder om achter mijn pc-scherm zelf naar de serie te kijken. Grote tv's zijn niet echt mijn ding, maar voor mijn familie is dat natuurlijk wel tof.
Moest dit natuurlijk op een andere manier gaan, dan zou dit tof zijn. Ik kan natuurlijk niet vragen aan heel mijn familie om elk een media speler te kopen
Als je alleen iets wilt sturen vanaf je NAS naar een TV, een Android toestel, iPad, smartphone, notebook ... naar alle apparaten, is echt trancoderen niet nodig. Wij doen het hier ook, in een mixed omgeving thuis. Op elk toestel zit gewoon een stukje software (= media player software), die de video bestanden afspeelt.
Nieuwe TV's (smart tv's, nou ja, smart) hebben ook deze media player software out of the box, helaas alleen DLNA meuk, dat vaak niet goed werkt.
Een hardware media player is daarom soms een goede oplossing voor een TV.
Mijn PC staat altijd uit, hij is niet nodig
Als je het zo bekijkt, dan is de DS713+ misschien vrij harde overkill. Onze tv is momenteel nog geen smart tv en het is wat afwachten op mijn ouders om te zien wat er eerst gaat gebeuren: ik die alleen gaat wonen of zij die een smart tv kopen
Welke Synology zou je mij dan aanraden? Zou ik nog steeds gaan voor de DS713+ of ga ik beter wat omlaag naar de Ds213(+)
Ik wil graag een toekomstgericht systeem hebben dat een aantal jaar mee kan gaan. Ik verstook niet al teveel data, dus met 6GB kom ik wel lang genoeg toe.
Zolang ik erop kan downloaden en er wat servertjes op kan zetten (asp.net mvc, php, ...) is dit voor mij goed. Muziek streamen zal gemakkelijker gaan dan 1080p streamen, dus dat is dan ook al in orde.
P.S. Je zou niet zeggen dat Nederlands niet je moedertaal is. Je spreekt het beter dan de helft van de mensen die ik ken
EDIT: misschien wel erbij zeggen dat ik erover denk om PLEX te gebruiken. Die zou problemen hebben met sommige DS+ versies. Kan ook zijn dat dit ondertussen al gefixt is. Moest je zeggen dat PLEX niet speciaal nodig is, dan mag je dit puntje negeren.
[ Voor 11% gewijzigd door whodares op 01-03-2013 23:21 ]
Er zijn hier op het forum heel veel experts en ze raden steeds Synology aan. Misschien kunnen zij een beter advies geven? Iemand?
Ik persoonlijk zou in ieder geval voor een + (niet de 'j' dingen) systeem gaan in jouw geval, hoeveel bays is meer een kwestie van wat je nodig hebt als opslag in de komende jaren, en of je ook een soort redundancy wilt.
Een NAS is geen backup.
P.S. bedankt voor het compliment
[ Voor 4% gewijzigd door shyblue op 01-03-2013 23:31 ]
Ik wil je nogmaals bedanken voor de hulp. Hulpzame leden zijn voor mij de hoofdreden dat ik graag naar Tweakers.net kom.
In combinatie met een WDlive is het genieten hoor
Geen enkele andere NAS heeft een dergelijk uitgebreid pakket aan software aan boord . Voor Qnap zijn er wel veel uitbreidingen die een bijna soortgelijke featurelijst bieden met wat extra werk.
DE + reeks is inderdaad de beter ( Intel procs x86 mono of dual core) maar niet goedkoop.
Voor veel opties kun je als je een samsung tv hebt PLEX gebruiken. Goedkoop alternatief is een android stick of Raspberry ( zie topis hier)
De android sticks in combinatie met de archosplayer is mooi of XBMC als die klaaar is met hardware support in android.
Copyright and left by SED...
PLEX ga ik zeker gebruiken, maar ik had gelezen dat niet elke Synology daarmee werkt. Ik probeer nu dus wat uit te zoeken hoe dit juist zit.
http://www.qnap.com/hdstation/nl/
Verwijderd
Verwijderd
In DSM 4.2 (vandaag vrijgekomen bij Synology) zou je alle video-content gelijk kunnen afspelen via DS-Video op je Apple device en VideoStation op je NAS- als je dan je NAS via het netwerk aanspreekbaar maakt voor anderen, kom je een heel eind in de buurt van wat je oorspronkelijk vroegwhodares schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 23:35:
Bedankt voor de hulp. Ik zal dan in het Synology vraag en antwoord topic mijn post maar eens aanpassen dan. Als transcoding niet meer nodig is, dan gaan er meer opties open.
Ik wil je nogmaals bedanken voor de hulp. Hulpzame leden zijn voor mij de hoofdreden dat ik graag naar Tweakers.net kom.
Ik heb het net getest met een 4.7 GB mkv bestand, werkt perfect!
Geweldig, bedankt voor de info. Heb ondertussen een DS213 besteld, hopelijk is hij er morgen en krijg ik hem goed ingesteld. Zou normaal wel geen probleem mogen zijn.Verwijderd schreef op maandag 04 maart 2013 @ 15:42:
[...]
In DSM 4.2 (vandaag vrijgekomen bij Synology) zou je alle video-content gelijk kunnen afspelen via DS-Video op je Apple device en VideoStation op je NAS- als je dan je NAS via het netwerk aanspreekbaar maakt voor anderen, kom je een heel eind in de buurt van wat je oorspronkelijk vroeg
Ik heb het net getest met een 4.7 GB mkv bestand, werkt perfect!
Op QNAP's kun je sowieso apps draaien.Verwijderd schreef op maandag 04 maart 2013 @ 14:31:
Wat ik me afvraag, kun je programma's (of hoe dat ook maar heet op een NAS) als Sickbeard, Couchpotato, SABnzbd etc. draaien op iedere NAS of moet je er bij aanschaf op letten of deze compatible is?
Er zit sowieso al heel veel standaard in maar je hebt de mogelijkheid om extra apps te installeren:
http://www.qnap.com/nl/index.php?lang=nl&sn=568
Verder inderdaad even op google zoeken.
Ik wil vanaf mijn QNAP 219P+ eigen filmpjes streamen naar een Philips PFL9705H m.b.v. een Samsung tablet en/of ipod. Op zich werkt dit allemaal, alleen ik kan deze filmpjes niet versneld vooruit of achteruit spoelen. Is dit misschien met bepaalde software/app wel werkend te krijgen? Moeten de filmpjes misschien onder een ander formaat worden opgeslagen? Nu gebruik ik mpg-files, omdat deze ook worden ondersteund door de TV.
Daarnaast ben ik aan het overwegen om een extra HD via USB in de Nas te pluggen vanwaar ik dan ook filmpjes wil kunnen streamen naar de TV. Kan dit, of wordt de USB-HD misschien niet herkend.
Zijn er overigens nog suggesties m.b.t. software/app. Er is namelijk zoveel te verkrijgen dat het voor mij totaal niet overzichtelijk is wat nu wel of geen goed pakket is.
Ben erg benieuwd wat mogelijk is. B.v.d.
"Nas en Mediaspeler staan beiden aan, mijn TV staat uitgeschakeld en de receiver staat aan, en op het kanaal waar de mediaspeler op is aangesloten (video1).
Ik pak mijn Tablet en start de Synology app “DS audio” op. Ik selecteer als bron de Synology NAS en als Renderer de mediaspeler. "
Als ik DS Audio opstart ziet hij dus wel de Synology als bron, maar als renderer ziet hij alleen m`n ipad/Iphone.
M`n BoxeeBox is onvindbaar.
Ik heb de rechten aangevinkt in de Synology en op de Boxee zie ik nergens die optie.
Kan het zijn dat m`n netwerk/domein niet helemaal juist is opgezet of moet ik het ergens anders in zoeken?
Thanks alvast
Op vrijwel alle NAS-systemen gaat dat, omdat ze vrijwel allemaal op Busybox draaien. De vraag is alleen in hoeverre bepaalde applicaties ondersteund worden en mogelijk zijn. De goedkopere NAS-systemen beschikken vaak over een (aanzienlijk) tragere processor en minder geheugen waardoor je beperkt wordt in wat mogelijk is.BaszCore schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 07:52:
[...]
Op QNAP's kun je sowieso apps draaien.
Er zit sowieso al heel veel standaard in maar je hebt de mogelijkheid om extra apps te installeren:
http://www.qnap.com/nl/index.php?lang=nl&sn=568
Verder inderdaad even op google zoeken.
Wil je echt alle opties open houden, dan is een FreeNas-projectje een betere optie (of uiteraard een server die je dan weer op bijvoorbeeld iSCSI laat connecten naar je storage en vanaf de server de bewuste jobs laat draaien)
Ook zou ik deze dan willen jailbreaken zodat ik er XBMC op kan draaien zoals ik gewend ben. Wanneer ik dit doe, moeten de films nog naar een apple formaat geconverteerd worden of kan ik dan de apple TV gewoon zien als een mediaspeler die het beeld voor mij op mijn tv tovert?
Verwijderd
Ik heb er niet heel veel verstand van, maar volgens mij kan de DS212j ook als mediaplayer fungeren, als je daar je filmpjes op bewaart. Dan zou je vlg mij je PC niet aan hoeven zetten als je TV kijkt. (toch?Omisys schreef op maandag 25 maart 2013 @ 12:58:
Ik heb een DS212j thuis staan waarvan ik nu, via mijn pc, mijn films afspeel op mijn tv. Dit zijn voornamelijk MKV's van ~8gig. Als ik een apple TV hier tussen zou hangen zou ik dus mijn pc niet meer aan hoeven te laten staan als ik het goed heb begrepen?
Als dat niet zo is, dan kun je aan je TV ook een apart mediaplayer hangen, bv. Western Digital TV Live.
Maar ik hoor het graag als het anders is, want ik probeer ook thuis te raken in deze materie.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2013 22:00 . Reden: typo ]
ds audio kan muziek sturen via airplay of dnla.Tooooony schreef op maandag 25 maart 2013 @ 11:07:
Als ik DS Audio opstart ziet hij dus wel de Synology als bron, maar als renderer ziet hij alleen m`n ipad/Iphone.
M`n BoxeeBox is onvindbaar.
Ik heb de rechten aangevinkt in de Synology en op de Boxee zie ik nergens die optie.
Jij moet dus uit zien te vinden of je boxee box kan fungeren als een dnla-client of airplay-client.
Zo niet, dan zou je hardware aan kunnen schaffen om voor elkaar te krijgen wat je wilt.
Ik zit dan te denken aan een airport express. Of als je nas vlak bij je receiver staat een synology remote (of andere usb geluidskaart).
[ Voor 43% gewijzigd door job op 25-03-2013 22:27 ]
Als je nog een Apple TV1 of 2 weet te regelen, dan kan dat. De Apple TV3 is nog steeds niet te jailbreaken (en gaat waarschijnlijk ook niet gebeuren). Voor een ATV2 betaal je de hoofdprijs op het moment. Lijkt, voor wat je ervoor terug krijgt, een heel slechte investering nu.Omisys schreef op maandag 25 maart 2013 @ 12:58:
Ik heb een DS212j thuis staan waarvan ik nu, via mijn pc, mijn films afspeel op mijn tv. Dit zijn voornamelijk MKV's van ~8gig. Als ik een apple TV hier tussen zou hangen zou ik dus mijn pc niet meer aan hoeven te laten staan als ik het goed heb begrepen?
Ook zou ik deze dan willen jailbreaken zodat ik er XBMC op kan draaien zoals ik gewend ben. Wanneer ik dit doe, moeten de films nog naar een apple formaat geconverteerd worden of kan ik dan de apple TV gewoon zien als een mediaspeler die het beeld voor mij op mijn tv tovert?
Als ik een Youtube filmpje op de Iphone start kan ik `m met Airplay ook op m`n tv toveren.
Mijn laptop ziet de Boxee wel als onderdeel van het netwerk.
De app DS audio dus blijkbaar niet.
Als hij gaat scannen vindt ie de Boxee niet.
Op de Boxee kan ik verder ook niets aanvinken als "renderen" of iets dergelijks.
De rechten op de Syno lijken wel goed.
job schreef op maandag 25 maart 2013 @ 22:11:
[...]
ds audio kan muziek sturen via airplay of dnla.
Jij moet dus uit zien te vinden of je boxee box kan fungeren als een dnla-client of airplay-client.
Zo niet, dan zou je hardware aan kunnen schaffen om voor elkaar te krijgen wat je wilt.
Ik zit dan te denken aan een airport express. Of als je nas vlak bij je receiver staat een synology remote (of andere usb geluidskaart).
Hd-films download ik eigenlijk nooit, dus divx is voldoende.
Is het echter mogelijk om in plaats van de door jou genoemde mediaspeler te vervangen met een playstation 3? Zodat de nas als server geziend wordt en ik via de playstation films kan streamen, en dus op mn tv kan bekijken.
Streamen naar een ipad lijkt me geen probleem?
Kijk eens naar PS3 Media Server. Dan kun je via je PS3 films streamen vanaf je NAS en bekijken op je tv. Hebt het wel eens geprobeerd en dit werkte op zich prima. Heb zelf wel al snel de keuze gemaakt voor een mediaspeler omdat ik dit toch beter vond werken.dutchgio schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 19:04:
Zeer interessant, ik twijfel ook om een NAS aan te schaffen.
Hd-films download ik eigenlijk nooit, dus divx is voldoende.
Is het echter mogelijk om in plaats van de door jou genoemde mediaspeler te vervangen met een playstation 3? Zodat de nas als server geziend wordt en ik via de playstation films kan streamen, en dus op mn tv kan bekijken.
Streamen naar een ipad lijkt me geen probleem?
Of http://www.universalmediaserver.com/S1NN3D schreef op woensdag 10 april 2013 @ 12:13:
[...]
Kijk eens naar PS3 Media Server. Dan kun je via je PS3 films streamen vanaf je NAS en bekijken op je tv. Hebt het wel eens geprobeerd en dit werkte op zich prima. Heb zelf wel al snel de keuze gemaakt voor een mediaspeler omdat ik dit toch beter vond werken.
Heb het ook allebei geprobeerd, maar nu ook een mediaspeler: plug and play. Had ik veel eerder moeten doen.
Is ook een topic over, maar aangezien het de laatste 2 weken niet bezocht is, zegt dat genoeg
Playstation 3 als media center - deel 5
[ Voor 12% gewijzigd door DeBaroN op 10-04-2013 12:21 ]
En hoe installeer ik dat op een NAS van synology met DSM4.2?baronruud schreef op woensdag 10 april 2013 @ 12:20:
[...]
Of http://www.universalmediaserver.com/
Heb het ook allebei geprobeerd, maar nu ook een mediaspeler: plug and play. Had ik veel eerder moeten doen.
Is ook een topic over, maar aangezien het de laatste 2 weken niet bezocht is, zegt dat genoeg![]()
Playstation 3 als media center - deel 5
Ik zie geen ipkg bestand?
Je hebt een NAS gekocht dus.dutchgio schreef op maandag 22 april 2013 @ 21:20:
[...]
En hoe installeer ik dat op een NAS van synology met DSM4.2?
Ik zie geen ipkg bestand?
Je hoeft niks te installeren
Gewoon streamen dmv DLNA/UPnP
Plex is beter als DLNA/UPnP en nog makkelijker in gebruikbaronruud schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 08:06:
[...]
Je hebt een NAS gekocht dus.
Je hoeft niks te installeren
Gewoon streamen dmv DLNA/UPnP
Idd, en als je een smartTV hebt, de LG 47LM660S bijvoorbeeld, is Plex ideaal.Sharky_NL schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 08:42:
[...]
Plex is beter als DLNA/UPnP en nog makkelijker in gebruik
Verwijderd
Zolang mijn WD TV maar aan de bestanden kan, via USB of netwerk, is 't toch oké? Als je Handbrake met High Profile settings gebruikt is er geen kwaliteitsverlies, of toch zeker niet in die mate dat 't een 4 à 5x groter bestandsformaat rechtvaardigt om 't als ISO ofzo op te slaan en te gaan transcoden.
Maar goed, da's persoonlijk. Als iemand mij 't voordeel kan uitleggen van een server ben ik tevreden
Ik ben nl. op zoek naar opslag voor mijn mediaplayer en neig met wat ik lees naar een HD. Dan heb je lokale opslag die wel bereikbaar is via 't netwerk.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2013 09:15 ]
Server
POV CS330-2 mini pc met 2x 1,5TB WD Greens en Windows Home Server v1
Mediaspeler
DuneHD Prime 3.0
Netwerk
1Gbit via Linksys WRT-320n met daarop DD-WRT omdat dan de server via WOL van buitenaf op te starten is.
Wat er de komende tijd nog gaat veranderen:
De server wordt uitgebreid met 3TB WD Red omdat 1 van de schijven minder werkte, maar nu na fix geen problemen meer geeft. Daarbij wordt de server software geupdate naar WHS2011 omdat v1 ieder uur aan drive balancing doet waardoor FHD materiaal niet meer te bekijken is in die tijd. Heel storend.
Wellicht ooit de server nog upgraden naar zelf bouw ivm meer power als er straks kinderen zijn en deze er ook gebruik van gaan maken.
De DuneHD Prime willen we wellicht vervangen voor een losse BD-speler en een TV303D omdat op dit moment er nog best wel (vooral Disney's) BD's zijn die niet willen af spelen. De melding ligt bij DuneHD, dus het ligt er even aan wat zij antwoorden en of verwachten te gaan doen aan dit probleem. Iedereen schijnt hier last van te hebben als ze precies die schijven afspelen. Normale BD-spelers hebben geen problemen.
Ben zelf al wat kennis aan het vergaren voor het geval mijn pc vervangen moet gaan worden. Omdat ik vroeger veel games speelde op mijn PC kocht ik altijd vrij 'dikke' machines. Van gamen komt de laatste tijd nagenoeg niets, dus als mijn machine echt op is dan vervang ik deze waarschijnlijk door een NAS/MicroServer (ben ik nog niet helemaal uit) en een laptop oid.
Nu gebruik ik de standaard shizzle zoals Sickbeard, SabNZBd dat allemaal zonder veel problemen op diverse NASsen kan draaien..
Mijn vraag is echter of ik Plex goed kan laten streamen en vooral hercoderen op een NAS vandaag de dag.
Ik heb al gelezen dat er NASsen zijn die te traag zijn of te weinig geheugen hebben. Las eerder vandaag ook al dat er x86 NASsen zouden zijn van bijvoorbeeld QNAP die een stuk krachtiger zijn. (kan ze alleen niet vinden) Ik heb allerlei MKV's en Bluray's die ik graag gestreamd zou willen hebben naar 3mbps en 8mbps streams.
Wat is wijsheid. Al die spullenboel op een 4bay NAS gaan draaien en een laptop/tablet om de boel aan te sturen, of toch gaan voor bijvoorbeeld een HP Microserver N54L of vergelijkbaar apparaat?
Ben benieuwd naar jullie (Plex) ervaringen.
Bart
Waar wil je naar toe streamen dan ?Bart© schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 11:15:
Mooi dit topic...
Ben zelf al wat kennis aan het vergaren voor het geval mijn pc vervangen moet gaan worden. Omdat ik vroeger veel games speelde op mijn PC kocht ik altijd vrij 'dikke' machines. Van gamen komt de laatste tijd nagenoeg niets, dus als mijn machine echt op is dan vervang ik deze waarschijnlijk door een NAS/MicroServer (ben ik nog niet helemaal uit) en een laptop oid.
Nu gebruik ik de standaard shizzle zoals Sickbeard, SabNZBd dat allemaal zonder veel problemen op diverse NASsen kan draaien..
Mijn vraag is echter of ik Plex goed kan laten streamen en vooral hercoderen op een NAS vandaag de dag.
Ik heb al gelezen dat er NASsen zijn die te traag zijn of te weinig geheugen hebben. Las eerder vandaag ook al dat er x86 NASsen zouden zijn van bijvoorbeeld QNAP die een stuk krachtiger zijn. (kan ze alleen niet vinden) Ik heb allerlei MKV's en Bluray's die ik graag gestreamd zou willen hebben naar 3mbps en 8mbps streams.
Wat is wijsheid. Al die spullenboel op een 4bay NAS gaan draaien en een laptop/tablet om de boel aan te sturen, of toch gaan voor bijvoorbeeld een HP Microserver N54L of vergelijkbaar apparaat?
Ben benieuwd naar jullie (Plex) ervaringen.
Bart
Als je gewoon een media spelertje pakt die alle codecs ondersteunt, dan hoef je ook niets te trancoden
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Klopt en zo gebruik ik het ook voor de apparaten die altijd thuis zijn. (mijn HTPC)CeesKees schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 11:28:
Mijn vraag is, waarom wil je per se met PLEX aan de gang? Je kunt toch gewoon via filesharing naar een mediaspeler streamen?
Ik wil mijn media daarnaast ook gewoon kunnen streamen naar tablet en telefoon. Plex maakt dit redelijk makkelijk ook via het Internet mogelijk zodat ik overal mijn foto's, filmpjes en muziek kan benaderen.
Helaas vergt het transcoden nogal wat rekenkracht dus daarom mijn vraag.
[ Voor 66% gewijzigd door Bart© op 11-06-2013 13:15 ]
hmmm. heb mijn originele topic gevonden, dit was dus een dubbele..
toch maar verwijdert..
[ Voor 87% gewijzigd door fcs op 18-06-2013 16:51 ]
Aan mijn router hangt:
- NAS: WD My Book World, 1TB, uitbreidbaar met een USB-aansluiting (150€ ongeveer), hierop alle muziek + videos
- Mediaplayer: Asus-O!Play (60€)
- Audioserver: RaspberryPi (40€) met MPD, deze doet tegelijk ook torrents downloaden naar de NAS
- Versterker: simpele 2-kanaalsversterker
- Harmony afstandsbediening voor alles behalve audio, dat stuur ik vanaf een Android MPD-App (MPDroid).
De Mediaplayer is met versterker+TV verbonden, de Audioserver direct aan de versterker gekoppeld. Ik ben vooral blij met de headless-audio-server waarvoor ik dus geen televisie aan hoef te zetten en gewoon lekker naar muziek kan luisteren. Series en films kan ik via de O!Play+TV kijken, wat ook prima werkt.
Helaas loopt langzaam de NAS op zijn einde. Een Synology is misschien de betere keus, dan kan de functionaliteit die nu verdeeld is tussen NAS+Raspberry eventueel in de NAS samengevoegd worden en scheelt me dat een apparaat. Aan de andere kant eet de Raspberry maar ongeveer 3W, dus dat is ook niet de moeite waard.
Van DLNA werd ik helemaal niet blij. Enerzijds is de ondersteuning deels slecht, de kwaliteit deels langzaam en anderzijds is het aantal ondersteunde formaten dat door alle apparaten ook gedragen wordt minimaal. Ik had een DLNA audio-speler, maar die staat nu stof te happen omdat het allemaal zo onhandig werkte. Liever MPD-server + MPDroid-client voor gewoon prima bediening in Sonos-stijl.
[ Voor 14% gewijzigd door Garyu op 04-07-2013 11:55 ]
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
-Xtreamer Sidewinder op zolder, hangt met LAN aan het netwerk
-PS3 met Showtime Media Player op mijn slaapkamer met LAN
-Raspberry Pi in de woonkamer met LAN
-Nexus 7 met BubbleUPNP + MX Player
-1 computer en 2 laptops met XBMC
Alle media staat op een AppleTV 1G (160GB) waar Ubuntu 13.04 Server Edition op staat. Draait Transmission om media binnen te halen, en draait een Samba server om de media te delen met alle apparaten, op de Nexus 7 na. Daarvoor draait er ook MediaTomb op de AppleTV om de hele collectie ook via UPnP te delen. Gasten kunnen dan tenminste ook bij alle media
Hiermeer kan ik FHD/foto/muziek streamen naar tv / afspelers buiten mijn netwerk en dus elke film/foto/video van mijn NAS naar tv's van vrienden/ ouders sturen als ik daar ben.
Dat loopt allemaal vlekkeloos zonder happeringen.
Het enige wat me niet lukt is om DTS of DTSHD door te krijgen hij blijft stereo geven.
Iemand ervaring met een soortgelijke setup?
Verwijderd
Mediaspeler heb ik een mede8er MED500X2 waar ik mijn films tot nu toe via HDD afspeel.
Nu wou ik de NAS films afspelen via mediaspeler maar beeld en klank hapert erg. Wat doe ik verkeerd?
Via mediaspeler heb ik de NAS al benaderd via NFS of via netwerk maar beide hetzelfde resultaat.
Als router heb ik een TP link WR1043ND
Mijn situatie tot vorige week:
pricewatch: Netgear ReadyNAS Duo V2 (2x 2TB)
pricewatch: Apple TV 2 (2010)
pricewatch: Apple MacBook Pro 2012 15" Ci7 3615QM
Op de NAS draait Sickbeard i.c.m. SABNzbd welke updates stuurt naar XBMC (op ATV), de library wordt automatisch geupdatet zolang ATV aan staat en XBMC draait. De NAS wordt ook gebruikt als Time Machine voor mijn macbook (maar dat is in dit topic niet echt aan de orde).
Nu wilden we boven ook films/series kunnen kijken, maar het nadeel van XBMC is dat de library op het apparaat zelf wordt opgeslagen. Als je halverwege een film naar boven gaat om verder te kijken, weet XMBC daar niet hoever je bent. Tevens wordt daar ook niet bijgewerkt welke afleveringen van series je al gezien hebt. Nu is het mogelijk om de library te delen, maar dit vergt veel werk, en XBMC, hoe goed ook, is daar niet voor gemaakt. Daarom ben ik nu bezig met de overstap naar Plex, welke de library centraal opslaat (op de NAS). Tevens heb ik een Raspberry Pi welke ik wil inrichten met RasPlex om als extra client te kunnen gebruiken.
De huidige situatie is dus nu als volgt:
pricewatch: Netgear ReadyNAS Duo V2 (2x 2TB)
pricewatch: Apple TV 2 (2010) (2x)
pricewatch: Apple MacBook Pro 2012 15" Ci7 3615QM
pricewatch: Raspberry Pi model B (512MB) (Model B met Rasplex)
Op de NAS draait nu behalve Sickbeard en SABNzbd ook Plex Server. Tevens heb ik FireFly geinstalleerd zodat ik muziek via iTunes (op de macbook) kan afspelen.
Met XBMC draaide de eerste combinatie als een tiet, helaas was het zo dat de laatste tijd XBMC steeds crashte na ongeveer een minuut, hier van alles op geprobeerd, maar er niet uitgekomen. Verder ook niet gezocht omdat ik nu voor Plex ga. Bijkomend voordeel is dat ik nu door huis ook vanaf de macbook series kan kijken (films wat lastig over wifi)
Wat ik nog moet doen is een netwerkkabel naar boven trekken, want over wifi streamen werkt niet erg lekker. Een 720p aflevering van een willekeurige serie gaat nog wel, maar een film blijft toch steeds bufferen, dan toch maar een kabel, voor mijn gevoel ook betrouwbaarder.
Hierna wil ik kijken of CouchPotato iets voor mij is, Sickbeard is al geweldig voor series, maar of CP lekker werkt weet ik niet. Ik vraag me bijvoorbeeld af hoe dit omgaat met de vele takedowns. Nu zijn er vaak onherkenbare NZB's (qua naam). Iets om later uit te zoeken
De Raspberry Pi moet ik zelf nog testen. Maar als dit goed werkt, is dat reden om één van de Apple TVs eventueel op termijn te vervangen voor een RBPi. Een andere toepassing voor de RBPi is deze om te toveren tot een gameconsole. Ik zat zelf te denken aan een SNES/NES combinatie, gewoon omdat het kan. De USB SNES controller is al besteld
🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: 🍏 TCG Codex for iOS ::: 🤖 TCG Codex for Android
Verwijderd
Dit zijn mijn belangrijkste requirements:
- Compatibel met DS209
- DivX-bestanden afspelen, eventueel ook MKV
- Streamen van video via wifi
- Streamen van ondertitels
- iPad als afstandsbediening
- Automatisch downloaden van subs
- Automatisch downloaden van cover foto's
- Automatische organisatie van mediabestanden (automatische download van metadata)
Je kunt ook binnen XBMC je libary extern (NAS) opslaan, zodat je boven verder kan kijken, waar je beneden gebleven bent.Ypho schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 13:00:
Nu wilden we boven ook films/series kunnen kijken, maar het nadeel van XBMC is dat de library op het apparaat zelf wordt opgeslagen. Als je halverwege een film naar boven gaat om verder te kijken, weet XMBC daar niet hoever je bent. Tevens wordt daar ook niet bijgewerkt welke afleveringen van series je al gezien hebt. Nu is het mogelijk om de library te delen, maar dit vergt veel werk, en XBMC, hoe goed ook, is daar niet voor gemaakt. Daarom ben ik nu bezig met de overstap naar Plex, welke de library centraal opslaat (op de NAS). Tevens heb ik een Raspberry Pi welke ik wil inrichten met RasPlex om als extra client te kunnen gebruiken.
If you're my dog. I shaved his ass and teach him to walk backwards!
over wat voor toestel hebben we het dan? tv? versterker? mediaplayer?Verwijderd schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 12:37:
Kan iemand mij een toestel aanbevelen voor video streaming vanaf een NAS? Ik geraak er niet uit wat een goede setup zou zijn met mijn Synology DS209.
Verwijderd
mediaplayer - vandaar dat ik het post in dit topicYMGV4LIFE schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 12:44:
[...]
over wat voor toestel hebben we het dan? tv? versterker? mediaplayer?
Dit heb ik inmiddels ook gedaan omdat met Plex alles op de NAS omgezet moest worden naar een formaat dat Plex begrijpt. heb inmiddels via MySQL een video en music database op de NAS, en ik kan vertellen dat dit heerlijk werkt!YMGV4LIFE schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 12:42:
[...]
Je kunt ook binnen XBMC je libary extern (NAS) opslaan, zodat je boven verder kan kijken, waar je beneden gebleven bent.
Waarom is Plex geen optie met je DS209? Ik heb zelf een ander merk, maar de mappen delen via het SMB-protocol zou afdoende moeten zijn...Je kunt waarschijnlijk geen Plex Media Server installeren... in dat geval, probeer XBMC... Daarvoor hoef je geen server te installeren op de NAS.Verwijderd schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 12:37:
Kan iemand mij een toestel aanbevelen voor video streaming vanaf een NAS? Ik geraak er niet uit wat een goede setup zou zijn met mijn Synology DS209.
Aanvankelijk hoopte ik Plex gebruiken, maar dit is geen optie met mijn DS209. Ik heb ook overwogen om een DS213 kopen, maar ik begrijp dat dit niet zou helpen. Een 4 bay NAS zoals de DS412 zou dan weer een complete overkill zijn voor mijn situatie.
Raspberry Pi ($25) met Raspbmc of Rasplex is de goedkoopste oplossing. XBMC (Raspbmc) kan praktisch alle formaten afspelen, Plex (Rasplex) kan dit niet altijd, MKV moet dan bv op de NAS worden omgezet naar een "beter" formaat.
Persoonlijk vind ik Plex mooier (makkelijk te beheren via een browser), deze kan automatisch ondertiteling downloaden. XBMC daarentegen kan dit niet, maar je kunt wel aangeven subs te gaan zoeken, het eerste bestand dat hij kan vinden en synchroon loopt wordt dan automatisch gedownload.
Wat een ander voordeel is van XBMC is dat je deze zonder al te veel moeite kunt koppelen met Sickbeard en SABNzbd. Dit is vooral voor series handig (ik weet niet of dit met films ook kan met bv Couchpotato). Je vult je series in in SB, deze downloadt via SAB, en deze update je library van XBMC zodra een bestand is gedownload.
Beiden kun je bedienen met een iPad, je kunt voor XBMC zelfs een app downloaden dat je op de iPad kiest welke film je kijkt in plaats van de juiste menu's door te lopen etc.
Zowel Plex als XBMC kunnen automatisch covers downloaden, de database up-to-date houden en organiseren, je moet dit éénmalig instellen (welke map je films staan etc).
Als je een beetje handig bent kun je wellicht beide systemen proberen, je hebt buiten een RPi alleen nog maar een extra SD kaartje nodig, en die kosten nu net niets
Uiteindelijk heb ik met Apple TV alles geregeld, maar via een RPi was het zeker mogelijk. Totaal heeft het mij een kleine 60 euro gekost voor het volgende (nu gebruik ik het met een USB SNES controller als retro game console).
- http://tweakers.net/price...-model-b-%28512mb%29.html
- http://tweakers.net/price...nd-sdhc-8gb-class-10.html
- Behuizing
- Heatsinkjes
[ Voor 76% gewijzigd door Ypho op 31-07-2013 12:45 ]
🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: 🍏 TCG Codex for iOS ::: 🤖 TCG Codex for Android
XBMC ondersteund ook het gebruik van CEC, waardoor je de remote van je TV of receiver kan gebruiken. Op de Pi is hier al hardwarematige ondersteuning voor, maar voor een HTPC zul je gebruik moeten maken van een CEC-adapter.Ypho schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 12:29:
[...]
Dit heb ik inmiddels ook gedaan omdat met Plex alles op de NAS omgezet moest worden naar een formaat dat Plex begrijpt. heb inmiddels via MySQL een video en music database op de NAS, en ik kan vertellen dat dit heerlijk werkt!
[...]
Waarom is Plex geen optie met je DS209? Ik heb zelf een ander merk, maar de mappen delen via het SMB-protocol zou afdoende moeten zijn...Je kunt waarschijnlijk geen Plex Media Server installeren... in dat geval, probeer XBMC... Daarvoor hoef je geen server te installeren op de NAS.
Raspberry Pi ($25) met Raspbmc of Rasplex is de goedkoopste oplossing. XBMC (Raspbmc) kan praktisch alle formaten afspelen, Plex (Rasplex) kan dit niet altijd, MKV moet dan bv op de NAS worden omgezet naar een "beter" formaat.
Persoonlijk vind ik Plex mooier (makkelijk te beheren via een browser), deze kan automatisch ondertiteling downloaden. XBMC daarentegen kan dit niet, maar je kunt wel aangeven subs te gaan zoeken, het eerste bestand dat hij kan vinden en synchroon loopt wordt dan automatisch gedownload.
Wat een ander voordeel is van XBMC is dat je deze zonder al te veel moeite kunt koppelen met Sickbeard en SABNzbd. Dit is vooral voor series handig (ik weet niet of dit met films ook kan met bv Couchpotato). Je vult je series in in SB, deze downloadt via SAB, en deze update je library van XBMC zodra een bestand is gedownload.
Beiden kun je bedienen met een iPad, je kunt voor XBMC zelfs een app downloaden dat je op de iPad kiest welke film je kijkt in plaats van de juiste menu's door te lopen etc.
En een voeding niet te vergeten. Daarnaast wil een Pi eigenlijk alleen echt lekker functioneren op een bekabeld netwerk. Via Wifi (aparte dongel nodig) is het toch vaak behelpen naar ik begrepen heb.Zowel Plex als XBMC kunnen automatisch covers downloaden, de database up-to-date houden en organiseren, je moet dit éénmalig instellen (welke map je films staan etc).
Als je een beetje handig bent kun je wellicht beide systemen proberen, je hebt buiten een RPi alleen nog maar een extra SD kaartje nodig, en die kosten nu net niets
Je kunt het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt qua kosten; je kan voor een paar tientjes al aan de slag, maar het kan ook duizenden euro's gaan kosten. Het hangt volledig af van je eisen natuurlijk.Uiteindelijk heb ik met Apple TV alles geregeld, maar via een RPi was het zeker mogelijk. Totaal heeft het mij een kleine 60 euro gekost voor het volgende (nu gebruik ik het met een USB SNES controller als retro game console).
het nadeel van via een ATV (kan alleen met v1 of v2) gebruik maken van XBMC is dat je hooguit 720p / 1080i eruit zult krijgen en nooit 1080p omdat de hardware hiervoor tekort schiet. Wel wil vrijwel alle 1080p content gewoon afspelen, maar dan dus op max 720p
Wat ik zelf het grootste nadeel van de ATV vind, is de remote. Een additionele remote is imho tegenwoordig overbodig met CEC, en het gebrek aan knoppen van de remote van de ATV maakt dat je veel meer handelingen moet doen dan nodig.
Dit topic toch even kicken... Waar ik nu tegenaanloop:
XBMC + NAS in een enkel device (voor sommigen een wens)...
http://nl.hardware.info/t...t-hdmi-mediaspeler-review
http://nl.hardware.info/r...view-slimme-woonkamer-nas
pricewatch: Asustor AS-302T

Het zal de laatste trend wel zijn in nas-land.
Moet er zelf niet aan denken de nas in de buurt van de televisie te hebben staan i.v.m. de geluidsproductie; laat dat ding maar lekker in de meterkast wonen.
Volledig met je eens! (en niet alleen wegens het geluid) Maar ik heb al meerdere malen gelezen dat mensen een alles in een oplossing zoeken!
[ Voor 13% gewijzigd door CeesKees op 02-10-2013 10:50 ]
Als het makkelijk was een hdmi-kabel te trekken van de meterkast naar de tv dan is het zo'n gekke oplossing nog niet.
Dat gaat per nas uiteraard verschillen, ook wat updates betreft.
Asustor AS-302T is dit dan de beste keuze op dit moment ivm xbmc?
Verwijderd
Wat ik bijvoorbeeld niet begrijp is dat hele streamen en mediaserver verhaal. Op m'n PC heb ik geen mediaserver (ook geen Windows Mediaspeler) maar gewoon mappen met multimedia bestanden. Die worden keurig gevonden door de WDTVLive en afgespeeld. Ik heb die multimedia ook op de Nas gezet in een drietal mappen en ook die worden gevonden en afgespeeld. Wat moet ik dan nog met een mediaserver op de Nas? Of dient zo'n server alleen maar om mijn bestanden in een bibliotheek onder te brengen die ieder uur het internet opgaat om allerlei toeters en bellen rondom zo'n bestand op te duikelen. Ik wil al die toestanden niet. Ik heb een eigen eenvoudige en overzichtelijke indeling en naamgeving en ik wil dat bestanden gewoon worden afgespeeld en ik wil daarbij niet worden geteisterd door bibliotheken die me met allerlei exotische sorteringen en indelingen confronteren.
Wat me verder het meeste stoort is dat er bij het afspelen sprake is van dynamiek afvlakking. Een uitvinding van de goedkope afspeelmeuk producenten die geen dynamiek verdraagt en die een gruwel is voor het muzikale oor.
Is het de WDTVLive of de Synology die dader is van die afvlakking?
En als het de WDTVLive is, is dat dan uit te schakelen, want als dat niet kan dan ga ik hem onder dynamisch hosanna gezang ritueel met een bijl in elkaar slaan en daarna opsturen naar Western Digital.
Ik maak zelf wel uit hoe ik mijn mooie muziek verkracht.
In jouw situatie niets.Verwijderd schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 11:48:
Wat moet ik dan nog met een mediaserver op de Nas?
Maar mensen die geen mediaspeler hebben kunnen hun tv rechtstreeks de videos van hun nas laten afspelen door gebruik te maken van de mediaserver (dnla) optie.
Daarnaast kan je als je een ipad hebt ook gebruik maken van de mediaserver mogelijkheden van je nas (videostation & ds video).
In jouw situatie doet jouw synology niets anders dan de data via smb/nfs aanbieden aan je wdtv. De wdtv is bepalend voor het afspelen en dynamiek aanpassingen. Hoe je die uitschakelt weet ik niet.Wat me verder het meeste stoort is dat er bij het afspelen sprake is van dynamiek afvlakking. Een uitvinding van de goedkope afspeelmeuk producenten die geen dynamiek verdraagt en die een gruwel is voor het muzikale oor.
Is het de WDTVLive of de Synology die dader is van die afvlakking?
Ik heb mijn mediaplayer via toslink aan de receiver hangen, dat zou een optie voor je kunnen zijn.