Inmiddels zijn we een aantal maanden verder heb ik een nieuwe receiver, NAS, mediaspeler....etc.
Het werkt allemaal prima.
Ik heb nog wel een vraag.....ik zal hem (lang) inleiden, maar wellicht is de oplossing simpel.
Ik heb digitale tv van KPN. Wanneer ik dit HDMI aansluit op de tv kan ik met de remote van KPN zowel de decoder bedienen, alsmede de volume"knop" van de tv. Dus NIET het volume van de decoder, maar echt van de TV (het apparaat). Handig, want nu maar 1 remote nodig.
Echter, wanneer ik de decoder met HDMI in een receiver doe (Marantz nr1504), en de receiver HDMI in de TV kan ik niet meer met de remote van KPN het volume regelen. Het volume moet ik dan regelen via de reciever. Twee remotes dus.....vervelend.
Nu kan ik 1 oplossing bedenken: De HDMI kabel van de decoder rechtstreeks in de TV, en dan een (dacht ik) optische kabel van de TV terug naar de receiver. Vervolgens kan ik alle andere apparaten (DVD-speler, Game consoles) wel via de receiver doen, en met een HDMI vanaf de reciever in de andere HDMI poort op de tv.
Als dit de oplossing is heb ik 1 vraag.....wat voor soort kabeltje moet er nu van de tv terug naar de receiver voor surround sound?
Daarbij, is er wellicht nog een andere oplossing waarbij ik mijn plan (alles HDMI in de reciever, en slechts 1 kabel naar de tv) kan handhaven, maar toch met de KPN remote het volume regelen? Ik hoor het graag.
(Overigens kan ikmet mijn gewenste opstelling wel in de setup van de receiver regelen dat het geluid via de tv gaat....maar dan heb ik geen surround meer. En als ik dat wil blijf ik kloten met die receiver remote om dat elke keer te regelen)
Ik hoop dat mn vraag helder is, en het antwoord ook.