Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:10

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
Mediaplayers…

Een gewone hobby, of toch liefhebberij?

De wereld van mediaplayers is nogal… verwarrend, en heel groot! Er is veel te koop! Dat is mooi, maar het maakt het kiezen van een mediaplayer niet gemakkelijker! Vandaar dit stuk tekst.

De eerste vraag die je jezelf mag stellen is: Wat is mijn doel met de mediaplayer?
Is het doel het afspelen van media (duh) maar ook niet meer dan dat? Dan kan een goedkope, eenvoudige oplossing volstaan. Wil je meer? Bijvoorbeeld eyecandy (moviesheets, bijhouden welke aflevering van series bekeken is), Airplay integratie, volledige besturing met tablet of telefoon, dan is een meer geavanceerde, of zelfs HTPC oplossing nodig.

De eenvoudige oplossing:
Zelf ben ik al enige jaren tevreden met het merk “Western Digital”. Of je nu vanaf je netwerk (met een NAS) of vanaf een harde schijf die je met je computer vult wilt afspelen, deze beestjes lijken nergens moeite mee te hebben. Daarnaast zijn ze verkrijgbaar voor een zeer schappelijke prijs! Een ieder die zijn eerste stappen in de wereld van mediaspelers zet, kan ik deze zeer zeker aanraden. De Western Digital die ik zelf thuis heb staan, gaat ook zeker niet weg!

pricewatch: Western Digital TV Live (2011)
(gewoon bij bol.com, 79 euro incl verzenden…)
http://www.bol.com/nl/p/w...errer=ADVNLTWE00201300099

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1324461355.jpeg

Ook is er een WDTV remote app waarmee het apparaat te bedienen is, werkt youtube en wanneer Netflix eindelijk in Nederland beschikbaar is zou dit ook moeten werken.

De alles-in-een oplossing:
Een andere manier om de media af te spelen is vanaf een in de mediaspeler ingebouwde harde schijf.
Persoonlijk heeft dit niet mijn voorkeur, omdat dit, naar mijn mening een groot deel aan flexibiliteit wegneemt. Je bent immers niet meer zo vrij om, zoals met een externe USB harde schijf, de data er gewoon op te zetten, en als je toch gaat streamen, waarvoor heb je dan nog een ingebouwde harde schijf nodig?
Over deze manier van media spelen hoor ik veel goede berichten over de merken “Popcorn Hour” en “Mede8ter”. Al gaan de prijzen van deze beestjes toch al snel richting het dubbele, of meer van de Western Digital.

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1369298186.png

pricewatch: Popcorn Hour A-300 1TB
pricewatch: Mede8er MED800X3D/WP-2000 2TB
pricewatch: Western Digital WD TV Live Hub 1TB

De (voor mij) perfecte oplossing:
Inmiddels heb ik al heel wat stappen in mediaafspeelland gezet. Van het branden van DVD’s ben ik via het vanaf een computer streamen naar PS3, langs vanaf de computer streamen naar WDTV live, onder het vanaf een NAS streamen naar een AppleTV (met XBMC), over een BOXEE, rakelings langs een Raspberry Pi uiteindelijk terecht gekomen bij de HTPC. En ik moet zeggen.. Het is wat mij betreft een verademing.
Nu heb ik nogal wat eisen aan mijn afspeeldevice:
- Kleine formfactor (appleTV formaat, niet groter dan 3 CD-doosjes)
- 1080p
- HD audio
- “Moviesheets” en andere eyecandy
- Harde schijf niet nodig (heb een NAS)
- Bedienbaar met remote van de TV
- Fraaie app op telefoon en tablet
- Eenvoudig te bedienen
- Snel

(mede) door deze eisen ben ik terecht gekomen bij HTPC’s met XBMC als besturing. Dit kan alles wat ik wil, en nog veel meer… De thema’s zijn te veranderen, dus het uiterlijk kan naar persoonlijke smaak worden aangepast, het apparaat is snel (huidig is in 34 seconden gebruiksklaar) en speelt vooralsnog alles af wat ik vraag.
Groot nadeel aan deze (en mijn huidige) oplossing is de prijs. Als we uitgaan van wat ik nu heb staan, is deze toch wel substantieel hoger dan de eerste oplossing die ik heb aangedragen.

- € 160,-- Intel NUC barebone (superkleine computer) pricewatch: Intel Next Unit of Computing kit (Celeron 847)
- € 45,-- CEC module (bediening met remote van TV) http://www.pulse-eight.co...usb-hdmi-cec-adapter.aspx
- €25,-- geheugen
- €5,-- tot €10,-- USB stick voor XBMC
In totaal ben je dus snel zo’n € 240,-- kwijt. Maar dan heb je wel de (in mijn ogen) perfecte oplossing.

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1354271046.jpeg

Afbeeldingslocatie: http://3.bp.blogspot.com/-Qd12qO9cr0k/URA76ggx9lI/AAAAAAAAAPo/J6gfkYxYI_g/s1600/xbmc2.jpg

Let wel, ik gebruik deze dus in combinatie met een NAS (netwerkhardeschijf) en een bekabelde aansluiting op het netwerk.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Ik zag je nick al in diverse xbmc gerelateerde topics, zoals deze en deze, voorbij komen.
Precies mijn zoektocht, maar de prijs is ook meteen mijn bezwaar.

Dus een Apple TV formaat en (HT)PC prestaties voor de prijs van een Raspberry Pi; dat is wat we willen. :)

De Pi is vooralsnog qua prijs/kwaliteit een prima oplossing voor mij.
Als het in de toekomst sneller kan, dan graag uiteraard.

Wel goed uitzoekwerk en een leuk topic!

Btw...
Heb je die CEC module wel nodig? Werkt het niet met de CEC plugin van XBMC via je HDMI?

Anyway, veel plezier met je aankoop. De pijn in je portemonnee ben je zo vergeten :)

[ Voor 0% gewijzigd door albino71 op 04-07-2013 11:30 . Reden: typo ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
Bij de Pi ben ik mij uiteindelijk gaan ergeren aan de snelheid. Dat heb ik met deze oplossing niet meer. Mocht er een Pi uitkomen die (minimal) 3 keer zo snel is, ben ik de eerste die er een aanschaft.

En ach, pijn in de portemonnee... Wat je zegt, het is maar even!

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
Sluit mooi aan bij dit topic:

NAS – Mediaspeler – Streamen, hoe ik het doe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Is er geen AMD alternatief voor de Intel NUC?
Op GPU gebied is volgens mij de AMD variant wat vlotter en ondersteund net even wat meer codecs (toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayWay
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-03 10:46
hjs schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 11:49:
Op GPU gebied is volgens mij de AMD variant wat vlotter en ondersteund net even wat meer codecs (toch?)
Ik ben zelf ook een beetje aan het wachten tot er mooie bordjes met quad Kabini's uitkomen. Als er dan nog mooie kastjes verschijnen heb je al vrij snel een mooie HTPC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
hjs schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 11:49:
Volgens mij is het lastig (of niet mogelijk) om HD-audio uit een AMD device te krijgen met OpenELEC.

Daarnaast vind ik (en ja, dat is persoonlijk) die NUC wel erg mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-06 22:35

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@CeesKees
Ik ben het toch niet helemaal met je eens. Een mediaplayer is in de strikste zin inderdaad alleen een afspeelapparaat, als er een harddisk in zit, is het formeel een mediaserver (wat jij de alles-in-één oplossing noemt). Die laatste heeft zeker een aantal voordelen, zo kan hij stand-alone draaien (makkelijk als je een filmavond organiseert ergens, je kan gewoon je hele collectie meeslepen) en is daardoor ook niet afhankelijk van een stabiel netwerk. Zeker de hoogste kwaliteit bluray rips willen nog weleens problemen geven met de beschikbare netwerkbandbreedte (100Mbit is dan eigenlijk net te weinig).

Als je in huis op meerdere plekken media wilt spelen, is het handig om op de belangrijkste locatie een media-server te hebben, en elders mediaplayers. Nadeel van een server is alleen wel de omvang, die vaak richting dat van een oude cd-speler gaat. Maar bij bijv. de Popcornhour geeft dat wel weer als voordeel dat er een vrij duidelijk scherm in de speler zit, waardoor je voor het afspelen van muziek bijv. geen tv aan hoeft hebben.

Tweede probleem dat ik bijna standaard heb met oplossingen anders dan de betere mediaplayers/servers, is het gebrek aan audio-uitgangen. Ik heb zelf al eens naar de Intel NUC gekeken, het is een mooi apparaatje, en omdat het gewoon een PC is, biedt het ongekende vrijheden. Maar er zit alleen een HDMI-uitgang op. Mijn AV-installatie (en met mij die van nog behoorlijk veel mensen) heeft geen 6.1-receiver die overweg kan met HDMI. Ik moet dus of optisch of coaxiaal het geluid kunnen aansluiten (geluid via HDMI naar de TV en dan naar de receiver, geeft alleen stereo), en juist daar gaat het vaak mis bij dit soort oplossingen. Er moet of een kostbare HDMI - SPDIF adapter bij tussen, of je zit vast aan sub-optimaal geluid. Wisselen van receiver is eigenlijk een no-go. Kwalitatief is het een top-receiver, en ondanks het gebrek aan bijv. DTS-HD ondersteuning, blaast hij je nog steeds compleet weg.

Dat probleem speelt voor mij bij vrijwel elke HTPC-oplossing die ik tot nog toe tegen ben gekomen (de Pi, NUC, Android players, etc).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
deepbass909 schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 10:18:
@CeesKees
Ik ben het toch niet helemaal met je eens.
Daar ben ik blij mee. Het zou vervelend zijn om het altijd maar met elkaar eens te zijn!
Een mediaplayer is in de strikste zin inderdaad alleen een afspeelapparaat, als er een harddisk in zit, is het formeel een mediaserver (wat jij de alles-in-één oplossing noemt). Die laatste heeft zeker een aantal voordelen, zo kan hij stand-alone draaien (makkelijk als je een filmavond organiseert ergens, je kan gewoon je hele collectie meeslepen) en is daardoor ook niet afhankelijk van een stabiel netwerk. Zeker de hoogste kwaliteit bluray rips willen nog weleens problemen geven met de beschikbare netwerkbandbreedte (100Mbit is dan eigenlijk net te weinig).
Ik heb dit verhaal geschreven vanuit mijn beleving, vandaar dat het ook heet "Hoe ik het zie".

Mijn MediaServer is mijn NAS. Daarop staat alle data, daar download ik alles mee, en vanaf daar speel ik alles af. Geen apparaat met een harddisk in mijn afspeelruimte, dus minder kans op geluidsoverlast. Daarnaast organiseer ik niet ergens een filmavond. Ik kijk films en series thuis, op mijn eigen bank, op mijn eigen TV. Als iemand anders thuis dezelfde films wil zien, dan kan dat. Geef mij een harddisk en ik vul deze vanaf mn NAS.
Als je in huis op meerdere plekken media wilt spelen, is het handig om op de belangrijkste locatie een media-server te hebben, en elders mediaplayers. Nadeel van een server is alleen wel de omvang, die vaak richting dat van een oude cd-speler gaat. Maar bij bijv. de Popcornhour geeft dat wel weer als voordeel dat er een vrij duidelijk scherm in de speler zit, waardoor je voor het afspelen van muziek bijv. geen tv aan hoeft hebben.
Hmn, ja, mijn NAS staat in de meterkast (eigenlijk de trapkast, maar je begrijpt wat ik bedoel) en voor afspelen zonder TV gebruik ik mijn (android) telefoon, mijn (android) tablet of mijn iPod Touch. Geloof mij, dat is duidelijker dan welk scherm op welke mediaspeler.
Tweede probleem dat ik bijna standaard heb met oplossingen anders dan de betere mediaplayers/servers, is het gebrek aan audio-uitgangen. Ik heb zelf al eens naar de Intel NUC gekeken, het is een mooi apparaatje, en omdat het gewoon een PC is, biedt het ongekende vrijheden. Maar er zit alleen een HDMI-uitgang op. Mijn AV-installatie (en met mij die van nog behoorlijk veel mensen) heeft geen 6.1-receiver die overweg kan met HDMI. Ik moet dus of optisch of coaxiaal het geluid kunnen aansluiten (geluid via HDMI naar de TV en dan naar de receiver, geeft alleen stereo), en juist daar gaat het vaak mis bij dit soort oplossingen. Er moet of een kostbare HDMI - SPDIF adapter bij tussen, of je zit vast aan sub-optimaal geluid. Wisselen van receiver is eigenlijk een no-go. Kwalitatief is het een top-receiver, en ondanks het gebrek aan bijv. DTS-HD ondersteuning, blaast hij je nog steeds compleet weg.
Dat probleem heb ik dus niet. Mijn receiver ondersteunt volledig HDMI. Daarnaast geeft mijn TV via de optical uitgang gewoon 5.1 DTS en Dolby door. (overigens niet getest wat deze doet met HD formaten)

Er komt een dag dat je gaat wisselen van receiver, en dan heb je dus wel iets aan zo'n oplossing als de NUC. Nogmaals, verhaal is geschreven vanuit mijn eigen beleving.

Ik zou altijd gaan voor de (netwerk)Mediaplayer, evt met een externe harddisk, of de HTPC oplossing. Die ook zelfs met externe harddisk zou kunnen werken.
Dat probleem speelt voor mij bij vrijwel elke HTPC-oplossing die ik tot nog toe tegen ben gekomen (de Pi, NUC, Android players, etc).
De zgn. Zotac Boxen, en de Giada minPC hebben wel optical out, en zouden daarmee wel als HTPC voor jou kunnen voldoen.

Weliswaar niet zo aantrekkelijk (wat mij betreft) als de NUC, maar wel compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:29
Voor mij zou het een combinatie moeten zijn van de Sonos interface muziekafspeelmogelijkheden. Dus vanaf Iphone en Android afspeellijsten kunnen maken, zodat je voor muziek geen tv hoeft aan te zetten.
Een Blu-ray speler
En XBMC interface.
Formaat van een macmini

Ik heb ze nog niet gezien voor een goede prijs. (Mn popcorn hour c200 lijkt het te begeven.)

Hop,hop,hop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
basset schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 15:12:
Voor mij zou het een combinatie moeten zijn van de Sonos interface muziekafspeelmogelijkheden. Dus vanaf Iphone en Android afspeellijsten kunnen maken, zodat je voor muziek geen tv hoeft aan te zetten.
Dit
basset schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 15:12:
En XBMC interface.
Formaat van een macmini
En dit heb ik dus.

XBMC ondersteunt tegenwoordig Airplay, dat samen met de DS-Audio app van Synology kan wat jij wil makkelijk. (en nog zoveel meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ediel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:44
Ik heb zelf een HTPC aan een receiver + panasonic tv via HDMI. Is het dan mogelijk om via die cec module bij het booten van de HTPC dat alleen de receiver aan gaat en niet de tv?

En als ik vop de tv HDMI2 selecteer op de panasonic afstandsbediening (mijn TV > Receiver > HTPC) dat dan de PC boot??

dat zou een ideale combi maken:
Door een wol te sturen via de telefoon en dan met met bubbleupnp naar mediaportal muziek te streamen (of ampdroid) zonder dat ik telkens de receiver aan hoef te zetten.

Het sturen van signalen via eventghost naar de tv zodat je zou kunnen zappen via de telefoon gaat denk ik een stapje te ver :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
Interessant topic. Voor 15 euro meer lijkt de gigabyte brix een beter alternatief. Heeft bovendien usb 3.0. Lees weinig goede reviews over de celeron in de intel.

pricewatch unsorted: Gigabyte BRIX Ultra Compact PC Kit, Celeron 1037, Geen Mem, Geen HD.D, Geen OSGB-XM14-1037 Gigabyte Barebones

Alhoewel ik de meerwaarde wel snap t.o.v. raspberry pi of apple tv vind ik persoonlijk de adapter aan de stroomkabel erg onhandig. Moet je toch weer uit het zicht werken. Dat is bij de pi en atv beter.

Het systeem is bovendien nog steeds 3x de prijs van bijvoorbeeld een pi, wat op zichzelf een prima speler is, alleen wat traag in menus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:52
Ik had geen zin om er bakken met geld aan uit te geven, en heb daarom een XBMC setup gemaakt:
  • HP DC7700 SFF pctje, lekker klein, voor 25 euro van Marktplaats gehaald
  • Creative USB geluidskaart voor 15 euro van Marktplaats, zodat ik een optische uitgang heb
  • Sapphire HD4550 erin zodat hij 1080p zonder stotteren afspeelt (25 euro)
OpenELEC (mini linux die rechtstreeks naar XBMC boot) vanaf een USB stickje booten, en klaar ben ik :)

Ik vind mediaplayers leuk, maar volgens mij is het nogsteeds zo dat ze nog lang niet alles afspelen wat je ze voert. Bij XBMC heb ik dat nog niet gehad...

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 07-07-2013 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ben vanuit een goedkope mediaplayer ook al een tijd geleden overgestapt naar een HTPC. Helaas had ik een mATX moederbord destijds en daardoor een relatief grote PC naast mijn TV meubel, een beetje in het formaat van de PC van ThinkPad hierboven. Deze onlangs verkocht en op zoek gegaan naar een meer compacte oplossing die uiteindelijk in deze behuizing is geplaatst:

Afbeeldingslocatie: http://www.onyougo.nl/streacom-f1c-evo_iph3w15662213.jpg

Weliswaar iets groter dan 3 CD doosjes maar in mijn ogen een erg mooie oplossing. Voordeel van een HTPC vind ik dat je er ook direct op kunt downloaden en daarom geen losse NAS/Server nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Is de Intel NUC goed te horen tijdens het afspelen van media? In de review wordt gesproken over een laptopkoeler, die ongeveer ook zoveel lawaait maakt. Mijn laptop maakt een voor mij toch nog wel hinderlijk (niet luid, maar wel aanwezig) lawaai. Ik zoek nog iets om muziek mee te kunnen afspelen (usb DAC) en als mediaspeler (media van NAS) maar moet eigenlijk net zo stil zijn als een normale cd-speler.

@XeNeRgY: welke behuizing is dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
pricewatch: Streacom F1C Evo Zwart

Ook in het zilver verkrijgbaar. Als je die opzoekt in de pricewatch kun je ook een review lezen.

[ Voor 48% gewijzigd door Aghanim op 07-07-2013 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Interessant topic. Zelf gestart met streamen door de laptop met HDMI rechtstreeks aan de TV te hangen. Dit werd op den duur toch wel onhandig iedere keer dus ben ik overgestapt naar de combi NAS en mediaspeler. Heb gekozen voor een DS212j van Synology en TV-101 van Dune. Voor de eye-candy maak ik gebruik van Yadis.

Ondertussen ben ik ook aan het oriënteren voor een toekomstige upgrade. Het werk met Yadis is oké maar ook wat omslachtig. Verder ben ik niet tevreden over het streamen van muziek. Op de Dune vind ik dit niet mooi uitgewerkt en ook via mijn Marantz apparatuur is het niet helemaal top. Heb nog even overwogen om er een Sonos Connect bij de plaatsen maar dit is toch een prijzige oplossing met maar beperkte mogelijkheden.

Mijn oog is momenteel gevallen op XBMC. Dit ziet er in mijn ogen vrij goed uit, zeker voor films/series. Ik heb nog geen idee in hoeverre XBMC ook prettig werkt voor muziek. Die Sonos koop ik namelijk als het kan liever niet. Om XBMC te draaien zal er ooit een HTPC moeten komen. De Pi is een goedkope oplossing maar ik maak me zorgen over de snelheid van dit systeem en volgens mij zijn HD-audioformaten niet mogelijk.

Als mogelijke kant en klare HTPC denk ik aan een Zotac, Giada of Intel NUC. Deze laatste heeft momenteel mijn voorkeur. Het nieuwste model met HD5000 graphics is echter wel vrij prijzig. Nog genoeg te overwegen maar ik heb er geen haast bij. Mooi om in dit topic te lezen hoe diverse tweakers over dit onderwerp denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
Pos2007 schreef op zondag 07 juli 2013 @ 10:08:
Is de Intel NUC goed te horen tijdens het afspelen van media?
Tot nu toe niets kunnen waarnemen qua geluid met afspelen.

Een keer, na XBMC installatie, tijdens het scannen van media, terwijl ik een film afspeelde, toen heb ik de fan een klein beetje gehoord. Verder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:30
ThinkPadd schreef op zondag 07 juli 2013 @ 09:09:
Ik vind mediaplayers leuk, maar volgens mij is het nogsteeds zo dat ze nog lang niet alles afspelen wat je ze voert. Bij XBMC heb ik dat nog niet gehad...
aanname's zijn 'dodelijk':

Ikzelf heb een Dune D1 mediaspeler, en hoewel ik een voorkeur heb voor MKV's (en al mijn DVD's omzet in dit formaat), heb ik al veel exotische formaten van nieuwsgroepen gehaald. Ik heb tot nu toe nog geen enkel bestand meegemaakt die niet wilde afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:37

Cyphax

Moderator LNX
Ik was daar ook even bang voor toen ik mijn Xtreamer kocht, maar ik heb de gok toch genomen. Ik ben ook nog geen bestandsformaat tegengekomen dat ie niet kon afspelen. De meeste releases zijn ook wel volgens een soort standaard ge-encodeerd, dus dat scheelt.

Toch heeft zo'n ding niet de charme van XBMC. De interface is niet zo mooi, het heeft niet zo'n mooi plugin-systeem (tenminste, ik heb de pro-firmware en die heeft wel iets van extensibility maar ik heb dat niet aan de praat gekregen).

Anderzijds is het wel compleet genoeg om te blijven gebruiken (web-interface, een aardige Android-app waarmee je 'm als remote kan gebruiken) en hij is gewoon echt heel erg compact en verbruikt haast niets. Dat zijn weer voordelen die een HTPC je eigenlijk niet biedt. In de praktijk moet het apparaat gewoon kunnen wat ik ermee wil kunnen: video afspelen. En als ie dat nou echt heel goed blijft doen...

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:14

DjVe

Hatsaflats!

Wat ik een groot nadeel vind van micro pctjes is de fan! Ik wil een stil systeem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerX
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-06 11:39
DjVe schreef op maandag 08 juli 2013 @ 15:37:
Wat ik een groot nadeel vind van micro pctjes is de fan! Ik wil een stil systeem!
Das maar net wat voor fans je koopt.. Mijn HTPC hoor ik bijna niet (in ieder geval niet tijdens een 1080p film).

Steam: Jerx | PSN: Jerxy88 | Xbox: Jerxy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Een stille CPU fan icm een SSD of 2.5" notebook schijf doet wonderen. Zeker in combinatie met een PicoPSU waar geen fan in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
DjVe schreef op maandag 08 juli 2013 @ 15:37:
.

De truc voor een stil systeem zit in je opslag. Wanneer je die op een nas hebt, heeft de fan van de (bijvoorbeeld) NUC) geen enkele reden om aan te gaan slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Mijn NAS staat al bewust in een andere kamer. Ik had hem eerder in dezelfde ruimte staan, maar zelfs met een ultrastille fan, hoor je de HDD's nog steeds draaien (irritant). Mijn Boxeebox heb ik qua fan ook geupgrade naar de stilste fan die ik kon krijgen op het laagst mogelijke toerental, maar je blijft het horen! Nu ben ik qua geluid waarschijnlijk kritischer dan de gemiddelde tweaker (ik kan mij ergeren aan de brom die mijn sub maakt als hij niet belast wordt), maar voor mij is de ideale mediaspeler fanloos :) Ik wacht dus nog steeds op een snellere versie van de RP met XBMC :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
DjVe schreef op maandag 08 juli 2013 @ 20:09:
Mijn NAS staat al bewust in een andere kamer. Ik had hem eerder in dezelfde ruimte staan, maar zelfs met een ultrastille fan, hoor je de HDD's nog steeds draaien (irritant). Mijn Boxeebox heb ik qua fan ook geupgrade naar de stilste fan die ik kon krijgen op het laagst mogelijke toerental, maar je blijft het horen! Nu ben ik qua geluid waarschijnlijk kritischer dan de gemiddelde tweaker (ik kan mij ergeren aan de brom die mijn sub maakt als hij niet belast wordt), maar voor mij is de ideale mediaspeler fanloos :) Ik wacht dus nog steeds op een snellere versie van de RP met XBMC :)
Jij had het vorige apparaat van CeesKees moeten kopen :)

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik heb een WD live gehad, maar terug gebracht (te traag). ATV2 heb ik ook gehad, maar vond de 720P output erg jammer, want verder was hij bijna perfect! Een HTPC in de vorm van een gemodde Asrock ION, vond ik te luidruchtig. Die Mede8ter of een Dune heb ik nog nooit geprobeerd , maar zou waarschijnlijk beter aan mijn eisen voldoen (maar is weer een aanslag op de portemonnee). Op zich werkt mijn Boxee box verder wel redelijk, nu hij helemaal ontmanteld van zijn case, achter mijn blurayspeler ligt. Hij speelt veel af en heeft spotify aan boord, maar mist de rekenkracht om echte blurayrips van 25 tot 50GB af te spelen.

Ik wacht gewoon rustig tot de RP zichzelf nog beter ontwikkeld en ga dan wel weer knutselen met XBMC :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masmas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-05 15:01
CeesKees schreef op maandag 08 juli 2013 @ 16:32:
[...]

.

De truc voor een stil systeem zit in je opslag. Wanneer je die op een nas hebt, heeft de fan van de (bijvoorbeeld) NUC) geen enkele reden om aan te gaan slaan.
Dan is deze behuizing een optie, wel prijzig, maar lijkt me de ideale oplossing:
FC8 evo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 462933

Vanwege de zee aan informatie in dit topic (en andere van onder meer CeesKees hierboven) ben ik nog meer in de war dan ooit. Er zijn zo veel opties... Wie wil mij advies geven? Ik ben namelijk een behoorlijke leek op het gebied van mediaspelers, HTPC's en dergelijke.

Situatie:
Ik wil graag voor mijn vader een mediaspeler aanschaffen voor zijn verjaardag. (Hij neemt momenteel zelfs nog films op van de TV om ze vervolgens te branden op een DVD. :D) Ik zat te denken om daarnaast een NAS te kopen of een hardeschijf die ik dan in de mediaspeler zet. Maar ik zie een aantal interessante alternatieven voorbij komen (HTPC bijvoorbeeld), maar ik twijfel of ik de relevante kennis heb om dat te installeren. En daarnaast moet het allemaal natuurlijk wel praktisch en eenvoudig zijn voor mijn vader.

Wat raden jullie mij aan te doen? Het budget ligt rond de 250 euro. Alvast erg bedankt voor tips en adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tr1bal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-07-2024
Ik zit te denken om de Mede8er MED600X3D aan te schaffen, maar deze werkt met een externe schijf. Is deze schijf dan wel benaderbaar via mijn netwerk? Ik wil hem bedraad aan de router hangen en dan via de pc films naar de externe schijf op de mediaplayer kopieren.

Kunnen die dingen trouwens .srt bestanden lezen ivm films met externe ondertiteling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesheid
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-06 13:53
Tr1bal schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 10:29:
Ik zit te denken om de Mede8er MED600X3D aan te schaffen, maar deze werkt met een externe schijf. Is deze schijf dan wel benaderbaar via mijn netwerk? Ik wil hem bedraad aan de router hangen en dan via de pc films naar de externe schijf op de mediaplayer kopieren.

Kunnen die dingen trouwens .srt bestanden lezen ivm films met externe ondertiteling?
Waarom koop je dan niet gewoon een MED800? Iets duurder, maar kan een losse schijf in. Daar kan het sowieso mee.

Ja, zelf de med1000. Werkt super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tr1bal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-07-2024
Ja eigenlijk omdat ik toch al een ext schijf heb liggen. Nu lees ik alleen dat Divx niet meer ondersteund wordt.. dus ff kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
Anoniem: 462933 schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 17:46:
Vanwege de zee aan informatie in dit topic (en andere van onder meer CeesKees hierboven) ben ik nog meer in de war dan ooit. Er zijn zo veel opties... Wie wil mij advies geven? Ik ben namelijk een behoorlijke leek op het gebied van mediaspelers, HTPC's en dergelijke.

Situatie:
Ik wil graag voor mijn vader een mediaspeler aanschaffen voor zijn verjaardag. (Hij neemt momenteel zelfs nog films op van de TV om ze vervolgens te branden op een DVD. :D) Ik zat te denken om daarnaast een NAS te kopen of een hardeschijf die ik dan in de mediaspeler zet. Maar ik zie een aantal interessante alternatieven voorbij komen (HTPC bijvoorbeeld), maar ik twijfel of ik de relevante kennis heb om dat te installeren. En daarnaast moet het allemaal natuurlijk wel praktisch en eenvoudig zijn voor mijn vader.

Wat raden jullie mij aan te doen? Het budget ligt rond de 250 euro. Alvast erg bedankt voor tips en adviezen.
Hou het simpel voor iedereen..

Eenvoudige mediaspeler, externe Harddisk.

Eens in de zoveel tijd vul je de harddisk opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:01
Dank voor dit topic, bevat nuttige info! Ik zou ook wel wat advies kunnen gebruiken, want ik vind het lastig in te schatten met welke oplossing ik nu het meest in de richting kom van mijn ideale situatie. Ik neig naar een HTPC met de NUC en XBMC na het doorlezen van een aantal topics daarover, maar desondanks weet ik nog niet of die combi wel alles kan wat ik wil, terwijl het wel vrij prijzig is.

Huidige setup:
  • Netgear ReadyNAS Ultra 6 met alle muziek, films en series
  • Popcorn Hour A210 (zonder HDD) als mediaspeler, alles streaming van NAS
  • De PCH is met HDMI verbonden met de receiver, die het signaal ook via HDMI weer doorstuurt naar de tv, die een 21:9-beeldformaat heeft.
  • Alles wordt aangestuurd met een Logitech Harmony (alleen infrarood, geen RF).
Dit werkt al best heel aardig. Met de Harmony kan ik via de activities alles eenvoudig via één afstandsbediening bedienen, één druk op de knop en alle gewenste apparaten gaan aan en in de juiste modus, prima. De PCH A210 speelt vervolgens ook zo'n beetje alles af wat ik heb, inclusief 3D, en er staat een leuke Eversion Flash-skin op die specifiek gemaakt is voor mijn Philips 21:9-beeldformaat tv. Ziet er mooi uit en werkt redelijk.

Toch zijn er ook wel wat nadelen:
  • ik download bestanden rechtstreeks met de NAS, maar voordat de Popcorn-skin de film of nieuwe serie-aflevering ziet, moet ik via de vaste pc even een update van de Popcorn-library draaien. Kost maar 2 minuten, maar is irritant dat ik daarvoor naar de pc moet. Voordat nieuwe muziek aan de muziek-skin wordt toegevoegd, moet ik via de Popcorn een update van de library doen en dat duurt zo een half uur of langer.
  • om een film of serie als 'gezien' te markeren, moet ik in de NAS-map handmatig een bestandje toevoegen. Zou toch handiger zijn als dat via de mediaspeler zelf zou kunnen (of als hij het zelfs zou onthouden op basis van wat je afspeelt)
  • zowel de video-skin als de aparte muziek-skin zijn hier en daar wat laggy
  • er is geen mogelijkheid om muziek random af te spelen (dus een cd of playlist begint altijd bij nummer 1 - zeker bij langere playlists wil ik de nummers niet altijd in dezelfde volgorde horen...) - dit kan XBMC wel.
  • als ik muziek wil afspelen, moet de tv aanstaan.
  • alle apparaten zitten in een stekkerdoos met aan/uit-knop, die 's avonds na gebruik uit gaat, om geen sluipverbruik te hebben. Als je de stekkerdoos aanzet, gaan alle apparaten weer in standby, behalve de PCH, die schakelt zichzelf meteen helemaal aan. Die moet ik dus iedere dag handmatig weer op standby zetten. Ook als ik hem meteen ga gebruiken, want de Harmony raakt in de war als de Popcorn al aanstaat als de activity begint.
Nu wil ik graag het goede behouden, maar de irritatiepuntjes uit de weg ruimen. Met een NUC en XBMC heb ik volgens mij geen lag-problemen met de skins meer, dus dat komt goed. Maar sommige dingen zijn me ook na het lezen van een hoop info nog niet helemaal duidelijk:
  • kan ik een NUC aanzetten en aansturen met mijn Harmony IR-remote? (niet alleen 'kan het fysiek met een IR-ontvanger', maar ook: zit het apparaat in de Logitech-database en werkt dat dan ook met Linux/XBMC etc.)
  • kan ik via een NUC met XBMC muziek afspelen zonder daarbij de tv nodig te hebben? Ik lees daar conflicterende informatie over...
  • ook over de 'watched'-optie van XBMC lees ik verschillende dingen op verschillende fora - werkt dat inmiddels automatisch?
  • hierboven wordt de synergie van XBMC met een Synology-NAS via een app beschreven - werkt het ook goed samen met een Netgear-NAS?
En de belangrijkste vraag: kan alles wat ik wil niet ook met een goedkopere oplossing dan een NUC of vergelijkbare HTPC?

Ik ga geen geld uitgeven aan een optie die wel een deel van de problemen oplost, maar niet alles (of weer nieuwe irritaties introduceert) - ik ben nu gewend aan de huidige situatie en dat werkt al best heel aardig, dus dan blijf ik daar liever bij tot er iets (enigszins betaalbaars) op de markt is waarmee ik wél de ideale situatie kan bereiken. Maar als het wel allemaal al kan, dan is dat natuurlijk helemaal mooi. Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 529883

Hallo,

Ook ik ben een relatieve leek op het gebied van mediacenters, maar wil nu toch graag een mooi systeem thuis. Dus daarom mijn vraag of jullie een goed advies kunnen geven. Ik ben nu in het bezit van een WD media player met een externe schijf eraan. Het irritante vind ik nu het feit dat de TV aan moet om te bedienen en vooral dat ik via mijn pc gedownloade bestanden niet direct op mijn externe schijf kan plaatsen.

Belangrijkste kenmerken dus:
- Ik wil bestanden direct op het media center of daaraan gekoppelde schijf kunnen downloaden (via de pc uiteraard).
- Bediening van de mediacenter moet met mijn Android telefoon kunnen en ook met mijn ipad mini, zonder dat de TV aan hoeft.

Wat zouden jullie adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:20
Kun je ze niet gewoon on the fly streamen? Ik snap het nut niet zo goed van mediaplayers met ingebouwde HDD. Ok je pc moet dan wel aanstaan, maargoed, als je dat niet wilt dan moet je eerst (al dan niet draadloos waar toch veel mensen mee werken tegenwoordig) tergend langzaam je films naar je mediaplayer kopieren. Dat schiet ook niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
Ben ik met Vosss eens. Zet ze dan eerst op een externe HD en kopièer deze bestanden naar de interne HDD (evt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-06 19:36
Ik heb momenteel een Dataserver (N40L) in mijn meterkast staan, deze wordt helaas ook gebruikt voor downloaden e.d... Vanaf de HP kopieer ik 's nachts altijd de films/series naar mijn externe schijf op de WD TV live toe zodat ik ze later kan bekijken..

Draadloos streamen is niet te doen (veel stotteringen) en ik heb in dit huis geen mogelijkheid voor een kabel.. Nu wil ik de Intel NUC gebruiken als HTPC (W7+XMBC) en tevens direct als downloadbak.. (Externe usb schijf)..

Is de Celeron versie van de NUC icm een SSD en een usb disk snel genoeg om de MKV's @ 1080p rond de 15-16mbps af te spelen via USB? (de WD TV live doet dit trouwens prima..)

Ik vind de €100,- voor de i3 versie namelijk net iets teveel, de celeron versie met een simpele ssd en 4GB werkgeheugen zal zo'n 200euro zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

rscheper schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 12:28:
Ik heb momenteel een Dataserver (N40L) in mijn meterkast staan, deze wordt helaas ook gebruikt voor downloaden e.d... Vanaf de HP kopieer ik 's nachts altijd de films/series naar mijn externe schijf op de WD TV live toe zodat ik ze later kan bekijken..

Draadloos streamen is niet te doen (veel stotteringen) en ik heb in dit huis geen mogelijkheid voor een kabel.. Nu wil ik de Intel NUC gebruiken als HTPC (W7+XMBC) en tevens direct als downloadbak.. (Externe usb schijf)..

Is de Celeron versie van de NUC icm een SSD en een usb disk snel genoeg om de MKV's @ 1080p rond de 15-16mbps af te spelen via USB? (de WD TV live doet dit trouwens prima..)

Ik vind de €100,- voor de i3 versie namelijk net iets teveel, de celeron versie met een simpele ssd en 4GB werkgeheugen zal zo'n 200euro zijn.
Ook geen andere manier om toch een stabiele netwerkverbinding te krijgen? Wellicht met UTP over COAX (MOCA16 setjes)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-06 19:36
Helaas niet, ik zit in een huurhuis dat deel van een bedrijf is, hierdoor krijg ik bijv. geen fatsoenlijk werkende Powerline functionaliteit.. Maar dat vind ik ook niet zo'n ramp..

Die server is in principe natuurlijk niet gemaakt voor downloaden, er zit bijv. geen virusscanner oid op, ik wil hem eigenlijk gewoon gebruiker als dataserver, niet als downloadbak.. Daarnaast wil ik het makkelijker maken om te downloaden, ipv elke keer de laptop op te starten en dan de server remote over nemen en op zoek gaan naar de juiste data.

Ik ken het UTP over COAX niet, het is echter zo dat mijn coax aansluiting bijv. niet in de meterkast zit, maar deze aansluiting zit beneden bij het bedrijf.. (later in het eigen huis kan ik netwerkkabels aanleggen zoals ik zelf wil.. :) )

De enige manier om het nu werkend te krijgen (en wat ik prima vind en daarom eigenlijk ook juist in dit topic wat plaats, omdat ik het niet helemaal duidelijk krijg..) is om de NUC op mijn TV aan te sluiten en deze als download bak te gebruiken, maar vooral als HTPC.

Ik ben vooral benieuwd naar hoe de celeron versie presteert tov een wd tv live.

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
rscheper schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 12:54:

Ik ben vooral benieuwd naar hoe de celeron versie presteert tov een wd tv live.
Dat is een flink verschil...

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:45
Heb je ondertussen al problemen gehad met films dat de Intel HD chip het niet trok op Full HD?

Zelf ook aan het kijken naar een NUC oplossing. Twijfel nog, (zeker met het vooruitzicht dat de Haswell gaat komen) of het grafisch sterk genoeg is en of een bediening via een Logitech Harmony bijvoorbeeld goed gaat werken.
Kwa netwerk etc zal het geen problemen geven.

• Burnd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-03 12:18
Ik weet inmiddels zeker dat ik helemaal over wil naar XBMC,

Alleen zit ik me nog even af te vragen in hoeverre ik er een optical drive in wil. Als ik dat wil, kom ik op een build uit van rond de 400 euro.

Maar ik vraag me nu even af, wat op dit moment een goeie build is als ik dat niet wil, zou ik dan met zo'n NUC ofzo toe kunnen? Of kan ik voor hetzelfde geld dan beter iets zelf samen stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
Het zou vast beter kunnen voor hetzelfde geld. Maar zal het dan ook zo klein zijn?
Dat is voor mij (een van) de doorslaggevende factor geweest.

Optische drive heb ik niet nodig/ heb ik in mijn PS3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
The Fatal schreef op donderdag 12 september 2013 @ 17:55:
Heb je ondertussen al problemen gehad met films dat de Intel HD chip het niet trok op Full HD?

Zelf ook aan het kijken naar een NUC oplossing. Twijfel nog, (zeker met het vooruitzicht dat de Haswell gaat komen) of het grafisch sterk genoeg is en of een bediening via een Logitech Harmony bijvoorbeeld goed gaat werken.
Kwa netwerk etc zal het geen problemen geven.
Ik ben nog tegen geen enkel problem aangelopen.

Harmony gaat ook werken. Je kunt dan nog kiezen voor een IR ontvanger (even zoeken welke XBMC ondersteund) of een CEC adapter

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:45
Zal ik eens naar zoeken. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-06 10:58
The Fatal schreef op donderdag 12 september 2013 @ 17:55:
De versie met de Haswell CPU is zeker net vers van de pers? Kan er nog niets over vinden op tweakers...
http://www.intel.com/cont...uc/nuc-kit-d54250wyk.html

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
De nieuwe Haswell zal vast weer wat sneller zijn.
Al moet ik zeggen dat de NUC die ik heb (celeron) al meer dan voldoende is.

Gisteren OpenELEC geupdate, dat ging ook makkelijk! NUC werkt nog steeds super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
Ik ben ook aan het rondkijken. Op dit moment gebruik ik nog een netbook met AMD E350. Werkt vrij omslachtig dus ik neig naar een i3 Brix of een i3 NUC. Qua remote gebruik ik een DiNovo Edge. Soms onhandig, maar met tekstinvoer o zo makkelijk en hij heeft een geïntegreerd touchpad voor de cursor.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 455600

Vraagje hier (leek):
Wat is nu feitelijk het verschil tussen een barebone en HTPC? en/of waarom zou je opteren voor het één boven het ander?.

Ik had een week terug hier hulp gekregen van een aantal tweakers voor een custom HTPC (met doel XBMC), maar net voor ik em ging bestellen las ik deze topic en zie ik daar de NUC tussen staan, waardoor ik weer twijfel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Eigenlijk niets, je kan elke PC als HTPC inzetten, maar of het altijd even handig gaat is natuurlijk een tweede. Een barebone is feitelijk voor office/kantoor gebruik en een HTPC is voor dedicated media afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 455600

Dus het enige verschil is feitelijk dat je nog geheugen apart moet kopen? (zoals in de originele post vermeld door Ceeskees)

Want ik zie momenteel niet in waarom ik voor een duurdere HTPC zou gaan als de barebone hetzelfde kan met een "deftige" performance.

[ Voor 60% gewijzigd door Anoniem: 455600 op 01-10-2013 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online
Senor Sjon schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 14:04:
[knip]Een barebone is feitelijk voor office/kantoor gebruik en een HTPC is voor dedicated media afspelen.
Dat is niet helemaal juist. Een barebone is standaard al voorzien van diverse hardware. Naast de behuizing heeft deze ook een voeding en moederbord (al dan niet voorzien van een embedded CPU/GPU).
Meestal moet men zelf alleen nog het werkgeheugen, de opslag, optical (intern/extern), en indien niet aanwezig op het moederbord, CPU en in sommige gevallen GPU (video-kaart).
Een barebone kan als basis prima geschikt zijn als office PC maar ook als basis voor een "normale" PC. Het ligt er een beetje aan voort welk model men wil gaan. Sinds de opkomst van de nettops en micro-systeempjes, waarin de aanwezige CPU/GPU voldoende sterk is om full HD media weer te geven, zijn de mini-barebone's steeds meer in de belangstelling van de HTPC gebruiker terecht gekomen. Waar vroeger gekozen werd voor een specifieke (maar nog vrij forse) HTPC desktop behuizing, kan men tegenwoordig kiezen voor die mooie kleine kastjes die voldoende power hebben, en gemakkelijk ergens kunnen worden neergezet/gehangen, al dan niet in beeld. Naast de aangehaalde NUC en Brix zijn er nog tig andere modellen die ook prima kunnen voldoen. Het is aan de koper om te bepalen voor welk model (type behuizing en type CPU/GPU), deze zou willen gaan. Het is dus aan te bevelen om vooral verder te kijken dan je neus lang is.

[ Voor 3% gewijzigd door hardware-lover op 01-10-2013 14:26 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat is toch hetzelfde? Ook een Brix of NUC moet je in de regel nog voorzien van evt. HDD/ODD/Flash.

HTPC gaat denk ik meer over de uitstraling en schaal van de behuizing. Je hebt namelijk ook veel kasten in HiFi afmetingen, zodat ze integreren met receivers e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Laatst online: 13-06 11:36
Senor Sjon schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 14:41:
Dat is toch hetzelfde? Ook een Brix of NUC moet je in de regel nog voorzien van evt. HDD/ODD/Flash.

HTPC gaat denk ik meer over de uitstraling en schaal van de behuizing. Je hebt namelijk ook veel kasten in HiFi afmetingen, zodat ze integreren met receivers e.d.
HTPC heeft niet zo gek veel met afmeting, het uiterlijk e.d. te maken, maar met de functie die het ding vervult en op basis daarvan de hardware die ervoor wordt gebruikt. Daar is de case dan automatisch ook een wezenlijk onderdeel van; immers, hoe gebruik je de hardware? bij je tv, receiver etc. Dan is het wel zo prettig dat deze ofwel heel erg compact is (denk aan een NUC, Zbox of zelfs Pi), ofwel niet storend is qua uiterlijk (opgaat in de rest van de hardware). Daarnaast is een heel veel gestelde eis dat de geluidsproductie minimaal is (geen luidruchtige fans) en daarmee vallen vaak de compacte designs af en kom je dus logischerwijze uit bij een model dat lijkt op een receiver, cd-speler etc.
Een barebone is juist weer gericht op heel compact en bijna geheel compleet voor niet al te zware bewerkings-toepassingen. Dat zijn heel andere specs dus dan voor een HTPC.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ben ik het niet helemaal mee eens. HTPC werk is helemaal niet zo belastend en een kleine barebone voor office gebruik wordt met Windows Enterprise en Office zwaarder belast dan het afspelen van een *.mkv.

De geluidseis kom ik steeds vaker tegen. Mensen zijn gewoon klaar met lompe computerkasten die eigenlijk geen noodzaak meer vervullen. Je ziet ook dat mATX het nieuwe ATX is. Nog een paar jaar en ITX is vele malen populairder. Alles zit toch al op een moederbord tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online
Ik geef eigenlijk alleen maar (tamelijk uitvoerig) aan wat nu eigenlijk een barebone is en altijd is geweest.

Wikipedia: Barebone computer

[ Voor 29% gewijzigd door hardware-lover op 01-10-2013 15:09 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online
Senor Sjon schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 15:01:
Ben ik het niet helemaal mee eens. HTPC werk is helemaal niet zo belastend en een kleine barebone voor office gebruik wordt met Windows Enterprise en Office zwaarder belast dan het afspelen van een *.mkv.
[knip]
En hier ben ik het ook niet helemaal mee eens. Als je een HTPC ook voor post processing wil kunnen gebruiken dan moet het systeem er harder aan trekken dan bij menig office toepassing.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Senor Sjon schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 15:01:
Dat is natuurlijk volledig afhankelijk van wat je met je HTPC gaat doen. Het kan heel licht zijn (immers, zelfs een Pi kan al als HTPC-achtig device werken), maar je kan er ook een enorm zware belasting op zetten als je er bijvoorbeeld een Newznab met SAB, SB en CP naast laat draaien. Dan praat je toch over een heel andere configuratie, maar het blijft nog steeds een HTPC.
Hetzelfde geldt voor een BareBone. Draai maar Office 365 om maar eens wat te noemen. Maar een BareBone die je een dikke GPU of ander enorm veel warmte genererend stuk hardware erin heeft zitten en je loopt heel snel tegen problemen aan. Het design is daar namelijk niet naar; dat is gericht op een licht machientje dat compact is.
De geluidseis kom ik steeds vaker tegen. Mensen zijn gewoon klaar met lompe computerkasten die eigenlijk geen noodzaak meer vervullen. Je ziet ook dat mATX het nieuwe ATX is. Nog een paar jaar en ITX is vele malen populairder. Alles zit toch al op een moederbord tegenwoordig.
ITX is in veel gevallen toch net effe té compact. Zelf hou ik het om die reden ook bij uATX voorlopig. Is compact genoeg, de behuizing wil ik toch niet kleiner (immers, de geluidsproductie neemt dan meteen weer toe) en er is op veel borden genoeg ruimte voor uitbreiding (met name geheugen; 2 bankjes is imho toch echt te weinig).
Het is dan imho ook niet zo zeer dat grote cases uit de mode raken oid, maar dat het steeds meer een trend is om dedicated hardware aan te schaffen. Een machine die doet wat je ervan wilt, en niet een machine kopen en daarna kijken wat je ermee kan. Dat was een paar jaar geleden nog wel zo, maar gegeven dat de hardware dermate gespecialiseerd raakt (denk aan APU's vs GPU's, maar ook tablets, thuis-servers etc.) en de kosten daarmee ook enorm uiteen lopen kiezen steeds meer mensen, terecht naar mijn mening, eerst na over wat ze eigenlijk willen en daarna wat ervoor nodig is. Daar waar eerst de techniek een leidende rol had, heeft het nu een dienende rol (wat de adaptie en daarmee de aantallen en dus de kosten in een enorme stroomversnelling hebben gebracht).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online
"Hetzelfde geldt voor een BareBone. Draai maar Office 365 om maar eens wat te noemen. Maar een BareBone die je een dikke GPU of ander enorm veel warmte genererend stuk hardware erin heeft zitten en je loopt heel snel tegen problemen aan. Het design is daar namelijk niet naar; dat is gericht op een licht machientje dat compact is."

@kroegtijger, jij gooit ook van alles door elkaar nu. Een barebone kan wel degelijk geschikt zijn voor hele zware taken maar om een of andere reden beginnen sommige mensen nu te denken dat een barebone staat voor klein en compact. Dat is dus helemaal niet zo. Ik heb niet voor niets de link gemaakt naar de barebone afdeling van Tweakers.

pricewatch: Supermicro SuperServer 5036T-TB

Dit is ook een barebone, hoezo klein en compact en niet geschikt voor zwaardere taken (mits voorzien van de juiste hardware)?

Jullie vergrijzen de definities van benamingen. Als er wordt gevraagd wat nu eigenlijk een barebone is dan is er maar een antwoord mogelijk. Dat dat antwoord in diverse configuraties wordt aangeboden veranderd daar nog steeds niets aan. Een barebone is een behuizing, compleet met voeding en moederbord, al dan niet voorzien van een vast gesoldeerde CPU/GPU oplossing. Indien tevens voorzien van geheugen en opslag dan is dat geen barebone meer.

Wat jullie er persoonlijk van vinden doet niets af aan het feit hoe het beestje wordt genoemd, dat blijft zoals het is.

Voor wat betreft het HTPC gedeelte, ga maar los maar IK vind dat "Newznab met SAB, SB en CP" helemaal niets met de taken van een HTPC als zodanig te maken heeft. Nogmaals, IK vind dat.
Wikipedia: Home theater PC

[ Voor 10% gewijzigd door hardware-lover op 01-10-2013 16:43 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boostie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-06 23:19
Wat is de goedkoopste prijs/kwaliteit verhouding mediaspeler die er is in de prijs categorie tot €75,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online
boostie schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 20:42:
Wat is de goedkoopste prijs/kwaliteit verhouding mediaspeler die er is in de prijs categorie tot €75,
http://tweakers.net/categ...Kws4LzMPCUrYyAPrAXMM6kFAA

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
Dit topic toch even kicken... Waar ik nu tegenaanloop:

XBMC + NAS in een enkel device (voor sommigen een wens)...

http://nl.hardware.info/t...t-hdmi-mediaspeler-review
http://nl.hardware.info/r...view-slimme-woonkamer-nas

pricewatch: Asustor AS-302T

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1379939354.png
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1379939355.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:29
Hoe zien jullie de potentie om een Tv zonder Smart, aan te vullen tot (een veel flexibelere) Tv met Smart? Want er is een trend gaande dat alles via internet on demand oproepbaar gaat zijn (ik noem een HbbTV), daarvoor is Smart dan wel handig, maar een MP moet dat toch minstens zo goed kunnen? Is er al iets wat dat benadert?

Liever niet met HTPC aankomen, dat is nou net wat ik buiten de deur ga houden. Tja die mening hou ik er nou eenmaal op na.

[ Voor 7% gewijzigd door Sjah op 08-10-2013 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Iets met XBMC zou ik denken, je kunt een Raspberry Pi overwegen als je geen HTPC meer wilt (wat ik me wel kan voorstellen, al is dat wel de meest krachtige oplossing). Is ook niet duur. Of een Boxee Box (ik heb zelf sinds kort een Boxee Box en ik vind het een prachtig apparaat), of een goede Android-"stick" misschien (daar heb ik geen ervaring mee maar ik zie ze in de nieuwsbrieven van Conrad veel voorkomen).

[ Voor 14% gewijzigd door Cyphax op 08-10-2013 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

170074

Hoe verhoudt de simpele media player (zoals de WD TV Live of evt. een andere) oplossing zich tot de htpc-oplossing, qua stroomverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Als een Xtreamer (eerste versie) een indicatie mag zijn: uitstekend. Die verbruiken relatief weinig (echt maar een paar watt). Al heeft een collega van mij een WD TV Live en blijkt die in standby hetzelfde te verbruiken als wanneer 'ie gewoon aan staat. Maar da's evengoed niet zoveel als een PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105569

Ik ben eigenlijk op zoek naar een vervanging van mijn HDX1000. Ding begint steeds meer kuren te vertonen terwijl hij het op zich prima doet. Wat is nu een goede oplossing voor hoofdzakelijk XBMC en oplossingen zoals sickbaerd en NZBGet. (Of andere NZB client.)

Andere wensen:

- Relatief stil
- Snel
- Goede ondersteuning met XBMC met hardware acceleration. Heb ook een Andriod stick liggen maar ik heb dus geen zin in verschillende roms, geluid dat uit sync loopt etc.
- Budget; 500 EUR.
- Liefst zo veel mogelijk ondersteuning voor andere apps. (Netflix etc)
- Lokale storage (SSD), heb verder geen NAS en ook niet echt een noodzaak daar toe.

Moet ik kijken naar een ZBox of andere barebone met Windows?
CeesKees schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 10:22:
Dit topic toch even kicken... Waar ik nu tegenaanloop:

XBMC + NAS in een enkel device (voor sommigen een wens)...

http://nl.hardware.info/t...t-hdmi-mediaspeler-review
http://nl.hardware.info/r...view-slimme-woonkamer-nas
Qua XBMC is dit het (nog) net niet volgens mij. Zie bv de ervaringen van QNAP gebruikers die dezelfde feature nu hebben.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 105569 op 17-10-2013 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenju
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-05 15:41
Waarom schop je niet gewoon een HTPC in elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvtonger
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-05 19:01
Ik ben blij dat ik dit topic per toeval ben tegengekomen. Was op zoek naar een mede8er, maar zo'n NUC oplossing bevalt me veel beter. Afgelopen weekend een versie met Celeron aangeschaft. Geheugen en een USB met OpenElec erin en alles werkte out of the box. Geweldig.

Bedankt voor de tip!

PS Ik heb de OpenElec generic i386 build genomen. Ik neem aan dat dat degene is die ik moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-04 00:17
Nieuwe HTPC ?

http://www.advantech.nl/p...EC-BABC-F61852475E29.aspx

Embedded Intel® Celeron® N2920 low power Quad-Core™ SoC platform (fanless)
Integrated NVIDIA N14M graphic module for Full HD playback
Supports simultaneous multi-display output (any 2,3 or 4 outputs)
Compact size mechanical design for easy installation in application field
Highly expandable via internal mini-PCIe interface (e.g. WLAN, 3G or TV tuner)
Two COM (RS-232) ports for system integration and application
Consumer Electronic Control (CEC*) implemented on HDMI x 2 ports
Supports SUSIAccess and Embedded Software APIs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Sorry, maar die is wel erg lelijk. Die moet je achter je tv-meubel hangen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
pvtonger schreef op maandag 04 november 2013 @ 09:07:
Ik ben blij dat ik dit topic per toeval ben tegengekomen. Was op zoek naar een mede8er, maar zo'n NUC oplossing bevalt me veel beter. Afgelopen weekend een versie met Celeron aangeschaft. Geheugen en een USB met OpenElec erin en alles werkte out of the box. Geweldig.

Bedankt voor de tip!

PS Ik heb de OpenElec generic i386 build genomen. Ik neem aan dat dat degene is die ik moet hebben.
En dat is de reden waarom ik dit topic heb aangemaakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinuz26
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 04-02-2024
Ik heb een SMALLPlayer gekocht. Als dit product voldoet aan de beloftes die op de site staan, dan denk ik dat dit toch wel het beste apparaat is (prijs/kwaliteit) wat je in de zak van Sinterklaas kan wensen.

Ik zie dat de meeste mensen hier hun voorkeur hebben voor XBMC als besturing. Deze mediaspeler maakt daar ook gebruik van, en staat het toe om verschillende skins te kiezen.

Ik heb dit forum aandachtig doorgenomen, voordat ik een mediaspeler kocht. Vandaar dat ik ook deze (eerste) reactie plaats op tweakers. Ik hoop dat mensen die geen zin hebben om veel geld uit te geven, en ook geen zin hebben om veel tijd kwijt te zijn aan instellingen en dat soort tijdsverspilling, inzien dat er ook makkelijkere oplossingen zijn. Dus zoek goed!

knip! even voorkomen dat mensen spam vermoeden, no offence ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Michael Knight op 21-11-2013 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:29

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Wacht op de reviews ervan hier op GoT
zucht |:( 8)7 , genoeg ervan te vinden dus hier op Got over de RPi. Wel een leuke case btw

[ Voor 57% gewijzigd door Sepp14 op 05-11-2013 10:38 ]

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJburger
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-03 13:53
Dat ding is gewoon een raspberry pi lijkt me, met een mooiere behuizing. Niets meer, niets minder. Ik bedoel 99 euro vragen voor een pi met XBMC terwijl ie bij andere shops al voor 69 euro kant-en-klaar verkrijgbaar is met kabels? Hmm, blijkbaar heb je toch deze forum en andere fora niet goed doorzocht. 4 letters 1 woord: spam.

Modbreak:Maak dan een topic report B)

[ Voor 7% gewijzigd door Michael Knight op 21-11-2013 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Laatst online: 07:02

Zewatanejo

Fine Thanks!

IJburger schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 10:28:
Dat ding is gewoon een raspberry pi lijkt me, met een mooiere behuizing. Niets meer, niets minder. Ik bedoel 99 euro vragen voor een pi met XBMC terwijl ie bij andere shops al voor 69 euro kant-en-klaar verkrijgbaar is met kabels? Hmm, blijkbaar heb je toch deze forum en andere fora niet goed doorzocht. 4 letters 1 woord: spam.

[ Voor 12% gewijzigd door Michael Knight op 21-11-2013 19:47 ]

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinuz26
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 04-02-2024
Beetje jammer dit. Ik heb er totaal geen baat bij om te spammen of dat product te promoten.

Ik ben gewoon erg blij met mijn aankoop. Ik weet dat de meeste hier op fora vooral geïnteresseerd zijn in zelf aan te kloten. Maar als je gaat kijken naar die Smallplayer, dan heb je ten eerste het voordeel van plug-and-play. Geen codecs installeren (waar je soms geld voor moet betalen) en je kunt beginscherm aanpassen naar eigen wens. Met een kale XBMC moet je fora afzoeken over hoe je bepaalde dingen laat werken. Voor mij (zelfs als student) is het de paar euro meer waard om dit allemaal niet te hoeven doen, en meteen aan de slag te kunnen.

Ik snap dat een (overgrote) groep hier op tweakers niet op plug-and-play zit te wachten. Maar ga het geen spam noemen...

[ Voor 6% gewijzigd door Michael Knight op 21-11-2013 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJburger
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-03 13:53

[ Voor 160% gewijzigd door Michael Knight op 21-11-2013 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

[ Voor 107% gewijzigd door Michael Knight op 21-11-2013 19:49 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleBit
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-06 19:29
Tinuz26 schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 11:12:
[...]
Beetje jammer dit. Ik heb er totaal geen baat bij om te spammen of dat product te promoten.
De reacties op de bijdrage van Tinux26 lijken me wat overdreven. Ik geef hem graag het voordeel van de twijfel en stel zijn eerdere reactie zelfs zeer op prijs want....
ja... ik zoek ook een mediaplayer,
en ja... heb naar Mede8er gekeken maar heb toch voorkeur voor een XBMC-oplossing
en dan is de smallplayer all-in-one oplossing (R-PI+flashdisk+kabel+adaptor+kastje+installatie/configuratie incl. verzendkosten voor een bedrag van incl. BTW net 2 cijfers mijninziens een reuze geschikt sinterklaaskado.

PS-1
Nee ik heb geen aandelen knip

PS-2
Als hier mensen zijn die het goedkoper kunnen, dan hoor ik het graag want ik denk dat ik binnenkort voor die prijs meer ruimtes een eigen mediaplayer ga geven.

[ Voor 1% gewijzigd door Michael Knight op 21-11-2013 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online
PS-3
Er is niemand die u dat zou willen onthouden, als u zich kunt vinden in het aanbod dan is dat verder prima hoor.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Ik ben er toch wel achter dat goedkoop duurkoop is.
Een android stick, Raspberry Pi etc. zijn gewoon traag, bufferen, Full HD content afspelen etc. etc.

Nee, voor mij was her eens, maar nooit weer.

Ja het kost wat meer, maar geen gezeur meer, geen geerger meer aan de traagheid.

Gewoon zo'n HTPC of Zotac ofzo

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
dfrenner schreef op donderdag 07 november 2013 @ 08:58:
Een android stick, Raspberry Pi etc. zijn gewoon traag, bufferen, Full HD content afspelen etc. etc.

Ja het kost wat meer, maar geen gezeur meer, geen geerger meer aan de traagheid.

Een Pi is een prima device, alleen zijn er een paar dingen om aan te denken wil je er plezier aan kunnen beleven. Ten eerste de software (recente builds van bijvoorbeeld OpenElec functioneren prima; licenties aanschaffen is bijna een must, en ontlast je Pi zo veel mogelijk door gebruik van een centrale database en uitschakelen van o.a. fan-art). Daarnaast is de storage en het netwerk van belang. Als je die zaken goed op orde hebt, is een Pi een van de meest praktische, compacte en goedkope spelers die je kan krijgen, en hoeft dan ook zeker niet traag te zijn. De enige beperking van de Pi is dat DTS niet (goed) ondersteund wordt en je dat dus beter niet kan toepassen.
Tuurlijk werkt een HTPC of een ZBox sneller en handiger, maar je praat dan ook over een device dat letterlijk 10x zo duur is. De Pi is een leuke uitbreiding voor bijvoorbeeld een extra toestel in de slaapkamer.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Dit topic nog eens doorgelezen. Wat betreft het streamen van films lijkt me een NUC i.c.m. XBMC een erg prettige oplossing. Momenteel werk in nog met de combinatie Dune TV-101 en Yadis. Dit werkt op zich wel oké maar is af en toe wat omslachtig.
Wat me vooral stoort is het streamen van audio met de Dune. Dit zou ik ook kunnen doen met een evenutele NUC via XBMC. Ik heb op de laptop al wat met XBMC zitten experimenteren maar ik heb het idee dat audio streamen niet op hetzelfde niveau staat als het streamen van video. Heeft iemand hier ervaringen mee? Ik ben benieuwd welke alternatieven er zijn om het streamen van audio eenvoudiger te maken. Heb ook al zitten denken aan een Sonos Connect maar dan heb ik er weer een device bij dus dat heeft - ondanks dat het goed is uitgewerkt - vooralsnog niet mijn voorkeur. Wie heeft kan er ervaringen hieromtrent delen?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaisersoze
  • Laatst online: 26-05 17:31
Ik heb ook al vele mediaspelers achter de rug. Als student jaren geleden de PC direct op mijn TV aangesloten daarna WD TV HD geprobeerd maar vervolgens weer naar PC direct op TV teruggegaan. Enkele maanden geleden heb ik een Raspberry Pi aangeschaft maar dat werkt toch niet snel genoeg voor mij. Op de Pi ook veel problemen gehad met corrupte data op de SD kaart door het overklokken. Elke keer weer opnieuw beginnen of backups terugzetten is irritant maar ook de langzame interface en gebrek aan DTS ondersteuning vind ik i=kwalijk.

Nu de knoop doorgehakt en ga het echt goed aanpakken:

- De nieuwe Intel NUC core i5 Haswell daarmee zit ik ook goed voor de komende jaren als 4K UHD films gaan landen
- 120GB Crucial mSata SSD
- 8GB DDR3 1600 geheugen (2x 4GB)
- Wifi AC dual mini pci ontvanger
- 2x 2GB externe USB 3 harde schijven voor films, series en muziek
- Universele afstandsbediening (hier ben ik nog niet uit, iemand tips?)

Op de NUC ga ik linux + xbmc installeren. De NUC zal niet alleen als mediaspeler/HTPC dienen maar ook de films zelf downloaden. Ik heb in mijn netwerk al een oude bak draaien die dient als TV server, die draait op linux met TV Headend met drie tuners waar ik erg tevreden over ben. Wellicht dat ik in de toekomst nog eens een snelle NAS met veel opslag aanschaf. De TV server heeft ook nog 6GB opslag dus daarmee zit ik met de twee USB HDD's de komende tijd wel goed.

Ik wil de komende weken de onderdelen gaan bestellen, zodat ik hopelijk de hele setup tegen het einde van het jaar heb draaien. Al met al kost het een behoorlijke bak geld maar ben ik er wel van verzekerd dat ik met deze setup de komende 5 jaar met plezier TV, films en series kan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-06 10:58
dfrenner schreef op donderdag 07 november 2013 @ 08:58:

V.w.b. de Pi hoef je tegenwoordig met bv de laatste OpenELEC niet meer maximaal te overclocken om een vlotte XBMC UI te hebben en 1080p met (maximaal) DTS soepel en zonder bufferen af te kunnen spelen. Dat lukt zelf op een 256 MB versie van de Pi. Als je de Pi netjes afsluit -of niet uit zet- i.c.m. een matige overclock dan heb je ook geen last van sd card corruptie. Dus als je 1080p met DTS wilt afspelen dan heb je in feite niet heel veel CPU/RAM capaciteit nodig.
kaisersoze schreef op woensdag 20 november 2013 @ 18:45:

- De nieuwe Intel NUC core i5 Haswell daarmee zit ik ook goed voor de komende jaren als 4K UHD films gaan landen
Let op dat de NUC i.t.t. een Pi een fan heeft. Hier zijn wel speciale behuizingen voor te krijgen dacht ik.

[ Voor 61% gewijzigd door technorabilia op 20-11-2013 21:29 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaisersoze
De NUC heeft idd een fan. Ik ga er vooralsnog even vanuit dat je die niet of amper hoort. Anders wellicht kijken naar een fanloze case/koeling die beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online
kaisersoze schreef op woensdag 20 november 2013 @ 22:24:
De NUC heeft idd een fan. Ik ga er vooralsnog even vanuit dat je die niet of amper hoort. Anders wellicht kijken naar een fanloze case/koeling die beschikbaar zijn.
http://www.legitreviews.c...ts-haswell-power_124251/6

Testing, one, two ...

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
kaisersoze schreef op woensdag 20 november 2013 @ 18:45:
Ik heb ook al vele mediaspelers achter de rug. Als student jaren geleden de PC direct op mijn TV aangesloten daarna WD TV HD geprobeerd maar vervolgens weer naar PC direct op TV teruggegaan. Enkele maanden geleden heb ik een Raspberry Pi aangeschaft maar dat werkt toch niet snel genoeg voor mij. Op de Pi ook veel problemen gehad met corrupte data op de SD kaart door het overklokken. Elke keer weer opnieuw beginnen of backups terugzetten is irritant maar ook de langzame interface en gebrek aan DTS ondersteuning vind ik i=kwalijk.

Nu de knoop doorgehakt en ga het echt goed aanpakken:

Op de NUC ga ik linux + xbmc installeren. De NUC zal niet alleen als mediaspeler/HTPC dienen maar ook de films zelf downloaden. Ik heb in mijn netwerk al een oude bak draaien die dient als TV server, die draait op linux met TV Headend met drie tuners waar ik erg tevreden over ben. Wellicht dat ik in de toekomst nog eens een snelle NAS met veel opslag aanschaf. De TV server heeft ook nog 6GB opslag dus daarmee zit ik met de twee USB HDD's de komende tijd wel goed.

Ik wil de komende weken de onderdelen gaan bestellen, zodat ik hopelijk de hele setup tegen het einde van het jaar heb draaien. Al met al kost het een behoorlijke bak geld maar ben ik er wel van verzekerd dat ik met deze setup de komende 5 jaar met plezier TV, films en series kan kijken.
toon volledige bericht
Persoonlijk ben ik er voorstander van om je afspeel en je opslag/download device te splitsen.

Financieel voordeel voor jou, omdat je geen SSD hoeft te kopen (OpenELEC draait op een USB stick)
Universele afstandsbedieining zou ik ook niet doen. Ga voor een CEC module, dan kun je gewoon met de remote van je TV.

Wat je dan wel nodig hebt is een NAS en een (tweetal) interne harddisks.

Zo snel geen zin om e.e.a. voor te rekenen, maar ik denk dat je qua kosten niet zo heel veel duurder uit bent, maar er wel een heleboel mee wint qua gemak.

En ik zou altijd met een kabel aan je netwerk gaan aansluiten.

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
Huuu... Dat is gewoon een raspberry pi in een wit jasje... Ik zou er niet aan beginnen!

[ Voor 67% gewijzigd door Michael Knight op 21-11-2013 19:50 ]

• kaisersoze
With the NUC fully loaded running Prime95 27.9 64-bit we were seeing 43.4dB from about 5 inches away. This is an increase of 4.4dB from idle to full load, which isn’t that bad at all. In a quiet room you can hear the single case fan spinning, but once you have some background noise and you can barely hear the fan slowly spinning when the NUC is running!

Dan is mijn aanname dus correct dat je hem amper hoort.

• kaisersoze
CeesKees schreef op donderdag 21 november 2013 @ 09:20:
[...]

Persoonlijk ben ik er voorstander van om je afspeel en je opslag/download device te splitsen.
Bij mij staan de externe HDD's uit het zicht in het TV meubel. Ik heb juist voor de zwaarste NUC gekozen zodat deze niet alleen alle media moeiteloos afspeelt maar ook bestanden kan downloaden, parren en uitpakken.
Financieel voordeel voor jou, omdat je geen SSD hoeft te kopen (OpenELEC draait op een USB stick)
Universele afstandsbedieining zou ik ook niet doen. Ga voor een CEC module, dan kun je gewoon met de remote van je TV.

Wat je dan wel nodig hebt is een NAS en een (tweetal) interne harddisks. Zo snel geen zin om e.e.a. voor te rekenen, maar ik denk dat je qua kosten niet zo heel veel duurder uit bent, maar er wel een heleboel mee wint qua gemak.
Ik wil sowieso een SSD er in. Altijd nog sneller dan een USB 3 stick en ook meer opslag. Daarnaast ga ik geen OpenELEC draaien maar een andere linux distro die XBMC autoboot. Dit omdat ik hem ook als media/downloadserver ga gebruiken. De NAS staat al wel lang op het verlanglijstje dus die gaat er nog wel een keer komen denk ik. Voor nu even geen vereiste.
En ik zou altijd met een kabel aan je netwerk gaan aansluiten.
In principe heeft dat ook mijn voorkeur maar dat is helaas niet mogelijk in mijn woonkamer. Ik heb onlangs de D-Link 868L AC router aangeschaft waarmee ik met een USB wifi ac stick snelheden van rond de 800 Mb/s haal. Ik heb een Mini PCie wifi ac adapter (Intel Centrino AC 7260) voor de NUC besteld die vergelijkbare snelheden moet halen. Dit is meer dan genoeg om HD video te streamen. Zelfs mijn Raspberry Pi met een 150n USB wifi stick speelt over het netwerk Ziggo HD live tv af zonder haperingen en zapsnelheden van rond de 2 seconden.

Verder twijfel ik nog over de universele afstandsbediening. Volgens mij ondersteunt mijn TV alleen on/off via HDMI CEC, heb in ieder geval nooit iets anders aan de praat gekregen.

• hardware-lover
  • Niet online
kaisersoze schreef op donderdag 21 november 2013 @ 10:11:
[...]
With the NUC fully loaded running Prime95 27.9 64-bit we were seeing 43.4dB from about 5 inches away. This is an increase of 4.4dB from idle to full load, which isn’t that bad at all. In a quiet room you can hear the single case fan spinning, but once you have some background noise and you can barely hear the fan slowly spinning when the NUC is running!

Dan is mijn aanname dus correct dat je hem amper hoort.
Dat durf ik hier op Tweakers niet hardop te zeggen want er zijn er bij die volhouden dat zo'n kleine fan herrie zou MOETEN gaan maken. Is het niet meteen na aankoop dan wel na enige tijd als deze volledig dicht is geslipt met stof. Dat het in de praktijk niet altijd zo hoeft te zijn wordt niet voor waar aangenomen dus dan laat ik dat soort uitspraken maar achterwege. Nee, een mini HTPC behuizing die niet passief wordt gekoeld is gedoemd tot herriebak. Dat ik zelf al 4 jaar dagelijks een Asus EB1501 in gebruik heb op de slaapkamer en dat deze nog steeds nauwelijks hoorbaar is vanaf korte afstand, dat moet een fabeltje zijn.

Afijn, o.a. de nieuwe generatie NUC's lijken zeer interessant als compacte HTPC oplossing (vind ik) ;)

Testing, one, two ...

• p.d.akkerman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-06 23:03
Hallo,

even een copy/paste van mijn tekst uit het aankoopadvies gedeelte waarop nog geen reactie is geweest, dit topic lijkt wat actiever:

ik wil ook overstappen van acryan mini naar de mede8ter800x3d. Waarom? Mn acryan trekt het niet met de grote bluray bestanden. Met name als ik ze op dts-hd wil draaien. Eerst dacht ik dat het aan de router lag, maar na upgrade van 100mbit naar gbit router bleef het probleem.

De 800x3d heeft een gbit aansluiting en ik hoop dat het daar mee is opgelost. Helaas is er hier nog weinig te lezen over de 800x3d.

Ik wil deze ivm de interne hdd. Ik heb nu een synology ds212. Op de externe hdd staan alle films voor de kinderen + series voor de vrouw. Deze wil ik op hdd zetten van de 800x3d, zodat ik mijn backups voortaan kan draaien op de ext hdd aan de ds212.
Op de ds212 zelf blijven dan mn muziek en downloadmap staan (gebruik SABNZB op de ds212).

Mijn tv is een simpele Samsung 37". Geluid en doorvoer hdmi signaal gaan via een Denon 2113.

Iemand ervaring met een soortgelijke opstelling en het afspelen van dts-hd / bluray?

• seninha
  • Laatst online: 06-06 23:18

seninha

god's right foot

Kan ik er van uitgaan dat een NUC beter performance gaat geven dan een Asrock ION 330 systeem (first edition)

Wil namelijk al mijn huidige setup vervangen.
Eigenlijk om twee redenen:

-zwaardere skins kunnen gebruiken (sommige skins lopen erg stroperig op de ION 330)
-mogelijkheid hebben om apparaat via remote aan te zetten

Ik bedien nu de ION met een Harmony remote via een IR USB ontvanger.
Ben hier erg tevreden mee. Dat wil ik niet veranderen.

Nou vraag ik me dus af de NUC wel de mogelijkheid heeft om via de Remote deze aan te zetten?
Misschien als TV naar HDMI 1 gaat dat de NUC aangaat?

En wat welke Openelc versie moet je dan op zo'n NUC draaien?

Al mijn media staan op een server welke gebruikt wordt als opslag en download bak.

iRacing Profile Flickr

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-06 00:31

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Kleine reminder voor de mensen hier: kom je iets tegen wat vermoedelijk onder spam/advertising valt, maak dan een topicreport. Graag niet het topic vervuilen met allerhande reacties. Dank! :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:27

FreakNL

Well do ya punk?

Jarenlang een HDX gebruikt, sinds kort over op PlexConnect. ATV had ik al. Ben er erg tevreden mee.
Pagina: 1 2 Laatste