• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:58

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
kaisersoze schreef op woensdag 20 november 2013 @ 18:45:
Ik heb ook al vele mediaspelers achter de rug. Als student jaren geleden de PC direct op mijn TV aangesloten daarna WD TV HD geprobeerd maar vervolgens weer naar PC direct op TV teruggegaan. Enkele maanden geleden heb ik een Raspberry Pi aangeschaft maar dat werkt toch niet snel genoeg voor mij. Op de Pi ook veel problemen gehad met corrupte data op de SD kaart door het overklokken. Elke keer weer opnieuw beginnen of backups terugzetten is irritant maar ook de langzame interface en gebrek aan DTS ondersteuning vind ik i=kwalijk.

Nu de knoop doorgehakt en ga het echt goed aanpakken:

- De nieuwe Intel NUC core i5 Haswell daarmee zit ik ook goed voor de komende jaren als 4K UHD films gaan landen
- 120GB Crucial mSata SSD
- 8GB DDR3 1600 geheugen (2x 4GB)
- Wifi AC dual mini pci ontvanger
- 2x 2GB externe USB 3 harde schijven voor films, series en muziek
- Universele afstandsbediening (hier ben ik nog niet uit, iemand tips?)

Op de NUC ga ik linux + xbmc installeren. De NUC zal niet alleen als mediaspeler/HTPC dienen maar ook de films zelf downloaden. Ik heb in mijn netwerk al een oude bak draaien die dient als TV server, die draait op linux met TV Headend met drie tuners waar ik erg tevreden over ben. Wellicht dat ik in de toekomst nog eens een snelle NAS met veel opslag aanschaf. De TV server heeft ook nog 6GB opslag dus daarmee zit ik met de twee USB HDD's de komende tijd wel goed.

Ik wil de komende weken de onderdelen gaan bestellen, zodat ik hopelijk de hele setup tegen het einde van het jaar heb draaien. Al met al kost het een behoorlijke bak geld maar ben ik er wel van verzekerd dat ik met deze setup de komende 5 jaar met plezier TV, films en series kan kijken.
Persoonlijk ben ik er voorstander van om je afspeel en je opslag/download device te splitsen.

Financieel voordeel voor jou, omdat je geen SSD hoeft te kopen (OpenELEC draait op een USB stick)
Universele afstandsbedieining zou ik ook niet doen. Ga voor een CEC module, dan kun je gewoon met de remote van je TV.

Wat je dan wel nodig hebt is een NAS en een (tweetal) interne harddisks.

Zo snel geen zin om e.e.a. voor te rekenen, maar ik denk dat je qua kosten niet zo heel veel duurder uit bent, maar er wel een heleboel mee wint qua gemak.

En ik zou altijd met een kabel aan je netwerk gaan aansluiten.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
Huuu... Dat is gewoon een raspberry pi in een wit jasje... Ik zou er niet aan beginnen!

[ Voor 67% gewijzigd door Michael Knight op 21-11-2013 19:50 ]

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• kaisersoze
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-07 00:46
With the NUC fully loaded running Prime95 27.9 64-bit we were seeing 43.4dB from about 5 inches away. This is an increase of 4.4dB from idle to full load, which isn’t that bad at all. In a quiet room you can hear the single case fan spinning, but once you have some background noise and you can barely hear the fan slowly spinning when the NUC is running!

Dan is mijn aanname dus correct dat je hem amper hoort.

• kaisersoze
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-07 00:46
CeesKees schreef op donderdag 21 november 2013 @ 09:20:
[...]

Persoonlijk ben ik er voorstander van om je afspeel en je opslag/download device te splitsen.
Bij mij staan de externe HDD's uit het zicht in het TV meubel. Ik heb juist voor de zwaarste NUC gekozen zodat deze niet alleen alle media moeiteloos afspeelt maar ook bestanden kan downloaden, parren en uitpakken.
Financieel voordeel voor jou, omdat je geen SSD hoeft te kopen (OpenELEC draait op een USB stick)
Universele afstandsbedieining zou ik ook niet doen. Ga voor een CEC module, dan kun je gewoon met de remote van je TV.

Wat je dan wel nodig hebt is een NAS en een (tweetal) interne harddisks. Zo snel geen zin om e.e.a. voor te rekenen, maar ik denk dat je qua kosten niet zo heel veel duurder uit bent, maar er wel een heleboel mee wint qua gemak.
Ik wil sowieso een SSD er in. Altijd nog sneller dan een USB 3 stick en ook meer opslag. Daarnaast ga ik geen OpenELEC draaien maar een andere linux distro die XBMC autoboot. Dit omdat ik hem ook als media/downloadserver ga gebruiken. De NAS staat al wel lang op het verlanglijstje dus die gaat er nog wel een keer komen denk ik. Voor nu even geen vereiste.
En ik zou altijd met een kabel aan je netwerk gaan aansluiten.
In principe heeft dat ook mijn voorkeur maar dat is helaas niet mogelijk in mijn woonkamer. Ik heb onlangs de D-Link 868L AC router aangeschaft waarmee ik met een USB wifi ac stick snelheden van rond de 800 Mb/s haal. Ik heb een Mini PCie wifi ac adapter (Intel Centrino AC 7260) voor de NUC besteld die vergelijkbare snelheden moet halen. Dit is meer dan genoeg om HD video te streamen. Zelfs mijn Raspberry Pi met een 150n USB wifi stick speelt over het netwerk Ziggo HD live tv af zonder haperingen en zapsnelheden van rond de 2 seconden.

Verder twijfel ik nog over de universele afstandsbediening. Volgens mij ondersteunt mijn TV alleen on/off via HDMI CEC, heb in ieder geval nooit iets anders aan de praat gekregen.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
kaisersoze schreef op donderdag 21 november 2013 @ 10:11:
[...]
With the NUC fully loaded running Prime95 27.9 64-bit we were seeing 43.4dB from about 5 inches away. This is an increase of 4.4dB from idle to full load, which isn’t that bad at all. In a quiet room you can hear the single case fan spinning, but once you have some background noise and you can barely hear the fan slowly spinning when the NUC is running!

Dan is mijn aanname dus correct dat je hem amper hoort.
Dat durf ik hier op Tweakers niet hardop te zeggen want er zijn er bij die volhouden dat zo'n kleine fan herrie zou MOETEN gaan maken. Is het niet meteen na aankoop dan wel na enige tijd als deze volledig dicht is geslipt met stof. Dat het in de praktijk niet altijd zo hoeft te zijn wordt niet voor waar aangenomen dus dan laat ik dat soort uitspraken maar achterwege. Nee, een mini HTPC behuizing die niet passief wordt gekoeld is gedoemd tot herriebak. Dat ik zelf al 4 jaar dagelijks een Asus EB1501 in gebruik heb op de slaapkamer en dat deze nog steeds nauwelijks hoorbaar is vanaf korte afstand, dat moet een fabeltje zijn.

Afijn, o.a. de nieuwe generatie NUC's lijken zeer interessant als compacte HTPC oplossing (vind ik) ;)

Testing, one, two ...

• p.d.akkerman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:47
Hallo,

even een copy/paste van mijn tekst uit het aankoopadvies gedeelte waarop nog geen reactie is geweest, dit topic lijkt wat actiever:

ik wil ook overstappen van acryan mini naar de mede8ter800x3d. Waarom? Mn acryan trekt het niet met de grote bluray bestanden. Met name als ik ze op dts-hd wil draaien. Eerst dacht ik dat het aan de router lag, maar na upgrade van 100mbit naar gbit router bleef het probleem.

De 800x3d heeft een gbit aansluiting en ik hoop dat het daar mee is opgelost. Helaas is er hier nog weinig te lezen over de 800x3d.

Ik wil deze ivm de interne hdd. Ik heb nu een synology ds212. Op de externe hdd staan alle films voor de kinderen + series voor de vrouw. Deze wil ik op hdd zetten van de 800x3d, zodat ik mijn backups voortaan kan draaien op de ext hdd aan de ds212.
Op de ds212 zelf blijven dan mn muziek en downloadmap staan (gebruik SABNZB op de ds212).

Mijn tv is een simpele Samsung 37". Geluid en doorvoer hdmi signaal gaan via een Denon 2113.

Iemand ervaring met een soortgelijke opstelling en het afspelen van dts-hd / bluray?

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-07 10:29

seninha

god's right foot

Kan ik er van uitgaan dat een NUC beter performance gaat geven dan een Asrock ION 330 systeem (first edition)

Wil namelijk al mijn huidige setup vervangen.
Eigenlijk om twee redenen:

-zwaardere skins kunnen gebruiken (sommige skins lopen erg stroperig op de ION 330)
-mogelijkheid hebben om apparaat via remote aan te zetten

Ik bedien nu de ION met een Harmony remote via een IR USB ontvanger.
Ben hier erg tevreden mee. Dat wil ik niet veranderen.

Nou vraag ik me dus af de NUC wel de mogelijkheid heeft om via de Remote deze aan te zetten?
Misschien als TV naar HDMI 1 gaat dat de NUC aangaat?

En wat welke Openelc versie moet je dan op zo'n NUC draaien?

Al mijn media staan op een server welke gebruikt wordt als opslag en download bak.

iRacing Profile Flickr

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:35

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Kleine reminder voor de mensen hier: kom je iets tegen wat vermoedelijk onder spam/advertising valt, maak dan een topicreport. Graag niet het topic vervuilen met allerhande reacties. Dank! :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:12

FreakNL

Well do ya punk?

Jarenlang een HDX gebruikt, sinds kort over op PlexConnect. ATV had ik al. Ben er erg tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 15:52
hardware-lover schreef op donderdag 21 november 2013 @ 14:56:
[...]

Dat durf ik hier op Tweakers niet hardop te zeggen want er zijn er bij die volhouden dat zo'n kleine fan herrie zou MOETEN gaan maken. Is het niet meteen na aankoop dan wel na enige tijd als deze volledig dicht is geslipt met stof. Dat het in de praktijk niet altijd zo hoeft te zijn wordt niet voor waar aangenomen dus dan laat ik dat soort uitspraken maar achterwege. Nee, een mini HTPC behuizing die niet passief wordt gekoeld is gedoemd tot herriebak. Dat ik zelf al 4 jaar dagelijks een Asus EB1501 in gebruik heb op de slaapkamer en dat deze nog steeds nauwelijks hoorbaar is vanaf korte afstand, dat moet een fabeltje zijn.

Afijn, o.a. de nieuwe generatie NUC's lijken zeer interessant als compacte HTPC oplossing (vind ik) ;)
Zoals ook al meerdere keren daarover is opgemerkt is geluidsproductie van dergelijke devices dan ook lang niet overal hetzelfde. Immers zijn er zeer veel verschillende zaken die invloed uitoefenen op hoeveel geluid er geproduceerd wordt. Zoals je zelf al aangeeft kan stof een factor zijn, maar ook welke fan er gebruikt wordt, wat de omgevings-temperatuur is, hoe lang de machine draait, hoe de behuizing ingedeeld is en ga zo maar door, maar ook welke load de NUC te verwerken krijgt. Alleen al op basis daarvan kan je geen eenduidig advise geven over wat wel en wat geen aanzienlijke (lees: hinderlijke) hoeveelheid geluid produceert zonder al die variabelen in overweging te nemen. Wat je echter wel 100% zeker weet is dat als je geen bewegende onderdelen hebt, je absoluut zeker een stil system hebt.
Daarnaast is geluid ook nog eens enorm relatief. Wat de een als hinderlijk ervaart ziet de ander als geen enkel probleem. En ook dan spelen weer omgevings-variabelen een rol. Denk aan hoeveel geluid er nog meer om je heen is bijvoorbeeld, maar ook de kwaliteit van je eigen gehoor.

Dat je helemaal gelukkig bent met je eigen setup is natuurlijk prima, en dat het een (geode) indicatie voor anderen is, ben ik het ook helemaal mee eens. Immers, een NUC is een prima device, maar het is simpelweg niet mogelijk om met zekerheid te stellen dat een dergelijk device geen hinderlijk geluid voor de uiteindelijke eindgebruiker zal opleveren, simpelweg omdat je niet over alle benodigde informatie beschikt om daar een zinnnig antwoord op te geven (en al zou je die gegevens wel hebben, dan nog is het bijna niet mogelijk om er enige garanties op af te geven)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
seninha schreef op donderdag 21 november 2013 @ 19:51:
Kan ik er van uitgaan dat een NUC beter performance gaat geven dan een Asrock ION 330 systeem (first edition)
Valt weinig zinvols over te zeggen als de specificities van de NUC niet bekend zijn natuurlijk, maar met de huidige generatie devices kun je met een aanzekerheid grensende waarschijnlijkheid wel stellen dat je er (flink) op vooruit gaat.
Wil namelijk al mijn huidige setup vervangen.
Eigenlijk om twee redenen:

-zwaardere skins kunnen gebruiken (sommige skins lopen erg stroperig op de ION 330)
-mogelijkheid hebben om apparaat via remote aan te zetten

Ik bedien nu de ION met een Harmony remote via een IR USB ontvanger.
Ben hier erg tevreden mee. Dat wil ik niet veranderen.

Nou vraag ik me dus af de NUC wel de mogelijkheid heeft om via de Remote deze aan te zetten?
Misschien als TV naar HDMI 1 gaat dat de NUC aangaat?
Het uitschakelen van een systeem is het probleem niet; dat kan softwarematig opgelost worden. Het aan zetten is een ander verhaal. Wil je de machine aan kunnen zetten, dan zul je ofwel via WOL of iets dergelijks wat moeten gaan toepassen (meestal niet praktisch), of via de aan/uit schakelaar. Onder andere iMon devices als de iMon VFD of de iMon UltraBay (of cases voorzien van OEM-versies zoals de Silverstone LC16, of cases met vergelijkbare hardware) bieden dergelijke functionaliteit door de 5v direct vanaf de voeding te nemen, en hiermee de IR-ontvanger te voeden, zodat je daarmee de schakelaar kan bedienen. Werkt prima, maar is helaas niet heel erg goedkoop.

Alternatief is een bord zoeken dat een wake-up over USB vanuit S5 (uitgeschakeld dus) ondersteund, maar dat doet er vrijwel geen-een.
Bediening via HDMI naar de NUC zou door middel van CEC gebeuren, en ook dan is dit niet mogelijk (immers, via een CEC-adapter ga je naar een USB-input toe, en daarmee kan je het device niet aan zetten).
En wat welke Openelc versie moet je dan op zo'n NUC draaien?
Het handigste is natuurlijk de meest recente build te nemen hiervoor, maar wel met de overweging om al je devices altijd op dezelfde build te laten werken indien je een centrale database toepast (wat wel zo verstandig is met meerdere devices en centrale storage). Het gebruiken van verschillende versies XBMC kan niet met 1 database; alles moet dezelfde versie zijn dus.
Al mijn media staan op een server welke gebruikt wordt als opslag en download bak.
Dan is het logisch om daar ook een MySQL database op te plaatsen, en je versies op al je devices gelijk te zetten. Daarnaast is het 't meest logisch om maar 1 device scheduled te laten bijwerken, en normal gesproken neem je daar de machine voor die het meest aan staat.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:01
Mijns inziens is een Pi prima geschikt voor het afspelen van huis tuin en keuken content tot max. 1080p met DTS (incl. een niet-DTS capable receiver). Als je kiest voor een standaard installatie van OpenELEC dan kan er eigenlijk niets verkeerd gaan. Je krijgt dan een prima XBMC ervaring. Vlot en zeker niet traag. Goedkoop, passieve koeling, laag stroomverbruik, kant-en-klare XBMC zonder iets te moeten instellen op OS niveau. Veel voor weinig.

Wil je meer bv. meer dan 1080p, DTS-HD/TrueHD, zwaardere skins dan moet je een zwaarder systeems aanschaffen. Of je voor alleen een mediaplayer een SSD/Core i5/... nodig hebt durf ik te betwijfelen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:01

DjVe

Hatsaflats!

Een fan in een beetje serieuze mediaspeler is wat mij betreft echt een doodzonde. Ik hoor de fan van mijn Boxee box ook en vind dat enorm hinderlijk. Maar een echte fatsoenlijke speler die ook echte BR rips van 25GB met HD formaat audio kan weergeven en passief gekoeld is, is gewoon niet te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
kraades schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 09:54:
Mijns inziens is een Pi prima geschikt voor het afspelen van huis tuin en keuken content tot max. 1080p met DTS (incl. een niet-DTS capable receiver). Als je kiest voor een standaard installatie van OpenELEC dan kan er eigenlijk niets verkeerd gaan. Je krijgt dan een prima XBMC ervaring. Vlot en zeker niet traag. Goedkoop, passieve koeling, laag stroomverbruik, kant-en-klare XBMC zonder iets te moeten instellen op OS niveau. Veel voor weinig.
Klopt inderdaad (alhoewel DTS niet altijd even goed gaat; het is op het randje van wat het ding aan kan). Het is wel relatief traag in bediening als je alle fan-art e.d. ook laat weergeven, maar niet onwerkbaar traag. In vergelijking met een échte dedicated HTPC is het langzaam, maar imho is het prima voor bijvoorbeeld in de slaapkamer erbij. Je ligt dan immers in bed, dus hoeveel haast kan je hebben? ;) Ook is het geen feest om er een grote library van enkele TB’s mee te laten scannen; dan merk je echt dat de Pi vrij beperkt is.
Aan de andere kant praat je over een device dat pakweg 35,- kost, terwijl een volwaardige HTPC toch al gauw naar de 350,- gaat wat dus 10x zo veel is. De vraag is of je om deze beperkingen niet te willen hebben je dus het 10-voudige wilt betalen.
Overigens ondersteund de Pi, in tegenstelling tot een HTPC, al out of the box het gebruik van CEC wat een aparte remote dus overbodig maakt.
Wil je meer bv. meer dan 1080p, DTS-HD/TrueHD, zwaardere skins dan moet je een zwaarder systeems aanschaffen. Of je voor alleen een mediaplayer een SSD/Core i5/... nodig hebt durf ik te betwijfelen.
Wil je uitsluitend een HTPC voor afspelen gebruiken, dan heb je inderdaad geen SSD of i5 nodig. OpenElec laat zich prima vanaf een USB-stick booten, en ook qua processorkracht heb je niet zo gek veel nodig. Een AMD A6 is al in staat om alle content, inclusief BluRay 3D, weer te geven. Wel zul je dus een aparte CEC-adapter nodig hebben indien je gebruik wilt maken van de remote van je tv of receiver.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Ik was al enthousiast over de Raspberry Pi, ondanks de traagheid.

Nu moet ik bekennen dat ik niet gestopt werd door de traagheid, maar dat ik me wel kan indenken dat iemand het zo vervelend vind dat hij/zij 'm wegdoet daarom. CeesKees heeft er ook een gehad en weggedaan meen ik?

Het blijft evengoed knap dat ze met XBMC op de Pi een prima werkend geheel kunnen opleveren.

Nu zijn er sinds kort nieuwe versies uit van xbian en openelec. xbian heb ik niet getest, maar openelec wel.

De Pi is gewoon zeer vlot geworden met alles! Ik heb fanart aan, er draait een TV headend proces op de achtergrond. Allemaal erg verbeterd t.o.v. voorgaande versies.

Zo, die lans is gebroken :)

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-07 10:29

seninha

god's right foot

kroegtijger schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 03:17:
[...]

Valt weinig zinvols over te zeggen als de specificities van de NUC niet bekend zijn natuurlijk, maar met de huidige generatie devices kun je met een aanzekerheid grensende waarschijnlijkheid wel stellen dat je er (flink) op vooruit gaat.

[...]

Het uitschakelen van een systeem is het probleem niet; dat kan softwarematig opgelost worden. Het aan zetten is een ander verhaal. Wil je de machine aan kunnen zetten, dan zul je ofwel via WOL of iets dergelijks wat moeten gaan toepassen (meestal niet praktisch), of via de aan/uit schakelaar. Onder andere iMon devices als de iMon VFD of de iMon UltraBay (of cases voorzien van OEM-versies zoals de Silverstone LC16, of cases met vergelijkbare hardware) bieden dergelijke functionaliteit door de 5v direct vanaf de voeding te nemen, en hiermee de IR-ontvanger te voeden, zodat je daarmee de schakelaar kan bedienen. Werkt prima, maar is helaas niet heel erg goedkoop.

Alternatief is een bord zoeken dat een wake-up over USB vanuit S5 (uitgeschakeld dus) ondersteund, maar dat doet er vrijwel geen-een.
Bediening via HDMI naar de NUC zou door middel van CEC gebeuren, en ook dan is dit niet mogelijk (immers, via een CEC-adapter ga je naar een USB-input toe, en daarmee kan je het device niet aan zetten).

[...]

Het handigste is natuurlijk de meest recente build te nemen hiervoor, maar wel met de overweging om al je devices altijd op dezelfde build te laten werken indien je een centrale database toepast (wat wel zo verstandig is met meerdere devices en centrale storage). Het gebruiken van verschillende versies XBMC kan niet met 1 database; alles moet dezelfde versie zijn dus.

[...]

Dan is het logisch om daar ook een MySQL database op te plaatsen, en je versies op al je devices gelijk te zetten. Daarnaast is het 't meest logisch om maar 1 device scheduled te laten bijwerken, en normal gesproken neem je daar de machine voor die het meest aan staat.
Bedankt voor je uitgebreide uitleg, maar ik maak al jaren gebruik van XBMC en een aparte server dus dat gedeelte is al goed geregeld.

Wat het uitzetten van het syteem betreft, dat werkt nu ook al. Als ik met de Harmony een andere activitie kies (bv Radio luisteren) dan gaat de TV op slaapstand en de HTPC uit.

Wat het aan zetten betreft, ik weet dat de tweede versie van de Asrock ION 330 de HT-BD wel AAN kon via de remote.Er werd zelf eentje bijgeleverd.

Heb alleen geen idee hoe ze dat doen.

En wat performance van de NUC betreft, mijn vraag was bestemd voor CeesKees aangezien hij een NUC heeft.

En als laatste over Openelc. Natuurlijk neem ik een laatste versie, dat is begrijpelijk.
Mijn vraag was meer bedoeld WELKE versie ik dan zou moeten gebruiken.

Je heb namelijk de ION, Fusion , Inte, Generic , Generic OSS

Zie nu dat die van CeesKees een Intel Graphics heeft dus gat er van uit dat ik ook de Intel Openelec nodig heb

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
albino71 schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 10:44:
Ik was al enthousiast over de Raspberry Pi, ondanks de traagheid.

Nu moet ik bekennen dat ik niet gestopt werd door de traagheid, maar dat ik me wel kan indenken dat iemand het zo vervelend vind dat hij/zij 'm wegdoet daarom. CeesKees heeft er ook een gehad en weggedaan meen ik?
Ik vind het zelf op gepaste plekken prima volstaan. Slaapkamer of iets dergelijks hoeft imho niet van een full-blown HTPC te worden voorzien, en dan is dit ideaal. Voor de huiskamer begonnen de beperkingen me toch wel wat te irriteren, en daar staat dus wel een volledige HTPC.
Het blijft evengoed knap dat ze met XBMC op de Pi een prima werkend geheel kunnen opleveren.
:Y dat zeker, en voor die prijs is het helemaal knap. Zoals gezegd, een volledige HTPC kost het tienvoudige, maar biedt je niet het tienvoudige aan functionaliteiten.
Nu zijn er sinds kort nieuwe versies uit van xbian en openelec. xbian heb ik niet getest, maar openelec wel.

De Pi is gewoon zeer vlot geworden met alles! Ik heb fanart aan, er draait een TV headend proces op de achtergrond. Allemaal erg verbeterd t.o.v. voorgaande versies.

Zo, die lans is gebroken :)
Welke versie draai je er nu op van OpenElec?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
DjVe schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 10:09:
Een fan in een beetje serieuze mediaspeler is wat mij betreft echt een doodzonde. Ik hoor de fan van mijn Boxee box ook en vind dat enorm hinderlijk. Maar een echte fatsoenlijke speler die ook echte BR rips van 25GB met HD formaat audio kan weergeven en passief gekoeld is, is gewoon niet te vinden.
Out of the box kan ik er niet direct eentje noemen, maar je kan er natuurlijk wel een bouwen op basis van bijvoorbeeld een streacom-case

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online
DjVe schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 10:09:
De fan van een Boxee is inderdaad betrekkelijk goed hoorbaar en die zou ik dan ook niet zomaar in de gehooromgeving willen hebben, in een kastje geplaatst werkt al stukken beter.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online
kroegtijger schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 03:17:
[...]
Valt weinig zinvols over te zeggen als de specificaties van de NUC niet bekend zijn natuurlijk, maar met de huidige generatie devices kun je met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wel stellen dat je er (flink) op vooruit gaat.
[knip]
Elke NUC, met welke CPU dan ook, is flink sneller dan een ION330 systeem. Dit is geen aanname, dit is een feit.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16328

Iemand moet eigenlijk een goede mediaspeler maken op basis van de Tegra 4, Snapdragon 800 of meest recente Intel quad core mobiele SoC. Deze kunnen passief worden gekoeld en kunnen prima overweg met 1080p+ materiaal, vaak zelfs 4K materiaal. Maar er moet dan wel goede software, firmware en support worden geleverd.

Als een bepaalde fan nu problemen oplevert kun je misschien het apparaat openmaken en het exemplaar vervangen voor een kwaliteitsfan (bijv. Scythe maar je moet even kijken op hoeveel mm welk merk en type het beste uit reviews komt)? Dit is waarschijnlijk de goedkoopste oplossing als de speler voor de rest nog wel voldoet.

Zie ook: http://www.silentpcreview...iewtopic.php?f=20&t=61618 Waar wat tips staan wat je zoal kan vervangen :). De fan helemaal verwijderen zoals de TS daar lijkt me niet handig :P.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 16328 op 22-11-2013 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Kb
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-07 12:26

1Kb

Voor wat betreft het aanzetten van een HTPC, daar is ook bijvoorbeeld dit voor te gebruiken:
pricewatch: Antec Veris Basic
En met wat handig boor en soldeer werk kun je dit natuurlijk ook op andere manieren wegwerken:)
Ik gebruik hem in een test build voor een HTPC. Ik heb nog niet uitgezocht of de bijgeleverde remote ook in XBMC kan werken omdat ik uiteindelijk met Yatse aan de slag wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

kroegtijger schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 15:05:
Ik vind het zelf op gepaste plekken prima volstaan. Slaapkamer of iets dergelijks hoeft imho niet van een full-blown HTPC te worden voorzien, en dan is dit ideaal. Voor de huiskamer begonnen de beperkingen me toch wel wat te irriteren, en daar staat dus wel een volledige HTPC.

*knip*

Welke versie draai je er nu op van OpenElec?
Ik draai nu versie 3.2.3 en dat veranderd echt jouw "gepaste plekken" betoog.
Als je (nog) een Pi hebt... Probeer het eens zou ik zeggen! :)

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
OpenELEC 3.2 heeft echt veel snelheidsverbeteringen op de Pi incl. XBMC UI, library en boot time. Totaal niet te vergelijken met laten we zeggen een half jaar terug.

Ik gebruik 'm dus ook met plezier in de huiskamer. :)

[ Voor 14% gewijzigd door technorabilia op 22-11-2013 21:49 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJburger
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-03 13:53
Zou het mogelijk zijn om Flexget en Transmission draaiende te krijgen op een Intel NUC? Om automatisch series te downloaden net zoals dat mogelijk is voor de pi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
albino71 schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 21:25:
[...]

Ik draai nu versie 3.2.3 en dat veranderd echt jouw "gepaste plekken" betoog.
Als je (nog) een Pi hebt... Probeer het eens zou ik zeggen! :)
Zal m straks even op mijn "spare"-pi gooien en mee testen; ik vond de vooruitgang naar 3.0.6 al behoorlijk, dus ben benieuwd of dit net zo'n sprong vooruit gaat opleveren :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

kroegtijger is helemaal druk met z'n new & improved Pi? :)

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvtonger
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:11
Ik gebruik nu een aantal weken OpenElec 3.2.3 op mijn (Celeron) NUC en ben bijna helemaal tevreden. Wat me stoort is dat als ik in 't XBMC menu ben, het beeld soms uit/aan gaat als ik de remote gebruik. Zeer irritant. Ik heb echter geen idee waar dit aan zou kunnen liggen. Ik heb overigens de Generic Build gebruikt. Verder heb ik geen video/geluid settings gewijzigd.

Edit: ik kwam zojuist een artikel tegen waarin staat dat je voor de NUC ook (beter?) de Intel build van OpenElec kunt gebruiken. Binnenkort maar eens proberen. Hopelijk lost dit het issue op.

[ Voor 28% gewijzigd door pvtonger op 26-11-2013 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
albino71 schreef op zondag 24 november 2013 @ 13:40:
kroegtijger is helemaal druk met z'n new & improved Pi? :)
Nog niet, had geen leeg SD-kaartje meer :')

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-05 23:50
Ik zit echt in dubio, en weet niet meer zo goed waar ik nu voor moet gaan.
Ik lees veel, en wat me opvalt is dat steeds meer mensen kiezen voor een Intel NuC in plaats van een
zelfbouw HTPC.

In BBG topic (ook bij de buren) raad men aan een systeem zelf te bouwen, echter valt me op dat sommige zaken in dit topic gedateerd zijn.
In het XBMC forum is ieder lyrisch over de NuC systemen (maar dat ik volgens mij ook omdat ze in de US een goedkoper zijn).

Wat ik wil is XBMC op basis OpenElec of Windows 8 (hecht waarde aan het thema), ik stream alles vanaf mijn Synology NAS, dus er komt alleen een SSD in, misschien een Blueray speler.
Daarnaast twijfel ik nog of ik zaken als Sickbeard etc. misschien ooit hierop ga draaien (is toch wat sneller).
Iemand nog tips? :)

[ Voor 9% gewijzigd door Protax op 26-11-2013 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zojuist in ander topic min of meer zelfde gepost; maar ik zat in dezelfde situatie als jij. Uiteindelijk van mijn werk een overbodig geworden Core2Duo e6400 meegekregen.
Zelf een nvidia GT610 (30 euro), passieve GPU, en een 70GB 2e hands SSD (Tweakers, V&A) ingezet.

OpenELEC er op en gaan. Alle voordeel van nieuwe versies van XBMC en Linuxontwikkelingen en tegelijkertijd zeeer goedkoop (60 euro in mijn geval). Verder erg krachtig, ondanks dat het redelijk gedateerde hardware is, maar zeer stil (passieve GPU) en cpu-/psu-fan draaien zeer langzaam doordat het systeem bijna niet belast wordt (GPU neemt bijna al het werk voor zijn rekening). Ik stream ook alle media overigens.

Kies in ieder geval wel een nvidia ivm betere ondersteuning in OpenELEC/Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

kraades schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 21:47:
OpenELEC 3.2 heeft echt veel snelheidsverbeteringen op de Pi incl. XBMC UI, library en boot time. Totaal niet te vergelijken met laten we zeggen een half jaar terug.
Lang zitten denken aan een losse htpc naast de tv, maar dit heeft me over de streep gehaald om toch eerst de Pi te proberen voordat we een veelvoud uitgeven aan een htpc.
Gebruik nu een E350 netbookje voor het afspelen van films, maar dat is toch best lastig soms als er eentje een filmpje kijkt en je wil de netbook gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-05 23:50
Dat is voor mijn geen optie, ik heb namelijk niet zoveel ruimte.
Moet namelijk in mijn TV kastje komen, waar nu de Xbox 360 staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travee
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:54
Ik had hiervoor een Chinese versie van de Google TV Box waarop ik een Linux XBMC build had gezet. Snelheid viel voor mij reuze mee. De box speelde 1080p zonder moeite af. De box had soms moeite met sommige iso's, maar die zette ik dan wel eerst om. Ik geef toe, de box was niet bepaald plug en play en daardoor niet geschikt voor beginners.

Gelukkig hebben enkele developers (J1nx zit ook op dit forum) dezelfde box nu onder de naam TheLittleBlackBox uitgebracht waarop XBMC al is geinstalleerd. De box is nu dus ook geschikt voor je oom en oma: www.thelittleblackbox.eu/tech_specs

• Double-X-L
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 17:10
Kan iemand hier toevallig bevestigen of de MED800x3D/WP via wifi echt tot 300Mbps gaat?
Beetje vreemd aangezien er maar 1 antenne gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Laatst online: 21:01

DjVe

Hatsaflats!

Overigens heb ik een passief gekoelde case gevonden voor de Intel NUC set,:

http://www.akasa.com.tw/u...Fanless&model=AK-ITX07-BK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatal Mind
  • Niet online
Waarom zijn die krengen zo duur ?

Bedoel zo te zien zijn ze passief, dus de gehele buitenkant is koelblok, maar toch.

Ik ben zelf ook bezig met vervangen van een HTPC, aangezien dat ding veel te veel stroom verbruikt, en ik nu een NAS heb,

Nu kom ik hier de NUC tegen, een buitengewoon interessant ding. Echter twijfel ik nog tussen de i3 en de celeron versie. Ik kijk geen bluray's of dergelijke, meestal gewoon MKV's van een gig of 10.

Ik wil er gewoon XBMC op, heb al een IR oog van microsoft zodat ik em kan bedienen met m'n Harmony, en klaar, of maak ik een denkfout in deze setup ?

[ Voor 6% gewijzigd door Fatal Mind op 04-12-2013 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De Celeron biedt minder uitgebreide graphics. Dat betekent dus geen Quick Sync Video, Clear Video HD en Clear Video 3D.

Check hier de missende opties: http://ark.intel.com/nl/products/71995/
De i3 3217U heeft al die opties wel: http://ark.intel.com/products/65697/

Wat dit betekent voor de kwaliteit op je TV weet ik alleen niet. Misschien kan iemand daar iets over zeggen of kun je daar een review over vinden ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatal Mind
  • Niet online
Anoniem: 16328 schreef op donderdag 05 december 2013 @ 00:37:
De Celeron biedt minder uitgebreide graphics. Dat betekent dus geen Quick Sync Video, Clear Video HD en Clear Video 3D.

Check hier de missende opties: http://ark.intel.com/nl/products/71995/
De i3 3217U heeft al die opties wel: http://ark.intel.com/products/65697/

Wat dit betekent voor de kwaliteit op je TV weet ik alleen niet. Misschien kan iemand daar iets over zeggen of kun je daar een review over vinden ;).
De kwaliteit op de TV geloof ik toch wel, als ik die beter wil hebben zal ik eerder een nieuwe tv moeten kopen.

Echter is de vraag dan, mis ik die opties als ik XBMC installeer, aan de andere kant, voor die 17 euro zou ik dom zijn niet de i3 te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-07 10:39
leuk al die kant en klare intel nuc's, zotacs etc...
maar in de toekomst heb je er niks meer aan.
Wie zegt dat de gpu's de h265 codec of 4k gaan ondersteunen?

Naar mijn inzien kan je beter beginnen met een uitbreidbare kast. Wat ik vaak mis (weet niet of die nuc's dat hebben) is dat je zo'n htpc met je afstandsbediening aan/uit wil zetten.
Streacom levert dit, maar is wel behoorlijk aan de prijs.

Ik kwam laatst ook deze units van ms-tech tegen:
micro-atx
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1262766077.jpeg
pricewatch: MS-Tech MC-1200
itx
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1379939300.jpeg
pricewatch: MS-Tech MC-80BL/120W

leuke kastjes met remote. celeron 847 of amd bordje erbij (a 60euro), 2gb geheugen, hdd en je mediacenter (openelec) is klaar.

In de 1e kan je nog een add-on low-profile kaart plaatsen en in de 2e zou je dan het moederbord moeten vervangen mocht deze niet meer voldoen.
Naar mijn mening duurzamere oplossingen :)

Zelf heb ik een streacom
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1314269046.jpeg
met zo'n amd bordje erin (e350m1),
Mocht dat straks niet meer afdoende zijn prop ik er een low-profile gpu bij, of vervang ik het bordje door een nieuwe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
sharkzor schreef op donderdag 05 december 2013 @ 14:44:
leuk al die kant en klare intel nuc's, zotacs etc...
maar in de toekomst heb je er niks meer aan.
Wie zegt dat de gpu's de h265 codec of 4k gaan ondersteunen?
Met de meeste hardware is dat nog koffiedik kijken; om daar nu al je investering op af te stemmen lijkt me wel heel optimistisch. Zeker gegeven de prijs van de schermen voor 4k die op het moment nog dermate hoog is, is de prijs voor een upgrade van de HTPC naar 4k-compatible hardware relatief verwaarloosbaar. Als je een paar duizend euro voor een scherm neer kan leggen, dan is die upgrade van 100 tot 200,- een schijntje nog maar.
Naar mijn inzien kan je beter beginnen met een uitbreidbare kast. Wat ik vaak mis (weet niet of die nuc's dat hebben) is dat je zo'n htpc met je afstandsbediening aan/uit wil zetten.
Streacom levert dit, maar is wel behoorlijk aan de prijs.
Uit zetten kan op elke machine (dat is software-matig te ondervangen), maar aan zetten is een probleem. Er zijn wel leveranciers die hier support op geven, maar het zijn er niet zo gek veel. De meeste (en ik dacht ook StreaCom, maar in ieder geval ook silverstone en zalman) maken gebruik van hardware van SoundGraph, die weer de producent is van de hardware van iMon. Hierbij sluit je de on/off switch van je case op het iMon device aan, en ga je daar vandaan weer naar het mobo toe. Vanaf de 24-pins voeding van het bord komt een verloopkabeltje waar 3 aders vanaf komen die het device (display en IR-receiver) van 5 volt voorzien. Zodoende zal, zelfs als je PC uit staat, je IR-receiver in staat zijn om de machine aan te zetten. Devices die dus alleen van USB gebruik maken, zoals Flirc maar ook bijvoorbeeld een CEC-adapter kunnen dit niet, tenzij je mobo wake-on-usb support vanuit S5-stand (echt uit dus), maar dit doet vrijwel geen een bord. Wil je dus per sé die aan-functionaliteit, dan is dit de enige gegarandeerde methode via een remote. Alternatief is WOL toepassen vanaf een smartphone of tablet uiteraard.
Ik kwam laatst ook deze units van ms-tech tegen:
micro-atx
[afbeelding]
pricewatch: MS-Tech MC-1200
itx
[afbeelding]
pricewatch: MS-Tech MC-80BL/120W

leuke kastjes met remote. celeron 847 of amd bordje erbij (a 60euro), 2gb geheugen, hdd en je mediacenter (openelec) is klaar.

In de 1e kan je nog een add-on low-profile kaart plaatsen en in de 2e zou je dan het moederbord moeten vervangen mocht deze niet meer voldoen.
Naar mijn mening duurzamere oplossingen :)
Hou er wel rekening mee dat deze cases met voeding worden geleverd, en MS-Tech bekend staat om hun uiterst slechte voedingen die worden meegeleverd, en eigenlijk alleen goed zijn om direct te vervangen. Je betaalt dus relatief veel geld voor die cases.
Wat dat betreft ben je imho slimmer bezig met een streacom of silverstone-case, waarmee je een kwalitatief aanzienlijk beter product in huis haalt.
Zelf heb ik een streacom
[afbeelding]
met zo'n amd bordje erin (e350m1),
Mocht dat straks niet meer afdoende zijn prop ik er een low-profile gpu bij, of vervang ik het bordje door een nieuwe :)
Streacom maakt nette cases, maar er zijn zoals gezegd nog een hoop andere aanbieders die hele fraaie behuizingen op de markt hebben gebracht, maar elk weer met hun eigen eigenschappen. Zo heeft Silverstone bijvoorbeeld nog niet zo lang geleden hun pricewatch: Silverstone SST-PT12B op de markt gebracht, dat gemaat is voor Thin-ITX-bordjes, maar deze is zo plat dat er alleen een pricewatch: Intel HTS1155LP in past. Dit zijn allemaal puntjes om in overweging te nemen natuurlijk.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-07 10:39
De grote ms-tech case heeft geen voeding, maar bied plaats aan een standaard atx voeding.
Het nadeel van streacom en silverstone is dat ze wat duur zijn en niet iedereen daar de portemonnee voor wil trekken merk ik.
Zo'n goedkoper stuk staal is dan een goed alternatief :)
Als je van de kleine case de voeding moet vervangen, kost je dat ook maar 30-40 euro, altijd nog goedkoper dan de streacom. Waar had je gelezen dat die dingen klappen? Scheelt weer een hoop ellende als ik er 1 voor iemand ga bouwen.

Bedenk dat 4k tv's nu duur zijn, maar over een aantal jaar niet meer. als je nu al een 4k tv voor 2200 euro hebt, moeten ze binnen 3-4 jaar wel onder de 1000 komen. Even dan 400 euro aan een nieuwe htpc uitgeven is dan opeens wel een grote investering. Het loont dus de moeite om er over na te denken, of het risico te accepteren :)

Ik was ook blij verrast door de simpele maar doeltreffende oplossing van mn streacom case betreffende het aan/uit zetten. Helaas kleven er nog nadelen aan. zo gaat hij ook aan als ik mijn apple tv gebruik :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
sharkzor schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 09:29:
De grote ms-tech case heeft geen voeding, maar bied plaats aan een standaard atx voeding.
Volgens de pricewatch hebben ze alle2 een voeding. De grote met 350Watt rommel :{
Het nadeel van streacom en silverstone is dat ze wat duur zijn en niet iedereen daar de portemonnee voor wil trekken merk ik.
Het is in verhouding wel veel geld, maar als je vervolgens dit duidelijk kan motiveren in bouw-kwaliteit, gebruikte materialen, features en design, dan vind ik het niet duur. Dat iets veel geld is, wil niet daarmee zeggen dat het duur is.
Zo'n goedkoper stuk staal is dan een goed alternatief :)
Da's dus nog even lastig te beoordelen. Immers, volgens de pricewatch komen ze alle2 mét voeding, en die kan je vrijwel direct afschrijven. Tel dus nog maar 50,- erbij op, en dan haal je voor datzelfde geld ook een heel fraaie case van SilverStone, Fractal Design etc. in huis van over het algemeen aanzienlijk betere kwaliteit. Vanuit dat oogpunt gezien zijn de cases van MS-Tech dus wel weer relatief duur zelfs.
Als je van de kleine case de voeding moet vervangen, kost je dat ook maar 30-40 euro, altijd nog goedkoper dan de streacom. Waar had je gelezen dat die dingen klappen? Scheelt weer een hoop ellende als ik er 1 voor iemand ga bouwen.
Het is niet zo zeer dat ze stuk gaan, maar dat ze geen heel mooie constante spanning afgeven.. Als de output 5v moet zijn, dan wil je ook dat deze constant 5v is, en niet de ene keer 4,8 en de andere keer 5,2. Daar kan je heel vervelende errors uit krijgen, varierend van spontane crashes tot aan beschadigen van andere hardware aan toe. Geen feest dus. Een goede voeding kost een paar stuivers, maar het is het imho wel waard. Je hoeft het natuurlijk ook niet direct over de top heen te trekken door gold-certificate en modulair te kiezen natuurlijk; dat is weer het andere uiterste.
Bedenk dat 4k tv's nu duur zijn, maar over een aantal jaar niet meer. als je nu al een 4k tv voor 2200 euro hebt, moeten ze binnen 3-4 jaar wel onder de 1000 komen. Even dan 400 euro aan een nieuwe htpc uitgeven is dan opeens wel een grote investering. Het loont dus de moeite om er over na te denken, of het risico te accepteren :)
Voor 400,- zou je dan wel weer extreem aan het upgraden zijn; als je naar de huidige generatie hardware kijkt zou je in dat geval spreken over (hooguit) een moederbord en APU; bij elkaar nog geen 150,- plus dat je dan wel weer meteen een update van je systeem doet zodat die nog wat langer mee kan. Zet je dat af tegen 4 jaar gebruik dan hebben we het dus over grofweg 35,- per jaar. Lijkt me geen slechte deal.
Ik was ook blij verrast door de simpele maar doeltreffende oplossing van mn streacom case betreffende het aan/uit zetten. Helaas kleven er nog nadelen aan. zo gaat hij ook aan als ik mijn apple tv gebruik :(
Weer een van de vele redenen waarom ik van mening ben dat het heel hoog tijd wordt dat CEC deze functionaliteit goed gaat opvangen op HTPC’s; dat zou de hele zaak enorm vereenvoudigen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJburger
Aangezien dit een discussie is over ieders favoriete setup mbt mediaplayers, wil ik mijn ideale setup voorleggen aan medetweakers en kijken of dit technisch mogelijk is volgens jullie. Hier komt ie:

Ik heb een MacBook pro. Dit is de enige computer in huis. Ook wil ik graag een htpc bouwen. Aangezien ik niet wil streamen wil ik de content direct afspelen van de hdd van de htpc.

Kan ik mijn tv-shows en etc. via een torrentclient direct downloaden op de harde schijf van de htpc?

Dus dat, mbv sickbeard bijvoorbeeld (compleet automated dus), op m'n MacBook een torrentclient opstart en de bestanden direct download op de hdd van mijn htpc en dat mijn htpc dit dan logischerwijs gewoon afspeelt en niet alsnog loopt te streamen. Is dit mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
IJburger schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 12:00:
Aangezien dit een discussie is over ieders favoriete setup mbt mediaplayers, wil ik mijn ideale setup voorleggen aan medetweakers en kijken of dit technisch mogelijk is volgens jullie. Hier komt ie:

Ik heb een MacBook pro. Dit is de enige computer in huis. Ook wil ik graag een htpc bouwen. Aangezien ik niet wil streamen wil ik de content direct afspelen van de hdd van de htpc.

Kan ik mijn tv-shows en etc. via een torrentclient direct downloaden op de harde schijf van de htpc?

Dus dat, mbv sickbeard bijvoorbeeld (compleet automated dus), op m'n MacBook een torrentclient opstart en de bestanden direct download op de hdd van mijn htpc en dat mijn htpc dit dan logischerwijs gewoon afspeelt en niet alsnog loopt te streamen. Is dit mogelijk?
ja, via api's

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJburger
Hoe gaat dat dan via api's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sowieso kun je natuurlijk direct op je HTPC downloaden. Je moet de benodigde software dan installeren op je HTPC. Het gaat jou om het gemak van bediening. Je wilt met je laptop de HTPC kunnen besturen om zo torrent bestanden in te voeren. Transmission is zo'n client die je remote kunt bedienen. Voor deze client is bijvoorbeeld ook een plugin voor het veelgebruikte OpenELEC.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 16328 op 06-12-2013 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJburger
Anoniem: 16328 schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 15:54:
Sowieso kun je natuurlijk direct op je HTPC downloaden. Je moet de benodigde software dan installeren op je HTPC. Het gaat jou om het gemak van bediening. Je wilt met je laptop de HTPC kunnen besturen om zo torrent bestanden in te voeren. Transmission is zo'n client die je remote kunt bedienen. Voor deze client is bijvoorbeeld ook een plugin voor het veelgebruikte OpenELEC.
Ik hoef niet zozeer controle over mijn htpc via mijn Macbook Pro. De MB moet als het ware alleen toegang tot de hdd v.d. htpc krijgen. OS en software hoef ik niet zozeer te besturen. Het is meer dat mijn Macbook de hdd van de htpc als netwerkschijf kan zien. Maar dat de htpc zijn eigen hdd, als zijn eigen traditionele hdd ziet

Bijv: ik zet alles goed op met Sickbeard, TVshows2 etc op mijn Macbook, en geef bij Transmission/uTorrent aan als downloadlocatie: /TVshows/-folder op harde schijf van HTPC. Nou dan ga ik naar de woonkamer, schakel in op mijn htpc die de gedownloade shows direct van zijn eigen schijf afspeelt, dus niet via het netwerk ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Op de HTPC installeer je naast je mediacenter-software (meestal XBMC, omdat dit overal lekker samen mee wil werken) nog SickBeard, en je download-programma (in jouw geval lijkt me een blackhole applicatie, dus een applicatie die een folder kan bewaken, zoals transmission) het handigst voor je torrents), en configureert de boel via api's om te downloaden. Alternatief is dat je blackhole op de Mac plaatst, en die de output weer naar de HTPC gooit (kan natuurlijk ook via de post-processing van sick beard, maar let wel op dat je alleen de locatie aanpast, en niet gaat renamen om problemen met subs e.d. te voorkomen) maar echt handig is dat niet. Logischer is om alles binnen de HTPC te houden, en vanaf de mac daar waar nodig via Api met BlackHole / Sick Beard etc praat.

[ Voor 4% gewijzigd door kroegtijger op 06-12-2013 16:45 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
IJburger schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 16:17:
[...]

Ik hoef niet zozeer controle over mijn htpc via mijn Macbook Pro. De MB moet als het ware alleen toegang tot de hdd v.d. htpc krijgen.
Waarom dan niet gewoon een drive-mapping of eventueel een RDP? (uiteraard afhankelijk van je OS; via Putty / WinSCP kan in veel gevallen ook prima).
OS en software hoef ik niet zozeer te besturen. Het is meer dat mijn Macbook de hdd van de htpc als netwerkschijf kan zien. Maar dat de htpc zijn eigen hdd, als zijn eigen traditionele hdd ziet

Bijv: ik zet alles goed op met Sickbeard, TVshows2 etc op mijn Macbook, en geef bij Transmission/uTorrent aan als downloadlocatie: /TVshows/-folder op harde schijf van HTPC. Nou dan ga ik naar de woonkamer, schakel in op mijn htpc die de gedownloade shows direct van zijn eigen schijf afspeelt, dus niet via het netwerk ofzo.
Dat kan ook; dan hoef je geen api's of iets dergelijks te gebruiken, maar dan heb je als nadeel dat je macbook én je HTPC altijd aan moet blijven staan tijdens de download. Makkelijker is dus als je de HTPC gewoon helemaal configureert, en op je macbook alles via web-interface doet.
Eventueel kan je nog een MySQL op je HTPC toevoegen en de XBMC-database centraal plaatsen, en ook XBMC op je macbook zetten die op dezelfde database connect (let wel op dat je dan dezelfde versies van XBMC overal gebruikt!!) zodat je op de macbook je library kan beheren en je op htpc dus niet steeds toetsenbord / muis nodig hebt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJburger
Ik hoef geen Mysql database aangezien ik op de MacBook geen xbmc hoef. De htpc wordt waarschijnlijk een hackintosh. Kan het niet wat meer straightforward dan met api'tjes, zwarte gaten etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Het meest straightforward is toch om alles op de HTPC te draaien? Zoals kroegtijger aangeeft.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJburger
Ja daar zat ik, dankzij kroegtijger, ook weer aan te denken. De reden waarom ik het via de MB Pro wilde proberen is zodat ik de htpc met rust laat en alleen xbmc erop laat draaien. Zo hoef ik dan niet steeds met een toetsenbordje op schoot series toevoegen aan sickbeard etc. en dan weer xbmc opstarten. Onhandig lijkt het me. Als ik dat zou doen dan krijg ik het gevoel dat ik gewoon een computer heb aangesloten op een led tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Sickbeard e.d. is webinterface en kan gewoon op je MB worden bediend... :)

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJburger
Kraades, ik wil jou en kroegtijger graag bedanken. Ik denk dat ik er met jullie tips wel uitkom. Moet nu nog alleen uitzoeken hoe en met wat ik mijn toekomstige hackintosh htpc in elkaar ga zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buffy1966
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:49
Ik wil een mediaplayer waarmee ik alle videoformaten en audioformaten kan afspelen (dus ook 1080p, DTS-HD/TrueHD), en zeker ook stil is. Ik heb getwijfeld tussen zelfbouw of kant en klare aankoop. Ik denk dat een zelfbouw ongeveer evenveel zou kosten, daarom gekozen voor de Brix omdat deze misschien het interessantste is en ook klein is. Als deze tegelijkertijd tijdens het afspelen ook zou kunnen downloaden en uitpakken zou dat leuk zijn.
XBMC zou ik dan willen bedienen met een Ipad, en een tablet met android.

Ik dacht aan een Gigabyte Brix GB-BXi3H-4010 met hierin een pricewatch: Crucial mSata M500 120GB voor het OS (Windows ??? met XBMC), en met geheugen pricewatch: Corsair CMSX8GX3M2A1600C9.
Of is de GB-BXi3H-4010 als mediaplayer overkill?
Op de Brix sluit ik dan een pricewatch: Icydock MB559U3S-1SB via USB3 aan met hierin een pricewatch: Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB

Het is de bedoeling dat ik met mijn computer, die zich ook in de woonkamer bevindt, de 4TB harde schijf kan zien. Alleen weet ik niet of dit mogelijk is vermits de Icydock MB559U3S-1SB geen NAS is. Kan dit?
Via de LAN zal dit niet lukken want de LAN connector van de Brix moet ik gebruiken voor internet om zo XBMC zijn info van films te kunnen laten lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:43
Ik zou ook eens kijken naar de Intel NUC variant hiervan: pricewatch: Intel Next Unit of Computing (3de generatie) Core i3-4010U. Voordeel is dat deze ook een infrarood poort heeft waardoor je hem evt. met een MCE remote of een Logitech Harmony kan bedienen :) En hij is goedkoper :9

Als je jouw HTPC opneemt in het netwerk en de harde schijf deelt moet het mogelijk zijn (volgens mij kan je zonder problemen externe schijven delen). Maar dan moet jouw HTPC wel altijd aanstaan als je die bestanden vanaf de andere computer wil benaderen.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:59
De generatie ervoor heeft een i3 3227. Als ik de reviews moet geloven is die sneller dan de i3 4010.

Nadeel van de NUC vind ik de mini HDMI. Waarom niet de gewone maat? Er is ruimte zat en vrijwel niemand gebruikt het mini formaat.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Om ruimte te besparen zit er mini hdmi en mini displayport op. Zodat er meer ruimte is voor usb en gigabit nic. Maar handig vind ik het ook niet.

Let op dat je bij de nuc nog een extra kaartje moet kopen voor wireless en bluetooth. Kost ~€25.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:12
Senor Sjon schreef op maandag 23 december 2013 @ 09:18:
De generatie ervoor heeft een i3 3227. Als ik de reviews moet geloven is die sneller dan de i3 4010.

Nadeel van de NUC vind ik de mini HDMI. Waarom niet de gewone maat? Er is ruimte zat en vrijwel niemand gebruikt het mini formaat.
heb je meer info over de vergelijking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Op zich is dat niet vreemd dat de eerste Haswell modellen wat langzamer zijn dan de laatste Ivy Bridge. De Haswell is wel zuiniger... ;) Maar daar moet je je idd niet op verkijken.

[ Voor 11% gewijzigd door technorabilia op 23-12-2013 11:14 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
The Fatal schreef op maandag 23 december 2013 @ 09:39:
[...]

heb je meer info over de vergelijking?
http://cpuboss.com/cpus/I...0U-vs-Intel-Core-i3-3227U

http://www.cpu-world.com/...e_i3_Mobile_i3-4010U.html

http://www.tomshardware.c...-generation-4010-ghz.html

Het blijft een beetje moeizaam vergelijk. De 4010 heeft de HD4400 als upgrade, maar die is wel een stuk lager geklokt. Het is echt een zoekplaatje:
http://www.notebookcheck....raphics-4000.69168.0.html
http://www.notebookcheck....raphics-4400.91979.0.html
VERGELIJKING

De GPU zou dus iets sneller moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
voor als media speler gebruik is de GPU belangrijker toch? En als ik die vergelijk met de HD4000 is de HD4400 sneller.
En denk dat de CPU 4010 voor normaal gebruik (internetten, mail, download/rar/par etc) en ook MKV/Blue-ray afspelen meer dan snel genoeg is.
Ik kijk alleen maar naar de Intel NUC op dit moment.
de oude:
pricewatch: Intel Next Unit of Computing kit (Core i3 3217U)
de nieuwe:
pricewatch: Intel Next Unit of Computing (3de generatie) Core i3-4010U
dit omdat ik het gevoel heb dat de chipset beter is en ik wat slechtere ervaring heb met de realtek on-board net werk kaarten zoals de GB Brixs bv heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het is even wachten wat de ZBOX gaat kosten:
http://www.zotac.com/prod...ction/specifications.html

Op Amazon zag ik $403 staan, nog niet heel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Heb de knoop doorgehakt na wat lezen. Heb de intel nuc I3-4010u besteld. Morten leuk gaan werken als htpc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Zo crappy dat op die Intel NUC's geen optische of coaxiale digitale uitgang zit. Zoiets i.c.m. met 8GB SSD (of kleiner) en OpenELEC zou the bomb zijn.

Nu kwam ik wel USB -> optische uitging kastjes tegen op Ebay, maar zoiets speciaals zal wel weer niet werken met zoiets als OpenELEC (of Linux in general). En ik heb geen zin op een enorme berg geld extra uit te geven aan een Windows 8 licentie :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 390011

Ik wil een keuze maken tussen de med800x3d en med1000x3d. Er zitten volgens mij geen verschillen behalve het uiterlijk. Heeft iemand wellicht nog advies? M.n. Voor muziek, films en 3 d films afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Snelheid van de processor maakt weinig uit beide i3's zijn snel genoeg voor alles wat je met een HTPC wilt doen. De USB 3.0 op de nieuwste versie is ook wel lekker. De verschillen in de GPU vind je hier: http://software.intel.com...-intel-processor-graphics

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buffy1966
Arjan90 schreef op zondag 22 december 2013 @ 22:39:
Ik zou ook eens kijken naar de Intel NUC variant hiervan: pricewatch: Intel Next Unit of Computing (3de generatie) Core i3-4010U. Voordeel is dat deze ook een infrarood poort heeft waardoor je hem evt. met een MCE remote of een Logitech Harmony kan bedienen :) En hij is goedkoper :9

Als je jouw HTPC opneemt in het netwerk en de harde schijf deelt moet het mogelijk zijn (volgens mij kan je zonder problemen externe schijven delen). Maar dan moet jouw HTPC wel altijd aanstaan als je die bestanden vanaf de andere computer wil benaderen.
Dus eerder de Intel NUC nemen zoals ik het hier van jou en van anderen lees.

Het is geen probleem voor mij om de HTPC aan te zetten als ik de harde schijf wil benaderen. De LAN zal ik dan op een switch moeten aansluiten om ook nog contact met internet te behouden.
Zal de snelheid tussen mijn computer en harde schijf die aangesloten is op de HTPC (NUC) dan even snel zijn als wanneer deze schijf zou aangesloten zijn via eSATA?
Ik zou denken van wel daar mijn computer en de NUC gigabit-LAN heeft en vermits de HDD de snelheidsbepalende factor is ( de traagste) is dit in real life misschien even snel.

Zou met de NUC i3 tijdens het afspelen ook downloaden en uitpakken mogelijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bartjuh schreef op maandag 23 december 2013 @ 20:20:
Zo crappy dat op die Intel NUC's geen optische of coaxiale digitale uitgang zit. Zoiets i.c.m. met 8GB SSD (of kleiner) en OpenELEC zou the bomb zijn.

Nu kwam ik wel USB -> optische uitging kastjes tegen op Ebay, maar zoiets speciaals zal wel weer niet werken met zoiets als OpenELEC (of Linux in general). En ik heb geen zin op een enorme berg geld extra uit te geven aan een Windows 8 licentie :/
Als je een systeem bouwt op basis van een normale i3 ben je niet per se heel veel meer geld kwijt.
Behuizing heb je voor zo'n 100 euro max. Wil je geen component stijl kan dit een mooi kastje zijn met VESA mount: pricewatch: Antec ISK 110 Vesa
pricewatch: Intel Core i3 4130 Boxed of een AMD: 100 euro
pricewatch: ASRock B85M-ITX: 70 euro.

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 16328 op 24-12-2013 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Anoniem: 16328 schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 18:45:
[...]Als je een systeem bouwt op basis van een normale i3 ben je niet per se heel veel meer geld kwijt.
Behuizing heb je voor zo'n 100 euro max. Wil je geen component stijl kan dit een mooi kastje zijn met VESA mount: pricewatch: Antec ISK 110 Vesa
Die Intel NUC i3 staat voor 142 euro in de pricewatch* (de Celeron nog iets minder). Kortom, dat is wel een stukje goedkoper :P . De nieuwe generatie biedt eigenlijk geen voordelen voor mediaplayer gebruik, dan is die oude generatie i3 prima.

pricewatch: Intel Next Unit of Computing kit (Core i3 3217U)

[ Voor 8% gewijzigd door Bartjuh op 24-12-2013 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar jij wilt een HTPC met optical out en dat is er niet op de NUC dan moet je wel gaan voor een ITX based HTPC. Of deze: pricewatch: Zotac ZBOX ID83 (ZBOX-ID83-BE)

Let op deze i3 heeft geen standaard ethernet poort. Dit moet je oplossen met een Thunderbolt of USB to ethernet adapter. Een normale i3 kost meer ;), rond de 250 euro.

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 16328 op 24-12-2013 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Geen ethernet poort, dat was me nog niet eens opgevallen :F

Wel behoorlijk lame... wat kost zoiets nou? Product placement zeker weer :/ Maar heel toevallig heb ik een USB-> ethernet adapter liggen te verstoffen tussen mijn rommel. Dus die upgrade is gratis :)

Externe USB geluidskaart met optisch, of gewoon USB-> optisch is wel te krijgen voor 25 euro, of zelfs minder.

Probleem is wel: Linux drivers voor zowel USB -> ethernet als USB -> optisch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buffy1966
Anoniem: 16328 schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 18:45:
[...]

Als je een systeem bouwt op basis van een normale i3 ben je niet per se heel veel meer geld kwijt.
Is deze dan niet interessanter pricewatch: Intel Core i3 4130T Boxed ?
Heeft een TDP van 35W. De fan zal hier hierdoor minder hard moeten werken en zal het systeem dus stiller maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:00

PnD

like in Pinda ^_^

Dit topic sprak me aan, omdat ik overweeg een mediaspeler aan te schaffen. Mijn ervaring is dat het "altijd wat is" met mediaspelers, daarom heb ik beneden ook een HTPC.

Ik heb KPN ITV en heb op de slaapkamer nu TV via het netwerk met een kastje van KPN.

Ik overweeg deze te vervangen, omdat:
- scheelt € 4 per maand
- netwerk loopt nu via stopcontact en dat stoort mijn subwoofer

Nu dacht ik dit te doen door een mediaspeler, zodat ik TV gewoon kan kijken via een app. Daarnaast kan ik dan ook gelijk eenvoudig gedownloade films en series kijken. Daarvoor versjouw ik nu mijn laptop..

Wensenlijst:
- KPN TV kijken met eenvoudige bediening (evt. via iphone)
- Series/films streamen vanaf PC beneden via wifi (1080p hoeft dan ook niet)

Wat ik vooral niet wil is een instabiel systeem waar veel aan firmware en alles gesleuteld moet worden.

[ Voor 5% gewijzigd door PnD op 30-12-2013 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomasdem
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-01 14:53
Ik heb deze thread ook met veel zorg doorgelezen, maar ben er nog niet helemaal uit.
In eerste instantie ben ik geneigd om voor de combinatie mediaspeler en NAS te gaan. Maar het probleem is dat ik onmogelijk een internetkabel kan doortrekken van mijn NAS naar de mediaspeler (evt. wel via powerlines maar daar lees ik toch ook niet zo een goede dingen over).
Dus lijkt een mediaspeler met ingebouwde HD een goede oplossing: dan moet ik nog beslissen welke mediaspeler ik neem. Mijn keuze ligt daarbij op dit moment voor een Mede8er MED800X3D of een
Popcorn Hour (al weet ik totaal niet goed kiezen tussen deze twee). Tenzij iemand het anders ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Goede Wifi verbinding werkt vaak ook wel, hoewel het niet aan te raden is. Maarre, onmogelijk bestaat niet. Als je ergens TV in huis hebt, dan kan je ook UTP in dezelfde buis proberen te proppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Tomasdem schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 14:50:
Ik heb deze thread ook met veel zorg doorgelezen, maar ben er nog niet helemaal uit.
In eerste instantie ben ik geneigd om voor de combinatie mediaspeler en NAS te gaan. Maar het probleem is dat ik onmogelijk een internetkabel kan doortrekken van mijn NAS naar de mediaspeler (evt. wel via powerlines maar daar lees ik toch ook niet zo een goede dingen over).
Er zijn wel redelijk goede powerline-oplossingen beschikbaar, maar dan gaat de prijs al snel omhoog. Alternatief zou Wifi kunnen zijn, maar ook daar geldt weer dat ook dat best prijzig wordt als je naar een goede stabiele verbinding wilt gaan.
Dus lijkt een mediaspeler met ingebouwde HD een goede oplossing: dan moet ik nog beslissen welke mediaspeler ik neem. Mijn keuze ligt daarbij op dit moment voor een Mede8er MED800X3D of een
Popcorn Hour (al weet ik totaal niet goed kiezen tussen deze twee). Tenzij iemand het anders ziet?
Waarom combineer je de wifi-mogelijkheid niet met een HDD in de mediaspeler? Dus een replicatie tussen je NAS en je Mediaspeler (of mogelijk beter een HTPC) voor je films, zodat je wel de centrale management van een NAS hebt, maar ook de snelheid van een lokale storage.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomasdem
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-01 14:53
Dat is inderdaad ook een goeie oplossing ja. Ik moet dan nog juist uitmaken welke Mediaspeler ik neem, t is moeilijk kiezen tussen de popcorn of de mede8er. Maar misschien dat het eigenlijk niet zo veel uitmaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buffy1966
Weet wel dat Mede8er geen DivX ondersteuning meer heeft.
Popcorn blijkbaar ook niet meer als ik het goed lees http://www.popcornhour.eu/nl/index.php?page=a400

[ Voor 59% gewijzigd door buffy1966 op 02-01-2014 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:26
buffy1966 schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 22:03:
Weet wel dat Mede8er geen DivX ondersteuning meer heeft.
Popcorn blijkbaar ook niet meer als ik het goed lees http://www.popcornhour.eu/nl/index.php?page=a400
Het staat er niet bij, dus waarom zou je niet goed lezen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online
Tomasdem schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 14:50:
[knip] Maar het probleem is dat ik onmogelijk een internetkabel kan doortrekken van mijn NAS naar de mediaspeler (evt. wel via powerlines maar daar lees ik toch ook niet zo een goede dingen over).
[knip]
Er zijn er bij die het toch heel aardig doen. Ik heb op dit moment een setje van D-link (500AV) draaien en daarmee wordt op een slaapkamer, via een indirect stopcontact (zelf getrokken kabel vanaf een ander stopcontact), toch +100Mbit gehaald. De D-link die in de meterkast zit (internet aanvoer), haalt zelfs de 500Mbit. Dat zijn toch prima bruikbare snelheden. Het is geen Gbit snelheid maar voor alles aan beschikbaar media toch vlot genoeg, zelfs BR iso's gaan stottervrij over het elektriciteitsnet.
Al met al een uitstekend alternatief, bij het ontbreken van een vaste kabel of degelijk wifi signaal ;)

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:42
Sorry als deze vraag al beantwoord is.
Op dit moment heb ik een mediaspeler staan in de woonkamer. Doet alles perfect, alleen loop ik tegen dingen aan zoals: het slomer worden bij het scrollen/browsen van mijn library en het beperkt aantal apps.

Het lijkt mij een goed idee en moment om over te stappen op een htpc.
Echter vraag ik mij af of je ook gewoon apps kan hebben zoals youtube en internetradio app op de htpc?
Of zijn deze apps gewoon te krijgen via xbmx?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Als ik een König usb -> ethernet adapter in een Intel NUC stop en OpenELEC of openXBMC installeer, gaat dat dan (naar alle waarschijnlijkheid) werken of niet? Linux kenners? Of is zoiets vragen om problemen?

Aangezien er geen ethernet op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-07 11:38

Isniedood

nee, echt niet!

Geen idee. Ik heb een ethernet naar firebolt kabel. Op zich werkt het prima, behalve dat wake on lan het niet doet via thunderbolt...

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bartjuh schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 14:00:
Als ik een König usb -> ethernet adapter in een Intel NUC stop en OpenELEC of openXBMC installeer, gaat dat dan (naar alle waarschijnlijkheid) werken of niet? Linux kenners? Of is zoiets vragen om problemen?

Er zijn veel mensen die bij een Android stick een USB to ethernet gebruiken en dan XBMC draaien. Linux ondersteunt ook standaard die USB to ethernet adapters voorzover ik heb begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-07 11:38

Isniedood

nee, echt niet!

Welke snelheden haal je via usb dan? usb 2.0 heeft die nuc.

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Isniedood schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 14:43:Geen idee. Ik heb een ethernet naar firebolt kabel. Op zich werkt het prima, behalve dat wake on lan het niet doet via thunderbolt...
Ja, dat is ook een optie, maarja, weer 29e extra ...
Anoniem: 16328 schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 15:02:
[...]Er zijn veel mensen die bij een Android stick een USB to ethernet gebruiken en dan XBMC draaien. Linux ondersteunt ook standaard die USB to ethernet adapters voorzover ik heb begrepen.
Hmm, dan ga ik gewoon de gok wagen denk... anders de thunderbolt->ethernet adapter.
Isniedood schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 15:55:Welke snelheden haal je via usb dan? usb 2.0 heeft die nuc.
100mbit/s is genoeg, althans, voor mij. USB 2.0 is 480mbit/s.

[ Voor 26% gewijzigd door Bartjuh op 22-01-2014 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Billie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-07 20:30
Kan je niet beter een wifi/BT kaart halen dan?

Deze setup heb ik in gedachte (als download/htpc/woonkamer pc):
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth€ 19,95€ 19,95
1Intel Next Unit of Computing kit (Core i3 3217U)€ 144,98€ 144,98
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 31,47€ 31,47
1Crucial CT51264BF160BJ€ 31,-€ 31,-
1Crucial mSata M500 120GB€ 66,84€ 66,84
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 294,24

Mijn game PC: http://tweakers.net/gallery/125384?inv_id=19781#tab:inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Willie Billie schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 21:28:

....
Nee, want ik ben niet zo'n wifi-fan. Het is trager, minder stabiel, fungeert als een hub (ipv switch), minder veilig, en brengt - zeker bij grote hoeveelheden data zoals films - een grote hoeveelheid em straling met zich mee waar nog steeds de lange-termijns gevolgen niet goed bekend van zijn.

Ja, ik gebruik ook wifi op mijn mobiel en tablet. Maar dat zijn kleine hoeveelheden data (web, mail, whatsapp), geen enorme hoeveelheden gigabytes aan films van 8-9 GB het stuk.

Nee, ik hou het gewoon bij bedraad ethernet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
Bartjuh schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 14:00:

Er zijn ook gewoon versies met ethernet beschikbaar hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

CeesKees schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 22:33:
[...]
Er zijn ook gewoon versies met ethernet beschikbaar hoor
Die zijn 80euro of meer duurder, niet echt waard imo :P Desnoods koop je een thunderbolt -> gigabit ethernet adapter voor 29 euro, dan nog is de volgende NUC ruim 50 euro duurder.

De celeron nuc is sandy bridge en een stuk trager, dus die valt voor mij af. Wil wel Ivy bridge (+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er is tegenwoordig ook een erg goedkope box van Zotac met een Celeron 1007U erin. Check eens de review: pricewatch: Zotac ZBOX ID18 Je krijgt alleen geen 3D weergave. Wel genoeg aansluitingen met 1Gbps ethernet, eSATA, 4x USB 2.0, 2x USB 3.0, Optical, HDMI, DVI, koptelefoon aansluiting en kaartlezer.

PassMark (goede indicatie voor CPU performance):
1007U: 1456
3217U: 2288
4010U: 2503

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 16328 op 23-01-2014 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukyLX
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-07-2024
Willie Billie schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 21:28:

Deze setup heb ik in gedachte (als download/htpc/woonkamer pc):
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth€ 19,95€ 19,95
1Intel Next Unit of Computing kit (Core i3 3217U)€ 144,98€ 144,98
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 31,47€ 31,47
1Crucial CT51264BF160BJ€ 31,-€ 31,-
1Crucial mSata M500 120GB€ 66,84€ 66,84
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 294,24
Mooie setup!
Wat zijn die Thunderbolt NUCs goedkoop geworden, dat scheelt €80,- met de ethernet variant!!

Ik ben benieuwd hoe die WLAN adapter gaat bevallen, 802.11 AC (en helemaal met 2 antennes) zou genoeg moeten zijn om fatsoenlijk te kunnen streamen en anders kun je in XBMC je buffergrootte nog aanpassen om de pieken en dalen op te vangen.

Ik heb zelf de ethernet variant van deze NUC en heb er nog een fanless behuizing (Akasa Newton) bij gekocht voor 4 tientjes. 't Is geen noodzaak, maar het koelt wel een stuk beter (en is natuurlijk stiller).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Anoniem: 16328 schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 00:51:
Er is tegenwoordig ook een erg goedkope box van Zotac met een Celeron 1007U erin. Check eens de review: pricewatch: Zotac ZBOX ID18 Je krijgt alleen geen 3D weergave. Wel genoeg aansluitingen met 1Gbps ethernet, eSATA, 4x USB 2.0, 2x USB 3.0, Optical, HDMI, DVI, koptelefoon aansluiting en kaartlezer.

PassMark (goede indicatie voor CPU performance):
1007U: 1456
3217U: 2288
4010U: 2503
Hmm, best interessant. Je levert wel wat CPU specs in, maar je krijgt er wel een iets lagere prijs en meer aansluitingen voor terug.

Ik zal mij er eens in verdiepen, thanks! :)

Edit: Lastig reviews vinden, maar hier is er een van een Poolse site:
http://translate.googleus...huhuisOmRfzmAv0FHc6ySiHeA

[ Voor 14% gewijzigd door Bartjuh op 23-01-2014 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online
Bartjuh schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 11:43:
[...]

Hmm, best interessant. Je levert wel wat CPU specs in, maar je krijgt er wel een iets lagere prijs en meer aansluitingen voor terug.

[knip]
Je levert naast CPU ook op GPU in, en dat scheelt behoorlijk. Niet dat de 1007U niet voldoende zou zijn voor de meeste toepassingen, maar het is wel de moeite waard om de Celeron en i3 op alle vlakken met elkaar te vergelijken, niet alleen op het CPU gedeelte.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

hardware-lover schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 14:28:
[...]Je levert naast CPU ook op GPU in, en dat scheelt behoorlijk. Niet dat de 1007U niet voldoende zou zijn voor de meeste toepassingen, maar het is wel de moeite waard om de Celeron en i3 op alle vlakken met elkaar te vergelijken, niet alleen op het CPU gedeelte.
True, maar als je met de GPU van de Celeron met twee vingers in de neus 1080p kan afspelen, dan is sneller niet zo belangrijk meer. Als 1080p kan en het menu is snel en vloeiend, dan is het goed wmb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online
Het ene 1080p bestand is het andere niet. Ik heb wel wat test-video's waarmee die vingers heel snel uit de neus zullen verdwijnen en plaats maken voor een loopneus 😉 waarmee ik alleen maar aan wil geven dat de HD 4000 en i3 nogal wat meer in hun mars hebben dan aangehaalde Celeron uitvoering. Maar nogmaals, voor het meeste standaard materiaal prima geschikt, zonder twijfel.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

hardware-lover schreef op maandag 27 januari 2014 @ 02:09:
Het ene 1080p bestand is het andere niet. Ik heb wel wat test-video's waarmee die vingers heel snel uit de neus zullen verdwijnen en plaats maken voor een loopneus 😉 waarmee ik alleen maar aan wil geven dat de HD 4000 en i3 nogal wat meer in hun mars hebben dan aangehaalde Celeron uitvoering. Maar nogmaals, voor het meeste standaard materiaal prima geschikt, zonder twijfel.
In de Zotax ZBOX ID18 speelt wel 4k soepel af in OpenELEC, volgens een user review op Tweakers:
productreview: Zotac ZBOX ID18 review door see

Maar een aantal h265 bestanden heeft hij moeite mee. Maar dat zijn van die formaten waarin je nooit een film ziet, alleen speciale testbestandjes.
Pagina: 1 2 Laatste