• CeesKees
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 08:54

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
Mediaplayers…

Een gewone hobby, of toch liefhebberij?

De wereld van mediaplayers is nogal… verwarrend, en heel groot! Er is veel te koop! Dat is mooi, maar het maakt het kiezen van een mediaplayer niet gemakkelijker! Vandaar dit stuk tekst.

De eerste vraag die je jezelf mag stellen is: Wat is mijn doel met de mediaplayer?
Is het doel het afspelen van media (duh) maar ook niet meer dan dat? Dan kan een goedkope, eenvoudige oplossing volstaan. Wil je meer? Bijvoorbeeld eyecandy (moviesheets, bijhouden welke aflevering van series bekeken is), Airplay integratie, volledige besturing met tablet of telefoon, dan is een meer geavanceerde, of zelfs HTPC oplossing nodig.

De eenvoudige oplossing:
Zelf ben ik al enige jaren tevreden met het merk “Western Digital”. Of je nu vanaf je netwerk (met een NAS) of vanaf een harde schijf die je met je computer vult wilt afspelen, deze beestjes lijken nergens moeite mee te hebben. Daarnaast zijn ze verkrijgbaar voor een zeer schappelijke prijs! Een ieder die zijn eerste stappen in de wereld van mediaspelers zet, kan ik deze zeer zeker aanraden. De Western Digital die ik zelf thuis heb staan, gaat ook zeker niet weg!

pricewatch: Western Digital TV Live (2011)
(gewoon bij bol.com, 79 euro incl verzenden…)
http://www.bol.com/nl/p/w...errer=ADVNLTWE00201300099

Ook is er een WDTV remote app waarmee het apparaat te bedienen is, werkt youtube en wanneer Netflix eindelijk in Nederland beschikbaar is zou dit ook moeten werken.

De alles-in-een oplossing:
Een andere manier om de media af te spelen is vanaf een in de mediaspeler ingebouwde harde schijf.
Persoonlijk heeft dit niet mijn voorkeur, omdat dit, naar mijn mening een groot deel aan flexibiliteit wegneemt. Je bent immers niet meer zo vrij om, zoals met een externe USB harde schijf, de data er gewoon op te zetten, en als je toch gaat streamen, waarvoor heb je dan nog een ingebouwde harde schijf nodig?
Over deze manier van media spelen hoor ik veel goede berichten over de merken “Popcorn Hour” en “Mede8ter”. Al gaan de prijzen van deze beestjes toch al snel richting het dubbele, of meer van de Western Digital.

pricewatch: Popcorn Hour A-300 1TB
pricewatch: Mede8er MED800X3D/WP-2000 2TB
pricewatch: Western Digital WD TV Live Hub 1TB

De (voor mij) perfecte oplossing:
Inmiddels heb ik al heel wat stappen in mediaafspeelland gezet. Van het branden van DVD’s ben ik via het vanaf een computer streamen naar PS3, langs vanaf de computer streamen naar WDTV live, onder het vanaf een NAS streamen naar een AppleTV (met XBMC), over een BOXEE, rakelings langs een Raspberry Pi uiteindelijk terecht gekomen bij de HTPC. En ik moet zeggen.. Het is wat mij betreft een verademing.
Nu heb ik nogal wat eisen aan mijn afspeeldevice:
- Kleine formfactor (appleTV formaat, niet groter dan 3 CD-doosjes)
- 1080p
- HD audio
- “Moviesheets” en andere eyecandy
- Harde schijf niet nodig (heb een NAS)
- Bedienbaar met remote van de TV
- Fraaie app op telefoon en tablet
- Eenvoudig te bedienen
- Snel

(mede) door deze eisen ben ik terecht gekomen bij HTPC’s met XBMC als besturing. Dit kan alles wat ik wil, en nog veel meer… De thema’s zijn te veranderen, dus het uiterlijk kan naar persoonlijke smaak worden aangepast, het apparaat is snel (huidig is in 34 seconden gebruiksklaar) en speelt vooralsnog alles af wat ik vraag.
Groot nadeel aan deze (en mijn huidige) oplossing is de prijs. Als we uitgaan van wat ik nu heb staan, is deze toch wel substantieel hoger dan de eerste oplossing die ik heb aangedragen.

- € 160,-- Intel NUC barebone (superkleine computer) pricewatch: Intel Next Unit of Computing kit (Celeron 847)
- € 45,-- CEC module (bediening met remote van TV) http://www.pulse-eight.co...usb-hdmi-cec-adapter.aspx
- €25,-- geheugen
- €5,-- tot €10,-- USB stick voor XBMC
In totaal ben je dus snel zo’n € 240,-- kwijt. Maar dan heb je wel de (in mijn ogen) perfecte oplossing.

Let wel, ik gebruik deze dus in combinatie met een NAS (netwerkhardeschijf) en een bekabelde aansluiting op het netwerk.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
Bij de Pi ben ik mij uiteindelijk gaan ergeren aan de snelheid. Dat heb ik met deze oplossing niet meer. Mocht er een Pi uitkomen die (minimal) 3 keer zo snel is, ben ik de eerste die er een aanschaft.

En ach, pijn in de portemonnee... Wat je zegt, het is maar even!

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
hjs schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 11:49:
Is er geen AMD alternatief voor de Intel NUC?
Op GPU gebied is volgens mij de AMD variant wat vlotter en ondersteund net even wat meer codecs (toch?)
Volgens mij is het lastig (of niet mogelijk) om HD-audio uit een AMD device te krijgen met OpenELEC.

Daarnaast vind ik (en ja, dat is persoonlijk) die NUC wel erg mooi.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
deepbass909 schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 10:18:
@CeesKees
Ik ben het toch niet helemaal met je eens.
Daar ben ik blij mee. Het zou vervelend zijn om het altijd maar met elkaar eens te zijn!
Een mediaplayer is in de strikste zin inderdaad alleen een afspeelapparaat, als er een harddisk in zit, is het formeel een mediaserver (wat jij de alles-in-één oplossing noemt). Die laatste heeft zeker een aantal voordelen, zo kan hij stand-alone draaien (makkelijk als je een filmavond organiseert ergens, je kan gewoon je hele collectie meeslepen) en is daardoor ook niet afhankelijk van een stabiel netwerk. Zeker de hoogste kwaliteit bluray rips willen nog weleens problemen geven met de beschikbare netwerkbandbreedte (100Mbit is dan eigenlijk net te weinig).
Ik heb dit verhaal geschreven vanuit mijn beleving, vandaar dat het ook heet "Hoe ik het zie".

Mijn MediaServer is mijn NAS. Daarop staat alle data, daar download ik alles mee, en vanaf daar speel ik alles af. Geen apparaat met een harddisk in mijn afspeelruimte, dus minder kans op geluidsoverlast. Daarnaast organiseer ik niet ergens een filmavond. Ik kijk films en series thuis, op mijn eigen bank, op mijn eigen TV. Als iemand anders thuis dezelfde films wil zien, dan kan dat. Geef mij een harddisk en ik vul deze vanaf mn NAS.
Als je in huis op meerdere plekken media wilt spelen, is het handig om op de belangrijkste locatie een media-server te hebben, en elders mediaplayers. Nadeel van een server is alleen wel de omvang, die vaak richting dat van een oude cd-speler gaat. Maar bij bijv. de Popcornhour geeft dat wel weer als voordeel dat er een vrij duidelijk scherm in de speler zit, waardoor je voor het afspelen van muziek bijv. geen tv aan hoeft hebben.
Hmn, ja, mijn NAS staat in de meterkast (eigenlijk de trapkast, maar je begrijpt wat ik bedoel) en voor afspelen zonder TV gebruik ik mijn (android) telefoon, mijn (android) tablet of mijn iPod Touch. Geloof mij, dat is duidelijker dan welk scherm op welke mediaspeler.
Tweede probleem dat ik bijna standaard heb met oplossingen anders dan de betere mediaplayers/servers, is het gebrek aan audio-uitgangen. Ik heb zelf al eens naar de Intel NUC gekeken, het is een mooi apparaatje, en omdat het gewoon een PC is, biedt het ongekende vrijheden. Maar er zit alleen een HDMI-uitgang op. Mijn AV-installatie (en met mij die van nog behoorlijk veel mensen) heeft geen 6.1-receiver die overweg kan met HDMI. Ik moet dus of optisch of coaxiaal het geluid kunnen aansluiten (geluid via HDMI naar de TV en dan naar de receiver, geeft alleen stereo), en juist daar gaat het vaak mis bij dit soort oplossingen. Er moet of een kostbare HDMI - SPDIF adapter bij tussen, of je zit vast aan sub-optimaal geluid. Wisselen van receiver is eigenlijk een no-go. Kwalitatief is het een top-receiver, en ondanks het gebrek aan bijv. DTS-HD ondersteuning, blaast hij je nog steeds compleet weg.
Dat probleem heb ik dus niet. Mijn receiver ondersteunt volledig HDMI. Daarnaast geeft mijn TV via de optical uitgang gewoon 5.1 DTS en Dolby door. (overigens niet getest wat deze doet met HD formaten)

Er komt een dag dat je gaat wisselen van receiver, en dan heb je dus wel iets aan zo'n oplossing als de NUC. Nogmaals, verhaal is geschreven vanuit mijn eigen beleving.

Ik zou altijd gaan voor de (netwerk)Mediaplayer, evt met een externe harddisk, of de HTPC oplossing. Die ook zelfs met externe harddisk zou kunnen werken.
Dat probleem speelt voor mij bij vrijwel elke HTPC-oplossing die ik tot nog toe tegen ben gekomen (de Pi, NUC, Android players, etc).
De zgn. Zotac Boxen, en de Giada minPC hebben wel optical out, en zouden daarmee wel als HTPC voor jou kunnen voldoen.

Weliswaar niet zo aantrekkelijk (wat mij betreft) als de NUC, maar wel compleet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
basset schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 15:12:
Voor mij zou het een combinatie moeten zijn van de Sonos interface muziekafspeelmogelijkheden. Dus vanaf Iphone en Android afspeellijsten kunnen maken, zodat je voor muziek geen tv hoeft aan te zetten.
Dit
basset schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 15:12:
En XBMC interface.
Formaat van een macmini
En dit heb ik dus.

XBMC ondersteunt tegenwoordig Airplay, dat samen met de DS-Audio app van Synology kan wat jij wil makkelijk. (en nog zoveel meer)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
Pos2007 schreef op zondag 07 juli 2013 @ 10:08:
Is de Intel NUC goed te horen tijdens het afspelen van media?
Tot nu toe niets kunnen waarnemen qua geluid met afspelen.

Een keer, na XBMC installatie, tijdens het scannen van media, terwijl ik een film afspeelde, toen heb ik de fan een klein beetje gehoord. Verder niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
DjVe schreef op maandag 08 juli 2013 @ 15:37:
Wat ik een groot nadeel vind van micro pctjes is de fan! Ik wil een stil systeem!
.

De truc voor een stil systeem zit in je opslag. Wanneer je die op een nas hebt, heeft de fan van de (bijvoorbeeld) NUC) geen enkele reden om aan te gaan slaan.

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
MKL_89 schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 17:46:
Vanwege de zee aan informatie in dit topic (en andere van onder meer CeesKees hierboven) ben ik nog meer in de war dan ooit. Er zijn zo veel opties... Wie wil mij advies geven? Ik ben namelijk een behoorlijke leek op het gebied van mediaspelers, HTPC's en dergelijke.

Situatie:
Ik wil graag voor mijn vader een mediaspeler aanschaffen voor zijn verjaardag. (Hij neemt momenteel zelfs nog films op van de TV om ze vervolgens te branden op een DVD. :D) Ik zat te denken om daarnaast een NAS te kopen of een hardeschijf die ik dan in de mediaspeler zet. Maar ik zie een aantal interessante alternatieven voorbij komen (HTPC bijvoorbeeld), maar ik twijfel of ik de relevante kennis heb om dat te installeren. En daarnaast moet het allemaal natuurlijk wel praktisch en eenvoudig zijn voor mijn vader.

Wat raden jullie mij aan te doen? Het budget ligt rond de 250 euro. Alvast erg bedankt voor tips en adviezen.
Hou het simpel voor iedereen..

Eenvoudige mediaspeler, externe Harddisk.

Eens in de zoveel tijd vul je de harddisk opnieuw.

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
Ben ik met Vosss eens. Zet ze dan eerst op een externe HD en kopièer deze bestanden naar de interne HDD (evt)

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
rscheper schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 12:54:

Ik ben vooral benieuwd naar hoe de celeron versie presteert tov een wd tv live.
Dat is een flink verschil...

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
Het zou vast beter kunnen voor hetzelfde geld. Maar zal het dan ook zo klein zijn?
Dat is voor mij (een van) de doorslaggevende factor geweest.

Optische drive heb ik niet nodig/ heb ik in mijn PS3.

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
The Fatal schreef op donderdag 12 september 2013 @ 17:55:
Heb je ondertussen al problemen gehad met films dat de Intel HD chip het niet trok op Full HD?

Zelf ook aan het kijken naar een NUC oplossing. Twijfel nog, (zeker met het vooruitzicht dat de Haswell gaat komen) of het grafisch sterk genoeg is en of een bediening via een Logitech Harmony bijvoorbeeld goed gaat werken.
Kwa netwerk etc zal het geen problemen geven.
Ik ben nog tegen geen enkel problem aangelopen.

Harmony gaat ook werken. Je kunt dan nog kiezen voor een IR ontvanger (even zoeken welke XBMC ondersteund) of een CEC adapter

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
De nieuwe Haswell zal vast weer wat sneller zijn.
Al moet ik zeggen dat de NUC die ik heb (celeron) al meer dan voldoende is.

Gisteren OpenELEC geupdate, dat ging ook makkelijk! NUC werkt nog steeds super!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
Dit topic toch even kicken... Waar ik nu tegenaanloop:

XBMC + NAS in een enkel device (voor sommigen een wens)...

http://nl.hardware.info/t...t-hdmi-mediaspeler-review
http://nl.hardware.info/r...view-slimme-woonkamer-nas

pricewatch: Asustor AS-302T

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
pvtonger schreef op maandag 04 november 2013 @ 09:07:
Ik ben blij dat ik dit topic per toeval ben tegengekomen. Was op zoek naar een mede8er, maar zo'n NUC oplossing bevalt me veel beter. Afgelopen weekend een versie met Celeron aangeschaft. Geheugen en een USB met OpenElec erin en alles werkte out of the box. Geweldig.

Bedankt voor de tip!

PS Ik heb de OpenElec generic i386 build genomen. Ik neem aan dat dat degene is die ik moet hebben.
En dat is de reden waarom ik dit topic heb aangemaakt!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
kaisersoze schreef op woensdag 20 november 2013 @ 18:45:
Ik heb ook al vele mediaspelers achter de rug. Als student jaren geleden de PC direct op mijn TV aangesloten daarna WD TV HD geprobeerd maar vervolgens weer naar PC direct op TV teruggegaan. Enkele maanden geleden heb ik een Raspberry Pi aangeschaft maar dat werkt toch niet snel genoeg voor mij. Op de Pi ook veel problemen gehad met corrupte data op de SD kaart door het overklokken. Elke keer weer opnieuw beginnen of backups terugzetten is irritant maar ook de langzame interface en gebrek aan DTS ondersteuning vind ik i=kwalijk.

Nu de knoop doorgehakt en ga het echt goed aanpakken:

- De nieuwe Intel NUC core i5 Haswell daarmee zit ik ook goed voor de komende jaren als 4K UHD films gaan landen
- 120GB Crucial mSata SSD
- 8GB DDR3 1600 geheugen (2x 4GB)
- Wifi AC dual mini pci ontvanger
- 2x 2GB externe USB 3 harde schijven voor films, series en muziek
- Universele afstandsbediening (hier ben ik nog niet uit, iemand tips?)

Op de NUC ga ik linux + xbmc installeren. De NUC zal niet alleen als mediaspeler/HTPC dienen maar ook de films zelf downloaden. Ik heb in mijn netwerk al een oude bak draaien die dient als TV server, die draait op linux met TV Headend met drie tuners waar ik erg tevreden over ben. Wellicht dat ik in de toekomst nog eens een snelle NAS met veel opslag aanschaf. De TV server heeft ook nog 6GB opslag dus daarmee zit ik met de twee USB HDD's de komende tijd wel goed.

Ik wil de komende weken de onderdelen gaan bestellen, zodat ik hopelijk de hele setup tegen het einde van het jaar heb draaien. Al met al kost het een behoorlijke bak geld maar ben ik er wel van verzekerd dat ik met deze setup de komende 5 jaar met plezier TV, films en series kan kijken.
Persoonlijk ben ik er voorstander van om je afspeel en je opslag/download device te splitsen.

Financieel voordeel voor jou, omdat je geen SSD hoeft te kopen (OpenELEC draait op een USB stick)
Universele afstandsbedieining zou ik ook niet doen. Ga voor een CEC module, dan kun je gewoon met de remote van je TV.

Wat je dan wel nodig hebt is een NAS en een (tweetal) interne harddisks.

Zo snel geen zin om e.e.a. voor te rekenen, maar ik denk dat je qua kosten niet zo heel veel duurder uit bent, maar er wel een heleboel mee wint qua gemak.

En ik zou altijd met een kabel aan je netwerk gaan aansluiten.

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
Huuu... Dat is gewoon een raspberry pi in een wit jasje... Ik zou er niet aan beginnen!

[Voor 67% gewijzigd door Michael Knight op 21-11-2013 19:50]

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
Bartjuh schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 14:00:
Als ik een König usb -> ethernet adapter in een Intel NUC stop en OpenELEC of openXBMC installeer, gaat dat dan (naar alle waarschijnlijkheid) werken of niet? Linux kenners? Of is zoiets vragen om problemen?

Aangezien er geen ethernet op zit.
Er zijn ook gewoon versies met ethernet beschikbaar hoor

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee