Zoals ook al meerdere keren daarover is opgemerkt is geluidsproductie van dergelijke devices dan ook lang niet overal hetzelfde. Immers zijn er zeer veel verschillende zaken die invloed uitoefenen op hoeveel geluid er geproduceerd wordt. Zoals je zelf al aangeeft kan stof een factor zijn, maar ook welke fan er gebruikt wordt, wat de omgevings-temperatuur is, hoe lang de machine draait, hoe de behuizing ingedeeld is en ga zo maar door, maar ook welke load de NUC te verwerken krijgt. Alleen al op basis daarvan kan je geen eenduidig advise geven over wat wel en wat geen aanzienlijke (lees: hinderlijke) hoeveelheid geluid produceert zonder al die variabelen in overweging te nemen. Wat je echter wel 100% zeker weet is dat als je geen bewegende onderdelen hebt, je absoluut zeker een stil system hebt.hardware-lover schreef op donderdag 21 november 2013 @ 14:56:
[...]
Dat durf ik hier op Tweakers niet hardop te zeggen want er zijn er bij die volhouden dat zo'n kleine fan herrie zou MOETEN gaan maken. Is het niet meteen na aankoop dan wel na enige tijd als deze volledig dicht is geslipt met stof. Dat het in de praktijk niet altijd zo hoeft te zijn wordt niet voor waar aangenomen dus dan laat ik dat soort uitspraken maar achterwege. Nee, een mini HTPC behuizing die niet passief wordt gekoeld is gedoemd tot herriebak. Dat ik zelf al 4 jaar dagelijks een Asus EB1501 in gebruik heb op de slaapkamer en dat deze nog steeds nauwelijks hoorbaar is vanaf korte afstand, dat moet een fabeltje zijn.
Afijn, o.a. de nieuwe generatie NUC's lijken zeer interessant als compacte HTPC oplossing (vind ik)
Daarnaast is geluid ook nog eens enorm relatief. Wat de een als hinderlijk ervaart ziet de ander als geen enkel probleem. En ook dan spelen weer omgevings-variabelen een rol. Denk aan hoeveel geluid er nog meer om je heen is bijvoorbeeld, maar ook de kwaliteit van je eigen gehoor.
Dat je helemaal gelukkig bent met je eigen setup is natuurlijk prima, en dat het een (geode) indicatie voor anderen is, ben ik het ook helemaal mee eens. Immers, een NUC is een prima device, maar het is simpelweg niet mogelijk om met zekerheid te stellen dat een dergelijk device geen hinderlijk geluid voor de uiteindelijke eindgebruiker zal opleveren, simpelweg omdat je niet over alle benodigde informatie beschikt om daar een zinnnig antwoord op te geven (en al zou je die gegevens wel hebben, dan nog is het bijna niet mogelijk om er enige garanties op af te geven)