[Algemeen] AMD Nieuwsdiscussietopic - deel 34 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 55 Laatste
Acties:
  • 341.662 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack77
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-04 19:54
Kijk even naar de frontpage...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-05 09:52

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Update (17:58): Naar aanleiding van een privébericht van ThomasH kunnen we concluderen dat we te maken hebben met foutieve informatie vanuit X-bit labs. De desbetreffende productcodes zijn interne codenamen die ECS gebruikt heeft bij het testen van de CPU’s en betreffen geen echte producten. Kortom, we hebben van doen met engineering samples uit april 2011 met stepping A1 en B0.
Ze hebben alleen wel m'n naam verkeerd :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Wat is er met de frontpage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Oh, t.net heeft de phenom ii x8 ook gezien.... Dit topic niet helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Bedoel je dan, dat dit topic de Phenom II X8 nog niet heeft gezien of bedoel je dan dat Tweakers.net dit topic nog niet heeft gezien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
Dat laatste. Vanaf de foon dus ff kort ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:15
Intel extends lead over AMD

Beetje in strijd met het verhaal dat er Llano processors te kort zijn, maar de cijfers liegen er niet om! Intel zit nu wel erg ver boven de 80% marktaandeel :-(

Daar tegenover staat wel dat de Atom verkopen sterk zijn gedaald, dat zal deels te maken hebben met de populaire tablets, maar toch ook wel met het Brazos platform :)

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Het gaat hier ook om revenues, vergeet dat niet. Llano is door de tang genomen goedkoper dan de Intel tegenhangers. Daarnaast zorgen producten als de 2500(k) en 2600(k) natuurlijk voor behoorlijk veel revenue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Nu ga ik me nog schuldig voelen dat ik toch voor de 2500K ben gegaan :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springstof
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
StefanvanGelder schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 20:13:
Intel extends lead over AMD

Beetje in strijd met het verhaal dat er Llano processors te kort zijn, maar de cijfers liegen er niet om! Intel zit nu wel erg ver boven de 80% marktaandeel :-(

Daar tegenover staat wel dat de Atom verkopen sterk zijn gedaald, dat zal deels te maken hebben met de populaire tablets, maar toch ook wel met het Brazos platform :)
Slechte kerst voor AMD. Dat het om omzet gaat maakt het nog pijnlijker. Zoals aangegeven hebben de producten van AMD gemiddeld een lagere prijs. Procentueel gezien is het in het algemeen ook zo dat op producten met een lagere prijs een groter deel van de omzet uit kosten bestaat. Op goedkopere producten zit immers in de regel minder winstmarge. Als je concurrent dan een hogere omzet en winstmarge heeft ben je in elk geval goed bezig de verkeerde kant op te gaan!
dahakon schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 20:43:
Het gaat hier ook om revenues, vergeet dat niet. Llano is door de tang genomen goedkoper dan de Intel tegenhangers. Daarnaast zorgen producten als de 2500(k) en 2600(k) natuurlijk voor behoorlijk veel revenue.
Prijs is slechts 1 component van de omzet. De andere is natuurlijk de verkochte aantallen, maar het is waarschijnlijk dat ze voor relatief veel omzet zorgen als je ze vergelijkt met wat AMD in dat prijssegment te bieden heeft. Dat is namelijk in principe niks (concurrerend). Het is inderdaad vrij makkelijk voor Intel om verschillen te maken segmenten waar AMD in principe ontbreekt. Vooral dat moet ook in ogenschouw genomen worden.

[ Voor 27% gewijzigd door Springstof op 25-12-2011 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Springstof schreef op zondag 25 december 2011 @ 08:16:
[...]

Slechte kerst voor AMD. Dat het om omzet gaat maakt het nog pijnlijker. Zoals aangegeven hebben de producten van AMD gemiddeld een lagere prijs. Procentueel gezien is het in het algemeen ook zo dat op producten met een lagere prijs een groter deel van de omzet uit kosten bestaat. Op goedkopere producten zit immers in de regel minder winstmarge. Als je concurrent dan een hogere omzet en winstmarge heeft ben je in elk geval goed bezig de verkeerde kant op te gaan!
Je trekt een nogal voorbarige en verkeerde conclusie. Intel kan zijn aandeel wel hebben vergroot inzake revenue's, maar dat betekent niet automatisch dat AMD's eigen revenue gekelderd is ten opzichte van ervoor. Het is namelijk heel goed mogenlijk dat Intel meer dure chips heeft verkocht dan eerder, waarmee hun revenue meer groeit dan die van AMD.

Bovendien kun je helemaal niets zeggen over de margins die AMD heeft behaalt met de revenue, niet uit dit artikel tenminste. Dat Intel de hogere revenue in de business heeft en een hogere winstmarge, daar is niets nieuws aan en is iets waar AMD al vele jaren tegenaan zit te boxen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springstof
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
dahakon schreef op zondag 25 december 2011 @ 08:22:
[...]

Je trekt een nogal voorbarige en verkeerde conclusie. Intel kan zijn aandeel wel hebben vergroot inzake revenue's, maar dat betekent niet automatisch dat AMD's eigen revenue gekelderd is ten opzichte van ervoor. Het is namelijk heel goed mogenlijk dat Intel meer dure chips heeft verkocht dan eerder, waarmee hun revenue meer groeit dan die van AMD.
Sterker nog dat lijkt me een zeer valide argument. AMD heeft in principe geen goed alternatief tov de high end processoren van Intel. Geen al te onlogisch gevolg lijkt mij dan dat er daar voor Intel momenteel relatief meer te halen is.
Bovendien kun je helemaal niets zeggen over de margins die AMD heeft behaalt met de revenue, niet uit dit artikel tenminste. Dat Intel de hogere revenue in de business heeft en een hogere winstmarge, daar is niets nieuws aan en is iets waar AMD al vele jaren tegenaan zit te boxen.
Ik doel op: lagere winstmarge compenseren met relatief hogere omzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-01 23:55

dmvdberg

Cake or Death?

Springstof schreef op zondag 25 december 2011 @ 08:28:

Sterker nog dat lijkt me een zeer valide argument. AMD heeft in principe geen goed alternatief tov de high end processoren van Intel. Geen al te onlogisch gevolg lijkt mij dan dat er daar voor Intel momenteel relatief meer te halen is.
toch staat op de servermarkt AMD behoorlijk sterk met zijn 16Core cpu. Het is dan ook geen rare zet van AMD om meer pijlen in te zetten ook daar ipv een inhaalslag te maken die geld zal gaan verslinden (dat momenteel er gewoon niet is / beter ingezet kan worden).

Zien hier uberhaupt Tweakers die ervaring hebben met het G34 socket?

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmaster
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:53
Ik begin me toch een beetje af te vragen wat er met socket c32 gebeurt. Ik wil graag een low power server op basis een bulldozer maken maar ik kan die cpu's nergens vinden.

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-05 09:20
Interessante brainstorm: http://www.emulators.com/docs/nx34_2011_avx.htm#Bulldozer
you're AMD, you're getting your clock cleaned by Intel at peak x86 performance, so you stop on x86 design, pull out of the x86-centric benchmark consortium, deflect attention to multi-core throughput computing and graphics, focus your engineering on designing a ransmeta-style core that you initially market as a GPU core but secretly develop to be a fully-standalone CPU, develop a jitter or some kind of translator that would give you adequate x86 backward compatibility (like IA32el, like Rosetta), and partner up with companies like ARM to license your new ISA to to kill off both x86 and CUDA in one fell swoop.
Die gast is niet gek, en wat hij beschrijft is natuurlijk het ultieme doel van Fusion.
Ik kan er ook geen fouten in vinden... Helaas gok ik dat we dan moeten wachten to 2013 op een antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

Toettoetdaan schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 10:44:
Interessante brainstorm: http://www.emulators.com/docs/nx34_2011_avx.htm#Bulldozer

[...]

Die gast is niet gek, en wat hij beschrijft is natuurlijk het ultieme doel van Fusion.
Ik kan er ook geen fouten in vinden... Helaas gok ik dat we dan moeten wachten to 2013 op een antwoord.
Goede morgen dat was een flinke hap aan leesvoer =) nice!
En waarom ook niet ... er zijn nu al genoeg bedrijven die quad SLI of Crossfire opstellingen knutselen om een GPU als 'cpu' te gebruiken. Fusion is een aardige stap in die richting.

Wat ook weer sterk naar voren komt in de tekst is wat een "Bulldozer" echt is. Nare marketing maar ze halen er wel het wereldrecord mee (8,1+Ghz) dus er valt wat voor te zeggen.

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-05 20:15
Heel erg interessant, ik zat zelf ook al een beetje in die richting te denken sinds de flirt tussen ARM en AMD. Daarnaast missen zowel AMD als Intel momenteel de gehele ARM markt. Die is echt gigantisch groot aan het worden met alle mobile devices (ik verwacht eigenlijk niet dat x86 echt voet aan de grond zal krijgen in mobile). Nu Microsoft met Windows 8 voor ARM processoren komt wordt het alleen nog maar interessanter om ARM processoren op de markt te zetten.

Het zou wel eens een heel erg interessante wending kunnen zijn, maar één ding begrijp ik niet: waarom nog een dure bulldozer processor in de markt zetten? Was die echt nodig om de tijd tot de `emulated x86' processor te overbruggen? Was een Phenom II update niet goedkoper geweest om te ontwikkelen en afdoende om de tijd tot een GCN achitectuur te overbruggen?

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
dmvdberg schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 11:40:
[...]

Goede morgen dat was een flinke hap aan leesvoer =) nice!
En waarom ook niet ... er zijn nu al genoeg bedrijven die quad SLI of Crossfire opstellingen knutselen om een GPU als 'cpu' te gebruiken. Fusion is een aardige stap in die richting.

Wat ook weer sterk naar voren komt in de tekst is wat een "Bulldozer" echt is. Nare marketing maar ze halen er wel het wereldrecord mee (8,1+Ghz) dus er valt wat voor te zeggen.
Ja het is een lekker stukje lezen ;)

Ja als je het gaat opsommen is het bijna een logische stap, kijk naar nVidia en het rumoer dat ze een ARM core willen integreren in de GPU, Intel met larabee(GPGPU) en Itanium(x86 vervangen).
Stiekem is iedereen er al mee bezig.
The Flying Dutchman schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 12:02:
Het zou wel eens een heel erg interessante wending kunnen zijn, maar één ding begrijp ik niet: waarom nog een dure bulldozer processor in de markt zetten? Was die echt nodig om de tijd tot de `emulated x86' processor te overbruggen? Was een Phenom II update niet goedkoper geweest om te ontwikkelen en afdoende om de tijd tot een GCN achitectuur te overbruggen?
Tja ik denk dat AMD niet groot genoeg is om zoiets uit het niets neer te zetten.

Maar misschien willen ze het geleidelijk in de markt zetten.
Kijk naar Intel Itanium wat een 64bit processor is, deze moest x86 vervangen. Maar is eigenlijk geflopt doordat er geen backwards-compatibility was voor x86. Waar AMD dat wel had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Toettoetdaan schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 12:08:

[...]

Tja ik denk dat AMD niet groot genoeg is om zoiets uit het niets neer te zetten.

Maar misschien willen ze het geleidelijk in de markt zetten.
Kijk naar Intel Itanium wat een 64bit processor is, deze moest x86 vervangen. Maar is eigenlijk geflopt doordat er geen backwards-compatibility was voor x86. Waar AMD dat wel had.
Ik verwacht ook niet dat ze het uit het niets neer kunnen zetten, daarom is Graphics Core Next een mooie stap om te beginnen. Maar ik begrijp dus niet waarom ze een dure Bulldozer architectuur ontwikkeld hebben als ze plannen hebben om naar een GCN based architectuur gaan. Je gaat niet een compleet nieuwe architectuur in de markt zetten als je eigenlijk andere plannen hebt.

Tenzij...

Bulldozer zelf ook een eerste stap is in de richting van de GCN architectuur. Maar daar wordt in die blogpost met geen woord over gerept.

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

die stap is misschien een gedachte te ver? (Bulldozer + Fusion / Radeon = Core Next?

Daar valt wel 'iets' voor te zeggen. Bulldozer modules gebruiken om een GPU module aan te sturen?
Dat wordt een soort SOC geheel

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
The Flying Dutchman schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 12:11:
[...]

Ik verwacht ook niet dat ze het uit het niets neer kunnen zetten, daarom is Graphics Core Next een mooie stap om te beginnen. Maar ik begrijp dus niet waarom ze een dure Bulldozer architectuur ontwikkeld hebben als ze plannen hebben om naar een GCN based architectuur gaan. Je gaat niet een compleet nieuwe architectuur in de markt zetten als je eigenlijk andere plannen hebt.

Tenzij...

Bulldozer zelf ook een eerste stap is in de richting van de GCN architectuur. Maar daar wordt in die blogpost met geen woord over gerept.
Nee, het is juist de combinatie, een paar sterke single-tread core's combineren met een GPU.
De ALU in de CPU kun je er dan uit gooien, dat kun je doorschuiven naar de GPU.

Daarnaast is code niet meer specifiek voor een GPU of CPU geschreven, je gooit gewoon code in de APU(GPU+CPU)compiler welke zelf bepaald welke onderdelen de verschillende instructies gaan afhandelen.

AMD heeft al instructies gemaakt waarmee de CPU de GPU kan benaderen:
Afbeeldingslocatie: http://www.pcper.com/files/imagecache/article_max_width/review/2011-06-16/amd_fsa05.jpg
Dat maakt het nut van een PCI-e 3.0 controller in de volgende CPU ook een stukje groter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Nieuw: http://www.komplett.nl/Ko...5244438&affiliateID=12781
Beeldscherm: 15,6" LED-achtergrondlicht HD BrightView TFT
Resolutie: 1920 x 1080
Processor: AMD Fusion A6-3410MX / 1.6 GHz ( Quad-Core )
Chipset: AMD RS880M
Geheugen: 8 GB DDR3 ( 2 x 4 GB )
Opslag (HDD): 1 TB - 5400 rpm
Grafische kaart: AMD Radeon HD 6755G2 - 1 GB GDDR5
Eerste AMD laptop van een groot merk met een goed scherm, ooit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Toettoetdaan schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 12:22:
[...]

Nee, het is juist de combinatie, een paar sterke single-tread core's combineren met een GPU.
De ALU in de CPU kun je er dan uit gooien, dat kun je doorschuiven naar de GPU.

Daarnaast is code niet meer specifiek voor een GPU of CPU geschreven, je gooit er gewoon code in en de APU(GPU+CPU) bepaald zelf welke onderdelen de verschillende instructies gaan afhandelen.

AMD heeft al instructies gemaakt waarmee de CPU de GPU kan benaderen:
[afbeelding]
Dat maakt het nut van een PCI-e 3.0 controller in de volgende CPU ook een stukje groter :)
Dat is niet wat ik uit de blogpost opmaak. Daaruit maak ik op dat GCN in feite al een volledige 64 bits core is. Uiteraard zal daar wat aansturingslogica bij komen en misschien als je er ARM en x86-64 code op wilt draaien ook wel hardwarematige instructie translation units, maar verder heeft die GCN zover ik begrijp uit de blogpost geen echte CPU cores meer nodig: het is een CPU core (misschien pas goed bruikbaar in een volgende iteratie).

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
The Flying Dutchman schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 12:50:
[...]

Dat is niet wat ik uit de blogpost opmaak. Daaruit maak ik op dat GCN in feite al een volledige 64 bits core is. Uiteraard zal daar wat aansturingslogica bij komen en misschien als je er ARM en x86-64 code op wilt draaien ook wel hardwarematige instructie translation units, maar verder heeft die GCN zover ik begrijp uit de blogpost geen echte CPU cores meer nodig: het is een CPU core (misschien pas goed bruikbaar in een volgende iteratie).
Volgens mij is dat alleen zo zodat de CPU instructies ongeconverteerd kan doorsturen naar de GPU.
En andersom zit er misschien ook wel voordeel in.

Met een GPU haal je nooit de integer performance van een CPU, dat het beestje 64bit instructie's kan eten betekend niet dat hij het op vergelijkbare snelheid als een CPU kan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack77
Zoiets zou ook Microsoft geweldig vinden. Zelfs al zou het Android dichter bij de desktop brengen. Microsoft heeft nog steeds zeer diepe zakken en een zeer rijke code-bibliotheek. Dus geen ARM-versie meer nodig van Windows, of geen afhankelijkheid van x86 designs voor alle markten.

En AMD: grotendeels of volledig verlost van x86 license-deals met Intel, en volop kunnen profiteren van de ervaring van de CPU en grafische devisie, waar zowel Intel en Nvidia een deficiet hebben.

Benieuwd hoe dit zou uitpakken, als het correct is. Grote impact als het door gaat, maar de kans op slagen is klein. Beetje zoals de Death Star proberen neer te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
Toettoetdaan schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 13:12:
[...]
Met een GPU haal je nooit de integer performance van een CPU, dat het beestje 64bit instructie's kan eten betekend niet dat hij het op vergelijkbare snelheid als een CPU kan. ;)
De instructies zijn niet 64-bit hoor. Bij x86 zijn die flexibel in lengte. De 64-bit in de sheet slaan op de pointers naar het geheugen. Dat is het idee in deze: Je data niet meer verschuiven, maar gewoon 1 bulk geheugen waar zowel CPU en GPU toegang toe hebben op dezelfde manier. De GPU krijgt dan ook wat trucjes zodat de adressering meer lijkt op die van een CPU en ook fouten kan genereren.

En ik denk dat dit een groot pluspunt is. De laatste tijd heb ik in wat onderzoeken met GPGPU computing wel gezien dat vaak de bottleneck ligt in het overpompen van de data naar de GPU. Met deze oplossing zou de CPU de data klaar kunnen zetten en de pointer naar de locatie door kunnen passen naar de GPU. De GPU kan dan direct aan de slag met die data. Dat is hoe ik het interperteer atm.

Maar sowieso zijn GPU en CPU heel anders. GPU is veel parallel, CPU serieel. Daarnaast zit je ook met branches. Voor de meeste code is de huidige GPU niet geschikt idd. Ik heb me nog niet echt in GCN verdiept overigens. Maar dit soort zaken zijn wel de reden waarom niet alles GPU zal gaan. Je zit namelijk met veel loze instrucites door sprongen in je code, en dat gebeurd heel veel in normale code. GPU is met name geschikt voor voorspelbare zaken met veel data. Met name dus berekeningen/handelingen op een stuk data / stream.

En let met name op Itanium in dit verhaal. Itanium is namelijk ook gebaseerd op de VLIW architectuur. Echter heeft Intel daar trucjes ingebouwd om beide branches tegelijk uit te voeren en pas achteraf te kijken welke genomen had moeten worden. Op die branch gaat de CPU dan verder werken.

En http://www.emulators.com/docs/nx34_2011_avx.htm#Bulldozer is een heel leuk stuk. Jammer dat de auteur constant mekkert dat het geen GPU is. Nee, ook de GPU is gewoon een processor. CPU, GPU, het zijn beide gewoon computer architecturen, maar gespecialiseerd op andere zaken. That's all. In het verleden was de GPU voornamelijk voor graphics, maar de laatste 5 jaar is dat al anders. Dat gaat gewoon door. Simpelweg stellen dat het een CPU is, is mij iets te makkelijk. Althans, het is gewoon een processor, maar nog steeds geen x86. Het is nog steeds een andere architectuur met zijn eigen pro's en con's.

Leuk stukje tekst, maar ik ga het denk ik niet met hem eens zijn. Een universele taal voor GPU en CPU is natuurlijk wel super en die gaat er komen. Dat is belangrijk voor Fusion. Maar de rest van zijn verhaal zie ik niet zo. GPU heeft ook nadelen. Still, GCN moet ik even nalezen. Mijn eigen visie op CPU gebied is daarbij juist dat we naar meer gespecialiseerde cores gaan. Ook onze CPU wordt gewoon een SoC. Je ziet dit al in de embedded markten ivm energieverbruik, en een CPU heeft ook limitaties tegenwoordig. Je wilt juist zoveel mogelijk code draaien op zoveel mogelijk gespecialiseerde cores als het je gaat om snelheid. Daarin past Fusion. Zijn idee om x86 te emuleren past daarentegen juist compleet niet in die visie.

[ Voor 52% gewijzigd door GENETX op 30-12-2011 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
http://semiaccurate.com/f...thread.php?t=5813&page=16

Vanaf post 319 komt deze blog ook ter sprake, waarbij redelijk wat (terechte) kritische kanttekeningen worden geplaatst bij het hele verhaal. Daarvan is 1 dat Darek een grote afkeer heeft van X86 en daardoor iets te ver doordrijft in zijn emulatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
Fijn dat je even je visie hierover deelt :)
Ha pointer's ja, naar het virtuele memory. (Schijnt nVidia ook mee bezig te zijn)

AnandTech vergelijkt GCN een beetje met Larrabee.
(Geweldig duidelijk artikel trouwens: http://www.anandtech.com/...-architects-for-compute/1 )

Hier is ook een fijn artikel: http://www.pcper.com/revi...hern-Isle-GPUs-and-Beyond
Afbeeldingslocatie: http://www.pcper.com/files/imagecache/article_max_width/review/2011-06-16/amd_fsa06.jpg

En vergeet je niet in te lezen in het FSA model: http://www.behardware.com...d-devoile-fsa-opencl.html
Afbeeldingslocatie: http://www.behardware.com/medias/photos_news/00/32/IMG0032703.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.behardware.com/medias/photos_news/00/32/IMG0032702.jpg

x86 emulatie zie ik ook nog niet helemaal gebeuren, misschien dat AMD dit wel achter de hand houd voor het geval ze problemen krijgen met de Intel licentie's maar emulatie staat vrijwel garant voor prestatie verlies.
Ook zouden ze dan met een volledig nieuw instructie set moeten komen, wat weer bijzonder lang zou gaan duren voordat de markt dat een beetje adopteert.

Er komt natuurlijk een punt waar x86(zelfs met 64-bit extentie) de boel beperkt, Intel heeft niet voor niets Itanium zo lang in leven gehouden. Als je van x86 wilt afstappen dan zou Fusion daar wel geschikt voor zijn denk ik.

Het is allemaal razend interessant, vooral de mogelijkheden van GCN, maar helaas zal het nog wel een tijdje duren voordat we de echte potentie van het Fusion idee kunnen zien. 2013 op zijn vroegst als de opvolger van Trinity er is. Dit omdat Trinity naar alle waarschijnlijkheid nog gewoon een VLIW4 GPU aan boord heeft.

Ook lijkt mij het droppen van de geintergreerde PCI-e controler in BD+ geen goed teken voor het FSA model. Alhoewel ik niet exact weet wat de gevolgen daarvan kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
Het is vooral nog toekomstmuziek inderdaad. Trinity is hoe dan ook VLIW4, dat is zeker niks anders. BD(+) zie ik ook niet echt als een FSA platform. Het grote feest gaat hoe dan ook pas in 2013 beginnen imho.

Verder, iedere normale code kan niet lekker draaien op GCN. x86 emuleren heeft echt geen nut daar op. Zelfs als je x86 zou emuleren, dan niet op GCN imho. Beter kan AMD dan een paar ARM (of ARM achtige) cores naast de GPU hebben :P . Maar de CISC x86 architectuur is onderwater ook gewoon RISC... Als x86 al gedropt wordt, dan verwacht ik dat dat eerder gebeurd. Een sterke, simpele, zuinige general purpose processor met een dikke SIMD GCN er bij. Lijkt me een ideale Fusion APU voor allerlei toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Er komt natuurlijk een punt waar x86(zelfs met 64-bit extentie) de boel beperkt
Zolang x86 geen statisch geheel blijft maar constant wordt bijgeschaafd komt dat moment misschien pas als je kleinkinderen hebt. ARM en x86 bestaan al 25+ jaar en zijn in die tijd (een eeuwigheid in tech termen) vrij flexibel gebleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
Mwoah, x86 wordt wel bijgeschaafd, maar kent erg veel overhead. Intern is het al risc omdat cisc gewoon niet de beste aanpak bleek. Die overhead om instructies te vertalen heeft een arm bijvoorbeeld veel minder. x86 heeft het met name overleefd doordat de kleinere transistoren die logica om cisc naar risc te converteren mogelijk maakte. x86 doet daarmee idd prima mee, al begint de cisc designkeuze ze toch wel parten te spelen op mobiel vlak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Tsja, x86 heeft de afgelopen jaren wel een opmars naar boven en beneden gemaakt. Telefoons/PDA's (in feite de voorgangers van tablets) waren van oudsher het domein van ARM cpu's, en met Medfield komt Intel daar toch wel aan de deur kloppen. x86 is al zo vaak afgeschreven als verouderd en ongeschikt, maar zowel aan de low-end kant als aan de high-end kant snoept het steeds meer marktaandeel af van de concurrentie. Als je terugleest in de berichten van 10 jaar terug over het nieuwe concept van netbooks dan verwachtte niemand dat dit x86 cpu's zouden worden, Intel een 5W TDP chip (met fatsoenlijke performance) maken? Onmogelijk! Dat gingen Linux apparaten op ARM/MIPS cpu's worden. Nou we hebben het gezien... En bij IBM en Oracle staan ze ook niet te lachen nu Sandy Bridge E vrolijk meedraait tegen POWER7 en T4, tegen fors lagere prijzen. En het is niet alleen Intel, als AMD zijn Bulldozer nog een beetje verder ontwikkelt gaan die er ook overheen, zeker in prijs/performance.

De technische beperkingen van x86 zijn natuurlijk bekend (zelfs Intel zelf heeft er hele whitepapers over volgeschreven ten tijde van Itanium), maar zo onoverkomelijk zijn ze blijkbaar ook niet. Tis net als met Linux, iedereen zal je weten te vertellen dat een monolitische kernel en een security model uit de jaren 70 een recept voor ellende is. Toch draait de halve wereld op zo'n kernel en verdwijnen in theorie veel modernere OSsen (Symbian, Blackberry OS) links en rechts van het toneel.

[ Voor 10% gewijzigd door Dreamvoid op 31-12-2011 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
Dreamvoid schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 11:54:
Tsja, x86 heeft de afgelopen jaren wel een opmars naar boven en beneden gemaakt. Telefoons/PDA's (in feite de voorgangers van tablets) waren van oudsher het domein van ARM cpu's, en met Medfield komt Intel daar toch wel aan de deur kloppen. x86 is al zo vaak afgeschreven als verouderd en ongeschikt, maar zowel aan de low-end kant als aan de high-end kant snoept het steeds meer marktaandeel af van de concurrentie. Als je terugleest in de berichten van 10 jaar terug over het nieuwe concept van netbooks dan verwachtte niemand dat dit x86 cpu's zouden worden, Intel een 5W TDP chip (met fatsoenlijke performance) maken? Onmogelijk! Dat gingen Linux apparaten op ARM/MIPS cpu's worden. Nou we hebben het gezien... En bij IBM en Oracle staan ze ook niet te lachen nu Sandy Bridge E vrolijk meedraait tegen POWER7 en T4, tegen fors lagere prijzen. En het is niet alleen Intel, als AMD zijn Bulldozer nog een beetje verder ontwikkelt gaan die er ook overheen, zeker in prijs/performance.

De technische beperkingen van x86 zijn natuurlijk bekend (zelfs Intel zelf heeft er hele whitepapers over volgeschreven ten tijde van Itanium), maar zo onoverkomelijk zijn ze blijkbaar ook niet. Tis net als met Linux, iedereen zal je weten te vertellen dat een monolitische kernel en een security model uit de jaren 70 een recept voor ellende is. Toch draait de halve wereld op zo'n kernel en verdwijnen in theorie veel modernere OSsen (Symbian, Blackberry OS) links en rechts van het toneel.
Ik denk dat dat ook komt door het enorme draagvlak van x86, BV: een netbook met Windows verkoopt gewoon beter dan een met linux.
Voor het hogere server segment zal dat wel meevallen, daar draaien ze meestal al een speciaal OS.

Dat Intel zijn eigen architectuur instructieset(x86) niet kan vervangen geeft denk ik wel aan hoeveel er nog aan x86 vast zit. Bijna net als Microsoft die XP niet dood kan krijgen. Misschien dat de opkomst van ARM wat dingen onafhankelijker kan maken.

[ Voor 0% gewijzigd door Toettoetdaan op 31-12-2011 12:47 . Reden: Foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Intel vervangt zijn architectuur aan de lopende band (we zitten al aan de derde in vijf jaar), alleen de instructieset niet. Net als met C/C++, er zijn al zoveel nieuwe talen en toch blijven mensen erin coden zolang de compilers en de IDE's maar modern blijven.

[ Voor 27% gewijzigd door Dreamvoid op 31-12-2011 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Dreamvoid schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 12:29:
Intel vervangt zijn architectuur aan de lopende band, alleen de instructieset niet. Net als met C/C++, er zijn al zoveel nieuwe talen en toch blijven mensen erin coden.
Aan de lopende band? Atom is sinds launch nooit veranderd. Nog steeds heeft het dezelfde basis. Pentium 4 was een grote verandering, maar is uiteindelijk vervangen door een geoptimaliseerde P3 (kort door de bocht genomen), zijnde Core2. Met Nehalem kwam er wel weer een nieuwe architectuur, maar die is tot nog toe niet vervangen en zal zelfs met de opvolger van IvyBridge niet worden vervangen.

Dus 'aan de lopende band' is toch een beetje incorrect. Neemt natuurlijk niet weg dat ze wel continu verbeteringen doorvoeren (met uitzondering van Atom overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Sandy Bridge is de opvolger van Nehalem. En de volgende, Haswell is ook al weer vrij dichtbij (2013 toch?)

Atom (Bonnell) blijft inderdaad achter, en dat is inmiddels ook wel te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Laatst online: 09:19
Dreamvoid schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 12:36:

Atom (Bonnell) blijft inderdaad achter, en dat is inmiddels ook wel te zien.
nieuws: Intel begint levering nieuwe Atom-processors voor netbooks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Ja, maar het zijn allemaal doorontwikkelingen, zoals men altijd zo leuk stelt dat K10.5 nog steeds als basis K7 (of K8, afhankelijk van wie je spreekt) hanteert. Bulldozer is pas de eerste echte nieuwe architectuur in lange tijd. Zo was Nehalem de eerste nieuwe architectuur in lange tijd en gaat ook Haswell daar 'gewoon' op door.

Maar goed, CPU's veranderen ook niet zo vaak zo radicaal als GPU's bijvoorbeeld en dat is wellicht ook maar goed ook.
Cedar Trail is nog steeds diezelfde Atom, zij het met een ander GPU-blokje ernaast nu, als waar Intel mee begonnen is. De enige 'verbeteringen' zijn het proces waarop ze gemaakt worden en de daarbij horende lagere TDP.

[ Voor 36% gewijzigd door dahakon op 31-12-2011 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik doelde eigenlijk meer op de vergelijking Bonnell-Sandy Bridge, zoals hier te zien. Nou is SNB een vrij dure chip qua productiekosten, maar het geeft wel een idee hoe efficient moderne x86 architecturen zijn geworden tov Bobcat/Bonnell. Wat ik nog steeds niet snap is waarom Intel zo lang aan Bonnell blijft sleutelen en niet met een Sandy-Bridge-Light architectuur komt. Maar goed, ongetwijfeld zijn ze daar intern wel mee bezig, misschien is het Plan B voor als Medfield/Cedar Trail flopt?

[ Voor 38% gewijzigd door Dreamvoid op 31-12-2011 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Je kunt Bobcat en Bonnell natuurlijk ook niet vergelijken met SandyBridge, of Deneb/Bulldozer. De eerstgenoemden zijn ontworpen om zo goedkoop mogenlijk met een laag verbruik een redelijk prestatieniveau te halen. Daarbij lag de lat bij Bobcat overduidelijk een stuk hoger dan bij Bonnell. Verder zijn Bobcats overigens wel erg zuinig en efficient, ondanks de tools waarmee het gemaakt is (inclusief het niet super 40nm proces). Het is namelijk altijd goed om te beseffen dat een groot deel van het gebruikte vermogen in de GPU zit bij bestaande Bobcat producten.

De reden waarom Intel geen vervanger heeft tot op dit moment is tweedelig. Tot niet zo lang geleden was er geen directe noodzaak en boven alles, een betere Atom CPU komt in het vaarwater van cashcows als de 17Watt Sandybridges, iets wat Ontario/Zacate ook al doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-05 23:01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
Felix op B3D: http://forum.beyond3d.com...p?p=1610388&postcount=166
Scaled comparison of Llano and Trinity, using the I/O pads on the left side for reference:
Afbeeldingslocatie: http://img707.imageshack.us/img707/7736/58228576.png
Some observations on the layout of the SIMD multi-processors -- the placement of the register file banks in the ALU array is different in Trinity, as well as the whole layout of the texture unit.

Here are the differences (so far) on the CPU side -- BD vs. Piledriver cores:
Afbeeldingslocatie: http://img197.imageshack.us/img197/2093/16108893.jpg
Those banks are most probably the pre-decode bits (used for the BTB, branch selector, end bits & etc.), that AMD has been using ever since the first K7 architecture to aid the instruction decode flow. And since these are located in the branch prediction area of the front-end block, I guess AMD is aiming at improving namely this aspect of the architecture.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-05 21:34

yay

Heeft één van jullie wellicht meer informatie over nieuwe E450 moederborden?

E450 is in augustus / september breed aangekondigd en de enige leverancier die tot op heden een moederbordje beschikbaar heeft gesteld is ASUS. Ik hoopte naast mijn huidige E350 mediacenter nog een nieuw mediacentertje neer te zetten op basis van E450, maar dan van een goedkopere fabrikant. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Ik vrees dat de meeste E-450's linea recta naar de laptop divisies zijn gevlogen, met een kleine oplage bij Asus na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Vond dit wel een mooie analyse: "AMD's Mobile Strategy"

http://www.realworldtech....ArticleID=RWT121411022848

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-05 19:06

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Helder verhaal en veel bekende argumenten. Maar dit:
Since Android now supports x86, the software ecosystem favors x86, if anything.
betwijfel ik toch sterk. Alle smartphone en tablet software is ARM-optimized. Intel heeft het met al hun geld en state-of-the-art productieprocessen al ontzettend moeilijk om developers zo gek te krijgen om x86 versies te schrijven, en geen enkele OEM heeft er serieus werk van willen maken. Hoe groot is de kans dat AMD dit werkelijk beter kan doen, met de achterstand in productieproces en niet echt glorieuze track record in de sub-5W markt? Bovendien, de marges in de tablet markt krimpen hard. nVidia kon vroeger nog 35+ dollar vragen voor een Tegra 2, inmiddels krijgt niemand meer dat soort prijzen. Is het niet beter om met Bulldozer technologie de server markt te gaan veroveren? Dikkere marges, en Oracle, IBM en HP lijken het x86 tempo niet meer bij te kunnen houden. In de slipstream van Intel is daar zeker een hoop geld te verdienen als ze een extra optimalisatieslag kunnen maken en de kinderziektes uit Bulldozer weten te halen.

Maar goed, misschien is het en/en.

[ Voor 27% gewijzigd door Dreamvoid op 10-01-2012 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Alleen populaire ARM/Android software omschrijven naar x86 is niet heel veel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-05 21:34

yay

dahakon schreef op maandag 09 januari 2012 @ 18:02:
Ik vrees dat de meeste E-450's linea recta naar de laptop divisies zijn gevlogen, met een kleine oplage bij Asus na.
Daar lijkt het helaas inderdaad wel op. Ik wacht nog wel een paar maanden af. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
http://semiaccurate.com/2012/01/09/spotlight-brazostweaker/

Wel een interessant stukje.

http://code.google.com/p/brazostweaker/ (speciaal voor Brazos)

http://code.google.com/p/...ki/UserguideFusionTweaker (voor Fusion APU's in zijn algemeen)

Schijnbaar een erg handige tool om je voltages mee naar beneden te krijgen in een overzichtenlijke manier en daarmee eventeel je batterijduur te verlengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dooievriend
  • Niet online

Dooievriend

gitlab.com/JoD/exact

Een discussie onder wetenschappers over OpenCL.Een werknemer van AMD antwoordt, maar niet in AMD's naam natuurlijk :) Is best wel interessant, zo vinden ze OpenCL sneller werken dan CUDA, maar heeft CUDA wel véél betere tools. En natuurlijk nog kritiek op de grafische drivers voor Linux :p

Ow, merk op dat dit eigenlijk nog vóór Graphics Core Next is! Dus AMD's kaarten zouden nóg sneller geworden moeten zijn...

'Mushrooming' is a marketing term that means feeding them sh*t and keeping them in the dark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-04 16:03
Trinity in actie. filmpje met een twist aan het einde.

http://hothardware.com/Ne...Lightning-Bolt-In-Action/

en ze hebben het over lightning bolt. een docking station alternatief waar je met 1 kabel beeld, power en USB ect hebt voor je laptop.

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
On a very thin notebook solution(dikke kast), kast gaat open, een notebook... wtf.
Was dat de twist ?

[ Voor 10% gewijzigd door madmaxnl op 11-01-2012 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
je had een WTF moment. dan mag je het toch wel een twist noemen niet?

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
De twist had hem ook in het 'doing first generation is hard, doing second generation DX11 is harder' stukje kunnen zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door madmaxnl op 11-01-2012 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
madmaxnl schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 13:43:
On a very thin notebook solution(dikke kast), kast gaat open, een notebook ultrabook done right... wtf.
Was dat de twist ?
Even voor je gefixed. Voor zover ik begreep, ging het hier om een 17Watt quadcore Trinity, zeg maar dat wat Intel al een paar jaar probeert voor elkaar te krijgen, maar blijft falen op GPU gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
dahakon schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 16:44:
[...]

Even voor je gefixed. Voor zover ik begreep, ging het hier om een 17Watt quadcore Trinity, zeg maar dat wat Intel al een paar jaar probeert voor elkaar te krijgen, maar blijft falen op GPU gebied.
Dat zou wel enorm hard zijn als dat een 17Watt Quadcore Trinity was. Dan worden al die slappe CPUs uit de ultrabooks gesloopt en vervangen door Trinity APUs. Als ze maar niet falen met beschikbaarheid zoals bij de Llano en in het bijzonder de A8-3500M.

[ Voor 18% gewijzigd door madmaxnl op 13-01-2012 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
madmaxnl schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 17:05:
[...]

Dat zou wel enorm hard zijn als dat een 17Watt Quadcore Trinity was. Dan worden al die slappe CPUs uit de ultrabooks gesloopt en vervangen door Trinity APUs. Als ze maar niet falen met beschikbaarheid zoals bij de Llano en in het bijzonder de A8-3800M.
Dat was de claim van de AMD-rep, een Ultrathin APU voor de mainstream markt. Het staat ook in het stukje tekst van Hothardware, dat het om een 17Watt gaat en in het filmpje bevestigt de rep dat het om een quadcore gaat. Op zich zou AMD ook prima in staat moeten zijn dit voor elkaar te krijgen.

Ze hebben een 1.6GHZ, 35Watt 8-core Bulldozer, inclusief de 8MB lvl3 cache. Sloop de lvl3 cache eruit, de helft van de cores, voeg toe optimalisaties aan de architectuur (die je mag verwachten in Piledriver natuurlijk), optimalisaties aan het 32nm proces en je zit al heel snel op een quadcore van rond de 10-12Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

"50 % more compute capability at almost half the power"

Niet dubbel, maar de helft meer. 17 Watt lijkt me dus niet, maar 20 Watt misschien wel.

Ultra thin en mainstream worden wel veel herhaalt. We zullen dus gegarandeerd snellere parts krijgen...

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
Bulldozer scheduler fix(es) voor win7 is nu officieel uit.
http://blogs.amd.com/play...C2%AE-7-scheduler-update/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
mieJas schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 18:06:
"50 % more compute capability at almost half the power"

Niet dubbel, maar de helft meer. 17 Watt lijkt me dus niet, maar 20 Watt misschien wel.

Ultra thin en mainstream worden wel veel herhaalt. We zullen dus gegarandeerd snellere parts krijgen...
Powerconsumption is natuurlijk niet alleen de APU. Er is ook de FHC, die in principe dezelfde is als voor de huidige Llano's. Aangezien het verbruik daarvan niet veranderd, is het totaalverbruik ook iets hoger dan de helft.

35+6=41Watt
17+6=23Watt

Iets meer dan de helft. Aangaande de 6Watt voor de FHC, die zal waarschijnlijk iets hoger zijn, de 6Watt was voor de A50 (de Brazos FHC). Maar het beeld mag duidelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Hm, en ik kan die hotfix (weer) niet downloaden. Ik heb wel een mailtje ontvangen met downloadlink, alleen de server vereist inloggegevens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack77
The best possible cases for improvement are applications that use ½ cores in your AMD FX processor. In our testing using the AMD FX-8150 processor, we found the best improvement in wPrime, Left 4 Dead 2, and Lost Planet. Below you’ll find links to the patches:

Our testing shows that not every application realizes a performance boost. In fact, heavily threaded apps (those designed to use all 8 cores), get little or no uplift from this hotfix – they are already maxing out the processor. In other cases, the uplift averages out to a 1-2 percent uplift. But heck, it is free performance, and this is the scheduler model that will be used in Windows 8 (along with some further enhancements), so why not add it to your list of downloads?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Laatst online: 16:15
1-2% is verwaarloosbaar vind ik.... Ik had toch wel op 10% prestatie verbeteringen gehoopt. Dit is niet eens nieuwswaardig :p

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devpartner
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-10-2021
StefanvanGelder schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 10:46:
1-2% is verwaarloosbaar vind ik.... Ik had toch wel op 10% prestatie verbeteringen gehoopt. Dit is niet eens nieuwswaardig :p
Het is met uitschieters. Meeste impact gebeurd bij 2-3-4 threads, al de rest verbeterd niet. Dus als je average bekijkt gaat dit zeer laag zijn. maar er zullen wel applicaties zijn die naar +10% schieten. Als ik het goed lees op andere forums wordt CMT behandeld als SMT. dus voor 2-3-4 threads hebben ze geen module overhead wat de prestaties gaat verbeteren,
voor 1-8 threads maakt het geen zier uit en hetzelfde voor 5-6-7 gaat er ook sharing zijn en gaat het verschil ook zogoed als onbestaande zijn.

Testen waarbij CMT zeer weinig overhead had gaan ook geen vooruitgang zien.

Dus je hebt al een beperkt aantal applicaties die mogelijks verbeteren en waarbij de overhead op die applicaties >10% om echte verschillen te krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Devpartner op 12-01-2012 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelbo940
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-05 23:21
De Trinity is volgens het bericht op de FP gebaseerd op de Piledriver en wordt (vermoedelijk) in maart geïntroduceerd, waarom duurt het dan nog tot het derde kwartaal voordat de nieuwe FX-serie geïntroduceerd zou worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08-2021
StefanvanGelder schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 10:46:
Heb jij altijd volledige belasting op al je cores? Ik denk dat in normaal gebruik juist de performance winst wel merkbaar zou moeten zijn (ik ga er dan even van uit dat men dan geen CPU intensieve zaken op de achtergrond heeft draaien zoals een Distributed Computing client).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
Jelbo940 schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 12:15:
De Trinity is volgens het bericht op de FP gebaseerd op de Piledriver en wordt (vermoedelijk) in maart geïntroduceerd, waarom duurt het dan nog tot het derde kwartaal voordat de nieuwe FX-serie geïntroduceerd zou worden?
anders is de huidige Fx maar te kort in productie (duur)?
ze willen het process nog verder tweaker?
ze verdienen meer door trinity aan OEM's te verkopen?

ik doe maar een gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online

AMD Trinity APU Pictured in its Three Package Options

At CES, AMD is grabbing some eyeballs with a fascinating real-world capability demo of the AMD "Trinity" accelerated processing unit. At the same booth, AMD displayed the Trinity silicon in three different packages, for three different form-factors. The first one (to the left), also pictured in the earlier article, is a compact FT2 BGA (ball-grid array) package, designed for ultra-compact notebooks, ultrabooks, etc.

The second one (center) is the FS1r2 uPGA package for mainstream notebooks with slightly relaxed space and board footprint constraints. Unlike the FT2 BGA package, the FS1r2 uPGA is socketed, with extremely tiny pins. The FS1r2 uPGA is significantly bigger than FT2 BGA. The third, more familiar-looking package is the FM2, for desktops. FM2 is an updated version of FM1, on which current Llano A-series desktop APUs are based. Unfortunately, FM1 and FM2 are not compatible in any way. Learn more about the FM2 package in our older article detailing it, here.
Afbeeldingslocatie: http://www.techpowerup.com/img/12-01-12/128a.jpg

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126513

Nice,
Ik kan niet wachten totdat ik dadelijk Dirt 3 kan spelen en tegelijkertijd een filmpje kan bekijken ( welke resolutie eigenlijk en welke vorm van file en processing, en geluidskwaliteit? ) :D
Zeker het moment wanneer je de kast openmaakt en erop eens een filmpje draait met karate op het beeld, dat is een zeldzaam moment.

Begin Q2 is beter dan einde Q2, dat is een redelijk goed teken. Mensen zullen zich wel afvragen of het 32nm proces bij Glofo nu een paar goede sprongen vooruit heeft gedaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 126513 op 12-01-2012 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
http://www.pcworld.com/ar..._ultrabooks_on_price.html

Blijkbaar heeft AMD grote plannen met de 17Watt Trinity APU's.

Richtprijs die richting de 500 dollar zou moeten gaan, een gigantisch verschil met wat Intel's Ultrabooks kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Dat zijn totaalprijzen voor de hele laptop, niet voor de cpu alleen. Intel maakt meer marge, maar het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat Intel voor een ultrabook cpu 500 dollar meer rekent dan AMD. Die 500 dollar prijsverschil zal naast een goedkopere cpu ook komen door goedkoper scherm, accu, minder RAM, schijven, etc.

[ Voor 24% gewijzigd door Dreamvoid op 13-01-2012 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Dreamvoid schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 14:28:
Die 500 dollar prijsverschil zal naast een goedkopere cpu ook komen door goedkoper scherm, accu, minder RAM, schijven, etc.
Dat moeten ze juist voorkomen, want AMD notebooks zijn vaak niet van goede kwaliteit terwijl de APUs die erin zitten juist heel goed zijn. Kijk naar Llano, naast dat er een tekort is, krijgt deze APU niet de hardware om zich heen om echt te kunnen concurreren.

Slechte accu, slecht beeldscherm, slechte behuizing en geen 7200RMP laat staan een SSD. Dat terwijl de AMD A8-3500M een beestachtige APU is. Geen enkele APU of CPU/GPU combinatie kan tippen aan de prijs/prestatie en prestatie/watt verhouding van deze APU.

[ Voor 3% gewijzigd door madmaxnl op 13-01-2012 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Is top kwaliteit voor de prijs die eraan hangt. :)

Wat wil je nog meer voor 340 euro heb je al APU(A4-3300), natuurlijk zit er dan niet beste accu in, of beste lcd scherm, maar met prima CPU en GPU. Beter toch, ik geef liefst zo min mogelijk uit en heb liefst zo goed mogelijk cpu en gpu. En laten we eerlijk wezen, de slechtste APU laptop is nog van uitstekende kwaliteit, worden geen slechte laptops meer gemaakt die je amper mobile kan gebruiken.

4 uur op accu is al 400% meer dan mijn single core Celeron M meeging 6 jaar terug(750 euro) en dat voor minder dan helft van geld. En mijn Pentium 1 233Mhz laptop was helemaal bedroevend, en betaalde 2400 gulden voor

En veel midrange(high end zijn er niet) APU's hebben wel degelijk 7200rpm, zoals thinkpad edge, hp probook, etc. SSD heb ik nog niet gezien, maar zijn ook geen high end apu's, alleen mid range en dan houd het op en is het alleen nog maar intel wat de klok slaat.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
mad_max234 schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 16:06:
En veel midrange(high end zijn er niet) APU's hebben wel degelijk 7200rpm, zoals thinkpad edge, hp probook, etc. SSD heb ik nog niet gezien, maar zijn ook geen high end apu's, alleen mid range en dan houd het op en is het alleen nog maar intel wat de klok slaat.
Wat is er high-end aan een Intel Core i5 2537M. Ik wil een fatsoenlijke AMD laptop kunnen kopen die behalve qua prijs/prestatie goed in elkaar zit ook een goede behuizing, goed scherm en een SSD heeft.

Zoals ik al eens heb gezegd, pak deze laptop: pricewatch: Toshiba Satellite L750D-17Q

Sloop de twee 750GB hardeschijven eruit, sloop de AMD HD6650M eruit maak er een 15,6" notebook van en zet er een full HD resolutie scherm in en je bent binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Ja, ik ben me bewust dat die 500 dollar voor het geheel is, niet de CPU. Zelfs Intel is niet zo gek. Die lagere prijs hoeft nu echt niet bepaald te komen door mindere kwaliteit, maar juist door andere keuzes.

Ten eerste de prijs van de processor alleen al. Een ULV Sandy kost 250+ dollar. AMD zal ongetwijfeld minder rekenen. Wellicht is daar alleen al 100 dollar te winnen.

Ten tweede is er de eis van Intel dat Ultrabooks een touchscreen hebben. Door die eis te droppen kun je ook best een vrachtje dollars besparen.

Ten derde wil Intel dat Ultrabooks (Ivy generatie) niet dikker zijn dan 18mm. Door hier iets minder idioot te doen en 22mm oid aan te houden, geef je de OEMs de ruimte om er een 2.5" HDD/SSD in te proppen, ipv superduur op het moederbord geplakte SSD-chips. Ook is er iets gemakkelijker te werken met dingen als koeling, connectors, batterij etc.

Ten vierde, AMD heeft niet de 'Intel inside' premium tax, dus zijn prijzen sowieso al iets lager en bovendien lijkt het AMD er niet om te doen om Ultrabooks alleen voor de rijksten te behouden.

Kwaliteit hoeft niet een hele grote bak geld te kosten. Je moet alleen niet doordraven zoals Intel doet. Het zou wel handig zijn als AMD zijn best doet om er voor te zorgen dat de kwaliteit in ieder geval goed genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
Maar is het dan nog een ultrabook? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
spNk schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 16:45:
Maar is het dan nog een ultrabook? ;)
Er zit geen Intel processor in, dus is het sowieso al geen Ultrabook. Ik spreek ook liever van een thin and light. Ultrabook is gewoon een modenaampje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126513

Is net zoiets als superman.
Typisch americaanse diepgang. :)

Noem het gewoon een laptop lol, alleen een ultra dunne ( wat is ie dun, echt niet, vergeleken met madmax's P1 laptop natuurlijk wel ), dus een UFB, ultra flat book, laat het superman gedeelte dan meteen weg en houd je flat book over, of thin book, of flat top, light book.
Maar toch zei iemand in de vergadering, laten we het ultra book noemen, toen staken de superman gevoelens de kop op en stond de naam vast.

Niemand onthoud zoiets toch, ik ben het nu al bijna vergeten wat het betekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

madmaxnl schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 16:17:
[...]

Wat is er high-end aan een Intel Core i5 2537M. Ik wil een fatsoenlijke AMD laptop kunnen kopen die behalve qua prijs/prestatie goed in elkaar zit ook een goede behuizing, goed scherm en een SSD heeft.

Zoals ik al eens heb gezegd, pak deze laptop: pricewatch: Toshiba Satellite L750D-17Q

Sloop de twee 750GB hardeschijven eruit, sloop de AMD HD6650M eruit maak er een 15,6" notebook van en zet er een full HD resolutie scherm in en je bent binnen.
Dit.

ik wil graag een AMD aanraden, maar als je voor minder geld een i5 + GT525m + betere behuizing hebt, dan ga ik dat echt niet doen. De APU's zijn prima, maar de producten eromheen zijn zonder uitzondering lage kwaliteit of duurder dan de intel variant.

Pak een A8, goede behuizing, goed scherm. En je bent binnen. Niet die nutteloze A6+gpu+veel RAM + 2x grote hdd combinatie die nu iedereen gebruikt... Daar zijn er al zo veel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Dat is helaas bij zoveel producten zo, het kan allemaal zoveel beter en dan hoeft beter niet eens minder winst voor de fabrikant te betekenen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

madmaxnl schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 16:17:
[...]

Ga dan naar intel, waarom AMD. Je wilt graag full HD en SSD en betere behuizing, etc, dat zijn nu net de dingen die je merkt. Als je sticker van je laptop afhaalt zul je niet weten of intel of amd is wat erin zit, even heel kort door de bocht. Of je neemt amd voor wat het is en waar in ze goed in is, budget markt bedienen of je doet niet zo moeilijk en kiest gewoon de best laptop die bij jou past ongeacht het merk van de cpu en gpu.

Edit/
Als AMD laptop te duur worden en niet beter presteren dan gelijk kostende intel laptop kan je wel inpakken als laptop maker. En daarbij mikt AMD en de laptopmakers op de budget markt, daar word 95 van de 100 laptops gekocht. Mensen willen geen SSD, maar zo goedkope mogelijk laptop met aanvaardbare prestaties voor alledaags gebruik, en af en toe spelletje voor de kinderen. Of dat intel of AMD is zal ze een worst wezen. :)

[ Voor 16% gewijzigd door mad_max234 op 14-01-2012 18:55 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack77
Om mad_max234 bij te treden: hoeveel doorsnee computer gebruikers weten wat een SSD is? Hoeveel van de doorsnee computer gebruikers weten wat een harde schijf is? En dat er een verschil is tussen RAM en HD qua geheugen?

Volgens mij zijn er maar enkele concepten die in het hoofd van veel computerkopers meespelen bij een aankoop. De mate waarin elke concept een rol speelt, varieert wat van gebruiker tot gebruiker:
- prijs
- looks/design
- kwaliteitsgevoel
- betrouwbaarheid en gemoedsrust (garantie, service e.d.)
- imago (incl. "nieuwigheid")
- het gevoel een "snelle" of "complete" machine te hebben (uit vrees een foute aankoop op termijn te doen)
- gebruiksgemak zoals in onderhoudsloosheid, duidelijkheid en een rechttoe-rechtaan interface die niet te veel verwarring schept met extra opties e.d.
- gebruiksvoordeel: effectief iets meer of veel sneller kunnen doen waar de consument belang aan hecht (zoals printers die opeens kleur konden printen of 5 in plaats van 1 ppm afdrukken)
- draagbaarheid en batterijduur (indien van toepassing)

Alle technische termen zijn aan die doorsnee gebruiker niet besteed, tenzij die gebruiker op een of andere manier overtuigd raakt dat die technische term zich naar een voor- of nadeel vertaalt m.b.t. bovenstaande criteria/praktische voordelen.

Bovenstaande verklaart volgens mij ook erg goed waarom Apple zo goed scoort bij veel consumenten, terwijl andere fabrikanten die met betere technische specificaties goochelen enkel ingang vinden bij tech-liefhebbers en de mensen die deze "nerds" vertrouwen.
Google Chrome is ook zo'n voorbeeld: snel, simpel surfgerief zonder veel onbegrijpelijke toeters en bellen die amper gebruikt worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Jack77 op 15-01-2012 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladerash
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-05 11:35
Ik geloof dat deze nog niet voorbij is gekomen.
Nieuwe slides:

Afbeeldingslocatie: http://assets.vr-zone.net/14525/6.png

Afbeeldingslocatie: http://assets.vr-zone.net/14525/7.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
mad_max234 schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 18:44:
[...]

Ga dan naar intel, waarom AMD.
Ik wil ook graag kunnen gamen. pricewatch: Acer Aspire 5552G-N834G64MN Gekocht voor 380 euro, geen enkele Intel laptop die in de buurt komt van de prestaties van deze laptop voor een dergelijke prijs. Ik had gehoopt dat Llano mij zou brengen waarop ik hoopte, maar er is geen enkele Llano laptop uit gekomen die in de buurt komt. Nu maar hopen dat Trinity wel met dergelijke specs uitkomt.

[ Voor 4% gewijzigd door madmaxnl op 15-01-2012 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Qua GPU prestaties zullen de 35Watt Trinities dit zeker moeten kunnen halen. De vraag is alleen of OEMs in staat zijn te zien hoe ze een goede Trinity laptop moeten bouwen (lees, geen 20 HDD's, juiste DDR-samenstelling en vul maar in wat anders verkeerd gaat) en daar een correcte prijs aan plakken, in plaats van de consument uit probeert te zuigen.

Ik zou ook graag een simpel laptopje zien met een een 15.6" scherm en alleen de basisonderdelen die je echt nodig hebt in een laptop, voor een prijs van ~400 euro. Maar aangezien AMD echt werk lijkt te maken van ~500 dollar betaalbare Ultrabook-tegenhangers, lijkt het er ook op dat ze iets meer met OEMs aan het werk zijn om de juiste producten op de markt te krijgen. Nu alleen nog de beschikbaarheid ook voor elkaar krijgen.

Editje:

Nog even terugkomen op de slides, die 50% uplift voor de GPU heb ik eerder gezien (elders denk ik) alszijnde de Grafische verbetering over de Desktop A8's. Dit zou gepaard kunnen gaan met een TDP van 125Watt, maar dat is een erg kleine keerzijde voor een APU die grafische prestaties kan halen van een HD5750+.

[ Voor 17% gewijzigd door dahakon op 15-01-2012 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dat is nadeel van laptop je moet te vrede zijn met wat de fabrikanten aanbieden en AMD heeft altijd in deze hoek gezeten vanaf de eerst laptop die uitkwam met AMD tot nu. Je had dus valse hoop, althans de kans was groot dat fabrikanten deze koers gewoon door bleven zetten met de liano. Misschien dat de Trinity wat luxere behuizing zal krijgen maar verwacht dan ook heel wat luxere prijskaartje dan je nu gewend bent, want cpu is maar deel van de kosten van zo luxe laptops, zoveel verschil zit er namelijk niet in de prijs tussen intel en amd cpu in de budget markt, denk enkele dollars dat amd de partijen goedkoper aanbied, dat is voor de eindgebruiker niet interessant.

Ziet dan dat intel + GPU vaak maar paar tientjes duurder zijn dan de meeste goedkopere liano laptops, dan is al het voordeel van amd weg. Alle low end liano's zitten tussen de 400 en 500 euro op eentje na.
pricewatch: Asus X54HY-SX032V

Na mijn weten zijn er nog nooit(of heel zelden) high end behuizing rond om budget amd cpu gebouwd. En al helemaal niet voor klein prijsje. Dan worden de laptops met budget cpu gewoon 800 euro en dan kopen mensen ze niet zo snel meer, want dan hebben 9 van de 10 mensen liever een intel met ati of nvidia kaartje die je op zo bedrag toch niet echt meer merkt.

Ik heb liever normale behuizing met cpu die aanvaardbaar is qua snelheid met zo laag mogelijk bedragje. Die liano laptop van 380 euro zou dan ook perfect zijn voor mijn. Die was van de week volgens mijn nog 340 euro. Maar mijn m320 met HD450 voldoet nog tot zeker de trinity uit komt. Ook omdat de A4 niet zoveel bijdraagt aan mijn taken tegenover de m320.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Ja maar een laptop is zoveel meer dan enkel en alleen de specificaties.Enfin, ik hoop echt dat Trinity goed aanslaat en wellicht dat zelfs Apple ze gaat gebruiken(wishful thinking). Alhoewel Apple wel echt een OpenCL pusher is waarop AMD's APUs goed op aansluiten. Ik vraag me wel af wat AMD gaat doen mijn zijn low-end APUs(Ontario en Zacate). Die dingen hebben al een TDP van 18watt. Komt qua verbruik dan aardig in de buurt van Trinity APUs alhoewel ze qua prijs wel veel goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
madmaxnl schreef op zondag 15 januari 2012 @ 16:47:
Ja maar een laptop is zoveel meer dan enkel en alleen de specificaties.Enfin, ik hoop echt dat Trinity goed aanslaat en wellicht dat zelfs Apple ze gaat gebruiken(wishful thinking). Alhoewel Apple wel echt een OpenCL pusher is waarop AMD's APUs goed op aansluiten. Ik vraag me wel af wat AMD gaat doen mijn zijn low-end APUs(Ontario en Zacate). Die dingen hebben al een TDP van 18watt. Komt qua verbruik dan aardig in de buurt van Trinity APUs alhoewel ze qua prijs wel veel goedkoper zijn.
AMD viel erg goed samen met de plannen van Apple, maar enkele punten waren grote valkuilen, zo is de CPU performance niet de beste, en de vollume levering was niet zeker.
http://semiaccurate.com/2...-with-amd-processor-dead/

Met die dunne package van Trinity doet AMD in mijn ogen weer duidelijk een gooi naar een plekje in de apple line-up.
Afbeeldingslocatie: http://pics.computerbase.de/3/9/0/9/1/2_m.jpg

Wat me ook opviel:
Afbeeldingslocatie: http://www.bouweenpc.nl/wp-content/uploads/2011/10/amdtrinitydetay_2_dh_fx57.jpg
Afbeeldingslocatie: http://pics.computerbase.de/3/9/0/9/1/6.png
Opvallent verschil tussen de twee slide's:
CPU uplift +5%
GPU uplift +20%

Hebben ze zich ingehouden met de 1e slide? of hebben ze een meevaller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack77
Of hebben ze een beter cijfer nodig in moeilijke tijden en nemen ze een andere referentie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
Jack77 schreef op zondag 15 januari 2012 @ 17:11:
Of hebben ze een beter cijfer nodig in moeilijke tijden en nemen ze een andere referentie?
Ik heb even de extra info erbij gepakt:
Afbeeldingslocatie: http://pics.computerbase.de/3/9/0/9/1/8.png
Die 20% is een door AMD zelf samengestelde 'media' workload.
Die 25% is de productivity score in PC mark vantage.

Die 30% is onbekend.
Die 50% is 3dMark vantage.
Alle score's zijn tegenover een vergelijkbaar 35watt model.

Dus in het beste geval komt hij met de i5 babbelen:
Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/M/G/296296/original/PCMark%20prod.png

En de GPU komt in de buurt van een 6690G2:
Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/K/Z/296243/original/3DMarkV%20graphics.png

Houd er rekening mee dat dat volgens AMD zo is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-05 15:43
Gaat Trinity for Desktop nou zowel Llano als Brazos vervangen? AMD lijkt steeds onduidelijker te worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Jazco2nd schreef op zondag 15 januari 2012 @ 18:41:
Gaat Trinity for Desktop nou zowel Llano als Brazos vervangen? AMD lijkt steeds onduidelijker te worden..
Het gaat sowieso Llano vervangen en Brazos krijgt uiteindelijk zijn eigen vervanger(28nm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devpartner
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-10-2021
Trinity gaat enkel llano vervangen.
Brazos is een compleet ander segment. Het gaat nog even duren voor er een update voor brazos komt though.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Brazos zou, zoals het er nu naar uit ziet, aan het einde van het jaar ergens vervangen moeten worden. De kans is echter wel redelijk groot dat Brazos producten wat in prijs zullen gaan zakken. Eventueel zullen de 'grote' Brazos laptopts vervangen worden door de ULV Trinity laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-05 15:43
dahakon schreef op zondag 15 januari 2012 @ 18:58:
Brazos zou, zoals het er nu naar uit ziet, aan het einde van het jaar ergens vervangen moeten worden. De kans is echter wel redelijk groot dat Brazos producten wat in prijs zullen gaan zakken. Eventueel zullen de 'grote' Brazos laptopts vervangen worden door de ULV Trinity laptops.
hmm ok jammer, er is tijdens de CES ook niks gezegd over mogelijke Brazos opvolgers (van de huidige E-450). Hoopte op een E-500 op 28nm. Maar dat gaat me te lang duren. E-450 it is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Jazco2nd schreef op zondag 15 januari 2012 @ 20:10:
[...]

hmm ok jammer, er is tijdens de CES ook niks gezegd over mogelijke Brazos opvolgers (van de huidige E-450). Hoopte op een E-500 op 28nm. Maar dat gaat me te lang duren. E-450 it is!
Wichita en Krishna zouden de opvolgers geweest zijn (quad en dual-core die). Deze zijn echter in de vuilnisbak beland, omdat GF te laat met massa-productie van 28nm begint om het nog zinnig te laten zijn. De opvolgers van Wichita en Krishna lijken daardoor echter naar voren gehaald te zijn om nog dit jaar te verschijnen.

Overigens is het ook de vraag wat een Wichita kan brengen die op 20Watt TDP was geschaald, als je al een Trinity op de markt kunt brengen met 4 cores met een TDP van 17Watt, inclusief een betere GPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack77
Overigens is het ook de vraag wat een Wichita kan brengen die op 20Watt TDP was geschaald, als je al een Trinity op de markt kunt brengen met 4 cores met een TDP van 17Watt, inclusief een betere GPU?
productiekost, productiecapaciteit, verkoopsprijs... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Jack77 schreef op zondag 15 januari 2012 @ 21:02:

productiekost, productiecapaciteit, verkoopsprijs... ?
Productiekosten van Brazos zijn relatief laag en worden voor het moment alleen maar lager, met de GPU's die naar 28nm gaan. GF 28nm zal daar de eerste jaren niet aan kunnen tippen en de yields zijn ook nog eens lager op een nieuw proces, dus Wichita zou niet zomaar veel goedkoper worden dan Brazos nu is.

Capaciteit. Hoe meer 28nm capaciteit GF inzet, hoe minder er over blijft voor 32nm. Trinity lijkt goed te yielden, geeft erg goede performance (uitgaande van de cijfers) en is een geduchte tegenhanger van IvyBridge op het mobiele platform. Brazos en Wichita zouden het altijd moeten blijven uitvechten met Atom en daar wint Brazos het al.

Verkoopprijs van een low budget chip als Brazos is niet extreem hoog. Dat de producten die in de winkel liggen duur zijn, heeft geen voordeel voor AMD. Het gros van de prijs zit hem namelijk niet in de chips, maar zaken als groot scherm etc. AMD zal Trinity echt wel aanbieden met marges die minstens te vergelijken zijn met Brazos.
Pagina: 1 2 ... 55 Laatste

Dit topic is gesloten.