Oke dan. De vergelijking tussen de
pricewatch: Sennheiser HD 518 (Zwart) en de
pricewatch: Sony MDR-XB700 (Zilver)
Comfort: Hij is een stukje groter dan de hd518, dit komt ook omdat de hd 518 meer ovaal is en de xb700 is helemaal rond. De headband is ook groter. Dit maakt het wel een hele comfortabele headphone. De hd518 zit ook heel comfortabel en zit misschien zelfs fijner. Deze neemt niet je hele hoofd in beslag maar alleen het gebied rondom je oren. Dit kan ook een kwestie van gewenning zijn. De hd518 heb ik een jaar gedragen. De hd518 heeft ook velour pads. Dit betekend dat het wat minder warmer word naar verloop van tijd.
De kabel: Deze is 1 meter bij de Sony tegenover 3 meter van de sennheiser. Dit heeft voor en nadelen. Het voordeel van de korte kabel is dat deze veel beter is om mee te nemen. De lange kabel is voor thuis weer handig als je hem aansluit op de cd speler bijvoorbeeld. Ook iets om rekening mee te houden is de plug van de Sennheiser. Deze is met verloopstukje bijna 10cm lang. Erg vervelend in je broekzak (ik heb er ook de aansluiting van mijn ipod mee gemold doordat het als hefboom werkt)
Het geluid: Het geluid van de Sony is nog verassend goed eigenlijk. Ik had veel meer bass verwacht. Iets van het beats niveau maar dat is het dus niet. De bass klinkt erg goed. Goede kwaliteit. Daar is de koptelefoon ook op gefocussed. De mids zijn ook goed alleen daar is de hd518 beter. De highs zijn echter niet echt lekker. Er zit een scherp randje aan (krakerig?) en weinig detail. Hier is de hd518 stukken beter. Ik luister nu Arctic Monkeys trouwens. Bij rock is de treble een stuk belangrijker dan bij elektronische muziek. De snares klinken erg onduidelijk (wat is het moeilijk om geluid te beschrijven zeg

)
Piano muziek: Hier heb ik gekozen voor het nummer A River Flows In You van Yiruma. Hier kon ik eerst altijd goed de locatie van de tonen horen. (met de hd518) Nu lijkt het niet meer te gaan maar dat zal wel aan de brakke audiochip van mijn laptop liggen. Hier lijkt de Sony toch net wat betere mids te hebben. Ik ga eens een album van pink floyd opzetten op mijn Cowon J3 voor de ruimtelijkheid en detail.
Damn wat blijft dit toch een heeerlijk nummertje. YouTube: Pink Floyd Final Cut (6) - The Gunner's Dream
(en toen vroeg ik me even af waarom ik niks hoorde maar ik had de verkeerde koptelefoon op
)
De Sennheiser heeft veel meer detail. Toch echt wel beter geluid. Ook veel ruimtelijker, dat komt waarschijnlijk omdat hij open is. Voor Pink Floyd/Dire straits raad ik 10x deze koptelefoon aan. Maar dat luister je niet
Elektronische muziek: Chagal - Breathe. Tsjah wat kan ik hier over zeggen? De Sennheiser doet het hier ook heel goed, Ik denk zelfs beter dan de Sony, afgezien van de wat zachtere bass. Het klinkt gewoon beter. De stemmen klinken op de Sony wat helderder maar toch heb ik het idee dat ze op de Sennheiser wat natuurlijker klinken.
Nog even wat Tony Igo - TeRRacoTA. (Oke ik moet er wel bij zeggen dat dit niet echt in de buurt komt van DnB omdat er veel hoge tonen in zit.) Hier doet de Sony het wel weer een stukje beter. Vooral doordat er meer bass is. Hier zijn de hoge tonen niet slecht. Het is ook lager dan de snare dus eigenlijk kan je het in twee categorien indelen. High en ultra high (snare) Voor de rest hetzelfde verhaal. Dus voor house achtige muziek is de Sony wel beter/lekkerder door de bass.
Als ik zo mijn indrukken tegen elkaar opzet:
bass:
Sony: kwaliteit
8 volume
8 | Sennheiser: kwaliteit
7 volume
7
Mids:
7 volume
7 | Sennheiser: kwaliteit
8 volume
6
Highs:
4 volume
6 | Sennheiser: kwaliteit
8 volume
8
Ruimtelijkheid:
Sony:
7 | Sennheiser:
9
Bang for the Buck:
Sony:
7 | Sennheiser:
9 (allebij zeer goed)
Demping kan ik niet echt testen, daar is het veel te vroeg voor en wil mijn vriendinnetje niet wakker maken

Ik kan wel zeggen dat de hd518 bijna niet(/niet) dempt. De xb700 dempt wel wat meer omdat het gesloten is maar het sluit niet heel goed af.
Conclusies:
Comfort: Hier wint de sennheiser met niet zo'n groot verschil. Ze zitten allebij comfortable alleen de sennheiser heeft net wat voordelen: hij is wat kleiner en koeler maar het is geen dealbreaker.
De kabel: Dit ligt eraan waar je het gaat gebruiken. Voor on the go is de Sony een duidelijke winnaar, maar thuis heeft de Sennheiser zijn voordelen. Je geeft ook aan dat je hem in de auto zult gebruiken. Hier is de sennheiser misschien beter want je hoeft de mp3speler niet in je broekzak te houden en zo hoor je de auto's om je heen wat beter.
Het geluid: De Sony is goed voor veel genres. Het heeft niet teveel bass wat ervoor zorgt dat andere muziek behalve electronische muziek goed klinkt. Voor rock is hij minder aan te raden vanwege de scherpe randjes en mindere treble. De Sennheiser heeft veel meer detail en ruimtelijk geluid. De mids (stemmen) lijken wel wat achter te blijven. Wat zachter dan bij de Sony, de bass is ook wat zachter maar niet veel minder. De bass blijft van goede kwaliteit.
Wat moet je nu gaan kopen?
Dat moet je toch helemaal zelf gaan bepalen. De Sennheiser kost 50% meer dan de Sony en heeft zo zijn nadelen. Maar ook zijn voordelen: Beter geluid, geschikt voor veel meer genres. De Sony is portable weer beter en voor elektronische muziek (zonder te veel focus op vocals zoals chagall of details)
De Sennheiser is wel echt van een hogere klasse.
De Sennheiser is wel de koptelefoon waardoor ik verliefd ben geworden op muziek/HiFi
Ik hoop dat je wat duidelijkheid hebt nou. Ik heb het op de vroege ochtend geschreven dus als er iets onduidelijk is of je hebt nog gewoon vragen dan zeg het maar