A.W.E.S.O.M.-0 schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 19:10:
[...]
Het is een heel onduidelijk verhaal, ik heb er heel lang naar gezocht op fora en websites en overal is er een grote discussie over in hoeverre DPI en sensitivity a) hetzelfde bereiken en b) wat deze settings nu eigenlijk zeggen.
De consensus die ik gevonden heb is dat DPI niet zo heel veel zegt over de nauwkeurigheid van de sensor (wat ik altijd dacht) maar over het aantal DPI on-screen wat je verplaatst per movement. De sensitivity is inderdaad een versnelling van wat de muissensor leest. De 'pro's' spelen niet met superhoge resoluties op hele grote schermen (kan je nl niet alles in 1 keer in je blikveld oppikken) en passen de DPI aan aan de schermresolutie. Maar goed, dit is natuurlijk een persoonlijk iets, ik kan alleen maar aanraden wat voor mij goed werkt (na dik 15 jaar (competitief) fps ervaring), eenieder moet zijn eigen perfecte settings vinden!
Het helpt natuurlijk niet dat iedereen (mijzelf incluis) DPI gebruikt waar CPI bedoeld wordt. Als je naar CPI gaat kijken (wat mijn muissoftware daadwerkelijk aangeeft) dan zie je dat het wel over de precisie van de sensor gaat.
Ter verduidelijking: 5700 CPI (

) zorgt ervoor dat, zodra jij je muis een inch (2.54 cm) naar rechts beweegt je x as een count krijgt van +5700, andersom een count van -5700. Dit betekent dat die sensor een precisie heeft van 2.54/5700 cm. Of dit nu precies in de driver ook zo is weet ik niet, maar dit is hoe het ongeveer zou moeten werken en wat imo ook logisch is. Dan komt vervolgens je sensitivity om de hoek kijken, die daar een bepaalde factor overheen gooit, wat dus alleen de sensor versterkt/verzwakt. Daarom is het verstandiger je CPI (

) te verhogen als je sensor precies genoeg is. Stel je doet het tegenovergestelde en verlaagt je CPI (for the sake of argument) naar 1 CPI, dan krijg je dus dat je een hele schokkerige beweging krijgt omdat je sensor het niet beter kan lezen. Sensitivity doet er dan niet meer toe. Dit effect treedt (heel minimaal) ook op tussen 800 CPI en 5700 CPI.
Maar voor de duidelijkheid, dit is mijn persoonlijke voorkeur en ik denk echt niet dat het merkbaar is.
[
Voor 29% gewijzigd door
Raku op 29-11-2011 19:37
]