Wat betreft server admins die eigen rulesets erop na houden is mijn standpunt simpel: Doe dat lekker op een unranked server.
Er zijn zoveel mensen die iets niet leuk vinden in het spel, omdat ze er te vaak gekilled door worden, omdat het niet binnen hun speelstijl past, of omdat ze gewoon niet tegen hun verlies kunnen. Aan al die mensen heb ik een advies: Zo zit het spel in elkaar, leer er nu eens mee om te gaan. Tuurlijk, ik vind het ook niet leuk om gekilled te worden door een RPG, of gesniped te worden vanaf een dak waar ik niet op kan komen maar de tegenstander wel kan zien. Ik zal misschien vloeken op zo'n moment, maar ik ga gewoon verder, omdat dit in het spel hoort.
Kijk naar de competetieve ESL ladder, daar zijn IRNV scopes en Flashlights verbannen vanwege alle jankerds. Tuurlijk, het heeft een dikke impact op de gameplay, maar het is verreweg van onoverwinnelijk. Je moet er gewoon mee om leren gaan, en wachten totdat DICE het patched. Een dergelijk iets een bug noemen is een heel slecht excuus. Iemand kan iets een bug noemen en het verbannen, maar door het een bug te noemen betekent niet dat dat zo is. Het is puur subjectief, totdat er een officiële verklaring van DICE komt of het gepachted wordt, en dus de betreffende ergernis uit het spel verdwijnt.
Sommigen hebben daar dan weer hun eigen oplossing voor bedacht. Zij vinden het algemene kader waarin het spel functioneert niet helemaal goed en huren daarom hun eigen server, waarin ze het kader aanpassen door hun eigen regels te hanteren. Dit maakt mij verder niet uit en moet vooral kunnen. Maar wanneer op wat voor manier dan ook afgeweken wordt van de standaardnorm, dan mag wat mij betreft de ranked-status ook gelijk afgenomen worden. De custom regels hebben direct impact op het spel en hoe het gespeeld wordt. Verander je het spel, dan wordt het verkrijgen van punten altijd op een bepaalde manier beïnvloed. Daarmee haal je de basis van het hele ranked-systeem onderuit en verdien je dus geen ranked-status. En gaat het je als speler of admin niet om de punten, dan maakt die ranked-status toch geen ene donder uit.
Als het gaat om de bevoegdheden van admin van een privé-gehuurde ranked server, ga ik zelfs zo ver om negen van de tien bevoegdheden af te schaffen. Kicken aan het eind van de ronde, verbannen aan het eind van de dag. Anders kan je met kicks/bans alsnog teveel een bepaalde speelstijl forceren. Alle scripts die custom rulesets forceren, een impact hebben op de map (vehicle spawn time, tickets size, waar je wel en niet mag lopen), of de autobalance beïnvloeden moeten vworden verbannen van ranked servers.
Alleen dan krijg je zuivere ranked servers. Al het andere mag je gerust doen, maar wel op een unranked server.