@
Steef Gekocht als JJC RMT-P1BT x Sony, ook te vinden als JJC BTR-S1. BT staat voor Bluetooth, R(mt) voor Remote. Ik heb hem
hier gekocht, maar hij is vast wel dichter bij (jouw) huis te vinden.
Ik heb mijn AF-knop op AF/MF control staan en C1 op Focus Magnify. Die knoppen bedien ik ook met de JJC-etc. De andere knoppen heten T en W omdat je via een schuifje kunt kiezen tussen scherpstellen en (elektro)zoomen. Ze sturen de focusmotortjes direct aan, zonder tussenkomst van het af-systeem.
Werkwijze:
Camera op statief, manual focus, dan met AF naar autofocus en grove scherpstelling. Dan met AF-on terug naar manual focus en eerste focuspunt opzoeken. Met C1 focusvergroting, en met T / W knopjes scherpstellen op gewenst detail. Focusslag is behoorlijk klein, zelfs bij 12x vergroting kun je nog een beetje door je zoekerbeeld heen focusseren - maar hangt uiteraard af van je afstand en diafragma.
Deze orchidee is een forse joekel, afstand ca. 1m bij f/8, verschil tussen minimale en maximale focusafstand zo'n 10 cm. Dus 21 shots is veel te krap, en op diverse plekken heeft was er gewoon niks scherps te stacken denk ik. Maar kan ook aan mijn PS-skills gelegen hebben, want die zijn inexistent.
Al met al een prima speeltje. Met C1 kan je voortduren wisselen tussen totaal, 5x en 12x vergroot zoekerbeeld, en met het stickje of raakschermpje kun je je focuspunt telkens naar een andere plek verplaatsen, zodat je met wat geduld en discipline een heel aardige stack kan maken.
Kost waarschijnlijk wat meer tijd dan de 20 minuutjes die ik nodig had, en het scheelt ook als je object geen 10x10x10 cm is. Was ook alleen maar om een idee te geven.
Zoals gezegd: cloon van de Sony RMT-P1BT, die het dubbele kost en een stuk robuuster schijn te zijn. Voor mij en nu is dit goed genoeg.