|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Omdat een f/3.5 over het hele bereik een stuk beter is dan f/4.5 - 5.6?nero355 schreef op zondag 5 september 2021 @ 19:11:
@GSX-MAN
Waarom moeilijk doen met een Sigma als je een pricewatch: Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM kan kopen voor een heel redelijk bedrag
The devil is in the details.
Dat kost waarschijnlijk veel meer geld dan wat hij ervoor was bereid te betalen, hoewel het prijsverloop laat zien dat het wel mee viel : pricewatch: Sigma 10-20 mm F3.5 EX DC HSM (Sigma)Hahn schreef op zondag 5 september 2021 @ 19:14:
Omdat een f/3.5 over het hele bereik een stuk beter is dan f/4.5 - 5.6?
Ik was effe helemaal vergeten dat die lens überhaupt bestaat...
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
De Nikon-, Canon- en Sony-vattingen zitten allemaal rond de €400, vind ik best meevallen. En dit ging om een occasion, dus zal nog minder dan dat zijn.nero355 schreef op zondag 5 september 2021 @ 19:16:
[...]
Dat kost waarschijnlijk veel meer geld dan wat hij ervoor bereid was te betalen, hoewel het prijsverloop laat zien dat het wel mee viel : pricewatch: Sigma 10-20 mm F3.5 EX DC HSM (Sigma)
[ Voor 6% gewijzigd door Hahn op 05-09-2021 19:18 ]
Ik dus ookHahn schreef op zondag 5 september 2021 @ 19:17:
De Nikon-, Canon- en Sony-vattingen zitten allemaal rond de €400, vind ik best meevallen. En dit ging om een occasion, dus zal nog minder dan dat zijn.
Maar als ik dit naast elkaar zet :
- https://www.lenstip.com/4...5-5.6_IS_STM_Summary.html
- https://www.lenstip.com/1....5_EX_DC_HSM_Summary.html
Dan vraag ik me af wat je ermee opschiet eerlijk gezegd...
Het is geen f/2.8 lens of zo
Ik weet dat je een behulpzame suggestie probeert te doen, maar de manier waarop je het brengt komt, in ieder geval bij mij, toch een beetje lullig over.nero355 schreef op zondag 5 september 2021 @ 19:25:
[...]
Ik dus ook
Je zet z'n keuze een beetje te kakken met opmerkingen als 'waarom moeilijk doen ...
Tja, forum hé!Hahn schreef op zondag 5 september 2021 @ 19:30:
Ik weet dat je een behulpzame suggestie probeert te doen, maar de manier waarop je het brengt komt, in ieder geval bij mij, toch een beetje lullig over.
Je zet z'n keuze een beetje te kakken met opmerkingen als 'waarom moeilijk doen ...' en 'wat schiet je ermee op
', terwijl je het ook simpelweg had kunnen laten bij "Je zou ook [deze lens] kunnen overwegen!". Is een stuk vriendelijker, en daarmee ook behulpzamer.
Verder laat ik dat soort comments graag over aan de moderators...
Nee, ik had de occasion voor €199,- gekocht. Prima deal, maar niet als ik de 4-5.6 krijg.nero355 schreef op zondag 5 september 2021 @ 19:16:
[...]
Dat kost waarschijnlijk veel meer geld dan wat hij ervoor was bereid te betalen, hoewel het prijsverloop laat zien dat het wel mee viel : pricewatch: Sigma 10-20 mm F3.5 EX DC HSM (Sigma)
Edit: overzicht van de huidige fototas.
:strip_exif()/f/image/z0BVMVov9CUDyj4TdS2fdghY.jpg?f=fotoalbum_large)
Van links naar rechts:
-EOS 450D
-Canon EF 70-200mm F4L
-Canon EF 50mm 1.8
-Sigma 10-20mm 4-5.6
-Tamron AF 17-50mm 2.8
-EOS 7D
Waarmee de Sigma de enige lens met variabel diafragma is. Wellicht een non-issue, omdat ik 'm voor landschap waarschijnlijk toch niet op 3.5 wil hebben.
[ Voor 38% gewijzigd door GSX-MAN op 05-09-2021 21:33 ]
Slecht idee... Hoe laat?
https://www.the-digital-p...omp=0&FLIComp=4&APIComp=2nero355 schreef op zondag 5 september 2021 @ 19:25:
[...]
Ik dus ook
Op gelijk diafragma scoort de Sigma wel iets beter. Daarnaast is f/3.5 over het hele bereik een voordeel en de bouwkwaliteit is ook echt wel een stuk beter.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Maar dan moet de AF wel goed werken...Universal Creations schreef op zondag 5 september 2021 @ 21:41:
Op gelijk diafragma scoort de Sigma wel iets beter.
Daar kan ik me wel in vinden : Liever een grote comfortabele lens dan een kleine lens waarbij je elke keer op zoek bent naar de beste grip...De bouwkwaliteit is ook echt wel een stuk beter.

...en ik moet echt een keer een cursus gaan doen.
Slecht idee... Hoe laat?
Het zal niet aan je spullen liggen iigGSX-MAN schreef op maandag 6 september 2021 @ 18:31:
Straks rond zonsondergang maar eens kijken of ik wat testfoto's kan maken.
...en ik moet echt een keer een cursus gaan doen.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Auto focus op 10mm is highly overrated.nero355 schreef op maandag 6 september 2021 @ 15:44:
[...]
Maar dan moet de AF wel goed werken...
[...]
leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
Ventieldopje schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:13:
[...]
Het zal niet aan je spullen liggen iig![]()
:strip_exif()/f/image/T8nwieNuJTwAiJ45tnvnY5do.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uQmoOQsdc2Fs91ot8Uh8fjVj.jpg?f=fotoalbum_large)
Nou, die lens doet het wel. Nu nog een leuk onderwerp.
Slecht idee... Hoe laat?

De Ninja met HDMI naar Mini-HDMI kabel, accu en lader, SSD dock en AtomX 512GB SSD voor de prijs van een nieuwe recorder, inclusief jaar garantie. Binnenkort m'n Z6 laten updaten voor 4K ProRes Raw video.
Ook een Smallrig Follow Focus op gepikt, die nu direct verkopen op Amazon.nl voor hele gunstige prijzen
Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7
Nice, ga je ook nog voor een V mount accu of houdt deze het lang genoeg vol? Ik heb een BMPCC 6K met Canon LP-E6 accu's intern en die zijn echt binnen no time leeg, V mount is dus wel een must (of netstroomjd1987 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 11:21:
Ik zat al een hele tijd op een mooie deal te azen voor een Atomos Ninja V en deze occasion bij KE kon in niet laten liggen![]()
[Afbeelding]
De Ninja met HDMI naar Mini-HDMI kabel, accu en lader, SSD dock en AtomX 512GB SSD voor de prijs van een nieuwe recorder, inclusief jaar garantie. Binnenkort m'n Z6 laten updaten voor 4K ProRes Raw video.
Ook een Smallrig Follow Focus op gepikt, die nu direct verkopen op Amazon.nl voor hele gunstige prijzen
Mooie rig!
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
:strip_exif()/f/image/nY0e0c1Jlce5JdjoZe1QYdys.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanuit het perspectief van gewicht en handzaamheid is het al een zeer geslaagde aankoop, dit weekend eens kijken of ik het gezin enigszins fatsoenlijk op de foto krijg
1989, de mijne is van de Jappenband gerold in maart 1990Verwijderd schreef op zondag 12 september 2021 @ 08:24:
In welk jaar is die glasbak ook alweer op de markt gekomen?
Feit blijft dat er in 2021 niks vergelijkbaars bestaat..
[ Voor 11% gewijzigd door mennovanw op 12-09-2021 08:29 ]
EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts
Haha je hebt een beter geheugen dan ik maar ik heb er inderdaad jaren terug eens een zien staan nieuw-in-doos in een fotowinkeltje in Toscane (Arezzo als ik me goed herinner). Toen een heaup geld maar achteraf had ik dat natuurlijk moeten doenMilo. schreef op zondag 12 september 2021 @ 09:40:
Had je die ooit niet eens in Italië gezien en toen niet gekocht? Meen ik mij te herinneren uit een oude post. Hele mooie aanwinst.

Het is zo'n 'stuff-of-legends' ding waar elke Canon aficionado wel eens van droomt (maar die prijzen icm het zeer beperkte toepassingsgebied heh
EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
Op meerdere manieren zeker...mennovanw schreef op zondag 12 september 2021 @ 09:49:
Altijd blijven trekken
Fuji heeft ook een 50mm f/1.0 met autofocus hoormennovanw schreef op zondag 12 september 2021 @ 08:28:
[...]
1989, de mijne is van de Jappenband gerold in maart 1990
Feit blijft dat er in 2021 niks vergelijkbaars bestaat..
* Universal Creations *UC weet ook dat dat op aps-c is....
Ondertussen heeft Nikon wel een 58mm f/0.95 op de markt gebracht die optisch wel heel goed is, maar helaas manueel focus en weegt 2,0kg....
Verder blijft de 50/1.0L imho een one trick pony, maar toch snap ik wel dat je hem hebt. Het is een legendarische lens.
@Trenchdog ze M50 blijft een topper! De 22mm f2 pancake lens is ook nog een aanrader. Kleiner wordt een APS-C camera bijna niet
@mennovanw cool ding! Ik heb wel eens de lensreview van Christopher Frost gezien, maar die oude 50mm f1 en f1.2 lenzen zijn niet zo top toch?
Wijd open soft en afgestopt niet zo scherp als de cheapo f1.8 versie.
Waarschijnlijk bekijk ik het veel te technisch en is "ja maar de unieke look!" al voldoende voor zo'n coole lens
Mijn RF 50mm f1.2 doet dus niet meer mee begrijp ik in ieder geval
Hier de review trouwens: YouTube: 'L' for 'Legendary'? Canon 50mm f/1.0 'L' USM (1989-2002) lens revie...
Canon EOS R | Olympus OM-1
Ik kan de vergelijking maken, heb de 50L F1.2 12 jaar gehad. Maar inderdaad, die hele nieuwe generatie retrofocus 50 mm’s met 10+ elementen zijn hardstikke scherp wide open. De oude EF 50L’s zijn dit duidelijk niet, maar in het midden (net) scherp genoeg. De kracht zit ‘m in elementen zoals bokeh (wat bij de 1.0 wide open ronduit ‘uniek’ is).FeareX schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 00:44:
@mennovanw cool ding! Ik heb wel eens de lensreview van Christopher Frost gezien, maar die oude 50mm f1 en f1.2 lenzen zijn niet zo top toch?
Wijd open soft en afgestopt niet zo scherp als de cheapo f1.8 versie.
Waarschijnlijk bekijk ik het veel te technisch en is "ja maar de unieke look!" al voldoende voor zo'n coole lens
Zowel de 1.2 als de 1.0 zijn op F1.8 mijlen beter dan de plastic fantastic wide open. Op f4 ofzo verliezen ze het - maar koop je daar zo’n snelle lens voor
Fantastische lens, al meerdere malen boven het ‘buy now’ knopje gehovered. Mijn probleem met aankoop van de RF 50L heet ‘Contax N 50 F1.4’. Dit is een simpel (7 elementen) niet-asferisch ontwerp van een paar 100 gram - maar een gruwelijk mooi ding optisch (mijlen beter dan de Cosina Zeiss ZE 50 F1.4 waar ik ‘m direct mee vergeleken heb). Ik kan bijna niet geloven dat Zeiss / Kyocera dit geflikt hebben met zo’n simpele lens..Mijn RF 50mm f1.2 doet dus niet meer mee begrijp ik in ieder geval...
Ik vermoed dat ik op de 50L 1.0 wat minder ga afschrijven dan jij op de RF50L (want een onwijze collectible, heb met m’n Canon 50 F0.95 ook niet verkeerd geboerd) en als ik echt nieuwerwetse scherpte wide open wil heb ik nog de -fantastische- 35L II.
[ Voor 3% gewijzigd door mennovanw op 14-09-2021 14:41 ]
En helemaal eens dat je zo'n lens niet koopt om op f5.6 te schieten, maar gezien het prijsverschil vond ik dat altijd wel een leuk feitje over de nifty fifty. Op f5.6 was dat een van de scherpste lenzen die je kan hebben volgens DXOmark (toen ze nog camera lenzen reviewde
En afschrijving en prijzen heb ik losgelaten nadat de 760D en 80D me zoveel geld hebben gekost op zoek naar de ideale lenzen voor mij 😅 Met die R had ik me voorgenomen om precies te kopen wat ik wil, en dat geeft me zoveel rust en plezier!
Heel veel plezier met je nieuwe 50L f1.0
Er is ook een element van bewondering. After all was dit eind jaren 80 een showcase voor optische technologie om te laten zien wat Canon kón. Er is ook op elke geproduceerde 50L F1.0 verlies geleden, ondanks de onwijs hoge nieuwprijs. Deze lens was het equivalent van een reis naar de maan - waarin ook de gepionierde technieken later werden gebruikt in mindere lenzen (of gejat door concurrenten).FeareX schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 15:08:
Thanks voor de uitleg @mennovanw ! Ik was ook gewoon nieuwsgierig naar jouw kijk op die lens. Als ik het kort samenvat is het de look en ergens ook investering/waardebehoud.
De 50L F1.0 was de eerste productie lens die:
- Een Ultrasone focus motor had (‘USM’)
- Focus-by-wire had
- F1.0 was voor een SLR
- Twee van dergelijke grote geslepen asferische lenzen had
- Een volledig elektrische aansturing van het diafragma had (tezamen met de rest van de initiële EF line-up)
Ter vergelijk: Nikon had de volledig mechanische Nikkor-Noct 58 F1.2 als concurrent. De 50L F1.0 was als een ruimteschip
[ Voor 7% gewijzigd door mennovanw op 14-09-2021 19:32 ]
Alhoewel, klein??

Tijdens een lokale rommelmarkt kwam ik deze lens, met Olympus OM mount tegen. Voor een fenomenaal bedrag van €10 meegenomen onder het mom van 'niet geschoten is altijd mis'. Het is een Unitax 70-230mm f/4 Auto Zoom MC Macro. Een hele mond vol en dan is het nog een rebrand ook. Zeer waarschijnlijk is de lens geproduceerd door Sun Optical.
Met een heuse macro stand zodat je een vergroting hebt van 1:3. De normale MFD is namelijk 'slechts' 2,5m. De macrostand is, met 1:3 natuurlijk niet echt macro maar kan wel nuttig gebruikt worden om die MFD iets terug te brengen, mocht het onderwerp dat nodig hebben.
Het is alles wat je van een oude zoom kan verwachten. Wijd open erg soft maar als je het diafragma gaat verkleinen neemt de scherpte flink toe. En met name die scherpte in het center valt niet tegen. Vanaf f/6.3 krijg je heel redelijke resultaten. De hoeken blijven altijd wat soft en van CA is de lens ook niet vies.
Desalniettemin houd ik de lens, in ieder geval voorlopig. Ja, hij is zwaar en lomp maar hij heeft iets.
Wat voorbeelden die ik de afgelopen dagen heb geschoten:

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
Lijkt heel veel op de practica 80-200, ook een macro stand.RvL schreef op donderdag 16 september 2021 @ 21:35:
Zo, ik heb eens flink in de buidel getast. Ik heb wat extra range aan m'n collectie toegevoegd. Voorheen was de EF-M 18-150 mijn 'grootste' lens in termen van brandpunt afstand. Daar heb ik nu 80mm aan toegevoegd: 230mm. Het is niet veel, maar wie het kleine niet eert...
Alhoewel, klein??
[Afbeelding]Unitax 70-230mm f/4 MC Macro
Tijdens een lokale rommelmarkt kwam ik deze lens, met Olympus OM mount tegen. Voor een fenomenaal bedrag van €10 meegenomen onder het mom van 'niet geschoten is altijd mis'. Het is een Unitax 70-230mm f/4 Auto Zoom MC Macro. Een hele mond vol en dan is het nog een rebrand ook. Zeer waarschijnlijk is de lens geproduceerd door Sun Optical.
Met een heuse macro stand zodat je een vergroting hebt van 1:3. De normale MFD is namelijk 'slechts' 2,5m. De macrostand is, met 1:3 natuurlijk niet echt macro maar kan wel nuttig gebruikt worden om die MFD iets terug te brengen, mocht het onderwerp dat nodig hebben.
Het is alles wat je van een oude zoom kan verwachten. Wijd open erg soft maar als je het diafragma gaat verkleinen neemt de scherpte flink toe. En met name die scherpte in het center valt niet tegen. Vanaf f/6.3 krijg je heel redelijke resultaten. De hoeken blijven altijd wat soft en van CA is de lens ook niet vies.
Desalniettemin houd ik de lens, in ieder geval voorlopig. Ja, hij is zwaar en lomp maar hij heeft iets.
[Afbeelding]Smile!
[Afbeelding]Flower
[Afbeelding]Portrait of a duck
[Afbeelding]Close up of barbed wire

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400
Nu de dekens nog...
Ik heb zelf een OM Zuiko 300mm en die wordt pas vanaf f11 scherp. Daaronder moet je zéker geen contrastrijke situaties schieten.
Die foto kan zo in Post hier je pareidoliaRvL schreef op donderdag 16 september 2021 @ 21:35:
[Afbeelding]Smile!
HK-XS voor nodig mocht je een ERROR krijgen!
Leuk koopje!
Goede, daar zal ik 'm ook eens plaatsennero355 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 00:00:
[...]
Die foto kan zo in Post hier je pareidolia
HK-XS voor nodig mocht je een ERROR krijgen!
Leuk koopje!
Nu de dekens nog...

Canon EOS R6 +- Canon EF-RF adapter + extra accu + PS & LR abbo, allemaal gekocht met inruilkorting van oude camera plus stapelkorting voor adobe.
Mijn extreme III SanDiskjes (95MB/sec) doen het gewoon, maar ik merk wel dat het lang duurt voordat ie de buffer leegt bij bursts, dus ik zal denk ik ook nieuwe moeten kopen.
Ik ben al zolang aan het zeuren over de 6D, want de 6D was in 2015 al een compromis. Door de 135 apo sonnar heb ik weer een vernieuwde boost gekregen, en dat was genoeg om me over het randje te duwen om toch na jaren zeuren over de prijs heen te zetten en gewoon de R6 te kopen. Liever de R5 maar er is gewoon écht een grens wat dat betreft
Ik heb vandaag pas de key gekregen om het adobe spul te kunnen downloaden dus kep nog geen RAW's gezien, maar van wat ik op het schermpje zie, hoef ik me daar helemaal geen zorgen over te maken.
Mijn eerste bevindingen (bedenk dat mijn referentiekader een 6D is en dat ik alleen EF-glas gebruik):
- die eye-AF tracking....echt fantastisch! Snel, niet normaal. People eye, animal eye, werkt allemaal perfect! Kep wel het idee dat het niet zo perfect is zoals de youtube filmpjes laten zien; in mijn geval duurde het toch wel eventjes voordat de camera weer een oog oppikte nadat mijn vriendin even wegdraaide, waar het in de filmpjes echt instantly is (met of zonder bril was geen verschil). Ook is het niet altijd tack-sharp op de iris, want met echt manual focus is het wel echt tack-sharp. Kep het alleen indoor geprobeerd met mijn vriendin en mijn 2 katten dus het was allemaal ook erg dichtbij en ik denk dat dit het beste werkt van wat verder af, plus, het is geen native RF glas, dus misschien ligt het daar wel aan en moet ik nog niet zo zeuren
- de FPS (mech-shutter)...ik weet niet wat me overkwam, zo snel en allemaal in focus ook nog en dat indoor! Waanzinnig snel! Kep nooit echt veel geburst, niet dat dat kon want de 6D was gewoon poep daarmee, maar nu merkte ik dat ik veel meer gebruik ervan maakte nu het gewoon kon en allemaal goed werkt.
- de viewfinder = top! Ik merk dat ik nog veel schiet door de viewfinder...misschien wordt dat wel minder, maar het beeld is echt uitstekend!
- de customizability is ook van een ander niveau
Graag zag ik de mogelijkheid om snel te kunnen togglen tussen people<>animal eye-AF maar die optie is niet customizable onder eender welke knop. Hiervoor moet ik dus nog naar MyMenu gaan.
- adapted glas lijkt allemaal zonder enige hapering te werken. Top! Wel maakt het de boel een stuk langer, meer front heavy. Vooral bij de 100 en 135 Zeiss lenzen. Normaal rust je linkerhand mooi op de onderkant van de body, maar nu steunt het enkel nog op de bijna-meskant van de handpalm omdat ik anders niet goed grip heb op de manual focus ring. Met de 70-200 is het nog veel langer, maar daar rust mijn hand op de statiefgondel. Maar ja, kwestie van wennen
- de schroefdraad om het arcaswiss plaatje van peakdesign op te draaien, zit niet meer in het midden van de body, maar een stukje naar voren waardoor dat plaatje dus pertinent naar voren uitsteekt. Dat is wel jammer.
- wat ook echt geweldig is: de auto iso. De shutterspeed op AUTO laten staan zorgt ervoor dat de camera automatisch 1/focal length kiest, precies wat ik van de 6D altijd wilde. Omdat de camera nu IBIS heeft is dat ook precies wat ik wil, want anders moest ik toch 1 of 2 stops sneller instellen wat overigens ook gewoon kan, waar dat bij de 6D alleen maar op fixed waardes in te stellen was. Het werkt gewoon perfect. Ik wil gewoon zo min mogelijk in settings hoeven te doen en dit zorgt ervoor dat ik in Av mode alleen nog maar bezig hoef te houden met AF-modi, burstrate en exposure compensation, en die zijn allemaal customizable met knoppen. Ge-wel-dig!
- IBIS: mijn zeiss lenzen zijn nu gestabiliseerd! Stil zoekerbeeld!!!!
Misschien nog een vraagje aan R6 bezitters: kep em zo ingesteld dat ik na focuslock gewoon manual override kan doen, maar kan ik in de AF-mode wanneer ik deze override wil doen het dan ook zo instellen dat de focusguide erbij komt?
Tot nu toe, na 2 dagen uitproberen, zonder te hebben gepixelpeept achter de PC (ga ik komende dagen doen), ben ik echt erg te spreken over de camera. Misschien kom ik overenthousiast over, maar dit is zo'n grote sprong vanaf de 6D, echt top!
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Focus guide is bij mijn weten alleen bij MF, maar dat kan ik mis hebben.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wat was je precies kwijt als ik vragen mag, want dit : pricewatch: Canon EOS R6 ZwartDeathchant schreef op donderdag 30 september 2021 @ 22:43:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Canon EOS R6 +- Canon EF-RF adapter + extra accu + PS & LR abbo, allemaal gekocht met inruilkorting van oude camera plus stapelkorting voor adobe.
Is wel ERG VEEL GELD voor een camera die verdacht veel lijkt op een 450D of zo qua ergonomie!

Heb je tenminste nog plannen om een grip erbij te kopen
Ik kan op de 7D Mark II de Af ON knop altijd Servo AF laten doen en de normale Focus/Shutter button gewoon One Shot AF dus zoiets zou een nieuwere camera ook wel moeten kunnen IMHO- de customizability is ook van een ander niveau
Ik heb de default op eye-AF tracking mode, de *-knop ingesteld dat ie switcht tussen servo<>oneshot, het focuspuntknopje dusdanig dat ie van eye-AF naar regulier AF gaat via het middelste focuspunt, en de M.Fn knop gebruik om het aantal fps te bedienen. Dus ik kan vrijwel alle situaties nu schieten zonder ook maar iets opnieuw te veranderen.
Graag zag ik de mogelijkheid om snel te kunnen togglen tussen people<>animal eye-AF maar die optie is niet customizable onder eender welke knop. Hiervoor moet ik dus nog naar MyMenu gaan.
Geloof dat de * knop zelfs een of andere afwijkende functie i.c.m. de andere twee kan krijgen en je het dan in één klap heel erg maf kan maken zeg maar!
Daarvan vind ik het ook raar dat het bij de 6D (Mark I of Mark II versie ??) niet aanwezig was, want ik geloof dat zelfs de originele 7D het erbij heeft gekregen als Firmware Update- wat ook echt geweldig is: de auto iso. De shutterspeed op AUTO laten staan zorgt ervoor dat de camera automatisch 1/focal length kiest, precies wat ik van de 6D altijd wilde. Omdat de camera nu IBIS heeft is dat ook precies wat ik wil, want anders moest ik toch 1 of 2 stops sneller instellen wat overigens ook gewoon kan, waar dat bij de 6D alleen maar op fixed waardes in te stellen was. Het werkt gewoon perfect. Ik wil gewoon zo min mogelijk in settings hoeven te doen en dit zorgt ervoor dat ik in Av mode alleen nog maar bezig hoef te houden met AF-modi, burstrate en exposure compensation, en die zijn allemaal customizable met knoppen. Ge-wel-dig!
Dat lijkt me dan weer wel erg fijn i.c.m. Prime lenzen!- IBIS: mijn zeiss lenzen zijn nu gestabiliseerd! Stil zoekerbeeld!!!!

Deze reactie is niet lullig bedoeld of zo, maar ik heb nog steeds moeite met het feit dat mijn favoriete dSLR ergonomie merk zo'n zooitje van hun MILC aanbod heeft gemaakt qua ergonomie dus ik heb nog steeds een hele grote voorkeur voor Canon dSLR's
Mooie upgrade! Veel plezier ermee!Deathchant schreef op donderdag 30 september 2021 @ 22:43:
Canon EOS R6 +- Canon EF-RF adapter + extra accu
Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K
Ook niet lullig bedoeld, maar dan kan ik alleen maar concluderen dat je niet beide in handen hebt gehad. Je hebt dit vaker geroepen, maar dat kan alleen uit onderbuik zijn.nero355 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 00:22:
Wat was je precies kwijt als ik vragen mag, want dit : pricewatch: Canon EOS R6 Zwart
Is wel ERG VEEL GELD voor een camera die verdacht veel lijkt op een 450D of zo qua ergonomie!
[...]
Deze reactie is niet lullig bedoeld of zo, maar ik heb nog steeds moeite met het feit dat mijn favoriete dSLR ergonomie merk zo'n zooitje van hun MILC aanbod heeft gemaakt qua ergonomie dus ik heb nog steeds een hele grote voorkeur voor Canon dSLR's![]()
Toevallig heb ik beide thuis liggen en het is een wereld van verschil qua ergonomie. Qua 'body' van de body zit hij eerder iets boven de 70D die ik had en iets onder een 7DII. Qua ergonomie van knoppen is het gewoon van pro-DSLR niveau. In die vergelijking is een 450D een onhandelbare compact.
Dat klopt inderdaad, je kunt erg ver gaan in customizen van de knoppen. Ik heb dual back button focus bijvoorbeeld (tracking en spot onder twee knoppen). Daarnaast gaat die configuratie mee in de C-modi dus je kunt helemaal los. Zo heb ik een aparte C-modus gemaakt die erg fijn werkt met m'n MF-lenzen.nero355 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 00:22:
Ik kan op de 7D Mark II de Af ON knop altijd Servo AF laten doen en de normale Focus/Shutter button gewoon One Shot AF dus zoiets zou een nieuwere camera ook wel moeten kunnen IMHO
Geloof dat de * knop zelfs een of andere afwijkende functie i.c.m. de andere twee kan krijgen en je het dan in één klap heel erg maf kan maken zeg maar!
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Uh, ik weet niet of je de R6 kent, maar die is bijna even groot als mijn 6D en ook de handgrip voelt nagenoeg gelijk, dus de R-bodies zijn qua ergonomie gewoon DSLR-like, zo niet exact hetzelfde.nero355 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 00:22:
[...]
Wat was je precies kwijt als ik vragen mag, want dit : pricewatch: Canon EOS R6 Zwart
Ik heb nooit een grip gehad, op de 40D niet, op de 6D niet en dat ben ik nu ook niet van plan. Ok, ik ben mezelf nu meer aan het uitdagen in portrait-mode te schieten, dus dan zou het handiger zijn, maar ik vind zo'n accesoire qua prijs vaak niet in verhouding staan.
Overigens is de 7D ergonomisch natuurlijk wel een stuk beter dan de 6D/R6, dat ben ik met je eens. Diepere, stevigere handgrip en ook de plek waar de duim rust is wat meer bulky. Dat ervoer ik al bij de 40D.
Qua geld....Mijn 40D had ik voor 650 euro gekocht en toen ik de 5D3 wilde, was ik totaal niet bereid om 2800 euro uit te geven, dus deed ik concessies en kocht ik een 6D voor 1300 euro minder. Elke keer hebben de concessies geleid tot frustratie, dus ik kon nu wel blijven "jammeren" dat het zoveel geld kost, maar daardoor wordt ie niet goedkoper, en áls ie goedkoper wordt, zijn we 4 jaar verder en dan heb ik me 4 jaar aan plezier ontzegd.
De R6 is nu van 2719 -> 2519 gegaan, en er loopt v.z.i.w. bij bijna alle webwinkels een inruilkortingsactie van 200 euro waar je dus je oude camera inlevert. Dus dan kom je op 2319 uit. Daarnaast krijg je 35 euro stapelkorting als je dan het Adobe Photo plan koopt (PS & LR) en dan betaal je dus niet 144 euro maar 109 euro voor een jaar. Dus toen me dit ter ore kwam heb ik besloten om de boel toch te kopen, al was dat niet nu al het voornemens. Ik had liever wat meer megapixel gewild, maar 4500 euro voor de R5 was sowieso nooit in scope zeg maar
Ik heb dan ook de knoppen dusdanig ingesteld dat ik zoveel mogelijk in 1 modus ter beschikking heb zonder het menu in hoeven te duikenIk kan op de 7D Mark II de Af ON knop altijd Servo AF laten doen en de normale Focus/Shutter button gewoon One Shot AF dus zoiets zou een nieuwere camera ook wel moeten kunnen IMHO
Nou, de 6D had wel auto iso, maar de "audo" stand voor de shutterspeed werkte niet volgens de 1/focallength regel; ik had zovaak sluitertijden van 1/60e op 200mm terwijl er genoeg licht was, dus dan verwacht je dat als ie qua lichtmeting langzamer dan 1/200e zou uitkomen dat ie dan de iso omhoog gooit. Neen dus, hij bleef altijd maar iso100 proberen met een zo langzaam mogelijke sluitertijd, dus moest ik altijd fixed op 1/250e zetten. Maar ja, als ik dan de 16-35 gebruik, dan moest ik em steeds terugzetten naar 1/50e, want dan heb ik geen 1/250e nodig.Daarvan vind ik het ook raar dat het bij de 6D (Mark I of Mark II versie ??) niet aanwezig was, want ik geloof dat zelfs de originele 7D het erbij heeft gekregen als Firmware Update
Verrek! FW-update, daar zeg je wat! Hij staat nu nog op 1.4.0.....vanavond maar eens een update doen.
Een stil zoekerbeeld bij manualfocus (+magnify) is ontzettend fijn ja, zeker als je met >50mm werkt. Nu hoef ik dus niet meer bang te zijn dat ik slecht kan beoordelen of een foto juist gefocust is, en ook hoef ik nu niet meer boven de 1/250e uit te komen om bewegingsonscherpte te voorkomen, omdat die auto-ISO + IBIS zijn werk doen.Dat lijkt me dan weer wel erg fijn i.c.m. Prime lenzen!
Niet alleen bij prime lenzen overigens. Ik kan me zo voorstellen dat het toegevoegde waarde heeft bij UWA lenzen, zij het dan niet perse vanwege een stil zoekerbeeld, maar dat je met minder licht toch nog bij lage iso's kunt blijven, want 1/25e of 1/10e leveren dan prima resultaten op op bijvoorbeeld 16 tot 35mm.
Je bedoelt dat Canon's MILC bodies niet goed zijn qua ergonomie? Ik ben verder niet bekend met de M-series mirrorless, maar die lijken mij inderdaad minder qua ergonomie. Maar de R-serie mirrorless zijn toch echt wel ok, en ik schiet al jaren met Canon DSLR, sterker nog, ik heb in 2009 voor de 40D gekozen in plaats van de Nikon D80 omdat ik Canon veel lekkerder in de hand vind dan het hoekige van de nikons. Dus ik zou zeggen, probeer de R-series van Canon maar eens uit want zie liggen echt wel goed in de handDeze reactie is niet lullig bedoeld of zo, maar ik heb nog steeds moeite met het feit dat mijn favoriete dSLR ergonomie merk zo'n zooitje van hun MILC aanbod heeft gemaakt qua ergonomie dus ik heb nog steeds een hele grote voorkeur voor Canon dSLR's![]()
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Dat kon mijn 70D zelfs, inclusief cropfactor, dus ik geloof er niets van dat de 6D het niet kan.Deathchant schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:08:
Nou, de 6D had wel auto iso, maar de "audo" stand voor de shutterspeed werkte niet volgens de 1/focallength regel; ik had zovaak sluitertijden van 1/60e op 200mm terwijl er genoeg licht was, dus dan verwacht je dat als ie qua lichtmeting langzamer dan 1/200e zou uitkomen dat ie dan de iso omhoog gooit. Neen dus, hij bleef altijd maar iso100 proberen met een zo langzaam mogelijke sluitertijd, dus moest ik altijd fixed op 1/250e zetten. Maar ja, als ik dan de 16-35 gebruik, dan moest ik em steeds terugzetten naar 1/50e, want dan heb ik geen 1/250e nodig.
Verrek! FW-update, daar zeg je wat! Hij staat nu nog op 1.4.0.....vanavond maar eens een update doen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik kan de max shutterspeed in de auto-ISO mode zeker op "auto" zetten, maar hij hanteert geen 1/focallength regel daarvoor, noch is het mogelijk om em langzamer of sneller in te stellen behalve met een fixed value. Of ik heb al die jaren verkeerd gekeken/gelezen, maar dat lijkt me sterk omdat het in de praktijk in ieder geval niet het gewenste gedrag weerspiegelt.Gonadan schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:20:
[...]
Dat kon mijn 70D zelfs, inclusief cropfactor, dus ik geloof er niets van dat de 6D het niet kan.
Berekent hij stabilisatie niet mee als je die toevallig aan hebt? Klinkt namelijk wel zoDeathchant schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:24:
[...]
Ik kan de max shutterspeed in de auto-ISO mode zeker op "auto" zetten, maar hij hanteert geen 1/focallength regel daarvoor, noch is het mogelijk om em langzamer of sneller in te stellen behalve met een fixed value. Of ik heb al die jaren verkeerd gekeken/gelezen, maar dat lijkt me sterk omdat het in de praktijk in ieder geval niet het gewenste gedrag weerspiegelt.
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Klopt!Gonadan schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:30:
Ook niet lullig bedoeld, maar dan kan ik alleen maar concluderen dat je niet beide in handen hebt gehad.
Maar...
Nee : Het is pure logica!Je hebt dit vaker geroepen, maar dat kan alleen uit onderbuik zijn.
Dat kan niet!Qua ergonomie van knoppen is het gewoon van pro-DSLR niveau.
Alleen al om dit :
De "top plate" lijkt echt zo van een xxxD model te zijn geript!

De 400D was pas echt compact! Zelfs met een grip eronder!In die vergelijking is een 450D een onhandelbare compact.
De 450D en latere model werden steeds groter...
Zie een paar regels terugDeathchant schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:08:
Uh, ik weet niet of je de R6 kent, maar die is bijna even groot als mijn 6D en ook de handgrip voelt nagenoeg gelijk, dus de R-bodies zijn qua ergonomie gewoon DSLR-like, zo niet exact hetzelfde.
Ik kan dus maar niet begrijpen waarom men niet gewoon een xxD/xD body heeft genomen en de spiegel eruit heeft gesloopt : Klaar! Nieuwe Mirrorless CanonOverigens is de 7D ergonomisch natuurlijk wel een stuk beter dan de 6D/R6, dat ben ik met je eens. Diepere, stevigere handgrip en ook de plek waar de duim rust is wat meer bulky. Dat ervoer ik al bij de 40D.
Uiteraard met wat aanpassingen qua Register afstand, want anders kan je niet de boel gaan (her)uitmelken met nieuwe lenzen!

Ik heb dat één keer gedaan en ik doe dat dus echt NOOIT meer!Qua geld....
Mijn 40D had ik voor 650 euro gekocht en toen ik de 5D3 wilde, was ik totaal niet bereid om 2800 euro uit te geven, dus deed ik concessies en kocht ik een 6D voor 1300 euro minder.
Elke keer hebben de concessies geleid tot frustratie
Gewoon effe

Je hebt toch niet een 6D voor € 200 weggedaanEr loopt v.z.i.w. bij bijna alle webwinkels een inruilkortingsactie van 200 euro waar je dus je oude camera inlevert.
De 6D of de R6 ?!Verrek! FW-update, daar zeg je wat! Hij staat nu nog op 1.4.0.....vanavond maar eens een update doen.
Ik schiet altijd op 1/125 met de 50 mm. f/1.4 en daarvoor zou het echt niet verkeerd zijn om veel lager te kunnen!Een stil zoekerbeeld bij manualfocus (+magnify) is ontzettend fijn ja, zeker als je met >50mm werkt. Nu hoef ik dus niet meer bang te zijn dat ik slecht kan beoordelen of een foto juist gefocust is, en ook hoef ik nu niet meer boven de 1/250e uit te komen om bewegingsonscherpte te voorkomen, omdat die auto-ISO + IBIS zijn werk doen.
Met de 15-85 IS kan je inderdaad leuke dingen doen op 15 mm. en 1/8 of zelfs 1/4 als het effe mee zit!Niet alleen bij prime lenzen overigens. Ik kan me zo voorstellen dat het toegevoegde waarde heeft bij UWA lenzen, zij het dan niet perse vanwege een stil zoekerbeeld, maar dat je met minder licht toch nog bij lage iso's kunt blijven, want 1/25e of 1/10e leveren dan prima resultaten op op bijvoorbeeld 16 tot 35mm.
In de hand liggen geloof ik dus wel, maar niet de rest en dat vind ik echt vreselijk jammer!Je bedoelt dat Canon's MILC bodies niet goed zijn qua ergonomie? Ik ben verder niet bekend met de M-series mirrorless, maar die lijken mij inderdaad minder qua ergonomie.
Maar de R-serie mirrorless zijn toch echt wel ok, en ik schiet al jaren met Canon DSLR, sterker nog, ik heb in 2009 voor de 40D gekozen in plaats van de Nikon D80 omdat ik Canon veel lekkerder in de hand vind dan het hoekige van de nikons. Dus ik zou zeggen, probeer de R-series van Canon maar eens uit want zie liggen echt wel goed in de hand
Dat is een goeie!Royz schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:28:
Berekent hij stabilisatie niet mee als je die toevallig aan hebt? Klinkt namelijk wel zo
Gezien je het zo goed weet, wat vind je van de R3?nero355 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:24:
[...]
Klopt!
Maar...
[...]
Nee : Het is pure logica!
[...]
Dat kan niet!
Alleen al om dit :
[...]
De "top plate" lijkt echt zo van een xxxD model te zijn geript!
[...]
De 400D was pas echt compact! Zelfs met een grip eronder!
De 450D en latere model werden steeds groter...
[...]
Zie een paar regels terug
[...]
Ik kan dus maar niet begrijpen waarom men niet gewoon een xxD/xD body heeft genomen en de spiegel eruit heeft gesloopt : Klaar! Nieuwe Mirrorless Canon![]()
![]()
Uiteraard met wat aanpassingen qua Register afstand, want anders kan je niet de boel gaan (her)uitmelken met nieuwe lenzen!![]()
![]()
[...]
Ik heb dat één keer gedaan en ik doe dat dus echt NOOIT meer!
Gewoon effedoen en dat geld aftikken bij je favoriete winkel of webshop!
![]()
[...]
Je hebt toch niet een 6D voor € 200 weggedaan
[...]
De 6D of de R6 ?!
[...]
Ik schiet altijd op 1/125 met de 50 mm. f/1.4 en daarvoor zou het echt niet verkeerd zijn om veel lager te kunnen!
[...]
Met de 15-85 IS kan je inderdaad leuke dingen doen op 15 mm. en 1/8 of zelfs 1/4 als het effe mee zit!
[...]
In de hand liggen geloof ik dus wel, maar niet de rest en dat vind ik echt vreselijk jammer!
[...]
Dat is een goeie!
www.maartendeboer.net
Dit : nero355 in "Het algemene Canon topic (geen adviestopic)"Ventieldopje schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:35:
Gezien je het zo goed weet, wat vind je van de R3?
/EDIT :
Je doet het er maar mee!Ventieldopje schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:42:
Maar dat is wel heel beknoptIk bedoel ik lees hier hele opstellen over de R6.
In principe gelden daarvoor ook dezelfde klachten als bij de rest van de reeks
[ Voor 38% gewijzigd door nero355 op 01-10-2021 18:47 ]
www.maartendeboer.net
Mooie camera Deathchant, heel veel plezier ermee!
[ Voor 34% gewijzigd door FeareX op 01-10-2021 22:17 ]
De iso knop is overbodig geworden, want je hebt genoeg draaiwielen gekregen (1 zit op de lens tegenwoordig) om er 1 speciaal voor iso te gebruiken.
De lichtmeterknop is veel minder van belang, omdat je met een evf de belichting direct in de zoeker live ziet en je die heel precies aanpast naar behoefte.
Een top display is imho ook lang niet zo belangrijk als je meestal door je zoeker kijkt tijdens het fotograferen.
Een witbalans knop is vaak ook overbodig, tenzij je regelmatig met heel specifieke witbalans fotografeert, anders staat dat gewoon op automatisch (die sinds de 5D4 echt wel heel nauwkeurig werkt bij Canon).
Ik heb 10 jaar met 5D camera's gefotografeerd en bijna nooit gekeken naar het top display.
Als laatste is er nog een drive knop. Die wijs je makkelijk toe aan een andere knop, indien je die vaak nodig hebt.
Als je geen lange vingers hebt, zijn die knoppen bovenop overigens ook niet allemaal makkelijk bereikbaar zonder je hand van de grip af te halen.
Ik kan vanalles zeggen over de R6, maar qua ergonomisch zit die echt heel goed in elkaar.
Mooie aankoop DC! Eindelijk een pro body
Nouja dat betwijfel ik dusFeareX schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 22:16:
@Deathchant, @Gonadan, @Ventieldopje, ieder z'n ding zullen we maar zeggenWij weten wel beter
Mooie camera Deathchant, heel veel plezier ermee!
Prima dat je je twijfels hebt over iets maar om zomaar van alles te blijven roepen terwijl je het ding nog nooit vast hebt gehad of mee geschoten hebt, tsja. Beste stuurlui staan aan wal.
www.maartendeboer.net
Oh voor de duidelijkheid: ik sloot me bij jou, Gonadan en Deathchant aan. De R modellen zijn juist mega comfortabel en totaal niet klein zoals de xxxD modellen.Ventieldopje schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 00:00:
[...]
Nouja dat betwijfel ik dus
Prima dat je je twijfels hebt over iets maar om zomaar van alles te blijven roepen terwijl je het ding nog nooit vast hebt gehad of mee geschoten hebt, tsja. Beste stuurlui staan aan wal.
Iemand zin om nog wat gear te kopen zodat we het daar weer over kunnen hebben?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
U vraagt, wij... kopen?Gonadan schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 07:32:
And on that bombshell...
Iemand zin om nog wat gear te kopen zodat we het daar weer over kunnen hebben?
Of het verstandig was met de aanstaande lancering van de Tamron 18-300 valt te betwisten, maar de deal was te goed om te laten liggen. Dus sinds dit weekend ben ik in het bezit van een in zeer goede conditie verkerende Sony SEL70350G voor mijn a6600.
Visueel is dit het broertje van de uitstekende SEL1655G - die al in de kast staat. Samen maakt dit een mooi compact setje wat heel veel aan kan, maar toch niet te zwaar is voor een tripje de bergen in.
Het is even wennen dat OSS via de lens uit moet, via de camera is het niet meer uit te schakelen als deze lens op de body zit
:strip_exif()/f/image/Hna1B81W8HcD7zwrPqER2DhA.jpg?f=fotoalbum_large)
* Steef gaat hem afstoffen
Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400
Altijd lastig het formaat in te schatten op zo'n foto. Maar ik gok dat als er een "banana for scale" naast ligt dat het ongeveer even groot is?
Mooi ding hoor! Ik ben daar stiekem wel jaloers op.Chiron schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:28:
Nikkor 40mm f/2 Z-mountEindelijk een compacte lichte lens voor op mn Z6
Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K
Kwam op een weekendje weg een deal tegen waar ik geen nee tegen kon zeggen. Soms zit het mee
:strip_exif()/f/image/y9sAMIO707mN5yWTIANBOiJh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SqLxmY5oWKTopiHdQEIKjy7Z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hIDk1Z57hYK0i7fMHzy1wGz7.jpg?f=fotoalbum_medium)
De Godox TT685. Zal later nog uitgebreid worden met een wireless trigger.
Wel een flinke unit. Of beter gezegd valt nu weer eens op hoe compact een M50 is, want deze flitser is nauwelijks groter dan m'n oude Metz AF-1 48
Nu de dekens nog...
:strip_exif()/f/image/VKEqqFfVn0itOJiFZck6FTr0.jpg?f=fotoalbum_large)
Reden van aanschaf: de EF 11-24 inclusief pola adapter weegt iets van 1,5 kilo en neemt significant plek in. Deze moet je echt bewust meenemen - deze RF 16 mm f2.8 is gewoon minuscuul in vergelijk (met een 43 mm filterdraad)
Eerste indruk is goed, zowel qua bouwkwaliteit als optisch. Door de zoeker van de R5 ziet het er prima uit. Maar (en er is dus een flinke maar): als je de RAW’s inlaadt in Lightroom (waar nog geen profiel beschikbaar is) sla je stijl achterover van de tonvorming. Het lijkt wel een fisheye. Ook opvallend is dat de de lens een flink stuk wijder is dan je in de zoeker van je camera (waar je dus naar een live gecorrigeerd beeld aan het kijken bent) ziet.
Het kostte ook even om de juiste formule voor correctie te vinden: met een maximale correctie (+100) in Lightroom was het namelijk nog niet helemaal opgelost
Ik heb nu een combinatie gevonden van het profiel van de meest vervormende RF lens (de 24-240) met nog een additionele correctie van +15 erbij (inclusief extra correctie vinkentering van +80) en dan is de foto volslagen recht (en gelijkmatig belicht) en goed scherp zonder merkbare CA.
Al met al een prima lensje - maar wel (zoals verwacht) leunend op software qua correcties. De prijs moet ergens in verdisconteerd zijn
Aanvulling: ding kan trouwens ook van zeer dichtbij scherp stellen (de beeldhoek wordt dan wel een stuk minder groot). Niks mis met de macro-wide angle look
[ Voor 3% gewijzigd door mennovanw op 15-10-2021 15:02 ]
Vinkentering? Is dat zoiets als apenlazerus?mennovanw schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:13:
(inclusief extra correctie vinkentering van +80)
Mooi compact inderdaad, maar wel een hoop gedoe om een "normale" foto te krijgen. 16mm is toch niet extreem groothoek.
Damn, you autocorrect!Toff schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 15:55:
Vinkentering? Is dat zoiets als apenlazerus?
Het ligt eraan hoe je ‘extreem’ definieert. 16 mm fullframe is natuurlijk wél een significante groothoek, we hebben pas recent objectieven gekregen die significant wijder zijn (zoals die 11-24 die ik al eerder noemde).Mooi compact inderdaad, maar wel een hoop gedoe om een "normale" foto te krijgen. 16mm is toch niet extreem groothoek.
Hoop gedoe valt in de praktijk wel mee, zeker als
Adobe met de profielen komt in een update. Voor nu is het (na correctie) een verbazingwekkend compact lensje met serieus nette beeldkwaliteit - voor een (relatieve) grijpstuiver..
Bevalt de lens, voldoet aan je verwachtingen of zijn er tegenvallers/meevallers?k5052 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:28:
Na een paar omwegen toch uitgekomen bij mijn lens die ik hoog op mijn lijstje had staan. De Zeiss Batis 25 f/2.0. Wordt voornamelijk gebruikt als wide angle prime in een setje van een Sony FE 55 Zeiss en FE 90 Macro op een Sony A7R3.
Kwam op een weekendje weg een deal tegen waar ik geen nee tegen kon zeggen. Soms zit het mee![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ
Voldoet aan mijn verwachtingen. Scherp, contrastvol (typisch Zeiss), weinig distortion en genoeg bokeh ondanks dat het een 25mm is.Jan_V schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 17:06:
[...]
Bevalt de lens, voldoet aan je verwachtingen of zijn er tegenvallers/meevallers?
Hiervoor had ik meerdere 24/28mm lenzen in gebruik, maar zocht een AF lens die ik ook kon gebruiken voor shoots zonder al teveel vervorming, met scherpte en een semi lichtgewicht oplossing.
:strip_exif()/f/image/EX26fm4v8dX4aAUtbwBkU6Z4.jpg?f=fotoalbum_medium)
Voor 500 euro wilde ik het wel weer proberen. Had een behoorlijke meevaller en vond een middagje spelen wel heel erg kriebelen. Onderweg is een 24/70 F2.8 I L, welke ik 8 jaar geleden veel te duur vond.
[ Voor 19% gewijzigd door KillaZ op 19-10-2021 12:49 ]
K to the KillaZ
Zo zie je maar, hoe we de grenzen steeds verleggen. Echt goedkoper zijn kwaliteitsobjectieven niet echt geworden in die tijd.Onderweg is een 24/70 F2.8 I L, welke ik 8 jaar geleden veel te duur vond.
Zeker, maar voor die 500 euro een mk iii vond ik wel prima. Zitten ook maar 65k clicks op en die ga ik zeker niet verdubbelen.Toff schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:15:
@KillaZ Hij is wel goed gebruikt, zo te zien, maar daar is de prijs ook naar. Feli.
[...]
Zo zie je maar, hoe we de grenzen steeds verleggen. Echt goedkoper zijn kwaliteitsobjectieven niet echt geworden in die tijd.
De 24-70 is trouwens ook wel een mooie deal, krasvrij, boekjes en doos voor 600 euro. Daar vond ik ze 8 jaar geleden niet voor hoor
Enige waar ik nu over twijfel is een 70-200 F4 of F2.8. Ik heb de F4 gehad op mijn 7D (non IS) en dat vond ik een heel fijn objectief. Enfin, weer leuk om erin te duiken
[ Voor 25% gewijzigd door KillaZ op 19-10-2021 14:21 ]
K to the KillaZ
Hopelijk niks ernstigs 8 jaar geleden gebeurd
Nog effe een grip eronder knallen en gaan met die banaan!
Had een behoorlijke meevaller en vond een middagje spelen wel heel erg kriebelen.
Dat was geloof ik een niet al te beste lens, maar wel uniek qua zoomsysteem : Is het langst @ 24 mm.Onderweg is een 24/70 F2.8 I L, welke ik 8 jaar geleden veel te duur vond.
Dus misschien ooit zo uniek dat je er flink wat geld voor kan krijgen!
Nee hoor --> Autosport vaarwel gezegd en andere interesses. Nu kreeg ik deze in mijn handen met een SIGMA 85mm ART en het begon weer te kriebelen.nero355 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 15:59:
[...]
Hopelijk niks ernstigs 8 jaar geleden gebeurd
[...]
Zo goedkoop ?!
NICE!!!
Nog effe een grip eronder knallen en gaan met die banaan!![]()
![]()
Huh? De 24-70, ondanks dat het mk 1 is blijft een geweldige lens als ik het mij herrinner?Dat was geloof ik een niet al te beste lens, maar wel uniek qua zoomsysteem : Is het langst @ 24 mm.
Dus misschien ooit zo uniek dat je er flink wat geld voor kan krijgen!![]()
K to the KillaZ
Volgens mij heeft zo'n beetje elke 24-70 of 24-105/135 wel een of ander irritant nadeel, hoewel ik de laatste 1 of 2 modellen niet zo goed ken dus misschien zat daar nog wat volledig bruikbaars tussen!KillaZ schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:12:
Huh? De 24-70, ondanks dat het mk 1 is blijft een geweldige lens als ik het mij herrinner?
/EDIT :
FLAUW!!!
[ Voor 19% gewijzigd door nero355 op 19-10-2021 16:35 ]
Ja, het irritante nadeel is dat hij 1 KG weegtnero355 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:15:
[...]
Volgens mij heeft zo'n beetje elke 24-70 of 24-105/135 wel een of ander irritant nadeel, hoewel ik de laatste 1 of 2 modellen niet zo goed ken dus misschien zat daar nog wat volledig bruikbaars tussen!
K to the KillaZ
www.maartendeboer.net
Dat hij door Olympus gestyled is als een jaren '60 camera, en dat hij in 2013 al een toppertje was maakt dat hij ook vandaag nog superleuk bruikbaar is.
Geinig ding, zo'n EP-5.
Aan de voorkant zie je een hele oude vintage camera; maar in feite is het het neusje van de zalm in digitale techniek van 2013: 5 assige stabilisatie, twee control wheels, drie programmeerbare knoppen en 16 megapixels.
:strip_exif()/f/image/MT6pebiSsQpaia7abqKuyZyi.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Tarquin op 20-10-2021 11:39 ]
Helemaal waar.Ventieldopje schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 17:56:
Ach je komt er vanzelf achter of je hem fijn vind of niet. Ik heb de Mark II er van en dat is een prima ding en echt puur voor als ik snel even wat dingen moet maken. Voor serieuzer werk pak ik ander glas

Ik merk dat ik ook wel weg ben van de Sigma ART 85mm terwijl ik op de 7D niet zo van de primes was.
Zojuist het setje compleet gemaakt
:strip_exif()/f/image/i1GG2thXTuFC9pXap6TRVR97.jpg?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 31% gewijzigd door KillaZ op 20-10-2021 19:51 ]
K to the KillaZ
Da's inderdaad niet de originele zonnekap (EW-83F) voor de 24-70.Milo. schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 21:22:
lijkt op een 70-200 zonnekap...
Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms
Of juist wel een 24-70 zonnekap heeft
www.maartendeboer.net
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Klopt, dat stond niet helemaal in de MP advertentie. Gelukkig kost het de kop nietMilo. schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 21:22:
lijkt op een 70-200 zonnekap...
Gonadan schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 08:42:
De zonnekap zit toch gewoon vast aan het uitschuivende deel? Dan beweegt hij gewoon mee.
Zoals @Universal Creations terecht zegt, het "unieke" aan deze lens bij de introductie was dat bij 24mm de lens maximaal naar voren zit terwijl de kap vast zit. Ik merk dus helemaal niets van de zonnekap tijdens de eerste test foto's die ik gemaakt heb.Universal Creations schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 08:35:
Op 24mm schuift de lens maximaal naar voren. Op 70mm z8t de lens het diepst in de zonnekap. Een 70-200mm is gemaakt voor 70mm, dus het zou best weleens kunnen gaan zonder problemen
Het meest vervelende is dat de kap niet vast "klikt" dus je kunt hem blijven draaien. Ach, voor 2 tientjes heb ik een juiste kap + ik heb een reserve kap voor de 70/200 die komen gaat
K to the KillaZ
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Misschien dat je Mk. II had?Gonadan schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 08:54:
Interessant, ik had juist nog foto's gezocht voor een dubbelcheck en daar zat de kap op het uitschuivende deel. Heeft men verkeerde foto's gebruikt zeker?
K to the KillaZ
:fill(white):strip_exif()/f/image/TJWqQERxDWMtY54S3QJFHofT.png?f=user_large)
Net binnen, 50mm FF anamorfe lens van Sirui. Hopelijk snel even gebruiken!
Excuses voor de telefoonfoto, heb zo gauw even niks anders bij de hand.
Wat een groot ding!hfos schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 13:30:
[Afbeelding]
Net binnen, 50mm FF anamorfe lens van Sirui.
Bijna net zo groot als de Carl Zeiss 70-200 (https://photorumors.com/w...Z.2-Compact-Zoom-lens.jpg) die ik ooit van dichtbij mocht aanschouwen op de IBC in Amsterdam
Haha, 'compact zoom', damn! En ik ben ook wel benieuwd naar de IBC dit jaar. Ik ben een beetje bang dat op het gebied van hardware er niet super veel vernieuwends zal zijn i.v.m. de tekorten en logistieke issues overal, maar als ik aan de andere kant naar die nieuwe DJI Ronin 4D camera kijk...nero355 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:04:
[...]
Wat een groot ding!
Bijna net zo groot als de Carl Zeiss 70-200 (https://photorumors.com/w...Z.2-Compact-Zoom-lens.jpg) die ik ooit van dichtbij mocht aanschouwen op de IBC in Amsterdam![]()
:strip_exif()/f/image/VV5n4mWCC0GFq9b0aBkU4vAi.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerste indrukken: heel vergelijkbaar met de EF versie. autofocus is sneller, aantal bijgeluiden van de stabilisatie minder (de EF lens ‘snerpte’ soms). De SA control ben ik nog mee aan het spelen - voor portretten best leuk
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wat ik wel een beetje lullig vind met een dergelijke overstap is dat je bijna 25% aan pixels inlevert. Waarom zou Canon voor het recyclen van de 1Dx serie sensor gekozen hebben en niet voor een update van de 5D4 sensorJeroennl schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:19:
RP👋, hallo R6
[…]
Ik ben weer helemaal happy en mijn objectieven zijn ook blij 😀
Doet overigens niets aan de kwaliteiten van de R6 af, en je gaat er op alle fronten op vooruit. Maar de resolutie vind ik toch hét zwakke punt van de R6.
[ Voor 15% gewijzigd door mennovanw op 22-11-2021 18:09 ]
De sensor van de 1Dx is beter.mennovanw schreef op maandag 22 november 2021 @ 18:06:
[...]
Waarom zou Canon voor het recyclen van de 1Dx serie sensor gekozen hebben en niet voor een update van de 5D4 sensor
Daarnaast moet er nog wel een verkoop argument over blijven voor de R5.
Waar maak je dat uit op?wappiewappie schreef op maandag 22 november 2021 @ 19:58:
De sensor van de 1Dx is beter.
Dat is, Canon kennende, wel waarom ze het gedaan hebben. Blijft bijzonder dat de oudere R wél 30 mpix is..Daarnaast moet er nog wel een verkoop argument over blijven voor de R5.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nice! Ik heb 'm inmiddels ook. Heb gelijk een bus pringles gekocht, m'n neefje leeg laten eten (mennovanw schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:44:
Na bijna een half jaar (!) wachten toch eindelijk in handen:
[Afbeelding]
Eerste indrukken: heel vergelijkbaar met de EF versie. autofocus is sneller, aantal bijgeluiden van de stabilisatie minder (de EF lens ‘snerpte’ soms). De SA control ben ik nog mee aan het spelen - voor portretten best leuk
:strip_exif()/f/image/sXUlx4U9Hzg1u2P1SQ4OvTM8.jpg?f=fotoalbum_large)
En het werkt
:strip_exif()/f/image/MB9miD3l2bCiFxudXM22ftq5.jpg?f=fotoalbum_large)
“Neefje”. Ja jaFeareX schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:53:
Nice! Ik heb 'm inmiddels ook. Heb gelijk een bus pringles gekocht, m'n neefje leeg laten eten () en er een flitsbuis van gemaakt.
Wel een mooie crea bea oplossing! Chapeau!
Ik heb nog een oude MR-14EX ringflitser die ik ooit voor een grijpstuiver kocht - werkt ook prima. Wel jammer dat die nieuwe macro lenzen die bevestigingsring niet meer ingebouwd hebben..
Zo'n state of the art flitsbuis heb ik ook, dat werkt zeker niet slecht. Al geef ik gewoon toe dat ik de chips zelf heb opgegetenFeareX schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:53:
[...]
Nice! Ik heb 'm inmiddels ook. Heb gelijk een bus pringles gekocht, m'n neefje leeg laten eten () en er een flitsbuis van gemaakt.
[Afbeelding]
En het werkt
[Afbeelding]
Nu de dekens nog...
Ik had gewoon "geluk" dat m'n neefje er was
Nieuw RF model incoming!mennovanw schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:58:
Ik heb nog een oude MR-14EX ringflitser die ik ooit voor een grijpstuiver kocht - werkt ook prima. Wel jammer dat die nieuwe macro lenzen die bevestigingsring niet meer ingebouwd hebben..
Kom ik nu als CR1 op CanonRumors te staan ?!

Ik zou die troep gewoon in de prullenbak dumpen i.p.v. mijn neefje ermee vetmesten!
Alle foto- en videografiegerelateerde hardware mag gepost worden, zolang je maar eigen foto's maakt