Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Burning
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-02 22:45
Kaickul schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 17:32:
Er hier nogal regelmatig gesproken over tweedehands aan- en verkoop van materiaal. Waar gaan jullie meestal gaan zoeken voor lenzen? Een welk platform voor verkoop?

Ik heb nu zelf een Canon RP, maar ben wat aan het uitkijken naar een R6. Dat lijkt me wel een mooie upgrade 😬
Ik koop zelf vaak via MPB.com, die vaak goeie deals hebben op wat minder populaire modellen en spullen.Zeker als iets een beetje beschadigd is kun je vaak een top deal scoren daar. Koop ook wel eens van de Nederlandse giganten (Kamera-Express,Cameranu,Cameraland) en hier op Tweakers V&A.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:43

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
En zojuist gewoon van een mede hobbyist via marktplaats op fietsafstand:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7KvXuzYv6W65SVqm7VwMyjP6vp4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GXAMgd330tNqe0NI3iDr4lJl.jpg?f=fotoalbum_large

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Er hier nogal regelmatig gesproken over tweedehands aan- en verkoop van materiaal. Waar gaan jullie meestal gaan zoeken voor lenzen? Een welk platform voor verkoop?
Ik probeer zelf altijd te kijken op de Tweedekans afdeling van Coolblue, de outlet afdeling van KE of Amazon (nieuw, maar dan in de flash sale).
Ik heb nog nooit full price voor een lens betaald :X

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:11

Ik heb nu zelf een Canon RP, maar ben wat aan het uitkijken naar een R6. Dat lijkt me wel een mooie upgrade 😬
Ligt eraan wat het is. Duur spul zoals mijn leica’s of speciaal spul als de canon tilt shifts koop ik nieuw in een speciaalzaak omdat de service daar top is en ik er hele goede ervaringen heb, ook met omruilen na zelfs een maand gebruik.

Gewone objectieven koop ik in Nederlandse winkels waar ik het goedkoop kan vinden als Cameranu of fotokonijnenberg. Tweedehands via die winkels als die beschikbaar is en de prijs goed.
Oud spul als mijn pentax M lensjes gewoon via marktplaats of als ik het nergens anders kan vinden in een fotozaak.

Vroegah verkocht ik ook wel via dutchphotozone toen dat nog bestond. Was vaak leuk als een koper kwam via die site. Meermaals een aantal uur gezeten over fotografie pratend

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:30

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Heb recent een Canon L-lens gekocht via cameraoccasion.com, erg tevreden over. Snel verstuurd, garantie, objectief is netjes getest en gecheckt.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:37

iichel

Gazoooo

Ik koop en verkoop veel gewoon via marktplaats. Weinig ellende mee gehad.

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:55

JTfoto

Work hard

Na het nodige afwegen toch de overstap gemaakt van APS-C (60D) naar MFT:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gHL1qNMLgZ09NjkhU_VmFBCaeMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZBEz2zHd2gDNth8JzqbYqPfL.jpg?f=fotoalbum_large
Panasonic G9
Panasonic 12-60mm f/3.5-5.6
Panasonic 45-175mm f/4.0-5.6
Sigma 16mm f/1.4

Erg fijne overstap en al helemaal omdat ik zowel fotografeer als veel bezig ben met video. En eerlijk, de sigma lens is echt een beest, wat een topper! :9~

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:13

mennovanw

Canon? You can!

Je hebt als zichzelf respecterend Canon RF gebruiker een hoop keus als je een standaardzoom wilt. Naast de 4 (!) native keuzes ook nog eens de hele berg goed werkende EF-mount objectieven.

Toch voor mij een native RF-mount, ook omdat ik die nog niet had. Degenen die mij een beetje kennen weten dat er eigenlijk maar 1 antwoord is: de monstreuze F2 zoom >:)

Blij dat ik die een keer geleend heb alvorens aanschaf, was gelijk genezen qua gewicht (vooral front heavy). Ondanks de beeldkwaliteit én het feit dat je dan eigenlijk geen primes in het bereik 24-85 meer nodig hebt.. Jammer, maar wat dan? De F4 zoom vond ik een beetje te min - het is dus geworden...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AHG8QkX6kyr53A_IM2X9Cw6aYoY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0TFXPXMAy3c4hSxuBPW5qhn7.jpg?f=fotoalbum_large
Voor mij de beste ‘allround’-keuze: vergroting van 0,3 op 35 mm, super beeldstabilisatie, stille AF tijdens het occasionele filmpje én: eenvoudig te tillen :P

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
Voigt: 20, 40, 50 F1, 90
Een hele berg klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Nadeel van een nieuwe camera is dat je soms ook wat glas moet vervangen. Hoewel, nadeel. O-)

Ik had al heel lang de wens om met dit soort glas te spelen, maar heb de stap nooit genomen. Een crop DSLR met kleine zoeker en vast focusglas nodigt daar toch niet echt tot uit. Daarom had ik al langere tijd de wens om ooit eens naar spiegelloos over te stappen.

Nu die stap genomen is moet het glas er dan natuurlijk ook komen. Op Marktplaats stond er maar één en die had ik al een tijdje in m'n favorieten. Dit weekend toch maar geboden en na een flinke rit was ik voor een mooie prijs een blij man.

Toegegeven, handmatig scherpstellen op een statisch onderwerp met een UWA is niet heel uitdagend, maar hulpmiddelen als focus guide werken wel heel briljant.
Hopelijk kan ik snel waardige resultaten delen. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/evap3N0JWY2jax0rEXSPKBeJBHk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7yqI9YA48ev3B42TxdmfKpKt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cm5uQo6PULpxmBsM23OmY5unPkY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pTJQYFTm5FH5aNzU5OxH0oIK.jpg?f=fotoalbum_tile

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-06 21:25
En nu de mooiste zonsondergangen en opkomsten vastleggen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gonadan schreef op zondag 25 april 2021 @ 11:26:

Oké.
En waar zijn nou die foto's van de oorverdovende stilte? O-)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

[b]Gonadan schreef op zondag 25 april 2021 @ 11:26:
Nadeel van een nieuwe camera is dat je soms ook wat glas moet vervangen. Hoewel, nadeel. O-)
Ach ook weer een gelegenheid om nieuw soorten glas te proberen. De RF mount lenzen zijn duur maar onwijs goed.
Ik had al heel lang de wens om met dit soort glas te spelen, maar heb de stap nooit genomen. Een crop DSLR met kleine zoeker en vast focusglas nodigt daar toch niet echt tot uit. Daarom had ik al langere tijd de wens om ooit eens naar spiegelloos over te stappen.
Ook met een fullframe DSLR zonder high precision matglas is het niet heel toegankelijk, MF. Heb eigenlijk na mijn 6D (waar zo’n matglas in kon) een flinke tijd m’n Voigländers (die echt leuk zijn) niet gebruikt. Nu weer wel :P
Toegegeven, handmatig scherpstellen op een statisch onderwerp met een UWA is niet heel uitdagend, maar hulpmiddelen als focus guide werken wel heel briljant.
Heej een Cosina Zeiss-Länder ;)

Maar volkomen eens: de implementatie van MF bij lenzen die info doorsturen zoals de Made-by-Cosina objectieven voor EF is onwijs goed doordacht. Nu al meer foto’s gemaakt met de Voigt 40 f2 dan in de 5 jaar hiervoor..

Ik vind zo’n 21 f2.8 mooi maar heb de Voigt 20 f3.5 al, en die neem je toch wat makkelijker mee >:)

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:19
Gonadan schreef op zondag 25 april 2021 @ 11:26:

Nu die stap genomen is moet het glas er dan natuurlijk ook komen. Op Marktplaats stond er maar één en die had ik al een tijdje in m'n favorieten. Dit weekend toch maar geboden en na een flinke rit was ik voor een mooie prijs een blij man.

[Afbeelding][Afbeelding]
Die is echt goed :) Veel plezier ermee 8)

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-06 11:58

Karel V

Een simpele ziel

mennovanw schreef op woensdag 7 april 2021 @ 20:41:
Het kan soms raar lopen. Een paar dagen terug geef ik aan dat ik Canon EF voorlopig nog niet zat ben.

Na een fotografisch interessant Paasweekend toch een andere beslissing genomen:
[Afbeelding]

Om het budget technisch enigszins verantwoord te houden afscheid genomen van de 5D4 en (met pijn in het hart) vijf van mijn minst gebruikte L-lenzen :'(

Maaruh: wat een apparaat zeg! Echt ‘next level’! >:)
Woow, mooie investering. Veel plezier ermee.
Zo te lezen is de nieuwste technologie een hele verademing. Prijstechnisch gezien is het voor veel mensen weer de vraag of het de kosten rechtvaardigt. Kun je iets zeggen over het gebruikersgemak, de beeldkwaliteit vice versa de aanschafkosten? :o
Verder ben ik benieuwd of het werken met adapters je bevalt.
Ook in combinatie met bijvoorbeeld je recente 11-24 f/4 lens?

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Karel V schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 14:48:
Woow, mooie investering. Veel plezier ermee.
Zo te lezen is de nieuwste technologie een hele verademing. Prijstechnisch gezien is het voor veel mensen weer de vraag of het de kosten rechtvaardigt. Kun je iets zeggen over het gebruikersgemak, de beeldkwaliteit vice versa de aanschafkosten? :o
Verder ben ik benieuwd of het werken met adapters je bevalt.
Ook in combinatie met bijvoorbeeld je recente 11-24 f/4 lens?
Ja, je zou willen dat een dergelijke investering zich terug betaald in dubbel zo goeie foto’s ofzo, maar zelfs als zou dat technisch mogelijk zijn heb ik nog steeds niet dubbel het talent ;)

Enfin: veruit de duurste body die ik ooit gekocht heb. Mijn 1D Mark 3 was in 2007 €2,800 ofzo, dit gaat er dik overheen.

Ik merkte dat ik gewoon een beperkt aantal spullen / objectieven meenam en dat een heel aantal objectieven gewoon nooit (meer) gebruikt werd. Dus ik heb besloten het aantal spullen / objectieven drastisch terug te brengen maar wel een beperkt aantal highend spullen over te houden. Groothoek zoom (check), standaardzoom (check), snelle prime (check), macro (check), tilt-shift (check) en telezoom (TBD).

Qua adapters: ja het blijft geklooi natuurlijk, maar het is wel kosteneffectief (vergelijk eens de overgang van FD naar EF waar je de meerderheid gelijk weg kon doen voor dumpprijzen). Ik zie me gezien de kwaliteiten van bijvoorbeeld de 35LII niet zo snel een RF versie kopen. Die nieuwe 100L macro wil ik wel (die Sferische Aberratie controlering fascineert me mateloos). De EF-lenzen functioneren prima en qua autofocus is het een totaal nieuwe beleving (ben op dat gebied qua 5D4 nooit zo onder de indruk geweest). Eyetracking enzo is griezelig goed, zeker met rondrennende kinderen..

Een bijkomend voordeel is dat ik de 11-24 met een polarisatiefilter kan gebruiken (ik heb zowel de control ring adapter als die met die insteekfilters gekocht), een optie die ik niet had op EF. Zelfde geldt voor mijn 17 TSE. En natuurlijk niet voor luchten (alhoewel zo’n blauw ijsje in de lucht best artistiek kan zijn) maar meer voor het wegdraaien van reflecties in auto interieurs (en daar heb ik die groothoekzoom voor).

Voor mij was het de poen waard. Maar is dat een objectieve vaststelling :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
mennovanw schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 19:35:
[...]

Ik merkte dat ik gewoon een beperkt aantal spullen / objectieven meenam en dat een heel aantal objectieven gewoon nooit (meer) gebruikt werd. Dus ik heb besloten het aantal spullen / objectieven drastisch terug te brengen maar wel een beperkt aantal highend spullen over te houden.
Knap van je. Ik zit hier al tijden tegenaan te hikken. Al meerdere prijsopgaven gekregen waaronder een paar echte goede aanbiedingen en krijg het gewoon niet voor elkaar ook maar iets weg te doen. Terwijl ik sommige objectieven echt al ruim twee jaar niet aangeraakt heb en er wel steeds maar interesse blijft voor nieuwe spul....

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

RobertJRB schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 08:37:
Knap van je. Ik zit hier al tijden tegenaan te hikken. Al meerdere prijsopgaven gekregen waaronder een paar echte goede aanbiedingen en krijg het gewoon niet voor elkaar ook maar iets weg te doen. Terwijl ik sommige objectieven echt al ruim twee jaar niet aangeraakt heb en er wel steeds maar interesse blijft voor nieuwe spul...
Ik ben maar gewoon begonnen met fotograferen van dingen die ik normaal gesproken zelden voor mijn lens zag : Vogeltjes en weilanden en zo...

Normaal gesproken waren het vooral auto's en af en toe wat bloemetjes :+

Wat betreft nieuwe spullen zou ik alleen effe de 100-400 door de MKII variant willen vervangen en verder eigenlijk niks! :)

Begreep laatst ook dat er ondertussen een 70-200 f/2.8L IS USM III bestaat, maar die is dus echt helemaal aan me voorbij gegaan! :D _O-

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertJRB
nero355 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 18:25:
[...]

Ik ben maar gewoon begonnen met fotograferen van dingen die ik normaal gesproken zelden voor mijn lens zag : Vogeltjes en weilanden en zo...

Normaal gesproken waren het vooral auto's en af en toe wat bloemetjes :+

Wat betreft nieuwe spullen zou ik alleen effe de 100-400 door de MKII variant willen vervangen en verder eigenlijk niks! :)

Begreep laatst ook dat er ondertussen een 70-200 f/2.8L IS USM III bestaat, maar die is dus echt helemaal aan me voorbij gegaan! :D _O-
Inderdaad, gewoon dan maar nieuwe onderwerpen gaan fotograferen, en niet meer op nieuws sites kijken werkt het best :)

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

nero355 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 18:25:
[...]

Voor zover ik kan nagaan is het verschil met de II nihil, er zou sprake zijn van iets minder flare onder lastige omstandigheden en een beetje andere kleur op de buitenkant als ik diverse reviews mag geloven. Tegen een forse meerprijs. Als ik zou overwegen een 70-200 2.8L IS te kopen zou ik voor een gebruikte II in goede conditie gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

SnoeiKoei schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:37:
Voor zover ik kan nagaan is het verschil met de II nihil, er zou sprake zijn van iets minder flare onder lastige omstandigheden en een beetje andere kleur op de buitenkant als ik diverse reviews mag geloven.
Dat is niet heel spannend inderdaad! :)
Tegen een forse meerprijs.
Valt wel mee t.o.v. de II versie als ik het prijsverloop zie : pricewatch: Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM
Pas de laatste maanden flink duurder geworden! :o
Als ik zou overwegen een 70-200 2.8L IS te kopen zou ik voor een gebruikte II in goede conditie gaan.
Gelukkig heb ik die al flink wat jaartjes! :Y) :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-06 11:58

Karel V

Een simpele ziel

mennovanw schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 19:35:
[...]

Ja, je zou willen dat een dergelijke investering zich terug betaald in dubbel zo goeie foto’s ofzo, maar zelfs als zou dat technisch mogelijk zijn heb ik nog steeds niet dubbel het talent ;)

Enfin: veruit de duurste body die ik ooit gekocht heb. Mijn 1D Mark 3 was in 2007 €2,800 ofzo, dit gaat er dik overheen.

...

Voor mij was het de poen waard. Maar is dat een objectieve vaststelling :?
Dank voor je helder antwoord. Een duidelijke onderbouwing voor het hoe en waarom van je keuze. Dat is zeker helpend d:)b

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t4600c
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-06 23:30
Nikon F-4:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tURxaE1rztq6vTia41HT8_XWF1E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ctmQtLmB18wijBo3Oeh5hb0F.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5cPQ-GIr8Yauje9_4YTLwgyaQH8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SzcoQilwHMw2xPLLMENW7bqj.jpg?f=user_large

In combinatie met portretgrip prima in balans met 24-70mm F2.8

[ Voor 6% gewijzigd door t4600c op 09-05-2021 01:38 ]

Ondersteun mijn projecten op:Patreon

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:11

Grozno

acts without consequence!

Woa, lekker old school! Dat zijn de betere optische zoekers! :D

Ik heb een kleine aanwinst voor mijn A7III, na verkoop van een Loxia:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ee3wnclTwf-yFpVd4hddNqL_KKs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/juLFjhpIagVioUPXOoa8mDs5.jpg?f=fotoalbum_large

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:41

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Crosspost uit het Fuji-topic:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iGGM59j.jpg

Markplaats made me an offer I couldn't refuse _/-\o_

Hier staat tekst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:43

RvL

Gezinsuitbreiding!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ouijjh8lMxqKfj-gSARD54Ck6bg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bt4wHkSxvTUNe6a9jkUOodQB.jpg?f=fotoalbum_medium

Naast de EF-M 18-150 en de Meyer Optik Orestor 135mm heb ik nu ook een Canon nFD f/1.4 toegevoegd aan de collectie. Het glas is voor zover ik nu heb kunnen ontdekken compleet krasvrij. Stof in de lens is minimaal, zeker gezien de leeftijd.

Diafragma sluit goed maar ik heb wel het vermoeden dat er iets mis is. Bij f/11 lijkt het diafragma al helemaal gesloten. Er is geen zichtbaar verschil tussen f/11 en f/22. Dat wil ik nog een uitzoeken door te kijken wat de sluitertijd doet als je 't diafragma verzet.

Wijd open lijkt wel wijd open. Je ziet wel dat de diafragmabladen 'aanslaan' als je de diafragmaschuif aan zet (adapter in lock) maar dat zie je alleen als je schuin door de lens kijkt.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-05 18:21
Leuk dat naast al het nieuwe optische geweld ook af en toe wat vintage spul langskomt. Sinds mijn overstap naar mirrorless in 2017 koop ik af en toe wat oud glas, en soms zit daar ook een oude camera aan vast.
Zoals deze Topcon R van eind jaren '50, met een 35mm f2.8, gekocht 'voor weinig'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8rghmtAj0EeYzSv9NOytSdLyW4Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/srMltsGBWnBQ1OgRqAq5WGJE.jpg?f=fotoalbum_large

Ik fotografeer niet meer op film, maar de lens gebruik ik nog wel eens op mijn Fuji voor de analoge look.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Topcon heeft toch ook de Exakta mount? Jarenlang met een Exakta geschoten, de Orestor is daar nog een overblijfsel van. Mocht je ooit van het objectief af willen... ;)

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-05 18:21
De high-end Topcons (R, RE Super, Super D) hebben inderdaad een Exakta mount. Ik heb nog wat meer Topcon lenzen, waaronder een RE Auto 58mm f1.4. Mooi spul.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RvL

RvL

RvL schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 18:21:
Gezinsuitbreiding!

[Afbeelding]

Naast de EF-M 18-150 en de Meyer Optik Orestor 135mm heb ik nu ook een Canon nFD f/1.4 toegevoegd aan de collectie. Het glas is voor zover ik nu heb kunnen ontdekken compleet krasvrij. Stof in de lens is minimaal, zeker gezien de leeftijd.

Diafragma sluit goed maar ik heb wel het vermoeden dat er iets mis is. Bij f/11 lijkt het diafragma al helemaal gesloten. Er is geen zichtbaar verschil tussen f/11 en f/22. Dat wil ik nog een uitzoeken door te kijken wat de sluitertijd doet als je 't diafragma verzet.

Wijd open lijkt wel wijd open. Je ziet wel dat de diafragmabladen 'aanslaan' als je de diafragmaschuif aan zet (adapter in lock) maar dat zie je alleen als je schuin door de lens kijkt.
Mezelf even quoten omtrent het diafragmaprobleem. Het was inderdaad een (klein) probleem. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar de diafragmabladen gereinigd. Prima natuurlijk, maar de schroefgaten van de diafragmaeenheid zijn kleine sleufgaten.

Tijdens het terug monteren van het diafragma moet je dan ook rekening houden met de positionering. Het diafragma wordt 'op spanning' gezet door een veer. Tijdens het monteren moet je het dus een beetje met de klok mee positioneren, waarmee je de veer wat op spanning zet.

Doe je dat niet, dan krijg je dus problemen met je diafragma zoals ik eerder beschreef. Nu werkt het diafragma weer zoals het hoort.

[ Voor 3% gewijzigd door RvL op 18-05-2021 11:17 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-06 10:53
Twee nieuwe telgen toegevoegd aan mijn Fujinon collectie: de 50-140 (aardige cashback van 400€) en de 10-24 mkII.

Afbeeldingslocatie: https://photos.smugmug.com/photos/i-qFmj85j/0/fe0b4846/L/i-qFmj85j-L.jpg

Ideale aanvulling voor m'n set primes:
16 f/1.4
35 f/1.4
50 f/1.0
80 f/2.8

Nu nog een compacte 300mm f/4 met goede close focus capaciteiten en ik kan m'n laatste Nikon spul van de hand doen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arthur23
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07:42
Sinds een paar weken de eigenaar van een canon m50. M'n eerste 'echte' camera, dus nu nog aan het leren door te doen. Vooralsnog heb ik alleen de kitlens (15-45mm), maar ik lees dat de 22 mm f2 een goede toevoeging is. En zeker 2ehands voor een prima prijs te koop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t-uZxgXwfs7nPlfOsoVJTd2Yj9M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v5phuZQHzDPv7jRKmaJjwPsF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:17

YellowCube

Wait...what?

Daaaaf schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 22:54:
Leuk dat naast al het nieuwe optische geweld ook af en toe wat vintage spul langskomt. Sinds mijn overstap naar mirrorless in 2017 koop ik af en toe wat oud glas, en soms zit daar ook een oude camera aan vast.
Zoals deze Topcon R van eind jaren '50, met een 35mm f2.8, gekocht 'voor weinig'.

[Afbeelding]

Ik fotografeer niet meer op film, maar de lens gebruik ik nog wel eens op mijn Fuji voor de analoge look.
geven je lenzen een analoge look?
Ik heb zelf ook wel wat oude lenzen liggen en in gebruik, maar er is weinig analoogs aan de foto's die er mee maak. Sommige lenzen zijn kwalitatief gewoon heel goed.
Of doel je op specifieke (ouderwetse) lensfouten zoals chromatische abberaties, onscherpte in hoeken etc?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL

RvL

YellowCube schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 16:58:
[...]

geven je lenzen een analoge look?
Ik heb zelf ook wel wat oude lenzen liggen en in gebruik, maar er is weinig analoogs aan de foto's die er mee maak. Sommige lenzen zijn kwalitatief gewoon heel goed.
Of doel je op specifieke (ouderwetse) lensfouten zoals chromatische abberaties, onscherpte in hoeken etc?
Dat verschilt heel erg per lens. Mijn Canon nFD 50mm 1.4 uit 1980 doet niet onder voor de EF-M 18-150 die ik heb. Persoonlijk doe ik vooral ook voor de voldoening. Je hebt veel meer controle over je shot omdat je echt zelf je focus bepaald, je diafragma zet en dergelijke. Niets wat je ook niet in de M stand kan doen, maar toch voelt het anders. Vooral het handmatig focussen en dan het perfecte shot plaatsen. Of juist net OOF voor een wat artistieker beeld.

Het is denk ik ook wat je gewend bent of mee bent opgegroeid. Tot omstreeks 2005 fotografeerde ik nog volledig analoog met de oude Exakta Vx500 van m'n vader. Daarna overgestapt op een Sony A350 DSLR. Door het minimale verschil in registerafstand tussen Sony A en Exakta (0,2mm) was het niet zondermeer mogelijk om de oude Exakta objectieven te gebruiken.

Recent een Canon M50 gekocht en toen voor de lol weer eens een van de oude Exakta objectieven gaan gebruiken. Daarmee is mijn voorliefde voor dat soort objectieven weer opgelaaid.

Maar er zijn zeker vintage lensen die een bepaalde 'look' hebben omdat ze in vergelijking met de moderne objectieven gewoon minder 'perfect' zijn. Coatings zijn minder goed, waardoor ze vaak wat gevoeliger zijn voor flaring.

Er zijn ook in de vintage objectieven een hoop objectieven te vinden die haarscherp zijn, maar ook lenzen die wat meer richting soft neigen. De Canon 50mm f/0.95 uit begin jaren '60 wordt bijvoorbeeld The Dream Lens genoemd.

Sommigen doen het ook vanwege de prijs, al moet ik zeggen dat de prijs van vintage objecten niet bepaald laag meer is, afhankelijk van de lens. Zeker sinds de komst van systeemcamera's want door hun korte registerafstand is het technisch gezien een stuk eenvoudig om oude SLR lenzen te gebruiken d.m.v. een adapter.

Een veel verkochte en gebruikte snelle 50mm prime als een Canon (n)FD 50mm 1.4 of een Minolta 50mm 1.4 (zij het MC, MD of een van de andere varianten) hoeft niet heel veel te kosten. Aan de andere kant is het prijsverschil tussen mijn Canon nFD 50mm en de huidige EF 50mm f/1.8 ook maar tientjeswerk. Dus voor het geld hoef je niet echt niet meer te doen. Soms kan je een mazzeltje hebben. Van tijd tot tijd ga ik langs de kringloopwinkels, maar ik heb nog geen geluk gehad.

Kijk je naar de wat exotischere modellen zoals een Meyer Optik Trioplan 100mm f/2.8 of een Zeiss Biotar, dan leg je daar zomaar €300 of meer voor neer. Of de eerder genoemde Canon 50mm f/0.95: reken maar op een paar duizend euro.

En soms is het ook gewoon leuk om een oude, misschien wat onbekendere, lens te gebruiken. Soms zitten er pareltjes tussen :)

[ Voor 9% gewijzigd door RvL op 19-05-2021 18:12 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• j.f.otten
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-06 23:39
ChrisLNFF schreef op woensdag 7 april 2021 @ 20:18:

Think tank airport advantage plus. Wilde al een tijdje een goede, degelijke trolley voor al mijn spulletjes. Deze staat goed aangeschreven, alles past precies. Mooi excuus om niks meer aan te schaffen.
Ik heb ook al jaren zo'n Think tank Airport koffertje, ideaal. Tip als je hem meeneemt in de cabine van het vliegtuig, dan willen ze hem heel graag in het ruim gooien. Ik zeg prima maar dan is na de vlucht alle schade voor jullie. En dan mag ik hem gewoon meenemen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hamed
De 14GM

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zHjzb6hpxxNG9FaWqTqhIdefLLI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lp8XBZvqbiL5IomBpJSzVdoQ.jpg?f=user_large

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:13

bobcom

Dedicated dabbler

Heb 'm al een poosje, maar toch even opsnijen over mijn nieuwe full frame Canon mirrorless aanwinst.
24 Mp, AF, 2.36M EVF, 7 fps, opklapbaar aanraakschermpje, 13 x 7,5 x 9cm, 975g inclusief batterij, kaartje en Canon 27-96mm f/2.5-3.2 USM walkaround zoom.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51289212481_e709ef9c81_c.jpg

Het geheim van de smid? Een Eos M5 met Viltrox EF-Eos M2 Speedbooster adapter en de ouwe trouwe Canon EF 24-85mm 3.5-4.5 USM. Een soort RP voor de halve prijs, misschien een tandje minder maar onmiskenbaar FUN!

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-06 23:42

Royz

Kleurenblind!!

Voor het eerst in mijn leven heb ik een 100-400 gekocht. Ben benieuwd :) De Sigma 100-400 DG DN OS

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1Q6IaZubChnrzwfS6E1D2q0fQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pKO9oAiz7bHPGuhTeoiOdDWW.jpg?f=fotoalbum_large

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-06 13:04

Steef

GoT's Most Eaten

T1mmeh schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:30:
[...]

Klopt! Nog niet echt aan de tand kunnen voelen, maar de eerste shots in en om het huis zien en voelen heel goed. Updates volgen.
*poke poke

Hoe bevalt hij nou?

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

bobcom schreef op zondag 4 juli 2021 @ 17:19:
Heb 'm al een poosje, maar toch even opsnijen over mijn nieuwe full frame Canon mirrorless aanwinst.

.. Eos M5 ....
8)7

De Canon Eos M5 is geen fullframe O-) maar een APS-C MLC :+
Royz schreef op zondag 4 juli 2021 @ 18:02:
Voor het eerst in mijn leven heb ik een 100-400 gekocht. Ben benieuwd :) De Sigma 100-400 DG DN OS

[Afbeelding]
Als die net zo is al de Canon EF variant dan is het een fijn lensje 8)

[ Voor 44% gewijzigd door GiLeX op 06-07-2021 17:30 ]

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:44

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Daaaaf schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 22:54:

[Afbeelding]

Ik zie deze nu pas, maar met dat serienummer is ie natuurlijk sowieso tweaker waardig B)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

GiLeX schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 17:28:
[...]

8)7

De Canon Eos M5 is geen fullframe O-) maar een APS-C MLC :+
Nou, nee!! :o Ben ik daar even in getrapt! |:( Goed dat je me erop attendeert _/-\o_
(Misschien even het zinnetje onder de foto lezen?) >:)

[ Voor 3% gewijzigd door bobcom op 06-07-2021 17:57 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

Het werkt best wel leuk, zo'n speedbooster. Ik heb het ook een tijdje gebruikt op een M50 en ik vond het best acceptabel werken. Weinig vertekening en kwaliteit/scherpte verlies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

iichel schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 15:41:
Het werkt best wel leuk, zo'n speedbooster. Ik heb het ook een tijdje gebruikt op een M50 en ik vond het best acceptabel werken. Weinig vertekening en kwaliteit/scherpte verlies.
Eens. Niet voor wie ook de laatste pixel op de juiste plek wil hebben, maar als je zoals ik een hele zeelt oude EF-lenzen hebt is het een prima manier om het oude Canon 35mm cameragevoel terug te halen. Lichter, compacter en beter dan op een Sony ILCE met adapter (AF blijft altijd enigszins behelpen). Afgezien van IBIS natuurlijk. Win some, lose some.

[ Voor 4% gewijzigd door bobcom op 08-07-2021 09:34 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Na lang zoeken (en wachten) vandaag binnen gekregen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UKXBuMcPubGK_cgJLMmukI0zs6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oLmAC4dOAv5nri0Ag3f6adeJ.jpg?f=fotoalbum_large

Zo uit de losse hand valt de macro-functionaliteit op (maximale vergroting 500mm):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmIoUYFClg-XCf46G4YVLKIc5ko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HtjgeLoD3ixNSZwZNw60naQh.jpg?f=fotoalbum_large

100% cropje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v3aWptpwy35-jphDcSZIzwikGfA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bG1X6obFN4wfpYBrpdUnLZFi.jpg?f=fotoalbum_large

Qua scherpte lijkt er weinig mis mee te zijn! >:)

Nou hopen dat mijn RF100L macro snel geleverd wordt, wat een wachten zeg.. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

@mennovanw
Wel f/7.1 op 500 mm. en ik kom al licht tekort met f/5.6 op 400 mm. zodra de zon een beetje weg is... :'(

Ben benieuwd wat je eruit kan halen straks! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Met mirrorless en de goede AF ook op F/8 e.d. lijkt er een gedachte ontstaan te zijn dat elke F-waarde wel geslikt wordt door de consument.
Mijn 200-600 5.6-6 3 vind ik al een stopje missen :(

Als er, door Sigma of Sony, een soortgelijke lens komt die f/4 is rond de 500/600mm dan heb ik daar wel wat geld voor over (maar nee geen 10.000+ euro voor de 600 prime)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

nero355 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 18:06:
@mennovanw
Wel f/7.1 op 500 mm. en ik kom al licht tekort met f/5.6 op 400 mm. zodra de zon een beetje weg is... :'(

Ben benieuwd wat je eruit kan halen straks! :)
Naja, ik hoop een beetje mooie telefoto’s..

Laten we ook niet te dramatisch doen over f7.1 - het is tweederde stop ten opzichte van f5.6. Deze lens is f5.6 tot om en nabij de 370 mm. Daarna heb ik nog 130 ‘bonus millimeters’ die dan inderdaad wat minder lichtsterk zijn. M’n R5 is overigens kneitergoed op iso 6400.

Ding is wide-open wel haarscherp overal op het beeld op elke brandpuntsafstand. Met een gewicht van 1350 gram (exclusief statievoet) en een formaat dat in een Slingshot 200 past. Zoveel 500 mm’s ken ik niet waarmee dat kan ;)
Nomad schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 18:32:
Met mirrorless en de goede AF ook op F/8 e.d. lijkt er een gedachte ontstaan te zijn dat elke F-waarde wel geslikt wordt door de consument.
Mijn 200-600 5.6-6 3 vind ik al een stopje missen :(
200-600.. Leuk ding, veel minder breed inzetbaar. En je zeult je een ongeluk ermee..

Ik ben overigens niet de enige die de Canon RF100-500 blieft, er is nauwelijks aan te komen. Wachttijd in NL minimaal 3 maanden als je nu inschrijft. Die 200-600 kan je zo kopen.

[ Voor 8% gewijzigd door mennovanw op 27-07-2021 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

mennovanw schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 19:03:
[...]

Laten we ook niet te dramatisch doen over f7.1 - het is tweederde stop ten opzichte van f5.6. Deze lens is f5.6 tot om en nabij de 370 mm. Daarna heb ik nog 130 ‘bonus millimeters’ die dan inderdaad wat minder lichtsterk zijn. M’n R5 is overigens kneitergoed op iso 6400.

Ding is wide-open wel haarscherp overal op het beeld op elke brandpuntsafstand. Met een gewicht van 1350 gram (exclusief statievoet) en een formaat dat in een Slingshot 200 past. Zoveel 500 mm’s ken ik niet waarmee dat kan ;)

[...]

200-600.. Leuk ding, veel minder breed inzetbaar. En je zeult je een ongeluk ermee..

Ik ben overigens niet de enige die de Canon RF100-500 blieft, er is nauwelijks aan te komen. Wachttijd in NL minimaal 3 maanden als je nu inschrijft. Die 200-600 kan je zo kopen.
Oh zeker, de lens die je gekocht hebt is een super tof ding en hopelijk heb je er veel plezier van. Canon maakt voor RF sowieso prachtig glas. Snap alleen niet dat Canon maar ook Sony etc steeds meer <5.6 glas introduceert op tele afstanden....blijkbaar is compact belangrijker dan lichtsterk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Nomad schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 19:32:
Oh zeker, de lens die je gekocht hebt is een super tof ding en hopelijk heb je er veel plezier van. Canon maakt voor RF sowieso prachtig glas. Snap alleen niet dat Canon maar ook Sony etc steeds meer <5.6 glas introduceert op tele afstanden....blijkbaar is compact belangrijker dan lichtsterk.
Naja als je 'snel' teleglas wilt zit je aan de primes.. Heb je gezien wat een 200-400 F4'achtige kost van Canon en Nikon? Heel simpel: wil jij F4 op 500 of 600 mm dan heb je het over een pupil van 12,5 respectievelijk 15 cm. Dat is een flinke bak optisch glas dus duur & zwaar.

Ik kan met de steeds betere hoge iso's de populariteit van trage telezooms wel begrijpen, zeker als ze optisch hoge ogen gooien.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

Kun je niet gewoon de Sigma 200-500 2.8 kopen? Die komt gewoon met ef mount

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

iichel schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 08:53:
De ‘Sigzilla’ _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertJRB
[...]

[...]

Denk dat je de 100-500 beter kunt vergelijken met de 100-400's. Compacte zoom met groot bereik. De 200-600 is vooral voor het lange eind bedoelt en daarin inderdaad een totaal ander type objectief dan de canon.
Ik ben toch wel erg blij met de lichtsterkere 600mm en de interne zoom van de sony. Zou de canon niet snel overwegen.
Dat er een wachttijd is op de canon zegt mijn inziens niet zoveel. Dat zat er eerst ook op de sony.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

RobertJRB schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:12:
Denk dat je de 100-500 beter kunt vergelijken met de 100-400's. Compacte zoom met groot bereik. De 200-600 is vooral voor het lange eind bedoelt en daarin inderdaad een totaal ander type objectief dan de canon.
Ik ben toch wel erg blij met de lichtsterkere 600mm en de interne zoom van de sony. Zou de canon niet snel overwegen.
Denk dat de Sony ook een prima optiek is voor het betere telewerk. Het is wel een ding wat je heel gericht moet meeslepen. Het mooie van de 100-500 is de brede inzetbaarheid - ik hoef bijvoorbeeld ook geen 70-200 meer te kopen. Kan het ding ook altijd meenemen (zie mijn eerdere opmerking over mijn Slingshot 200 - wat niet zo'n gek grote tas is).
Dat er een wachttijd is op de canon zegt mijn inziens niet zoveel. Dat zat er eerst ook op de sony.
Het is geloof ik het tijdperk van gebreken en wachttijden. Heb het nog nooit eerder mee gemaakt in mijn ondertussen toch wel lange fotocarrière....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@mennovanw geef het wat tijd en dan heb jij vast alsnog een RF 70-200/2.8 ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-06 22:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Gelukkig maar zo'n €25000+ euro :Y)

Wat dat betreft ben ik blij dat de 200 f/2 het prima doet met een 2x TC III (voor mijn doen). Kom je ook aan 400 f/4. De 200 f/1.8 doet het een heel stuk minder goed daarmee helaas.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Gonadan schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:49:
@mennovanw geef het wat tijd en dan heb jij vast alsnog een RF 70-200/2.8 ;)
Heel lang een 70-200 gehad. Altijd gevonden dat het bereik te kort was. Recent nog een tijdje een EF 70-200 2.8 II gebruikt; ik vond het een stuk minder onmisbaar dan bijvoorbeeld een 24-70..

Maar je weet het nooit. Die RF 70-200’s zijn wel prachtig compact >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Laten we ook niet te dramatisch doen over f7.1 - het is tweederde stop ten opzichte van f5.6. Deze lens is f5.6 tot om en nabij de 370 mm. Daarna heb ik nog 130 ‘bonus millimeters’ die dan inderdaad wat minder lichtsterk zijn.

M’n R5 is overigens kneitergoed op iso 6400.
Maar hoeveel AF snelheid hou je dan nog over met zo'n lens :?

Ik ben wat dat betreft echt blij met mijn EF 70-200 f/2.8L II IS USM naast de oude originele EF 100-400L IS USM :)
Kun je niet gewoon de Sigma 200-500 2.8 kopen? Die komt gewoon met ef mount.
Ventieldopje schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:20:
Gelukkig maar zo'n €25000+ euro :Y)
En een ondertussen zwaar verouderd IS systeem als die al erop zit... dat kan ik me namelijk effe niet meer herinneren... :$ O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

nero355 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 18:02:
Ding stelt sneller scherp dan het menselijk oog, ook op 500 mm. Je moet het meemaken om het te geloven.
En een ondertussen zwaar verouderd IS systeem als die al erop zit... dat kan ik me namelijk effe niet meer herinneren... :$ O-)
Er zit speciale ‘Newton’ stabilisatie op, namelijk het eigen gewicht van bijna 16(!!) kilo ;)

Ook heeft het ding een eigen accu, anders doet ie helemaal niks (geen focus, geen zoom, geen diafragma). Lens had de onhebbelijkheid om de accu leeg te trekken binnen een week als ie niet gebruikt werd. Wat kwaaie gezichten gezien toen ik nog bij de fotowinkel werkte en vogelaars (die gezamenlijk deze lens hadden gekocht) het ding hadden meegezeuld en opgezet om tot de conclusie te komen dat ze een fixed focus 200 f2.8 van 16 kilo hadden :P

Sigma, wat een wereldmerk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

nero355 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 18:02:

Ik ben wat dat betreft echt blij met mijn EF 70-200 f/2.8L II IS USM naast de oude originele EF 100-400L IS USM :)
Onderschat wat dat betreft de mogelijkheden van de RF-mount en dubbele AF motor niet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
mennovanw schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:11:
Na lang zoeken (en wachten) vandaag binnen gekregen:
[Afbeelding]

Zo uit de losse hand valt de macro-functionaliteit op (maximale vergroting 500mm):
[Afbeelding]

100% cropje
[Afbeelding]

Qua scherpte lijkt er weinig mis mee te zijn! >:)

Nou hopen dat mijn RF100L macro snel geleverd wordt, wat een wachten zeg.. :'(
Ik dacht dat Sony duur was!

Veel plezier Menno :*)

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06 22:50

Deathchant

Don't intend. Do!

Na 7 jaar op de wenslijst te hebben gestaan, en ook zoveel jaar martkplaats of de occasions in camerawinkels aan het afstruinen, is het eindelijk zover; ik heb ein-de-lijk mijn lang verlangde lens gekocht bij een camerawinkel, en hij is echt in zeer goeie staat, werkelijk nergens krasjes:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51361343659_3d0c343601_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51360835763_16cf18d9cc_c.jpg

Ik heb de 50MP en de 100MP ook 2e hands gekocht voor goeie prijzen, maar verrassend genoeg heb ik het minste betaald voor de 135 Apo ;) Ik denk dat het komt doordat het wellicht een wat moeilijke lens is (geen AF, geen stabilisatie, hij is zwaar en balanceert niet zo goed tijdens het schieten e.d.) en ook al een tijdje een Milvus-opvolger heeft (met een Milvus prijs ook!).

Maar goed, met het oog op de overstap naar een RF-mount camera, zullen mijn Zeiss lenzen nóg beter tot zijn recht komen met goeie manual focus aid én IBIS, dus een stil zoekerbeeld wat wel erg fijn is bij het compositioneren.

Hier nog wat foto's naast de anderen:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51361343589_e1eb5a15b9_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51361343644_a16dc20600_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51361343624_261a10a743_c.jpg

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Deathchant schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 13:49:
Na 7 jaar op de wenslijst te hebben gestaan, en ook zoveel jaar martkplaats of de occasions in camerawinkels aan het afstruinen, is het eindelijk zover; ik heb ein-de-lijk mijn lang verlangde lens gekocht bij een camerawinkel, en hij is echt in zeer goeie staat, werkelijk nergens krasjes:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb de 50MP en de 100MP ook 2e hands gekocht voor goeie prijzen, maar verrassend genoeg heb ik het minste betaald voor de 135 Apo ;) Ik denk dat het komt doordat het wellicht een wat moeilijke lens is (geen AF, geen stabilisatie, hij is zwaar en balanceert niet zo goed tijdens het schieten e.d.) en ook al een tijdje een Milvus-opvolger heeft (met een Milvus prijs ook!).

Maar goed, met het oog op de overstap naar een RF-mount camera, zullen mijn Zeiss lenzen nóg beter tot zijn recht komen met goeie manual focus aid én IBIS, dus een stil zoekerbeeld wat wel erg fijn is bij het compositioneren.

Hier nog wat foto's naast de anderen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi setje zo! 8)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Yup, zeker weten! Ik heb em goed aan de tand gevoeld en qua kleur/contrast/scherpte is het echt nog beter dan de 100MP. Wat me overigens wel opvalt, is dat het woordje "apo" niet betekent dat het CA-vrij is...Ik heb toch echt wel zichtbare paarse en groene randjes op f/2 bij sterk contrasterende onderwerpen, zoals een ijzeren tuinstoel in de zon, net zoals de 100MP, zij het alleen minder dik en minder "fel". Het laat zich in ieder geval wel met de eye-dropper-tool in LR corrigeren, waar dat bij de 100MP vaak niet gaat zonder halo's.

Maar net als de 50MP en 100MP vind ik de 135 best een "moeilijke" lens; constant bewegend zoekerbeeld en hij is qua formaat weliswaar compact, maar vrij dik en in de hand balanceert ie minder goed dan een (veel) zwaardere 70-200/2.8 II. Ach ja, ik hou sowieso de overstap naar een R6 in mijn achterhoofd, dus dan komt het nog beter tot zijn recht dan nu ;)

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Deathchant schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:29:
[...]

Yup, zeker weten! Ik heb em goed aan de tand gevoeld en qua kleur/contrast/scherpte is het echt nog beter dan de 100MP. Wat me overigens wel opvalt, is dat het woordje "apo" niet betekent dat het CA-vrij is...Ik heb toch echt wel zichtbare paarse en groene randjes op f/2 bij sterk contrasterende onderwerpen, zoals een ijzeren tuinstoel in de zon, net zoals de 100MP, zij het alleen minder dik en minder "fel". Het laat zich in ieder geval wel met de eye-dropper-tool in LR corrigeren, waar dat bij de 100MP vaak niet gaat zonder halo's.

Maar net als de 50MP en 100MP vind ik de 135 best een "moeilijke" lens; constant bewegend zoekerbeeld en hij is qua formaat weliswaar compact, maar vrij dik en in de hand balanceert ie minder goed dan een (veel) zwaardere 70-200/2.8 II. Ach ja, ik hou sowieso de overstap naar een R6 in mijn achterhoofd, dus dan komt het nog beter tot zijn recht dan nu ;)
Daarom, en anders gewoon een Milvus/Otus setje van maken. Ik ken iemand waarbij dat erg bevalt :9

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ventieldopje schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:39:
[...]

Daarom, en anders gewoon een Milvus/Otus setje van maken. Ik ken iemand waarbij dat erg bevalt :9
hahaha :) In het geval van de 135 is het mij geen 2200 euro waard voor wat weathersealing van de Milvus.
Ik ken mezelf goed genoeg dat een Otus lens een grens is wat ik echt niet kan overschrijden ;) Hoe knijtergoed die 135 ook is, een 135 Milvus zou ik dan toch niet nieuw kopen. Is me echt te duur, ook te bedenken dat de 135 apo sonnar al een Otus is die optische perfectie nadert ;) Ik accepteer dan wel een klein corrigeerbaar paars randje ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Overigens hier wat foto's wat ik met de 135 apo sonnar heb geschoten. Zijn geen technische hoogstandjes ofzo, maar zijn in ieder geval qua kleur/contrast bijna niet geëdit, want dat is niet nodig. Er zitten genoeg 3D-effect-shots tussen. Ze zijn overigens allemaal f/2 en uit de hand geschoten. Bekijk ze vooral ook even groot. Deze lens is echt rag en ragscherp!

1:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51366738077_bf2c8ceb36_c.jpg

2:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51367715488_56e4064948_c.jpg

3:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51368506115_ca16610f9b_c.jpg

4:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51366735637_4d17661300_c.jpg

5:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51368506585_0760a24b15_c.jpg

6:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51367716428_a5bbaf3268_c.jpg

7:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51367498051_7a9d4ee3f0_c.jpg

8:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51368233799_6cf85b11dc_c.jpg

9:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51366736682_44d86bd348_c.jpg

10:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51368506510_e4786e2c71_c.jpg

Vooral de foto van de lantaarnpaal, die dennenboom in iemands voortuin en de foto met de blaadjes (#6) laten wat mij betreft wel goed het 3D-effect zien wat deze lens produceert. Dát vind ik het allerbelangrijkste aan een lens.

@Gonadan, @Wormaap als jullie willen dat ik de foto's verplaats naar het Zeiss 3D topic of ergens anders, laat maar even weten. Ik wilde gewoon wat testshots laten zien die horen bij deze lens. Een apart testcase topic vond ik het niet helemaal waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
Ventieldopje schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:39:
[...]

De Milvus 135/2 is optisch exact hetzelfde als de klassieke APO, dus evenveel CA. er is geen Otus 135, enkel een 100mm f/1.4. En die produceert behoorlijk wat LoCA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

@Deathchant het knettert van het scherm af, indrukwekkend scherp. Vind hier nebewerking plaats m.b.t. de scherpte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Universal Creations schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:38:
[...]

De Milvus 135/2 is optisch exact hetzelfde als de klassieke APO, dus evenveel CA. er is geen Otus 135, enkel een 100mm f/1.4. En die produceert behoorlijk wat LoCA.
Ik wist niet (nog niet in verdiept) dat de Otus 100/1.4 zo'n LoCa zou hebben...je zou zeggen dat de top of the line lenzen dat niet hebben, je betaalt er genoeg voor. Ik vind de LoCa bij de 100MP vaak toch wel absurd....daarom had ik het niet verwacht bij de 135 apo sonnar. In de meeste reviews van de 135 lees/hoor ik "no CA", terwijl ik dat niet zo ervaar, maar goed. Gelukkig is dit goed te corrigeren, unlike de 100MP...
Steef schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:22:
@Deathchant het knettert van het scherm af, indrukwekkend scherp. Vind hier nebewerking plaats m.b.t. de scherpte?
Ja. Ik doe in Lightroom (import preset) de volgende sharpness:
Amount: 60
Radius: 0,5 (het laagst mogelijk)
Detail: 100 (het hoogste)
Masking: 85 (best veel masking, omdat ik alleen de fijnste details wil sharpenen, dus niet wolken in de lucht ofzo).
Overigens, heb ik de foto's op Flickr geupload. Het lijkt soms net alsof Flickr nog een sharpening eroverheen gooit ofzo :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Universal Creations schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:38:
[...]

Was een grapje :Y)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Deathchant schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:53:
[...]

Ik wist niet (nog niet in verdiept) dat de Otus 100/1.4 zo'n LoCa zou hebben...je zou zeggen dat de top of the line lenzen dat niet hebben, je betaalt er genoeg voor. Ik vind de LoCa bij de 100MP vaak toch wel absurd....daarom had ik het niet verwacht bij de 135 apo sonnar. In de meeste reviews van de 135 lees/hoor ik "no CA", terwijl ik dat niet zo ervaar, maar goed. Gelukkig is dit goed te corrigeren, unlike de 100MP...

[...]

Ja. Ik doe in Lightroom (import preset) de volgende sharpness:
Amount: 60
Radius: 0,5 (het laagst mogelijk)
Detail: 100 (het hoogste)
Masking: 85 (best veel masking, omdat ik alleen de fijnste details wil sharpenen, dus niet wolken in de lucht ofzo).
Overigens, heb ik de foto's op Flickr geupload. Het lijkt soms net alsof Flickr nog een sharpening eroverheen gooit ofzo :?
Bedankt! Ik zat recent naar eigen foto's te kijken en bemerkte dat ik de sharpening ook liever wat omhoog wou gooien, vroeg me af of dit gebruikelijk was.

Puur uit interesse, heb je een voor / na crop van een van je foto's met en zonder die bewerking?

*edit*

Toevallig een mooie before / after gevonden:

https://photographylife.c...arpen-images-in-lightroom

[ Voor 5% gewijzigd door Steef op 10-08-2021 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Steef schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:03:
[...]

Bedankt! Ik zat recent naar eigen foto's te kijken en bemerkte dat ik de sharpening ook liever wat omhoog wou gooien, vroeg me af of dit gebruikelijk was.

Puur uit interesse, heb je een voor / na crop van een van je foto's met en zonder die bewerking?
Ja die kan ik straks na het werk wel even voor je uploaden. Maar het verschil is eigenlijk vrij subtiel. Ik zal ze dan naast elkaar zetten.

Overigens is de Lightroom sharpening best lelijk (witte randjes en ruizig enzo) als je het te erg doet. Vandaar dat ik een lage radius neem en flink wat masking. Halo's en witte ruisrandjes wil ik echt niet.

Je kunt het ook doen met een unsharp mask in Photoshop, waar je dan alles op het laagst mogelijke zet en de sharpness zelf dan ook op 60 zet. Dan een zwarte layermask en enkel de delen die je wilt verscherpen met een witte brush zichtbaar maken.
Overigens nu ik het zeg, zou ik dat in het vervolg beter kunnen doen, want die manier van sharpenen is visueel mooier.
Ik ben niet zo'n photoshopper, ik ken wel hier en daar wat, maar de echt goeie sharpening truucjes enzo, die ken ik allemaal niet. Misschien toch maar eens wat youtuben...

Ik vind in ieder geval de Lightroom sharpening en clarity (sharpening = lichtere randjes verscherpen, clarity = zwarte randjes contrastrijker maken) snel lelijk, dus je moet dat echt heel subtiel doen. Maar ja, ik wil zo kort mogelijk met een foto bezig zijn in post-process, dus vandaar dat ik die import-preset gebruik met een globale sharpening voor alle foto's. In enkele gevallen draai ik dan de scherpte wat terug (door de masking dan naar 90-95 te zetten) bij bijvoorbeeld high-iso foto's. Als ik iets vervelend vind is het ruis-verscherping. Ook de noise reduction van Lightroom ben ik niet echt over te spreken. Gaat ook snel lelijk uitzien (lees: te smooth bij vrij lage settings, daarom ga ik nooit voorbij de 20 als het gaat om luminance noise).

@Steef zie DM :)

[ Voor 9% gewijzigd door Deathchant op 10-08-2021 15:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Laten we dat dan maar wel in een eigen topic doen, het heeft onderhand niet meer zoveel te maken met het tonen va je apparatuur. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:58

WoutF

Hoofdredacteur
Peak Design Travel Tripod. Ben er nog niet helemaal uit of ik hem houd, wilde hem vooral eens goed van dichtbij bekijken. Het gewicht ten opzichte van mijn Manfrotto BeFree valt beetje tegen (scheelt weinig) maar de compactheid is echt top. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLIB36WJAbxFlrZrBNTXnxJEIA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EKhq5YVu5dPvFBrYaywzq6Yw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RobertJRB
Laatste twee aanwinsten. Had het idee voor een a7III te gaan maar deze kwam voor een mooie prijs langs. De extra knop voor drive en focus mode vind ik toch wel erg fijn. De 20 fps is grappig om te hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DI9KgmxUwfIwcrihPxHelFoqze0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NRvThJY4Vyk9mCELIwSEVxx2.jpg?f=user_large

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T1mmeh
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:26
Steef schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 16:03:
[...]

*poke poke

Hoe bevalt hij nou?
Klein beetje een late reactie, maar inmiddels zo hier en daar aan de tand kunnen voelen (dagje Efteling en een avond hete lucht ballon). Maar WAT een beest zeg! Supersnel, superscherp en werkt gewoon heerlijk. Ik kom natuurlijk van een Canon G7X, dus dan is een grotere camera + lens al snel overwhelming!

Al bij al, heel blij met m'n aankoop. Hopelijk 1 dezer dagen de tijd vinden om de Perseiden vast te kunnen leggen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Enzo Dizono
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-05-2022
Willen jullie foto's van mijn twee dagen oude RF 15-35 f/2.8L of specifiek van de frontlens waar nu een meetaaldeeltje ingesmolten zit...? Industriële fotografie is leuk, maar je moet niet té dichtbij komen :p

www.jessekraal.nl

• nero355

nero355

Enzo Dizono schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 16:54:
Willen jullie foto's van mijn twee dagen oude RF 15-35 f/2.8L of specifiek van de frontlens waar nu een meetaaldeeltje ingesmolten zit...? Industriële fotografie is leuk, maar je moet niet té dichtbij komen :p
Waarom had je geen volledig doorzichtige filter erop zitten :?

Moet makkelijk kunnen : pricewatch: Canon RF 15-35mm F2.8 L IS USM

Beetje een 17-40L achtige lens qua ontwerp :)

• Enzo Dizono
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-05-2022
Ja, da's een beetje de koe in de kont kijken. Heb nooit eerder schade aan frontlens gehad eigenlijk, en zeker met een ultragroothoek niet hele goede ervaringen met filters. De hoek die het licht door het filter maakt is behoorlijk groot en dat zie je toch vaak is mijn ervaring. Minus eigen risico gelukkig wel gedekt door verzekering...

[ Voor 17% gewijzigd door Enzo Dizono op 19-08-2021 17:55 ]

www.jessekraal.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Vandaag mijn Leofoto Urban LX-284CT + XB38 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-gjZoIOY5p8KNVdfRuwdZG4zV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WMSf8E4tfFqwLY0TV8SYOaMP.jpg?f=fotoalbum_large

vervangen door de nieuwe serie van Leofoto, de Leofoto LP-324C Poseidon Carbon Statief + LH-40 Balhoofd. Het is smaak, maar ik vind het echt een mooie kleur met hele mooie details. Daarnaast is hij voorzien van een waterdicht systeem dat voorkomt dat water, zout of zand buizen binnen gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_artgYhdmF9uaA2i2HyYR2hns9A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uf1307SlEk9izb9dzqkppFPq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QxOdelKqo6448kagpahjI-V6uPU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z6vu2limxcIGIfJPxZVw9lIz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UpekM4VO-qWdKtmqLL_G5oyy0so=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D5qPecN5DR6Y9yQXwpuWncr5.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FFdF2eMoY8pkgmaSoAC4GtsItIw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/10AHKIydGf9xoxheNmoqMX4Y.jpg?f=fotoalbum_tile

Overigens heb ik ook de Leofoto LH-40GR en die heb ik er natuurlijk gelijk opgezet. Kan weer jaren vooruit zo :)

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Royz schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 20:35:
Vandaag mijn Leofoto Urban LX-284CT + XB38 [Afbeelding]

vervangen door de nieuwe serie van Leofoto, de Leofoto LP-324C Poseidon Carbon Statief + LH-40 Balhoofd. Het is smaak, maar ik vind het echt een mooie kleur met hele mooie details. Daarnaast is hij voorzien van een waterdicht systeem dat voorkomt dat water, zout of zand buizen binnen gaan.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Overigens heb ik ook de Leofoto LH-40GR en die heb ik er natuurlijk gelijk opgezet. Kan weer jaren vooruit zo :)
Ik ben afgelopen winter ook op Leofoto uitgekomen bij het zoeken naar een degelijk en gebruiksvriendelijk statief & accessoires zonder de hoofdprijs te betalen. Ik ben er supertevreden mee, echt fijn en mooi spul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Enzo Dizono schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 16:54:
Pics or it did not happen! >:)

En inderdaad - een voordeel van de 15-35 ten opzichte van flink wat concurrenten is de mogelijkheid om 82 mm filters te gebruiken.. Met de 11-24 heb ik die mogelijkheid niet.

En ik heb nog nooit een negatieve impact gezien van een B+W MRC UV filter (en die huidige nano-gevallen zijn nog beter) :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:59
Royz schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 20:35:
Vandaag mijn Leofoto Urban LX-284CT + XB38 [Afbeelding]
Hey, deze heb ik afgelopen winter aangeschaft. Zelf nog altijd zeer tevreden mee. In ieder geval een stuk draagbaarder dan de vorige, een lompe Manfrotto 055 XproB.
vervangen door de nieuwe serie van Leofoto, de Leofoto LP-324C Poseidon Carbon Statief + LH-40 Balhoofd.
Hoe voelt dit balhoofd aan ten opzichte van de XB38?
De LH-40 klemt de bal op een andere manier vast. Ik ben dus eigenlijk wel benieuwd of je hiermee wrijving beter kunt controleren en wat minder stick-slip effect ervaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
mennovanw schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 22:01:
[...]

En ik heb nog nooit een negatieve impact gezien van een B+W MRC UV filter (en die huidige nano-gevallen zijn nog beter) :?
Ik zie ook bijna nooit echt negatieve impact op de foto. Alleen bij mijn leica 50mm heb ik met uv filter last van strooi licht en minder contrast. Wat wel vreemd is aangezien ik met kleurfilters daar weer weinig van merk.
Nou zijn de 18mm leica en mijn inmiddels verkochte 17mm TSE beide met uitstekende front lens dus echt ervaring met wijder dan 24mm met filter heb ik niet.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

RobertJRB schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 13:57:
Ik zie ook bijna nooit echt negatieve impact op de foto.
Alleen bij mijn leica 50mm heb ik met uv filter last van strooi licht en minder contrast.
Wat wel vreemd is aangezien ik met kleurfilters daar weer weinig van merk.
Welk merk en model UV filter dan :?

/EDIT :
mennovanw schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 15:09:
Net zoals je als beschaafd mensch eigenlijk alleen maar Canon kan schieten is het voor filters B+W (gemaakt van Schott glas) en dan de Multicoated MRC varianten. Qua pola's zijn de B+W MRC Käsemanns het beste wat je kan kopen.
I know! Die heb ik tenslotte zelf ook! :+

Maar ik vroeg me dus af met welk model @RobertJRB problemen ervaart ;)

[ Voor 38% gewijzigd door nero355 op 28-08-2021 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

nero355 schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 15:03:
[...]

Net zoals je als beschaafd mensch eigenlijk alleen maar Canon kan schieten is het voor filters B+W (gemaakt van Schott glas) en dan de Multicoated MRC varianten. Qua pola's zijn de B+W MRC Käsemanns het beste wat je kan kopen.

[ Voor 9% gewijzigd door mennovanw op 28-08-2021 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

[...]

Ik heb ooit eens een filmpje gezien waarin uitgelegd werd waarom Käsemann nóg beter was, maar ik kan em niet meer vinden.
Ik heb zelf een B+W Käseman circ. pol. Werkt gewoon prima. Kep ook al eens een non-Käsemann gehad (wel MRC), maar ik merkte eigenlijk geen verschil ofzo. Dus wat mij betreft is de naam Käsemann het extra geld niet waard, maar da's mijn mening ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Deathchant schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 21:35:
[...]
Ik heb ooit eens een filmpje gezien waarin uitgelegd werd waarom Käsemann nóg beter was, maar ik kan em niet meer vinden.
Ik heb zelf een B+W Käseman circ. pol. Werkt gewoon prima. Kep ook al eens een non-Käsemann gehad (wel MRC), maar ik merkte eigenlijk geen verschil ofzo. Dus wat mij betreft is de naam Käsemann het extra geld niet waard, maar da's mijn mening ;)
Käsemanns zijn iets warmer qua kleurtoon. Ook laten ze iets meer licht door dan een ‘normale’ pola. En het glas is gesandwicht met een eigen afdichting, waardoor ze niet kunnen beslaan / beschimmelen.

Ze zijn mijns inziens absoluut de meerprijs waard!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zzzzz
Ik heb gister bij een kringloopwinkel in Den Haag wat kunnen scoren.
Een Helios 44-2 58/2 en Canon nFD 50/1.8, samen voor een tientje. Voor de Canon heb ik de adapter al (ivm gebruik 300/2.8), de adapter voor de M42 komt morgen in de mail.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1LpEm7tl2Xu8WU1Xs5g8Y00yE9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VrnMaI4jtCtLnfLpgpOUAlxC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door zzzzz op 29-08-2021 11:59 ]

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
[...]

Totdat je beseft dat je liever neutrale filters gebruikt en overstapt naar Breakthrough X4 filters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Universal Creations schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 12:09:
[...]

Totdat je beseft dat je liever neutrale filters gebruikt en overstapt naar Breakthrough X4 filters.
Amerikaans of Duits voor optica? Really? :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Really, je hebt het zelfs in je eigen sig staan. Zullen we maar weer van de lolletjes over stappen op nieuwe en oude apparatuur? ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertJRB
nero355 schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 15:03:
[...]

/EDIT :

[...]

I know! Die heb ik tenslotte zelf ook! :+

Maar ik vroeg me dus af met welk model @RobertJRB problemen ervaart ;)
B+W MRC. Bij schuin invallend licht viel het erg op. Is al wel weer zoveel jaar geleden dat ik het merkte, sindsdien gebruik ik bij die lens (50mm f/2 summicron-M geen UV filter meer maar bijna standaard een geel filter.
mennovanw schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 12:47:
[...]

Amerikaans of Duits voor optica? Really? :X
Is B+W niet Duits dan?

[ Voor 15% gewijzigd door RobertJRB op 30-08-2021 17:27 ]

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

wappiewappie schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 11:59:
[...]

Hey, deze heb ik afgelopen winter aangeschaft. Zelf nog altijd zeer tevreden mee. In ieder geval een stuk draagbaarder dan de vorige, een lompe Manfrotto 055 XproB.

[...]

Hoe voelt dit balhoofd aan ten opzichte van de XB38?
De LH-40 klemt de bal op een andere manier vast. Ik ben dus eigenlijk wel benieuwd of je hiermee wrijving beter kunt controleren en wat minder stick-slip effect ervaart.
Mooie aankoop hoor, hij is echt prima alleen dit statief is waterdicht en dat vind ik wel prettig :+

Ik kan geen zinnig antwoord geven, ik heb de XB38 ervaren als een prettig balhoofd met de frictieknop maar de LH-40 is wel een stapje beter en de LH-40GR al helemaal, zeker voor micro-aanpassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Niet online
zzzzz schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 11:59:
Ik heb gister bij een kringloopwinkel in Den Haag wat kunnen scoren.
Een Helios 44-2 58/2 en Canon nFD 50/1.8, samen voor een tientje. Voor de Canon heb ik de adapter al (ivm gebruik 300/2.8), de adapter voor de M42 komt morgen in de mail.

[Afbeelding]
Wauw! Jaloers! Wist niet dat ze voor zó weinig te vinden waren in kringloopwinkels. Misschien hier in de omgeving toch ook wat kringloopwinkels opzoeken dan 🤔

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertJRB
FeareX schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 23:35:
[...]

Wauw! Jaloers! Wist niet dat ze voor zó weinig te vinden waren in kringloopwinkels. Misschien hier in de omgeving toch ook wat kringloopwinkels opzoeken dan 🤔
Mijn ervaring is dat het best zeldzaam is iets leuks te vinden in de kringloop. Tot nu toe heb ik maar een keer een leuk setje gevonden.
Al het mooie wordt er volgens mij achter al uitgevist, of ze hebben afspraken met mensen die voor het de winkel in gaat door de spullen gaan.
Meeste wat ik tegenkom is echt totaal niet interessant.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zzzzz
RobertJRB schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:29:
Mijn ervaring is dat het best zeldzaam is iets leuks te vinden in de kringloop. T
Dit. Ik had heel veel geluk. Ik vroeg of ze nog objectieven hadden, en ze hadden per toeval nog 3 ongesorteerde bananendozen met allerlei spul. Ik mocht daar zelf in rauzen; en dat geluk moet je hebben. Er zullen best mensen zijn die inderdaad vaste prik alle kringlopen af gaan om alles af te romen en daarna op Ebay te zetten.
Alsnog is het wel leuk hoor om die winkels af te gaan in de hoop dat ze een hidden gem hebben liggen waar niemand anders nog oog voor heeft gehad.

Update: Inmiddels ook de adapter voor M42 binnen :z

[ Voor 3% gewijzigd door zzzzz op 01-09-2021 19:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• equationunequal
  • Laatst online: 16:01
Mijn nieuwe aanwinsten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/laBrcLsWscsX382fLKaGb5D78kg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/THstj3o3X2vwtS6BsQe1lXKU.jpg?f=fotoalbum_large

2x een Godox AD300pro :)

Aangezien ik steeds serieuzer bezig ben met portret / model fotografie heb ik de knoop doorgehakt en deze aangeschaft, zodat ik een set flitsers heb die ik zowel in de studio als op locatie kan gebruiken.

Deze kit kwam met een stevige rugzak, twee lichtstandaarden en een drietal modifiers voor minder dan de prijs van twee losse flitsers, dus een prima deal. Ik heb er gelijk twee S2 brackets bij gekocht, zodat ik ook al mijn oude Bowens mount modifiers kan blijven gebruiken :).

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

@equationunequal mooie aanschaf, heb daar zelf ook 1 van. Gebruik hem graag..heerlijk compact....en vaak sterk genoeg qua power.

Zelf de nieuwe sigma 35 1.4 binnen gekregen voor Sony mount.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_njRvh8KdF0zM2Gu2-msRRs0tQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/klSpxB2tFwWB8wFG1FoMBtXx.jpg?f=fotoalbum_large

Fijn dat op mirrorless lenzen nagenoeg altijd gewoon perfect presteren. Gevoelsmatig minder variatie dan op dslr vroeger, which makes sense qua techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 12:07

GSX-MAN

de/het/een

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ghmvDDnrtzaa2qnVCAcvDlxV6Ck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V1ylaCXoJD83VfABy7O8IDIG.jpg?f=fotoalbum_large

Online tegen een aantrekkelijke occasion Sigma 10-20mm F/3.5 aangelopen. Komt 'ie binnen, blijkt dat ze er een verkeerde sticker op geplakt hebben en is het de F/4-5.6.

De groothoek is wel gaaf, ik ga maandag maar overleggen met de winkel hoe nu verder.

Slecht idee... Hoe laat?

Pagina: 1 ... 109 ... 119 Laatste

Let op:
Alle foto- en videografiegerelateerde hardware mag gepost worden, zolang je maar eigen foto's maakt