Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:21

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

M'n lenzen verschillen allemaal dusdanig van grootte, gewicht en vorm dat het makkelijk te onderscheiden is, eventueel op de tast. Enige Canon lenzen die ik heb zijn de 100, 200's en 300. Die hou ik zo ook wel uit elkaar :+

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Bij mij zitten er al kleine Dymo labels op, maar dit is wel beter/mooier/netter/handiger eerlijk gezegd :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:40

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

jd1987 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:41:
Zo! Een paar weken bezig geweest met het verkopen en kopen van een bijna compleet nieuwe set-up :)
In december ruilde ik al mijn Mavic Air in voor de Mini 2 ivm de nieuwe regelgeving.

Met de komst van de Z6II werden er wel heel veel mooie Z6-en aangeboden en werd de overstap van mijn D750 wel heel interessant. Zeker aangezien ik naast fotografie veel met film doe. Ik werk als editor/compositor en was jarenlang cameraman. Wat leuke, betaalde filmklusjes en een onverwachte kerstbonus later was daar de Z6 met FTZ adapter en een lekker handheld rigje:

[Afbeelding]

Dit weekend krijg ik de Sony A7RIV ter review met 2 GM lenzen. Heel benieuwd hoe die bevalt :D
Tot nu toe vind ik de Z6 zeer fijn met Dynamic-AF met Back-Button Focus en Eye-AF werkt ook top! Binnenkort maar eens langs Nikon sturen voor de ProRes Raw update, benieuwd naar het plaatje dat daarmee uit de camera rolt.
Wat zijn je bevindingen t.o.v. Z6 vs A7rIV? :)
Ben wel benieuwd.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-06 21:26

jd1987

cliquefotografie.nl

@Nomad Ik vond de A7RIV een hele mooie camera! De skintones zijn echt heel mooi zacht en de DR gigantisch(stukje groter dan de Z6). De 61MP is leuk en zit natuurlijk superveel details in, maar imo overkill voor bijna alles, behalve hele specifieke toepassingen. De 61MP zit mij alleen maar in de weg bij nabewerking in zowel LR als PS. Ik heb best een rap laptopje(6core Ryzen, 16GB ram, snelle 512GB SSD) die geen moeite heeft met 24MP raws, maar echt traag wordt van de R4 bestanden.

Qua bouwkwaliteit en ergonomie vind ik de Z6 veel beter. De autofocus van de R4 is weer een stukje beter dan de Z6, met name het feit dat Eye-af in alle modi beschikbaar is en bij de Z6 moet ik wisselen tussen Dynamic AF en Auto-Area. De AF(FW3.2) vind ik trouwens meer dan prima bruikbaar van de Z6. Al die YouTube horror verhalen zijn denk ik vooral gebaseerd op FW1 en/of nogal click-baity.

Al met al is de ARIV een hele mooi stukje techniek, maar imo alleen voor specifieke toepassingen, als concurrent voor middenformaat. Ik zou er bijvoorbeeld nooit een bruiloft mee willen schieten(nouja, vooral nabewerken haha). Ideaal om te huren wanneer je behoefte hebt aan de 61MP. De Z6 is voor mij de ideale allrounder en foto/video hybride.

[ Voor 3% gewijzigd door jd1987 op 29-01-2021 14:55 ]

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

@jd1987 ja de bestanden zijn wat groot. Al moet ik zeggen dat ik het met een snelle pc goed te doen is hoor. Dus het hoeft geen probleem te zijn, maar ik snap je punt zeker. Als je pc ook nog geupgrade moet worden voordat je aan de slag kan, dan is dat zeker niet fijn en je bent zo weer 1500 euro verder die je dan niet had zien aankomen.
Ik ben nog altijd erg happy met de A7rIV, en ben mij niet zo bewust van de grote bestanden...behalve dat je altijd lekker reserve hebt om te croppen en de klant het zonder issues groot kan printen/gebruiken.
(maar mijn pc is met 2x nvme SSD's, een 3900x proc etc ook niet een gemiddelde machine)

Vind de bediening van Sony nog steeds ruk...gebruik het nu 2 jaar en kan nog regelmatig dingen niet vinden. Canon/Nikon doen dat echt zoveel beter. Ben benieuwd naar de A7sIII menu's, ...die heb ik nog niet in de hand gehad. En een A1 komt er voorlopig ook nog niet, dus die nieuwe menu's zal ik nog wel even op moeten wachten helaas.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-06 17:13

mennovanw

Canon? You can!

Zat al een tijdje met een dilemma. Ik had een G7x compact die ik op een gegeven moment verkocht heb, werd nauwelijks gebruikt. Een ‘net-niet’ camera qua fotokwaliteit, wel lekker compact. iPhone 11 Pro Max gekocht voor de kiekjes - en de 5D4 voor het echte werk >:)

Ik miste eigenlijk al een tijdje iets wat beter presteert (en me ook meer lol geeft) dan een iPhone (alhoewel de fotokwaliteit van de 11 Pro Max blijft verbazen voor een telefoon) maar makkelijker meesjouwt dan een 5D4 met lens. Ik vind meetzoekers fijn maar Leitz is me te duur.

Fuji X100 serie al een aantal keer geleend maar ik vind alleen 35 een beetje te beperkt. Canon EF-M (vooral met die leuke 32 f1.4 IS) overwogen maar ik ga niet investeren in een ten dode opgeschreven systeem. Plus het feit dat de rest van de lens line up budget amateur meuk is.

Toen kreeg ik dit in handen als behoorlijk gebruikt tweedehandsje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDILxxjPeoxP10xDlbxJEkF2fPE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sx2qSX8eNxFYKyotFNyFBRTR.jpg?f=fotoalbum_large

Het is een 2’tje met 35 F1.4 erop. Het zullen de wittebroodsweken zijn maar die hybride zoeker is goud. Bediening qua knoppen uitermate logisch. En de verhouding draagbaarheid vs beeldkwaliteit is fantastisch. Ik vind het verbazend dat ik zo weinig Fuji’s in het wild zie.. :?

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
Voigt: 20, 40, 50 F1, 90
Een hele berg klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

mennovanw schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 18:23:
Zat al een tijdje met een dilemma. Ik had een G7x compact die ik op een gegeven moment verkocht heb, werd nauwelijks gebruikt. Een ‘net-niet’ camera qua fotokwaliteit, wel lekker compact. iPhone 11 Pro Max gekocht voor de kiekjes - en de 5D4 voor het echte werk >:)

Ik miste eigenlijk al een tijdje iets wat beter presteert (en me ook meer lol geeft) dan een iPhone (alhoewel de fotokwaliteit van de 11 Pro Max blijft verbazen voor een telefoon) maar makkelijker meesjouwt dan een 5D4 met lens. Ik vind meetzoekers fijn maar Leitz is me te duur.

Fuji X100 serie al een aantal keer geleend maar ik vind alleen 35 een beetje te beperkt. Canon EF-M (vooral met die leuke 32 f1.4 IS) overwogen maar ik ga niet investeren in een ten dode opgeschreven systeem. Plus het feit dat de rest van de lens line up budget amateur meuk is.

[Afbeelding]

Het is een 2’tje met 35 F1.4 erop. Het zullen de wittebroodsweken zijn maar die hybride zoeker is goud. Bediening qua knoppen uitermate logisch. En de verhouding draagbaarheid vs beeldkwaliteit is fantastisch. Ik vind het verbazend dat ik zo weinig Fuji’s in het wild zie.. :?
Omdat aps-c voor amateurs/prutsers en wat niet meer is. Fullframe is het absolute minimum, kleiner dan dat is gezwets in de marge, was getekend "menno"...... :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ik vind het verbazend dat ik zo weinig Fuji’s in het wild zie.. :?
Ik vond het retro ontwerp in het begin geweldig, maar uiteindelijk 0,0 van gekocht, want... tja... die verdomd geweldige Canon ergonomie hé! :)

Dus ik ben zo'n rare vent die gewoon zijn oude 7D + lens meeneemt als "kiekjescamera" op vakantie naar het strand toe en al het overige vastlegt met ook nog eens de 7DMKII erbij en dus als een nog grotere weirdo met twee dSLR's rondloopt! :*) :+

Gelukkig ben ik niet altijd de enige, want opeens liep er een meneer voor mij met twee keer Nikon om zijn nek : MY PEOPLE!!! :D _O_ :>

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Nomad schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:33:
Omdat aps-c voor amateurs/prutsers en wat niet meer is. Fullframe is het absolute minimum, kleiner dan dat is gezwets in de marge, was getekend "menno"...... :p
Ik heb toch vele aanmatigende opmerkingen gemaakt op het gebied van fotografie. Nog steeds geloof ik dat je helemaal knettergek bent als je ooit iets van Sigma koopt (behalve de lensdoekjes of het model van Mitsubishi). En Nikon? Ik wist wel dat het prul het Niet-kon.

Maar ik geloof niet dat ik ooit iets heb gezegd over APS-C..

>:)

Wat overigens niet hetzelfde is als zeggen dat ik niet denk dat Fuji X met een behoorlijk formaat sensor absoluut beter zou zijn geweest..

[ Voor 11% gewijzigd door mennovanw op 03-02-2021 20:12 ]

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Leitz? Die maken toch kantoorspullen? :+
https://www.leitz.com/nl-nl/
Afbeeldingslocatie: https://www.leitz.com/globalassets/global/country-select/leitz_products.png

Wikipedia: Leica Camera – Wikipedia
...(Leica: Abkürzung für Leitz(sche) Camera) ist ein deutsches Unternehmen der optischen Industrie mit Sitz in Wetzlar. Das Unternehmen hat sich auf die Fertigung von Fotoapparaten und Ferngläsern spezialisiert. Das Unternehmen entstand 1986 aus der Ernst Leitz Wetzlar GmbH...

Maar idd; altijd al geweten dat met een Canon op een mug schieten geen zoden aan de dijk zet. *O*

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

[Afbeelding]

ew :Y)

Nee grapje, gaaf ding ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:40

iichel

Gazoooo

Geheel tegen m'n eigen principes in een Canon lens gekocht (ik heb alles van Sigma) maar deze was wel nodig.
Een Canon EF 100-400 L II USM IS etc etc.

De Sigma 100-400 Contemporary is verkocht en de 60-600 gaat de verkoop in.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FROHjOt.jpg

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:32

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

iichel schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:56:
Geheel tegen m'n eigen principes in een Canon lens gekocht (ik heb alles van Sigma) maar deze was wel nodig.

[Afbeelding]
Waarom nodig? Viel de Sigma 100-400 zo tegen?

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

SnoeiKoei schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:04:
[...]

Waarom nodig? Viel de Sigma 100-400 zo tegen?
Ja ik was er niet zo super tevreden over qua scherpte, op 45MP zie je helaas best veel. En als ik 2 Sigma lenzen kan verkopen en 1 Canon lens + extender kan terug kopen, en geld overhouden, ben ik wel happy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:32

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

iichel schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:06:
[...]

Ja ik was er niet zo super tevreden over qua scherpte, op 45MP zie je helaas best veel. En als ik 2 Sigma lenzen kan verkopen en 1 Canon lens + extender kan terug kopen, en geld overhouden, ben ik wel happy.
Ah zo. Ik ben heel benieuwd hoe de Canon 100-400 II je gaat bevallen. :)

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

Als ik de reviews mag geloven, is dit dé tele zoom voor EF, zelfs met extender scherper dan de Sigma. Als je scherper wil moet je naar primes, maar ik hoef geen tele prime. En de RF vind ik te duur en zonde dat ie niet op m'n EOS M5 kan.

[ Voor 15% gewijzigd door iichel op 12-02-2021 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:49
Ik weet niet welke reviews je hebt bekeken, maar als ik de vergelijking doe op The Digital Picture is de Sigma echt niet minder goed dan de Canon op de 5DsR.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

[Afbeelding]
Lekker! :9~

Ik moet mijn 100-400 ook nog een keer upgraden, maar eerst eens wat tijd en zin vinden om weer wat meer te fotograferen dan komt die lens er ook wel! :Y) 8) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:19
Ik zie die prachtige R5 en ik dacht, wat is dat nu voor een camera? Blijkt het vlaggeschip van de Canon R-lijn te zijn. Maar wat is toch het voordeel van die R-lijn ten opzichte van een ouderwetse DSLR met mirror? De camera's lijken niet significant kleiner...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:10
PhilipsFan schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 18:09:
Ik zie die prachtige R5 en ik dacht, wat is dat nu voor een camera? Blijkt het vlaggeschip van de Canon R-lijn te zijn. Maar wat is toch het voordeel van die R-lijn ten opzichte van een ouderwetse DSLR met mirror? De camera's lijken niet significant kleiner...
In alle opzichten is de R5 kleiner dan de 5D4, lichter, ingebouwde stabilisatie, kleinere RF-lenzen, electronic viewfinder, 8k filmen, 4k 120fps filmen, 20 fps burst. Om maar wat zaken op te noemen.

The devil is in the details.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:01

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
En in de winter verwarmt hij ook nog je handen, heerlijk. O-)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroennl
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:54
Van waar het principe om geen canon lenzen te kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

Jeroennl schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 19:44:
[...]

Van waar het principe om geen canon lenzen te kopen?
Ik heb alleen maar sigma lenzen, beetje doorgeslagen merktrouwheid :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

Iemand wou zijn Canon 100-400 II met 1.4x extender ruilen voor mijn Sigma 60-600.
- Maar iichel, die had je toch al gekocht, zeg maar twee dagen terug?
Ja klopt. nu heb ik er dus twee :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WumbEks.jpg

Eentje gaat de verkoop in met extender, de ander mag blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-06 15:19
iichel schreef op zondag 14 februari 2021 @ 20:26:
Iemand wou zijn Canon 100-400 II met 1.4x extender ruilen voor mijn Sigma 60-600.

[Afbeelding]

Zie ik daar nu 2 verschillende zonnekappen?

Omdat de 100-400II icm mijn EOS R net wat bereik te kort kwam, en de AF wat te wensen overliet, heb ik er een 1.6x converter met AF en FPS boost bijgekocht.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50943001523_d5fe0cb17c_c.jpg

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

Scherp. Net zo scherp als de lens. Et-83c en d :)

Leuke camera de 7D mk2, veel plezier ermee!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeareX
  • Niet online
iichel schreef op zondag 14 februari 2021 @ 20:26:

[Afbeelding]

Samen toch al snel een 200-800mm zoom ... 8)7

Mooie lenzen! Nu kan je de beste zelf uitkiezen en de andere verkopen 8)

Veel plezier ervan!

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

vandijk schreef op zondag 14 februari 2021 @ 20:52:
Omdat de 100-400II icm mijn EOS R net wat bereik te kort kwam, en de AF wat te wensen overliet, heb ik er een 1.6x converter met AF en FPS boost bijgekocht.

[Afbeelding]
Nog effe de grip erbij kopen en gaan met die banaan! d:)b 8) :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandijk
nero355 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:42:
[...]

Nog effe de grip erbij kopen en gaan met die banaan! d:)b 8) :*)
Die is ook onderweg. Ligt alleen ergens in een PostNL busje te wachten op beter weer.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:22

Milo.

klik

vandijk schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:47:
[...]

Die is ook onderweg. Ligt alleen ergens in een PostNL busje te wachten op beter weer.
Ach, heeft het busje tenminste grip.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Daaaaf
  • Laatst online: 24-05 18:21
Op Ebay een vintage lens (Canon 50mm 1.4 LTM) voor mijn Fuji X-T3 gescoord.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BrnRUVRLQmpkHayLl28IDIrtICI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zNHgCTqCZzvv9lkNQA7BEB0B.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vandijk
Milo. schreef op maandag 15 februari 2021 @ 22:53:
[...]

Ach, heeft het busje tenminste grip.
Busje heeft er uiteindelijk 6 dagen over gedaan. Maar hij is binnen.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50985837051_8d144729e9_c.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sexy! 8) :*) :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Daaaaf schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:52:
Op Ebay een vintage lens (Canon 50mm 1.4 LTM) voor mijn Fuji X-T3 gescoord.
Lachen! Ik heb ‘m ook al even op de X-Pro 2 gezet. Op zich prima resultaten maar de Canon 50 1.5 LTM (een Sonar ontwerp) is nog net wat mooier vind ik..

[ Voor 4% gewijzigd door mennovanw op 02-03-2021 21:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-06 09:46

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

Met de komst van de LA-EA5 adapter vond ik de aankoop wel future proof genoeg;
Tweedehands Sony 135mm f/1.8 Sonnar ZA
Eerste indrukken: wauw

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CsGkWGqu298EPA2GnL91M2rEPsM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AKwDatw6g9Fis7SKODFAngtS.jpg?f=fotoalbum_large

Een eentje met de huidige familie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kneAt9eTAalCUbMqajtKmPbu3i4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UeUaKWqETJkjhc6SaEFD84zy.jpg?f=fotoalbum_large

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:07
Hier ook familie-uitbreiding. Ik ga ze David en Goliath noemen denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://photos.smugmug.com/photos/i-gtDxBRw/0/5812d823/XL/i-gtDxBRw-XL.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:55

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Nice, meer Fuji spul is altijd welkom. Is dat de 23 f/1.4 rechtsonder?

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:07
Helaas, dat is de kitlens die op de X-T1 zat toen ik 'm kocht :)

Verder heb ik op de X-T4 de 80mm f/2.8 macro en op de X-T1 staat de 16mm 1.4.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:42
@FLuKee Mooie collectie zo!

Hier ook Fuji-uitbreiding :)
Getwijfeld over de X-S10, maar het is toch de X-T30 geworden die mijn X-T10 gaat vervangen.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4MBJ8P7/fuji.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door niels132 op 16-03-2021 16:13 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Tsja. Heeft een mensch al slechts een beperkte hoeveelheid objectieven tot z'n beschikking - is 16mm af en toe niet wijd genoeg, en is een fisheye te veel vervormend (en gecorrigeerd in LR blijft er te weinig over). Wat doet een mensch dan? Een nieuwe bijnaam verzinnen voor de oplossing >:)

Er zijn al:
  • De nifty fifty (EF 50 f1.8)
  • De magic drainpipe (EF 80-200 f2.8 L)
  • De ui (EF 50 f1.2 L)
  • Het vaatje / the keg (EF 85 1.2 L)
Maar nu ook 'de Cycloop' 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/snV6pg1ojk_a2zDSP-b9Xjznqcs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QY6FfgDCjy8aXZoRnRMzVJkj.jpg?f=fotoalbum_large

Écht gruwelijk wijd, daar had ik geen voorstelling van :X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kPeeTC8oizYnL_wtDj7FbUtybyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zGpTCDbA4APioeOVJrMJa0hV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-06 20:39

Karel V

Een simpele ziel

@mennovanw Hoe bevalt je 11-24 lens? Eigenlijk had ik gedacht dat je die al lang in je assortiment had :D
Is deze lens denk je de moeite waard om een overstap naar systeemcamera uit te stellen (tenminste, ik wil geen verloopringen)? Het schijnt nogal een bakbeest te zijn en behoorlijk lastig om mee te werken

Op dit moment is hij ''relatief'' goedkoop te bestellen.

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Karel V schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 21:41:
@mennovanw Hoe bevalt je 11-24 lens? Eigenlijk had ik gedacht dat je die al lang in je assortiment had :D
Is deze lens denk je de moeite waard om een overstap naar systeemcamera uit te stellen (tenminste, ik wil geen verloopringen)? Het schijnt nogal een bakbeest te zijn en behoorlijk lastig om mee te werken

Op dit moment is hij ''relatief'' goedkoop te bestellen.
Ik zit nog in de wittebroodsweken. Het is een objectief waar ik vaak naar heb zitten kijken maar de (nieuw-)prijs in combinatie met het beperkte toepassingsgebied heeft me altijd tegen gehouden. Nu er ook wat tweedehands aanbod is plus het feit dat ik, als ik een keer groothoek wil, 16mm te lang vind (ik doe wel eens auto interieurs enzo) heeft de zaak doen kantelen. Ik heb wel de 16-35 f4 verkocht voor financiële ruimte en tweedehands aanzienlijk minder betaald dan de ‘aanbieding’ die jij aangeeft :*)

Qua lens: het is een monster, in elk opzicht. Veruit de zwaarste EF lens die ik bezit, en ook nog een keer front heavy. Wel netjes gebouwd en optisch echt heel mooi :)

Aanvullend: ik verwacht dat een RF versie aanmerkelijk compacter zal zijn. De reden dat dit zo’n baksteen is (met het grootste asferische element ooit in serieproductie gemaakt) is vanwege het feit dat het optisch ontwerp rekening moet houden met een spiegel en een flinke registerafstand (afstand van mount tot aan de sensor). De registerafstand is bij mirrorless aanmerkelijk kleiner en dus veel minder een uitdaging qua groothoek lensontwerpen.. ;)

De vraag die dan rijst is natuurlijk weer: wat moet dat dan weer gaan kosten met die belachelijk hoge prijzen van Canon RF :X

[ Voor 17% gewijzigd door mennovanw op 18-03-2021 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Canon maakt voor RF straks gewoon een 11-24 f/11 om de prijs te drukken :+

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Ventieldopje schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:16:
En vragen ze er nog steeds 5 mille voor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14-06 22:32
Ventieldopje schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:16:
AF :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-06 20:39

Karel V

Een simpele ziel

mennovanw schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:44:
[...]

Ik zit nog in de wittebroodsweken. Het is een objectief waar ik vaak naar heb zitten kijken maar de (nieuw-)prijs in combinatie met het beperkte toepassingsgebied heeft me altijd tegen gehouden. Nu er ook wat tweedehands aanbod is plus het feit dat ik, als ik een keer groothoek wil, 16mm te lang vind (ik doe wel eens auto interieurs enzo) heeft de zaak doen kantelen. Ik heb wel de 16-35 f4 verkocht voor financiële ruimte en tweedehands aanzienlijk minder betaald dan de ‘aanbieding’ die jij aangeeft :*)

Qua lens: het is een monster, in elk opzicht. Veruit de zwaarste EF lens die ik bezit, en ook nog een keer front heavy. Wel netjes gebouwd en optisch echt heel mooi :)

Aanvullend: ik verwacht dat een RF versie aanmerkelijk compacter zal zijn. De reden dat dit zo’n baksteen is (met het grootste asferische element ooit in serieproductie gemaakt) is vanwege het feit dat het optisch ontwerp rekening moet houden met een spiegel en een flinke registerafstand (afstand van mount tot aan de sensor). De registerafstand is bij mirrorless aanmerkelijk kleiner en dus veel minder een uitdaging qua groothoek lensontwerpen.. ;)

De vraag die dan rijst is natuurlijk weer: wat moet dat dan weer gaan kosten met die belachelijk hoge prijzen van Canon RF :X
Herkenbaar wat je schetst. De aanschafprijs is inderdaad nogal stabiel...en dan blijft het al gauw bij kijken.

Mocht je nog eens zin en tijd hebben, er is interesse in wat foto's en ervaringen van je in een testcase topic. De witte- broodsweken zijn meestal niet het beste moment voor een genuanceerde meningsvorming O+ Aan de andere kant, met zoveel lens ervaring, kan het toch haast niet anders dan tot een goede vergelijking komen van de plussen en de minnen ;)

Daar zeg je natuurlijk wel wat over RF. Als ik je verhaal zo lees is het bijna de moeite waard om over te stappen op RF en dan maar dat nieuwe lensontwerp af te wachten. Alleen die prijs, ja, dat is dan wel een dingetje... Dat is de lastige keuze: investeren in RF of 'low budget :X ' voor bijna dezelfde kwaliteit uitbreiden op spiegelreflex. Die keuze heb je gemaakt en ik geef je groot gelijk om te genieten van o.a. deze lens.

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Karel V schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:00:
[...]
Daar zeg je natuurlijk wel wat over RF. Als ik je verhaal zo lees is het bijna de moeite waard om over te stappen op RF en dan maar dat nieuwe lensontwerp af te wachten. Alleen die prijs, ja, dat is dan wel een dingetje... Dat is de lastige keuze: investeren in RF of 'low budget :X ' voor bijna dezelfde kwaliteit uitbreiden op spiegelreflex. Die keuze heb je gemaakt en ik geef je groot gelijk om te genieten van o.a. deze lens.
Tsja ik worstel ook wel met een eventuele overstap naar Canon RF. Het probleem is een beetje: als ik een vergelijkbare set wil als ik nu heb met EF moet er minimaal 10 mille bij. En wat koopt dat me? Meer scherpte wide open (heb geen klachten) en een iets kleiner formaat body (lenzen zijn vaak weer groter / zwaarder bij RF).

Een voordeel zou zijn dat ik met een EOS R* al mijn klassieke Canon glas weer kan gebruiken én dat mijn MF SL II Voigtländers weer bruikbaar worden (MF met de 5D4 en het halfbakken matglas is het niet voor mij).

Voorlopig ben ik prima tevreden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Een overstap qua body hoeft toch niet te betekenen dat je gelijk al je EF glas hoeft te vervangen? Je kunt het ook laten bij enkele objectieven waarbij het je echt meerwaarde geeft en verder geniet je puur van wat zo'n body kan (bijvoorbeeld dat MF).

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

mennovanw schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:11:
[...]

Tsja ik worstel ook wel met een eventuele overstap naar Canon RF. Het probleem is een beetje: als ik een vergelijkbare set wil als ik nu heb met EF moet er minimaal 10 mille bij. En wat koopt dat me? Meer scherpte wide open (heb geen klachten) en een iets kleiner formaat body (lenzen zijn vaak weer groter / zwaarder bij RF).

Een voordeel zou zijn dat ik met een EOS R* al mijn klassieke Canon glas weer kan gebruiken én dat mijn MF SL II Voigtländers weer bruikbaar worden (MF met de 5D4 en het halfbakken matglas is het niet voor mij).

Voorlopig ben ik prima tevreden :)
Ik wou zeggen koop een 1D X en een EC-S matglas en ga er voor. Maar volgens mij heb ik gisteren het laatste EC-S matglas in NL gekocht :+ Nergens op voorraad/leverbaar.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Gonadan schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:31:
Een overstap qua body hoeft toch niet te betekenen dat je gelijk al je EF glas hoeft te vervangen? Je kunt het ook laten bij enkele objectieven waarbij het je echt meerwaarde geeft en verder geniet je puur van wat zo'n body kan (bijvoorbeeld dat MF).
Eens :), een R5/R6 met adapter is met native Canon glas echt geen groot issue. Het is niet 100% zo snel als native RF glas qua AF-snelheid, maar het doet ook niet onder voor wat een 5d4 kan + de precisie die mirrorless geeft qua AF, dat is toch wel erg fijn.

Dat de overstap naar alles RF maken erg duur is, snap ik meteen, maar met kleine stapjes kom je er ook :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Gonadan schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:31:
Ik begrijp je punt maar zie momenteel niet de meerwaarde van het RF glas in verhouding tot de prijs die ik ervoor moet betalen. 50L en 85L zijn prima voor mij zoals ze zijn. Er zijn überhaupt geen RF lenzen die me buitengewoon trekken ten opzichte van wat ik heb.

Geklooi met adapters staat me ook weinig aan. Enfin: mischien moet ik wel een tweedehands R scoren om eens te proberen ofzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

mennovanw schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:31:
Ik begrijp je punt maar zie momenteel niet de meerwaarde van het RF glas in verhouding tot de prijs die ik ervoor moet betalen. 50L en 85L zijn prima voor mij zoals ze zijn. Er zijn überhaupt geen RF lenzen die me buitengewoon trekken ten opzichte van wat ik heb.
Da's alleen maar mooi dan, scheelt een hoop geld. ;)
Geklooi met adapters staat me ook weinig aan. Enfin: mischien moet ik wel een tweedehands R scoren om eens te proberen ofzo..
Dan zou ik eerder adviseren om een modernere R te huren en daar eens mee te spelen. Die lijken qua knopjes en dergelijke een stuk meer op wat je nu hebt, kan je daar tenminste niet op afknappen. ;)

Overigens is het voordeel dat wanneer je alleen EF gebruikt je de adapter gewoon altijd op je body kunt laten zitten. Dan is het net alsof je mount gewoon wat verder uit steekt. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Gonadan schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:47:
Da's alleen maar mooi dan, scheelt een hoop geld. ;)
Tsja, de (tweedehands-)markt voor EF lenzen is wel volwassen. Het RF spul is gewoon minimaal 30% te hoog geprijsd in mijn optiek.
Dan zou ik eerder adviseren om een modernere R te huren en daar eens mee te spelen. Die lijken qua knopjes en dergelijke een stuk meer op wat je nu hebt, kan je daar tenminste niet op afknappen. ;)
Heb nog nooit wat hoeven huren. Ik koop het, en als het niet bevalt verkoop ik het weer..

Maar eensch, zo’n R5 trekt wel :9~
Overigens is het voordeel dat wanneer je alleen EF gebruikt je de adapter gewoon altijd op je body kunt laten zitten. Dan is het net alsof je mount gewoon wat verder uit steekt. :+
Adapters zijn altijd een extra point of failure. Als het niet nodig is; liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
mennovanw schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:58:

Heb nog nooit wat hoeven huren. Ik koop het, en als het niet bevalt verkoop ik het weer..
Ik doe het tegenovergestelde! Met name met grote camera's en specifieke lenzen/apparatuur. Anders wordt het gauw zo'n kostbare aangelegenheid.
Ik heb bijvoorbeeld de Laowa 24/14 probe lens een paar keer gehuurd voor het werk - en uiteindelijk toch maar gekocht. Maar in veel gevallen is huren stukken goedkoper, en ik vind het wel fijn om zo lekker flexibel te kunnen putten uit een vrij groot archief van up-to-date hardware zonder al te veel gedoe. Ook best gebruik van gemaakt toen ik nog ZZP'er was. Erg handig bij af en toe terugkerende grote klussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

hfos schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:27:
Ik doe het tegenovergestelde! Met name met grote camera's en specifieke lenzen/apparatuur. Anders wordt het gauw zo'n kostbare aangelegenheid.
Ik heb bijvoorbeeld de Laowa 24/14 probe lens een paar keer gehuurd voor het werk - en uiteindelijk toch maar gekocht. Maar in veel gevallen is huren stukken goedkoper, en ik vind het wel fijn om zo lekker flexibel te kunnen putten uit een vrij groot archief van up-to-date hardware zonder al te veel gedoe. Ook best gebruik van gemaakt toen ik nog ZZP'er was. Erg handig bij af en toe terugkerende grote klussen.
Als je nieuw koopt en vervolgens moet verkopen ga je wel nat op de afschrijving inderdaad. Als je tweedehands koopt / grijze import pakt is dat risico opeens al een stuk minder.

Tevens vind ik huurtarieven ook niet mals, zeker niet als je een objectief / body voor meer dan een weekend wilt huren. Steek ik die centen liever in ‘mijn eigen’ spul en heb ik een proefperiode van een paar maanden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Burning
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-06 02:02
mennovanw schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:40:
[...]

Tevens vind ik huurtarieven ook niet mals, zeker niet als je een objectief / body voor meer dan een weekend wilt huren. Steek ik die centen liever in ‘mijn eigen’ spul en heb ik een proefperiode van een paar maanden..
Hier liep ik ook tegen aan. Voor vakantie in Oostenrijk een Fuji 10-24 willen huren. Kwam er op neer dat voor 14 dagen er 1 (tweedehands) kopen en gewoon gelijk terug verkopen aan de desbetreffende winkel na de vakantie evenveel kost. 8)7

Dus met een tweedehands koop en particuliere verkoop na 1 maand de lens veel langer gehad.

Wat mij betreft is huren alleen logisch als de producten zo duur zijn dat het moeilijk is dat geld in een objectief of body te 'parkeren' bv bij een 200-400 F4 1.4x of 300 f2.8 of dergelijke.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BaasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-05 15:42

BaasG

Spiral out. Keep going

Afbeeldingslocatie: https://img.nikonsrc.com/image/yau1dNHUzatpy42L7xxH2m3Hax5crS-mkAmwRa573faoTL5RnfJyowmtoKug6n4_GJ6mrtUikN8/item.JPG

Een Lensmaster RH2 gimbal voor mijn 200-500 D500 combi. Stukje leuker geprijsd dan een Wimberley, handgemaakt in de UK (ja, invoerrechten tegenwoordig :/ ) van aircraft grade aluminum en met 1 vinger te bedienen.

member of the Dark side: black Nikon gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Burning schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:08:
Wat mij betreft is huren alleen logisch als de producten zo duur zijn dat het moeilijk is dat geld in een objectief of body te 'parkeren' bv bij een 200-400 F4 1.4x of 300 f2.8 of dergelijke.
offtopic:
Ik heb dat nu met een body gepland voor dit weekend. Die dingen kan je veel moeilijker zonder al te veel verlies halen en doorverkopen. Vrijdag halen en maandag brengen kost je één dag huur, vind het wel best. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 00:29
...van aircraft grade aluminum...
Zal dus wel gewoon 6060-T6 zijn. Het standaard aluminium voor alu profielen.
Verder niks mis mee, hoor. Dat is sterk zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-06 02:02
Gonadan schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:43:
[...]

offtopic:
Ik heb dat nu met een body gepland voor dit weekend. Die dingen kan je veel moeilijker zonder al te veel verlies halen en doorverkopen. Vrijdag halen en maandag brengen kost je één dag huur, vind het wel best. :P
Budgetcam zeker? Dat over een weekend huren voor de prijs van 1 dag, dat is inderdaad leuk om is wat uit te proberen d:)b

Veel langer dan dat, vooral voor de Pro's die het bij een client kunnen declareren zou ik zeggen.

[ Voor 9% gewijzigd door Burning op 19-03-2021 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@BaasG leuk, nog iets specifieks in gedachten waar je hem voor gaat gebruiken?
Burning schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 18:32:
Budgetcam zeker? Dat over een weekend huren voor de prijs van 1 dag, dat is inderdaad leuk om is wat uit te proberen d:)b

Veel langer dan dat, vooral voor de Pro's die het bij een client kunnen declareren zou ik zeggen.
Toevallig nu wel, maar heb het eerder al bij Calumet vaker gehad. Best een nette constructie inderdaad en voor dat soort dingen ideaal. Het zou zomaar kunnen dat ik hier binnenkort maar eens wat foto's kom plaatsen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BaasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-05 15:42

BaasG

Spiral out. Keep going

Gonadan schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 20:04:
@BaasG leuk, nog iets specifieks in gedachten waar je hem voor gaat gebruiken?

[...]
ISS maan transities, lukt redelijk uit de hand, met een balhoofd niet te doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aK_Xv7IiGEfTuNJAgizBrjM5Q9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p0Wnol9jgXM2OpoxXwyj12BN.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb deze gimbal vooral genomen omdat ik al vaak genoeg m'n balhoofd heb vervloekt als er een telezoom op stond. De Manfrotto 486rc2 is niet echt geschikt om er een 200-500mm op te zetten. Daarom eens gaan zoeken naar een goede gimbal die niet de hoofdprijs kost. Via diverse positieve review bij Lensmaster terecht gekomen, Engelsman die ze zelf maakt met ook oog op makkelijk onderhoud (eventuele vervang onderdelen zijn bij de bouwmarkt te krijgen).

member of the Dark side: black Nikon gear

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Nadeel van huren en proberen kan zijn dat het je ook serieus geld gaat kosten. :')
Maar na overlijden van m'n oude camera moest ik toch wat en deze word ik erg blij van. *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6eEVDmmEsFn3NSDpmjOEyEcJQq8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sM3xcmPCKUcha3qSjIsJesOK.jpg?f=fotoalbum_large

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

Nice, leuk, daar ga je plezier van hebben!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-06 10:55
Zelf ook op de mirrorless train gesprongen. Een Nikon Z7 II.
Zal deze naast DSRL gebruiken, mijn D850 is het werkpaard voor autosport. De Z7 II het paardje voor portretten enzo, maar ook voor incidenteel filmpjes. Dit kon technisch met een D810 en D850 alleen geen geruisloze AF, wat bij de Z7 II wel is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:49
Gonadan schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 19:40:
Maar na overlijden van m'n oude camera
Was het een natuurlijke dood? Ik eis een autopsie. Want heel toevallig heb je opeens een nieuwe liefde. Verdacht hoor.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

* Ventieldopje start een onderzoek ... :+

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Universal Creations schreef op zondag 28 maart 2021 @ 16:54:
Was het een natuurlijke dood? Ik eis een autopsie. Want heel toevallig heb je opeens een nieuwe liefde. Verdacht hoor.
Ventieldopje schreef op zondag 28 maart 2021 @ 17:04:
* Ventieldopje start een onderzoek ... :+
Tja, als dit zijn avatar is :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rKssTo1eB6zqBbvBUVn5jxTGM4w=/x/filters:gifsicle():strip_exif()/u/106968/belkar2.gif?f=community
Dan weten we al genoeg! >:) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Een heel bescheiden nieuwe aanwinst:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51079923521_e967600eea_c.jpg
Kwam 'm tegen toen ik via AE een vervangings waterpas'oogje' moest bestellen voor een oude 'Olland' weegschaal die ik aan het restaureren ben.
Bleek die leverancier ook hele degelijk, van massief gefreesd metaal, waterpasjes te hebben voor landmeetapparatuur, statieven, e.d. d:)b

kon ik eindelijk m'n vertrouwde Sirui statief van een waterpasje voorzien:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51086756782_afbe597671_c.jpg
TripodLevel2 by Erik Haak, on Flickr

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Laatst online: 14-06 19:59
ehtweak schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 23:13:
kon ik eindelijk m'n vertrouwde Sirui statief van een waterpasje voorzien:
Mooi. Wil ik ook wel. Heb je toevallig een linkje naar de waterpas? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

TranceSetter schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:17:
[...]

Heb je toevallig een linkje naar de waterpas? :)
Alstublieft, dankuwel:

https://www.aliexpress.co...042311.0.0.7f3f4c4dXOBL4o

:)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:24

RvL

Ik zal me hier ook eens melden, nadat ik me na 13 jaar weer eens getrakteerd heb op een nieuwe camera.

Als tiener begonnen met de oude SLR van m'n vader.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9X0eg3hiVyP9l5WwdpkgYSecHg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TXR0sORkLbGG0QdQTiY0wHGH.jpg?f=fotoalbum_medium
Een Exakta VX500 met Meyer-Optik Domiplan 50mm f/2.8 prime

Aangevuld met een Meyer-Optik Orestor 135mm f/2.8 tele prime
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DU5Xt0raTgX48zk_9aCb8-KyQJI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g3fmToi4C6NPPeOKzXvDV0or.jpg?f=fotoalbum_medium

Helaas geen eigen foto's hiervan. Deze camera staat bij m'n moeder in haar 'fotografie-museum', naast de Empire Junior van m'n opa.

Vrienden keken me altijd maar vreemd aan met deze camera. Heel veel mooie foto's gemaakt met deze camera. Maar vooral heel veel van geleerd. Alles moest je zelf doen. Geen lichtmeter in de camera dus met een losse lichtmeter in de hand kijken wat het licht is, bepalen welk diafragma of sluitertijd je wil en dat allemaal op elkaar aanpassen. Wel even onthouden welke ISO waarde je fotorolletje had uiteraard!

Handmatig focussen, zelf doorspoelen en als je ook de externe flitser nog eens monteerde was je met een flinke unit onderweg.

In 2008 mocht de VX500 met pensioen en ben ik overgestapt op een Sony Alpha DSLR-A350, met de 18-70mm en 70-200mm kitlenzen. Er zou in de toekomst beter glas komen, maar door keuzes in het leven kon er niet zoveel geld naar fotografie als gehoopt. En naarmate de camera op smartphones steeds betere beelden op gingen leveren, kwam de A350 tijdens dagelijkse gebeurtenissen steeds minder vaak uit de tas...

En nu na 13 jaar hobby fotografie met deze camera overgestapt naar de mirrorless Canon M50. Een stuk compacter dan de A350 en de beeldkwaliteit is vele malen beter. De A350 begon op ISO 800 al een stevig portie ruis te vertonen. En de autofocus van de kitlenzen was niet bijster snel of stil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aEBxAjN_6WyTxEkekmVU4f-YNM4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wYuCtVIloaPV6ZyAqJULxY8K.jpg?f=fotoalbum_medium
Hier staan ze gebroederlijk naast elkaar. Met de M50 probeer ik een oude hobby weer nieuw leven in te blazen, terwijl ik met de A350 m'n dochter probeer te interesseren voor fotografie.

En misschien schaf ik binnenkort wel een EXA -EF-M convertor aan, om nog eens een keer met m'n oude liefde, de Meyer 135mm, te kunnen spelen. Gewoon, omdat het kan...

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-06 10:56

bobcom

Dedicated dabbler

RvL schreef op maandag 5 april 2021 @ 23:41:
.......

En misschien schaf ik binnenkort wel een EXA -EF-M convertor aan, om nog eens een keer met m'n oude liefde, de Meyer 135mm, te kunnen spelen. Gewoon, omdat het kan...
Als je Orestor nog de 15 diafragmabladen heeft dan roept iedereen "ooh, bokeh monster!" De simpelste route is het aanschaffen van een Exakta>Eos adapter:. Makkelijker verkrijgbaar dan de Exakta>Eos M adfapter, en het geeft je een alibi om ook de EF>M adapter aan te schaffen
Je kunt ook het vattingdeel van de Orestor via de ribbelring onderaan losmaken en vervangen door een M42-vattingdeel. M42>EF adapters vind je makkelijker dan zand aan het strand, maar het M42-vattingdeel is ongeveer even lastig te krijgen als Exakta>Eos M adapter. Tenzij je een Pentacon/Orestor "for parts" vindt.

[ Voor 3% gewijzigd door bobcom op 06-04-2021 10:52 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvL

RvL

Dank voor je reactie.

Inderdaad, een EXA - EF-M mount was even zoeken, maar ik heb er een gevonden voor €25 inclusief verzending. Met een beetje mazzel komt hij deze week binnen en dan gaan we het zien.

Als het inderdaad bevalt zullen er ongetwijfeld nog meer mounts komen. M42 staat ook zeker op het lijstje, maar ik heb nog geen glas met M42 vatting. Ook de EF > EF-M mount zie ik er zeker komen want er is veel leuk glas voor EF te vinden.

De Orestor is er inderdaad nog een met 15 diafragmabladen. Ook gebouwd als een tank. Zodra ik wat geschoten heb zal ik wat beelden delen :)

[ Voor 21% gewijzigd door RvL op 06-04-2021 11:05 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

RvL schreef op maandag 5 april 2021 @ 23:41:
En de autofocus van de kitlenzen was niet bijster snel of stil.
Ik vind de lenzen die een Sony/Minolta overlap hebben eigenlijk wel hele leuke geluidjes maken tijdens hun AF bewegingen! O+ _O_

Mijn eerste ervaring daarmee was de 50 mm. f/1.7 lens op een echte oude analoge Minolta camera en ik moest me heel erg inhouden om vervolgens niet heel eBay leeg te kopen qua zulke lenzen! :P :+

Zoiets : https://www.ebay.com/itm/...nt-with-CAPS/184746482636
Als ik het me goed herinner :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL

RvL

@nero355
Het grote nadeel van de kitlenzen van de A350 (en veel DSLR's uit die tijd) was dat de lens geen AF motor had. De lens werd scherp gesteld d.m.v. AF motor in de body. Die is nadrukkelijk aanwezig qua geluid.

Later heb ik de 18-70 kitlens moeten vervangen door de 18-55 SAM II (iets met zwaartekracht...), welke wel een SAM AF motor in de lens heeft. Deze is vele malen stiller en een stuk sneller dan de originele kitlens.

edit:
Ah, ik zie nu dat de door jou gelinkte Minolta Maxxum ook screw drive AF heeft :). Dan zal het inderdaad wel hetzelfde klinken ;)

[ Voor 14% gewijzigd door RvL op 06-04-2021 15:38 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:26

EXX

EXtended eXchange

Zoveel stiller zijn SAM lenzen ook weer niet in vergelijking met screw drive lenzen. Zo is mijn 18-55 SAM niet echt stiller dan de screw drive 16-80 Zeiss. Het hangt echt van de lens af. Kampioen geluidproductie in mijn collectie is de Minolta 80-200 F2.8 HS APO G. Echt stil zijn alleen de SSM lenzen.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:08
35GM erbij. One big happy family :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BMAbcgytb9etfOuNUgu2qJI5hEk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4sVuLJVz512631xlkE2KjMPs.jpg?f=fotoalbum_large

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ChrisLNFF
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLMGXabOej5SuSm1Qc9FZot48xA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0CiaPOFSxw1KHfIotigzqlGo.jpg?f=fotoalbum_large

Think tank airport advantage plus. Wilde al een tijdje een goede, degelijke trolley voor al mijn spulletjes. Deze staat goed aangeschreven, alles past precies. Mooi excuus om niks meer aan te schaffen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Het kan soms raar lopen. Een paar dagen terug geef ik aan dat ik Canon EF voorlopig nog niet zat ben.

Na een fotografisch interessant Paasweekend toch een andere beslissing genomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kcbW7OI4-nUM11ffwNzuwe9C9-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6LK2aiAf1SG69cLsIaM2gXfS.jpg?f=fotoalbum_large

Om het budget technisch enigszins verantwoord te houden afscheid genomen van de 5D4 en (met pijn in het hart) vijf van mijn minst gebruikte L-lenzen :'(

Maaruh: wat een apparaat zeg! Echt ‘next level’! >:)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• T1mmeh
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-06 21:33
Na lang wikken en wegen toch maar weer een camera gekocht! Had een Canon G7X II, alleen deze was op een vakantie 3 jaar geleden helaas gestolen.. Let the shooting commence!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/52TSEtZQzTfCVOygpXsYzLhnddM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k8RedmewxpyHAjVDOsd4IdFG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:08
mennovanw schreef op woensdag 7 april 2021 @ 20:41:
Het kan soms raar lopen. Een paar dagen terug geef ik aan dat ik Canon EF voorlopig nog niet zat ben.

[Afbeelding]

Om het budget technisch enigszins verantwoord te houden afscheid genomen van de 5D4 en (met pijn in het hart) vijf van mijn minst gebruikte L-lenzen :'(

Zoiets gebeurt wel vaker. Ik spreek uit ervaring.

Wel grappig dat Voigtländer glas niet zomaar verkocht wordt!

Veel plezier ermee!

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Hamed schreef op donderdag 8 april 2021 @ 14:45:
Zoiets gebeurt wel vaker. Ik spreek uit ervaring.
GAS op zijn best (of ergst) ;)
Wel grappig dat Voigtländer glas niet zomaar verkocht wordt!

Veel plezier ermee!
Die Voigtlander SL dingen komen juist op een compactere camera goed tot z’n recht. Blijf de tekening en kleuren mooi vinden. Op de 5D4 werkten ze niet lekker vanwege het matglas (of het gebrek aan het kunnen wisselen ervan). De implementatie van manual focus op de R5 is van een totaal andere orde (en het best uitgedacht van welke camera ooit die ik gebruikt heb).

Ik voorzie ook een herleving van het gebruik van FD en LTM glas op de R5. Hubba hubba! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Een 5DMKIV verkopen... tssk... :N

>:) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

nero355 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 16:53:
Een 5DMKIV verkopen... tssk... :N

>:) :+
Tsja, mijn ervaring is dat mijn vorige / backup camera eigenlijk nooit meer gebruikt wordt. Mijn 1D3 heeft letterlijk 4 jaar in de kast gestaan zonder aangezet te worden. Kan je beter het te gelde maken nu het nog wat waard is.

Was wel nodig ook, allemaggies wat is zo’n R5 duur.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

mennovanw schreef op donderdag 8 april 2021 @ 17:24:
Tsja, mijn ervaring is dat mijn vorige backup camera eigenlijk nooit meer gebruikt wordt. Mijn 1D3 heeft letterlijk 4 jaar in de kast gestaan zonder aangezet te worden. Kan je beter het te gelde maken nu het nog wat waard is.
Dat is dan ook weer zo! :)
Was wel nodig ook, allemaggies wat is zo’n R5 duur.. :X
Vooruitgang door achteruitgang qua prijs en ergonomie! YAY!!! :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvL

RvL

bobcom schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:50:
[...]

Als je Orestor nog de 15 diafragmabladen heeft dan roept iedereen "ooh, bokeh monster!" De simpelste route is het aanschaffen van een Exakta>Eos adapter:. Makkelijker verkrijgbaar dan de Exakta>Eos M adfapter, en het geeft je een alibi om ook de EF>M adapter aan te schaffen
Je kunt ook het vattingdeel van de Orestor via de ribbelring onderaan losmaken en vervangen door een M42-vattingdeel. M42>EF adapters vind je makkelijker dan zand aan het strand, maar het M42-vattingdeel is ongeveer even lastig te krijgen als Exakta>Eos M adapter. Tenzij je een Pentacon/Orestor "for parts" vindt.
Vandaag mijn EXA naar EF-M adapter binnen gekregen. Uiteraard meteen mijn oude liefde de Orestor op de M50 gezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tAiAileiC4pa0aZVXUMuSrXwR7w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CkKSgOwZmnp6Er3zKRT3gkaT.jpg?f=fotoalbum_medium

Het handmatig focussen is weer even wennen, daar moet ik wel weer handigheid in krijgen. Maar laten we maar zeggen dat oude liefde niet roest want de beelden die de Orestor vastlegt toveren toch nog steeds een glimlach op m'n gezicht:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51102990911_6794e24cd5_b.jpgLego Truck Meyer Optik Orestor

Ter vergelijking hetzelfde shot, ook op 135mm (volgens EXIF) met de EF-M 18-200

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51103093322_d987766040_b.jpgLego Truck EF-M 18-200

Opvallend genoeg is de 135mm van de Meyer Optik kennelijk een sterkere zoom vergroting dan de 135mm die de EF-M aangeeft in de EXIF data. Heeft dat met sensorgrootte te maken? De Orestor is immers voor 35mm rolletjes bedoeld, waar de M50 APS-C is.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

nero355 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 17:36:
Vooruitgang door achteruitgang qua prijs en ergonomie! YAY!!! :+
Ergonomie is prima, vandaar ook de EOS R5. Dit in tegenstelling tot die Sony muk. Qua prijs, dat is even slikken ja :X

Maaruh: je hebt als je zo’n R5 voor de eerste keer gebruikt gelijk het gevoel plots in de 21e eeuw te zijn beland. Het is zoveel geavanceerder dan de 5D4 dat het gewoon griezelig is..:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@RvL focus breathing waarschijnlijk. De mm waar je hem op instelt gaat over het algemeen over focussen op oneindig. Als je dichterbij komt wordt soms ook de brandpuntsafstand een heel stuk minder.
Was het niet de Nikon 70-200 die op korte afstand stiekem maar zo'n 135 was? :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-06 10:56

bobcom

Dedicated dabbler

RvL schreef op donderdag 8 april 2021 @ 18:21:
....
Opvallend genoeg is de 135mm van de Meyer Optik kennelijk een sterkere zoom dan de 135mm die de EF-M aangeeft in de EXIF data. Heeft dat met sensorgrootte te maken? De Orestor is immers voor 35mm rolletjes bedoeld, waar de M50 APS-C is.
135mm op een cropsensor geeft je het beeld van een 200mm op full frame,maar dat geldt natuurlijk ook voor de 135mm-stand op een zoom. Wil je dezelfde grootte op beeld hebben dan moet je afstand ook hetzelfde zijn - dus misschien dat daar het verschil tussen de twee wagentjes zit.
Overigens is de 135mm geen zoom, maar tele: zoomen is het veranderen van de brandpuntsafstand in één lens [/zeurmodus off].
Volgend project is natuurlijk een poetisch portret @f2.8 buiten, waar bomen en struiken op een afstandje voor een lieflijk onscherpe omlijsting zorgen ;)

@Gonadan. Kan misschien. Heb ik geen ervaring mee, maar de tweede lijkt wel op 80mm ofzo. Volgende keer inzoomen tot het beeld dezelfde afmeting heeft als dat van de Orestor, en dan aflezern op hoeveel mm je zoom staat.

[ Voor 10% gewijzigd door bobcom op 08-04-2021 20:10 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Oh dat poëtisch portret zal er zeker komen. ;) ik heb de compositie al in m'n hoofd, maar dan moet er eerst wat meer in blad en bloei komen.

Dank voor de uitleg beide.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:57

Grozno

acts without consequence!

@mennovanw de wonderen zijn de wereld nog niet uit blijkbaar! Welkom in de moderne tijd, we wensen u een fijn verblijf. :Y)

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Na een paar jaar weinig tot niets te hebben gedaan met fotografie toch maar weer eens wat gekocht om mee te spelen. Alles 2e-hands via MP

Olympus OMD EM10 Mark II met extra accu en 16GB geheugenkaartje (1500 clicks)
Olympus 14-150mm F4-5.6 (kwam met de camera)
Panasonic 25mm F1.7
Samyang 7.5mm fisheye F3.5
Niet-officiële grip voor wat betere ergonomie

En het fijne van het MFT platform is dat zelfs met de telelens en grip de camera nog steeds in mijn jaszak past (maar ik zoek er nog wel een compacte tas voor)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cZmu8N8iFLBdd_vIBC8Qq5iiQoM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I1Q9k3OgaVe2N34sITp3cZiU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door EcoR op 09-04-2021 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

[Afbeelding]

Aangezien ik je vorige keer zonder succes heb proberen te overtuigen ben ik nu toch wel benieuwd wat je ineens over de streep getrokken heeft. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Gonadan schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:57:
Aangezien ik je vorige keer zonder succes heb proberen te overtuigen ben ik nu toch wel benieuwd wat je ineens over de streep getrokken heeft. :P
Een aantal zaken:
  • Ik vond van de eye-tracking (via de zoeker) van de Fuji X-Pro 2 die ik recent heb bemachtigd echt super met de kids
  • Ik zit al een tijdje met een latent verlangen om mijn berg oude Canon lenzen (FD, FL, R en LTM) weer eens digitaal in te zetten (de Sony A waarmee ik dit recent weer eens probeerde herinnerde me er weer aan wat een -voor mij- waardeloos systeem Sony toch is)
  • Het hebben van een hele berg duur L-glas wat ik sporadisch gebruik. Ik merk gewoon dat ik eigenlijk terugval op een paar ‘kern’-lenzen: groothoek zoom, snelle prime, macro en telezoom - en dat neem ik ook mee
  • Het hebben van (goede) stabilisatie in de body. Een wereld gaat voor je open qua lowlight fotografie!
Voldoende redenen zo? ;)

Een overkoepelende reden: ik merk dat ik van nieuw / ander spul weer inspiratie krijg om te gaan fotograferen. Ik heb bijvoorbeeld de 50L en 24L II 13 jaar (!) bezeten. Ik was er misschien wel een beetje op uitgekeken qua fotografische mogelijkheden..

Waar ik overigens qua Sony wel jaloers op ben is de fantastische Voigtländer (by Cosina) lenzen. Ik hoop echt dat Cosina deze pareltjes (en dan vooral de 65 f2 APO) ook op RF gaat uitbrengen..

[ Voor 17% gewijzigd door mennovanw op 10-04-2021 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

mennovanw schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 11:29:
[...]

Een aantal zaken:
  • Ik vond van de eye-tracking (via de zoeker) van de Fuji X-Pro 2 die ik recent heb bemachtigd echt super met de kids
  • Ik zit al een tijdje met een latent verlangen om mijn berg oude Canon lenzen (FD, FL, R en LTM) weer eens digitaal in te zetten (de Sony A waarmee ik dit recent weer eens probeerde herinnerde me er weer aan wat een -voor mij- waardeloos systeem Sony toch is)
  • Het hebben van een hele berg duur L-glas wat ik sporadisch gebruik. Ik merk gewoon dat ik eigenlijk terugval op een paar ‘kern’-lenzen: groothoek zoom, snelle prime, macro en telezoom - en dat neem ik ook mee
  • Het hebben van (goede) stabilisatie in de body. Een wereld gaat voor je open qua lowlight fotografie!
Voldoende redenen zo? ;)
Daar had ik ook last van. Ik vond de techniek altijd wel interessant maar niet per se noodzakelijk. Maar als je er dan een keer mee gespeeld hebt werkt het toch allemaal wel erg prettig. De R overtuigde mij toen nog niet echt, maar met de R5/R6 hebben ze wel een goede stap gemaakt.
Plus stabilisatie op je lichtsterke primes is zeker niet verkeerd. Adapted stond mij in eerste instantie wat tegen maar onderhand zit ik er zo in dat ik zelfs nog meer neig naar leuk EF-glas halen wat tweedehands beschikbaar gaat komen dan sparen voor RF glas. Je zal zien dat een hoop fotografen uiteindelijk hun EF-glas te koop gaan zetten.
Een overkoepelende reden: ik merk dat ik van nieuw / ander spul weer inspiratie krijg om te gaan fotograferen. Ik heb bijvoorbeeld de 50L en 24L II 13 jaar (!) bezeten. Ik was er misschien wel een beetje op uitgekeken qua fotografische mogelijkheden..

Waar ik overigens qua Sony wel jaloers op ben is de fantastische Voigtländer (by Cosina) lenzen. Ik hoop echt dat Cosina deze pareltjes (en dan vooral de 65 f2 APO) ook op RF gaat uitbrengen..
Klopt inderdaad. Nieuwe spullen en nieuwe mogelijkheden inspireert gewoon, altijd leuk om het weer wat aan te wakkeren.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaickul
  • Niet online
Er hier nogal regelmatig gesproken over tweedehands aan- en verkoop van materiaal. Waar gaan jullie meestal gaan zoeken voor lenzen? Een welk platform voor verkoop?

Ik heb nu zelf een Canon RP, maar ben wat aan het uitkijken naar een R6. Dat lijkt me wel een mooie upgrade 😬

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Een winkel is altijd veilig maar wel duur. V&A heb ik een eens gebruikt, marktplaats moet je echt goed op de staat letten en van wat voor type je koopt.
En m'n 85 Art heb ik bijvoorbeeld van @Nomad wat een veilige keuze was want die is zuiniger op z'n spullen dan ik. :P (en persoonlijke bekende)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-06 23:12

Steef

GoT's Most Eaten

T1mmeh schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:18:
Na lang wikken en wegen toch maar weer een camera gekocht! Had een Canon G7X II, alleen deze was op een vakantie 3 jaar geleden helaas gestolen.. Let the shooting commence!!

[Afbeelding]
Hey dat is de nieuwe Tamron! Heel benieuwd hoe die bevalt.

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1mmeh
  • Laatst online: 12-06 21:33
Steef schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:34:
[...]

Hey dat is de nieuwe Tamron! Heel benieuwd hoe die bevalt.
Klopt! Nog niet echt aan de tand kunnen voelen, maar de eerste shots in en om het huis zien en voelen heel goed. Updates volgen.
Pagina: 1 ... 108 ... 119 Laatste

Let op:
Alle foto- en videografiegerelateerde hardware mag gepost worden, zolang je maar eigen foto's maakt