De afgelopen dagen de verschrikkelijkste dingen gedaan. Om te beginnen een Sony A7IV aangeschaft. Niet dat de A7RIII oud en der dagen zat was, maar ik zag een "te mooi om waar te zijne" aanbieding en heb hem over laten komen. Ongelofelijk knap zoals dat autofocus.vierkantje blijft plakken als je onderwerp of camera ergens anders heen gaan, en je ineens scherpstellingen kunt stapelen.
Om het nog erger te maken heb ik er gelijk een hele collectie autofocus-lenzen bijgehaald. Een greep daaruit: Canon FD 24mm 2.8, 35mm 3.5, 50mm 1.4 SSC, 100mm 2.8, 135 mm 3.5, 50mm 3.5 macro links, en rechts in Nikon-mount Tamron 24mm 2.5, Mir 35mm 2.0, Nikon E 50mm 1.8, Helios 81N 50mm 2.0, Nikon E 100mm 2.8, Nikon-mount Panagor 55mm 2.8 macro. Ik had ze allemaal al, maar nog zonder autofocus.
Dankzij de Techart Pro LM-EA9 adapter die ik ze cadeau heb gedaan, hebben ze - plus een heleboel andere manual focus-lenzen uit mijn collectie - nu ineens allemaal automagische scherpstelling. De adapter heeft vier scherpstelmotortjes die de hele lens maximaal 4,5 mm naar voren bewegen - genoeg voor een heel scherpstelbereik. Werkt standaard vanaf oneindig, maar door een kortere afstand in te stellen krijg je desgewenst ook nog een beetje macrobereik cadeau. Met een tweede L-naar-andere-mount adapter kun je bijna elke legacy MF-lens op een Sony camera van een (beperkte) autofocus voorzien.
Momenteel heb ik de L-naar-FD adapter (links) en de L-naar Nikon F adapter (rechts. Op de camera zit tussen de Techart en de lens die erop zit een L-naar Canon EF-adapter:Behalve voor de naar EF omgebouwde Canon FD 35mm 2.0 die er nu op nu op zit ook handig voor M42-lenzen em andere die via een adapter op EF-bodies passen.
Eerste indruk: vooral leuk speelgoed voor diegenen die autofocus nog steeds iets magisch vinden en nog altijd opgewonden raken van een piepje dat mekdt dat de camera zelf heeft scherpgesteld. Is het €350 - €400 waard? Alleen als je zeker weet dat je er genoeg speelplezier van zult hebben. Voor echt fotowerk is manaul focus met oude lenzen of het volwassen Sony autofocuswerk vele malen beter, sneller en effectiever. De Techart Pro LM_EA9 is euk maar prijzig speelgoed voor wie graag met legacy lenzen knoeit. Maar oude lenzen worden er niet ineens moderne volwaseen autofocus lenzen van - alleen maar spannender speelgoed.
[
Voor 21% gewijzigd door
bobcom op 05-06-2025 19:32
]