De vakantie foto's van de telefoon waren het steeds nét niet, na een prachtige trekking tocht in de Noorse bergen waren we het zat om thuis te komen met twijfelachtige foto's van mooie natuur.
Het moest iets compacts worden, initieel gekeken naar een DSC-RX100 MARK VI - maar de scherpte was het allemaal nét niet. Ook geen upgrade pad, kleine sensor, toch nog vrij duur.
Net als ieder ander die begint te kijken naar nieuwe hardware heb ik ook even lopen kwijlen over de nieuwe FF systeem units van Sony en anderen, maar dat werd budgettair toch wel wat te gek.
Dan blijft APS-C over. Na lang wikken en wegen tussen Fuji XT30, Sony 6x00 en Canon's M50 kwam er via een collega een leuk setje voor een leuke prijs op mijn pad. Body, twee batterijen, compact tasje - met bijgevoegd kit lensje met wel heel schattige filter diameters (40.5). UV, POL-C en ND-8 filtertjes erbij.
Het is uiteindelijk een 6400 geworden. Op vakantie mee geweest naar het zwarte woud, dit formaat en gewicht is prima te doen tijdens een dagje in de bergen. Pop-up schermpje voor de verplichte selfies
Het kit lensje is lekker compact voor onderweg, voor het leukere portret werk toch wel aan het kijken naar een prime. Eerst maar eens wat oefenen, het is lang geleden sinds mijn originele Praktica.
Excuseer de smartphone foto.
De Praktica is ook "nieuw uit de kast". Eens kijken naar een M42 -> NEX adapter. Iemand toevallig ervaring met deze adapters? Zit te kijken naar de K&F M42-NEX.