Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marsattacks
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-05 00:24
Even mijn ervaringen: de asus stock firmware 3.0.0.3.162 is blijkbaar geoptimaliseerd voor download speeds.. ik heb 100mbit glasvezel (symmetrisch) en met deze asus rtn66u haal ik 92 mbit down, 60 mbit up .. Mijn ouwe netgear wndr 3700 haalde keurig 92dn / 82up.

Verder is deze veel kieskeuriger qua kabels.. een van mn zelfgetrokken netwerk kabels is niet al te best, en die valt bij de asus doodleuk terug naar 100 mbit (10 megabyte per seconde), terwijl de netgear naar 1000 mbit ging (met een uiteindelijke throughput van 60 megabyte per seconde). Dit laatste probleem was overigens weg na installeren van Tomato-shibby fw.

Dan ook nog een positief puntje: het wireless bereik is veel beter dan de netgear wndr 3700.

Al met al heb ik de asus weer opgeborgen en de netgear teruggezet, totdat de upload snelheden na een paar fw iteraties verbeteren.

ack ack, ack ackACK!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
Geen last van gehad, alle firmware versies deden hier gewoon 94/94Mbps.
Denk eerder dat het aan je bekabeling ligt.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marsattacks
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-05 00:24
@fast-server : nee dat dacht ik eerst dus ook, heb die snelheden dus gemeten met een snelle laptop op 1 meter van het modem en router.

Maar ik heb inmiddels het probleem gevonden en verholpen: de laatste firmware honoreert de QOS on/off setting niet goed. Dwz: ook al staat ie OFF, word de upload (bij mij tenminste) gelimiteerd |:( . Zodra ik m ON zet, met ruime snelheidslimieten (500 megabit of zo) is m'n download/upload snelheid weer maximaal.

ack ack, ack ackACK!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 14:14
Ik ben reeds 3 dagen een tevreden nieuwe gebruiker van deze prachtige router en heb gelijk de laatse firmeware 3.0.0.3.162 erop gezet en al 3 dagen stabiel :)

Dit kon ik jammer genoeg niet zeggen van mijn vorige brakke TP-Link router :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Vreemd, ik heb juist een jaar rock-solid wifi gehad met dezelfde tp link

Ontopic:

asus ook binnen, laatste firmware er op gezet en 101 mw output ingesteld. Helaas onvoldoende bereik op 5ghz (zit gemiddeld maar op 54mbps). Als ik bij de meterkast ga staan haal ik wel de 300mpbs.

Met de oude tp-link haalde ik op 2.4ghz op dezelfde locatie met gemak 300mbps. Ik weet dat 5ghz wat minder sterk is als het om bereik gaat, maar mijn macbook laat voor een vreemde reden de 2.4ghz netwerk niet zien. Andere windows notebooks hier laten wel allebei de netwerken zien?

Iemand nog met de antenna etc zitten spelen en optimale stand kunnen vinden?

[ Voor 6% gewijzigd door Workaholic op 29-07-2012 14:44 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Workaholic schreef op zondag 29 juli 2012 @ 14:43:
Vreemd, ik heb juist een jaar rock-solid wifi gehad met dezelfde tp link

Ontopic:

asus ook binnen, laatste firmware er op gezet en 101 mw output ingesteld. Helaas onvoldoende bereik op 5ghz (zit gemiddeld maar op 54mbps). Als ik bij de meterkast ga staan haal ik wel de 300mpbs.

Met de oude tp-link haalde ik op 2.4ghz op dezelfde locatie met gemak 300mbps. Ik weet dat 5ghz wat minder sterk is als het om bereik gaat, maar mijn macbook laat voor een vreemde reden de 2.4ghz netwerk niet zien. Andere windows notebooks hier laten wel allebei de netwerken zien?

Iemand nog met de antenna etc zitten spelen en optimale stand kunnen vinden?
5GHz en 2.4 GHz vergelijken is echt appels en peren. 5GHz gaat vaak veel slechter door bepaalde materialen dan 2.4 en heel soms net andersom.

Dat je 2.4GHz niet kunt zien is wel vreemd. Stel je 2.4 GHz anders eens in op een heel standaard kanaal, zoals 6 of 9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genieter
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-09 16:26
[/img]
Fairy schreef op zondag 29 juli 2012 @ 23:35:
[...]

5GHz en 2.4 GHz vergelijken is echt appels en peren. 5GHz gaat vaak veel slechter door bepaalde materialen dan 2.4 en heel soms net andersom.

Dat je 2.4GHz niet kunt zien is wel vreemd. Stel je 2.4 GHz anders eens in op een heel standaard kanaal, zoals 6 of 9.
Klopt, als ik hem op kanaal 13 zet, zie ik hem ook niet via de Internet - inSSIDer, mijn N66U staat nu op een vrij kanaal in onze flat en wel op kanaal 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Ik heb 5ghz maar op hidden gezet, toen zag ik de 2.4ghz netwerk wel op mijn macbook.

Misschien toch kijken of ik met de "US" stand betere snelheden kan krijgen. Hoger dan 100mbit kom ik niet vanaf de 2de verdieping :(

Wat zijn jullie ervaringen met het aanpassen van de mw output boven de 101? Zinvol?

[ Voor 60% gewijzigd door Workaholic op 30-07-2012 08:38 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
  • Laatst online: 08:06
Workaholic schreef op maandag 30 juli 2012 @ 08:31:
Ik heb 5ghz maar op hidden gezet, toen zag ik de 2.4ghz netwerk wel op mijn macbook.

Misschien toch kijken of ik met de "US" stand betere snelheden kan krijgen. Hoger dan 100mbit kom ik niet vanaf de 2de verdieping :(

Wat zijn jullie ervaringen met het aanpassen van de mw output boven de 101? Zinvol?
Bij mij zorgt het niet zozeer voor veel hogere snelheden, ik krijg wel net iets meer bereik (of uberhaupt bereik) op plekken waar ik dat eerst niet/nauwelijks kreeg, vooral met devices zoals een telefoon of tablet. Maar daarop is de snelheid bij mij sowieso nooit zo denderend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Net getest en krijg helaas geen beter signaal. Zit op de tweede verdieping rond de -50 RSSI met 2.4ghz en -78 RSSI met 5ghz.

Geeft rond de 100Mbitsec op 2.4 en 81Mbit op 5ghz.

Mijn tp-link gaf betere resultaten op langere afstanden :( Zit overigens maar een paar meter verwijderd van de asus router (vanuit de meterkast omhoog --> verdieping --> deur -> kantoor)

[ Voor 67% gewijzigd door Workaholic op 30-07-2012 09:11 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:39
Fairy schreef op zondag 29 juli 2012 @ 23:35:
Ook al sta ik náást de router is het 5GHz signaal hier echt brak. Eigenlijk gewoon onbruikbaar helaas. Kan natuurlijk ook liggen aan de slechte implementatie op het apparaat waar ik het mee test, don't know :P

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Als ik er naast sta heb ik wel een goede verbinding. Maar het is inderdaad een drama als je het op de volgende verdieping wilt gebruiken.

Misschien moet ik nog even spelen met de antenna afstemming (positie)

edit: heb EU setting terug gezet van 250mw/250mw en 500/250mw (allebei getest) naar 101/101 EU met channel 13 voor 2.4 en 36+40 voor 5ghz.

Mijn 2.4ghz netwerk is beter/stabieler op 101mw EU op 13 (geen andere AP's). Signaal sterkte is beter of hetzelfde. Us instellingen zijn voor mij dus overbodig en lijken juist minder output te geven.

[ Voor 46% gewijzigd door Workaholic op 30-07-2012 10:36 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le_Freak !
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-09 10:54
The Wizard schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 09:41:
Heel gemakkelijk.
[afbeelding]

Wireless --> Professional --> Tx Power adjustment. Dan op 100 zetten en op Apply klikken, soms moet je meerdere keren klikken. Voor de 5 GHz band moet je het bovenaan even selecteren.
Heeft het nu wel of geen zin om dit te doen?
En hem naar 150 zetten? Is dat verstandig of?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-09 21:24

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
Workaholic schreef op maandag 30 juli 2012 @ 09:27:
[...]

Mijn 2.4ghz netwerk is beter/stabieler op 101mw EU op 13 (geen andere AP's). Signaal sterkte is beter of hetzelfde. Us instellingen zijn voor mij dus overbodig en lijken juist minder output te geven.
Exact dezelfde ervaring gemeten met een wi-spy! Mijn post: wootah in "[Ervaringen] Asus RT-N66U (N900) dual-band router"

Hoe goed je wifi werkt hangt ook af wat voor netwerk kaartje je hebt. Het is allemaal heel leuk en aardig die 802.11 specificaties, maar de ene router doet het beter dan de andere router voor een kaartje. Voor een ander kaartje is het misschien helemaal anders.

Als je met de wifi antennes gaat spelen zorg dan dat je computer loodrecht staat ten opzichte van een antenne. Probeer kabels rondom de antennes te vermijden. bij mij staan de antennes nu zo: \ | / waarbij de middelste antenne een stap naar achter zijn gekanteld, ik wil dan ook graag vooral beneden wifi hebben, van een router die boven staat.

Zelf heb ik een pricewatch: Intel Centrino Ultimate-N 6300 waar ik vrij tevreden over ben. Haalt hoge snelheden op zowel 2.4 als 5GHz voor deze router.

Maar als het allemaal niet wil werken kan ik ook deze asus adapter aanraden: pricewatch: Asus EA-N66
Ik heb hem inmiddels al meer dan een week en ben er super tevreden mee. Haalt makkelijk >100mbit/s over 5GHz en is stabiel. Wat me opviel is dat deze adapter gevoeliger is dan mijn intel kaartje, het bereik lijkt veel beter.

[ Voor 13% gewijzigd door wootah op 02-08-2012 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le_Freak !
Workaholic schreef op maandag 30 juli 2012 @ 09:27:
Als ik er naast sta heb ik wel een goede verbinding. Maar het is inderdaad een drama als je het op de volgende verdieping wilt gebruiken.

Misschien moet ik nog even spelen met de antenna afstemming (positie)

edit: heb EU setting terug gezet van 250mw/250mw en 500/250mw (allebei getest) naar 101/101 EU met channel 13 voor 2.4 en 36+40 voor 5ghz.

Wat zet je precies naar 101 mw? De antenne?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radium6969
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-07 20:39
Beste mannen,
Ik heb al een tijd de RT-N66 U draaiende in mijn huis, echter lukt het me niet om de Transmit Power voortdurend op 250mW te laten staan.

Ik heb de Router via TelNet benaderd zoals hier in dit topic uitgelegd is.
Alles verloopt prima totdat na een dag of 3 (of minder) de router terug gaat naar 80mW.

Wie o Wie kan mij helpen, ik woon namelijk nogal in een groot huis met dikke betonnen muren en een grote tuin. Door de router op 250mW te zetten had ik overal stabiel en prima bereik. Maar dan moet hij wel op dat vermogen blijven staan natuurlijk!

Ik ben overigens geen expert met commands en dergelijke, dus niet een erg gevorderde gebruiker.

Reacties zoals:
- Gebruik acces points
- Je mag niet de 100mW overschrijden
Heb ik niks aan en zou het dan ook waarderen als het juiste antwoord voor mijn probleem gevonden word.

Bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Laatst online: 16-09 10:49

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Inmiddels ook geupgrade naar deze router (met name omdat de 2,4GHz band bij mij dusdanig vervuild is dat ik nauwelijks meer kon streamen) vanaf de Dlink Dir-655.
Tot nog toe een wisselend gevoel:
Positief:
- Hij is erg snel ! Ik haal nog net wat bytes meer per seconde binnen (heb OnsNet 100/100. Met Usenet haalde ik voorheen 10,9MB/s nu zelfs 11,3MB/s!)
- De WiFi ontvangst is (na het opschroeven naar 100mW) erg goed te noemen. Ik heb nog een goede snelheid op parkeerterrein voor mijn flat (woon op de 5e verdieping)

Negatief:
- De interface is erg flashy en voor mij erg onduidelijk (met name DHCP reservering vond ik zeg maar apart werken)
- Ik heb veel moeite moeten doen om het ding te configureren zonder internet (de CD heb ik overgeslagen want die wilde een printerdriver installeren !?)
- Mijn HP DM1-4000 die een Broadcom 4313GN en die weigert sneller te verbinden dan 5,5Mb/s ! Op mijn DLink haalde ik altijd 72Mb/s (het maximum van dit 1x1 kaartje helaas) Deze is opgelost door de nieuwste driver te downloaden.

Met name dat laatste puntje is natuurlijk ronduit ruk. Herkent iemand die en heeft er iemand een slimme oplossing ? b/g protection aan of uit maakt in ieder geval niet uit....

[ Voor 15% gewijzigd door Tomba op 07-08-2012 17:23 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Beste,

Ik heb een vraag. Ik heb een RT-N66U en die heeft de mogelijkheid om op de 3e of 4e lan poort een IPTV connectie aan te sluiten. Echter zitten er wat voorgeprogrammeerde profielen in, die kan ik niet gebruiken en moet dus manueel de instellingen en mogelijk ook static routes uitvoeren.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft of kan adviseren hierbij?

Ik heb een Amino 540 box, maar nu loopt er een CAT5 kabel door de kamer omdat ik met 1 netwerkaansluiting heb bij de TV, die zit daar op een switch (intern netwerk). Ik wil het IPTV netwerk binnenbrengen op het interne netwerk zodat de Amino daar op kan en ik ook XBMC op het IPTV netwerk kan aansluiten.

Alvast vriendelijk dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motaro
  • Laatst online: 12-09 18:19

Motaro

PSN: Sovietwarbear_NL

ik zit denken om ander antenne's op mijn RT66u te zetten ivm dat ik buiten net geen bereik heb welken kan ik besten pakken ?

Ik heb dyslexie, hierdoor is mijn schrijftaal niet helemaal correct. Stoor je er niet aan, doe ik zelf wel:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rinaldootje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-09 20:24
Motaro schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 03:42:
ik zit denken om ander antenne's op mijn RT66u te zetten ivm dat ik buiten net geen bereik heb welken kan ik besten pakken ?
Je kan er misschien om lachen, maar ik zou eerst dit proberen. Dan weet je of het zinvol is om er inderdaad andere antennes op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motaro

Motaro

Rinaldootje schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 10:58:
[...]

Je kan er misschien om lachen, maar ik zou eerst dit proberen. Dan weet je of het zinvol is om er inderdaad andere antennes op te zetten.
heb gezien zal probeeren :)

Ik heb dyslexie, hierdoor is mijn schrijftaal niet helemaal correct. Stoor je er niet aan, doe ik zelf wel:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-09 15:00
Heb de router nu voorzien van de 64K versie van Shibby (TomatoUSB). Moest natuurlijk wel ff de settings opnieuw doen ivm overstap van de 32 versie. Ben nu heel tevreden (maar ja, je wilt altijd weer meer...). Lekker zitten stoeien met multi sid. Werkt prima. Heb nu gescheiden wireless gastnetwerk opgezet met aparte vlan's. Bereik is ook goed te noemen op de 2.4 band. 5 GHz wat minder, maar was bekend in mijn situatie. Lijkt toch wat gevoeliger te liggen om door muren etc te komen. Nu nog de iptables structuur van TomatoUSB onder de knie krijgen. Heb nu geen logging meer nadat ik gebruik maak van vlan tagging/truncking. Iemand wat meer ervaring in, bereid me te helpen? Zoek ook nog steun in het uitlezen van de log mbv awk. Is behoorlijk nieuw voor me. Laat maar PM achter indien je wil helpen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radium6969
radium6969 schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 12:59:
Beste mannen,
Ik heb al een tijd de RT-N66 U draaiende in mijn huis, echter lukt het me niet om de Transmit Power voortdurend op 250mW te laten staan.

Ik heb de Router via TelNet benaderd zoals hier in dit topic uitgelegd is.
Alles verloopt prima totdat na een dag of 3 (of minder) de router terug gaat naar 80mW.

Wie o Wie kan mij helpen, ik woon namelijk nogal in een groot huis met dikke betonnen muren en een grote tuin. Door de router op 250mW te zetten had ik overal stabiel en prima bereik. Maar dan moet hij wel op dat vermogen blijven staan natuurlijk!

Ik ben overigens geen expert met commands en dergelijke, dus niet een erg gevorderde gebruiker.

Reacties zoals:
- Gebruik acces points
- Je mag niet de 100mW overschrijden
Heb ik niks aan en zou het dan ook waarderen als het juiste antwoord voor mijn probleem gevonden word.

Bedankt! :)
Niemand???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

marsattacks schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 01:45:
@fast-server : nee dat dacht ik eerst dus ook, heb die snelheden dus gemeten met een snelle laptop op 1 meter van het modem en router.

Maar ik heb inmiddels het probleem gevonden en verholpen: de laatste firmware honoreert de QOS on/off setting niet goed. Dwz: ook al staat ie OFF, word de upload (bij mij tenminste) gelimiteerd |:( . Zodra ik m ON zet, met ruime snelheidslimieten (500 megabit of zo) is m'n download/upload snelheid weer maximaal.
Dank voor de tip, ga ik vanavond ook eens proberen. Mijn upstream is ook net iets minder dan de downstream.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-02-2023
Kan je op deze router de DNS servers aanpassen?
Dan heb ik het niet over dynamic.dns of volledig statisch maar gewoon DHCP met de mogelijkheid om te verwijzen naar andere DNS IPs?

Geen enkele review lijkt dit te vermelden voor zover ik heb gezien en dit is wat mij betreft toch een belangrijke optie voor een router.

Tweakers heeft geen moderatie systeem, wel een fanboy systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
jezzer schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 13:57:
Kan je op deze router de DNS servers aanpassen?
Dan heb ik het niet over dynamic.dns of volledig statisch maar gewoon DHCP met de mogelijkheid om te verwijzen naar andere DNS IPs?
Ja dit is gewoon mogelijk. Je kan kiezen voor automatische DNS server detectie (via DHCP) of je kan handmatig 1 of 2 IP's invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jezzer
wootah schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 14:24:
[...]

Ja dit is gewoon mogelijk. Je kan kiezen voor automatische DNS server detectie (via DHCP) of je kan handmatig 1 of 2 IP's invullen.
Nice bedankt, dan ga ik hem nu bestellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
Heb je de router op EU of US als land setting staan? Als je namelijk als EU draait (en je tot kanaal 13 in 2.4GHz wireless kunt gaan) dan hebben al die settings in Telnet 0,0 effect en is het puur een placebo :) Bij iedere reboot ben je je 'extra vermogen' dan ook kwijt.

Pas als je je router 'om zet' naar een US model kun je daadwerkelijk over de 100mW heen en zal hij dat ook na reboots e.d. blijven onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rinaldootje
jezzer schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 15:08:
[...]

Nice bedankt, dan ga ik hem nu bestellen ;)
Ik heb de eerste DNS naar openDNS wijzen en de tweede naar een Google-DNS

Mocht je eigen provider een probleem hebben (zoals ik laatst bij UPC had) dan merk je hier niets van. Ligt openDNS er uit heb je nog verbinding met Google en vice versa. Je bent dubbel ingedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radium6969
redah schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 22:45:
[...]

Heb je de router op EU of US als land setting staan? Als je namelijk als EU draait (en je tot kanaal 13 in 2.4GHz wireless kunt gaan) dan hebben al die settings in Telnet 0,0 effect en is het puur een placebo :) Bij iedere reboot ben je je 'extra vermogen' dan ook kwijt.

Pas als je je router 'om zet' naar een US model kun je daadwerkelijk over de 100mW heen en zal hij dat ook na reboots e.d. blijven onthouden.
Zal dat is proberen, volgens mij had ik dat al voor elkaar, maar in ieder geval bedankt!

• redah
Zo, even kijken of het bereik nog verder komt...

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/tx7gf.jpg

• De_Remus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 06:31
nieuwe firmware is uit:

ASUS RT-N66U B1 Firmware Version 3.0.0.3.178
Fixed
1. Comcast IPv6 related issues.
2. UPnP media server restart
3. Wireless radio schedule setting issue

Modify
1. Update 3G/4G modem profiles
2. Allow Upnp port redirect external port: 1-65535 to internal port 1024-65535

• redah
De_Remus schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 17:37:
nieuwe firmware is uit:

ASUS RT-N66U B1 Firmware Version 3.0.0.3.178
Fixed
1. Comcast IPv6 related issues.
2. UPnP media server restart
3. Wireless radio schedule setting issue

Modify
1. Update 3G/4G modem profiles
2. Allow Upnp port redirect external port: 1-65535 to internal port 1024-65535
En nog altijd 32K NVRAM.

• wiz-oz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:15
heeft wel als voordeel dat je je instellingen niet kwijt bent met een update. Ik update niet, hij draait hier prima zo :)

[ Voor 21% gewijzigd door wiz-oz op 16-08-2012 18:47 ]

• Fir3Fli3
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-04-2023
Hoe goed presteert deze router met 2.4 Ghz bereik?
Ik ben van plan om een Ziggo Alles-in-één Plus abonnement te nemen (50 Mbit), en ik hoop draadloos die snelheid te halen op 2.4 Ghz zonder N-only mode. (Omdat de Playstation 3 geen wireless-N ondersteund)

Ik ga de router bridgen met de Ubee router van Ziggo.

Ik woon in een zeer oud huis (113 jaar) en kabels leggen is geen mogelijkheid, powerline ook niet, omdat de computers in een andere spanning-groep zitten dan de router. (Waardoor de snelheid en de stabiliteit verminderen)

de computer zit hemelsbreed iets minder dan 10 meter van de router af, door open ruimtes heen ongeveer 13 meter, de router zelf komt in de meter kast, en direct daarboven zit een trappengang.

Na benchmarks van Hardware.info en Cnet.com te hebben gezien, lijkt deze router, of de Linksys e4200 mij de beste keuze.

Ik hoop dat ik genoeg info heb gegeven. :)

Alvast bedankt!

EDIT: Hier is een plaatje van de routers in de omgeving, die de router (Comtrend / Tele2) die ik nu heb ontvangt. Niet al te 'crowded' op 2.4 Ghz, maar toch wel wat, heeft dit veel invloed op de performance?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/IgJGM.png

EDIT 2: De 2 computers waar ik graag de volle snelheid mee wil hebben allebei een Sitecom 300N PCI-card. (Met 300 Mbit ondersteuning, en een externe set van 3 antenne's, voor.. beter signaal.) :')

[ Voor 19% gewijzigd door Fir3Fli3 op 16-08-2012 20:10 ]

• 0xygen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:16
Ik kan je verzekeren dat de N66U aan jou wensen voldoet. Ik heb net mijn E4200 de deur gewezen omdat ik daar slecht ontvangst mee heb.

Met de N66U zit ik in het hele huis + tuin goed ontvangst. met de E4200 had ik in de tuin bijna geen ontvangst terwijl de N66U daar een ontvangst oplevert van ca. 75%.

• kasteleman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-09 15:00
@redah: dat ziet er heftig uit. Wel nieuwsgierig naar je bevindingen!

• redah
Fir3Fli3 schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 19:42:
Hoe goed presteert deze router met 2.4 Ghz bereik?
Mijn eerste vraag: Waarom wil je de router bridgen met de Ubee? Ik heb de routerfunctionaliteit van de Ubee modem uitgeschakeld zodat de ASUS een publiek IP-adres krijgt en alles afhandelt. Misschien heb je een goede reden ervoor, maar kan niet kwaad om te vragen :)

Wat betreft 2.4GHz bereik: Dat is vrij goed te noemen. Ik woon in een huis uit de jaren '60, waar aardig wat troep in spouwmuren geduwd is (zoals flesjes bier), zolang ze het maar kwijt waren :) Ik heb toen ik de router aangeschaft wat tests gedaan met de TX Power van de router op 100mW bij een Ziggo Alles-in-een Extra abonnement. Je kunt situaties natuurlijk nooit 1 op 1 met elkaar vergelijken, maar wellicht heb je hier iets aan:

Direct voor de router: 89,83 Mb/sec - 9,14 Mb/sec
Ca. 3 meter afstand (1 muur): 76,47 Mb/sec - 9,10 Mb/sec
Ca. 5 meter afstand (2 muren): 76,20 Mb/sec - 9,07 Mb/sec
Ca. 11 meter afstand (2 muren + glazen serre): 45,61 Mb/sec - 9,14 Mb/sec
1e verdieping, ca. 5 meter afstand: 68,76 Mb/sec - 9,10 Mb/sec
1e verdieping, ca. 5 meter afstand + waterbed: 11,76 Mb/sec - 5,03 Mb/sec
Zolder, ca. 7 meter afstand: 65,36 Mb/sec - 9,21 Mb/sec

Zoals je ziet zijn er bepaalde zaken (HR++ glas, waterbed) die de kwaliteit van je signaal behoorlijk beïnvloeden. Maar over het algemeen is dit een router met een van de beste reikwijdten die je kunt krijgen, denk ik zo.

Ik heb ook een keer dit plaatje gemaakt door een Site Survey te maken in onze straat, al stond de router toen wel op 250mW:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/FtFLSs.png

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fir3Fli3
redah schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 21:21:
[...]

Mijn eerste vraag: Waarom wil je de router bridgen met de Ubee? Ik heb de routerfunctionaliteit van de Ubee modem uitgeschakeld zodat de ASUS een publiek IP-adres krijgt en alles afhandelt. Misschien heb je een goede reden ervoor, maar kan niet kwaad om te vragen :)

Direct voor de router: 89,83 Mb/sec - 9,14 Mb/sec
Ca. 3 meter afstand (1 muur): 76,47 Mb/sec - 9,10 Mb/sec
Ca. 5 meter afstand (2 muren): 76,20 Mb/sec - 9,07 Mb/sec
Ca. 11 meter afstand (2 muren + glazen serre): 45,61 Mb/sec - 9,14 Mb/sec
1e verdieping, ca. 5 meter afstand: 68,76 Mb/sec - 9,10 Mb/sec
1e verdieping, ca. 5 meter afstand + waterbed: 11,76 Mb/sec - 5,03 Mb/sec
Zolder, ca. 7 meter afstand: 65,36 Mb/sec - 9,21 Mb/sec
Bedankt voor je reply! _/-\o_

De router-functionaliteit van de Ubee uitschakelen is misschien een beter idee ja, ik heb niet enorm veel verstand van routers & dergelijke.. :p

''Ca. 11 meter afstand (2 muren + glazen serre): 45,61 Mb/sec - 9,14 Mb/sec''

Als je 50 Mbit ontvangt, zou je dan virtueel nog steeds 45,61 Mbit kunnen krijgen op die plek? Of is dit minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Iemand een idee of je met de custom firmware of met de huidige firmware een guest network kunt maken met een LAN port?

Ik heb een wifi router in een ander gebouw staan welke ik wil koppelen aan de ASUS en bij voorkeur een gescheiden netwerk wil aanbieden met DHCP.

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

redah schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 17:21:

[afbeelding]
Waat kun je die antenne's krijgen? Ik wil ook wel iets beter bereik.

Je moet alleen wel oppassen want het kan tegen je gaan werken. Doordat je router ook meer accesspoint ziet, kan het zijn dat hij op jouw kanaal meerdere accesspoints ziet en gaat hij de tijdslots met die routers delen en gaat je performance ook achteruit.

Dat is mijn tenminste in de loop der tijd en inlezen duidelijk geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen
Fairy schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 10:32:
[...]

Waat kun je die antenne's krijgen? Ik wil ook wel iets beter bereik.
.
Ik denk dat deze het zijn.

Zelf heb ik deze er eens aangeknoopt. Ik merk daar eigenlijk geen verschil mee...

EDIT: Ik zie dat het 2,4 Ghz antennes zijn, is het dan zo dat ze 5 Ghz niet kunnen uitzenden of is dat een typische broodje aap verhaal?

[ Voor 41% gewijzigd door 0xygen op 17-08-2012 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

0xygen schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 10:36:
[...]

Ik denk dat deze het zijn.

Zelf heb ik deze er eens aangeknoopt. Ik merk daar eigenlijk geen verschil mee...

EDIT: Ik zie dat het 2,4 Ghz antennes zijn, is het dan zo dat ze 5 Ghz niet kunnen uitzenden of is dat een typische broodje aap verhaal?
Ik denk dat ze het wel kunnen, Ze zijn gemaakt voor een bereik, maar met radiosignalen is het zo dat een verdubbeling of halvering van de frequentie niet direct problemen geeft (net als GSM 450, 900 of 1800MHz over 1 antenne. Als het nu 5,6GHz was geweest had je wel wat problemen kunnen verwachten. Dan is de antenne misschien niet geschikt.

Voor de 27MHz Packet Radio had ik ook een 5,5meter antenne, maar mijn kleinere antenne was een kwart van die lengte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jezzer
Vandaag binnen gekregen, heerlijke router
Via WiFi zo een beetje 't maximale uit me internet abo :)

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/2124981505.png

Zo nog checken watvoor instellingen er allemaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fir3Fli3
jezzer schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 22:06:
Vandaag binnen gekregen, heerlijke router
Via WiFi zo een beetje 't maximale uit me internet abo :)

[afbeelding]

Zo nog checken watvoor instellingen er allemaal zijn.
Hoe ver zit je hier van je router af, en ben je verbonden met 5 Ghz of 2,4 Ghz? :)

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jezzer
Fir3Fli3 schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 22:10:
[...]

Hoe ver zit je hier van je router af, en ben je verbonden met 5 Ghz of 2,4 Ghz? :)

Alvast bedankt :)
5Ghz en ongeveer 4m afstand van de router, geen muur oid er tussen.
Fir3Fli3 schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 00:40:
[...]

Als je 50 Mbit ontvangt, zou je dan virtueel nog steeds 45,61 Mbit kunnen krijgen op die plek? Of is dit minder?
Als hij een 50Mbit abo had dan zou de snelheid nog steeds 45,61 Mbit zijn in die situatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
Fir3Fli3 schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 00:40:
Bedankt voor je reply! _/-\o_

De router-functionaliteit van de Ubee uitschakelen is misschien een beter idee ja, ik heb niet enorm veel verstand van routers & dergelijke.. :p

Zoals Jezzer hierboven ook al zei, is die 45,61 beperkt door de router, niet door het internetabonnement. Zolang je internetabonnement boven de 45 Mb/sec zit zou je dit, in theorie, dus ook moeten halen.

Staar je overigens niet blind op de snelheden: Dit was een lijstje wat ik toevallig bij de hand had, gemeten op een druk tijdstip op www.speedtest.net. Regelmatig zijn de snelheden hoger: Tot aan de max. 120 Mb/sec van mijn abonnement, of zelfs meer dan 20 MB/sec als ik lokaal iets tussen computers kopieer.

Wat het lijstje wel goed aangeeft zijn 'cut off points', punten waar (bij mij) de snelheid beïnvloed wordt door externe factoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motaro

Motaro

redah schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 11:09:
En voor mensen die écht hun powersettings boven de 100mW willen zetten:

Log in via telnet en voer de volgende commando's uit:

nvram set pci/1/1/ccode=US
nvram set pci/2/1/ccode=US
nvram set wl0_country_code=US
nvram set wl1_country_code=US
nvram set regulation_domain=US
nvram set regulation_domain_5G=US
nvram commit

Nu is je router Amerikaans, en kun je de power tot 500mW zetten (gewoon via de web interface), en zie je daadwerkelijk verschil in programma's als inSSIDer _/-\o_

Kleine kanttekening: Je raakt de mogelijkheid om kanaal 12 en 13 te gebruiken kwijt.
misschien stom vraag maar hoe log ik in via telnet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 22:29
Motaro schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 09:23:
[...]

misschien stom vraag maar hoe log ik in via telnet ?
Via de telnet client van windows. Mogelijk dat je deze nog moet installeren via het configuratiescherm.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motaro

Motaro

oke bedankt is nu gelukt :) alleen hoe voer ik die commando's uit als ik telnet open heb en als ik nvram set pci/1/1/ccode=US in type zegt dat hij niet goed is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
Atomsk schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 10:22:
[...]

Via de telnet client van windows. Mogelijk dat je deze nog moet installeren via het configuratiescherm.
Dan zeg je toch via putty: http://www.chiark.greenen...atham/putty/download.html
Heb je ook meteen ssh :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rinaldootje
Motaro schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 22:18:
oke bedankt is nu gelukt :) alleen hoe voer ik die commando's uit als ik telnet open heb en als ik nvram set pci/1/1/ccode=US in type zegt dat hij niet goed is
Met Merlins versie geen problemen 8)7
Let wel op, dit is een firmware die is afgeleid van de officiële Asus firmware maar heeft onder andere de 64k nvram mod. Als je van de originele weg komt, moet je alles opnieuw instellen.

Meer info over Merlin vindt je hier :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
Rinaldootje schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 23:03:
Met Merlins versie geen problemen 8)7
Let wel op, dit is een firmware die is afgeleid van de officiële Asus firmware maar heeft onder andere de 64k nvram mod. Als je van de originele weg komt, moet je alles opnieuw instellen.

Meer info over Merlin vindt je hier :9
Ik vraag me af of Motaro überhaupt verbinding met de router heeft en niet gewoon Telnet heeft geopend en daar nu de commando's in ligt te tikken... Een andere firmware lost zijn 'probleem' dan ook niet op ;)

Aangezien ik zo direct op vakantie ga mag iemand anders even de precieze details uitleggen indien nodig, maar in het kort gaat het als volgt:
  • Zet telnet open op de router (tabblad 'system' onder het kopje 'Administration')
  • Download PuTTY
  • Maak, met PuTTY, verbinding met het IP-adres van de router
  • Log in met dezelfde gebruikersnaam/wachtwoord als waarmee je normaal de router-webpagina's opent
  • Kopieer nu een voor een de 'nvram set.....' regels en plak deze in PuTTY (rechter-muisklik, vervolgens verschijnt de tekst en druk je op Enter)
  • Reboot de router
Succes :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rinaldootje
Ik neem aan, dat hij wel weet hoe hij telnet moet gebruikten:

Klik op "start" en tik het volgende in het zoekveld:
telnet 192.168.0.1
Login met admin en je wachtwoord (die je ook voor je webpagina van de router gebruikt)

Je krijgt dan zoiets:
RT-N66U login: admin
Password:

ASUSWRT RT-N66U_3.0.0.3 Sat Aug 18 00:42:24 UTC 2012
admin@RT-N66U:/tmp/home/root#

Daarna kun je gewoon de regel intikken.
Afsluiten doe je door "exit" in te tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 22:14
Ik heb deze router nu een tweetal weken draaiende. Ook de VPN functie werkt goed... Tot gisteren...ik zit momenteel op reis en opeens wil hij geen connectie meer aanvaarden.
De router zelf werkt wel nog want de port forward voor wedervergold werkt nog steeds (dus de dyndns ook)
Is er enige manier om dit op te lossen zonder iemand fysiek ernaartoe te sturen?
Vermoed van niet? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motaro

Motaro

Rinaldootje schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 10:31:
Ik neem aan, dat hij wel weet hoe hij telnet moet gebruikten:

Klik op "start" en tik het volgende in het zoekveld:
telnet 192.168.0.1
Login met admin en je wachtwoord (die je ook voor je webpagina van de router gebruikt)

Je krijgt dan zoiets:
RT-N66U login: admin
Password:

ASUSWRT RT-N66U_3.0.0.3 Sat Aug 18 00:42:24 UTC 2012
admin@RT-N66U:/tmp/home/root#

Daarna kun je gewoon de regel intikken.
Afsluiten doe je door "exit" in te tikken.
bedankt het is nu gelukt :)

[ Voor 18% gewijzigd door Motaro op 21-08-2012 06:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Het lukt me niet om poort 1194 te forwarden, alle overige poorten werken overigens wel :?
Iemand bij wie het wel lukt om open VPN met poort 1194 te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
Je kan ook de openvpn poort veranderen naar 443 oid.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motaro

Motaro

vraagje waar hebben jullie Multicast Rate(Mbps) op staan hij zegt dat besten auto is maar daar kan ik hem niet op zetten alleen maar op disable /1/2/5.5/6/9/11/12/18/24/36/48/54

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
fast-server schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:36:
Je kan ook de openvpn poort veranderen naar 443 oid.
Helaas kan ik de poort 443 niet gebruiken en ben ik genoodzaakt de poort voor Open VPN 1194 te gebruiken om de volgende reden.

Welke internetpoorten blokkeert Telenet?
Uit veiligheidsoverwegingen blokkeert Telenet automatisch een aantal internetpoorten. Dit is een overzicht van de geblokkeerde poorten voor onze particuliere en bedrijfsklanten.

Telenet-internetabonnementen (particuliere klanten)alle poorten van 0 tot en met 1023
poort 1080
poorten die gevoelig zijn voor misbruik: 12345, 12346, 31337 tot en met 31339, 31784, 27374, 1243, 31785 tot en met 31792, 4444, 1847, 1900, 3127

Iemand die me hier kan helpen om de poort 1194 toch nog open te kunnen zetten op de ASUS-router :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jezzer
Inmiddels beetje aparte issue tegen gekomen.

Wanneer ik van buiten af FTP naar mijn NAS dus via WAN dan gaat dat op de max snelheid van mijn internet abo, 120Mbs dus 15MB per seconde, logisch want de data wordt beperkt door mijn abo.

Echter wanneer ik intern FTP naar mijn NAS over het LAN dan gaat het niet sneller dan 10-8/MBs

Iemand enig idee watvoor instelling dat zou kunnen zijn op de router?

Als ik van mijn interne netwerk eerst naar buiten ga en dan terug naar binnen naar mijn FTP heb ik max snelheid (tot mijn isp limiet) en wanneer ik binnen mijn netwerk blijf is het veel langzamer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le_Freak !
En wat heb je er nu voor voordeel aan in de praktijk?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motaro

Motaro

Le_Freak ! schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 23:51:
[...]

En wat heb je er nu voor voordeel aan in de praktijk?
ik had eerst net geen bereik op mijn dakterras nu wel eerst net een streepje en vaak viel hij weg nu heel tijd 2 tot 3 streepjes als ik buiten zit met mijn PSvita

heb nu op 2.4ghz op 250 staan en 5Ghz op 80

[ Voor 6% gewijzigd door Motaro op 22-08-2012 06:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Als poort 1194 forwarden niet blijkt te werken ben ik genoodzaakt om deze Asus-router terug naar de winkel te brengen :(
Dit zou ik zonde vinden van deze dure router, want mooi moet deze niet zijn maar wel naar behoren werken voor dat bedrag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabor
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 00:46
redah schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 17:21:

[afbeelding]
Zijn dat dual-band antennes? of maakt dat niet uit..

Kepi_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkerty
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09 07:26
Ik heb ook iets vreemds ... ben in bezit van een RT-AC66U en heb gisteren geüpdatet naar 3.0.0.4.164 maar nu ben ik de setting voor het zend vermogen kwijt en de 5Ghz is niet meer te vinden terwijl deze wel aan staat.
Hebben meer mensen hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motaro

Motaro

ik heb ziggo alles in een met 120mb Internet en eerst haalde ik nog 119mb en laatste tijd haal ik op 5ghz nog maar 85mb/s +-

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/2133581615.png

en op 2.4ghz haal ik zelf nog minder waar kan dit aan liggen ?
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/2133577148.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wanneer is eerst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motaro

Motaro

26 juli 2012 had toen test gedaan
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/2085442893.png

alleen dezen server zit niet meer bij ook al pak ik ander server in NL geen een geeft mijn over 100mb/s meer en dat 2.4ghz netwerk zo traag is weet ik ook niet ook al geeft die bij windows 5 streepjes

[ Voor 31% gewijzigd door Motaro op 22-08-2012 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus je hebt een andere server genomen om te testen en krijgt andere resultaten als voorheen met een andere server en nu vraag je je af waar dat aan ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motaro

Motaro

eerst had ik bij al server over 100mb/s en nu geen een meer in NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Ik heb op dit moment een Linksys WRT610, op zich een prima stabiele router die in 3 jaar tijd eigenlijk nooit een vastloper heeft gekend. Toch is de snelheid niet om over naar huis te schrijven. Eigenlijk zonder me goed in de reviews te verdiepen heb ik een Draytek gekocht, met name omdat routershop.nl hem aanprijst als een topding. Had ik beter niet kunnen doen.

De transferrate komt in m'n appartement (met een stuk of 8 andere AP's om me heen, dus toch al lastig, maar de Linksys deed het al een stuk beter) niet boven de 4-5MB/s uit (bekabeld gewoon 80-90MB/s) en bij een reboot bleek dat de beveiliging van m'n wlan compleet verdwenen was. Dat laatste is dus blijkbaar een bekend probleem en SNB geeft in z'n review ook aan dat de wifi snelheid niet top is. Had ik van tevoren dus kunnen uitzoeken door me er beter in te verdiepen... :+ Anyway, die ga ik morgen omruilen.

De Asus RT-N66U komt in verschillende reviews erg positief uit de test, kwa snelheid is hij ongekend in vergelijking met wat ik nu heb, zelfs al zou ik de helft halen vind ik het al fijn. Maar stabiliteit vind ik ook een absolute voorwaarde.

Hoe zijn de ervaringen hier? Als je nu opnieuw een router moest kopen, is deze router dan de juiste keuze? Al dan niet in combinatie met een 2012 Macbook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Iemand hier die voor me aub even wil testen of de poort 1194 wel op zijn Asus-router blijkt te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:41
Ik heb net een 66u aangeschaft en merkte het volgende. Ik ga naar de ziggo speedtest pagina (speedtest.ziggo.nl) en doe een snelheidstest. Deze viel tegen en reset het modem middels een power-cycle. Router blijft gewoon draaien.

Nu het rare. Ik doe een browser-refresh van de speedtest pagina. Uiteraard krijg ik niks want mijn modem is nog niet up and running. Echter laat de router een fout-pagina zien dat destination niet bereikt kan worden. Mooi, dacht ik nog. Echter zegt de router ook dat er een IP conflict is (wat niet zo is) en gewoon doodleuk zijn LAN IP-adres veranderd van ....1.1 naar ....2.1. Ook de DHCP gaat mee. Fijn! (not!)

Ik moet dan inloggen op mijn router, LAN IP adres wijzigen en vervolgens ook weer DHCP wijzigen. Pool wordt dan weer teruggezet naar 192.168.1.2 and up. Dat wil ik niet, dus kan ik deze ook nog eens veranderen naar 192.168.1.100 and up.

Beetje raar gedrag. Zelfs ongewenst gedag. Hebben jullie dit ook en zo nee, is er ergens een (verborgen) instelling om dit te voorkomen. Hij moet gewoon op .1.1 blijven staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Wat voor modem heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
Ubee, zonder WIFI. 120Mbit/10Mbit abo. Maar lijkt me toch raar dat als de router geen IP/communicatie heeft op zijn WAN poort, dat hij dan zijn LAN IP verhoogd.

edit: FW van router is 3.0.0.3.178

[ Voor 10% gewijzigd door Anteros op 22-08-2012 21:29 ]

• tww62
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik kan niet zo vlug zien of er mensen ervaring hebben met de router als veredelde NAS.

Zou graag het volgende willen doen (maar weet niet of dit kan)

1) ik hang een externe usb-schijf aan mijn pc, maak een folder aan op naam van een gebruiker en kopieer daar bestanden naar toe en hang daarna de schijf aan de router
2) het mooiste zou zijn dat ik de gebruikers een link zou kunnen mailen, die ze moeten aanklikken en na invoeren van naam+password komt men dan in 'hun folder' terecht
(andere folders zijn uiteraard onbereikbaar)
3) de files downloaden
4) de router legt de akties vast, zodat ik weet wanneer wanneer/welke bestanden zijn opgehaald

Vraag: kan dit??

Er bestaat software die dit kan (link sturen, inloggen, etc.), maar het nadeel is dat de pc
de hele tijd moet blijven draaien.

Thanks
=

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001

chromeeh

the Gnome

Anteros schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 21:28:
Ubee, zonder WIFI. 120Mbit/10Mbit abo. Maar lijkt me toch raar dat als de router geen IP/communicatie heeft op zijn WAN poort, dat hij dan zijn LAN IP verhoogd.

edit: FW van router is 3.0.0.3.178
Neem aan dat je de router functie van de modem heb laten uitzetten?
Anders heb je 2 routers in je netwerk ;)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• HvB83
Volgens mij gaat dat alleen voor de Wifi-versie van de Ubee op toch?

Verwijderd

mrwul schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 08:40:
Ik kan niet zo vlug zien of er mensen ervaring hebben met de router als veredelde NAS.

Zou graag het volgende willen doen (maar weet niet of dit kan)

1) ik hang een externe usb-schijf aan mijn pc, maak een folder aan op naam van een gebruiker en kopieer daar bestanden naar toe en hang daarna de schijf aan de router
2) het mooiste zou zijn dat ik de gebruikers een link zou kunnen mailen, die ze moeten aanklikken en na invoeren van naam+password komt men dan in 'hun folder' terecht
(andere folders zijn uiteraard onbereikbaar)
3) de files downloaden
4) de router legt de akties vast, zodat ik weet wanneer wanneer/welke bestanden zijn opgehaald

Vraag: kan dit??

Er bestaat software die dit kan (link sturen, inloggen, etc.), maar het nadeel is dat de pc
de hele tijd moet blijven draaien.

Thanks
=
Dat is niets anders als ftp wat je beschrijft. De link die je noemt word dan je ip adres en een poortnummer. Gewoon voor iedere user een account aanmaken met een wachtwoord en een daarbij behorende folder en je bent klaar. Makkelijker kan niet.

• tww62
  • Niet online
Helaas heb ik nog geen review gelezen/youtube filmpje gezien over het opzetten hiervan en de ervaringen.
Op papier zou het niet al te ingewikkeld moeten zijn (alhoewel...?)

Heb de handleiding van Asus gedownload en zie net een beschrijving op p25. Monitoring your USB device e.v. AiDisk p.30, opzetten DDNS domain, etc.

Er is wel een filmpje van over het gebruik van USB i.c.m. de N56U (niet de 66).
De GUI ziet er anders uit, maar ik denk dat er niet veel verschil in zit.

Heb geen wireless apparaten hier, misschien ooit in de toekomst, dat zien we dan wel weer. Dus de antennes gaan er niet op. Ga er van uit dat de router dan niet voor wireless gebruikt kan worden. Zal onder security settings toch voor de zekerheid het pw aanpassen.

Wat wordt er onder System Log vastgelegd? Ook toegang tot de USB drive, door wie/wanneer ?

Thanks
=

Verwijderd

Iemand nog tips trouwens om de upload te verbeteren? Voorheen had ik een atom systeempje staan icm Monowall. Via filezilla server stuurde ik bestanden uit met een snelheid van om en nabij de 3MB per lijntje.

Nu is dat maar rond de 1,5MB per lijn.

@mrwul,

stel het gewoon eens in en probeer het uit. Zoveel kwaad kan dat toch niet. Beetje initiatief is toch wel gewenst vanuit jouwzelf.

• Anteros
chromeeh schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 09:25:
[...]

Neem aan dat je de router functie van de modem heb laten uitzetten?
Anders heb je 2 routers in je netwerk ;)
Die zit er niet in. Is alleen een modem. Heb hiervoor een D-Link DIR-655 gehad en die had nergens problemen mee. Die ging zeker niet zijn eigen IP adres wijzigen als er geen WAN verbinding was.

Iemand een idee/tips?

• Moris
De OPEN-VPN verbinding wil alleen tot stand komen wanneer ik in deze Asus router DMZ actief zet voor de Synology Nas??????
Anders blijft de Poort UDP-1194 gesloten???

Iemand die hier aub kan bevestigen of poort UDP-1194 op deze Asus router wel werkt of het een bug is.
Indien deze poort bij anderen, wel blijkt te werken moet ik het probleem verder opzoeken of deze router omruilen.

Verwijderd

Even getest voor je en ook bij mij blijft die gesloten. Maar wat weerhoud je om een willekeurig andere poort te gebruiken?

• Moris
Ik wens dus VPN te bebruiken tussen mijn 2 nas apparaten die overigens niet op dezelfde locatie staan.

Maar omdat mijn provider de volgende poorten blokkeert:

Uit veiligheidsoverwegingen blokkeert Telenet automatisch een aantal internetpoorten. Dit is een overzicht van de geblokkeerde poorten voor onze particuliere en bedrijfsklanten.

Telenet-internetabonnementen (particuliere klanten)alle poorten van 0 tot en met 1023
poort 1080
poorten die gevoelig zijn voor misbruik: 12345, 12346, 31337 tot en met 31339, 31784, 27374, 1243, 31785 tot en met 31792, 4444, 1847, 1900, 3127

Ben ik genoodzaakt om mijn dagelijkse netwerk-backup via VPN te laten verlopen en heb hierbij de poort TCP-1723 of UDP-1194 nodig.

De poort 1723 heb ik werkend gekregen, maar de PPT VPN-verbinding valt steeds na korte tijd uit en is onstabiel.
Dus nu ben ik aan het proberen om voor de stabielere Open-VPN met certificaat en poort 1194 te verbinding tot stand te kunnen brengen. Tot nu is het me alleen gelukt om dit te laten werken, wanneer ik de Nas in de router op DMZ zet.
Hierbij staan dus wel alle poorten open en dat is nu ook weer niet de bedoeling, hé.

Verwijderd

En heb je port-trigger al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Port-trigger heb ik nog niet geprobeerd omdat de poort 1723 voor PPT-VPN bij Virtual Server / Port Forwarding wel werkend was of de melding gaf dat deze poort TCP-1723 open staat voor het ip 192.168.x.x. van de NAS

[ Voor 10% gewijzigd door Moris op 24-08-2012 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiz-oz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:15
Anteros schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 19:53:
[...]

Die zit er niet in. Is alleen een modem. Heb hiervoor een D-Link DIR-655 gehad en die had nergens problemen mee. Die ging zeker niet zijn eigen IP adres wijzigen als er geen WAN verbinding was.

Iemand een idee/tips?
ja. Ik doe een gokje, je had er eerst een andere firmware versie op draaien en hebt geupdate en niet je nvram leeggemaakt. Dat je geen wan ip adres heeft zorgt er niet voor dat je dhcp wijzigt, dat ligt denk ik aan wat anders.

Raadpleeg de manual even en wis je hele nvram, er is blijkbaar iets mis met de jouwe waardoor dit is opgetreden. Nvram dus clearen en alles opnieuw configureren en dan zou het weer moeten werken zoals het bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
@wiz-oz: Ik heb idd niet de NVRAM gecleared. Zal dit alsnog doen en kijken wat er dan gebeurd. Tanks for the tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
mrwul schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 14:33:
Helaas heb ik nog geen review gelezen/youtube filmpje gezien over het opzetten hiervan en de ervaringen.
Op papier zou het niet al te ingewikkeld moeten zijn (alhoewel...?)

Heb de handleiding van Asus gedownload en zie net een beschrijving op p25. Monitoring your USB device e.v. AiDisk p.30, opzetten DDNS domain, etc.

Er is wel een filmpje van over het gebruik van USB i.c.m. de N56U (niet de 66).
De GUI ziet er anders uit, maar ik denk dat er niet veel verschil in zit.

Heb geen wireless apparaten hier, misschien ooit in de toekomst, dat zien we dan wel weer. Dus de antennes gaan er niet op. Ga er van uit dat de router dan niet voor wireless gebruikt kan worden. Zal onder security settings toch voor de zekerheid het pw aanpassen.

Wat wordt er onder System Log vastgelegd? Ook toegang tot de USB drive, door wie/wanneer ?

Thanks
=
Enfin, ik heb 'm dus.
AiDisk gedraaid en na wat prutsen inderdaad kan ik mijn externe USB stick benaderen.
Ik krijg keurig een login scherm aangeboden.

Op de USB stick is een subfolder.
Zowel admin als gebruiker hebben r/w mogelijkheden
Na inloggen is de USB stick te zien, maar dan erop klikken voor subfolder geeft
"De webpagina kan niet worden weergegeven"-melding.

Terwijl wel in AiDisk de subfolder aangegeven is als r/w.

Wat doe ik fout?

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genieter
Mogelijk een tip! Had nog een harde schijf (WD-Green) die uit een overbodige Satelliet reciever kwam en daar heb ik een behuizing voor gekocht bij Conrad, 3,5" SATA HDD USB Bestnr.: 413203 - 89 (24,99)
Beschrijving; Deze complete behuizing is eenvoudig in het gebruik, en is voorzien van alle benodigde functies. Het meest opvallende is zijn automatische standby-functie. Wanneer de harde schijf niet wordt gebruikt, vermindert deze standby-functie het energieverbruik. En de harde schijf wordt ook tegelijk met uw computer compleet uitgeschakeld.
Deze werkt prima op de N66U (NTFS geformateerd) en als de HDD niet wordt aangesproken valt deze na 12 minuten uit en als je op het Buroblad de snelkoppeling van de N66U-HDD aan klikt start hij weer, ook als je inlogt op de N66U, die inmiddels prima werkt op 3.0.0.3.178. :*)
P.s. verwacht geen snelle levering van Conrad, 4 dagen is normaal, ze hebben geen magazijn meer in Nederland!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik wou nog even wat laten weten. Ik heb gisteren TomatoUSB geïnstalleerd en ben aangenaam verrast!

Mijn upstream is zelfs iets verbeterd en de mogelijkheden zijn veel uitgebreider dan met de originele firmware. Daarnaast heeft die firmware zeer uitgebreide loggingmogelijkheden.

Mijn router wordt elke nacht automatisch uitgezet, waardoor ik steeds de historie kwijtraak. Ik heb met TomatoUSB een USB stick aangewezen voor logfiles (kan zelfs naar een SMB share als je wilt!), deze schrijft elk uur een update weg van de logfile waardoor ik nu een historie opbouw die wél compleet is.

Mijn tip aan iedereen die wat tekort komt aan dee originele firmware, neem TomatoUSB :)

Mijn versie: Tomato Firmware 1.28.0000 MIPSR2-100 K26 USB AIO-64K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Sinds gister heb ik mijn Asus RT-N66U ook in de lucht, wat een apparaat zeg! Ik heb 3 jaar een Linksys WRT610 gehad en er eigenlijk nooit echt naar omgekeken, het werkte en was stabiel, voor mij was dat op dat moment prima. Maar meer dan 10-11MB/s kwam er niet uit.

Omdat ik op een gegeven moment wat snellers wilde hebben heb ik eigenlijk zonder me op de forums goed te informeren een Draytek 2130n gekocht. Vooral op basis van het gebruikersdraadje hier op GoT. Geen goede keuze in mijn geval, doordat ik wel 8 of 9 wireless routers in de 2,4ghz band om me heen heb. Daar had ik even niet bij stilgestaan. Verder dan 6MB/s kwam ik niet. En het ergste van alles was dat hij ook gewoon z'n wifi-key vergat te vragen na een reboot. Zo kan iedereen gewoon zo je netwerk op, foutje in de firmware, onbestaanbaar!

Dus daarna echt goed gekeken welke routers snel waren, dat blijkt de Asus te zijn. En die stelt me tot nu toe niet teleur, met de 178-Merlin firmware erop haalde ik net 37,5MB gemiddeld op een file van 1.2gb, over een afstand van 4 meter (line of sight). Nooit gedacht dat dat met wifi mogelijk was!

Zeer tevreden met dit apparaat dus, nu maar hopen dat hij ook lekker stabiel blijkt te zijn als ik andere functies ga gebruiken, dan kan hij helemaal niet meer stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
Na aanleiding van mijn eerder probleem een NVRAM reset uitgevoerd. Alles opnieuw ingesteld en het viel me plots op dat het laden van bv de "LAN" pagina 3 seconden duurt (browser is ergens op aan het wachten en plots staat de inhoud van de pagina in mijn browser). Dit is met elke pagina die ik aanklik.

Ik heb eventjes op Youtube gekeken en zie dat daar de interface wel snel draait. Iemand een idee hoe dit komt? Ik heb versie .178

Edit: Doe net een speedtest op speedtest.ziggo.nl via WIFI en haal 2Mbit/sec :S. Via bedraad haal ik 120Mbit/sec. Met D-link DIR-655 nooit last van gehad.... pffff... O ja, via telnet CPU load bekeken. 0%, dus hij is niet ergens (te) druk mee bezig.

Edit2: Heb mijn NOD32 virusscanner voor web-access (HTTP/HTTPS, etc) uitgezet want herinnerde me dat het op de MAC wel goed ging. Zit nu onder bootcamp en toen viel het me pas op. Nu is het laden van Asus web-pagina's iig een stuk sneller.

Edit3: Het blijkt dat alleen mijn 2.4GHz band niet goed werkt. De 5GHz werkt oke. Wel 'grappig' is dat elke device (twee Android telefoons, twee iPads, een iMac en een laptop) allemaal rond de 2Mbit/sec halen op 2.4GHz. Wat ik geprobeerd heb: Ander kanaal (checken met WIFI analyser op android), output power veranderd, antennes verdraaid, NV-ram reset, downgraden naar .112, Rebooten, power-cyclen, andere encryptie methoden geprobeerd, guest netwerk aan/uit, enz. Niks helpt. Iemand verdere tips?

[ Voor 60% gewijzigd door Anteros op 27-08-2012 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
Eergisteren dit apparaat gekocht. Het ging mij met name of het gebruik van een USB drive zodat ik die kan sharen. Dat gaat níet vanzelf, dan kan ik verklappen,althans bij mij niet. Het is niet te geloven, maar ik denk dat ik er alles bij elkaar een uurtje of 12-14 uur mee bezig geweest ben. Dat had ik min of meer al verwacht: de beschrijving in de handleiding omtrent dit punt is heeel summier (iets dat ik al surfend elders ook gelezen heb).
Er is een filmpje op Internet omtrent het instellen van een USB drive als netwerk drive(Asus RT-N56U USB FTP). De maker heeft mede ook naar aanleiding van mijn vraag een update geplaatst v.w.b. de N66U.
Na zo'n kleine 10x opnieuw alles instellen, resetten, weer instellen, weer resetten en rebooten tussendoor, heb ik de moed opgegeven.
Vanmorgen had ik geen verbinding meer met Internet. Na terugzetten naar 'Factory Defaults', alles opnieuw ingesteld en nóg maar eens dat USB gebeuren geprobeerd. Kan het dromen... ;)

Deze keer lukt het eindelijk!

Het functioneren blijf ik twijfelachtig vinden.
Je logt in op je usb-schijf : gebruikersnaam+pw opgeven.
Prima, dat werk.
Je klikt op een folder: geen toegang, IE geeft de bekende foutmelding Webpagina kan niet gevonden worden.
Opnieuw inloggen (FTP-link+pw)
Nu kan je wel toegang tot die folder krijgen.
In de folder is een subfolder, die klik je aan, want daar moet je uiteindelijk zijn
Wegpagina kan niet gevonden worden! zucht...
Weer inloggen/pw, nu kan je wel bij de sub-subfolder en krijg je de inhoud te zien.

Per folder opnieuw inloggen.

Hoe ik dat moet oplossen weet ik niet.

Onhandig - en ja R/W authorisatie voor die sub-subfolder.

oh ja, de usb stick verschijnt NIET onder \\Netwerk (althans, bij mij niet)
iets er naar toe kopiëren - tja...
Ding gewoon op je pc aansluiten.
=

[ Voor 4% gewijzigd door tww62 op 26-08-2012 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genieter
mrwul schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 14:39:
oh ja, de usb stick verschijnt NIET onder \\Netwerk (althans, bij mij niet)
iets er naar toe kopiëren - tja...
Ding gewoon op je pc aansluiten.
Vraagje, omdat ik daar ook problemen mee had, het netwerk... staat dat op Thuis- of op Openbaar- netwerk, de mijne stond op het laatste en toen lukte het me ook niet, op Thuisnetwerk zag ik wel ASUS-USB / HDD die op de N66U is aangesloten en daar kon ik een snelkoppeling van maken op mijn Buroblad of vandaar waar je ook maar wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabor
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 00:46
Iemand een tip voor goeie 7+dBi dual band antennes?

Kepi_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motaro

Motaro

redah schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 11:09:
En voor mensen die écht hun powersettings boven de 100mW willen zetten:

Log in via telnet en voer de volgende commando's uit:

nvram set pci/1/1/ccode=US
nvram set pci/2/1/ccode=US
nvram set wl0_country_code=US
nvram set wl1_country_code=US
nvram set regulation_domain=US
nvram set regulation_domain_5G=US
nvram commit

Nu is je router Amerikaans, en kun je de power tot 500mW zetten (gewoon via de web interface), en zie je daadwerkelijk verschil in programma's als inSSIDer _/-\o_

Kleine kanttekening: Je raakt de mogelijkheid om kanaal 12 en 13 te gebruiken kwijt.
dat is raar ik heb dit ook gedaan en ik kan hem gewoon op 12 en 13 zetten zelf heb ik hem heel tijd op 13 staan en heb het op 2x350mW staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen
Ik niet:S Ik krijg helemaal geen keuze meer welk kanaal ik wil...
Pagina: 1 ... 7 ... 30 Laatste