•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
ASUS RT-N66U Firmware Version 3.0.0.4.372
Fixed:
1. Fixed AiCloud vulnerability related bugs.
2. Underline "_" can now be acceptable in device name and computer name.
3. Hide Broadcast option in PPTP VPN server when it is disabled.
4. Fixed multicast IPTV related issues in PPPoE/PPTP/L2TP connection.
5 .Fixed parental control offset issue in IE.
6. Fixed 3G dongle related issue.
7. Hide ASUS DDNS description when selecting 3rd party service.
8. Fixed script error 'invalid argument on IE'
9. Fixed smart sync JS error
10. Fixed JST time zone issue.
Added:
1. Upgraded the wireless driver and supported 5GHz explicit Tx beamforming.
2. Disk scan feature. It is in external USB disk status tab in network map.
3. Support Sandisk Cruzer flash drive with both CD-ROM and flash disk interface.
4. Auto adjust time zone in internet setup wizard process.
5. PPTP VPN server status GUI
6. Recognized .rmvb files as video format in media server.
7. Show more detail information in USB application install process.
IPv6
1. Fixed PPP IPv6 global address retrieval
2. added DHCP-PD option
3. Added LAN DHCPv6 server
4. Added network status GUI.
5. Added option domain name if available
3G/4G dongles
1. Support Yota LTE dongle LU150
2. Support ZTE LTE dongle MF821
3. Support 3G dongle Q110
Toch wel prettig om ook gewoon een firewall op IPv6 te kunnen zetten (dankzij ssh toegang en de scripting functie die merlin toevoegt).
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Volgens een poster op de frontpage is die van Merlin op een beta gebaseerd en bestaat dit issue nog steeds.Orion84 schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 09:07:
Die was al verwerkt in de laatste Merlin firmware (althans, de merlin firmware die ik gisteren installeerde op mijn AC66U had ook al dit versienummer).
Toch wel prettig om ook gewoon een firewall op IPv6 te kunnen zetten (dankzij ssh toegang en de scripting functie die merlin toevoegt).
[ Voor 8% gewijzigd door Tomba op 17-07-2013 09:19 ]
De changelog spreekt inderdaad dat het gebaseerd is op pre-release code van 3.0.0.4.372.Tomba schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 09:18:
[...]
Volgens de frontpage is die van Merlin op een beta gebaseerd en bestaat dit issue nog steeds.
Dus hopelijk is er binnenkort wel een nieuwe merlin-versie.
-
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
En zo te zien ben ik niet de enige: http://forums.smallnetbui...thread.php?t=11860&page=3
nieuws: 'Asus-routers zijn kwetsbaar door gaten in AiCloud-software' - update
Verder is dit topic voor zowel de AC als de N router aangezien ze niet veel van elkaar schelen.
🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+
Net getest voor je :JPtjeeNL schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 12:27:
Iemand die de nieuwe firmware voor de RT-N66U al heeft draaien? Kan die gene bevestigen of een gastverbinding niet bij de PC's kunnen van het standaard netwerk? Er zat namelijk een firmware bug in de versies na 4.260, dus ik moest terug naar 4.260. Na het uitkomen van die security fix wil ik toch wel graag de nieuwe firmware erop draaien.
N66U voorzien van 3G Dongle + USB stick 2Gb deze geshared en naast het admin account een 'gast' account aangemaakt.
SSID Wifinetwerk: WieFie
SSID Gastnetwerk: WieFie-Gast
Dell laptop en HP laptop hier om e.a. te testen. Op beide laptops een map geshared met alle rechten.
Komt er kortweg op neer dat in beide netwerken Asus usb Stick share kunnen benaderen. Wel zul je met een account in moeten loggen om de shares te openen.
Als laptops 1 en 2 in het Wiefie-Gast hangen kunnen ze elkaars share zien. Ditzelfde geldt ook voor het WieFie-netwerk. Beide shares zijn te zien op beide apparaten.
Zodra beide laptops op een apart Wifi netwerk zitten dan zijn de shares niet benaderbaar.
Dat is volgens mij wat je wilde weten

Wat ik alleen niet snap is dat de inlogpagina van de router wel beschikbaar is. Het mooiste zou zijn dat je wel aan kan melden maar ter beveiliging niet op de router zelf kan inloggen.
Als er nog meer getest moet worden dan hoor ik het wel. Zit nu op het werk zo'n apparaat te configureren voor een externe locatie dus beetje tweaken is niet zo erg.
[ Voor 10% gewijzigd door Frostbite op 17-07-2013 14:12 ]
🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+
Ik heb dyslexie, hierdoor is mijn schrijftaal niet helemaal correct. Stoor je er niet aan, doe ik zelf wel:)
Ik zoek een vervanger voor de 4200 om het bereik te vergroten.
Gaat deze Asus daadwerkelijk meer bereik bieden?
Wat kan ik hier aan doen om dit te verbeteren?
Wat ik vooral merk is dat tablets een matig ontvangst hebben (in tuin/1e verdieping). Laptops hebben met de 4200 wel een goed ontvangst. Zal het beter bereik van deze asus meerwaarde bieden?Blisterin_Bull schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 14:24:
Het bereik van de E4200 is best goed... als je de officiele firmware gebruikt. Maar die is wel relatief brak op alle andere vlakken. Draadloos ontvangst met dd-wrt en tomato is altijd minder vanwege de niet geoptimaliseerde open-source drivers. Dus als je van plan was deze router te kopen en daarop ook dd-wrt of tomato te installeren zal je er hoogstwaarschijnlijk niet veel mee winnen. Als je de merlin mod installeert hou je wel de betere ontvangst via draadloos. Ik heb zelf sinds twee dagen de nieuwe RT-AC56U en alhoewel die 2x2 antenne heeft (300Mbit ipv 450Mbit) heb ik nagenoeg even sterk signaal op m'n telefoon (galaxy s2). Heb em eerlijk gezegd meer gekocht voor de veel sterke cpu voor bedraad netwerk toepassingen.
Check hier voor router ranks. Gebruik de dropdown menu voor de andere tests.
Jammer dat er geen filter voor het bereik tussen zit...Blisterin_Bull schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 15:55:
Tablets hebben vaak maar één interne antenne. Een beetje laptop heeft er twee en sommige high-end laptops met Intel Extreme of Killer wifi chips hebben er drie. Vandaar dat laptops vaker een betere ontvangst hebben. Zowel de zender (router) als de ontvanger (wifi apparaat) moeten dus goede antennes hebben.
Check hier voor router ranks. Gebruik de dropdown menu voor de andere tests.
Maar goed, nummertjes zijn goed voor een algeheel beeld. In een flat met dikke betonnen muren is het vaak mnder. Zo heb ik op maar 8 meter afstand, maar met één dikke betonnen met en stalen legering nog maar 2-3 streepjes ontvangst met zowel de E4200, N66u en AC56u. Maar dat is op m'n telefoon, heb voor de rest ook geen andere wifi apparaten dus zo erg is het niet.
[ Voor 58% gewijzigd door Blisterin_Bull op 18-07-2013 16:08 ]
Ik denk daarom dat het handigste is om deze router te proberen, en als er geen winst is m.b.t. het bereik deze weer te retourneren.Blisterin_Bull schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 16:05:
Als je op de routers in de tabel klikt kan je de volledige reviews lezen. Daar staat wel hoe ze getest hebben qua afstand en muur ertussen enz.
Maar goed, nummertjes zijn goed voor een algeheel beeld. In een flat met dikke betonnen muren is het vaak mnder. Zo heb ik op maar 8 meter afstand, maar met één dikke betonnen met en stalen legering nog maar 2-3 streepjes ontvangst met zowel de E4200, N66u en AC56u. Maar dat is op m'n telefoon, heb voor de rest ook geen andere wifi apparaten dus zo erg is het niet.
Wow! Super uitgebreid, bedankt! Dus als ik het goed begrijp, als X op WieFie zit en Y op WieFie-gast, kunnen ze elkaar niet zien? Dat was namelijk een firmware bug van een paar maanden terug. Die zouden ze fixen, maar de changelogs zijn te 'algemeen' om eruit te halen of ze die bug gefixt hebben.Sc0rPi0N schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 13:51:
[...]
Net getest voor je :
N66U voorzien van 3G Dongle + USB stick 2Gb deze geshared en naast het admin account een 'gast' account aangemaakt.
SSID Wifinetwerk: WieFie
SSID Gastnetwerk: WieFie-Gast
Dell laptop en HP laptop hier om e.a. te testen. Op beide laptops een map geshared met alle rechten.
Komt er kortweg op neer dat in beide netwerken Asus usb Stick share kunnen benaderen. Wel zul je met een account in moeten loggen om de shares te openen.
Als laptops 1 en 2 in het Wiefie-Gast hangen kunnen ze elkaars share zien. Ditzelfde geldt ook voor het WieFie-netwerk. Beide shares zijn te zien op beide apparaten.
Zodra beide laptops op een apart Wifi netwerk zitten dan zijn de shares niet benaderbaar.
Dat is volgens mij wat je wilde weten
[afbeelding] Zoiets
Wat ik alleen niet snap is dat de inlogpagina van de router wel beschikbaar is. Het mooiste zou zijn dat je wel aan kan melden maar ter beveiliging niet op de router zelf kan inloggen.
Als er nog meer getest moet worden dan hoor ik het wel. Zit nu op het werk zo'n apparaat te configureren voor een externe locatie dus beetje tweaken is niet zo erg.
Het gaat er bij mij puur om dat netwerk A niet bij netwerk B kan. Als ze onderling niet zouden kunnen communiceren op het gastnetwerk zou dat mooi meegenomen zijn, maar ik denk dat we daar een Enterprise router voor aan moeten schaffen met VLAN's.
Ja idd, die zouden ze ook het beste bij het gastnetwerk niet zichtbaar moeten maken. Oh, ook zakelijk in gebruik? Ben benieuwd of ze vaak gebruikt worden door bedrijven. Ze zijn natuurlijk relatief goedkoop vs performance.
Raar genoeg werkt dit apparaat voor geen meter in mijn zeer kleine thuisnetwerk, ik ben aangesloten bij Ziggo en heb een 120Mb/s abbonement, tussen de router en het grote boze internet zit een ubee evm3200.
Om de een of andere reden vermoed ik dat die Ubee EVM3200 voor de problemen zorgt maar ik heb geen idee hoe ik dit moet debuggen. Als ik direct mijn computer aan de modem hang kan ik de volle snelheid halen, dit werkt ook met de oude router.
Ik heb al een keer de router terug gestuurd en een nieuwe gekregen en heb exact hetzelfde probleem weer. Soms werkt de router echter wel correct en ook op volle snelheid. Op dit moment heb ik een onstabiele verbinding met pieken tot 10Mb/s maar het grootste deel van de tijd tussen de 1-2Mb/s.
Dit geld voor zowel bedraad als draadloos, ik ben echt door de ideen heen waar dit aan kan liggen.
Van wat ik hier getest heb klopt het inderdaad. Het interne en gastnetwerk zijn gescheiden.JPtjeeNL schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 19:01:
[...]
Wow! Super uitgebreid, bedankt! Dus als ik het goed begrijp, als X op WieFie zit en Y op WieFie-gast, kunnen ze elkaar niet zien? Dat was namelijk een firmware bug van een paar maanden terug. Die zouden ze fixen, maar de changelogs zijn te 'algemeen' om eruit te halen of ze die bug gefixt hebben.
Het gaat er bij mij puur om dat netwerk A niet bij netwerk B kan. Als ze onderling niet zouden kunnen communiceren op het gastnetwerk zou dat mooi meegenomen zijn, maar ik denk dat we daar een Enterprise router voor aan moeten schaffen met VLAN's.
Zakelijk is een groot woord op die locatie (1 kamer). Er staat nu een Experiabox met een zeer klein draadloos bereik. De expreria box verzorgt straks alleen de telefoon- en externe internetverbinding. De Asus mag het (draadloze) netwerkgedeelte doen.Ja idd, die zouden ze ook het beste bij het gastnetwerk niet zichtbaar moeten maken. Oh, ook zakelijk in gebruik? Ben benieuwd of ze vaak gebruikt worden door bedrijven. Ze zijn natuurlijk relatief goedkoop vs performance.
🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+

Ik heb de router gelijk geflashed met de laatste Merlin en moet zeggen dit Donkere Riddertje is een openbaring.
Overall in huis zeer goed signaal, hoge download snelheden en belangrijkste de laaste 24 uur geen enkele dropout gehad
Goed om te horen! Gaan we binnenkort maar weer updaten! Nogmaals bedankt voor de uitgebreide tests!Sc0rPi0N schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 11:46:
[...]
Van wat ik hier getest heb klopt het inderdaad. Het interne en gastnetwerk zijn gescheiden.
[...]
Zakelijk is een groot woord op die locatie (1 kamer). Er staat nu een Experiabox met een zeer klein draadloos bereik. De expreria box verzorgt straks alleen de telefoon- en externe internetverbinding. De Asus mag het (draadloze) netwerkgedeelte doen.
Wel nieuwsgierig of er een manier is om de router alsnog op 500mw te krijgen? 200mw is nu de max met Merlin en US settings en ook genoeg voor mij in huis maar ben gewoon benieuwd of er ECHT nog 500mw uit te krijgen is. Je zou het bijna moeten meten aan de antenne om zeker te zijn.
De mijne kan je zelfs zonder tweaks op 1000 zetten.Alcje schreef op zondag 21 juli 2013 @ 13:59:
Ik krijg hem idd ook niet hoger dan 200. Sommige zeggen dat ze hem wel op 500 hebben staan echter is mij dit nog niet gelukt!
Of er veel verschil is weet ik niet.
Net even getest als je de DLNA Media Server aan hebt staan is al de media dus ook bereikbaar via het gast netwerk.Sc0rPi0N schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 13:51:
[...]
Dat vind ik een beetje jammer aangezien ik daar al mijn zelf gemaakte foto's en film's op heb staan.
Verwijderd
Het enige wat ik merk als ik ga opschroeven, is dat de snelheid afneemt. Staat nu gewoon standaard op 2.4/100, en de 5.0/120. Geeft bij mij in ieder geval de beste resultaten.sn0w13 schreef op zondag 21 juli 2013 @ 14:51:
[...]
De mijne kan je zelfs zonder tweaks op 1000 zetten.
Of er veel verschil is weet ik niet.
Dat hoort niet lijkt mij! Denk dat je dat het beste even kunt melden bij ASUS.NIMIC schreef op zondag 21 juli 2013 @ 17:54:
[...]
Net even getest als je de DLNA Media Server aan hebt staan is al de media dus ook bereikbaar via het gast netwerk.
Dat vind ik een beetje jammer aangezien ik daarmee al mijn zelf gemaakte foto's en film's op heb staan.
Iemand?pitchdown schreef op maandag 22 juli 2013 @ 15:56:
M.b.t. bereik van deze router...wat presteert beter, de stock-firmware of de merlin-firmware?
In principe is het bereik van beide firmwares hetzelfde, beiden maken namelijk gebruik van dezelfde drivers.pitchdown schreef op maandag 22 juli 2013 @ 15:56:
M.b.t. bereik van deze router...wat presteert beter, de stock-firmware of de merlin-firmware?
In de Merlin firmware zitten verschillende verbeteringen en tweaks die je hier kunt vinden:
http://www.lostrealm.ca/tower/node/79
Een zip bestand slikt hij blijkbaar niet

[ Voor 11% gewijzigd door jostefa op 23-07-2013 10:30 ]
Verwijderd
Lijkt mij logisch als je acces intranet hebt aanstaan. Zet dat even uit in je guest network.NIMIC schreef op zondag 21 juli 2013 @ 17:54:
[...]
Net even getest als je de DLNA Media Server aan hebt staan is al de media dus ook bereikbaar via het gast netwerk.
Dat vind ik een beetje jammer aangezien ik daar al mijn zelf gemaakte foto's en film's op heb staan.
Ik heb TX Power inmiddels weer op 80 en 100 gezet.
Zijn dit waarden om zorgen over te maken?
Access intranet staat en stond uit.Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 22:49:
[...]
Lijkt mij logisch als je acces intranet hebt aanstaan. Zet dat even uit in je guest network.
Er staat niets te down of uploaden, heb 3,8Mbit up en 94Mbit down.
Wat is dat toch? Mijn oude linksys met tomato ging steeds vlot, zelfs al was de lijn in gebruik. Deze is een stuk sneller via LAN, ok er zit grafisch wat meer in... maar zoveel nu ook weer niet.
Iemand tips?
[ Voor 11% gewijzigd door poing op 24-07-2013 09:53 ]
Ik zoek echter voor de uithoeken nog een goede rang-extender voor zowel 2.4 GHz als 5 GHz i.c.m. deze N66U.
Iemand nog een suggestie voor deze combinatie?
Advanced - LAN - DHCP Server
Hier kan ik idd een static-adress toevoegen voor een cliënt.Blisterin_Bull schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 15:31:
Volgens mij op dezelfde plek als de stock firmware:
Advanced - LAN - DHCP Server
Ik wil echter een een static dns-entry aanmaken.
https://github.com/RMerl/.../wiki/Custom-config-files
-
Ik probeer nu nog een windows-domein toe te voegen.
Ik heb dit op dezelfde manier gedaan middels de dns.masq-file:
address=/domain.local/192.168.2.200
Na een reboot van de router is echter domain.local nog niet resolven via de router.
Moet dit anders of in een ander bestand?
Kijk naar de pijl. Zelf niet geprobeerd, maar volgens mij is dat de setting:pitchdown schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 15:33:
[...]
Hier kan ik idd een static-adress toevoegen voor een cliënt.
Ik wil echter een een static dns-entry aanmaken.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/87381558/test2.png
Echter zit ik nog met de domain.local entry.
Iemand een idee?
Is hier een mogelijkheid voor binnen de Merlin-firmware?
Daarnaast heb ik een 10-tal static dhcp-entries aangemaakt vanuit de console.
Deze worden echter niet op basis hiervan toegewezen.
Iemand ervaring ermee hoe dit kan?
Edit : DHCP-entries opgelost door een upgrade naar de laatste firmware van Merlin (gisteren uitgekomen - versie 372-31).'
Vraag blijft open m.b.t. verwijderen bestaande dhcp-leases
[ Voor 62% gewijzigd door pitchdown op 25-07-2013 15:24 ]
Ik haalde zelfs temperaturen van 72 graden, echter met de RT-AC66Upitchdown schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 23:14:
Ik zie dat mij radio`s voor 2.4 GHz en 5 GHz beide rond 62 graden worden.
Ik heb TX Power inmiddels weer op 80 en 100 gezet.
Zijn dit waarden om zorgen over te maken?
Ik heb inmiddels TX Power ook maar weer terug gezet op 100 !
Ik weet niet wat ie kan hebben.
Lijkt me toch logisch dat Asus er rekening mee heeft gehouden dat het koelblokje dat wel moet kunnen koelen.
Als ie dat niet aankan, moeten ze hogere TX waarden afblokken in de firmware !
Lijkt me niet dat ze voor de USA andere versies maken?
Ik heb de Asus als router via een netwerkkabel aan de Fritzbox van xs4all gehangen. De internetconnectie loopt echt als een zonnetje in huis. Sites worden veel sneller geladen dan via de fritzbox. Hulde aan Asus!
Waar ik echter mee blijf zitten is het volgende: de router staat ingesteld in "Wireless Router Mode".
Firmware geupdate met de laatste versie die bij Asus op de site staat.
Mijn NAS van Synology wordt echter niet als client geregistreerd als ik de ethernetkabel overprik vanuit de Fritzbox naar de Asus.
Aangesloten op de Fritzbox kan ik via externe toegang (portforwarding) wel toegang krijgen tot mijn NAS, maar dan kan ik weer geen netwerkfolders toewijzen.
Zie ik nou een instelling over het hoofd?
Graag jullie hulp, ben vanavond al alle instellingen aan het doorlopen geweest, maar ik kom er gewoon niet verder mee.
Groet, Bart
Zijn er mensen die dit ook gebruiken en hoe zijn de ervaringen?
Het kan ook simpel: WAN -> Internet Connection -> "Connect to DNS server automatically" -> No -> DNS entry 1 en DNS entry 2 invoegenpitchdown schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 14:21:
Ik ben binnen de merlin-firmware op zoek naar een optie om een static dns-entry toe te voegen.
Waar en hoe kan ik dit doen?
Wat werkt niet goed? Gebruik static DHCP al ruim een jaar probleemloos, zowel bij de stock als de Merlin builds.pitchdown schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 08:44:
Ik ben nog wat aan het stoeien geweest met de DHCP-leases en static-dhcp. Dit werkt (ook in de laatste firmware) niet heel goed.
Zijn er mensen die dit ook gebruiken en hoe zijn de ervaringen?
Laatste releases van Merlin zijn wat mij betreft wel wisselend in kwaliteit, laatste versie (372.31) er maar weer afgegooid en vervangen door (372.30). Laatste wil niet stabiel werken met Airplay, twee versies terug ook niet, 372.30 geen problemen. Meer mensen problemen met Airplay icm Merlin?
[ Voor 54% gewijzigd door Yeroen76 op 26-07-2013 10:52 ]
Betreft DNS:Yeroen76 schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 10:43:
[...]
Het kan ook simpel: WAN -> Internet Connection -> "Connect to DNS server automatically" -> No -> DNS entry 1 en DNS entry 2 invoegen
[...]
Wat werkt niet goed? Gebruik static DHCP al ruim een jaar probleemloos, zowel bij de stock als de Merlin builds.
Laatste releases van Merlin zijn wat mij betreft wel wisselend in kwaliteit, laatste versie (372.31) er maar weer afgegooid en vervangen door (372.30). Laatste wil niet stabiel werken met Airplay, twee versies terug ook niet, 372.30 geen problemen. Meer mensen problemen met Airplay icm Merlin?
ik heb dit gedaan middels dnsconf.-file. Het gaat nl. om interne dns-enties. Deze setting die jij bedoeld gaat om de externe dns-server van je ISP.
Betreft DHCP:
Wat gaat er mis. Ik heb enkele DHCP-entries aangemaakt, alleen de betreffende cliënt krijgt toch een ander ip-adress dan is aangegeven. Dit gaat mis met verschillende cliënts.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Klopt, een quatro-check.Orion84 schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 12:17:
En je hebt al ge-triple-checkt dat het mac adres correct is overgenomen, dus ook het mac adres van de juiste interface? Het LAN mac invullen en dan via WiFi verbinden gaat natuurlijk niet het gewenste resultaat geven.
Gaat ook op meerdere clïents mis.
Is het sowieso mogelijk dat de router opnieuw te laten zoeken naar devices zodat alle nieuwe clïents in de lijst komen te staan?
In de lijst waar je de manual dhcp adressen invult komen in het dropdown menu automatisch de actueel verbonden cliënts (met hun mac adressen) te staan. Via de knop Cliënts op het startscherm (Network Map) kun je ook een overzicht krijgen, daar zit ook een Refresh knop. Bedoel je dat?pitchdown schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 12:25:
[...]
Is het sowieso mogelijk dat de router opnieuw te laten zoeken naar devices zodat alle nieuwe clïents in de lijst komen te staan?
KloptYeroen76 schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 12:40:
[...]
In de lijst waar je de manual dhcp adressen invult komen in het dropdown menu automatisch de actueel verbonden cliënts (met hun mac adressen) te staan. Via de knop Cliënts op het startscherm (Network Map) kun je ook een overzicht krijgen, daar zit ook een Refresh knop. Bedoel je dat?
Maar dit levert geen oplossing op voor Static IP-adressen tot op heden.
Heb nu echter 2 vraagjes:
-Na de nieuwste firmware geïnstalleerd te hebben zie ik bij Wireless->General->Wireless Mode een nieuwe checkbox met omschrijving "Optimized for Xbox". Wat doet deze? Ik heb een Xbox 360 met Xbox Live waar ik regelmatig online mee game, maar verandert er überhaupt iets als ik deze checkbox aanvink? En wat met de overige apparaten in huis?
-Als Telenet-klant (België) zit ik met een modem/router-combo opgescheept die me gelukkig een DMZ kan laten instellen. Natuurlijk wil ik mijn N66U in Telenet's modem/router DMZ plaatsen ("192.168.0." is vast en kan ik niet wijzigen, dus die 0 moet ik er maar bijnemen zekers). Hoe kan ik echter mijn Asus op dit IP instellen? Ik neem aan dat ik in het tabblad "WAN" moet zitten van de Asus?
Eventueel is het wel handig om de telenet router en Asus zo in te stellen dat ie niet van IP wijzigt bij een reboot. Dus een statische DHCP lease instellen in de Telenet router, of de Asus handmatig een WAN IP in de juiste range geven ipv DHCP.
Ja sorry ik had me beter moeten verduidelijken: met...Orion84 schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 16:29:
192.168.0 is geen IP, daar moet nog een blokje achter. Dus zoek gewoon op welk ip in die range is toegekend aan de WAN kant van je Asus en stel dat in als DMZ host in je Telenet router.
Eventueel is het wel handig om de telenet router en Asus zo in te stellen dat ie niet van IP wijzigt bij een reboot. Dus een statische DHCP lease instellen in de Telenet router, of de Asus handmatig een WAN IP in de juiste range geven ipv DHCP.
...bedoelde ik dat ik enkel het laatste veld (dat ik hier niet noemde) kon wijzigen en 192.168.0 onwijzigbaar was, waar ik me een beetje zorgen maakt om de 0.Chris5488 schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 16:13:
192.168.0." is vast en kan ik niet wijzigen, dus die 0 moet ik er maar bijnemen zekers
Maar bedankt voor de uitleg, ik heb nu dus 192.168.0.1 voor Telenetmodem met 192.168.0.100 als DMZ en tevens WAN IP voor Asus. In de Asus vervolgens nog 255.255.255.0 als Subnet Mask en 192.168.0.1 als Default Gateway. DNS Servers heb ik er van OpenDNS ingevuld. LAN IP van de Asus 192.168.1.1 met die range in Asus' DHCP
Goed? Of kan het nog beter? Het werkt alleszins maar hoe kan ik checken dat de DMZ ook werkt en alles goed doorkomt? Xbox werkt probleemloos bij automatische instellingen maar als ik de Xbox in Asus' DMZ plaats zijn er plots wél connectiebelemmeringen (Moderate NAT). Raar?
Mijn bedoeling is om die Telenet-router/modem enkel als modem dienst te laten doen. Wireless staat volledig uit en verder staan "Blokkeer gefragmenteerde IP pakketten", "Firewall bescherming", "UPnP" allen uit. Verder is er niets in te stellen behalve het Lan-subnet, DMZ en portforwarding.DevilsProphet schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 13:06:
Is het niet mogelijk om de telenet-modem als bridge te gebruiken in plaats van als router? Want zoniet blijft de telenet-router als zwakke schakel tussen uw lokaal netwerk en het internet.
Ik hoop het op mijn manier correct te hebben gedaan (zie hoger).
Ik doe hetzelfde met een ADSL-router, namelijk die als modem-only gebruiken. Daardoor krijgt mijn Asus een internet-IP-adres aan de WAN-zijde, en is het routergedeelte van de ADSL-router volledig omzeild en uitgeschakeld. Is dat bij u dan ook het geval?Chris5488 schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 14:20:
[...]
Mijn bedoeling is om die Telenet-router/modem enkel als modem dienst te laten doen. Wireless staat volledig uit en verder staan "Blokkeer gefragmenteerde IP pakketten", "Firewall bescherming", "UPnP" allen uit. Verder is er niets in te stellen behalve het Lan-subnet, DMZ en portforwarding.
Ik hoop het op mijn manier correct te hebben gedaan (zie hoger).
WAN IP in de Asus is 192.168.0.100 en niet 84.---.---.--- (houdt de Telenetrouter voor zich) als dat is wat je bedoelt. Ik zie echter niet hoe ik de Telenetrouter totaal buitenspel zou kunnen zetten. Ik vrees echter dat dit buiten dit topic aan het vallen is.DevilsProphet schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 16:35:
[...]
Ik doe hetzelfde met een ADSL-router, namelijk die als modem-only gebruiken. Daardoor krijgt mijn Asus een internet-IP-adres aan de WAN-zijde, en is het routergedeelte van de ADSL-router volledig omzeild en uitgeschakeld. Is dat bij u dan ook het geval?
Thanks HerbieVerwijderd schreef op maandag 27 mei 2013 @ 19:20:
Heb afgelopen vrijdag de RT-N66U van CD-rom-land (€119,90) ontvangen (19:30 besteld, volgende dag om 13:30 binnen, dit werkte dus echt zo snel als beloofd).![]()
Snelheid draadloos viel mij initieel erg tegen. Haalde 50Mb/s, weliswaar zo'n 20 Mb/s sneller dan met oude D-Link Dir-855 maar dat moet draadloos toch veel sneller kunnen.![]()
Configuratie:
- Router met orginele Asus firmware 30.0.0.4.354, is geplaatst in meterkast.
- Laptop Dell Inspiron 15R SE (2013) met Windows 8 en Centrino N2230 (max 300Mb/s) WiFi Card en werkt alleen in de 2,4Ghz.
- Ziggo Alles in 1 Extra 120Mb/s max. (haal deze snelheid ook daadwerkelijk bedraad).
- Metingen verricht met Eweka en Speedtest.net en proggie InSSider (niet gelijktijdig gebruiken!).
- Voor sterktemeting ook GSM App WiFi analyser (dBm) gebruikt.
- Draai na allerlei testen nu draadloos in een werkgebied die ligt tussen de 100 en 120Mb/s!
Mijn bevindingen:
De RT-N66U is een dualband router en werkt in auto stand altijd op 20Mhz bandbreedte.
De Centrino Card moet ook van 20Mhz naar automatisch ingesteld worden (deze schakelt dan wel naar 40Mhz), zie link 1.
Als je de boel niet instelt op 40Mhz bandbreedte heb je geen 2 zendende kanalen! (goed zichtbaar met Inssider.)
(Edit) Een ander voorwaarde voor 40Mhz channel bonding is WPA2-PSK. WEP en WPA-TKIP gooien ook roet in het eten (zie link 2).
Heb kanaal 1 ingesteld en router gooit dan zelf kanaal 5 erbij. Heb de 2 andere niet overlappende kanalen 6 en 11 ook getest, maar deze presteren bij mij minder.
Signaalsterkte met InSSider is -41RSSI, met router in meterkast (deuren dicht) en laptop in woonkamer op zo'n 10 meter afstand, deur naar woonkamer gesloten en er zit een sterkere keuken gipsmuur tussen.
Vermogen instellen op 200mW maakt wel degelijk uit. Apart is dat de signaalsterkte op InSSider niet verandert, maar de performance schiet wel met zo'n 25% omhoog.
GSM App WiFi analyser ziet extra kanaal 5 niet! Je ziet wel de sterkte uitgedrukt in dBm's.
Ben voornemens de WiFi card te vervangen door een Centrino N6300 (max 450Mb/s, werkt ook op de minder drukke 5Ghz). Per 1 juli gaat ziggo Alles in 1 Extra van 120Mb/s naar 180Mb/s max.
Linkje:
1. http://www.intel.com/supp...apkw=wireless+performance
2. http://www.intel.com/support/wireless/sb/CS-030709.htm
Mijn RT-AC66U met Merlin firmware zingt nu als een zonnetje omdat hij nu wel multichannels biedt
Nogmaals superrrrrr bedankt voor de uitleg
Verwijderd
Graag gedaan!!!Check_Mate schreef op zondag 28 juli 2013 @ 00:43:
[...]
Thanks Herbie![]()
![]()
Mijn RT-AC66U met Merlin firmware zingt nu als een zonnetje omdat hij nu wel multichannels biedt![]()
Nogmaals superrrrrr bedankt voor de uitleg![]()
![]()
- Welke wifi snelheden haal je met bv speedtest.net?
Welke snelheden moet je kunnen halen op 40 mhz?Check_Mate schreef op zondag 28 juli 2013 @ 00:43:
[...]
Thanks Herbie![]()
![]()
Mijn RT-AC66U met Merlin firmware zingt nu als een zonnetje omdat hij nu wel multichannels biedt![]()
Nogmaals superrrrrr bedankt voor de uitleg![]()
![]()
Zal dit 5 Ghz snelheden voorbij streven?
[ Voor 23% gewijzigd door pitchdown op 28-07-2013 16:13 ]
Verwijderd
Bandbreedte van 40Mhz (1 van de voorwaarden voor dual-channel) geldt voor zowel de 2,4Ghz als de 5Ghz zendfequentie.pitchdown schreef op zondag 28 juli 2013 @ 16:04:
[...]
Welke snelheden moet je kunnen halen op 40 mhz?
Zal dit 5 Ghz snelheden voorbij streven?
Dual channel 2,4Ghz haal ik 110Mb/s download speed. 5Ghz heb ik nog niet kunnen testen, maar zou in theorie iets sneller moeten zijn ja mits de afstand tot de router niet te lang is want dan is 2,4Ghz weer sneller.
Bedankt voor je antwoord.DevilsProphet schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 08:02:
Ik heb mijn Fritzbox ingesteld als bridged modem, om dan in mijn Asus een PPPoE-sessie over ADSL op te starten met de Fritzbox als modem. Om VOIP nog werkende te houden op mijn Fritzbox heb ik dan in de VOIP-configuratie ingesteld dat de Fritzbox voor VOIP een aparte PPPoE-sessie moet starten in plaats van die van de Fritzbox-als-router te gebruiken, want hij staat niet meer ingesteld als router.
Gelukkig heb ik een dag na mijn vraag mijn glasvezelverbinding actief gekregen. Kon dus de Asus als datarouter aansluiten op het glasmodem. De NAS heb ik toen ook definitief omgehangen.
Ik wist alleen niet dat je een NAS niet gewoon kunt patchen, je moet nog een programmaatje starten om de NAS binnen je nieuwe netwerk bekend te maken. Gelukkig was dit de oplossing om daarna snel alles te kunnen regelen. NAS is nu zowel intern als extern benaderbaar en drivemappings kunnen goed worden gemaakt.
De Asus loopt als een trein. Data wordt veel beter door het huis aangeboden. Sites worden snel geladen, ook met HD-filmmateriaal, ik ben echt ontzettend blij ermee!
Welke snelheden haal je bij het kopieren van een bestand van lan naar wifi? Ik denk pak een beet 11-15 Mb/s ?Verwijderd schreef op zondag 28 juli 2013 @ 16:28:
[...]
Bandbreedte van 40Mhz (1 van de voorwaarden voor dual-channel) geldt voor zowel de 2,4Ghz als de 5Ghz zendfequentie.
Dual channel 2,4Ghz haal ik 110Mb/s download speed. 5Ghz heb ik nog niet kunnen testen, maar zou in theorie iets sneller moeten zijn ja mits de afstand tot de router niet te lang is want dan is 2,4Ghz weer sneller.
Verwijderd
Klopt, via windows verkenner. Bij Lan - Lan is dezelfde snelheid te zien.pitchdown schreef op zondag 28 juli 2013 @ 16:42:[...]
Welke snelheden haal je bij het kopieren van een bestand van lan naar wifi? Ik denk pak een beet 11-15 Mb/s ?
- Vanwaar jouw vraag Pitchdown?

Downloaden uit nieuwsgroepen via een payserver gaat bij mij met 100Mb/s bedraad en ook over WiFi met 100 Mb/s.
Om even het verschil tussen MB en Mbps te ontwijken.Verwijderd schreef op zondag 28 juli 2013 @ 18:52:
[...]
Klopt, via windows verkenner. Bij Lan - Lan is dezelfde snelheid te zien.
- Vanwaar jouw vraag Pitchdown?![]()
Downloaden uit nieuwsgroepen via een payserver gaat bij mij met 100Mb/s bedraad en ook over WiFi met 100 Mb/s.
Netto haal je dus tussen 11 en 15 MB/s ?
Verwijderd
Haal via MS (W8) verkenner lan - lan / lan - wifi / wifi - lan : 10 - 15 Mb/s. Verkenner geeft MB/s aan maar dit moet Mb/s zijn. Kopiëren bestand van 750Mb doet er 1m:10s over.pitchdown schreef op zondag 28 juli 2013 @ 20:57:
[...]
Om even het verschil tussen MB en Mbps te ontwijken.
Netto haal je dus tussen 11 en 15 MB/s ?
Downloads via internet 100Mb/s.
- Nog eens, vanwaar jouw vraag?
De grootte van een bestand wordt doorgaans toch uitgedrukt in bytes (B ) en niet in bits (b), toch?Verwijderd schreef op zondag 28 juli 2013 @ 23:30:
Haal via MS (W8) verkenner lan - lan / lan - wifi / wifi - lan : 10 - 15 Mb/s. Verkenner geeft MB/s aan maar dit moet Mb/s zijn. Kopiëren bestand van 750Mb doet er 1m:10s over.
10-15Mb/s is Megabit per seconde; 10-15MB/s is Megabyte per seconde. Als we uitgaan van een bestand van 750MB (Megabyte) en een duur van 70 seconden, dan kunnen we uitgaan van een dikke 10MB (Megabyte) per seconde, wat overeenstemt met ongeveer een dikke 80Mb (Megabit) per seconde.
Ben ik nu compleet scheel of ben ik juist met te denken dat niet iedereen hier het juiste idee heeft?
Verwijderd
Klopt helemaal! Ik ging uit van een bestand van 750 Megabit, moet natuurlijk Megabyte zijn = dus x8 bit, stom van mij. Haal dus wel 80Mb/s tot 120Mb/s, ook via de verkenner lan - wan.DevilsProphet schreef op maandag 29 juli 2013 @ 08:51:
[...]
De grootte van een bestand wordt doorgaans toch uitgedrukt in bytes (B ) en niet in bits (b), toch?
10-15Mb/s is Megabit per seconde; 10-15MB/s is Megabyte per seconde. Als we uitgaan van een bestand van 750MB (Megabyte) en een duur van 70 seconden, dan kunnen we uitgaan van een dikke 10MB (Megabyte) per seconde, wat overeenstemt met ongeveer een dikke 80Mb (Megabit) per seconde.
Ben ik nu compleet scheel of ben ik juist met te denken dat niet iedereen hier het juiste idee heeft?
Ik haal (via de verkenner) max ca. 23 Mb/s.Verwijderd schreef op maandag 29 juli 2013 @ 10:30:
[...]
Klopt helemaal! Ik ging uit van een bestand van 750 Megabit, moet natuurlijk Megabyte zijn = dus x8 bit, stom van mij. Haal dus wel 80Mb/s tot 120Mb/s, ook via de verkenner lan - wan.
Er is hier dus nog meer uit te halen?
enig idee hoe ik dit kan oplossen?
Verwijderd
Heb je dat ook als je de pc/laptop tijdelijk dichterbij (naast) de router plaatst?pitchdown schreef op maandag 29 juli 2013 @ 16:13:
Ik heb op 5 Ghz (dual channel) dat mijn snelheid heel erg fluctureerd tussen 3 - 15 Mb/s.
enig idee hoe ik dit kan oplossen?
Heb je dit bedraad ook?
Alleen Wifi.Verwijderd schreef op maandag 29 juli 2013 @ 16:38:
[...]
Heb je dat ook als je de pc/laptop tijdelijk dichterbij (naast) de router plaatst?
Heb je dit bedraad ook?
Het lijkt overigens dat dit meer gebeurd op 2.4 Ghz dan op 5 Ghz.
Misschien met andere netwerken op 2.4 Ghz te maken?
Wat zou de max. snelheid moeten zijn op 2.4 Ghz?
Verwijderd
Hoe hoger de frequentie hoe minder ver het bereik is.
- Probeer eens te experimenteren met de stand van de antennes.
- Installeer de app wifi analyser op een smartphone en/of InSSIDer3 op een laptop.
Met beide proggies kan je de signaalsterktes nauwkeuriger bekijken op verschillende posities in het huis.
Verwijderd
Als je de bandbreedte op 20Mhz instelt, ben je de dual channel mode kwijt.Alcje schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 02:45:
Probeer ook is je 5 ghz op 40 te zetten, je 2.4 op 20.
Als ik 200 mw instel krijg ik de melding:
in comliance with ce regulations the tx power value shold not exceed 100 mW
als ik dan 3 keer op apply druk dan zie ik hem wel op 200 mw staan uiteindelijk.
Maar ik merk absuluut geen verschil tov 100.
Dus ik vraag me ten zeerste af of die dan wel op 200 staat?
200 is overigens de max die ik kan instellen want verder trapt hij nergens in.
Bij mij is het nogal druk bevolkt met netwerken, dus heb een aantal instellingen gedaan, waardoor ik nu vrij makkelijk tussen de 150 en 200 mbit/s kan halen. Zijn dat een beetje goede snelheden?
Wat mij gisteren wel ineens opviel, is dat ik via http goede snelheden haalde (speedtest.net), 90 up/down, maar als ik dan via FTP of SMB iets wilde kopiëren dat nog niet eens met 500 kb/sec meer ging...
Ik weet niet zeker of dat ik nou ergens iets geks ingesteld heb, maar had besloten om de router te resetten naar fabrieksinstellingen, waarna de snelheid weer prima was.
Heb tevens de Merlin firmware geinstalleerd, tx power kan dan prima omhoog gezet worden (gewoon 200 invullen en 3 x op OK drukken).
Tot zover best tevreden. Heb helaas geen ac apparatuur, dus dat kan ik niet testen.
Klopt maar echter is hij bij mij op 20 mhz way sneller dan op 40.Verwijderd schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 12:08:
[...]
Als je de bandbreedte op 20Mhz instelt, ben je de dual channel mode kwijt.
D'r is een apart topic voor de AC versie, hier. Is nog niet heel druk bezocht, maar daar gaat t.z.t. vast wat meer komen over 802.11ac apparatuur.eX0duS schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 09:58:
Heb gisteren de AC66U gekocht
Is het normaal dat mijn Asus ieder halfuur dnsmasq start en stopt?
Hij staat in AP-mode dus heeft het misschien met de voorgaande router te maken?