Hallo daar, het is al weer even geleden sinds mijn laatste review, maar hier is de nieuwe!
Trouwens, DealExtreme is ondertussen van naam veranderd, het is nu dx.com, dit ging gepaard met een verfrissing van het site-uiterlijk, maar het blijft even intuïtief en leuk om er op te surfen.
Deze keer ga ik AA batterijtjes van Soshine reviewen, de batterijen hebben geadverteerde capaciteit van 2500 mAh.
Je kan ze hier (
http://dx.com/p/soshine-aa-2500mah-batteries-4-pack-487) kopen.
De reden dat ik ze kocht, was omdat ik er nodig had voor mijn Fujifilm bridge camera’s, fotoreflex camera’s verbruiken nogal veel batterijen, dus ik wou er niet te veel geld aan besteden.
Desalniettemin, moeten ze wel van degelijke kwaliteit zijn, dus ik koos voor Soshine, een merk uit het verre China, dat daar bijna net zo belangrijk is als Duracell hier is. Één klein verschil, ze blijken wel 1/3 van de prijs van een “Duracell Supreme Rechargeable AA 4-pack”. Duracell is een merk dat door zijn reputatie veel kopers lokt, zelfs met hun (relatief) er hoge prijzen.
Dus mijn taak is om met deze review te zien of de prijs/kwaliteit - verhouding bij de Soshine batterijtjes wel snor zit.
Verpakking: Ik heb een groot aantal gadgets gekocht van DX, dus ik had een grote verpakking die afgetekend moest worden. Ik vermoed dat als je slechts één of twee pakjes batterijen besteld, het pakje makkelijk door de bus zal passen, er moet dus niemand thuis zijn.
Wachttijd: Ik heb deze keer (en dat is niet uitzonderlijk voor dealextreme), erg lang moeten wachten (+-2 maanden). Dus de boodschap is zoals altijd: “Bestellen en vergeten”
Uitzicht: Dit is normaal gezien geen aspect waar je als koper op let bij de aankoop van batterijen, maar voor de retail is het misschien wel handig. De verpakking is groen en zwart, het ziet er strak en modern uit, in mijn ogen veel steviger en aantrekkelijker dan bv. de verpakking bij Duracell batterijen (kartonnetje. De batterijen zelf zien er even strak en zijn ook niet slecht voor het oog.
Inhoud: Op de verpakking stond een korte handleiding die voornamelijk waarschuwingen en voorschriften bevat over bv. de ideale opladingstemperatuur voor de batterijen enz. Voor de rest krijg je ook nog een matté batterijkistje, dit vind ik persoonlijk ook erg belangrijk. Het is makkelijk weg te steken, en alle batterijen blijven bij elkaar. Dit is iets dat ik nog niet heb gezien bij populaire Westerse batterijmerken.
Gebruik:Ik heb ze net over een maand, en ik stelde vast, dat ik er met mijn camera (af en toe een foto, constant op standby met manuele zoom) +-3,5 uur mee rondkwam. Gelukkig heb ik er twee gekocht, dus als het ene paar op is heb ik altijd nog een backup.
Ter vergelijking, met mijn Memorex 2300 mAh kom ik juist geen 3 uur toe, maar die zijn ondertussen ook al wel 1,5 jaar oud, en ik gebruik ze continu.
Een milliAmpère tester heb ik niet, maar één van de andere dx-reviewers (Xandu) had dit wel (van het merk MaHa), en heeft de resultaten met de rest gedeeld:
B1: 1989 mAh
B2: 2069 mAh
B3: 2326 mAh
B4: 2482 mAh
Dit ziet er niet erg goed uit voor de twee eerste batterijen, maar de test was wel na de eerste oplaadbeurt gedaan, en meestal moet je de batterijen een paar keer op- en afladen voor ze hun volle capaciteit hebben. Een verschil van 10% tussen de geadverteerde en echte mAh-waarde is dan normaal (zelfs bij de grote merken).
Opmerking: Voor de langst mogelijke levensduur voor gelijk welke batterijen, is het altijd het best om ze na aankoop aan één stuk door te laten opladen. En ze altijd volledig op te gebruiken voor je ze terug oplaadt. Zo gaat er het minst energie verloren, en zullen de batterijen het langst werken.
Conclusie:
Over het algemeen ben ik er zeer tevreden over, voor mij werken ze goed.
Zo goed zelfs dat ik er nog een paar heb besteld!
Score: 8,5/10 (komt door de teleurstellende mAh-test)
Nogmaals: je kan ze hier (
http://dx.com/p/soshine-aa-2500mah-batteries-4-pack-487) kopen.
Pluspunten:
*Spotgoedkoop voor oplaadbare batterijen
*Zien er goed uit
*Bijgeleverd batterijdoosje(!)
*Gaan (in mijn geval), lang genoeg mee
Minpunten:
*Heel lange wachttijd
*Teleurstellende mAh resultaten bij andere gebruikers (eerste oplaadcyclus)
Aansluitend graag ook nog een korte review/vermelding over extra batterijdoosjes (voor AA batterijen, 3-stuks).
Ik heb deze samengekocht met de batterijen (daar zaten al doosjes bij), voor mijn ander Memorex batterijen. Hierdoor zijn ze veel makkelijker weg te steken, en je weet ook hoelang/hoeveel keer een bepaald aantal batterijen al is gebruikt.
De drie doosjes zaten verpakt in een simpel plastieken zakje, met geen extra protectie (waarschijnlijk ook niet nodig). Er was ook geen merknaam voorzien, dus het is niet zo evident om ze in een winkel door te verkopen.
Als dat je niet kan schelen; Ze werken prima, en nemen weinig plek in. het plastieken sluitmechanisme werkt overigens ook zeer goed. Ik zie ze nog wel even meegaan.
Een minpuntje vond ik wel de kleuren (groen, wit, roos), ik had ze liever in één kleur gehad.
Los van dat => een echte aanrader 8/10.
Je kan ze kopen op
http://dx.com/p/4-x-aa-battery-case-holder-3-pack-3558
Suggesties of toevoegingen aan deze review zijn altijd welkom, evenals constructieve kritiek.