Naam: HDX Bone 1080p Media Player 2.5” SATA HDD (500GB)
Shop: DealExtreme
SKU: 54507
Getest met:
LG 40” Full HD TV
Lenovo Thinkpad E420
Windows 7 Professional x86 Nederlands
Verpakking
De bovenkant van de verpakking:
De mediaplayer zit in een compacte degelijke doos, alle onderdelen zitten netjes verpakt. Wanneer je de doos openmaakt zie je als eerste de mediaplayer zelf in een afzonderlijke unit. Wanneer we deze unit uit de doos halen zien we alle accessoires.
De onderkant van de verpakking:
De mediaplayer wordt geleverd met een doos met een aantal accessoires, de mediaplayer is voorzien van een erg beperkte handleiding. Er wordt op vertrouwd dat het gebruik zich vanzelf wijst. Verder bevindt zich in de doos:
- De stroomadapter
- Een afstandsbediening
- Een mini-USB naar USB adapter
- Een dual USB naaar mini-USB kabel
- Een 3.5mm jack naar tulp kabel
- Vervangende schroefjes
De verpakking met accessoires:
Bij het uitpakken van de mediaplayer uitpakken zien we het volgende. De mediaplayer voelt goed aan, de behuizing is van metaal en voelt degelijk.
Mediaplayer
Wanneer we de mediaplayer van dichtbij bekijken, kunnen we zien dat de mediaplayer is voorzien van een aantal aansluitingen, DC 5V, HDMI, mini-USB, analoge audio en een LAN aansluiting.
De aansluitingen:
De mediaplayer:
De inhoud
Volgens de specificaties is de mediaplayer voorzien van 500GB opslag, om dit te checken heb ik de behuizing open geschroefd en gekeken hoe de mediaplayer er van binnen uitziet.
De mediaplayer zonder behuizing ziet er als volgend uit
Mediaplayer zonder behuizing:
We kunnen zien dat de mediaplayer is voorzien van een 500GB 2.5” SATA II harde schrijf van Hitachi. De mediaplayer kan ook gebruikt worden als externe harde schijf.
Gebruik
Voordat de mediaplayer gebruikt kan worden is het wel handig om wat content te hebben om af te spelen. Voor het toevoegen van content heb ik gebruik gemaakt van een Lenovo Thinkpad E420 met Windows 7 Professional x86 geïnstalleerd. De mediaplayer is aan te sluiten doormiddel van de bijgeleverde USB-kabel. Deze heeft één mini-USB aansluiting en twee volwaardige USB-aansluitingen, zo kan de mediaplayer zonder extra stroomadapter worden aangesloten op de PC. Er is geen software bijgeleverd, de content dient dan ook gewoon op de harde schijf gezet te worden zoals bij elke andere externe harde schijf.
Als content heb ik gebruikt:
Video SD: The Big Bang Theory MKV
Video HD: The Pacific MKV
Muziek: Top 40 MP3
Bij het aanzetten van de mediaplayer verschijnt er een opstartscherm hier kan gekozen worden tussen twee verschillende ‘besturingssytemen’, de een is een eigen gemaakt systeem van de fabrikant, de ander is het welbekende Android besturingssysteem. Er kan eenvoudig door het menu worden gebladerd met gebruik van de afstandsbediening.
Het opstartscherm:
Testen
De mediaplayer heb ik getest in combinatie met een Full HD televisie van LG, het aansluiten van de mediaplayer gaat eenvoudig. Wanneer de mediaplayer aangesloten is kan deze worden opgestart en kan doormiddel van de afstandsbediening door het menu genavigeerd worden.
HDX besturingssysteem
Als eerste zal heb ik het HDX besturingssyteem gebruikt om te kijken hoe dit werkte.
HDX besturingssyteem:
De mogelijkheden zijn redelijk beperkt, zoals te zien zijn er vier verschillende icoontjes die voor zich spreken.
- Icoon met videotape Video
- Icoon met muzieknoot Muziek
- Icoon met foto Foto’s
- Icoon met beeldscherm Instellingen
Video menu:
Muziek menu:
Het menu is heel erg simpel en grafisch niet heel erg aantrekkelijk. Maar het menu is duidelijk en werkt goed. Daarentegen ziet het afspeelmenu voor de muziek er wel erg strak uit. De kwaliteit van het afspelen van de video’s is goed, zowel op SD als op HD. De video’s die ik heb afgespeeld waren allemaal MKV dus ik heb geen andere formats getest. Elke video werd zonder haperen of ander problemen afgespeeld.
Video:
Muziek:
Instellingen:
Android besturingssysteem
Door in het opstartmenu het pijltje naar rechts te klikken wordt er gekozen voor het Android besturingssysteem. Dit systeem is iets uitgebreider dan alleen de mogelijkheid om video’s en foto’s te bekijken en muziek te luisteren. Er is de mogelijkheid om Google Maps te gebruiken, en op het internet te browsen. Het belangrijkste is wel dat het systeem standaard op Chinees is ingesteld en tenzij je Chinees kunt is het dus handig om meteen de taal te veranderen naar Engels.
Menu Chinees:
Menu Engels:
Eenmaal ingesteld op Engels is het eenvoudig om door de menu’s te navigeren. Aangezien er gebruik wordt gemaakt van de standaard indeling van Android is het voor de mensen die gewend zijn met Android te werken helemaal makkelijk te gebruiken. In de Gallery kan er gekozen worden om films of foto’s te bekijken. Via ‘Music’ is er toegang te krijgen tot de muziek op de mediaplayer.
Instellingen:
Muziek Menu:
Muziek Afspelen:
Video Menu:
Video Afspelen:
Zoals in HDX, heeft ook Android geen problemen met het afspelen van zowel de SD als de HD video’s. Geen schokken en de kwaliteit is goed, ook geen enkel probleem met het geluid.
Naaste deze standaard features is het ook mogelijk op het internet te browsen op de mediaplayer. Daarnaast is het mogelijk om apps te installeren (Dit heb ik zelf niet getest).
Voordelen
- Degelijke materialen
- Ingebouwde harde schijf
- Zeer compact formaat
Nadelen
- Niet heel goedkoop
- Nut van de twee ‘besturingssystemen’ niet helemaal duidelijk
Conclusie
Concluderend kan ik zeggen dat ik vind dat het apparaat goed functioneert, de keuze tussen de twee verschillende ‘besturingssystemen’ is leuk, maar ik zie het voordeel er niet helemaal van in. Alleen Android had volstaan denk ik. Vooral omdat dit eigenlijk meteen een kleine computer maakt van je mediaplayer. Wat wel erg prettig is dat de mediaplayer voorzien is van een interne harde schijf, dat is zeker een voordeel. Het compacte formaat maakt de mediaplayer ook handig om mee te nemen aangezien hij niet groter is dan een externe 2.5” harde schijf. Daarbij moet ik wel zeggen dat de prijs niet heel veel verschilt van de meeste mediaplayers dus mocht je liever een mediaplayer hebben van een ‘bekend’ merk zijn die niet veel duurder.