Op afspraak leveren zal ook wel een beetje verleden tijd voor de nabije toekomst, toch de eerste jaren in ieder geval. Maar transparantie en duidelijkheid kunnen wel imo, daar heb je geen chips voor nodig. Dealers proberen ondanks alles toch maar handtekeningen binnen te rijven, ook al kunnen ze totaal niet bepalen wat de echte levertijd van een wagen is. Ik kan daar niet zo goed tegen, zeker als je op het moment van bestellen bij meerdere dealers navraagt hoe het zit met de levertijden. Zowat elke dealer vertelde me dat een PHEV 9-12 maanden wachten was, een HEV was veel sneller geleverd (4 maanden).
Die lange levertijd van een PHEV, het feit dat ik toch een een tankkaart van het werk heb en dat de extra batterijcapaciteit van een PHEV de wagen zelfs iets trager maakt tov de HEV, vergemakkelijkte de keuze voor een HEV. Ondertussen zit ik aan 6 maanden wachten en mijn gevoel zegt dat hij niet voor september of oktober op de oprit staat.
Dealers verbloemen de realiteit. Iedereen krijgt hetzelfde verhaal te horen wanneer je bestelt om nadien terug te krabbelen via een standaard mailtje en dat het buiten hun wil om nu eenmaal zo is. Een beetje makkelijk vind ik.
Dat verhaaltje heb ik ook al van de dealer gehad, maar in hetzelfde verhaal bleek dat er nog geen chassisnummer toegewezen was (oftewel de auto was nog niet gefabriceerd) en kreeg ik een paar weken later gewoon weer een nieuwe datum.
Begrijp me goed, ik hoop echt voor je dat hij op de boot staat (al snap ik ook niet waarom hij niet uit Tsjechië komt), maar ik ben sceptisch.
De dealer kon me ook geen chassisnummer geven, volgens zijn uitleg kon hij die nog niet inzien omdat Hyundai deze pas vrijgeeft zodra de wagen in het depot in Rotterdam staat. Zodra de auto daar aankomt zou hij mij meteen bellen voor een afspraak.
Ik geloof daar persoonlijk ook niet zoveel van en ik verwacht in de loop van augustus weer een mailtje dat het voor het najaar zal zijn of iets dergelijks.
Haha, ja mijn Skoda (Octavia) is ook ruim zat, maar als je eenmaal iets nieuws besteld heb, ben je er wel een beetje op uitgekeken ook.
Ik reed in België voordien rond met een Mercedes CLA SB 200 en na mijn overgang naar de Nederlandse afdeling kreeg ik een voorlopige wagen. Toen ik hem ging ophalen stond daar een Renault Clio klaar. Niet om uit de hoogte te doen, maar ik kwam bijna niet bij van het lachen
Probeer daar maar eens een vrouw, newborn in babystoel, koets en een volwassen Mechelse herder in te krijgen. Na wat klagen werd het een weekje later dan die Kia Ceed SW in afwachting van de Tucson. Een hele verbetering qua grootte, maar vrij basic, spuuglelijk en hij rijdt niet zo lekker vind ik.