De nieuwe i30 is eindelijk gearriveerd in Nederland! Op uitnodiging van de plaatselijke Hyundai-dealer heb ik vanmiddag een rondje mogen sturen in een uitvoering met de 1.6 benzinemotor.
Na een kleine 20 minuten rijden kan ik eigenlijk maar één nadeel benoemen en dat is de motor

En dan is het eigenlijk niet eens een slechte motor. Sterker, het is gewoon een prima apparaat. Je moet hem alleen boven de 3000 toeren houden als je vlot vaart wilt maken. Tegenwoordig word je echter verwend met turbo-techniek, waardoor je bij lage toerentallen al een vrachtwagenlading aan koppel voor handen hebt. Bij Hyundai is het downsizen echter nog niet helemaal doorgedrongen (als is er inmiddels een 1.6 turbomotor onderweg voor de Veloster) en moet je het vooralsnog dus doen met een ongeblazen 1.6.
Zoals gezegd moet je hem op toeren houden om goed vooruit te komen, maar als je dat doet, dan begint-ie er ook merkbaar aan te sleuren en komt-ie meer dan prima mee met het verkeer. Wat opvalt, is dat de geluidsisolatie uitstekend is: ook als je verder doortrekt in de toeren blijft het opvallend rustig aan boord.
Verder voelt de auto qua rijden niet gek veel anders aan dan mijn Peugeot 308: het onderstel is voornamelijk op comfort gericht, maar een lange doordraaier op een klaverblad doorstaat-ie ook prima. Hij doet wat-ie moet doen en that's it. Wat dat betreft is het net een Golf: hij blinkt nergens in uit, maar valt ook nergens door de mand
Puntje van kritiek betreft de stuurbekrachting: deze is snelheidsafhankelijk. Hoe langzamer je rijdt, hoe sterker de bekrachtiging wordt. Deze regeling had subtieler mogen zijn, want toen ik aankwam bij de dealer om in te parkeren, schoot bekrachtiging meteen naar standje vederlicht en boekte ik de auto bekant met een 90 gradenbocht de showroom in
Ik ben op pad geweest met een i-Motion-uitvoering. Dit is - het basismodel zonder airco buiten beschouwing gelaten - het tweede uitrustingsniveau (van de vier beschikbare uitvoeringen). De vanafprijs van deze uitvoering is €18.995 en daarvoor is de volgende uitrusting standaard:
- 15" lichtmetalen wielen
- handbediende airco
- radio/cd/mp3-speler met AUX/USB-aansluiting
- bluetooth
- cruise control
- met leer bekleed stuurwiel (met bediening voor audio, cruise control en bluetooth carkit) en pookknop
- middenarmsteun voorin
- elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels
- elektrisch bedienbare ramen voor en achter
- mistlampen voor
- statische bochtverlichting (in tegenstelling tot veel andere merken gebruikt Hyundai hiervoor niet de mistlampen voor, maar zit er in de lichtunit - naast de lens voor het dim- en grootlicht - een zijwaarts gerichte H4-lamp gemonteerd)
In deze uitvoering ontbreekt je het eigenlijk al nagenoeg aan niets. Een speciale eervolle vermelding is er voor de audioinstallatie: wát een fantastisch geluid zit hierin! Dit is slechts de standaard installatie met vier speakers (vanaf de i-Vision krijg de versie met aparte tweeters), maar hij steekt de JBL-installatie in mijn 308 naar de kroon

Nu ben ik geen volstrekte audiofiel, maar ook ik kan wel degelijk horen dat deze installatie qua geluidskwaliteit alle concurrenten in dit segment overklast waar het de standaard (!) installaties betreft.
Hyundai heeft zichzelf wederom overtroffen. De i40 is koud een half jaar op de markt en de i30 is weer een enorme stap voorwaarts. De stappen die dit merk maakt zijn ongekend. Hier past niets anders dan diep respect

De Japanners zijn al voorbijgestreefd en de (Zuid-)Europese merken moeten zich ernstig zorgen gaan maken: met name PSA, Fiat en Seat zullen last gaan krijgen van deze i30. Renault zit voorlopig nog safe met hun belastingvrije Mégane (14% bijtelling voor zakelijke rijders), maar zodra dat belastingvoordeel wegvalt (2013) zal Renault er ook een geduchte concurrent bij hebben.
De i30 is echter ook een duidelijke waarschuwing voor VW, Ford en Opel. Het filmpje van Martin Winterkorn (de VW-topman) op de IAA-beurs afgelopen jaar spreekt boekdelen: the Koreans are here to stay!