Gezien ik het topic van de week weer voorbij zag komen, ook maar eens een update plaatsen.
Wij hebben nog steeds onze I30 CW 2.0 Style Version naar tevredenheid. Gezien het vandaag weer eens winters was, toch de winterbanden maar uit de stalling gehaald (zomerbandjes voor waren ook wel erg op

).
Maar ik had geen zin meer om iedere keer de banden op de velg over te laten leggen. Je bent elke keer tussen de € 40 en € 80 kwijt (€ 40 de laatste 2 keer, andere bandenboer daarvoor had ineens voor iedereen alles verhoogd naar € 80) en je bent nog steeds afhankelijk van de bandenboer.
Dus gisteren op Marktplaats aan het speuren, had iemand voor een schappelijke prijs 4 I40 velgen te koop staan (en dit keer ook nog in de buurt). Vandaag dus meteen even opgehaald en de banden die ik al had meteen even laten monteren (en balanceren). Zie hieronder het resultaat:
In de I40 velgen heb ik geen TPMS sensor zitten, waardoor ik nu wel met een TPMS foutmelding rijd. Duurde overigens wel een minuut of 15/20 voordat de TPMS melding kwam. Ben dus benieuwd hoe vlot het systeem zou reageren bij een echte lekke band.
Vind de velgen niet misstaan, maar ze staan wel wat verder naar buiten. Daardoor zijn de originele velgen denk ik net wat eleganter. In ieder geval kan ik nu wisselen wanneer ik wil (heb altijd beschikking over een brug daarvoor) en heb ik mijn setje velgen vrij vlot terugverdiend (set velgen was € 200).
Afgelopen november de auto nog voorzien van een nieuwe accu. Ergens in oktober hadden we een lege accu (waarschijnlijk een lampje dat was blijven branden), accu vervolgens opgeladen en het werkte weer. Enkele weken later bij het boodschappen doen "even" in de auto zitten wachten (per ongeluk licht aan gehouden) en ik kon naar huis lopen ('s avonds deed de auto het overigens wel weer terwijl ik speciaal met mijn auto vd zaak + startkabels naar de I30 was gereden). Daarna in november de auto gestart (zaterdags) om de auto even te verzetten. Starten ging toen al mhoaw-mhoaw en maandags was het echt klaar.
Verder in 2013 enkel nog een versleten stabilisatorstang gehad en verder is de auto echt vrij van problemen, heerlijk.
Enige echte nadeel blijft het brandstofverbruik, al valt het ten opzichte van de andere I30's (met kleinere motoren) nog best wel mee.
Daarnaast nog wat kleine irritatie punten:
Cruise Control: Bij bergaf \ lichte helling af gaat de auto heel irritant gas geven terwijl de snelheid "op peil" blijft. Dit zou wat gedoseerder mogen. Daarnaast, als je de auto vast zet op bijvoorbeeld 120, dan zakt hij eerst terug naar ongeveer 115, om vervolgens de "vaste" snelheid van 120 gewoon aan te houden. Ook deze "dip" hadden ze beter mogen inregelen (en is bij iedere snelheid van toepassing).
Verlichting: Je kunt de verlichting aan laten staan. Zodra je het contact uitzet en de deur opent gaat al het licht netjes uit. Maar doe je per ongeluk het licht uit en weer aan (terwijl het contact dus al uit staat) dan blijven alle lampen gewoon aan staan. Misschien teveel verwend met de standen uit mijn Volvo, maar de implementatie zoals hij in de I30 zit is niet handig.
Al met al, nog steeds zeer tevreden over de auto. Afhankelijk hoe de regels omtrent de auto van de zaak zich ontwikkelen voor 2016/2017 zullen we langzaam eens gaan kijken voor een nieuwe I20 of een jong gebruikte I40.