De Devschuur Coffee Corner - Iteratie 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 267 Laatste
Acties:
  • 997.377 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:44

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Hoe zou MySQL (of elke andere database) omgaan met een index op 26 kolommen?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deCube
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-09 10:33
Wat voor een monster van een tabel is dat. :D

Work hard & be brave.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik probeer een database te bedenken waarin ik efficient kan zoeken naar woorden bestaande uit een set letters.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dat heet tegenwoordig een Wordfeud-algoritme. :+

Ben je niet op zoek naar een n-gram of fulltext? Iig klinkt je huidige idee niet heel handig/snel. Of misschien helpt een extra kolom met alle letters op alfabetische volgorde?
[/gokjes, maar je geeft ook weinig details]

{signature}

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Voutloos schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 00:10:
Iig klinkt je huidige idee niet heel handig/snel
Het is weldegelijk handig. Je zoekt in een 26-dimensionale ruimte naar punten waarvan elk component dichterbij de oorsprong ligt dan je referentie.

Of een SQL database ook handig is is een tweede :)

GODDOMME waarom geeft PHP niet gewoon aan dat er parse errors zijn als je runt vanaf de command line. Hij zegt gewoon helemaal niets en returnt meteen :/
.edit: oh display_errors stond op Off. Da's zeker nieuw 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door .oisyn op 16-02-2012 00:22 ]

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:49

Firesphere

Yoshis before Hoshis

.oisyn schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 00:17:
[...]

Het is weldegelijk handig. Je zoekt in een 26-dimensionale ruimte naar punten waarvan elk component dichterbij de oorsprong ligt dan je referentie.

GODDOMME waarom geeft PHP niet gewoon aan dat er parse errors zijn als je runt vanaf de command line. Hij zegt gewoon helemaal niets en returnt meteen :/
.edit: oh display_errors stond op Off. Da's zeker nieuw 8)7
FirePHP.... :?

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• StM
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:44

StM

display_errors off is de nieuwe default sinds ik dacht 5.3 dus al 2.5 jaar :P

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Net pas 5.3 geïnstalleerd :P

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

.oisyn schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 00:17:
[...]

Een andere optie is overigens een n-ary tree waarbij de edges de letters voorstellen en de nodes de verzameling van woorden die te maken zijn met de letters van alle edges tot aan de root. Een search is dan O(n+k) in het aantal letters dat je hebt + het aantal woorden in je resultaat. Geheugengebruik is ook O(n) in het aantal woorden als je duplicate nodes voorkomt (dan is het ofwel eigenlijk een graaf ipv een boom ofwel je moet de letters eerst sorteren - je kan dan wel van a naar b maar niet van b naar a)

Probleem is dat ik het in de vorm van een website wil gieten, een SQL database is wat hosting betreft dan wel het makkelijkst. Aan de andere kant, de database is wel statisch, met PHP kan ik vast wel snel genoeg file read operaties doen, en dan rekenen op de file cache van het OS.

[ Voor 26% gewijzigd door .oisyn op 16-02-2012 00:48 ]

• Soultaker
  • Laatst online: 02:37
StM schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 00:29:
display_errors off is de nieuwe default sinds ik dacht 5.3 dus al 2.5 jaar :P
Is er een officiële default? Bijna elke distro shipt een andere config, en dan zijn er vaak aparte configs voor development/production environments (waarbij de eerste fouten wel echoot, en de laatste ze alleen naar de webserver log stuurt).

• StM

StM

Ik heb het even gecheckt in de source tar maar ze leveren tegenwoordig 2 php.ini's mee waarbij hij bij development (uiteraard) on is en op production off. Volgens mij installeren de meeste distro's standaard de production PHP.ini maar dat kan natuurlijk per distro verschillen.

Vroegah was er maar 1 php.ini dacht ik en daar was hij wel altijd on. (Dat was eigenlijk het development profiel)

*edit*

Hmm ze leveren al sinds PHP 4 2 configs mee: De default en een recommend config. Wel heten ze sinds 5.3 development en production. Volgens mij hebben heel veel mensen standaard de default gepakt ;)

[ Voor 37% gewijzigd door StM op 16-02-2012 00:57 ]

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik blijf mezelf quoten :P
.oisyn schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 00:42:
[...]

Een andere optie is overigens een n-ary tree waarbij de edges de letters voorstellen en de nodes de verzameling van woorden die te maken zijn met de letters van alle edges tot aan de root. Een search is dan O(n+k) in het aantal letters dat je hebt + het aantal woorden in je resultaat. Geheugengebruik is ook O(n) in het aantal woorden als je duplicate nodes voorkomt (dan is het ofwel eigenlijk een graaf ipv een boom ofwel je moet de letters eerst sorteren - je kan dan wel van a naar b maar niet van b naar a)
Damn, heb net een PoC in elkaar gedraaid in C++, zo'n search is bloedsnel als alles in memory staat. Een search op de letters E, E, A, R, N, T (de meest voorkomende letters in NL) inclusief 2 blanco's (ja, eigenlijk meer steentjes in totaal (8 ) dan dat je officieel kunt hebben (7)) geeft 6002 resultaten in 3ms (die wordt gedominate door memory allocaties omdat ik alle strings loop te kopiëren naar een vector).

.edit: heb er een vector van charpointers van gemaakt, 't is nu ~1,8ms.

Gebruikte woordenlijst is overigens een scrape van wordfeudwoorden.nl :P. 331.192 woorden in totaal. Hij vindt alle woorden (met 14 blanco's, langste woord is 14 tekens :)) in 0,15s.

En nu :z

[ Voor 25% gewijzigd door .oisyn op 16-02-2012 02:32 ]

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online

Hoogie2004

Whohooooo

.oisyn schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 02:06:
Ik blijf mezelf quoten :P

[...]

Damn, heb net een PoC in elkaar gedraaid in C++, zo'n search is bloedsnel als alles in memory staat. Een search op de letters E, E, A, R, N, T (de meest voorkomende letters in NL) inclusief 2 blanco's (ja, eigenlijk meer steentjes in totaal (8 ) dan dat je officieel kunt hebben (7)) geeft 6002 resultaten in 3ms (die wordt gedominate door memory allocaties omdat ik alle strings loop te kopiëren naar een vector).

.edit: heb er een vector van charpointers van gemaakt, 't is nu ~1,8ms.

Gebruikte woordenlijst is overigens een scrape van wordfeudwoorden.nl :P. 331.192 woorden in totaal. Hij vindt alle woorden (met 14 blanco's, langste woord is 14 tekens :)) in 0,15s.

En nu :z
Klinkt als nette tijden :) Gelukkig heb je het niet laat gemaakt :+

Gisteren nog bezig geweest met die galleries. Uiteindelijk een slider-plugin gekozen i.c.m. Fancybox om foto's in het groot te tonen als je erop klikt :) Misschien dat ik de gallery nog vervang in de toekomst, maar voor de eerste versie werkt dit goed genoeg.

My iRacing profile | Strava

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

Firesphere schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 22:51:
Ik ben op zoek naar een goede jQuery grafiek-plotter. Ik zat te denken aan Flot, JQPlot, of een variant daar op. Bij voorkeur een open license omdat het om een prive-project gaat waar ik misschien later commercieel mee kan gaan, onder BSD license.

Iemand nog andere tips?
Heb je al eens gekeken naar de google visualization api? Google heeft 2 varianten voor charting, de ene variant genereert een plaatje op de google servers (qua beveiliging en mogelijkheden wat minder vind ik persoonlijk), de andere werkt middels een jQuery achtige techniek en rendert volledig op basis van javascript en staat interactie toe.

http://code.google.com/ap...ype=visualization#geo_map
Je kunt met relatief weinig code een datatabel opbouwen en aan een chart knopen. Het werkt allemaal redelijk intuïtief :) Flot doet dat ook wel, maar ik kwam daar in de knoop bij het tonen van een barchart met meerdere datasets, bij google leek dat makkelijker te gaan.

Hij is vrij te gebruiken, maar heeft als beperking dat de scripts altijd vanaf de google servers moeten worden benaderd. Het downloaden van de script files is dus niet de bedoeling.

Ben zelf ook bezig deze te bestuderen, want Flot enzo deden toch niet helemaal wat ik wilde. Ik zit alleen in mijn maag met het feit dat de scripts altijd op google gehost worden, dit betekent dat als ik deploy bij klanten de gebruikers altijd toegang tot internet moeten hebben... Maar afgezien van dat is het wel erg mooi. Je kunt zelfs data op een wereldkaart tonen.

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• PeterSelie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-09 14:19
Goed begin van de ochtend, stroomstoring in (een gedeelte van) telecity 1.. Schijnbaar had de management NIS VM geen power up on power resume aan staan, was toch weer even zoeken wat er precies fout was gegaan...

Op naar kantoor :W

• D-Raven
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 20:32
Resharper: "ik ken deze namespace niet!, disniegoe". Vervolgens wel gewoon builden..

Ergo: De eerste VS2010 reboot van de dag hebben we weer gehad...

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:13
D-Raven schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 08:48:
Resharper: "ik ken deze namespace niet!, disniegoe". Vervolgens wel gewoon builden..

Ergo: De eerste VS2010 reboot van de dag hebben we weer gehad...
Ik zit al op 3 reboots in 30 min ;)

• D-Raven
3? wtf.. zoveel heb ik er meestal op 1 dag. Maar het varieert wel, naarmate de grote van de projecten waar je mee werkt.

• Dragor
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02 11:04
.oisyn schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 00:42:
[...]

Ik heb niet zoveel ervaring met algoritmes, maar klinkt wel interessant (en bruikbaar voor een hobby project). Kan iemand mij een 'Algorithms for Dummies' boek/website aanbevelen? :+

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 16:29

Macros

I'm watching...

D-Raven schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 08:50:
3? wtf.. zoveel heb ik er meestal op 1 dag. Maar het varieert wel, naarmate de grote van de projecten waar je mee werkt.
I gebruik Eclipse en ik heb nu een stuk of 10 mega grote projecten erin en 20 kleine (de meeste zijn andere branches van elkaar). En omdat ik mijn PC zelden herstart draait Eclipse al sinds de laatste reboot, wat vorige week was. Is Eclipse zo slecht nog niet...

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

• Ryur
Macros schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 09:17:
[...]

I gebruik Eclipse en ik heb nu een stuk of 10 mega grote projecten erin en 20 kleine (de meeste zijn andere branches van elkaar). En omdat ik mijn PC zelden herstart draait Eclipse al sinds de laatste reboot, wat vorige week was. Is Eclipse zo slecht nog niet...
Mwah, Eclipse vind ik ook niet al te prettig.
Ik heb wat tegen IDE's, werk liever met texteditors :)

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Present @ TechDays. :)

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Hoogie2004
  • Nu online

Hoogie2004

Whohooooo

Present @ Work

Mocht helaas niet naar Techdays :-(
Maarja, ben vorig jaar wel geweest, en dit jaar leek me al iets minder boeiend als vorig jaar.

[ Voor 47% gewijzigd door Hoogie2004 op 16-02-2012 09:49 ]

• Styxxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-09 15:26
Concentratie: 0.00000001 :( .

• D-Raven
Laat maar weten wat je ervan vind :P Ow en vergeet de goodies niet :+ vorige keer bij JetBrains "I See Dead Code" T-shirts meegenomen :+

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-07 01:14
Hoezee, mogelijk verhuizen naar Hilversum begin april, 20 minuten lopen (of minder) van het werk.

Maar eerst mogen een aantal partijen mij om de beurt van achteren nemen, financieel en legaal gezien. Mag eerst de tussenpersoon betalen (1x maandloon + contractkosten + BTW), pas dan krijg ik een huurcontract blijkbaar.

Aan de andere kant wordt je genaaid doordat sociale huur (<645 oid / maand) niet meer mag omdat ik net te veel verdien. Daarvoor wordt je door de sociale huur genaaid omdat je eerst lekker 5 tot 10 jaar mag wachten voordat je een kans krijgt op een tokkie-appartement in een tokkieflat, je slaat je beurt over omdat er eerst een paar honderd 'nieuwe nederlanders' en/of werklozen en/of newly single moms je voor mogen gaan.

Dus daarna moet je wel in zee gaan met een tussenpersoon, aangezien de websites van de normale huurverenigingen gewoon niet werken (je komt op een of ander vaag contactformulier op een site van een 3e partij, vult het in... gebeurt niks, je krijgt een nieuw leeg scherm voor je bakkes), en je je daar ook niet in kunt schrijven om aanbod te krijgen via e-mail.

Het positieve: Auto kan weg, OV / reiskosten / leasevergoeding kan ik voor de volle(re) bak krijgen (bespaar ~300 euro / maand reiskosten zo), bespaar 12 - 18 uur reistijd per week, en heb een eigen appartement ipv een studentenkamer.

...Nouja, eigen appartement, het is de bovenverdieping van een huis, 1 kamer met badkamer, keuken en loft. Maar vooruit, wel lekker hoog en ruim en licht, ramen aan (bijna) alle kanten, etc.

[/non-devschuur rant]

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-09 01:17

alienfruit

the alien you never expected

Maar ja, wie wil er nou in Hilversum wonen :+

• PeterSelie
Met alienfruit :+

Welke kant van het spoor, overigens?

[ Voor 54% gewijzigd door PeterSelie op 16-02-2012 10:22 ]

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 16:31

Bosmonster

*zucht*

GoTCoast schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 09:17:
[...]

Mwah, Eclipse vind ik ook niet al te prettig.
Ik heb wat tegen IDE's, werk liever met texteditors :)
Formule1-coureur: "Ik ga op de fiets de baan rond, want ik vind motoren maar eng."

• alienfruit

alienfruit

PHPStorm/WebStorm vind ik zelf wel fijn werken. Alleen moet je de IDE met administrator rechten draaien en kan het daardoor niet gebruiken :(

• D-Raven
Macros schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 09:17:
[...]

Het is ook voornamelijk Resharper welke hiervoor verantwoordelijk is. Het is constant bezig om de source file waar ik in bezig ben te analyseren om betere intellisense opties geven, maar ook om aan te geven waar er eventueel fouten zitten, waar je normaliter pas bij het builden achterkomt (wordt je erg lui van overigens :+).

Bij grote projecten met veel source files wil die wel eens in de knoei raken waardoor VS gewoonweg een out of memory exception geeft (uit de WPF.dll). Of waardoor je andere rare dingen krijgt. Welke verder het builden niet in de weg zitten oid, maar wel storend zijn als je gewend bent aan de juiste werking van deze functionaliteit.

• Ryur
alienfruit schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 10:20:
IK!
Kom oorspronkelijk uit Huizen, woon nu in Twente. Maar ik wil weer terug.

Hilversum staat hoog op mijn lijstje om te gaan wonen :)

YopY: ben opzich jaloers op je!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
alienfruit schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 10:20:
Check, centrum Hilversum woont geweldig :) 5 minuten lopen naar kantoor, 1 minuut lopen naar de binnenstad, 5 supermarkten binnen 5 minuten lopen. Amsterdam op 20min trein, Utrecht op 20min trein.

voor de insiders: ik woon in de Veerstraat, een zijstraat van de Groest.

edit: grappig hoe onder mij Hilversum een dorp wordt genoemd... een plaats met ruim 83.000 inwoners ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Cartman! op 16-02-2012 10:58 ]

• PeterSelie
GoTCoast schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 10:35:
[...]

IK!
Kom oorspronkelijk uit Huizen, woon nu in Twente. Maar ik wil weer terug.

Hilversum staat hoog op mijn lijstje om te gaan wonen :)

YopY: ben opzich jaloers op je!
Ik werk zelf in Hilversum maar ben toch uitgeweken naar de koop van een appartement in Amersfoort.. Hilversum is een leuk dorp, maar niets voor mij :)

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09 11:18
en ik zit weer in de middeleeuwen :( Van thuis uit werken aan een project wat in VSS staat met exclusive lock out werkt dus echt niet lekker. Heb het maar opgegeven en ga vanavond wel al mijn lokale wijzigingen met het handje mergen.

Ja we hadden SVN maar dat vonden de mensen van onderhoud niet werken. En met VSS hebben ze nooit problemen. Gek he als je nooit met meer als 1 persoon aan een project werkt.

Zo dat was mijn gal ga maar weer iets doen. Moet vanavond tenslotte wel wat te mergen hebben :D

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Dragor schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 09:03:
[...]

Ik heb niet zoveel ervaring met algoritmes, maar klinkt wel interessant (en bruikbaar voor een hobby project). Kan iemand mij een 'Algorithms for Dummies' boek/website aanbevelen? :+
http://www.amazon.com/Int...TF8&qid=1329386411&sr=1-1
Dat schijnt wel een van de bijbels te zijn

[ Voor 12% gewijzigd door .oisyn op 16-02-2012 11:00 ]

• Dragor
  • Laatst online: 08-02 11:04
Thanks! Eens kijken of ik dat onder mijn persoonlijk leerbudget kan halen, want het is toch best wel een prijzig boekje. :+

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-09 19:02
Dragor schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 11:07:
[...]

Thanks! Eens kijken of ik dat onder mijn persoonlijk leerbudget kan halen, want het is toch best wel een prijzig boekje. :+
De paperback is 38 dollar, een stuk goedkoper dan de 63 van de hardcover. Amazon levert de boeken toch ook in Nederland?

[ Voor 13% gewijzigd door ZpAz op 16-02-2012 11:09 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

• PeterSelie
Cartman! schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 10:35:
[...]

edit: grappig hoe onder mij Hilversum een dorp wordt genoemd... een plaats met ruim 83.000 inwoners ;)
Probeer bij de diehard Hilversummer maar eens aan te komen met dat Hilversum een stad is. Hilversum heeft geen stadsrechten, de gemiddelde Hilversummer is trots in een 'dorp' te wonen.
Hilversum, dat door veel oorspronkelijke bewoners nog altijd als een dorp wordt betiteld (het heeft nooit stadsrechten gekregen), is een tuinstad, een gemeente met veel groen en omgeven door natuurgebieden.

• Laurens-R
  • Laatst online: 29-12-2024
[...]

Ik heb zelf dit boek ook.... het is idd wel min of meer de bijbel, maar om het nou voor dummies te noemen zou ik niet willen zeggen.. er word wel het e.e.a. verwacht van de lezer.

Ander boeken zijn wellicht niet zo compleet en uitgebreid, maar beperken zich meer tot de essentie en dat maakt ze ook meteen heel duidelijk.

Verwijderd

We krijgen hier elke week een aantal uren de tijd om aan een "groot" project te werken. Nu is het probleem dat het project zodanig klein is dat het op 3 weken voor de opleveringsdatum al af is ... we zijn nu wanhopig op zoek naar extra's om het toch wat groter en mooier te maken maar we het project gaat over een vrij specifiek domein en is zodanig zakelijk dat er vrij weinig extra functionaliteit aan toegevoegd kan worden... Wat doen jullie in zo'n geval?

Even een korte omschrijving van het project:
De richting electromechanica doet metingen op motoren. De data die ze verkrijgen wordt in een Excel-bestand gestoken. Onze opdracht is om de data er uit te laden, in een database te steken en daarna een grafiek van de genereren. Iets wat - als je een beetje doorwerkt - op een dag of 2 af kan zijn. Hier krijgen we 10 weken de tijd voor. We zijn nu 1 week aan het programmeren en het programma is zo goed als af. We hebben al wat extra functionaliteit voorzien zoals het genereren van een PDF en een PNG.

Iemand een idee?

• Hoogie2004
  • Nu online

Hoogie2004

Whohooooo

- Extreem goed testen
- Unit-tests schrijven zodat bij toekomstige wijzigingen niks omvalt
- Alles netjes refactoren + documenteren

Functionaliteit bijverzinnen lijkt mij niet de bedoeling (althans niet in het bedrijf hier). En eerder opleveren blijft altijd een optie.

[ Voor 34% gewijzigd door Hoogie2004 op 16-02-2012 11:18 ]

• TheNephilim
  • Laatst online: 26-09 13:15

TheNephilim

Wtfuzzle

SoaDmaggot schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 11:10:
[...]

Probeer bij de diehard Hilversummer maar eens aan te komen met dat Hilversum een stad is. Hilversum heeft geen stadsrechten, de gemiddelde Hilversummer is trots in een 'dorp' te wonen.

[...]
Dat zouden meer gemeentes moeten overnemen! Wij wonen hier in een redelijk landelijk dorp, maar de aanliggende stad (Kampen) bouwt alles maar vol. Een beetje oog voor het behouden van het plattelandse karakter kennen ze gewoon niet. Het erge is nog, dat ze alles aan project-ontwikkelaars overlaten, terwijl vrije sector bouw vaak veel mooiere wijken opleverd. De laatste wijk met project-ontwikkelaars is ook geen gezicht, terwijl de wijk met vrije-sector-bouw er veeeel beter uitziet.

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

I f*cking LOVE UnitTests *O*

Hoewel ik een project heb waar ze nog niet in zaten toch maar eens besloten wat testjes aan te maken :) Moest een regex testen en zag mezelf al iedere keer die tool opstarten om die regex te testen.... :( Vroeger gooide ik nog wel eens in de eerste schermen een testfunctie, maar met UnitTests gaat dit natuurlijk veel makkelijker...

Had me hier al jaren geleden in moeten verdiepen :P Nadeel is alleen dat de functie die ik wil testen eigenlijk een private functie hoort te zijn (het is een helper). Is het "done" om unittests in dat soort classes op te nemen? Lijkt me niet echt de bedoeling om je tests te mixen met normale code, maar om nu alles wat je wilt testen public te moeten maken is ook niet echt toppie... Hoe doen jullie zoiets?

Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• Korben
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-07 01:53

Korben

() => {};

Is het .NET? Dan internal maken, en vervolgens [InternalsVisibleTo] op de te testen assembly toepassen.

.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?

• alienfruit

alienfruit

Ja, ik heb ook in Hilversum gewoond (bij de grote kerk) maar ik woon dan toch liever in Utrecht of 's-Hertogenbosch :+

(private methodes unit testen op die manier is wel 8)7)

[ Voor 20% gewijzigd door alienfruit op 16-02-2012 11:36 ]

• Cartman!
  • Niet online
SoaDmaggot schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 11:10:
Stadsrechten...leef jij nog in 1900? :D Volgens jouw redenatie is Den Haag dan ook geen stad :+ Ik woon in Hilversum en met 83.000 inwoners vind ik het gewoon een stad. Volgens wikipedia spreek je ongeveer vanaf 25.000 inwoners al van een stad, gemiddeld genomen.

En je zegt het zelf al een klein beetje... ze betitelen het als een dorp ondanks dat het een stad is ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Cartman! op 16-02-2012 11:57 ]

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:29
Bah, gisteren kwam ik erachter dat ik nog een mooie deadline had vandaag en dat ik daar nog lang niet zo ver mee was als dat ik had gehoopt. Resultaat: geen devdays voor mij.

• DEiE
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-09 13:39
[...]

MIT heeft ook de lectures van Introduction to Algorithms online staan: Introduction to Algorithms. Is wellicht ook interessant :).

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Nice, dat ga ik hier even rondmailen :)

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Korben schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 11:34:
Is het .NET? Dan internal maken, en vervolgens [InternalsVisibleTo] op de te testen assembly toepassen.
_/-\o_ Held!

Had wel allerlei andere (vieze) trucjes gevonden zoals codegenerators die dan wrappers maken. Maar dit is natuurlijk een stuk netter en beter qua compatibility (de codegenerator gaat na VS2010 eruit schijnbaar)! Dank voor je tip!

• PeterSelie
Cartman! schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 11:39:
[...]

Stadsrechten...leef jij nog in 1900? :D Volgens jouw redenatie is Den Haag dan ook geen stad :+ Ik woon in Hilversum en met 83.000 inwoners vind ik het gewoon een stad. Volgens wikipedia spreek je ongeveer vanaf 25.000 inwoners al van een stad, gemiddeld genomen.

En je zegt het zelf al een klein beetje... ze betitelen het als een dorp ondanks dat het een stad is ;)
Ik niet, mijn collega's wel. De laatste keer dat ik Hilversum een stad noemde in hun bijzijn heb ik dat weken mogen horen :N :P

Nephilversummert.

[ Voor 4% gewijzigd door PeterSelie op 16-02-2012 12:00 ]

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-09 15:45

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

SoaDmaggot schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 11:59:
[...]

Ik niet, mijn collega's wel. De laatste keer dat ik Hilversum een stad noemde in hun bijzijn heb ik dat weken mogen horen :N :P

Nephilversummert.
Ik woon in STADskanaal, en het is een dorp. Hoe krom is dat? ;-)

Professioneel Heftruck Syndroom

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Dat je dorp het kanaal is van een andere stad wil niet zeggen dat het dan ineens zelf ook een stad is :Y)

• Cartman!
  • Niet online
SoaDmaggot schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 11:59:
Volgende keer gewoon het argument Den Haag aanhalen en dat stadsrechten sinds 1900 niks meer betekenen, klaar ben je :) Niet dat het boeit verder opzich, maar toch een leuke discussie imo.

• alwinuzz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:21
Als inwoner van een echte stad met 20duizend inwoners, vind ik het prima om Hilversum te noemen wat het is :+

Verwijderd

Oew. Dat ziet er interessant uit. Maar wel beetje prijzig. Bol.com de hardcover voor 71 euro, voor een fucking boek. Wel interessante stof... :Y

Wat ik me dan wel afvraag; hoe goed moet je wiskunde zijn voordat je aan zo'n boek begint? :+

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2012 12:57 ]

• kaesve
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 03:04
Dat boek moet ik toevallig ook hebben voor het vak algoritmiek (universiteit utrecht). Ik heb ook ooit de casetteuitgave van Knuths `the art of computer science`. Dat waspas prijzig :x En er dan thuis achter komen dat het toch iets te hoog gegrepen was :p (Dat was wel voor ik begonnen was aan mijn studie en ik eigenlijk druk had moeten zijn met mijn eindexamens. Deze zomer waag ik nog wel een poging )

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-09 15:45

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

.oisyn schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 12:06:
Dat je dorp het kanaal is van een andere stad wil niet zeggen dat het dan ineens zelf ook een stad is :Y)
Scherp! Nu kan ik rustig verder leven ^^

Professioneel Heftruck Syndroom

• Laurens-R
  • Laatst online: 29-12-2024
kaesve schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 12:58:
Dat boek moet ik toevallig ook hebben voor het vak algoritmiek (universiteit utrecht). Ik heb ook ooit de casetteuitgave van Knuths `the art of computer science`. Dat waspas prijzig :x En er dan thuis achter komen dat het toch iets te hoog gegrepen was :p (Dat was wel voor ik begonnen was aan mijn studie en ik eigenlijk druk had moeten zijn met mijn eindexamens. Deze zomer waag ik nog wel een poging )
* kuch * art of programming * kuch * ;)

• PeterSelie
Cartman! schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 12:08:
[...]

Volgende keer gewoon het argument Den Haag aanhalen en dat stadsrechten sinds 1900 niks meer betekenen, klaar ben je :) Niet dat het boeit verder opzich, maar toch een leuke discussie imo.
Klopt. Grappig om te zien hoeveel waarde sommige mensen hechten aan de noemer stad of juist aan dorp, terwijl het er totaal niet meer toe doet.

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-09 08:16

OkkE

CSS influencer :+

Over boeken gesproken: vanaf vandaag is ook The Smashing Book #3 te pre-orderen.
http://www.smashingmagazi...smashing-book-3-preorder/

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• PeterSelie
Aardige korting ook wel, boek 3⅓ erbij is ook wel een aardige bonus. Toch weer een 4 extra chapters bonus erbij, als bundel goedkoper dan de normaalprijs van het enkele boek..

[ Voor 20% gewijzigd door PeterSelie op 16-02-2012 13:37 ]

• Ram0n
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-07 13:05

Ram0n

Bierbrouwende nerd

Man oh man...

Vandaag uren bezig geweest met een VB-library die maar niet leek te werken, blijken de functies iets totaal anders te doen dan gedocumenteerd staat... Het gaat om een object met o.a. de volgende methoden:

Visual Basic .NET:
1
2
3
4
ListItem(n as integer) as string
ListItemCount() as integer
ListItemRemove(n as integer)
ListAppend(val as string) as integer

Die laatste functie zou logischerwijs gebruikt moeten worden om iets toe te voegen achteraan de lijst, maar nee hoor... De lijst blijft mooi hetzelfde. Je krijgt wél de index terug van het "toegevoegde" item, maar deze bestaat mooi niet.

In een designer wordt de lijst van tevoren wel alvast gevuld met enkele items, en ik wilde als test eens één van die bestaande waarden aanpassen. Blijkt ListItem(n) (die read/write is) iets toe te voegen in plaats van de waarde op een index aan te passen 8)7 Ook niet eens een gevalletje slechte naamgeving, de documentatie spreekt dit ook totaal tegen.

Nu hoef ik enkel dynamisch dingen toe te voegen en daar kan dus die ListItem(n) voor gebruiken, maar dan is er weer het gevaar dat het in de toekomst gefixed wordt en dan breekt mijn code... Eens kijken of ik de makers te pakken kan krijgen voor meer info.

Eigenaar/brouwer Milky Road Brewery

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 12:50:
[...]

Oew. Dat ziet er interessant uit. Maar wel beetje prijzig. Bol.com de hardcover voor 71 euro, voor een fucking boek. Wel interessante stof... :Y
Ik bestel dat soort dingen eigenlijk nooit meer bij Bol.com, sowieso vind ik het vreemd dat je ongeacht de totaalprijs van je bestelling altijd verzendkosten moet betalen (soms vind je wel eens een kortingsbon, maar meestal mag je gewoon verzendkosten aftikken). Daarnaast vind ik Bol.com behoorlijk duur als het op Engelstalige boeken aankomt.

Ik laat het dan net zo lief uit Engeland komen via Play of Amazon. Scheelt behoorlijk, daarnaast kun je daar over het algemeen gebruik maken van gratis verzenden (bij amazon moet je wel minimaal 25 pond bestellen). Pas een aantal Engelse boeken besteld (over teamdynamiek) en ik was enkele tientjes goedkoper uit via Play.com. Bestel al jaren Engelstalige boeken via die sites en heeft me al behoorlijk wat euro's bespaard :P Lees sowieso liever bepaalde boeken in het Engels, zoals de Dan Brown serie, Engelse uitgaven zijn in Nederland soms gewoon ontiegelijk duur :(

Daarnaast maakt het ook niet echt uit of je voor Nederlandse boeken gebruik maakt van Bol, in Nederland geldt namelijk een vaste prijs voor boeken. Verkopers dienen zich hier aan te houden, korting mag enkel op studieboeken (bij collectieve inkoop/verkoop).

Bestel het dan net zo lief bij de lokale boekhandel, scheelt me 2,95 aan verzendkosten en vaak kan je de boeken ook gewoon on-line bestellen :)
Wat ik me dan wel afvraag; hoe goed moet je wiskunde zijn voordat je aan zo'n boek begint? :+
Algoritmiek heeft vrij weinig met wiskunde te maken. :) Het enige wiskundige dat ik me kan herinneren zijn de calculaties of een algoritme effectief/snel is. Verder is het vooral zoeken en sorteren.
Mijn idee van algoritmes klopt niet helemaal volgens mij :+

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-09 08:16

OkkE

CSS influencer :+

Loopt een SEO-expert een bar, bars, Ierse Pub, café, kroeg, herberg, drinken, drank binnen.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• Hoogie2004
  • Nu online

Hoogie2004

Whohooooo

* Hoogie2004 veegt koffie van scherm _/-\o_

Verwijderd

Dat wel, maar het vereist wel wat wiskundige achtergrond, wat voor veel mensen nogal een probleem lijkt te zijn. Wat kennis van inductie en vertrouwd zijn met wiskundige notatie is wel erg handig als je dat boek ter hand neemt. En dat begint al vanaf het begin. Achterin staan wel wat wiskundige achtergronden, wat lineaire algebra en eea. over de veelvuldig voorkomende sommaties, maar of dat genoeg is als je geen achtergrond hebt...
.Gertjan. schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 14:14:

Algoritmiek heeft vrij weinig met wiskunde te maken.
Not sure if serious

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2012 14:43 ]

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Ja, leg eens uit dan. Mij staat bij dat het weinig wiskundigs was. Maar ik kan er naast zitten... De algoritmes die ik heb gezien gingen vooral over sorting en zoeken, daar vond ik destijds weinig wiskundigs aan ;)

Dus ja serious, nee niet trolling :+

Overigens bedenk ik me nu dat de term algoritme vrij algemeen gebruikt wordt, dus mijn definitie kan ook iets te nauw zijn.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

.Gertjan. schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 14:14:
Algoritmiek heeft vrij weinig met wiskunde te maken. :)
Algoritmiek heeft álles met wiskunde te maken. En bevat daarom ook veel wiskundige notaties voor bijvoorbeeld sets e.d.

Verwijderd

.Gertjan. schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 14:44:
[...]

Ja, leg eens uit dan. Mij staat bij dat het weinig wiskundigs was. Maar ik kan er naast zitten... De algoritmes die ik heb gezien gingen vooral over sorting en zoeken, daar vond ik destijds weinig wiskundigs aan ;)

Dus ja serious, nee niet trolling :+

Overigens bedenk ik me nu dat de term algoritme vrij algemeen gebruikt wordt, dus mijn definitie kan ook iets te nauw zijn.
Algoritmiek en wiskunde zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Inductief correctheid van algoritmen bewijzen, bijvoorbeeld. Het is wiskunde :P

• HMS
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-08 23:06

HMS

Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 12:50:
[...]

Deze site heb ik erg goede ervaringen mee:

http://www.bookdepository...omas-Cormen/9780262533058 (paperback)
http://www.bookdepository...omas-Cormen/9780262033848 (hardcover)

Hardcover is daar maar 54 euro.

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:13
Leuk, ScottGu heeft blijkbaar op de techdays ook cloud9 weer staan demo'en :-)

Verwijderd

.oisyn schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 14:45:
[...]

Algoritmiek heeft álles met wiskunde te maken. En bevat daarom ook veel wiskundige notaties voor bijvoorbeeld sets e.d.
Dan ga ik me er nog maar niet in verdiepen, heb na m'n VMBO geen wiskunde meer gezien. :+ Misschien dat eerst eens ophalen... Iemand nog aanraders qua goede boeken daarvoor? :*)

• HMS
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-08 23:06

HMS

Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 15:01:
[...]

Dan ga ik me er nog maar niet in verdiepen, heb na m'n VMBO geen wiskunde meer gezien. :+ Misschien dat eerst eens ophalen... Iemand nog aanraders qua goede boeken daarvoor? :*)
Voor een 'introductie' in set theorie, logica, relaties, grafen, bomen e.d. heb ik op de RUG dit boek gehad:

http://www.bookdepository...nard-Kolman/9780132078450

Voor wiskunde in het algemeen heb je altijd nog het Basisboek Wiskunde ;):

http://www.bol.com/nl/p/n...01004006559608/index.html

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-08 21:46

GateKeaper

#1 Procastinator

Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 15:01:
[...]
Poe.. zonder je op de tenen te willen trappen. Ik weet niet hoe je aanleg is voor wiskunde, maar vergis je niet in de moeilijkheid van echte wiskunde.

Ik heb destijds wiskunde gehad op het MBO (bouwkunde, technische opleiding dus. best pittig). Daar liep ik razendsnel door wiskunde heen. Achten, negens en zelfs tienen zonder er al te veel voor te doen.

Nu een avondstudie HBO (wederom technisch) waar veel wiskunde bij komt kijken. Maar als ik nu naar mijn wiskunde boek kijk (Calculus van James Stewart) dan heb ik echt niet het idee wat het rekenwerk van het MBO onder de noemer Wiskunde past. Dat was meer rekenen, en heb nu dan ook echte moeite met wiskunde. Komt nu niet meer aanwaaien.. Hard studeren en merk soms maar weinig vooruitgang.

Het is zeker mogelijk, en dan met name als je er aanleg voor hebt. Maar om het "even" als zelfstudie te doen. Diepe respect als je dat weet door te zetten.

*edit, heb nog een ebook (calculus) in mijn dropbox staan. Zoek hem even voor je op en stuur je wel een linkje via DM.

[ Voor 9% gewijzigd door GateKeaper op 16-02-2012 15:14 ]

• TheNephilim
  • Laatst online: 26-09 13:15

TheNephilim

Wtfuzzle

w00t Firefox, way to go! :+

Afbeeldingslocatie: http://img848.imageshack.us/img848/270/93896387.png

Ik heb hier alleen grooveshark.com openstaan, verder helemaal niets :P Browsen doe ik verder in Chrome ^^

[ Voor 35% gewijzigd door TheNephilim op 16-02-2012 15:16 ]

• RMX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:04

RMX

Heb Firefox ook al ingeruild voor Chrome, en ik mis het geen moment.

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

GateKeaper schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 15:11:
*edit, heb nog een ebook (calculus) in mijn dropbox staan. Zoek hem even voor je op en stuur je wel een linkje via DM.
Aangezien ik schijnbaar mijn kennis over de relatie tussen algoritmes en wiskunde niet helemaal lekker heb kan ik ook wel een wiskundig opfrissertje gebruiken ;) [/hint]
RMX schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 15:16:
Same here! Toen Firefox op een gegeven moment steeds trager en grote begon te worden ben ik steeds meer Chrome gaan gebruiken. Ik wil dat mijn browser meteen opent, niet gaat lopen zeiken over updates en niet traag als dikke stront is. Chrome voldeed beter aan die eis dan Firefox :+

Verwijderd

Het is gewoon een kwestie van veel oefenen en fouten maken en natuurlijk de rekenregels uit je hoofd kennen. Zorg dat je je algebra kent, breuken, machten (dus ook hogeremachtswortels) en goniometrie, zit je gebakken.

Wat daaruit volgt is een herhaling van zetten. Als je algebra goed is, dan is het werken met limieten in z'n algemeenheid ook niet zo moeilijk. Differentieren hoeft dan ook niet erg moeilijk te zijn, leer de product-, ketting- en andere regels uit je hoofd. Primitiveren is wat lastiger.
Maar of je er nou 'aanleg' voor hebt of niet, het belangrijkste is gewoon veel oefenen en met anderen overleggen.

Natuurlijk zijn er ook abstractere zaken, zoals logica en verzamelingenleer, maar ook daarvoor geldt: oefenen en er op die manier gevoel voor krijgen. Veel praten, vragen, tekenen en fouten maken is heel belangrijk.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2012 15:37 ]

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:46
Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 15:34:
[...]

Het is gewoon een kwestie van veel oefenen en fouten maken en natuurlijk de rekenregels uit je hoofd kennen. Zorg dat je je algebra kent, breuken, machten (dus ook hogeremachtswortels) en goniometrie. Wat daaruit volgt is een herhaling van zetten. Als je algebra goed is, dan is het werken met limieten in z'n algemeenheid ook niet zo moeilijk. Differentieren hoeft dan ook niet erg moeilijk te zijn, leer de product-, ketting- en andere regels uit je hoofd. Primitiveren is wat lastiger.
Maar of je er nou 'aanleg' voor hebt of niet, het belangrijkste is gewoon veel oefenen en met anderen overleggen.
Primitiveren is alsof je hersens zich omdraaien :-(

Verwijderd

[...]

Als je algebra goed is, dan is het werken met limieten in z'n algemeenheid ook niet zo moeilijk. Differentieren hoeft dan ook niet erg moeilijk te zijn, leer de product-, ketting- en andere regels uit je hoofd. Primitiveren is wat lastiger.
Dus daar zat m'n probleem, mijn algebra was niet goed.
Heb 1 jaar WTB op de UT mogen doen. De eerste les calculus ging nog wel, in 2 uur tijd drie jaar wiskunde B er doorheen gewerkt, dat ging nog wel . De tweede les werd iets moeilijker en de derde les was ik de draad volledig kwijt 8)7 .En toen volgde er nog drie of vier lesmodules calculus (en dat in je 1e jaar).
Stiekum was ik niet heel verbaasd dat aan het eind van het jaar er een negatief bindend studieadvies was met daarop de mededeling dat ik het ook niet opnieuw hoefde te proberen :'( ;w .

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

[...]

Het is gewoon een kwestie van veel oefenen en fouten maken en natuurlijk de rekenregels uit je hoofd kennen. Zorg dat je je algebra kent, breuken, machten (dus ook hogeremachtswortels) en goniometrie, zit je gebakken.

Wat daaruit volgt is een herhaling van zetten. Als je algebra goed is, dan is het werken met limieten in z'n algemeenheid ook niet zo moeilijk. Differentieren hoeft dan ook niet erg moeilijk te zijn, leer de product-, ketting- en andere regels uit je hoofd. Primitiveren is wat lastiger.

Natuurlijk zijn er ook abstractere zaken, zoals logica en verzamelingenleer, maar ook daarvoor geldt: oefenen en er op die manier gevoel voor krijgen. Veel praten, vragen, tekenen en fouten maken is heel belangrijk.
De algoritmische tak van de wiskunde heeft natuurlijk vrij weinig met calculus te maken, en dat is denk ik dat .GertJan. in eerste instantie bedoelde ;). Maar waar veel mensen op spaak lopen is die notatie, met griekse letters voor variabelen en allerlei symbolen, zoals:∀ "voor alle X in Y geldt", ∃ "voor minstens één X in Y geldt", ∈ "X is onderdeel van Y", ⊆ "X is een subset van Y", etc. En die worden veelvuldig gebruikt in abstracte algoritmische beschrijvingen en bewijzen. Veel mensen hier zullen zich prettiger voelen bij pseudocode.

[ Voor 46% gewijzigd door .oisyn op 16-02-2012 15:46 ]

Verwijderd

Dat was mijn probleem ook, dus ben ik heel veel gaan oefenen, vooral met goniometrie. Identiteiten omschrijven, veel sommetjes maken, nog meer sommetjes maken. M'n deur volkalken met whiteboard marker, veel papier verkrachten. Ik heb er echt totaal geen aanleg voor, maar met oefenen komt dat gevoel wel. Leer de vormen van grafieken herkennen, leer inschatten of je antwoorden enigszins kloppen. Schrijf het stap voor stap uit.
.oisyn schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 15:44:
[...]

De algoritmische tak van de wiskunde heeft natuurlijk vrij weinig met calculus te maken, en dat is denk ik dat .GertJan. in eerste instantie bedoelde ;). Maar waar veel mensen op spaak lopen is die notatie, met griekse letters voor variabelen en allerlei symbolen, zoals:∀ "voor alle X in Y geldt", ∃ "voor minstens één X in Y geldt", ∈ "X is onderdeel van Y", ⊆ "X is een subset van Y", etc. En die worden veelvuldig gebruikt in abstracte algoritmische beschrijvingen en bewijzen. Veel mensen hier zullen zich prettiger voelen bij pseudocode.
Dat is ook zo, maar ook dat is een kwestie van notatie aanleren. Het +-teken is tweede natuur, door oefening vanaf jonge leeftijd. Als je veel met logica bezig bent geldt hetzelfde voor kwantoren et cetera.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2012 15:48 ]

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

[...]
Veel praten, vragen, tekenen en fouten maken is heel belangrijk.
Lol.. je lijkt m'n wiskunde docent wel: "Teken het!"... "Ziet u dat?".. Wél.. ik zie wat ie op het bord schrijft. Maar verder? Nee, echt moeilijk om er bij te visualiseren wat hij bedoelt.

Overigens voor vragen heeft hij geen tijd. Het is opletten en je moet het begrijpen. Zeven weken voor een wiskunde blok. Dan op naar het volgende. Een week is 3 uurtjes wiskunde op de maandagavond, de rest thuisstudie naast je fulltime job.

Als ik sommige hier dan zo makkelijk wat "vage bende" zie schrijven.. man, respect.

Ik ben het wel met je eens dat als je er maar genoeg tijd in steekt dat het wel te doen is. Maar dan moet je er dus ook echt voor gaan zitten. En als je het als zelfstudie doet, moet je wel een echte doorzetter zijn.

Verwijderd

GateKeaper schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 15:47:
[...]

Lol.. je lijkt m'n wiskunde docent wel: "Teken het!"... "Ziet u dat?".. Wél.. ik zie wat ie op het bord schrijft. Maar verder? Nee, echt moeilijk om er bij te visualiseren wat hij bedoelt.
Daarom moet je dat ook zelf doen en niet opgeven :) Ik doe nu alles zonder colleges te volgen (met MAVO achtergrond), zodat ik gewoon kan werken (wel volg ik minder vakken per jaar, anders valt het niet te combineren met 40+uur werken, vriendin, leven). Het kost wat moeite, maar het lukt. De investering in tijd en geduld die ik gemaakt heb om de basis te leren (ja, soms ten koste van m'n behoorlijk drukke sociale leven), betaald zich nu wel terug.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2012 15:54 ]

• kaesve
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 03:04
Laurens-R schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 13:16:
[...]
* kuch * art of programming * kuch * ;)
Oei :+ ik gooi het er maar op dat ik in de trein zat, op een tablet met virtueel qwerty toetsenbord. Net als nu trouwens. Uberhaupt een post typen is al een opgave

@discussie: op calculus ga ik meestal direct af :p De abstractere wiskunde valt me daniets beter. Ietsjes.. :p

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

kaesve schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 15:57:
[...]

Oei :+ ik gooi het er maar op dat ik in de trein zat, op een tablet met virtueel qwerty toetsenbord. Net als nu trouwens. Uberhaupt een post typen is al een opgave

@discussie: op calculus ga ik meestal direct af :p De abstractere wiskunde valt me daniets beter. Ietsjes.. :p
Bijzonder dat die vakken bij ons niet echt een rol speelde op de HIO (Hogere Informatica @ Avans). We hebben wel wat abstracte wiskunde gehad, maar dat was nou niet echt heel erg moeilijk. Wiskunde B1 en B2 op de Havo vond ik genoeg en van die stof is eigenlijk zo goed als niets terug gekomen. Ik kan me voorstellen dat je voor games en dergelijke wel wat met je ruimtelijke wiskunde kunt, maar verder ben ik het nog niet heel erg tegen gekomen.

Vandaar ook mijn verwondering over het feit dat algoritmes zwaar wiskundig zouden zijn :)

Verwijderd

Is ook wel een verschil tussen HBO en uni. Ik heb ook een HBO-informatica opleiding gedaan, maar daar had je veel en veel minder te maken met wiskunde dan op de uni.

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 16:06:
Is ook wel een verschil tussen HBO en uni....
En ook nog eens een verschil tussen verschillende studies. Als je bepaalde opleidingen ziet is het niveau echt om te huilen. (vergeleken andere opleiding / zelfde "niveau" dan).

[ Voor 8% gewijzigd door GateKeaper op 16-02-2012 16:11 ]

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:29
Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 16:06:
Is ook wel een verschil tussen HBO en uni. Ik heb ook een HBO-informatica opleiding gedaan, maar daar had je veel en veel minder te maken met wiskunde dan op de uni.
Geen wiskunde gehad op de HBO. Deze wo-master was dan ook wel even een schok zeg. Ben iig blij dat ik de basis van logica en verzamelingenleer onder de knie heb, maar dat statistiek. Dat is pas een ramp zeg!

[ Voor 3% gewijzigd door Caelorum op 16-02-2012 16:25 ]

• Rutix
  • Laatst online: 05-09-2024
RMX schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 15:16:
Tab management van chrome is om te huilen :( als ze die eens beter zouden maken dan zou ik ook chrome gebruiken

Nothing to see here!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Care to explain?

• Rutix
  • Laatst online: 05-09-2024
Nou in de oude chrome (weet niet of het nu nog zo is) was het zo dat als je 40+ tabs open had staan dat die ze allemaal krimpte om in het window te passen. Je kan dan nooit meer zien welke tab wat is. Dat was ook meteen de reden voor mij om terug te gaan naar firefox die pakt het namelijk anders aan :).

Nothing to see here!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:49

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Ik stop met koffie zetten op m'n werk. Teveel mensen die de koffie op de kookplaat laten staan. En koffie zetten is voor de meesten al helemaal teveel moeite.

Ik neem m'n eigen koffiezetapparaat wel mee naar kantoor.

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:41
Opera FTW.

Tabs groupen doe je zo, en echt, als je daar eenmaal aan gewent bent wil je niet anders. Popups e.d. die in Chrome gewoon komen, komen in Opera niet of anders in een nieuwe tab ipv een nieuw venster. IRC doe ik ook in Opera, geen bullshit met andere progjes. Er komt een ezelsoortje aan een tab als die verandert door een of ander javascriptje, dus op Tweakers maar ook bij IRC. Heerlijk clean, net als Chrome, waar wel veel meer opties.

F12 is er om proxies uit te zetten (ben wel eens aan het switchen tussen een SSH tunnel en terug, vrij vaak). Turbo kan zo aan via dat menu (TPB is dat gewoon bereikbaar btw). Javascript kan uit (Irritante shitsites die nog gewoon werken zonder). Handige downloadmanager, weer met een oortje als die klaar is. Devving in Opera vind ik ook veel handiger dan Firebug oid. De compatibiliteit is ook veel beter tegenwoordig. En veel meer waarom ik Opera heilig vind.

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-09 18:46
Yep, Opera all the way. Blijft ook imho nog heel erg licht werken, al is dat natuurlijk gewoon gevoel. Opera Link (notes, history, password enz. syncing) werkt ook zeer goed. Verder werken die Add-Ons ook goed, zitten een paar leuke feats :)

• StM

StM

[...]

Ik loop er vooral tegenaan dat ik op de middelbare school bar slecht wiskunde heb gehad (en flink in de knoei ben gekomen met mn dyslexie waardoor ik uiteindelijk gestopt ben en naar het MBO geswitched) waardoor ik al met de meest simpele basisdingen al moeite heb. Iets als de verzamelingenleer ken (of iig kon, is al weer even geleden dat ik er mee gespeeld heb) ik heel aardig begrijpen en is ook logisch voor mij, maar de meest simpele algebraïsche sommetjes krijg ik niet opgelost. Op het MBO zijn we echter ivm leraren te kort een jaar lang 1 dag in de week op het HBO gedumpt waar we dus oa wiskunde les kregen als opstap naar het HBO waarbij het op het niveau van HAVO B1 als uitgangspunt werd genomen (En het Basisboek Wiskunde als uitgangspunt). Falen was niet erg, als je maar doorhad dat je dan een serieus probleem had als je naar het HBO wilde. En hier kreeg ik dus voor het eerst wel redelijk les er in en zowaar ik begreep het ook na een tijdje.

Aan het eind kregen we dan een toets op B1 niveau en van de 40 man 35 ongeveer onvoldoende, 3 een 6 ofzo en 2 een goed cijfer. Ik had dacht ik een 9 of een 10. Blijkbaar heb ik er dus wel aanleg voor.

Maar goed we zijn weer een aantal jaar verder en ik ben eigenlijk weer terug bij af. Dat simpele algebraïsche sommetje zegt me weer niks... :F Misschien toch eens het Basisboek Wiskunde kopen :) Ik loop er namelijk toch een beetje aan dat dat mijn zwakke plek is.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Rutix schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 17:38:
Nou in de oude chrome (weet niet of het nu nog zo is) was het zo dat als je 40+ tabs open had staan dat die ze allemaal krimpte om in het window te passen. Je kan dan nooit meer zien welke tab wat is. Dat was ook meteen de reden voor mij om terug te gaan naar firefox die pakt het namelijk anders aan :).
Oh, daar ben ik te autistisch voor. Ik heb nooit 40 tabs open. Ik doe vrij regelmatig "close other tabs", ruimt lekker op. In Visual Studio ook trouwens :). Ik denk dat ik de 10 tabs in Chrome nooit haal.

[ Voor 5% gewijzigd door .oisyn op 16-02-2012 18:13 ]

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-09 19:17

Matis

Rubber Rocket

( ! )Parse error: syntax error, unexpected [b]T_PAAMAYIM_NEKUDOTAYIM[/b] in index.php on line 29

Is dat Grieks?

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Pagina: 1 ... 51 ... 267 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.