De Devschuur Coffee Corner - Iteratie 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 240 ... 267 Laatste
Acties:
  • 997.355 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 14:37:
[...]

Fantastische soap daar met een paar hele mooie quotes:

[...]

Heerlijk die opbouwende kritiek van de developer op z'n verheven troon.
Haha, vooral die laatste reactie
CODESQUIDS'S BRIDGE
Like all jokes, codesquid's bridge becomes funnier if you make it more true. So to better define the analogy, I had to adjust the roles > played by
The Bridge > The Server
Cars and trucks > programs that "drive" over The Bridge
A clueless engineer for Filezilla cars and trucks > codesquid
The customer > bigjames
The hero and winner > CoffeeCup
A customer tries to drive a Filezilla truck over a bridge. It makes it over the top, but the brakes fail, the truck careens over the other side, rolls three times, and falls into the ditch.
This is a major issue so Filezilla sends out an engineer to inspect the crash.
"The bridge is broken"
"... what?" says the proud owner of the 2009 Filezilla truck.
"The bridge is specified to have a maximum of 7% grade. I just measured it, and it has a 7.5% grade. You should replace the bridge, it's horribly broken" says the engineer.
The customer is caught of guard. Does this engineer have a sense of humor?
"You realize that every other brand of car and truck is safely passing over the bridge right?"
"Yah, engineers for those trucks must not have read the specifications on the bridge. Those truck drivers really ought to buy new bridges. You should really fix that bridge"
No, the engineer really did exist in another world. Not only was he incapable of understanding that a bridge costs more than a car or a truck, he didn't even understand that many people do not own the bridges they drive over. He even thought that customers would prefer his truck because it couldn't drive over this particular bridge.
It has been three years now. CoffeeCup cars and trucks continue to traverse the biggest and steepest bridges. The customer has switched brands, and Filezilla continues to fade away.
The end
_/-\o_

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Raven
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 20:32
Woy schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 15:10:
[...]

Haha, vooral die laatste reactie

[...]

_/-\o_
Hehe so true.

Die gast is nog steeds actief in het project, ik denk alleen dat hij de issue maar negeert :+. Lijkt me ook echt zo'n kerel voor wie het nu _helemaal_ een princiepe kwestie is geworden zovan: ook al hebben jullie gelijk, I WILL NOT SUBMIT :(

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-05 22:54
Mooi gemaakt dit: http://www.jamwithchrome.com

Noushka's Magnificent Dream | Unity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-08 21:46

GateKeaper

#1 Procastinator

armageddon_2k1 schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 14:37:
[...]
Heerlijk die opbouwende kritiek van de developer op z'n verheven troon.
Dat is toch precies wat enkelen hier ook al opperden. Dat developers zich eigenlijk gewoon aan de standaarden zouden moeten houden, en de hell met de 'niet-standaard-gebruikers'? Net als, richt je site enkel op de nieuwe browsers, en de hell met de IE7 < gebruikers?

Doet iemand het... staat iemand eindelijk op.... is 't weer niet goed! O-) :+

[ Voor 3% gewijzigd door GateKeaper op 18-12-2012 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarilo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-09 16:54
GateKeaper schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 15:20:
[...]

Dat is toch precies wat enkelen hier ook al opperden. Dat developers zich eigenlijk gewoon aan de standaarden zouden moeten houden, en de hell met de 'niet-standaard-gebruikers'? Net als, richt je site enkel op de nieuwe browsers, en de hell met de IE7 < gebruikers?

Doet iemand het... staat iemand eindelijk op.... is 't weer niet goed! O-) :+
Ja, maar... IE7 < is al meer dan 2 versies geleden dus dat ondersteunen we niet meer :+

Hoeweel IIS6 met de komst van windows 8 dus ook niet meer ondersteund zou hoeven worden volgens die redenatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
@GateKeaper
Ik heb dat nooit gezegd ;) Je maakt als FTP client een consumer van een server. Als die server vervolgens niet doet wat je hoopt, maar je weet heel goed hoe je er wel mee om moet gaan, dan heb je, met je gebruikers in ogenschouw genomen, maar te accepteren dat je die work-around maar implementeerd :) Er is in dit geval gewoon geen andere oplossing.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/s480x480/547634_4957750059335_1141649421_n.jpg

Help, mijn scope draait Windows 98!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-09 20:54

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Waarom zou iemand een work-around moeten maken voor een bug van een andere partij?
Natuurlijk is die devver van FileZilla een beetje moeilijk aan het doen, maar waarom 'bitchen' al die mensen op hem, terwijl de origine van het probleem niet eens daar ligt. Steek die moeite dan in bug reports bij IIS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJHeuvel
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/DFGks.jpg
Drommels drommels drommels!

Freelance Unity3D developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:33
douweegbertje schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 16:22:
Waarom zou iemand een work-around moeten maken voor een bug van een andere partij?
Natuurlijk is die devver van FileZilla een beetje moeilijk aan het doen, maar waarom 'bitchen' al die mensen op hem, terwijl de origine van het probleem niet eens daar ligt. Steek die moeite dan in bug reports bij IIS.
Omdat het allang opgelost was in IIS, maar sommige mensen gewoon er niet bij kunnen vanwege beheer op afstand door systeembeheerders (oftewel: In werkkringen wil het soms totaal niet mogelijk zijn genoeg te communiceren om dit soort dingen te berwerkstelligen. Vooral bij grote bedrijven zie je dit, waar elke kleine aanpassing gigantisch veel papierwerk en ompraterij meebrengt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

Tarilo schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 15:54:
[...]
Ja, maar... IE7 < is al meer dan 2 versies geleden dus dat ondersteunen we niet meer :+
Merethil schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 16:25:
[...]
Omdat het allang opgelost was in IIS IE8/9, maar sommige mensen gewoon er niet bij kunnen vanwege beheer op afstand door systeembeheerders...
Zie de relatie? :D

Al ben ik het er wel mee eens hoor. Kill IE6/7, en fix die bug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 16:37

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

douweegbertje schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 16:22:
Omdat dat de meest constructieve oplossing is die de klant wil zien. Software is nog altijd een tool om iets te bewerkstelligen - het is geen doel op zich. De starre houding van die developer heeft *niemand* wat aan.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
GateKeaper schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 16:33:
[...]
[...]
Zie de relatie? :D

Al ben ik het er wel mee eens hoor. Kill IE6/7, en fix die bug!
Het verschil is dat je als gebruiker wel kunt upgraden naar een nieuwe versie van een browser, maar niet naar een nieuwe versie van server software. Daar is immers een andere partij verantwoordelijk voor.

Kijk als er goede redenen waren om het niet te implementeren ( Bijvoorbeeld omdat het een ander probleem introduceert ) moet je het vooral niet doen, maar ik zie nergens een goede reden om niet een work-around te implementeren.

Kijk het staat buiten kijf dat de oorzaak van het probleem niet bij Filezilla ligt, maar dat neemt niet weg dat je je gebruikers een hoop plezier kan doen door wel een oplossing te bieden. IIS 6 zal immers niet meer aangepast worden, al heeft MS de bug wel onderkend. Natuurlijk ook jammer van Microsoft, maar dat staat verder los van de houding van de ontwikkelaar van Filezilla

[ Voor 22% gewijzigd door Woy op 18-12-2012 16:50 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

Woy schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 16:48:
[...]
Het verschil is dat je als gebruiker wel kunt upgraden naar een nieuwe versie van een browser, maar niet naar een nieuwe versie van server software. Daar is immers een andere partij verantwoordelijk voor.
Als thuis gebruiker wel ja. Als hobbyist kan je je IIS ook prima upgraden. Maar in de grotere bedrijven kan je ook je browser natuurlijk niet zomaar even updaten/upgraden. Maar goed, dat is een hele andere discussie. Was ook meer bedoeld als flauwe grap / even stoken, dan als het maken van een serieuze opmerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Fix the problem, not the blame is een uitspraak die de FZ-developer waarschijnlijk nooit heeft gehoord :N

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-09 08:16

OkkE

CSS influencer :+

Je kan als gebruiker natuurlijk ook een andere ftp-client gebruiken als FileZilla niet voldoet. :+

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
GateKeaper schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 16:51:
[...]

Als thuis gebruiker wel ja. Als hobbyist kan je je IIS ook prima upgraden. Maar in de grotere bedrijven kan je ook je browser natuurlijk niet zomaar even updaten/upgraden.
Maar dan ligt het probleem dus bij een bedrijf wat verouderde software gebruikt. Maar dan nog zou een website maker inderdaad niet bewust de site voor IE 6/7 moeten slopen, maar gewoon niet meer actief ondersteunen.
OkkE schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 16:55:
Je kan als gebruiker natuurlijk ook een andere ftp-client gebruiken als FileZilla niet voldoet. :+
Natuurlijk kan dat, maar dat is niet in het voordeel van Filezilla ;), dat is dus ook de reden waarom de instelling van de Filezilla dev weinig constructief is ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Woy op 18-12-2012 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

.oisyn schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 16:34:
[...]

Omdat dat de meest constructieve oplossing is die de klant wil zien. Software is nog altijd een tool om iets te bewerkstelligen - het is geen doel op zich. De starre houding van die developer heeft *niemand* wat aan.
Ja klopt, maar wie heeft nou eigenlijk die "starre" houding?
- Luie gebruiker
- Bedrijf met een outdated IIS (hoe slecht?) dat ze verhuren
- Bedrijf met een outdated IIS die ze niet kunnen updaten omdat de rest van de applicaties te brak en oud zijn om nog te werken met een update (even beetje vergroot, deze vergelijking).

Maaar nee, buiten alle opties om kijken we naar de programmeur van een programma die perfect zijn ding doet.
Natuurlijk is software een tool, maar een server is dan ook een hulpmiddel. Echter omdat een Applicatie X makkelijk (lijkt) is om te updaten, moet dat maar gebeuren. Vooral de rest brak laten.

Waar trek je de lijn op een gegeven moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
douweegbertje schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 16:55:
[...]

Ja klopt, maar wie heeft nou eigenlijk die "starre" houding?
- Luie gebruiker
- Bedrijf met een outdated IIS (hoe slecht?) dat ze verhuren
- Bedrijf met een outdated IIS die ze niet kunnen updaten omdat de rest van de applicaties te brak en oud zijn om nog te werken met een update (even beetje vergroot, deze vergelijking).
Dat bedrijf die een outdated IIS heeft is net zo goed fout, maar dat neemt niet weg dat Filezilla gewoon een beter product zou zijn als ze deze "bug" zouden verhelpen. Ik kan me bijvoorbeeld best voorstellen dat er geen hoge prio aangegeven word, maar laat dan gewoon het issue open staan met "low priority"

[ Voor 10% gewijzigd door Woy op 18-12-2012 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Woy schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 16:57:
[...]

Dat bedrijf die een outdated IIS heeft is net zo goed fout, maar dat neemt niet weg dat Filezilla gewoon een beter product zou zijn als ze deze "bug" zouden verhelpen.
Juist, daar heb je helemaal gelijk in.
Maar waarom dan de discussie dat de programmeur zo slecht is?
- FileZilla support geen bugs van IIS
Klaar.

Dat is gewoon een keuze die is gemaakt, snap heel die verhalen er niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Maaar nee, buiten alle opties om kijken we naar de programmeur van een programma die perfect zijn ding doet.
Natuurlijk is software een tool, maar een server is dan ook een hulpmiddel. Echter omdat een Applicatie X makkelijk (lijkt) is om te updaten, moet dat maar gebeuren. Vooral de rest brak laten
Ja, het was slecht van Microsoft om een slechte FTP implementatie in IIS te steken. Dit is gefixed in latere versies.
Ja, het zou ideaal zijn als alle bedrijven met IIS6 zouden kunnen upgraden naar een hogere versie. Er zijn legio redenen waarom dit niet kan, en als klant/extern bedrijf kan je het al helemaal niet voorstellen.

Het is een welgekend probleem en de meeste FTP clients kunnen er dan ook mee overweg. Filezilla kan het niet, puur vanwege een principequestie van 1 developer. 1 enkele aanpassing zorgt ervoor dat ze de tienduizenden IIS6 FTP servers kunnen ondersteunen.

[ Voor 5% gewijzigd door boe2 op 18-12-2012 17:01 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

Woy schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 16:55:
[...]

Maar dan ligt het probleem dus bij een bedrijf wat verouderde software gebruikt. Maar dan nog zou een website maker inderdaad niet bewust de site voor IE 6/7 moeten slopen, maar gewoon niet meer actief ondersteunen.
Doet hij toch ook. Hij sloopt de IIS ondersteuning niet bewust. Hij ondersteund gewoon die IIS met FTP bug niet (meer).
boe2 schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 17:00:
[...]
1 enkele aanpassing zorgt ervoor dat ze de tienduizenden IIS6 FTP servers kunnen ondersteunen.
Filezilla is toch open source? Ik zou zeggen. Fix de bug en release een fork met IIS6 FTP support.

[ Voor 25% gewijzigd door GateKeaper op 18-12-2012 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
douweegbertje schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 17:00:
[...]

Juist, daar heb je helemaal gelijk in.
Maar waarom dan de discussie dat de programmeur zo slecht is?
- FileZilla support geen bugs van IIS
Klaar.

Dat is gewoon een keuze die is gemaakt, snap heel die verhalen er niet over.
Het is ook gewoon een kwestie van klanten en gebruikers willen werven. Als jij zoiets over het hoofd ziet, de overige partijen en concurrentie het wel fixen maar jij hardnekkig blijft zeggen dat je er niets aan gaat doen, ga je vanzelf gebruikers kwijtraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 16:31

Bosmonster

*zucht*

Tarilo schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 15:54:
[...]

IE7 ondersteunen we hier standaard ook niet meer hoor. Das een extra 20% op de frontend offerte, zonder garanties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Merethil schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 17:08:
[...]

Het is ook gewoon een kwestie van klanten en gebruikers willen werven. Als jij zoiets over het hoofd ziet, de overige partijen en concurrentie het wel fixen maar jij hardnekkig blijft zeggen dat je er niets aan gaat doen, ga je vanzelf gebruikers kwijtraken.
Ik ben altijd zo blij dat er niet zo super veel commerciele haken en ogen aan zitten (met name met opensource projecten), en dat er gewoon mooie en fatsoenlijke code uit kan komen. Houden aan de standaarden, zonder allerlei vage dingen.
Maar hier geef jij weer af op FileZilla, waarom zou FileZilla zijn klanten kwijt raken en niet IIS gebruikers of IIS afnemers? Nee, weer FileZilla.

Verder snap ik 100% je punt, en het had een oplossing kunnen zijn, maar ik persoonlijk snap de redenatie wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Als gebruiker kunnen standaarden me aan mijn reet roesten. Ik wil gewoon software dat met zoveel mogelijk andere software samen kan werken.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StM
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-09 18:29

StM

Als de meerderheid van de clients de fix heeft is het niet IIS die men er op aan gaat kijken. Tja zo werkt het nu eenmaal. En als het goed laten werken in IE 7 een kleine fix is van 1 dingetje doe ik dat meestal ook gewoon, ook al support ik het niet actief en heb je gewoon pech bij grotere issues.
Bosmonster schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 17:09:
[...]

IE7 ondersteunen we hier standaard ook niet meer hoor. Das een extra 20% op de frontend offerte, zonder garanties.
Ik ben blij dat ik het frontend werk meestal uitbesteed (althans de grote lijnen er van, klein werk doe ik nog wel zelf) maar ik zal dolblij zijn als ook IE 8 support gedropt kan worden. Ook die heeft de nodige klote issues. Mist er weer eens een 1 of andere DOM property die al ik weet niet hoe lang gedefinieerd is en de rest ook heeft, maar IE 8 weer niet. Gelukkig is het vanaf IE 9 al een stuk beter, maar eer we daar vanaf zijn is het ook weer een sterk verouderd misbaksel.
.oisyn schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 17:24:
Als gebruiker kunnen standaarden me aan mijn reet roesten. Ik wil gewoon software dat met zoveel mogelijk andere software samen kan werken.
Dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolting
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-08 11:58
Wat is er voor bepaalde onderdelen van Android eigenlijk ontzettend weinig documentatie (in verhouding tot wat er voor iOS beschikbaar is). Bijvoorbeeld OpenGL ES: http://developer.android....pics/graphics/opengl.html vs. http://developer.apple.co...duction/Introduction.html. En ook native code support is op zijn zachtst gezegd vrij matig. En daar moet de OUYA dan op draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Schei uit over die knakker(s) achter FileZilla; die lui hebben 't woord "star" en "onbuigzaam" uitgevonden :X
Er loopt ook al jaren een discussie (over meerdere tickets, forum posts etc. verspreid) over 't opslaan van wachtwoorden in plain text wat bij mensen die infected raken met een virus / gehacked worden / whatever nogal nare gevolgen heeft. Ja, dan moet je maar niet infected raken, ja, je kunt er voor kiezen geen wachtwoorden op te slaan. En toch is er véél vraag naar (en, AFAIK, zelfs patches voor ingediend) en in veel gevallen van defacement waar FTP wachtwoorden zijn ge/misbruikt valt FileZilla als schuldige aan te wijzen maar ze blijven maar in hun eigen cirkeltjes redeneren...

Ik heb me overigens laten vertellen (heb 't zelf niet gezien/bekeken) dat de code achter FileZilla nogal een ondoorgrondelijk moeras met behoorlijk wat lijken erin schijnt te zijn. Of dat zo is oordeel je zelf maar :Y)

[ Voor 38% gewijzigd door RobIII op 18-12-2012 18:04 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StM
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-09 18:29

StM

mwolting schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 17:32:
Wat is er voor bepaalde onderdelen van Android eigenlijk ontzettend weinig documentatie (in verhouding tot wat er voor iOS beschikbaar is). Bijvoorbeeld OpenGL ES: http://developer.android....pics/graphics/opengl.html vs. http://developer.apple.co...duction/Introduction.html. En ook native code support is op zijn zachtst gezegd vrij matig. En daar moet de OUYA dan op draaien...
Android is dan ook een vreselijk gedrocht voor een ontwikkelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

Ik had FileZilla ooit eens portable op een usb stick staan. :X Even een kopietje gemaakt voor iemand, toen hij aangaf dat wel erg handig te vinden. Goddank bedacht ik mij bovenstaand vlak voordat ik zijn usbstick overhandigde. Daarna ook gelijk van mijn usb stick afgedonderd. Ondanks dat het toch best wel handig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:52

Rhapsody

In Metal We Trust

RobIII schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 17:49:
Schei uit over die knakker(s) achter FileZilla; die lui hebben 't woord "star" en "onbuigzaam" uitgevonden :X
Er loopt ook al jaren een discussie (over meerdere tickets, forum posts etc. verspreid) over 't opslaan van wachtwoorden in plain text wat bij mensen die infected raken met een virus / gehacked worden / whatever nogal nare gevolgen heeft. Ja, dan moet je maar niet infected raken, ja, je kunt er voor kiezen geen wachtwoorden op te slaan. En toch is er véél vraag naar (en, AFAIK, zelfs patches voor ingediend) en in veel gevallen van defacement waar FTP wachtwoorden zijn ge/misbruikt valt FileZilla als schuldige aan te wijzen maar ze blijven maar in hun eigen cirkeltjes redeneren...

Ik heb me overigens laten vertellen (heb 't zelf niet gezien/bekeken) dat de code achter FileZilla nogal een ondoorgrondelijk moeras met behoorlijk wat lijken erin schijnt te zijn. Of dat zo is oordeel je zelf maar :Y)
De 'Last Log Entry' heeft dan ook als tekst: 'It compiles' 8)7

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
douweegbertje schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 17:18:
[...]

Ik ben altijd zo blij dat er niet zo super veel commerciele haken en ogen aan zitten (met name met opensource projecten), en dat er gewoon mooie en fatsoenlijke code uit kan komen. Houden aan de standaarden, zonder allerlei vage dingen.
Maar hier geef jij weer af op FileZilla, waarom zou FileZilla zijn klanten kwijt raken en niet IIS gebruikers of IIS afnemers? Nee, weer FileZilla.

Verder snap ik 100% je punt, en het had een oplossing kunnen zijn, maar ik persoonlijk snap de redenatie wel.
Vergelijk het gewoon met internet browsers: Er waren er een klein aantal die de meeste standaarden toendertijd aanhielden. Echter, de wereld veranderd, soms worden standaarden aangepast (vooral als het gaat om grote bedrijven die zelf standaarden willen implementeren ipv alleen maar volgen) en dingen werken na een tijdje niet meer.
Er is een reden waarom mensen niet klakkeloos Netscape of Internet Explorer zijn blijven gebruiken, er zijn alternatieven die beter aan hun wensen voldoen. Kan mij het schelen dat de software zich niet volledig aan de regeltjes houdt: Juist die software is vaak vooruitstrevend.

En mooie code? Kom op, dat kan op allerlei manieren. Je kan hele programma's schrijven zonder enige regeltjes te gebruiken en toch kan het nog mooie, stabiele, snelle code zijn die één taak (of meerdere) supergoed/-snel/-mooi uitvoert.
Trouwens, ook aan Filezilla als OpenSource zit een verdienmodel. Ze leven op donaties. Misschien niet de meest conventionele manier van geld verdienen, maar ze werken met óf het schuldgevoel van mensen, óf het gevoel van rechtvaardigheid van mensen: Als men zich maar schuldig genoeg voelt of écht rechtvaardig wil leven gaan ze geen software gratis gebruiken zonder de maker te betalen. De ontwikkelaar die erachter zit heeft er veel tijd in gestoken en daardoor mag hij best wat terugkrijgen.

Als bovenstaande niet klopt dan is de ontwikkelaar alsnog slecht bezig: Je product moet dan zo uitgebreid mogelijk zijn, want je wilt dat JOUW product als opensource product volledig opgepakt wordt door iedereen die het nodig heeft en zoveel mogelijk gebruikers heeft.
Zet jij ook een stukje code op het internet in de hoop dat niemand het gaat gebruiken? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

douweegbertje schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 17:18:
opensource [...] houden aan de standaarden, zonder allerlei vage dingen.
Er zit in opensourcesoftware net zo goed code die lelijk is als dat er modules worden gebruikt of geschreven die zich niet aan de standaarden houden. Programmeren volgens "universele" (lees: wereldwijd geldende) standaarden gebeurt pas sinds een aantal decennia, en het proces van het schrijven van die standaarden is nog verre van geperfectioneerd, waardoor er interpretatie mogelijk is. Hierdoor worden overal fouten gemaakt, hoeveel mensen er ook naar kijken.

Verder is de vergelijking met IE gewoon niet zo relevant: het gaat hier om een server buiten eigen beheer die geüpdated zou moeten worden. Het is best te verdedigen dat je uit principe geen (if server == MSIIS6 then restart_transfer else resume_transfer) wil tikken, maar sta er dan niet van te kijken als die principes je gebruikers gaan kosten.
RobIII:
In the past, what, 5 years I've seen many, many people (and customers) with hacked sites just because this feature
Dat dus. Nou ja, niet vaak, ik lever zelden sites op, maar ik ben hier dus wel eens door gepakt. Diegene had een server in eigen beheer, ik had er een CMS op geïnstalleerd met een eigen template. Een jaar later moest er een nieuw logo worden geüpload, en twee dagen later was de site "gehackt". De eerste vraag werd positief beantwoord: FileZilla. :')

[ Voor 39% gewijzigd door CodeCaster op 18-12-2012 19:05 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Ach tja het blijft toch een discussie waar nooit een einde aan komt.
Uiteindelijk zeg ik ook niet dat andere geen gelijk hebben, en ik snap ook het standpunt van iedereen. Mijn uiteindelijk visie is net iets anders. An sich niets mis mee toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 27-07 10:18
.oisyn schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 16:34:
[...]

Echt 100% dit. Als Filezilla developer ben je er niet voor jezelf om je persoonlijke overtuigen met betrekking tot standaarden uit te dragen. Je bent er om het beste FTP programma te maken dat er is en dat is soms over je overtuiging heenstappen en een workaround maken ten gunste van de eindgebruiker.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinuzz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-09 20:47
RobIII schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 17:49:
Ik was echt geschokt toen ik hier een tijd geleden achter kwam en heb toen acuut FileZilla verwijderd. Ze laten bewust wachtwoorden in plain-text slingeren, terwijl dit goed is te verhelpen. Zoiets verzin je als gebruikter toch niet? Ik niet in ieder geval.

Als ze weigeren de wachtwoorden te versleutelen, moet er op z'n minst een enorme waarschuwing elke keer als je je wachtwoord invult. "LET OP: je wachtwoorden zijn voor iedereen zo terug te vinden en te misbruiken! Groot risico dat je website wordt gehacked!"
Dan kan én die ontwikkelaar rustig slapen met z'n idiote principes, en is de gebruiker gewaarschuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Maar is wachtwoorden versleuteld opslaan niet meer dan een schijnveiligheid? Tenzij je de gebruiker elke keer verplicht een masterwachtwoord in te vullen bij opstarten, maar dat is nou ook niet echt bepaald zaligmakend. Als je denkt dat de wachtwoorden van andere applicaties wel veilig zijn zit je er echt falikant naast. Zodra iemand code kan uitvoeren op je systeem kan hij ook bij al je wachtwoorden.

[ Voor 29% gewijzigd door .oisyn op 18-12-2012 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinuzz
Ja snap ik, maar versleutelen is veiliger dan plain text...
Niet voor niets dat elke keer FileZilla opkomt als 'schuldige' FTP-client.

Het is nu net alsof FileZilla het zo makkelijk mogelijk wil maken om je website te laten hacken, om een statement te maken ofzo. Dat vind ik onverantwoord.

[ Voor 37% gewijzigd door alwinuzz op 18-12-2012 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 09:26

Acid_Burn

uhuh

Hmm welke goeie freeware FTP client gebruiken jullie dan? Nu ik dit zo lees wil ik ook van filezilla af.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-05 22:54
Ik ben zelf erg tevreden met WinSCP. Werkt een stuk lekkerder dan FileZilla imo.

Noushka's Magnificent Dream | Unity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Styxxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:37
Rutix schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 11:23:
[...]
Ik ken ze allemaal maar ik betrap me er steeds vaak op dat ik ook eerst naar google.com ga hoor :p.
Oh en ctrl+punt werkt hier niet :D
CodeCaster schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 11:33:
Werkt niet? Ik bedoel dus: stel je hebt de volgende code getikt:
[...]
Als je dan GetBazFromFooBar hebt getikt en Ctr+punt, Enter doet (Generate Method Stub), wordt deze methode gegenereerd:
Op AZERTY moet je ctrl+, (komma) doen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

alwinuzz schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 23:01:
Ja snap ik, maar versleutelen is veiliger dan plain text...
Security by obscurity is no security.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinuzz
Ik zeg niet dat het veilig is als je FTP client de wachtwoorden versleutelt (hier bijv. nog password recovery voor o.a. WinSCP).
Maar het is in ieder geval minder bloot dan plain-text. Die waarschuwing "LET OP: ..." zou er nog steeds moeten zijn, versleutelde wachtwoorden of niet. Of gewoon een master password verplichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Je moet ook niet vergeten dat zo'n stuk malware behalve het uitlezen van bestanden ook prima dienst kan doen als keylogger, wat het versleutelen tot niets meer maakt dan een schijnveiligheid.

[ Voor 57% gewijzigd door CodeCaster op 19-12-2012 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
Dan kan die malware alsnog alleen maar bij de passwords die je ten tijde van de infectie gebruikt hebt. Wat de mogelijkheden toch weer wat beperkt. Je hebt wat mij betreft als developer de morele plicht (en wat mij betreft mag dat best juridisch uitgebreid worden) om het malware moeilijk te maken, ook als de eindgebruiker een retard is.

Gordels zijn ook verplicht op een gegeven moment, je kunt ook stellen dat mensen dat zef mogen weten...

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
.oisyn schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 22:51:
Tenzij je de gebruiker elke keer verplicht een masterwachtwoord in te vullen bij opstarten
Dat dus; het idee is natuurlijk wél dat je een masterwachtwoord invult; doe/wil je dat niet: prima, dan worden je wachtwoorden plain-text opgeslagen en heb je er zélf om gevraagd (na een dikke waarschuwing (eenmalig) weggeklikt te hebben). Nu heb je de keuze niet eens.

Het is logisch dat, zodra men achter de "airtight hatchway" zoals Raymond Chen 't altijd zo mooi noemt, all bets off zijn (keyloggers en noem maar op). Maar het aantal defaced/infected websites was een stuk lager geweest (en FileZilla was een stuk kleiner target geweest) had men wél encryptie toegepast. Al is 't maar omdat ik FileZilla maar eens in de paar weken, en veel gebruikers maar eens in de X interval, gebruik. Dan heb ik (best-case-scenario) een paar weken / X interval de tijd om die keylogger te ontdekken voordat 'ie überhaupt m'n masterpassword ontfutseld heeft; in de huidige opzet heeft een infectie binnen 0.0001 seconden na infectie al m'n opgeslagen wachtwoorden al te pakken (directory/paar directories scannen, uploaden naar attacker et voila).

(Overigens gebruik ik FileZilla, o.a. om die reden, al jaren niet meer; het is even een principekwestie :P )

[ Voor 9% gewijzigd door RobIII op 19-12-2012 00:18 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Sowieso maakt het voor normale ftp verbindingen geen drol uit als je wachtwoord encrypted is opgeslagen. Het ftp-protocol laat 'em vervolgens toch weer als plaintext verstuurd worden. Even een sniffer op het netwerk en klaar (of gewoon een scriptje dat je ftp-client start en klik op een van je bookmarks en vervolgens lekker sniffen). Op mijn (web)server daarom ook geen ftp! :)

FTPS zou wel een encrypted verbinding gebruiken, maar is nog steeds minder veilig dan sftp (de ssh variant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Aloys schreef op woensdag 19 december 2012 @ 00:18:
Sowieso maakt het voor normale ftp verbindingen geen drol uit als je wachtwoord encrypted is opgeslagen. Het ftp-protocol laat 'em vervolgens toch weer als plaintext verstuurd worden. Even een sniffer op het netwerk en klaar (of gewoon een scriptje dat je ftp-client start en klik op een van je bookmarks en vervolgens lekker sniffen). Op mijn (web)server daarom ook geen ftp! :)
Ook hier geldt: dan moet je na infectie (of nadat je netwerk/gateway/isp/whatever compromised is) wel die ftp-verbinding opzetten. Zolang je dat niet doet heb je nog kans die aanval op te merken en zo niet dan heeft men at-best de wachtwoorden van de verbindingen die je opgezet hebt. Als je 200 "sites" in je client hebt staan en je gebruikt maar 3 ftp-sites in een week/maand/whatever dan zijn die andere 197 nog "veilig" (want: nooit over de lijn gegaan == niet te luistervinken). Natuurlijk wijzig je van alle 200 sites de wachtwoorden maar er zijn er hooguit 3 defaced i.p.v. alle 200 0.0001 sec. na infectie.

[ Voor 14% gewijzigd door RobIII op 19-12-2012 00:23 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinuzz
Zit nou al een uur te kloten met TortoiseSVN: "Could not read chunk size: Secure connection truncated" :(

Okee, corrupte revisie... Lang leve backups, nu gerepareerd! *O*

[ Voor 24% gewijzigd door alwinuzz op 19-12-2012 01:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

RobIII schreef op woensdag 19 december 2012 @ 00:14:
[...]

Dat dus; het idee is natuurlijk wél dat je een masterwachtwoord invult; doe/wil je dat niet: prima, dan worden je wachtwoorden plain-text opgeslagen en heb je er zélf om gevraagd (na een dikke waarschuwing (eenmalig) weggeklikt te hebben).
Prima dat je dat vindt, maar waarom klaag je dan wel over FileZilla en niet over die duizenden andere heel veel gebruikte applicaties (IE, Chrome, Firefox, het eerder genoemde WinSCP, etc.). Allemaal apps waarvan bekend is waar ze hun passwords opslaan en hoe je ze kan decrypten. Voor een aanvaller is er dus geen enkel verschil tussen een app die zijn passwords niet encrypted opslaat en eentje die dat wel doet maar niet vraagt om een password bij opstarten.

Of gebruik je die ook allemaal al niet meer, uit principe?

[ Voor 18% gewijzigd door .oisyn op 19-12-2012 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:10

Patriot

Fulltime #whatpulsert

.oisyn schreef op woensdag 19 december 2012 @ 01:03:
[...]

Prima dat je dat vindt, maar waarom klaag je dan wel over FileZilla en niet over die duizenden andere heel veel gebruikte applicaties (IE, Chrome, Firefox, het eerder genoemde WinSCP, etc.). Allemaal apps waarvan bekend is waar ze hun passwords opslaan en hoe je ze kan decrypten. Voor een aanvaller is er dus geen enkel verschil tussen een app die zijn passwords niet encrypted opslaat en eentje die dat wel doet maar niet vraagt om een password bij opstarten.

Ik waag een gok: Hij had het over FileZilla omdat het al over FileZilla ging? Zijn punt was valide: Het zou bij infectie defacements schelen als FileZilla een passwordmanager met masterpassword zou ondersteunen. Dat andere software dat ook niet heeft/afdwingt doet daar niets aan af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
[...]
Ik gebruik idd geen WinSCP en ik gebruik Chrome (zonder opslaan van wachtwoorden) i.c.m. LastPass. Datzelfde geldt voor IE (wachtwoorden niet opslaan) i.c.m. LastPass. FTP'en hoef ik al lang niet meer.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Dan kun je toch ook gewoon bij FileZilla zeggen dat ie je wachtwoorden niet moet opslaan? Sorry hoor, maar ik kan me niet van de indruk onttrekken dat de meeste mensen hier niet echt goed hebben nagedacht over de implicaties van het zogenaamd encrypted moeten opslaan van wachtwoorden.

[ Voor 52% gewijzigd door .oisyn op 19-12-2012 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
.oisyn schreef op woensdag 19 december 2012 @ 10:12:
Dan kun je toch ook gewoon bij FileZilla zeggen dat ie je wachtwoorden niet moet opslaan?
As said: ik gebruik FileZilla al jaren niet meer. Maar duizenden anderen wel ;)
Verder verwijs ik je naar RobIII in "De Devschuur Coffee Corner - Iteratie 2" en RobIII in "De Devschuur Coffee Corner - Iteratie 2" voor mijn argumenten. Meer argumenten (USB sticks waarop een verdwaalde sites.xml staat, gejatte laptops, ...) zijn in deze thread en in voorgenoemde tickets te vinden.
.oisyn schreef op woensdag 19 december 2012 @ 10:12:
Sorry hoor, maar ik kan me niet van de indruk onttrekken dat de meeste mensen hier niet echt goed hebben nagedacht over de implicaties van het zogenaamd encrypted moeten opslaan van wachtwoorden.
Want poeh poeh, een encryptie over sites.xml gooien en om een wachtwoord vragen bij opstarten is rocket science :? Ja, het zal best wat werk / onderhoud zijn, maar als er zoveel naar is en je verklaart je gebruikers "whiners" dan doe je iets verkeerd. En daarmee ben ik wel klaar met de FileZilla discussie; het zal me verder worst wezen wat ze doen :P

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

RobIII schreef op woensdag 19 december 2012 @ 10:38:
Want poeh poeh, een encryptie over sites.xml gooien en om een wachtwoord vragen bij opstarten is rocket science :?
Nee, waar ik het over heb is dat de meeste mensen verwachten dat het werkt zonder om een wachtwoord te vragen bij het opstarten. Dat is niets meer dan een schijnveiligheid. Al die andere apps vragen ook niet om een wachtwoord, maar daar klaagt blijkbaar niemand over, jijzelf incluis. Sterker nog, jij bent op de hoogte en laat de apps niet eens een wachtwoord opslaan maar gebruikt daar een 3rd party implementatie voor. Dat is dan net zo goed van toepassing op FileZilla. Maar blijkbaar accepteer je wel van Chrome dat die z'n wachtwoorden niet goed beveiligd opslaat, maar niet van FileZilla? Dat vind ik op z'n zachtst gezegd erg krom.

Jij wil FileZilla afgeschermd zien worden met een wachtwoord, prima. Maar waarom dan niet alle browsers? In 99% van de gevallen waarbij je de beschikking hebt over een laptop van iemand anders heb je ook meteen al zijn wachtwoorden ongeacht of FileZilla geïnstalleerd is, omdat die standaard worden opgeslagen zonder dat daar een in te vullen passphrase voor nodig is om ze te decrypten.

[ Voor 62% gewijzigd door .oisyn op 19-12-2012 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:24

Pizzalucht

Snotneus.

.oisyn schreef op woensdag 19 december 2012 @ 10:54:
[...]

Nee, waar ik het over heb is dat de meeste mensen verwachten dat het werkt zonder om een wachtwoord te vragen bij het opstarten. Dat is niets meer dan een schijnveiligheid. Al die andere apps vragen ook niet om een wachtwoord, maar daar klaagt blijkbaar niemand over, jijzelf incluis. Sterker nog, jij bent op de hoogte en laat de apps niet eens een wachtwoord opslaan maar gebruikt daar een 3rd party implementatie voor. Dat is dan net zo goed van toepassing op FileZilla. Maar blijkbaar accepteer je wel van Chrome dat die z'n wachtwoorden niet goed beveiligd opslaat, maar niet van FileZilla? Dat vind ik op z'n zachtst gezegd erg krom.

Jij wil FileZilla afgeschermd zien worden met een wachtwoord, prima. Maar waarom dan niet alle browsers? In 99% van de gevallen waarbij je de beschikking hebt over een laptop van iemand anders heb je ook meteen al zijn wachtwoorden ongeacht of FileZilla geïnstalleerd is, omdat die standaard worden opgeslagen zonder dat daar een in te vullen passphrase voor nodig is om ze te decrypten.
Ik zou er gewoon een optie van maken, zoals bij Firefox: "Use a master password".
En bij de eerste keer vragen of de gebruiker een master password in wil stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Voor de goede orde, zo'n optie is natuurlijk uitstekend. Maar iets als Chrome heeft die optie ook niet (dat echt een enorm veel grotere userbase heeft dan FileZilla). Hoor je iemand daarover? Nee. Dat klinkt in mijn oren als hypocriet (of op z'n minst ignorant). Men valt meer over het opslaan in plain text, terwijl het encrypted opslaan echt compleet irrelevant is als je niet om een passphrase vraagt bij het opstarten.

[ Voor 43% gewijzigd door .oisyn op 19-12-2012 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
.oisyn schreef op woensdag 19 december 2012 @ 10:54:
Nee, waar ik het over heb is dat de meeste mensen verwachten dat het werkt zonder om een wachtwoord te vragen bij het opstarten.
A simple (heck, make it optional!) master-password will do. [...] A simple checkbox ("require master password") and a password inputbox is all there's to it.
De devver(s) blijven echter hameren op "OS encryptie", Keepass (en consorten) en "TrueCrypt-achtige oplossingen" als dé oplossing; dat is voor de doorsnee gebruiker teveel gedoe (los van 't feit dat de doorsnee gebruiker geen idee heeft dat wachtwoorden plain text worden opgeslagen, een dikke warning erbij zou mooi zijn). Niet vragen om een masterpassword is ook mogelijk maar, inderdaad, wat bewerkelijker en minder veilig / schijnveilig. Dat zou je kunnen implementeren door de DPApi (of hoe heet 't ding) te gebruiken die je wachtwoord secure opslaat. Ja, bij een infectie, ligt 't masterpassword voor de account waaronder de infectie plaatsvindt alsnog op straat maar dan blijft 't in ieder geval nog beperkt tot die account.
.oisyn schreef op woensdag 19 december 2012 @ 11:08:
Maar iets als Chrome heeft die optie ook niet (dat echt een enorm veel grotere userbase heeft dan FileZilla). Hoor je iemand daarover? Nee. Dat klinkt in mijn oren als hypocriet.
a) Daar zijn in ieder geval goede (bruikbare!) alternatieven als LastPass e.d. voor zodat ik niet omslachtig in 2 programma's moet roeren eer ik m'n wachtwoord ergens ingevoerd heb (je zou bijv. KeePass oid kunnen gebruiken i.c.m. FileZilla maar dan moet je steeds op-en-neer switchen)
b) Wie zegt dat ik 't eens ben met de implementatie van Chrome? Ook voor Chrome (en andere software) vind ik 't maar raar dat er geen (optioneel) masterpassword is. Het ging echter over FileZilla...

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

Als je Chrome hebt als main browser, heb je deze eigenlijk altijd open. Ik heb mijn main browser ook altijd open. Dus de kans dat je vaak je masterpassword invoert is natuurlijk groter. Ik gebruik Filezilla echter bijna nooit, alleen voor sommige websites die geen shell toegang hebben. Ik zou het toch wel fijn vinden dat een hacker pas bij de wachtwoorden kan als ik mijn master wachtwoord heb ingevoerd.

Natuurlijk is het niet waterdicht, en geeft het alleen een klein stukje extra veiligheid, scheinveiligheid is het zeker niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Pizzalucht op 19-12-2012 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

RobIII schreef op woensdag 19 december 2012 @ 11:17:
[...]

[...]

De devver(s) blijven echter hameren op "OS encryptie", Keepass (en consorten) en "TrueCrypt-achtige oplossingen"
Lieve schat, dat die devvers een plaat voor hun harses hebben was allang duidelijk, dat was niet echt het punt van het relaas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
.oisyn schreef op woensdag 19 december 2012 @ 11:19:
Lieve schat, dat die devvers een plaat voor hun harses hebben was allang duidelijk, dat was niet echt het punt van het relaas :)
Lieve schat, ik vraag me überhaupt af waarom het hier nog over gaat ;)

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Is het upvotedag op Stack Overflow of zo? De meest debiele vragen hebben binnen een paar minuten al een handvol updates te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Laatst online: 05-09-2024
CodeCaster schreef op woensdag 19 december 2012 @ 11:30:
Is het upvotedag op Stack Overflow of zo? De meest debiele vragen hebben binnen een paar minuten al een handvol updates te pakken.
Mensen willen waarschijnlijk de hats voor de winterbash hebben (http://winterba.sh/)

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-09 11:37

TheNephilim

Wtfuzzle

Zo, het laatste weekje voor de kerstvakantie... nog heeeeeel veel te doen :P Nog één webshop afmaken en de andere moet nog compleet gebouwd worden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Laatst online: 21-08 11:20
Rutix schreef op woensdag 19 december 2012 @ 11:34:
[...]

Mensen willen waarschijnlijk de hats voor de winterbash hebben (http://winterba.sh/)
Haat aan sneeuwanimaties wanneer je via Remote Desktop zit te internetten :(

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0wl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-01 17:22
TheNephilim schreef op woensdag 19 december 2012 @ 11:40:
Zo, het laatste weekje voor de kerstvakantie... nog heeeeeel veel te doen :P Nog één webshop afmaken en de andere moet nog compleet gebouwd worden :/
Kerstvakantie.. Daar ga ik dit jaar niet van kunnen profiteren :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infinitive
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-09-2023
RobIII schreef op woensdag 19 december 2012 @ 11:17:
b) Wie zegt dat ik 't eens ben met de implementatie van Chrome? Ook voor Chrome (en andere software) vind ik 't maar raar dat er geen (optioneel) masterpassword is. Het ging echter over FileZilla...
Overigens probeert Chrome onder linux/KDE o.a. contact met KWallet te maken. Een oplossing met key rings/wallets/lockers lijkt mij altijd nog beter dan zelf password encryptie met masterwachtwoorden inbouwen, vooruitgezet dat elk platform een gestandardiseerde oplossing heeft (heeft Windows geen 'key manager'?). Bovendien kan zulke software allerlei coole features hebben: ik neem maar aan dat er al keyring software bestaat dat bijv. two-factor authentication heeft, cloudsynchronisatie, etc.
(zoja, dan zou ik dat maar eens moeten gaan gebruiken, zo nee, hopen dat iemand het maakt :P)

Bovendien vind ik het persoonlijk zeer vervelend om in Chrome een master password voor LastPass in te voeren, voor Thunderbird voor mijn GPG key, en voor ssh-agent voor mijn private key, om nog maar te zwijgen van mijn computer login. Dan liever een keer goed, per sessie/x tijd.

[ Voor 4% gewijzigd door Infinitive op 19-12-2012 11:52 ]

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Infinitive schreef op woensdag 19 december 2012 @ 11:51:
[...]
(heeft Windows geen 'key manager'?)
Jawel, maar zelfs Internet Explorer gebruikt die niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Laatst online: 21-09 15:23
[...]

Prima dat je dat vindt, maar waarom klaag je dan wel over FileZilla en niet over die duizenden andere heel veel gebruikte applicaties (IE, Chrome, Firefox, het eerder genoemde WinSCP, etc.). Allemaal apps waarvan bekend is waar ze hun passwords opslaan en hoe je ze kan decrypten.
Volgens mij gebruiken Firefox en Chrome onder OSX 'keychain' van OSX. Daarmee zijn je wachtwoord wel encrypted opgeslagen met je (account) wachtwoord van het OS. Lijkt me dat er onder Windows een gelijk systeem zal zijn?

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Rutix schreef op woensdag 19 december 2012 @ 11:34:
[...]

Dat is inderdaad wel een upvotefest. Gelukkig had ik de Noob Hat (die je krijgt voor een downvote :')) al snel verdiend.

[ Voor 3% gewijzigd door CodeCaster op 19-12-2012 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ZpAz schreef op woensdag 19 december 2012 @ 12:19:
[...]

Volgens mij gebruiken Firefox en Chrome onder OSX 'keychain' van OSX. Daarmee zijn je wachtwoord wel encrypted opgeslagen met je (account) wachtwoord van het OS. Lijkt me dat er onder Windows een gelijk systeem zal zijn?
Alex) schreef op woensdag 19 december 2012 @ 11:58:
[...]

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:45

Sebazzz

3dp

Alex) schreef op woensdag 19 december 2012 @ 11:58:
[...]

Wat doet IE dan?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serhat
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-09-2023
Met collega via een screen sessie (SSH) bezig om het een en ander te vertellen.. zei hij, nu nog een film kijken via de console. Even getest en ja hoor.. iemand had teveel tijd blijkbaar:
http://everydaylht.com/howtos/eyecandy/ascii-movies/

Het werkt best okay. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
IE houdt het ergens zelfstandig bij in één of andere file of registry-sleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Laatst online: 22-09 11:37

TheNephilim

Wtfuzzle

Pyr0wl schreef op woensdag 19 december 2012 @ 11:50:
[...]

Kerstvakantie.. Daar ga ik dit jaar niet van kunnen profiteren :'(
Nou ik denk ik ook niet als het zo doorgaat. Er worden steeds werkzaamheden tussen de 'primary' dingen geschoven...

Maarja, zo maar eens een bakje koffie en gewoon deurgoan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

serhat schreef op woensdag 19 december 2012 @ 12:35:
Met collega via een screen sessie (SSH) bezig om het een en ander te vertellen.. zei hij, nu nog een film kijken via de console. Even getest en ja hoor.. iemand had teveel tijd blijkbaar:
http://everydaylht.com/howtos/eyecandy/ascii-movies/

Het werkt best okay. :+
code:
1
telnet towel.blinkenlights.nl

Altijd leuk om Starwars naar iemand anders zijn terminal sessie te sturen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Raven
Snap de opmerkingen over kerstvakantie niet helemaal. (@Pyr0wl en TheNephilim). Als je ruim van te voren vakantie het ingepland, en deze was goedgekeurd, whats the problem dan?

We werken hier toch niet in de Amerikaanse game industrie ofzo :P (ow wel dan?)

Begrijp me niet verkeerd hoor, ben persoonlijk best bereid om over te werken om iets af te krijgen, maar het moet toch wel _heel_ raar lopen wil ik mijn vakantie opgeven. Helemaal tijdens de kerst. Sowieso, een deadline plannen voor de kerst..hoe stom ben je dan als manager zijnde. Zovan, dan weet je tenminste zeker dat je gezeik hebt als de deadline niet gehaald word...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0wl
D-Raven schreef op woensdag 19 december 2012 @ 13:29:
Snap de opmerkingen over kerstvakantie niet helemaal. (@Pyr0wl en TheNephilim). Als je ruim van te voren vakantie het ingepland, en deze was goedgekeurd, whats the problem dan?

We werken hier toch niet in de Amerikaanse game industrie ofzo :P (ow wel dan?)

Begrijp me niet verkeerd hoor, ben persoonlijk best bereid om over te werken om iets af te krijgen, maar het moet toch wel _heel_ raar lopen wil ik mijn vakantie opgeven. Helemaal tijdens de kerst. Sowieso, een deadline plannen voor de kerst..hoe stom ben je dan als manager zijnde. Zovan, dan weet je tenminste zeker dat je gezeik hebt als de deadline niet gehaald word...
Ik ben dit jaar beginnen werken en heb bijgevolg pas recht op verlofdagen in 2013, bij mij is der dus geen sprake van vakantie oid (of toch nog niet). Vandaar de uitspraak: 'Kerstvakantie.. Daar ga ik dit jaar niet van kunnen profiteren" :9

Op momenten zoals deze mis ik dus de schoolbanken ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Raven
Pyr0wl schreef op woensdag 19 december 2012 @ 13:37:
[...]

Ik ben dit jaar beginnen werken en heb bijgevolg pas recht op verlofdagen in 2013, bij mij is der dus geen sprake van vakantie oid (of toch nog niet). Vandaar de uitspraak: 'Kerstvakantie.. Daar ga ik dit jaar niet van kunnen profiteren" :9

Ah vandaar.
Nouja geen kerstvakantie, je hebt in ieder geval de nationale dagen. Maargoed, schrale troost :+

* D-Raven had vorig jaar geen vrije dagen opgenomen tijdens de kerst.
Dit was me zo slecht bevallen dat ik mezelf heb voorgenomen dit nooit meer te doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:55
[...]

De schoolbanken mis ik ook wel inderdaad, maar waarom zou je geen verlofdagen hebben als je dit jaar bent begonnen met werken? Ik ben ook September dit jaar begonnen en ik heb wel vakantiedagen tot mijn beschikking. En anders sowieso toch vanaf 1 januari?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:34

Haan

dotnetter

[...]

Huh, wat is dat voor raar systeem? België? Je krijgt normaal gesproken toch vakantiedagen naar rato (dus rond de 2 dagen per gewerkte maand voor een totaal van 24 dagen per jaar).

Hier ook lekker 2 weekjes vrij vanaf volgende week. De 24e was sowieso al aangewezen als verplichte vrije dag, na de kerst een weekje naar Duitsland, 2 januari weer terug, dus dan was het wel lekker om de donderdag en vrijdag ook maar mee te pakken :)

[ Voor 17% gewijzigd door Haan op 19-12-2012 13:45 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
D-Raven schreef op woensdag 19 december 2012 @ 13:42:
[...]

Ah vandaar.
Nouja geen kerstvakantie, je hebt in ieder geval de nationale dagen. Maargoed, schrale troost :+

* D-Raven had vorig jaar geen vrije dagen opgenomen tijdens de kerst.
Dit was me zo slecht bevallen dat ik mezelf heb voorgenomen dit nooit meer te doen :P
Hoezo? Ik heb dat vorig jaar ook gedaan en ik werkte thuis en werd totaal niet gestoord dus kan lekker doorwerken :P.

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0wl
Haan schreef op woensdag 19 december 2012 @ 13:43:
[...]

Huh, wat is dat voor raar systeem? België? Je krijgt normaal gesproken toch vakantiedagen naar rato (dus rond de 2 dagen per gewerkte maand voor een totaal van 24 dagen per jaar).

Hier ook lekker 2 weekjes vrij vanaf volgende week. De 24e was sowieso al aangewezen als verplichte vrije dag, na de kerst een weekje naar Duitsland, 2 januari weer terug, dus dan was het wel lekker om de donderdag en vrijdag ook maar mee te pakken :)
Jep, België.

Heb er net nog even achter gezocht, blijkbaar is dit wel gewijzigd sinds april 2012. Per 3 maanden dat je hebt gewerkt krijg je vijf dagen verlof. Maarja, nu is het te laat om beroep te doen op die verlofdagen denk ik, de baas gaat alleszins lachen als ik er nu nog om ga vragen :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

Pyr0wl schreef op woensdag 19 december 2012 @ 13:57:
[...]
de baas gaat alleszins lachen als ik er nu nog om ga vragen :-(
Aannames... gewoon vragen. Het ergste dat er kan gebeuren is dat je een "nee" krijgt. De meeste werkgevers begrijpen het echt wel als jij je "bedacht" hebt, en toch verlof wilt opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Raven
Rutix schreef op woensdag 19 december 2012 @ 13:44:
[...]

Hoezo? Ik heb dat vorig jaar ook gedaan en ik werkte thuis en werd totaal niet gestoord dus kan lekker doorwerken :P.
Toeval wil dat mijn kerst vorig jaar behoorlijk hectisch was. Ik miste gewoon de dagen waarop ik gewoon ff lekker niks had. Ik kwam niet echt uitgerust de kerst uit zegmaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
D-Raven schreef op woensdag 19 december 2012 @ 14:10:
[...]

Toeval wil dat mijn kerst vorig jaar behoorlijk hectisch was. Ik miste gewoon de dagen waarop ik gewoon ff lekker niks had. Ik kwam niet echt uitgerust de kerst uit zegmaar :P
Dat hou je sowieso meestal kom ik best brak uit de kerst vakantie ;). Daarom nu ook maar 2 januari vrij genomen :D zodat ik niet gigantisch brak op me werk kom.

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Haan schreef op woensdag 19 december 2012 @ 13:43:
[...]

Idd. Wettelijke minimum is 8% van je gewerkte tijd. Dus na 13 dagen zou je al een dag op kunnen nemen. Uiteraard in overeenstemming met enige planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-07 01:14
AaaaAAaaAaaAa raarste bug ooit :'(. tl;dr: jQuery werd voor require.js ingeladen, waardoor er twee '$' rondvlogen, eentje die we in onze eigen modules gebruikten en een die door Backbone gebruikt werd. 'onze' $ kreeg bij ajax requests een authentication header mee, die van Backbone niet, met nogal rare shizzle tengevolge (ook als resultaat van async gedrag, request #1 die goed ging riep een callback aan, maar ondertussen kreeg request #2 al een http 40nogwat terug (unauthorized) en verwijderde de view die de callback nodig had om een foutpagina te tonen.

Geen idee of dat ook maar op enige manier logisch klinkt, maar vooruit :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:55
@vakantie posts:
Ik heb na vrijdag 2,5 maand vakantie... >:)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-09 22:17
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 19:36:
Als Filezilla developer ben je er niet voor jezelf om je persoonlijke overtuigen met betrekking tot standaarden uit te dragen. Je bent er om het beste FTP programma te maken dat er is en dat is soms over je overtuiging heenstappen en een workaround maken ten gunste van de eindgebruiker.
Waarom zijn de FileZilla ontwikkelaars hiervoor dan? Het is toch hun goed recht om dat uit te dragen als ze dat willen?

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Is het ook. Echter, hun website doet vermoeden dat ze de software maken voor iedereen, niet alleen voor hunzelf. En het is in het belang van die "iedereen" dat het kan samenwerken met een broken IIS versie. Als het weinig werk is, waarom dan niet gewoon implementeren? :)

[ Voor 42% gewijzigd door .oisyn op 19-12-2012 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flowmo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-08 08:24
YopY schreef op woensdag 19 december 2012 @ 14:53:
AaaaAAaaAaaAa raarste bug ooit :'(. tl;dr: jQuery werd voor require.js ingeladen, waardoor er twee '$' rondvlogen, eentje die we in onze eigen modules gebruikten en een die door Backbone gebruikt werd. 'onze' $ kreeg bij ajax requests een authentication header mee, die van Backbone niet, met nogal rare shizzle tengevolge (ook als resultaat van async gedrag, request #1 die goed ging riep een callback aan, maar ondertussen kreeg request #2 al een http 40nogwat terug (unauthorized) en verwijderde de view die de callback nodig had om een foutpagina te tonen.

Geen idee of dat ook maar op enige manier logisch klinkt, maar vooruit :+.
jQuery.noConflict() gebruiken en een IIFE (function($, document, window) {}(jQuery, this.document, this)) gebruiken? Of is dat niet mogelijk met Backbone? Dan is je $ variabele binnen de scope van die IIFE van jQuery, niet van Backbone.

Of je maakt van alle jQuery gerelateerde '$' gewoon 'jQuery'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMS
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-08 23:06

HMS

nieuws: 'Facebook wil automatisch afspelende reclamevideo's in newsfeed plaatsen'

Als er 1 ding is waar ik een hekel aan heb, dan is het wel automatisch afspelende video's op een webpagina :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03:16

Firesphere

Yoshis before Hoshis

HMS schreef op woensdag 19 december 2012 @ 15:24:
nieuws: 'Facebook wil automatisch afspelende reclamevideo's in newsfeed plaatsen'

Als er 1 ding is waar ik een hekel aan heb, dan is het wel automatisch afspelende video's op een webpagina :(
FB Purity ;) Net geinstalleerd, werkt super!

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devilly
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Firesphere schreef op woensdag 19 december 2012 @ 15:29:
[...]

FB Purity ;) Net geinstalleerd, werkt super!
*IMPORTANT NEWS* Facebook are trying to shutdown F.B. Purity. They have banned the extension developer from Facebook!

Facebook's legal department has contacted me to tell me I am banned from Facebook, thats going to make it much harder to continue the F.B. Purity project. If you disagree with their actions and want to show support to FBP, go here and comment / like /share etc and please spread the word elsewhere too (twitter G+, blogs, news sites etc)
Bron: http://www.fbpurity.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-09 08:16

OkkE

CSS influencer :+

Wat ik net tegen kom.
Alle inhoud van een website staat als één echo '<body>...</body>'; in de php bestanden... 8)7

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
sig69 schreef op woensdag 19 december 2012 @ 14:56:
@vakantie posts:
Ik heb na vrijdag 2,5 maand vakantie... >:)
D: waarom zo lang?

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03:16

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Zo kwam ik er ook bij ja. So far, werkt't prima ;)

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

Zal ik mijn klant vertellen dat ondanks zijn zelfveronderstelde designerkwaliteiten zijn nieuwe ongevraagde voorstel voor de header een oogbalverkrachtende fontorgie is?

iOS developer

Pagina: 1 ... 240 ... 267 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.