T-MOB schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 12:27:
[...]
Je kunt overigens niet "makkelijk omschrijven" naar een BV. Een BV is een nieuwe rechtspersoon waarvoor bestuurders een beperkte aansprakelijkheid hebben. Om zakenrelaties van de BV enige zekerheden te verschaffen moet een BV verplicht jaarcijfers deponeren bij de KVK.
De verplichting tot jaarcijfers gold volgens mij alleen voor grote bedrijven. Kleine bedrijven hebben, vanwege de wettelijke regels om de administratieve lasten te verzwaren, die plicht niet.
Overigens gaf de man van mijn financiele administratie zelf al aan gewoon jaarcijfers op te stellen omdat dat ook een goed overzicht gaf van mijn bedrijf (zelfs in de ZZP constructie was dat volgens hem nuttig en slechts een kleine investering).
Daarnaast moet je voor de oprichting een bepaald startkapitaal inversteren in de BV.
Sinds 1 oktober is dat verhaal niet meer van toepassing. Het startkapitaal is, voor zover ik begreep, niet meer verplicht.
Je wordt dan aandeelhouder en vziw kun je niet bij je eigen BV in dienst. Het is allemaal niet onoverkomelijk, maar het is een stuk meer dan een administratieve handeling.
Je kunt volgens mij wel gewoon "in dienst" bij je BV, de aandeelhouder (of dga) kan gewoon werknemer zijn.
Maar goed, dit is even uit het blote hoofd. De grap is eigenlijk dat je geen BV hoeft te worden. Je kunt als eenmanszaak gewoon personeel in dienst nemen. Daar hoef je weinig anders voor te doen dan je bij de belastingdienst aanmelden als werkgever. Vervolgens moet je maandelijks aangifte loonheffinge (laten) doen.
Eens,
maar ik wil absoluut niet met mijn prive vermogen daarin gaan zitten. Als het fout gaat en ik kan mijn personeel niet meer betalen ga ik dus echt niet mijn spaargeld/huis opofferen. Bij personeel wordt het risico gewoon een stuk groter en dat wil ik afdekken.
Een reden om (uiteindelijk) wel een BV te worden zijn de risico's. Een werknemer is een behoorlijk financieel risico. Als zij (of hij, wie weet

) ziek wordt, dan moet je loon wel doorbetalen. Als het bedrijf daar aan onderdoorgaat dan ben je als eenmanszaak persoonlijk aansprakelijk en ga je persoonlijk failliet.Dat zou je je huis kunnen kosten, etc. In geval van een BV gaat de BV failliet, je privebezittingen zijn dan veilig (zolang er geen wanbestuur wordt geconstateerd).
Wanbestuur is inderdaad een goed punt

Tegen ziekte van personeel kun je je verzekeren, als je dat niet doet en je hebt niet genoeg geld in je bedrijf om een tijdje uit te zitten kan dat toch wel tegen je werken. Maar goed, het risico dat je door teruglopende inkomsten en ziek personeel met je prive vermogen mag gaan bijlappen wil ik dus voorkomen.
Dat is ook de reden dat de jaarcijfers van een BV openbaar moeten worden gemaakt. Als je zaken doet met een BV loop je in principe grotere risico's dan wanneer je zaken doet met een eenmanszaak. Met de jaarcijfers kun je zien wat de positie is van de BV waamee je zaken doet of gaat doen.
Daar heb je een goed punt, maar een eenmanszaak kan ook redelijk snel leeg zijn hoor. Je kunt je bijvoorbeeld in een huwelijk de eenmanszaak buiten de gezamelijke boedel houden, dan dek je ook een hoop af. Dan heeft de zzp-er misschien een mooi huis, maar dat is niet van hem (en dus niet te plukken).
Barryvdh schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 13:01:
[...]
En een BV is ook pas financieel voordelig vanaf ca. 80.000 a 150.000 euro per jaar winst (per persoon bij een VOF) (afhankelijk van of je alle winst uitbetaalt of niet), want je bent je zelfstandige ondernemers kortingen kwijt (zelfstandigenaftrek, evt startersaftrek en ik dacht ook je mkb winstvrijstelling, maar die weet ik niet zeker).
Tenminste, zoiets heb ik onthouden van wat onze adviseur zei

Dat heb je goed onthouden

Doe aftrekposten vallen weg. Maar je winst in je bv wordt wel weer tegen een lager tarief belast. Omslag punt zit inderdaad rond de 100 000 euro. Mijn kortingen vervallen toch over een tijdje (sinds 2010 heb ik al een eenmanszaak, maar profiteerde niet van alle kortingen). Ik zal dus mogelijk niet het optimale uit de constructies halen, maar ik heb graag wat geld over voor wat peace-of-mind.