Volgens mij kun je de boel redelijk "makkelijk" laten omschrijven naar een BV. Sinds oktober is daarnaast de regelgeving wat versoepeld wat BV's betreft. Ik ben dan inderdaad geen ZZP-er maar een ZMP-er
Ik zal dan ook moeten gaan denken aan verzekeringen en administratie. Gelukkig heb ik mijn financiele administratie al uitbesteed en heeft hij al aangegeven om de loon administratie te doen als de tijd daar is.
Gelukkig is een van mijn klanten zelf erg enthousiast om mij te zien groeien en die wil mij op dit soort vlakken ook graag helpen. Zelf is hij een paar jaar geleden zijn bedrijf gestart en heeft ook een dergelijke groei meegemaakt. Hij steunt me ook met zekerheden en garanties (wat ook fijn is)

Hij vindt het volgens mij ook wel gaaf dat ik zo snel groei

Hij deed er 5 jaar over om van eenmanszaak naar een bedrijf met personeel te gaan, en ik maak die stap al binnen een jaar

(sinds ik volledig zelfstandig ben)
Qua KvK en belastingdienst is het volgens mij alleen een kwestie van melden/inschrijven. Ik ga sowieso de boel pas in jan 2013 omzetten (anders krijg je een raar boekjaar), maar dat lijkt me niet echt een probleem. Heb er al eens wat dingen over opgezocht (afweging IB-ondernemer of BV) en het zag er niet uit als rocket-science
Ik treed straks in dienst bij mijn bedrijf en heb als het goed is ook niets meer te maken met VAR verklaringen en dat soort fratsen.
Er komt wel wat bij kijken, maar gelukkig kan ik terugvallen op wat mensen in mijn netwerk. Het is spannend, maar ook wel weer erg gaaf

Wel opzich leuk dat het zo goed loopt dat jij mensen moet aannemen, had jij dat aan het begin verwacht?
Nope, er waren wel al een aantal mensen die mij wel een team ontwikkelaars zagen aansturen, maar zelf had ik dat idee nog niet helemaal toen ik mijn bedrijfje startte (hoewel ik altijd veel plezier heb beleefd aan stagiairs en juniors begeleiden).
Toen ik volledig zelfstandig ging (eerst een tijdje naast mijn werk gedaan) had ik ook nog niet het idee op korte termijn mensen aan te moeten nemen (maar zag het wel als een groeikans op termijn). Maar mijn klanten willen nu snel slagen maken (werk max 2 dagen per week voor een klant) en trekken dus een beetje aan mij om toch wat capaciteit uit te breiden. Zelf kan ik niet meer werk verzetten (bedien momenteel 3 a 4 klanten per week) dus is de enige optie iemand aannemen.
Dat heeft ook als voordeel dat ik "simpel" werk voor een lager tarief kan aanbieden. Het is een beetje lullig om text of style aanpassingen te moeten doen tegen een tarief van minimaal 75€ per uur. Daarnaast vind ik bepaald werk redelijk vervelend om te doen en trekt dat mijn motivatie een beetje omver.
Klanten hebben schijnbaar ook het vertrouwen dat ik er in zal slagen om een junior zodanig te begeleiden dat de kwaliteit van het werk gelijk blijft.
Maar als iemand mij 3 jaar geleden had gezegd dat ik in oktober 2012 op zoek zou zijn naar personeel had ik hem keihard uitgelachen

Zelfs toen ik mijn eerste opdracht binnen had (enkele uurtjes per maand) moest ik glimlachen als iemand zei dat ze mij wel zagen doorbreken als zelfstandige en uiteindelijk met personeel...

Offtopic: net wakker, daar gaat mijn development planning

ken het probleem. Daarom heb ik vandaag toch maar een keertje de wekker gezet. Zeker na een aantal heftige dagen was het risico redelijk groot dat ik anders tot 11:00 in mijn bedje blijf liggen