Verwijderd schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 12:52:
[...]
Complexte projecten herbouw je inderdaad niet op 1-2-3, maar vaak toch beter om dit te doen. Ik weet niet hoe je aangeleverde code er nu uitziet, maar vaak duurt het even tegen dat je doorhebt wat nu precies waarvoor dient of waarom men bepaalde keuzes heeft gemaakt. Daarnaast is het zo dat je soms smerige hacks gaat moeten schrijven om bepaalde issues te kunnen fixen. Op zo'n moment denk ik dan ook dat het beter is om de boel gewoon helemaal te herschrijven.
Nadeel is dat je op een gegeven moment een plan moet trekken. Op het moment dat je een visie vormt weet je helaas niet altijd wat je gaat aantreffen. Het plan zoals er nu ligt is nog 2 releases op de oude code doen en zo gefaseerd zaken naar nette herbruikbare code schrijven (dus berekeningen en data interactie naar eigen lagen verhuizen) en over 2 versies de hele rambam omschrijven.
Je kunt namelijk niet zomaar voor 6 maanden de stekker uit de ontwikkeling trekken. Er liggen nu nog een aantal open punten die de oude leverancier had moeten fixen (maar nooit heeft gedaan) en heeft men in de laatste release een aantal steken laten vallen. Dit heeft +/- 2 versies nodig om recht getrokken te worden.
Daarna lekker herbouwen

. Voor nu is het gewoon zorgen dat je de boel schoner achterlaat dan dat je het aantreft als je iets fixt.
YopY schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 13:11:
Onsch bedrijf (software consultancy) heeft ook een tak in India. Ik geloof niet dat die
zo slecht is, maar ik hoor van een collega van me dat hij er persoonlijk niet heel veel heil in ziet. Wat denk ik belangrijk is: Als je iets outsourced naar India, zorg dat je die mensen daar opleidt en constant op de hakken zit, en niet een opdracht die kant opstuurt a la 'fire and forget'.
Probleem is dat de "slachtoffers" vaak de klanten zijn. Kleine MKB bedrijven die een consultancy/ontwikkel toko in de arm nemen welke gouden bergen beloven en het richting India duwen. De klant heeft geen flauw benul waar hij op moet letten en als de consultancy/development toko dus geen aandacht aan de India tak schenkt is het slachtoffer de MKB-er. De software toko boeit het niet zo, want de klant gaat waarschijnlijk gewoon betalen voor de fixes. Zo houdt een dergelijke toko zichzelf in stand. Heb ze zelfs op de man afgevraagd of ze de code vanuit India wel eens bekeken hebben, het getuigt namelijk van groot lef om zo'n kwaliteit aan je klanten te geven. Ik zou zelf behoorlijk kritisch zijn voordat code naar een klant gaat, maar schijnbaar heeft niet iedereen een dergelijk verantwoordelijkheidsgevoel
Mijn vorige werkgever (grote consultancy toko) had ook een grote groep in India en daar werd inderdaad wat meer dat volk op de hielen gezeten, maar nog moest je alles tig keer uitleggen kreeg je soms dingen waarbij je een

momentje kreeg. Ik wil ze niet per definitie allemaal als slecht neerzetten, er zullen zeker goede tussen zitten (net als dat er slechte westerse ontwikkelaars zijn

), maar ik heb soms bij het offshoren het idee dat het zo goedkoop mogelijk moet en men dus op regelmatige basis figuren neerzet waar je in Nederland subsidie voor zou krijgen (als je snapt wat ik bedoel

).
Ah wel, we zien het als een uitdaging

Klant is leuk, project is boeiend en het houdt me van de straat