De Devschuur Coffee Corner - Iteratie 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 154 ... 267 Laatste
Acties:
  • 1.001.207 views

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

RobIII schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 10:45:
Nee, seriously, natuurlijk is abstractie hier debet aan, maar daarom vind ik ook dat een beetje IT opleiding op z'n minst eens een CPU op niveau'tje ALU, Pipelines, caches etc. in een paar lessen moet doornemen voordat er met programmeren begonnen wordt.
Welnee man, meteen beginnen met Java! Met die drie GHz en vier GB maakt het toch niet meer uit hoe je het programmeert. ;(
alwinuzz schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 10:33:
die sockets blog van jou is een mooi artikel
O+
Cloud schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 10:58:
In een ideale wereld zou elke devver dit soort dingen weten, maar dat is tegenwoordig gewoon niet meer zo dankzij de populariteit van de grote talen.
In die ideale wereld zou software dan gigantisch duur zijn. Niet iedere developer kan alles weten van CPU's, geheugenmanagement, netwerken, OS-API's, beveiliging, databases, GPU's, enzovoorts. Er moeten ook gewoon 'simpele' websites en desktop-applicaties worden gebouwd, en daarbij is 99% van die kennis overbodig voor het functioneren van de software.
Caelorum schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 11:05:
niet snapte hoe al die regels 'tekst' een venster op het scherm kon tonen
Dat is een leuk punt om met Windows-development te beginnen ja. :) Ik begon met Visual Basic, en begreep dat er op de achtergrond een hoop moest gebeuren om dat scherm naar voren te toveren, maar kon niet vinden wat precies.

Toen ging ik eens kijken naar MFC-voorbeelden in C++, en heb toen uit pure wanhoop drie jaar lang niet meer naar C++ en de Windows-API gekeken. Nu ik Raymond Chen al een tijdje volg, de API-calls van het .NET-framework regelmatig uitpluis om bugs of (in mijn ogen) vreemd gedrag te achterhalen of gewoon te kijken wat een bepaalde methode of property onder water doet, Spy++ gebruik om messages te bekijken en zelfs heel af en toe een regeltje C++ schrijf om direct de Windows-API aan te spreken (dus zonder frameworks ertussen, want al die code die je daar ziet staat zo'n beetje gelijk aan Application.Run(new Form()); in .NET...), begrijp ik pas een beetje hoe de GUI van Windows werkt. En dan waardeer je namespaces als System.Windows.Forms en de bijbehorende editor alleen nog maar meer. :)

[ Voor 17% gewijzigd door CodeCaster op 23-08-2012 11:22 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 10:16
Ealanrian schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 10:53:
Bij technische informatica aan de Hanze in Groningen krijgen we in ieder geval tot het niveau van ALU, pipelines etc, Hoe dat bij de 'gewone' informatica zit weet ik niet.
Het probleem is dat er geen "gewone" informatica is. Ik weet nog dat destijds mijn opleiding (HIO aan Hogeschool Enschede, nu HBO-Informatica bij Saxion) goed aangeschreven stond, maar ik heb toen ook een meid geholpen via internet die Mens en Informatica deed ofzo, en die kregen de meest basale Java zaken nieteens fatsoenlijk uitgelegd. En ik krijg het idee, als ik het niveau van de Saxion mensen nu zie, dat het niveau van Saxion ook hard die kant opgegaan is. Mijn oude stagecoordinator zat daar een paar jaar terug ook al over te klagen: de opleidingen worden veel simpeler gemaakt omdat de directie vindt dat de uitvalcijfers van informatica op hetzelfde niveau zouden moeten staan als bijvoorbeeld HBO-V of Toerisme. Volkomen belachelijk natuurlijk.
CodeCaster schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 11:15:
Toen ging ik eens kijken naar MFC-voorbeelden in C++, en heb toen uit pure wanhoop drie jaar lang niet meer naar C++ en de Windows-API gekeken. Nu ik Raymond Chen al een tijdje volg, de API-calls van het .NET-framework regelmatig uitpluis om bugs of (in mijn ogen) vreemd gedrag te achterhalen of gewoon te kijken wat een bepaalde methode of property onder water doet, Spy++ gebruik om messages te bekijken en zelfs heel af en toe een regeltje C++ schrijf om direct de Windows-API aan te spreken (dus zonder frameworks ertussen, want al die code die je daar ziet staat zo'n beetje gelijk aan Application.Run(new Form()); in .NET...), begrijp ik pas een beetje hoe de GUI van Windows werkt. En dan waardeer je namespaces als System.Windows.Forms en de bijbehorende editor alleen nog maar meer. :)
Pff. Op je XT-tje in assembly rechtstreeks pixels naar je videogeheugen schrijven. Dat is hoe je het leert.

* Hydra = old fart

[ Voor 39% gewijzigd door Hydra op 23-08-2012 11:20 ]

https://niels.nu

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

:P Dat is van voor mijn tijd. Ik had vroeger harder moeten zeuren om een computer, nu ben ik pas ergens op m'n twaalfde begonnen met QBASIC. ;(

[ Voor 27% gewijzigd door CodeCaster op 23-08-2012 11:25 ]

• Hydra
CodeCaster schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 11:23:
:P Dat is van voor mijn tijd. Ik had vroeger harder moeten zeuren om een computer, nu ben ik pas ergens op m'n twaalfde begonnen met QBASIC. ;(
Ik ook. Programmalistings overtypen uit een tijdschrift en dan had je een simpel spelletje. En dan uren bezig zijn te ontdekken waar je typfouten gemaakt had :D

• Ealanrian
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-05 12:04
ik ben pas op mijn 16e begonnen met programmeren :$ Vanaf mijn 12e/13e had ik pas fatsoenlijk toegang tot een computer voor school gebruik op mijn 14e een eigen computer en om een of andere reden van de havo naar mbo ict gegaan en daar in aanraking gekomen met het programmeren.

edit: pas anderhalf uur later bellen en eigenlijk verwachten dat je dan nog tijd hebt... Leuk die call centers

[ Voor 17% gewijzigd door Ealanrian op 23-08-2012 11:33 ]

• Hydra
dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door Hydra op 23-08-2012 11:32 ]

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-05 21:26
Begonnen op m'n 18e en nu pas 21, dus ik programmeer echt nog niet heel lang.
Wel in de afgelopen 2 jaar met 13 verschillende programmeertalen kennis gemaakt, dat is een hele ervaring zo haha :P

PHP en HTML had ik eigenlijk nog niet eens gehad toen ik vorige maand bij dit bedrijf solliciteerde. Mezelf in een weekend de basis aangeleerd en daar vanuit elke dag aan de slag geweest tot ik zou beginnen bij het bedrijf. Nu ben ik op het niveau van de instappers hier en heb ik de benodigde basis. Lekker uitbouwen in de praktijk :D

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-05 14:53

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

CodeCaster schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 11:15:
[...]

In die ideale wereld zou software dan gigantisch duur zijn. Niet iedere developer kan alles weten van CPU's, geheugenmanagement, netwerken, OS-API's, beveiliging, databases, GPU's, enzovoorts. Er moeten ook gewoon 'simpele' websites en desktop-applicaties worden gebouwd, en daarbij is 99% van die kennis overbodig voor het functioneren van de software.

[...]
Klopt helemaal; dat is precies wat ik bedoel. Eigenlijk is het helemaal niet zo schokkend dus dat dit soort vragen op Reddit/SO, veel stemmen krijgen. Voor veel mensen is het gewoon écht nieuw :) Ik kende het wel; maar ik heb die informatie ook werkelijk nog nooit nodig gehad in mijn carrière tot nu toe. Ook hier even een 'o ja dat is ook zo'-momentje.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:19
Daarnaast vind ik wel dat het antwoord een upvote verdiend; mooi uitgelegd.

https://fgheysels.github.io/

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-04 11:06
whoami schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 12:33:
Daarnaast vind ik wel dat het antwoord een upvote verdiend; mooi uitgelegd.
Inderdaad. Ook lekker uitgebreid en duidelijk.

Nothing to see here!

Verwijderd

CodeCaster schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 11:23:
Voor jouw tijd? Ik ben op mijn 14e begonnen met BASIC en een jaar daarna met assembly. De opmerking 'dat is voor mijn tijd' is nogal misplaatst. Je bent 7 jaar ouder dan mij.

• .oisyn
  • Laatst online: 23:42

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

CodeCaster schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 10:25:
Mag je dan verwachten dat iedereen op een dergelijk laag niveau weet hoe de hardware werkt?
Nee. Maar ik vind dat je wel mag verwachten dat, als men geïnteresseerd is in de performance van hun applicatie, dat ze wel enigszins uitzoeken wat do's en don'ts zijn wat betreft de architectuur waar ze op werken. En dus kom je op zaken als branch prediction, cache read prediction, memory dependency prediction, instruction pipeline, etc.

Wat ik frappant vind is dat als er anno 2012 een topic over wordt geopend waar vervolgens een dergelijke conclusie uitkomt, dat dat dan hier meerdere malen gepost wordt als zijnde "wow moet je dit eens lezen", terwijl men blijkbaar nooit uit diezelfde interesse eens een keer wat CPU performance tutorials door zijn gaan nemen die al jaren en jaren rondzwerven op het internet. En 't is ook niet dat dergelijke onderwerpen nooit aan bod zijn gekomen in topics op GoT :)
Ik gok bijvoorbeeld dat er hele generaties developers zijn die overal dictionaries voor gebruiken omdat ze ooit eens gelezen hebben "dat dat sneller is" en eigenlijk geen idee hebben waarom een dictionary in sommige gevallen sneller kan zijn dan andere soorten lijsten.
De algoritmische complexiteit van standaard containers is dan wel weer een verhaal apart, en daarvan verwacht ik wél dat een zichzelf respecterend software engineer daar enigszins in thuis is.

[ Voor 4% gewijzigd door .oisyn op 23-08-2012 13:42 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Soundless
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-10-2025
De technologie in dit vak gaat te snel om ook nog dat soort info op te zoeken en daar boekwerken over te lezen. Het is ook simpelweg niet nodig voor de meeste projecten (zoals hierboven al wordt gezegd). Als je het dan 'toevallig' tegenkomt in een dusdanig korte en duidelijke vorm, is dat wel interessant om toch even te lezen.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Soundless schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 13:24:
De technologie in dit vak gaat te snel om ook nog dat soort info op te zoeken en daar boekwerken over te lezen.
Wat onzin is, de zaken die ik noemde zitten al jaren in de x86 architectuur. Het concept van branch prediction stamt zelfs al uit 1950, toen het voor het eerst werd toegepast in IBM's eerste transistor supercomputer (de IBM Stretch)

[ Voor 41% gewijzigd door .oisyn op 23-08-2012 13:41 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• HMS
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-05 15:35

HMS

Ah, Windows 8 en Visual Studio 2012 RTM zijn ook op MSDN AA aangekomen (tegenwoordig DreamSpark).

Maar eens uitproberen :)

• Soundless
Ik bedoelde dus dat als je alles van je vak alleen al wilt bijhouden dat je dan niet aan zulke dingen toekomt.

Ofwel: het heeft gewoon geen prio en het is het niet waard om er veel tijd in te steken tenzij je het nodig hebt.

[ Voor 34% gewijzigd door Soundless op 23-08-2012 13:46 ]

• Hydra
Soundless schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 13:45:
Ik bedoelde dus dat als je alles van je vak alleen al wilt bijhouden dat je dan niet aan zulke dingen toekomt.
Het is gewoon hele basale kennis. Net zoals dat IMHO iedere programmeur een keer assembly geprogrammeerd moet hebben. Niet omdat het een 'taal' is die je later nog gaat gebruiken maar gewoon puur omdat het je leert begrijpen hoe een CPU nu eigenlijk instructies afhandelt.

• Soundless
Hydra schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 13:47:
Het is gewoon hele basale kennis. Net zoals dat IMHO iedere programmeur een keer assembly geprogrammeerd moet hebben. Niet omdat het een 'taal' is die je later nog gaat gebruiken maar gewoon puur omdat het je leert begrijpen hoe een CPU nu eigenlijk instructies afhandelt.
Ik vind dat het leuk is als extra'tje maar basaal? Nee, dat niet.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Soundless schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 13:45:
Je kan wel op forums posten en stackoverflow berichten lezen, maar aan doornemen van een korte inleidende tutorial over CPU architectuur, waarvan Hydra terecht opmerkt dat dat basale kennis is (zodat je een *idee* hebt, niet zodat je alles tot in de puntjes weet), kom je niet toe?

• Soundless
.oisyn schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 13:53:
[...]

Je kan wel op forums posten en stackoverflow berichten lezen, maar aan doornemen van een korte inleidende tutorial over CPU architectuur, waarvan Hydra terecht opmerkt dat dat basale kennis is (zodat je een *idee* hebt, niet zodat je alles tot in de puntjes weet), kom je niet toe?
Ik verwacht zelf niet dat zoiets in een 'korte inleidende tutorial' staat. Vandaar ook mijn bovenstaande reacties

[ Voor 0% gewijzigd door Soundless op 23-08-2012 13:55 . Reden: spelfout :P ]

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-05 21:03
Ik denk dat .oisyn een mooi lijstje mag gaan maken met alle zaken die wij moeten weten :P

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:39
.oisyn schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 13:53:
[...]

Het lijkt mij ook wel interessant om wat meer te leren over de onderliggende technieken.. Doe nu alleen Java en heb weleens wat in C gedaan. Maar als ik dat stukje lees op SO dan merk ik wel dat ik nog wat kennis tekort kom. Iemand enig idee of er een goed boek oid bestaat waaruit je zulke dingen kan leren?

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

• Hydra
Soundless schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 13:53:
Ik vind dat het leuk is als extra'tje maar basaal? Nee, dat niet.
Tja, ik zeg ook dat goeie programmeurs dat soort zaken horen te weten. Er is vast een markt voor programmeurs die dat soort dingen niet weten ;)

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:39
Thanx! Ga het vanavond even doorlezen, zag er wel duidelijk uit iig. Veel plaatjes, das altijd goed :)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• Coca-Cola
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:19
Ik vond het ook nogal normaal dat je dit soort dingen leert op, maar ik snap best dat het niet bij alle opleidingen aan informatice gerelateerd langs komt.
Bij ons op de uni (Leiden) begonnen we gewoon met het meeste basale van een computer, een transistor en gingen we daarmee simpele schakelingen bouwen, vervolgens een simpele simulator programmeren die dat soort schakelingen kon simuleren, vervolgens van die schakelingen een simpele processor maken vervolgens een processor programmeren/simuleren en eindigde we bij het zelf schrijven van een complete pascal compiler.
Na 3 jaar van deze vakken wist je precies hoe een processor werkt, wat cache is en hoe het werkt, wat een pipeline is en hoe het werkt etc.

Ik vind dit nog steeds onmisbare kennis en dit (samen met algoritme complexiteit) gebruik ik nog dagelijks in mijn werk...

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

.oisyn schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 13:20:
Wat ik frappant vind is dat als er anno 2012 een topic over wordt geopend waar vervolgens een dergelijke conclusie uitkomt, dat dat dan hier meerdere malen gepost wordt als zijnde "wow moet je dit eens lezen", terwijl men blijkbaar nooit uit diezelfde interesse eens een keer wat CPU performance tutorials door zijn gaan nemen
Whee, plaatjes.
De algoritmische complexiteit van standaard containers is dan wel weer een verhaal apart, en daarvan verwacht ik wél dat een zichzelf respecterend software engineer daar enigszins in thuis is.
Een beetje de grote O-notatie van de insert, delete, sort en search bij de meest gangbare types leren en kunnen beredeneren is ook zo gepiept natuurlijk, ik heb het alleen ook nog nooit concreet nodig gehad (ik heb geen lijsten met tienduizenden sprites die elke render-call op volgorde van afstand naar de camera gesorteerd moeten worden :+). Een List<T> voldoet voor mijn toepassingen haast altijd, omdat ik toch niet meer dan 5-20 items tegelijk nodig heb en ook niet tienduizend maal per seconde een actie op zo'n lijst uitvoer maar eerder andersom.
Hydra schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 14:08:
Tja, ik zeg ook dat goeie programmeurs dat soort zaken horen te weten. Er is vast een markt voor programmeurs die dat soort dingen niet weten ;)
Precies, die worden gewoon overbetaalde SAP-consultant. ;)

[ Voor 67% gewijzigd door CodeCaster op 23-08-2012 14:29 ]

• Quagmire84
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-05 00:41

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:57

Hoogie2004

Whohooooo

HMS schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 13:30:
Ah, Windows 8 en Visual Studio 2012 RTM zijn ook op MSDN AA aangekomen (tegenwoordig DreamSpark).

Maar eens uitproberen :)
Ik werkte thuis al een tijd met de Preview / release candidate of hoe die ook mogen heten. Werkt helemaal mooi.

Oveirgens zijn de VS2012 Express edities ook al te downloaden, waaronder TFS Express, waarmee je een gratis TFS server kan opzetten _/-\o_ Heb ik thuis aantal maanden gebruikt, vanaf de eerste preview. Ben nu geswitched naar tfspreview.com van Microsoft, vanwege de integratie met Azure.

My iRacing profile | Strava

• cpf_
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-07-2022
Net even spf, dkim en dmarc ingesteld op mijn domeintje. Hoop ik de hoeveelheid "Delivery failed" mailtjes te verminderen (Om dan maar te zwijgen over de mailtjes die er _wel_ doorkomen) via mijn domein... Spoofertjes mogen gaan ophouden!

• Rutix
Ik vind de TFS integratie in Visual Studio 2012 wel heel erg wennen.

Nothing to see here!

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-04 15:06

.Gertjan.

Owl!

Hoogie2004 schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 14:34:
[...]
Oveirgens zijn de VS2012 Express edities ook al te downloaden, waaronder TFS Express, waarmee je een gratis TFS server kan opzetten _/-\o_ Heb ik thuis aantal maanden gebruikt, vanaf de eerste preview. Ben nu geswitched naar tfspreview.com van Microsoft, vanwege de integratie met Azure.
Ben zelf ook erg benieuwd naar TFS Express. Draai nu een full-blown 2010 op mijn server, maar dat trekt hij niet echt lekker :P Ik heb het vermoeden dat TFS wat lichter is geworden (kan er ook helemaal naast zitten). Daarnaast is het ook interessant om hem te draaien op een VPS (2012 had geloof ik ook niet zulke zware eisen). Maar goed, het nadeel is dat je zelf je backups moet maken en zelf verantwoordelijk bent voor je veiligheid (niet alleen je TFS, maar de hele server).

Zit stevig te denken over die hosted versie, maar heb er een beetje mijn bedenkingen bij aangezien Microsoft niet vertelt wat ze straks gaan chargen voor die dienst. Zit er niet op te wachten al mijn sources en history daar te stallen om het vervolgens weg te moeten halen omdat de dienst te duur wordt. Een prijsje als Office 365 zou mooi zijn :*)

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• Korben
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-11-2025

Korben

() => {};

Wat ik wel minder vind aan Visual Studio 2012 is dat er geen Setup & Deployment-projecten meer in zitten. Nou moet ik op zoek naar een alternatief, of Visual Studio 2010 geïnstalleerd laten. :(

.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Korben schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 15:29:
Wat ik wel minder vind aan Visual Studio 2012 is dat er geen Setup & Deployment-projecten meer in zitten. Nou moet ik op zoek naar een alternatief, of Visual Studio 2010 geïnstalleerd laten. :(
Hmmz, waarom zouden ze dat eruit gehaald hebben? Om je te verplichten Marketplace te gebruiken ofzo? :P Beetje raar om eerlijk te zijn.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

• Korben

Korben

() => {};

Cloud schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 15:33:
[...]

Hmmz, waarom zouden ze dat eruit gehaald hebben? Om je te verplichten Marketplace te gebruiken ofzo? :P Beetje raar om eerlijk te zijn.
Ja, er zit een linkje in om InstallShield Limited :r te downloaden en integreren, maar het is me nog nooit gelukt om daar een fatsoenlijke setup mee te bouwen. Ik heb geen idee waarom ze het er uit hebben gehaald, want het was juist ideaal voor quick 'n dirty setups.

.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

InstallShield; doh. Ik heb goede verhalen gehoord over NSIS, maar zelf nog nooit gebruikt. Ik vond die S&D projecten ook altijd wel praktisch voor een snelle setup. Misschien niet super uitgebreid en soms wat omslachtig, maar het werkte wel.

Nou ja, geen haast om over te stappen op VS2012 hier :+

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Okay, zojuist na een kwartier onderzoek een fout op onze website kunnen verklaren (ik ben absoluut geen webdeveloper). Er moesten gegevens in 1 van de 2 databases (met hetzelfde datamodel) opgeslagen. Soms kwamen gegevens schijnbaar willekeurig in de verkeerde database terecht (of een poging ze daar op te slaan werd afgeschoten door referentiële integriteit) en de (inmiddels vertrokken) detachant kon het maar niet verklaren. Hij mompelde iets over thread safety en laadvolgorde van iframes maar kon de vinger niet op de zere plek leggen.

Wat bleek? Afhankelijk van de informatie werd de ConnectionString gewijzigd bij het laden van de invoerpagina. Bij de submit werden vervolgens de gegevens opgeslagen.

Die ConnectionString is een static class member en heeft daardoor de application scope. Wat gebeurt er dus als iemand de invoerpagina opent om gegevens in database 1 op te slaan en terwijl hij aan het typen is opent iemand vijftig kilometer verder de invoerpagina om gegevens in database 2 op te slaan en de eerste persoon drukt op Submit ..?

|:(

Dit van dezelfde developer die alle bin- en obj-mappen had ingecheckt. "Hij geeft allemaal fouten bij het builden dus ik heb de hele workspace van readonly gehaald. Nu compileert hij wel." Om vervolgens bij iedere get latest meldingen te krijgen over conflicten. En dan zeggen dat TFS niet goed is geconfigureerd ...

Dezelfde developer die een abstractielaag bovenop een door een OR-mapper gegenereerde abstractielaag heeft geschreven waar hij smijt met generics en subclasses. En bij iedere database call (of het nu een enkele of gegroepeerde update of gewoon een select is) een expliciete transactie gebruikt met een savepoint.

Dezelfde developer die Find & Replace gebruikt ipv Refactor->Rename.

Dezelfde developer die alle typefouten in classes, methods en properties niet verbetert waardoor de code onleesbaar is.

Dezelfde developer die een keer in de zoveel dagen massaal incheckt zonder commit message.

Dezelfde developer die geen enkele versie een label of tag heeft meegegeven.

:'(

We zijn even genezen van detachanten, we hebben behoorlijk wat lessen geleerd over het vertrouwen van een nieuwe/externe developer die wordt geprezen als hoogkwalitatief en we hebben nu onze processen en procedures flink verbeterd.

Door schade en schande ... ;(

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• HMS
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-05 15:35

HMS

Ach, hij zal wel MS Certified geweest zijn. Meer is niet nodig voor managers ;)

• Hydra
HMS schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 17:21:
Ach, hij zal wel MS Certified geweest zijn. Meer is niet nodig voor managers ;)
Recruiters kijken gewoon of er ergens Java, C# of XML in je CV voorkomt, bonuspunten als je alle 3 hebt, en dan ben je een "hooggekwalificeerde developer" ;)

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Deze detachant kwam van een bedrijf met alleen maar developers, testers en ontwerpers e.d. :X

Hij was ook wel slim hoor. Maar slim betekent niet dat de vakkennis er is. Het was vaak klok/klepel. En dan ook nog een chaoot van nature zijn ... ;(

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Hydra
Bekend probleem. Bij mijn bedrijf werken veel hele slimme developers (typisch WO niveau) maar je merkt wel dat de meesten self-taught zijn en geen software engineering-achtige opleiding gedaan hebben.

Daarnaast hebben ze de neiging zaken te overengineeren, just for the heck of it :)

Maargoed, de developers zijn wel veruit de leukste mensen bij ons, maakt een hoop goed ;)

• Jegorex
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-12-2025
Ik weet niks van CPU's af dus misschien is wat ik nu zeg dom.

Als je net zoveel threads hebt als stages in de cpu, dan zou je in theorie geen problemen moeten hebben met branch prediction. Elke thread kan om de beurt uitgevoerd worden en tegen de tijd dat een branch bekend is is de volgende stap van de thread nog niet eens aan het begin van de pipeline.
Zou een loop die 100.000'en keren achter elkaar wordt uitgevoerd niet tijdens het compilen worden opgesplitst in meerdere threads?
Op die manier zou in elk geval het voorbeeld waar deze hele discussie mee begon zijn opgelost en kan de programmeur dom blijven :P

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Gefeliciteerd, je hebt zojuist het principe achter simultaneous multithreading (zoals HyperThreading) uitgelegd.

Alleen nu heb je wel een ander (veel moeilijker) probleem: het multithreaded maken van je applicatie.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-05 21:03
.oisyn schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 19:28:
[...] Alleen nu heb je wel een ander (veel moeilijker) probleem: het multithreaded maken van je applicatie.
_/-\o_ Regex? :P

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:38

Matis

Rubber Rocket

AAAAAAAAAARGGH.

Soms word ik zo verdrietig van de bureaucratie en het haantjesgedrag bij ons in de toko. Al sinds ik er werk (nu zo'n 2,5 jaar), is het management bij tijd en wijlen aan het stechelen over een feature welke nog steeds niet in product X zit, maar volgens de specificaties er wel in zou moeten zitten.
Nja, er is geen klant die er om gevraag heeft, dus zit er geen druk achter. Ennie hoe, na veel vergaderingen en beraad is er dan eindelijk toestemming om de feature te gaan implementeren.
Dus ik vanochtend in de materie gedoken, een eenvoudig stroomdiagram opgesteld met oorzaken en gevolgen, inclusief call-graph. Daarna de feature geïmplementeerd, uiteindelijk bleken 4 regels code op de juiste plaatsen genoeg te zijn. Daarna de software gebouwd en geprogrammeerd en de eerste tests leken al te werken.
Morgen testen en dan kan er met een beetje geluk een strik om.
2,5 jaar+ vergaderen, 2 dagen implementeren :')

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 07-04 15:08
Als het zo weinig werk was waarom zat het er dan eerder al niet in als het wel in de specificaties stond? Hield iemand het daarboven tegen?

[ Voor 13% gewijzigd door armageddon_2k1 op 23-08-2012 21:52 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:04
Dat is een goede link :)

Verdient een bookmark, en zal ik waarschijnlijk ook wel doorspelen aan de personen die vakken doceren die hiermee gebaat kunnen zijn (ik heb een deel hiervan gezien aan de unief, maar dit jaar vrijstelling gekregen voor het vak dat daar dus waarschijnlijk over kon gaan, ffe navragen bij een maat dan en doorspelen indien gepast).

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Cloud schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 16:43:
InstallShield; doh. Ik heb goede verhalen gehoord over NSIS
Ik gebruik al jaren naar volle tevredenheid InnoSetup; eens je een basis-template hebt maak je in een handomdraai setups voor je applicaties.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Matis

Matis

Rubber Rocket

armageddon_2k1 schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 21:51:
Als het zo weinig werk was waarom zat het er dan eerder al niet in als het wel in de specificaties stond? Hield iemand het daarboven tegen?
Tja, ik wist op voorhand ook niet dat het zo weinig werk was. Maar op hogerhand heeft natuurlijk iedere baas eigen belangen. PM wil nieuwe features, CS wil bugs van "hun" klanten gefixt hebben en mijn baas wil dat ik zo weinig mogelijk hoef te schakelen.
Ik ben iig blij dat het van mijn lijstje is nu.

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

.Gertjan. schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 15:11:
[...]

Ben zelf ook erg benieuwd naar TFS Express. Draai nu een full-blown 2010 op mijn server, maar dat trekt hij niet echt lekker :P Ik heb het vermoeden dat TFS wat lichter is geworden (kan er ook helemaal naast zitten). Daarnaast is het ook interessant om hem te draaien op een VPS (2012 had geloof ik ook niet zulke zware eisen). Maar goed, het nadeel is dat je zelf je backups moet maken en zelf verantwoordelijk bent voor je veiligheid (niet alleen je TFS, maar de hele server).

Zit stevig te denken over die hosted versie, maar heb er een beetje mijn bedenkingen bij aangezien Microsoft niet vertelt wat ze straks gaan chargen voor die dienst. Zit er niet op te wachten al mijn sources en history daar te stallen om het vervolgens weg te moeten halen omdat de dienst te duur wordt. Een prijsje als Office 365 zou mooi zijn :*)
De online hosting zou altijd een gratis variant houden als ik het goed begrepen heb uit verschillende Posts. Tfs 2012 express heeft hier gedraaid op een Windows home server, welke echt niet veel power heeft (downloaden / backuppen / video afspelen) en dat werkte helemaal prima :)

Om het backuppen gedoe te voorkomen heb ik nu dus dat tfspreview.com account, wat me erg goed bevalt. Mocht 1 team project straks ook iets geld kosten, boeiend, ik hoef me niet druk te maken om backuppen e.d. Tevens is de integratie met azure erg leuke toevoeging.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-05 15:56
Matis schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 23:04:
[...]

Tja, ik wist op voorhand ook niet dat het zo weinig werk was. Maar op hogerhand heeft natuurlijk iedere baas eigen belangen. PM wil nieuwe features, CS wil bugs van "hun" klanten gefixt hebben en mijn baas wil dat ik zo weinig mogelijk hoef te schakelen.
Ik ben iig blij dat het van mijn lijstje is nu.
Schakelen? Ik heb altijd wel 3 of meer verschillende projecten tegelijk open staan, geen probleem om meerdere dingen tegelijk te doen hoor. Vind het wel lekker eigenlijk, altijd lekker bezig (nu nog een computer die het allemaal bij kan benen..)

Roomba E5 te koop

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Hoogie2004 schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 23:14:
[...]

De online hosting zou altijd een gratis variant houden als ik het goed begrepen heb uit verschillende Posts. Tfs 2012 express heeft hier gedraaid op een Windows home server, welke echt niet veel power heeft (downloaden / backuppen / video afspelen) en dat werkte helemaal prima :)

Om het backuppen gedoe te voorkomen heb ik nu dus dat tfspreview.com account, wat me erg goed bevalt. Mocht 1 team project straks ook iets geld kosten, boeiend, ik hoef me niet druk te maken om backuppen e.d. Tevens is de integratie met azure erg leuke toevoeging.
Las inderdaad ook over het feit dat er altijd een gratis versie zal blijven, dat is wel netjes. Betalen is overigens (mits redelijk geprijsd) ook geen probleem.

Kwam wel al een vervelend tekortkoming tegen, je krijgt maar een collection. Momenteel heb ik per klant een eigen collection zodat ik code en accounts goed kan scheiden (soms werk ik samen met andere developers en testers). Qua configuratie is scheiden per teamproject wat lastiger op het vlak van beveiliging. Daarnaast jammer dat je niet makkelijk je oude tfs kunt overzetten. Zou dan al mijn historie verliezen. Masr goed, voor nieuwe projecten allicht de moeite waard :p

Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:19
RobIII schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 22:56:
[...]

Ik gebruik al jaren naar volle tevredenheid InnoSetup; eens je een basis-template hebt maak je in een handomdraai setups voor je applicaties.
Gebruiken wij ook. :)

https://fgheysels.github.io/

• Matis

Matis

Rubber Rocket

sig69 schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 23:30:
Schakelen? Ik heb altijd wel 3 of meer verschillende projecten tegelijk open staan, geen probleem om meerdere dingen tegelijk te doen hoor. Vind het wel lekker eigenlijk, altijd lekker bezig (nu nog een computer die het allemaal bij kan benen..)
Tja, ik doe ook genoeg dingen tussendoor, maar met schakelen doel ik meer in de prioriteiten. We hebben een drietal niveaus in prioriteit. Wanneer er een prioriteit geschakeld wordt, heeft dat vaak verstrekkende gevolgen, niet alleen voor mijn werkzaamheden, maar ook voor het planbureau, deadlines met betrekking tot verscheping van onze producten en in sommige gevallen komen er ook nog extra collega's bij.
Ik verbaasde me er gewoon weer over. Dat na 2,5 jaar bakkeleien het "probleem" in ruwweg 2 dagen opgelost is. Ik had overigens niet verwacht dat het zo snel opgelost zou zijn. Ik had een week opgegeven als richtlijn.
Resumé 3 dagen lamballen en net doen of je bezig bent *O* :+

• Sardaukar
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-05 18:40
Korben schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 16:11:
[...]

Ja, er zit een linkje in om InstallShield Limited :r te downloaden en integreren, maar het is me nog nooit gelukt om daar een fatsoenlijke setup mee te bouwen. Ik heb geen idee waarom ze het er uit hebben gehaald, want het was juist ideaal voor quick 'n dirty setups.
WiX

Kennis van MSI zal je wel helpen (maar goed, dat heb je toch al nodig wil je een fatsoenlijke installer opleveren).

• Rutix
Wauw wat is het stil hier :D. Bijna weekend en dan Guild Wars 2 headstart XD

Nothing to see here!

• Phoenix1337
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-05 10:53
Nog 4 uurtjes werken, vanavond afscheidsfeestje van een vriendin en morgen in de tuin aan het werk. Moeten wat boompjes/bosjes gerooid worden.

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Hier nog 2 uurtjes, en dan lekker weekend :) Wordt wel een druk weekend met kampioenschap handboogschieten voor mezelf op zondag, en op zaterdag nog wat supporteren in de andere klasses.

Och, in ieder geval leuk begin van het weekend met kistje wijn en een mooi bedragje, gewonnen door een sticker van het bedrijf op mijn auto te hebben :)

• Rutix
Hoogie2004 schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 12:53:
Hier nog 2 uurtjes, en dan lekker weekend :) Wordt wel een druk weekend met kampioenschap handboogschieten voor mezelf op zondag, en op zaterdag nog wat supporteren in de andere klasses.

Och, in ieder geval leuk begin van het weekend met kistje wijn en een mooi bedragje, gewonnen door een sticker van het bedrijf op mijn auto te hebben :)
Oh waar heb je dat kampioenschap? Ik vind handboogschieten altijd wel vet :D.

Nothing to see here!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Rutix schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 12:22:
Bijna weekend en dan Guild Wars 2 headstart XD Battlefield 3! *O*

Oh, Google. :')
Geef de verificatiecode op die naar uw telefoon is gestuurd en die eindigt op 00.
Wat, eindigt de verificatiecode op 00 of toch mijn telefoonnummer?

• Ealanrian
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-05 12:04
Nou deze dag word dus echt niks. Concentratie van niks, apparatuur wat niet mee werkt.. Ik ga zondag wel weer bezig.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:40

Dido

heforshe

CodeCaster schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 13:08:
Wat, eindigt de verificatiecode op 00 of toch mijn telefoonnummer?
D'r is grammaticaal echt niet van te maken dat dat op je telefoonnummer slaat, hoor. :)
Daarnaast is, ervan uitgaande dat je van je eigen telefoonnummer op de hoogte bent, de mogelijkheid dat het op 00 eindigt natuurlijk eenvoudig te verifieren of falsifieren. :P

Wat betekent mijn avatar?

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Rutix schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 13:05:
[...]

Oh waar heb je dat kampioenschap? Ik vind handboogschieten altijd wel vet :D.
In Vlodrop, ofja, net daarbuiten :)
Om precies te zijn hier: https://maps.google.nl/ma...rc=0&ie=UTF8&z=17&iwloc=A
Als het goed is staat daar dan een tent vanwaar geschoten wordt (ik neem aan in het weiland dat daar ligt).

[ Voor 13% gewijzigd door Hoogie2004 op 24-08-2012 13:27 ]

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Dido schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 13:20:
[...]

D'r is grammaticaal echt niet van te maken dat dat op je telefoonnummer slaat, hoor. :)
Nee daarom, en dat is wel wat er bedoeld wordt. :P

[ Voor 12% gewijzigd door CodeCaster op 24-08-2012 13:30 ]

• Korben

Korben

() => {};

Hoogie2004 schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 13:26:
[...]

In Vlodrop, ofja, net daarbuiten :)
Om precies te zijn hier: https://maps.google.nl/ma...rc=0&ie=UTF8&z=17&iwloc=A
Als het goed is staat daar dan een tent vanwaar geschoten wordt (ik neem aan in het weiland dat daar ligt).
Niet te ver naar het zuiden schieten dan, anders doe je een gewapende aanval op een ander land :)

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Korben schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 13:29:
[...]

Niet te ver naar het zuiden schieten dan, anders doe je een gewapende aanval op een ander land :)
Als ik er uberhaupt 1 naast schiet ben ik wel klaar. Heb me als 3e geplaatst dus mag toch hopen dat ik alles raak kan schieten :+

• windwarrior
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-07-2024

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

Vandaag kwam ik weer iets leuks tegen, ik heb ooit besloten dat nu.nl me push notificaties mag sturen voor als er vervelende dingen gebeuren

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/M85Ez.jpg

Jongens, zullen we stoppen met testen op productie?

• Rutix
Was ooit ook zo iemand die dat deed met een NS app. Super irritant >.>

Nothing to see here!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:37

Firesphere

Yoshis before Hoshis

nos.nl deed dat met elke gouden medaille. En laatst dus 6x ofzo. Ow, en er dan geen artikel achter gezet, dus je opende telkens de NOS app voor niets.

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11-2025

OkkE

CSS influencer :+

windwarrior schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 13:51:
Jongens, zullen we stoppen met testen op productie?
@NUnl: "Er is abusievelijk een test pushbericht verstuurd. Onze excuses voor de overlast."
Hydra schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 14:43:
Heb kennelijk push-notificaties voor Nu.nl uitgezet. Geen idee waarom, zal me vast eerder ergens aan geergerd hebben :)
Ik heb de NU-app niet eens. :+ Maar ik hoor regelmatig van collega's dat die push-notificaties (iig de "Breaking") eigenlijk niet zo boeiend zijn, dan zou ik het ook snel beu zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door OkkE op 24-08-2012 14:48 ]

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• Hydra
Heb kennelijk push-notificaties voor Nu.nl uitgezet. Geen idee waarom, zal me vast eerder ergens aan geergerd hebben :)

• Alex)
  • Laatst online: 12-12-2025
Rutix schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 13:58:
Gevonden :D

We are shaping the future

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Arghhhh... Wat is dat toch met VS2012 vandaag. Afgelopen week zonder problemen mee kunnen werken en vandaag schiet hij met enige regelmaat tijdens het debuggen eruit... :'(

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 10:25
Rutix schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 13:58:
* YopY steekt hand op. Ja dat was ik, sorry :w. Geluk bij een ongeluk: het waren toen nog maar 60.000 gebruikers, volgens mij staat de teller onderhand op 800.000.

faux edit: of wat Alex) zegt, :+.

• windwarrior
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-07-2024

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

YopY schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 15:57:
[...]

* YopY steekt hand op. Ja dat was ik, sorry :w. Geluk bij een ongeluk: het waren toen nog maar 60.000 gebruikers, volgens mij staat de teller onderhand op 800.000.

faux edit: of wat Alex) zegt, :+.
Just out of curiosity, hoe krijg je het voor elkaar.. Ik neem aan dat ook de NS een developmentserver heeft die niet naar dezelfde devices pushed als de stable servert?

• PeterSelie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-05 01:45
windwarrior schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 16:11:
[...]

Just out of curiosity, hoe krijg je het voor elkaar.. Ik neem aan dat ook de NS een developmentserver heeft die niet naar dezelfde devices pushed als de stable servert?
Waarschijnlijk het verschil tussen staging.nsapp.x en live.nsapp.x en een tekort aan extra controle / koffie?

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

SoaDmaggot schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 16:18:
[...]

Waarschijnlijk het verschil tussen staging.nsapp.x en live.nsapp.x en een tekort aan extra controle / koffie?
Of een kopie van productie gebruikt om iets te reproduceren op de testomgeving, levert ook altijd leuke dingen op. De kans is dan groot dat je per ongeluk een functie gebruikt die mails of berichten gaat sturen naar de gebruikers uit de DB. Helaas betreft het dan geen test-adressen meer :/

Been there, done that :+

• Merethil
Ik word hier net raar aangekeken door een projectmanager. Hij vroeg of ik wat wilde veranderen in de database en hoeveel tijd het me zou kosten. Dus ik typ wat update statements in en ik zeg: Klaar!
Kijkt me raar en ongelovig aan, blijkt het dat m'n collega's altijd minstens een kwartier nodig hebben. Kunnen ze makkelijker uren schrijven. Ik zat in m'n pauze toen ik het deed...

Ahja, de update is in ieder geval gedaan en ik heb het voor elkaar gekregen dat ik waarschijnlijk nu alle Database Updates naar m'n hoofd geslingerd krijg... :P

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-05 13:26

Acid_Burn

uhuh

Gewoon in de live database zonder eerst een backup te trekken?

Altijd fijn :P

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Verwijderd

Merethil schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 16:43:
Ahja, de update is in ieder geval gedaan en ik heb het voor elkaar gekregen dat ik waarschijnlijk nu alle Database Updates naar m'n hoofd geslingerd krijg... :P
Ofwel, je hebt er al van geleerd ;-)

• Merethil
Acid_Burn schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 16:45:

Testserver database, morgen wordt alles overgezet naar de live database :P
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 16:45:
[...]

Ofwel, je hebt er al van geleerd ;-)
Klopt helemaal, dit wordt een leuke manier van werken als ik het zo volhoud... :P M'n collega's moesten al lachen en zeiden: "Nou, dat wordt dan je vaste baantje straks, lekker databases updaten... Succes! >:) "

[ Voor 40% gewijzigd door Merethil op 24-08-2012 16:47 ]

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Merethil schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 16:43:
Ik word hier net raar aangekeken door een projectmanager. Hij vroeg of ik wat wilde veranderen in de database en hoeveel tijd het me zou kosten. Dus ik typ wat update statements in en ik zeg: Klaar!
Kijkt me raar en ongelovig aan, blijkt het dat m'n collega's altijd minstens een kwartier nodig hebben.
Database backuppen, change-script inchecken en uitrollen op test, DAL-klassen die de gewijzigde tabel gebruiken opnieuw genereren en testen, ik noem maar wat? :)
Merethil schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 16:46:
Klopt helemaal, dit wordt een leuke manier van werken als ik het zo volhoud... :P M'n collega's moesten al lachen en zeiden: "Nou, dat wordt dan je vaste baantje straks, lekker databases updaten... Succes! >:) "
Dus: nooit uitblinken in kutklusjes. Weer wat geleerd.

[ Voor 24% gewijzigd door CodeCaster op 24-08-2012 16:49 ]

• PeterSelie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-05 01:45

*image died*

[ Voor 14% gewijzigd door PeterSelie op 24-08-2012 20:27 ]

• Merethil
CodeCaster schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 16:47:
[...]

Database backuppen, change-script inchecken en uitrollen op test, DAL-klassen die de gewijzigde tabel gebruiken opnieuw genereren en testen, ik noem maar wat? :)
Mwah in dit geval niet zo nodig blijkbaar. Heb het exact gedaan zoals m'n begeleider deed :+ Werk in een bedrijf dat meer op productieniveau loopt, waardoor het meer is: Zo snel mogelijk en we zien wel.
Altijd een fijne instelling, maar ik snap je punt hoor :P

Edit: Database wordt trouwens wel een backup van uitgedraaid, ben alleen nog niet bekend met hoe vaak. Maar we maken zo veel kleine wijzigingen per uur dat we niet voor elke wijziging een backup draaien. Over het algemeen zijn het wijzigingen die makkelijk terug te draaien zijn gelukkig.

[ Voor 20% gewijzigd door Merethil op 24-08-2012 16:54 ]

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 10:25
windwarrior schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 16:11:
[...]

Foutje; op dat moment hadden we zowel dev als productie nog op dezelfde server (zelf geregeld). Ik had aangegeven 'ja hoor, kan wel', maar toen bleek dat de dev-versie van de server dezelfde mongoDB database als productie uitlas, en laat daar toevallig die 60.000 geaddresseerden in staan.

Gebrek aan koffie, :p. En gebrek aan discipline (en budget) om toch een losse dev- en productieserver op te zetten. Maar wees gerust, m'n collega pakt dat ding nu aan, productie gaat zometeen naar AWS. Niet dat de server te zwak is overigens, meer vanwege redundantie en dergelijke.
FUCK IT, WE'LL DO IT LIVE!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Lol, mooi hoe hij eigenlijk net mis springt en daardoor tegen het kozijn aanknalt :P

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Kan me er best iets bij voorstellen; in productieomgevingen (in de letterlijke zin; automatisering bij een productielijn) moet het soms gewoon gebeuren :) Sowieso neem ik aan dat hij niet een tabel veranderde overigens (hij zei UPDATE niet ALTER), maar een waarde van een rij. Dus een heel changescript en aangepaste DAL classes is dan wel wat overdreven :P

Een backup trekken kan wel handig zijn ja (voor het geval dat je ooit eens een WHERE-clause vergeet :X).

• Alex)
  • Laatst online: 12-12-2025
Cloud schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 16:55:

Een backup trekken kan wel handig zijn ja (voor het geval dat je ooit eens een WHERE-clause vergeet :X).
Of een query uitvoert als WHERE 1 = 1 OR ... :X

We are shaping the future

• Hydra
Bij m'n eerste 'echte' IT baantje testten we gewoon op de productieserver van de klant. Oh, en sourceoncontrol werd niet aan gedaan. Maar die hele codebase was echt een enorme teringzooi. Hoe doe je een search? Nou, je doet eerst een SELECT * FROM table WHERE bla=zoekstring, dan pak je uit die resultset de ID, en dan doe je voor elke row gewoon een select om EXACT DEZELFDE DATA op te halen.

Ze vonden dat ze een brilliante developer binnengehaald hadden omdat ik de zoekfunctie binnen een dag gefixt had 8)7

Gelukkig kon ik na 6 maanden op stage bij een echt bedrijf.

• Merethil
Kan me er best iets bij voorstellen; in productieomgevingen (in de letterlijke zin; automatisering bij een productielijn) moet het soms gewoon gebeuren :) Sowieso neem ik aan dat hij niet een tabel veranderde overigens (hij zei UPDATE niet ALTER), maar een waarde van een rij. Dus een heel changescript en aangepaste DAL classes is dan wel wat overdreven :P

Dit dus. En dat ook (het laatste ) :P
Vorig jaar was er een probleem met een extern geschreven stuk PHP waar een updatestatement in aangeroepen werd. Helaas zat er een specifieke fout in waardoor, als er op twee plekken tegelijk ingelogd werd voor dezelfde actie die op dat moment bij 10.000 mensen lag, de WHERE clause verwijderd werd. Opeens was iedereen in onze database een vrouw met de naam Claudia XYZ... Fijnnnnn :/ Gelukkig heb ik het niet mee hoeven maken maar er was een backup aanwezig blijkbaar.

Edit: en daarbij, database op test != database op live server gelukkig :P

[ Voor 3% gewijzigd door Merethil op 24-08-2012 16:59 ]

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

:F Dat heeft me inderdaad wel eens de kop gekost :F

Mooie update statement schrijven, op run rammen en zien dat er wel heel veel records affected zijn... :$ Sindsdien gaat er sowieso een begin transcation en rollback omheen en doe ik vaak een select voor en na mijn update zodat ik kan zien wat ik gedaan heb.

Zulke fouten zijn erg leerzaam :P

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Ik merk dat meer mensen ervaring hebben met de vergeten WHERE-clause :+ Ach, ik denk dat het elke devver vroeg of laat wel eens overkomt. Tot die tijd ben je niet voorzichtig genoeg :P

Heb het zelf ook een keer gehad, al was dat dan ook een redelijk onschuldige. Maar inderdaad, als je die rows affected ziet staan, die 'iets' hoger is dan verwacht; dan moet je toch wel even slikken. Tegenwoordig heb ik een vaste manier van werken; ik doe nooit direct een update, maar maak eerst de select-statement om de betrokken rijen te pakken. Als ik dan tevree ben, laat ik de where staan en vervang ik de select door wat ik daadwerkelijk wilde aanpassen.

Beetje omslachtig, maar ik doe het voor élke update hoe simpel de query ook is. Sindsdien heb ik dus ook wel eens gehad dat mijn select veel meer opleverde dan verwacht, omdat ik de where vergeten was. Maar dan is het no biggie :+ Dat herinnert me dan weer waarom ik het doe.

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:33

F.West98

Alweer 17 jaar hier

Me 2. Alhoewel, geen groot effect. Tabel met 2 rijen, in de ontwikkelfase. 2 testitems :P.
In een andere tabel, daarentegen, zou het dramatische gevolgen hebben. (alhoewel die data binnenkort ook weg mag)

2x ViewSonic VP-27885K | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Sowieso neem ik aan dat hij niet een tabel veranderde overigens (hij zei UPDATE niet ALTER), maar een waarde van een rij. Dus een heel changescript en aangepaste DAL classes is dan wel wat overdreven :P
Mwah, hij had het over een klusje waar z'n meer ervaren collega's een kwartier over doen. Dus óf hij is nu een heleboel checks vergeten waardoor de applicatie volgende week in de soep draait, óf er wordt iets heldhaftiger verteld dan de waarheid is. O-) :P
Cloud schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 17:05:
Beetje omslachtig, maar ik doe het voor élke update hoe simpel de query ook is. Sindsdien heb ik dus ook wel eens gehad dat mijn select veel meer opleverde dan verwacht, omdat ik de where vergeten was. Maar dan is het no biggie :+ Dat herinnert me dan weer waarom ik het doe.
:Y

Mooie werkwijze ook, zeker als er wat meer criteria of joins nodig zijn om tot de aan te passen regels te komen. Zo kun je een beest van een query omschrijven naar UPDATE x SET y = z WHERE ID IN (SELECT ID FROM <controlequery>).

AARGH, GUI-geilheid.

"Heb je al vorderingen op het gebied van wijziging X?"
- "Ja, de databasewijzigingen en de service die in de logica voorziet zijn klaar, en ik heb een commandline test-tool."
"Oh, nee dus."
- "Eh..."

[ Voor 43% gewijzigd door CodeCaster op 24-08-2012 17:37 ]

• cpf_
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-07-2022
F.West98 schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 17:18:
Me 2. Alhoewel, geen groot effect. Tabel met 2 rijen, in de ontwikkelfase. 2 testitems :P.
In een andere tabel, daarentegen, zou het dramatische gevolgen hebben. (alhoewel die data binnenkort ook weg mag)
Klinkt eigenlijk ook een beetje als niet significante test data xD
Hoeveel cases kan je testen dan voor je de code verder stuurt?

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

CodeCaster schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 17:21:
[...]

Mwah, hij had het over een klusje waar z'n meer ervaren collega's een kwartier over doen. Dus óf hij is nu een heleboel checks vergeten waardoor de applicatie volgende week in de soep draait, óf er wordt iets heldhaftiger verteld dan de waarheid is. O-) :P
Haha misschien dat laatste. Maar ik reserveer ook altijd wat extra tijd als mijn baas me een database update vraagt te doen. Met dat soort dingen wil ik nooit het gevoel hebben dat ik me moet haasten. Misschien is het ook wel zoiets ;)
[...]
Mooie werkwijze ook, zeker als er wat meer criteria zijn voor de aan te passen regels. Zo kun je een beest van een query omschrijven naar UPDATE x SET y = z WHERE ID IN (SELECT ID FROM <controlequery>).
Exact ja :) Gewoon een heel veilige werkwijze.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-05 20:02
*steekt hand op*
Heb ook de where eens over het hoofd gezien. Wilde een stukje uitvoeren van een script, dus ik selecteer van witregel tot witregel, stond er een enter tussen de query en de where die ik dus over het hoofd had gezien :F
Dat was een vrij belangrijke tabel :X
Gelukkig niet op productie :+

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:33

F.West98

Alweer 17 jaar hier

cpf_ schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 17:24:
[...]

Klinkt eigenlijk ook een beetje als niet significante test data xD
Hoeveel cases kan je testen dan voor je de code verder stuurt?
Ach, testdata is genoeg, niet erg complex. Code verder sturen? Nee, ik maak 't af en zet t online. (ik werk niet, devven is mijn hobby, al 2 jaar.)
Atm bezig met een projectje voor mezelf (handig voor klasgenoten ook) om PHP beter onder de knie te krijgen. Meer voor mezelf dan dat het handig is.

2x ViewSonic VP-27885K | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:37

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Proxmox environment :')

Nu rapporteert dat ding dat ik slechts 800MB RAM gebruik op m'n primaire VPS.
M'n VPS rapporteert zelf iets van 1,1G

Hopeloos systeem.

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-02 08:33
RobIII schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 22:56:
[...]

Hier ook, alleen wordt door klanten nog weleens om msi gevraagd :-(
Pagina: 1 ... 154 ... 267 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.