De Devschuur Coffee Corner - Iteratie 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 140 ... 267 Laatste
Acties:
  • 1.001.248 views

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:38

Matis

Rubber Rocket

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-04 15:08
Avalaxy schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 22:18:
Maar fatsoenlijk Nederlands schrijven lukt hem niet...
Ik heb nog nooit zo'n uitgebreid epistel gezien van iemand. Hij is er goed lang mee bezig in ieder geval.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• Styxxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:51
Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 22:06:
Ik heb een hele korte c# vraag maar mag hem hier niet stellen… ik kan ook geen algemeen c# topic vinden ;(
Vraag het dan op stackoverflow :P genoeg rep hoertjes daar te vinden :+ .

• Matis

Matis

Rubber Rocket

armageddon_2k1 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 22:20:
Ik heb nog nooit zo'n uitgebreid epistel gezien van iemand. Hij is er goed lang mee bezig in ieder geval.
epistel kende ik nog niet, weer wat geleerd :D

• armageddon_2k1
Matis schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 22:21:
[...]

epistel kende ik nog niet, weer wat geleerd :D
Que?

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:33

F.West98

Alweer 17 jaar hier

Matis schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 21:56:
[...]

Eens, maar ik vind de padding en dergelijke te groot. Bij Hotmail staat het allemaal wat dichter op elkaar.
touch hè ;)

2x ViewSonic VP-27885K | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Het woord epistel kende ik nog niet, nu dos wel.

• armageddon_2k1
Matis schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 22:24:
[...]

Het woord epistel kende ik nog niet, nu dos wel.
Dear diary: Today was a good day

;)

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:04
Heh, juist wat code voor een java applicatie vervangen door code die vanuit een .properties komt, voor vertalingen... Had zelf een gelijkaardige klasse gemaakt, maar het is uiteindelijk beter om voor ingebouwde opties te gaan :p

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:37

Firesphere

Yoshis before Hoshis

armageddon_2k1 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 22:15:
Niet echt 'dev', maar toch.
Ik zat op YouTube filmpjes te kijken van Erik Verlinde (theoretisch fysicus) en toen viel mij een comment op van iemand die beweerde dat hij het allemaal al opgelost had met een theorie en hij plaatste een website erbij. Normaal ben ik niet zo van die 'conspiracy'-achtige websites, maar deze wil ik jullie niet onthouden:
http://www.vedoder.eu

Meneer is zelverklaard 'wetenschappelijk orakel' en heeft het allemaal helemaal uitgedacht. Ik ben eigenlijk compleet verbaasd waar iemand de tijd vandaan haalt. Daarnaast lijkt het me interessant om zo iemand echt eens te spreken.... ik vind het namelijk fascinerend om erachter te komen hoe zo'n brein werkt. Hij beweert namelijk dat ie op z'n 15e al Einsteins relativiteitstheorie debunked had. Dan vraag ik me echt af wat er in je brein omgaat.

... bladert snel in DSM IV boek van vriendin....

De Invention Disclosure pagina is trouwens ook een leuke. Ik neem niet aan dat ie ze allemaal gefiled heeft want dan ben je een godsvermogen kwijt.
Ik zie eerlijk gezegd weinig kansrijke ideetjes langskomen op de ID, evenmin onderbouwd hij zijn plannen, en dus niet geschikt voor een patent.
Dit is eerder een crazy-inventor dan iemand die kennis heeft van hoe de wereld ronddraait. Van wat ik heb gelezen, kan ik sowieso de helft keihard debunken met "bestaat al". En dan denk ik nog niet eens hard na over de natuurkundige achtergrond van de plannen.

De plannen en ideetjes zijn leuk, maar realiteitszin ontbreekt.
Helaas.

[ Voor 7% gewijzigd door Firesphere op 31-07-2012 22:34 ]

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 12:29

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Matis schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 22:10:
[...]

Ook korte (mits goede) vragen verdienen een eigen topic!
Laat ik die maar even benadrukken dan ;) Gewoon melden wat je zelf al gedaan hebt om je probleem om te lossen + je probleem is vaak al genoeg. Maar dat dringt bij sommigen niet door vanwege de reputatie van het forum, jammer.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Ow zeker niet :D
Een nieuw topic aanmaken voor iets heel kleins vind ik een soort van… digitale vervuiling :?
Zo van "Moet je daar nou een heel topic voor aanmaken?"

Zie het als bescheidenheid :D

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2012 22:44 ]

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:42

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

And you're too lazy to type decent English? ;)

[ Voor 9% gewijzigd door .oisyn op 31-07-2012 22:52 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Keeper
  • Niet online

Keeper

<3 Ruby

Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 18:32:
Daar nog even op inhaken: Welke WYSISYG-editor is het gemakkelijkst installeerbaar icm RoR?
Hoorde hier wel goede dingen over https://github.com/xing/wysihtml5

Wordt oa ook door 37Signals in nieuwe Basecamp (ook RoR) gebruikt. Wil het ook zelf gaan gebruiken, maar is nog niet gebeurd.

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Hmm die vind ik er ronduit lelijk uitzien. Doe mij maar Twitter Bootstrap i.c.m. http://redactorjs.com :) . Die maakt in elk geval ook niet allemaal div-tags aan!

• Bosmonster
  • Laatst online: 10-05 18:53

Bosmonster

*zucht*

Aloys schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 23:28:
Hmm die vind ik er ronduit lelijk uitzien. Doe mij maar Twitter Bootstrap i.c.m. http://redactorjs.com :) . Die maakt in elk geval ook niet allemaal div-tags aan!
Mij een raadsel waarom je Twitter Bootstrap erbij noemt als het gaat om de editor, maar Redactor ziet er wel nice uit ja.

Twitter Bootstrap is imho leuk voor inspiratie, maar way bloated voor productie.

• Aloys
  • Niet online
Ik noem dat erbij, omdat het qua looks erg goed aansluit, bij wysiwyg zijn de looks toch juist belangrijk? :+ RedactorJS heeft dan ook geen enkele link met Twitter Bootstrap.

• Styxxy
Ik vind onderstaande afbeelding op die website wel grappig:

Lightning Fast
Afbeeldingslocatie: http://redactorjs.com/img/faster.png

Oké, eenmalig wordt die JS sneller binnen geslurpt door de browser, maar daarna zou het niet mogen uitmaken. De titel van de grafiek is dus lichtjes misleidend :+.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Dat scheelt ook alleen maar als je continu terugkerende bezoekers hebt. Bij een beetje blog heb je elke keer andere bezoekers, die moeten elke keer weer allemaal zo'n groot JSbestand inlezen (als je het gebruikt voor iets als comments althans, als het puur gaat om het CMS erachter heb ik niks gezegd).

• Styxxy
Avalaxy schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 01:11:
Dat scheelt ook alleen maar als je continu terugkerende bezoekers hebt. Bij een beetje blog heb je elke keer andere bezoekers, die moeten elke keer weer allemaal zo'n groot JSbestand inlezen [...].
Daar heb je wel gelijk in :).

Linkedin let duidelijk niet op de lokale tijdzone van een persoon. Ik wilde net mijn "current position" aanpassen (aangezien ik "vandaag" begin te werken), maar kreeg de melding dat de begindatum de huidige maand moet zijn. Linkedin zit dus duidelijk nog in juli :+ . Overigens vind ik het wel een gebrek dat je geen toekomstige positie kan invullen (zoals bij Gezichtboek wel mogelijk is).

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Daar liep ik idd ook tegen aan :P Ik had mijn stage contractueel al geregeld maar was nog niet begonnen. Mocht het desondanks niet toevoegen van linkdingetje :(

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-05 21:57

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Wow, dat redactor ziet er serieus vet uit! Die kon ik nog niet, maar ziet er naar uit dat dat mijn nieuwe goto-wysiwyg gaat worden.

En eindelijk eentje die op al mijn koelkast-webapps draait _O_

[ Voor 33% gewijzigd door Patriot op 01-08-2012 02:00 ]

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-04 15:06

.Gertjan.

Owl!

Gisteren eens zitten spelen met Entity Framework. Moet zeggen dat ik redelijk amazed ben. Had binnen niet al te lange tijd een tooltje met een database koppeling :)

Normaliter bouw ik mijn eigen datalaag op met een eigen database wrapper in mijn code (deze wrapper is gebaseerd op de standaard .net database classes maar heeft een aantal dingen versimpelt, zoals direct op kolom naam zoeken, betere afhandeling van null en ondersteuning van Oracle, SQL en MySQL via 1 generieke interface). Vaak gaat er best wat tijd zitten in het bouwen van de datalaag:
[ul]
• Maken tabellen
• Maken storedprocedures voor zoeken, update/insert en delete
• Maken entities in code
• Maken logica om via de storedprocedures de entities te vullen (en vice-versa)

Dit is wel een manier met erg veel controle over je communicatie, maar het is qua bouwen best wel intensief. Zeker ook omdat je dit extra goed wilt testen met unit tests. Met EF bespaar je een flink stuk werk omdat je de koppeling niet hoeft te bouwen en de entities automatisch worden aangemaakt. Voor simpele opdrachten zou je kunnen werken zonder storedprocedures (simpele CRUD statements hoeven denk ik niet echt in SP's).

Ik heb er alleen nog niet echt een beeld van of EF lekker schaalt in grote en complexe applicaties. Daarnaast heb ik het gevoel dat EF uitnodigt om lekker in je GUI te querien en je N-Tier (waarbij ik N graag op 3 zie: GUI BLL DAL) principes schendt. Heeft iemand het wel eens toegepast in grotere projecten en hoe doen jullie dat dan? Ik vind op internet wel enkele voorbeelden, maar ben nog niet helemaal enthousiast over hoe ik het moet plaatsen in de architectuur. :/

Maar voor simpele/hobby projecten ga ik dit zeker toepassen :P Met het gemak dat ik gisteren data uit de DB op mijn scherm kreeg was echt verbazingwekkend :9 Ben meestal niet echt een fan van ORM tools, maar dit kan mij wel blij maken :)

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• BM
  • Laatst online: 10:10

BM

Admin Softe Goederen
EF is best een leuk ding idd :) Vind het wel jammer dat een aantal basale zaken nog niet standaard werken. (EntityFunctions moeten gebruiken om alleen de datepart van een datum te pakken ipv datum.Date is jammer), en zo zijn er nog wel meer dingen die missen. Maar voor de rest ben ik er best tevreden mee :)

Xbox
Even the dark has a silver lining | Te koop: Chigee AIO-6 + toebehoren

• Struikrover
  • Laatst online: 10-05 13:36
Nice, bookmarked! Ziet er wel heel slick uit :)

• Phoenix1337
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-05 10:53
Soultaker schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 19:42:
Hij heeft die diepte waarschijnlijk niet nodig, maar de maximale zoekdiepte limiteert de lengte van de match die je kan vinden. Als je er veel data in stopt (een paar duizend karakters is blijkbaar al genoeg) kan je dus een stack overflow krijgen ook al is er geen match. In die situatie kan het aanpassen van de maximale zoekdiepte een zinnige workaround zijn; als er wél matches van die grootte zijn is dit geen goede oplossing want dan vind je die natuurlijk niet meer.
De default waarde van pcre.recursion_limit is standaard 100.000. PCRE gaat standaard voor elke recursie ruimte op de stack reserveren welke afhankelijk is van de lengte van de string. Zoals ook op de door mij aangehaalde pagina staat wordt door PCRE zelf aangeraden om een recursion_limit van de max stack space / 500 te doen wat dus neerkomt op 524 (256k/500).

De eerste faal van php is dus al dat deze standaard op 100k staat. De tweede faal is dat de preg_* geen false teruggeven wanneer PCRE een fout geeft.
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 19:31:
[...]

Sowieso interessant dat die Zend Framework regel een recursie van 524 niveaus diep nodig heeft?
Nou ben ik absoluut geen regular expression expert (ik kan er echt geen bout van), maar kan die ene regel dan niet anders?
Zie hierboven. De standaard waarde is 100k. Deze heb ik verlaagd naar 524 en dan werkt het allemaal perfect.

[ Voor 38% gewijzigd door Phoenix1337 op 01-08-2012 08:51 ]

• D-Raven
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-10-2025
.Gertjan. schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 08:08:
Gisteren eens zitten spelen met Entity Framework. Moet zeggen dat ik redelijk amazed ben. Had binnen niet al te lange tijd een tooltje met een database koppeling :)

Normaliter bouw ik mijn eigen datalaag op met een eigen database wrapper in mijn code (deze wrapper is gebaseerd op de standaard .net database classes maar heeft een aantal dingen versimpelt, zoals direct op kolom naam zoeken, betere afhandeling van null en ondersteuning van Oracle, SQL en MySQL via 1 generieke interface). Vaak gaat er best wat tijd zitten in het bouwen van de datalaag:
[ul]
• Maken tabellen
• Maken storedprocedures voor zoeken, update/insert en delete
• Maken entities in code
• Maken logica om via de storedprocedures de entities te vullen (en vice-versa)

Dit is wel een manier met erg veel controle over je communicatie, maar het is qua bouwen best wel intensief. Zeker ook omdat je dit extra goed wilt testen met unit tests. Met EF bespaar je een flink stuk werk omdat je de koppeling niet hoeft te bouwen en de entities automatisch worden aangemaakt. Voor simpele opdrachten zou je kunnen werken zonder storedprocedures (simpele CRUD statements hoeven denk ik niet echt in SP's).
Als je dit gewend bent, dan is elke ORM een verademing. Daar is EF geen uitzondering in. Voor simpele tools kan EF prima zijn. Maar bij grote projecten zou ik persoonlijk geen EF willen gebruiken, teveel valkuilen met 'includes', foreign key rariteiten, geen mogelijkheden om fatsoenlijk primairy key generators te specificeren, geen lazy loading.. .. ik kan nog wel even doorgaan... :P

Waarom gebruik je btw Stored Procedures?
Ik heb er alleen nog niet echt een beeld van of EF lekker schaalt in grote en complexe applicaties. Daarnaast heb ik het gevoel dat EF uitnodigt om lekker in je GUI te querien en je N-Tier (waarbij ik N graag op 3 zie: GUI BLL DAL) principes schendt. Heeft iemand het wel eens toegepast in grotere projecten en hoe doen jullie dat dan? Ik vind op internet wel enkele voorbeelden, maar ben nog niet helemaal enthousiast over hoe ik het moet plaatsen in de architectuur. :/
Een ORM is een cruciaal onderdeel van je applicatie, mijn advies, probeer het niet weg te stoppen in een of andere abstractie laag, je ORM IS je abstractielaag. Tuurlijk zul je een laag van controllers/services/whatever hebben waar je logica huist, en daar zul je je ORM aanroepen. Maar ga niet te snel met Repository's oid aan de slag, want dan zul je al snel bezig zijn met het aanpassen van je repository interface omdat je een nieuwe soort query wilt uitvoeren welke je ORM wel toe staat, maar je eigen abstractie laag niet. Nogal pointless dus.
Maar voor simpele/hobby projecten ga ik dit zeker toepassen :P Met het gemak dat ik gisteren data uit de DB op mijn scherm kreeg was echt verbazingwekkend :9 Ben meestal niet echt een fan van ORM tools, maar dit kan mij wel blij maken :)
Ga ook eens kijken naar Dapper, en (Fluent)Nhibernate. Helemaal in combinatie met Nuget is het tegenwoordig uber simpel om een ORM in je applicatie te hangen.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 20:33
D-Raven schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 09:26:
[...]

Als je dit gewend bent, dan is elke ORM een verademing. Daar is EF geen uitzondering in. Voor simpele tools kan EF prima zijn. Maar bij grote projecten zou ik persoonlijk geen EF willen gebruiken, teveel valkuilen met 'includes', foreign key rariteiten, geen mogelijkheden om fatsoenlijk primairy key generators te specificeren, geen lazy loading.. .. ik kan nog wel even doorgaan... :P

Weet niet welke versie jij nog gebruikt, maar eigenlijk is alleen .Include iets waar je rekening mee moet houden als je geen lazyloading gebruikt. Enige wat ik mis is Enums defineren, nu kon dat in Linq2sql wel maar in EF zit dat pas in de volgende versie.

[ Voor 7% gewijzigd door Megamind op 01-08-2012 09:38 ]

• D-Raven
Megamind schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 09:37:
[...]

Weet niet welke versie jij nog gebruikt, maar eigenlijk is alleen .Include iets waar je rekening mee moet houden als je geen lazyloading gebruikt. Enige wat ik mis is Enums defineren, nu kon dat in Linq2sql wel maar in EF zit dat pas in de volgende versie.
Code first. 4.1.

Ah er is tegenwoordig wel lazy loading zie ik. *gaat post editen*. Ik ben nog steeds een groot fan van NHibernate, het is gewoon een stuk volwassener dan EF. 2th level caching is ook zeer fijn. Scheelt een hele hoop custom caching code.
Maar ik ben voor simpele projecten ook wel fan van Dapper. Gewoon een simpele ORMapper, no fuss. Owja heb ooit nog eens gespeeld met iBatis, maar das alweer jaren geleden, vraag me af of dat nog actief ontwikkeld wordt.

Ah het is ondertussen MyBatis geworden en ze zijn nog steeds actief, binnenkort maar eens een test projectje daarmee starten.

[ Voor 37% gewijzigd door D-Raven op 01-08-2012 09:51 ]

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-05 12:37

TheNephilim

Wtfuzzle

Wat dan wel weer jammer is aan http://redactorjs.com/, dat de editor voor Bold tekst nog <b> gebruikt en niet <strong>.

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-05 20:51
Keeper schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 23:11:
[...]Hoorde hier wel goede dingen over https://github.com/xing/wysihtml5

Wordt oa ook door 37Signals in nieuwe Basecamp (ook RoR) gebruikt. Wil het ook zelf gaan gebruiken, maar is nog niet gebeurd.
Er is ook een versie gebaseerd op Twitter Bootstrap; http://jhollingworth.github.com/bootstrap-wysihtml5/
En deze kom ik ook wel eens tegen http://aloha-editor.org/
Voordeel van TinyMCE (in een CMS) is dat het wel gewoon veel ondersteuning heeft en dat je weet dat het overal op werkt (en ook blijft werken met nieuwe updates)

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11-2025

OkkE

CSS influencer :+

TheNephilim schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 10:06:
Wat dan wel weer jammer is aan http://redactorjs.com/, dat de editor voor Bold tekst nog <b> gebruikt en niet <strong>.
Het zou ook een bewuste keuze geweest kunnen zijn.

De <b> is nog steeds een geldig element en is bedoelt voor het visueel Bold maken van tekst zonder dat de tekst ook extra nadruk moet krijgen. Ik denk eigenlijk dat er best veel CMS gebruikers zijn die met precies die reden iets Bold maken; niet omdat het perse extra "belangrijk" is, maar omdat het mooier is en/of visueel meer opvalt.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• cpf_
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-07-2022
OkkE schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 10:17:
[...]

Het zou ook een bewuste keuze geweest kunnen zijn.

De <b> is nog steeds een geldig element en is bedoelt voor het visueel Bold maken van tekst zonder dat de tekst ook extra nadruk moet krijgen. Ik denk eigenlijk dat er best veel CMS gebruikers zijn die met precies die reden iets Bold maken; niet omdat het perse extra "belangrijk" is, maar omdat het mooier is en/of visueel meer opvalt.
Als het visueel meer moet opvallen, waarom mag het via audio dan niet? De reden waarom <strong> en dergelijke elementen zijn gemaakt is voor de blinden minder goed zienden om toch via een reader te kunnen meegenieten van een website.
Iets wat belangrijk genoeg is om een nadruk te krijgen visueel, zou hetzelfde effect moeten hebben voor blinden tbh.

• Barryvdh
http://www.whatwg.org/spe...antics.html#the-b-element
Als je het dus niet extra wil laten opvallen, maar gewoon wil onderscheiden van de tekst dmv opmaak (bijvoorbeeld inleidende woorden, productnamen ed.) kan je nog steeds gewoon <b> gebruiken.

• OkkE

OkkE

cpf_ schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 10:23:
[...]

Als het visueel meer moet opvallen, waarom mag het via audio dan niet? De reden waarom <strong> en dergelijke elementen zijn gemaakt is voor de blinden minder goed zienden om toch via een reader te kunnen meegenieten van een website.
Iets wat belangrijk genoeg is om een nadruk te krijgen visueel, zou hetzelfde effect moeten hebben voor blinden tbh.
Uit de spec:
The b element represents a span of text to which attention is being drawn for utilitarian purposes without conveying any extra importance and with no implication of an alternate voice or mood, such as key words in a document abstract, product names in a review, actionable words in interactive text-driven software, or an article lede.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

[...]

Dat is er ooit ingeslopen :) Ik vind parameterized queries niet echt prettig dus schrijf/schreef ik overal SP's voor. Misschien dat dat nu dus moet veranderen als ik een andere werkwijze ga gebruiken.

Voorheen gebruikte ik de .net SQL componenten. Daar kon je kiezen voor execute command, execute paremeterized query of stored procedure. Stored procedure leek me het netst. Dat doe ik eigenlijk al jaren, maar misschien eens tijd om te veranderen. :P
Een ORM is een cruciaal onderdeel van je applicatie, mijn advies, probeer het niet weg te stoppen in een of andere abstractie laag, je ORM IS je abstractielaag. Tuurlijk zul je een laag van controllers/services/whatever hebben waar je logica huist, en daar zul je je ORM aanroepen. Maar ga niet te snel met Repository's oid aan de slag, want dan zul je al snel bezig zijn met het aanpassen van je repository interface omdat je een nieuwe soort query wilt uitvoeren welke je ORM wel toe staat, maar je eigen abstractie laag niet. Nogal pointless dus.
Eens, maar om nu rechtstreeks vanuit je GUI je ORM te gebruiken gaat me een beetje ver. Zeker omdat je dan op diverse plekken je logica bouwt om dingen op te halen. Je zult op meerdere plekken een klant willen op halen, dan is het niet handig als je overal je statements bouwt om je klant object op te halen middels een call naar je ORM. Het lijkt mij netter om (minstens) een laagje er tussen te bouwen met een functies als GetCustomer(int customerID) en GetCustomers(). Deze zullen dan in de ORM mapper hun werk doen.

Tenminste dat is hoe ik er nu tegen aan kijk. :)
Ga ook eens kijken naar Dapper, en (Fluent)Nhibernate. Helemaal in combinatie met Nuget is het tegenwoordig uber simpel om een ORM in je applicatie te hangen.
Toegevoegd aan de lijst, eens kijken als ik tijd (over) heb :P

Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• StM
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-05 10:12

StM

.Gertjan. schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 10:34:
Eens, maar om nu rechtstreeks vanuit je GUI je ORM te gebruiken gaat me een beetje ver. Zeker omdat je dan op diverse plekken je logica bouwt om dingen op te halen. Je zult op meerdere plekken een klant willen op halen, dan is het niet handig als je overal je statements bouwt om je klant object op te halen middels een call naar je ORM. Het lijkt mij netter om (minstens) een laagje er tussen te bouwen met een functies als GetCustomer(int customerID) en GetCustomers(). Deze zullen dan in de ORM mapper hun werk doen.

Tenminste dat is hoe ik er nu tegen aan kijk. :)
Zo denk ik er tot nu toe ook over, maar in 1 van mijn laatste grote projecten had ik ook een wat minder nette collega waardoor wij nu ~10% aan troep in onze Db laag hebben zoals methods die meer doen als wat de naam zegt...

Onze 'quick'fix was het schrijven van een systeem dat de code gaat valideren en proberen te controleren of de method wel doet wat hij zegt hoewel dat natuurlijk eigenlijk absurd is.

Ik ben na aan het denken over een betere methode maar ik ben er voorlopig nog niet uit.

[ Voor 3% gewijzigd door StM op 01-08-2012 10:43 ]

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
StM schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 10:42:
Ik ben na aan het denken over een betere methode maar ik ben er voorlopig nog niet uit.
Code review +

Pijnlijke vonken-machine (aka Wimshurst)

:Y)

[ Voor 6% gewijzigd door ValHallASW op 01-08-2012 10:54 ]

• Zeebonk
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-07-2025
Ontslaan en iemand aannemen die wel zijn werk netjes doet :)

Elke vorm van controle is uiteindelijk overhead op je eindproduct. Controle minimaliseren zonder verlies op kwaliteit.

[ Voor 50% gewijzigd door Zeebonk op 01-08-2012 11:06 ]

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Nieuwe motto van Google: be ignorant.

"Ja maar, 't ging per ongeluk!"

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• StM

StM

Zeebonk schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 10:58:
Ontslaan en iemand aannemen die wel zijn werk netjes doet :)

Elke vorm van controle is uiteindelijk overhead op je eindproduct. Controle minimaliseren zonder verlies op kwaliteit.
Mwua het is verder een prima developer en zorgen dat iemand niet meer kan comitten als de nieuwe code niet aan de regels voldoet is een hele effectieve manier om de regeltjes af te dwingen :+

Verwijderd

Die ziet er echt goed uit! Ik kende hem nog niet maar ga hem gelijk eens proberen. Ik ben benieuwd :)

• Barryvdh
Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 11:34:
[...]Die ziet er echt goed uit! Ik kende hem nog niet maar ga hem gelijk eens proberen. Ik ben benieuwd :)
IE8+ is wel jammer, IE7 was nog wel fijn geweest.

• Bosmonster
  • Laatst online: 10-05 18:53

Bosmonster

*zucht*

Barryvdh schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 11:39:
[...]

IE8+ is wel jammer, IE7 was nog wel fijn geweest.
Voor editors is dat wel makkelijk te verantwoorden lijkt me.

• ZpAz
  • Laatst online: 00:57
.oisyn schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 22:51:
[...]

And you're too lazy to type decent English? ;)
* ZpAz gaat schamend in een hoekje zitten.

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

Verwijderd

Het is jammer dat er zo weinig goede documentatie te vinden is over die RedActor. Vooral voor het uploaden van files of images is niet echt bijzonder veel te vinden. In hun docs worden enkel PHP-uploads behandeld.

Daarnaast heb ik wel dit project ontdekt maar dit behandelt enkel Active Record + CarrierWave. Ik zou graag werken met Paperclip maar daar is dus (bijna) niets van documentatie voorhanden. Een beetje jammer. Nuja, eens kijken of ik zelf wat in elkaar kan knutselen.

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-05 10:01
Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 12:03:
Het is jammer dat er zo weinig goede documentatie te vinden is over die RedCar. Vooral voor het uploaden van files of images is niet echt bijzonder veel te vinden. In hun docs worden enkel PHP-uploads behandeld.

Daarnaast heb ik wel dit project ontdekt maar dit behandelt enkel Active Record + CarrierWave. Ik zou graag werken met Paperclip maar daar is dus (bijna) niets van documentatie voorhanden. Een beetje jammer. Nuja, eens kijken of ik zelf wat in elkaar kan knutselen.
RedCar? Het is RedTractor hoor...

:P

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Verwijderd

Jogai schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 12:15:
[...]

RedCar? Het is RedTractor hoor...

:P
Woops, ik bedoelde natuurlijk RedActor. Redcar was een editor die ik gebruikte. Vandaar de verwarring.

• ZpAz
Nah, RedCat superkarts!

Afbeeldingslocatie: http://www.yestergames.com/images/redcatsuperkarts.jpg

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-07-2025
Daar moest ik ook aan denken ^^

• serhat
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-09-2023
serhat schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 10:12:
[...]
http://mobile.github.com/
Ik vind hem op de Android toch een beetje tegenvallen.. Ik kan de laatste 'news' checken en issues inzien/aanmaken, maar geen code, of doorklikken bij commits. Een simpele viewer zou wel fijn zijn geweest.
Of gebruik ik het verkeerd? Verder is het qua UI en implementatie wel prima.
Net een update binnengehaald. De minpunten die ik aangaf zijn aangepakt. :)

• Aloys
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 12:03:
Het is jammer dat er zo weinig goede documentatie te vinden is over die RedActor. Vooral voor het uploaden van files of images is niet echt bijzonder veel te vinden. In hun docs worden enkel PHP-uploads behandeld.

De documentatie is niet erg uitgebreid, maar het voorbeeld is wel zo simpel dat je zelf een andere backend zou kunnen maken (indien dat is wat je wilt).

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<?php
// This is a simplified example, which doesn't cover security of uploaded images. 
// This example just demonstrate the logic behind the process. 

// files storage folder
$dir = '/home/web/sitecom/images/';

$_FILES['file']['type'] = strtolower($_FILES['file']['type']);

if ($_FILES['file']['type'] == 'image/png' 
|| $_FILES['file']['type'] == 'image/jpg' 
|| $_FILES['file']['type'] == 'image/gif' 
|| $_FILES['file']['type'] == 'image/jpeg'
|| $_FILES['file']['type'] == 'image/pjpeg')
{   
    // setting file's mysterious name
    $filename = md5(date('YmdHis')).'.jpg';
    $file = $dir.$filename;

// copying
    copy($_FILES['file']['tmp_name'], $file);

// displaying file    
    $array = array(
        'filelink' => '/images/'.$filename
    );

echo stripslashes(json_encode($array));   
}
?>

In dit voorbeeld zie je dat je gewoon een image ingestuurd krijgt, en je stuurt een json-array terug (met tenminste de filenamelink). :)

Wat ik juist jammer vind is dat het lijkt dat je plaatjes niet makkelijk kan hergebruiken. :-(
Niet goed gekeken dus O-) .

• Struikrover
Jeej, eindelijk een goede jQuery notification plugin gevonden, die ik kan plaatsen op de plek waar ik wil :).

noty

(ik moet zeggen dat ik ook alleen maar heel breed gezocht heb, niet heel diep op de opties gefocust, dus het leek alsof geeneen plugin dit kon)

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Struikrover schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 12:51:
Jeej, eindelijk een goede jQuery notification plugin gevonden, die ik kan plaatsen op de plek waar ik wil :).

noty

(ik moet zeggen dat ik ook alleen maar heel breed gezocht heb, niet heel diep op de opties gefocust, dus het leek alsof geeneen plugin dit kon)
Ziet er goed uit! :D

• Struikrover
Meh, hij doet het nog niet op mijn custom container :(. Lijkt alsof er ergens iets in noty zelf fout gaat.

EDIT: ah, gevonden :). De oplossing: je moet in ieder geval een aantal files includen:

code:
1
2
3
noty/layouts/inline.js
noty/layouts/top.js
noty/themes/default.js

Handig dat dat er even bij vermeld wordt ;)

[ Voor 51% gewijzigd door Struikrover op 01-08-2012 13:28 ]

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
https://www.facebook.com/...ing/posts/209534972507958

TL;DR Gasten die advertenties kopen op Facebook komen erachter dat 80% van hun bannerclicks afkomstig zijn van users die geen javascript aan hebben staan, raaarrrr....

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Phoenix1337 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 15:24:
Wil jullie de oplossing ook niet onthouden mocht iemand het ooit tegen komen:
http://stackoverflow.com/...n-returning-browser-error . Het eerste antwoord op de vraag. De oplossing is dus ini_set("pcre.recursion_limit", "524");

Dar besteed je dan 2 uur tijd aan :s
Kun je niet ook gewoon *+ of ++ gebruiken (ipv */+) om backtracking te voorkomen? (Hoewel het framework dan dus moet worden aangepast in dit geval.)

Heb niet zoveel zin om het zelf uit te proberen en mogelijk iets te laten crashen ;)

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• Phoenix1337
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-05 10:53
pedorus schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 13:38:
[...]

Kun je niet ook gewoon *+ of ++ gebruiken (ipv */+) om backtracking te voorkomen? (Hoewel het framework dan dus moet worden aangepast in dit geval.)

Heb niet zoveel zin om het zelf uit te proberen en mogelijk iets te laten crashen ;)
Dat zou wellicht werken, alleen wil ik het liefst niets aanpassen aan het framework. Ben allang blij dat het opgelost kan worden door alleen een instelling van php aan te passen :)

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-05 10:01
Cartman! schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 13:27:

TL;DR Gasten die advertenties kopen op Facebook komen erachter dat 80% van hun bannerclicks afkomstig zijn van users die geen javascript aan hebben staan, raaarrrr....
Om het verhaal compleet te maken, die 'users' zijn dus bots (van wie is niet te bewijzen). En een naamwijziging kon alleen als ze goed betaalden. Vandaar dat ze vertrokken.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

• curvemod
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:01
Ouch, als dit opgepikt wordt door de media dan gaat er weer een paar dollar van de Facebook aandelen af :P

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Cartman! schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 13:27:

Ja was gister al bekend :P

BtM909 in "De Devschuur Coffee Corner - Iteratie 2"

Maarre,weinig met het aandeel gebeurd :P

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Damn, heb ik weer... een redirect werkte net, blijft het ook doen. In andere browsers, waar ik de site voor het eerst laad 'Pagina niet gevonden'... >_< Los zoiets maar eens op :P

• creator1988
  • Laatst online: 10-05 21:25
Charles of Fiddler, even headers inspecten. Zie je vast wel wat er verschilt.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Heren LET er even op dat het geen vraagbaak wordt! :)

Whoohoo. Wie had er een C64 in huis? BBC: Commodore 64 turns 30: What do today's kids make of it?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Haha, grappig, de reacties van de kids! :P De basisschool kinderen konden er weinig mee, al deed de C64 het ook niet. Die van het voorgezet onderwijs hadden het best snel in de smiezen. Minder knopjes op de controller, dat is wel een goed punt! Je hebt er misschien nu toch teveel op een PS3 of een Xbox 360. De graphics zijn minder, maar dat kan ook niet anders. Gelukkig zijn we wat dat betreft flink vooruit gegaan! XD

• Ealanrian
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-05 12:04
Hele dag verspilt aan het regelen van een betaling aan een leverancier van goederen. Blijkbaar is het heel lastig om een betaling van een Engels bedrijf naar een Litouws bedrijf te krijgen en de producten naar Nederland te laten sturen...

• Evilbee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:45
BtM909 schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 15:07:
Heren LET er even op dat het geen vraagbaak wordt! :)

Whoohoo. Wie had er een C64 in huis? BBC: Commodore 64 turns 30: What do today's kids make of it?
Ik heb nog een SNES staan. Veel cooler :)

LinkedIn - Collega worden?

• Soultaker
  • Laatst online: 10-05 05:42
SNES kun je niet programmeren, dus die telt niet.

* Soultaker heeft hier nog twee oude MSX'en van Philips staan. (Met monochrome monitor mét geluid :9)

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

• Soultaker
  • Laatst online: 10-05 05:42
Had jij die dan toen je tien was? Toen was ik al praktisch MVP met m'n MICROSOFTⒸ BASIC skills:
QBasic:
1
2
3
4
5
10 PRINT "Hoe heet je",
20 INPUT NAAM$
30 PRINT "Hallo", NAAM$
40 BEEP
50 GOTO 30

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
BtM909 schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 14:11:
[...]

Ja was gister al bekend :P

BtM909 in "De Devschuur Coffee Corner - Iteratie 2"

Maarre,weinig met het aandeel gebeurd :P
Ah, dacht dat het van vandaag was. Ik verspreid het maar n beetje zodat het wat meer opgepikt wordt. Zelf vind ik Facebook steeds minder leuk, steeds meer gesponsorde items van vrienden die merk 'X' leuk vinden en posts die maar bovenin blijven staan omdat iemand een reactie heeft gepost op iets van 3 maanden geleden. Ik blijf maar sorteren op 'Most recent' maar toch wordt dit afgewisseld met meuk.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Er stond: "ik heb nog een SNES staan", dus ik ging er sowieso vanuit dat we in de tegenwoordige tijd spraken.

Overigens, toen ik 15 was programmeerde ik voor m'n Atari Lynx :)

• Alex)
  • Laatst online: 12-12-2025
Gah, waarom duurt SPListItem.Recycle() maarliefst 6 seconden :/

We are shaping the future

• OkkE

OkkE

• StM

StM

Volgens mij niet, maar o zo waar.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

De zinsnede "This member emits/outputs trace information when you enable network tracing in your application." was me al vaker opgevallen op MSDN, hij is op erg veel System.Net-pagina's aanwezig. Nu blijkt ook dat dat geen grapje is. 64 KB aan logs voor één SSL-request. Happy debugging. :Y)

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• ZpAz
Soultaker schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 15:53:
Had jij die dan toen je tien was? Toen was ik al praktisch MVP met m'n MICROSOFTⒸ BASIC skills:
QBasic:
1
2
3
4
5
10 PRINT "Hoe heet je",
20 INPUT NAAM$
30 PRINT "Hallo", NAAM$
40 BEEP
50 GOTO 30
Same here, op een Vtech laptop. :D Zaten rekensommetjes en spellingsspelletjes op, maar ook Basic en dat was het enige wat ik er mee deed _/-\o_

Kon alleen niet opslaan, dus elke keer als ik het ding uit zette kon ik opnieuw beginnen :+

[ Voor 9% gewijzigd door ZpAz op 01-08-2012 18:09 ]

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:19
Ik vind het toch altijd opvallend dat mensen van een bepaalde tool / techniek niets moeten weten, tot wanneer MS met iets op de proppen komt dat -zeker in dit geval- inferieur is aan andere tools die al langer bestaan.

Natuurlijk leuk dat MS met dergelijke dingen op de proppen komt, want dan krijgt het grote publiek ook wel belangstelling voor de mogelijkheden die dergelijke tools bieden; alleen jammer dat het - in dit geval - moet onderdoen voor de gevestigde waarden.

https://fgheysels.github.io/

• whoami
[...]
Hmm, ben ik niet helemaal mee eens. Repositories zijn idd een abstractie-laag, maar, door specialized queries in die repositories te herbergen, maak je uw code imho wel heel wat duidelijker.

• whoami
.Gertjan. schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 10:34:
[...]

Dat is er ooit ingeslopen :) Ik vind parameterized queries niet echt prettig dus schrijf/schreef ik overal SP's voor. Misschien dat dat nu dus moet veranderen als ik een andere werkwijze ga gebruiken.
Waarom vind je SP's dan mooier ? Als je precies wil weten wat een bepaalde SP doet, dan mag je nog eens via een andere tool gaan kijken ...
Je ORM moet je gebruiken in die laag, waar je applicatie 'weet heeft' van de context. Je zal nl. ook daar uw connection & transaction management moeten doen.
Het kan bv zijn dat je een aantal commando's wilt doen, die allemaal wel, of allemaal niet moeten uitgevoerd worden. Je zal dit dus in een transactie moeten doen, en dat transactie-management wil je niet in je DAL of in je repository gaan doen.

• whoami
* whoami is on a roll.

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

whoami schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 19:31:
[...]

Ik vind het toch altijd opvallend dat mensen van een bepaalde tool / techniek niets moeten weten, tot wanneer MS met iets op de proppen komt dat -zeker in dit geval- inferieur is aan andere tools die al langer bestaan.

Natuurlijk leuk dat MS met dergelijke dingen op de proppen komt, want dan krijgt het grote publiek ook wel belangstelling voor de mogelijkheden die dergelijke tools bieden; alleen jammer dat het - in dit geval - moet onderdoen voor de gevestigde waarden.
Eens, ik heb in het verleden overigens wel eens met een ORM tool gewerkt, maar meestal waren dat losse plugins die je apart moest draaien of moest aanroepen via de commandline. Daarnaast deden die dingen vaak lastig qua configuratie. Dat is uiteraard wel een tijd geleden, maar sindsdien ben ik een beetje terughoudend geweest :P

Ik heb bijvoorbeeld SubSonic gebruikt in een project wat ik overnam, maar dat vond/vind ik redelijk beroerd werken (vooral de oude versies). Met een vloeiende implementatie in zowel VS als .NET vind ik EF wel wat hebben. Ik zeg ook nergens dat het de beste tool is, maar voor wat ik er nu mee doe is het prima ;)

Dus ik ben niet wereldvreemd (zoals je misschien denkt), maar ik heb gewoon slechte ervaringen. Daarnaast heb ik het gewoonweg te druk gehad om me te focussen op dat soort dingen. :-( Je moet je blijven ontwikkelen, maar ik ben ook +/- 1,5 jaar "uit" de .net wereld geweest vanwege andere projecten. Ik denk dat velen dat zullen herkennen, als je druk bent schiet het ontwikkelen van jezelf er gewoon soms bij in.
whoami schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 19:37:
[...]
Waarom vind je SP's dan mooier ? Als je precies wil weten wat een bepaalde SP doet, dan mag je nog eens via een andere tool gaan kijken ...
Mee eens, echter kun je door SP's je datalaag ook gebruiken in andere applicaties. Zo kun je je SP's ook gebruik in reporting services of andere software die wil koppelen met je database. Je moet inderdaad een andere tool gebruiken, maar SQL server mgmt studio gebruik ik sowieso omdat ik de SQL mogelijkheden van VS gewoon te beperkt vind.
[...]
Je ORM moet je gebruiken in die laag, waar je applicatie 'weet heeft' van de context. Je zal nl. ook daar uw connection & transaction management moeten doen.
Het kan bv zijn dat je een aantal commando's wilt doen, die allemaal wel, of allemaal niet moeten uitgevoerd worden. Je zal dit dus in een transactie moeten doen, en dat transactie-management wil je niet in je DAL of in je repository gaan doen.
Eens, maar je zou ook een functie kunnen bouwen waar je de zaken aan voert die in de transactie moeten ( meerdere producten bestellen bijvoorbeeld), deze functie is dan verantwoordelijk voor je transactie. Dit laten regelen door je GUI is wat mij betreft niet echt de bedoeling. Je wilt namelijk ivm herbruikbaarheid je GUI kunnen vervangen. Als er veel logica in je GUI zit krijg je daar gewoon gedonder mee. Stel je voor dat je zowel een WPF als een web frontend wilt, je moet dan in beide situaties in je GUI je transacties gaan afhandelen. Dat lijkt mij meer werk voor een logic layer.

Uiteraard kan die per situatie verschillen, maar mijn algemene mening is dat logica gewoon niet in je GUI thuis hoort zodra het niets meer te maken heeft met weergave. Iedere laag heeft zijn doel en voor de GUI is dat weergave.
:D

Overigens goed nieuws dat VS 2012 op 15 augustus wordt vrijgegeven voor MSDN accounts :P Gelukkig heb ik er eentje. Kan ik lekker op mijn verjaardag lekker aan de slag met de nieuwe tools *O*

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-05 12:44

_Erikje_

Tweaker in Spanje

.Gertjan. schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 20:31:
[...]
Overigens goed nieuws dat VS 2012 op 15 augustus wordt vrijgegeven voor MSDN accounts :P Gelukkig heb ik er eentje. Kan ik lekker op mijn verjaardag lekker aan de slag met de nieuwe tools *O*
Dus jij kijkt er naar uit om op je verjaardag meerdere uren te wachten op de installatie van je IDE? Of is de installatiesnelheid van VS inmiddels verbeterd?
* _Erikje_ heeft al 5 jaar geen VS meer gezien

• D-Raven
whoami schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 19:33:
[...]

Hmm, ben ik niet helemaal mee eens. Repositories zijn idd een abstractie-laag, maar, door specialized queries in die repositories te herbergen, maak je uw code imho wel heel wat duidelijker.
Daar ben ik wel mee eens, en in tegenstelling tot hoe .Gertjan. het oppakte doelde ik ook niet op dat je het in je UI moet gaan aanroepen, daarom had ik t ook over een laag waar je logica leeft. Er zijn nogal wat benamingen voor vandaar dat ik dat wat vaag uitdruk.
Maar ik ben het met je eens dat specialized queries wel ergens moeten leven waar ze hergebruikt kunnen worden. Of je dat een repositorie of een service oid noemt is mij om t even. Ik haalde expres de term repositories aan omdat de klassieke implementatie van een repositorie niet verder gaat dan Get, Find, Save, etc. dus dan ben je de api van je ORM eigenlijk aan het kopieren, en dat defeats the purpose vind ik ;) Vandaar.
whoami schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 19:37:
[...]
Een voorbeeld van hoe je je transactie management kan aanpakken is met het UoW pattern. Ik wrap mijn logica zelf in taken/commands welke in feite een UoW is welke ik in zijn geheel in een transactie uitgevoerd wordt.

edit: @.Gertjan.

SubSonic is echt zum kotsem :r

• whoami
.Gertjan. schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 20:31:
[...]

Eens, ik heb in het verleden overigens wel eens met een ORM tool gewerkt, maar meestal waren dat losse plugins die je apart moest draaien of moest aanroepen via de commandline. Daarnaast deden die dingen vaak lastig qua configuratie. Dat is uiteraard wel een tijd geleden, maar sindsdien ben ik een beetje terughoudend geweest :P
Welke tools waren dat dan ? Lijkt me eerder DAL-generators ipv ORM tools ?
Dus ik ben niet wereldvreemd (zoals je misschien denkt)
Hey, dat heb ik niet gezegd.
Eens, maar je zou ook een functie kunnen bouwen waar je de zaken aan voert die in de transactie moeten ( meerdere producten bestellen bijvoorbeeld), deze functie is dan verantwoordelijk voor je transactie. Dit laten regelen door je GUI is wat mij betreft niet echt de bedoeling. Je wilt namelijk ivm herbruikbaarheid je GUI kunnen vervangen. Als er veel logica in je GUI zit krijg je daar gewoon gedonder mee. Stel je voor dat je zowel een WPF als een web frontend wilt, je moet dan in beide situaties in je GUI je transacties gaan afhandelen. Dat lijkt mij meer werk voor een logic layer.
Ik heb ook nergens gezegd dat het in de GUI moet; ik heb gewoon gezegd dat het in de laag moet, waar de context gekend is. Dat kan een service layer zijn bv.

Echter, alles hangt een beetje af van de complexiteit van je applicatie.

• whoami
D-Raven schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 20:34:
[...]

Een voorbeeld van hoe je je transactie management kan aanpakken is met het UoW pattern. Ik wrap mijn logica zelf in taken/commands welke in feite een UoW is welke ik in zijn geheel in een transactie uitgevoerd wordt.
Met Transactie management bedoel ik: het moment waarop je beslist om een nieuwe transactie te starten, te committen of te rollbacken.
Een Unit Of Work pattern (Het session object van NHibernate is bv een uow) houdt idd bij welke operaties (insert / update / delete) er atomic moeten worden uitgevoerd, maar, je moet nog altijd ergens beslissen wanneer je uw unit-of-work start, en wanneer je hem flushed. En het bepalen van dat moment, hoort zeker niet thuis in de DAL. (Iets wat ik al vele keren gezien heb, -en ik in het verleden ook al tegen gezondigd heb ;) - ).

Verwijderd

Er zijn blijkbaar mensen van Google die meelezen in de Devschuur: Google voegt Credit Cards toe aan Google Wallet

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2012 20:52 ]

• Alex)
_Erikje_ schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 20:34:
[...]

Dus jij kijkt er naar uit om op je verjaardag meerdere uren te wachten op de installatie van je IDE? Of is de installatiesnelheid van VS inmiddels verbeterd?
* _Erikje_ heeft al 5 jaar geen VS meer gezien
De RC van VS2012 deed er nog steeds er lang over om te installeren, ik verwacht niet dat RTM veel sneller is.

Verwijderd

Soultaker schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 15:53:
Had jij die dan toen je tien was?
[/code]
Toen had ik een NES en een SNES! Programmeren kwam helaas nog 10 jaar later :(

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

whoami schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 20:41:
[...]
Welke tools waren dat dan ? Lijkt me eerder DAL-generators ipv ORM tools ?
Ik denk dat het eerder generators waren. Tools als SubSonic, ze noemen zich vaak ORM, maar ze genereren inderdaad gewoon wat gezellige classes.

Overigens heb ik ook wel eens met de datasets gewerkt die in de oude .net zaten (ben even de naam kwijt), maar dat was een regelrecht drama. Redelijk bulkie code waar je (in mijn ogen) totaal geen controle over had.
Hey, dat heb ik niet gezegd.
:) Ik las hem wel zo, dus ik wilde even rechtzetten dat ik wel van het bestaan wist ;)
Ik heb ook nergens gezegd dat het in de GUI moet; ik heb gewoon gezegd dat het in de laag moet, waar de context gekend is. Dat kan een service layer zijn bv.

Echter, alles hangt een beetje af van de complexiteit van je applicatie.
Denk dat daar wat reacties in mijn hoofd door elkaar zijn geschoten. Ik dacht ergens uit te halen dat het overbodig zou zijn om een DAL/BLL te maken. Maar waarschijnlijk haalde ik door het warme weer een aantal reacties door elkaar. :) Vond het ook al raar dat ik juist in dit topic zoiets zou lezen :+
Alex) schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 21:05:
[...]

De RC van VS2012 deed er nog steeds er lang over om te installeren, ik verwacht niet dat RTM veel sneller is.
SSD :P Och, mijn verjaardag is toch gewoon een (gedeeltelijke) werkdag, dus die install kan gewoon lopen. Ben wel erg benieuwd. Hopelijk kan ik dan met alle projecten over. Er zat nog een bugje in de ASP.NET delen waardoor ik een van mijn projecten niet goed werkend kreeg (TagPrefixes met hoofdletters werden volledig genegeerd door intellisense). Gelukkig is dat volgens MS in de RTM gefixt (had netjes een issue gelogd :P ), dus wachten we braaf daarop.

Ben ook wel erg benieuwd naar Server 8. Zowel mijn server als desktop wachten op een reinstall dus wil ik daar eigenlijk Windows/Server 8 op gaan proberen :)

• whoami
.Gertjan. schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 21:25:
[...]

Overigens heb ik ook wel eens met de datasets gewerkt die in de oude .net zaten (ben even de naam kwijt), maar dat was een regelrecht drama. Redelijk bulkie code waar je (in mijn ogen) totaal geen controle over had.
De 'oude' .NET ?
Je bedoelt waarschijnlijk gewoon de Dataset, DataAdapter, etc... classes uit ADO.NET (en die nu ook nog altijd in de 'nieuwe' .NET zitten) ;)

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

whoami schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 21:29:
[...]
De 'oude' .NET ?
Je bedoelt waarschijnlijk gewoon de Dataset, DataAdapter, etc... classes uit ADO.NET (en die nu ook nog altijd in de 'nieuwe' .NET zitten) ;)
Nope, dat is volgens mij niet wat ik bedoel. Vroegah (VS 2005) had je ook een tooltje in VS waarmee je via sleur en pleur je datamodel kon laten omzetten naar klasses (of iets wat er op leek). Het zal er overigens allicht nog in zitten (oa voor compatibility), want volgens mij wordt er nooit echt iets verwijderd uit het framework.

Oh wat erg, ben totaal kwijt wat het ook al weer was. Heb de techniek denk ik verbannen uit mijn gedachten :+

• Alex)
Strongly Typed DataSets, gegenereerd met de DataSet Designer, en opgeslagen als .xsd-bestanden. Met een designer die in VS2005 al uit de toon viel (grafisch gezien) en dat nog steeds doet. ;)

• whoami
.Gertjan. schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 21:33:
[...]

Nope, dat is volgens mij niet wat ik bedoel. Vroegah (VS 2005) had je ook een tooltje in VS waarmee je via sleur en pleur je datamodel kon laten omzetten naar klasses (of iets wat er op leek). Het zal er overigens allicht nog in zitten (oa voor compatibility), want volgens mij wordt er nooit echt iets verwijderd uit het framework.

Oh wat erg, ben totaal kwijt wat het ook al weer was. Heb de techniek denk ik verbannen uit mijn gedachten :+
Je kon een xsd model maken, en dan met het tooltje xsd.exe op basis van dat XSD idd classes gaan genereren; echter, dat heeft toch niets met ORM of data-access te maken ?

Je kon - zoals Alex) ook al zei, natuurlijk ook strongly typed datasets maken, maar ik betwijfel of het dat is wat jij bedoelt.

Verwijderd

Joepie, Microsoft deelt gratis ebooks uit!

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2012 22:01 ]

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-05 23:44

alienfruit

the alien you never expected

Nog suggesties welke boeken te downloaden? Ik will weer wat .NET werk gaan doen. Als daar blijkbaar meer banen in te vinden zijn...

• cpf_
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-07-2022
alienfruit schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 08:55:
Nog suggesties welke boeken te downloaden? Ik will weer wat .NET werk gaan doen. Als daar blijkbaar meer banen in te vinden zijn...
Meer banen in vergelijking met wat?

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-05 23:44

alienfruit

the alien you never expected

Nou ik heb de meeste ervaring in de bouw en ontwerpen van mobiele applications (o.a gewerkt voor Motorola, T-Mobile [punch friends] etc.). Maar ik kan hier niet echt veel banen voor vinden. Nou ja, kan ik wel alleen ik spreek geen woord Frans.

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-05 07:49

GateKeaper

#1 Procastinator

Pfff.. boeken.. Rot bol.com :r

Bestel je een boek, staat in het groen "item op voorraad", staat netjes "voor 17:00 besteld is morgen in huis". Dus.. Bestellen dat ding! Heb 'm zaterdag nodig!!! Ruim optijd dus! Maargoed, dinsdag keeg ik een mailtje dat hij helaas niet verzonden was, en dat ze dat morgen (woensdag dus) wel zouden doen. Woensdag krijg ik een mailtje hij wederom niet verzonden is, maar dat ze hem waarschijnlijk wel voor 20 augustus verzenden!

Euhzm.. ja maar... voorraad? 1 dag levering? heb 'm deze week nodig?! :?

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-03 23:19

BikkelZ

CMD+Z

.Gertjan. schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 21:33:
[...]

Het klinkt als LINQ to SQL.

iOS developer

Pagina: 1 ... 140 ... 267 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.