Meh, TFS koop je er niet bij hoor. Die moet je zelf nog aanschaffen (of "hebben" via MSDN/Technet). Het enige wat je betaalt is het OS, als je Windows 2008 R2 web neemt valt het op zich wel mee qua kosten. Vaak is het verschil tussen een linux en een windows VPS een paar euro per maand, voor het OS hebben ze namelijk goede prijs afspraken.
Git/Mercurial is als je TFS gewend bent ontzettend wennen. Ik ben er een dagje mee aan het kloten geweest en ben nog niet echt onder de indruk. Al dat gedoe met die push en pull, ik was niet al te helder en begreep er geen klap van (kan ook aan mij liggen). Na diverse pushes was mijn repository op BitBucket nog steeds leeg

Uiteindelijk maar besloten dat het uitzoeken mij zoveel tijd en geld kost dat ik gewoon op TFS blijf hangen, de extra kosten verdien ik dik terug als ik mij richt op mijn werk in plaats van op het uitzoeken hoe de SCM werkt.
Tenzij je echt perse een 100% Microsoft based ALM systeem wil hebben; dan heb je niet echt veel keus om een flinke Microsoft tax per maand te betalen...
Ik weet niet of je het een MS Tax moet noemen. Als je een commercieel dashboard wilt bij je VPS mag je ook maandelijks in de buidel tasten. De aanbieder moet de software inkopen en verhuurt je daarna de licentie. Over het algemeen worden kosten voor de aanvullende software binnen 10 maanden volledig aan je doorberekend, mocht je langer dan 10 maanden de software willen gebruiken kun je het beter zelf kopen.
Als het een ontwikkel- of testmachine is mag je volgens mij gewoon je MSDN software meenemen en kost het je qua licenties niet veel. Wat ik overigens wel jammer vind is dat je altijd voor het OS moet betalen bij de VPS aanbieders, terwijl ik een sloot development/test licenties heb liggen... Maar ach...
On-topic: Die vierkante glazen van de Senseo drinken echt raar

Moet opletten jezelf niet helemaal onder te kwijlen. On the bright side, de Extra Dark is dan wel weer goed weg te krijgen

Bijna echte koffie