De Devschuur Coffee Corner - Iteratie 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 113 ... 267 Laatste
Acties:
  • 1.001.470 views

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-05 16:33

TheNephilim

Wtfuzzle

OkkE schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 14:18:
[...]

Laatst heb ik daar hammer.js ("You can touch this") voor gebruikt. Werkte prima.
Ah thnx! ^^ Ga ik eens bekijken, ziet er to-the-point uit :D

w00t, volgens mij heb vanavond een vrije avond, dat betekend Diablo 3 spelen! (a)

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 10:16
GVD m'n WebSocket testserver werrekt nie :(

https://niels.nu

• Soundless
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-10-2025
CodeCaster schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 15:01:
[...]

Om te leren? Pak anders gewoon een bestaand framework, dan heb je nog wat aan de kennis die je opdoet.

[...]

Join the club. *O* lekker er omheen hacken.
Dan moet ik dus om heel de app heen hacken. Ofwel hele app van 0 bouwen. Kost iets te veel tijd :P
Ik zit er serieus over na te denken terug te gaan naar de helpdesk van mn vorige 'afdeling'.
Als je alle bugs in alle sites van onze klant bij elkaar optelt, komt het nog niet over het record van aantal bugs dat deze app bevat...

Het is nogal frustrerend om aan zoiets te moeten werken...

• .oisyn
  • Laatst online: 07:54

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

TheNephilim schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 15:11:
w00t, volgens mij heb vanavond een vrije avond, dat betekendt Diablo 3 spelen! (a)
Kun je die tijd niet beter besteden aan je grammatica? ;)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online

F.West98

Alweer 17 jaar hier

:)
Hij heeft SSH aangezet dus ik heb weer verbinding :)

2x ViewSonic VP-27885K | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

.oisyn schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 15:24:
[...]

Kun je die tijd niet beter besteden aan je grammatica? ;)
Hmmm, d's en t's zijn nooit een sterk punt geweest. Als ik er even naar kijk wil het wel hoor, maar dan kost het posten van sommige teksten gewoon teveel tijd :+ Ik bedoel, in willekeurige reacties op het forum vind ik het niet zo belangrijk dat de d's en t's spot-on zijn XD

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

TheNephilim schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 15:34:
in willekeurige reacties op het forum vind ik het niet zo belangrijk dat de d's en t's spot-on zijn XD
Ronduit respectloos :(

:+

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Verwijderd

Met het hier op het forum goed te doen leer je ook wel hoe je het "in het echt" moet doen.

/me maakt hier ook te veel fouten tegen maar probeert er toch op te letten.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

... dan kost het posten van sommige teksten gewoon teveel tijd :+
Te veel, niet teveel :+

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Haha, zoals ik al zei, ik let er niet heel veel op O-), zo bij een reactie hier en daar. Inderdaad, als het je hier doet, ga je het ook beter doen als het wel moet natuurlijk.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

TheNephilim schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 15:46:
Inderdaad, als het hier doet, ga je het ook beter doen als het wel moet natuurlijk.
8)7

This is fun :P

[ Voor 6% gewijzigd door .oisyn op 21-06-2012 15:48 ]

• Phoenix1337
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-05 10:53
AAARGH, haproxy. Programma wil maar niet opstarten. Wat blijkt: moet je eerst in /etc/default/haproxy enabled op 1 zetten zodat het programma ook via een startupscript opgestart mag worden. Waarom zou je dat niet willen :s?

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11-2025

OkkE

CSS influencer :+

TheNephilim schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 15:46:
[...]

Haha, zoals ik al zei, ik let er niet heel veel op O-), zo bij een reactie hier en daar. Inderdaad, als het hier doet, ga je het ook beter doen als het wel moet natuurlijk.
Af en toe een foutje met een "d" of "t" valt mee, die zal ik ook maken, maar het is wel goed om er op te letten. Je tekst is tenslotte waar je op wordt afgerekend (op een forum).

Zeg eerlijk, welk bericht neem je serieuzer (even overdreven uiteraard): :)

1. zoo das tog nie normal gast fakk!!!! moe je egt nooooooit zo doen kan veel beter gewoon zo X
2. Ik zou het persoonlijk anders doen, in mijn ogen is manier X beter.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• Freedom
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 18:09
OkkE schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 15:52:
[...]

Af en toe een foutje met een "d" of "t" valt mee, die zal ik ook maken, maar het is wel goed om er op te letten. Je tekst is tenslotte waar je op wordt afgerekend (op een forum).

Zeg eerlijk, welk bericht neem je serieuzer (even overdreven uiteraard): :)

1. zoo das tog nie normal gast fakk!!!! moe je egt nooooooit zo doen kan veel beter gewoon zo X
+1 _/-\o_

(en dan bedoel ik dus niet optie 1 ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door Freedom op 21-06-2012 15:56 ]

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

OkkE schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 15:52:
[...]

Af en toe een foutje met een "d" of "t" valt mee, die zal ik ook maken, maar het is wel goed om er op te letten. Het is tenslotte waar je op wordt afgerekend.

Zeg eerlijk, welk bericht neem je serieuzer: :)

De 2e sowieso, dat lijkt me duidelijk. Het niveau is hier gelukkig in ieder geval zó hoog, dat we geval 1 niet tegenkomen.

Wat me opvalt is dat veel mensen (op Facebook, Hyves) niet de moeite nemen om hoofdletters, punten en komma's te gebruiken.

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-07-2025
TheNephilim schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 15:55:
[...]

De 2e sowieso, dat lijkt me duidelijk. Het niveau is hier gelukkig in ieder geval zó hoog, dat we geval 1 niet tegenkomen.

Wat me opvalt is dat veel mensen (op Facebook, Hyves) niet de moeite nemen om hoofdletters, punten en komma's te gebruiken.
Dat kan ook aan het niveau van je vrienden liggen :+

• Korben
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-11-2025

Korben

() => {};

m19 schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 15:57:
[...]

Dat kan ook aan het niveau van je vrienden liggen :+
Zou kunnen, maar ik heb het idee dat dat het gemiddelde niveau is van de jeugd van tegenwoordig. Ironisch, dat ondanks dat de jeugd in feite steeds meer 'schrijft' (typt dan weliswaar) het taalgebruik steeds slechter wordt.

.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
[...]

Hmmm, d's en t's zijn nooit een sterk punt geweest. Als ik er even naar kijk wil het wel hoor, maar dan kost het posten van sommige teksten gewoon teveel tijd :+ Ik bedoel, in willekeurige reacties op het forum vind ik het niet zo belangrijk dat de d's en t's spot-on zijn XD
Teveel tijd?

In het geval van "dat betekent":

"Dat loopd" -> Logisch? Zo ja: "dat betekend"
Niet logisch? Dan moet "betekent" waarschijnlijk ook wel met een T ;)

• Manuel
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:16
TheNephilim schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 15:55:
[...]

Ik kom het bijna overal tegen, niet alleen op sociale netwerken maar ook in e-mails die ik soms krijg van opdrachtgevers.

Gisterenavond ben ik het onderstaande bericht tegengekomen, geschreven door iemand die het niet helemaal eens is met de handelswijze van het CBR :+
Bron: http://www.klacht.nl/cbr/klacht/almachtige-cbr/
geachte mede werkers ik heb een klacht over het cbr beseft u wel hoeveel mensen er in een sociaal isolament raken en zelfs overspannen en zelfs nar een pischiater moeten
dat allemaal door het niet luisterende oor van het cbr het is schandalig dat het cbr boven een rechter staat te walgelijk voor woorden hun wil is wet en ook zal het uitgevoerd worden volgens mijn weten zijn er nog geen doden gevallen (zelfmoord en zo) maar dat komt eraan kunnen wij dan ook het cbr aanwijzen??
het cbr trekt je financieel helemaal leeg en gaat over lijken en let wel ik zit in de zelfde situatie
er is geen advocaat die u helpen kan en waarom niet omdat het een bestuurs kwestie is ja er zijn advocaten die het willen proberen maar dan plus minus 200 per uur en wie kan dat betalen niemand dus lang leve het cbr!!
proficiaat honderden zoniet duizenden gezinnen in en waar trauma ook na dat u een keer gepakt bent!!!ik was me rijbewijs via een rechter 4 maanden kwijt nu ben ik door het cbr al 1900uero lichter en een jaar me rijbewijs nu kwijt er alles aan gedaan om te praten met die mensen nou mensen je komt er niet door!!
Via: [Serieus] Rijexamen wéér verneukt, wat doe ik fout?

• mood
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-02 16:44
Korben schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 16:01:
[...]

Zou kunnen, maar ik heb het idee dat dat het gemiddelde niveau is van de jeugd van tegenwoordig. Ironisch, dat ondanks dat de jeugd in feite steeds meer 'schrijft' (typt dan weliswaar) het taalgebruik steeds slechter wordt.
Misschien is het wel júist daarom. Er moet steeds meer gedeeld worden maar het mag niet te veel tijd kosten. Dan krijg je dus dat mensen veel te snel gaan typen en daarbij alle grammatica en leestekens overslaan.

Verwijderd

mood schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 16:07:
[...]

Misschien is het wel júist daarom. Er moet steeds meer gedeeld worden maar het mag niet te veel tijd kosten. Dan krijg je dus dat mensen veel te snel gaan typen en daarbij alle grammatica en leestekens overslaan.
Nee, ik denk eerder omdat de ontvangende partij bijvoorbeeld een klasgenoot is.
Toen ik op de middelbare school zat schreef ik nooit naar vrienden.
Als ik schreef was het iets voor de leraar of een andere volwassene.

• OkkE

OkkE

Manuel schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 16:03:
Gisterenavond ben ik het onderstaande bericht tegengekomen, geschreven door iemand die het niet helemaal eens is met de handelswijze van het CBR :+
Ik denk dat ze daar bij het CBR toch ook wel even hard om hebben moeten lachen. 8)7

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• mood
Verwijderd schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 16:14:
[...]

Nee, ik denk eerder omdat de ontvangende partij bijvoorbeeld een klasgenoot is.
Toen ik op de middelbare school zat schreef ik nooit naar vrienden.
Als ik schreef was het iets voor de leraar of een andere volwassene.
Maar dan is het 'belangrijk'. Op sociale media word je er niet echt op afgerekend als je bericht vol staat met fouten. Als je een bericht vol met fouten naar een leraar stuurt krijg je gegarandeerd een reactie daarop.

• OkkE

OkkE

mood schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 16:23:
[...]

Maar dan is het 'belangrijk'. Op sociale media word je er niet echt op afgerekend als je bericht vol staat met fouten. Als je een bericht vol met fouten naar een leraar stuurt krijg je gegarandeerd een reactie daarop.
Je wordt er ieder geval niet zo merkbaar op afgerekend. Waarschijnlijk, binnen de zelfde doelgroep, ook minder. Maar iemand die constant (spel)fouten in zijn/haar berichten heeft staan (Twitter, Facebook, forum, ...) neem ik toch een stuk minder serieus en ga ik, als de fouten echt erg zijn, op een gegeven moment ook negeren.

• Ram0n
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-04 11:28

Ram0n

Bierbrouwende nerd

Korben schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 16:01:
[...]
Ironisch, dat ondanks dat de jeugd in feite steeds meer 'schrijft' (typt dan weliswaar) het taalgebruik steeds slechter wordt.
Hangt dat niet juist samen? Je zou kunnen stellen dat jongeren tegenwoordig zoveel met elkaar communiceren dat de grammatica steeds minder belangrijk wordt, omwille van de tijd die het kost om erover na te denken. Het is niet voor niets dat diverse afkortingen als "brb" etc. groot zijn geworden in de tijd dat het sms'en steeds meer toenam.

Wat mood zei dus, spuit 11

Het valt mij overigens ook vrijwel altijd direct op als iemand een grammaticale fout maakt, maar voel me meestal bezwaard om er iets over te zeggen. Ik kom liever niet betweterig over door iemand te corrigeren, al zou het af en toe wel nuttig zijn.

Ik lees ook aardig wat teksten door voor vrienden en kennissen als extra grammaticale controle, maar dan merk je ook dat die anderen wel wat lakser worden. "Hij kijkt het toch wel na" }:O

Eigenaar/brouwer Milky Road Brewery

• mood
OkkE schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 16:28:
[...]

Je wordt er ieder geval niet zo merkbaar op afgerekend. Waarschijnlijk, binnen de zelfde doelgroep, ook minder. Maar iemand die constant (spel)fouten in zijn/haar berichten heeft staan (Twitter, Facebook, forum, ...) neem ik toch een stuk minder serieus en ga ik, als de fouten echt erg zijn, op een gegeven moment ook negeren.
Dat doe ik inderdaad ook. Er zijn echter genoeg mensen die het niet zoveel uitmaakt.

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Vet, zoals die foto's zo mooi in elkaar vallen: http://berndkammerer.com/

Kon het niet voor elkaar krijgen met de gebruikte plugin (jquery-vgrid), gaat nimmer zo netjes niet staan :+

Dus dan maar zoiets maken http://piccsy.com/, ook wel speels genoeg XD Het moet immers in een gewone pagina, met 720 pixels aan ruimte.

Verwijderd

Wat ga je maken dan?

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Was op zoek naar een creatieve manier op een fotoalbum weer te geven op een website waar ik mee bezig ben :+

• Otherside1982
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:42
Ik heb er lang op moeten zoeken, maar het is me toch gelukt: filteren op een subtree van een tree in een tabel in een RDBMS.
Ik heb nu een recursieve stored procedure gemaakt die een set returned met daarin alle IDs van de subnodes en de eigen ID voor een bepaalde node.
Het is nog niet echt snel, maar dat kan ik hopelijk nog wat verbeteren.
* Otherside1982 heeft zichzelf een schouderklopje :)

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Zo vet vind ik het eigenlijk ook weer niet. Elke kolom heeft simpelweg een vaste breedte.

• Hydra
Hydra schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 15:23:
GVD m'n WebSocket testserver werrekt nie :(
Fuk dat. De Node.js versie werkt wel gewoon. Screw Tomcat, hallo Node.js!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:37
:*)
Hydra schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 17:20:
[...]

Fuk dat. De Node.js versie werkt wel gewoon. Screw Tomcat, hallo Node.js!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Otherside1982 schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 17:18:
Ik heb er lang op moeten zoeken, maar het is me toch gelukt: filteren op een subtree van een tree in een tabel in een RDBMS.
SQL:
1
SELECT ... FROM tabel WHERE parent_id=?

:?

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

.oisyn schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 17:18:
[...]

Zo vet vind ik het eigenlijk ook weer niet. Elke kolom heeft simpelweg een vaste breedte.
Nee das waar, maar het idee vind ik wel leuk. Kan nergens vinden wat ik precies in gedachten heb, maar zoals Picsy het doet vind ik op dit moment goed genoeg.

NSFW!
offtopic:
Damn... :+

[ Voor 1% gewijzigd door BtM909 op 21-06-2012 19:36 ]

• Otherside1982
.oisyn schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 17:25:
[...]

SQL:
1
SELECT ... FROM tabel WHERE parent_id=?

:?
Ik moet alle onderliggende nodes hebben van de tree, niet alleen de directe children. Dus recursief alle kinderen, kleinkinderen,...

SQL:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
create procedure pb_mot_pad_deel(a_motp_id integer) returning set(integer not null);
  define v_kind_motp_id integer;
  define v_set set ( integer not null);

insert into table(v_set) values (a_motp_id);

foreach
    select motp_id
    into v_kind_motp_id
    from mot_pad
    where super_motp_id = a_motp_id

insert into table(v_set)
    select *
    from table(pb_mot_pad_deel(v_kind_motp_id)); 
  end foreach;

return v_set;

end procedure;

[ Voor 45% gewijzigd door Otherside1982 op 21-06-2012 17:28 . Reden: code toegevoegd ]

• Póg mo Thóin
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Mijn collega doe de SEO voor http://www.germinal.es/productos.html en dacht dat het Ajax was. Dus hij heeft maandenlang vanuit dat oogpunt advies gegeven. Maar nu zegt de beheerder dat het flash is. Watskeburt?!

Riamh mé ag dul a thabhairt duit suas, ní bheidh mé in iúl duit síos

• Feanathiel
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

Feanathiel

Cup<Coffee>

Otherside1982 schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 17:27:
[...]

Ik moet alle onderliggende nodes hebben van de tree, niet alleen de directe children. Dus recursief alle kinderen, kleinkinderen,...

[...]
Kon je hier niet beter een nested set-structuur van maken? Of schrijf je veel weg naar de database in die tabel?
mood schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 16:07:
[...]

* Feanathiel dropt bom...

Ik let vaak op hoe woorden geschreven worden, maar soms heb ik hier ook totaal geen zin in. Niet dat de zinnen daar bijster veel slechter van worden, maar toch. Waarom maken ze talen altijd zo, zodat zij op meerdere manieren geschreven worden? Denk bijvoorbeeld aan 'd', 't' en 'dt' of 'ei', 'ij' en 'y'. Why? 't Is net of ze het extra doen. :P

• deCube
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-02 21:35
Póg mo Thóin schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 17:35:
Mijn collega doe de SEO voor http://www.germinal.es/productos.html en dacht dat het Ajax was. Dus hij heeft maandenlang vanuit dat oogpunt advies gegeven. Maar nu zegt de beheerder dat het flash is. Watskeburt?!
Ik zie geen flash in die website... 8)7

Work hard & be brave.

• Póg mo Thóin
  • Niet online
deCube schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 17:37:
[...]

My point exactly! Echter ze zijn er zo zeker van :+
Morgen spreken we ze er wel over 8)7

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

[...]

Misschien moet je dan gewoon geen RDBMS gebruiken en is een graph database beter geschikt :P

[ Voor 6% gewijzigd door .oisyn op 21-06-2012 17:39 ]

• Korben
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-11-2025

Korben

() => {};

deCube schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 17:37:
[...]

Maar ook geen AJAX eigenlijk... Wat zou er AJAX moeten zijn dan?

.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?

• Otherside1982
Feanathiel schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 17:36:
[...]

Kon je hier niet beter een nested set-structuur van maken? Of schrijf je veel weg naar de database in die tabel?
Misschien wel, maar het datamodel ligt al maanden vast en de vraag is pas helemaal op het einde van het testen opgedoken. Om dan daarvoor het datamodel weer helemaal te veranderen en alle code die gebruikt maakt van die tabel, enkel en alleen om een filter makkelijker te maken?. Dan zou de DBA ook toestemming moeten geven voor zo'n nested set-structuur. Aangezien alles hier volledig relationeel is, lijkt me de kans klein dat ze opeens een object-oriented tabel zouden willen gebruiken.

• Póg mo Thóin
  • Niet online
Korben schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 17:39:
[...]

Ik heb geen idee hoe hij er bij kwam. Ik weet zelf verder niets van Ajax of Flash, dus ik heb vandaag lopen Googlen en vond geen raakvlakken. Ik zie dat er CSS wordt gebruikt...
Ik denk dat het tijd is dat ze hier een pro in webdesign aannemen. (we zijn een online marketing consultancy, dus er zou iemand bij moeten zitten die het snapt, zou je denken...)

[ Voor 11% gewijzigd door Póg mo Thóin op 21-06-2012 17:42 ]

• deCube
Korben schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 17:39:
[...]

Hmm, das ook waar.
Póg mo Thóin schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 17:41:
[...]

Ik heb geen idee hoe hij er bij kwam. Ik weet elf verder niets van Ajax of Flash, dus ik heb vandaag lopen Googlen en vond geen raakvlakken. Ik zie dat er CSS wordt gebruikt...
Ik denk dat het tijd is dat ze hier een pro in webdesign aannemen.
CSS heeft niets met flash of ajax te maken. :) CSS is een taal die de opmaak van een website bepaald.

[ Voor 54% gewijzigd door deCube op 21-06-2012 17:43 ]

Work hard & be brave.

Verwijderd

In het vervolg best een NSFW bijzetten.

Ik ga mij er in de vakantie ook eens mee bezig houden, zo een fotoportaaltje voor aan mijn website. Eerst nog een backend maken in Rails :Y

• Martindo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-04 15:09
Zo, een HTML designtje voor mijn Framework even snel opgezet, dan kan ik daarin verder werken. :)

Het wordt eens tijd dat ik mijn externe HDD (1,5 TB) eens ga ordenen, nu zijn het veel lege mapjes en allemaal losse bestanden.

[ Voor 40% gewijzigd door Martindo op 21-06-2012 17:45 ]

• Hydra
Heb jullie IDE nog even uitgeprobeerd trouwens. Snel vanaf gestapt, vond "gewoon even" een testprojectje maken te complex.

Ben een beetje aan het klooien met javascript (ben zelf een Java developer van oorsprong) om ook wat meer coole web-dingetjes te doen. Plan is om ook met HTML5 bezig te gaan. Eerste doelstelling is een simpele chatserver + pagina te maken. Bedoeling is dat 'ie gaat werken met WebSockets. Plan is om dat uit te breiden met wat HTML5 technieken, fototje d'r bij enzo.
.oisyn schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 17:39:
Misschien moet je dan gewoon geen RDBMS gebruiken en is een graph database beter geschikt :P
Neo4j is cool. Alleen was ik niet erg onder de indruk van de node-insert speed.

[ Voor 25% gewijzigd door Hydra op 21-06-2012 17:50 ]

• F.West98
  • Nu online

F.West98

Alweer 17 jaar hier

Hmm.. Nu wil wampserver weer eens niet meer meedoen. Geeft enkel 403's als ik via m'n IP access. Via localhost en 127.0.0.1 gaat t wel goed, maar dan kan ie geen verbinding met MySQL server maken.
Wat is er nu weer...
IK WIL VERDER DEVVEN

Oh wacht, de database lag er weer uit -_-
* F.West98 Windows vorige versies terugzetten roept

Werkt nog niet. Blijft 403 geven. WTF

Nope, alles ligt eruit. Kutwampserver, kutmysql, kutapache, kutphp

[ Voor 31% gewijzigd door F.West98 op 21-06-2012 18:28 ]

• Soultaker
  • Laatst online: 15-05 06:45
Otherside1982 schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 17:18:
Gewoon pre-order en post-order index opslaan, en dan een simpele WHERE clause?

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:37
Yay, ik ga spreken op jscamp.asia :) . Even een weekje Azie, altijd leuk!

[ Voor 20% gewijzigd door creator1988 op 21-06-2012 18:17 ]

• Martindo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-04 15:09
Gefeliciteerd! :)

Lijkt me een conferentie voor JavaScript?

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
deCube schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 17:41:

CSS heeft niets met flash of ajax te maken. :) CSS is een taal die de opmaak van een website bepaald.
CSS loopd. CSS bepaald.

• Póg mo Thóin
  • Niet online
deCube schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 17:41:
[...]

Hmm, das ook waar.

[...]

Mijn kennis is zeer, zéér beperkt :) Maar hoe komen die mensen er dan bij dat ze flash hebben, waarom kan mijn collega niet beter uitleggen dat het geen flash is en wat is het dan wel? So many questions...
Webdesign -O-

• Hydra
Póg mo Thóin schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 18:46:
[...]

Mijn kennis is zeer, zéér beperkt :) Maar hoe komen die mensen er dan bij dat ze flash hebben, waarom kan mijn collega niet beter uitleggen dat het geen flash is en wat is het dan wel? So many questions...
Webdesign -O-
Er wordt wel verwezen naar een swfobject.js waarbinnen code staat om een Shockwave Flash object te laden, maar ik weet zo niet of er wat mee gedaan wordt.

Edit: Volgens firebug worden er geen flash objecten geladen. Waarschijnlijk staat er ergens een filmpje? Zal de flash player wel voor gebruikt worden ofzo.

[ Voor 13% gewijzigd door Hydra op 21-06-2012 18:57 ]

• deCube
Ik wist dat hier wat over gezegd zou worden. :9
Hydra schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 18:54:
[...]

Er wordt wel verwezen naar een swfobject.js waarbinnen code staat om een Shockwave Flash object te laden, maar ik weet zo niet of er wat mee gedaan wordt.

Edit: Volgens firebug worden er geen flash objecten geladen. Waarschijnlijk staat er ergens een filmpje? Zal de flash player wel voor gebruikt worden ofzo.
Ik heb een YouTube filmpje langs zien komen maar dat was het ook wel.

Work hard & be brave.

• Feanathiel
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

Feanathiel

Cup<Coffee>

F.West98 schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 18:10:
[...]
Geeft enkel 403's als ik via m'n IP access.
[...]
Kijk eens in de httpd.conf. Als het goed is staat hierin dat er alleen vanaf localhost verbonden mag worden.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Verwijderd schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 17:43:
[...]
Als jij in 't vervolg gewoon een TR aanmaakt, dan valt 't eerder op ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Verwijderd schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 17:43:
[...]

Sorry XD Had inderdaad wel gemogen, ik dacht ach ze heeft haar ondergoed gewoon aan :+

• Droned
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-11-2023
Hiernet weer volop frustratie, onze 2 ecommerce website waren niet bereikbaar en op server leek alles fijn, na 20 minutes debuggen wou ik kijk op twitter of Amazon EC2 problemen ondervond, blijkbaar was Twitter down.

Dit was anderzijds ook mijn redding, ik dacht er plots aan dat wij op onze homepage een twitter feed hebben staan en hierdoor de website niet meer bereikbaar was omdat hij bleef proberen verbinding te maken met twitter! Dan maar een timeout rond geplaatst dat een empty tweet array teruggeeft na 3 seconden.

Soms wordt het toch wel moeilijk om systeembeheer te doen met al die 3rd party applicaties/widgets!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

TheNephilim schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 19:41:
Sorry XD Had inderdaad wel gemogen, ik dacht ach ze heeft haar ondergoed gewoon aan :+
Volgende keer gewoon in de daarvoor bestemde topics; dan kan de devschuur puur en rein blijven :)

[ Voor 51% gewijzigd door BtM909 op 21-06-2012 19:53 ]

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Soultaker schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 18:12:
[...]

Gewoon pre-order en post-order index opslaan, en dan een simpele WHERE clause?
Vereist wel veel updates bij een insert (O(n)), maar scheelt geheugen (O(n)). Je zou ook een ancestor koppeltabel kunnen maken (O(log n) inserttijd, O(n log n) geheugen). Of per node een string/blob met het volledige pad (ook O(log n) inserttijd en O(n log n) geheugen).

Lookups met db index zijn natuurlijk in alle gevallen O(log n + k)

[ Voor 21% gewijzigd door .oisyn op 21-06-2012 21:16 ]

• F.West98
  • Nu online

F.West98

Alweer 17 jaar hier

Geklooi met .htaccess ook altijd.
Eerst 403 om één of andere reden in httpd.conf en nu via .htaccess gedaan allow en steeds een 500.

• Manuel
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:16
F.West98 schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 20:35:
Geklooi met .htaccess ook altijd.
Eerst 403 om één of andere reden in httpd.conf en nu via .htaccess gedaan allow en steeds een 500.
Error logjes :Y)

• F.West98
  • Nu online

F.West98

Alweer 17 jaar hier

Ja, die geeft dus enkel:
[Thu Jun 21 20:39:34.762495 2012] [authz_core:error] [pid 29252:tid 820] [client kuche_mijn_ip] AH01630: client denied by server configuration: C:/wamp/www/index.php
Dus ik klooien met .htaccess, blijkt het aan 1 regel in httpd.conf te liggen:
Require local
:(
Inmiddels solved dus :)

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Gevalletje RTFM dus :Z

We are shaping the future

• F.West98
  • Nu online

F.West98

Alweer 17 jaar hier

Ja maar... In de eerste instal werkte het wel direct :(
Das toch niet eerlijk? ;(

:P

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Als dat je main use case is dan is het wellicht een idee om eens naar het nested set model te kijken. Dat maakt inserts moeilijker, maar lookups van een gehele boom een stuk makkelijker.

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03 00:48

ZaZ

Tweakers abonnee

Oracle heeft daar een mooie oplossing voor:
Connect by,

Voorbeeldje

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
parent      child
------------------------
5           6
5           7
7           8
7           9
9           1
1           3
null        1
3           100
3           1000
1           1000
1           123456
null        123456

Dan zo'n query
code:
1
2
3
select level,child from bla 
start with parent is null
connect by prior child = parent

levert dit op:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
level       child
-----------------
1           1
2           3
3           100
3           1000
2           1000
2           123456
1           123456

Lekker op de bank

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

ValHallASW schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 22:46:
[...]

Als dat je main use case is dan is het wellicht een idee om eens naar het nested set model te kijken. Dat maakt inserts moeilijker, maar lookups van een gehele boom een stuk makkelijker.
Zoals ik al zei, dan is het hebben van een ancestor koppeltabel (voor elke node links naar al z'n ancestors) een stuk praktischer.

• Soundless
Goedemorgen.
Bijna weekend! Hopelijk kan ik dit weekend nog tijd vinden om aan mijn gamepje te werken.

[ Voor 57% gewijzigd door Soundless op 22-06-2012 08:46 ]

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:55
Goedemorgen :)

offtopic:
Zal ik dan maar beginnen met een verhaaltje?
Dit maakt de dag dan toch wel weer mooi:
Ben je op weg naar de universiteit. Even onderwerg op het station bij de kiosk koffie halen. (Ik weet het 'koffie'...) Natuurlijk moet je zoals gewoonlijk even wachten. Voor mij staan drie buitenlandse managers. Duidelijk samen lekker in het buitenland te genieten. Beetje grappen, geen idee hebben van wat de euro waard is. Een van de mensen zat lekker te klagen over dat hij alles moest betalen. Of hij ook een bonnetje kon krijgen omdat ze zo'n strenge CFO hadden. (Ben er vrij zeker van dat dat de japanner was die buiten stond. Die straalde gewoon baas zijn uit. :P) Dan hebben ze eindelijk afgerekend (een whopping 15E) en ben ik aan de beurt.
Tot zo ver allemaal niet interessant natuurlijk.
Totdat ze terug komen. Of tipping toegestaan was en hoeveel fooi je dan moet geven. 10% ofzo? De vrouw achter de toonbank zegt natuurlijk lekker (on)Nederlands dat het zeer wordt gewaardeerd, maar niet wordt verwacht. Ah, denkt die meneer ok en geeft 5E als fooi aan de vrouw. Die daar natuurlijk geen raad mee weet. Begrijpelijk, want hoevaak krijg je nou fooi bij de kiosk op het station? Stomme chagrijnige forensen zijn daar echt niet voor in de stemming toch? Ze heeft iig spontaan de beste (werk)dag in een lange tijd heeft gehad en dat straalt dan toch wel weer af :)

Ik hoop over twee weken ook weer verder te kunnen gaan. Er is IMO niets beters dan entertainment voor anderen maken. (mja, ok.. als het ook nog echt helpt is het wel beter). En zelf een spel maken is dan ook weer lekker utidagend op veel vlakken. Beetje modelleren, texturen, level design, AI devven, gameplay zelf designen en programmeren, etc. Heerlijk.

• Devilly
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Mail met Apache Commons Mail versturen, terwijl ik geen flauw idee heb hoe het mailprotocol überhaupt werkt, is absoluut niet cool. :/ Het werkt wel, maar ik irriteer me er mateloos aan dat ik niet weet waarom. Aan de andere kant is het ook zo wat om enorm veel tijd te steken in dat onderzoeken, terwijl een snelle Google zoekopdracht me bij het verlossende topic op StackOverflow bracht waarvan ik de werkende code zo kon copy-past'en.

• serhat
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-09-2023

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Caelorum schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 08:59:
Ben je op weg naar de universiteit. Even onderwerg op het station bij de kiosk koffie halen. (Ik weet het 'koffie'...) Natuurlijk moet je zoals gewoonlijk even wachten. Voor mij staan drie buitenlandse managers. Duidelijk samen lekker in het buitenland te genieten. Beetje grappen, geen idee hebben van wat de euro waard is. Een van de mensen zat lekker te klagen over dat hij alles moest betalen. Of hij ook een bonnetje kon krijgen omdat ze zo'n strenge CFO hadden. (Ben er vrij zeker van dat dat de japanner was die buiten stond. Die straalde gewoon baas zijn uit. :P) Dan hebben ze eindelijk afgerekend (een whopping 15E) en ben ik aan de beurt.
Totdat ze terug komen. Of tipping toegestaan was en hoeveel fooi je dan moet geven. 10% ofzo? De vrouw achter de toonbank zegt natuurlijk lekker (on)Nederlands dat het zeer wordt gewaardeerd, maar niet wordt verwacht. Ah, denkt die meneer ok en geeft 5E als fooi aan de vrouw. Die daar natuurlijk geen raad mee weet. Begrijpelijk, want hoevaak krijg je nou fooi bij de kiosk op het station? Stomme chagrijnige forensen zijn daar echt niet voor in de stemming toch? Ze heeft iig spontaan de beste (werk)dag in een lange tijd heeft gehad en dat straalt dan toch wel weer af :)
Waarom is dit offtopic? Heb het maar even gequote zodat ik het wél kan lezen :P

en: omg, 33% fooi BIJ DE FUCKING KIOSK :D

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Caelorum schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 08:59:
Goedemorgen :)

Haha, prachtig! Ah wel leuk voor die vrouw. 33% fooi is inderdaad wel veel, als je dat in een restaurant gaat doen, op een bedrag van € 60,- dan ben je ineens € 20,- euro aan fooi kwijt :+

Zozo, vanmiddag maar eens wat eerder vrij nemen, even niks doen. Ook moet ik nog even nieuwe deo halen, heb nu 'Extra Cool' van Sanex, maar Extra cool betekend gewoon dat het brand. Dat als je met je shirt wappert, dan krijg je zo'n branderig gevoel. Eerlijk gezegd voelt het wel fris, maar dat is het niet.

• OkkE

OkkE

Mensen hier bekend met Pogo? Remixed verschillende films. Heeft weer een nieuwe: Lead Breakfast ('Pulp Fiction' Remix). Vind het erg gaaf wat hij doet. :)

[ Voor 10% gewijzigd door OkkE op 22-06-2012 10:02 ]

• Soundless
De grootste grap is natuurlijk dat de volgende bod die je kan plaatsen €-0.49 is :+
Zo van, 'Als ik het mag doen, betaal ik je'

[ Voor 22% gewijzigd door Soundless op 22-06-2012 10:05 ]

• Zeebonk
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-07-2025
OkkE schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 10:01:
Mensen hier bekend met Pogo? Remixed verschillende films. Heeft weer een nieuwe: Lead Breakfast ('Pulp Fiction' Remix). Vind het erg gaaf wat hij doet. :)
Ik kende alleen Wishery, wist helemaal niet dat hij meerdere van dat soort nummers maakt! Zal de rest straks ook even luisteren :)

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-05 12:28
Soundless schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 10:02:
[...]
De grootste grap is natuurlijk dat de volgende bod die je kan plaatsen €-0.49 is :+
Zo van, 'Als ik het mag doen, betaal ik je'
Ah, dat ligt dus niet aan mij :P

Ik had al zoiets van: wtf?

Automatisch -50 cent dus :P

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• PeterSelie
  • Laatst online: 12-05 10:43
:X :X

https://twitter.com/DennisJamin/status/216082339246256129

O ja.. Het is oud nieuws en we hebben al meerdere meldingen gehad, dus dan is het goed.. Het valt me echt tegen hoe sommige websites omgaan met de gevoelige gegevens die door gebruikers worden toevertrouwd.. :N

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-05 19:54
ZaZ schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 23:18:
Oracle heeft daar een mooie oplossing voor:
Connect by,
Is inderdaad handig, in andere DBMSen (zoals PostgreSQL) kan je hier een recursieve common table expression (CTE) voor gebruiken. Is wat ingewikkelder maar ook te gebruiken voor andere zaken:

SQL:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
with recursive tree(level,child) as (
    select 1 as level, child from tree_table where parent is null
    union all
    select tree.level+1 as level,t.child from tree, tree_table t where t.parent = tree.child
)
select * from tree;
 level | child  
-------+--------
     1 |      1
     1 | 123456
     2 |      3
     2 |   1000
     2 | 123456
     3 |    100
     3 |   1000
(7 rows)

• TJHeuvel
  • Registratie: Mei 2008
  • Niet online
SoaDmaggot schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 10:23:
:X :X

https://twitter.com/DennisJamin/status/216082339246256129

O ja.. Het is oud nieuws en we hebben al meerdere meldingen gehad, dus dan is het goed.. Het valt me echt tegen hoe sommige websites omgaan met de gevoelige gegevens die door gebruikers worden toevertrouwd.. :N
Dan moet je wel alles quoten he.
oud nieuws dat is al een tijdje zo en anderen hebben het ook al gemeld ;-). Volgende week introduceren we onze nieuwe website.
Ik ben het er mee eens dat ze nogal bot doen, maar het is dus al gefixt.

Freelance Unity3D developer

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
TJHeuvel schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 10:54:
[...]
Dat maakt het geen haar beter, het is iets dat vandaag de dag gewoon niet meer voor zou mogen komen. En zeker als je het dan af doet als oud nieuws verdienen ze het gewoon om daar op afgerekend te worden.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Daarnaast hoef je geen nieuwe site te maken om dit te fixen. Het is een security issue dat gewoon onmiddelijk geaddresseerd dient te worden.

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-05 14:53

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

.oisyn schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 11:02:
Daarnaast hoef je geen nieuwe site te maken om dit te fixen. Het is een security issue dat gewoon onmiddelijk geaddresseerd dient te worden.
En kán worden. Als je plaintext wachtwoorden hebt kun je op elk gewenst moment overstappen op welk hashing algoritme dan ook. Er is wat mij betreft ook geen reden voor uitstel.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• Soundless
Jullie gaan er nu ook nog vanuit dat het in de nieuwe website wel beter gaat. Dat hoeft dus ook niet zo te zijn.

• PeterSelie
TJHeuvel schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 10:54:
[...]

Dan moet je wel alles quoten he.
Dan moet je dus ook de volledige conversatie lezen die daaruit voorvloeide:
quote: 1DayFly
We werken aan een oplossing a.s. maandag/dinsdag is er een oplossing. We werken hier al een paar weken aan.
quote: DennisJamin
Implementatie van encryptie mbv bijv crypt+Blowfish of eigen implementatie neemt weken in beslag? Tijd voor een nieuwe #vacature
quote: DennisJamin
Daarbij is dit verantwoordelijkheid 101 mbt het opslaan van gebruikersgegevens. Dit 'bouw je niet achteraf in'.
Also..
[...]

Is het al gefixed? Nee hoor, via de mail krijg ik volgende antwoord:
Geachte,

Dank voor uw mail en excuses voor het ongemak.
Wij zijn druk bezig om dit te verhelpen en zal met 2 a 3 weken opgelost zijn.

Met vriendelijke groet,

1DayFly Support
2 á 3 weken? Zoiets kán toch niet.. Zeker niet als het voor hen schijnbaar al oud nieuws is..

[ Voor 29% gewijzigd door PeterSelie op 22-06-2012 11:09 ]

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Cloud schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 11:05:
[...]

En kán worden. Als je plaintext wachtwoorden hebt kun je op elk gewenst moment overstappen op welk hashing algoritme dan ook.
Je kan áltijd overstappen naar welk hashing algoritme dan ook, door whatever je hebt opgeslagen opnieuw te hashen. Deed je eerst md5(password)? Doe dan nu bcrypt(md5(password), salt, cost). Is je oude algoritme zo ontzettend flawed (een 1-bit hash bijvoorbeeld :P) dat die informatie niet bruikbaar is? Gewoon zonder pardon wachtwoord resetten en de user informeren de volgende keer dat hij probeert in te loggen (of mail sturen).

[ Voor 31% gewijzigd door .oisyn op 22-06-2012 11:13 ]

• Freedom
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 18:09
WTF... Als je impliciete conversies doet van een varchar2 naar een number in Oracle DBMS, krijg je geen exception, maar NULL....

SQL:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
declare
l_out varchar2(4000);
function testding return number is
  l_string varchar2(4000):= '07/05/2012';
  begin
    return l_string;
  exception
    when others then
      dbms_output.put_line('Exception!');
      dbms_output.put_line(sqlerrm);
  end testding;
begin
  dbms_output.put_line('Output: ' || nvl(l_out, 'NULL'));
end;

Geeft 'NULL' terug.

Gebruik dan ook geen impliciete conversies... Ja, ok, maar zelfs to_number geeft NULL en geen exception...

[ Voor 9% gewijzigd door Freedom op 22-06-2012 11:11 ]

• PeterSelie
.oisyn schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 11:08:
[...]

Je kan áltijd overstappen naar welk hashing algoritme dan ook, door whatever je hebt opgeslagen opnieuw te hashen.
Klopt. Implementatie en testen hiervan ben je misschien niet even een uurtje mee bezig, maar om hier nu een aantal weken (wellicht maanden) voor uit te trekken is gewoon te lang. Deze gehele periode ben je verantwoordelijk voor gebruikersgegevens die gewoon onbeveiligd opgeslagen worden..

Daarbij behoort zoiets gewoon in de eerste release van een dergelijke website al aanwezig te zijn, dit is user security 101.
[...]

Deed je eerst md5(password)? Doe dan nu bcrypt(md5(password), salt, cost)
Of hou in een apart veld de 'password release' bij waarin je aangeeft welk type beveiliging op dat moment actief is. Bij de volgende login kan je via de oude methode het wachtwoord matchen en controleren of het goed is om vervolgens het wachtwoord via de nieuwe encryptie methode op te slaan.

Als ik het me goed herinner heeft Tweakers enige weken / maanden geleden overigens precies dezelfde methode gevolgd.

[ Voor 33% gewijzigd door PeterSelie op 22-06-2012 11:18 ]

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

[...]

Je kan áltijd overstappen naar welk hashing algoritme dan ook, door whatever je hebt opgeslagen opnieuw te hashen.
Dat weet ik, maar als je het plaintext wachtwoord hebt is het het meest eenvoudig te doen. Geen weken werk in elk geval. :) In het geval van een bestaande hash komt er, afhankelijk van hoe je het implementeert, misschien wat meer bij kijken (voorbeeld van SoaDmaggot hierboven). Ook al levert dat natuurlijk ook geen weken werk op.

Wachten op een nieuwe site is in elk geval een slap verhaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Cloud op 22-06-2012 11:13 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

SoaDmaggot schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 11:10:
Of hou in een apart veld de 'password release' bij waarin je aangeeft welk type beveiliging op dat moment actief is. Bij de volgende login kan je via de oude methode het wachtwoord matchen en controleren of het goed is om vervolgens het wachtwoord via de nieuwe encryptie methode opslaan.
Dat is niet afdoende als de vorige methode onveilig was. Je zult hoe dan ook de vorige methode veiliger moeten proberen te maken zodat je de onveilige data weg kunt gooien. Tweakers deed dat door de oude hash als input te gebruiken zoals ik voorstelde, en het probleem volledig op te lossen bij de volgende login (dus van nieuwehashfunc(md5(password)) naar nieuwehashfunc(password).

[ Voor 3% gewijzigd door .oisyn op 22-06-2012 11:17 ]

• PeterSelie
.oisyn schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 11:15:
[...]

Dat is niet afdoende als de vorige methode onveilig was. Je zult hoe dan ook de vorige methode veiliger moeten proberen te maken zodat je de onveilige data weg kunt gooien. Tweakers deed dat door de oude hash als input te gebruiken zoals ik voorstelde, en het probleem volledig op te lossen bij de volgende login (dus van nieuwehashfunc(md5(password)) naar nieuwehashfunc(password).
Dat zeg ik toch?

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Nee, dat zei je niet, maar misschien bedoelde je dat wel :)
Bij de volgende login kan je via de oude methode het wachtwoord matchen en controleren of het goed is
Dat interpreteer ik als: "deed je eerst md5(password), dan kun je dát gebruiken om te kijken of het wachtwoord goed was". Ik stel dat je md5(password) niet eens in de database moet hebben staan.

[ Voor 6% gewijzigd door .oisyn op 22-06-2012 11:19 ]

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Wat oisyn. beschrijft is wel iets anders. De oude hashes worden ook al met de nieuwe methode gehasht waardoor de oude hash nergens meer te lezen valt. Bij de volgende login wordt dan de nieuwe hash bepaald via het wachtwoord i.p.v. de oude hash. :) Net ietsje veiliger.

• PeterSelie
Juist, duidelijk.

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Iets heel anders; ik ben als C# devver bezig Python te ontdekken. Zit eraan te denken het mijn tweede taal te maken. Zijn hier Python devvers en zo ja; zijn er mensen die Python tools for Visual Studio gebruiken?

Het ziet er goed uit en ik ben best gesteld op VS als IDE, als ik VS ook voor Python kan gebruiken is dat wel erg tof. :)

Pagina: 1 ... 113 ... 267 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.