Sorry dat ik misschien wat ongeduldig overkom, maar ik erger mij echt groen en geel aan die ventilator. Zelfs zo erg dat ik er over denk om de laptop terug te sturen binnen de termijn van 8 dagen. Aangezien ik vrijdag voor een lang weekend weg ga, heb ik nog 2 dagen om het probleem op te lossen. Tenminste, als dat mogelijk is.
Wat is het probleem?
De fan slaat aan bij de minste of geringste inspanning. En dan ook nog onregelmatig: aan-uit-aan-uit-aan-uit enz. Hij blaast dan 5 tot 10 seconden, en valt dan weer stil. Ik heb nog vrijwel niets "serieus" met de laptop gedaan, behalve een beetje browsen in Firefox en wat filmpjes en TV gekeken. Dus niet gamen, geen video-editing etc. (want als de fan dan wat geluid maakt, kijk ik daar uiteraard niet van op).
Voorbeelden:
Het maken van een Ghost image (zie vorige post): continu geloei van de fan.
Openen nieuw tabblad, met bijvoorbeeld nu.nl: woesjjjj
In dit topic de volgende pagina openen: woesjjjj
Scrollen op de pagina: woesjjjj
Pagina verversen (F5): woesjjjj
In- en uitzoomen in de tekst (ctrl +++ / ---): woesjjjj
Met de muispointer snel heen en weer bewegen: woesjjjj
Helderder/donkerder instellen scherm: woesjjjj......
Dit zijn toch heel minimale inspanningen voor een laptop met deze specs, zou je zeggen? Soms begint de fan al te blazen als ik helemaal NIETS doe! Ik vind dit echt super storend, echt een zwaar minpunt van deze laptop, en ik vraag mij af of het nodig is dat hij zo vaak en zo onregelmatig blaast. Dit moet toch op een of andere manier te stoppen zijn?
Wat heb ik tot nu toe geprobeerd?
- overbodige software gedeïnstalleerd.
- verschillende powerschema's geprobeerd, ook die van SChief (dank voor de uitleg!).
- Speedfan geïnstalleerd, maar dit maakte het alleen maar erger (elke twee seconden een zucht van de fan

)
Niets heeft tot nu toe nog geholpen.
Wat zou ik nog kunnen doen?
- monitoring-programma's (zie startpost) deïnstalleren, maar die zie ik nergens staan op mijn XPS
- drivers updaten, zou dat helpen? En zo ja, welke?
- en een verse installatie van Windows, zou dat uitmaken? Ik betwijfel het eigenlijk, o.a. omdat hij tijdens het maken van dat Ghost image ook al zo aan het blazen was.
Verder zou ik echt niet weten wat ik er nog aan zou kunnen doen....
Het zou zo jammer zijn als dit probleem, dat voor mij heel zwaar weegt, niet kan worden opgelost. De vorige twee laptops die ik had besteld (Asus N53SV en Asus X5QSF, van de laatste zelfs twee exemplaren) heb ik ook terug moeten sturen omdat ze ofwel mankementen vertoonden (DOA) en/of niet aan mijn verwachtingen voldeden. Mijn verwachtingen zijn hoog, ik weet het, maar dat mag ook wel anno 2011 en al helemaal als je je realiseert wat een hoop geld zo'n apparaat kost. Deze XPS voldoet verder volledig aan mijn verwachtingen, dus ik zou het zo jammer vinden als ik nu weer op zoek moet naar een ander model (dat ik met deze specs niet eens ga vinden, zeker niet voor deze prijs)
I3 / I5 / I7?
Komt dit nou alleen doordat ik een I7 processor heb? Met andere woorden, zou je met de I3/I5 processor minder last hebben van de fan?
Ik heb deze laptop gekocht vanwege de mooie specs. Of ik al dat geheugen, de 2GB NVidia kaart en die I7 processor nodig heb? Nee, eigenlijk niet, of beter gezegd: niet altijd. Ik game niet of nauwelijks. Maar ik wil het wel graag
kunnen doen als ik wil. En als ik het doe, dan moet het goed gaan.
Vergelijk: je koopt ook geen Porsche of Ferrari om altijd 240 km/u te rijden. In Nederland mag dat niet eens. Maar bij die paar keer per jaar racen op Zandvoort, of op de Duitse autobahn, of bij die stoplichtsprintjes, dan is het toch wel leuk als je wat meer power hebt dan de gemiddelde auto. En als je dan zo veel geld voor een sportwagen hebt neergeteld, dan verwacht je niet dat hij bij aflevering al allerlei bijgeluidjes vertoont.
Hulp/advies is daarom zeer, ZEER welkom!