[Ervaringen] Dell XPS 15 - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 25 Laatste
Acties:
  • 985.606 views

• Jasperv6
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-08-2022
Enes_81 schreef op donderdag 24 november 2011 @ 14:01:
[...]

Oké, zojuist deze kabel binnen gekregen :)
Het eerste wat ik heb gedaan is de schijf die al in de laptop staat erop aangesloten (zit nu een M4 in).
Heel simpel meer dan dat kabeltje heb je niet nodig, power en data gaat over de zelfde kabel.[afbeelding]
Je hebt deze kabel besteld zodat je de Dvd-drive behoud? Als je de Hdd nu kunt lezen en hij voeding krijgt v/d laptop, dan kan dit toch ook andersom?
Dvd drive ernaast met kabel naar die Sata/usb aansluiting? Kabeltje is nl. altijd goedkoper dan een externe dvd drive.

Dit kan eventueel ook nog, maar weet nog niet of het past.. 8)7

Dit is wel een Sata aanlsuiting en moet dus gewoon werken. Let niet op de kleur btw :X ;)

• peterpaulk
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-09 20:03
musicfreak schreef op woensdag 23 november 2011 @ 21:23:
[...]

Ik heb ook al twee keer gehad dat een medewerker van het security department van Dell me eerst belde en vervolgens mailde. Wat ik vooral erg vaag vond is dat ik gegevens vanaf mijn werk emailadres moest bevestigen, terwijl ik alleen mijn privé emailadres had opgegeven.
Hmmm dan ben ik dus niet gek :) Nja maakt opzich ook niet uit, zojuist gezien op website van UPS dat me XPS15 in Sjanghaij is, en dus onderweg :P

• Alfie104
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11-2023
Jasperv6 schreef op donderdag 24 november 2011 @ 19:00:
Je hebt deze kabel besteld zodat je de Dvd-drive behoud? Als je de Hdd nu kunt lezen en hij voeding krijgt v/d laptop, dan kan dit toch ook andersom?
Nee, de dvd-drive heeft een micro-sata aansluiting, die is kleiner dan de sata van het kabeltje. Lijkt meer op de micro-sata van een 1.8" hdd, maar heeft minder contacten dus een kabeltje voor een 1.8" hdd zal ook niet passen
Dvd drive ernaast met kabel naar die Sata/usb aansluiting? Kabeltje is nl. altijd goedkoper dan een externe dvd drive.

Werkt ook niet, dit is een pata uitvoering en de dvd-drive zelf is sata.
Deze is dus wel goed. Is inderdaad ook in minder vrouwelijke kleuren te krijgen.

• YoghurtO_o
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-07-2024
[...]

Dit is wel een Sata aanlsuiting en moet dus gewoon werken. Let niet op de kleur btw :X ;)
Dan kun je idd een 2,5" sata schijfje ernaast hangen. Kan tevens ook met USB 3.0. Soms als ik iets van mijn desktop moet kopieeren doe ik gewoon m'n kast open en hang die kabel eraan(3,5" HDD wordt dan door desktop PC gevoed), werkt perfect.

Externe 2,5" schijf met usb 3.0 is het handigst, want dat bescherm je disk ook een beetje beter.

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-09 22:52
is de standaard kleur van de xps 15 grijs?

• YoghurtO_o
Yup, en het randje wat uitsteekt is zwart.

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:56
[...]

Ow nee hoor, voorlopig heb ik genoeg aan de Crucial M4 van 128GB, ik koop nog liever een grotere SSD dan dat ik mijn dvd drive eruit sloop.

Eigenlijk was ik gewoon nieuwsgierig naar de mogelijkheden van de eSATA poort vandaar de aanschaf van het kabeltje. Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat het zou werken over één enkele kabel en al helemaal niet dat ik vanaf de eSATA poort een schijf kon booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blijft leuk, eerst wou ik ook de M4 128GB zoals jij nu hebt, maar daarna kwam de Plextor, en nu staat een Samsung op de FP die nog sneller lijkt te zijn.. :+

Keuzes keuzes, wil hem sowieso op de plaats van de HDD inbouwen.

Oh, en ook niet onbelangrijk om af en toe te vermelden, ik ben nog steeds erg tevreden met mijn XPS15. :) Hij gaat elke dag mee naar school en wordt ook elke dag thuis gebruikt in combinatie met een extern toetsenbord, muis en scherm.

Het touchpad is overigens geniaal, je kan er zo veel dingen mee instellen! :D Enige wat mij tot nu toe niet lukt is het terug/verder knopje in te stellen met Chrome, iets waarmee mijn Logitech Wireless Touchpad geen problemen heeft. Ik gebruik nu maar Alt+Pijltje links/rechts, maar een handeling op het touchpad zou mooier zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/firegestures/ !!!!

Schijnt ook een chrome kloon van te zijn.

Om vorige/volgende/new tab/reload/nog 10 acties te doen druk ik simpelweg mijn rechtermuisknop in en beweeg ik de cursor in de juiste richting. Mijn firefox UI bevat 0 knoppen.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2011 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dauthi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-08 21:48
zucht, na een kleine 3 maanden blijkt er dus vuiligheid tussen de monitor en de "glasplaat" te zitten. Ik dacht eerst dat het een cluster dodepixels was totdat het plots een stuk naar beneden gleed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje!
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-05 21:15
Heeft iemand hier toevallig nog een 10% korting coupon (niet die 90€) voor xps 15z systemen? Wil dit weekend een 15z bestellen vandaar... DM staat aan mocht iemand er een hebben..

Weet dat niet het juiste topic is, maar wie niet waagt wie niet...

Bedankt alvast !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adanteh
  • Laatst online: 09-07 01:28
Mijn l501x heeft twee dagen geleden een douche genomen en dat vond hij niet erg leuk. Toetsenbord kon alleen nog wat random letters tevoorschijn toveren, dus ik heb zonet mijn toetsenbord er maar uit gehaald, omdat er anders gewoon niet mee viel te werken. Nu vroeg ik me ook af of ik het backlit clicktec toetsenbord uit de l502x (of 15z) in kan bouwen in mijn l501x? If so, heeft iemand toevallig een linkje voor mij? Een snelle google monde uit op mijn eigen post enkele maanden geleden.

Een DM zou erg welkom zijn als iemand hier misschien wat informatie over heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nefiorim
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-03 01:03
Dat is niet mogelijk voor zover ik weet. De toetsenborden van de L501x en de L502x zijn qua format niet compatible.

XBO: Michaël#3318

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTBreak
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-09 20:16
Ik heb een L501X en mijn laptop gaf aan dat de accu vervangen moest worden. Ging ook nog maar half uur mee dus was al van plan om te bellen.

Gebeld naar de xps service. service code geven.
Volgende dag nieuwe accu:)

Goede service dus van dell!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rokz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:23
YoghurtO_o schreef op donderdag 24 november 2011 @ 00:28:
[...]

rechterklik op de batterij rechtsonder in je taakbakl en klik op "dell battery meter", en dan vink je "turn off battery charging" uit.

Zit nu AC: Revelations te spelen op de XPS, omdat het scherm van mijn desktop kapot is en ik moet zeggen dat ie best wel goed meekomt. Graphisch gezien betere kwaliteit dan een console. Heb 'm nu op ons FHD TV aangesloten en hij draait best soepel, had ik niet verwacht. Wel moet ik er bij zeggen dat ik de kaart overclocked heb naar 690mhz, maar dat kan ie makkelijk hebben.
helaas heeft niet geholpen, denk dat mijn adapter kapot is.

iemand hier meer ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stvn21
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:52
zo! mijn XPS15 is ook besteld!. Flinke investering maar volgens mij wel een goeie. Meteen ook maar een nieuwe laptoptas mee besteld. Special thanks to Ondiep123 voor de 10% kortingscode.

Weet iemand of de backlit keyboard wel de "Europese tekens" op de juiste plek heeft zitten. Dus @ op de 2 en niet de " op de 2? ik zie namelijk wel in de bestelling dat het een US layout heeft maar op video's zie ik de karakters wel goed staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudBM
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-09-2023

ArnoudBM

Wat is een ondertitel?

Gefeliciteerd!
Weet iemand of de backlit keyboard wel de "Europese tekens" op de juiste plek heeft zitten. Dus @ op de 2 en niet de " op de 2? ik zie namelijk wel in de bestelling dat het een US layout heeft maar op video's zie ik de karakters wel goed staan..
Jazeker, zie foto.
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads4/4ecfe2b0e26b0/4ecfe2b0af653-Backlit_Keyboard.thumb.jpg

ff een stukje vliegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijne is ietsjes anders, ik mis dat teken op de 4. Neem aan dat dat toetsenbord niet voor NL is. :P

Die van mij (klikbaar):
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0TraQ9m5kzJy6MJHxmiHuYXX/medium.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door S_Chief op 25-11-2011 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
Dat tekentje zit ook op mijn toetsenbord, geen backlit, origineel Dell NL (zoals die uit de doos kwam). Ik vraag me wel af wat het is, lijkt wel een valuta symbool maar ik ken het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudBM

ArnoudBM

Wat is een ondertitel?

Alfie104 schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 20:39:
Dat tekentje zit ook op mijn toetsenbord, geen backlit, origineel Dell NL (zoals die uit de doos kwam). Ik vraag me wel af wat het is, lijkt wel een valuta symbool maar ik ken het niet.
Dat had ik zelf ook. Het bleek het teken voor de Rupee (indiaas) te zijn.

ff een stukje vliegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
ArnoudBM schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 21:11:
[...]

Dat had ik zelf ook. Het bleek het teken voor de Rupee (indiaas) te zijn.
Okee. Zeker omdat de support ge-outsourced is naar India? ;) (Is dat eigenlijk wel zo bij Dell?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Support en software zijn afaik geoutsourced naar india.

Productie zit voor een deel in india, en een deel in ierland geloof ik.. Of was de fabriek daar ook al weg? Ik weet het niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thuhoan
  • Laatst online: 21-12-2018
[b][message=37204035,noline]
[afbeelding]
heeft jouw backlit nou zwarte toetsen??

L502X - 2670QM/GT525M/4GB/FHD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Huh, wat bedoel je? :P En haal geen belangrijke info uit de quotes weg, zo moet men elke keer zoeken van wie het bericht is. :+

[ Voor 70% gewijzigd door S_Chief op 26-11-2011 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudBM

ArnoudBM

Wat is een ondertitel?

thuhoan schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 00:09:
[...]

heeft jouw backlit nou zwarte toetsen??
Ik gok maar dat het een vraag aan mij was?
Nee, het is een soort van antraciet, zo'n beetje dezelfde kleur als de touchpad. De plaat achter de toetsen is volgens mij wel zwart.

ff een stukje vliegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aan de quote te zien was hij voor mij bedoeld (postid komt overeen met mijn vorige post), maar ik snap z'n vraag niet helemaal.
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 11:06:
https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/firegestures/ !!!!

Schijnt ook een chrome kloon van te zijn.

Om vorige/volgende/new tab/reload/nog 10 acties te doen druk ik simpelweg mijn rechtermuisknop in en beweeg ik de cursor in de juiste richting. Mijn firefox UI bevat 0 knoppen.
Bedankt voor de tip. :) Zal binnenkort eens naar een Chrome versie hiervan gaan zoeken.

[ Voor 66% gewijzigd door S_Chief op 26-11-2011 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adanteh
  • Laatst online: 09-07 01:28
Nefiorim schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 18:28:
Dat is niet mogelijk voor zover ik weet. De toetsenborden van de L501x en de L502x zijn qua format niet compatible.
Hmm, dan maar kijken of ik ergens een backlit l501x toetsenbord op de kop kan tikken.
MattyBomba schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 18:30:Gebeld naar de xps service. service code geven.
Volgende dag nieuwe accu:)

Goede service dus van dell!
Gratuit? Mijn accu geeft ook aan dat hij vervangen moet worden, wat ik toch wel erg vreemd vind na een jaar. Ik denk dat het hier met zo'n 45 minuten ook wel ophoudt. Even kijken of ik er nog eentje kan regelen, en dan meteen navragen of het mogelijk is om een l502x toesenbord in te bouwen. Mijn laptop ziet er momenteel wat vreemd uit zonder toetsenbord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperv6
Dacht ik net, ik ga dat Fan probleem eens te lijf met Speedfan.

Ik installeerde het programma veranderde alleen enable dell support onder opties. Was niet normaal gewoon.
Heletijd aan 2 sec - uit 2sec - aan 2sec - uit 2sec....ect :X

Dus snel maar weer eraf gedaan. Zit nu weer in het ouwe schuitje met ongeveer een minuut blazen en dan 2 minuten stil. Maar kan hem helaas niet in de college zaal aan zetten want zodra ik powerpoint opstart begint hij al lekker xD 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 20:23

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

En als je hem op energiezuinige stand zet dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
...Je koopt geen i7 om hem vervolgens op de energiezuinige stand te zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
Verwijderd schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 16:25:
Als ik alleen office applicaties open heb staan dan zet ik hem ook op energiezuinige stand.
In een stille omgeving kan de fan anders echt overlast bezorgen, zeer irritant.
Wanneer de fan begint te draaien is dat gelijk op 3000 rpm.
Vind het echt de grootste onzin dat de fan niet standaard rond de 1000-1500 rpm draait, maar helemaal niet draait en dan ineens 3000 of hoger (max is ~6000 rpm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoghurtO_o
Jasperv6 schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 16:08:
Dacht ik net, ik ga dat Fan probleem eens te lijf met Speedfan.

Ik installeerde het programma veranderde alleen enable dell support onder opties. Was niet normaal gewoon.
Heletijd aan 2 sec - uit 2sec - aan 2sec - uit 2sec....ect :X

Dus snel maar weer eraf gedaan. Zit nu weer in het ouwe schuitje met ongeveer een minuut blazen en dan 2 minuten stil. Maar kan hem helaas niet in de college zaal aan zetten want zodra ik powerpoint opstart begint hij al lekker xD 8)7
zo luid is de fan toch ook weer niet? in een klas met 7 man kan mijn fan aan gaan en niemand die het hoort, en zelf merk ik er ook weinig van, maarja, ik ben dan ook mijn desktop gewend, en die is veel luider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperv6
Nou ja.. Vorige keer zat ik in een kleine collegezaal waar ik mijn laptop (i7) opstartte. Bij het opstarten van de slides met pp ging de fan behoorlijk te keer, wat zorgde voor een flink aantal mensen die in mijn richting keken wat er allemaal gebeurde ;) O-)

Ga me er komende week toch nog wat verder in verdiepen. Al stoor ik me er normaal niet vaak aan, bij grote prestaties dan weer wel.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwe272
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-09 20:41
Op school gebruik ik hem ook altijd op energiezuinige stand, anders maakt hij internet echt teveel lawaai (ook in het bezit van een i7). Zou idd leuk zijn als er een oplossing voor zou zijn waardoor de fan op constante snelheid zou draaien. Maar helaas... deze is er (nog) niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ach mijne gaat ook terug naar Eco-modus als ie op de accu werkt. Lekker stil en ik kan echt alles doen wat ik wil zonder dat de fan ook maar aangaat. Paar keer MSN, Excel en Word, 20x Chrome en meer dan dat doe ik niet echt op school. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperv6
Eco-modus via intel menu of gewoon via energiebeheer?

Dan ga ik dat ook maar doen in de college zaal. Daar houd het met veel internet + pp icm word wel op :P
Voor thuis nog geen oplossing gevonden, ziet er ook niet hoopvol uit..(voorlopig)xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-04 14:06
Ik heb sinds eind mei van dit jaar een XPS 15 L502 i5. Ik verkeerde in de vooronderstelling dat ik SATA III -aansluitingen op het moederbord heb en ook een SATA III HDD. De Toshiba-schijf in mijn laptop is een 320 GB 7200 toeren SATA II HDD (de MK3261GSY). Dat is een tegenvaller, hoewel ik over de snelheid van mijn laptop geen klachten heb. Ik zou nu in ieder geval willen verifieren of ik SATA III aansluitingen op het moederbord heb, maar ik kan daar geen info over terugvinden in systeeminformatie. Hoe ik kan ik dat vaststellen?

[ Voor 63% gewijzigd door Louise525 op 29-11-2011 00:47 . Reden: Vragen deels verplaatst naar ander topic ]

Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpaulk
zo - en mijn XPS15 is ook binnen en clean installed. Geen enkel probleem tot nu toe ondervonden, behalve dat wanneer ik een opengl screensaver gebruik de performance dramatisch is. :)

Voor de rest: geen knetterende adapter of iets dergelijks. Moest wel de resolutie van het scherm op 1600*900 zetten (slechte ogen), en de helderheid op 40%, sjees wat gaat dat scherm fel! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je kan beter de resolutie op 1080p late staan en de DPI omhoog schroeven. Het verlagen van de resolutie geeft een stuk minder beeld, tenzij je echt slechte ogen hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpaulk
Verwijderd schreef op maandag 28 november 2011 @ 20:14:
Je kan beter de resolutie op 1080p late staan en de DPI omhoog schroeven. Het verlagen van de resolutie geeft een stuk minder beeld, tenzij je echt slechte ogen hebt...
-12 geldt dat als slechte ogen? :) (ja ik heb lenzen) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFBlitzwing
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09 13:49
Na 3 maanden begon mijn adapter ook kraakgeluiden te maken, net een nieuwe gekregen door de stappen te volgen in de TS. Goeie en snelle oplossing!

"I tried being reasonable, I didn't like it"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
Zonet is m'n XPS weer teruggebracht. De hele procedure is vlot en keurig netjes verlopen, maar toch zit ik nu een beetje met een kater. Overigens zijn volgens het meegestuurde papier m'n moederbord en m'n harddisk vervangen, wat volgens mij betekent dat Dell het ook niet weet en dus alles maar heeft vervangen in de hoop dat het probleem daarmee over is (wat inderdaad zo is).
  • Ik had 6GB geheugen dankzij een actie. Daar is nu nog maar 2GB van over. Moet ik dus weer achteraan, jammer, punt gemist voor Dell.
  • M'n WD Scorpio Black 750GB is geruild voor een Seagate Momentus 750GB, terwijl de Dell Diagnostics die ik voor het verzenden heb uitgevoerd, geen enkele fout liet zien. Is dat een goede ruil of moet ik daar ook achteraan gaan, dat ik m'n WD terug wil? Ik denk dan met name aan prestaties en betrouwbaarheid, ik meen dat de WD nogal goed bekend staat.
  • De schijf is geformatteerd en er is een schone installatie gedaan van W7 Professional. Op zich geen verkeerde ruil, maar a) de installatie is maar half gedaan, voor veel hardware (Intel video, touchpad, webcam, quickset toetsen en nog wat) zijn de drivers er niet op gezet en b) de Dell herstelpartitie staat er dus ook niet op. Voor een beetje ervaren computergebruiker eerder een voordeel dan een nadeel, maar je zult maar iemand zijn die al blij is om het aan/uit knopje te kunnen vinden, dan heb je nu dus mooi een brak systeem. En c) je hebt al die Dell meuk niet, ook eerder een voordeel dan een nadeel maar je zult ze de kost moeten geven die er aan gehecht zijn geraakt en het nu dus kwijt zijn. Gelukkig had ik voor het verzenden een image van de totale schijf gemaakt, die ga ik eerst maar eens terugzetten totdat m'n SSD binnen is en dan begin ik echt schoon opnieuw.
Kortom, als ik het moet samenvatten dan is de logistiek perfect geregeld maar de afwerking in het servicecentrum verdiend maar een krappe voldoende wat ze dan voornamelijk te danken hebben aan de snelheid waarmee ze gewerkt hebben en het feit dat het hoofdprobleem is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Punt 1 moet je uiteraard melden.
Punt 2 kan je in principe niets over zeggen, aangezien Dell alleen toezegt een 750GB HDD te plaatsen en niet was voor merk/type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jasperv6 schreef op zondag 27 november 2011 @ 19:45:
Eco-modus via intel menu of gewoon via energiebeheer?

Dan ga ik dat ook maar doen in de college zaal. Daar houd het met veel internet + pp icm word wel op :P
Voor thuis nog geen oplossing gevonden, ziet er ook niet hoopvol uit..(voorlopig)xD
Gaat allemaal automatisch hier. :+ Tijdens normaal werken ligt de i7 te slapen. :z :+
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/x2dnMzXA08RJvQOyYrEiDHYX/full.png

Een overzicht van mijn instellingen (heb alleen het meest relevante opengeklapt, mocht je verzoeken hebben hoor ik het wel):

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5sl1ir4p9RfJ5gUhEUBTfKQf/full.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YCKxrgqxDnNn3WPWn3t7s4oG/full.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/uo3QIgzDC5pmHfntywENDcJf/full.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ildgeI30wngTbpW26qUPq52d/full.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GmmrWlLz1YTm75bnjbvXBZI3/full.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/NbY7OFQes9WZ5opGVbg7e667/full.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4v4kJRKGYAssFBYmMajULWoa/full.png
Verwijderd schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 16:25:
Jawel. :+

[ Voor 7% gewijzigd door S_Chief op 29-11-2011 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net heb ik mijn XPS 15 ontvangen! Besteld op 22 november, en dus vandaag (29/11) geleverd. Niet slecht, 1 week levertijd.

Belangrijkste onderdelen/opties van mijn config:
  • 2e generatie Intel® Core™ i7-2670QM Processor 2,20 GHz met Turbo Boost 2.0, tot 3,10 GHz
  • 8.192 MB 1.333 MHz Dual Channel DDR3 SDRAM [2 x 4.096]
  • Intern toetsenbord met achtergrondverlichting - VS/Internationaal (QWERTY)
  • 2GB NVIDIA® GeForce®  GT 540M Grafische kaart
  • 750 GB (7.200 rpm) Seriële ATA-harde schijf
  • Intel® Centrino® Advanced-N 6230 (2 x 2 b/g/n+ Bluetooth-combinatiekaart)
  • Interne DVB-T TvTuner
  • 40 cm(15.6") FHD B+RGLED TL (1920x1080) 1080p met 2.0 Mega Pixel Integrated Camera
  • Dvd met hulpbronnen: media met besturingssysteem (MUI) Windows® 7 SP1 Home Premium (64-bits)
Ik heb hem net uitgepakt, en na de activering van de pre-installed Windows heb ik eerst de Windows updates geïnstalleerd. Nu ben ik een setje rescue dvd's aan het branden.

De eerste indrukken zijn erg goed. Wat een mooie laptop!

Toch een paar puntjes:
- de ventilator slaat regelmatig aan, ook als ik niets doe met de laptop.
- de Windows start-tune haperde een paar keer bij een reboot na de installatie van de updates.
Misschien komen deze twee punten doordat de installatie/updates van Windows nog niet waren afgerond.

Mocht het zo zijn dat deze puntjes blijven bestaan, dan kan ik altijd nog gaan voor een clean install. (ik heb in dit topic gelezen dat de ventilator sneller kan aanslaan vanwege de bloatware die op de laptop staat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sowieso heb ik vrijwel alle pre-installed software eraf gegooid. Alleen de Webcam Central, DataSafe Online, Support Centre, PC Checkup en alle andere software die belangrijk is heb ik erop gelaten. Ik had geen zin in een clean install, dat komt wel als ik er een SSD in stop. :P

Maar de fan die sneller aanslaat vanwege bloatware? Dat heb ik nog niet gelezen, weet wel dat de fan kan gaan spacen door programma's als SpeedFan etc.

[ Voor 21% gewijzigd door S_Chief op 29-11-2011 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@SChief:
Eigenlijk bedoelde ik idd die monitoring-programma's die in de startpost staan vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suave
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
@laptopgebruiker: dat is zeker mooi, 1 week levertijd.

Hoeveel kostte de laptop in totaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Suave:
De laptop kostte in totaal 920 euro, met 10% korting en nog eens 60 euro korting.
Ik heb er nog een Logitech Performance Mouse MX bij besteld voor (uit mijn hoofd) 60 euro, dus de prijs van het totale pakket was 980 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
En nou de "Fun Facts"...

Mijn slaapstand probleem is nog NIET over... en toch weer wel. En ik ben 4GB geheugen kwijt... en toch weer niet. Wat is er aan de hand?

Toen ik deze laptop kocht, wilde ik gelijk al wat aan het geheugen doen. 6GB is een hele lap en meer dan ik waarschijnlijk ooit nodig zal hebben voor zolang als ik met deze computer verwacht te doen. Maar ik hou niet van 2 geheugenmodules van ongelijke grootte, dat is in het verleden vaak oorzaak geweest van onstabiele en trage computers. Misschien is dit computerontwerp er niet gevoelig voor, maar toch wil ik twee modules van gelijke grootte hebben. Bovendien kun je bij mijn weten geen dual-channel gebruiken als de modules ongelijk van grootte zijn, maar daar heb ik geen onderzoek naar gedaan (lui) dus ik kan het ook mis hebben. In ieder geval, ik had dus de optie om er een 2GB of een 4GB bij te halen en dan 1 van de 2 modules te wisselen. Nu heb ik ook een netboekje liggen met maar 1GB erin en daar wilde ik graag 2GB in hebben. Omdat er maar een paar euro prijsverschil tussen een 2GB en een 4GB module zit, was de keus gauw gemaakt. Een nieuwe 4GB in de XPS en de 2GB in het netboekje (die toevallig dezelfde soort DDR3 gebruikt). Ik heb dus gelijk een 4GB module erbij gekocht en in de XPS gezet. Na het ontdekken van de slaapstand problemen heb ik die nieuwe 4GB er weer uitgehaald en de 2GB terug, zodat het weer Dell-orgineel was, maar dat loste het probleem niet op.

Toen ik vandaag de XPS terugkreeg, had ik maar 2GB geheugen, maar het slaapstand probleem was wél over! Omdat ik die nieuwe 4GB al had liggen, wilde ik die er alvast inzetten en later, wanneer het probleem met Dell was opgelost, die andere 4GB erbij en de 2GB weer naar het netboekje. Echter, toen ik het luikje in de bodem opende, zat die 4GB module er wél in, alleen niet in het voetje! Ik heb toen de 2GB eruit gehaald en beide 4GB modules erin. Vanaf dat moment werkt de slaapstand niet meer!

Op dit moment heb ik beide 4GB's er weer uit, de 2GB er weer in en de slaapstand werkt weer! Het is nu dus zaak om uit te zoeken of de slaapstand wel met 6GB wil werken, maar dan in de combinatie 2GB+eigen 4GB, in dat geval is de Dell 4GB de schuldige. Of met 1 van beide 4GB modules. Of whatever combinatie, in ieder geval totdat ik zeker weet waar het probleem zit.

In ieder geval is het met alleen de 2GB module gemonteerd zelfs zo, dat ik met deze kabel:
Enes_81 schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 20:37:
[...]

Heb zojuist deze besteld scheelt me bijna de helft en heb hem toch niet gelijk nodig.
en een kloon die ik van de oorspronkelijke hdd heb gemaakt op een andere schijf, de computer gewoon in de orginele W7 kan opstarten met alle data en programma's die ik er al op had gezet (en de Dell meuk natuurlijk), en de slaapstand WERKT gewoon!

Kortom, Dell is nog niet van me af, maar ik moet nog even uitvinden waar ik ze precies mee lastig ga vallen.

UPDATE: Na enkele keren uitschakelen, modules wisselen en weer opstarten, slaapstand inschakelen en weer (proberen) te laten ontwaken is het nu duidelijk dat het aan de 4GB (Samsung) module van Dell ligt. Deze module gaf bij de geheugentests van Dell Diagnostics dus geen enkele fout! Maar zodra deze module in 1 van de slots zit, al dan niet in combinatie met een andere, heb ik het probleem weer terug.

[ Voor 6% gewijzigd door Alfie104 op 29-11-2011 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

quote:
Ary schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 19:18:
Wat betreft je fan probleem; alle monitoring-programma's (bijv. HWmonitor, GPUz, SpeedFan, NVidia System Monitor, etc) lijken dat probleem te triggeren. Bij mij verdween het fan probleem nadat ik al die crap heb verwijderd.

Ik merk dat mijn fan regelmatig hinderlijk gaat blazen, zelfs terwijl ik helemaal geen zware toepassingen heb draaien. In de startpost staat bovenstaande quote. De programma's die daar worden genoemd, zou ik wel willen verwijderen, maar ze staan volgens mij niet op mijn XPS geïnstalleerd. Althans, ik kan ze niet vinden. :?

Tijdens het draaien van een Ghost image ging de fan ook flink tekeer. Ook nadat die operatie voltooid was, en de laptop stond te wachten op een reboot, bleef de fan blazen. Op vorige laptops die ik installeerde, o.a. een Asus N53SV en een Asus X5QSF, hoorde je de fan niet tijdens het maken van een Ghost image. Deze laptops hadden qua geheugen, CPU en GPU ongeveer dezelfde specs. Waar kan dit aan liggen?

Hoe kan ik die ventilator het zwijgen opleggen, zonder dat het hinderlijk schadelijk wordt voor het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Laatst online: 21-09 22:52
MIjn XPS 15 krijgt een GT 525M. Kan je de videokaart nog upgraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@champion16:
Deze videokaart zit vast aan het moederbord, en kan je dus niet upgraden. Ik heb wel gelezen dat je de 525M veilig kunt overclocken tot de waarden van de 540M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperv6
@SChief Hele mooie beschrijving man. _/-\o_ Heb het ook maar zo ingesteld. Op netstroom staat nog iets hoger bij sommige punten. Maar gaat vooral om batterij waar ik mee in de college zaal zit.
Kan alleen het bovenste figuur niet vinden? Die van Intel zelf. Is dat een sidebar-programma oid.?

@Alfie Das wel vaag man. Ik heb zelf ook de combinatie 4gb+2gb en de slaapstand doet het wel gewoon. Dat probleem met heel lang in slaapstand en dat hij er niet meer uitkomt heb ik ook niet meer gehad :) .
Denk dan toch maar weer ff terug naar Dell voor een nieuwe 4gb kaart?

Op het lijstje:
-SSD + Caddy kopen en inbouwen :P
-Videokaart overclocken naar specs 540.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoghurtO_o
Verwijderd schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 23:43:
@champion16:
Deze videokaart zit vast aan het moederbord, en kan je dus niet upgraden. Ik heb wel gelezen dat je de 525M veilig kunt overclocken tot de waarden van de 540M
zelfs makkelijk er overheen. Ik kan met 695mhz op de core nog compleet stabiel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpaulk
Jasperv6 schreef op woensdag 30 november 2011 @ 10:08:

@Alfie Das wel vaag man. Ik heb zelf ook de combinatie 4gb+2gb en de slaapstand doet het wel gewoon. Dat probleem met heel lang in slaapstand en dat hij er niet meer uitkomt heb ik ook niet meer gehad :) .
Denk dan toch maar weer ff terug naar Dell voor een nieuwe 4gb kaart?
het gekke is: ik heb 2x 4gb, en slaapstand werkt wel bij mij, maar van slaapstand gaat hij automatisch naar sluimerstand na een aantal uur. Geen bsod of iets hij resumed netjes.

Iemand dit gehad en weet hoe ik het altijd in slaapstand kan zetten? Verder nog geen issues gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wilde gok: misschien werkt slaapstand niet als er 2 DIMM's van ongelijke grootte worden gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry dat ik misschien wat ongeduldig overkom, maar ik erger mij echt groen en geel aan die ventilator. Zelfs zo erg dat ik er over denk om de laptop terug te sturen binnen de termijn van 8 dagen. Aangezien ik vrijdag voor een lang weekend weg ga, heb ik nog 2 dagen om het probleem op te lossen. Tenminste, als dat mogelijk is.

Wat is het probleem?
De fan slaat aan bij de minste of geringste inspanning. En dan ook nog onregelmatig: aan-uit-aan-uit-aan-uit enz. Hij blaast dan 5 tot 10 seconden, en valt dan weer stil. Ik heb nog vrijwel niets "serieus" met de laptop gedaan, behalve een beetje browsen in Firefox en wat filmpjes en TV gekeken. Dus niet gamen, geen video-editing etc. (want als de fan dan wat geluid maakt, kijk ik daar uiteraard niet van op).

Voorbeelden:
Het maken van een Ghost image (zie vorige post): continu geloei van de fan.
Openen nieuw tabblad, met bijvoorbeeld nu.nl: woesjjjj
In dit topic de volgende pagina openen: woesjjjj
Scrollen op de pagina: woesjjjj
Pagina verversen (F5): woesjjjj
In- en uitzoomen in de tekst (ctrl +++ / ---): woesjjjj
Met de muispointer snel heen en weer bewegen: woesjjjj
Helderder/donkerder instellen scherm: woesjjjj......

Dit zijn toch heel minimale inspanningen voor een laptop met deze specs, zou je zeggen? Soms begint de fan al te blazen als ik helemaal NIETS doe! Ik vind dit echt super storend, echt een zwaar minpunt van deze laptop, en ik vraag mij af of het nodig is dat hij zo vaak en zo onregelmatig blaast. Dit moet toch op een of andere manier te stoppen zijn?

Wat heb ik tot nu toe geprobeerd?
- overbodige software gedeïnstalleerd.
- verschillende powerschema's geprobeerd, ook die van SChief (dank voor de uitleg!).
- Speedfan geïnstalleerd, maar dit maakte het alleen maar erger (elke twee seconden een zucht van de fan |:( )
Niets heeft tot nu toe nog geholpen.

Wat zou ik nog kunnen doen?
- monitoring-programma's (zie startpost) deïnstalleren, maar die zie ik nergens staan op mijn XPS :?
- drivers updaten, zou dat helpen? En zo ja, welke?
- en een verse installatie van Windows, zou dat uitmaken? Ik betwijfel het eigenlijk, o.a. omdat hij tijdens het maken van dat Ghost image ook al zo aan het blazen was.

Verder zou ik echt niet weten wat ik er nog aan zou kunnen doen.... :'(

Het zou zo jammer zijn als dit probleem, dat voor mij heel zwaar weegt, niet kan worden opgelost. De vorige twee laptops die ik had besteld (Asus N53SV en Asus X5QSF, van de laatste zelfs twee exemplaren) heb ik ook terug moeten sturen omdat ze ofwel mankementen vertoonden (DOA) en/of niet aan mijn verwachtingen voldeden. Mijn verwachtingen zijn hoog, ik weet het, maar dat mag ook wel anno 2011 en al helemaal als je je realiseert wat een hoop geld zo'n apparaat kost. Deze XPS voldoet verder volledig aan mijn verwachtingen, dus ik zou het zo jammer vinden als ik nu weer op zoek moet naar een ander model (dat ik met deze specs niet eens ga vinden, zeker niet voor deze prijs)

I3 / I5 / I7?
Komt dit nou alleen doordat ik een I7 processor heb? Met andere woorden, zou je met de I3/I5 processor minder last hebben van de fan?
Ik heb deze laptop gekocht vanwege de mooie specs. Of ik al dat geheugen, de 2GB NVidia kaart en die I7 processor nodig heb? Nee, eigenlijk niet, of beter gezegd: niet altijd. Ik game niet of nauwelijks. Maar ik wil het wel graag kunnen doen als ik wil. En als ik het doe, dan moet het goed gaan.

Vergelijk: je koopt ook geen Porsche of Ferrari om altijd 240 km/u te rijden. In Nederland mag dat niet eens. Maar bij die paar keer per jaar racen op Zandvoort, of op de Duitse autobahn, of bij die stoplichtsprintjes, dan is het toch wel leuk als je wat meer power hebt dan de gemiddelde auto. En als je dan zo veel geld voor een sportwagen hebt neergeteld, dan verwacht je niet dat hij bij aflevering al allerlei bijgeluidjes vertoont. ;)

Hulp/advies is daarom zeer, ZEER welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFBlitzwing
Heb een i7 quadcore, en heb gelijk een schone windows installatie erop geknald. Nooit last van die fan gehad. Die begint pas te loeien tijdens het gamen. En aangezien software dat ding triggert, kan een schone windows installatie geen kwaad! iig het proberen waard:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En kijk of je de nvidia GPU helemaal kan uitschakelen. Bepaalde programma's zoals internet Explorer schijnen dat ding nogal agressief aan en uit te zetten..

Je zou ook kunnen proberen hem om energiebesparing te zetten. Lost dan het probleem op dan kan je alle settings langsgaan om te kijken wat het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelsap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
peterpaulk schreef op woensdag 30 november 2011 @ 13:22:
het gekke is: ik heb 2x 4gb, en slaapstand werkt wel bij mij, maar van slaapstand gaat hij automatisch naar sluimerstand na een aantal uur. Geen bsod of iets hij resumed netjes.

Iemand dit gehad en weet hoe ik het altijd in slaapstand kan zetten? Verder nog geen issues gezien.
Staat in de geavanceerde power-instellingen (energiebeheer) van windows, standaard gaat hij na 6 uur slaapstand over in sluimerstand om het langzaam leegzuigen van de batterij te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Darkstone:
Bij het NVIDIA Control Panel staat bij Program Settings voor IE geselecteerd "Integrated graphics" (was al zo, niets aan veranderd). Dan zou je zeggen dat ie toch niet de Nvidia pakt?
Anyway, ik heb bij dat andere tabblad "Global Settings" de instelling nu veranderd van "Auto Select" naar "Integrated Graphics".
Bij "Set PhysX configuration" staat ie nu op "Auto select (recommended)". Zo stond ie al, ik weet niet of dit nog een verschil kan maken?

-edit- ik heb al diverse energieschema's geprobeerd, dat is toch wat je bedoelt met "energiebesparing", neem ik aan?

@TFBlitzwing:
Thanks, ik ga een clean install proberen als het op een andere manier niet werkt.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2011 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelsap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
peterpaulk schreef op maandag 28 november 2011 @ 20:44:
[...]
-12 geldt dat als slechte ogen? :) (ja ik heb lenzen) :P
Zonder lenzen in je ogen mocht je willen dat je -12 had :+
Maareh, als je het FHD scherm op 1600xnogwat zet, moet je wel hele slechte lenzen hebben als je daar mee kan werken. Zoals Darkstone al zei: gewoon op native res zetten (1920x1080) en dan de DPI op 120%; dan heb je dezelfde grootte als bij 1600xnogwat, maar wel goed scherp beeld. Ik durf te wedden dat zelfs met jouw lenzen je zult zien hoeveel beter dat eruit ziet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is helaas niet gelukt om de fan het zwijgen op te leggen d.m.v. instellingen... |:(

Dan maar een clean install, daar ben ik nu mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
Ik heb contact met Dell gehad en ik krijg een nieuwe 4GB module, deze is gewoon niet goed. Ik verwacht dat daarmee de slaapstand gewoon werkt, want die doet het nu ook gewoon met de Dell 2GB + m'n eigen 4GB dus 6GB totaal, zoals ik hem ook heb gekregen.
peterpaulk schreef op woensdag 30 november 2011 @ 13:22:
[...]

Dat is een Windows eigenschap. Je kunt bij energiebeheer instellen hoelang het duurt voor je computer in slaapstand gaat en hoelang het duurt voordat hij in sluimerstand gaat. Het grappige is dat hij vanuit slaapstand gewoon doortelt en als de tijd voor sluimerstand verstreken is, gaat hij slapend en wel over naar sluimerstand. Als je dat niet wilt, kun je de tijd langer zetten.
Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2011 @ 13:25:
Wilde gok: misschien werkt slaapstand niet als er 2 DIMM's van ongelijke grootte worden gebruikt?
Nee, het is puur die 4GB van Dell die niet goed is. Zoals ik hierboven schreef, hij werkt nu perfect met 2GB van Dell en m'n eigen 4GB.

[ Voor 27% gewijzigd door Alfie104 op 30-11-2011 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2011 @ 14:04:
Sorry dat ik misschien wat ongeduldig overkom, maar ik erger mij echt groen en geel aan die ventilator.

<...>

Hulp/advies is daarom zeer, ZEER welkom!
Die van mij heeft een i7-2670 en draait momenteel op de fabrieksinstallatie. Daar heb ik wel wat opruiming in gehouden, zo heb ik bv. McAfee volledig verwijderd (bloatware). En alles wat op het scherm zichtbaar was als resultaat van automatisch opstartende programma's heb ik uitgeschakeld, maar niet gedeïnstalleerd. Wanneer m'n SSD binnen is, ga ik een schone installatie van Windows doen met alleen de noodzakelijke drivers en software.

Maar reeds nu op de fabrieksinstallatie slaat de ventilator nauwelijks aan. En als hij aanslaat, is het in de eerste instantie op laag toerental en hoor je hem amper. Alleen als hij hard moet werken, wordt de ventilator opgetoerd. Ik vind het niet hinderlijk, ik hoor de harddisk duidelijker dan de ventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alfie104 schreef op woensdag 30 november 2011 @ 16:55:
[...]
Ik vind het niet hinderlijk, ik hoor de harddisk duidelijker dan de ventilator.
Wat apart, ik hoor de harddisk dus echt nooit, alleen die ventilator. Zelfs nu ik Windows compleet nieuw heb geïnstalleerd is het nog niet opgelost... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Eventueel: probeer een repaste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Repaste, dat is opnieuw de koelpasta aanbrengen? Vind ik nogal riskant, als laptopgebruiker ;) Ik heb nog nooit zo'n ding opengemaakt, laat staan een nieuwe die nog in de garantie zit.

Net heb ik Dell Support gebeld. Ondanks dat ik snel werd geholpen en keurig te woord werd gestaan, wist deze medewerker ook niet wat de oorzaak zou kunnen zijn. Hij adviseerde om de BIOS driver te updaten, omdat BIOS de ventilator aanstuurt. Dat heb ik geprobeerd, via de Dell site, maar toen kreeg ik de melding dat ik een oudere BIOS-versie ging installeren dan er nu op zit. Dat heb ik dus gecancelled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jasperv6 schreef op woensdag 30 november 2011 @ 10:08:
@SChief Hele mooie beschrijving man. _/-\o_ Heb het ook maar zo ingesteld. Op netstroom staat nog iets hoger bij sommige punten. Maar gaat vooral om batterij waar ik mee in de college zaal zit.
Kan alleen het bovenste figuur niet vinden? Die van Intel zelf. Is dat een sidebar-programma oid.?
Dat bovenste ding is inderdaad alleen een widget, kan je vinden via het startmenu (Start->Alle Programma's->Intel->Intel Turbo Boost Technology monitor 2.0).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2011 @ 18:06:
Repaste, dat is opnieuw de koelpasta aanbrengen? Vind ik nogal riskant, als laptopgebruiker ;) Ik heb nog nooit zo'n ding opengemaakt, laat staan een nieuwe die nog in de garantie zit.

Net heb ik Dell Support gebeld. Ondanks dat ik snel werd geholpen en keurig te woord werd gestaan, wist deze medewerker ook niet wat de oorzaak zou kunnen zijn. Hij adviseerde om de BIOS driver te updaten, omdat BIOS de ventilator aanstuurt. Dat heb ik geprobeerd, via de Dell site, maar toen kreeg ik de melding dat ik een oudere BIOS-versie ging installeren dan er nu op zit. Dat heb ik dus gecancelled.
Nee, in jouw situatie zou ik inderdaad dat repasten aan Dell overlaten. Het is wel een heel waarschijnlijke verklaring. Doordat de koeling (mogelijk) geen goed contact maakt met de processor, wordt deze onnodig warm, waardoor de ventilator veel vaker en heftiger moet aanslaan.

De nieuwste bios voor de XPS was vorige week nog A06. Als je deze er al op hebt staan, is er geen reden om te updaten. De bios versie kun je oa. controleren in de bios setup, F2 direct bij het aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alfie104 schreef op woensdag 30 november 2011 @ 18:12:
[...]
De nieuwste bios voor de XPS was vorige week nog A06.
Net gechecked, ik heb A07 (!)

-edit- hij staat nu nog in het BIOS scherm, en de ventilator blaast weer als een gek, maar nu continu en niet af en toe.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2011 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is logisch aangezien het BIOS waarschijnlijk geen power-saving zut ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op aanraden van Dell Support heb ik HWmonitor geïnstalleerd om de temperatuur van de CPU te checken.
Gemiddeld: 54 a 55 graden
Min: 51 graden
Max: 67 graden.

Volgens Dell zijn dit normale waarden. De medewerker die ik sprak had het over 70 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Laat [Software] Open Hardware Monitor 100 minuten draaien, en vraag aan een mede tweaker om dat ook te doen. Dat werkt veel beter dan zo'n statisch getal.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/KAxO6wpFORFZfvyfojyx1GlT/full.png
Deze is van mijn studio 15. Je kan precies zien wanneer de fan aanslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2011 @ 18:54:
Laat [Software] Open Hardware Monitor 100 minuten draaien, en vraag aan een mede tweaker om dat ook te doen. Dat werkt veel beter dan zo'n statisch getal.

[afbeelding]
Deze is van mijn studio 15. Je kan precies zien wanneer de fan aanslaat.
Oké, ik wil het best monitoren.
Maar, dan moet dat wel op het zelfde energiebeheerschema en er dan vanuit gaan dat iedereen ongeveer de zelfde dingen doet tijdens het monitoren, wat browsen en misschien office applicaties.

Ik zelf heb het nu op de achtergrond draaien met energiebeheerschema op Hoge prestaties, het valt me wel op dat de GPU AAN-UIT-AAN-UIT gaat elke seconde om het te kunnen monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hem nu draaien, met energieschema "Balanced". Straks zal ik de resultaten posten.

Mag ik jullie trouwens hartelijk danken voor alle hulp en adviezen tot nu toe! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
Nog even een vraag over het RAM geheugen, ik ging er altijd vanuit dat de RAM reepjes gelijk moeten zijn om stabiel te kunnen draaien. Nou heb ik mijn XPS 15 met 6GB RAM geheugen gekocht, maar dit is eigenlijk niet genoeg voor mij. Voor mijn opleiding draai ik nog weleens meerdere virtuele pc's te gelijk, nou had ik er gisteren bijvoorbeeld 3 met ieder 1GB RAM draaien en kreeg toen een melding dat het geheugen volliep op mijn laptop ...

Nou zag ik zojuist dit 8GB reepje van Corsair. Deze wil ik dan combineren met het 4GB reepje wat al in mijn laptop zit, dit moet toch mogelijk zijn?

Ik heb de gegevens van de reepjes die er al inzitten uitgelezen met AIDA64, blijkbaar zijn het beide 2 andere merken ook geeft AIDA64 aan DIMM1 en DIMM3, de XPS 15 heeft toch maar 2 slots?

DIMM1: Nanya NT4GC64B8HB0NS-CG 4 GB DDR3-1333 DDR3 SDRAM (8-8-8-22 @ 609 Mhz) (7-7-7-20 @ 533 Mhz) (6-6-6-17 @ 457 Mhz) (5-5-5-14 @ 380 Mhz)
DIMM3: Hynix HMT325S6BFR8C-H9 2 GB DDR3-1333 DDR3 SDRAM (8-8-8-22 @ 609 Mhz) (7-7-7-20 @ 533 Mhz) (6-6-6-17 @ 457 Mhz) (5-5-5-14 @ 380 Mhz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Enes_81 schreef op woensdag 30 november 2011 @ 19:17:
Ik zelf heb het nu op de achtergrond draaien met energiebeheerschema op Hoge prestaties, het valt me wel op dat de GPU AAN-UIT-AAN-UIT gaat elke seconde om het te kunnen monitoren.
In dat geval heeft monitoren ook 0 zin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09 21:19
Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2011 @ 18:15:
[...]

Net gechecked, ik heb A07 (!)
Blijkbaar levert Dell nu laptops uit met A07, maar deze is nog niet op de site te vinden.
Of heeft iemand anders hem wel gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wezep schreef op woensdag 30 november 2011 @ 20:28:
[...]
Blijkbaar levert Dell nu laptops uit met A07, maar deze is nog niet op de site te vinden.
Dat legde ik de Dell medewerker die ik vandaag telefonisch sprak ook voor. Hij gaf aan dat dit wel eens voorkwam, en dat de nieuwe versie binnenkort op de site zal staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2011 @ 19:35:
[...]

In dat geval heeft monitoren ook 0 zin...
Ok, jammer. Het is toch misgegaan hier met de test, ik klikte het scherm van HWmonitor per ongeluk weg... 8)7
Nu vind ik het wel mooi geweest, morgen weer een dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
Enes_81 schreef op woensdag 30 november 2011 @ 19:32:
Nog even een vraag over het RAM geheugen, ik ging er altijd vanuit dat de RAM reepjes gelijk moeten zijn om stabiel te kunnen draaien. Nou heb ik mijn XPS 15 met 6GB RAM geheugen gekocht, maar dit is eigenlijk niet genoeg voor mij. Voor mijn opleiding draai ik nog weleens meerdere virtuele pc's te gelijk, nou had ik er gisteren bijvoorbeeld 3 met ieder 1GB RAM draaien en kreeg toen een melding dat het geheugen volliep op mijn laptop ...

Nou zag ik zojuist [url=http://tweakers.net/pricewatch/292608/corsair-cmso8gx3m1a1333c9.html#tab:prices]dit 8GB reepje van Corsair. Deze wil ik dan combineren met het 4GB reepje wat al in mijn laptop zit, dit moet toch mogelijk zijn?
Volgens opgave van Dell is de maximale grootte van een geheugenmodule voor de huidige XPS 4GB. Je kunt er twee plaatsen, dus max 8GB geheugen. Overigens kunnen er in een XPS 17 4 modules geplaatst worden bij mijn weten. Maar goed, daar heb je niets aan met een XPS 15.

Ik heb zelf een goedkope Corsair gekocht, kostte nog geen 20 euro en heeft dezelfde specs als de Dell modules. Deze werkt dus ook inderdaad prima, beter in ieder geval dan de orginele Dell 4GB :*) (overigens een Samsung module). En m'n 2GB is inderdaad weer anders, een Nanya.

[ Voor 4% gewijzigd door Alfie104 op 01-12-2011 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanmorgen meteen om 09:00u Dell gebeld, en het probleem (zie mijn eerdere posts) uitgelegd. Ik gaf aan dat ik het liefst zou gaan voor een vervangend model of een reparatie. Geld terug kan altijd nog, als de andere opties niet werken. Ik werd doorverbonden met de technische dienst, en kreeg een vriendelijke medewerker aan de lijn die mij vroeg om de Dell Diagnostics dvd te starten. We hebben toen wat tests met de CPU en de fan gedaan, waar weinig niets bijzonders uit kwam. Ik vertelde dat ik al twee dagen bezig was met het onderzoeken van het probleem met de snel aanslaande fan, en dat ik op internet van meerdere mensen had gehoord dat het mogelijk aan de koelpasta zou kunnen liggen. En dat het dus mogelijk verholpen kan worden door de CPU opnieuw te plaatsen. De Dell medewerker concludeerde dat de laptop dan opgestuurd moest worden, zodat zij er naar konden kijken. Dan zou ik de laptop twee weken moeten missen. Ik gaf aan dat ik dit wel erg jammer vond, omdat het een nieuw uitgeleverde laptop betreft, en vroeg of er niet een monteur kon komen. Hij ging in overleg, en kreeg toestemming om een monteur te sturen. Die zou morgen al kunnen komen. Wat een perfecte service! Helaas kan ik morgen zelf niet, dus maakten we een afspraak voor dinsdag a.s. Ik bedankte hem, en gaf aan zeer tevreden te zijn over zijn hulp en de service van Dell in het algemeen.

Toen ging 2,5 uur later de telefoon. Dezelfde Dell medewerker. "Sorry, maar we kunnen toch geen monteur sturen. Ik ben teruggefloten door mijn leidinggevende. Het probleem dat u beschrijft is geen probleem. U kunt zich er wel aan storen, maar de ventilator hoort af en toe aan te slaan." Dat begrijp ik, zei ik, maar de mensen met wie ik op internet hier over heb gesproken, en die dezelfde laptop hebben, hebben geen last van dit probleem. Althans, niet in deze mate. Ik vind het jammer dat er eerst iets wordt toegezegd, dat later weer wordt teruggedraaid. Hij ging weer overleggen met zijn manager. Ondertussen was ik weggegaan van huis, en kon ik dus geen tests meer doen. Hij wilde namelijk nog een test doen met de GPU, terwijl we toch volgens mij al duidelijk hadden dat het de CPU was die blaast, en niet de GPU. De Dell medewerker vroeg namelijk nog of het geluid vanuit de linker kant kwam, en beaamde dat dit de CPU moest zijn.

Ik antwoordde dat ik het eigenlijk inmiddels wel een beetje zat ben. Eerst constateer ik een probleem, dan wordt het erkend en wordt een afspraak gemaakt, deze afspraak wordt vervolgens weer afgezegd, en dan beginnen ze over iets heel anders. Niets ten nadele van de vriendelijke medewerker die mij heeft geholpen, maar ik vind dit wel een beetje vreemde gang van zaken.

Bottom line: de laptop gaat terug, en ik krijg mijn geld terug. Ik had hem liever geruild voor een vervangend exemplaar, maar dat kan niet.

Jammer maar helaas, alle moeite voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-09 22:15
Verwijderd schreef op donderdag 01 december 2011 @ 15:31:
Vanmorgen meteen om 09:00u Dell gebeld, en het probleem (zie mijn eerdere posts) uitgelegd. Ik gaf aan dat ik het liefst zou gaan voor een vervangend model of een reparatie. Geld terug kan altijd nog, als de andere opties niet werken. Ik werd doorverbonden met de technische dienst, en kreeg een vriendelijke medewerker aan de lijn die mij vroeg om de Dell Diagnostics dvd te starten. We hebben toen wat tests met de CPU en de fan gedaan, waar weinig niets bijzonders uit kwam. Ik vertelde dat ik al twee dagen bezig was met het onderzoeken van het probleem met de snel aanslaande fan, en dat ik op internet van meerdere mensen had gehoord dat het mogelijk aan de koelpasta zou kunnen liggen. En dat het dus mogelijk verholpen kan worden door de CPU opnieuw te plaatsen. De Dell medewerker concludeerde dat de laptop dan opgestuurd moest worden, zodat zij er naar konden kijken. Dan zou ik de laptop twee weken moeten missen. Ik gaf aan dat ik dit wel erg jammer vond, omdat het een nieuw uitgeleverde laptop betreft, en vroeg of er niet een monteur kon komen. Hij ging in overleg, en kreeg toestemming om een monteur te sturen. Die zou morgen al kunnen komen. Wat een perfecte service! Helaas kan ik morgen zelf niet, dus maakten we een afspraak voor dinsdag a.s. Ik bedankte hem, en gaf aan zeer tevreden te zijn over zijn hulp en de service van Dell in het algemeen.

Toen ging 2,5 uur later de telefoon. Dezelfde Dell medewerker. "Sorry, maar we kunnen toch geen monteur sturen. Ik ben teruggefloten door mijn leidinggevende. Het probleem dat u beschrijft is geen probleem. U kunt zich er wel aan storen, maar de ventilator hoort af en toe aan te slaan." Dat begrijp ik, zei ik, maar de mensen met wie ik op internet hier over heb gesproken, en die dezelfde laptop hebben, hebben geen last van dit probleem. Althans, niet in deze mate. Ik vind het jammer dat er eerst iets wordt toegezegd, dat later weer wordt teruggedraaid. Hij ging weer overleggen met zijn manager. Ondertussen was ik weggegaan van huis, en kon ik dus geen tests meer doen. Hij wilde namelijk nog een test doen met de GPU, terwijl we toch volgens mij al duidelijk hadden dat het de CPU was die blaast, en niet de GPU. De Dell medewerker vroeg namelijk nog of het geluid vanuit de linker kant kwam, en beaamde dat dit de CPU moest zijn.

Ik antwoordde dat ik het eigenlijk inmiddels wel een beetje zat ben. Eerst constateer ik een probleem, dan wordt het erkend en wordt een afspraak gemaakt, deze afspraak wordt vervolgens weer afgezegd, en dan beginnen ze over iets heel anders. Niets ten nadele van de vriendelijke medewerker die mij heeft geholpen, maar ik vind dit wel een beetje vreemde gang van zaken.

Bottom line: de laptop gaat terug, en ik krijg mijn geld terug. Ik had hem liever geruild voor een vervangend exemplaar, maar dat kan niet.

Jammer maar helaas, alle moeite voor niets.
Niets houd je tegen om opnieuw een xps te bestellen als je je geld terug gekregen hebt. Misschien dat je dan meer geluk hebt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hij heeft al een N53, 2x een N55, en nu een xps 15 teruggestuurd. Ik denk niet dat hij er zin in heeft een nieuwe te bestellen met mogelijk hetzelfde probleem.

En om maar met de deur in huis te vallen, volgens mij is alleen de [Ervaringen] HP Pavilion DV6 / DV7 en sony SE nog over in deze prijsklasse, nu ja, een iets hogere prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

glennvho schreef op donderdag 01 december 2011 @ 15:35:
[...]
Niets houd je tegen om opnieuw een xps te bestellen als je je geld terug gekregen hebt. Misschien dat je dan meer geluk hebt? :)
Daar zit ik inderdaad wel aan te denken. Het is alleen weer zo'n gedoe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 01 december 2011 @ 15:37:
Hij heeft al een N53, 2x een N55, en nu een xps 15 teruggestuurd. Ik denk niet dat hij er zin in heeft een nieuwe te bestellen met mogelijk hetzelfde probleem.

En om maar met de deur in huis te vallen, volgens mij is alleen de [Ervaringen] HP Pavilion DV6 / DV7 en sony SE nog over in deze prijsklasse, nu ja, een iets hogere prijsklasse.
Dank je voor de tip! Ik ga er naar kijken en vooral naar de ervaringen van anderen.

Op zich zou ik het liefst weer voor een XPS 15 gaan, want van de drie types die ik nu heb gehad, beviel deze toch het beste. Misschien moet ik voor de I5 of I3 processor gaan? Minder warmte > minder koeling > minder herrie? (ik heb de I7 niet echt nodig, zoals ik eerder al aangaf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk persoonlijk niet dat het verschil significant is, maar je kan het altijd proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpaulk
Appelsap schreef op woensdag 30 november 2011 @ 14:27:
[...]

Staat in de geavanceerde power-instellingen (energiebeheer) van windows, standaard gaat hij na 6 uur slaapstand over in sluimerstand om het langzaam leegzuigen van de batterij te voorkomen.
Thnx, DIt werkte inderdaad gelijk. Truc was dat er een timer zit op de 'accustand' maar niet op de 'netstroom' stand. Ondanks dat ik em permanent aan de stroom heb hangen gebruikt ie toch de 'accustand' timer. Als ik die ook uitschakel werkt alles perfect. (en snel ook nog met resumen)
Appelsap schreef op woensdag 30 november 2011 @ 14:36:
[...]

Zonder lenzen in je ogen mocht je willen dat je -12 had :+
Maareh, als je het FHD scherm op 1600xnogwat zet, moet je wel hele slechte lenzen hebben als je daar mee kan werken. Zoals Darkstone al zei: gewoon op native res zetten (1920x1080) en dan de DPI op 120%; dan heb je dezelfde grootte als bij 1600xnogwat, maar wel goed scherp beeld. Ik durf te wedden dat zelfs met jouw lenzen je zult zien hoeveel beter dat eruit ziet ;)
Hehe nja imho vind ik 1600x900 toch prettiger werken. Misschien ben ik wel minder kritisch, maar vond die hogere DPI niet mooi uitzien op full hd resolutie. Nu is alles prima voor mij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-09 17:48
Een vraagje over deze l502x laptop.
Klopt het dat er geen cardreader in deze laptop zit?
Ik heb aan de voorkant wel een klein klepje met de opdruk sd staan.
Tijdens het bestellen had ik deze optie niet.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFBlitzwing
MdO82 schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 09:50:
Een vraagje over deze l502x laptop.
Klopt het dat er geen cardreader in deze laptop zit?
Ik heb aan de voorkant wel een klein klepje met de opdruk sd staan.
Tijdens het bestellen had ik deze optie niet.
SD-reader zit er standaard in volgens mij....als je het klepje indrukt dan kan je hem eruit trekken. Daarachter zit de cardreader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-09 17:48
TFBlitzwing schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 09:59:
[...]

SD-reader zit er standaard in volgens mij....als je het klepje indrukt dan kan je hem eruit trekken. Daarachter zit de cardreader.
Ah gevonden bedankt :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
Zonet is de vervangende 4GB module van Dell binnengekomen. Deze keer een Hynix, hoewel ik vrijwel geen verschil zie met de Samsung die erin zat of de Corsair die ik er zelf heb ingezet, behalve stickertjes en merkjes. Nu zit er dus 2x4GB in en de slaapstand werkt nog steeds! Het probleem zat dus overduidelijk in de defecte 4GB module.

Aangezien er op internet meerdere verhalen te vinden zijn van mensen die last hadden van een automatische reboot na hibernate/sluimerstand of uitschakelen (dit was iets waar ik ook last van had, behalve de slaapstand) is het interessant om te weten dat dit soort problemen veroorzaakt kan worden door een geheugenmodule die verder alle tests fluitend doorstaat! Als Dell m'n 4GB module niet zo slecht had gemonteerd, was ik er misschien nooit achter gekomen!

Edit: Het grappige is dat ondanks dat de defecte module alle geheugentests fluitend doorgelopen is, de score bij de Windows prestatie-index een ruime punt is verbeterd nadat ik hem eruit had gehaald. En nu de nieuwe module erin zit, samen met m'n eigen module, heb ik er nog weer 0,1 bijgekregen. Ik zit nu op een score van 5,9 en dat komt doordat de harddisk nog niet door een SSD is vervangen (laagste score is nu de harddisk). Ook de 2D video zit nog op 5,9 maar daar heb ik met een andere nVidia driver al eens 6,2 op gehad. Ik weet, het is geen echte benchmark maar wel een snelle manier om veranderingen in het systeem zichtbaar te maken. En blijkbaar was het probleem met de geheugenmodule dus ook meetbaar.

[ Voor 31% gewijzigd door Alfie104 op 02-12-2011 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanRoyal
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
VanRoyal schreef op donderdag 24 november 2011 @ 10:04:
[...]

Supertip, bedankt! Ik heb in het verleden al een paar keer met de Nederlandse Dell tech support gebeld, maar kwam daar geen steek verder. Gisteren een mailtje naar dit adres gestuurd en vandaag de reactie dat ze een US International (of UK) backlit keyboard kunnen opsturen voor € 38,26. Ik ben benieuwd wanneer ik hem kan gaan inbouwen :)
Even een kleine update: 9 dagen na mijn eerste contact met (de volgens mij Duitse?) Dell heb ik nu een backlit keyboard in mijn XPS15 zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
Alfie104 schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 15:15:
Zonet is de vervangende 4GB module van Dell binnengekomen. Deze keer een Hynix, hoewel ik vrijwel geen verschil zie met de Samsung die erin zat of de Corsair die ik er zelf heb ingezet, behalve stickertjes en merkjes. Nu zit er dus 2x4GB in en de slaapstand werkt nog steeds! Het probleem zat dus overduidelijk in de defecte 4GB module.

Aangezien er op internet meerdere verhalen te vinden zijn van mensen die last hadden van een automatische reboot na hibernate/sluimerstand of uitschakelen (dit was iets waar ik ook last van had, behalve de slaapstand) is het interessant om te weten dat dit soort problemen veroorzaakt kan worden door een geheugenmodule die verder alle tests fluitend doorstaat! Als Dell m'n 4GB module niet zo slecht had gemonteerd, was ik er misschien nooit achter gekomen!

Edit: Het grappige is dat ondanks dat de defecte module alle geheugentests fluitend doorgelopen is, de score bij de Windows prestatie-index een ruime punt is verbeterd nadat ik hem eruit had gehaald. En nu de nieuwe module erin zit, samen met m'n eigen module, heb ik er nog weer 0,1 bijgekregen. Ik zit nu op een score van 5,9 en dat komt doordat de harddisk nog niet door een SSD is vervangen (laagste score is nu de harddisk). Ook de 2D video zit nog op 5,9 maar daar heb ik met een andere nVidia driver al eens 6,2 op gehad. Ik weet, het is geen echte benchmark maar wel een snelle manier om veranderingen in het systeem zichtbaar te maken. En blijkbaar was het probleem met de geheugenmodule dus ook meetbaar.
Ik heb soms ook last dat mijn laptop niet uit slaapstand komt, paar weken terug had ik er heel veel last van, maar heb het nu al 2 weken niet meegemaakt. Maar mocht ik het probleem weer hebben zal ik eens met het RAM gaan experimenteren.

Ik heb een Reepje van 2GB en van 4GB, de ene keer krijg ik een 7,4 en de andere keer een 7,5 in prestatieindex, dus je verhaal kan best kloppen.

En nu we het toch over de prestatieindex hebben, deze begrijp ik ook niet helemaal, want bij grafisch wordt aangeven Intel(R) HD Graphics Family, terwijl de videokaart wel constant aan staat tijdens de benchmark. Aero weergave is ook lager als weergave voor spellen. Al heb ik wel één keer gehad dat het beide hetzelfde was, maar volgens mij had ik toen nog geen Intel HD drivers. Videokaart is trouwens een GT525M.

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads5/4ed907bd9e4f5/4ed907bd9e146-w.PNG

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads5/4ed907795909e/4ed907795754c-score.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
Enes_81 schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 18:17:
[...]
Ik heb een Reepje van 2GB en van 4GB, de ene keer krijg ik een 7,4 en de andere keer een 7,5 in prestatieindex, dus je verhaal kan best kloppen.
Ik heb nu 7,6 maar met die kapotte module erin had ik iets van 6,3 of 6,4.

De waarde voor Aero variëert enorm. Zonder de nVidia in te schakelen heb ik 4,9, met nVidia varieert het van 5,2 tot 6,2. Momenteel dus 5,9. Het is afhankelijk van de nVidia driver maar volgens mij ook van de Intel driver. Ik til er niet zo zwaar aan, want het is geen echte benchmark en wat dat betreft is de 3D score veel interessanter, omdat die volledig op de nVidia draait. Ik heb overigens ook de 525M, niet opgeklokt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• het_mannet
  • Laatst online: 21-09 23:02
ik lees dat een paar mensen hier problemen heeft met de fan , onder geavanceerde instellingen onder energie beheer vind je de optie Koelbeleid , als je dus problemen hebt tijdens stille momenten en je pc is dat niet , misschien een optie om deze dan te gebruiken . (eigen risico en temp in de gaten houden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik heb mijn xps15 besteld bij Dell.
Wat ik me afvraag is het volgende: ondersteunt deze laptop de bitlocker systeemencryptie van Win7??
Hiervoor is geloof ik een TPM chip voor nodig op het moederbord of misdchien tegenwoordig wel andere functionaliteit.
Ik kan er in de documentatienniets over vinden, maar deze is ook wel erg summier.

Desnoods kom je terecht op een truecrypt installatie, maar daar wil ik eerlijk gezegd niet aan beginnen.

Wat zijn jullie ervaringen??
;)

[ Voor 0% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 03-12-2011 13:41 . Reden: Typo ]

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn fan gaat ook af en toe aan. Om de minuut denk ik voor een paar seconde. Daartussen staat de fan af. Dat blijkt dus zo te horen. Niemand nog een oplossing gevonden? Kan je ergens aanzetten dat de fan constant op een lage setting draait?
Pagina: 1 ... 10 ... 25 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
De CSL policy geldt ook voor ervaringen topics zoals deze! Dat wil dus zeggen dat de zogenaamde 'welke moet ik nemen?'-vragen hier niet gewenst zijn. Hiervoor kan je terecht in de <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1416568'>NBBG topics</a>.
Vergeet ook <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1315171'>Dell waardebonnen topic</a> en <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1280281/0'>Dell levertijden topic</a> niet.