Voxalizer schreef op woensdag 28 september 2011 @ 13:30:
Ik heb er sinds gisteravond en vanmorgen wat uurtjes opzitten, maar ik ben nog niet zo positief. Komt voornamelijk doordat ik de map echt niks vind. Bugs ga ik de game nog niet op afrekenen, maar van sommige dingen die ik zie zou je wel verwachten dat ze een maand voor de release er niet meer in zouden zitten.
Game ziet er prachtig uit, maar de gameplay vind ik erg matig.
Al met al: Deze game heeft potentie, maar er moet nog een hoop aan gebeuren.
Ik dacht dat ik de enige was.
Hier mijn uitgebreide ervaring:
Ik heb hem gespeeld en ben aan het eind van de avond maar weer teruggegaan naar BFBC2, ik vind het een teleurstelling. De beta ga ik niet meer spelen, in de hoop dat de final een stuk beter zal zijn.
De velden
De velden vind ik er wel mooi ontworpen uit zien met veel afwisseling en leuke details.
Ze zijn lekker groot en genoeg plekken om je te verbergen.
Grafische kwaliteit
Grafisch ziet het er heel kunstmatig en te scherp uit, het lijkt totaal nog niet op de trailers en teasers die we hebben gezien.
Overal hebben ze een glansje overheen gelegd en eerlijk gezegd toont het een beetje als Unreal Tournament qua graphics. BFBC2 ziet er naar mijn mening momenteel een stuk beter uit. Maar dit hadden ze ook gezegd volgens mij, dus ik ga er vanuit dat de final er wel gelikt uit ziet.
Waar en wie is de vijand?
Door het gebrek aan detail, want ik denk dat dat het is, zie ik ook niet goed of er iets beweegt of niet. in BC2 herken je veel beter silhoueten van mensen en hier moet ik drie keer kijken wat ik nu zie, en dan heb je al twee kogels door je hoofd.
Ik speelde een ronde en werd door drie verschillende teamleden gedood. Gevolg 0/3 K/D. Ik ben kleurenblind en moet hier ook echt goed kijken wat voor kleuren er nu boven de spelers hangt. De tegenstander heeft meestal geen kleurtje boven hem hangen, pas als hij gepoint wordt met Q. Maar ook eigen spelers hebben vaak geen kleurtje erboven, of het kleurtje verdwijnt opeens en dan is de verwarring (en niet alleen bij mij) compleet.
Doden en dood gaan
En dan kom ik bij het volgende punt, je bent veel te snel dood of je maakt iemand te snel dood. Voor je uberhaupt in de gaten hebt dat je geraakt wordt, want de signalen missen, ben je al dood. Met een enkele kogel kan iemand je neerhalen (géén sniper). Waar je bij BC2 hoort dat je geraakt wordt (inslag kogels, gekreun en bloed in je scherm) merk je hier amper wat. Ik hoorde veelal geen kogels, geen gekreun en het scherm wordt naarmate je health achteruit gaat wel wazig, maar van 100% health naar 0% health is een heel kleine stap, dus het is zeldzaam dat je daar in de praktijk ook echt iets mee kan.
Andersom precies hetzelfde. Mijn crosshair verdween als bug regelmatig, en dat maakte het alleen maar lastiger. In BC2 is het veel duidelijker als je iemand raakt door middel van het kruisje dat dan in je beeld verschijnt. De impact hoor je ook en dat lijkt allemaal te kloppen.
Grafisch zie je ook goed wanneer iemand dood is. In BF3 was het voor mij elke keer een raadsel. Ik dacht iemand gedood te hebben, maar dat bleek dan niet zo te zijn. Andersom trouwens ook, ik had een aantal keer niet eens in de gaten dat ik iemand gedood had, maar bleek het juist weer wel zo te zijn.
Je moet ook goed kijken naar de tekst ENEMY DOWN 100 (of iets dat daarop lijkt), ik heb die in veel gevallen gemist, waar ik in BC2 er eigenlijk nooit last van heb en altijd direct in de gaten heb dat ik een kill heb gemaakt.
Verder vind ik het een opperfail dat ze friendly fire uit hebben gezet en dat je dus teamkills kan maken. Op de server waarop ik speelde was dat voor iedereen een grote frustratie en in de chat (die overigens ook niet duidelijk gepositioneerd is) schreeuwde iedereen dat ze moesten stoppen met het maken van TK's
Spawn en respawn
Hier moest ik ook vier keer kijken hoe het werkte en ik weet het nog steeds niet. Soms moest ik 5 keer op de 'DEPLOY' button klikken om uberhaupt ergens neergezet te worden en ik zag nergens een aftellende timer.
Je kunt spawnen bij teamgenoten, maar ik kreeg dan weer niet helder waar die teamgenoten dan precies waren op de map. Dat komt aan de ene kant omdat de map onbekend is en ik dus geen idee heb waar ze zitten, maar het werkt voor mijn idee ook gewoon onoverzichtelijk.
Ammobox
Met BC2 ben ik het kenmerkende geluid gewend dat je iets uit een ammobox laad om je voorraad weer op peil te houden. Dat geluid mis ik in BF3. Bovendien moet je in je scherm heel goed kijken of je bijvoorbeeld weer een granaatje bijgevuld hebt gekregen.
Misschien is het nieuwigheid, maar ik had er na een uur nog steeds moeite mee, waar ik bij BC2 direct gewend was en het overzicht had.
Spingen, liggen, rennen, bukken
Dat werkte bij mij voor geen meter. Je moet eerst stil staan om te kunnen bukken of liggen. Ik moest bij BC2 wennen dat je niet meer kon liggen, maar eigenlijk heb ik dat geen moment gemist. Nu kan je liggen én bukken en weer een control erbij. Ik geloof niet dat ik de meerwaarde er van zie.
Waar het bij BC2 vanzelfsprekend is of je ergens overheen kunt springen, is het bij BF3 elke keer een raadsel of het gaat lukken of niet. Dikwijls bleef ik achter zaken hangen en wat makkelijk leek, was niet makkelijk.
Rennen ging zelf prima.
Map en minimap
Met regelmaat liep ik het veld uit en had ik het niet in de gaten, waar in BC2 het beeld grijs wordt, blijft hier het beeld normaal en verschijnt er een rode tekst.
Die rode tekst, zag ik tijdens geconcentreerde momenten gek genoeg over het hoofd waardoor ik een paar keer de pineut was.
Van de map en de mini map waren de grenzen lastig te zien en ik vond de map karig en weinig detail hebben. Ik gebruik de maps vaak om gepointe tegenstanders te kunnen lokaliseren en dat werkte voor mij een stuk minder prettig / overzichtelijk.
Controls
Alle functies, het duizelde mij, zoveel controls en ook onoverzichtelijk om het in te stellen en aan te passen.
Zoom / Scope kreeg ik niet voorelkaar dat ik de rechtermuisknop niet meer vast hoefde te houden, dat speelde erg lastig.
Ik heb wat controls aangepast zodat het toch nog speelbaar was, maar er zijn zoveel actieve toetsen, dat het voor mij niet meer makkelijk indeelbaar was. Ik heb een singleplayer map nodig om dat rustig op mijn gemak in te stellen, zonder dat ik elke 5 seconden gedood wordt.
Interface
BF3 start je op vanuit je webbrowser en ook dat vond ik er niet overzichtelijk uit zien. Het is anders dan normaal en misschien heel vernieuwend, maar ik kan tot op heden de toegevoegde waarde niet ontdekken. Voor mij is het er niet duidelijker op geworden.
Tot slot
Ik zal vast nog wat vergeten zijn, maar dat vul ik dan nog wel aan.
Het is een beta, dat begrijp ik helemaal, maar het is wel een vergevorderde beta, immers moet het spel volgende maand al in de winkels liggen. Veel tijd om te sleutelen hebben ze dus niet meer, ik had er daarom ook veel meer van verwacht.
Voor mij is tot nu toe BF3 een flinke teleurstelling. De gameplay is dusdanig anders tov van BF2, BF2142 en BFBC2, dat ik eerder het idee heb COD te spelen dan BF. Natuurlijk is het persoonlijke voorkeur, maar ik word er niet blij van.
Het spel heb ik niet met plezier gespeeld en ik hoop heel erg dat het nog gaat verbeteren, maar ik heb er een hard hoofd in.
Na mijn BF3 ervaring snel ingelogd op de DBF BFBC2 server en even de frustratie van mij afgeknald.

Ik moest eerst weer wennen aan de controls en de gameplay en dat geeft wel aan hoe anders BF3 is t.o.v. BFBC2.
En dan nu! Koffie!
P.S. Mijn configuratie:
Intel i7 950 3Ghz CPU
6Gb geheugen
Windows 7 64 bit
Nvidia GTX 560 Ti GPU
Samsung 24" 1920x1200 resolutie