Dit is zeker niet waar. In het geval van Vodafone bijvoorbeeld zit er bij 99 van de 100 toestellen een lock op. Deze is dusdanig dat zelfs Vodafone abonnementen niet altijd werken.
Bij T-Mobile zit er inderdaad geen lock op tegenwoordig (vroeger wel, toen de toestellen nog in grote roze dozen zaten). Op T-Mobile toestellen vaak wel aangepaste software waarbij opstartscherm bijvoorbeeld is aangepast, of de naam T-Mobile op het toestel staat.
In het geval van KPN/Hi is het erg wisselend. Mijn ervaring is dat veel toestellen simlockvrij zijn. Maar er zijn ook zeker genoeg toestellen die KPN uitlevert waar wel een KPN lock op zit. Bij deze toestellen zit dan ook een brief met informatie hierover. Abonnementen van KPN/Hi/Telfort werken overigens doorgaans wel.
Zelf werk ik bij een telecom winkel en mijn ervaring met de Ray is dat sommige toestellen inderdaad simlockvrij zijn, maar ook toestellen die het niet zijn. Heb het bij twee verschillende showmodellen met mijn vodafone kaartje geprobeerd. Aan de verpakking van het toestel kon ik niks herkennen, alhoewel ik niet echt naar serienummers en dergelijke gekeken heb (misschien zit daar dan een verband).
De winkel waar ik werk staat het simpelweg niet toe dat (opengemaakte) prepaid telefoons retour worden genomen. Vandaar dat ik klanten altijd zeg dat je er vanuit moet gaan dat er een lock op zit. Omdat klanten opgemaakte pakketten niet retour mogen doen, kan ik het dus zelf ook niet proberen.
Als je dit toestel wilt kopen icm Hi Prepay en wilt weten of hij simlockvrij is kun je dus het beste vragen of je het mag proberen. Er zullen vast winkels zijn die dit wel toestaan.
Aan de andere kant, als het toestel dat je koopt toch gelock'd is kun je hem altijd nog wel ergens simlockvrij laten maken. Kost geen drol volgens mij en is zo gedaan. Just my 2 cents.